Bij 300 post is een topic vol, als je bij My Active Topics kijkt kun je zien hoeveel posts al in het topic staanquote:Op dinsdag 10 januari 2006 22:15 schreef MaJo het volgende:
Deel 10 alweer! Mooie OP
Misschien een domme vraag hoor, maar hoe kunnen jullie altijd precies zien waneer een topic vol is? Heb dat nooit gesnapt en dacht ik vraag het eens
thnxquote:Op dinsdag 10 januari 2006 22:16 schreef Thelonious het volgende:
Hier Paul McCartney met Please Please me:
http://www.amazon.com/gp/(...)470-0715860?n=283155
Jep. Nigel heeft inderdaad een zeer positieve invloed op 't album gehad.quote:Op woensdag 11 januari 2006 13:31 schreef TheGrandWazoo het volgende:
Mja, komt door Jeff Lyne zeg ik altijd maar
Tja de twee platen zijn me nog steeds erg dierbaar en Flaming Pie stel ik persoonlijk ongeveer op dezelfde lijn als Chaos. Ik blijf er echter bij dat het vooral te maken heeft met de producers. Onderschat de invloed van Nigel niet! Als het aan Paul had gelegen waren nummers als Vanity Fair rockers geworden.
leuk!!quote:Op dinsdag 10 januari 2006 22:16 schreef Thelonious het volgende:
Hier Paul McCartney met Please Please me:
http://www.amazon.com/gp/(...)470-0715860?n=283155
Goede wijn behoeft geen krans, en die Grammys zijn toch een grote fopvertoning. Grote kans dat een TMF-award er dit jaar ook weer niet inzit voor Paul..quote:Op woensdag 11 januari 2006 11:34 schreef webfreak het volgende:
Als 'ie echt niets wint vind ik 't belachelijk. Ik bedoel: hoe goed wil je 't hebben. Chaos is verdomme het beste dat hij in lange tijd heeft gemaakt.
Dat je er met een vriend/vriendin heen kan die niet speciaal fan is van de Beatles is voor mij een enorme pré.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 16:04 schreef Jane het volgende:
Ik vind het zeker een aanrader hoor.
En weet je wat zo leuk is? Je kunt er ook makkelijk naar toe met iemand die niet zo'n grote Beatlesfan is. Oké, voor een Beatleshater is het misschien ook wel weer een beetje veel van het goede (), maar een vriendin van mij die niet speciaal 'fan' is, is 2x meegeweest en die vindt het fantastisch.
Lekker een beetje rondlopen langs Mathew Street, The Docks enzovoort... het ligt allemaal dicht bij elkaar, dus makkelijk te belopen. In Mathew Street heb je natuurlijk allerlei pubs waar je lekker kunt zitten en mensen kijken, waaronder The Grapes, waar ze zelf vroeger geregeld kwamen. Overal in het centrum kom je The Beatles wel tegen, maar het is vooral gewoon erg gezellig en wat er is, is allemaal redelijk smaakvol gedaan.
Er staat "Beatles" op het hoesje.quote:Op vrijdag 13 januari 2006 22:50 schreef Olmo het volgende:
Iemand een superargument of tóch nog deze twee cd's te kopen?
Die reportage in Yorin Travel, toch?quote:Op vrijdag 13 januari 2006 22:53 schreef Olmo het volgende:
Ik zag een tijdje terug op tv een reisprogramma waarin ze aandacht besteedden aan Liverpool. Het schijnt dat je er ook (en waarom ook niet) een hele Beatlestour kan maken en dat je dan eindigt in een Pub waar allerleii Coverbandjes optreden. Lijkt mij persoonlijk superleuk!
Het is gewoon best een leuke stad voor een stedentripje. Vanaf de jaren 80 heeft men er heel veel aan gedaan om de stad op te knappen. Dat merk je ook wel. Het centrum is in feite maar klein, maar dat heeft als voordeel dat je bijna alles makkelijk lopend af kunt. Er zijn overal eettentjes en natuurlijk ook meer dan genoeg pubs. En ook clubs, maar daar ga ik zelf eigenlijk nooit naar toe.quote:En wat is er, naast de Beatles, nog meer zo leuk aan Liverpool? Je kunt er ook heel goed uitgaan heb ik gehoord?
Und "Sie liebt dich" auch!quote:Op vrijdag 13 januari 2006 23:17 schreef knars het volgende:
En "Komm gib' mir deine Hand" staat erop
vind de versie op Anthology grappiger, die is geloof ik ook een stuk langerquote:Op vrijdag 13 januari 2006 23:43 schreef Jane het volgende:
En "You know my name (look up the number).![]()
Argument 1: I Call Your Namequote:Op vrijdag 13 januari 2006 22:50 schreef Olmo het volgende:
Zat vanmiddag eens te kijken of ik mijn Beatlescollectie nog completer kan maken met de Past Masters cd's, maar die kunnen me nog steeds niet bekoren. Iemand een superargument om tóch nog deze twee cd's te kopen?
Die vind ik ook leuker. Daar zit dat ska-stukje in..quote:Op zaterdag 14 januari 2006 00:29 schreef knars het volgende:
[..]
vind de versie op Anthology grappiger, die is geloof ik ook een stuk langer
Jullie hebben me echt al lang overtuigd. Maandag zal ik ze gaan kopenquote:Op zaterdag 14 januari 2006 00:16 schreef Zanderrr het volgende:
Nou ja, geen enkel nummer op Past Masters staat in dezelfde versie op een van de studio-cds, dus tenzij je ook in het bezit bent van de rode en blauwe dubbelalbums of "Beatles 1" zijn het in zekere zin dus wel degelijk 'nieuwe' nummers.
Ik moet zeggen dat vooral Past Masters II toch wel een ijzersterke cd is, een van de Beatles-albums die ik het vaakste beluister.
Tsja, niet alles helaas. Ik had al wel een andere Concert van Wings in Australië, maar Rockshow was ik nog niet tegen gekomen. Bovendien ben ik ietwat ongeduldig van aard, dus ach.. Bootlegs zijn trouwens niet altijd gebrande schijfjes. Ik heb heel veel bootlegs met hele mooie hoesjes etc. gezien. Alleen niet in Alkmaarquote:Op dinsdag 17 januari 2006 11:53 schreef webfreak het volgende:
Ik zou sowieso geen bootlegs kopen, omdat het gebrande schijfjes zijn.
En je kunt ze eenvoudig downloaden
Wat heb je aan een bootleg met een hoesje?quote:Op dinsdag 17 januari 2006 13:00 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
[..]
Tsja, niet alles helaas. Ik had al wel een andere Concert van Wings in Australië, maar Rockshow was ik nog niet tegen gekomen. Bovendien ben ik ietwat ongeduldig van aard, dus ach.. Bootlegs zijn trouwens niet altijd gebrande schijfjes. Ik heb heel veel bootlegs met hele mooie hoesjes etc. gezien. Alleen niet in Alkmaar.
In feite niks natuurlijk, maar dan maakt dus niet zoveel uit of het een kopietje is of niet; het gaat gewoon om het materiaal wat er op staat. Ik ben er ook absoluut niet voor dat mensen dit soort dingen voor geld verkopen (minus de materiaalkosten), maar in dit geval was ik al een tijdje op zoek naar deze dvd's en kon ze op Dime niet vinden.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 14:13 schreef webfreak het volgende:
[..]
Wat heb je aan een bootleg met een hoesje?
Dat zijn gewoon hoesjes, gemaakt door een bootlegger.. Hebben verder niets met de originele artiest te maken, dus ik zou niet weten wat ik eraan heb.
Wel leuk hè? Ben er afgelopen zomer geweest, beetje hetzelfde verhaal. Enige bezoekers op moment.quote:Op maandag 16 januari 2006 23:02 schreef webfreak het volgende:
Ik ben Zaterdag naar het Beatlesmuseum in Alkmaar geweest. Ik had echt een museum in gedachten, maar het bleek dus gewoon een winkelpand waarin Azing Moltmaker z'n collectie etaleert.
Wel leuk hoor! We waren de enige klanten die dag, dus we kregen alle aandacht
Uiteraard werden we zeker 20 keer geattendeerd op z'n boeken, want (logisch) hij staat er ook niet voor niks.
Ik vrees niet al te veel... ziet er uit als een van die vele Polydor Tony Sheridan herpersingen...quote:Op dinsdag 17 januari 2006 20:25 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
toen ik m'n pa's platen bak aan het opruimen was vond ik deze LP:
[afbeelding]
en hij vroeg zich af,wat kan dit opbrengen?{lp is nog in zeer goede staat}
De opnames zijn uit 1962, maar de Lp niet. Deze is ergens uit de jaren '70.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 22:24 schreef Uzumaki_Naruto het volgende:
ik weet niet uit welk jaar hij is,ik zal eens achter op de lp kijken
en die foto heb ik van ebay geplukt,
Edit: Hij is ui 1962,uitgegeven & geproduceerd door Pickwick International Inc(GB) Ltd.
5 euro waarschijnlijkquote:Op woensdag 18 januari 2006 00:47 schreef webfreak het volgende:
De meeste LP's die op je zolder liggen zijn niet meer dan een paar euri waard. Ze zijn tenslotte 40 jaar geleden nog flink in omloop geweest, en die exemplaren moeten toch ook érgens zijn gebleven
Toch; ik ben benieuwd wat de LP's die ik nu voor 5 euro koop, over pakweg 40 jaar waard zijn.
Muziekbladen uit die periode, zullen wat dat betreft meer waard zijn (mijn tante kreeg van haar oom een keer een flexisingle met wat Beatlenummers die aan een engels popblaadje vastzat..)quote:Op woensdag 18 januari 2006 00:51 schreef Beathoven het volgende:
[..]
5 euro waarschijnlijk
Ik zou ze begraven in de achtertuin en de schatkaart overbrengen van generatie op generatie.
Zonder gekheid, het schijnt iig dat LP's om te bewaren zeer geschikt zijn. Bij CD's heb je nog de zgn 'CD-rot' met afbladering, maar de verse groeven in een LP zijn ook over 100 jaar nog dezelfde verse groeven. In dat opzicht heerst oude technologie over de nieuwe
Goed bewaren dus!
Dat bedoel ik.quote:Op woensdag 18 januari 2006 12:41 schreef ruud_fr het volgende:
koopje als je 't mij vraagt
Ja en nee, natuurlijk. Als jij originele Britse persingen van Beatles-albums in goede staat in je bezit hebt, dan zijn die wel meer dan een paar euro waard. Maar goed, meestal hebben wij die natuurlijk niet. Ik niet iig.quote:Op woensdag 18 januari 2006 00:47 schreef webfreak het volgende:
De meeste LP's die op je zolder liggen zijn niet meer dan een paar euri waard. Ze zijn tenslotte 40 jaar geleden nog flink in omloop geweest, en die exemplaren moeten toch ook érgens zijn gebleven
Ja, natuurlijk zijn er uitzonderingen! Maar die liggen altijd op andermans zoldersquote:Op woensdag 18 januari 2006 18:41 schreef Jane het volgende:
[..]
Ja en nee, natuurlijk. Als jij originele Britse persingen van Beatles-albums in goede staat in je bezit hebt, dan zijn die wel meer dan een paar euro waard. Maar goed, meestal hebben wij die natuurlijk niet. Ik niet iig.
Hangt er beetje van af... Ik hoorde nu onlangs dat de gele vinyl versie van Yellow Submarine Songtrack een tijdje na release is teruggetrokken. Die verwacht ik niet meer te zien dalen in prijsquote:Op woensdag 18 januari 2006 00:47 schreef webfreak het volgende:
Toch; ik ben benieuwd wat de LP's die ik nu voor 5 euro koop, over pakweg 40 jaar waard zijn.
hoiquote:Op zondag 22 januari 2006 13:14 schreef iamredleader het volgende:
Ik ben zelf geen groot Beatles fan (schaam schaam), maar zowel m'n schoonvader als een hele goede vriendin (hoi MaJo!) zijn fanatiekelingen, dus bij deze een "hoi"!
quote:Op zondag 22 januari 2006 13:22 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
hoi![]()
Maar als 'geen groot Beatles fan' zul je toch wel wat favo Beatles nummers hebben?
Hoi MaJo!quote:Op dinsdag 24 januari 2006 00:56 schreef MaJo het volgende:
He iamredleader! Je moet echt wat meer naar de Beatles gaan luisteren. Met favoriete als Yesterday en Yellow Submarine kun je je natuurlijk niet in een Beatles topic vertonenIk zal je wel een keertje de betere nummers laten horen
Ik heb nooit begrepen wat mensen tegen Yellow Submarine hebben. Nee, het is nou niet bepaald het beste wat de Beatles te bieden hebben, maar ach... Ringo mocht ook eens iets zingen en het zingt lekker weg, niet? Rond een kampvuur ofzo. Ik sla m niet over als ik Revolver op heb staan.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 10:55 schreef Olmo het volgende:
Yesterday blijft natuurlijk prachtig. Heb echter nooit begrepen wat mensen in Yellow Submarine zien.
Ben ik het mee eens. Yellow Submarine is niet het beste nummer van de Beatles, bij verre na niet, maar het is zeker geen slecht nummer.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 16:01 schreef Rasing het volgende:
[..]
Ik heb nooit begrepen wat mensen tegen Yellow Submarine hebben. Nee, het is nou niet bepaald het beste wat de Beatles te bieden hebben, maar ach... Ringo mocht ook eens iets zingen en het zingt lekker weg, niet? Rond een kampvuur ofzo. Ik sla m niet over als ik Revolver op heb staan.
Lijkt me een goed plan! Onder het genot van een lekker wijntje naar de Beatles luisteren! Het wordt ook wel eens tijd dat jullie eens bij mij komen. Ik zal het met Tinuviel afspreken (uiteraard weet ik wie dat isquote:Op dinsdag 24 januari 2006 11:44 schreef iamredleader het volgende:
[..]
Hoi MaJo!
Graag zelfs, misschien kun je een keertje een Beatles avond organiseren, wat van je kookkunsten tonen en dan luisteren we gezellig naar wat jij denkt dat de betere nummers zijnMisschien komt Tinuviel (je weet wel wie, hoor!) ook mee...
Blackbird, bij de eerste toon al duidelijkquote:Op dinsdag 31 januari 2006 19:30 schreef -Dries- het volgende:
http://media.putfile.com/sja
Hier ik op gitaar (ik speel pas 1 jaar dus zo goed is et niet) Maar kunnen jullie raden welke song het is? Lijkt me niet zo moeilijk...
Ringo wel eens live gezien met zijn all-starr-band? Niemand die relaxter op een drumstel kan trommelen.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 23:46 schreef IdlersDream het volgende:
De drums in Yellow Submarine zijn toch gewoon heerlijk. bash-kaboem-kabbash-kaklets. (jaja, zo klinkt het)
Eind ferbruari eens in Liverpool koekeloeren. Iemand nog tips, buiten Magical Mystery Tour.
Zie mijn posts in dit topic van 11 en 13 januari.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 23:46 schreef IdlersDream het volgende:
Eind ferbruari eens in Liverpool koekeloeren. Iemand nog tips, buiten Magical Mystery Tour.
Heej leuk zegquote:Op zondag 5 februari 2006 10:51 schreef warpozio het volgende:
Leuke filmpjes
* http://www.transbuddha.com/mediaHolder.php?id=408 (Don\'t let me down)
* http://www.transbuddha.com/mediaHolder.php?id=1280 (Strwaberry Fields forever)
* http://www.pistolwimp.com/media/40863/ (Lucy In the sky with diamonds)
* http://www.transbuddha.com/mediaHolder.php?id=1302 (Revolution)
* http://www.flurl.com/uploaded/Hey_Jude_58905.html (Hey jude)
Enjoy
http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Beatlesquote:En een aantal normale videoclips en live video\'s:
Don\'t let me down
Strwaberry Fields forever
Lucy In the sky with diamonds
Revolution
Hey jude
She Loves you
I saw her standing ther
Something
Penny Lane
Meer video\'s zijn te vinden via Google video: http://video.google.com/videosearch?q=beatles
Ook hebben de Beatles veel bootlegs, een aantal hiervan zijn te vinden op Geocities.
In die jaren gaven ze geen live optredens meerquote:Op woensdag 8 februari 2006 12:13 schreef ruud_fr het volgende:
zijn er ook van de latere jaren live cd's?
dan bedoel ik ongeveer '66-'69
stom van mequote:Op woensdag 8 februari 2006 12:14 schreef Olmo het volgende:
[..]
In die jaren gaven ze geen live optredens meer
quote:Op woensdag 8 februari 2006 12:43 schreef TheGrandWazoo het volgende:
1969 op het dak van Apple Studio's.
zijn daar opnamen van?quote:Op woensdag 8 februari 2006 19:16 schreef MrBadGuy het volgende:
En daarvoor was 29 augustus 1966 in Candlestick Park in San Francisco.
Met onder andere I'm Down: http://video.google.com/videoplay?docid=6752348512754710288&q (staat ook op de anthology dvd's)quote:Op donderdag 9 februari 2006 16:57 schreef webfreak het volgende:
Ik heb laatst een heel pak concertvideo-opname's van the Beatles gedownload, met o.a. het complete Shea Stadium concert.
Dit moet er een zijn: http://murrays15.podomati(...)1T15_18_52-08_00.mp3quote:Op donderdag 9 februari 2006 19:32 schreef steffan het volgende:
Weet iemand of er opnames gemaakt zijn van de beatles toen ze in Nederland waren?
En zo ja, waar kan ik deze opname´s kopen?
Ze zijn gewoon wel te vinden op torrent-sites.quote:Op donderdag 9 februari 2006 19:32 schreef steffan het volgende:
Weet iemand of er opnames gemaakt zijn van de beatles toen ze in Nederland waren?
En Berend Boudewijn die 'sokken' vervolgens vertaalt als 'stockings'.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 11:29 schreef webfreak het volgende:
Je ziet een 13-jarige Marja van Praag, die serieus vraagt 'wie hun sokken stopt als ze op tour zijn'
Het is John Lennon!quote:Op donderdag 16 februari 2006 21:25 schreef Jane het volgende:
[...]
De man met bril ken ik niet, btw.
De Magical Mystery Tour. Neemt je in een uur of twee langs alle plaatsen die de moeite waard zijn: Strawberry Fields en Penny Lane, een paar geboortehuizen etc. Start ergens bij de docks.quote:Op zondag 19 februari 2006 15:10 schreef Evertje het volgende:
Ik vertrek komende vrijdag voor vier dagen naar liverpool, vooral om wat voetbalwedstrijden te kijken. Maar aangezien ik ook fan ben van The Beatles wil ik natuurlijk ook wat anders dan voetbal bezoeken.
Aangezien mijn gezelschap misschien niet helemaal te porren is voor zoiets kan ik niet naar drie dingen gaan. Als ik dan naar iets zou toe gaan, wat is dan het leukst?
Wauw!quote:Op zondag 19 februari 2006 18:17 schreef MaJo het volgende:
Gisteravond voor het eerst in mijn leven tijdens het uitgaan the Beatles gehoord, en wel Lady Madonna. Ik ging helemaal uit mijn dakWas een maandelijkse indie-avond in club 8, wellicht een aanrader als je ook van indie houdt (en de kans bestaat dus dat the Beatles gedraaid worden
)
Admiraal de Ruijterweg in Amsterdam. Één keer per maand is er een indie-avond, de volgende is 18 maart.quote:
Jammer, dat het voor mij zover weg is. Lijkt me echt super.quote:Op zondag 19 februari 2006 18:40 schreef MaJo het volgende:
[..]
Admiraal de Ruijterweg in Amsterdam. Één keer per maand is er een indie-avond, de volgende is 18 maart.
Ik weet niet of je wel eens wat via Ebay koopt ? Bij Music-wow zijn ze minder dan 11 euro.quote:Op zondag 5 maart 2006 09:47 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Ik moet die cd's ook nog steeds eens aanschaffen. Prachtplaatjes, maar nog wel prijzig.
Jij hebt een mooie set Beatles cd's!quote:Op zaterdag 4 maart 2006 20:34 schreef MaJo het volgende:
Die webcam ken ik welToen ik nog in Londen woonde hebben we het er wel eens over gehad dat ik daar naar jullie zou gaan staan zwaaien. Heb ik helaas nooit gedaan
Was wel grappig geweest
Heb trouwens een nieuwe cd in mijn Beatles collectie: Anthology part 1. Heb helaas nog geen tijd gehad om ernaar te luisteren
Zover ik kan zien kosten ze toch echt 20,39quote:Op zondag 5 maart 2006 10:43 schreef fripper het volgende:
[..]
Ik weet niet of je wel eens wat via Ebay koopt ? Bij Music-wow zijn ze minder dan 11 euro.
http://stores.ebay.nl/Music-WOW
Waar heb je dat zien staan dan?quote:The Beatles - The Beatles Anthology Vol.1 (CD 1995) EUR 20,39
Thanksquote:Op zondag 5 maart 2006 12:30 schreef iamredleader het volgende:
[..]
Jij hebt een mooie set Beatles cd's!
Tot morgen bij de quiz
M&M.![]()
Oh ja sorry .. ik had het inderdaad meer over de normale albums.quote:Op zondag 5 maart 2006 12:37 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
edit: Oh wacht, je dacht waarschijnlijk dat ik het over de Beatles cd's in het algemeen had. Die heb ik natuurlijk allemaal wel. Meeste op LP weliswaar.
Alright! Twee waanzinnige aanwinsten, daar ben je wel eventjes zoet meequote:Op maandag 6 maart 2006 14:38 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Daarom heb ik ze vanmiddag dan ook toch maar gekocht: 2 en 3 dan. De eerste laat ik maar schieten denk ik. Een flinke investering, maar dan ben ik er maar even van af.
quote:Op maandag 6 maart 2006 15:27 schreef JohnLennon het volgende:
ik wist neit dat ik nog zoveel fans had deze dagen.
bedankt!
Heb je ook niet, Paul is veel beterquote:Op maandag 6 maart 2006 15:27 schreef JohnLennon het volgende:
ik wist neit dat ik nog zoveel fans had deze dagen.
bedankt!
quote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:37 schreef JohnLennon het volgende:
[..]
Ja dat klopt, maar wist je dat mijn koffer ook veel groter is dan die van jou ?
Echtquote:Op dinsdag 7 maart 2006 19:36 schreef Olmo het volgende:
Qua aantal fans ben je op dit forum inderdaad zwaar ondervertegenwoordigd in vergelijking met Macca
Ik vind het gebruik van de term "fifth Beatle" altijd zo grappig. Dat wordt willekeurig gebruikt voor Pete Best, Stuart Sutcliffe, George Martin, Mal Evans en Brian Epsteinquote:Op vrijdag 10 maart 2006 01:46 schreef webfreak het volgende:
Lol
45 jaar na zijn 'roem' heeft 'ie dan eindelijk z'n eigen website... Jawel mensen.. Onlangs is de officiele website voor Stuart Sutcliffe gelanceerd
Hersenbloeding op z'n 21equote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:07 schreef Raphaelo29 het volgende:
waaraan is ie zo jong overleden?
En vergeet Billy Preston niet.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 02:10 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik vind het gebruik van de term "fifth Beatle" altijd zo grappig. Dat wordt willekeurig gebruikt voor Pete Best, Stuart Sutcliffe, George Martin, Mal Evans en Brian Epstein
Correctie: tumorquote:
Ook Hey Jude bij David Frost. En misschien zijn er nog wel wat meer live performances. Let it be naked, zijn volgens mij ook min of meer live performances.quote:Op woensdag 8 februari 2006 12:43 schreef TheGrandWazoo het volgende:
1969 op het dak van Apple Studio's.
Ik heb hem zelf nog niet gehoord, maar de recensies waren over het algemeen erg negatief, als ik het me goed herinner.quote:Op woensdag 15 maart 2006 22:12 schreef knars het volgende:
George Martin. Wat vinden jullie van zijn laatste cd, waarop hij diverse muzikanten en Hollywood sterren beatle nummers liet coveren?
Ik liep laatst een CD-winkel binnen, waar ze toevallig die CD op hadden staan. Dat denk ik althans, want het waren dus Beatle-covers door Amerikaanse 'rockers' van het kaliber Avril Lavigne / Limp Bizkit.quote:Op woensdag 15 maart 2006 22:12 schreef knars het volgende:
George Martin. Wat vinden jullie van zijn laatste cd, waarop hij diverse muzikanten en Hollywood sterren beatle nummers liet coveren?
Hebben ze bij 't Oor geen dvd's? Maar goed, ik neem eigenlijk aan dat je daar al geweest bent.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 13:25 schreef hello_goodbye het volgende:
En dan ook nog als het kan in de buurt van Hilversum.![]()
Ten eerste van harte welkom hierquote:Op zaterdag 18 maart 2006 13:25 schreef hello_goodbye het volgende:
En de albums die ik niet heb (alhoewel ik de nummers wel heb natuurlijk) en waar ik een grondige hekel aan heb, zijn de Rode en Blauwe verzamelaars.
Helemaal mee eens! "1" heb ik wel, omdat dat mijn eerste cd was maar waarom zou je de verzamelaars kopen als je de albums al hebt? en zoals hello_goodbye ook al zegt, is die selectie ook nog eens matig. Alsof dat inderdaad de beste beatles nummers zijn! Waar zijn nummers als Girl, Norwegian Wood, For no One enz, gebleven? Betere nummers (imo) dan Can't buy me love, She loves you en I wanna hold your hand.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 16:41 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ten eerste van harte welkom hierDe rode en de blauwe verzamelaars (en andere verzamel cd's als 1) zijn leuk voor mensen die een cd van de Beatles willen hebben met de bekende nummers en verder niet. Voor de mensen die toch alle studio albums en de Past Masters willen kopen voegen die verzamel albums 0,0 toe, ik ben daarom ook niet van plan ze te kopen.
Precies. Ik begrijp dat negatieve commentaar op die verzamelaars verder ook niet echt. Je kunt altijd wel 'favoriete' tracks verzinnen die er op hadden gemoeten, maar over het geheel genomen vind ik 'de rode en blauwe' best een aardige selectie van hits + albumtracks hebben. Wat wel weer jammer (of gierig) is, is dat ze voor de cd-versies er niet gewoon wat extra nummers op hebben gezet, want daar was nog genoeg ruimte voor geweest.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 16:41 schreef MrBadGuy het volgende:
De rode en de blauwe verzamelaars (en andere verzamel cd's als 1) zijn leuk voor mensen die een cd van de Beatles willen hebben met de bekende nummers en verder niet.
Dat is risicovol ja. Er worden ook veel 'nep'-schijfjes verkocht op marktplaats (die worden dus wel gedrukt, maar het zijn niet de originele cd's/dvd's).quote:Op zaterdag 18 maart 2006 13:36 schreef hello_goodbye het volgende:
Dank voor je welkom.
Hm, ik kan ze dus nergens meer vinden... Ook niet in de zaken die je noemt. FRS heeft ze ook niet meer online staan, dus... (Mystery trouwens weer wel). Maar ja, anders moet ik het maar online doen. Hard Day's Night is 11 euro bij bol.com dus da's een koopje. En Anthology staat voor 25 euro (sealed and all) op Marktplaats. Vraag me alleen wel af of dat te vertrouwen is (legale versie of eentje van vage herkomst).
Iemand heeft het destijds opgenomen met een band recorder. (alleen geluid dus.)quote:Op donderdag 9 februari 2006 19:32 schreef steffan het volgende:
quote:Op vrijdag 10 februari 2006 11:29 schreef webfreak het volgende:
[..]
Ze zijn gewoon wel te vinden op torrent-sites.
Op mp3 lijkt 't me niet interessant (ze playbacken namelijk).
Ik heb mijn lijstje favoriete Beatlesboeken al eens in deze reeks gepost.quote:Op zondag 19 maart 2006 19:31 schreef spacemangraig het volgende:
Ik wil graag een boek over de geschiedenis van The Beatles lezen, wat is dan een goede? (de bieb heeft iets te veel Beatles boeken).
Ja, maar ik wil er eerst één lezen, en dan wel één die de hele geschiedenis van de band beschrijft, welke raad je dan aan? Een boek die zowel over de muziek als over de Beatlemania gaat zegmaar.quote:Op zondag 19 maart 2006 19:35 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik heb mijn lijstje favoriete Beatlesboeken al eens in deze reeks gepost.
Het Grote Beatles Topic - Deel 2
quote:Op zondag 19 maart 2006 19:43 schreef Jane het volgende:
Shout! van Philip Norman of het Anthology boek, denk ik.
Oh jee, weer een slap tribute album? Dat was in ieder geval niet die ene die ik bedoelde. Ik bedoelde deze:quote:Op donderdag 16 maart 2006 20:44 schreef webfreak het volgende:
[..]
Ik liep laatst een CD-winkel binnen, waar ze toevallig die CD op hadden staan. Dat denk ik althans, want het waren dus Beatle-covers door Amerikaanse 'rockers' van het kaliber Avril Lavigne / Limp Bizkit.
Het klonk echt ontzettend triest. Wat een kattengejank. Verschrikkelijk slechte covers in zo ongeveer alle opzichten. Werkelijk, wat een prul!
Ik snap niet dat iemand als George Martin zijn naam daaronder heeft durven zetten.
Jim Carrey's cover is geweldig!quote:Op zondag 19 maart 2006 21:31 schreef knars het volgende:
[..]
Oh jee, weer een slap tribute album? Dat was in ieder geval niet die ene die ik bedoelde. Ik bedoelde deze:
[afbeelding]
"Come Together" – Robin Williams & Bobby McFerrin
"A Hard Day's Night" – Goldie Hawn
"A Day in the Life" – Jeff Beck
"Here There & Everywhere" – Céline Dion
"Because" – Vanessa Mae
"I Am the Walrus" – Jim Carrey
"Here Comes the Sun" – John Williams
"Being for the Benefit of Mr. Kite" – Billy Connolly
"The Pepperland Suite" – George Martin
"Golden Slumbers"/"Carry That Weight"/"The End" – Phil Collins
"Friends and Lovers" – George Martin
"In My Life" – Sean Connery
Ik heb die cd hier wel ergens rondslingeren maar kan hem zo gauw niet vinden. Heb hem in geen jaren meer beluisterd en voor zover me bijstaat waren alleen de covers van Phil Collins en Sean Connery interessant, en de nieuwe Pepperland was ook nog wel redelijk. De rest was behoorlijk slecht.
Stenig die ketter!quote:Op maandag 20 maart 2006 19:22 schreef MrBadGuy het volgende:
Naar mijn mening zelfs beter dan de orginelen (of zeg ik nu toch iets verkeerds).
Is dit sarcastisch bedoeld?quote:Op maandag 20 maart 2006 19:22 schreef MrBadGuy het volgende:
De meeste covers vind ik ook niks, wat ik wel zeer te pruimen vind zijn de heruitvoeringen van Beatles nummers op macca's Give My Regards To Broad Street. En dan vooral For No One, The Long and Winding Road en Yesterday. Naar mijn mening zelfs beter dan de orginelen (of zeg ik nu toch iets verkeerds).
Ik heb het ook in één ruk gekeken, tot diep in de nachtquote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:46 schreef Price het volgende:
Ik heb de Anthology-dvd's allemaal achter elkaar afgekeken. Ik kon er niet vanaf blijven. De serie kende ik al via mijn Anthology-videobox, maar de dvd-audiokwaliteit was zo verbluffend mooi geworden.
Ik zou eigenlijk ook zo'n boek moeten lezen, beetje meer leren over de Beatles. Maar gisteravond op de quiz hadden we het allebei goed, toch? De vraag over Richard Harrisonquote:Op dinsdag 21 maart 2006 16:17 schreef MaJo het volgende:
Anthology boek heb ik in 5 dagen uitgelezen, steeds tot diep in de nachtBen dan ook een boekenwurm, maar voor zo'n telefoonboek is dat niet een slechte prestatie toch? Krijg nostalgische gevoelens als ik eraan denk, las het toen ik in Londen woonde
![]()
vlakbij Abbey Road
The Complete Beatles Recording Sessions van Mark Lewisohn.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 16:22 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Dit in tegenstelling tussen dat boek over al de sessies, waarvan ik de titel even kwijt ben. Dat was echt een fascinerend boek! Moet ik binnenkort maar eens zien te kopen ergens.
Vind ik een beetje een rare man. Ooit een keer een boek over Sgt. Pepper van hem gehaald, maar hij vervalt me iets te veel in oninteressante feitjes.quote:Op maandag 20 maart 2006 18:34 schreef methodmich het volgende:
Alle boeken van Azing halen, spacemangraig.
Het is ook een rare man. Hij doet ook niets anders dan boeken slijtenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:07 schreef spacemangraig het volgende:
[..]
Vind ik een beetje een rare man. Ooit een keer een boek over Sgt. Pepper van hem gehaald, maar hij vervalt me iets te veel in oninteressante feitjes.
Hij is al een hele tijd out of print, maar misschien tweedehands nog wel te vinden.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:53 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Dank Jane voor de titel van dat boek. Een logische titel, die me desalniettemin telkens weer ontglipt. Ik zal eens even op het internet speuren of ik hem nog ergens kan vinden, ik zou hem graag nog eens lezen. Erg inspirerend ook.
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:53 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
hier wel een interview met Lewisohn, waarin hij oa. pleit voor een van Zander's stokpaardjes, de heruitgave van de Beatles catalogus, qua verpakking en geluid, iets waar ik het volledig mee eens ben.
Klopt. 'The Beatles Live!', die heb ik ook.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:53 schreef Man_in_a_Shed het volgende:
Hij heeft nog een boek geschreven, waarin hij voornamelijk de live concerten van de Beatles uitpluist
Hij is wel bevlogen natuurlijk.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 18:07 schreef spacemangraig het volgende:
[..]
Vind ik een beetje een rare man. Ooit een keer een boek over Sgt. Pepper van hem gehaald, maar hij vervalt me iets te veel in oninteressante feitjes.
Mensen, ik heb goed nieuws. Hij is te koop bij de American Bookstore op de Kalverstraat in Amsterdam. Tenminste, de laatste keer dat ik er was hadden ze er 3. Ze hebben trouwens veel Beatles boeken, ga er binnenkort weer eens buurtenquote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:57 schreef Jane het volgende:
[..]
Hij is al een hele tijd out of print, maar misschien tweedehands nog wel te vinden.
Het is naderhand ook nog verschenen als 'The Complete Beatles Chronicle' dacht ik, waarin volgens mijn 2 boeken van Lewisohn samengevoegd zijn. Dat is dus ook nog een optie.
Moet je doen! En uh, het is George Harrisonquote:Op dinsdag 21 maart 2006 17:47 schreef iamredleader het volgende:
[..]
Ik zou eigenlijk ook zo'n boek moeten lezen, beetje meer leren over de Beatles. Maar gisteravond op de quiz hadden we het allebei goed, toch? De vraag over Richard Harrison![]()
quote:Op woensdag 22 maart 2006 19:59 schreef MaJo het volgende:
Moet je doen! En uh, het is George HarrisonVerbaasd me dat niemand er nog over gevallen is
Gelukkig maarquote:Op woensdag 22 maart 2006 20:01 schreef iamredleader het volgende:
[..]
dat duurde lang! 'tuurlijk wist ik dat...
over twee weken weer een Beatles-vraag? Had hij de afgelopen twee (of meer) keer al, eerst die over John Lennon (wie in 1980 was doodgeschoten), en nu deze over George Harrison, dus.
Mijn favoriete boekhandel!quote:Op woensdag 22 maart 2006 19:57 schreef MaJo het volgende:
Mensen, ik heb goed nieuws. Hij is te koop bij de American Bookstore op de Kalverstraat in Amsterdam. Tenminste, de laatste keer dat ik er was hadden ze er 3. Ze hebben trouwens veel Beatles boeken, ga er binnenkort weer eens buurten
Ik heb hem ookquote:Op donderdag 23 maart 2006 05:48 schreef Jane het volgende:
Rommelig?Hebben we het wel over hetzelfde boek?
[..]
Mijn favoriete boekhandel!Geweldig nieuws als ze er daar nog een paar hebben! Nou ja, ik heb hem al natuurlijk, maar voor jullie.
![]()
Die van mij is anders aardig oud hoor.quote:Op donderdag 23 maart 2006 09:28 schreef hello_goodbye het volgende:
Hm, schijnbaar zien latere versies er dus beter uit...
Dat EMI zelf nou eindelijk eens de boel fatsoenlijk gaat remasteren. Dubbel-cd's met de mono/stereo versies van de albums, aangevuld met outtakes/live-materiaal zie ik wel zittenquote:Beatles, The "The Capitol Albums Vol. 2 [box set]" (4 CDs, featuring "The Early Beatles," "Beatles IV," "Help!" and "Rubber Soul"; Read here) (Capitol/EMI, April 11, 2006)
Ik heb er nogmaals naar gekeken en ik vind dat je helemaal gelijk hebt.quote:Op donderdag 23 maart 2006 22:58 schreef hello_goodbye het volgende:
Hm, tja,ik ben grafisch vormgever van beroep dus misschien wat kritischer dan de gemiddelde lezer...
Edit:
Zeg nou zelf: dit is toch een afgrijselijke typografie en lay-out?!?!?!? (Ik heb maar ff een link gepost i.v.m. de breedte...)
http://i22.photobucket.com/albums/b302/JvanE/Example.jpg
De tekst zit veel te dicht op elkaar en tekst en lijnen die niet lijnen... YIKES!
Was de kwaliteit van die eerste geremasterde Capitol albums niet heel erg teleurstellend?quote:Op donderdag 23 maart 2006 23:20 schreef PimD het volgende:
In april komt The Capitol Albums II uit.
[..]
Dat EMI zelf nou eindelijk eens de boel fatsoenlijk gaat remasteren. Dubbel-cd's met de mono/stereo versies van de albums, aangevuld met outtakes/live-materiaal zie ik wel zitten
Haha, samen met mijn Anthology steekt ie inderdaad ver uit mijn boekenkastquote:Op vrijdag 24 maart 2006 00:18 schreef Price het volgende:
[..]
Ik heb er nogmaals naar gekeken en ik vind dat je helemaal gelijk hebt.
Gelukkig is de tekst zeer interessant en neem ik dat alles voor lief. (ook dat ie zo ver uit mijn boekenkast steekt)
Vond ik niet. Stereo en mono op één CD.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 17:59 schreef Grafhond het volgende:
[..]
Was de kwaliteit van die eerste geremasterde Capitol albums niet heel erg teleurstellend?
Waar is Beatles For Sale gebleven?quote:Op zondag 26 maart 2006 01:30 schreef MaJo het volgende:
Etceteraaaa...etceteraaaa...
Beatles for Sale is het enige album die ik niet hebquote:Op zondag 26 maart 2006 03:47 schreef Price het volgende:
[..]
Waar is Beatles For Sale gebleven?![]()
Leuk initiatief trouwens. Ik zal morgen mijn invulling geven.
Ooooooh, schande dat een album nog ontbreekt!!quote:Op zondag 26 maart 2006 03:55 schreef MaJo het volgende:
Beatles for Sale is het enige album die ik niet heb
Een van mijn favorieten van The Beatles. Op die plaat is het moment aangebroken dat hun eigen nummers beter zijn dan de covers die ze spelen.quote:Op zondag 26 maart 2006 03:55 schreef MaJo het volgende:
[..]
Beatles for Sale is het enige album die ik niet hebVandaar ontbreekt die, omdat ik niet alle nummers ken
Aan de cover te zien waren ze nogal moe. Natuurlijk zijn hun nummers vanaf het begin vaak ijzersterk, misschien verwoordde ik het verkeerd. Vind de eigen nummers op For Sale gedurfder, nummers die ook op Rubber Soul hadden gekund.quote:Op zondag 26 maart 2006 21:48 schreef hello_goodbye het volgende:
Apart: bij mij overheerst juist het feit dat er, na A hard Day's Night, weer zoveel covers op staan... en daardoor is dit zo ongeveer mijn minst favoriete album! Ik vond overigens de eigen composities van A hard day's night al van grote klasse. Eigenlijk vanaf Please please me al...
Helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 28 maart 2006 17:21 schreef webfreak het volgende:
Ik vind dat Please Please Me toch enkele zeer fraaie Beatlecomposities bevat! Stukken beter dan de covers in ieder geval.
- Misery
- There's a place
- Do you want to know a secret
- P.S. I Love You
Allemaal fantastische nummers als je 't mij vraagt!
Ik denk meer dat iedereen gewoon het lijstje c/p heeft gedaan en dan is gaan aanpassen qua songs.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 22:34 schreef hello_goodbye het volgende:
Als ik het goed heb zien de meesten hier gewoon Let it be als laatste Beatles-album. Klopt dat? Ik vind al jarenlang Abbey Road de echte afsluiter. Let it be hoort voor mijn gevoel ook echt VOOR Abbey Road. Ik ging er haast vanuit dat 'echte' andere fans dit ook zouden vinden...
Let is be is eerder opgenomen, alleen hebben ze toen besloten om het niet uit te brengen. Daarna namen ze Abbey Road op, en brachten die uit, en besloten daarna (overigens niet democratisch) om Let it Be alsnog uit te brengen. Daardoor lijkt Let it Be hun laatste plaat maar feitelijk is dat dus Abbey Road.quote:Op woensdag 29 maart 2006 19:15 schreef SanyaN het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom Let it be voor Abby road?![]()
Bedankt voor deze vriendelijkheidquote:Op woensdag 29 maart 2006 19:42 schreef MaJo het volgende:
[..]
Let is be is eerder opgenomen, alleen hebben ze toen besloten om het niet uit te brengen. Daarna namen ze Abbey Road op, en brachten die uit, en besloten daarna (overigens niet democratisch) om Let it Be alsnog uit te brengen. Daardoor lijkt Let it Be hun laatste plaat maar feitelijk is dat dus Abbey Road.
Inderdaad! De originele versie is Phil Spector's kindje. Al die violen en koren her en der.... Yikes... Naked is veel helderder, meer zoals het bedoeld was, directer, eerlijker, beter gemixed ook (natuurljk). Ik mis NIETS van het origineel behalve wel wat in Across the universe (waar Phil wel heel erg veel vrijheid heeft genomen overigens!). Ik vind the Long... juist een van de opvallend BETERE nummers nu!quote:Op woensdag 29 maart 2006 15:30 schreef MaJo het volgende:
Ik heb de cd's gesorteerd op wanneer ze uitgekomen zijn dus vandaar Let it Be als laatste, heb er nog over zitten twijfelenWat betreft Let it Be vs Let it be Naked. Ik ben zo gewend aan de originele nummers (want mee opgegroeid) dat ik niet kan wennen aan The long and winding road zonder de violen. Ook de naked versie van Let it Be vind ik minder dan het origineel (hoewel de naked versie eigenlijk origineler is
), pure gewenning dus. Misschien moet ik wat vaker naar de naked versie gaan luisteren, want dat is uiteindelijk wel zoals ze (=Paul) het bedoeld hebben.
bron: nieuwsnieuws.nlquote:Voormalig Beatles-sterren Paul McCartney en Ringo Starr, en de weduwes van John Lennon en George Harrison hebben computergigant Apple voor de rechter gedaagd om het beeldrecht op te eisen van een appel. De Beatles hebben in 1968 het bedrijf Apple Corps opgericht, waarmee zij in 1991 het exclusieve recht verkregen om de appel als beeldmerk te gebruiken. Apple maakt daar volgens de beroemdste Britse band aller tijden inbreuk op met de online muziekwinkel iTunes. De zaak kwam gisteren voor de Britse Hoge Raad, de Beatles willen dat 'hun' beeldmerk van de website van iTunes verdwijnt. Uitspraak volgt.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de Naked versie nog niet zo vaak heb gehoord, een keer of 3. Ik zal het dus wat vaker moeten gaan luisteren. Het idee dat Spector zoveel toegevoegd heeft aan de "originele" Let it be staat me namelijk best tegen (lekker tegenstrijdigquote:Op woensdag 29 maart 2006 23:06 schreef hello_goodbye het volgende:
[..]
Inderdaad! De originele versie is Phil Spector's kindje. Al die violen en koren her en der.... Yikes... Naked is veel helderder, meer zoals het bedoeld was, directer, eerlijker, beter gemixed ook (natuurljk). Ik mis NIETS van het origineel behalve wel wat in Across the universe (waar Phil wel heel erg veel vrijheid heeft genomen overigens!). Ik vind the Long... juist een van de opvallend BETERE nummers nu!De bas is opvallend prachtig! En de solo van Billy ook: wonderschoon. Dat heb ik allemaal moeten missen 'dankzij' Phil...
Ik ben ook opgegroeid met de originele versie, maar het knopje was bij mij HEEL snel om: Naked is gewoon zoals het bedoeld is en veel beter.En Don't let me down staat erop.
Abbey Road is inderdaad een veel mooier einde van hun carriere dan Let it Be, bovendien is Abbey Road ook een veel betere plaat. Hij wordt niet voor niets door veel fans als hun favoriete album genoemd. Ik vertel het dan ook altijd aan iedereen dat AR hun werkelijk laatste album is, iets wat niet iedereen meteen geloofd overigensquote:Bedankt voor het uitleggen MaJo.Ik vind het altijd een vreselijk idee dat mensen denken dat LiB het laatste album is... Al dat geruzie rond de opnames, het half affe werk en zo... Abbey Road was nog een laatste zeer waardige oprisping, waarbij de heren echt toch nog wel ff ECHT samen hebben gewerkt (natuurlijk niet zoals in het begin maar toch...) en hun beste beentje hebben voorgezet. Een subliem slotakkoord van slechts een dikke 6 1/2 jaar studiowerk (ja, het is niet te geloven....! Hoeveel bands doen tegenwoordig niet over 1 album...?)
Jawel, deze:quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:52 schreef PimD het volgende:
iTunes gebruikt toch helemaal geen appel als logo ?
Volgens mij speelt John de bas omdat Paul aan de piano zat.quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:40 schreef MaJo het volgende:
Maar ik zal eens op de baslijnen letten (die vaak uitmuntend zijn, Paul is echt een hele goede bassist, dat hoor je ook bijvoorbeeld bij Paperback Writer). Ik zal hem zo uit de kast trekken en ernaar luisteren.
Gelukkig! ben ik niet de enige wat dit betreft! En ook heel herkenbaar, ja...quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:40 schreef MaJo het volgende:
Abbey Road is inderdaad een veel mooier einde van hun carriere dan Let it Be, bovendien is Abbey Road ook een veel betere plaat. Hij wordt niet voor niets door veel fans als hun favoriete album genoemd. Ik vertel het dan ook altijd aan iedereen dat AR hun werkelijk laatste album is, iets wat niet iedereen meteen geloofd overigensLet it be staat zo bekend als de laatste, dat krijg je niet veel mensen aan hun verstand.
Klopt dus weer weinig van. De hoes van de boxset Capitol Albums Vol. 2 is speciaal voor deze nieuwe uitgave gemaakt. Het bevat 4 Amerikaanse uitgaven van Beatle-albums: "The Early Beatles," "Beatles IV," "Help!: The Soundtrack" en "Rubber Soul", allen geremastered.quote:"De jacht op de sigaret heeft Ringo Starr twee vingers gekost. Platenmaatschappij EMI heeft namelijk alle bewijzen van rokende Beatles verwijderd van de cover van 'Capitol Albums Volume 2'. Die plaat wordt op 3 april heruitgebracht.
'Capitol Albums Volume 2' werd voor het eerst uitgebracht in 1964. Op de cover stonden The Beatles ongeneerd te roken. De tijden zijn echter veranderd. Tegenwoordig wordt roken niet meer algemeen aanvaard en dus eisten de platenbazen dat alle sigaretten werden weggeknipt. Daarbij moesten ook twee vingers van Ringo Starr eraan geloven. De drummer hield immers een sigaret vast tussen zijn vingers."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |