quote:
Op maandag 29 september 2025 15:01 schreef Peter88Online het volgende:[..]
Bijzondere toevoeging van een nummer dat vooral een Lennon compositie is, maar dat waren A Hard Days Night en Being For The Benefit of Mr. Kite ook natuurlijk.
Ook opvallend is wat er inmiddels niet wordt gespeeld. Yesterday is er al een tijdje uit, maar nu ook Band On The Run en Here Today. Die laatste heeft met Now And Then natuurlijk een goede vervanger gekregen als Lennon tribute, maar Band On The Run vind ik wel opvallend. Zo'n beetje zijn meest geliefde post-Beatles hit.
En ook nog een heel persoonlijk Lennon-nummer. Maar daar is niets mis mee, wat mij betreft, als íemand het mag spelen. Bij andere legendarische bands zijn we bij wijze van spreken al blij als de derde percussionist een hit van zijn oude band van vóór zijn tijd speelt.
McCartney heeft natuurlijk na Lennon het meeste invloed op dat liedje gehad. Hij is al bijna een halve eeuw de vaandeldrager van The Beatles. Het is frappant dat hij nog liever een Lennon deeper cut speelt dan een #1 solo-hit, maar het is veel te laat om daar nog over te protesteren. Vanwege de telefoon-block is er, op een opname van ergens in de bergen tijdens de repetitie een dag eerder na, nog geen opname te vinden. Maar ik denk dat het een geweldige opener is.
Het is wel opvallend dat hij zich nooit aan 'She Loves You' en 'I Want To Hold Your Hand' heeft gewaagd, maar wel aan 'The Word', 'A Day In The Life', 'A Hard Day’s Night', nu 'Help!' enzovoorts. Wat blijft er verder nog over eigenlijk? 'Why Don't We Do It On The Road', '(Wild) Honey Pie', 'Hold Me Tight', 'Martha My Dear', 'What You're Doing' en 'Every Little Thing'? De boot is voor een aantal gevaren.
Vrees trouwens niet, dit was een speciale warm-upshow buiten de tour om, die zijn altijd wat korter. Op de een of andere manier slaat hij dan altijd 'Band On The Run' over. 'Coming Up' werd juist wel gespeeld, en dat is dan ook weer vaste prik tijdens een speciale show. Je zou hem maar 25 keer over de hele wereld hebben gezien en dat fantastische liedje alleen maar als galm op afstand buiten zalen tijdens repetities en soundchecks hebben gehoord, terwijl je later voor de zoveelste keer 'Mr. Kite' en 'Let Me Roll It' krijgt voorgeschoteld...

Zeker nu met de blazers kan hij zich er nog aardig doorheen schreeuwen. Die móét toch in de set zitten.
Het Wings-blok 'Junior's Farm' en 'Letting Go' werd ook overgeslagen, evenals de tributes, zoals je zei 'Here Today', maar ook 'Something' en 'In Spite Of All Danger'. En ook 'Maybe I'm Amazed' en 'Get Back', plus het eerder genoemde 'Mr. Kite'.
Straks de opening van de nieuwe “leg” van de tournee. Ik maak mij geen enkele illusie dat hij iets anders dan de nieuwe opener doet, zeker gezien hij zich in territoria heeft laten boeken waar hij of nog nooit heeft gespeeld of al heel lang niet. Zijn setlist is natuurlijk al jaren beetje mank. Heel veel Beatles deeper cuts zitten er al bijna 15 jaar in. Van wat ik denk dat zijn vijftien meest iconische Beatles-liedjes zijn, speelt hij er nog maar vier. Een opvallende die stilletjes verdwenen is en waar ik weinig fans over hoor, is ‘Eleanor Rigby’, die heeft de crisis niet overleefd. En van zijn twintig meest populaire solo-liedjes op streaming (de niet-seizoensgebonden liedjes en ook geen samenwerkingen) speelt hij er zeven. Tegen de tijd dat je hem twee jaar niet ziet, zijn die paar toevoegingen die er zijn weer verdwenen, zoals 'She's A Woman' en 'You Never Give Me Your Money' vorig jaar...
Maar het is een terugkerend onderwerp: ik benoem het toch, maar dat is niets waar ik nog over nadenk bij een 83-jarige McCartney die er nog steeds zo staat. Ik zie erg uit naar de opname van ‘Help!’ morgen.