Waar slaat die pol in hemelsnaam op? Op basis waarvan beantwoorden mensen de vraag, gevoel?quote:Op zaterdag 31 december 2005 00:47 schreef eikelraper het volgende:
Onderstaand een poll die is gehouden en vind u dat de politiek moet ingrijpen of niet, op het plaatsen overal van die UMTS masten met hoogfrequente straling zolang er nog geen gedegen onderzoek heeft plaatsgevonden en/of die straling kankerverwekkend is. Duizenden geleerden en artsen luiden momenteel de alarmbel en nu al worden die UMTS masten de "asbest" van de vorige eeuw genoemd waarvan ook decennia lang de gevaarlijke gevolgen zijn verzwegen. ?
De staat heeft miljarden euro,s gevangen voor de licentie,s en toestemming gegeven een "netwerk"van umtsmasten "uit te rollen" over Nederland waarvan rapporten zeggen dat de hoog gepulste straling levensgevaarlijk kan zijn en eerst gedegen onderzoek moet worden verricht omdat schadelijke effecten pas "op termijn" zichtbaar zullen zijn
Wilt u weten of er bij U in de buurt zo een mast staat ??
Ga naar www.antennebureau.nl
ga dan naar antenneregister
vul dan in op de site die tevoorschijn komt uw postcode en ziet u WAAR in uw ongeving die masten staan
Veel informatie is te vinden op www.stopumts.nl
Onderstaand:
Poll die gehouden is door gezondheidsplein ( www.gezondheidsplein.nl)
Uitslag vorige poll
Met de komst van UMTS en GSM schieten de zendmasten als paddestoelen uit de grond. Het plaatsten van deze masten in de directe omgeving van woningen roept steeds vaker weerstand op bij buurtbewoners. Hoewel er nog geen daadwerkelijk bewijs voor bestaat, zijn zij bang voor de schadelijkheid van de straling van deze masten.
De vraag van vorige week:
Straling van zendmasten: iets om bang voor te zijn?
De antwoorden:
Ja, die straling kan gewoon niet goed zijn (684 stemmen, 55,97%)
Nee, die valt meestal wel mee (291 stemmen, 23,81%)
Weet ik niet (247 stemmen, 20,21%)
Totaal aantal stemmen: 1222
Precies, een enquete is wetenschappelijk bewijs?quote:Op zaterdag 31 december 2005 12:33 schreef Sickie het volgende:
[..]
Waar slaat die pol in hemelsnaam op? Op basis waarvan beantwoorden mensen de vraag, gevoel?
Of die van hun PC-monitor. Waar je ook nog eens véél dichter opzit.quote:Op zaterdag 31 december 2005 12:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig dat mensen zich vreselijk opwinden over de electromagnetische velden van UMTS maar helemaal niet over de electromagnetische velden van hun televisie...
Ja, en als je lang direct voor de boxen staat bij een stevig live-concert kun je gehoorbeschadiging oplopen. Zullen we audio-boxen ook maar verbieden dan?quote:Op zaterdag 31 december 2005 12:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik weet niet precies wat voor straling eraf komt en hoe krachtig die is. Heb er te weinig over gelezen ,maar ik weet wel dat de straling van een radar heel erg schadelijk is. Als jij voor een PAR (Precision Approach Radar) gaat staan op een vliegveld ben je binnen no-time geroosterd.
En 10 liter water drinken is ook niet echt goed voor je, dus een verbod daarop lijkt me ook op z'n plaats.quote:Op zaterdag 31 december 2005 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je een kilo zout opeet ga je ook dood, dus zout dan ook maar verbieden
Maak dat eens hard.quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:55 schreef longinus het volgende:
UMTS is gevaarlijk, die radiogolven hebben invloed op mensen.
dit is politiek, niet truthquote:Maar omdat de regering anders miljarden moeten terugbetalen zijn ze als ongevaarlijk bestempeld.
Dit is 100% waar. Hier is ook de uitvinding van de magnetron vandaan gekomen.quote:Op zaterdag 31 december 2005 12:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik weet niet precies wat voor straling eraf komt en hoe krachtig die is. Heb er te weinig over gelezen ,maar ik weet wel dat de straling van een radar heel erg schadelijk is. Als jij voor een PAR (Precision Approach Radar) gaat staan op een vliegveld ben je binnen no-time geroosterd.
[afbeelding]
De hoeveelheid energie die je vlak in de buurt van zo'n radarantenne kunt absorberen, is erg hoog. Voor een UMTS mast geldt zoiets niet.quote:Apparently, the invention of the microwave oven - originally called the "radar oven" - goes back to 1946, when Dr. Percy Spencer, an engineer with the Raytheon Corp., was testing a new vacuum tube called a magnetron. At the conclusion of his experiment, Spencer noticed that the candy bar in his pocket had melted. The rest, more or less, is history.
Heel fijn, heb je een bron? TNO of TÜV ofzo?quote:Op zaterdag 31 december 2005 17:28 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Als je er eentje onder je bed hebt zal het wel niet te gezond zijn, voor de rest valt het best wel mee. Zo krachtig zijn die zenders helemaal niet.
Thuis heb ik een linkje van een artikel hierover.quote:Op zaterdag 31 december 2005 17:30 schreef Yildiz het volgende:
Nouja, het netwerk is jaren geleden voor meer dan 6 miljard verkocht, en nu is het al dan niet schadelijk. Het ene rapport zegt dit, het andere rapport zegt dat.
De waarheid zal ongetwijfeld wel in het midden liggen, maar als de overheid nu bepaald dat UMTS niet door mag gaan krijgen ze dus een claim van minimaal 6 miljard aan hun broek.
Ik denk dat dat geneog aangeeft, en dat het -ongeacht of het schadelijk is of niet- toch wel doorgaat.
[..]
Heel fijn, heb je een bron? TNO of TÜV ofzo?
Okay.quote:Op zaterdag 31 december 2005 17:35 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
[..]
Thuis heb ik een linkje van een artikel hierover.. Als ik er aan denk, dan post ik die link hier maandag wel.
kosmische straling heb je ook overal en altijd. Ik dacht dat er uit de aarde ook straling kwam.quote:Op zaterdag 31 december 2005 12:22 schreef FloggingMolly het volgende:
Ik zou toch niet te dicht bij zo'n ding willen wonen, want dan heb je die straling dus constant als je thuis ben. Volgens mij kan dat op lange termijn toch schadelijk zijn.
of de aarde zelfquote:Op zaterdag 31 december 2005 12:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig dat mensen zich vreselijk opwinden over de electromagnetische velden van UMTS maar helemaal niet over de electromagnetische velden van hun televisie...
een paar studentjes. Dat neem ik niet zo serieus. Laten ze eerst maar eens hun PhD halen. Dan praten we verder.quote:Op zaterdag 31 december 2005 18:07 schreef eikelraper het volgende:
Sorry hierboven een w vergeten.
Moet zijn www.stopumts.nl.
Overigens onderstaand een artikel uit de Telegraaf i mail 21/3/2005 zie ook op google
Bloed klontert door mobiel bellen
door onze redactie
AMSTERDAM - Twee Duitse studenten hebben de invloed van mobiel bellen op rode bloedlichaampjes onderzocht. De conclusie: rode bloedlichaampjes klonteren samen en vormen 'geldrollen' met alle risico's van dien.
De jonge onderzoekers maakten met een microscoop 255 opnamen van het bloed van 51 proefpersonen. Deze mochten 24 uur lang niet mobiel bellen. De onderzoekers namen eerst bloed af uit de oorlel en vingertop.
Vervolgens moesten de proefpersonen 20 seconden lang bellen met een mobiele telefoon. Direct daarna namen de onderzoekers opnieuw bloed af en na tien minuten nog eens. Het resultaat: na het telefoneren was duidelijk te zien dat de rode bloedlichaampjes klonterden en 'geldrollen' vormden.
Ook tien minuten na het mobiel bellen waren de geldrollen nog duidelijk te zien. De studenten kregen voor hun werk een regionale prijs voor jonge onderzoekers, zo meldt de Schwäbische Zeitung. Door de klontering wordt het risico op trombose verhoogd.
ontvangt. het gaat toch dwars door je heen?quote:Het punt met DECT telefoons is dat het basisstation continue uitzendt, ook als je helemaal niet belt. Daarom is de totale hoeveelheid straling die je ontvangt zo hoog.
Het is natuurlijk wel een vergelijking die kant noch wal raakt, want, kom maar eens op met een rapport als TNO / TÜV waarin dúidelijk staat dat het geen schade toebrengt. En dan geen 'dit rapport werd mede mogelijk gemaakt door Nokia' want dat valt echt niet objectief te noemen.quote:
Dat ze student zijn maakt het onderzoek niet per definitie ongeldig.quote:Op zaterdag 31 december 2005 18:51 schreef McCarthy het volgende:
[..]
een paar studentjes. Dat neem ik niet zo serieus. Laten ze eerst maar eens hun PhD halen. Dan praten we verder.
Nou, eigenlijk wat BHFH al even eerder zei, je wordt levend geflambeerd.quote:Op zaterdag 31 december 2005 18:45 schreef McCarthy het volgende:
[..]
kosmische straling heb je ook overal en altijd. Ik dacht dat er uit de aarde ook straling kwam.
Kortom: al 100en miljoenen jaren is er straling om en door ons heen.
het enige wat ik dan niet snap is dat bijvoorbeeld moneturs van radar systemen moeten uitkijken als dat ding aanstaat. Kan iemand mij uitleggen waarom dat dan is?
Precies.quote:Op zaterdag 31 december 2005 18:13 schreef SeLang het volgende:
Er zijn onderzoeken die aangeven dat biologische processen wel degelijk beinvloed kunnen worden door stralingsniveaus die ver onder het toegestane maximum niveau liggen. Daarmee zijn klachten over GSM of UMTS straling wellicht te verklaren. Maar de onderzoeken zijn niet eenduidig.
Overigens, als je je zorgen maakt over GSM- of UMTS straling, dan zou je je nog VEEL MEER zorgen moeten maken over DECT telefoons (digitale draadloze huistelefoons). Voor de meeste mensen zijn DECT telefoons verreweg de grootste bron van straling (zelfs als je er zelf geen hebt, dan staat die van de buren misschien maar een paar meter van je bed vandaan!).
Het punt met DECT telefoons is dat het basisstation continue uitzendt, ook als je helemaal niet belt. Daarom is de totale hoeveelheid straling die je ontvangt zo hoog. Ook gaat het hier om gepulste straling en uit ondezoeken lijkt het dat gepulste straling grotere effecten heeft dan een continue golf.
Nee, wat kant noch wal raakt is dat mensen zich opwinden over UMTS of GSM, maar niet over televisiezenders, radiozenders (die allebei met werkelijk enorme vermogens werken itt gsm en umts), de electromagnetische straling van TV, Monitor, Computer, Versterker, etc etcquote:Op zaterdag 31 december 2005 18:54 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel een vergelijking die kant noch wal raakt, want, kom maar eens op met een rapport als TNO / TÜV waarin dúidelijk staat dat het geen schade toebrengt. En dan geen 'dit rapport werd mede mogelijk gemaakt door Nokia' want dat valt echt niet objectief te noemen.
.
ik snap er geen hout van maar wat ik duidelijk probeerde te maken is dat er altijd al natuurlijke achtergrondstraling aanwezig is, uit de kosmos en ook uit de aarde zelf (dnek ik).quote:Op zaterdag 31 december 2005 18:54 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wel een vergelijking die kant noch wal raakt, want, kom maar eens op met een rapport als TNO / TÜV waarin dúidelijk staat dat het geen schade toebrengt. En dan geen 'dit rapport werd mede mogelijk gemaakt door Nokia' want dat valt echt niet objectief te noemen.
Zo kan je ook wel gaan zeggen dat een botsing met een auto die 100km/u gaat geen pijn doet, omdat een botsing met 10km/u ook geen pijn doet. Vooralsnog is het niet helder wat het nu precies (ook op de lange termijn vooral) doet. Of wel soms?
Tja de zon is een enorme zender, sluit maar eens richtantenne op een tv aan en richt deze op de zon en loop de frequentie band eens door.quote:Op zaterdag 31 december 2005 18:58 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ik snap er geen hout van maar wat ik duidelijk probeerde te maken is dat er altijd al natuurlijke achtergrondstraling aanwezig is, uit de kosmos en ook uit de aarde zelf (dnek ik).
waarschijnlijk bevat het spectrum van de zon ook alle frequenties die bij GSM en UMTS voorkomen.
Niks om je zorgen te maken.
Ah, dat een 240volt leiding niet schadelijk is betekend niet per definitie dat enkele kabels waar 10.000 volt op staat eveneens onschadelijk is. Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen, maar zomaar vergelijkingen trekken hier is niet te doen.quote:Op zaterdag 31 december 2005 18:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, wat kant noch wal raakt is dat mensen zich opwinden over UMTS of GSM, maar niet over televisiezenders, radiozenders (die allebei met werkelijk enorme vermogens werken itt gsm en umts), de electromagnetische straling van TV, Monitor, Computer, Versterker, etc etc
Mensen winden zich op over hoogspanningsmasten 500 meter van hun huis, maar niet van de draden in hun eigen huis.
Dat snijd allemaal geen hout.
Jij snapt niet echt wat ik daar schreef schat.quote:Op zaterdag 31 december 2005 19:03 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ah, dat een 240volt leiding niet schadelijk is betekend niet per definitie dat enkele kabels waar 10.000 volt op staat eveneens onschadelijk is. Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen, maar zomaar vergelijkingen trekken hier is niet te doen.
doe jij nou beta?quote:Op zaterdag 31 december 2005 19:03 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ah, dat een 240volt leiding niet schadelijk is betekend niet per definitie dat enkele kabels waar 10.000 volt op staat eveneens onschadelijk is. Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen, maar zomaar vergelijkingen trekken hier is niet te doen.
Een bepaald percentage wordt geabsorbeerd.quote:Op zaterdag 31 december 2005 18:53 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ontvangt. het gaat toch dwars door je heen?
De wetenschap die hier verstand van heeft is de natuurkunde en zolang de natuurkundigen in dit land niet massaal aan het rellen slaan is er niks aan het handje lijkt me.
Waarschijnlijk klopt je theorie niet, het spectrum van de zon zal die frequenties niet bevatten of in zo'n lage hoeveelheden dat ze geen intreferentie veroorzaken.quote:Op zaterdag 31 december 2005 18:58 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ik snap er geen hout van maar wat ik duidelijk probeerde te maken is dat er altijd al natuurlijke achtergrondstraling aanwezig is, uit de kosmos en ook uit de aarde zelf (dnek ik).
waarschijnlijk bevat het spectrum van de zon ook alle frequenties die bij GSM en UMTS voorkomen.
Niks om je zorgen te maken.
Radio- en televisiezenders zenden wel veel grotere vermogens uit maar er is maar een beperkte groep die er zo dichtbij woont dat ze in een gebied zitten met een grote stralingsdichtheid.quote:Op zaterdag 31 december 2005 18:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, wat kant noch wal raakt is dat mensen zich opwinden over UMTS of GSM, maar niet over televisiezenders, radiozenders (die allebei met werkelijk enorme vermogens werken itt gsm en umts), de electromagnetische straling van TV, Monitor, Computer, Versterker, etc etc
Mensen winden zich op over hoogspanningsmasten 500 meter van hun huis, maar niet van de draden in hun eigen huis.
Dat snijd allemaal geen hout.
quote:Ook een mooi verhaal. Er was een flat waarbij bijna alle bewoners zware klachten hadden. De boosdoener was de GSM mast, die op het dak van de flat stond. TNO werd uitgenodigd. Op de bovenste verdieping, vlak onder de mast, zijn ze toen veldsterktemetingen gaan doen. Wat bleek? De mast stond niet eens aan!
Ja, maar dat effect heb je met meer zaken en dat is mensen eigen. Maar hebben ze ook zo'n test gedaan maar dan met een vriendelijk ogende mast waar de antennes wel van aan stonden?quote:Op zondag 1 januari 2006 12:25 schreef Pietverdriet het volgende:
En het is geeneens gelogen, Bij een operator hier in Duitsland hebben we eens een paar masten getest, op fysieke eigenschappen van de mast zelf. Deze stonden op een opvallende plek en omdat we testen, hing ie vol met allerlei soorten antennes en schotels. Geen van deze was aangesloten, het ging om weerinvloeden enzo. Het hagelde klachten over mensen die beweerde last daarvan te hebben.
De conclusie: Hoe bedreigender een mast er uit ziet, hoe meer mensen er ziek van worden-
Over het algemeen geld, hoe bedreigender een mast er uit ziet, hoe meer klachtenquote:Op zondag 1 januari 2006 13:20 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, maar dat effect heb je met meer zaken en dat is mensen eigen. Maar hebben ze ook zo'n test gedaan maar dan met een vriendelijk ogende mast waar de antennes wel van aan stonden?
Ik wilde mijn reactie wijzigen op een spelfout die me later opviel en ik had per ongeluk gequote. Ik vond 2 keer hetzelfde verhaal niet nodig, dus heb ik de quote eruit gehaald.quote:Op maandag 2 januari 2006 08:24 schreef eikelraper het volgende:
Waarom opeens van 5% gewijzigd naar 100% ?
Groet
Ze kunnen, omdat ze niet aan kunnen tonen dat het schadelijk is, ook niet de garantie geven dat het onschadelijk is.quote:Op maandag 2 januari 2006 13:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Integrity, je kan nooit bewijzen dat iets onschadelijk is, je kan slechts aantonen dat iets schadelijk is, of je kan geen bewijzen vinden dat het schadelijk is. Maar ook van keukenzout kan je niet bewijzen dat het onschadelijk is.
Dan krijg je hetzelfde gezeik als die asbestproblematiek: Wir haben es nicht gewissenquote:Op maandag 2 januari 2006 14:37 schreef Lucille het volgende:
Dus wat is dan het probleem als ze niet kunnen aantonen dat het schadelijk is? Garantie kan je namelijk nergens op geven.
Eet jij bananen of aardappels?quote:Op maandag 2 januari 2006 14:38 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dan krijg je hetzelfde gezeik als die asbestproblematiek: Wir haben es nicht gewissen
Nee,quote:Op maandag 2 januari 2006 14:33 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ze kunnen, omdat ze niet aan kunnen tonen dat het schadelijk is, ook niet de garantie geven dat het onschadelijk is.
Is dat misschien een betere formulering?
Lijkt me vrij gevaarlijk. Want de zaak waar jij je eten koopt kan geen garantie geven dat er geen gevaarlijke stoffen in die bananen of aardappelen zitten. Durf je nu nog wel te eten?quote:
Er zijn geen gevallen van schadelijkheid mbt het eten van bananen en aardappels, terwijl die al gegeten worden in een lange periode. Jouw huis tuin en keuken argument gaat dus mooi niet op en besides.. maak het niet simpeler dan het is! Die gemeenten hebben niet zomaar ff uit onwetendheid die masten genegeerd. Het is nog steeds niet duidelijk of die straling kankerverwekkend is en er is een te korte periode voorbij gegaan om dit te meten.quote:Op maandag 2 januari 2006 14:48 schreef Lucille het volgende:
[..]
Lijkt me vrij gevaarlijk. Want de zaak waar jij je eten koopt kan geen garantie geven dat er geen gevaarlijke stoffen in die bananen of aardappelen zitten. Durf je nu nog wel te eten?
Er waren ook mensen tegenstander van de trein, want dat is ook niet bewezen dat het onschadelijk was, de melk zou wel eens zuur kunnen worden, of door de snelheid de lucht er uit gezogen en iedereen stikt.quote:Op maandag 2 januari 2006 14:53 schreef Integrity het volgende:
[..]
Er zijn geen gevallen van schadelijkheid mbt het eten van bananen en aardappels, terwijl die al gegeten worden in een lange periode. Jouw huis tuin en keuken argument gaat dus mooi niet op en besides.. maak het niet simpeler dan het is! Die gemeenten hebben niet zomaar ff uit onwetendheid die masten genegeerd. Het is nog steeds niet duidelijk of die straling kankerverwekkend is en er is een te korte periode voorbij gegaan om dit te meten.
Pak je jip en janneke boek en ga dat doorlezen, lijkt me een beter plan. Ik had van jou wel meer verwacht!
Dat is toch geen UMTS mast? Het gaat hier toch om straling? Jij woont misschien niet onder een UMTS mast, maar bovenop mijn flat staat er 1 doodleuk vrolijk te stralen. Als dat achteraf schadelijk blijkt te zijn, dan ben ik mooi al de lul. En dan?quote:Op maandag 2 januari 2006 14:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er waren ook mensen tegenstander van de trein, want dat is ook niet bewezen dat het onschadelijk was, de melk zou wel eens zuur kunnen worden, of door de snelheid de lucht er uit gezogen en iedereen stikt.
Er worden al meer dan 100 jaar zenders gebruikt, en daar gaan geen mensen aan dood.
Waarom maak jij je zorgen over UMTS en niet over het Radon dat uit het Beton uitwasemt?quote:Op maandag 2 januari 2006 15:01 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dat is toch geen UMTS mast? Het gaat hier toch om straling? Jij woont misschien niet onder een UMTS mast, maar bovenop mijn flat staat er 1 doodleuk vrolijk te stralen. Als dat achteraf schadelijk blijkt te zijn, dan ben ik mooi al de lul. En dan?
Nog meer dingen om me zorgen over te maken... hey maarruh.. als jij onder een UMTS mast woonde, dan had jij dus nergens problemen mee?quote:Op maandag 2 januari 2006 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom maak jij je zorgen over UMTS en niet over het Radon dat uit het Beton uitwasemt?
Oh nee? Door fout gebruik van bestrijdingsmiddelen kunnen er best partijen worden afgekeurd.quote:Op maandag 2 januari 2006 14:53 schreef Integrity het volgende:
[..]
Er zijn geen gevallen van schadelijkheid mbt het eten van bananen en aardappels, terwijl die al gegeten worden in een lange periode.
Zelfde vraag aan jou: zou jij onder een UMTS mast willen wonen?quote:Op maandag 2 januari 2006 15:08 schreef Lucille het volgende:
[..]
Oh nee? Door fout gebruik van bestrijdingsmiddelen kunnen er best partijen worden afgekeurd.
Ja hoor, geen probleem,quote:Op maandag 2 januari 2006 15:07 schreef Integrity het volgende:
[..]
Nog meer dingen om me zorgen over te maken... hey maarruh.. als jij onder een UMTS mast woonde, dan had jij dus nergens problemen mee?
Dus je maakt je geen zorgen over andere straling? Je hebt dus ook geen mobiele telefoon? Ben je niet bang van de straling die je magnetron maakt? Wist je dat elke stroomkabel ook een veld heeft. Hoeveel zorgen maak je je voor 50 Hz velden? Ben je ook niet bang voor de infraroodstraling van je afstandsbediening?quote:Op maandag 2 januari 2006 15:01 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dat is toch geen UMTS mast? Het gaat hier toch om straling? Jij woont misschien niet onder een UMTS mast, maar bovenop mijn flat staat er 1 doodleuk vrolijk te stralen. Als dat achteraf schadelijk blijkt te zijn, dan ben ik mooi al de lul. En dan?
Oke, nou ja ik vind het geen fijn idee.quote:Op maandag 2 januari 2006 15:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja hoor, geen probleem,
Ik woon trouwens vlak bij een UMTS mast, en verschillende GSM masten.
Ik zie het probleem niet, er is nooit bewezen dat het schadelijk is.quote:Op maandag 2 januari 2006 15:12 schreef Integrity het volgende:
[..]
Oke, nou ja ik vind het geen fijn idee.
Liever geen kans op een risico, enig risico, dan wel kans hieropquote:Op maandag 2 januari 2006 15:14 schreef Lucille het volgende:
[..]
Ik zie het probleem niet, er is nooit bewezen dat het schadelijk is.
Waarom ben je specifiek hierover zo bang, en niet over alle andere mogelijke risico´s in het leven waarvan nooit bewezen is dat ze schadelijk zijn?quote:Op maandag 2 januari 2006 15:29 schreef Integrity het volgende:
[..]
Liever geen kans op een risico, enig risico, dan wel kans hierop
Nou... omdat geld en korte termijn geluk tegenwoordig steeds belangrijker wordt. Zo verdenk ik bijvoorbeeld de Nederlandse mobiele telefoonmarkt van kartelvorming ivm de torenhoge prijzen die veel lager kunnen! Kijk maar naar de prijzen in het buitenland, Nederland is by far het duurst. Het lijkt misschien wel een beetje dingen zien die er niet zijn, daar sta ik wel bij stil.quote:Op maandag 2 januari 2006 15:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom ben je specifiek hierover zo bang, en niet over alle andere mogelijke risico´s in het leven waarvan nooit bewezen is dat ze schadelijk zijn?
Nee, eerder de gedachte: geld gaat boven ethiekquote:Op maandag 2 januari 2006 15:59 schreef Lucille het volgende:
Dus omdat de mobiele telefoongesprekken in Nederland duur zijn is de UMTS straling gevaarlijk voor de gezondheid?
dat is geen antwoord op mijn vraagquote:Op maandag 2 januari 2006 15:50 schreef Integrity het volgende:
[..]
Nou... omdat geld en korte termijn geluk tegenwoordig steeds belangrijker wordt. Zo verdenk ik bijvoorbeeld de Nederlandse mobiele telefoonmarkt van kartelvorming ivm de torenhoge prijzen die veel lager kunnen! Kijk maar naar de prijzen in het buitenland, Nederland is by far het duurst. Het lijkt misschien wel een beetje dingen zien die er niet zijn, daar sta ik wel bij stil.
Die mast is gewoon geplaatst zonder mijn toestemming en nu gemeenten zelfs bezwaar maken.. dan moet er toch iets meer spelen
Het antwoord zit er wel in. Het komt erop neer dat ik denk dat het sommige mensen niets kan interesseren of het schadelijk is of niet, zolang het maar geld verdient. Als het schadelijk blijkt te zijn, dan willen ze daar misschien geen openheid over geven omdat dat geld kost.quote:Op maandag 2 januari 2006 16:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dat is geen antwoord op mijn vraag
Je haalt er van alles en nog wat bij, maar je draait er om heen, er is niet aangetoont dat het schadelijk is.quote:Op maandag 2 januari 2006 16:21 schreef Integrity het volgende:
[..]
Het antwoord zit er wel in. Het komt erop neer dat ik denk dat het sommige mensen niets kan interesseren of het schadelijk is of niet, zolang het maar geld verdient. Als het schadelijk blijkt te zijn, dan willen ze daar misschien geen openheid over geven omdat dat geld kost.
Omdat er een X aantal gemeenten weigeren om die masten te plaatsen. Die gemeenten vertrouwen het dus "blijkbaar" niet en plaatsen die masten dus niet zomaar. Ik vraag me af waarom niet. Zoals ik al zei: er is niet aangetoond dat het schadelijk is, maar dat betekent dus niet dat het niet schadelijk is.quote:Op maandag 2 januari 2006 16:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je haalt er van alles en nog wat bij, maar je draait er om heen, er is niet aangetoont dat het schadelijk is.
Waarom maak jij je specifiek over UMTS zorgen? En niet over alle andere dingen in het leven waarvan niet aangetoont is dat het schadelijk is?
Nee, die gemeentes maken net als jij paniek om nietsquote:Op maandag 2 januari 2006 16:46 schreef Integrity het volgende:
[..]
Omdat er een X aantal gemeenten weigeren om die masten te plaatsen. Die gemeenten vertrouwen het dus "blijkbaar" niet en plaatsen die masten dus niet zomaar. Ik vraag me af waarom niet. Zoals ik al zei: er is niet aangetoond dat het schadelijk is, maar dat betekent dus niet dat het niet schadelijk is.
Mijn standpunt is duidelijk hierin en ik zou het tof vinden als je deze zou respecteren. Als jij er een andere mening op na houdt, vind ik dat prima. Daar heb ik op mijn beurt respect voor.
Dat is jouw mening dan, ik heb de mijne. Nogmaals zou het waarderen als je daar respect voor had. Jouw mening is net zo gefundeerd als die van mij, tenzij jij meer informatie hebt over onderzoeken waaruit niets is gebleken.quote:Op maandag 2 januari 2006 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, die gemeentes maken net als jij paniek om niets
Diezelfde info heb jij ook, namelijk dat er niets gevonden is, en waarom ik je ook vraag waarom je zo bang bent voor UMTS en niet voor al die dingen in het leven waar niet voor bewezen is dat ze niet gevaarlijk zijn.,,,quote:Op maandag 2 januari 2006 17:22 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dat is jouw mening dan, ik heb de mijne. Nogmaals zou het waarderen als je daar respect voor had. Jouw mening is net zo gefundeerd als die van mij, tenzij jij meer informatie hebt over onderzoeken waaruit niets is gebleken.
Zinloos betekent niet met jou eens zijn, of niet?quote:Op maandag 2 januari 2006 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Diezelfde info heb jij ook, namelijk dat er niets gevonden is, en waarom ik je ook vraag waarom je zo bang bent voor UMTS en niet voor al die dingen in het leven waar niet voor bewezen is dat ze niet gevaarlijk zijn.,,,
Maar goed, je schijnt graag bang te zijn voor selectieve zaken die actueel zijn.
Have fun verder. Ik houd deze zinloze discussie voor gezien.
Volgens Van Geel is het onderzoeksprogramma niet opgestart vanwege de onrust in Nederland, maar was het kabinet al langer van plan om meer onderzoek te doen, "zodat de leemten in de kennis opgevuld kunnen worden." In 2003 is er één onderzoek gedaan in Nederland: het experimentele onderzoek van TNO, onder leiding van hoogleraar Magnetische Effecten Peter Zwamborn. Dat onderzoek toonde onverwachts een verband aan tussen straling en verminderd welbevinden. In Nederland is daarna, tot nu, niets meer gedaan. Dat was volgens staatssecretaris Van Geel ook niet noodzakelijk: "We hebben de internationale onderzoeken nauwlettend gevolgd."quote:Op maandag 2 januari 2006 18:25 schreef Yildiz het volgende:
Ok, waar is dat fijne rapport dat er niks aan de hand is en er dus geen reden is om je zorgen te maken?
En dan geen Nokia als bron, maar TNO / TÜV ofzo.
Laten we dan de bewijslast eens omdraaien, heeft u een onderzoek waaruit blijkt dat die straling geen invloed heeft op de volksgezondheid.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 02:20 schreef Lyrebird het volgende:
Angstaanjagerij!
Gepulste straling. My ass. Knip je zaklamp aan en uit. Word je daar ziek van?
GVD. Ik begin me langzamerhand Columbus te voelen hier.
Geef dan eens een onderzoek waaruit van wat voor een product dan ook dit blijktquote:Op dinsdag 3 januari 2006 09:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laten we dan de bewijslast eens omdraaien, heeft u een onderzoek waaruit blijkt dat die straling geen invloed heeft op de volksgezondheid.
Tja, hoeveel artsen zijn er ook niet Homeopaat...quote:Op dinsdag 3 januari 2006 12:05 schreef McCarthy het volgende:
hoogfrequente straling??
als je wist waar het over ging zou je weten dat de frequentie altijd nog veel lager is dan zichtbaar licht.
Verder opvallend dat het allemaal medici zijn: mensen die de ballen verstand hebben van natuurkunde of ook maar iets van onderzoek doen
Jij zou niet meer discussieren. Het enige dat jij hier doet is de boel omdraaien, ga jij nou eens inhoudelijk in op de vorige bronnen en hou je anders buiten de discussie zoals je zelf had gezegd.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 09:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geef dan eens een onderzoek waaruit van wat voor een product dan ook dit blijkt
Weer zo'n uitspraak, dit noemen ze wel een drogreden van het hellend vlak. Een discussie om de tuin leiden. Jij komt ook totaal niet met iets constructiefs, blijf hier alsjeblieft weg zinloze zeikerd. Tenzij je echt wat te melden hebt.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 12:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, hoeveel artsen zijn er ook niet Homeopaat...
In diverse onderzoeken zijn er biologische effecten gemeten bij stralingsniveaus die ver beneden de toegestane maxima liggen. In andere onderzoeken werd er geen effect aangetoond bij veel hogere niveas. Onderzoeken spreken elkaar dus tegen.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 12:46 schreef Basp1 het volgende:
Verder worden door zowel piet als wel mcarthy het argument van de intensiteit van die straling angstvallig gemeden.
Dat zou heel fijn zijn, maar aangezien al die onderzoekers ook stuk voor stuk heel eigenwijs zijn, hun meet methodes niet goed documenteren zijn de meeste onderzoeken vaak niet eens reproduceerbaar.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 13:14 schreef SeLang het volgende:
Maar als sommige onderzoeken effecten laten zien, dan is dat reden genoeg om verder onderzoek te doen waarom deze effecten werden gemeten. Misschien zijn die onderzoeken wel foutief uitgevoerd, maar je wilt dan op z'n minst begrijpen wat die foute uitkomsten heeft veroorzaakt.
Wat heeft dat met UMTS te maken dan?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 15:45 schreef JohnDope het volgende:
Het meeste zit allemaal tussen de oren.
Het zal me ook niks verbazen dat er vroeger veel minder mensen allerchienen enzo hadden dan tegenwoordig.
Iedereen zit elkaar gek te maken tegenwoordig. De media is helemaal een gekmakertje.
Nu gaat iedereen elkaar opstoken dat UMTS bij voorbaat al gevaarlijk is en volgende week zit men massaal thuis omdat men gestressed is van de UMTS. Dan is het wachten op de eerste UMTS-babies; al het gruwelijks wat ze in hun latere leven gaan uitvreten valt allemaal weer met UMTS goed te praten door de geitenwollensokken, enzovoorts enzovoorts.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:02 schreef Integrity het volgende:
[..]
Wat heeft dat met UMTS te maken dan?
Ik snap jouw standpunt, bekijk het eens anders door een voorbeeld te nemen aan asbest. Als ze de schadelijkheid van asbest nou eens van te voren wisten, dan hadden ze het niet gebruikt. Ik weet natuurlijk niet hoe de beslissingen worden genomen in die tijdsgeest, maar in deze tijdsgeest gaat het moraal op van: "waar je je van bewust bent, is ook je verantwoordelijkheid". Dus zodra je je bewust bent dat er een potentieel gevaar dreigt, bewezen of onbewezen, echt gevaar of geen gevaar.. je kunt dan niet zomaar die masten implementeren en er later achterkomen dat het schade op heeft geleverd bij de bevolking. Dat gaat zeker al niet op, als je vooraf al signalen hebt binnengekregen over een potentieel gevaar. Dus.. eerst onderzoeken, dan implementeren. Dat onderzoek is nog incompleet, dus laat ze dat dan eerst uitzoeken.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:17 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Nu gaat iedereen elkaar opstoken dat UMTS bij voorbaat al gevaarlijk is en volgende week zit men massaal thuis omdat men gestressed is van de UMTS. Dan is het wachten op de eerste UMTS-babies; al het gruwelijks wat ze in hun latere leven gaan uitvreten valt allemaal weer met UMTS goed te praten door de geitenwollensokken, enzovoorts enzovoorts.
Als ik het via de asbestvisie moet bekijken, dan is het beurd met ons. UMTS is veel omvangrijker dan asbest dus als dat gevaarlijk is, gaan we allemaal (gedeeltelijk) kapot, maar dan is het de taak van onze evolutie om daar weerstand tegen op te bouwen.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:23 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik snap jouw standpunt, bekijk het eens anders door een voorbeeld te nemen aan asbest. Als ze de schadelijkheid van asbest nou eens van te voren wisten, dan hadden ze het niet gebruikt. Ik weet natuurlijk niet hoe de beslissingen worden genomen in die tijdsgeest, maar in deze tijdsgeest gaat het moraal op van: "waar je je van bewust bent, is ook je verantwoordelijkheid". Dus zodra je je bewust bent dat er een potentieel gevaar dreigt, bewezen of onbewezen, echt gevaar of geen gevaar.. je kunt dan niet zomaar die masten implementeren en er later achterkomen dat het schade op heeft geleverd bij de bevolking. Dat gaat zeker al niet op, als je vooraf al signalen hebt binnengekregen over een potentieel gevaar. Dus.. eerst onderzoeken, dan implementeren. Dat onderzoek is nog incompleet, dus laat ze dat dan eerst uitzoeken.
En vanuit die beredering, snap ik die 40 gemeenten heel goed.
NOT! Dan is het een slechte investering geweest. We hebben het hier wel over de gezondheid van mensen! Als je wat posts teruglees zei ik ook al zoiets als: geld belangrijker als mensen, jij bevestigt wat ik zei in mijn eerdere posts. Zo werkt het dus niet!quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:26 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als ik het via de asbestvisie moet bekijken, dan is het beurd met ons. UMTS is veel omvangrijker dan asbest dus als dat gevaarlijk is, gaan we allemaal (gedeeltelijk) kapot, maar dan is het de taak van onze evolutie om daar weerstand tegen op te bouwen.
Er is zoveel geld voor dat UMTS betaald dat het wel door moet gaan.
Als dat omdit rapport gaat, dan is de conclusie niet dat de klachten worden veroorzaakt door elektromagnetische straling.quote:Op maandag 2 januari 2006 18:27 schreef Integrity het volgende:
Den Haag - Zendmasten voor razendsnelle mobiele telefonie kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid. Bij proeven met antennes voor het toekomstige UMTS-net kregen mensen last van hofdpijn, duizeligheid en tintelingen door de elektromagnetische velden.
Dat blijkt uit een onderzoek door TNO. De ministeries van economisceh zaken, VROM en volksgezondheid spreken van uniek onderzoek, dat voor het eerst het verband aantoont tussen gezondheidsklachten en umts-telefonie.
....
Het TNO rapport is voor de overheid vooralsnog geen reden om de invoering van UMTS-telefonie in 2007 uit te stellen. Eerst moet duidelijk zijn wat de exacte gevolgen voor de gezondheid zijn en in hoeverre sprake is van permanente en onomkeerbare schade, aldus de ministeries''
Bron: http://www.stopumts.nl/doc.php/UMTS%20in%20de%20media/2
Kortom:quote:Het resultaat van het onderzoek is dat er een statistisch significante relatie is gevonden tussen de aanwezigheid van radiofrequente velden die lijken op die van een UMTS basissationsignaal en het ervaren welzijn van de proefpersonen. (...) Een eenduidige conclusie over de oorzaken en het biologisch mechanisme hierachter is op basis van deze resultaten niet te geven. (...) Zonder twijfel zijn de resultaten van dien aard dat nader wetenschappelijk onderzoek gerechtvaardigd en noodzakelijk is. Het door ons uitgevoerde onderzoek dient gerepliceerd te worden door een van TNO onafhankelijk onderzoeksgroep. Dit is noodzakelijk om de gevonden effecten te bevestigen. Verder zal nader wetenschappelijk onderzoek moeten worden uitgevoerd of er een relatie bestaat tussen veldsterkteniveau, gebruikte frequentie en pulsvormen (...)
Het is van groot belang aandacht te schenken aan de vraagstelling of er daadwerkelijk, en zo ja in welke mate, er een (blijvend) effect op de gezondheid bestaat. Belangrijk is onderzoek te verrichten naar de mogelijke biologische mechanismen die verantwoordelijk zijn voor de gevonden effecten.
Als ik heel eerlijk moet zijn is dit gewoon wel het laatste waar ik me over druk maak op dit moment (Of UMTS eventueel schadelijk zou kunnen zijn)quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:44 schreef Integrity het volgende:
[..]
NOT! Dan is het een slechte investering geweest. We hebben het hier wel over de gezondheid van mensen! Als je wat posts teruglees zei ik ook al zoiets als: geld belangrijker als mensen, jij bevestigt wat ik zei in mijn eerdere posts. Zo werkt het dus niet!
En overigens... ooit gehoord van productmodificatie? Ze zouden de plannen van een UMTS mast toch wel gedeeltelijk kunnen gebruiken, zodat niet de totale investering over de balk is gesmeten. Wellicht andere toepassingen, etc.
Als er al een statisch verband in zit, zou men meteen een onderzoek moeten laten verrichten of er idd een causuul verband in zit. Waarom heeft dan de aanbeveling van de TNO rapport om nog een ander partij dat onderzoek te laten doen niet plaatsgevonden?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:53 schreef Wombcat het volgende:
Kortom:er is een statisch verband, wat nog niet per se een causaal verband is het onderzoek moet nog door anderen gereproduceerd worden voordat er echt iets te zeggen is men weet nog niet hoe het biochemisch zou moeten werken
waarom denk je dat?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:39 schreef Yildiz het volgende:
Vooralsnog ben ik nog niet overtuigd dat het niet schadelijk is.
Nouja, het is natuurlijk nergens op gebaseerd, maar ik vergelijk het met enkele dingen.quote:
Ze had regelmatig die verf alleen niet dat specifieke merktype Life 69 dus dan vetrouw je erop dat het goed is maar is er denkelijk iets fout gegaan in het "productieproces"gezien mede het feit dat er onmiddelijk een gratis dermatoloog werd aangewezen en was het onze fout eerst een half jaar te wachten om dit aan te kaarten waarna de VWA ( voedsel en Warenautoriteit)tdie een onderzoek heeft ingesteld nergens meer die verf in de schappen aantrof. Zo wordt je gewoon als consument besodemieterd en ben ik me gaan verdiepen in het een en ander en me de blubber geschrokken hoeveel tonnen en soorten chemicailieeën er op de markt worden gesmeten zonder controle . Dat dit binnenkort gaat gebeuren door de Europeesche richtlijnen is tot daar aan toe maar ik blijf erbij dat ook in het geval met die UMTS masten veel te lichtvoetig ertoe wordt overgegaan deze mastenquote:Op dinsdag 3 januari 2006 14:10 schreef Integrity het volgende:
Ik wil niet lullig doen, maar op de bijsluiter van haarverf staat duidelijk dat je het product eerst op een klein oppervlak achter je oor moet testen ivm allergische reacties ed. Dus dat van die verbrande kop'.. dan heeft ze het ook niet getest.
Nee, straling meten is geen prutsen. Maar interessant is iets anders. Het is voor leken misschien moeilijke te begrijpen, maar de natuurkunde kent gebieden die heeel wat interessanter zijn dan 'het ontkrachten van de massahysterie die om UMTS masten hangt'.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 20:01 schreef Yildiz het volgende:
Was (de kooi van) Faraday ook een prutsen dan? Als straling meten prutsen is...
Ik denk dat dat een drogreden is omdat je niet weet wat een wetenschapper interessant vind. Als ze het allemaal 'niet boeiend vonden' was die kooi van Faraday er namelijk nooit geweest.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 20:42 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Nee, straling meten is geen prutsen. Maar interessant is iets anders. Het is voor leken misschien moeilijke te begrijpen, maar de natuurkunde kent gebieden die heeel wat interessanter zijn dan 'het ontkrachten van de massahysterie die om UMTS masten hangt'.
Dus moet er nog verder onderzocht worden en da's exact mn punt.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:53 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als dat omdit rapport gaat, dan is de conclusie niet dat de klachten worden veroorzaakt door elektromagnetische straling.
Uit de samenvatting van het rapport:
[..]
Kortom:er is een statisch verband, wat nog niet per se een causaal verband is het onderzoek moet nog door anderen gereproduceerd worden voordat er echt iets te zeggen is men weet nog niet hoe het biochemisch zou moeten werken
Ik weet wat ik interessant vind en wat mijn collega's interessant vinden. Ik heb jarenlang in een biomedisch lab gewerkt, en fysici hebben over het algemeen een bloedhekel aan dit soort pseudo wetenschap. Je moet namelijk een objectieve meetmethode ontwerpen, wat in dit geval niet gemakkelijk is. Hoe meet je of iemand zich goed voelt? Hoe meet je of iemand hoofdpijn heeft? Hoe meet je hoe ziek, zwak of misselijk iemand is? Een pseudowetenschapper neemt de gemakkelijke weg en vraagt de patient hoe deze zich voelt. Gegarandeerd dat er bagger uit je onderzoek komt. En je moet constant dat gezeik van die lui aanhoren. (anecdote: ik heb zelf gevoelsmetingen aan het menselijk lichaam gedaan, waarbij mensen beweerde iets te voelen, terwijl de meting nog niet eens begonnen was)quote:Op dinsdag 3 januari 2006 21:25 schreef Yildiz het volgende:
Ik denk dat dat een drogreden is omdat je niet weet wat een wetenschapper interessant vind. Als ze het allemaal 'niet boeiend vonden' was die kooi van Faraday er namelijk nooit geweest.
Maargoed, ik wacht een antwoord af, of het nu schadelijk is op lange termijn of niet, al verwacht ik dat het wel een jaar of 10 zal duren.
Ik vind ook dat ze die masten niet zomaar kunnen plaatsen, als ze niet kunnen garanderen dat het veilig is. Achteraf trekken ze toch hun handen er vanaf.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 19:55 schreef eikelraper het volgende:
[..]
Ze had regelmatig die verf alleen niet dat specifieke merktype Life 69 dus dan vetrouw je erop dat het goed is maar is er denkelijk iets fout gegaan in het "productieproces"gezien mede het feit dat er onmiddelijk een gratis dermatoloog werd aangewezen en was het onze fout eerst een half jaar te wachten om dit aan te kaarten waarna de VWA ( voedsel en Warenautoriteit)tdie een onderzoek heeft ingesteld nergens meer die verf in de schappen aantrof. Zo wordt je gewoon als consument besodemieterd en ben ik me gaan verdiepen in het een en ander en me de blubber geschrokken hoeveel tonnen en soorten chemicailieeën er op de markt worden gesmeten zonder controle . Dat dit binnenkort gaat gebeuren door de Europeesche richtlijnen is tot daar aan toe maar ik blijf erbij dat ook in het geval met die UMTS masten veel te lichtvoetig ertoe wordt overgegaan deze masten
( en er komen er wat hoor !!!!!!) overal maar neer te zetten zonder gedegen onderzoek te doen eerst. Zelfs in een kort geding geven ze gewoon aan ( KPN) geven ze ZELF n.b. aan NIET te weten of de straling gevaarlijk is.
MOGEN wij dan als consument het RECHT hebben onze bedenkingen te hebben
Eigenlijk zeg je nu nog niets. Het enige dat je zegt is dat je weet hoe je dergelijke metingen moet doen, maar je mening ontopic hoor ik dus niet. Wie weet wat er nog uit een objectief onderzoek rolt, ik zou gewoon alle factoren meenemen en niet alleen de schadelijke gevolgen achteraf meten. Vooronderzoek dus. Wat eikelraper al zei: zelfs KPN heeft voor het gerecht niet aan kunnen tonen dat het niet schadelijk is. Laat ze eerst maar uitzoeken wat de gevolgen zijn van zo'n UMTS mast, voordat ze die plaatsen.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:07 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik weet wat ik interessant vind en wat mijn collega's interessant vinden. Ik heb jarenlang in een biomedisch lab gewerkt, en fysici hebben over het algemeen een bloedhekel aan dit soort pseudo wetenschap. Je moet namelijk een objectieve meetmethode ontwerpen, wat in dit geval niet gemakkelijk is. Hoe meet je of iemand zich goed voelt? Hoe meet je of iemand hoofdpijn heeft? Hoe meet je hoe ziek, zwak of misselijk iemand is? Een pseudowetenschapper neemt de gemakkelijke weg en vraagt de patient hoe deze zich voelt. Gegarandeerd dat er bagger uit je onderzoek komt. En je moet constant dat gezeik van die lui aanhoren. (anecdote: ik heb zelf gevoelsmetingen aan het menselijk lichaam gedaan, waarbij mensen beweerde iets te voelen, terwijl de meting nog niet eens begonnen was)
Een iets beter onderlegde wetenschapper gaat metingen doen. Hoe veel kankerpatienten zitten er in de groep die onder de UMTS mast woont, hoe veel mensen krijgen hartaanvallen etc. Maar dan moet je weer bewijzen dat er een causaal verband is tussen de mast en deze ziekten. Misschien hebben deze mensen er last van, omdat ze in een bepaalde inkomensgroep leven. Of doordat ze allemaal met het openbaar vervoer reizen en daardoor in de stress raken. Maar ook dat moet je dan bewijzen. Ik zeg niet dat het niet kan. Ik zou zo'n onderzoek best uit kunnen voeren. Maar ik heb wel wat beters te doen.
De kooi van Faraday was het resultaat van hoogstaand fundamenteel wetenschappelijk onderzoek. Het ontkrachten/bewijzen van UMTS hetze vergt een middelmatige aanpak van een goede wetenschapper, of een goede aanpak van een middelmatige wetenschapper en dat samen met een flinke dosis doorzettingsvermogen. Tjonge, wat heb ik dat weer mooi opgeschreven. Niemand die dat nog snapt. Maar mijn conclusie is dat deze combinatie's zeldzaam zijn. Geloof dus niet zo maar wat er uit deze onderzoeken rolt.![]()
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Als je mijn posting had gelezen, dan had je begrepen dat het voor KPN erg moeilijk is om een goede onafhankelijke wetenschapper te vinden die dit soort onderzoek wil en kan doen.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:12 schreef Integrity het volgende:
[..]
Eigenlijk zeg je nu nog niets. Het enige dat je zegt is dat je weet hoe je dergelijke metingen moet doen, maar je mening ontopic hoor ik dus niet. Wie weet wat er nog uit een objectief onderzoek rolt, ik zou gewoon alle factoren meenemen en niet alleen de schadelijke gevolgen achteraf meten. Vooronderzoek dus. Wat eikelraper al zei: zelfs KPN heeft voor het gerecht niet aan kunnen tonen dat het niet schadelijk is. Laat ze eerst maar uitzoeken wat de gevolgen zijn van zo'n UMTS mast, voordat ze die plaatsen.
Dan wordt het een ethische kwestie. Ik ben meer thuis in de economie en ik snap het probleem wel. Maar ik denk dus dat je naar dit vraagstuk moet kijken als een ethisch vraagstuk. Is het ethisch verantwoord om deze masten te plaatsen? Je kunt de belangen en de betrokkenen zo op een rijtje zetten, maar je kunt er donder op zeggen dat een misschien mogelijk gevaar voor de gezondheid zwaarder zal wegen dan een financieel concurrentiele kwestie. Met andere woorden: wat heeft geld nu voor waarde als je niet gezond bent.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:17 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Als je mijn posting had gelezen, dan had je begrepen dat het voor KPN erg moeilijk is om een goede onafhankelijke wetenschapper te vinden die dit soort onderzoek wil en kan doen.
Wat je dus in feite zegt is dat KPN die masten niet moet plaatsen. Punt. Met een roep om meer onderzoek blokkeer je in feite deze vooruitgang. Dat is prima, maar dan moet je daar ook de verantwoordelijkheid voor nemen. Denk aan kapitaalvernietiging, banen die verloren gaan en een achterstand in technologieontwikkeling tov andere landen.
Kapt de overheid met het plaatsen van de masten, dan krijgen ze een schadeclaim van heb ik jou daar aan hun broek. Ergens denk ik dat dat niet zal gaan gebeuren.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:29 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dan wordt het een ethische kwestie. Ik ben meer thuis in de economie en ik snap het probleem wel. Maar ik denk dus dat je naar dit vraagstuk moet kijken als een ethisch vraagstuk. Is het ethisch verantwoord om deze masten te plaatsen? Je kunt de belangen en de betrokkenen zo op een rijtje zetten, maar je kunt er donder op zeggen dat een misschien mogelijk gevaar voor de gezondheid zwaarder zal wegen dan een financieel concurrentiele kwestie. Met andere woorden: wat heeft geld nu voor waarde als je niet gezond bent.
Probeer het niet te kort door de bocht te zien, van mijn mening worden geen beslissingen gemaakt. Ik vind het onverantwoord (van de overheid) om geen onderzoek in te stellen naar de consequenties van UMTS straling voor de volksgezondheid, als er een vraag uit het volk is naar een dergelijk onderzoek.
Vertel daar eens wat meer over, als je wilt..quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:39 schreef vw_caddy het volgende:
[..]
Kapt de overheid met het plaatsen van de masten, dan krijgen ze een schadeclaim van heb ik jou daar aan hun broek. Ergens denk ik dat dat niet zal gaan gebeuren.
Ja daar vinden we elkaar wel in. KNP had er rekening mee moeten houden dat er in Nederland erg veel bange mensen wonen. Bange mensen die ook nog eens erg mondig zijn. Dit klinkt lacherig, maar het is bloedserieus. Als je met dit soort producten op de markt komt, dan moet je in bepaalde landen erg oppassen. KPN heeft zich dat niet gerealiseerd. Ik zou me als bedrijf wel drie keer bedenken, voordat ik in Nederland met zo'n product op de markt kom.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:29 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dan wordt het een ethische kwestie. Ik ben meer thuis in de economie en ik snap het probleem wel. Maar ik denk dus dat je naar dit vraagstuk moet kijken als een ethisch vraagstuk. Is het ethisch verantwoord om deze masten te plaatsen? Je kunt de belangen en de betrokkenen zo op een rijtje zetten, maar je kunt er donder op zeggen dat een misschien mogelijk gevaar voor de gezondheid zwaarder zal wegen dan een financieel concurrentiele kwestie. Met andere woorden: wat heeft geld nu voor waarde als je niet gezond bent.
Probeer het niet te kort door de bocht te zien, van mijn mening worden geen beslissingen gemaakt. Ik vind het onverantwoord (van de overheid) om geen onderzoek in te stellen naar de consequenties van UMTS straling voor de volksgezondheid, als er een vraag uit het volk is naar een dergelijk onderzoek.
Vrij simpel lijkt mij. Bij de veiling van de frequenties hebben de aanbieders flink moeten betalen aan de overheid. Geen masten = geen UMTS = geen inkomsten telecomaanbieder. Telecomaanbieders kloppen aan bij de overheid, zij hebben flink betaald voor de frequenties maar krijgen niets.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 23:52 schreef Integrity het volgende:
[..]
Vertel daar eens wat meer over, als je wilt..
maar daarom nemen ze toch een zo grote groep mensen, om effecten als leeftijd/afstand tot werk/whatever uit te cancelen?quote:Een iets beter onderlegde wetenschapper gaat metingen doen. Hoe veel kankerpatienten zitten er in de groep die onder de UMTS mast woont, hoe veel mensen krijgen hartaanvallen etc. Maar dan moet je weer bewijzen dat er een causaal verband is tussen de mast en deze ziekten. Misschien hebben deze mensen er last van, omdat ze in een bepaalde inkomensgroep leven. Of doordat ze allemaal met het openbaar vervoer reizen en daardoor in de stress raken. Maar ook dat moet je dan bewijzen. Ik zeg niet dat het niet kan. Ik zou zo'n onderzoek best uit kunnen voeren. Maar ik heb wel wat beters te doen.
Dat klopt. Zoiezo probeert men bij dit soort biofysische metingen een zo groot mogelijke groep door te meten. Vooral bij kleine verschillen tussen groepen heb je panels van duizenden mensen nodig om aan te tonen dat er een statistisch significant verschil is. Hoe groter de groepen, hoe hoger de kosten worden en hoe meer tijd er nodig is. Ik vind het wel leuk om een proefopzet te maken en een paar metingen te doen, maar dit soort massawerk besteed ik toch liever uit.quote:Op woensdag 4 januari 2006 00:21 schreef McCarthy het volgende:
[..]
maar daarom nemen ze toch een zo grote groep mensen, om effecten als leeftijd/afstand tot werk/whatever uit te cancelen?
Kunnen ze de onderzoeken niet wat kleiner maken?quote:Op woensdag 4 januari 2006 00:46 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dat klopt. Zoiezo probeert men bij dit soort biofysische metingen een zo groot mogelijke groep door te meten. Vooral bij kleine verschillen tussen groepen heb je panels van duizenden mensen nodig om aan te tonen dat er een statistisch significant verschil is. Hoe groter de groepen, hoe hoger de kosten worden en hoe meer tijd er nodig is. Ik vind het wel leuk om een proefopzet te maken en een paar metingen te doen, maar dit soort massawerk besteed ik toch liever uit.
Hoe groter hoe beter. En jij wil het graag zeker weten, dus dan heb je een grote groep nodig.quote:Op woensdag 4 januari 2006 00:57 schreef Integrity het volgende:
[..]
Kunnen ze de onderzoeken niet wat kleiner maken?
Zwets niet man, je kunt op kleinere schaal wel onderzoeken naar de schadelijke gevolgen. Het is geen marktonderzoek zeg! Als we een 50/50 % steekproefpopulatie zouden kiezen met een betrouwbaarheid van 95 % en een foutmarge van 3 % heb je ongeveer 1100 - 1200 mensen nodig. Een beetje onderzoek mag 90 % zijn. Maar om een significant verschil aan te tonen bij schadelijke gevolgen, lijkt me een kleiner aantal voldoende. Je zit dan wel met de invulling van je stratificatie, maar met een kleiner aantal kun je wel degelijk een significant verschil aantonen.quote:Op woensdag 4 januari 2006 02:04 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Hoe groter hoe beter. En jij wil het graag zeker weten, dus dan heb je een grote groep nodig.
Marktonderzoek is het grootste bedrog van de afgelopen eeuw, maar dat terzijde.quote:Op woensdag 4 januari 2006 13:27 schreef Integrity het volgende:
[..]
Zwets niet man, je kunt op kleinere schaal wel onderzoeken naar de schadelijke gevolgen. Het is geen marktonderzoek zeg! Als we een 50/50 % steekproefpopulatie zouden kiezen met een betrouwbaarheid van 95 % en een foutmarge van 3 % heb je ongeveer 1100 - 1200 mensen nodig. Een beetje onderzoek mag 90 % zijn. Maar om een significant verschil aan te tonen bij schadelijke gevolgen, lijkt me een kleiner aantal voldoende. Je zit dan wel met de invulling van je stratificatie, maar met een kleiner aantal kun je wel degelijk een significant verschil aantonen.
nee juist niet, anders kan het namelijk ook die chemische fabriek zijn bijvoorbeeldquote:Zwets niet man, je kunt op kleinere schaal wel onderzoeken naar de schadelijke gevolgen.
Dat marktonderzoek verhaal bestrijd ik. Als je kwalitatief marktonderzoek verricht, dan kom je wel degelijk knelpunten tegen en zodra je een kwantitatief onderzoek verricht, zou je bij significante verschillen ook wel rustig enkele conclusies kunnen trekken. Bij marktonderzoek zit je alleen met het probleem van de juiste vraagstelling en probleemformulering. Maar dat je uit marktonderzoek wel degelijk nuttige informatie kunt halen, dat weet ik wel zeker.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:00 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Marktonderzoek is het grootste bedrog van de afgelopen eeuw, maar dat terzijde.
Je hebt meer dan een 50/50% steekproefpopulatie nodig. Het doel van je proef is aan te tonen dat er een verschil is tussen mensen die onder een UMTS mast wonen, en mensen die er ver vandaan wonen. Verder moet je daarbij kunnen scheiden dat er geen omgekeerd placebo effect optreedt. Je moet dus een groep mensen zien te vinden, die onder een UMTS mast woont, waarbij de mast niet in gebruik is. Ik moet er nog iets langer over nadenken, maar het kan goed zijn dat je er dan nog niet bent. Al met al heb je het dan dus over heel veel mensen.
Ik ben het wel met je eens dat een kleiner aantal voldoende is, omdat we het hier over schadelijke gevolgen hebben, en we grote verschillen verwachten. Er is namelijk een groot verschil tussen iemand die kerngezond is, en iemand die ziek/zwak/misselijk is. Het zou niet moeilijk moeten zijn om dat verschil aan te tonen. Maar toch. Er is een wet in de Natuurkunde die stelt dat "if it looks easy, it is not - if it looks difficult, it is damn near impossible", en ik heb wel wat met die wet. Een bloedonderzoek lijkt me op het eerste oog objectief. Maar dan moet je nog aantonen dat er een verband is tussen de samenstelling van het bloed en hoe mensen zich voelen. Niet onmogelijk. Maar wel lastig.
Zou je iets specifieker willen zijn? Ik kan niet weten wat jij voor informatie in je hoofd heb zitten, simpelweg door jouw voorbeeldje. Jij ziet het hele plaatje misschien, maar ik niet.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:04 schreef McCarthy het volgende:
[..]
nee juist niet, anders kan het namelijk ook die chemische fabriek zijn bijvoorbeeld
Het grootste probleem bij marktonderzoek IMHO is dat de ondervraagden niet verantwoordelijk worden gehouden voor hetgeen ze antwoorden.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:04 schreef Integrity het volgende:
Bij marktonderzoek zit je alleen met het probleem van de juiste vraagstelling en probleemformulering.
Ik heb het gelezen, maar het stukje zei niet zoveel eigenlijk. Ja niet zomaar doelloos onderzoek uitvoeren. Op het eind van het stukje gaven ze ook de reden aan waarom de Mc interessanter was, nou met die reden kunnen ze dus wel wat. Ze hebben blijkbaar te snel conclusies getrokken uit een vorig onderzoek.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:20 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Het grootste probleem bij marktonderzoek IMHO is dat de ondervraagden niet verantwoordelijk worden gehouden voor hetgeen ze antwoorden.
Een erg leuk artikel uit conservatieve hoek over marktonderzoek is hier te vinden.
Het stuk is alles behalve representatief, maar de boodschap lijkt me duidelijk. En het was zeker geen doelloos onderzoek! Marktonderzoek wordt verkocht als keiharde wetenschap, terwijl dat met de huidige stand der techniek dat helemaal niet zo is.quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:45 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik heb het gelezen, maar het stukje zei niet zoveel eigenlijk. Ja niet zomaar doelloos onderzoek uitvoeren. Op het eind van het stukje gaven ze ook de reden aan waarom de Mc interessanter was, nou met die reden kunnen ze dus wel wat. Ze hebben blijkbaar te snel conclusies getrokken uit een vorig onderzoek.
Ik vind het stukje trouwens niet echt representatief, het gaat hier om een verhaal van 1 persoon die voor de televisie werkt en zijn visie over marketing toelicht. Je moet als bedrijf wel een richtlijn hebben. In mijn schoolboeken heb ik talloze voorbeelden van "marketingmissers" van bedrijven die geen marketingbeleid hadden, die kwamen er dus een stuk slechter vanaf.
Marketingmissers, daar vind ik deze een mooie van:quote:Op woensdag 4 januari 2006 18:45 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik heb het gelezen, maar het stukje zei niet zoveel eigenlijk. Ja niet zomaar doelloos onderzoek uitvoeren. Op het eind van het stukje gaven ze ook de reden aan waarom de Mc interessanter was, nou met die reden kunnen ze dus wel wat. Ze hebben blijkbaar te snel conclusies getrokken uit een vorig onderzoek.
Ik vind het stukje trouwens niet echt representatief, het gaat hier om een verhaal van 1 persoon die voor de televisie werkt en zijn visie over marketing toelicht. Je moet als bedrijf wel een richtlijn hebben. In mijn schoolboeken heb ik talloze voorbeelden van "marketingmissers" van bedrijven die geen marketingbeleid hadden, die kwamen er dus een stuk slechter vanaf.
Klopt, aanvankelijk was men zeer huiverig over mobiele telefoons, nu doen ze er zelfs in ziekenhuizen en vliegtuigen meestal niet meer moeilijk over. Ik heb nog geen geloofwaardige rapporten gezien over aantoonbare sterfte door aan radiogolven gerelateerde aandoeningen, en ik ben niet gauw geneigd om iets te geloven waar ik geen rationele grond voor heb.quote:Op zaterdag 31 december 2005 06:15 schreef Lyrebird het volgende:
Het woord straling betekent niet meteen TJERNOBYL.
We hebben het hier over radiogolven. Niet-ioniserende electromagnetische straling. JA, dat zijn moeilijke woorden, maar als mensen godverdomme nog natuurkunde op school zouden krijgen, dan waren die woorden helemaal niet moeilijk en liep de halve bevolking niet zo hysterisch over UMTS masten te doen.
Als je je hoofd in een werkende magnetron zou kunnen stoppen (wat kan, als je het deurtje saboteert) dan kun je je hersens laten koken. Dan ga je dood.
De hoeveelheid straling die een UMTS mast uitzendt, is niet hoog genoeg om iets soortgelijks te doen.
De oplettende lezer had misschien al gemerkt dat deze UMTS hetze verdacht veel op de hetze tegen mobiele telefoons lijkt, die we nog kennen van het einde van de vorige eeuw. Mensen die geen mobiele telefoon wilden gebruiken, omdat ze bang waren voor een hersentumor.
Na een staaltje oplettend lezen zie ik dat de vorige poster daar een leuke vergelijking over heeft.
Helaas zijn de gelovigen tegenwoordig in de meerderheid. Mensen die geloven in ziekmakende UMTS masten, in het versterkte broeikaseffect en de gevaren van kernenergie, en dat zonder overtuigend bewijs.quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:44 schreef Speth het volgende:
...en ik ben niet gauw geneigd om iets te geloven waar ik geen rationele grond voor heb.
Anderen denken hier helaas heel anders over..
Als je niet eens de consesus van het versterkte broeikas effect wat door de meeste klimaat wetenschappers als voor waar wordt aangenomen kan vertrouwen dan moeten we dadelijk ook nog geloven dat de aarde plat is en de zon om de aarde draait .quote:Op donderdag 5 januari 2006 06:21 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Helaas zijn de gelovigen tegenwoordig in de meerderheid. Mensen die geloven in ziekmakende UMTS masten, in het versterkte broeikaseffect en de gevaren van kernenergie, en dat zonder overtuigend bewijs.
Voordat we het weten, zijn we weer terug in de Middeleeuwen.
Wat een gezwets heyquote:Op donderdag 5 januari 2006 09:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als je niet eens de consesus van het versterkte broeikas effect wat door de meeste klimaat wetenschappers als voor waar wordt aangenomen kan vertrouwen dan moeten we dadelijk ook nog geloven dat de aarde plat is en de zon om de aarde draait .
Ach en de gevaren van kernenergie, als men allemaal nieuwe centrales zou bouwen zou het wel meevallen, en ook nog steeds iets duurzaams uitvinden voor het afval. We hebben nog redelijk vers in ons achterhoofd tjernobyl zitten, radioactief afval wat ligt te rotten op de bodem van de zee, dat zou veilig zijn, ja de vaten roesten nu al door, dus om te zeggen dat er geen gevaren zijn, vindt ik ook nogal bagataliserend.
Waarom nou zo een reactie ?quote:Op zondag 1 januari 2006 09:03 schreef Finder_elf_towns het volgende:
'UMTS-fobie' heeft alle kenmerken van socialisme. Irrationeel, dom en door de bijna extreme onnozelheid agressie-opwekkend. Afkeer tegen dit soort mensen (die eigenlijk enkel en alleen maar vooruitgang frustreren) is daarom net zo logisch als haat tegen het primitieve socialisme.
Leuk plaatje heb jij als je usericon... voor de rest ook helemaal niets. Net zo inhoudsloos als deze post dusquote:
De overheid heeft vroeger ook wel meer vergunningen uitgegeven die men later weer heeft ingetrokken omdat men door de voorstschrijdende kennis er toch achter kwam dat het wat slechter voor het milieu was als men in eerste instantie dacht. Toch ken ik eigenlijk geen gevallen dat onze overheid daarom een schadeloosstelling/vergoeding heeft moeten betalen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:30 schreef Integrity het volgende:
Als je gewoon ff logisch nadenkt, dan weet je dat de overheid totaal niet zit te wachten op zoiets als "schadelijkheid en UMTS". Zoals al eerder gezegd: dat kost ze behoorlijk wat Euro's, want ze hebben de licenties al uitgegeven.
Mijn post ging over de spelling van het woord "democratie" met een K. Verder weet ik niet wie jij nou weer bent, en dat interesseert me ook vrij weinig. Waar je de veronderstelling vandaan haalt dat ik niet inhoudelijk kan reageren is mij ook niet duidelijk, voor enkele zeer inhoudelijke posts van mijn hand raad ik je aan deze topics te lezen:quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:30 schreef Integrity het volgende:
[..]
Leuk plaatje heb jij als je usericon... voor de rest ook helemaal niets. Net zo inhoudsloos als deze post dus
Ben je bang voor de reactie van een ander, dat je inhoudelijk niet meer kunt reageren en alleen maar bezig bent met het verstoren van een discussie. Jouw argumenten neem ik dus voortaan fijn met een korreltje zout.
Als je gewoon ff logisch nadenkt, dan weet je dat de overheid totaal niet zit te wachten op zoiets als "schadelijkheid en UMTS". Zoals al eerder gezegd: dat kost ze behoorlijk wat Euro's, want ze hebben de licenties al uitgegeven. Ik heb de hele tijd moeten aanhoren dat wij maar spreken uit "angst", nou dan zijn wij de "angsthazen" en jullie de "kuddedieren". Simpel toch?
Mijn welgemeende excuses, ik vatte het verkeerd op. Volgens mij mag je het als demokratie spellen overigens, maar ik spel zoiets zelf met een c.quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:17 schreef Speth het volgende:
[..]
Mijn post ging over de spelling van het woord "democratie" met een K. Verder weet ik niet wie jij nou weer bent, en dat interesseert me ook vrij weinig. Waar je de veronderstelling vandaan haalt dat ik niet inhoudelijk kan reageren is mij ook niet duidelijk, voor enkele zeer inhoudelijke posts van mijn hand raad ik je aan deze topics te lezen:
Kernenergie, voors en tegens
Armoede in Nederland
D66 wil US of E
Ik ben juist voorstander van nuance en rationaliteit, en daarom een misplaatst doelwit voor jouw willekeurige frustraties.
Er zijn keiharde bewijzen voor het feit dat de aarde rond is en de aarde om de zon draait. Helaas geldt dit niet voor de klimaatwetenschap.quote:Op donderdag 5 januari 2006 09:09 schreef Basp1 het volgende:
Als je niet eens de consesus van het versterkte broeikas effect wat door de meeste klimaat wetenschappers als voor waar wordt aangenomen kan vertrouwen dan moeten we dadelijk ook nog geloven dat de aarde plat is en de zon om de aarde draait .
't Is vandaag knap koud!quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:46 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Er zijn keiharde bewijzen voor het feit dat de aarde rond is en de aarde om de zon draait. Helaas geldt dit niet voor de klimaatwetenschap.
Je gelooft wat de klimaatwetenschappers zeggen. Waarom? Heb je hun resultaten bestudeert?
Overigens, hebben jullie een lekkere winter in Nederland? Werkt dat broeikaseffect een beetje?
Maar een TV produceert nauwelijks straling. Een magnetron ook niet want die is uitstekend afgeschermd en staat bovendien maar korte tijd aan. Bij electriciteitskabels in huis lopen de heen- en retourleiding normaal gesproken vlak langs elkaar dus die velden heffen elkaar netjes op.quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:25 schreef Integrity het volgende:
Ik wil graag een extra dimensie in dit onderwerp toevoegen, namelijk de EXTRA straling die een UMTS mast met zich meebrengt. Ik heb al wat kreten horen vallen over de straling van de tv, magnetron, electiciteit, radiofrequentie, etc. Dat betekent dat er nog meer straling bij komt.
Volgens mij is er naar straling in het algemeen (mobiele telefoons e.d.) wel vrij veel onderzoek gedaan, en kwam niet uit dat het schadelijk is.quote:Op donderdag 5 januari 2006 18:05 schreef Integrity het volgende:
Wat vind je ervan dat er zomaar UMTS masten gebouwd worden, zonder dat er eerst onderzocht is naar de gevolgen ervan?
In het onderzoek van TNO wordt een (statistische) relatie gelegd tussen gezondheidsklachten nu en de aanwezigheid van UMTS-straling. Dat is dus ook goed reproduceerbaar. Hoef je niet jaren op te wachten.quote:Op donderdag 5 januari 2006 18:19 schreef Integrity het volgende:
Het lijkt me ook heel lastig om het uit te stellen, want je kunt pas echt weten wat het doet met de gezondheid als je jarenlang onderzoek doet. Zoals bijvoorbeeld de schadelijke gevolgen van asbest na 25 jaar. In dat opzicht kun je er niet snel op anticiperen. Moeilijke kwestie dit hoor...
En bij asbest worden de fabrieken waarin men gewerkt heeft nu toch aansprakelijk gesteld?quote:Op donderdag 5 januari 2006 18:19 schreef Integrity het volgende:
Het lijkt me ook heel lastig om het uit te stellen, want je kunt pas echt weten wat het doet met de gezondheid als je jarenlang onderzoek doet. Zoals bijvoorbeeld de schadelijke gevolgen van asbest na 25 jaar. In dat opzicht kun je er niet snel op anticiperen. Moeilijke kwestie dit hoor...
Konden die fabrieken het wel weten dat het schadelijk was dan?quote:Op donderdag 5 januari 2006 18:33 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En bij asbest worden de fabrieken waarin men gewerkt heeft nu toch aansprakelijk gesteld?
Veroorzaker betaalt. Prima principe![]()
Ik heb respect voor je openheid. Ik vind het niet leuk voor je dat je in de positie zit waarin je zit.quote:Op donderdag 5 januari 2006 21:35 schreef eikelraper het volgende:
Misschien zal niet iedereen me kunnen begrijpen WAAROM ik dit allemaal vertel maar ik zelf behoor tot die 75% die juist een maand geleden te horen heb gekregen dat i.v.m. met die vijfjaarstermijn ik niet meer terug hoef te komen voorlopig voor onderzoeken darmen/lever en heb 4 zware operaties ondergaan de afgelopen jaar en recentelijk is januari 2003 een uitzaaiing in mijn long weggehaald en JUIST omdat ik "geleende tijd" leef en me allang verzoend had met de dood ben ik misschien zo fanatiek bezig en heb in feite maling eraan hoe men over me denkt denkt
Zie er uit als Frankenstein op mijn lichaam met overal littekens van 40 cm op mijn buik en 40 cm op mijn rug en kan nooit meer in een zwembroek maar ik vind het o zo zonde dat de mensheid zo bezig is zichzelf te vernietigen zo langzamerhand en ALLE signalen staan immers op ROOD en heb ik het maar niet eens over het broeikaseffect.
Kan alleen maar de boodschap doorgeven van ELKE dag te genieten en elk moment en de schoonheid van de natuur te zien die we met zijn allen om zeep brengen en dan vooral met dat idiote gedoe van UMTS en juist vanavond was op t.v. dat Nickleodeon bv. die kinderzender overdag
waar s,avonds die pulp is te zien van die mol uit protest op wit gaat volgende week omdat geen kind meer op straat speelt en/of maar achter de t.v. en/of zijn computergames\ zit en vraag ik me af
WAAR ZIJN WE IN GODSNAAM MET ZIJN ALLEN MEE BEZIG ???
Klinkt allemaal zwaar en overdreven maar neem het maar zoals ik het zeg Sorry
Dat je zo reageert begrijp ik ergens wel, maar je zal toch het vermogen moeten kunnen opbrengen om zelf te realiseren dat wat je zegt allesbehalve rationeel is.quote:Op donderdag 5 januari 2006 21:35 schreef eikelraper het volgende:
Misschien zal niet iedereen me kunnen begrijpen WAAROM ik dit allemaal vertel maar ik zelf behoor tot die 75% die juist een maand geleden te horen heb gekregen dat i.v.m. met die vijfjaarstermijn ik niet meer terug hoef te komen voorlopig voor onderzoeken darmen/lever en heb 4 zware operaties ondergaan de afgelopen jaar en recentelijk is januari 2003 een uitzaaiing in mijn long weggehaald en JUIST omdat ik "geleende tijd" leef en me allang verzoend had met de dood ben ik misschien zo fanatiek bezig en heb in feite maling eraan hoe men over me denkt denkt
Zie er uit als Frankenstein op mijn lichaam met overal littekens van 40 cm op mijn buik en 40 cm op mijn rug en kan nooit meer in een zwembroek maar ik vind het o zo zonde dat de mensheid zo bezig is zichzelf te vernietigen zo langzamerhand en ALLE signalen staan immers op ROOD en heb ik het maar niet eens over het broeikaseffect.
Kan alleen maar de boodschap doorgeven van ELKE dag te genieten en elk moment en de schoonheid van de natuur te zien die we met zijn allen om zeep brengen en dan vooral met dat idiote gedoe van UMTS en juist vanavond was op t.v. dat Nickleodeon bv. die kinderzender overdag
waar s,avonds die pulp is te zien van die mol uit protest op wit gaat volgende week omdat geen kind meer op straat speelt en/of maar achter de t.v. en/of zijn computergames\ zit en vraag ik me af
WAAR ZIJN WE IN GODSNAAM MET ZIJN ALLEN MEE BEZIG ???
Klinkt allemaal zwaar en overdreven maar neem het maar zoals ik het zeg Sorry
Ik heb niet zoiets als jij, dat mijn gezondheid er zo erg aan toe is. Ik heb wel een borderline persoonlijkheidsstoornis en da's niet altijd even makkelijk om mee om te gaan. Voor mezelf niet en voor anderen ook niet. Ik probeer elke dag die "spirit" erin te houden en niet voor mezelf alleen te leven, maar da's toch best moeilijk.quote:Op donderdag 5 januari 2006 21:59 schreef eikelraper het volgende:
Bedankt voor je aardige woorden
Weet je
Ergens hoe gek het ook klinkt kan de boodschap van zo een ziekte ook iets toevoegen aan je leven waardoor het op een of andere manier zorgt dat je "bewuster"gaat leven en meer de schoonheid van de natuur ziet om je heen en in die zin vind ik het niet eens erg dat ik die rotziekte kreeg en "misschien" moest het wel zo zijn denk ik soms want ik leefde maar voor zijn blote kont weg en had alleen maar aandacht voor mezelf
Ik zie mezelf soms als een "steentje in de rivier" die "misschien" de loop der dingen kan veranderen zoals het zo mooi gezongen wordt in een liedje en misschien daarom wel zo idioot ( in jullie ogen misschien) bezig op die site van www.eikelraper.web-log.nl en andere sites en weet en zie dat er
al duizenden en duizenden mensen erop hebben aangeklikt en zal ik 100 mensen kunnen bereiken met mijn gedachtengoed ben ik al tevreden gek he ?
Heb dit al eens eerder gezegd en stuur nog maar eens de bijlage ter overdenking
http://wonderofitall.com/
Vermakelijkquote:Op zaterdag 31 december 2005 00:47 schreef eikelraper het volgende:
De vraag van vorige week:
Straling van zendmasten: iets om bang voor te zijn?
De antwoorden:
Ja, die straling kan gewoon niet goed zijn (684 stemmen, 55,97%)
Nee, die valt meestal wel mee (291 stemmen, 23,81%)
Weet ik niet (247 stemmen, 20,21%)
Totaal aantal stemmen: 1222
Juist.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 02:45 schreef Steijn het volgende:
[..]
Vermakelijkvolstrekte leken die oordelen over zaken waar fysici al moeite mee hebben. Overigens ben ik benieuwd of die UMTS-huillies zich ook druk maken over een lekkende magnetron (de meeste magnetrons lekken microgolven), hun computer en de inductiekookplaat.
2 factoren spelen mee bij het gevaar van straling, het vermogen en de 'hardheid' van straling. Het vermogen geeft de intensiteit van de straling aan, de 'hardheid' geeft het doordringende vermogen aan. UMTS werkt met een frequentie tussen de 1,9 en 2,2 GHz, een magentron werkt met een frequentie van 2,4 GHz. Dit is een kritisch waarde, de frequentie van de magnetron is namelijk afgestemd op de resonantiefrequentie van watermoleculen. Strikt gezien is het dus niet mogelijk dat UMTS het water in je lichaam verwarmd omdat het daarvoor te weinig energetisch is. De veelgehoorde 'water'-theorie is dus gebaseerd op natuurkundig drijfzand. Het kan natuurlijk wel zijn dat UMTS-straling het lichaam op een andere manier beinvloed maar daar heb ik geen kennis van.
Al met al durf ik, gesteund door vele organisaties, wel te stellen dat de hype rond UMTS-masten eerder een geval van massa-hysterie betreft dan schadelijke straling.
Da's mooi dat je weet hoe het technisch in elkaar steekt, nu de biologische effecten daarvan graagquote:Op vrijdag 6 januari 2006 02:45 schreef Steijn het volgende:
[..]
Vermakelijkvolstrekte leken die oordelen over zaken waar fysici al moeite mee hebben. Overigens ben ik benieuwd of die UMTS-huillies zich ook druk maken over een lekkende magnetron (de meeste magnetrons lekken microgolven), hun computer en de inductiekookplaat.
2 factoren spelen mee bij het gevaar van straling, het vermogen en de 'hardheid' van straling. Het vermogen geeft de intensiteit van de straling aan, de 'hardheid' geeft het doordringende vermogen aan. UMTS werkt met een frequentie tussen de 1,9 en 2,2 GHz, een magentron werkt met een frequentie van 2,4 GHz. Dit is een kritisch waarde, de frequentie van de magnetron is namelijk afgestemd op de resonantiefrequentie van watermoleculen. Strikt gezien is het dus niet mogelijk dat UMTS het water in je lichaam verwarmd omdat het daarvoor te weinig energetisch is. De veelgehoorde 'water'-theorie is dus gebaseerd op natuurkundig drijfzand. Het kan natuurlijk wel zijn dat UMTS-straling het lichaam op een andere manier beinvloed maar daar heb ik geen kennis van.
Al met al durf ik, gesteund door vele organisaties, wel te stellen dat de hype rond UMTS-masten eerder een geval van massa-hysterie betreft dan schadelijke straling.
Die zijn inherent aan elkaar. Technische gezien is het niet gevaarlijker dan een magnetron dus biologisch zal dat ook niet het geval zijn.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 11:49 schreef Integrity het volgende:
[..]
Da's mooi dat je weet hoe het technisch in elkaar steekt, nu de biologische effecten daarvan graag
Als iedereen zo makkelijk dacht, dan was het idd geen probleem. Maar goed, het is dus wel een probleem voor heel veel mensen en ze zijn aan het onderzoeken of het schadelijk is of niet. Er is niets waarop je je mening kunt onderbouwen, zolang de onderzoeken nog niet afgerond zijn.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 12:26 schreef Steijn het volgende:
[..]
Die zijn inherent aan elkaar. Technische gezien is het niet gevaarlijker dan een magnetron dus biologisch zal dat ook niet het geval zijn.
Heel veel mensen hebben ook geen enkele weet van deze materie en zijn allemaal hypochonders.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 12:35 schreef Integrity het volgende:
Als iedereen zo makkelijk dacht, dan was het idd geen probleem. Maar goed, het is dus wel een probleem voor heel veel mensen
Hoeveel onderzoeken heb je nog nodig?quote:en ze zijn aan het onderzoeken of het schadelijk is of niet. Er is niets waarop je je mening kunt onderbouwen, zolang de onderzoeken nog niet afgerond zijn.
Volg het nieuws en je komt erachter. Lees ook de posts binnen dit topic eens door en het is je wat duidelijker. Je mag van mij ook lekker bij je mening blijven hoor, geen probleem. In dat geval ben ik het niet met je eens en wacht ik het onderzoek af. Dat onderzoek is dus al in volle gang en zou in december al afgerond zijn.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:03 schreef Steijn het volgende:
[..]
Heel veel mensen hebben ook geen enkele weet van deze materie en zijn allemaal hypochonders.
[..]
Hoeveel onderzoeken heb je nog nodig?Tot er eentje gunstig uit valt?
Waarschijnlijk, net als al die mensen die in homeopatie blijven geloven, want de nicht van je buurman die zegt dat het effect heeft is een betere bron dan een serieus onderzoek dat zegt dat het geen effect heeftquote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:03 schreef Steijn het volgende:
Jawel het zogenaamde placebo effect, artsen schrijven ook wel eens gewoon snoep pilletjes voor om maar van mensen die aan het hypochonderen zijn af te komen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarschijnlijk, net als al die mensen die in homeopatie blijven geloven, want de nicht van je buurman die zegt dat het effect heeft is een betere bron dan een serieus onderzoek dat zegt dat het geen effect heeft
Dan heeft dus Homeopatie geen effect, maar het voorschrijven van een pilletje..quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jawel het zogenaamde placebo effect, artsen schrijven ook wel eens gewoon snoep pilletjes voor om maar van mensen die aan het hypochonderen zijn af te komen.
Dat is dus niet waar. Er wordt wel degelijk straling geabsorbeerd door het lichaam (al is het niet zo efficient als op 2.4GHz).quote:Op vrijdag 6 januari 2006 02:45 schreef Steijn het volgende:
Strikt gezien is het dus niet mogelijk dat UMTS het water in je lichaam verwarmd omdat het daarvoor te weinig energetisch is.
Homeopathie wordt ook bedreven door dokters, die de keuze krijgen om gewone huisarts of homeopaat te worden. Sommige kruiden werken wel degelijkquote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarschijnlijk, net als al die mensen die in homeopatie blijven geloven, want de nicht van je buurman die zegt dat het effect heeft is een betere bron dan een serieus onderzoek dat zegt dat het geen effect heeft
Dus het argument dat iemand die geneeskunde heeft gestudeerd geen onzin verteld is daarmee ontkracht.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:32 schreef Integrity het volgende:
[..]
Homeopathie wordt ook bedreven door dokters, die de keuze krijgen om gewone huisarts of homeopaat te worden.
Dat heeft niets met homeopatie te maken.quote:Sommige kruiden werken wel degelijk
Het feit dat iemand die geneeskunde studeert en met die wetenschappelijke kennis een keuze maakt tot homeopaat maakt dat dit wel degelijk iets functionerends in zich heeft. Anders kiest iemand zo'n opleiding niet. Zo'n persoon weet dan ook meer van de materie af dan jij en ik.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus het argument dat iemand die geneeskunde heeft gestudeerd geen onzin verteld is daarmee ontkracht.
[..]
Dat heeft niets met homeopatie te maken.
Leg me dan eens uit waarom de werkzaamheid van Homeopatie nooit in een objectief dubbelblind onderzoek is aangetoont?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:37 schreef Integrity het volgende:
[..]
Het feit dat iemand die geneeskunde studeert en met die wetenschappelijke kennis een keuze maakt tot homeopaat maakt dat dit wel degelijk iets functionerends in zich heeft. Anders kiest iemand zo'n opleiding niet.
Spreek voor jezelf.quote:Zo'n persoon weet dan ook meer van de materie af dan jij en ik.
Jij bent dokter? Iets in die richting?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leg me dan eens uit waarom de werkzaamheid van Homeopatie nooit in een objectief dubbelblind onderzoek is aangetoont?
[..]
Spreek voor jezelf.
Wetenschapsfilosofie was een van mijn vakken. Dat gaat over zuiverheid van onderzoek en hoe je zekere kennis vergaard.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:48 schreef Integrity het volgende:
[..]
Jij bent dokter? Iets in die richting?
Dus je hebt geen ervaring en inzicht in hoe het opleidingstraject van een huisarts/homeopaat is?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wetenschapsfilosofie was een van mijn vakken. Dat gaat over zuiverheid van onderzoek en hoe je zekere kennis vergaard.
Er gebeurd genoeg aan wetgeving om verkeersdoden tegen te gaan. Besides.. een verkeersongeluk is een individueel gegeven en niet te vergelijken met zoiets als een telefoonmaatschappij die masten plaatst in woonwijken. Er zijn tal van redenen te bedenken waarom een ongeluk voorkomt, alcohol, vermoeidheid, roekeloos gedrag, onverkoombaar, kortom talloze individuele redenen. Een vergelijking naar een verkeersongeluk lijkt me daarom ongepast vergelijkingsmateriaal.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:05 schreef Mikado het volgende:
Een democratie laten beslissen of UMTS gevaarlijk is of niet is wel riskant. Men gaat elkaar nablaten en dan hoeft niet noodzakelijkerwijs de 'waarheid' te winnen maar gewoon het populairste standpunt. En dat is in dit geval datgene wat het beste verkoopt, namelijk het inspelen op de altijd aanwezige angst voor vernieuwing/verandering.
Het vergelijken met klimaatonderzoek is daarom niet fair. Hoewel daar ook zo'n democratie plaatsvind is dit niet juist want er komen steeds nieuwe inzichten bij en vindt men steeds nieuwe oorzaken die een verandering van het actuele model verzorgen. Daar stemmen over wat juist is is niet correct, want ook daar zou prima die ene wetenschapper die afwijkt van de norm best eens gelijk kunnen hebben, zoals Copernicus en Columbus dat ook ooit hadden.
Inzake UMTS hebben we te maken met vooruitgang, je kan toch niet dat hele uitrollen abrupt stilleggen omdat enkele mensen angst hebben voor de gevolgen? Je kan toch niet in afwachting van de resultaten de boel invriezen? Want vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat het noodzakelijk is om stil te blijven staan (hypochonders galore terzijde). En erger is nog: indien het schadelijk is, hoe erg is dat dan als enkele doden extra bij de dramatische vooruitgang horen? Dit is dan niet lomp bedoeld of zo, maar er vallen jaarlijks 1100 verkeersdoden maar je hoort niemand ooit zeggen dat men de wegen maar eens moet terugdraaien, daar neemt men de risico's voor lief als men de baten erbij trekt.
Dat is niet relevant, relevant is dat er nooit een aangetoont is in het vele onderzoek ernaar dat homeopatie werkt.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:54 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dus je hebt geen ervaring en inzicht in hoe het opleidingstraject van een huisarts/homeopaat is?
Dat je die vergelijkingen weglaat, want een drumstel laten roffelen met [censuur] is niet nodig. Of, om met jouw voorbeeld door te gaan: een meerderheid van de bevolking 'vindt' die masten handig voor een mobiel breedbandje, dus waarom zou je je dan druk maken om die ene wetenschapper die zegt dat er 10 doden extra vallen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:39 schreef Integrity het volgende:
Een volk bepaalt wat er in een land gebeurd, basisprincipe van een democratie. Als er 1 persoon zal zijn die het anders zou willen en het volk dit oplegt, dan praten we over een dictatuur. Wat heb je liever?
Uitspraak daarvoor:quote:Op vrijdag 6 januari 2006 21:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is niet relevant, relevant is dat er nooit een aangetoont is in het vele onderzoek ernaar dat homeopatie werkt.
Wat wel aangetoont is dat het effect nul is, precies gelijk met een controle groep die een preperaat kregen dat niets bevat.
Net zo goed als er geen duidelijk en objectief bewijs is gevonden dat UMTS schadelijk is.
Is het nu zo moeilijk te begrijpen dat verkeersongelukken bestaan uit individueel handelen en een UMTS mast geplaatst "door je strot heen' gedrukt wordt? Je kunt tegen verkeersongelukken iets doen als individu, niet in een auto stappen. Een UMTS mast, daar heb je niets over te zeggen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 22:09 schreef Mikado het volgende:
[..]
Dat je die vergelijkingen weglaat, want een drumstel laten roffelen met [censuur] is niet nodig. Of, om met jouw voorbeeld door te gaan: een meerderheid van de bevolking 'vindt' die masten handig voor een mobiel breedbandje, dus waarom zou je je dan druk maken om die ene wetenschapper die zegt dat er 10 doden extra vallen.
Ook het niet vergelijken met verkeersdoden vind ik raar, want men accepteerd prima dat er doden vallen, mensen dronken of moe achter een stuur kruipen en doet met die gegevens hun best om de overlast te bepeken... dat zou je ook met UMTS-masten kunnen doen door deze bv 10 meter extra uit te laten steken of andere ontzienende maatregelen... en niet met het regelrecht verbieden van plaatsen op basis van onderbuikgevoelens of homeopatische klachten. Naast positieve placebo's zijn er ook negatieve effecten aangetoond wat ook bij zendmasten bleek: niet aangesloten zendmasten deden ook de klachten verhogen. De menselijke psyche is raar, maar dient niet als maatstaaf te dienen voor wat vooruitgang inhoudt.
Wie zegt dat masten die niet aanstaan geen straling uitzenden?quote:
Een telefoon die niet aanstaat, zendt geen straling uit. Een lamp die niet aanstaat, zendt geen licht uit. Een UMTS mast die niet aanstaat, zendt geen straling.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:12 schreef One_of_the_few het volgende:
Wie zegt dat masten die niet aanstaan geen straling uitzenden?
een telefoon die uitstaat zend geen straling uit......?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:23 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een telefoon die niet aanstaat, zendt geen straling uit. Een lamp die niet aanstaat, zendt geen licht uit. Een mast die niet aanstaat, zendt geen straling.
Gemakkelijker kunnen we het niet maken.
Ah, een cultuurrelativist. In de jaren 40 had jij Hitler rustig zijn gang laten gaan. Nee, nu niet terugsputteren.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 23:33 schreef Integrity het volgende:
Neem een voorbeeld aan het MiddenOosten, hoeveel Westersen hebben we niet de mening dat, hoe hun met de Islam omgaan (en vrouwen) absoluut niet kan. Die mensen daar hebben zoiets van: laat ons toch onze regels hebben. Het is onze arrogantie om voor een ander te bepalen wat wel en niet juist is.
Tot dusver heeft onderzoek (alsmede logische redenering die iedereen met een beetje natuurkundige achtergrond wel kan maken) aangetoond dat de straling van UMTS masten niet schadelijk is. Dat men er toch over doordramt doet mij terugkomen op deze vraag:quote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:12 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Wie zegt dat masten die niet aanstaan geen straling uitzenden?
als er een goed onderzoek is dat aantootn dat de straling schadelijk kan zijn dan moet je die dingen niet bouwen. IS de straling niet schdelijk dan kan je snel gaan bouwen. Tot die tijd niet bouwen.
Blijkbaar wel dus.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:03 schreef Steijn het volgende:
[..]
Als er al een aantal onderzoek zijn gedaan en aantonen dat het niet schadelijk is dan is er toch geen probleem?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:26 schreef Speth het volgende:
[..]
Tot dusver heeft onderzoek (alsmede logische redenering die iedereen met een beetje natuurkundige achtergrond wel kan maken) aangetoond dat de straling van UMTS masten niet schadelijk is. Dat men er toch over doordramt doet mij terugkomen op deze vraag:
[..]
Blijkbaar wel dus.
Lekker makkelijk lullen heb jij. Ik wilde iets duidelijk maken, gaat ie Hitler erbij halen. Gaat nergens meer over, succes verder kerel!quote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ah, een cultuurrelativist. In de jaren 40 had jij Hitler rustig zijn gang laten gaan. Nee, nu niet terugsputteren.
Er is wel degelijk een verschil tussen goed en kwaad.
Over het Midden-Oosten dan. Steningen is ok? Verkrachting is ok?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:40 schreef Integrity het volgende:
Lekker makkelijk lullen heb jij. Ik wilde iets duidelijk maken, gaat ie Hitler erbij halen. Gaat nergens meer over, succes verder kerel!
Verder alles goed?
Het was gewoon een geldige vergelijking.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:40 schreef Integrity het volgende:
[..]
Lekker makkelijk lullen heb jij. Ik wilde iets duidelijk maken, gaat ie Hitler erbij halen. Gaat nergens meer over, succes verder kerel!
Verder alles goed?
Lekkere zwartkijker ben je, er zullen ook wel voordelen aan kleven. Daar hoor ik je niet over. Ik had het helemaal niet over zulke dingen, wat overigens HUN wetten zijn. Wij hebben geen reet over hun wetten te zeggen en we hebben zo onze eigen problemen ook wel. En voor de rest ging het hier ook helemaal niet over. Ik wilde iets duidelijk maken, maar daar hoor ik je niet over.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:43 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Over het Midden-Oosten dan. Steningen is ok? Verkrachting is ok?
Ik vind van niet, heb ook uitgelegd waarom. Jij vindt blijkbaar van wel, gaat inhoudelijk er verder niet op in. Ik ben gelijk, jij bent gelijk. Jij hebt je standpunt, ik heb mn standpunt. Duidelijk toch?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:44 schreef Speth het volgende:
[..]
Het was gewoon een geldige vergelijking.
Het gaat niet om de islam, maar om dat jij impliceert dat wetten en omgangsvormen uit een andere cultuur per definitie niet mogen worden afgekeurd; cultuurrelativisme heet dat, en het is bijzonder naiief en inconsequent.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:46 schreef Integrity het volgende:
[..]
Lekkere zwartkijker ben je, er zullen ook wel voordelen aan kleven. Daar hoor ik je niet over. Ik had het helemaal niet over zulke dingen, wat overigens HUN wetten zijn. Wij hebben geen reet over hun wetten te zeggen en we hebben zo onze eigen problemen ook wel. En voor de rest ging het hier ook helemaal niet over. Ik wilde iets duidelijk maken, maar daar hoor ik je niet over.
Als we het hebben over stenigen en verkrachten, dan ben ik het met je eens. Jij impliceert dat ik impliceer overigensquote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:48 schreef Speth het volgende:
[..]
Het gaat niet om de islam, maar om dat jij impliceert dat wetten en omgangsvormen uit een andere cultuur per definitie niet mogen worden afgekeurd; cultuurrelativisme heet dat, en het is bijzonder naiief en inconsequent.
Ik impliceer niets, ik zeg expliciet wat ik bedoel. Bij een implicatie zegt de persoon een aantal dingen, terwijl de consequenties (of: implicaties) daarvan niet expliciet worden vermeld, doch naar alle waarschijnlijkheid wel door de implicator worden bedoeld.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:49 schreef Integrity het volgende:
[..]
Als we het hebben over stenigen en verkrachten, dan ben ik het met je eens. Jij impliceert dat ik impliceer overigens
Als je het woord impliceren gebruikt, dan doe je het in een vragende vorm. Voorbeelden:quote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:52 schreef Speth het volgende:
[..]
Ik impliceer niets, ik zeg expliciet wat ik bedoel. Bij een implicatie zegt de persoon een aantal dingen, terwijl de consequenties (of: implicaties) daarvan niet expliciet worden vermeld, doch naar alle waarschijnlijkheid wel door de implicator worden bedoeld.
De straling wordt geadsorbeerd door het lichaam maar de vraag is of de watermoleculen sneller gaan bewegen, dat doen ze volgens mij alleen als ze gaan resoneren en daar is een trilling met de eigenfrequentie nodig.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:27 schreef SeLang het volgende:
Dat is dus niet waar. Er wordt wel degelijk straling geabsorbeerd door het lichaam (al is het niet zo efficient als op 2.4GHz).
Daar heb je een punt, maar ik wilde even aantonen dat het zeer onwaarschijnlijk is dat de veel gehoorde 'warm-water' theorie juist is. Er zijn immers stralingsbronnen in onze omgeving zoals een draadloos WIFI netwerk (werkt op 2,4 GHz) en een magnetron die volgens die theorie ook schadelijk zouden zijn, maar daar hoor je nooit iemand over.quote:Maar is opwarming wel het juiste criterium? Er zijn namelijk andere effecten aangetoond die bij veel lagere stralingintensiteit al optreden (klonteren van bloed e.d.) en mogelijk belangrijker consequenties hebben.
Ik heb zelf een natuurkundige achtergrond en heb dus niets met vage ongefundeerde verhalen. Maar je moet ook niet je kop in het zand steken omdat je denkt dat er theoretisch geen probleem is. Het feit dat sommige onderzoekers onder bepaalde omstandigheden biologische effecten hebben gemeten bij blootstelling aan gepulste radiogolven is interessant genoeg om dieper te onderzoeken.
Haal de batterij er uit, dan pas weet je zeker dat hij uit staat. Veel mobiele telefoons staan niet uit als je op de uit-knop drukt.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:25 schreef One_of_the_few het volgende:
een telefoon die uitstaat zend geen straling uit......?
Hoe kunnen ze dan mobiele telefoons vinden die uitstaan?
In zekere zin straalt alles straling uit.
Het zit iets lastiger in elkaar. Resoneren is allemaal leuk en aardig, maar demping is belangrijker. Die watermoleculen moeten juist hun energie kwijt raken. Zoals ik al eerder schreef, is een magnetron niet geoptimaliseerd voor water. Het is eigenlijk zo dat de straling relatief gemakkelijk door water of een stuk vlees / mensch gaat. Als dat niet zo zou zijn, dan zou de buitenkant van je maaltijd gloeiend heet worden, terwijl de binnenkant koud blijft. Willen we niet.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 01:16 schreef Steijn het volgende:
[de voorgaande boodschap]]
De straling wordt geadsorbeerd door het lichaam maar de vraag is of de watermoleculen sneller gaan bewegen, dat doen ze volgens mij alleen als ze gaan resoneren en daar is een trilling met de eigenfrequentie nodig.
Dat schijnt niet te helpen, omdat de aluminiumlaag te dun is, en daardoor de straling niet tegenhoudt (stond vorige week in Podium in Trouw). Je krijgt dus geen kooi van Faraday met aluminium.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 04:53 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
O ja, voor de mensen die zich weigeren te verdiepen in de natuurkunde en liever lui en bang zijn, heb ik een remedie: houdt de straling buiten en draag een hoedje van aluminium folie.
Het klassieke model: [afbeelding]
De MARK II: [afbeelding]
En als je het helemaal niet meer ziet zitten: [afbeelding]
De oorzaak van die steriliteit zou best eens kunnen liggen in de warmte die het mobieltje genereert ipv de straling.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 01:57 schreef eikelraper het volgende:
Uit onderzoek in ongeveer dezelfde periode, gepubliceerd in het Oostenrijkse Journal für Urologie und Urogenäkologie, blijkt de negatieve invloed van GSM-straling op sperma. Claessens: 'Wist je bijvoorbeeld dat een op de zes mannen onder de 35 jaar in Zwitserland steriel is?' Kledingfabrikant Levi's haalde vorig jaar de krant met een stralingsvrije broekzak in een van hun modellen. Zelf heeft Claessens zijn mobiele telefoon afgeschaft.
Helemaal niet. Hoe kom je daar bij?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:57 schreef Integrity het volgende:
[..]
Als je het woord impliceren gebruikt, dan doe je het in een vragende vorm. Voorbeelden:
Mag ik hieruit opmaken dat jij impliceert dat?
Ik heb het idee dat jij ... impliceert?
Wilde je soms impliceren dat....?
Toegeven is moeilijk he? Je bekijkt het maar met deze discussie, dit is geen gesprek maar een 2 malig 1 richtingsverkeer. Verzuip erin zou ik zo zeggen. We gaan weer ontopic! Ik had hiervoor al een post gemaakt waar niemand nog op heeft gereageerd, het artikel raakt alle facetten binnen deze discussie en staat een stukje terug. Het lijkt een hele lap tekst, maar je bent er binnen een paar minuten doorheen.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 09:55 schreef Speth het volgende:
[..]
Helemaal niet. Hoe kom je daar bij?
Bovendien is de zin "Ik heb het idee dat jij dat en dat impliceert" geen vraag, toch geef je zelf aan dat dat wel kan.
Integendeel, het is een heel eenvoudige grammaticale correctie. De suggestie (of liever gezegd, de implicatie) van jou dat ik het gebruik van het werkwoord "impliceren" danwel het zelfstandig naamwoord "implicatie" niet onder de knie heb kan ik natuurlijk niet oogluikend laten voorbij gaan. Maar goed, terugtrekken kan je altijd doen.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 13:33 schreef Integrity het volgende:
[..]
Toegeven is moeilijk he? Je bekijkt het maar met deze discussie, dit is geen gesprek maar een 2 malig 1 richtingsverkeer.
Dat is dus onzin.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 08:52 schreef Wombcat het volgende:
Interressant dit
[..]
De oorzaak van die steriliteit zou best eens kunnen liggen in de warmte die het mobieltje genereert ipv de straling.
Als je zegt: jij impliceert dat, dan kun je dat niet stellen. Dat spreekt alle regels binnen de communicatie tegen. Wat ik in mijn hoofd heb zitten, weet jij niet. Wat jij in je hoofd hebt zitten, weet ik niet. De enige manier om daarachter te komen is door dit na te vragen. Zoals ik op school leer: luisteren, samenvatten, doorvragen.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 13:53 schreef Speth het volgende:
[..]
Integendeel, het is een heel eenvoudige grammaticale correctie. De suggestie (of liever gezegd, de implicatie) van jou dat ik het gebruik van het werkwoord "impliceren" danwel het zelfstandig naamwoord "implicatie" niet onder de knie heb kan ik natuurlijk niet oogluikend laten voorbij gaan. Maar goed, terugtrekken kan je altijd doen.
OK. Het was maar een gedachte die bij me opkwam bij het lezen van het artikel.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 13:54 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is dus onzin.
Die straling zou best op een of andere manier sperma kunnen beinvloeden, maar het komt in elk geval niet door warmteproductie van een mobieltje. Die is namelijk veel geringer dan temperatuurschommelingen die door andere oorzaken optreden.
De implicatie is dan ook een veronderstelling, gemaakt op basis van de uitspraken die iemand doet, geen claim op de absolute kennis over de gedachten van de implicator. Zie hier veelvuldig gebruik:quote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:10 schreef Integrity het volgende:
[..]
Als je zegt: jij impliceert dat, dan kun je dat niet stellen. Dat spreekt alle regels binnen de communicatie tegen. Wat ik in mijn hoofd heb zitten, weet jij niet. Wat jij in je hoofd hebt zitten, weet ik niet. De enige manier om daarachter te komen is door dit na te vragen. Zoals ik op school leer: luisteren, samenvatten, doorvragen.
Ik impliceer dus niet dat deze wreedheden geaccepteerd dienen te worden, mijn implicatie beperkt zich tot het uiten van een geloof en de omgang met anderen niet gerelateerd aan wreedheden.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 14:22 schreef Speth het volgende:
[..]
De implicatie is dan ook een veronderstelling, gemaakt op basis van de uitspraken die iemand doet, geen claim op de absolute kennis over de gedachten van de implicator. Zie hier veelvuldig gebruik:
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&q=%22je+impliceert%22
Als jij dus bijvoorbeeld zegt dat wij de wetten en omgangsvormen van moslims dienen te respecteren omdat dit een andere cultuur is, zou je als je consequent bent ook moeten vinden dat wetten en omgangsvormen uit alle andere culturen moeten worden gerespecteerd, hoe wreed en absurd ook. Dat jij dat impliceert, of dat je redenering dat impliceert maakt geen verschil.
Ach jaquote:Op zaterdag 7 januari 2006 08:52 schreef Wombcat het volgende:
Interressant dit
[..]
De oorzaak van die steriliteit zou best eens kunnen liggen in de warmte die het mobieltje genereert ipv de straling.
Zwitserland, dan denk ik gelijk aan bergen van graniet, en die bergen staan er om bekend licht radioactief te zijn. De achtergrondstraling is in Zwitserland veel hoger dan bijvoorbeeld in Nederland. Zou ook een verklaring kunnen zijn, ben benieuwd hoe/of men dit effect uit de onderzoeksresultaten heeft gefilterd.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 08:52 schreef Wombcat het volgende:
Interressant dit
Ik zal je zeggen, ik draag serieus uit voorzorg met betrekking tot mijn zaakje nooit mijn mobiel in mijn broekzak... sterker nog... ik draag hem nooit 'aan' mijn lichaam (altijd in mijn tas).quote:Op zaterdag 7 januari 2006 08:52 schreef Wombcat het volgende:
Interressant dit
[..]
Het heeft niet zoveel zin om diep in de techniek te duiken? Zeker omdat dan aan wordt getoond wat jou niet bevalt: dat die straling helemaal niet of in veel mindere mate schadelijk is dan jij suggereert.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 18:00 schreef eikelraper het volgende:
Fantastisch dat jij daaraan bijdraagt en als je vragen hebt stel ze maar.
Het heeft overigens niet zoveel zin om diep in de techniek te duiken - het
principe is eenvoudig: zee van straling, dichtheid en structuur, door
resonantie en polarisatie kleine effecten in biologische systemen, die
effecten zijn toxicologisch oorzaak van ketens van gebeurtenissen, die
kunnen symptomen en zelfs schade veroorzaken.
Ah, en de WHO is zeker corrupt? Die baseren zich ook op wetenschappers, ik zou graag van jou een wetenschappelijke bron - en dan eentje die WEL ingaat op de natuurkundige kant ervan - willen zien die de schade door straling aantoont in de mate die jij hier suggereert. Kan je dan niet, ga dan maar naar het Truth forum met deze onzin.quote:Zo simpel is het - en
wetenschappelijk is dat al lang aangetoond. De WHO, GR, EZ, GGD enz. wil
gewoon niet aan het feit dat de kleine effecten in ketens van
gebeurtenissen tot ernstige gevolgen kunnen leiden. Ik heb daar geen enkele
twijfel over -
Neen, dat is nog niet bewezen. Als je de rest van dit topic had gelezen, dan was je niet tot zo'n conclusie gekomen.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 18:32 schreef FuifDuif het volgende:
Het is toch al bewezen dat die dingen slecht zijn voor de gezondheid? Weg ermee dus!
Wat jou niet bevalt? Jij kent m of niet? Ik krijg de indruk dat het jou niet bevalt. Ik had nog een post voor je klaarliggen, reageer je daar nog op?quote:Op zaterdag 7 januari 2006 18:49 schreef Speth het volgende:
[..]
Het heeft niet zoveel zin om diep in de techniek te duiken? Zeker omdat dan aan wordt getoond wat jou niet bevalt: dat die straling helemaal niet of in veel mindere mate schadelijk is dan jij suggereert.
[..]
Ah, en de WHO is zeker corrupt? Die baseren zich ook op wetenschappers, ik zou graag van jou een wetenschappelijke bron - en dan eentje die WEL ingaat op de natuurkundige kant ervan - willen zien die de schade door straling aantoont in de mate die jij hier suggereert. Kan je dan niet, ga dan maar naar het Truth forum met deze onzin.
Goed, maar dan is het nog altijd logischer om aan te nemen dat het niet goed is voor ons. Dus laten we alsjeblieft geen masten neerzetten voordat het 100% door een ONAFHANKELIJKE partij is aangetoond dat het onschuldig is. Worden er wel masten neergezet, waarbij er een risicofactor bestaat, dan sta ik niet voor mijzelf in en haal ik mijn automatische machinegeweer van zolder.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 18:50 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Neen, dat is nog niet bewezen. Als je de rest van dit topic had gelezen, dan was je niet tot zo'n conclusie gekomen.
Waarom is dat logischer? Ik zit behoorlijk logisch in elkaar, ik moet er namelijk van leven, en ik vind het helemaal niet logisch.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 19:29 schreef FuifDuif het volgende:
Goed, maar dan is het nog altijd logischer om aan te nemen dat het niet goed is voor ons. Dus laten we alsjeblieft geen masten neerzetten voordat het 100% door een ONAFHANKELIJKE partij is aangetoond dat het onschuldig is. Worden er wel masten neergezet, waarbij er een risicofactor bestaat, dan sta ik niet voor mijzelf in en haal ik mijn automatische machinegeweer van zolder.
Je zegt het al goed, jij moet ervan leven. Sorry kerel, maar jij bent je baan dan maar kwijt als het schadelijk is. Je vindt vast wel weer wat anders. Dat is dus jouw probleem, laat het ook jouw probleem zijn.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 20:21 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Waarom is dat logischer? Ik zit behoorlijk logisch in elkaar, ik moet er namelijk van leven, en ik vind het helemaal niet logisch.
Hmm. Nog nooit van gehoord. Een geleider is een geleider. Er is zoiets als een penetratiediepte, maar bij aluminiumfolie op deze frequentie schat ik dat even heel erg snel op microns.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 08:49 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat schijnt niet te helpen, omdat de aluminiumlaag te dun is, en daardoor de straling niet tegenhoudt (stond vorige week in Podium in Trouw). Je krijgt dus geen kooi van Faraday met aluminium.
Wat ik probeer te zeggen, is dat als we het over "logisch" hebben, Fuifduif alles behalve logisch is, en ik logisch in elkaar steek. Voor de goede orde, mijn werk heeft niets met UMTS masten te maken.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 20:35 schreef Integrity het volgende:
[..]
Je zegt het al goed, jij moet ervan leven. Sorry kerel, maar jij bent je baan dan maar kwijt als het schadelijk is. Je vindt vast wel weer wat anders. Dat is dus jouw probleem, laat het ook jouw probleem zijn.
Ik kan je garanderen dat werkende UMTS masten leiden tot een toename van de electrosmog.quote:Trouwens, zover zijn we toch nog niet en ik betwijfel of we zover komen. Ik ben benieuwd wat die onderzoeken uitbrengen, maar ik denk dat de conclusie wordt dat UMTS zorgt voor een toename op de Electrosmog.
Ben vergeten hoe het precies zat, maar had met de golflengte van de straling te maken en de dikte van de geleider. De geleider moet een bepaalde dikte hebben om bij een lange golflengte. Omdat alimuniumfolie erg dun is, houdt het straling met lange golflengte niet tegen. Volgens het artikel zou je van kippengaas een betere kooi van Faraday maken om de UMTS straling tegen te houden.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 20:46 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Hmm. Nog nooit van gehoord. Een geleider is een geleider. Er is zoiets als een penetratiediepte, maar bij aluminiumfolie op deze frequentie schat ik dat even heel erg snel op microns.
Hoelang is UMTS er al, denk je? Wat is Electrosmog eigenlijk? Wat is de rol van UMTS en electrosmog... of zoals jij dat zo mooi zegtquote:Op zaterdag 7 januari 2006 20:50 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wat ik probeer te zeggen, is dat als we het over "logisch" hebben, Fuifduif alles behalve logisch is, en ik logisch in elkaar steek. Voor de goede orde, mijn werk heeft niets met UMTS masten te maken.
[..]
Ik kan je garanderen dat werkende UMTS masten leiden tot een toename van de electrosmog.
So what?
Er is nog steeds geen causaal verband gevonden tussen die electrosmog en het ziek zijn van mensen die in de buurt van een UMTS mast wonen, alhoewel ik het wel LOGISCH zou vinden dat mensen bang worden van het woord electrosmog en daar ziek van worden.
Na het maken van die opmerking vraag ik aan jou: wat doe jij hier nu eigenlijk? Volg jij je eigen adviezen niet op?quote:Op zondag 8 januari 2006 00:11 schreef Lyrebird het volgende:
Eikelraper, het beste advies dat ik je kan geven, is je computer aan een goed doel te geven en in je vrije tijd meer met vrienden en vriendinnen lol te gaan maken. Dat zet volgens mij meer zoden aan de dijk dan een campagne tegen UMTS masten en mobiele telefoons.
Ik heb in eigen kring kunnen zien hoe de computer mensen verandert. Mensen zijn sociale wezens, die met elkaar moeten praten. Met elkaar lachen, ruzie maken, zuipen, tafeltennissen. Maar iedereen heeft het tegenwoordig druk en de voor sommigen is een site als Fok de enige manier van interactie.
We eten niet meer samen, snel een hap hier en daar, liefst voor de TV, we slapen te weinig. We worden constant gebombardeerd met informatie en het vewerken van informatie kost veel energie. Met te weinig energie krijg je snel allerlei vervelende kwalen. Om die kwalen te verklaren met onzichtbare UMTS/GSM straling, snijdt geen hout.
Conflicten zijn niet erg, als je allebei open blijft staan voor elkaar en de uitdaging aangaat om een gezamenlijke oplossing te vinden. In veel gevallen groei je dan ook naar elkaar toe, mits je respect hebt voor elkaar en elkaar's mening.quote:Op zondag 8 januari 2006 01:04 schreef eikelraper het volgende:
Ach Lyrebird. Ik begrijp je wel en je bedoelt het best wel goed en "ergens" heb je wel gelijk ook maar zoals het zo vaak gaat ,leven mensen snel en in mijn vorige berichten heb ik geprobeerd uit te leggen de motivatie en het WAAROM ik zo fanatiek ben en lees het anders eens terug
Wil helemaal niet zielig doen want daar ben ik gewoon veel te sterk voor mentaal en ben door een hel gegaan en meermalen de dood in de ogen gezien en zelfs klinisch dood geweest tijdens zo een operatie en heb geen tunnel of het licht gezien maar WEL die jonge kinderen van amper 15, 16 jaar die samen met mij in zo een wachtkamer zaten te wachten op hun wekelijkse of mischien wel dagelijkse inspuiting voor zo een chemokuur en dat maakt een impact hoor.
Je kan dan stellen dat kanker er altijd al geweest is maar ik hoor niet anders om me heen van allemaal jonge mensen en NIEMAND heeft antwoord gegeven op mijn vraag of zij iemand kennen in hun omgeving en is het net of men de "kop in het zand stopt"
Er MOET toch een oorzaak zijn en WAAR komt die vandaan. Mijn eigen chirurg die me opereerde vertelde me: Ik ga regelmatig naar Oost Duitsland op vakantie en Polen en zie dan die grote gifspuitwagens over die velden maar rijden over de gewassen en aan het eind van de rit worden die zelfde gewassen in grote containers gefikkerd en afgeleverd bij Albert heyn en vreten wij die rotzooi op en blijven de reststoffen die giftig zijn achter in het lichaam en zorgen op termijn voor darmkanker en andere inwendige ziekten
WIE moet je dan nog geloven ??? Als je nagaat dat het akkoord REACH nog niet eens is afgehandeld in Europeesch verband over chemische stoffen ( dus dat stoffen eerst worden gecontroleerd) dan vraag IK me af WAAR we mee bezig zijn en laat mij dan maar achter mijn ouwe
computertje zitten en proberen "iets" los te weken maar dat lukt toch niet en weet ik wel en heb ik
ook al verwoord in een 39 pagina beslaand logboek maar iets drijft me ertoe het toch te proberen
al wordt ik misschien voor een gek, charlatan, of wat dan ook gezien misschien.
In "geleende tijd" neem je het niet meer zo nauw dus geen ruzie maken onderling is het beste
oke ?
Totdat onomstotelijk is vastgesteld dat het niet schadelijk is, dan mogen ze van mij die dingen neerzetten. Eerder niet! Denk je nu echt dat ze ook weer worden weggehaald als uiteindelijk blijkt dat UMTS wèl schadelijk is? Dan is er al in geïnvesteerd en zijn de contracten gesloten.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 20:21 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Waarom is dat logischer? Ik zit behoorlijk logisch in elkaar, ik moet er namelijk van leven, en ik vind het helemaal niet logisch.
Hier zit je toch echt fout naar mijn mening. Als er een idee bestaat dat *iets* (in dit geval UMTS) structureel schadelijk kan zijn voor de gezondheid van mensen (en andere levende wezens, vergeet dat niet!), dan is dat een reden voor voorzorgsmaatregelen. Dat betekent dat, voordat je dat *iets* gaat implementeren, je eerst zorg draagt voor absolute garantie dat het idee dat dat *iets* schadelijk is onjuist is. Dat lijkt mij de meest logische stap. Je implementeert niet eerst dat *iets* om vervolgens nog maar eens te gaan bekijken of het wel of niet schadelijk is.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 20:50 schreef Lyrebird het volgende:
Wat ik probeer te zeggen, is dat als we het over "logisch" hebben, Fuifduif alles behalve logisch is, en ik logisch in elkaar steek. Voor de goede orde, mijn werk heeft niets met UMTS masten te maken.
Dat is principieel onmogelijk.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:07 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Totdat onomstotelijk is vastgesteld dat het niet schadelijk is, dan mogen ze van mij die dingen neerzetten. Eerder niet!
Als dat zo is, dan lijkt mij de conclusie duidelijk: weg met die dingen. Anders is mijn conclusie: leert men nu nooit eens iets van de gemaakte fouten in het verleden?quote:Op zondag 8 januari 2006 11:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat is principieel onmogelijk.
Precies, maar op de één of andere manier is de mens in het algemeen niet in staat om eens verder te kijken dan het winstoogmerk en om te leren van eerdere fouten. Maar ja, wat doe je eraan... actieclubje oprichten en daarmee eenmaal neergezette palen 's nachts stiekem saboteren.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:20 schreef Redux het volgende:
Volgens mij kun je een vergelijking maken met sigaretten, die in de jaren 60 werden neergezet als sportief. Nu weet men beter.
Dan moet je dus alles weg doen want je kan ook niet bewijzen dan TV, computers, stopcontacten, waterkranen, kopergeld, etc etc etc niet gevaarlijk is.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:19 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Als dat zo is, dan lijkt mij de conclusie duidelijk: weg met die dingen. Anders is mijn conclusie: leert men nu nooit eens iets van de gemaakte fouten in het verleden?
Dus je moet alles, werkelijk alles maar verbieden omdat het wel eens zo zou kunnen zijn dat we er in de toekomst achter komen dat het schadelijk is?quote:Op zondag 8 januari 2006 11:20 schreef Redux het volgende:
Volgens mij kun je een vergelijking maken met sigaretten, die in de jaren 60 werden neergezet als sportief. Nu weet men beter.
Waarom ga je niet gewoon weer heksen verbranden?quote:Op zondag 8 januari 2006 11:23 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Precies, maar op de één of andere manier is de mens in het algemeen niet in staat om eens verder te kijken dan het winstoogmerk en om te leren van eerdere fouten. Maar ja, wat doe je eraan... actieclubje oprichten en daarmee eenmaal neergezette palen 's nachts stiekem saboteren.
Ja, in principe wel natuurlijk, maar die zijn er nu eenmaal en in het verlenge van "laten we alsjeblieft nu eens verder nadenken" zou dit een mooi moment zijn om dat ook daadwerkelijk eens te doen. Zolang nieuwe technologie nog niet is geïmplementeerd, is niemand er afhankelijk van... nu kun je er nog wat aan doen.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Dan moet je dus alles weg doen want je kan ook niet bewijzen dan TV, computers, stopcontacten, waterkranen, kopergeld, etc etc etc niet gevaarlijk is.
Ik denk dat men uitstekend in staat is om technieken te testen met als doel te zien wat mogelijke uitwerkingen op de lange baan kunnen zijn.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus je moet alles, werkelijk alles maar verbieden omdat het wel eens zo zou kunnen zijn dat we er in de toekomst achter komen dat het schadelijk is?
Waar slaat deze achterlijke vraag op? Jij bent er vast zo eentje die ten koste van je eigen leefomgeving en wereld in het algemeen (nu, maar ook in de toekomst) graag jezelf verrijkt? Egoïst!quote:Op zondag 8 januari 2006 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom ga je niet gewoon weer heksen verbranden?
Kinderachtig, pietverdriet. Blijkbaar zijn je argumenten op.Ga dan gewoon weg uit dit topic. Je hoeft hier niet te reageren. Laat dat dan maar over aan iemand die wel met argumenten kan discusseren.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom ga je niet gewoon weer heksen verbranden?
Dus alle nieuwe technologie die bepaalde mensen "eng" vinden moet worden tegengehouden, zonder dat daar een reden voor is? Moet hysterie van esotherische hoek de economische en technologische ontwikkeling maar tegenhouden omdat "pulserende stralen" zo eng klinkt?quote:Op zondag 8 januari 2006 11:34 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja, in principe wel natuurlijk, maar die zijn er nu eenmaal en in het verlenge van "laten we alsjeblieft nu eens verder nadenken" zou dit een mooi moment zijn om dat ook daadwerkelijk eens te doen. Zolang nieuwe technologie nog niet is geïmplementeerd, is niemand er afhankelijk van... nu kun je er nog wat aan doen.
Ik wil daarmee aanduiden dat meneer oproept tot een nieuwe middeleeuwen met zijn lynch justitie van de palen saboteren.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:35 schreef Redux het volgende:
[..]
Kinderachtig, pietverdriet. Blijkbaar zijn je argumenten op.Ga dan gewoon weg uit dit topic. Je hoeft hier niet te reageren. Laat dat dan maar over aan iemand die wel met argumenten kan discusseren.
Dan kun je dat ook gewoon aangeven zoals je in deze post doet en niet met zo'n kinderachtige op de man speel post. Je bent toch geen klein kind, of wel?quote:Op zondag 8 januari 2006 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik wil daarmee aanduiden dat meneer oproept tot een nieuwe middeleeuwen met zijn lynch justitie van de palen saboteren.
Zoals ik al zei, je kan principieel nooit aantonen dat iets niet schadelijk is.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:35 schreef Redux het volgende:
[..]
Ik denk dat men uitstekend in staat is om technieken te testen met als doel te zien wat mogelijke uitwerkingen op de lange baan kunnen zijn.
Verzin je dat zelf? Hoe kom je daarbij?quote:Op zondag 8 januari 2006 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Zoals ik al zei, je kan principieel nooit aantonen dat iets niet schadelijk is.
kan ik er wat aan doen dat jij geen beeldspraak begrijpt?quote:Op zondag 8 januari 2006 11:41 schreef Redux het volgende:
[..]
Dan kun je dat ook gewoon aangeven zoals je in deze post doet en niet met zo'n kinderachtige op de man speel post. Je bent toch geen klein kind, of wel?
Dat zeg ik toch niet? Maar fatsoenlijk, serieus en onafhankelijk vooronderzoek vind ik een absolute vereiste. Zoals ik al zei: zolang nieuwe technologie nog niet is geïmplementeerd is niemand ervan afhankelijk (is het nog niet ingeburgerd zeg maar). Nu is het moment om een dergelijk onderzoek uit te voeren. Dat doe je niet wanneer de implementatie eenmaal heeft plaatsgevonden. Probeer dan nog maar eens de klok terug te draaien.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Dus alle nieuwe technologie die bepaalde mensen "eng" vinden moet worden tegengehouden, zonder dat daar een reden voor is? Moet hysterie van esotherische hoek de economische en technologische ontwikkeling maar tegenhouden omdat "pulserende stralen" zo eng klinkt?
Dat is een nieuwe middeleeuwen.
Dus iedereen moet je meteen maar bij het zien van je usericoon begrijpen? Volgens mij is het ook jouw zaak om duidelijk over te komen in een discussie, piet. Beetje slap als je de schuld dan in schoenen van anderen schuift.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
kan ik er wat aan doen dat jij geen beeldspraak begrijpt?
Nee, dat is nu eenmaal zo, je kan een miljoen onderzoeken doen naar de schadelijkheid van iets en niets vinden, maar morgen kan iemand anders met een andere invalshoek aantonen dat het toch schadelijk is.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:43 schreef Redux het volgende:
[..]
Verzin je dat zelf? Hoe kom je daarbij?
Nou, waarom niet? Denk jij dat ik het zal accepteren dat die kapitalistische en inhalige communicatiebedrijven hun zakken vullen, terwijl 'in het veld' mensen langzaam aan in hun gezondheid worden aangetast door de straling? (Mocht het uiteindelijk toch blijken dat het schadelijk is.)quote:Op zondag 8 januari 2006 11:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik wil daarmee aanduiden dat meneer oproept tot een nieuwe middeleeuwen met zijn lynch justitie van de palen saboteren.
Je kunt op zijn minst een schatting bepalen.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat is nu eenmaal zo, je kan een miljoen onderzoeken doen naar de schadelijkheid van iets en niets vinden, maar morgen kan iemand anders met een andere invalshoek aantonen dat het toch schadelijk is.
Je kan dus nooit, principieel niet, bewijzen dat iets niet schadelijk is.
quote:Op zondag 8 januari 2006 11:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat is nu eenmaal zo, je kan een miljoen onderzoeken doen naar de schadelijkheid van iets en niets vinden, maar morgen kan iemand anders met een andere invalshoek aantonen dat het toch schadelijk is.
Dus kan je iedere technologie of ontwikkeling tegenhouden, want je zal nooit in staat zijn aan te tonen dat iets niet schadelijk is.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:43 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet? Maar fatsoenlijk, serieus en onafhankelijk vooronderzoek vind ik een absolute vereiste. Zoals ik al zei: zolang nieuwe technologie nog niet is geïmplementeerd is niemand ervan afhankelijk (is het nog niet ingeburgerd zeg maar). Nu is het moment om een dergelijk onderzoek uit te voeren. Dat doe je niet wanneer de implementatie eenmaal heeft plaatsgevonden. Probeer dan nog maar eens de klok terug te draaien.
Ik heb het erover dat je principieel niet kan aantonen dat iets niet schadelijk is. Dat is een onmogelijkheid, en ik heb je net uitgelegt waarom dat zo is met een voorbeeld.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:47 schreef Redux het volgende:
[..]Wie haalt de wetenschap van morgen erbij? Ik denk dat wanneer je wil aantonen dat iets wel of niet schadeljik is je de wetenschap van NU gebruikt. En met die wetenschap van nu kun je uitstekend bepalen of iets schadelijk is of niet. 'dat is nu eenmaal zo'
Als uit onderzoek blijkt dat er niets schadelijks is gevonden, dan heb je toch bewezen dat het onschadelijk is?quote:Op zondag 8 januari 2006 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus kan je iedere technologie of ontwikkeling tegenhouden, want je zal nooit in staat zijn aan te tonen dat iets niet schadelijk is.
quote:Op zondag 8 januari 2006 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus kan je iedere technologie of ontwikkeling tegenhouden, want je zal nooit in staat zijn aan te tonen dat iets niet schadelijk is.
Is schadelijkheid niet bewezen naar uitvoerig onderzoek, dan is de onschadelijkheid toch ook bewezen?quote:Op zondag 8 januari 2006 11:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb het erover dat je principieel niet kan aantonen dat iets niet schadelijk is. Dat is een onmogelijkheid, en ik heb je net uitgelegt waarom dat zo is met een voorbeeld.
Aantonen dat iets schadelijk is, is een ander verhaal, dat is heel makkelijk.
Waar ik je op wijs is dat de eis van het aantonen van de onschadelijkheid een absurde is.
quote:Op zondag 8 januari 2006 11:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb het erover dat je principieel niet kan aantonen dat iets niet schadelijk is. Dat is een onmogelijkheid, en ik heb je net uitgelegt waarom dat zo is met een voorbeeld.
Aantonen dat iets schadelijk is, is een ander verhaal, dat is heel makkelijk.
Waar ik je op wijs is dat de eis van het aantonen van de onschadelijkheid een absurde is.
oh wow, wat een mooie insteek om objectieve en zekere kennis te verkrijgen--quote:Op zondag 8 januari 2006 11:46 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nou, waarom niet? Denk jij dat ik het zal accepteren dat die kapitalistische en inhalige communicatiebedrijven hun zakken vullen, terwijl 'in het veld' mensen langzaam aan in hun gezondheid worden aangetast door de straling? (Mocht het uiteindelijk toch blijken dat het schadelijk is.)
Omdat hij zijn mening heeft en daarbij blijftquote:Op zondag 8 januari 2006 11:51 schreef FuifDuif het volgende:
[..]Ik geloof mijn ogen niet als ik zoiets lees. Wat wil jij dan: alles maar accepteren wat er op de markt komt? Niet stilstaan bij mogelijke schadelijke neveneffecten en aan de hand daarvan keuzes maken?
Sigarettenfabrikanten hebben laten zien dat dergelijke insteken redenen kunnen zijn om toch hun product op de markt te zetten.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
oh wow, wat een mooie insteek om objectieve en zekere kennis te verkrijgen--
Haal diep adem, en lees mijn post nog eens door, je snapt niet dat er een principieel verschil is tussen het kunnen aantonen van de schadelijkheid en de onschadelijkheid van iets.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:52 schreef Redux het volgende:
[..]ja, je zegt met de wetenschap/kennis van morgen. Je gaat op dit moment dus iets testen, en gaat daarbij dus uit van de wetenschap/kennis van morgen en komt tot de conclusie dat je nu niet kan bepalen dat het schadelijk/onschadelijk is omdat we morgen andere wetenschap/kennis hebben? Volgens mij werkt het niet zo.
Nou ja, hierbij kan ik mij wel verplaatsen in piet. Piet bedoelt dat ook al voor je alle mogelijke onderzoeken uit, er is altijd een kans dat iets anders (waar niemand aan gedacht heeft) uiteindelijk toch nog schade veroorzaakt. Maar ja, als dat een argument is om dan maar helemaal geen onderzoek uit te voeren...quote:Op zondag 8 januari 2006 11:51 schreef Integrity het volgende:
[..]
Is schadelijkheid niet bewezen naar uitvoerig onderzoek, dan is de onschadelijkheid toch ook bewezen?
quote:Op zondag 8 januari 2006 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
oh wow, wat een mooie insteek om objectieve en zekere kennis te verkrijgen--
en?quote:Op zondag 8 januari 2006 11:53 schreef Redux het volgende:
[..]
Sigarettenfabrikanten hebben laten zien dat dergelijke insteken redenen kunnen zijn om toch hun product op de markt te zetten.
Ik heb het nog een keer doorgelezen. Je zegt dat je in principe niet kunt aantonen dat iets schadelijk/onschadelijk is omdat we morgen andere insteken (=kennis/wetenschap) kunnen hebben.quote:Op zondag 8 januari 2006 11:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat is niet het geval, maar als jij tevreden bent met dat er geen schadelijkheid is bewezen, dan zie ik niet in waarom UMTS zou moeten worden tegengehouden, want er is geen schadelijkheid bewezen voor UMTSquote:Op zondag 8 januari 2006 11:51 schreef Integrity het volgende:
[..]
Is schadelijkheid niet bewezen naar uitvoerig onderzoek, dan is de onschadelijkheid toch ook bewezen?
en dus is die reacite van fuifduif geen onderbuikgevoelens post. Die sigarettenfabrikanten hebben laten zien dat dergelijke insteken bestaan.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |