Vermakelijkquote:Op zaterdag 31 december 2005 00:47 schreef eikelraper het volgende:
De vraag van vorige week:
Straling van zendmasten: iets om bang voor te zijn?
De antwoorden:
Ja, die straling kan gewoon niet goed zijn (684 stemmen, 55,97%)
Nee, die valt meestal wel mee (291 stemmen, 23,81%)
Weet ik niet (247 stemmen, 20,21%)
Totaal aantal stemmen: 1222
Juist.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 02:45 schreef Steijn het volgende:
[..]
Vermakelijkvolstrekte leken die oordelen over zaken waar fysici al moeite mee hebben. Overigens ben ik benieuwd of die UMTS-huillies zich ook druk maken over een lekkende magnetron (de meeste magnetrons lekken microgolven), hun computer en de inductiekookplaat.
2 factoren spelen mee bij het gevaar van straling, het vermogen en de 'hardheid' van straling. Het vermogen geeft de intensiteit van de straling aan, de 'hardheid' geeft het doordringende vermogen aan. UMTS werkt met een frequentie tussen de 1,9 en 2,2 GHz, een magentron werkt met een frequentie van 2,4 GHz. Dit is een kritisch waarde, de frequentie van de magnetron is namelijk afgestemd op de resonantiefrequentie van watermoleculen. Strikt gezien is het dus niet mogelijk dat UMTS het water in je lichaam verwarmd omdat het daarvoor te weinig energetisch is. De veelgehoorde 'water'-theorie is dus gebaseerd op natuurkundig drijfzand. Het kan natuurlijk wel zijn dat UMTS-straling het lichaam op een andere manier beinvloed maar daar heb ik geen kennis van.
Al met al durf ik, gesteund door vele organisaties, wel te stellen dat de hype rond UMTS-masten eerder een geval van massa-hysterie betreft dan schadelijke straling.
Da's mooi dat je weet hoe het technisch in elkaar steekt, nu de biologische effecten daarvan graagquote:Op vrijdag 6 januari 2006 02:45 schreef Steijn het volgende:
[..]
Vermakelijkvolstrekte leken die oordelen over zaken waar fysici al moeite mee hebben. Overigens ben ik benieuwd of die UMTS-huillies zich ook druk maken over een lekkende magnetron (de meeste magnetrons lekken microgolven), hun computer en de inductiekookplaat.
2 factoren spelen mee bij het gevaar van straling, het vermogen en de 'hardheid' van straling. Het vermogen geeft de intensiteit van de straling aan, de 'hardheid' geeft het doordringende vermogen aan. UMTS werkt met een frequentie tussen de 1,9 en 2,2 GHz, een magentron werkt met een frequentie van 2,4 GHz. Dit is een kritisch waarde, de frequentie van de magnetron is namelijk afgestemd op de resonantiefrequentie van watermoleculen. Strikt gezien is het dus niet mogelijk dat UMTS het water in je lichaam verwarmd omdat het daarvoor te weinig energetisch is. De veelgehoorde 'water'-theorie is dus gebaseerd op natuurkundig drijfzand. Het kan natuurlijk wel zijn dat UMTS-straling het lichaam op een andere manier beinvloed maar daar heb ik geen kennis van.
Al met al durf ik, gesteund door vele organisaties, wel te stellen dat de hype rond UMTS-masten eerder een geval van massa-hysterie betreft dan schadelijke straling.
Die zijn inherent aan elkaar. Technische gezien is het niet gevaarlijker dan een magnetron dus biologisch zal dat ook niet het geval zijn.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 11:49 schreef Integrity het volgende:
[..]
Da's mooi dat je weet hoe het technisch in elkaar steekt, nu de biologische effecten daarvan graag
Als iedereen zo makkelijk dacht, dan was het idd geen probleem. Maar goed, het is dus wel een probleem voor heel veel mensen en ze zijn aan het onderzoeken of het schadelijk is of niet. Er is niets waarop je je mening kunt onderbouwen, zolang de onderzoeken nog niet afgerond zijn.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 12:26 schreef Steijn het volgende:
[..]
Die zijn inherent aan elkaar. Technische gezien is het niet gevaarlijker dan een magnetron dus biologisch zal dat ook niet het geval zijn.
Heel veel mensen hebben ook geen enkele weet van deze materie en zijn allemaal hypochonders.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 12:35 schreef Integrity het volgende:
Als iedereen zo makkelijk dacht, dan was het idd geen probleem. Maar goed, het is dus wel een probleem voor heel veel mensen
Hoeveel onderzoeken heb je nog nodig?quote:en ze zijn aan het onderzoeken of het schadelijk is of niet. Er is niets waarop je je mening kunt onderbouwen, zolang de onderzoeken nog niet afgerond zijn.
Volg het nieuws en je komt erachter. Lees ook de posts binnen dit topic eens door en het is je wat duidelijker. Je mag van mij ook lekker bij je mening blijven hoor, geen probleem. In dat geval ben ik het niet met je eens en wacht ik het onderzoek af. Dat onderzoek is dus al in volle gang en zou in december al afgerond zijn.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:03 schreef Steijn het volgende:
[..]
Heel veel mensen hebben ook geen enkele weet van deze materie en zijn allemaal hypochonders.
[..]
Hoeveel onderzoeken heb je nog nodig?Tot er eentje gunstig uit valt?
Waarschijnlijk, net als al die mensen die in homeopatie blijven geloven, want de nicht van je buurman die zegt dat het effect heeft is een betere bron dan een serieus onderzoek dat zegt dat het geen effect heeftquote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:03 schreef Steijn het volgende:
Hoeveel onderzoeken heb je nog nodig?Tot er eentje gunstig uit valt?
Jawel het zogenaamde placebo effect, artsen schrijven ook wel eens gewoon snoep pilletjes voor om maar van mensen die aan het hypochonderen zijn af te komen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarschijnlijk, net als al die mensen die in homeopatie blijven geloven, want de nicht van je buurman die zegt dat het effect heeft is een betere bron dan een serieus onderzoek dat zegt dat het geen effect heeft
Dan heeft dus Homeopatie geen effect, maar het voorschrijven van een pilletje..quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Jawel het zogenaamde placebo effect, artsen schrijven ook wel eens gewoon snoep pilletjes voor om maar van mensen die aan het hypochonderen zijn af te komen.
Dat is dus niet waar. Er wordt wel degelijk straling geabsorbeerd door het lichaam (al is het niet zo efficient als op 2.4GHz).quote:Op vrijdag 6 januari 2006 02:45 schreef Steijn het volgende:
Strikt gezien is het dus niet mogelijk dat UMTS het water in je lichaam verwarmd omdat het daarvoor te weinig energetisch is.
Homeopathie wordt ook bedreven door dokters, die de keuze krijgen om gewone huisarts of homeopaat te worden. Sommige kruiden werken wel degelijkquote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarschijnlijk, net als al die mensen die in homeopatie blijven geloven, want de nicht van je buurman die zegt dat het effect heeft is een betere bron dan een serieus onderzoek dat zegt dat het geen effect heeft
Dus het argument dat iemand die geneeskunde heeft gestudeerd geen onzin verteld is daarmee ontkracht.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:32 schreef Integrity het volgende:
[..]
Homeopathie wordt ook bedreven door dokters, die de keuze krijgen om gewone huisarts of homeopaat te worden.
Dat heeft niets met homeopatie te maken.quote:Sommige kruiden werken wel degelijk
Het feit dat iemand die geneeskunde studeert en met die wetenschappelijke kennis een keuze maakt tot homeopaat maakt dat dit wel degelijk iets functionerends in zich heeft. Anders kiest iemand zo'n opleiding niet. Zo'n persoon weet dan ook meer van de materie af dan jij en ik.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus het argument dat iemand die geneeskunde heeft gestudeerd geen onzin verteld is daarmee ontkracht.
[..]
Dat heeft niets met homeopatie te maken.
Leg me dan eens uit waarom de werkzaamheid van Homeopatie nooit in een objectief dubbelblind onderzoek is aangetoont?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:37 schreef Integrity het volgende:
[..]
Het feit dat iemand die geneeskunde studeert en met die wetenschappelijke kennis een keuze maakt tot homeopaat maakt dat dit wel degelijk iets functionerends in zich heeft. Anders kiest iemand zo'n opleiding niet.
Spreek voor jezelf.quote:Zo'n persoon weet dan ook meer van de materie af dan jij en ik.
Jij bent dokter? Iets in die richting?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leg me dan eens uit waarom de werkzaamheid van Homeopatie nooit in een objectief dubbelblind onderzoek is aangetoont?
[..]
Spreek voor jezelf.
Wetenschapsfilosofie was een van mijn vakken. Dat gaat over zuiverheid van onderzoek en hoe je zekere kennis vergaard.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:48 schreef Integrity het volgende:
[..]
Jij bent dokter? Iets in die richting?
Dus je hebt geen ervaring en inzicht in hoe het opleidingstraject van een huisarts/homeopaat is?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wetenschapsfilosofie was een van mijn vakken. Dat gaat over zuiverheid van onderzoek en hoe je zekere kennis vergaard.
Er gebeurd genoeg aan wetgeving om verkeersdoden tegen te gaan. Besides.. een verkeersongeluk is een individueel gegeven en niet te vergelijken met zoiets als een telefoonmaatschappij die masten plaatst in woonwijken. Er zijn tal van redenen te bedenken waarom een ongeluk voorkomt, alcohol, vermoeidheid, roekeloos gedrag, onverkoombaar, kortom talloze individuele redenen. Een vergelijking naar een verkeersongeluk lijkt me daarom ongepast vergelijkingsmateriaal.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:05 schreef Mikado het volgende:
Een democratie laten beslissen of UMTS gevaarlijk is of niet is wel riskant. Men gaat elkaar nablaten en dan hoeft niet noodzakelijkerwijs de 'waarheid' te winnen maar gewoon het populairste standpunt. En dat is in dit geval datgene wat het beste verkoopt, namelijk het inspelen op de altijd aanwezige angst voor vernieuwing/verandering.
Het vergelijken met klimaatonderzoek is daarom niet fair. Hoewel daar ook zo'n democratie plaatsvind is dit niet juist want er komen steeds nieuwe inzichten bij en vindt men steeds nieuwe oorzaken die een verandering van het actuele model verzorgen. Daar stemmen over wat juist is is niet correct, want ook daar zou prima die ene wetenschapper die afwijkt van de norm best eens gelijk kunnen hebben, zoals Copernicus en Columbus dat ook ooit hadden.
Inzake UMTS hebben we te maken met vooruitgang, je kan toch niet dat hele uitrollen abrupt stilleggen omdat enkele mensen angst hebben voor de gevolgen? Je kan toch niet in afwachting van de resultaten de boel invriezen? Want vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat het noodzakelijk is om stil te blijven staan (hypochonders galore terzijde). En erger is nog: indien het schadelijk is, hoe erg is dat dan als enkele doden extra bij de dramatische vooruitgang horen? Dit is dan niet lomp bedoeld of zo, maar er vallen jaarlijks 1100 verkeersdoden maar je hoort niemand ooit zeggen dat men de wegen maar eens moet terugdraaien, daar neemt men de risico's voor lief als men de baten erbij trekt.
Dat is niet relevant, relevant is dat er nooit een aangetoont is in het vele onderzoek ernaar dat homeopatie werkt.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:54 schreef Integrity het volgende:
[..]
Dus je hebt geen ervaring en inzicht in hoe het opleidingstraject van een huisarts/homeopaat is?
Dat je die vergelijkingen weglaat, want een drumstel laten roffelen met [censuur] is niet nodig. Of, om met jouw voorbeeld door te gaan: een meerderheid van de bevolking 'vindt' die masten handig voor een mobiel breedbandje, dus waarom zou je je dan druk maken om die ene wetenschapper die zegt dat er 10 doden extra vallen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:39 schreef Integrity het volgende:
Een volk bepaalt wat er in een land gebeurd, basisprincipe van een democratie. Als er 1 persoon zal zijn die het anders zou willen en het volk dit oplegt, dan praten we over een dictatuur. Wat heb je liever?
Uitspraak daarvoor:quote:Op vrijdag 6 januari 2006 21:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is niet relevant, relevant is dat er nooit een aangetoont is in het vele onderzoek ernaar dat homeopatie werkt.
Wat wel aangetoont is dat het effect nul is, precies gelijk met een controle groep die een preperaat kregen dat niets bevat.
Net zo goed als er geen duidelijk en objectief bewijs is gevonden dat UMTS schadelijk is.
Is het nu zo moeilijk te begrijpen dat verkeersongelukken bestaan uit individueel handelen en een UMTS mast geplaatst "door je strot heen' gedrukt wordt? Je kunt tegen verkeersongelukken iets doen als individu, niet in een auto stappen. Een UMTS mast, daar heb je niets over te zeggen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 22:09 schreef Mikado het volgende:
[..]
Dat je die vergelijkingen weglaat, want een drumstel laten roffelen met [censuur] is niet nodig. Of, om met jouw voorbeeld door te gaan: een meerderheid van de bevolking 'vindt' die masten handig voor een mobiel breedbandje, dus waarom zou je je dan druk maken om die ene wetenschapper die zegt dat er 10 doden extra vallen.
Ook het niet vergelijken met verkeersdoden vind ik raar, want men accepteerd prima dat er doden vallen, mensen dronken of moe achter een stuur kruipen en doet met die gegevens hun best om de overlast te bepeken... dat zou je ook met UMTS-masten kunnen doen door deze bv 10 meter extra uit te laten steken of andere ontzienende maatregelen... en niet met het regelrecht verbieden van plaatsen op basis van onderbuikgevoelens of homeopatische klachten. Naast positieve placebo's zijn er ook negatieve effecten aangetoond wat ook bij zendmasten bleek: niet aangesloten zendmasten deden ook de klachten verhogen. De menselijke psyche is raar, maar dient niet als maatstaaf te dienen voor wat vooruitgang inhoudt.
Wie zegt dat masten die niet aanstaan geen straling uitzenden?quote:
Een telefoon die niet aanstaat, zendt geen straling uit. Een lamp die niet aanstaat, zendt geen licht uit. Een UMTS mast die niet aanstaat, zendt geen straling.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 00:12 schreef One_of_the_few het volgende:
Wie zegt dat masten die niet aanstaan geen straling uitzenden?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |