Dat was geen probleem omdat geen enkele Ginaf gelijk is of zo?quote:Op donderdag 29 december 2005 21:25 schreef Clark2420 het volgende:
Ik denk dat er nog meer trucks in de problemen zitten, wat dachten we van produktieaantallen / homologatie van bv de GINAF van Anne Kies met Caterpillar motor!!.
quote:The rules are however the same for everyone and they have to be respected so that we all compete in the same conditions.
Hij heeft toen zelf ook een paar weken met een gebroken nek rondgelopen, hij heeft toen heel veel geluk gehad.quote:Op donderdag 29 december 2005 18:39 schreef dorpsgek het volgende:
Theo v.d. Rijt is een "oude" teammaat van Jan de Rooy.
in 1985 (the bull) zat hij op de servicetruck (dat was het tweekoppig monster van 1984 die toen meeging als servicewagen).
In 1986 (turbotwin) zat Theo in de service-jeep (land-rover).
In 1987 zat hij naast Jan de Rooy in de turbotwin 2.
En in 1988 was hij de chauffeur van de toen verongelukte turbotwin X2
Hij heeft er niet mee rondgelopen want hij lag in het Catrien, hij had ook nog een armbreuk, en hij lag samen met z'n Engelse teammaat op een kamer. ik ben toen nog bij hem op bezoek geweest.quote:Op donderdag 29 december 2005 22:04 schreef Joefje het volgende:
[..]
Hij heeft toen zelf ook een paar weken met een gebroken nek rondgelopen, hij heeft toen heel veel geluk gehad.
Inderdaad, dan ga ik het ook niet eens kijken.quote:Op vrijdag 30 december 2005 10:00 schreef Klonk het volgende:
Als Daf niet mag starten dan flikker ik de Dakar in de boycot......
Het ligt gewoon heel simpel:quote:Op vrijdag 30 december 2005 10:36 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Allemaal heel kut voor de Daf teams, maar waarom zijn die FIA papieren dan niet vooraf geregeld?
Of kan dat pas daar ter plaatse in Lissabon?
Of is het een slordigheid geweest van de Daf teams om volledig te vertrouwen op die FFSA goedkeuring?
En wat is dan het nut van het hebben van twee organisaties? (FFSA & FIA)
Begint weer lekker dit jaar![]()
jup, neem ferrari in de F1 die is erg goed bevriend met de FIAquote:Op vrijdag 30 december 2005 10:52 schreef existenz het volgende:
[..]
Het ligt gewoon heel simpel:
De bobo's die zich ermee moeten bemoeien hebben hem in eerste instantie goedgekeurd, vervolgens is er iemand geklagen (waarschijnlijk van de Kamaz teams) bij een hogere bevriende bobo en die heeft geroepen: Nee, die trucks zijn toch niet goed gekeurd!
Dat gebeurt in elke sport![]()
Ze hebben de vrachtwagens laten keuren door de FIA, die hadden enkele opmerkingen en die dingen zouden aangepast zijn. Ergens is de uiteindelijke goedkeuring vervolgens blijven hangen tussen de teams, DAF en de FIA.quote:Op vrijdag 30 december 2005 10:36 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Allemaal heel kut voor de Daf teams, maar waarom zijn die FIA papieren dan niet vooraf geregeld?
Maar ik blijf het niet begrijpen dat het dan als "verrassing" komt dat ze eventueel niet mogen starten.quote:Op vrijdag 30 december 2005 11:15 schreef mbn het volgende:
Ze hebben de vrachtwagens laten keuren door de FIA, die hadden enkele opmerkingen en die dingen zouden aangepast zijn. Ergens is de uiteindelijke goedkeuring vervolgens blijven hangen tussen de teams, DAF en de FIA.
Diezelfde GINAF heeft vorig jaar ook meegedaan, dus dat was schijbaar geen probleem toenquote:Op donderdag 29 december 2005 21:25 schreef Clark2420 het volgende:
Ik denk dat er nog meer trucks in de problemen zitten, wat dachten we van produktieaantallen / homologatie van bv de GINAF van Anne Kies met Caterpillar motor!!.
Hahahaha, da's waar ja.quote:
Vanwege de kerst en de vakantie van de desbetrfende FIA man kon de advocaat van DAF de papieren toen niet in orde krijgenquote:Op vrijdag 30 december 2005 11:32 schreef tenharkeldakar het volgende:
ik las ergens op internet dat ze al voor de kerst wisten dat ze van de fia geen goed keuring hadden
dus voor hun was het al bekend dat het een hele strijd zou worden bij de keuring
Willy Weyens is volgens mij een Belgische rallysport-verslaggeverquote:Op donderdag 29 december 2005 20:05 schreef dorpsgek het volgende:
[..]
De jeep word niet bestuurd door de "truckstarvent" maar door Willy Weyens (belgie), Daniël Roeselere (duitsl.) en Akis Temperedisi (griekenland)
Het probleem is schijnbaar dat dat NIET duidelijk in de regelementen staat dat er 15 gebouwd moeten worden.quote:Op vrijdag 30 december 2005 13:31 schreef tenharkeldakar het volgende:
Ja kerst en vakantie van een fia persoon oke
maar als je een proto type bouwt moet je er 15 dezelfde van hebben dat staat ook in de regelementen. kamaz heeft dat ook maar daf niet dat is het verschil en dat is dus klooten.
maar hopen dat het goed komt
Tuurlijk, een grote corrupte bende is het! Er is al lang een smak geld vanuit het oosten overgemaakt naar bepaalde personen en daarom worden de nederlandse(super)truck op alle mogelijke manieren tegengewerkt. En wat bied nou meer garantie op de overwinning dan het uitsluiten van je grootste concurrenten.quote:Op vrijdag 30 december 2005 14:55 schreef Relin het volgende:
Nou lekker is dat weer hoor!!![]()
't begint nu wel erg op te vallen dat ze wat tegen de Nederlandse truckies hebben![]()
Of zouden ze hem knijpen omdat ze de Nederlanders als een bedreiging zien?
Ik hoop iig dat alles met een sisser af loopt, want op deze manier is de Dakar niet leuk meer![]()
De nederlandse trucks hebben het gewoon niet goed voor elkaar en gaan met een mentaliteit van "dat regelen we op de laatste dag nog wel even" naar die keuringen toe. Dat is gewoon belachelijk en verre van professioneel, zeker als je het risico van corruptie er bij neemtquote:Op vrijdag 30 december 2005 15:05 schreef SterkStaaltje het volgende:
Tuurlijk, een grote corrupte bende is het! Er is al lang een smak geld vanuit het oosten overgemaakt naar bepaalde personen en daarom worden de nederlandse(super)truck op alle mogelijke manieren tegengewerkt. En wat bied nou meer garantie op de overwinning dan het uitsluiten van je grootste concurrenten.
Bah![]()
Slaat werkelijk nergens op.........quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:25 schreef At_Fundum het volgende:
[..]
De nederlandse trucks hebben het gewoon niet goed voor elkaar en gaan met een mentaliteit van "dat regelen we op de laatste dag nog wel even" naar die keuringen toe. Dat is gewoon belachelijk en verre van professioneel, zeker als je het risico van corruptie er bij neemt![]()
Ik ga wel mee met wat je quote,. want ze hebben zoals je in mijn vorige verhaal kunt lezen inderdaad de mentaliteit van, dat doen we wel even, de organisatie gaat ons toch niet uitsluiten. En helaas doet de organisatie dit wel.quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:39 schreef Baan1980 het volgende:
[..]
Slaat werkelijk nergens op.........
Er zijn 2 regelgevingen waaraan de auto`s aanmoeten voldoen. Dat van de FFSA en de FIA. Deze spreken elkaar op heeel veel punten tegen........ sommige zeggen dat het onmogelijk is om aan alle tweede de regelgevingen te voldoen!!!!!!
Iig, de Rooy haalt ieder jaar een keuringsmeester vanuit Frankrijk hierheen (op eigen kosten) en die heeft dit jaar de trucks enkel afgekeurd op een paar te slappe spatlappen..... die zijn vervangen (lijkt me) en nu beginnen ze over allelei andere punten te zeiken waarover ze daarvoor nix over hadden gezegd......
quote:Zojuist zijn de captains van de beide DAF teams gehoord door de rally leiding. Daarbij kreeg men een lijst van punten te horen waarover nog verschil van mening bestaat. Deze lijst is het resultaat van het rapport van de technische commissie.
De definitieve uitspraak volgt om 16:00. U hoort snel meer van ons.
Eigenlijk moeten ze dan zo'n keurmeester dwingen om op alle onderdeeltjes die die goedkeurt een stickertje te plakken, je neemt dan waarschijnlijk wel wat kilo's aan extra stickervelgewicht mee, maar ja. Het valt mij gewoon op dat hoewel iedereen altijd wel even bezig is met de officiële keuring, de nederlanders het grootste woord hebben dat alles fout gaat en niet op de manier zoals zij dat willen.quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:39 schreef Baan1980 het volgende:
Iig, de Rooy haalt ieder jaar een keuringsmeester vanuit Frankrijk hierheen (op eigen kosten) en die heeft dit jaar de trucks enkel afgekeurd op een paar te slappe spatlappen..... die zijn vervangen (lijkt me) en nu beginnen ze over allelei andere punten te zeiken waarover ze daarvoor nix over hadden gezegd......
Om dit te voorkomen laten de Rooy en Bekx de trucks in Nederland al keuren.quote:Op vrijdag 30 december 2005 15:25 schreef At_Fundum het volgende:
[..]
De nederlandse trucks hebben het gewoon niet goed voor elkaar en gaan met een mentaliteit van "dat regelen we op de laatste dag nog wel even" naar die keuringen toe. Dat is gewoon belachelijk en verre van professioneel, zeker als je het risico van corruptie er bij neemt![]()
Ja, dit kloptquote:Op vrijdag 30 december 2005 15:59 schreef jozef444 het volgende:
Bekx heeft dit jaar zen wagen niet in Nederland laten keuren zegt ie zelf.
Wat ik me nu even afvraag (ben t beeld ff kwijt) klopt het als ik zeg dat de Rooy veel nieuwe dingen eraf heeft gesloopt en dus in de basis met de 2005 truck wil starten en dat er bij Bekx ook wel problemen zijn maar minder zodat hij er niet al teveel van af heeft moeten halen/terug moeten draaien naar 2005 homologatie ?
tnx, niet dat ik t voor de Rooy niet lullig vind ofzo, ik hoop heel erg graag dat ie aan de start zal staan. Maar van Bekx had ik t niet verwacht omdat ie zo op de regeltjes zat te letten dit jaar (+ dat ik in Veghel woon en dat t dus in feitte gewoon een plaatsgenoot is van mequote:
gelukkig is morgen om 16:00 de herhaling, gevolgd door RTL transp;twereld, gevolgd door een voorbeschouwing op dakarquote:Op vrijdag 30 december 2005 16:30 schreef dorpsgek het volgende:
je zou bijna vergeten dat om 17:55 op rtl 7 een speciaal over de Rooy begint
Zo dan maar...quote:Dakar - Startverbod voor DAF-teams
16:36 30-12-2005
De DAF-teams van Jan de Rooy en Hans Bekx mogen niet deelnemen aan de Dakar 2006. Dat is zopas meegedeeld aan de betrokken DAF-teams uit Vlaanderen en Nederland. De FIA legt de DAF-delegatie startverbod op.
Om 16u35 kregen de teams het onverbiddelijke verdict te horen. Startverbod! De beslissing van de FIA sloeg in als een bom bij de teams, die meteen in de trucks zijn gestapt om huiswaarts te keren. De verslagenheid is groot, ook bij Dany Colebunders, die zou navigeren voor Jan de Rooy.
Colebunders: "We stappen in en keren terug naar huis. We mogen niet starten. Vanmorgen is hier in Lissabon vergaderd met de FIA. Daarop zijn nog enkele controleurs naar de trucks komen kijken in een soort pre-keuring. Daarvan is verslag opgesteld en dat is dan overhandigd aan de sportcommissie. Die heeft geoordeeld dat we op enkele punten niet voldoen en zegt dat we niet mogen starten. Meer kan ik niet zeggen. Ik heb het rapport nog niet kunnen inkijken. In ieder geval gaan we niet in beroep. Laat me het daarbij houden. We keren gewoon terug."
De Rooy en Bekx waren ingeschreven met vijf DAF's. Vorige week doken problemen op met de homologatie van de DAF-proto die beide teams wilden inzetten. Ondanks een reeks aanpassingen aan de trucks heeft de FIA geoordeeld dat de DAF's onvoldoende overeenstemmen met de homologatie.
Met het schrappen van De Rooy en Bekx is de truck-klasse meteen onthoofd. De categorie wordt zo goed als zeker een walkover voor de Russen van Kamaz.
Bij de DAF-teams waren ook enkele Vlamingen actief. Tom Colsoul was aangetrokken als navi bij Gerard de Rooy, terwijl Jan nota's zou krijgen van Colebunders. Op de assistentie-DAF reden Hugo Duisters en Yvo Geusens. Hans Bekx kon dan weer rekenen op de diensten van Limburger Tony Maessen.
Ook voor de Nederlandse zender RTL7 is het wegvallen van de DAF-teams een regelrechte ramp. En uiteraard verliest ook sponsor Gauloises enorme blikvanger.
Goh, dat maakt wel een hoop goed jaquote:Op vrijdag 30 december 2005 16:59 schreef Joefje het volgende:
Ik zal het maar van de positieve kant bekijken, wij zouden oud en nieuw bij de vrouw van Theo van de Rijt vieren, is de man des huizes ook thuis.
quote:Op vrijdag 30 december 2005 17:03 schreef jozef444 het volgende:
Nouja dan hebben we Stacey en Anne Kies nog over, maar waarschijnlijk wordt t dus Kamaz en Tatra voor en na dit jaar
quote:Op vrijdag 30 december 2005 17:03 schreef jozef444 het volgende:
Nouja dan hebben we Stacey en Anne Kies nog over, maar waarschijnlijk wordt t dus Kamaz en Tatra en MANvoor en na dit jaar
Ik kan er ook niet meer van makenquote:Op vrijdag 30 december 2005 17:01 schreef JosvG het volgende:
[..]
Goh, dat maakt wel een hoop goed ja![]()
![]()
Kamaz heeft er niks aan als DAF er uit is gehaald.. Hun (eventuele) overwinning zal geen glans hebben, omdat DAF uit de strijd is.. denk aan de overwinning van Tatra in '88... Dat boeide ook niemand een reet, omdat de DAFs neit meer meereden.quote:Op vrijdag 30 december 2005 17:33 schreef Suikermais het volgende:
Was dit nou weer voor gezeik van de FIA ???
Vorig jaar hebben ze die Bekx ook al te pakken gehad,door 'm op de voorlaatste dag uit de uitslag te halen....
Ik kijk iig geen Dakar dit jaar !!
Het zou mij niks verbazen als die FIA het één of ander 'kado' heeft gekregen van Kamaz..
Van dakar.com dusquote:Pour ce motif, le Collège des commissaires sportifs décide après avoir entendu les concurrents concernés l’application de l’article 25.4 du règlement particulier et de l’additif n°1, ainsi que de l’article 25P1 dans son ensemble et plus particulièrement « tout véhicule qui apparaitrait non-conforme…, soit refusé au départ (décision du Collège des Commissaires Sportifs) ». L’article 25P2 B doit également être pris en considération.
La décision a été signifiée à 15h20 aux concurrents, qui ont une heure pour faire appel.
dezelfde FIA heeft de auto's al eerder bekeken en kritiek geuit op kleine punten (andere spatlappen bijvoorbeeld), en als dat verbeterd zou worden zou er geen probleem zijnquote:Op vrijdag 30 december 2005 18:05 schreef jozef444 het volgende:
Mja ik ben er niet blij mee, maar in principe heeft de organisatie gelijk als de trucks niet voldoen aan de papieren/homologatie dan hebben ze alle recht om ze te weigeren....
Neeee dat is te weinig eer voor de Motor-helden!quote:Op vrijdag 30 december 2005 18:09 schreef Klonk het volgende:
wat ik uit eerdere berichten begreep gaan ze niet in beroep....
tering, de stemming in de trucks zal niet al te best zijn gok ik zo.
en idd het mooiste is eruit, ik zal Dakar dit jaar met een schuin oog volgen, niet meer dan dat....
ieder z'n voorkeurquote:Op vrijdag 30 december 2005 18:13 schreef SterkStaaltje het volgende:
[..]
Neeee dat is te weinig eer voor de Motor-helden!
quote:Op vrijdag 30 december 2005 18:05 schreef Klonk het volgende:
doe es ff kort samenvatten in het Nederlands, m'n frans is kut
en voor de rest, ik poep op de FIA, ik poep op TSO en ik poep nog harder op Kamaz.....
quote:Op donderdag 29 september 2005 11:26 schreef Klonk het volgende:
[Alexxxxxx schreef: gelukkig is er één iemand in dit topic die communistische trucks WEL gaaf vind..]
wel 2 eigenlijk
Volgens mij bij Bekx ja, maar als ik hoor dat de Rooy zo'n beetje alle verbeteringen tov zen 2005 wagen eraf heeft moeten slopen dan vraag ik me toch zeer sterk af in hoeverre dat wel reglementair wasquote:Op vrijdag 30 december 2005 18:10 schreef Klonk het volgende:
[..]
dezelfde FIA heeft de auto's al eerder bekeken en kritiek geuit op kleine punten (andere spatlappen bijvoorbeeld), en als dat verbeterd zou worden zou er geen probleem zijn
Engels is vast makkelijker te lezenquote:According to the officials technical report the competitors of these vehicles don’t have the proper documents.
For these reasons, a jury of officials has decided after speaking to the competitors that based on a part of article 25.4 of the rule book as well as the whole of article 25P1 « every vehicle that is not in conformity can’t be cleared to start the rally. (decision of the jury of sporting officials) ». Article 25P2 B must also be taken into consideration. This decision was announced to the competitors at 15h20 and they now have an hour to appeal.
quote:
quote:By decision of the sporting officials, the five trucks of Dutch manufactor DAF have not been cleared to start the 28th edition of the Dakar. The crews concerned are: those of: Hans Bekx (502), Gerard De Rooy (n° 504), Jan De Rooy (n° 506), Marcel Van Vliet (n° 523) and Hugo Duisters (n° 529).
25P1quote:25.4 No vehicle will be allowed to start unless it complies with regulations.
en 25p2bquote:25P1 SCRUTINEERING
Administrative checks and scrutineering will take place on 28, 29 and 30 December 2005 at the Belem Cultural Centre in Lisbon.
Competitors will receive a convocation stating the day and exact time at which they must present their vehicle to the Stewards in charge of carrying out scrutineering.
Failure to respect the convocation times will incur a penalty of 50 ¤ for the 1st hour late (inclusive) and 80 ¤ for the
following hours (inclusive).
A time control will be put in place at the entrance of the waiting parc of the administrative checks.
The presence of all members of the crew is compulsory.
On leaving administrative checks, competitors will receive a c
onvocation time for scrutineering. All lateness for scrutineering will be sanctioned as follows:
• up to 30 minutes: 15 ¤
• from 30 minutes to 1 hour: 30 ¤
• per hour extra: 15 ¤
Competitors having passed through administrative checks on 28/12 or 29/12 must leave their vehicles in the waiting parc and present themselves the next day at 08.00 for technical scrutineering.
Vehicles must be presented at technical scrutineering, with the various mounting brackets, cables and aerials of the different
safety equipment already fitted, ready to receive these systems (GPS, Sentinel, Iritrack). Failure to do so will result in a penalty of 150 Euros per item of equipment not installed.
Vehicles must be presented to scrutineering ready to race, except for those competitors who have been asked by the organisers to present their vehicles with empty fuel tanks (maximum 5 litres) on pain of 30 minutes of penalties. No interventions will be authorised
between the end of scrutineering and entry into the Parc Ferme, except for competitors designated by the organisation, who will be allowed to refuel on coming out of scrutineering.
All vehicles which appear not to conform, or are not adapted to rally norms, during scrutineering may either be forced to change group or be refused a start (on decision of the College of Sporting Stewards).
In the last case the entry fees will remain the property of the organisers.
On coming out of scrutineering all vehicles will be placed in parc ferme. It will be authorised to cover vehicles with transparent
covers only, at night time or in the case of bad weather.
During administrative checks a compulsory course on safety, the GPS, and Iritrack will be given. All absence will incur a penalty of 500 Euros.
quote:B) EACH VEHICLE MUST BE PRESENTED WITH
THE FOLLOWING ORIGINAL DOCUMENTS DURING
ADMINISTRATIVE CHECKS AND SCRUTINEERING:
• Valid log book or registration certificate (provisional registrations not acceptable),
• Certificate of conformity for supplementary fuel tanks, less than five years,
• Homologation file of vehicles entered in the series production groups for cars and trucks,
• FIA technical passport for vehicles having already participated in an event.
In addition, during administrative checks:
• Green card insurance certificate,
• Permission of the owner to use the vehicle, when they are not part of the crew.
Oftewel alleen 25p2b. Want de rest is daar een gevolg van....quote:Op vrijdag 30 december 2005 18:20 schreef jozef444 het volgende:
hier de artikelen waar t om gaat mbt startverbod ->
25.4
[..]
25P1
[..]
en 25p2b
[..]
Je begrijpt het niet. De verbeteringen zijn wél regelementair, zoals al gechecked in nederland. Er is alleen geen homologatie. Dat is wat anders. Ze hebben geprobeerd om door de nieuwe dingen eraf te slopen de trucks nog door te krijgen voor de oude homologatie, dus zoals ze vorig jaar aan de start stonden. Dat is niet gelukt blijkens.quote:Op vrijdag 30 december 2005 18:14 schreef jozef444 het volgende:
Volgens mij bij Bekx ja, maar als ik hoor dat de Rooy zo'n beetje alle verbeteringen tov zen 2005 wagen eraf heeft moeten slopen dan vraag ik me toch zeer sterk af in hoeverre dat wel reglementair was.
Wat houdt de homologatie precies in dan?quote:Op vrijdag 30 december 2005 18:38 schreef DIJK het volgende:
[..]
Je begrijpt het niet. De verbeteringen zijn wél regelementair, zoals al gechecked in nederland. Er is alleen geen homologatie. Dat is wat anders. Ze hebben geprobeerd om door de nieuwe dingen eraf te slopen de trucks nog door te krijgen voor de oude homologatie, dus zoals ze vorig jaar aan de start stonden. Dat is niet gelukt blijkens.
quote:Op vrijdag 30 december 2005 18:41 schreef SterkStaaltje het volgende:
[..]
Wat houdt de homologatie precies in dan?
Minimaal 15 moeten er dus van gemaakt zijn blijkbaar anders is het geen serie productie.quote:Homologation file of vehicles entered in the series production groups for cars and trucks,
Zoals ik al zei. Jij begrijpt het niet.quote:Op vrijdag 30 december 2005 18:46 schreef jozef444 het volgende:
Homologatie houdt volgens mij niks anders in dan dat de wagens conform de reglementen moeten zijn ( in dit geval dus die van de FIA, maar die reglementen zijn onduidleijk).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |