Ik was 5 december bij het concert in Parijs en heb voor mezelf het hele verhaal zwart op wit gezet, anders geloof ik mezelf niet als ik er later aan terug denk. Ik wil mijn verhaal graag even met jullie delen.
Er gaan geruchten over een Europese tournee van Paul McCartney. In die geruchten wordt Amsterdam genoemd. Ik heb er zin in. Maar als het officiële bericht naar buiten komt worden er 4 steden met 2 concerten aangekondigd, en Amsterdam zit daar niet bij. Balen. Eens kijken wat er mogelijk is qua planning. Parijs of London zijn de beste mogelijkheid vanuit Nederland, maar die zijn allemaal doordeweeks. Ik denk dat het een tripje alleen wordt, het gezin thuislatend. Allemaal niet ideaal. Misschien toch maar niet doen.
Dan laat mijn vrouw Monique doorschemeren dat ze misschien wel mee zou willen. Dat opent alle registers en mogelijkheden. Dat zal dan haar eerste McCartney concert worden. Ik bekijk meteen de opties. Parijs dan maar doen? Ik besluit dezelfde methode toe te passen als de vorige 2 keren: ik stuur een berichtje naar mijn vriend Brian Ray. Brian Ray? De gitarist in de band van Paul McCartney? Vriend? Tja, lang geleden is het zo gelopen dat ik in contact kwam met Brian Ray en dat contact is gebleven. En toen ik bij mede-Beatles-fans van over de hele wereld op social media zag dat zij backstage met bandleden op de foto stonden, heb ik in 2015 ook maar eens de stoute schoenen aangetrokken. Ik vroeg of dat backstage dingetje voor mij ook mogelijk zou kunnen zijn. Jazeker! En zo zat ik met Arno, mijn Beatles vriend met wie ik dat jaar ons 25 jaar jubileum als vrienden vierde, backstage in de ZigoDome band lounge, samen met nog een aantal mensen en kletsen we onder andere bijna een half uur met Brian. Met Wix maken we alleen een foto en een kort praatje. In 2016 herhaal ik dat in Dusseldorf samen met mijn zoon Micha. Dus nu stel ik op 20 juni nog eens de vraag aan Brian op de dag voordat de verkoop begint of ik zijn gast kan zijn in Parijs. Zijn antwoord krijg ik 3 kwartier later "Yes". Heb ik nou wederom net kaartjes gescoord? Ik bekijk mijn vraag nog eens, die is duidelijk. Zijn antwoord is ook duidelijk. Ik ga 5 december naar Paul McCartney!
En zo plannen wij rondom de concertdag 2 nachten een accomodatie. En dan is het nog bijna een half jaar wachten.
Ik heb die kaartjes niet meteen. Op het moment dat wij de dag voor het concert naar Parijs rijden hebben we geen idee of het wel goed gaat en waar we zitten. Er wordt mij gemeld dat ik vooraf een mail krijg met de tickets. Die mail blijkt de ochtend van het concert pas gestuurd te worden. En niet met de kaartjes, maar met de omschrijving hoe en wat en waar ik moet wezen voor de kaartjes. Die kaartjes moest ik alleen nog even ophalen bij de ticket office, en dat kon pas na 18:00. Geen probleem dacht ik, maar daar dachten de Fransen anders over. Er stonden duizenden mensen in lange rijen tussen ons en de ticket office. Zo handig voor mensen die nog hun kaartjes moesten ophalen, niemand kon daar dus komen. Welke beveiligingspersoon ik ook vraag, niemand kan mij bij die ticket office krijgen. Om 18:30 zouden de deuren open gaan, maar dat duurt nog bijna een half uur langer. Om 19:00 zou de band zich melden in de guest lounge, maar wij staan nog buiten. En als we dan eindelijk in beweging komen, mogen we geen spullen mee naar binnen nemen, dus alsnog alles afgeven aan een balie waar het in een kar wordt gelegd en ik een bonnetje met een nummer retour krijg.
Na veel gestress mijn kaartjes te pakken gekregen, incl beschrijving hoe en waar ik me moest melden om bij de "Guest lounge" te komen. Eenmaal binnen was alles goed geregeld en kwam ik snel bij de andere gasten in de LOUNGE (het is een stadion, dus gewoon een kleedkamer). Ik zat wel in de plebs-lounge natuurlijk, niet in de VIP-lounge die 1 deur verder was en waar ik niet mocht komen. Helaas. Ik pak wat drinken, want het zweet staat op mijn voorhoofd.
Monique wilde liever de merchandise kopen en in de zaal wachten dan backstage te zijn. Ondertussen zit ik in die lounge op een plek die perfect uitzicht biedt op beide deuren die toegang geven tot de ruimte. De deuren met dranger staan open en worden tegen gehouden door een stoel. Ik kan dus ook alles in de gaten houden wat er op de gang gebeurt. Op een gegeven moment app ik aan Monique "volgens mij zag ik net 2 Hobbits langslopen". Zij is even in de war. Maar inderdaad, er waren 2 acteurs uit Lord of the Rings aanwezig, die heen en weer in en uit de VIP-lounge liepen: Dominic Monaghan (Merry), Billy Boyd (Pippin). Dat is grappig. Even later komen er weer mensen aan van rechts. 1 persoon duwt de stoel weg zodat de rechterdeur met dranger langzaamaan dichtvalt. Worden we opgesloten? En dan snap ik de reden. De langzame deur zorgt ervoor dat ik nog net Paul McCartney door de gang zie lopen. Ik zwaai snel naar hem. Ik was de enige die nog net zicht op hem had, anderen hebben hem niet gezien in de hal. Ik had natuurlijk ad remmer moeten zijn en 5 stappen naar die linkerdeur maken, zodat ik vlak voor Paul uit was gekomen. Waarschijnlijk dacht mijn hoofd te logisch dat men dat niet de bedoeling vond, vandaar die deuren die dicht gedaan werden. Hij werd in de VIP-lounge verwacht.
Ik heb 3 van de 5 bandleden ontmoet, waaronder mijn vriend, die mij bij binnenkomst een dikke knuffel gaf. Een kwartier gekletst en foto's gemaakt. Wix is iemand die al heel snel in de lounge was en Rusty Anderson loopt soms naar binnen en naar buiten, op zoek naar zijn gast. Ik heb ook MJ Kim foto's zien maken, dus wie weet zie je nog wel ergens een photobomber op een backstage foto van hem. En ik heb nog een selfie gemaakt met MPL security Brian Riddle. Ook nog wat andere bekenden gezien en vrienden gemaakt met Tobias, een Belgische fan. Op een gegeven komt er een man vanuit de VIP-lounge, keurig blauw pak, loopt op mij af en geeft mij een hand, duikt langs mij om mijn nieuwe Belgische vriend ook een hand te geven en vervolgt zijn weg. Geen idee wie dat was. Die Belg zegt "ik ken die man ergens van, misschien een Franse acteur. Het schiet me even niet te binnen". De volgende ochtend weet Tobias het weer: "Oh ja, net schoot het met ineens te binnen. Het is ex-president Sarkozy". Ik weet toch niks van politiek, en al helemaal geen Franse politiek. Die naam heb ik inderdaad wel eens eerder gehoord.
De planning voor de guest lounge loopt van ongeveer 19:00 tot een kwartier voor de show, 19:45, zodat iedereen op tijd op zijn plek zit, maar door de enorme bende buiten voordat iedereen naar binnen kon liep alles erg uit en dus krijgen we pas om 20:30 het sein dat we over 5 minuten worden opgehaald. Prima en ik ga richting concertzaal. Ik neem nog wel 2 flesjes water en 2 blikjes cola mee, want Monique kwam onmogelijk bij de drukke bar terecht. Door het gestress met binnenkomen had ik geen idee waar ik zat. Ik had mijn kaartjes nog niet eens bekeken. Wat voor kaartjes heb ik gekregen? Ik zie 'vak A, rij 9'. Dus ik op zoek en vraag wat stewards, want het was niet heel duidelijk en het liep richting begintijd van het concert, dus ik wilde snel op mijn plaats zijn.
Ik vind mijn vrouw, die daar best alleen zat tussen allemaal lege stoelen. We zitten recht voor de microfoon van Paul McCartney. Het zijn de rijen voor de gasten en die komen dus nu pas uit de lounges, het stroomt langzaam vol. Ik ga bij mijn vrouw zitten en vertel mijn avontuur. En ja hoor, daar komen de Hobbits aan. Die zitten met z'n 2 een stuk meer naar links in de rij voor ons. Het zijn niet de enige bekende personen die daar zitten. 4 plaatsen links van mij zit Stella McCartney, met haar dochter. En voor Stella zit Nancy Shevell. We hebben niet zomaar plekken gekregen. Dit zijn dure plekken, maar ik heb geen idee, op mijn kaartje staat als prijs ¤0,00.
Wat een avonturen en dan moet het concert nog beginnen.
Dat concert was echt geweldig. Paul McCartney is 82 jaar en soms hoor je wel dat zijn stem door de jaren heen wat dunner is geworden. Maar deze avond was hij supergoed bij stem. In het begin wordt zijn stem soms ondersteund door drummer Abe Laborial jr die dan hetzelfde meezingt. Een prima acceptabele oplossing. Verder een fantastische show met licht en video ter ondersteuning, maar ook het podium wat kleiner wordt, hoger wordt, lager wordt, etc. Ondanks de zitplaatsen, stond iedereen vooraan. Ik ook en natuurlijk alles meezingen tot ik er schor van werd. En dat ruim 2,5 uur lang.
De grote variatie van de tour setlist zit vooral in het begin, het openingsnummer is op onze avond A hard day's night als alternatief van Can't buy me love op de avond ervoor. Het zijn enkele nieuwe liedjes en aangepaste arrangementen die het net iets extra leuk maken. Come on to me is relatief nieuw, Now and then is nieuw voor deze tour. En Letting go had ik nog niet eerder live gehoord met de Horny Guys, ik bedoel Hot City Horns. Je hoort ze dan wel, maar je ziet ze niet. Ze blijken op de tribune tussen het publiek mee te doen. De rest van de show staan ze wel op het podium en laten ze daar hun kwaliteiten zien. Verder veel bekende nummers in bekende arrangementen, maar toch is het elke keer fantastisch om het live voor je te zien gebeuren. De lichtshow en videoschermen wordt optimaal gebruik van gemaakt. Is in het begin het podium groot en open, maken daarna de lampen boven de band het podium kleiner. Paul neemt plaats achter de vleugel, zodat hij even zittend prachtige nummers kan brengen. Daarna staat de band met een akoestische set vooraan op een heel klein podium, waarin Abe een kleine, simpele drum heeft. Uniek voor Frankrijk is dat Michelle wordt gespeeld, vanwege de hoogstaande Frans tekst die er in voorkomt. New heeft hiervoor de setlist moeten verlaten. De band krijgt rust en Paul stijgt op voor 2 solo nummers op akoestische gitaar. Vanaf rij 9 waar wij zitten hebben we nog steeds prima zicht op de hoofdact. De mensen op rij 1 hebben een probleem, die zien hem niet. Als het hoge podium weer omlaag is, staat daar de magic piano. De band komt weer terug en voegt zich bij de wederom zittende Paul. Voor mij toch 1 van de meest emotionele nummers is dan aan de beurt: Now and then, natuurlijk in combinatie met de video beelden op de achtergrond. Vervolgens is het weer tijd om het podium groot te maken voor up tempo nummers en enkele meezingers. Die meezingers gaan door als Paul wederom achter de vleugel plaatsneemt. Na het vuurwerk van Live and let die mag de vleugel even afkoelen en komt de magic piano weer vooraan op het podium zodat er samen met Paul Na Na Na Na gezongen kan worden. Dan mag het publiek even bijkomen en de stem rust geven, want de band is even weg. Dat is ook het moment dat de familie van Paul McCartney de zaal verlaat en terug gaat naar de VIP-lounge.
Veel tijd om bij te komen is er niet, want de band is snel weer terug. Ook I've got a feeling is emotioneel door het duet dat Paul met John uit de Get Back sessies zingt. Het is live nog indrukwekkender dan dat je op YouTube kan zien en beleven. Paul geeft credits aan Peter Jackson voor het creëren van de beelden en zang van John "who is in the audience tonight". Wat?? En inderdaad, we spotten hem al snel, hij zit in de buurt van zijn hobbits. De set wordt in TGV-snelheid vervolgd om zo het late begin van de show iets goed te maken, de nummers gaan achter elkaar door. Het eindakkoord van het ene nummer gaat bijna naadloos over in het beginakkoord van het volgende nummer. En eerder in de tour is er al 1 nummer uit de toegift gehaald, waar gekozen kon worden uit Day Tripper/Birthday/I Saw Her Standing There. Met ruim 2,5 uur is Paul om ongeveer 23:15 klaar.
Tijdens de korte pauze voor de toegift zijn er dus wat bekende gasten verdwenen, maar niet iedereen. En dus ga ik na de show op de foto met die 2 hobbits. Dit was hun eerste show van Paul McCartney en ze hebben genoten. Maar ze hoeven niet lang te wachten op hun volgende Macca belevenis, in Manchester zijn ze er weer bij. Ik maak ook een foto van Peter Jackson (regisseur van Lord of the Rings, The Hobbit, ennnn Get Back docu) en Andy Serkis (Gollum in de Tolkien films). Die laatste 2 waren erg druk in gesprek, dus ik heb ze niet om een foto gevraagd. Misschien had ik me er toch even tussen moeten mengen. Naast Beatles-fan ben ik ook LotR-fan.
En dan weer op weg naar ons hotel. Maar eerst nog even bij die kar mijn ingeleverde spullen ophalen. Nou, die kar was er dus niet. Dat wordt zoeken. Blijken ze in die karren alleen maar alles verzameld te hebben om het vervolgens in een overdekte ruimte met 3 kleine balies te hebben gedumpt. En daar moeten dus duizenden mensen tegelijkertijd hun spullen ophalen. Hier bewijs 2 waaruit blijkt dat Fransen slecht zijn in organiseren. Er staat een lange rij, maar ik ben zo creatief (=brutaal) om vooraan in de soort van rij aan te sluiten en zo ben ik veel sneller aan de beurt en kunnen we richting ons bed.
Wauw, wat was dit een ervaring. Dit zal nog wel een tijdje nagenieten zijn.