quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:56 schreef Tobbes het volgende:
Vraagje.
Ik ben een Foton00b, maar wil toch een camera. Hetgeen ik vooral wil gaan fotograferen zijn luchten/zeeen... waar moet ik op letten? Ik ben bereid een euro of 350 aan camera én toebehoren uit te geven
Ik zou me juist niet te druk maken over zaken als megapixels en digitale zoom, dat is in die prijsklasse meestal wel in orde, en hoe meer pixels, hoe groter de foto, hoe meer geheugen deze in beslag neemt natuurlijk. en digitale zoom gebruik je in de praktijk sowieso bijna nooit.quote:Op maandag 6 februari 2006 14:33 schreef Stansfield het volgende:
Mijn moeder wil ook een digitale camera kopen. Ik heb er zelf niet al te veel verstand van. Ze heeft de volgende wensen:
* Makkelijk in gebruik
* Goede kwalitiet
* rond de 300-400 euro.
Wie kan mij wat modellen geven of wat tips waar ik naar moet zoeken, aantal megapixels, digitale zoom en dat soort dingen.
Alvast bedankt.
Wat zijn goede winkels eigenlijk? van de media markt heb ik niet zo'n hoge pet op qua service en informatie. Wat zijn goede kentens waar je wel informatie kan inwinnen?quote:Op maandag 6 februari 2006 15:31 schreef Muk het volgende:
het beste kan je gewoon naar een goede winkel gaan, en er eens wat proberen/advies vragen. dan kom je er wel uit denk ik.
Combi bijvoorbeeld. Tenminste, ik ben er erg goed geholpen bij het kopen van mijn cameraquote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:21 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Wat zijn goede winkels eigenlijk? van de media markt heb ik niet zo'n hoge pet op qua service en informatie. Wat zijn goede kentens waar je wel informatie kan inwinnen?
Kickquote:Op maandag 30 januari 2006 23:21 schreef WebForce het volgende:
Gezellig hier.
Ik ben opzoek naar een camera voor de leuk. Ik heb nu een Kodak DX4330 en de foto's bevallen met goed, alleen hij wordt oud en te groot. De nieuwe moet de volgende eigenschappen hebben:Klein, moet in een broekzak passen Ongeveer ¤400 kosten (mag er ook iets boven) Een goed werkende batterij/accu die lang meegaat Redelijk kunnen fotograferen met schemer en in het donker (goede flits dus) Een snelle reactietijd en opstrarttijd Makkelijk scherp te stellen zijn en ook snel (niet te snel bewogen foto's) Werken met SD kaartjes (moet geen probleem zijn, maar ach) Zoom hoeft niet veel te zijn, maar moet er wel zijn! Duidelijk scherm en een normale zoeker
Ik hoop dat ik een goede omschrijving heb gegeven...
Succes
Een paar suggesties zijn:quote:Op maandag 30 januari 2006 23:21 schreef WebForce het volgende:
Gezellig hier.
Ik ben opzoek naar een camera voor de leuk. Ik heb nu een Kodak DX4330 en de foto's bevallen met goed, alleen hij wordt oud en te groot. De nieuwe moet de volgende eigenschappen hebben:Klein, moet in een broekzak passen Ongeveer ¤400 kosten (mag er ook iets boven) Een goed werkende batterij/accu die lang meegaat Redelijk kunnen fotograferen met schemer en in het donker (goede flits dus) Een snelle reactietijd en opstrarttijd Makkelijk scherp te stellen zijn en ook snel (niet te snel bewogen foto's) Werken met SD kaartjes (moet geen probleem zijn, maar ach) Zoom hoeft niet veel te zijn, maar moet er wel zijn! Duidelijk scherm en een normale zoeker
Succes
Even gauw gezocht, de batterijduur is een beetje moeilijk en dat heb ik dus niet meegenomen, maar volgens mij zijn die meeste camera's tegenwoordig wat dat betreft ok.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:40 schreef KillerRabbit75 het volgende:
Ik zoek er ook een.
Min. 5 megapixels
2,5 " LCD scherm
Dat 'ie lang met 1 paar batterijen doet, accu mag ook.
Prijs: ongeveer 150 - 250 euro, mag er ook nog wat boven zitten.
Min. 3x Optische zoom
Snelle verwerking
Mooi ontwerp (liefst met zwart, en slank)
Als ik zoek kom ik eigenlijk alleen op de Canon Powershot A80 of A85 uit. Dat zijn verder ook leuke camera's, en volgens mij werken ze op penlites.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:55 schreef lostminds het volgende:
iemand een een paar tips voor me?
kennis zoekt een compact cameraatje prijsklasse 150 euro exclusief het geheugen
gaat mee op reis naar thailand enzo
niet te groot
zullen voornamelijk landschappen worden
moet ook een beetje kunnen zoomen uiteraard
compact flash is een pre
werken op (oplaadbare) penlites zou ook mooi meegenomen zijn
3 megapixel of hoger
ok, dankje... ik zal het doorgevenquote:Op woensdag 8 februari 2006 17:29 schreef Elefes het volgende:
[..]
Als ik zoek kom ik eigenlijk alleen op de Canon Powershot A80 of A85 uit. Dat zijn verder ook leuke camera's, en volgens mij werken ze op penlites.
Je zou ook eens naar Sony kunnen kijken, of misschien Olympus. Die willen ook wel eens niet al te dure camera's hebben die aan deze eisen voldoen
ga voor een camera met een lichtgevoelige lensquote:Op maandag 30 januari 2006 23:21 schreef WebForce het volgende:
Gezellig hier.
Succes
Ik ookquote:Op woensdag 8 februari 2006 18:44 schreef lostminds het volgende:
[..]
ok, dankje... ik zal het doorgeven
canon vind ik trouwens al "prettiger" klinken als sony
Ben ik het niet helemaal mee eens. De meeste digitale camera's hebben tegenwoordig F waarden tot ongeveer 2.8, en wil je nog minder dan zit je meteen aan een hele dure camera, en meer richting spiegelreflex o.i.d.. Sowieso is het voor gewone fotootjes helemaal niet nodig om zonder flits te werken, en als het echt donker is heb je toch die flits nodig, hoe lichtgevoelig je lens ook is.quote:Op woensdag 8 februari 2006 18:46 schreef Aarde het volgende:
[..]
ga voor een camera met een lichtgevoelige lens
dat is een veel groter winstpunt dan alleen een goede flitser
2.8 is ruim voldoende ja... het is een tijdje terug dat ik me op de digi markt heb georienteerd. toen was 2.8 uitzondering, zeker voor de camera's met optische zoom.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:38 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik ook
Er zullen wellicht andere modellen zijn van Canon (of Nikon, of Olympus, etc.) die ook aan de eisen voldoen. Ik heb alleen op dpreview.com gezocht, ik denk dat er in een fotowinkel een wat ander aanbod is (en die mensen daar weten ook wat ze hebben staan).
[..]
Ben ik het niet helemaal mee eens. De meeste digitale camera's hebben tegenwoordig F waarden tot ongeveer 2.8, en wil je nog minder dan zit je meteen aan een hele dure camera, en meer richting spiegelreflex o.i.d.. Sowieso is het voor gewone fotootjes helemaal niet nodig om zonder flits te werken, en als het echt donker is heb je toch die flits nodig, hoe lichtgevoelig je lens ook is.
Daarom denk ik dat in dit geval een flitser meer uit haalt
Sony neemt minolta over, dus er is geen man (of vrouw) overboord. je kan misschien je analoge slijten bij de fotoboer, maar veel zal je er niet voor krijgen. Maar weet je digitale camera angt evenveel stof als ie in de kast blijft liggen hoor....quote:Op zaterdag 11 februari 2006 17:30 schreef PM-girl het volgende:
Ik ga wrs de Minolta van hierboven aanschaffen.
Heb nu een analoge Minolta, ook dynax 5 met een sigma 28-105 erbij. Maar die ligt onder te stoffen in de kast en daarom wil ik graag een digitaal. Het schijnt dat Minolta failliet is en daarom zijn er goede prijzen momenteel. Ik kan de dynax 5 met lens nu kopen voor 640?
Wel een bult geld, maar een dure camera in de kast liggen is ook zonde. Helaas ruilen ze geen analoog meer in.
quote:Op zaterdag 11 februari 2006 18:21 schreef diedrick het volgende:
ff vraagje: ik heb nog minolta lenzen uit de oertijd (70-er jaren...)
Passen die op een konica/minolta digi slr, afgezien van de AF ?
Misschien weer een camera uit de HP Photosmart serie? Zijn op zich wel leuke camera's volgens mijquote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:15 schreef Cheesecake het volgende:
Ik ben op zoek naar een goede digitale camera. Ik gebruik de camera voornamelijk voor verjaardagskiekjes/vakanties/zomaar-leuke-foto's-maken. De kwaliteit hoeft dus niet top te zijn, als hij maar betrouwbaar, makkelijk in het gebruik is en het liefst onder de 180 euro.
Iemand suggesties?
Ik heb nu een HP Photosmart-camera van circa 150 euro (destijds), maar die is niet al te best meer.
Die body hoef ik niet te kopen... heb ook nog een XE-1 body...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:33 schreef Muk het volgende:
[..]
nee, daar passen ze niet op, md lenzen kunnen niet op een af body, of het andersom wel kan vraag ik me nog steeds af....
maar als ik je een tip mag geven, haal er voor twee tientjes een body bij en druk er een z/w rolletje in... ik heb zelf nog een setje rokkors liggen en het schiet heeeerlijk zo'n ding![]()
ps. watvoor lenzen heb je liggen? ik wil MISCHIEN wel wat van je overnemen![]()
Panorama? Dat is tegenwoordig redelijk te doen met veel camera's. Een statief is een ding wat daarbij een hele grote hulp is (zodat je goed op dezelfde lijn kunt blijven met de volgende foto).quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:30 schreef editor2 het volgende:
Hoi...weet iemand wat ik nodig heb als ik als amateur fotograaf foto's wil gaan maken zodat je zo als een virtuele plaatje kunt neerzetten zodat iemand een soort virtuele rondgang krijgt ipv datie het alleen maar vanuit 1 hoek die foto ziet.(ik weet even niet hoe ze dat noemen)
Dus wat voor soort camera(niet te duur),lens en andere soft/harware benodigheden.
De FX-9 (opvolger) is voor 275 euro te koopquote:Op woensdag 8 februari 2006 19:24 schreef sgoldie het volgende:
ikzelf heb een Panasonic Lumix DMC-FX8 en ben er zeer content mee! Hij maakt schitterende foto's, heeft een groot,scherp en helder beeldscherm en is zeer compaqt en bevat een 3x optische zoom.
Foto's staan op mijn site (zie signature) die ik ermee gemaakt heb..
Ik zag hem 2 maanden terug voor 290 euri bij Schiphol staan..
Moet het persé een spiegelreflex zijn?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:14 schreef Tennis-boy het volgende:
Ik heb 330 foto's gemaakt in indoor tennis toernooi met mijn digitale dsc-p8. Helaas zijn meer dan de helft de foto's onscherp en wazig. Ik gebruik altijd zoom omdat de court wat ver van mij zit. Ik wil daarom een spiegelrelex camera kopen, maar heeft iemand ervaring met spiegelreflex camera in indoor tennis? En welke camera raad je mij aan?
Ik denk dat je voor binnenfotografie zonder flits en bij sportevenementen al gauw aan een spiegelreflex zit. Niet omdat de compactcamera's van tegenwoordig het wat serieuzere fotograferen niet aan kunnen (ik vind dat ze het erg goed doenquote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:18 schreef mgerben het volgende:
[..]
Moet het persé een spiegelreflex zijn?
Op mijn Lumix FZ5 kun je niet handmatig focussen, maar wel een focuspunt van tevoren instellen en de autofocus uitzetten. Dan staat hij dus op dat punt scherp.
Kom ik een heel eind mee zonder dat ik een Canon Digital Rebel hoef aan te schaffen.
Een vraag als deze, waar je keus beperkt is tot twee camera's, past beter in [centraal] Wie heeft er ervaringen met deze camera?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:04 schreef minolta het volgende:
Aangezien dat de pijzen ongelofelijk aan het zakken zijn bij minolta.
Ben ik weer aan het twijfelen gegaan tussen de 7d en de 5d.
Nu liggen ze alle twee in m'n mogelijkheden .
(ik fotografeer redelijk wat met de automaat maar meestal P of A mode)
Wat zouden jullie doen
Mischien hebben andere hier betere ervaringen met HP Camera's, maar persoonlijk zou ik zo'n ding niet meer aanschaffen. Heb een tijdje zo'n ding gehad (voor de "snelle" onderweg kiekjes) en na 2 jaar was het over met de "pret".quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:08 schreef Elefes het volgende:
[..]
Misschien weer een camera uit de HP Photosmart serie? Zijn op zich wel leuke camera's volgens mij
Of misschien eentje uit de Nikon Coolpix serie.
Je hebt vrij weinig eisen, maar daardoor wordt het bijna moeilijk een specifieke camera aan te geven, omdat er zo veel zijn die hier aan voldoen
Ik weet niet of je via internet wilt kopen of in de winkel? Anders kun je misschien eens kijken naar leuke aanbiedingen die ze in de winkel vaak hebben van dit soort camera's, en er een paar gaan uitproberen.
Houd verder ook rekening met evt. geheugen, batterijen en tasje wat er bij moet komen.
als je de kit koopt, krijg je van canon (tenminste toen ik m kocht) na he topsturen van een aanvraagformulier gratis een 256mb kaart erbij.quote:Op donderdag 23 februari 2006 10:08 schreef ableton het volgende:
Ik ga zo goed als zeker een canon 350 kopen..
Alleen één vraagje:
omdat het ding voor mijn portemonnee zo godse duur is, kan ik er niet meteen een 1 of 2 gb memory card bij kopen. dat kan pas weer over een maand (leve het IB), nou wilde ik even weten of ik in die tussentijd geen reet kan doen met de camera, of zit er in de camera zelf al een klein/mini/micro geheugentje waar ik, al zijn het maar, 10 foto's op kan slaan. Bij mijn digitale compactcamera was dit namelijk wel het geval.
en aangezien ik hoorde dat de kitlens niet "je van het" is, heb ik besloten alleen de body + een sigma 55-200 te kopen, tegenstanders?
![]()
je vergeet een goede flitserquote:Op donderdag 23 februari 2006 10:33 schreef Gose het volgende:
350d is leuke camera, als je de body los koopt zit er volgens mij geen memorykaartje bij/in. maar 128mb is er al vanaf een eurootje of 15 dus dat moet op die 800 die je minimaal gaat uitgeven ook niet zo moeilijk meer zijn toch.
Over die sigma lens weet ik niet veel, ik weet wel dat 350d een cropfactor van 1.6 heeft. Dus je moet je bereik met 1.6 vermenigvuldigen. Betekend dat je een 88-320 koopt. In principe niets mis mee, alleen heb je een probleem als je wat meer op de foto wilt krijgen en waarschijnlijk is ie ook niet lichtsterk en worden binnenfoto's een probleempje.
Trouwens als je die camera met die lens al zo erg tegen je maximale budget aan zit, moet je er misschien nog eens over nadenken. Het is een dure hobby, want alleen met de camera ben je er niet. Je wilt er waarschijnlijk ook een lichtsterke lens bij, flitser, filter, tas, statief, extra accu, battery grip. Dus denk wat je doet. Ik heb ook de 350 en heb mn ‘setje’ pas ‘compleet met rond de 1600 euro
flitser staat er wel bij hoor:P en ik heb inderdaad mijn statief en 3 lenzen er niet bijgerekend, maar dat komt omdat ik die allemaal al had. maar ik schrok in het begin wel. Je denkt een dure camera te kopen van 800 euro, maar voordat je een beetje uit de voeten kunt ben je het dubbele kwijt, dat wou ik een beetje aangevenquote:Op donderdag 23 februari 2006 10:38 schreef Ynske het volgende:
[..]
je vergeet een goede flitser
en natuurlijk een extra flashcard
die 1600 zit ik wel al op, maar nog lang niet compleet
euhm niet meteen wel binnen 1 1/2 mndquote:Op donderdag 23 februari 2006 11:39 schreef ableton het volgende:
Nee wil geen DSLR omdat het in is of hip.
Ik fotografeer nu nog met analoge toestellen van 40/50 jaar oude pentaxxen, praktika's en zenit-e's tot recente minolta's. Alleen ben nooit op digitaal overgegaan omdat ik vond dat digitale camera's in mijn prijsklasse nog niet zo ver waren. Nu wel.
En nu wil ik gewoon een kwalitatief goed instapmodel. Het uitbreiden komt wel, neem aan dat jullie ook niet begonnen zijn met wat je nu allemaal erbij hebt.
ik denk dat je eens rond moet kijken naar welke merken je uit wilt gaan, en dat dan de adviesen makkelijker te geven zijnquote:
een compactcamera dus...quote:Op vrijdag 24 februari 2006 13:32 schreef jack4ya het volgende:
Tja... de canon die ik had presteerde best goed.
dus het mag best een Canon zijn.
3/4 megapixel is genoeg, mits het goede kwaliteit oplevert...
deze staan nog op de site van canon dus zullen nog wel verkocht wordenquote:Op vrijdag 24 februari 2006 13:37 schreef Gose het volgende:
canon powershot series, s45 (wordt die nog verkocht?), s50 en hoger....
idd aantrekkelijk http://www.dpreview.com/reviews/canonsd400/page10.aspquote:Op vrijdag 24 februari 2006 15:19 schreef Phoenixjuh het volgende:
Canon Ixus 50
* GOEDE beeldkwaliteit
- Beeldkwaliteit is heel goed, maar vergeleken met een spiegelreflex zie je toch wel grote verschillen. Maar als camera'tje is het zeer acceptabel. Kent overigens diverse focussen, handmatig of automatisch.
* "goede" "volle" kleuren
- Kleuren zijn zeer realistisch
* Echt knetterstrak beeld (mits juiste focus natuurlijk)
- Voor een dergelijke camera is het strak genoeg, het kan strakker (wanneer je het op 100% formaat bekijkt), maar dat kan je denk ik niet verwachten van een compactcamera.
* Géén aura's (rond contrastrijke randen) of artefacten
- Nooit last van gehad
* Géén kleurbloedingen
- Ook geen last van
* Sluitertijd kunnen bepalen... mag via voor instellingen, graag manueel
- Kan aangepast worden
* batterijen... tja ik had canon block accu's en die vloeien continu leeg... en goedkoop waren ze niet, dus reguliere batterijen (optie er voor) zou prettig zijn.
- Accu gaat heel lang mee. Heb zelf altijd een reserve accu bij me, maar bijna nooit hoeven gebruiken. Maakt makkelijk 200 foto's op 1 accu.
* gewicht boeit niet, sjouwen doe ik toch al
- Ach ja, het is wel super klein, kan je over meenemen. Is een voordeel toch?
* budget: niet zo van belang ergens tot 300 ofzo
- Tegenwoordig voor minder dan 300 euro te verkrijgen.
Ik denk dat je dat bij compact camera's altijd wat meer blijft houden dan bij echte professionele camera's. De vraag is natuurlijk in welke mate het je opvalt en hoe veel het je stoortquote:Op vrijdag 24 februari 2006 15:26 schreef jack4ya het volgende:
[..]
idd aantrekkelijk http://www.dpreview.com/reviews/canonsd400/page10.asp
ik zie wel een opmerking over "edge sharpness and fringing" en daar ben ik erg gevoelig voor... (lees: daar houd ik niet zo van)
toch neem ik 'm wel mee in de overweging, want het kleine maatje is toch ook wel aangenaam
Inderdaad, en dat komt mede doordat het in het algemeen niet bekend is waarom men eigenlijks aan een hoge MP heeft. Professionals hebben veel MP's nodig, omdat er vaak kleinere stukken van originele opnames worden geknipt. Hierdoor blijven de foto's scherp. Mocht je bijvoorbeeld een stukje van de rand eruit willen knippen en deze gebruiken als je uit eindelijke foto, dan heb je wel kans dat deze minder scherp is. Maar bij normaal gebruik is daar bijna nooit sprake van. Bij normaal gebruik zal je zelfs bij een afdruk op A4 en eventueel A3 formaat geen verschil zien.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:20 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat bij compact camera's altijd wat meer blijft houden dan bij echte professionele camera's. De vraag is natuurlijk in welke mate het je opvalt en hoe veel het je stoort![]()
Ik zelf zie er vrij weinig van bij mijn camera (Olympus C7070) en bovendien, op afdrukken van 10x15 verdwijnen deze dingen meestal helemaal in het beeld.
Sjees, voor 500/600 heb je al meer dan een "leuk" ding.quote:Op zondag 26 februari 2006 18:06 schreef Revenge2005 het volgende:
ik probeer het maar ff
Ik ben nog een newbie met Fotografie maar ik zou graag een digitale camera aanschaffen
heb er alleen totaal geen verstand van
Wat ik zoek is het volgende
moet er makkelijk mee overweg kunnen ( dus een soort van instap model )
maar ik wil er nog wel wat aan hebben als ik het allemaal een beetje onder de knie heb
ik zoek geen spiegelreflex oid maar gewoon een compact camera
Budget rond de 500-600 ( moet je wel een leuke voor hebben tog ? )
de camera moet zich wel goed laten scherp stellen
zowel binnen als buiten
want ik wil em gebruiken voor de zomer kiekjes en de verjaardag kiekjes enzo
en natuurlijk de hilarische momenten
hij mag op batterijen werken maar mag ook op accu
het lieft mag de memory size van de camera met geheugenkaart tot de 1 GB gaan als dat mogelijk is
iemand die me een camera kan aanraden ( geen trust oid )
Sorry dat ik niet meer info kan geven aangezien ik niks snap van autofocus/zoom
etc
Ik vind de gewone batterijen heel interessant... ik had destijds lion accu's.... die dingen lopen na een dag al leeg, zonder te gebruiken, sterker nog niet eens in de camera! En ze zijn/waren wel 45,- e per stuk!quote:Op maandag 27 februari 2006 10:22 schreef Ynske het volgende:
In Zoom.nl zag ik een review staan van de Nikon Coolpix P2
¤324,-
zoom, 3,5 optisch (35-216mm)
scherpstellen 4 cm - oneinding
ligsterkte F 1.7 - 5.2
lichtgevoeligheid
ISO 64 -400
volgens mij ook best een goed cam. als ik dat zo las Score 7.9
+ wifi, beeldkwaliteit, bedieningsgemak
- zoekerm, beperkt groothoekbereik
en de Canon Powershot A610
¤270,-
zoom
4x optisch (35 - 140mm)
scherpstellen 1 cm - oneindig
lichtsterkte F 2.8-4.1
lichtgevoeligheid ISO 50-400
score 8.1
+ beeldkwaliteit, bedieningsgemak, aa-batarijen, kantelbaarscherm
- beperkt groothoekbereik
Het klinkt niet echt alsof hij zo'n dure camera nodig heeft. De eerder genoemde Canon modellen voldoen meer dan genoeg aan zijn eisen, en zijn een paar honderd euro goedkoper.quote:Op maandag 27 februari 2006 10:14 schreef ableton het volgende:
@revange2005: Als je nou iets lang geduld hebt en tot 750 spaart, kan je een R-1 van Sony kopen. Imho toch wel (één van) de beste compact op dit moment.
Onderbouwing?quote:
maar wel 12 keer zoemquote:Op woensdag 15 maart 2006 21:20 schreef Gizz het volgende:
[..]
Onderbouwing?
Voor bewegende dingen heb je een korte sluitertijd nodig -> lichtsterke lens, hoge gevoeligheid van je medium (in dit geval de sensor).
Die S2 heeft image stabilization, wat juist gebruikt wordt bij lange sluitertijden (je kunt dan een foto maken terwijl je hand eigenlijk te erg trilt). Bewegende dingen op je foto staan niet opeens stil door IS!.
ja kan ook de D2x met 70-200mm 2.8 VR adviseren natuurlijkquote:Op woensdag 15 maart 2006 21:38 schreef Gizz het volgende:
Niet?
De S2 is van plastic, heeft een kleine sensor die nog net bruikbaar is op 400 iso en een alles in 1 superzoomobjectief. De doelgroep lijkt me dan echt consumenten, en niet professionals die zo'n ding dagelijks gebruiken bij het uitoefenen van hun beroep.
wat is je budget ten eerste en dan kan je over specs pratenquote:Op woensdag 15 maart 2006 21:39 schreef Essie_1969 het volgende:
Nog even voor de de duidelijkheid ;-)) ik ben echt een leek op cameragebied, ik begrijp dus niet echt veel van jullie discussie.
Ik zoek een niet te ingewikkelde en zeker niet te dure camera waarmee ik gewoon leuke foto's kan maken, vooral van m'n hond.
Ik heb nu steeds van die wazige poten op m'n foto staan als ze rent of springt, ik zoek dus een camera waarmee ik dat probleem niet meer heb.
Ik moet dus vooral letten op de lichtsterkte?
En hoe kan ik dat zien, met wat voor waarde wordt dat aangegeven?
Essie
Je moet op de sluitertijden van je camera letten: een korte sluitertijd betekent dat hij er minder lang over doet om de foto te maken als het ware, dus dat er een korter moment op de foto staat, en dus minder snel beweging. Als je een kleinere sluitertijd gebruikt, komt er minder licht binnen op je foto als het ware, omdat de tijd korter is (meer tijd; meer licht). Daarom is een lichtsterke lens fijn; die zorgt er voor dat er, bij dezelfde sluitertijd, meer licht binnen kan komen op je foto, waardoor je in dezelfde situaties een kortere sluitertijd kunt gebruiken zonder te hoeven flitsen voor extra licht.quote:Op woensdag 15 maart 2006 21:39 schreef Essie_1969 het volgende:
Nog even voor de de duidelijkheid ;-)) ik ben echt een leek op cameragebied, ik begrijp dus niet echt veel van jullie discussie.
Ik zoek een niet te ingewikkelde en zeker niet te dure camera waarmee ik gewoon leuke foto's kan maken, vooral van m'n hond.
Ik heb nu steeds van die wazige poten op m'n foto staan als ze rent of springt, ik zoek dus een camera waarmee ik dat probleem niet meer heb.
Ik moet dus vooral letten op de lichtsterkte?
En hoe kan ik dat zien, met wat voor waarde wordt dat aangegeven?
Essie
Wat we dan kunnen doen is vragen of Essie misschien specifiekere eisen heeft, in plaats van een S2 roepen zonder uitlegquote:Op woensdag 15 maart 2006 21:41 schreef Re het volgende:
[..]
ja kan ook de D2x met 70-200mm 2.8 VR adviseren natuurlijk
kortom TO heeft wat vage vragen dus lijkt me zo'n cameraatje goed zat
Dat topic is dicht, want dit schijnt makkelijker te zijnquote:Op woensdag 15 maart 2006 21:43 schreef Elefes het volgende:
[..]
*knip*
Edit: We hebben hier toch een centraal "Ik zoek een digitale camera" topic voor?
ahhh zo... ja dan is het een consumenten cameraatje en gaf daarom ook dat adviesquote:Op woensdag 15 maart 2006 21:47 schreef Gizz het volgende:
[..]
Wat we dan kunnen doen is vragen of Essie misschien specifiekere eisen heeft, in plaats van een S2 roepen zonder uitleg
Verder heeft Essie duidelijk een consumentencamera nodig, dus een S2 komt dan eventueel in aanmerking. Waarom je een S2 geen consumentencamera vind snap ik verder nog steeds niet (dat je ook een D2x kunt adviseren verandert niks aan de doelgroep van de S2 lijkt mij zo?).
Dus Essie: wat is je budget? Wil je op een schermpje turen of kijk je liever door een zoeker? Is groothoek belangrijk (wil je als je binnen fotografeert uitgezoomd een hele kamer erop krijgen, of hoeft dat niet)? Heb je toevallig al geheugenkaartjes van een bepaald type?
Panasonic heeft ook camera's met een 'party' stand. Leuk is dat ook de kleinere cameraatjes optische beeldstabilisatie hebben; helpt tegen bewogen foto's.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 19:58 schreef pijnboom het volgende:
Omdat mijn oude digitale camera is gestolen, ben ik van plan een nieuwe te kopen.
Ik ben bereid tussen de 300 en 400 euro uit te geven, zaken als resolutie en optische zoom zijn voor mij niet zo belangrijk, er is eigenlijk maar één eis: de camera moet snel een foto kunnen maken in donkere omgevingen.
[..]veel op feesten fotografeer, is vaak het leuke moment nét voorbij.
Kan iemand mij dus een goede camera aanraden die snel een foto maakt?
Dat is waar - wat dat betreft zou hij ook naar een fixed focus camera kunnen kijken. Ik meen dat o.a. Kodak en Ricoh er daar wel een paar van in hun assortiment hebben en die dus helemaal niet scherp hoeven te stellen - dat is echt 'point and shoot'.quote:Op maandag 27 maart 2006 13:10 schreef mgerben het volgende:
Ik kan je helaas geen modelnummer geven van een camera die in het donker probleemloos scherpstelt... wellicht dat moderne camera's dat beter doen dan jouw gestolen camera, maar het blijft een van de moeilijker opgaven voor een autofocus!
Megapixels zeggen niets.quote:Op maandag 27 maart 2006 22:28 schreef AquaDiGio het volgende:
Mijn budget is �300. Ik wil een degelijk merk (bijv. géén Trust of Olympus) en moet min. 5,0 megapixel zijn. Accent moet op optische zoom liggen (of heb je op elke camera standaard optisch + digitaal?)
Is er ook een "camera van het jaar 2005" in die categorie icm mijn "eisen"?
Mochten jullie nog meer gewenste eigenschappen van mij willen weten dan hoor ik het wel.
Edit: hoeveel waarde moet ik hechten aan het aantal megepixels van een camera? Ik lees net dat dat helemaal niets zegt over de kwaliteit van de foto's.
Koop de Canon Ixus 55, bespaar je ook nog wat geld voor een leuke SD-kaartje of een extra accu.quote:Op maandag 27 maart 2006 22:28 schreef AquaDiGio het volgende:
Mijn budget is €300. Ik wil een degelijk merk (bijv. géén Trust of Olympus) en moet min. 5,0 megapixel zijn. Accent moet op optische zoom liggen (of heb je op elke camera standaard optisch + digitaal?)
Is er ook een "camera van het jaar 2005" in die categorie icm mijn "eisen"?
Mochten jullie nog meer gewenste eigenschappen van mij willen weten dan hoor ik het wel.
bvb dank!
Edit: hoeveel waarde moet ik hechten aan het aantal megepixels van een camera? Ik lees net dat dat helemaal niets zegt over de kwaliteit van de foto's.
Waarom bijstellen? Je eisen zijn redelijk, alleen niet echt bijzonder.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 13:33 schreef AquaDiGio het volgende:
Bedankt voor de tips, maar ik ga, na het lezen van info over digitale camera's op de site van de consumentenbond, mijn eisen waarschijnlijk drastisch bijstellen.
Bijstellen in welke richting?quote:Op dinsdag 28 maart 2006 13:33 schreef AquaDiGio het volgende:
Bedankt voor de tips, maar ik ga, na het lezen van info over digitale camera's op de site van de consumentenbond, mijn eisen waarschijnlijk drastisch bijstellen.
Het is op FOK altijd een zooitje, maar goed. De beste tip is natuurlijk de Canon EOS 300D aanschaffen. De vorige versie van de 350D maar momenteel toch wel zo'n 100-150 euro goedkoper. Mocht dat allemaal niet lukken, kan je nog altijd gaan voor de Nikon D50quote:Op dinsdag 28 maart 2006 20:59 schreef IETE het volgende:
Ja RonaldV, het werkt hier echt beter...
Handig zo'n Centraal forum,
als niemand erin reageert!
Qua aanschaf, is de 350 geen probleem... zou je dan nog steeds de 300 aanraden?quote:Op dinsdag 28 maart 2006 21:17 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Het is op FOK altijd een zooitje, maar goed. De beste tip is natuurlijk de Canon EOS 300D aanschaffen. De vorige versie van de 350D maar momenteel toch wel zo'n 100-150 euro goedkoper. Mocht dat allemaal niet lukken, kan je nog altijd gaan voor de Nikon D50
Nou, wat is je probleem dan? Voor minder heb je echt geen spiegelreflex hoor.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 21:32 schreef IETE het volgende:
[..]
Qua aanschaf, is de 350 geen probleem... zou je dan nog steeds de 300 aanraden?
Ik kan namelijk de350, met kit, voor 500 euro aanschaffen, dat is toch geen geld?
Qua prijs/kwaliteit-verhouding is deze 1 van de beste in zijn soort. Zeker doen.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 21:35 schreef IETE het volgende:
het probleem is er ook niet,
mijn vraag was alleen, of ik er een goede keus mee maak,
kan ik niet beter een andere aanschaffen? Of moedig je het juist aan, deze te kopen...
dat is wat ik wil weten
Kijk,quote:Op dinsdag 28 maart 2006 21:37 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Qua prijs/kwaliteit-verhouding is deze 1 van de beste in zijn soort. Zeker doen.
Tja, wat is oud, de 350D is nog niet eens een jaar oud, in de fotografiewereld is dat nog vrij nieuw te noemen. De 350D is een semi-professionele camera. Canon kent al jaren een goede menu. Het is gewoon een camera met redelijk veel instellingen. Als je dit al geen goede camera vind, dan kom je echt in bij de profs, en dan betaal je vanaf 2.000 euro voor een camera.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 21:43 schreef IETE het volgende:
[..]
Kijk,
zoiets wou ik horen![]()
Maar de 350 is toch ook al een vrij oud model, en zag op de canon site, dat ze een nieuwe hebben... Nou ben ik niet zo heel erg bekend met spiegelreflex camera's, maar vind fotograferen echt geweldig, en zoek dus een betere camera dan ik nu heb, en van wat ik begrepen heb, is de 350 gewoon heel gemakkelijk in gebruikser gemak. En dat zoek ik...
Zoals het er nu naar uit ziet zal er niet echt een 'echte' verbeterde versie komen. Hooguit een camera met meer MP's die je in dit geval niet echt nodig hebt, met 8MP heb je meer dan genoeg. Of Canon komt met een nieuwe chip, die foto's nog beter maken, maar of je dat nou echt nodig hebt. De huidige kwaliteit is al subliem.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 22:13 schreef IETE het volgende:
ik vind het zeker een goede camera!
en qua menu is canon inderdaad super,
heb vorrige week de pentax dist een weekje thuis gehad,
maar dat is echt niks...
de canon 350 bevalt mij gewoon perfect,
maar zou ook zo jammer zijn, als ik hem aanschaf, en er over een tijdje een verbeterde versie op de markt komt!
Maar je hebt gelijk, ik ben zelf erg tevreden over de camera, en dat is eigenlijk voor mij al genoeg om hem deze week aan te schaffen :p
Goed toch?quote:Op woensdag 29 maart 2006 15:13 schreef evil-me het volgende:
Ik hoop dat ik snel antwoord kan krijgen maar ik probeer het maar.
Ik wil een digitale camera kopen voor touristisch en speels gebruik.
De eisen zijn dat er genoeg megapixels zijn 4 is volgens mij genoeg voor normaal gebruik.
En goede optische zoom mij leek 3x goed.
Verder moet ie compact zijn
oplaadbaar via het stopcontact dus accu
en niet al te duur max. 300 euro
ik nijg naar een canon omdat de naam me gewoon aanstaat maar er zijn nog zoveel keuzes en ik zou niet weten wat beter is.
Ik heb uiteindelijk de 18-55 kit gekocht in combinatie met een tas, extra accu en een 1GB SD kaartquote:Op vrijdag 17 maart 2006 22:58 schreef Rampestamper het volgende:
blablabla
Geen slechte keus, Nikon maakt goede camera's.quote:Op woensdag 29 maart 2006 17:29 schreef AquaDiGio het volgende:
Het gaat waarschijnlijk een Nikon Coolpix 5900 worden. Mede dankzij de uitgebreide tabel in de consumentengids heb ik een keuze kunnen maken.
Wat moet ik naast de camera zelf nog erbij kopen?
Echt... er ligt een a610 in de winkel die om jou schreeuwt... Precies een toestel voor jou, met 1 uitzondering... er gaan 4 penlites in... Ik zie dat als een voordeel en dat is het ook: dit toestel heeft een enorme batterijduur en snelheid hierdoor.quote:Op woensdag 29 maart 2006 15:13 schreef evil-me het volgende:
Ik hoop dat ik snel antwoord kan krijgen maar ik probeer het maar.
Ik wil een digitale camera kopen voor touristisch en speels gebruik.
De eisen zijn dat er genoeg megapixels zijn 4 is volgens mij genoeg voor normaal gebruik.
En goede optische zoom mij leek 3x goed.
Verder moet ie compact zijn
oplaadbaar via het stopcontact dus accu
en niet al te duur max. 300 euro
ik nijg naar een canon omdat de naam me gewoon aanstaat maar er zijn nog zoveel keuzes en ik zou niet weten wat beter is.
quote:Op donderdag 30 maart 2006 13:32 schreef evil-me het volgende:
ik heb er nu eentje gekocht uiteindelijk toch voor een sony gegaan canon is best prijzig
voor 200 euro een sony "cybershot" Sony DSC-S600
Nee!quote:Op donderdag 30 maart 2006 14:55 schreef AquaDiGio het volgende:
Ik ben net bij de Mediamarkt en BCC geweest om te kijken voor de Nikon Coolpix 5900, maar volgens mij is deze al weer dermate verouderd dat hij niet eens meer in de schappen ligt. Of heb ik het fout?
Wie weet waar deze nog te krijgen is, behalve op internet?
Ik heb even wat prijzen opgeschreven bij MM, zijn dit nou echt scherpe prijzen?:
Canon Ixus 50 �289
Canon Ixus 65 �429
Sony Cybershot DSC-S600 �199
Sony Cybershot DSC-P200 �169
Samsung A40 �169
Hier de prijzen van een winkel twee straten verder op:quote:Op donderdag 30 maart 2006 14:55 schreef AquaDiGio het volgende:
Ik ben net bij de Mediamarkt en BCC geweest om te kijken voor de Nikon Coolpix 5900, maar volgens mij is deze al weer dermate verouderd dat hij niet eens meer in de schappen ligt. Of heb ik het fout?
Wie weet waar deze nog te krijgen is, behalve op internet?
Ik heb even wat prijzen opgeschreven bij MM, zijn dit nou echt scherpe prijzen?:
Canon Ixus 50 €289
Canon Ixus 65 €429
Sony Cybershot DSC-S600 €199
Sony Cybershot DSC-P200 €169
Samsung A40 €169
Heb me de afgelopen jaar niet meer zo in verdiept in camera's, maar zo te zien is dit idd een oude versie die weinig wordt verkocht. Je kunt natuurlijk ook voor een wat nieuwere versie gaan.quote:Op donderdag 30 maart 2006 18:39 schreef AquaDiGio het volgende:
Dat is idd een strategie die ik voortaan op MM ga toepassen.
Maar de Nikon Coolpix 5900 is niet regulier meer in winkels te krijgen? Of alleen op internet?
Ja, ik vond 300 toch iets te prijzig uiteindelijk. ben maar een studentjequote:Op donderdag 30 maart 2006 16:53 schreef mgerben het volgende:
[..]
en je had een budget van 300!
En nu zit je aan het geweldige Sony Memorystick formaat vast.
Nou ja, ze maken best goeie camera's.
Tja, misschien staar ik me idd blind op de consumentengids. Als ik eenmaal de camera naar wens heb gevonden wil ik ook een goed gevoel erover hebben. Maar hoe meer ik me probeer te verdiepen in de eigenschappen van camera's hoe meer ik door de bomen het bos niet meer zie.quote:Op donderdag 30 maart 2006 18:45 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Heb me de afgelopen jaar niet meer zo in verdiept in camera's, maar zo te zien is dit idd een oude versie die weinig wordt verkocht. Je kunt natuurlijk ook voor een wat nieuwere versie gaan.
Koop anders gewoon de Canon Ixus 50, die heb ik ook, echt een prachtig toestel. Heeft daarnaast een Diwa-Award (1 van de bekendste awards binnen de fotografie) gewonnen.quote:Op donderdag 30 maart 2006 22:12 schreef AquaDiGio het volgende:
[..]
Tja, misschien staar ik me idd blind op de consumentengids. Als ik eenmaal de camera naar wens heb gevonden wil ik ook een goed gevoel erover hebben. Maar hoe meer ik me probeer te verdiepen in de eigenschappen van camera's hoe meer ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ik heb de FX-9 een tijdje gehad en (net zoals de FX-01) is dit op bijna alle vlakken de ideale camera, behalve op beeldkwaliteit.quote:Op donderdag 30 maart 2006 23:41 schreef Revenge2005 het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met de nieuwe Panasonic DMC FX01 ?
deze camera is vrij recent en ik vraag me af hoe deze is
of hij zich goed laat scherpzetten ( binnen/buiten /Licht/donker )
ik zou graag iets horen van iemand met deze camera
Meen je dat? Zelf heb ik namelijk weinig slechte verhalen gehoord van Panasonic, qua dc's (beeldkwaliteit) dan.quote:Op vrijdag 31 maart 2006 18:00 schreef Moody het volgende:
[..]
Ik heb de FX-9 een tijdje gehad en (net zoals de FX-01) is dit op bijna alle vlakken de ideale camera, behalve op beeldkwaliteit.
[b]Graag uw advies!quote:Op [url=http://forum.fok.nl/topic/810055/3/50#36508026]donderdag 30 maart 2006 22:31Wat is een betere aankoop, de Canon of de Olympus?
Daarbij wel mee rekenen, dat ik een gebruiksvriendelijke camera wil....
(voor zo snel dat ik er mee gespeelt hebt, lijkt de Canon mij zelf fijner)
Zelf geen Olympus gehad, dus weet niet hoe het menu werkt. Wat ik wel veel heb gelezen en gezien is dat de beeldkwaliteit erg matig is. Maar zoals ik het zelf meestal aangeef, kan de kwaliteit per camera anders zijn. Daarvoor kan je het best de site steves-digicams.com raadplegen daar vind je namelijk samples.quote:
Om eerlijk te zijn, ik ben niet echt onder de indruk.quote:Op zaterdag 1 april 2006 20:48 schreef jack4ya het volgende:
Okay... ik heb inmiddels een week mijn Sony DSC - H1 (keuze tussen canon s2 en panasonic f5)
Ik ben wel tevreden, maar niet helemaal. Maar dat ligt geheel aan mijn werk... ik zie dagelijks technisch perfecte foto's dus dat heeft mij doen denken dat het de normaalste zaak van de wereld was.
Later kwam ik erachter dat die camera's vele duizenden (!) euro's kostenNie echt eerlijk om met een camera van 350,- te vergelijken.
(Fotografen) en collega's verzekerden me dat dit hele goede beelden zijn voor een camera in deze klasse.
Kijk eens hier voor beelden in de flash gallery:
http://www.gelepeper.nl/fotoos/index.php?album=Cybershot_H1
Foto's zijn 1600 px teruggeschaald, werd anders wel heel groot!
als je de onverschaalde versie wilt zien, doe dan:
http://www.gelepeper.nl/fotoos/Cybershot_H1/images/filename.jpg <deze link bestaat dus niet he![]()
Je kan de filename in de flash gallery zien
bijv: http://www.gelepeper.nl/fotoos/Cybershot_H1/images/dsc00374.jpg
Dat heb ik dus ook een beetje, maar dit is idd een van de betere camera's, niet alleen van Sony maar ook van andere merken.quote:Op zaterdag 1 april 2006 20:59 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn, ik ben niet echt onder de indruk.
Edit: Heb even gezocht naar het toestel, nu ik zie dat het tot 1 van de betere camera's hoort van Sony ben ik wel erg terleurgesteld over de kwaliteit.
Ik heb inderdaad de specs bekeken. De prijs is mij niet bekend. Heb nu even naar de prijs gekeken, het kost dus rond de 400 euro. Jammer dat er gebruik gemaakt is van een Sony lens ipv Carl Zeiss. Maar gezien de prijs en specs lijkt het me inderdaad een investering op dit gebied dan echt de kwaliteit. Dus ik begrijp je uitleg ook volkomen.quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:08 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Dat heb ik dus ook een beetje, maar dit is idd een van de betere camera's, niet alleen van Sony maar ook van andere merken.
Het gaat wel om een 12x optische zoom, en vele manuele instellingen he... Als je die wens laat vallen dan kom je in een ander segment. Dát segment is misschien beter (als je dan hetzelfde budget aanhoud) omdat er dan in iets anders dan de lens geinvesteerd wordt, bijv betere chip.
Beetje lastig uitleggen, maar ik hoop dat het duidelijk is.
LET WEL: de flash gallery is een verschaling wat voor "jagged edges" zorgt... Ik wil benadrukken dat je vooral even een handmatige link moet bekijken!!
Wacht ik zal even een html pagina maken... momentje!
Nou ik denk dat je dan een body hebt, nog geen lenzen hoor. Of vergis ik me nu?quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:52 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
Nou ja, nu overdrijf je het een beetje hoor. Voor zo'n 650 heb je tegenwoordig al een spiegelreflex.
Voor 700 euro heb ik iig de Nikon D50 al zien staan met 1 of 2 lenzen er bij (dat weet ik niet meer zeker).quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:56 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Nou ik denk dat je dan een body hebt, nog geen lenzen hoor. Of vergis ik me nu?
Ik heb het over een kit dus body + lens. Zo'n 1-2 jaar geleden kwamen namelijk de wat betaalbare semi-professionele spiegelreflex camera's op de markt. Nu een aantal jaren zijn ze gewoon te koop voor dergelijke bedragen. Maar het is wel goed zoeken, soms moet je naar een andere stad of wachten op een advertentie. Maar ze zijn er wel degelijk. Denk maar aan de Canon EOS 300D, Nikon D50, Olympus E-300, Pentax Ist DL etc.quote:Op zaterdag 1 april 2006 21:56 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Nou ik denk dat je dan een body hebt, nog geen lenzen hoor. Of vergis ik me nu?
Ik heb alleen de foto's bij de eerste link gezien, maar die vallen me toch zeker mee voor een Sony cameraquote:Op zaterdag 1 april 2006 20:48 schreef jack4ya het volgende:
Okay... ik heb inmiddels een week mijn Sony DSC - H1 (keuze tussen canon s2 en panasonic f5)
Ik ben wel tevreden, maar niet helemaal. Maar dat ligt geheel aan mijn werk... ik zie dagelijks technisch perfecte foto's dus dat heeft mij doen denken dat het de normaalste zaak van de wereld was.
Later kwam ik erachter dat die camera's vele duizenden (!) euro's kostenNie echt eerlijk om met een camera van 350,- te vergelijken.
(Fotografen) en collega's verzekerden me dat dit hele goede beelden zijn voor een camera in deze klasse.
Kijk eens hier voor beelden in de flash gallery:
http://www.gelepeper.nl/fotoos/index.php?album=Cybershot_H1
Foto's zijn 1600 px teruggeschaald, werd anders wel heel groot!
als je de onverschaalde versie wilt zien, doe dan:
http://www.gelepeper.nl/fotoos/Cybershot_H1/images/filename.jpg <deze link bestaat dus niet he![]()
Je kan de filename in de flash gallery zien
bijv: http://www.gelepeper.nl/fotoos/Cybershot_H1/images/dsc00374.jpg
En zoals men weet is de V&D en de Combi niet bepaald goedkope winkels. Tenminstens de verkoopprijzen, bij Combi kan je gewoon afdingen.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:48 schreef Elefes het volgende:
[..]
Voor 700 euro heb ik iig de Nikon D50 al zien staan met 1 of 2 lenzen er bij (dat weet ik niet meer zeker).
(O.a. bij V&D en de Combi fotowinkel, op internet niet gekeken/vergeleken.)
Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt. De foto's opzich zijn niet slecht, maar een camera van 200 euro produceert ook goede foto's athans waarvoor ze bij de meesten bedoelt zijn. Maar als je op een iets ander niveau bekijkt, zoals voor het bewerken van foto's, dus naar de details kijkt, dan is dit gewoon voor een camera van deze klasse aan een iets matige kant. De goedkoper camera's hebben bijvoorbeeld een iets wazige rand, wat bij deze camera ook te zien is. Af en toe zie je wat paarse omlijning. Daarnaast zie je dat de camera een sterke focus heeft op een bepaalde gebied, opzich is dat geen probleem, alleen is het gebied waar de focus op licht niet extreem scherp te noemen, en dat verwacht ik toch wel voor een camera. Wat betreft de kleuren zal ik het zo niet weten. Op eerste gezich zal ik toch denken dat de kleuren te extreem zijn. Gewoonweg omdat ik weet dat camera's van Sony kleuren vrij extreem overkomen. En als ik naar de foto's kijk, heb ik ook dat gevoel. Alleen kan ik dat nooit op basis van de foto beoordelen, het zal namelijk kunnen dat het object eenmaal zo is. Maar uit mijn ervaring hoort het meestal niet zo extreem te zijn, hoewel dat bij deze camera vergeleken met de goedkopere camera's van Sony wel meevalt.quote:Op zaterdag 1 april 2006 22:51 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik heb alleen de foto's bij de eerste link gezien, maar die vallen me toch zeker mee voor een Sony cameraDe kleuren dan, that is.
Ik vind de kwaliteit absoluut niet slecht. Er is best een mooi scherp gebied, voor zover dat echt goed te zien is op deze foto's.
Nu ben ik ook geen professional of wat dan ook, dus misschien zie ik dingen over het hoofd. Maar ik vind het zeker niet tegenvallen hoor.
In jou geval zal ik de Nikon L4 (4MP) of de Nikon L3 (5MP) overwegen.quote:Op zaterdag 1 april 2006 23:03 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Ik zoek een digitale camera:
- Makkelijk in gebruik (makkelijk om de foto's over te plaatsen. Het liefst via Windows verkenner)
- Maximaal 200 euro
- Er moest een display opzitten
- De kwaliteit moet goed genoeg zijn om normale dingen te fotograferen als huizen, landschappen en producten (dus ik denk 4 of 5 megapixel)
- Zoom wel mogelijk, maar niet al te belangrijk
- Niet supergroot, maar het hoeft ook geen nano-achtig ding te zijn
- Makkelijk te gebruiken menu's
- Het liefst moet je er een USB-stick in pluggen, maar dat zal wel te duur zijn. Als dit niet kan, dan gewoon een of ander kaartje die erin moet. Welk kaartje zou het beste zijn?
Hmmm ik krijg bijna het gevoel dat ik een "matige" camera gekocht heb. Heb ik dan toch niet mijn huiswerk goed genoeg gedaan?quote:Op zaterdag 1 april 2006 23:05 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Het is natuurlijk maar hoe je het bekijkt. De foto's opzich zijn niet slecht, maar een camera van 200 euro produceert ook goede foto's athans waarvoor ze bij de meesten bedoelt zijn. Maar als je op een iets ander niveau bekijkt, zoals voor het bewerken van foto's, dus naar de details kijkt, dan is dit gewoon voor een camera van deze klasse aan een iets matige kant. De goedkoper camera's hebben bijvoorbeeld een iets wazige rand, wat bij deze camera ook te zien is. Af en toe zie je wat paarse omlijning. Daarnaast zie je dat de camera een sterke focus heeft op een bepaalde gebied, opzich is dat geen probleem, alleen is het gebied waar de focus op licht niet extreem scherp te noemen, en dat verwacht ik toch wel voor een camera. Wat betreft de kleuren zal ik het zo niet weten. Op eerste gezich zal ik toch denken dat de kleuren te extreem zijn. Gewoonweg omdat ik weet dat camera's van Sony kleuren vrij extreem overkomen. En als ik naar de foto's kijk, heb ik ook dat gevoel. Alleen kan ik dat nooit op basis van de foto beoordelen, het zal namelijk kunnen dat het object eenmaal zo is. Maar uit mijn ervaring hoort het meestal niet zo extreem te zijn, hoewel dat bij deze camera vergeleken met de goedkopere camera's van Sony wel meevalt.
Maar nogmaals, het is geen slechte camera, maar gezien het soort camera verwacht ik gewoon wat meer.
Nou, dat valt ook wel mee. Het hangt natuurlijk ook af wanneer je die camera hebt gekocht, en voor hoeveel. Ik heb nog eens naar de prijs gekeken, tegenwoordig betaal je er zo'n 350 voor. Voor zo'n 350 euro kan je echt niet makkelijk een camera vinden met 12x optische zoom.quote:Op zaterdag 1 april 2006 23:40 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Hmmm ik krijg bijna het gevoel dat ik een "matige" camera gekocht heb. Heb ik dan toch niet mijn huiswerk goed genoeg gedaan?![]()
Er waren niet zoveel camera's die die opties hadden. En ca 700,- voor een D-SLR is toch wel fors meer. Afwasborstel, welk toestel had ik dan beter kunnen aanschaffen, denk je?
(ps is corner softness (en purple fringing bij macro) niet inherent aan het grote bereik? En of is dat niet per definitie zo?)
ik heb 380 bij een normale (dus geen internet shop) betaald, vond ik prettig omdat ik beide cams nu kon vasthouden.quote:Op zondag 2 april 2006 00:03 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Nou, dat valt ook wel mee. Het hangt natuurlijk ook af wanneer je die camera hebt gekocht, en voor hoeveel. Ik heb nog eens naar de prijs gekeken, tegenwoordig betaal je er zo'n 350 voor. Voor zo'n 350 euro kan je echt niet makkelijk een camera vinden met 12x optische zoom.
Heb ik ook wel gedaan en liggen erg dicht bij elkaar.quote:Wat betreft, wat een mogelijke beter keus had geweest. Ik zal het zo niet kunnen zeggen, tenminstens met zekerheid zeggen dat het een betere keus is. Ik ben zelf meer van de compacte en spiegelreflex. Maar ik zat zelf dan te denken aan de Canon Powershot S2 IS. Qua camera bijna gelijke specs, qua prijs een slagje duurder. Kwaliteit enzo is mij niet bekend, ik verwacht wel dat deze goed is, maar opzich kan je dat wel opzoeken.
Okay, dat kan... daar had ik niet genoeg technische kennis voor. Vandaar mijn vraagquote:Wat betreft corner softness, ik heb het dan echt over dat de randen waziger zijn en niet dat het aan de focus ligt, om verwarring te vermijden. Ik denk overigens niet dat je de schuld kan geven aan het grote bereik. Bij goede lenzen voor spiegelreflex zie je dat namelijk ook (bijna) niet. Maar ja, zoals ik al zei, ik ben zelf niet zo geintereseerd in dergelijke camera's met vaste lenzen. Ze zullen ongetwijfeld anders zijn dan losse lenzen.
Ik vond eigenlijk ook de H1 beter, maar een deel is natuurlijk ook smaak... (veel/weinig sharpening/verzadiging etc) Toch vielen beide me enigzins tegen. Er was nog een derde speler in het spel... De Panasonic DMC-FZ5. Maar die zag ik weer minder in de winkels (okay ik had meer moeite kunnen doen)quote:Op zondag 2 april 2006 00:24 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
Hmmm, ik heb even gekeken naar wat fotos op steves digicam die met de Canon S2 IS heeft geschoten en met de Sony H1. Ik moet bekennen dat de Sony H1 bij de voorbeelden beter is, minder ruis dan bij de S2 IS. Ook zie ik dat de randen een stuk minder wazig zijn dan de foto's die jij hebt genomen. Wat betreft de kleur, ik zie in ieder geval geen verschil tussen de S2 IS en de H1.
Ik gebruik de P modus veel... wel automatisch shutter en aperture, verder eigen iso, witbalans, geen flitser. Verder ook een A of S modus, meer levert gelijkwaardige foto's in de situaties tot nog toe, dus nog geen meerwaarde daarin.quote:Misschien ligt het wel aan de manier van fotograveren. Stel je overigens wel alles handmatig in, of gebruik je de functie automatisch?
Ik zou een tweedehands canon ixus nemen voor dat geld. Bijvoorbeeld zoiets: http://www.marktplaats.nl(...)GDwvz9QASnC%26df%3D1quote:Op zaterdag 1 april 2006 23:03 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Ik zoek een digitale camera:
- Makkelijk in gebruik (makkelijk om de foto's over te plaatsen. Het liefst via Windows verkenner)
- Maximaal 200 euro
- Er moest een display opzitten
- De kwaliteit moet goed genoeg zijn om normale dingen te fotograferen als huizen, landschappen en producten (dus ik denk 4 of 5 megapixel)
- Zoom wel mogelijk, maar niet al te belangrijk
- Niet supergroot, maar het hoeft ook geen nano-achtig ding te zijn
- Makkelijk te gebruiken menu's
- Het liefst moet je er een USB-stick in pluggen, maar dat zal wel te duur zijn. Als dit niet kan, dan gewoon een of ander kaartje die erin moet. Welk kaartje zou het beste zijn?
Nou, ik heb de camera gezien als een wat betere camera dan gewone compact camera's (in dat opzichte valt het dus tegen), maar in eerste instantie niet gezien als een bijzondere camera. Gezien deze camera vrij goedkoop is en met een 12x optische zoom behoort het toch tot een aparte klasse. Als je het zo bekijkt, dan denk ik wel dat de H1 een betere keus is geweest dan de S2 IS, in dat geval zal ik dan zeggen dat je wel een goede koop hebt gedaan. Het lijkt me dan ook dat je niet zo maar kunt vergelijken met camera's van dezelfde prijs met 3x optische zoom of een 200 euro duurdere spiegel reflex. Het is gewoon de eisen die je stelt dat je keus beperkt.quote:Op zondag 2 april 2006 01:12 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Ik vond eigenlijk ook de H1 beter, maar een deel is natuurlijk ook smaak... (veel/weinig sharpening/verzadiging etc) Toch vielen beide me enigzins tegen. Er was nog een derde speler in het spel... De Panasonic DMC-FZ5. Maar die zag ik weer minder in de winkels (okay ik had meer moeite kunnen doen)
Het was echt Canon of Sony en eigenlijk omdat ze sterk op elkaar leken, gaf het geld de doorslag (anders echt niet) de Sony was ruim 100,- goedkoper en er zaten nu al goede oplaadbare batterijen bij. (Bij de Canon niets)
Nadeel was weer de Memorystick, achteraf viel het mee... op een Gig kaartje scheelde het 8 euro ofzo.
[..]
Ik heb hem vandaag en gister vast gehad,quote:Op zondag 2 april 2006 19:51 schreef Asics het volgende:
ik wil graag een digitale spiegelreflex kopen, ik zit te denken aan de Nikon D70 Kit (je krijgt er dan een objectief bij). Alleen ik heb nog nooit eerder een Digitale SLR gekocht en ik wil niet na de aankoop spijt hebben. Waarom is dit een goede keuze of juist niet?
Daar hoef ik weinig over te zeggen, het is gewoon een prima ding.quote:Op zondag 2 april 2006 19:51 schreef Asics het volgende:
ik wil graag een digitale spiegelreflex kopen, ik zit te denken aan de Nikon D70 Kit (je krijgt er dan een objectief bij). Alleen ik heb nog nooit eerder een Digitale SLR gekocht en ik wil niet na de aankoop spijt hebben. Waarom is dit een goede keuze of juist niet?
Waarom? kun je enkele dingen ten voordele van de Canon EOS350D opsommen?quote:Op zondag 2 april 2006 20:41 schreef IETE het volgende:
[..]
Ik heb hem vandaag en gister vast gehad,
maar vind hem helemaal niet fijn, maar dat is per persoon verschillend natuurlijk!
Ik vond hem erg log, groot en zwaar, en de foto's vielen mij erg tegen.
Maar ik zit zelf ook nog steeds zwaar te dubben over mijn aankoop...
Ik ga denk ik toch maar voor een Canon EOS350D, in plaats van de Olympus E500
Waarschijnlijk vind hij het gebruik minder. De 350D voelt namelijk veel beter aan. Qua specs overtreft de E500 de 350D, veel meer instellingen. Wil overigens niet zeggen dat de E500 ook beter is.quote:Op zondag 2 april 2006 21:33 schreef Asics het volgende:
[..]
Waarom? kun je enkele dingen ten voordele van de Canon EOS350D opsommen?
Bij de betere camera's kunnen je een externe flitser erbij kopen. Meestal gebruik je een externe flister bij spiegelreflex camera. Camera's met veel zoom hebben deze mogelijkheid ook vaak. Zelfs bij sommige compact camera's is deze optie aanwezig.quote:Op maandag 3 april 2006 17:40 schreef GoldenEyedDarkness het volgende:
een externe flitser? kun je dat erbij kopen?
en kan dat op de meeste cameras?
Nee, dat is geen groot probleem. Foto's worden namelijk afgedrukt op een ander soort formaat. Wil je deze formaat behouden, dan verwijnt er of een stuk van je gemaakte foto, of je houdt een witte rand over. Echter, bij sommige winkels kan je gewoon op 4:3 formaat printen. Zelf bewerk ik ze eerst en druk het gewoon op foto-formaat af.quote:Op maandag 3 april 2006 17:42 schreef GoldenEyedDarkness het volgende:
...
MAAR... ratio beeldscherm 4:3 is dat een groot probleem? heb namelijk gelezen dat je fotos net iets anders uit kunnen vallen
Waarom neem je niet gewoon een oude model spiegelreflex? Betaal je misschien 200 meer, maar dan heb je ook wat.quote:Op maandag 3 april 2006 18:23 schreef GoldenEyedDarkness het volgende:
ok... ik heb mijn eisen een klein beetje bijgesteld:
- minimaal 4 megapixels
- 2,5 inch scherm
- veel! optische zoom
- lage sluitervetraging
- externe fliters!
- beeldstabilisator
- rode ogen reductie
- accu die lang blijft werken
Het design kan me geen fuck meer schelen.
Ik heb inmiddels ook al gezocht op www.kieskeurig.nl en ik kwam op o.a. de
Kodak P850
Kent iemand deze camera?
Hij ligt mij gewoon veel fijner in de hand,quote:Op zondag 2 april 2006 21:33 schreef Asics het volgende:
Waarom? kun je enkele dingen ten voordele van de Canon EOS350D opsommen?
Kijk daarvoor of het formaat van de sensor ook is aangepast.quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:21 schreef gexxz het volgende:
Mijn keus is gevallen op de S2 IS van Canon...maar nu lees ik op Internet dat er in mei de S3 uitkomt.
Zie ook hier: http://www.dpreview.com/news/0602/06022111canons3is.asp
Hij heeft ten op zichte van de S2 bijvoorbeeld een hoger ISO-bereik (of hoe je dat ook maar zegt)
Is het het geld en het wachten waard of kan ik net zo goed een S2 kopen?
Beide toestellen hebben inderdaad dezelfde CCD-chipquote:Op dinsdag 4 april 2006 20:58 schreef mgerben het volgende:
[..]
Kijk daarvoor of het formaat van de sensor ook is aangepast.
Meestal is dit niet zo en is een opvolger van een camera gewoon een camera met nieuwe software en wat meer megapixels - op dezelfde chip.
Zelfde afmetingen CCD chip betekent dat er precies dezelfde hoeveelheid licht op de chip valt.
Of dat licht over meer pixels wordt verdeeld of dat de nieuwe software een extra versterking (met ruis!!) van 1600 iso toestaat maakt eigenlijk niet zo veel uit - het blijft dezelfde hoeveelheid licht.
Wel kan een nieuw model de prijs van de oude drukken, en wellicht zijn de nieuwe softwaremogelijkheden de meerprijs waard.
1600 is eigenlijk gewoon meer versterking van hetzelfde signaal. Omdat de chip ook ruis geeft wordt die ook meeversterkt.quote:Op dinsdag 4 april 2006 21:06 schreef gexxz het volgende:
[..]
Beide toestellen hebben inderdaad dezelfde CCD-chip![]()
Maar betekent het ook dat 400 ISO genoeg is om mooie foto's te maken?
stel deze vraag even hier: Het grote lenzentopic #9quote:Op maandag 3 april 2006 21:45 schreef Asics het volgende:
wat voor lens is goed?
ik zat te denken aan deze omdat die een 'trillingen demper' heeft ingebouwd
dan zou ik uitkijken naar de sony cybershotquote:Op woensdag 5 april 2006 14:22 schreef GoldenEyedDarkness het volgende:
kijk het zit zo...
ik ga over een tijdje trouwen, en aangezien de fotograaf niet 24 uur per dag aanwezig is wil ik toch alles eromheen ook vastelleggen, dus het is niet echt om het vak fotografie te leren maar ik wil gewoon een goede camera hebben.
Ik weet van een aantal jaren geleden nogik geloof nu 5 jaar geleden dat we een sony mavica hadden. In die tijd waren we nog erg onder de indruk van dat ding, zowel mooie fotos als heel fijn in het gebruik. Als ik een soortgelijke camera zou kunnen vinden wat kwaliteit betreft zou ik al tevreden zijn.
Kunnen jullie me nog helpen? zit namelijk al twee dagen te zoeken en ik kom er maar niet uit, liefst niet meer dan 350 euro
leg er 50 euro bovenopquote:Op woensdag 5 april 2006 14:34 schreef GoldenEyedDarkness het volgende:
ok... heel erg bedankt voor je tip... ik zal er naar kijken!
Maar nu ben ik zon lastig type dat niet 3 keer optische zoom wilt maar liefst 10 of 12
dan vallen er al heel veel cameras af he
Afwasborstel en ik hebben in dit topic al een beetje zitten harrewarren over een camera rond het budget wat jij noemt, wat inderdaad die zoom heeft. [centraal] Help mij een digitale camera vindenquote:Op woensdag 5 april 2006 14:22 schreef GoldenEyedDarkness het volgende:
kijk het zit zo...
ik ga over een tijdje trouwen, en aangezien de fotograaf niet 24 uur per dag aanwezig is wil ik toch alles eromheen ook vastelleggen, dus het is niet echt om het vak fotografie te leren maar ik wil gewoon een goede camera hebben.
Ik weet van een aantal jaren geleden nogik geloof nu 5 jaar geleden dat we een sony mavica hadden. In die tijd waren we nog erg onder de indruk van dat ding, zowel mooie fotos als heel fijn in het gebruik. Als ik een soortgelijke camera zou kunnen vinden wat kwaliteit betreft zou ik al tevreden zijn.
Kunnen jullie me nog helpen? zit namelijk al twee dagen te zoeken en ik kom er maar niet uit, liefst niet meer dan 350 euro
het liefst minstens 10 keer optische zoom
en die externe flits hoeft trouwens niet echt, want we hadden op de sony mavica geen extra flitser gezet en waren toen ook al tevreden.
iemand een idee?
Geen accu idd, ik had juist weer slecht ervaringen met accus. 4 batterijen gaan denk ik ong 2 keer zo lang mee als 1 accu, dus ook goedkoper. Bovendien kan je bij overal wel AA batterijen kopen in geval van nood... probeer dat maar eens met een accu!quote:Op woensdag 5 april 2006 15:19 schreef GoldenEyedDarkness het volgende:
ok thanks... maar dan moet ik er ook nog geheugen bij kopen he?
En er zit geen accu op toch? batterijen daar heb ikniet zon goede ervaring mee... jullie wel?
Reken maar op iets meer dan 50 euro voor 512MB. Er zit inderdaad batterijen in, maar je moet met twee zware AA's wel zo'n 200 foto's mee kunnen schieten. Voor een trouwerij zijn batterijen uiterst ideaal. Met gewone accu's heb je vaak geen reserve bij je, tenzij je een extra accu bij koopt, kost je al gauw 50 euro. Neem daarnaast een snellader met batterijen van minimaal 2100mah.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:19 schreef GoldenEyedDarkness het volgende:
ok thanks... maar dan moet ik er ook nog geheugen bij kopen he?
En er zit geen accu op toch? batterijen daar heb ikniet zon goede ervaring mee... jullie wel?
kijk even op internetsites rond voor geheugenquote:Op woensdag 5 april 2006 15:28 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Reken maar op iets meer dan 50 euro voor 512MB. Er zit inderdaad batterijen in, maar je moet met twee zware AA's wel zo'n 200 foto's mee kunnen schieten. Voor een trouwerij zijn batterijen uiterst ideaal. Met gewone accu's heb je vaak geen reserve bij je, tenzij je een extra accu bij koopt, kost je al gauw 50 euro. Neem daarnaast een snellader met batterijen van minimaal 2100mah.
Kan sowieso goedkoper, bij de kijkshop heb je bijvoorbeeld een snellader van Philips met 4x 2100mah batterijen voor 28 euro. Kan overigens nog goedkoper als je beter zoekt.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:27 schreef jack4ya het volgende:
[..]
...Ik heb gister een GP Powerbank 2500 met 4 AA voor 40,- gekocht...
Voor een Sony Cybershot wel een Memory Stick he!!quote:Op woensdag 5 april 2006 15:29 schreef Ynske het volgende:
[..]
kijk even op internetsites rond voor geheugen
ik meen laatst 1 gig voor 39 euro gezien te hebben, (puckzz had daar een link van geloof ik)
hmmm die waren ook een stuk goedkoperquote:Op woensdag 5 april 2006 15:31 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Voor een Sony Cybershot wel een Memory Stick he!!
Klopt, maar ik wilde graag GP en 2500 (en geen enorme adapter, want die mag ik dan weer meezeulen in de rugzak), maar inderdaad er zijn veel aanbiedingen.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:31 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Kan sowieso goedkoper, bij de kijkshop heb je bijvoorbeeld een snellader van Philips met 4x 2100mah batterijen voor 28 euro. Kan overigens nog goedkoper als je beter zoekt.
Nou ja, dan zijn ze dus ook voor minder te koop. Gebruik zelf geen memorysticks, alleen SD en CFs.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:29 schreef Ynske het volgende:
[..]
kijk even op internetsites rond voor geheugen
ik meen laatst 1 gig voor 39 euro gezien te hebben, (puckzz had daar een link van geloof ik)
Kont excuus...quote:Op woensdag 5 april 2006 15:32 schreef Ynske het volgende:
[..]
hmmm die waren ook een stuk goedkoper
maar goed dat zou voor mij al een reden zijn om niet voor sony te gaan
Nou ja, opzich is dat niet echt een groot nadeel. Als je kijkt naar de Canon en de Sony scheelt het zo'n 50 euro op de camera. Daar koop je makkelijk een geheugenkaart voor. Daarnaast gebruik je het toch alleen voor de camera.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:32 schreef Ynske het volgende:
[..]
hmmm die waren ook een stuk goedkoper
maar goed dat zou voor mij al een reden zijn om niet voor sony te gaan
omdat ikzelf gewoon een voorstander van CF cards benquote:Op woensdag 5 april 2006 15:34 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Kont excuus...![]()
De een heeft SanDisk de ander weer CompactFlash, en die kan je ook niet onderling gebruiken hoor.
Dus wat is je motivatie eigenlijk?
[suck up modus]quote:Op woensdag 5 april 2006 15:34 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Nou ja, opzich is dat niet echt een groot nadeel. Als je kijkt naar de Canon en de Sony scheelt het zo'n 50 euro op de camera. Daar koop je makkelijk een geheugenkaart voor. Daarnaast gebruik je het toch alleen voor de camera.
Ook als de Canon "minder" goed is? Oeh, dan gaan prioriteiten scheef denk ik.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:36 schreef Ynske het volgende:
[..]
omdat ikzelf gewoon een voorstander van CF cards ben
en daar heb ik die 50 euro voor bv de canon wel voor over
SD komt er net zo goed niet in hier
ik zeg niet dat de canon minder goed is, maar ik zeg oko niet dat de sony minder goed isquote:Op woensdag 5 april 2006 15:42 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Ook als de Canon "minder" goed is? Oeh, dan gaan prioriteiten scheef denk ik.
Maar een argument heb ik nog niet gehoord![]()
(het mag ook gewoon je "gevoel" zijn hoor, maar dan wel even opbiechten he)
Misschien past er alleen een CF erinquote:Op woensdag 5 april 2006 15:36 schreef Ynske het volgende:
[..]
omdat ikzelf gewoon een voorstander van CF cards ben
en daar heb ik die 50 euro voor bv de canon wel voor over
SD komt er net zo goed niet in hier
Dat kan, ik wilde eerst ook Canon, meer op emotio gebaseerd.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:44 schreef Ynske het volgende:
[..]
ik zeg niet dat de canon minder goed is, maar ik zeg oko niet dat de sony minder goed is
en jah dat gaat om t gevoel dat ik erbij heb
Helemaal mee eens, dat was uiteindelijk precies de reden dat ik de Sony koos, de Canon was niet fout ofzo, maar mijn gevoel sloeg om.quote:overigens ben ik ook van mening dat je niet alleen op de specs af moet gaan, maar ze ook eens beide in de hand moet nemen. en voel dan eens welke je prettiger vind om vast te houden en te gebruiken
is dat een nadeel of een voordeel?quote:Op woensdag 5 april 2006 15:31 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Voor een Sony Cybershot wel een Memory Stick he!!
Ik zie het als een nadeel, omdat ik ook een PDA heb. Het is dan gemakkelijker om de geheugenkaart over te plaatsen naar een ander apparaat. Daarnaast hebben we ook MP3-spelers waar geheugenkaarten in kunnen, etc. Maar normaal gebruik je een geheugenkaart alleen voor de camera zelf en dan maakt het niet uit.quote:Op woensdag 5 april 2006 17:59 schreef GoldenEyedDarkness het volgende:
[..]
is dat een nadeel of een voordeel?
en ik heb trouwens ook naar de kodak p850 gekeken... die heeft veel dezelfde eigenschappen geloof ik als de sony dsc h1 alleen heeft deze wel een accu
wat vinden jullie van de P850
thanks! ik ben overtuigdquote:Op dinsdag 4 april 2006 22:15 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
1) Zoals eerder gezegd, aan een hoge ISO heb je als 'normale' gebruiker niks aan. Bij de gewone camera's is 400 meestal al de max, deze wordt in praktijk al nauwelijks gebruikt.
2) Wachten waard? Nee, het is gewoon een camera met een kleine upgrade op de oude model, verder exact dezelfde toestel. Verschil is, meer MP, meer ISO en een grotere LCD-scherm. Voor 'normaal' gebruik is 5MP al te veel, laat staan 6MP. Opzich kan je met 5MP al vrij leuk je foto's bewerken. Zelf komt het bij mij weinig voor dat ik zulke kleine stukjes uit het origineel knip. Het is dus slechts goed voor de verkoop. Gebruik? Nee. Zelf zie ik het als een geldverspilling als je de S3 IS neemt ipv de S2 IS. Je kunt eventueel wachten zodat je de S2 IS voor een stuk minder kunt kopen, maar dat is dan ook het enige excuus om te wachten.
Ha Afwasborstel!, Is de A610 wat voor partyyboyy?quote:Op vrijdag 7 april 2006 10:44 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
@partyyboyy,
De keus lijkt me niet zo moeilijk. Als je binnen Canon wilt blijven dan is de Canon Powershot S60, jouw ideale keus...
**knipje**
Als hij wat geld wilt besparen, dan zal dit een uiterst goede keus zijn. Prijs/kwaliteitsverhouding van deze camera is gewoon erg goed. Zoals vele andere camera's van Canon heeft deze ook een speciale lampje voor in het donker, en maakt dus in het donker ook zeer goede foto's. Maar zoals ik zelf aangaf, als je een budget hebt van maximaal 500 euro en het ook wilt gebruiken, dan kan je voor iets beters gaan. Maar om eerlijk te zijn, ik zal niet 500 euro spenderen aan de S60. Het is een prima camera, dat is ook niet het probleem. Maar je steekt wel te veel geld in een camera, terwijl de eisen niet eens zo hoog zijn. Je kunt het dus zien als iemand die een spiegelreflex koopt en alleen de auto-functie gebruikt. Prima camera, maar je maakt er geen 100% gebruik van.quote:Op vrijdag 7 april 2006 10:55 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Ha Afwasborstel!, Is de A610 wat voor partyyboyy?
Persoonlijk vind ik deze (in tegenstelling tot verschillende sites) geen goede camera. Foto's vind ik persoonlijk wat minder mooi. Zeker in vergelijking met de broertje A60.quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:18 schreef Tom_Bombadil het volgende:
Hallo !
Ik heb julliie hulp nodig bij het volgende probleem.
Heb nu een Canon A70 maar ben zeer ontevreden.
Dit komt voornamelijk om drie redenen.
1/ Hij is veel te traag. Als mijn zoon van de hoge duikplank afspringt terwijl in een foto maak heb ik alleen een lege duikplank op de foto.
2/ Hij is veel te slecht in omstandigheden met weinig licht (binnen of avond)
3/ Krijg allemaal hele lelijke ronde vlekken op mijn foto's (vooral met slecht licht)
Moet ik nu naar een digitale spiegelreflex als ik deze dingen (vooral 1) wil voorkomen of zijn er ook goede compacte modellen.
Wil ongeveer 800 euro maximaal uitgeven.
Vast bedankt voor de input!
Allemaal alvast hardstikke bedanktquote:Op vrijdag 7 april 2006 11:09 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Als hij wat geld wilt besparen, dan zal dit een uiterst goede keus zijn. Prijs/kwaliteitsverhouding van deze camera is gewoon erg goed. Zoals vele andere camera's van Canon heeft deze ook een speciale lampje voor in het donker, en maakt dus in het donker ook zeer goede foto's. Maar zoals ik zelf aangaf, als je een budget hebt van maximaal 500 euro en het ook wilt gebruiken, dan kan je voor iets beters gaan. Maar om eerlijk te zijn, ik zal niet 500 euro spenderen aan de S60. Het is een prima camera, dat is ook niet het probleem. Maar je steekt wel te veel geld in een camera, terwijl de eisen niet eens zo hoog zijn. Je kunt het dus zien als iemand die een spiegelreflex koopt en alleen de auto-functie gebruikt. Prima camera, maar je maakt er geen 100% gebruik van.
Voor de gemiddelde gebruiker niet echt noemenswaardige verschillen. Wat wel noemenswaardig is, is dat de S60 tot de iets oudere model hoort en de A610 een wat nieuwere is (en ook de vernieuwde DIGIC II chip heeft). En wat ik zelf heel prettig vind, is dat de S60 een betere groothoek heeft en de A610 meer een telelens. Dit houdt in dat je met de A610 fotos kunt maken van een verdere afstand, hoewel dat niet altijd even scherp is (kleine beweging maakt al gauw een wazig beeld, dus of een telelens bij deze nou echt zo positief is?). Voor de S60 betekent dit dat je dichter bij iemand kunt staan. Voor groepsfoto's is dit dus erg handig. Je hoeft dus niet te ver naar achteren te staan om iedereen op de foto te krijgen. Qua kwaliteit zitten ze heel dicht, er zijn geen grote verschillen. Ik zal de A610 nemen, gewoonweg omdat deze goedkoper is.quote:Op vrijdag 7 april 2006 14:41 schreef partyyboyy het volgende:
[..]
Allemaal alvast hardstikke bedankt
Maar de Canon PowerShot A610 zou ook iets voor mij zijn?
Waarbij verschilt deze met de Canon S60?
Ik volg je even niet meer...quote:Op woensdag 5 april 2006 14:34 schreef GoldenEyedDarkness het volgende:
ok... heel erg bedankt voor je tip... ik zal er naar kijken!
Maar nu ben ik zon lastig type dat niet 3 keer optische zoom wilt maar liefst 10 of 12
dan vallen er al heel veel cameras af he
Alle goede merken voldoen wel aan je eisen, alleen moet je Fuji weglaten.quote:Op vrijdag 7 april 2006 22:23 schreef outcast-within het volgende:
Ik ben op zoek naar een euh. Feest camera.
Makkelijk te vervoeren,
Stevig,
Goede foto's ook in het donker, bewegende mensen, en trillende handen.
Leuke filmpjes kunnen maken.
en het liefste niet al te duur
Iemand een idee?
quote:Op vrijdag 7 april 2006 22:23 schreef outcast-within het volgende:
Ik ben op zoek naar een euh. Feest camera.
Makkelijk te vervoeren,
Stevig,
Goede foto's ook in het donker, bewegende mensen, en trillende handen.
Leuke filmpjes kunnen maken.
en het liefste niet al te duur
Iemand een idee?
Nu je het zegt heb ooit een aps camera van hun gekocht, maar daar kwamen echt niet zulke geweldige fotoos uit vergeleken met een oude normale negatief camera.quote:Op vrijdag 7 april 2006 22:53 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Alle goede merken voldoen wel aan je eisen, alleen moet je Fuji weglaten.
Meer pixels?quote:Op zaterdag 8 april 2006 08:29 schreef Aarde het volgende:
ik weet niet of deze vraag hier thuis hoort..
heb een oude camera - 3 x optische zoom, 4.1 megapixel, 1.8 F lens. mijn voornaamste argument om ooit te willen upgraden is het aantal megapixels (om vergrotingen / uitsneden van betere kwaliteit te krijgen). als de standaard tegen de 16 aanloopt wil ik een nieuwe kopen. zijn er eigenlijk nog andere belangrijke ontwikkelingen geweest de afgelopen 3 jaar waarom je een nieuwe camera zou willen kopen?
Klopt, maar pixels heeft wel degelijk te maken met beter kwaliteit. Volgens mij heb ik dat een aantal posts terug ook al vertelt. Het is een combinatie van factoren dat het kwaliteit bepaald, en pixels is een factor.quote:Op zaterdag 8 april 2006 10:56 schreef mgerben het volgende:
[..]
Meer pixels?
Meer pixels op dezelfde chip betekent alleen dat hetzelfde beeld verdeeld wordt over meer pixels, en dat je kaartje sneller vol zit.
Het zal heel goed mogelijk zijn dat het 16MP wordt, zonder dat de sensor groter wordt. De ontwikkeling staat niet stil en is ook onvoorspelbaar. Misschien ontwikkelen ze een jaar later een veel betere chip.quote:En ik denk niet dat de standaard ooit zo belachelijk hoog wordt als 16MP. Dan moet je of een hele grote CCD in de camera bouwen (= duur, en de camera wordt groot) of je maakt belachelijk kleine pixels die nauwelijks licht vangen en je camera wordt in alle reviews afgebrand vanwege de enorme ruis.
En zit er nog een groot verschil tussen de 610 en de 620?quote:Op vrijdag 7 april 2006 17:07 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Voor de gemiddelde gebruiker niet echt noemenswaardige verschillen. Wat wel noemenswaardig is, is dat de S60 tot de iets oudere model hoort en de A610 een wat nieuwere is (en ook de vernieuwde DIGIC II chip heeft). En wat ik zelf heel prettig vind, is dat de S60 een betere groothoek heeft en de A610 meer een telelens. Dit houdt in dat je met de A610 fotos kunt maken van een verdere afstand, hoewel dat niet altijd even scherp is (kleine beweging maakt al gauw een wazig beeld, dus of een telelens bij deze nou echt zo positief is?). Voor de S60 betekent dit dat je dichter bij iemand kunt staan. Voor groepsfoto's is dit dus erg handig. Je hoeft dus niet te ver naar achteren te staan om iedereen op de foto te krijgen. Qua kwaliteit zitten ze heel dicht, er zijn geen grote verschillen. Ik zal de A610 nemen, gewoonweg omdat deze goedkoper is.
http://www.letsgodigital.org/nlquote:Op zaterdag 8 april 2006 11:45 schreef partyyboyy het volgende:
![]()
[..]
En zit er nog een groot verschil tussen de 610 en de 620?
Ik denk dat je daar ook in de goede (beste) richting zitquote:Op zondag 9 april 2006 16:52 schreef chiren het volgende:
Beste medefok!kers
Het is tijd voor mijn eerste digicam! En omdat ik door de bomen het bos niet meer zie post ik hier ook maar even mijn eisenlijstje voor een digicam:
- Niet boven de 250 euro
- Een redelijke optische zoom (minimaal 3x)
- Niet groter dan bijvoorbeeld een Fuji S3000
- Snelle responstijd
- Beeldstabilisator?
- Duidelijk scherm (het liefst een groter dan standaard scherm, maar niet noodzakelijk)
- Redelijk wat zelf instelbare functies en effecten, in ieder geval de sluitertijd (dit omdat ik het leuk vind om er zelf mee te klooien, en later wil overstappen naar de serieuzere camera's)
- Haarscherpe foto's (voor zover dat kan voor 250e.) van zowel redelijk dichtbij (ivm met beroep moeder --> tandarts --> binnensmonds etc) als veraf makend (denk aan vakantielandschappen e.d)
- Binnenshuis ook goede foto's makend
Ik zat zelf een beetje te kijken naar de Canon Powershot A530?
Dat was het wel zo'n beetje denk ik , alvast bedankt![]()
Je moet er maar van houden.quote:Op woensdag 12 april 2006 02:28 schreef chiren het volgende:
Hoe zit het overigens met deze?
http://www.redcoon.nl/red(...)ctId/7032/index.html
Ik ben persoonlijk niet zo'n Sony fan, maar dat is eigenlijk alleen gebaseerd op de kleuren die veel van die camera's produceren (m.n. de compacte modellen van Sony). Deze zijn wat scherper/feller dan bij andere camera's. Hier moet je maar net van houdenquote:Op woensdag 12 april 2006 02:28 schreef chiren het volgende:
Hoe zit het overigens met deze?
http://www.redcoon.nl/red(...)ctId/7032/index.html
Ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat het slechte camera's zijn, en met de nieuwe modellen heb ik al helemaal geen ervaring. Persoonlijk houd ik niet van de kleuren van Sony (vooral niet als je ze naast foto's uit andere camera's legt), maar als het gewoon voor kiekjes is is het al een stuk minder storend vind ik. Ik zou alleen zelf daarom niet gauw een Sony camera kopen.quote:Op woensdag 12 april 2006 13:09 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
Sony maakt redelijke (compacte) camera's, ze zijn niet overdreven goed, maar zijn ook niet slecht. De kleuren zijn inderdaad een beetje apart, houdt nog niet in dat de foto's 'niet' mooi zijn. Sterker nog de gemiddelde persoon zal het zeer mooi vinden. Echter vind ik het persoonlijk meer bedrog. Als ik foto's maak dan vind ik het belangrijk dat de foto's realiteit weergeven en dat doen de compacte Sony's niet, althans de oudere modellen. De aangegeven model is een nieuwe model, dus daar heb ik geen ervaringen mee. Helaas kunnen samples ook geen inzicht geven. Wat betreft de memorysticks, er zijn momenteel een aantal fabrikanten naast Sony die ook memorysticks produceren, meest bekende is wel (Dane-Elec) Lexar en Sandisk.
Daar hoef je niet zoveel zorgen om te maken. Ik zal overigens voor de Canon 300D gaan ipv Nikon D50.quote:Op vrijdag 14 april 2006 12:44 schreef ChillyWilly het volgende:
Ik wil al een tijdje een in DSLR camera kopen. Als beginnend fotograaf lijkt de D50 me het meest geschikt. Ik heb alleen een vraag over de compatibiliteit van de lenzen met het oog op de toekomst; zullen ze over een jaar of vijf nog steeds gebruikt kunnen worden op de nieuwste bodies? En hoe zit dat momenteel; passen de lenzen voor de D50 ook op bijvoorbeeld de D200 of zelfs de D2x?
Qua camera zal deze of een B/C-merk die je bij de Aldi of Lidl koopt ook wel aan deze eisen voldoen. Je hebt dan voor weinig geld een redelijke camera met redelijke kwaliteit. Je zit dus qua camera niet onder een camera die je koopt bij de Aldi of Lidl. Kwaliteit is gewoon acceptabel. Tenminstens als het bedoelt is als huis-tuin-en-keuken-apparaat. Heb je meer eisen, zoals instelmogelijkheden, of wil je niet alleen acceptabele kwaliteit maar ook echt kwaliteit, dan kom je uiteindelijk toch terecht bij de echte camera merken. Qua betaalbare merken kan je denken aan Canon, Casio, Nikon, Minolta, Olympus, Pentax, Sony en Ricoh.quote:Op vrijdag 14 april 2006 22:41 schreef flugeltje het volgende:
M'n oude digicam is gesneuveld
Nu heb ik m'n oog laten vallen op een goedkope vervanger: Samsung Digimax A402
Ik wil er simpele fotootjes mee kunnen schieten op vakantie en als er eens een feestje ofzo is. Hij moet makkelijk en handzaam zijn en een redelijk goeie kwaliteit van foto's hebben. Zit ik dan met de betreffende camera redelijk in de goeie richting?
Voor het echte werk heb ik spiegelreflexcamera, nog zo'n ouderwetse met rolletjes enzoquote:Op vrijdag 14 april 2006 22:59 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Qua camera zal deze of een B/C-merk die je bij de Aldi of Lidl koopt ook wel aan deze eisen voldoen. Je hebt dan voor weinig geld een redelijke camera met redelijke kwaliteit. Je zit dus qua camera niet onder een camera die je koopt bij de Aldi of Lidl. Kwaliteit is gewoon acceptabel. Tenminstens als het bedoelt is als huis-tuin-en-keuken-apparaat. Heb je meer eisen, zoals instelmogelijkheden, of wil je niet alleen acceptabele kwaliteit maar ook echt kwaliteit, dan kom je uiteindelijk toch terecht bij de echte camera merken. Qua betaalbare merken kan je denken aan Canon, Casio, Nikon, Minolta, Olympus, Pentax, Sony en Ricoh.
Merken als Samsung, Fujifilm en Kodak kan je beter achterwegen laten. Deze merken scoren niet echt in de camerawereld. Hoewel Fujifilm en Kodak toch erg bekend zijn, zijn de digitale camera's toch niet echt goed te noemen. Voor hetzelfde geld kan je zeker beters krijgen.
Dat klinkt als een behoefte naar de Canon Ixus-serie. Gebruik zelf ook de Ixus voor het makkelijke werk. Hij is super klein met ongelovelijke prestatie.quote:Op maandag 17 april 2006 17:28 schreef DonSauza het volgende:
Hallo,
Ik ben opzoek naar een digitale camera van rond de 300 euro.
Hij moet lekker plat en klein zijn omdat ik hem vaak bij me wil hebben zonder dat ik er last van heb.
Het scherm om op te kijken moet niet te klein zijn.
Ook is het belangrijk dat hij een snelle sluitertijd hebt om bewegende beelden vast te leggen.
Optische zoom mag ook niet ontbreken.
Zelf zat ik te denken aan een Sony Cybershot...
Hebben jullie tips en ideeën?
Alvast bedankt!
Ik heb twee keer goedkopere camera's van de Aldi en de Kijkshop gezien ... en geef alsjeblieft je geld uit aan een merkcamera!quote:Op vrijdag 14 april 2006 22:59 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Qua camera zal deze of een B/C-merk die je bij de Aldi of Lidl koopt ook wel aan deze eisen voldoen. Je hebt dan voor weinig geld een redelijke camera met redelijke kwaliteit.
[...]
Qua betaalbare merken kan je denken aan Canon, Casio, Nikon, Minolta, Olympus, Pentax, Sony en Ricoh.
Merken als Samsung, Fujifilm en Kodak kan je beter achterwegen laten.
[...]
Ik zeg het niet graag, maar je kunt beter de Powershot nemen dan de Ixus. Die is namelijk in alle opzichte beter voor foto's van de natuur en dieren. Tenzij je erg gesteld bent aan een ultra compacte camera, dan kan je beter de Ixus nemen. Het is dus maar de vraag of je de Powershot draagbaar vindt.quote:Op dinsdag 18 april 2006 16:19 schreef Morpheus2002 het volgende:
Ik zoek een Digicam en heb er 2 gevonden, maar wil er maar 1
Ik twijfel tussen de Canon Digital Ixus 55 en de Canon Powershot A610. Ik maak vooral foto's tijdens feestjes en vakanties en van de natuur / dieren.
Iemand met tips? Bedankt.
Niet veel vrees ik, aangezien die dingen tegenwoordig al voor redelijk weinig in de winkel liggen. De 350D zie ik hier al voor 699 euro.quote:Op woensdag 19 april 2006 14:27 schreef Strolie75 het volgende:
Ik wil mijn Canon EOS 300D graag inruilen voor een kleine camera. Ik zit zelf te denken aan de Canon Ixus 800 IS. Volgens mij is dit model net nieuw. Verstandige keuze? En wat mag ik 2e hands nog terugverwachten van mijn spiegelreflex-camera?
De discussie over Aldi-camera's is hier al regelmatig gevoerd, zie ook een aantal posts hierboven. Ik ben er niet kapot van, alleen al om de reden dat er vaak bijvoorbeeld met 5 of 6 mp geadverteerd wordt, terwijl deze dan geinterpoleerd blijken te zijn (dan is de kwaliteit een stuk minder dan die 5 of 6 mp).quote:Op woensdag 19 april 2006 15:37 schreef ilona-scuderia het volgende:
De Aldi heeft er vandaag weer eentje, is het wat voor 200 euro?
[afbeelding]
• met car-kit, 2 accu's en
net-/stroomlader
• super compact
• afmeting: L x H x D:
88 x 54 x 23 mm
• 6 megapixels
• 3x optische zoom
• 2,5" kleurendisplay
• video- en audiofunctie
• autofocus
• automatische
gevoeligheidsinstelling
• sluitertijd 1/2 - 1/1000 sec.
• flitssysteem met 3 functies
• USB-aansluiting
• docking station
• incl. driver- en bewerkings-
software, USB- en videokabel,
tasje en polsbandje
wanneer aangeschaft? bonnetje? garantie ? eventueel tasjes/extra lenzen ? schade?quote:Op woensdag 19 april 2006 14:27 schreef Strolie75 het volgende:
Ik wil mijn Canon EOS 300D graag inruilen voor een kleine camera. Ik zit zelf te denken aan de Canon Ixus 800 IS. Volgens mij is dit model net nieuw. Verstandige keuze? En wat mag ik 2e hands nog terugverwachten van mijn spiegelreflex-camera?
Ik stond net op het punt om 'm te gaan kopen maar twijfelde wel een beetjequote:Op woensdag 19 april 2006 16:02 schreef Elefes het volgende:
[..]
De discussie over Aldi-camera's is hier al regelmatig gevoerd, zie ook een aantal posts hierboven. Ik ben er niet kapot van, alleen al om de reden dat er vaak bijvoorbeeld met 5 of 6 mp geadverteerd wordt, terwijl deze dan geinterpoleerd blijken te zijn (dan is de kwaliteit een stuk minder dan die 5 of 6 mp).
Ik zou zeggen, voor dit geld heb je ook een camera waarvan je veel zekerder weet dat 't kwaliteit is, en ik zou hier dus ook nooit aan beginnen.
Heb ik nèt dat hele verhaal over aldi-camera's getikt... Even terugscrollen, hoor, het staat hierboven!quote:Op woensdag 19 april 2006 15:37 schreef ilona-scuderia het volgende:
De Aldi heeft er vandaag weer eentje, is het wat voor 200 euro?
Idd, dat bedoelde ik te zeggenquote:Op woensdag 19 april 2006 16:15 schreef mgerben het volgende:
[..]
Heb ik nèt dat hele verhaal over aldi-camera's getikt... Even terugscrollen, hoor, het staat hierboven!
Kijk eens naar de Canon A5xx en A6xx serie. Zelfde specs, maar dan wel Canon camera's. In deze reeks bestaan al camera's voor ruim onder de 200 euro, dus nog goedkoper ook.
Als je geld over hebt, moet je die 300D gewoon houden en een extra compact camera erbij kopen. Voor goede foto's neem ik mijn spiegelreflex mee, voor feestjes enzo neem ik mijn ixus. Echt ideaal.quote:Op woensdag 19 april 2006 14:27 schreef Strolie75 het volgende:
Het is gewoon ff wennen, ik had in het begin ook moeite om van een spiegelreflex naar de ixus te gaan, maar eenmaal gewend is het makkelijk te hanteren.quote:Op dinsdag 18 april 2006 22:02 schreef De_Warme_bakker het volgende:
Ixus is te klein om fatsoenlijk vast te houden, laat staan om er een fatsoenlijke foto mee te kunnen maken.
* just my two cents *
Ruilen met Strolie75 zal ik zeggenquote:Op woensdag 19 april 2006 16:40 schreef Falanx het volgende:
ik heb op het moment een ixus. aan het sparen voor een spiegelreflex. ik vind het makkelijk vasthouden hoor. heb ook niet echt van die reuzenhanden maar toch
ben je echt van plan om veel gebruik te gaan maken van de aan te schaffen cameraquote:Op donderdag 20 april 2006 12:52 schreef anima het volgende:
Ik wil mijzelf wat meer gaan richten op fotografie en wil dus graag een echt goede camera. Maar om meteen naar een dSLR te gaan vind ik toch te snel gaan.
Feitelijk ben ik opzoek naar een camera tussen de 400 en 600 euro, waarmee veel ingesteld kan worden, maar waar mijn vriendin ook redelijk eenvoudig een foto kan maken. Dus eigenlijk een allrounder. Mijn voorkeur gaat uit naar een snelle camera.
Ikzelf heb al zitten zoeken naar verschillende camera's. De volgende kwamen naar voren:
Fuji Finepix 9500
Canon S3 IS
Sony DSC-H2
Sony DSC H-5
Of zal ik toch de overstap maken naar een DSLR aangezien de stap wel heel klein is van deze pricerange naar een 350D kit
What to do?
Ik zou (voorlopig) voor een compact camera gaan, omdat je nog niet echt veel ervaring met fotografie hebt, en het misschien niet zo veel gaat doen als je nu denkt. Dan zit je met je dSLR. Verder zijn er best goede compact camera's te vinden tegenwoordig, waar je ook erg veel in kunt stellen. Canon maakt erg leuke camera's, met mooie kwaliteit en veel instelmogelijkheden, voor relatief weinig geld. Zo zijn ook de Powershot A610 en A620 bijvoorbeeld misschien wel iets voor je.quote:Op donderdag 20 april 2006 12:52 schreef anima het volgende:
Ik wil mijzelf wat meer gaan richten op fotografie en wil dus graag een echt goede camera. Maar om meteen naar een dSLR te gaan vind ik toch te snel gaan.
Feitelijk ben ik opzoek naar een camera tussen de 400 en 600 euro, waarmee veel ingesteld kan worden, maar waar mijn vriendin ook redelijk eenvoudig een foto kan maken. Dus eigenlijk een allrounder. Mijn voorkeur gaat uit naar een snelle camera.
Ikzelf heb al zitten zoeken naar verschillende camera's. De volgende kwamen naar voren:
Fuji Finepix 9500
Canon S3 IS
Sony DSC-H2
Sony DSC H-5
Of zal ik toch de overstap maken naar een DSLR aangezien de stap wel heel klein is van deze pricerange naar een 350D kit
What to do?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |