quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:56 schreef Tobbes het volgende:
Vraagje.
Ik ben een Foton00b, maar wil toch een camera. Hetgeen ik vooral wil gaan fotograferen zijn luchten/zeeen... waar moet ik op letten? Ik ben bereid een euro of 350 aan camera én toebehoren uit te geven
Ik zou me juist niet te druk maken over zaken als megapixels en digitale zoom, dat is in die prijsklasse meestal wel in orde, en hoe meer pixels, hoe groter de foto, hoe meer geheugen deze in beslag neemt natuurlijk. en digitale zoom gebruik je in de praktijk sowieso bijna nooit.quote:Op maandag 6 februari 2006 14:33 schreef Stansfield het volgende:
Mijn moeder wil ook een digitale camera kopen. Ik heb er zelf niet al te veel verstand van. Ze heeft de volgende wensen:
* Makkelijk in gebruik
* Goede kwalitiet
* rond de 300-400 euro.
Wie kan mij wat modellen geven of wat tips waar ik naar moet zoeken, aantal megapixels, digitale zoom en dat soort dingen.
Alvast bedankt.
Wat zijn goede winkels eigenlijk? van de media markt heb ik niet zo'n hoge pet op qua service en informatie. Wat zijn goede kentens waar je wel informatie kan inwinnen?quote:Op maandag 6 februari 2006 15:31 schreef Muk het volgende:
het beste kan je gewoon naar een goede winkel gaan, en er eens wat proberen/advies vragen. dan kom je er wel uit denk ik.
Combi bijvoorbeeld. Tenminste, ik ben er erg goed geholpen bij het kopen van mijn cameraquote:Op dinsdag 7 februari 2006 19:21 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Wat zijn goede winkels eigenlijk? van de media markt heb ik niet zo'n hoge pet op qua service en informatie. Wat zijn goede kentens waar je wel informatie kan inwinnen?
Kickquote:Op maandag 30 januari 2006 23:21 schreef WebForce het volgende:
Gezellig hier.
Ik ben opzoek naar een camera voor de leuk. Ik heb nu een Kodak DX4330 en de foto's bevallen met goed, alleen hij wordt oud en te groot. De nieuwe moet de volgende eigenschappen hebben:Klein, moet in een broekzak passen Ongeveer ¤400 kosten (mag er ook iets boven) Een goed werkende batterij/accu die lang meegaat Redelijk kunnen fotograferen met schemer en in het donker (goede flits dus) Een snelle reactietijd en opstrarttijd Makkelijk scherp te stellen zijn en ook snel (niet te snel bewogen foto's) Werken met SD kaartjes (moet geen probleem zijn, maar ach) Zoom hoeft niet veel te zijn, maar moet er wel zijn! Duidelijk scherm en een normale zoeker
Ik hoop dat ik een goede omschrijving heb gegeven...
Succes
Een paar suggesties zijn:quote:Op maandag 30 januari 2006 23:21 schreef WebForce het volgende:
Gezellig hier.
Ik ben opzoek naar een camera voor de leuk. Ik heb nu een Kodak DX4330 en de foto's bevallen met goed, alleen hij wordt oud en te groot. De nieuwe moet de volgende eigenschappen hebben:Klein, moet in een broekzak passen Ongeveer ¤400 kosten (mag er ook iets boven) Een goed werkende batterij/accu die lang meegaat Redelijk kunnen fotograferen met schemer en in het donker (goede flits dus) Een snelle reactietijd en opstrarttijd Makkelijk scherp te stellen zijn en ook snel (niet te snel bewogen foto's) Werken met SD kaartjes (moet geen probleem zijn, maar ach) Zoom hoeft niet veel te zijn, maar moet er wel zijn! Duidelijk scherm en een normale zoeker
Succes
Even gauw gezocht, de batterijduur is een beetje moeilijk en dat heb ik dus niet meegenomen, maar volgens mij zijn die meeste camera's tegenwoordig wat dat betreft ok.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:40 schreef KillerRabbit75 het volgende:
Ik zoek er ook een.
Min. 5 megapixels
2,5 " LCD scherm
Dat 'ie lang met 1 paar batterijen doet, accu mag ook.
Prijs: ongeveer 150 - 250 euro, mag er ook nog wat boven zitten.
Min. 3x Optische zoom
Snelle verwerking
Mooi ontwerp (liefst met zwart, en slank)
Als ik zoek kom ik eigenlijk alleen op de Canon Powershot A80 of A85 uit. Dat zijn verder ook leuke camera's, en volgens mij werken ze op penlites.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:55 schreef lostminds het volgende:
iemand een een paar tips voor me?
kennis zoekt een compact cameraatje prijsklasse 150 euro exclusief het geheugen
gaat mee op reis naar thailand enzo
niet te groot
zullen voornamelijk landschappen worden
moet ook een beetje kunnen zoomen uiteraard
compact flash is een pre
werken op (oplaadbare) penlites zou ook mooi meegenomen zijn
3 megapixel of hoger
ok, dankje... ik zal het doorgevenquote:Op woensdag 8 februari 2006 17:29 schreef Elefes het volgende:
[..]
Als ik zoek kom ik eigenlijk alleen op de Canon Powershot A80 of A85 uit. Dat zijn verder ook leuke camera's, en volgens mij werken ze op penlites.
Je zou ook eens naar Sony kunnen kijken, of misschien Olympus. Die willen ook wel eens niet al te dure camera's hebben die aan deze eisen voldoen
ga voor een camera met een lichtgevoelige lensquote:Op maandag 30 januari 2006 23:21 schreef WebForce het volgende:
Gezellig hier.
Succes
Ik ookquote:Op woensdag 8 februari 2006 18:44 schreef lostminds het volgende:
[..]
ok, dankje... ik zal het doorgeven
canon vind ik trouwens al "prettiger" klinken als sony
Ben ik het niet helemaal mee eens. De meeste digitale camera's hebben tegenwoordig F waarden tot ongeveer 2.8, en wil je nog minder dan zit je meteen aan een hele dure camera, en meer richting spiegelreflex o.i.d.. Sowieso is het voor gewone fotootjes helemaal niet nodig om zonder flits te werken, en als het echt donker is heb je toch die flits nodig, hoe lichtgevoelig je lens ook is.quote:Op woensdag 8 februari 2006 18:46 schreef Aarde het volgende:
[..]
ga voor een camera met een lichtgevoelige lens
dat is een veel groter winstpunt dan alleen een goede flitser
2.8 is ruim voldoende ja... het is een tijdje terug dat ik me op de digi markt heb georienteerd. toen was 2.8 uitzondering, zeker voor de camera's met optische zoom.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:38 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik ook
Er zullen wellicht andere modellen zijn van Canon (of Nikon, of Olympus, etc.) die ook aan de eisen voldoen. Ik heb alleen op dpreview.com gezocht, ik denk dat er in een fotowinkel een wat ander aanbod is (en die mensen daar weten ook wat ze hebben staan).
[..]
Ben ik het niet helemaal mee eens. De meeste digitale camera's hebben tegenwoordig F waarden tot ongeveer 2.8, en wil je nog minder dan zit je meteen aan een hele dure camera, en meer richting spiegelreflex o.i.d.. Sowieso is het voor gewone fotootjes helemaal niet nodig om zonder flits te werken, en als het echt donker is heb je toch die flits nodig, hoe lichtgevoelig je lens ook is.
Daarom denk ik dat in dit geval een flitser meer uit haalt
Sony neemt minolta over, dus er is geen man (of vrouw) overboord. je kan misschien je analoge slijten bij de fotoboer, maar veel zal je er niet voor krijgen. Maar weet je digitale camera angt evenveel stof als ie in de kast blijft liggen hoor....quote:Op zaterdag 11 februari 2006 17:30 schreef PM-girl het volgende:
Ik ga wrs de Minolta van hierboven aanschaffen.
Heb nu een analoge Minolta, ook dynax 5 met een sigma 28-105 erbij. Maar die ligt onder te stoffen in de kast en daarom wil ik graag een digitaal. Het schijnt dat Minolta failliet is en daarom zijn er goede prijzen momenteel. Ik kan de dynax 5 met lens nu kopen voor 640?
Wel een bult geld, maar een dure camera in de kast liggen is ook zonde. Helaas ruilen ze geen analoog meer in.
quote:Op zaterdag 11 februari 2006 18:21 schreef diedrick het volgende:
ff vraagje: ik heb nog minolta lenzen uit de oertijd (70-er jaren...)
Passen die op een konica/minolta digi slr, afgezien van de AF ?
Misschien weer een camera uit de HP Photosmart serie? Zijn op zich wel leuke camera's volgens mijquote:Op dinsdag 14 februari 2006 19:15 schreef Cheesecake het volgende:
Ik ben op zoek naar een goede digitale camera. Ik gebruik de camera voornamelijk voor verjaardagskiekjes/vakanties/zomaar-leuke-foto's-maken. De kwaliteit hoeft dus niet top te zijn, als hij maar betrouwbaar, makkelijk in het gebruik is en het liefst onder de 180 euro.
Iemand suggesties?
Ik heb nu een HP Photosmart-camera van circa 150 euro (destijds), maar die is niet al te best meer.
Die body hoef ik niet te kopen... heb ook nog een XE-1 body...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 22:33 schreef Muk het volgende:
[..]
nee, daar passen ze niet op, md lenzen kunnen niet op een af body, of het andersom wel kan vraag ik me nog steeds af....
maar als ik je een tip mag geven, haal er voor twee tientjes een body bij en druk er een z/w rolletje in... ik heb zelf nog een setje rokkors liggen en het schiet heeeerlijk zo'n ding![]()
ps. watvoor lenzen heb je liggen? ik wil MISCHIEN wel wat van je overnemen![]()
Panorama? Dat is tegenwoordig redelijk te doen met veel camera's. Een statief is een ding wat daarbij een hele grote hulp is (zodat je goed op dezelfde lijn kunt blijven met de volgende foto).quote:Op woensdag 15 februari 2006 21:30 schreef editor2 het volgende:
Hoi...weet iemand wat ik nodig heb als ik als amateur fotograaf foto's wil gaan maken zodat je zo als een virtuele plaatje kunt neerzetten zodat iemand een soort virtuele rondgang krijgt ipv datie het alleen maar vanuit 1 hoek die foto ziet.(ik weet even niet hoe ze dat noemen)
Dus wat voor soort camera(niet te duur),lens en andere soft/harware benodigheden.
De FX-9 (opvolger) is voor 275 euro te koopquote:Op woensdag 8 februari 2006 19:24 schreef sgoldie het volgende:
ikzelf heb een Panasonic Lumix DMC-FX8 en ben er zeer content mee! Hij maakt schitterende foto's, heeft een groot,scherp en helder beeldscherm en is zeer compaqt en bevat een 3x optische zoom.
Foto's staan op mijn site (zie signature) die ik ermee gemaakt heb..
Ik zag hem 2 maanden terug voor 290 euri bij Schiphol staan..
Moet het persé een spiegelreflex zijn?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:14 schreef Tennis-boy het volgende:
Ik heb 330 foto's gemaakt in indoor tennis toernooi met mijn digitale dsc-p8. Helaas zijn meer dan de helft de foto's onscherp en wazig. Ik gebruik altijd zoom omdat de court wat ver van mij zit. Ik wil daarom een spiegelrelex camera kopen, maar heeft iemand ervaring met spiegelreflex camera in indoor tennis? En welke camera raad je mij aan?
Ik denk dat je voor binnenfotografie zonder flits en bij sportevenementen al gauw aan een spiegelreflex zit. Niet omdat de compactcamera's van tegenwoordig het wat serieuzere fotograferen niet aan kunnen (ik vind dat ze het erg goed doenquote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:18 schreef mgerben het volgende:
[..]
Moet het persé een spiegelreflex zijn?
Op mijn Lumix FZ5 kun je niet handmatig focussen, maar wel een focuspunt van tevoren instellen en de autofocus uitzetten. Dan staat hij dus op dat punt scherp.
Kom ik een heel eind mee zonder dat ik een Canon Digital Rebel hoef aan te schaffen.
Een vraag als deze, waar je keus beperkt is tot twee camera's, past beter in [centraal] Wie heeft er ervaringen met deze camera?quote:Op zaterdag 18 februari 2006 12:04 schreef minolta het volgende:
Aangezien dat de pijzen ongelofelijk aan het zakken zijn bij minolta.
Ben ik weer aan het twijfelen gegaan tussen de 7d en de 5d.
Nu liggen ze alle twee in m'n mogelijkheden .
(ik fotografeer redelijk wat met de automaat maar meestal P of A mode)
Wat zouden jullie doen
Mischien hebben andere hier betere ervaringen met HP Camera's, maar persoonlijk zou ik zo'n ding niet meer aanschaffen. Heb een tijdje zo'n ding gehad (voor de "snelle" onderweg kiekjes) en na 2 jaar was het over met de "pret".quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:08 schreef Elefes het volgende:
[..]
Misschien weer een camera uit de HP Photosmart serie? Zijn op zich wel leuke camera's volgens mij
Of misschien eentje uit de Nikon Coolpix serie.
Je hebt vrij weinig eisen, maar daardoor wordt het bijna moeilijk een specifieke camera aan te geven, omdat er zo veel zijn die hier aan voldoen
Ik weet niet of je via internet wilt kopen of in de winkel? Anders kun je misschien eens kijken naar leuke aanbiedingen die ze in de winkel vaak hebben van dit soort camera's, en er een paar gaan uitproberen.
Houd verder ook rekening met evt. geheugen, batterijen en tasje wat er bij moet komen.
als je de kit koopt, krijg je van canon (tenminste toen ik m kocht) na he topsturen van een aanvraagformulier gratis een 256mb kaart erbij.quote:Op donderdag 23 februari 2006 10:08 schreef ableton het volgende:
Ik ga zo goed als zeker een canon 350 kopen..
Alleen één vraagje:
omdat het ding voor mijn portemonnee zo godse duur is, kan ik er niet meteen een 1 of 2 gb memory card bij kopen. dat kan pas weer over een maand (leve het IB), nou wilde ik even weten of ik in die tussentijd geen reet kan doen met de camera, of zit er in de camera zelf al een klein/mini/micro geheugentje waar ik, al zijn het maar, 10 foto's op kan slaan. Bij mijn digitale compactcamera was dit namelijk wel het geval.
en aangezien ik hoorde dat de kitlens niet "je van het" is, heb ik besloten alleen de body + een sigma 55-200 te kopen, tegenstanders?
![]()
je vergeet een goede flitserquote:Op donderdag 23 februari 2006 10:33 schreef Gose het volgende:
350d is leuke camera, als je de body los koopt zit er volgens mij geen memorykaartje bij/in. maar 128mb is er al vanaf een eurootje of 15 dus dat moet op die 800 die je minimaal gaat uitgeven ook niet zo moeilijk meer zijn toch.
Over die sigma lens weet ik niet veel, ik weet wel dat 350d een cropfactor van 1.6 heeft. Dus je moet je bereik met 1.6 vermenigvuldigen. Betekend dat je een 88-320 koopt. In principe niets mis mee, alleen heb je een probleem als je wat meer op de foto wilt krijgen en waarschijnlijk is ie ook niet lichtsterk en worden binnenfoto's een probleempje.
Trouwens als je die camera met die lens al zo erg tegen je maximale budget aan zit, moet je er misschien nog eens over nadenken. Het is een dure hobby, want alleen met de camera ben je er niet. Je wilt er waarschijnlijk ook een lichtsterke lens bij, flitser, filter, tas, statief, extra accu, battery grip. Dus denk wat je doet. Ik heb ook de 350 en heb mn ‘setje’ pas ‘compleet met rond de 1600 euro
flitser staat er wel bij hoor:P en ik heb inderdaad mijn statief en 3 lenzen er niet bijgerekend, maar dat komt omdat ik die allemaal al had. maar ik schrok in het begin wel. Je denkt een dure camera te kopen van 800 euro, maar voordat je een beetje uit de voeten kunt ben je het dubbele kwijt, dat wou ik een beetje aangevenquote:Op donderdag 23 februari 2006 10:38 schreef Ynske het volgende:
[..]
je vergeet een goede flitser
en natuurlijk een extra flashcard
die 1600 zit ik wel al op, maar nog lang niet compleet
euhm niet meteen wel binnen 1 1/2 mndquote:Op donderdag 23 februari 2006 11:39 schreef ableton het volgende:
Nee wil geen DSLR omdat het in is of hip.
Ik fotografeer nu nog met analoge toestellen van 40/50 jaar oude pentaxxen, praktika's en zenit-e's tot recente minolta's. Alleen ben nooit op digitaal overgegaan omdat ik vond dat digitale camera's in mijn prijsklasse nog niet zo ver waren. Nu wel.
En nu wil ik gewoon een kwalitatief goed instapmodel. Het uitbreiden komt wel, neem aan dat jullie ook niet begonnen zijn met wat je nu allemaal erbij hebt.
ik denk dat je eens rond moet kijken naar welke merken je uit wilt gaan, en dat dan de adviesen makkelijker te geven zijnquote:
een compactcamera dus...quote:Op vrijdag 24 februari 2006 13:32 schreef jack4ya het volgende:
Tja... de canon die ik had presteerde best goed.
dus het mag best een Canon zijn.
3/4 megapixel is genoeg, mits het goede kwaliteit oplevert...
deze staan nog op de site van canon dus zullen nog wel verkocht wordenquote:Op vrijdag 24 februari 2006 13:37 schreef Gose het volgende:
canon powershot series, s45 (wordt die nog verkocht?), s50 en hoger....
idd aantrekkelijk http://www.dpreview.com/reviews/canonsd400/page10.aspquote:Op vrijdag 24 februari 2006 15:19 schreef Phoenixjuh het volgende:
Canon Ixus 50
* GOEDE beeldkwaliteit
- Beeldkwaliteit is heel goed, maar vergeleken met een spiegelreflex zie je toch wel grote verschillen. Maar als camera'tje is het zeer acceptabel. Kent overigens diverse focussen, handmatig of automatisch.
* "goede" "volle" kleuren
- Kleuren zijn zeer realistisch
* Echt knetterstrak beeld (mits juiste focus natuurlijk)
- Voor een dergelijke camera is het strak genoeg, het kan strakker (wanneer je het op 100% formaat bekijkt), maar dat kan je denk ik niet verwachten van een compactcamera.
* Géén aura's (rond contrastrijke randen) of artefacten
- Nooit last van gehad
* Géén kleurbloedingen
- Ook geen last van
* Sluitertijd kunnen bepalen... mag via voor instellingen, graag manueel
- Kan aangepast worden
* batterijen... tja ik had canon block accu's en die vloeien continu leeg... en goedkoop waren ze niet, dus reguliere batterijen (optie er voor) zou prettig zijn.
- Accu gaat heel lang mee. Heb zelf altijd een reserve accu bij me, maar bijna nooit hoeven gebruiken. Maakt makkelijk 200 foto's op 1 accu.
* gewicht boeit niet, sjouwen doe ik toch al
- Ach ja, het is wel super klein, kan je over meenemen. Is een voordeel toch?
* budget: niet zo van belang ergens tot 300 ofzo
- Tegenwoordig voor minder dan 300 euro te verkrijgen.
Ik denk dat je dat bij compact camera's altijd wat meer blijft houden dan bij echte professionele camera's. De vraag is natuurlijk in welke mate het je opvalt en hoe veel het je stoortquote:Op vrijdag 24 februari 2006 15:26 schreef jack4ya het volgende:
[..]
idd aantrekkelijk http://www.dpreview.com/reviews/canonsd400/page10.asp
ik zie wel een opmerking over "edge sharpness and fringing" en daar ben ik erg gevoelig voor... (lees: daar houd ik niet zo van)
toch neem ik 'm wel mee in de overweging, want het kleine maatje is toch ook wel aangenaam
Inderdaad, en dat komt mede doordat het in het algemeen niet bekend is waarom men eigenlijks aan een hoge MP heeft. Professionals hebben veel MP's nodig, omdat er vaak kleinere stukken van originele opnames worden geknipt. Hierdoor blijven de foto's scherp. Mocht je bijvoorbeeld een stukje van de rand eruit willen knippen en deze gebruiken als je uit eindelijke foto, dan heb je wel kans dat deze minder scherp is. Maar bij normaal gebruik is daar bijna nooit sprake van. Bij normaal gebruik zal je zelfs bij een afdruk op A4 en eventueel A3 formaat geen verschil zien.quote:Op zaterdag 25 februari 2006 00:20 schreef Elefes het volgende:
[..]
Ik denk dat je dat bij compact camera's altijd wat meer blijft houden dan bij echte professionele camera's. De vraag is natuurlijk in welke mate het je opvalt en hoe veel het je stoort![]()
Ik zelf zie er vrij weinig van bij mijn camera (Olympus C7070) en bovendien, op afdrukken van 10x15 verdwijnen deze dingen meestal helemaal in het beeld.
Sjees, voor 500/600 heb je al meer dan een "leuk" ding.quote:Op zondag 26 februari 2006 18:06 schreef Revenge2005 het volgende:
ik probeer het maar ff
Ik ben nog een newbie met Fotografie maar ik zou graag een digitale camera aanschaffen
heb er alleen totaal geen verstand van
Wat ik zoek is het volgende
moet er makkelijk mee overweg kunnen ( dus een soort van instap model )
maar ik wil er nog wel wat aan hebben als ik het allemaal een beetje onder de knie heb
ik zoek geen spiegelreflex oid maar gewoon een compact camera
Budget rond de 500-600 ( moet je wel een leuke voor hebben tog ? )
de camera moet zich wel goed laten scherp stellen
zowel binnen als buiten
want ik wil em gebruiken voor de zomer kiekjes en de verjaardag kiekjes enzo
en natuurlijk de hilarische momenten
hij mag op batterijen werken maar mag ook op accu
het lieft mag de memory size van de camera met geheugenkaart tot de 1 GB gaan als dat mogelijk is
iemand die me een camera kan aanraden ( geen trust oid )
Sorry dat ik niet meer info kan geven aangezien ik niks snap van autofocus/zoom
etc
Ik vind de gewone batterijen heel interessant... ik had destijds lion accu's.... die dingen lopen na een dag al leeg, zonder te gebruiken, sterker nog niet eens in de camera! En ze zijn/waren wel 45,- e per stuk!quote:Op maandag 27 februari 2006 10:22 schreef Ynske het volgende:
In Zoom.nl zag ik een review staan van de Nikon Coolpix P2
¤324,-
zoom, 3,5 optisch (35-216mm)
scherpstellen 4 cm - oneinding
ligsterkte F 1.7 - 5.2
lichtgevoeligheid
ISO 64 -400
volgens mij ook best een goed cam. als ik dat zo las Score 7.9
+ wifi, beeldkwaliteit, bedieningsgemak
- zoekerm, beperkt groothoekbereik
en de Canon Powershot A610
¤270,-
zoom
4x optisch (35 - 140mm)
scherpstellen 1 cm - oneindig
lichtsterkte F 2.8-4.1
lichtgevoeligheid ISO 50-400
score 8.1
+ beeldkwaliteit, bedieningsgemak, aa-batarijen, kantelbaarscherm
- beperkt groothoekbereik
Het klinkt niet echt alsof hij zo'n dure camera nodig heeft. De eerder genoemde Canon modellen voldoen meer dan genoeg aan zijn eisen, en zijn een paar honderd euro goedkoper.quote:Op maandag 27 februari 2006 10:14 schreef ableton het volgende:
@revange2005: Als je nou iets lang geduld hebt en tot 750 spaart, kan je een R-1 van Sony kopen. Imho toch wel (één van) de beste compact op dit moment.
Onderbouwing?quote:
maar wel 12 keer zoemquote:Op woensdag 15 maart 2006 21:20 schreef Gizz het volgende:
[..]
Onderbouwing?
Voor bewegende dingen heb je een korte sluitertijd nodig -> lichtsterke lens, hoge gevoeligheid van je medium (in dit geval de sensor).
Die S2 heeft image stabilization, wat juist gebruikt wordt bij lange sluitertijden (je kunt dan een foto maken terwijl je hand eigenlijk te erg trilt). Bewegende dingen op je foto staan niet opeens stil door IS!.
ja kan ook de D2x met 70-200mm 2.8 VR adviseren natuurlijkquote:Op woensdag 15 maart 2006 21:38 schreef Gizz het volgende:
Niet?
De S2 is van plastic, heeft een kleine sensor die nog net bruikbaar is op 400 iso en een alles in 1 superzoomobjectief. De doelgroep lijkt me dan echt consumenten, en niet professionals die zo'n ding dagelijks gebruiken bij het uitoefenen van hun beroep.
wat is je budget ten eerste en dan kan je over specs pratenquote:Op woensdag 15 maart 2006 21:39 schreef Essie_1969 het volgende:
Nog even voor de de duidelijkheid ;-)) ik ben echt een leek op cameragebied, ik begrijp dus niet echt veel van jullie discussie.
Ik zoek een niet te ingewikkelde en zeker niet te dure camera waarmee ik gewoon leuke foto's kan maken, vooral van m'n hond.
Ik heb nu steeds van die wazige poten op m'n foto staan als ze rent of springt, ik zoek dus een camera waarmee ik dat probleem niet meer heb.
Ik moet dus vooral letten op de lichtsterkte?
En hoe kan ik dat zien, met wat voor waarde wordt dat aangegeven?
Essie
Je moet op de sluitertijden van je camera letten: een korte sluitertijd betekent dat hij er minder lang over doet om de foto te maken als het ware, dus dat er een korter moment op de foto staat, en dus minder snel beweging. Als je een kleinere sluitertijd gebruikt, komt er minder licht binnen op je foto als het ware, omdat de tijd korter is (meer tijd; meer licht). Daarom is een lichtsterke lens fijn; die zorgt er voor dat er, bij dezelfde sluitertijd, meer licht binnen kan komen op je foto, waardoor je in dezelfde situaties een kortere sluitertijd kunt gebruiken zonder te hoeven flitsen voor extra licht.quote:Op woensdag 15 maart 2006 21:39 schreef Essie_1969 het volgende:
Nog even voor de de duidelijkheid ;-)) ik ben echt een leek op cameragebied, ik begrijp dus niet echt veel van jullie discussie.
Ik zoek een niet te ingewikkelde en zeker niet te dure camera waarmee ik gewoon leuke foto's kan maken, vooral van m'n hond.
Ik heb nu steeds van die wazige poten op m'n foto staan als ze rent of springt, ik zoek dus een camera waarmee ik dat probleem niet meer heb.
Ik moet dus vooral letten op de lichtsterkte?
En hoe kan ik dat zien, met wat voor waarde wordt dat aangegeven?
Essie
Wat we dan kunnen doen is vragen of Essie misschien specifiekere eisen heeft, in plaats van een S2 roepen zonder uitlegquote:Op woensdag 15 maart 2006 21:41 schreef Re het volgende:
[..]
ja kan ook de D2x met 70-200mm 2.8 VR adviseren natuurlijk
kortom TO heeft wat vage vragen dus lijkt me zo'n cameraatje goed zat
Dat topic is dicht, want dit schijnt makkelijker te zijnquote:Op woensdag 15 maart 2006 21:43 schreef Elefes het volgende:
[..]
*knip*
Edit: We hebben hier toch een centraal "Ik zoek een digitale camera" topic voor?
ahhh zo... ja dan is het een consumenten cameraatje en gaf daarom ook dat adviesquote:Op woensdag 15 maart 2006 21:47 schreef Gizz het volgende:
[..]
Wat we dan kunnen doen is vragen of Essie misschien specifiekere eisen heeft, in plaats van een S2 roepen zonder uitleg
Verder heeft Essie duidelijk een consumentencamera nodig, dus een S2 komt dan eventueel in aanmerking. Waarom je een S2 geen consumentencamera vind snap ik verder nog steeds niet (dat je ook een D2x kunt adviseren verandert niks aan de doelgroep van de S2 lijkt mij zo?).
Dus Essie: wat is je budget? Wil je op een schermpje turen of kijk je liever door een zoeker? Is groothoek belangrijk (wil je als je binnen fotografeert uitgezoomd een hele kamer erop krijgen, of hoeft dat niet)? Heb je toevallig al geheugenkaartjes van een bepaald type?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |