abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33412206
quote:
Op maandag 26 december 2005 12:58 schreef Mutant01 het volgende:
Toch wel lullig voor je dan
Tsja het is maar een testje .
pi_33412216
quote:
Op maandag 26 december 2005 12:53 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat ik vind dat het atheïsme niet in het rijtje thuishoort. Het is geen filosofie, slechts een (wat mij betreft irrelevant) standpunt.
Aah, op zo'n fiets. Daar kan ik wat bij voorstellen, hoewel ik het niet met je eens ben.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_33412286
quote:
Op maandag 26 december 2005 12:58 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Dat zullen wel de aspecten zijn uit het christendom.
En dan is het ineens niet rigide, ouderwets e.d.
Allah Al Watan Al Malik
pi_33412305
quote:
Op maandag 26 december 2005 12:56 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Wil je daarmee zeggen dat ik conservatief ben!
Helemaal niet. Jij bent ook niet het islamitisch geloof. Jij bent een persoon. De islam is wel een meer zichzelf behoudende stroming dan die uitwaaierende baaier van christelijke stromingen.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_33412333
quote:

[..]

Dat kan heel goed. We staan doorgaans veel afwijzender tegenover visies die lichtelijk van de onze afwijken dan tegenover radicaal afwijkende ideeën.
pi_33412377
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:03 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Dat kan heel goed. We staan doorgaans veel afwijzender tegenover visies die lichtelijk van de onze afwijken dan tegenover radicaal afwijkende ideeën.
Inderdaad, hutu's en tutsi's bijv.
Allah Al Watan Al Malik
pi_33412387
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:02 schreef Mutant01 het volgende:
En dan is het ineens niet rigide, ouderwets e.d.
Daar zitten ook rigide en ouderwetse kenmerken in maar ik denk dat het christendom verder is dan de islam. Meer met zijn tijd is meegegaan.
pi_33412433
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:06 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Daar zitten ook rigide en ouderwetse kenmerken in maar ik denk dat het christendom verder is dan de islam. Meer met zijn tijd is meegegaan.
Ja, ze weten precies welke merken condooms ze moeten verbieden te gebruiken. Of hoe de ziektes te benoemen om dit tevens af te doen als de straf van god.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_33412446
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:03 schreef kLowJow het volgende:
Ik sta erg afwijzend tov Groenlinks kan me niet voorstellen dat ze slechts lichtelijk afwijken van mijn ideeën.
pi_33412589
quote:
Op maandag 26 december 2005 12:36 schreef sigme het volgende:
Gesprekken hierover verzanden in begriipsverwarring, meestal. Ik heb er nu geen lust aan, maar ik blijf het een grappige gewoonte vinden om afwijzen van godsgeloof onlogica te verwijten.

Waarmee ik niet probeer meer waarheid te claimen voor atheisme, maar beroepen op logica impliceert het aannemen van de in de logica geldende wetten. Juist het atheisme is gebaseerd op de logica. Logisch hoeft niet juist te zijn, het blijft logisch.
Ik moest hierbij denken aan de stellingen van Popper, waarmee de meer militante atheisten vaak aan komen zetten, het vervelende aan die stellingen is dat ze net zo negatief oordelen over begrippen als liefde, moed en trouw om maar wat te noemen...

Daar waar Popper en Russel in mijn optiek zich bezig hielden met de lege dop, had Wittgenstein in elk geval al het halve ei te pakken:
quote:
Ludwig Josef Johann Wittgenstein (Wenen, 26 april 1889 – Cambridge?, 29 april 1951) was een Oostenrijks/Brits filosoof.

Hij werd geboren in Wenen en was het jongste kind van een extreem rijk Oostenrijkse industrieel. Bij het begin van de Eerste Wereldoorlog meldde hij zich als vrijwilliger voor het Duits-Oostenrijkse leger. Hij had een boekje in zijn rugzak van Tolstoj over de evangeliën. Hij maakte aan het front aantekeningen waaruit later de Tractatus logico-philosophicus zou groeien. Tevens hield hij een dagboek bij dat belangrijk zou worden bij de interpretatie van de Tractatus.

Wittgenstein heeft in zijn filosofie een belangrijke ommezwaai gemaakt. Zo zeer zelfs dat men spreekt van Wittgenstein I en Wittgenstein II.

Wittgenstein I
Het hoofdwerk van Wittgenstein I is de Tractatus logico-philosophicus. Dit werk verscheen in 1921/1922. Het bestaat uit een serie genummerde artikelen. Het handelt over de taal ten opzichte van het domein van de kennis, ethiek, esthetiek en religie. Volgens Wittgenstein I kan met taal alleen zinvol worden omgegaan als daarmee "standen van zaken" worden beschreven (hierin volgt hij zijn voorbeeld Augustinus, wiens werk hij later sterk zal bekritiseren). Over het overige zegt hij: Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen. Vandaar dat het boekje in de Wiener Kreis zeer populair was en dat Bertrand Russell zich voor de uitgave ervan ingespannen heeft. Deze heeft er ook een voorwoord bij geschreven. Alleen schijnt Wittgenstein daarover te hebben gezegd dat Russell het (ook al) niet begrepen had. Dat zou er mee te maken kunnen hebben dat er volgens Wittgenstein weliswaar over ethiek en dergelijke niet gesproken kan worden, maar dat deze transcendentale zaken wel heel belangrijk zijn. De uiteindelijke levensvervulling vindt juist hierdoor plaats. Hij heeft een soort van categorische imperatief: "leef gelukkig" dat wil zeggen dat je de wereld ervaart zoals hij is. Overigens beschouwde Wittgenstein I de Tractatus ook als niet zinvolle taal. Maar het was de ladder die nodig was om dat inzicht te bereiken. Daarna kon hij worden weggegooid.

Wittgenstein dacht dat hij met de Tractatus alle problemen van de filosofie had opgelost. Daarom stopte hij met filosofie. Onder invloed van Tolstoj schonk hij zijn fortuin weg en werd onderwijzer en later tuinman in een kloostertuin. Van 1926 tot 1928 werkte hij aan een huis voor een van zijn zusters.

Wittgenstein II
In 1929 keerde hij terug tot de filosofie. Hij werd hoogleraar in Cambridge. In 1952 verscheen postuum het tweede hoofdwerk "Philosophische Untersuchungen". Critici zijn het er nog niet over eens of het een radicale ommekeer is in Wittgensteins' denken, of een evolutie van zijn gedachten uit de Tractatus. Wittgenstein is tot de conclusie gekomen dat taal te complex is om de wereld in een één-op-één verhouding te beschrijven. Zo is het onmogelijk om bijvoorbeeld een minachtend zuchten binnen het taalsysteem een duidelijke plaats te geven. In plaats daarvan spreekt hij van taalspelen. De verschillende taalspelen zijn toepasbaar op verschillende situaties, waarbij telkens een "familiegelijkenis" optreedt. Hoewel er voor elke situatie specifieke kenmerken zijn vast te stellen, zijn niet alle kenmerken toepasbaar op alle situaties, zoals leden van eenzelfde familie op elkaar lijken, zonder dat ze precies dezelfde gezichtstrekken hebben.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werkte Wittgenstein als ambulancebroeder en later in een laboratorium. Na de oorlog keerde hij terug naar Cambridge, maar in 1947 gaf Wittgenstein zijn leerstoel op. Hij overleed in 1951.

Wittgenstein's filosofie in Nederland
In Nederland werd het denken van Wittgenstein geïntroduceerd door de schrijver W.F. Hermans, die het pamflet Wittgenstein in de mode schreef, en de Tractatus vertaalde — niet geheel tot genoegen van vakfilosofen. Een uitgebreide biografie van Wittgenstein, zowel persoonlijk als filosofisch, is geschreven door Ray Monk, met de titel "The Duty of Genius
Ik heb filosofie altijd erg zweverig gevonden, maar ik ben blij dat ik er nu toch een cursus in gehad heb, ik heb overigens in dat topic gereageerd, maar het is wel wat wazig gebleven.

Maar ja, ook dan geldt weer, beter het halve ei dan de lege dop.

Ik ga off, mijn vader is jarig vandaag.
pi_33412593
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:08 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
Ja, ze weten precies welke merken condooms ze moeten verbieden te gebruiken. Of hoe de ziektes te benoemen om dit tevens af te doen als de straf van god.
Dat heeft meer met een rigide houding te maken die me dan ook niet aanstaat.
pi_33412726
Mijn God is beter.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_33412807
quote:
You are an agnostic. Though it is generally taken that agnostics neither believe nor disbelieve in God, it is possible to be a theist or atheist in addition to an agnostic. Agnostics don't believe it is possible to prove the existence of God (nor lack thereof). Agnosticism is a philosophy that God's existence cannot be proven. Some say it is possible to be agnostic and follow a religion; however, one cannot be a devout believer if he or she does not truly believe.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
agnosticism

83% 
atheism
 75% 
Islam
 63% 
Paganism
  63% 
Buddhism
 58% 
Judaism
 46% 
Satanism
 33% 
Christianity
 25% 
Hinduism
 8% 
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_33412826
fuckerdieduck, moet paar uur wachten totdat de avondwinkels opengaan voor herbevoorrading.

zal voor oud en nieuw wel extra inslaan anders zit ik dan weer te kutten
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_33412865
quote:

[..]

Nee hoor je bent gewoon een Islamietje .
pi_33412899
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:26 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
fuckerdieduck, moet paar uur wachten totdat de avondwinkels opengaan voor herbevoorrading.

zal voor oud en nieuw wel extra inslaan anders zit ik dan weer te kutten
Met oud en nieuw moet je het gewoon zo regelen dat je de hele nieuwjaarsdag voor pampus ligt.
pi_33412903
du-ke !!!!!!
pi_33412916
DoG !!
pi_33412938
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:29 schreef du_ke het volgende:

[..]

Met oud en nieuw moet je het gewoon zo regelen dat je de hele nieuwjaarsdag voor pampus ligt.
Mag ik niet, de kans bestaat altijd dat er familie langskomt of belt

Me dochter heeft daar een handje van, verleden jaar was het te gruwelijk vroeg toen ik door me ex werd gebeld
pi_33412960
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:27 schreef du_ke het volgende:
Nee hoor je bent gewoon een Islamietje .
Christendom stond er nog altijd boven.
pi_33412978
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:31 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

dus een excuus gristen met islamieterige trekjes
pi_33412991
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:15 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Ik moest hierbij denken aan de stellingen van Popper, waarmee de meer militante atheisten vaak aan komen zetten, het vervelende aan die stellingen is dat ze net zo negatief oordelen over begrippen als liefde, moed en trouw om maar wat te noemen...
Militanten, van welk slag dan ook, zijn vervelende drammers. Ik geef ze ongelijk, welk gelijk ze ook mogen hebben.

De wereld, de mensheid en de menselijkheid draait niet op logica, aantoonbaarheden, geld of andere onbetwiste concreetheden. Niettemin ben ik groot liefhebber van logica . Maar logica is geen waarheid, zoals overtuiging dat ook niet is.
quote:
Daar waar Popper en Russel in mijn optiek zich bezig hielden met de lege dop, had Wittgenstein in elk geval al het halve ei te pakken:
[afbeelding]
[..]

Ik heb filosofie altijd erg zweverig gevonden, maar ik ben blij dat ik er nu toch een cursus in gehad heb, ik heb overigens in dat topic gereageerd, maar het is wel wat wazig gebleven.
Ik zal eens zien of ik me er iets in kan verdiepen, klinkt wel als een optie voor de februari-vakantie-leeslijst .
quote:
Maar ja, ook dan geldt weer, beter het halve ei dan de lege dop.
Mijn dank, . Ik moet een paar dagen nadenken over de bijdrage van Multatuli. Tot nog toe ben ik vooral erg blij met het niveau en de toonzetting van het topic. Ik vreesde bij opening voor ontsporing, maar die blijft uit.
quote:
Ik ga off, mijn vader is jarig vandaag.
Een fijne dag gewenst!
pi_33412993
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:31 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Gristenen geloven al 600 jaar langer in dezelfde onzin .
pi_33412999
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:31 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

Mag ik niet, de kans bestaat altijd dat er familie langskomt of belt

Me dochter heeft daar een handje van, verleden jaar was het te gruwelijk vroeg toen ik door me ex werd gebeld
Oei dat is wel een belangrijk punt.
pi_33413044
quote:
agnosticism 100%
Satanism 71%
atheism 63%
Paganism 46%
Buddhism 38%
Christianity 29%
Islam 29%
Judaism 21%
Hinduism 8%
Hmm, Agnost is mijn profeet.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_33413046
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:32 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
dus een excuus gristen met islamieterige trekjes
Zoiets ja .
pi_33413096
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:33 schreef du_ke het volgende:

[..]

Oei dat is wel een belangrijk punt.
tis gewoon een kutdag, maar goed, ik begin 's ochtends vroeg gewoon met bier en dan 's avonds de kroeg in met wat vrienden en hopen dat het snel 2 januari is.
pi_33413159
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:33 schreef du_ke het volgende:
Gristenen geloven al 600 jaar langer in dezelfde onzin .
Lijkt me sterk. Het christendom is anders dan de islam.
pi_33413170
Ik ga straks naar Rotterdam charlois.
pi_33413206
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:40 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Lijkt me sterk. Het christendom is anders dan de islam.
Op bepaalde vlakken wel maar het blijft een monotheistische godsdienst ontstaan in het midden oosten. Op basis van vage overleveringen.
pi_33413219
quote:
Blijf je uit de buurt van de Feyenoord kroegen
pi_33413233
quote:
Doe je oma de groeten .

Ik ga naar Zwolle zuid .
pi_33413240
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:43 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
Blijf je uit de buurt van de Feyenoord kroegen
Ja ik ga keurig naar mijn opa&oma.
pi_33413270
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:44 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ja ik ga keurig naar mijn opa&oma.
fijne boxingday dan
pi_33413278
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:44 schreef du_ke het volgende:
Doe je oma de groeten .

Ik ga naar Zwolle zuid .
Zwolle zuid dat klinkt gevaarlijk .
Familiebezoek?
pi_33413329
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:46 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Zwolle zuid dat klinkt gevaarlijk .
Familiebezoek?
Ja ach best gezellig gok ik . Zal wel weer dom vreten worden.
pi_33413341
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:48 schreef du_ke het volgende:

[..]

drinkse
pi_33413352
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:46 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
fijne boxingday dan
Ach voor je het weet is 2de kerstdag weer voorbij. Gelukkig.
pi_33413370
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:48 schreef du_ke het volgende:
Tsja eten daar komt het uiteindelijk altijd op neer. Weinig orgineel maar het is wel een traditie .
pi_33413386
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:48 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

drinkse
Dat is wel het plan ja .
pi_33413397
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:50 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Tsja eten daar komt het uiteindelijk altijd op neer. Weinig orgineel maar het is wel een traditie .
Ja snap het nut er ook nog niet echt van .
pi_33413431
quote:
Op maandag 26 december 2005 13:51 schreef du_ke het volgende:
Ja snap het nut er ook nog niet echt van .
Ja ik ook niet. Niet alle dingen hebben nut maar moeten gewoon .
  maandag 26 december 2005 @ 13:52:48 #193
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_33413559
quote:
Filemon Wesselink

Filemon WesselinkFilemon Wesselink (Zutphen, 24 maart 1979) is een Nederlandse verslaggever en presentator voor BNN.

Na de HAVO gaat Filemon naar de kunstacademie (afdeling mediakunst) waarna hij bij de interne radio-opleiding van BNN terecht komt. Hier wordt hij opgeleid tot verslaggever. Op 6 mei 2002 is Filemon de laatste persoon die een (radio)interview met politicus Pim Fortuyn heeft. Als Fortuyn na een radioprogramma op radio 3FM het pand uitloopt, stelt Filemon nog een paar vragen. Enkele minuten later werd de politicus vermoord.

In 2004 komt hij op televisie met het programma I Love the Betuwe, waarin hij de Betuwe probeert aan te prijzen. 2005 betekende voor Wesselink de definitieve doorbraak op TV, hij presenteerde namelijk onder meer het WK Junioren, BNN University en Try Before You Die.
Try Before You Die: interview met Pim Fortuyn.
pi_33413932
quote:
Katten zijn dominant. Ze controleren de wereld.
pi_33414184
Hoe en waarom is een bepaald geloof verder dan een ander geloof?
pi_33414192
En goedemorgen.
pi_33414197
quote:
Op maandag 26 december 2005 14:13 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]
Check.
pi_33414222
quote:
Op maandag 26 december 2005 09:40 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Beschouw het niet als kritiek of afkeuring, maar zou het komen omdat je veel beter weet waar je tegen bent i.p.v. waar je vóór bent?
Zeer goed mogelijk.
  maandag 26 december 2005 @ 14:26:14 #200
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')