abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 december 2005 @ 00:47:03 #1
134902 eikelraper
Gewone amsterdammer
pi_33566376
Onderstaand een poll die is gehouden en vind u dat de politiek moet ingrijpen of niet, op het plaatsen overal van die UMTS masten met hoogfrequente straling zolang er nog geen gedegen onderzoek heeft plaatsgevonden en/of die straling kankerverwekkend is. Duizenden geleerden en artsen luiden momenteel de alarmbel en nu al worden die UMTS masten de "asbest" van de vorige eeuw genoemd waarvan ook decennia lang de gevaarlijke gevolgen zijn verzwegen. ?

De staat heeft miljarden euro,s gevangen voor de licentie,s en toestemming gegeven een "netwerk"van umtsmasten "uit te rollen" over Nederland waarvan rapporten zeggen dat de hoog gepulste straling levensgevaarlijk kan zijn en eerst gedegen onderzoek moet worden verricht omdat schadelijke effecten pas "op termijn" zichtbaar zullen zijn

Wilt u weten of er bij U in de buurt zo een mast staat ??

Ga naar www.antennebureau.nl
ga dan naar antenneregister
vul dan in op de site die tevoorschijn komt uw postcode en ziet u WAAR in uw ongeving die masten staan

Veel informatie is te vinden op www.stopumts.nl

Onderstaand:
Poll die gehouden is door gezondheidsplein ( www.gezondheidsplein.nl)

Uitslag vorige poll

Met de komst van UMTS en GSM schieten de zendmasten als paddestoelen uit de grond. Het plaatsten van deze masten in de directe omgeving van woningen roept steeds vaker weerstand op bij buurtbewoners. Hoewel er nog geen daadwerkelijk bewijs voor bestaat, zijn zij bang voor de schadelijkheid van de straling van deze masten.

De vraag van vorige week:
Straling van zendmasten: iets om bang voor te zijn?

De antwoorden:

Ja, die straling kan gewoon niet goed zijn (684 stemmen, 55,97%)
Nee, die valt meestal wel mee (291 stemmen, 23,81%)
Weet ik niet (247 stemmen, 20,21%)
Totaal aantal stemmen: 1222
Ben gewoon die politiek zat in Amsterdam met zijn vriendjespolitiek en gesjoemel
pi_33568042
Ik vind het onderzoek naar de straling wel belangrijk, aangezien er nog geringe informatie over bekend is. Vooral op de lange termijn weet men niet wat de gevolgen zullen zijn (vergelijkbaar met asbest, wat pas na jaren begint te spelen, hoewel asbest een stof is en dit dus straling).
Echter, daar staat tegenover dat mensen altijd te maken hebben met straling, denk bijvoorbeeld aan straling uit de ruimte. Hier zijn wij blijkbaar wel tegen bestand en het is de vraag in hoeverre GSM straling daarvan verschilt.

Wat echter wel leuk is om te zien, hoewel de bron natuurlijk niet echt wetenschappijk is en graag inspeelt op de massa, zijn 2 korte fragmenten van Editie NL.
http://www.rtl.nl/(/actue(...)_straling_test_2.xml
en deze: http://www.rtl.nl/(/actue(...)ek46/gsm_sticker.xml

Beide zijn vanuit een andere hoek bekeken.
pi_33571064
Het woord straling betekent niet meteen TJERNOBYL.

We hebben het hier over radiogolven. Niet-ioniserende electromagnetische straling. JA, dat zijn moeilijke woorden, maar als mensen godverdomme nog natuurkunde op school zouden krijgen, dan waren die woorden helemaal niet moeilijk en liep de halve bevolking niet zo hysterisch over UMTS masten te doen.

Als je je hoofd in een werkende magnetron zou kunnen stoppen (wat kan, als je het deurtje saboteert) dan kun je je hersens laten koken. Dan ga je dood.

De hoeveelheid straling die een UMTS mast uitzendt, is niet hoog genoeg om iets soortgelijks te doen.

De oplettende lezer had misschien al gemerkt dat deze UMTS hetze verdacht veel op de hetze tegen mobiele telefoons lijkt, die we nog kennen van het einde van de vorige eeuw. Mensen die geen mobiele telefoon wilden gebruiken, omdat ze bang waren voor een hersentumor.

Na een staaltje oplettend lezen zie ik dat de vorige poster daar een leuke vergelijking over heeft.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zaterdag 31 december 2005 @ 09:54:26 #4
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33571669
ik zou niet bij zon mast in de buurt gaan wonen
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 31 december 2005 @ 10:22:52 #5
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_33572075
Ik wil eerst goede onderzoeken zien.
Er zijn wel mensen die beweren dat het kwaad kan, zou iets met spininversies te maken hebben maar ik ben geen fysicus dus ik kan daar geen zinnig woord over zeggen.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_33572115
De gezondheidsraad heeft momenteel geen reden om de UMTS-masten als gevaarlijk te bestempelen. Begin januari dacht ik is er een Zwitsers onderzoek klaar, en die moet meer duidelijk geven.

Het mooie van UMTS is dat ze dat kunnen bijplaatsen op de bestaande GSM-masten (geen bouwvergunning), dus het aantal extra masten zal zeer beperkt blijven. De mensen worden nu bang gepraat, terwijl daar waarschijnlijk geen enkele reden voor is.

[ Bericht 18% gewijzigd door vw_caddy op 31-12-2005 11:00:06 ]
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
  zaterdag 31 december 2005 @ 10:54:11 #7
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33572579
Ik geloof niet van dat 't schadelijk kan zijn. Ben er dus ook niet bang voor.
pi_33572960
De electromagnetische-straling is schadelijk, maar het ligt er vooral aan of je daar last van hebt of niet...
Maarja, het is schadelijk, so what? Moet de overheid nu alle UMTS-units verbieden? zoja, dan kan je ook al die andere apparaten verbieden die een electromagnetischveld veroorzaken
pi_33573013
Als je er af springt dan is het best gevaarlijk. Verderrest is het allemaal goed te doen en niet extreem ongezond
pi_33573126
wat een hippie zooi, al dat gezeik om een klein beetje straling.
pi_33575006
Ik zou toch niet te dicht bij zo'n ding willen wonen, want dan heb je die straling dus constant als je thuis ben. Volgens mij kan dat op lange termijn toch schadelijk zijn.
  zaterdag 31 december 2005 @ 12:33:38 #12
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_33575325
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 00:47 schreef eikelraper het volgende:
Onderstaand een poll die is gehouden en vind u dat de politiek moet ingrijpen of niet, op het plaatsen overal van die UMTS masten met hoogfrequente straling zolang er nog geen gedegen onderzoek heeft plaatsgevonden en/of die straling kankerverwekkend is. Duizenden geleerden en artsen luiden momenteel de alarmbel en nu al worden die UMTS masten de "asbest" van de vorige eeuw genoemd waarvan ook decennia lang de gevaarlijke gevolgen zijn verzwegen. ?

De staat heeft miljarden euro,s gevangen voor de licentie,s en toestemming gegeven een "netwerk"van umtsmasten "uit te rollen" over Nederland waarvan rapporten zeggen dat de hoog gepulste straling levensgevaarlijk kan zijn en eerst gedegen onderzoek moet worden verricht omdat schadelijke effecten pas "op termijn" zichtbaar zullen zijn

Wilt u weten of er bij U in de buurt zo een mast staat ??

Ga naar www.antennebureau.nl
ga dan naar antenneregister
vul dan in op de site die tevoorschijn komt uw postcode en ziet u WAAR in uw ongeving die masten staan

Veel informatie is te vinden op www.stopumts.nl

Onderstaand:
Poll die gehouden is door gezondheidsplein ( www.gezondheidsplein.nl)

Uitslag vorige poll

Met de komst van UMTS en GSM schieten de zendmasten als paddestoelen uit de grond. Het plaatsten van deze masten in de directe omgeving van woningen roept steeds vaker weerstand op bij buurtbewoners. Hoewel er nog geen daadwerkelijk bewijs voor bestaat, zijn zij bang voor de schadelijkheid van de straling van deze masten.

De vraag van vorige week:
Straling van zendmasten: iets om bang voor te zijn?

De antwoorden:

Ja, die straling kan gewoon niet goed zijn (684 stemmen, 55,97%)
Nee, die valt meestal wel mee (291 stemmen, 23,81%)
Weet ik niet (247 stemmen, 20,21%)
Totaal aantal stemmen: 1222
Waar slaat die pol in hemelsnaam op? Op basis waarvan beantwoorden mensen de vraag, gevoel?
Say your prayers
  zaterdag 31 december 2005 @ 12:35:22 #13
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_33575382
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 12:33 schreef Sickie het volgende:

[..]

Waar slaat die pol in hemelsnaam op? Op basis waarvan beantwoorden mensen de vraag, gevoel?
Precies, een enquete is wetenschappelijk bewijs?
Niet iedere studie is zo zwaar als psychologie
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 31 december 2005 @ 12:52:51 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33576006
Grappig dat mensen zich vreselijk opwinden over de electromagnetische velden van UMTS maar helemaal niet over de electromagnetische velden van hun televisie...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33576055
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 12:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig dat mensen zich vreselijk opwinden over de electromagnetische velden van UMTS maar helemaal niet over de electromagnetische velden van hun televisie...
Of die van hun PC-monitor. Waar je ook nog eens véél dichter opzit.
in a crowd you lose humanity
  zaterdag 31 december 2005 @ 12:54:51 #16
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33576090
ik weet niet precies wat voor straling eraf komt en hoe krachtig die is. Heb er te weinig over gelezen ,maar ik weet wel dat de straling van een radar heel erg schadelijk is. Als jij voor een PAR (Precision Approach Radar) gaat staan op een vliegveld ben je binnen no-time geroosterd.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_33576200
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 12:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik weet niet precies wat voor straling eraf komt en hoe krachtig die is. Heb er te weinig over gelezen ,maar ik weet wel dat de straling van een radar heel erg schadelijk is. Als jij voor een PAR (Precision Approach Radar) gaat staan op een vliegveld ben je binnen no-time geroosterd.
Ja, en als je lang direct voor de boxen staat bij een stevig live-concert kun je gehoorbeschadiging oplopen. Zullen we audio-boxen ook maar verbieden dan?
in a crowd you lose humanity
  zaterdag 31 december 2005 @ 13:03:03 #18
45206 Pietverdriet
pi_33576411
Als je een kilo zout opeet ga je ook dood, dus zout dan ook maar verbieden
  zaterdag 31 december 2005 @ 15:53:00 #19
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33582729
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 13:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je een kilo zout opeet ga je ook dood, dus zout dan ook maar verbieden
En 10 liter water drinken is ook niet echt goed voor je, dus een verbod daarop lijkt me ook op z'n plaats.
pi_33582813
UMTS is gevaarlijk, die radiogolven hebben invloed op mensen.
Maar omdat de regering anders miljarden moeten terugbetalen zijn ze als ongevaarlijk bestempeld.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zaterdag 31 december 2005 @ 15:56:38 #21
45206 Pietverdriet
pi_33582853
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 15:55 schreef longinus het volgende:
UMTS is gevaarlijk, die radiogolven hebben invloed op mensen.
Maak dat eens hard.
quote:
Maar omdat de regering anders miljarden moeten terugbetalen zijn ze als ongevaarlijk bestempeld.
dit is politiek, niet truth
pi_33585801
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 12:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[afbeelding]
Dit is 100% waar. Hier is ook de uitvinding van de magnetron vandaan gekomen.
quote:
Apparently, the invention of the microwave oven - originally called the "radar oven" - goes back to 1946, when Dr. Percy Spencer, an engineer with the Raytheon Corp., was testing a new vacuum tube called a magnetron. At the conclusion of his experiment, Spencer noticed that the candy bar in his pocket had melted. The rest, more or less, is history.
De hoeveelheid energie die je vlak in de buurt van zo'n radarantenne kunt absorberen, is erg hoog. Voor een UMTS mast geldt zoiets niet.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_33585862
Als je er eentje onder je bed hebt zal het wel niet te gezond zijn, voor de rest valt het best wel mee. Zo krachtig zijn die zenders helemaal niet.
  zaterdag 31 december 2005 @ 17:30:46 #24
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33585916
Nouja, het netwerk is jaren geleden voor meer dan 6 miljard verkocht, en nu is het al dan niet schadelijk. Het ene rapport zegt dit, het andere rapport zegt dat.
De waarheid zal ongetwijfeld wel in het midden liggen, maar als de overheid nu bepaald dat UMTS niet door mag gaan krijgen ze dus een claim van minimaal 6 miljard aan hun broek.

Ik denk dat dat genoeg aangeeft, en dat het -ongeacht of het schadelijk is of niet- toch wel doorgaat.
Dat zijn overigens niet mijn woorden, maar iemand van een groot telecom-bedrijf.
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 17:28 schreef Naj_Geetsrev het volgende:
Als je er eentje onder je bed hebt zal het wel niet te gezond zijn, voor de rest valt het best wel mee. Zo krachtig zijn die zenders helemaal niet.
Heel fijn, heb je een bron? TNO of TÜV ofzo?

[ Bericht 17% gewijzigd door Yildiz op 31-12-2005 17:53:24 (typo) ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_33586063
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 17:30 schreef Yildiz het volgende:
Nouja, het netwerk is jaren geleden voor meer dan 6 miljard verkocht, en nu is het al dan niet schadelijk. Het ene rapport zegt dit, het andere rapport zegt dat.
De waarheid zal ongetwijfeld wel in het midden liggen, maar als de overheid nu bepaald dat UMTS niet door mag gaan krijgen ze dus een claim van minimaal 6 miljard aan hun broek.

Ik denk dat dat geneog aangeeft, en dat het -ongeacht of het schadelijk is of niet- toch wel doorgaat.
[..]

Heel fijn, heb je een bron? TNO of TÜV ofzo?
Thuis heb ik een linkje van een artikel hierover. . Als ik er aan denk, dan post ik die link hier maandag wel.
  zaterdag 31 december 2005 @ 17:35:42 #26
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33586081
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 17:35 schreef Naj_Geetsrev het volgende:

[..]

Thuis heb ik een linkje van een artikel hierover. . Als ik er aan denk, dan post ik die link hier maandag wel.
Okay.

Ik heb even dit gevonden:
Google op TNO op UMTS

Ik ga ooit dit rapport eens lezen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Yildiz op 31-12-2005 17:48:23 ]
  zaterdag 31 december 2005 @ 17:59:45 #27
134902 eikelraper
Gewone amsterdammer
pi_33586757
Hoi. Onderstaand zien jullie een bericht wat ik vanmiddag binnenkreeg en ook die uitslag geeft toch aan dat er grote ongerustheid onder de bevolking is ? Je kan je opgeven voor die lijst en dan krijg je al die wettenschappelijk gegevens toegezonden en daar wordt je echt niet vrolijk van. Inderdaad heeft de staat miljarden verdiend aan het uitgeven van die licencies en kunnen ze moeilijk op hun schreden terugkeren maar inmiddels hebben al 40 gemeenten besloten de bouw van umts masten tegen te gaan totdat er een gedegen wetenschappijk onderzoek ik verricht. Straling kan b.v. geldrollen in de hersenen veroorzaken en ga eens naar www.google.nl en vul in geldrollen en dan "en kun je zien wat geldrollen zijn. Is het je overigens ook in je omgeving opgevallen dat er zoveel herseninfarcten en longembolieën voorkomen bij veel jonge mensen en is het niet vreemd eigenlijk dat spotje steeds op t.v. van "Herken een beroerte ???" Wellicht heb je dat wel eens gezien op postbus 51

Doemdenken ?

Met asbest heeft het 3 decennia geduurd voordat men toegaf dat het schadelijk was
UMTS is gepulste straling en leed eens goed dan op ww.stopumts.nl

Allemaal een prettig uiteinde en een vooral gezond 2006 !!!!

----- Original Message -----
From: "Teule" <XXXXXXX>
To: <XXXXXXXXXXX>
Cc: <XXXXXXXXXXX>
Sent: Saturday, December 31, 2005 2:15 PM
Subject: Re: [GeZoMil-lijst] Trouw enquete en commentaar

> Hallo allemaal,
>
> De Trouw enquete is afgesloten op de volgende stand:
>
> Denkt u dat UMTS-masten een gevaar zijn voor de volksgezondheid?
> Ja, de straling die de masten geeft kan nooit gezond zijn: 52%
> Nee, zolang er niets is bewezen vind ik het voorbarig om het verschijnsel
> als een gevaar te zien: 48%
> Totaal aantal stemmen: 1737
>
> Op zichzelf geen slecht resultaat, als je denkt aan de belabberde
> voorlichting over dit onderwerp. De meeste "voorlichting" bestaat uit
> juichende reclames van de telecomindustrie en verkoopverhalen van techneuten
> en het ministerie van economische zaken.
>

[ Bericht 2% gewijzigd door ExtraWaskracht op 31-12-2005 18:02:12 (Email-gegevens weggehaald.) ]
Ben gewoon die politiek zat in Amsterdam met zijn vriendjespolitiek en gesjoemel
  zaterdag 31 december 2005 @ 18:07:48 #28
134902 eikelraper
Gewone amsterdammer
pi_33586943
Sorry hierboven een w vergeten.

Moet zijn www.stopumts.nl.

Overigens onderstaand een artikel uit de Telegraaf i mail 21/3/2005 zie ook op google

Bloed klontert door mobiel bellen
door onze redactie
AMSTERDAM - Twee Duitse studenten hebben de invloed van mobiel bellen op rode bloedlichaampjes onderzocht. De conclusie: rode bloedlichaampjes klonteren samen en vormen 'geldrollen' met alle risico's van dien.

De jonge onderzoekers maakten met een microscoop 255 opnamen van het bloed van 51 proefpersonen. Deze mochten 24 uur lang niet mobiel bellen. De onderzoekers namen eerst bloed af uit de oorlel en vingertop.

Vervolgens moesten de proefpersonen 20 seconden lang bellen met een mobiele telefoon. Direct daarna namen de onderzoekers opnieuw bloed af en na tien minuten nog eens. Het resultaat: na het telefoneren was duidelijk te zien dat de rode bloedlichaampjes klonterden en 'geldrollen' vormden.

Ook tien minuten na het mobiel bellen waren de geldrollen nog duidelijk te zien. De studenten kregen voor hun werk een regionale prijs voor jonge onderzoekers, zo meldt de Schwäbische Zeitung. Door de klontering wordt het risico op trombose verhoogd.
  zaterdag 31 december 2005 @ 18:13:51 #29
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33587111
Er zijn onderzoeken die aangeven dat biologische processen wel degelijk beinvloed kunnen worden door stralingsniveaus die ver onder het toegestane maximum niveau liggen. Daarmee zijn klachten over GSM of UMTS straling wellicht te verklaren. Maar de onderzoeken zijn niet eenduidig.

Overigens, als je je zorgen maakt over GSM- of UMTS straling, dan zou je je nog VEEL MEER zorgen moeten maken over DECT telefoons (digitale draadloze huistelefoons). Voor de meeste mensen zijn DECT telefoons verreweg de grootste bron van straling (zelfs als je er zelf geen hebt, dan staat die van de buren misschien maar een paar meter van je bed vandaan!).
Het punt met DECT telefoons is dat het basisstation continue uitzendt, ook als je helemaal niet belt. Daarom is de totale hoeveelheid straling die je ontvangt zo hoog. Ook gaat het hier om gepulste straling en uit ondezoeken lijkt het dat gepulste straling grotere effecten heeft dan een continue golf.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 31 december 2005 @ 18:45:36 #30
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33588001
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 12:22 schreef FloggingMolly het volgende:
Ik zou toch niet te dicht bij zo'n ding willen wonen, want dan heb je die straling dus constant als je thuis ben. Volgens mij kan dat op lange termijn toch schadelijk zijn.
kosmische straling heb je ook overal en altijd. Ik dacht dat er uit de aarde ook straling kwam.

Kortom: al 100en miljoenen jaren is er straling om en door ons heen.

het enige wat ik dan niet snap is dat bijvoorbeeld moneturs van radar systemen moeten uitkijken als dat ding aanstaat. Kan iemand mij uitleggen waarom dat dan is?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 31 december 2005 @ 18:46:10 #31
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33588020
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 12:52 schreef Pietverdriet het volgende:
of de aarde zelf
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 31 december 2005 @ 18:51:49 #32
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33588167
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 18:07 schreef eikelraper het volgende:
Sorry hierboven een w vergeten.

Moet zijn www.stopumts.nl.

Overigens onderstaand een artikel uit de Telegraaf i mail 21/3/2005 zie ook op google

Bloed klontert door mobiel bellen
door onze redactie
AMSTERDAM - Twee Duitse studenten hebben de invloed van mobiel bellen op rode bloedlichaampjes onderzocht. De conclusie: rode bloedlichaampjes klonteren samen en vormen 'geldrollen' met alle risico's van dien.

De jonge onderzoekers maakten met een microscoop 255 opnamen van het bloed van 51 proefpersonen. Deze mochten 24 uur lang niet mobiel bellen. De onderzoekers namen eerst bloed af uit de oorlel en vingertop.

Vervolgens moesten de proefpersonen 20 seconden lang bellen met een mobiele telefoon. Direct daarna namen de onderzoekers opnieuw bloed af en na tien minuten nog eens. Het resultaat: na het telefoneren was duidelijk te zien dat de rode bloedlichaampjes klonterden en 'geldrollen' vormden.

Ook tien minuten na het mobiel bellen waren de geldrollen nog duidelijk te zien. De studenten kregen voor hun werk een regionale prijs voor jonge onderzoekers, zo meldt de Schwäbische Zeitung. Door de klontering wordt het risico op trombose verhoogd.
een paar studentjes. Dat neem ik niet zo serieus. Laten ze eerst maar eens hun PhD halen. Dan praten we verder.
  zaterdag 31 december 2005 @ 18:53:58 #33
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33588221
quote:
Het punt met DECT telefoons is dat het basisstation continue uitzendt, ook als je helemaal niet belt. Daarom is de totale hoeveelheid straling die je ontvangt zo hoog.
ontvangt. het gaat toch dwars door je heen?

De wetenschap die hier verstand van heeft is de natuurkunde en zolang de natuurkundigen in dit land niet massaal aan het rellen slaan is er niks aan het handje lijkt me.
  zaterdag 31 december 2005 @ 18:54:34 #34
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33588236
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 18:46 schreef McCarthy het volgende:

[..]

of de aarde zelf
Het is natuurlijk wel een vergelijking die kant noch wal raakt, want, kom maar eens op met een rapport als TNO / TÜV waarin dúidelijk staat dat het geen schade toebrengt. En dan geen 'dit rapport werd mede mogelijk gemaakt door Nokia' want dat valt echt niet objectief te noemen.

Zo kan je ook wel gaan zeggen dat een botsing met een auto die 100km/u gaat geen pijn doet, omdat een botsing met 10km/u ook geen pijn doet. Vooralsnog is het niet helder wat het nu precies (ook op de lange termijn vooral) doet. Of wel soms?
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 18:51 schreef McCarthy het volgende:

[..]

een paar studentjes. Dat neem ik niet zo serieus. Laten ze eerst maar eens hun PhD halen. Dan praten we verder.
Dat ze student zijn maakt het onderzoek niet per definitie ongeldig.
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 18:45 schreef McCarthy het volgende:

[..]

kosmische straling heb je ook overal en altijd. Ik dacht dat er uit de aarde ook straling kwam.

Kortom: al 100en miljoenen jaren is er straling om en door ons heen.

het enige wat ik dan niet snap is dat bijvoorbeeld moneturs van radar systemen moeten uitkijken als dat ding aanstaat. Kan iemand mij uitleggen waarom dat dan is?
Nou, eigenlijk wat BHFH al even eerder zei, je wordt levend geflambeerd.
Die straling gaat niet dwars door je heen, straling is vaak een trilling die moleculen ook laat trillen. Vaak is dit inderdaad onschadelijk, maar er is een grijs gebied, en ook een gevaarlijk gebied. Zie het Patriot radar gebeuren eens. Je moet de eerste link natuurlijk hebben.
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 18:13 schreef SeLang het volgende:
Er zijn onderzoeken die aangeven dat biologische processen wel degelijk beinvloed kunnen worden door stralingsniveaus die ver onder het toegestane maximum niveau liggen. Daarmee zijn klachten over GSM of UMTS straling wellicht te verklaren. Maar de onderzoeken zijn niet eenduidig.

Overigens, als je je zorgen maakt over GSM- of UMTS straling, dan zou je je nog VEEL MEER zorgen moeten maken over DECT telefoons (digitale draadloze huistelefoons). Voor de meeste mensen zijn DECT telefoons verreweg de grootste bron van straling (zelfs als je er zelf geen hebt, dan staat die van de buren misschien maar een paar meter van je bed vandaan!).
Het punt met DECT telefoons is dat het basisstation continue uitzendt, ook als je helemaal niet belt. Daarom is de totale hoeveelheid straling die je ontvangt zo hoog. Ook gaat het hier om gepulste straling en uit ondezoeken lijkt het dat gepulste straling grotere effecten heeft dan een continue golf.
Precies.

[ Bericht 22% gewijzigd door Yildiz op 31-12-2005 18:59:48 ]
pi_33588298
Deathtowers is wat ik je brom!
  zaterdag 31 december 2005 @ 18:58:50 #36
45206 Pietverdriet
pi_33588339
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 18:54 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Het is natuurlijk wel een vergelijking die kant noch wal raakt, want, kom maar eens op met een rapport als TNO / TÜV waarin dúidelijk staat dat het geen schade toebrengt. En dan geen 'dit rapport werd mede mogelijk gemaakt door Nokia' want dat valt echt niet objectief te noemen.
.
Nee, wat kant noch wal raakt is dat mensen zich opwinden over UMTS of GSM, maar niet over televisiezenders, radiozenders (die allebei met werkelijk enorme vermogens werken itt gsm en umts), de electromagnetische straling van TV, Monitor, Computer, Versterker, etc etc
Mensen winden zich op over hoogspanningsmasten 500 meter van hun huis, maar niet van de draden in hun eigen huis.
Dat snijd allemaal geen hout.
  zaterdag 31 december 2005 @ 18:58:56 #37
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33588342
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 18:54 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Zo kan je ook wel gaan zeggen dat een botsing met een auto die 100km/u gaat geen pijn doet, omdat een botsing met 10km/u ook geen pijn doet. Vooralsnog is het niet helder wat het nu precies (ook op de lange termijn vooral) doet. Of wel soms?
ik snap er geen hout van maar wat ik duidelijk probeerde te maken is dat er altijd al natuurlijke achtergrondstraling aanwezig is, uit de kosmos en ook uit de aarde zelf (dnek ik).

waarschijnlijk bevat het spectrum van de zon ook alle frequenties die bij GSM en UMTS voorkomen.

Niks om je zorgen te maken.
  zaterdag 31 december 2005 @ 19:03:06 #38
45206 Pietverdriet
pi_33588451
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 18:58 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ik snap er geen hout van maar wat ik duidelijk probeerde te maken is dat er altijd al natuurlijke achtergrondstraling aanwezig is, uit de kosmos en ook uit de aarde zelf (dnek ik).

waarschijnlijk bevat het spectrum van de zon ook alle frequenties die bij GSM en UMTS voorkomen.

Tja de zon is een enorme zender, sluit maar eens richtantenne op een tv aan en richt deze op de zon en loop de frequentie band eens door.
Vooral zonnevlammen leveren zoveel straling dat ze het noorderlicht kunnen veroorzaken, stroomstoringen en radioverkeer lamleggen
  zaterdag 31 december 2005 @ 19:03:51 #39
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33588470
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 18:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, wat kant noch wal raakt is dat mensen zich opwinden over UMTS of GSM, maar niet over televisiezenders, radiozenders (die allebei met werkelijk enorme vermogens werken itt gsm en umts), de electromagnetische straling van TV, Monitor, Computer, Versterker, etc etc
Mensen winden zich op over hoogspanningsmasten 500 meter van hun huis, maar niet van de draden in hun eigen huis.
Ah, dat een 240volt leiding niet schadelijk is betekend niet per definitie dat enkele kabels waar 10.000 volt op staat eveneens onschadelijk is. Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen, maar zomaar vergelijkingen trekken hier is niet te doen.
  zaterdag 31 december 2005 @ 19:05:32 #40
45206 Pietverdriet
pi_33588513
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 19:03 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ah, dat een 240volt leiding niet schadelijk is betekend niet per definitie dat enkele kabels waar 10.000 volt op staat eveneens onschadelijk is. Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen, maar zomaar vergelijkingen trekken hier is niet te doen.
Jij snapt niet echt wat ik daar schreef schat.
  zaterdag 31 december 2005 @ 19:13:09 #41
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33588707
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 19:03 schreef Yildiz het volgende:

[..]

doe jij nou beta?
het magnetisch veld van de aarde is al 1000 keer sterker dan het veld dat de stroom door die kabels opwekt.

Echt niks om je zorgen over te maken hoor.
  zaterdag 31 december 2005 @ 19:15:35 #42
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33588782
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 18:53 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ontvangt. het gaat toch dwars door je heen?

De wetenschap die hier verstand van heeft is de natuurkunde en zolang de natuurkundigen in dit land niet massaal aan het rellen slaan is er niks aan het handje lijkt me.
Een bepaald percentage wordt geabsorbeerd.
De huidige normen zijn gebaseerd op een maximale toegestane opwarming van het lichaam ten gevolge van geabsorbeerde straling. Maar er zijn ook andere biologische effecten aangetoond die niet door deze opwarming kunnen worden verklaard omdat ze bij veel lagere stralingsniveaus als optreden.

De huidige normen zijn dus gebaseerd op een effect dat pas optreedt bij veel hogere stralingsniveas dan een aantal andere waargenomen effecten. Er zou dus meer onderzoek gedaan moeten worden om die effecten beter te kunnen begrijpen.

Zelf ben ik ook van nature sceptisch, maar je moet je ogen niet sluiten voor verschijnselen die je waarneemt maar (nog) niet begrijpt.
Mijn reisverslagen
pi_33588858
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 18:58 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Waarschijnlijk klopt je theorie niet, het spectrum van de zon zal die frequenties niet bevatten of in zo'n lage hoeveelheden dat ze geen intreferentie veroorzaken.

Als de zon goed je huiskamer in schijnt recht op de tv werkt soms de afstandsbediening niet, omdat er dan teveel infrarood licht in de ontvanger schijnt.

En dat sommige mensen hier alle straling als normaal beschouwen dat snap ik niet echt zeker gezien het feit dat men nog niet eens wenst onderscheid te maken naar gelang de intensiteit.

Als achtergrond straling hebben we ook wat radioactive straling, als ik maar genoeg radioacteif matriaal bij elkaar verzamel wordt het steeds meer, en zou ik graag deze ongelovigen aan deze test wilen onderwerepen of het dan ook geen invloed op hun heeft. Dan zeg ik ook wel tegen het testpanel : Niks om je zorgen te maken.
pi_33588953
Intensiteit en frequentie van straling zijn idd de factoren waar het om draait. Het is b.v. niet gezond om je hoofd in een werkende magnetron te stoppen, maar misschien wil McCarthy het uitproberen... Mobiele telefoons zijn ook niet gezond, je zou echter minstens 7 dagen per week 8 uur per dag continu moeten bellen om nadelige gevolgen te ondervinden. Bij kinderen ligt dit anders aangezien hun schedel veel dunner is. Een GSM constant in je broekzak dragen kan overigens onvruchtbaarheid veroorzaken.
  zaterdag 31 december 2005 @ 19:26:27 #45
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33589083
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 18:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Radio- en televisiezenders zenden wel veel grotere vermogens uit maar er is maar een beperkte groep die er zo dichtbij woont dat ze in een gebied zitten met een grote stralingsdichtheid.
Verder is de aard van de signalen ook verschillend. De meeste onderzoeken die biologische effecten aantonen van straling geven aan dat gepulste straling een veel grotere invloed heeft dan een continue golf. Ook is het denkbaar dat bepaalde frequenties schadelijker zijn dan anderen omdat dat resonanties kan veroorzaken. Overigens is het best mogelijk dat radio- en tv zenders ook een (negatieve) invloed hebben maar dat dat gewoon nog nooit is opgemerkt.

Wat betreft electriciteitskabels in huis:
Dat veroorzaakt nauwelijks velden omdat de retourleiding er direct langs loopt. Die velden heffen elkaar dus gewoon op. Alleen als je een grote lus maakt (dus heen- en retourleiding ver uit elkaar) krijg je een groter effect. Maar normaal gesproken kom je dat in een huis niet tegen.
Verder zijn dat zeer laagfrequente velden. Misschien ook met een biologisch effect, maar wel een ander effect.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 31 december 2005 @ 21:59:54 #46
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33592289
in nijmegen hebben ze eens ene kikker laten vliegen door hem in een iets te heftig magnetisch veld te stoppen.
  zondag 1 januari 2006 @ 00:31:07 #47
134902 eikelraper
Gewone amsterdammer
pi_33594356
ALLEREERST ALLEMAAL EEN HEEL GELUKKIG EN VOORAL GEZOND 2006 !!!

Onderstaand stuur ik even wat dokumentatie ter overpeinzing en ter bestudering. Het is GEENSZINS mijn bedoeling paniek te zaaien en/of ongerustheid teweeg te brengen maar het is belangrijk genoeg om het "tot de mensen" door te laten dringen want er wordt al zoveel verzwegen
door de overheid.

Hoop dat u mijn topic waardeert en me NIET ziet als een of andere overdreven gek en de polls
zie bovenstaand hebben aangegeven immers dat in beide gevallen meerder mensen in het land hun "twijfels" hebben dus best de moeite waard ons hierin gaan te verdiepen toch ?
Onderstaand een en ander :

Actievoerders vertragen bouw van UMTS-masten
Bewoners zijn bang dat straling gezondheid aantast
door Romana Abels

Veertig gemeenten weigeren bouwvergunningen af te geven voor antennes voor
gsm of UMTS. Met die laatste wordt mobiel internet mogelijk. Bewoners bij de
geplande masten vrezen dat de straling hun gezondheid aantast.
Het rijk heeft de aanbieders van deze nieuwe dienst toegezegd dat zij door
het hele land duizenden masten mogen plaatsen. Gemeenten moeten echter, als
de installatie niet op een hoog gebouw geplaatst kan worden, een
bouwvergunning afgeven voor een mast. In die procedures worden zij
geconfronteerd met massaal burgerprotest.
Spijkenisse bijvoorbeeld kreeg de afgelopen maanden te maken met ’
Spijkenisse Tegen Straling’, een geoliede machine van actievoerders die met
pamfletten en stralingsmeters de wijken door trok. Ze keerden zich tegen de
komst van een 15 meter hoge mast voor UMTS aan de rand van een
nieuwbouwwijk, maar later ook tegen al langer bestaande masten. Zij ketenden
zich ook al eens vast aan een telefoonmast.
De gemeente bond in: de al afgegeven vergunning voor het plaatsen van UMTS
in de mast werd ingetrokken en TNO kreeg opdracht onderzoek te doen naar de
stralingsniveaus. Wethouder G. van Buuren van Spijkenisse heeft een
smeekbede aan het kabinet: ,,Doe wat! Als die straling echt ongevaarlijk is,
breng dat dan in een heldere boodschap over het voetlicht.”
Nog 39 andere gemeenten hebben besloten voorlopig af te zien van
bouwvergunningen voor UMTS- en gsm-masten. Steden als Amersfoort, Alkmaar,
Eindhoven, Arnhem, Zutphen en Lelystad wachten op de uitkomst van een
onderzoek naar de effecten van UMTS op het welbevinden van mensen. De
resultaten worden begin volgend jaar verwacht.
,,Ik heb er met een delegatie uit Haaksbergen bij de ministeries van vrom en
economische zaken op aangedrongen dat men wacht tot er garanties kunnen
worden gegeven aan de bevolking dat de gezondheid geen gevaar loopt”, zegt
K. Loohuis, burgemeester van Haaksbergen. ,,Ik heb nog nooit zo’n
maatschappelijke onrust meegemaakt. Er heerst oprechte angst bij de
bevolking, en boosheid. Ik ben er echt van geschrokken. Ik heb tegen de
ministeries gezegd: als jullie er zo zeker van zijn dat het geen effecten
heeft, zorg er dan voor dat wij als gemeenten er niets meer over te zeggen
hebben en zet die antennes gewoon neer. Plaats ons niet in deze positie.”

De angst steekt de kop op
Straling van masten
door Romana Abels
De angst voor straling door telecom-masten neemt opeens snel toe onder
burgers. „Ik zeg altijd maar: ook al is maar één procent van wat je erover
leest op internet waar, dan nog is het te veel.”
Het bestuur van het Amsterdamse stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer denkt zelf
dat het wel meevalt met de schadelijke gevolgen van de straling die de
nieuwste telefoonmasten veroorzaken.
Toch besloot dit stadsdeel vorige week om het dak van de P.J.
Troelstraschool in te pakken in stralingwerende folie. Op het dak van die
school staat al sinds 1998 een gsm-antenne. Vorig jaar werd die antenne
uitgerust voor UMTS, de technologie die het mogelijk maakt ook mobiel te
internetten. ,,We konden de angst van de ouders voor de gevolgen van de
straling op kinderen niet helemaal wegnemen”, verklaart het stadsdeel. ,,Het
schijnt dat het laatste onderzoek naar de gevolgen van de straling van die
masten nog niet is afgerond. We nemen het zekere voor het onzekere.”
Niet alleen Amsterdam Geuzenveld-Slotermeer neemt het zekere voor het
onzekere. Ook in Haaksbergen merkt burgemeester K. Loohuis de onrust. ,,Ik
persoonlijk ben er niet zo bang voor, ik bel nog mobiel, heb thuis nog
magnetron, draadloos internet en radiowekker staan. Maar de angst van de
bevolking is groot. Daar kan ik niets aan veranderen.”
In een voorstad van Rotterdam heeft Alex Swinkels ’Spijkenisse tegen
Straling’ opgericht. Hij is arbeidsongeschikt, en had toen hij op 31
augustus een brief van de gemeente in de bus kreeg tijd om zich af te vragen
waar dit nu weer over zou gaan. ,,Het was een uitnodiging voor een
inspraakavond”, zegt Swinkels, ,,omdat er tegenover mijn wijk een mast zou
worden geplaatst voor UMTS. Ik wist ook niet wat dat was. Ik was tegen, want
die vijftien meter hoge mast moest midden in een park komen. Op internet
ging ik op zoek en ik werd ongerust. Is die straling wel gezond? De regering
zegt: ‘Niks aan de hand, het blijft binnen de normen’, maar op internet lees
ik dat in andere landen strengere normen gelden. Hoe zit dat?”
Swinkels ging de huizen langs, in eerste instantie om zijn buren te
waarschuwen over de inspraakavond. Hij maakte pamfletten waarin hij iedereen
die in het straalgebied van de antenne woont, opriep om te komen. ,,Het was
in een voetbalkantine, er stonden ongeveer vijftig stoelen. Maar er kwamen
wel vierhonderd mensen.” De periode daarna verdiepte Swinkels zich in de
materie. Hij vond websites waar onderzoeken worden aangehaald waar hij de
GGD niet over hoorde, las verhalen van mensen die zeggen doodziek te zijn
door de straling in hun huis. Hij legde contact met een man die onderzoek
doet naar milieuziektes. Hij raakte zo in de ban van het onderwerp, dat hij
zelf een stralingsmeter kocht, schrok van de hoeveelheid straling die hij al
in huis had, en besloot zijn draadloze telefoon ook de deur uit te doen. En
zo verging het ook zijn buren.
,,Iedereen belt hier tegenwoordig aan een draadje”, zegt Swinkels. ,,Toen
dachten we: hoe is dat dan voor de mensen hier verderop in Spijkenisse, die
zo’n mast op hun flat hebben staan?” Spijkenisse tegen Straling ging op
onderzoek uit. ,,Op de bovenste drie etages van de Marrewijkflat begon de
stralingsmeter echt uit te slaan. 1,8 volt per meter, 2 volt per meter. We
belden bij die mensen aan. Wat denk je? Ze hadden allemaal klachten. Van
duizeligheid tot kanker.”
De straling in de appartementen in de Marrewijkflat is eergisteren door TNO
opnieuw gemeten, in opdracht van de gemeente. De mast in het park tegenover
Swinkels kwam er niet.
,,Die actiegroep wekt wat mij betreft meer onrust dan nodig is”, zegt de
wethouder. ,,Maar ik ben geen dokter. Ik kan niet onderzoeken of die mensen
echt ziek zijn van straling.” Dus neemt Spijkenisse de burgers serieus.
Dat is meer dan de gemeente Amsterdam deed met de 38-jarige Edwin van
Vierzen. Van Vierzen sloeg ongeveer anderhalf jaar geleden alarm. Op het dak
van zijn flat was een UMTS-mast verrezen. Hij heeft er, zegt hij, last van.
Van Vierzen: ,,Ik heb steeds meer last van oorsuizingen, en
oudemensenziekte. Ik voel het als ik in de auto langs een antenne rijd. Ik
moest stoppen met mijn werk omdat ook daar te veel straling was. Van de
huisarts heb ik slaappillen gekregen, want ik heb veel last van
slapeloosheid door die stralen. Daar helpt de kooi van aluminiumfolie die ik
rond mijn bed bouwde weinig tegen, want deze straling kan door de kleinste
kiertjes. Ik heb wel baat bij iets anders: ik slaap vaak met een mutsje van
aluminiumfolie op mijn hoofd. En als het me te veel wordt, dan vlucht ik de
stad uit. Naar mijn broer in Harderwijk bijvoorbeeld, of naar het
stralingvrije huisje in Putten dat de stichting electro-allergie verhuurt.”
Van Vierzen vermoedt dat zijn klachten zijn ontstaan door een te lange
blootstelling aan straling, waardoor hij overgevoelig is geworden. ,,Ik was
tien jaar geleden een van de eersten met een mobiele telefoon, had mobiel
internet en een DECT-telefoon. Ik denk dat het te veel is geweest.” Nu
probeert Van Vierzen zo goed en zo kwaad als het gaat verder te leven.
,,Mensen denken dat ik een beetje gek ben, met dat bed in folie en zo. Dat
vind ik wel jammer, dat ik zo weinig serieus word genomen.”
Toch was het het verhaal van Edwin van Vierzen waardoor Chantal Ophuis uit
Haaksbergen ongerust raakte. Ze las het vorige zomer op de website
stopumts.nl. ,,Totdat er in onze wijk een UMTS-mast zou komen, had ik van
die hele term nog nooit gehoord”, zegt de negenentwintigjarige Ophuis, in
het dagelijks leven werkzaam op de marketing-afdeling van bierbrouwer
Grolsch en in de zomer ballonvaarder. Ophuis maakte zich meteen zorgen, want
in het bericht dat ze van de gemeente ontving, werd gesproken van een
telefoonmast op een ‘industrieterrein’, terwijl daar ook woningen zouden
komen. Zo woont zij zelf nu met haar man boven een grote loods met hun
ballonnen.
,,Al snel begreep ik dat er veel onderzoek is gedaan naar de effecten van
UMTS, maar dat niemand kan zeggen dat het onschadelijk is”, zegt ze. De
gezondheidsraad zegt: er is meer onderzoek nodig. De mensen van de GGD
hebben ons geprobeerd te vertellen dat het wel meevalt met de risico’s. Maar
voor mij is dat niet zeker. Ik denk: misschien is het wel net als met
asbest, toen zei ook iedereen dat het volkomen veilig was om dat spul in je
tuin te gooien. Dertig jaar later zitten we met de gevolgen. En op internet
lees je de vreselijkste verhalen. Ik zeg altijd maar: ook al is maar één
procent van wat je op stopumts.nl leest waar, dan nog is het te veel.”
Ophuis heeft, om te voorkomen dat de mast in haar wijk kwam te staan, vorig
jaar bijna permanent actie gevoerd. ,,Steeds maar bombardeerde ik de
gemeenteraad met informatie. Internetpagina’s, hele boeken stuurde ik op. Ik
dacht: baat het niet, dan schaadt het niet. Mijn stelling is: zolang niet
bewezen is dat die technologie onschadelijk is, moeten we er niet aan
beginnen. En daarmee kreeg ik zo’n beetje de hele Haaksbergse bevolking
mee.”
De mast in de wijk waar Ophuis woont, kwam er niet. De rust leek in
Haaksbergen weergekeerd, tot twee maanden geleden. Toen bleek dat KPN in een
bestaande gsm-mast elders in Haaksbergen een UMTS-installatie wilde hangen.
Ophuis: ,,We hebben een caravan neergezet op de toegangsweg naar die mast.
Dag en nacht hebben we die toegang bewaakt. Kwamen die installateurs op een
vrijdagochtend, was de weg dicht. Het was voor ons ook gek: wij zijn geen
standaard actievoerders. We zijn nette mensen met banen en kinderen. Het
enige wat we willen, is zekerheid.” De gemeente Haaksbergen is nu verwikkeld
in twee juridische procedures die door telecombedrijven zijn aangespannen.
De oorzaak van de angst
De onrust over UMTS-masten is ontstaan nadat TNO in 2003 de uitkomsten van
een onderzoek naar het welbevinden van mensen in de buurt van UMTS-straling
bekend maakte. Uit dat onderzoek bleek dat er een meetbaar effect was:
mensen voelden zich minder prettig in de buurt van UMTS. Ze kregen last van
duizelingen en een onbestemd gevoel. Naar aanleiding van dat onderzoek heeft
de gezondheidsraad nader onderzoek aanbevolen. Dat wordt op dit moment in
Zwitserland gehouden. De uitkomsten van dat onderzoek zullen dit voorjaar
bekend worden.
Zowel de gezondheidsraad als de wereldgezondheidsorganisatie WHO stelt dat
de uitkomsten van het TNO-onderzoek voorlopig onvoldoende basis vormen om
het beleid ten aanzien van UMTS te veranderen. Veel andere onderzoeken geven
geen effecten aan.
Maar de tegenstanders vermoeden dat de economische belangen te groot zijn,
en dat verbloemd wordt dat de lichte duizelingen op den duur zullen overgaan
in kanker, bijvoorbeeld.
Nu gemeentebesturen onder druk van burgers moeilijk doen over nieuwe masten,
ergeren de telecom-bedrijven zich. Zij ondertekenden twee jaar geleden een
convenant met het rijk, waarin werd geregeld dat zij tienduizenden extra
masten mochten plaatsen voor UMTS. ,,Nu gemeenten niet meewerken, wordt
steeds vaker geklaagd over gebrek aan dekking in een bepaald gebied”, zegt
de woordvoerder van Monet, het conglomeraat van aanbieders in Nederland.
,,Vele tientallen onderzoeken hebben aangetoond dat het niet gevaarlijk is.
Maar op internet lezen mensen dan toch weer andere dingen.” Monet is in
‘vergaande onderhandeling’ met de rijksoverheid over betere voorlichting.
,,We hebben deze tegenstand niet goed voorzien. Dat komt waarschijnlijk
omdat UMTS volgens ons dezelfde technologie is als radio en televisie.”

=====================================

Schadelijk effect van UMTS -straling is nog nooit vastgesteld

Van onze redactie wetenschap

Wetenschappelijk is er geen twijfel: straling van UMTS of gsm kan geen kwaad. Maar hard bewijs is er niet.

De Gezondheidsraad leek vorige maand duidelijk in zijn tussenrapport: “Er zijn thans geen wetenschappelijke gronden om aan te nemen dat lichamelijke klachten veroorzaakt kunnen worden door blootstelling aan elektromagnetische velden.” Maar veel mensen lezen in deze zin: de wetenschap weet het (nog) niet. En ze denken: ze wisten het van de asbest ook niet, en zie wat daar van geworden is.

Die gedachte is niet terecht. Vooropgesteld: het is zelden wetenschappelijk te bewijzen dat iets niet bestaat. Maar er zijn weinig fenomenen zo uitgebreid onderzocht als de mogelijke gezondheidseffecten van elektromagnetische straling. Uit geen enkele studie die de toets der kritiek kon doorstaan, is een schadelijk effect gebleken. Behalve dan natuurlijk van de zogeheten ioniserende straling zoals röntgenstraling. Maar voor de meer alledaagse straling niet, of die nu afkomstig is van hoogspanningslijnen, tv-zenders of mobiele telefoons. Er is ook geen enkel biologisch mechanisme bekend, dat verklaart hoe die straling schade zou kunnen aanrichten.

Bij deze stelligheid zijn twee kanttekeningen te plaatsen. Ten eerste is uit epidemiologisch onderzoek gebleken, dat kinderen die in de buurt van hoogspanningslijnen wonen een verhoogd risico op leukemie hebben: in Nederland één extra geval per twee jaar. Maar, zeggen de onderzoekers er altijd bij: het is een statistisch verband. Het oorzakelijke verband kan een ander zijn dan de elektromagnetische straling.

De tweede kanttekening betreft onderzoek van TNO uit 2003. Daaruit leek te volgen, dat UMTS -straling invloed had op het welbevinden: de mensen zeiden er hoofdpijn van te krijgen of duizelig te worden. Dat was opmerkelijk, omdat UMTS -straling fysisch niet zoveel anders is dan die van gsm of tv. De Gezondheidsraad had kritiek op de studie en adviseerde vervolgonderzoek. Resultaten daarvan worden komend voorjaar verwacht.

Onderzoeker prof. P. Zwamborn is voorzichtig, maar blijft vooralsnog bij zijn conclusie: “Ik ging uit van de gedachte, dat er geen effect zou zijn en die nulhypothese moest ik op grond van het onderzoek verwerpen”. Wat die conclusie precies betekent, weet hij zelf ook niet. Misschien was er een werkelijk welzijnseffect, misschien heeft de statistiek hem parten gespeeld.

Zwamborn benadrukt wel, dat dit mogelijke effect van een andere orde is dan de klachten waar mensen die in de buurt van zendmasten wonen, het over hebben. “Dergelijke klachten, zoals slapeloosheid of aanhoudende hoofdpijn, kan ik met mijn studie absoluut niet verklaren. Het intrigeert me wel. Of UMTS -velden de klachten veroorzaken of niet, vind ik niet zo spannend. Ik wil weten wat de oorzaak is. Je zult mij niet horen zeggen, dat die klagers zich aanstellen.”

gezondheidsklachten

'UMTS -masten moet je mensen niet opdringen'

Van onze verslaggever

Het protest tegen UMTS -masten heeft weinig maken met gezondheidsrisico's, zegt Fred Woudenberg van de GGD Amsterdam. “Mensen hebben vooral het idee dat zo'n mast wordt opgedrongen.”

Gisteren berichtte Trouw dat zeker veertig Nederlandse gemeenten weigeren vergunningen af te geven voor plaatsing van UMTS -masten. Bewoners vrezen gezondheidsschade door straling van de masten, die nodig zijn voor mobiel internet.

Hoewel er tot op heden nauwelijks wetenschappelijk onderbouwde aanwijzingen zijn voor een verhoogd gezondheidsrisico, zijn omwonenden van de 43 meter hoge masten bang. Waar die angst precies vandaan komt, is volgens Woudenberg, hoofd medische milieukunde van de GGD Amsterdam, moeilijk te zeggen. “In Duitsland zorgt het verschijnsel 'elektrostress' al sinds de opkomst van de gsm voor veel commotie.”

Probleem bij de plaatsing van de UMTS -masten is dat de overheid de zendvergunningen voor miljarden heeft geveild. Daardoor ontstaat bij burgers al snel het idee dat de plaatsing van masten wordt doorgedrukt, zegt Woudenberg. Gezondheid tegenover geld: iets wat in het verleden ook bij bodemverontreiniging speelde.

“Vervolgens gaan de eigenaren van die mast na plaatsing nog eens benadrukken hoe gering de risico's wel niet zijn.” Dat werkt volgens de GGD'er als een rode lap op een stier. Je kunt wel zeggen dat het risico gering is, maar er is ook geen honderd procent garantie te geven dat het geen enkel effect heeft.”

Wel of geen mast in het park of op het dak van de flat: vaak is het geen vrijwillige keuze. Hoewel roken aantoonbaar veel schadelijker is dan UMTS -straling, kan een roker nog altijd besluiten geen sigaret op te steken. “Het ontbreken van die keuzemogelijkheid bij UMTS -masten versterkt de tegenstand enorm.”

Volgens Woudenberg zouden lagere overheden de procedure rond plaatsing veel beter moeten begeleiden. “Er moet omwonenden of bewoners van een flatgebouw altijd om instemming gevraagd worden. Informeer ze vooraf, en wacht niet tot na plaatsing. Mensen de kans geven 'nee' te zeggen, maakt de kans dat ze uiteindelijk 'ja' zeggen ook groter.”

Een garantie voor tevreden bewoners betekent dit niet, erkent Woudenberg. Er hoeft er maar één te beginnen en het verzet kan 'epidemiologische vormen' aannemen. “Het draait allemaal om risicobeleving. Veel mensen hebben bijvoorbeeld al gezondheidsklachten. De komst van zo'n mast kan dan als verklaring gaan dienen. Daarmee bagatelliseer ik deze klachten niet. Ik geef alleen maar aan dat angst ingewikkeld in elkaar zit.”

pi_33595952
Dat verzin je niet. Slapen met een hoedje van aluminium folie op je hoofd. Of een WAOer die geen zak te doen heeft en zich vol enthousiasme op de UMTS fobie stort.

Vreemd. Hier in de VS is er nooit ook maar enige ophef over zendmasten. Zoiezo kom ik zelden van die klagende Nederlandse types tegen, die overal ziek zwak en misselijk van zijn. Misschien moeten Nederlanders eens minder koffie gaan drinken.

Ook een mooi verhaal. Er was een flat waarbij bijna alle bewoners zware klachten hadden. De boosdoener was de GSM mast, die op het dak van de flat stond. TNO werd uitgenodigd. Op de bovenste verdieping, vlak onder de mast, zijn ze toen veldsterktemetingen gaan doen. Wat bleek? De mast stond niet eens aan!

Reken maar dat de komst van zo'n enge UMTS mast tot spanning en stress leidt. Als je jezelf ziek wilt maken, dan kan je lichaam dat uistekend. Het omgekeerde placebo effect.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lyrebird op 01-01-2006 03:11:57 ]
  zondag 1 januari 2006 @ 09:03:01 #49
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_33597546
'UMTS-fobie' heeft alle kenmerken van socialisme. Irrationeel, dom en door de bijna extreme onnozelheid agressie-opwekkend. Afkeer tegen dit soort mensen (die eigenlijk enkel en alleen maar vooruitgang frustreren) is daarom net zo logisch als haat tegen het primitieve socialisme.
  zondag 1 januari 2006 @ 12:01:32 #50
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33598455
quote:
Ook een mooi verhaal. Er was een flat waarbij bijna alle bewoners zware klachten hadden. De boosdoener was de GSM mast, die op het dak van de flat stond. TNO werd uitgenodigd. Op de bovenste verdieping, vlak onder de mast, zijn ze toen veldsterktemetingen gaan doen. Wat bleek? De mast stond niet eens aan!
  zondag 1 januari 2006 @ 12:25:18 #51
45206 Pietverdriet
pi_33598738
En het is geeneens gelogen, Bij een operator hier in Duitsland hebben we eens een paar masten getest, op fysieke eigenschappen van de mast zelf. Deze stonden op een opvallende plek en omdat we testen, hing ie vol met allerlei soorten antennes en schotels. Geen van deze was aangesloten, het ging om weerinvloeden enzo. Het hagelde klachten over mensen die beweerde last daarvan te hebben.
De conclusie: Hoe bedreigender een mast er uit ziet, hoe meer mensen er ziek van worden-
  zondag 1 januari 2006 @ 13:20:48 #52
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33599699
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:25 schreef Pietverdriet het volgende:
En het is geeneens gelogen, Bij een operator hier in Duitsland hebben we eens een paar masten getest, op fysieke eigenschappen van de mast zelf. Deze stonden op een opvallende plek en omdat we testen, hing ie vol met allerlei soorten antennes en schotels. Geen van deze was aangesloten, het ging om weerinvloeden enzo. Het hagelde klachten over mensen die beweerde last daarvan te hebben.
De conclusie: Hoe bedreigender een mast er uit ziet, hoe meer mensen er ziek van worden-
Ja, maar dat effect heb je met meer zaken en dat is mensen eigen. Maar hebben ze ook zo'n test gedaan maar dan met een vriendelijk ogende mast waar de antennes wel van aan stonden?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_33600223
Ik heb zo'n ding bovenop mn flat en het gekke is he... een aantal jaren terug waren er zwermen van kleine vliegjes die zich ophoopten aan 1 zijde aan bovenkant van de flat. Alleen aan 1 zijde. Dat is het enige aparte wat ik aan die masten gemerkt heb.
  zondag 1 januari 2006 @ 13:46:31 #54
45206 Pietverdriet
pi_33600289
quote:
Op zondag 1 januari 2006 13:20 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, maar dat effect heb je met meer zaken en dat is mensen eigen. Maar hebben ze ook zo'n test gedaan maar dan met een vriendelijk ogende mast waar de antennes wel van aan stonden?
Over het algemeen geld, hoe bedreigender een mast er uit ziet, hoe meer klachten
  zondag 1 januari 2006 @ 22:15:47 #55
134902 eikelraper
Gewone amsterdammer
pi_33611576
Alles goed en wel maar vertel mij dan eens WAAROM de KPN in een kort geding ( zie onder) heeft gezegd niet te weten of de staling gevaarlijk is of niet.
Raar toch ?

Onderwerp: [GeZoMil-lijst] UMTS

UMTS niet verzekerd en schadelijkheid onbekend

Provider KPN is niet verzekerd tegen aansprakelijkheid voor eventuele gezondheidsschade door de straling van UMTS-antennes. Dat bleek tijdens een kort geding van de gemeente Haaksbergen tegen KPN.

"Niet is gebleken dat de providers gezondheidsschade tengevolge van 24 uur per dag onvrijwillige blootstelling aan elektromagnetische straling via een daartoe strekkende verzekeringspolis heeft weten te dekken", meldt P. Baakman van rechtspraktijk BAWA uit Haaksbergen.

KPN heeft tijdens het kort geding gezegd niet te weten of de straling schadelijk is of niet.

De inzet van het kort geding is een mast aan de Demmertweg. Hij staat op de verkeerde plek en is daarom illegaal. De gemeente wil dat KPN geen antennes ophangt. Haaksbergen is tegen UMTS-antennes, tenzij er zekerheid is dat ze onschadelijk zijn.

=============================================================
pi_33612670
Kortom: ze geven aan dat er geen bewijs is dat het schadelijk is, maar ze kunnen evenmin aantonen dat het onschadelijk is. Naar de brieven van de gemeenten gaat dus het principe "er is geen bewijs dat het schadelijk is" op, waardoor het principe "er is geen bewijs dat het onschadelijk is" wordt "achtergehouden". Kunnen we hieruit concluderen dat de overheid in onwetendheid handelt?

Da's mooi kut, want er is zo'n mast op mijn flat bevestigd..

[ Bericht 5% gewijzigd door Integrity op 01-01-2006 23:19:25 ]
pi_33613379

[ Bericht 100% gewijzigd door Integrity op 01-01-2006 23:19:06 ]
  maandag 2 januari 2006 @ 08:24:32 #58
134902 eikelraper
Gewone amsterdammer
pi_33618596
Waarom opeens van 5% gewijzigd naar 100% ?

Groet
pi_33623819
quote:
Op maandag 2 januari 2006 08:24 schreef eikelraper het volgende:
Waarom opeens van 5% gewijzigd naar 100% ?

Groet
Ik wilde mijn reactie wijzigen op een spelfout die me later opviel en ik had per ongeluk gequote. Ik vond 2 keer hetzelfde verhaal niet nodig, dus heb ik de quote eruit gehaald.
  maandag 2 januari 2006 @ 13:54:05 #60
45206 Pietverdriet
pi_33623971
Integrity, je kan nooit bewijzen dat iets onschadelijk is, je kan slechts aantonen dat iets schadelijk is, of je kan geen bewijzen vinden dat het schadelijk is. Maar ook van keukenzout kan je niet bewijzen dat het onschadelijk is.
pi_33625309
quote:
Op maandag 2 januari 2006 13:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Integrity, je kan nooit bewijzen dat iets onschadelijk is, je kan slechts aantonen dat iets schadelijk is, of je kan geen bewijzen vinden dat het schadelijk is. Maar ook van keukenzout kan je niet bewijzen dat het onschadelijk is.
Ze kunnen, omdat ze niet aan kunnen tonen dat het schadelijk is, ook niet de garantie geven dat het onschadelijk is.

Is dat misschien een betere formulering?
pi_33625449
Dus wat is dan het probleem als ze niet kunnen aantonen dat het schadelijk is? Garantie kan je namelijk nergens op geven.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_33625498
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:37 schreef Lucille het volgende:
Dus wat is dan het probleem als ze niet kunnen aantonen dat het schadelijk is? Garantie kan je namelijk nergens op geven.
Dan krijg je hetzelfde gezeik als die asbestproblematiek: Wir haben es nicht gewissen
pi_33625602
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:38 schreef Integrity het volgende:

[..]

Dan krijg je hetzelfde gezeik als die asbestproblematiek: Wir haben es nicht gewissen
Eet jij bananen of aardappels?
pi_33625654
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:41 schreef Lucille het volgende:

[..]

Eet jij bananen of aardappels?
Beide, wat wil je ermee zeggen?
  maandag 2 januari 2006 @ 14:44:42 #66
45206 Pietverdriet
pi_33625699
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:33 schreef Integrity het volgende:

[..]

Ze kunnen, omdat ze niet aan kunnen tonen dat het schadelijk is, ook niet de garantie geven dat het onschadelijk is.

Is dat misschien een betere formulering?
Nee,
Het gaat niet om de formulering, je kan gewoon niet bewijzen dat iets niet het geval is, dat is een fundamentele wet in de wetenschap.
Het heeft dus helemaal geen nut je hier over op te winden, je kan namelijk ook niet bewijzen dat water niet schadelijk is, of zout, dus ook niet van je UMTS
pi_33625851
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:43 schreef Integrity het volgende:

[..]

Beide, wat wil je ermee zeggen?
Lijkt me vrij gevaarlijk. Want de zaak waar jij je eten koopt kan geen garantie geven dat er geen gevaarlijke stoffen in die bananen of aardappelen zitten. Durf je nu nog wel te eten?
pi_33626022
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:48 schreef Lucille het volgende:

[..]

Lijkt me vrij gevaarlijk. Want de zaak waar jij je eten koopt kan geen garantie geven dat er geen gevaarlijke stoffen in die bananen of aardappelen zitten. Durf je nu nog wel te eten?
Er zijn geen gevallen van schadelijkheid mbt het eten van bananen en aardappels, terwijl die al gegeten worden in een lange periode. Jouw huis tuin en keuken argument gaat dus mooi niet op en besides.. maak het niet simpeler dan het is! Die gemeenten hebben niet zomaar ff uit onwetendheid die masten genegeerd. Het is nog steeds niet duidelijk of die straling kankerverwekkend is en er is een te korte periode voorbij gegaan om dit te meten.

Pak je jip en janneke boek en ga dat doorlezen, lijkt me een beter plan. Ik had van jou wel meer verwacht!
  maandag 2 januari 2006 @ 14:58:31 #69
45206 Pietverdriet
pi_33626165
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:53 schreef Integrity het volgende:

[..]

Er zijn geen gevallen van schadelijkheid mbt het eten van bananen en aardappels, terwijl die al gegeten worden in een lange periode. Jouw huis tuin en keuken argument gaat dus mooi niet op en besides.. maak het niet simpeler dan het is! Die gemeenten hebben niet zomaar ff uit onwetendheid die masten genegeerd. Het is nog steeds niet duidelijk of die straling kankerverwekkend is en er is een te korte periode voorbij gegaan om dit te meten.

Pak je jip en janneke boek en ga dat doorlezen, lijkt me een beter plan. Ik had van jou wel meer verwacht!
Er waren ook mensen tegenstander van de trein, want dat is ook niet bewezen dat het onschadelijk was, de melk zou wel eens zuur kunnen worden, of door de snelheid de lucht er uit gezogen en iedereen stikt.
Er worden al meer dan 100 jaar zenders gebruikt, en daar gaan geen mensen aan dood.
pi_33626265
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er waren ook mensen tegenstander van de trein, want dat is ook niet bewezen dat het onschadelijk was, de melk zou wel eens zuur kunnen worden, of door de snelheid de lucht er uit gezogen en iedereen stikt.
Er worden al meer dan 100 jaar zenders gebruikt, en daar gaan geen mensen aan dood.
Dat is toch geen UMTS mast? Het gaat hier toch om straling? Jij woont misschien niet onder een UMTS mast, maar bovenop mijn flat staat er 1 doodleuk vrolijk te stralen. Als dat achteraf schadelijk blijkt te zijn, dan ben ik mooi al de lul. En dan?
  maandag 2 januari 2006 @ 15:05:42 #71
45206 Pietverdriet
pi_33626438
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:01 schreef Integrity het volgende:

[..]

Dat is toch geen UMTS mast? Het gaat hier toch om straling? Jij woont misschien niet onder een UMTS mast, maar bovenop mijn flat staat er 1 doodleuk vrolijk te stralen. Als dat achteraf schadelijk blijkt te zijn, dan ben ik mooi al de lul. En dan?
Waarom maak jij je zorgen over UMTS en niet over het Radon dat uit het Beton uitwasemt?
pi_33626484
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom maak jij je zorgen over UMTS en niet over het Radon dat uit het Beton uitwasemt?
Nog meer dingen om me zorgen over te maken... hey maarruh.. als jij onder een UMTS mast woonde, dan had jij dus nergens problemen mee?
pi_33626542
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:53 schreef Integrity het volgende:

[..]

Er zijn geen gevallen van schadelijkheid mbt het eten van bananen en aardappels, terwijl die al gegeten worden in een lange periode.
Oh nee? Door fout gebruik van bestrijdingsmiddelen kunnen er best partijen worden afgekeurd.
pi_33626580
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:08 schreef Lucille het volgende:

[..]

Oh nee? Door fout gebruik van bestrijdingsmiddelen kunnen er best partijen worden afgekeurd.
Zelfde vraag aan jou: zou jij onder een UMTS mast willen wonen?
  maandag 2 januari 2006 @ 15:11:22 #75
45206 Pietverdriet
pi_33626625
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:07 schreef Integrity het volgende:

[..]

Nog meer dingen om me zorgen over te maken... hey maarruh.. als jij onder een UMTS mast woonde, dan had jij dus nergens problemen mee?
Ja hoor, geen probleem,
Ik woon trouwens vlak bij een UMTS mast, en verschillende GSM masten.
pi_33626668
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:01 schreef Integrity het volgende:

[..]

Dus je maakt je geen zorgen over andere straling? Je hebt dus ook geen mobiele telefoon? Ben je niet bang van de straling die je magnetron maakt? Wist je dat elke stroomkabel ook een veld heeft. Hoeveel zorgen maak je je voor 50 Hz velden? Ben je ook niet bang voor de infraroodstraling van je afstandsbediening?
pi_33626670
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja hoor, geen probleem,
Ik woon trouwens vlak bij een UMTS mast, en verschillende GSM masten.
Oke, nou ja ik vind het geen fijn idee.
pi_33626717
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:12 schreef Integrity het volgende:

[..]

Oke, nou ja ik vind het geen fijn idee.
Ik zie het probleem niet, er is nooit bewezen dat het schadelijk is.
pi_33627221
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:14 schreef Lucille het volgende:

[..]

Ik zie het probleem niet, er is nooit bewezen dat het schadelijk is.
Liever geen kans op een risico, enig risico, dan wel kans hierop
  maandag 2 januari 2006 @ 15:32:29 #80
45206 Pietverdriet
pi_33627354
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:29 schreef Integrity het volgende:

[..]

Liever geen kans op een risico, enig risico, dan wel kans hierop
Waarom ben je specifiek hierover zo bang, en niet over alle andere mogelijke risico´s in het leven waarvan nooit bewezen is dat ze schadelijk zijn?
pi_33627950
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waarom ben je specifiek hierover zo bang, en niet over alle andere mogelijke risico´s in het leven waarvan nooit bewezen is dat ze schadelijk zijn?
Nou... omdat geld en korte termijn geluk tegenwoordig steeds belangrijker wordt. Zo verdenk ik bijvoorbeeld de Nederlandse mobiele telefoonmarkt van kartelvorming ivm de torenhoge prijzen die veel lager kunnen! Kijk maar naar de prijzen in het buitenland, Nederland is by far het duurst. Het lijkt misschien wel een beetje dingen zien die er niet zijn, daar sta ik wel bij stil.

Die mast is gewoon geplaatst zonder mijn toestemming en nu gemeenten zelfs bezwaar maken.. dan moet er toch iets meer spelen
pi_33628281
Dus omdat de mobiele telefoongesprekken in Nederland duur zijn is de UMTS straling gevaarlijk voor de gezondheid?
pi_33628444
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:59 schreef Lucille het volgende:
Dus omdat de mobiele telefoongesprekken in Nederland duur zijn is de UMTS straling gevaarlijk voor de gezondheid?
Nee, eerder de gedachte: geld gaat boven ethiek
  maandag 2 januari 2006 @ 16:11:15 #84
45206 Pietverdriet
pi_33628654
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:50 schreef Integrity het volgende:

[..]

Nou... omdat geld en korte termijn geluk tegenwoordig steeds belangrijker wordt. Zo verdenk ik bijvoorbeeld de Nederlandse mobiele telefoonmarkt van kartelvorming ivm de torenhoge prijzen die veel lager kunnen! Kijk maar naar de prijzen in het buitenland, Nederland is by far het duurst. Het lijkt misschien wel een beetje dingen zien die er niet zijn, daar sta ik wel bij stil.

Die mast is gewoon geplaatst zonder mijn toestemming en nu gemeenten zelfs bezwaar maken.. dan moet er toch iets meer spelen
dat is geen antwoord op mijn vraag
pi_33629000
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

dat is geen antwoord op mijn vraag
Het antwoord zit er wel in. Het komt erop neer dat ik denk dat het sommige mensen niets kan interesseren of het schadelijk is of niet, zolang het maar geld verdient. Als het schadelijk blijkt te zijn, dan willen ze daar misschien geen openheid over geven omdat dat geld kost.
  maandag 2 januari 2006 @ 16:31:42 #86
45206 Pietverdriet
pi_33629382
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:21 schreef Integrity het volgende:

[..]

Het antwoord zit er wel in. Het komt erop neer dat ik denk dat het sommige mensen niets kan interesseren of het schadelijk is of niet, zolang het maar geld verdient. Als het schadelijk blijkt te zijn, dan willen ze daar misschien geen openheid over geven omdat dat geld kost.
Je haalt er van alles en nog wat bij, maar je draait er om heen, er is niet aangetoont dat het schadelijk is.
Waarom maak jij je specifiek over UMTS zorgen? En niet over alle andere dingen in het leven waarvan niet aangetoont is dat het schadelijk is?
pi_33629818
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je haalt er van alles en nog wat bij, maar je draait er om heen, er is niet aangetoont dat het schadelijk is.
Waarom maak jij je specifiek over UMTS zorgen? En niet over alle andere dingen in het leven waarvan niet aangetoont is dat het schadelijk is?
Omdat er een X aantal gemeenten weigeren om die masten te plaatsen. Die gemeenten vertrouwen het dus "blijkbaar" niet en plaatsen die masten dus niet zomaar. Ik vraag me af waarom niet. Zoals ik al zei: er is niet aangetoond dat het schadelijk is, maar dat betekent dus niet dat het niet schadelijk is.

Mijn standpunt is duidelijk hierin en ik zou het tof vinden als je deze zou respecteren. Als jij er een andere mening op na houdt, vind ik dat prima. Daar heb ik op mijn beurt respect voor.
  maandag 2 januari 2006 @ 17:04:54 #88
45206 Pietverdriet
pi_33630341
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:46 schreef Integrity het volgende:

[..]

Omdat er een X aantal gemeenten weigeren om die masten te plaatsen. Die gemeenten vertrouwen het dus "blijkbaar" niet en plaatsen die masten dus niet zomaar. Ik vraag me af waarom niet. Zoals ik al zei: er is niet aangetoond dat het schadelijk is, maar dat betekent dus niet dat het niet schadelijk is.

Mijn standpunt is duidelijk hierin en ik zou het tof vinden als je deze zou respecteren. Als jij er een andere mening op na houdt, vind ik dat prima. Daar heb ik op mijn beurt respect voor.
Nee, die gemeentes maken net als jij paniek om niets
pi_33630905
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, die gemeentes maken net als jij paniek om niets
Dat is jouw mening dan, ik heb de mijne. Nogmaals zou het waarderen als je daar respect voor had. Jouw mening is net zo gefundeerd als die van mij, tenzij jij meer informatie hebt over onderzoeken waaruit niets is gebleken.
  maandag 2 januari 2006 @ 17:55:41 #90
45206 Pietverdriet
pi_33631743
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:22 schreef Integrity het volgende:

[..]

Dat is jouw mening dan, ik heb de mijne. Nogmaals zou het waarderen als je daar respect voor had. Jouw mening is net zo gefundeerd als die van mij, tenzij jij meer informatie hebt over onderzoeken waaruit niets is gebleken.
Diezelfde info heb jij ook, namelijk dat er niets gevonden is, en waarom ik je ook vraag waarom je zo bang bent voor UMTS en niet voor al die dingen in het leven waar niet voor bewezen is dat ze niet gevaarlijk zijn.,,,
Maar goed, je schijnt graag bang te zijn voor selectieve zaken die actueel zijn.
Have fun verder. Ik houd deze zinloze discussie voor gezien.
pi_33632595
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Diezelfde info heb jij ook, namelijk dat er niets gevonden is, en waarom ik je ook vraag waarom je zo bang bent voor UMTS en niet voor al die dingen in het leven waar niet voor bewezen is dat ze niet gevaarlijk zijn.,,,
Maar goed, je schijnt graag bang te zijn voor selectieve zaken die actueel zijn.
Have fun verder. Ik houd deze zinloze discussie voor gezien.
Zinloos betekent niet met jou eens zijn, of niet?
  maandag 2 januari 2006 @ 18:25:18 #92
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33632687
Ok, waar is dat fijne rapport dat er niks aan de hand is en er dus geen reden is om je zorgen te maken?

En dan geen Nokia als bron, maar TNO / TÜV ofzo.
pi_33632765
quote:
Op maandag 2 januari 2006 18:25 schreef Yildiz het volgende:
Ok, waar is dat fijne rapport dat er niks aan de hand is en er dus geen reden is om je zorgen te maken?

En dan geen Nokia als bron, maar TNO / TÜV ofzo.
Volgens Van Geel is het onderzoeksprogramma niet opgestart vanwege de onrust in Nederland, maar was het kabinet al langer van plan om meer onderzoek te doen, "zodat de leemten in de kennis opgevuld kunnen worden." In 2003 is er één onderzoek gedaan in Nederland: het experimentele onderzoek van TNO, onder leiding van hoogleraar Magnetische Effecten Peter Zwamborn. Dat onderzoek toonde onverwachts een verband aan tussen straling en verminderd welbevinden. In Nederland is daarna, tot nu, niets meer gedaan. Dat was volgens staatssecretaris Van Geel ook niet noodzakelijk: "We hebben de internationale onderzoeken nauwlettend gevolgd."

Bron: http://www2.rnw.nl/rnw/nl(...)051208?view=Standard

UMTS SCHADELIJK - Utrechts Nieuwsblad, 1 oktober 2003
woensdag, 01 oktober 2003 - Dossier: Wetenschap

Utrechts Nieuwsblad, 1 oktober 2003
'' UMTS SCHADELIJK
Utrecht - Zendmasten voor mobiele UMTS-telefonie (ook geschikt voor dataverkeer) kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid. Dat blijkt uit onderzoek van TNO. >Pagina 2''

En op pagina 2:
'' Meer onderzoek geeist ...
ZENDMAST UMTS SCHAADT GEZONDHEIDHEID

GPD
---
Den Haag - Zendmasten voor razendsnelle mobiele telefonie kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid. Bij proeven met antennes voor het toekomstige UMTS-net kregen mensen last van hofdpijn, duizeligheid en tintelingen door de elektromagnetische velden.

Dat blijkt uit een onderzoek door TNO. De ministeries van economisceh zaken, VROM en volksgezondheid spreken van uniek onderzoek, dat voor het eerst het verband aantoont tussen gezondheidsklachten en umts-telefonie.
....

Het TNO rapport is voor de overheid vooralsnog geen reden om de invoering van UMTS-telefonie in 2007 uit te stellen. Eerst moet duidelijk zijn wat de exacte gevolgen voor de gezondheid zijn en in hoeverre sprake is van permanente en onomkeerbare schade, aldus de ministeries''

Bron: http://www.stopumts.nl/doc.php/UMTS%20in%20de%20media/2

[ Bericht 37% gewijzigd door Integrity op 02-01-2006 18:34:26 ]
  maandag 2 januari 2006 @ 21:23:22 #94
134902 eikelraper
Gewone amsterdammer
pi_33638659
Hoi.

het is jammer dat er zo lacherig soms over het onderwerp UMTS wordt gedaan. UMTS is een gepulste straling en heel iets anders als kosmische straling en straling die in de natuur aanwezig is. Bij het Leger is al bekend dat de straling van radarapparatuur gevaarlijk is en zou NIET gelden voor UMTS ?
Zou het niet zo kunnen zijn dat het "grote geldverdienen" ondergeschikt wordt gemaakt aan de gezondheid van de mensen ?
De mogelijkheden van UMTS zijn legio en de staat heeft maar wat te graag miljarden ontvangen voor het uitgeven van die licentievergunningen en nu zijn ze dus bezig werkelijk het HELE land vol te plempen met die masten waarvan nog GEEN HOND werkelijk weet of er schadelijk effecten mogelijk zijn en beaamt de KPN ook nog eens in een kort geding wat tegen hen is aangespannen n.b. dat ze niet eens weten of het al of niet schadelijk is ( Dus Russiche Roulettte ??)
Ga nu eens naar www.antennebureau.nl en als je die site hebt geopend naar antenneregister en vul je postcode in en schrik je je misschien de blubber dat er vlak bij je ook zo een ding staat en kijk over een maand of wat nog eens en zie je steeds meer punten mits het antennebureau het strikt bijhoudt en dat is de vraag.

Vooral bejaardentehuizen worden bij voorkeur volgeplempt met die masten en rij er maar eens langs en kijk maar eens omhoog.
Ik heb zelf een rotziekte en kom daarom veel in aanraking met ziekenhuizen en vooral bij kankerafdelingen en schrik dan hoeveel jonge mensen er tegenwoordig kanker krijgen ( borstkanker voorop) en een ieder kent wel de jonge artiesten die er al aan overleden zijn zeer jong en ook die Kyly Minogg of zoiets die nu ziek is en over over longembolieën, en beroertes bij jonge mensen en zie je spotjes op t.v. "hoe herken ik een beroerte"op postbus 51"
WAAROM ??.

Een ieder zal in zijn omgeving ook wel opmerken dat heel veel jonge mensen ziek worden en WAAR komt dat dan vandaan ?? ( effecten 1e generatie van de pil ? Voeding ?? effecten van de meer als 30.000 chemische middelen die ongecontroleerd op de markt worden gegooid en nu "opeens" de Europeesche Unie regelgeving gaat eisen dat die spullen eerst een goedkeuringsnr. krijgen en getest worden ? Effecten van straling waar nu al duizenden en duizenden artsen de noodklok over hebben geklaagd ??

Verdiep je eens in www.stopumts.nl en kijk eens na de rapporten die er allemaal in staan en over het "Freiburg appel"
Ook asbest werd 3 decennia ontkent door de politici als gevaarlijk totdat onomstotelijk werd bewezen dat het wel degelijk gevaarlijk is . Mensen klagen nu al over meer nerveusiteit, slecht in slaap komen, en b.v. snachts wakker worden om een plas te doen en niet meer de slaap kunnen vatten, spierpijnen en een algemeen gevoel van onbehagen
Waar komt dat dan allemaal vandaan ???
Reden te meer eens een grondig onderzoek in te stellen en dit is dan ook aan de gang in Zwitserland en waarom daar niet even op wachten ?
Onderstaand iets over hoe men in Rusland erover denkt.

Nogmaals: zo een forum is niet bedoeld om angst te zaaien maar je mag toch wel de burger een beetje meer bewust maken toch ?

Heb verder op mijn weblog www.eikelraper.web-log.nl op dag 95 een leuke reactie gehad en is van een actiegroep zendmasten en klik eens aan www.actiegroepzendmasten.web-log.nl en kun je zien dat gewoon op middelbare scholen die rotdingen ook worden neergezet zonder enige rekening te houden met eventuele gezondheidsrisico,s

Verder onderstaand het bericht uit Rusland.

Onderwerp: [GeZoMil-lijst] Pers-artikel: Russische stralingscommissie niet eens met Gezondheidsraad

voor informatie over dit pers-artikel, zie onderaan

Grigoriev: 'mobiele telefoons en basisstations vormen risico voor de gezondheid'

Russische stralingscommissie verschilt van mening met Gezondheidsraad

10 december 2005 - Volgens Yuri Grigoriev, voorzitter van de Russische commissie voor niet-ioniserende straling, zijn mobiele telefoons niet veilig. De voltallige commissie vindt bovendien dat de straling van antennes van basisstations een risico vormt voor de volksgezondheid. "De veiligheid van de Russische en internationale bevolking kan onder de huidige omstandigheden niet worden gegarandeerd", aldus de commissie.

De RNCNIRP (Russische Nationale Commissie voor niet-ioniserende straling) stelt dat kinderen tot 16 jaar niet mobiel moeten bellen. Die mening wordt gedeeld door de afdeling biologie van de Russische Academie van Wetenschappen en de afdeling preventieve geneeskunde van de Russische Academie van Medische Wetenschappen. Volgens Grigoriev zijn veel wetenschappers het hiermee eens, maar slechts weinig politieke leiders.

Grigoriev sprak op 19 november op een congres over mobiele communicatie in Olten, Zwitserland. "De straling van de antennes van basisstations vormt een wezenlijke bijdrage aan de belasting van de hele bevolking. Het hele lichaam van kinderen, teenagers, zwangere vrouwen, zieke mensen en gevoelige mensen wordt permanent blootgesteld, dag en nacht, voor de rest van hun leven", onderstreepte Grigoriev.

Functionele veranderingen

"Op basis van onderzoek weten we dat het centraal zenuwstelsel, het immuunstelsel en het hormoonstelsel kritieke punten zijn bij de blootstelling aan deze straling. In de helft van alle onderzoeken zijn functionele veranderingen gevonden onder invloed van hoogfrequente elektromagnetische straling. Bij permanente straling zou accumulatie van effecten op kunnen treden, of een zwakke pathologie."

De huidige internationale grenswaarden zijn gebaseerd op kortdurende blootstelling aan een hoge stralingsdichtheid, maar niet op langdurige experimenten met lage dichtheden. Russische onderzoeken naar permanente blootstelling laten zien, dat groeiende organismen kwetsbaarder zijn dan volgroeide. Maar ook de Russische onderzoeken geven geen antwoord op de gevolgen van permanente blootstelling aan lage dichtheden.

Kuikens en kikkerharten

Het aantal endocriene ziekten (van het hormoonstelsel) en immuunziekten bij teenagers in Rusland is sinds 1999 meer dan verviervoudigd, aldus Grigoriev. Het aantal tumoren is verdubbeld. Drieëneenhalf maal zoveel teenagers zijn invalide en het aantal zelfmoorden neemt toe. Volgens Grigoriev vertonen de statistieken internationaal dezelfde tendens. Het is niet uitgesloten dat de straling oorzaak is, mogelijk in combinatie met andere milieu-factoren.

De Russische wetenschap beschouwt hoogfrequente stralingsziekte als een medische entiteit, een syndroom met neurologische en endocrinologische symptomen. Bij een kortdurende stralingsdichtheid van slechts een vijfde van de huidige grenswaarden in Nederland zijn niet-thermische effecten waargenomen. Grigoriev heeft onlangs ontdekt dat kuikens hun moeder niet herkennen en dat kikkerharten stoppen door kortdurende gepulste straling.

Wereldwijd experiment

"De wereldbevolking is het object van een technisch experiment waarvan de gevolgen niet zijn te voorspellen. De wetenschap beschikt niet over het bewijs dat er geen risico zou zijn", zei Grigoriev in Zwitserland. Er zijn aanwijzingen voor het tegendeel. De effecten zijn klein, maar de invloed van de gezondheidstoestand van de bevolking (kinderen, ouderen, zwakkeren) is niet onderzocht. Ook de invloed van pulsering is niet uitgediept.

De ICNIRP (Internationale Commissie niet-ioniserende straling, een private organisatie in Duitsland die mede betaald wordt door en adviezen geeft aan de WHO en de ILO) heeft een ander standpunt dan de RNCNIRP. De ICNIRP erkent dat er een gebrek is aan wetenschappelijk onderzoek, zowel voor mobiele telefoons en kinderen als voor de gevolgen van effecten van permanente straling, maar vindt een waarschuwing overbodig.

Veel te druk

Volgens Grigoriev zoekt de World Health Organisation (WHO) naar een compromis tussen de standpunten van beide commissies. De WHO lijkt echter weinig belang te hechten aan de mening van de RNCNIRP. Michael Repacholi, coördinator van het EMF-stralingsproject van de WHO (maar ook emeritus voorzitter van de ICNIRP), gevraagd naar de mening van de WHO over het Russische standpunt, schrijft: "We hebben het veel te druk om daarop te antwoorden."

Na aandringen, met als argument dat de media en het publiek een serieus antwoord behoren te krijgen, schrijft Gregory Hartl, communicatie-adviseur van de afdeling SDE (Sustainable Development and Environmental Health): "Binnenkort worden de eerste resultaten van het Interphone onderzoek bekendgemaakt." Hartl is slecht geïnformeerd, want de eerste resultaten van het onderzoek zijn al bekend.

Acoustic neuroma

Het Interphone onderzoek gaat echter slechts over mobiele telefoons en bepaalde vormen van kanker. De leeftijdsgrens voor deelname is 30 jaar, dus kinderen zijn geen object. De eerste resultaten van de Interphone studies zijn al gepubliceerd. 'Acoustic neuroma' blijkt na tien jaar mobiel bellen 80 procent vaker voor te komen aan de kant waar gebeld wordt. In het persbericht over de publicatie stond echter 'geen substantiële verhoging'.

Net als de WHO geeft de Nederlandse Gezondheidsraad (GR) geen inhoudelijke reactie op de mening van de Russische wetenschappers. Eric van Rongen, secretaris van de stralingscommissie van de GR, verwijst naar een brief over mobiele telefoons en kinderen van januari 2005. Die verwijst naar een congres in juni 2004, waar de WHO heeft gesteld dat er geen verschil is tussen kinderen ouder dan twee jaar en volwassenen. Grigoriev heeft dit standpunt reeds in 2004 met argumenten ontkracht.

Zwangere vrouwen

Tijdens het congres in Moskou toonde Repacholi weinig respect voor de Russen: "Onderzoek moet modern zijn. De Russische overheid moet zich laten helpen door de ICNIRP en de WHO. De Russische wetenschappers moeten zich realiseren dat ze in een wereldgemeenschap leven." Grigoriev daarentegen: "Het plaatje voor kinderen en mobiele telefoons is volstrekt helder." Het Russische ministerie voor Gezondheid adviseert kinderen tot 18 jaar en zwangere vrouwen, geen mobiele telefoon te gebruiken.

Het nieuwsagentschap Informnauka beschrijft een recent artikel van Grigoriev in een Russisch wetenschappelijk tijdschrift. "Op basis van alle gegevens van onderzoek naar de gezondheid van mensen die jarenlang met elektromagnetische straling hebben gewerkt, bevestigt Grigoriev dat mobiele telefoons niet veilig zijn. Zelfs een kort telefoongesprek heeft al invloed op de activiteit van de hersenen", aldus Informnauka.

Grotesk

In tegenstelling tot de suggestie van Repacholi staan de Russische wetenschappers beslist niet alleen. Chinese wetenschappers baseren zich ook op effecten met niet-thermische gevolgen. Sir William Stewart, voorzitter van het Britse Health Protection Agency (HPA), noemde onlangs op de Canadese televisie de verkoop van mobiele telefoons voor kinderen "grotesk".

De Artsenkamer van Wenen heeft voorgesteld om mobiel bellen tot 16 jaar te verbieden. De Koreaanse onderzoeker Xu Xi SHan wijst mobiel bellen voor iedereen af. De Californische toxicoloog Nachman Brautbar acht schade door hoogfrequente straling aannemelijk. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de talloze wereldwijde adviezen van wetenschappers.

De waarschuwingen van Grigoriev, de RNCNIRP, de Russische Academie van Wetenschappen en de Russische Academie van Medische Wetenschappen dreigen in de doofpot te verdwijnen, als het ligt aan de World Health Organisation en de Nederlandse Gezondheidsraad. Inhoudelijk antwoorden de WHO en de GR niet op vragen over het Russische standpunt. Dat roept vragen op over de volledigheid van de informatie aan de Nederlandse bevolking en politiek.

bronnen:
* e-mail van Y. Grigoriev (RNCNIRP)
* e-mails van M. Repacholi en G. Hartl (WHO)
* e-mail van E. van Rongen (Gezondheidsraad)
* ingezonden brief in Bioelectromagnetics 00:1-2 (2004) door Y. Grigoriev
* lezing van Y. Grigoriev op het '3e Nationale Kongress Elektrosmo-Betroffener', gehouden door de 'Schweizerische Interessengemeinschaft Elektrosmog-Betroffener', 19 november 2005, Olten, Zwitserland
* artikel 'Hide Cellular Phones From Children', www.informnauka.ru/eng/2005/2005-11-18-5_90_e.htm (gebaseerd op artikel 'Electromagnetic fields of mobile telephones and children's and teenager's health', in het wetenschappelijke tijdschrift 'Radiation biology. Radioecology', 2005, 25, N4, auteur Y. Grigoriev, in het Russisch en niet beschikbaar op internet)
* tv-uitzending, http://radiocanada.ca/actualite/v2/decouverte/niveau2_5587.shtml#
* artikel over Xu Xi Shan, die DNA-schade vond bij muizen, http://tech.enorth.com.cn/system/2005/04/01/000996075.shtml
* verslag van congres in Moskou, http://www.emfacts.com/papers/moscow_conf.pdf
* Schoemaker et.al., Mobile phone use and risk of acoustic neuroma: results of the Interphone case-control study in five North European countries, British Journal of Cancer, 3 oktober 2005, http://www.nature.com/bjc/journal/v93/n7/index.html

pi_33648759
Angstaanjagerij!

Gepulste straling. My ass. Knip je zaklamp aan en uit. Word je daar ziek van?

GVD. Ik begin me langzamerhand Columbus te voelen hier.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 07:36:16 #96
134902 eikelraper
Gewone amsterdammer
pi_33650351
10 jaar GSM, wat weten we nu ?
woensdag, 20 oktober 2004 - Dossier: Algemeen

Pas in 1994 is in Nederland begonnen met het grootschalige gebruik van digitale mobiele communicatie.

Voor 1994 bestonden er reeds analoge telefoonnetwerken, die zelfs teruggingen tot net na de tweede wereldoorlog. Sinds 1949 hadden we een handmatig OLN netwerk (operators nodig) en vanaf 1980 een automatisch netwerk, ATF-1, ATF-2 en uiteindelijk ATF-3.
Zie www.bryte.net/history/mobiel.asp

Met de komst van GSM in 1994 werd het ATF-3 netwerk afgebouwd en het is in 1999 buiten werking gesteld.

Het heeft even geduurd voor heel Nederland volgebouwd was met GSM zendmasten, maar een paar jaar na 1994 was het zover en kon iedereen in Nederland zijn GSM telefoon overal en nergens gebruiken.

Hoewel er al sinds de tweede oorlog onderzoeken gedaan zijn waarbij schadelijke niet-thermische (anders dan opwarming) effecten van de hoogfrequente straling aangetoond zijn, is het gehele GSM netwerk zonder enige kritiek uitgerold.

Uit relatief recente onderzoeken blijkt ook nog eens dat het menselijk lichaam veel gevoeliger is voor gepulste straling, zoals die bij GSM, UMTS, DECT, C2000 en WiFi gebruikt wordt.

Tot 1994 hadden we het analoge ATF netwerk, dat ongepulste straling geeft (net als radio- en TV-zenders) en pas vanaf 1994 is feitelijk een nieuwe periode gestart waarin miljoenen mensen blootgesteld worden aan gepulste straling.

De eerste resultaten worden bekend
Duitse artsen die zich afvroegen of het wel verantwoord was om GSM zo grootschalig te introduceren, zonder enig vooronderzoek, hebben in 1994 een 10-jarig onderzoek gestart onder 1.000 inwoners van een plaatsje in Duitsland. In 2004 zijn de resultaten bekend gemaakt en die zijn niets anders dan schokkend: Er blijkt 3x vaker kanker op te treden bij de inwoners die binnen een straal van 400 meter van een zendmast wonen. Tevens blijkt dat de mensen op 8,5 jaar jongere leeftijd reeds kanker krijgen. Zie doc.php/Onderzoeken/84

In Zweden hebben onderzoekers ook een 10-jarig onderzoek gedaan en daaruit blijkt dat mensen die regelmatig telefoneren 3,9x vaker tumoren op de hoorzenuw in het oor krijgen dan mensen die niet of nauwelijks mobiel bellen. doc.php/UMTS%20in%20de%20media/76

Tevens zijn er inmiddels ruim duizend (huis)artsen, medisch specialisten en professoren die allen menen dat deze zendmasten zeer veel ziektes veroorzaken en dat mensen daardoor veel vaker kanker krijgen op jongere leeftijd. Zelfs hersenbloedingen en hartinfarcten worden nu bij jongeren geconstateerd.
Zie doc.php/Onderzoeken/88

En dan zijn er in 2004 ook al ruim honderd kinderartsen die ook van de politiek maatregelen eisen: Ook zij zien dat kinderen veel en veel vaker ziek worden, en dat het vaak ook ernstige ziektes betreft.
doc.php/Onderzoeken/89

Verder onderzoek
Wanneer vervolgens gekeken wordt naar de vele onderzoeken die gedaan zijn naar de veiligheid c.q. schadelijke effecten van hoogfrequente gepulste straling, dan vliegen de studies die schadelijke effecten aantonen je letterlijk om de oren. doc.php/Onderzoeken/83

Conclusie
De conclusie laat ik aan de lezer, maar ik denk dat we het eens zijn dat we wellicht iets te snel deze moderne communicatietechnieken omarmd hebben zonder eerst kritisch naar de mogelijke consequenties te kijken.

Zonder enig onderzoek over de mogelijke effecten van GSM-straling op de mens is in 1994 het GSM netwerk gelanceerd.
Nu, tien jaar later, lijkt het verhaal zich te herhalen: Zonder enig onderzoek (het TNO Cofam onderzoek negerend) wordt in 2004 het UMTS netwerk gelanceerd. Een groot verschil is dat UMTS i.v.m. de hoge datasnelheid een veelvoud aan zendmasten nodig heeft: 15.000 a 50.000 UMTS zenders versus de 10.000 GSM zenders.
TNO Cofam onderzoek: doc.php/Onderzoeken/86

Moeten we de telecomproviders, de minister van Economische Zaken en van Volksgezondheid en de Gezondheidsraad kritiekloos geloven op hun blauwe ogen dat het met UMTS wel goed komt ?
Zie doc.php/Artikelen/79

Moeten we accepteren dat ze een landelijk ''onderzoek'' naar de schadelijkheid c.q. veiligheid van UMTS zendmasten doen waarin u en ik ongevraagd de hoofdrol spelen: Wij, maar ook onze babies, kinderen, oma's en opa's zijn de proefpersonen in dit grootschalige onderzoek.

Als we de maatschappelijke en economische belangen van GSM en UMTS nu eens ondergeschikt hadden gemaakt aan het belang van gezonde burgers, dan had niemand in 2004 een GSM of UMTS-mobieltje gehad. Let wel: We hadden waarschijnlijk wel een landelijk dekkend draadloos communicatienetwerk gehad met bijbehorende mobieltjes, maar het zou dan gebaseerd zijn op een beproefde techniek die veilig bevonden is middels vele onderzoeken.

Mobiele telefonie en mobiele datanetwerken zijn ''big business''. Door van de telecomindustrie te eisen met een veilig en beproefd alternatief te komen, had men veel problemen kunnen voorkomen.
pi_33651446
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 02:20 schreef Lyrebird het volgende:
Angstaanjagerij!

Gepulste straling. My ass. Knip je zaklamp aan en uit. Word je daar ziek van?

GVD. Ik begin me langzamerhand Columbus te voelen hier.
Laten we dan de bewijslast eens omdraaien, heeft u een onderzoek waaruit blijkt dat die straling geen invloed heeft op de volksgezondheid.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 09:52:15 #98
45206 Pietverdriet
pi_33651528
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 09:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Laten we dan de bewijslast eens omdraaien, heeft u een onderzoek waaruit blijkt dat die straling geen invloed heeft op de volksgezondheid.
Geef dan eens een onderzoek waaruit van wat voor een product dan ook dit blijkt
  dinsdag 3 januari 2006 @ 12:05:06 #99
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33654398
hoogfrequente straling??

als je wist waar het over ging zou je weten dat de frequentie altijd nog veel lager is dan zichtbaar licht.

Verder opvallend dat het allemaal medici zijn: mensen die de ballen verstand hebben van natuurkunde of ook maar iets van onderzoek doen
  dinsdag 3 januari 2006 @ 12:39:55 #100
45206 Pietverdriet
pi_33655523
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 12:05 schreef McCarthy het volgende:
hoogfrequente straling??

als je wist waar het over ging zou je weten dat de frequentie altijd nog veel lager is dan zichtbaar licht.

Verder opvallend dat het allemaal medici zijn: mensen die de ballen verstand hebben van natuurkunde of ook maar iets van onderzoek doen
Tja, hoeveel artsen zijn er ook niet Homeopaat...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')