Aah, op zo'n fiets. Daar kan ik wat bij voorstellen, hoewel ik het niet met je eens ben.quote:Op maandag 26 december 2005 12:53 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat ik vind dat het atheïsme niet in het rijtje thuishoort. Het is geen filosofie, slechts een (wat mij betreft irrelevant) standpunt.
En dan is het ineens niet rigide, ouderwets e.d.quote:Op maandag 26 december 2005 12:58 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat zullen wel de aspecten zijn uit het christendom.
Helemaal niet. Jij bent ook niet het islamitisch geloof. Jij bent een persoon. De islam is wel een meer zichzelf behoudende stroming dan die uitwaaierende baaier van christelijke stromingen.quote:Op maandag 26 december 2005 12:56 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wil je daarmee zeggen dat ik conservatief ben!![]()
Dat kan heel goed. We staan doorgaans veel afwijzender tegenover visies die lichtelijk van de onze afwijken dan tegenover radicaal afwijkende ideeën.quote:Op maandag 26 december 2005 12:58 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat zullen wel de aspecten zijn uit het christendom.
Inderdaad, hutu's en tutsi's bijv.quote:Op maandag 26 december 2005 13:03 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Dat kan heel goed. We staan doorgaans veel afwijzender tegenover visies die lichtelijk van de onze afwijken dan tegenover radicaal afwijkende ideeën.
Daar zitten ook rigide en ouderwetse kenmerken in maar ik denk dat het christendom verder is dan de islam. Meer met zijn tijd is meegegaan.quote:Op maandag 26 december 2005 13:02 schreef Mutant01 het volgende:
En dan is het ineens niet rigide, ouderwets e.d.![]()
Ja, ze weten precies welke merken condooms ze moeten verbieden te gebruiken. Of hoe de ziektes te benoemen om dit tevens af te doen als de straf van god.quote:Op maandag 26 december 2005 13:06 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Daar zitten ook rigide en ouderwetse kenmerken in maar ik denk dat het christendom verder is dan de islam. Meer met zijn tijd is meegegaan.
Ik sta erg afwijzend tov Groenlinks kan me niet voorstellen dat ze slechts lichtelijk afwijken van mijn ideeën.quote:Op maandag 26 december 2005 13:03 schreef kLowJow het volgende:
Dat kan heel goed. We staan doorgaans veel afwijzender tegenover visies die lichtelijk van de onze afwijken dan tegenover radicaal afwijkende ideeën.
Ik moest hierbij denken aan de stellingen van Popper, waarmee de meer militante atheisten vaak aan komen zetten, het vervelende aan die stellingen is dat ze net zo negatief oordelen over begrippen als liefde, moed en trouw om maar wat te noemen...quote:Op maandag 26 december 2005 12:36 schreef sigme het volgende:
Gesprekken hierover verzanden in begriipsverwarring, meestal. Ik heb er nu geen lust aan, maar ik blijf het een grappige gewoonte vinden om afwijzen van godsgeloof onlogica te verwijten.
Waarmee ik niet probeer meer waarheid te claimen voor atheisme, maar beroepen op logica impliceert het aannemen van de in de logica geldende wetten. Juist het atheisme is gebaseerd op de logica. Logisch hoeft niet juist te zijn, het blijft logisch.
Ik heb filosofie altijd erg zweverig gevonden, maar ik ben blij dat ik er nu toch een cursus in gehad heb, ik heb overigens in dat topic gereageerd, maar het is wel wat wazig gebleven.quote:Ludwig Josef Johann Wittgenstein (Wenen, 26 april 1889 – Cambridge?, 29 april 1951) was een Oostenrijks/Brits filosoof.
Hij werd geboren in Wenen en was het jongste kind van een extreem rijk Oostenrijkse industrieel. Bij het begin van de Eerste Wereldoorlog meldde hij zich als vrijwilliger voor het Duits-Oostenrijkse leger. Hij had een boekje in zijn rugzak van Tolstoj over de evangeliën. Hij maakte aan het front aantekeningen waaruit later de Tractatus logico-philosophicus zou groeien. Tevens hield hij een dagboek bij dat belangrijk zou worden bij de interpretatie van de Tractatus.
Wittgenstein heeft in zijn filosofie een belangrijke ommezwaai gemaakt. Zo zeer zelfs dat men spreekt van Wittgenstein I en Wittgenstein II.
Wittgenstein I
Het hoofdwerk van Wittgenstein I is de Tractatus logico-philosophicus. Dit werk verscheen in 1921/1922. Het bestaat uit een serie genummerde artikelen. Het handelt over de taal ten opzichte van het domein van de kennis, ethiek, esthetiek en religie. Volgens Wittgenstein I kan met taal alleen zinvol worden omgegaan als daarmee "standen van zaken" worden beschreven (hierin volgt hij zijn voorbeeld Augustinus, wiens werk hij later sterk zal bekritiseren). Over het overige zegt hij: Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen. Vandaar dat het boekje in de Wiener Kreis zeer populair was en dat Bertrand Russell zich voor de uitgave ervan ingespannen heeft. Deze heeft er ook een voorwoord bij geschreven. Alleen schijnt Wittgenstein daarover te hebben gezegd dat Russell het (ook al) niet begrepen had. Dat zou er mee te maken kunnen hebben dat er volgens Wittgenstein weliswaar over ethiek en dergelijke niet gesproken kan worden, maar dat deze transcendentale zaken wel heel belangrijk zijn. De uiteindelijke levensvervulling vindt juist hierdoor plaats. Hij heeft een soort van categorische imperatief: "leef gelukkig" dat wil zeggen dat je de wereld ervaart zoals hij is. Overigens beschouwde Wittgenstein I de Tractatus ook als niet zinvolle taal. Maar het was de ladder die nodig was om dat inzicht te bereiken. Daarna kon hij worden weggegooid.
Wittgenstein dacht dat hij met de Tractatus alle problemen van de filosofie had opgelost. Daarom stopte hij met filosofie. Onder invloed van Tolstoj schonk hij zijn fortuin weg en werd onderwijzer en later tuinman in een kloostertuin. Van 1926 tot 1928 werkte hij aan een huis voor een van zijn zusters.
Wittgenstein II
In 1929 keerde hij terug tot de filosofie. Hij werd hoogleraar in Cambridge. In 1952 verscheen postuum het tweede hoofdwerk "Philosophische Untersuchungen". Critici zijn het er nog niet over eens of het een radicale ommekeer is in Wittgensteins' denken, of een evolutie van zijn gedachten uit de Tractatus. Wittgenstein is tot de conclusie gekomen dat taal te complex is om de wereld in een één-op-één verhouding te beschrijven. Zo is het onmogelijk om bijvoorbeeld een minachtend zuchten binnen het taalsysteem een duidelijke plaats te geven. In plaats daarvan spreekt hij van taalspelen. De verschillende taalspelen zijn toepasbaar op verschillende situaties, waarbij telkens een "familiegelijkenis" optreedt. Hoewel er voor elke situatie specifieke kenmerken zijn vast te stellen, zijn niet alle kenmerken toepasbaar op alle situaties, zoals leden van eenzelfde familie op elkaar lijken, zonder dat ze precies dezelfde gezichtstrekken hebben.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkte Wittgenstein als ambulancebroeder en later in een laboratorium. Na de oorlog keerde hij terug naar Cambridge, maar in 1947 gaf Wittgenstein zijn leerstoel op. Hij overleed in 1951.
Wittgenstein's filosofie in Nederland
In Nederland werd het denken van Wittgenstein geïntroduceerd door de schrijver W.F. Hermans, die het pamflet Wittgenstein in de mode schreef, en de Tractatus vertaalde — niet geheel tot genoegen van vakfilosofen. Een uitgebreide biografie van Wittgenstein, zowel persoonlijk als filosofisch, is geschreven door Ray Monk, met de titel "The Duty of Genius
Dat heeft meer met een rigide houding te maken die me dan ook niet aanstaat.quote:Op maandag 26 december 2005 13:08 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
Ja, ze weten precies welke merken condooms ze moeten verbieden te gebruiken. Of hoe de ziektes te benoemen om dit tevens af te doen als de straf van god.
quote:You are an agnostic. Though it is generally taken that agnostics neither believe nor disbelieve in God, it is possible to be a theist or atheist in addition to an agnostic. Agnostics don't believe it is possible to prove the existence of God (nor lack thereof). Agnosticism is a philosophy that God's existence cannot be proven. Some say it is possible to be agnostic and follow a religion; however, one cannot be a devout believer if he or she does not truly believe.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 | 83% atheism 75% Islam 63% Paganism 63% Buddhism 58% Judaism 46% Satanism 33% Christianity 25% Hinduism 8% |
Nee hoor je bent gewoon een Islamietjequote:Op maandag 26 december 2005 12:58 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat zullen wel de aspecten zijn uit het christendom.
Met oud en nieuw moet je het gewoon zo regelen dat je de hele nieuwjaarsdag voor pampus ligt.quote:Op maandag 26 december 2005 13:26 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
fuckerdieduck, moet paar uur wachten totdat de avondwinkels opengaan voor herbevoorrading.
zal voor oud en nieuw wel extra inslaan anders zit ik dan weer te kutten
Mag ik niet, de kans bestaat altijd dat er familie langskomt of beltquote:Op maandag 26 december 2005 13:29 schreef du_ke het volgende:
[..]
Met oud en nieuw moet je het gewoon zo regelen dat je de hele nieuwjaarsdag voor pampus ligt.
Christendom stond er nog altijd boven.quote:Op maandag 26 december 2005 13:27 schreef du_ke het volgende:
Nee hoor je bent gewoon een Islamietje.
dus een excuus gristen met islamieterige trekjesquote:Op maandag 26 december 2005 13:31 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Christendom stond er nog altijd boven.
Militanten, van welk slag dan ook, zijn vervelende drammers. Ik geef ze ongelijk, welk gelijk ze ook mogen hebben.quote:Op maandag 26 december 2005 13:15 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Ik moest hierbij denken aan de stellingen van Popper, waarmee de meer militante atheisten vaak aan komen zetten, het vervelende aan die stellingen is dat ze net zo negatief oordelen over begrippen als liefde, moed en trouw om maar wat te noemen...
Ik zal eens zien of ik me er iets in kan verdiepen, klinkt wel als een optie voor de februari-vakantie-leeslijstquote:Daar waar Popper en Russel in mijn optiek zich bezig hielden met de lege dop, had Wittgenstein in elk geval al het halve ei te pakken:
[afbeelding]
[..]
Ik heb filosofie altijd erg zweverig gevonden, maar ik ben blij dat ik er nu toch een cursus in gehad heb, ik heb overigens in dat topic gereageerd, maar het is wel wat wazig gebleven.![]()
Mijn dank,quote:Maar ja, ook dan geldt weer, beter het halve ei dan de lege dop.![]()
Een fijne dag gewenst!quote:Ik ga off, mijn vader is jarig vandaag.![]()
![]()
Gristenen geloven al 600 jaar langer in dezelfde onzinquote:Op maandag 26 december 2005 13:31 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Christendom stond er nog altijd boven.
Oei dat is wel een belangrijk punt.quote:Op maandag 26 december 2005 13:31 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Mag ik niet, de kans bestaat altijd dat er familie langskomt of belt
Me dochter heeft daar een handje van, verleden jaar was het te gruwelijk vroeg toen ik door me ex werd gebeld![]()
Hmm, Agnost is mijn profeet.quote:agnosticism 100%
Satanism 71%
atheism 63%
Paganism 46%
Buddhism 38%
Christianity 29%
Islam 29%
Judaism 21%
Hinduism 8%
Zoiets jaquote:Op maandag 26 december 2005 13:32 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
dus een excuus gristen met islamieterige trekjes
tis gewoon een kutdag, maar goed, ik begin 's ochtends vroeg gewoon met bier en dan 's avonds de kroeg in met wat vrienden en hopen dat het snel 2 januari is.quote:Op maandag 26 december 2005 13:33 schreef du_ke het volgende:
[..]
Oei dat is wel een belangrijk punt.
Lijkt me sterk. Het christendom is anders dan de islam.quote:Op maandag 26 december 2005 13:33 schreef du_ke het volgende:
Gristenen geloven al 600 jaar langer in dezelfde onzin.
Op bepaalde vlakken wel maar het blijft een monotheistische godsdienst ontstaan in het midden oosten. Op basis van vage overleveringen.quote:Op maandag 26 december 2005 13:40 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Lijkt me sterk. Het christendom is anders dan de islam.
Blijf je uit de buurt van de Feyenoord kroegenquote:Op maandag 26 december 2005 13:40 schreef MrX1982 het volgende:
Ik ga straks naar Rotterdam charlois.
Doe je oma de groetenquote:Op maandag 26 december 2005 13:40 schreef MrX1982 het volgende:
Ik ga straks naar Rotterdam charlois.
Ja ik ga keurig naar mijn opa&oma.quote:Op maandag 26 december 2005 13:43 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
Blijf je uit de buurt van de Feyenoord kroegen
fijne boxingday danquote:Op maandag 26 december 2005 13:44 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ja ik ga keurig naar mijn opa&oma.
Zwolle zuid dat klinkt gevaarlijkquote:Op maandag 26 december 2005 13:44 schreef du_ke het volgende:
Doe je oma de groeten.
Ik ga naar Zwolle zuid.
Ja ach best gezellig gok ikquote:Op maandag 26 december 2005 13:46 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Zwolle zuid dat klinkt gevaarlijk.
Familiebezoek?
drinksequote:Op maandag 26 december 2005 13:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ja ach best gezellig gok ik. Zal wel weer dom vreten worden.
Tsja eten daar komt het uiteindelijk altijd op neer. Weinig orgineel maar het is wel een traditiequote:Op maandag 26 december 2005 13:48 schreef du_ke het volgende:
Ja ach best gezellig gok ik. Zal wel weer dom vreten worden.
Ja snap het nut er ook nog niet echt vanquote:Op maandag 26 december 2005 13:50 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Tsja eten daar komt het uiteindelijk altijd op neer. Weinig orgineel maar het is wel een traditie.
Ja ik ook niet. Niet alle dingen hebben nut maar moeten gewoonquote:Op maandag 26 december 2005 13:51 schreef du_ke het volgende:
Ja snap het nut er ook nog niet echt van.
Ik neuk beter dan god.quote:Op maandag 26 december 2005 13:20 schreef RichardQuest het volgende:
Mijn God is beter.
Try Before You Die: interview met Pim Fortuyn.quote:Filemon Wesselink
Filemon WesselinkFilemon Wesselink (Zutphen, 24 maart 1979) is een Nederlandse verslaggever en presentator voor BNN.
Na de HAVO gaat Filemon naar de kunstacademie (afdeling mediakunst) waarna hij bij de interne radio-opleiding van BNN terecht komt. Hier wordt hij opgeleid tot verslaggever. Op 6 mei 2002 is Filemon de laatste persoon die een (radio)interview met politicus Pim Fortuyn heeft. Als Fortuyn na een radioprogramma op radio 3FM het pand uitloopt, stelt Filemon nog een paar vragen. Enkele minuten later werd de politicus vermoord.
In 2004 komt hij op televisie met het programma I Love the Betuwe, waarin hij de Betuwe probeert aan te prijzen. 2005 betekende voor Wesselink de definitieve doorbraak op TV, hij presenteerde namelijk onder meer het WK Junioren, BNN University en Try Before You Die.
Zeer goed mogelijk.quote:Op maandag 26 december 2005 09:40 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Beschouw het niet als kritiek of afkeuring, maar zou het komen omdat je veel beter weet waar je tegen bent i.p.v. waar je vóór bent?
Serial build ? (update patch)quote:Op maandag 26 december 2005 14:23 schreef Monidique het volgende:
Hoe en waarom is een bepaald geloof verder dan een ander geloof?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |