Oneens.quote:Op zaterdag 17 december 2005 12:41 schreef FuifDuif het volgende:
Het agnosticisme is de beste levensbeschouwing
Er zijn inderdaad meer wegen die naar Rome leiden.quote:Op zaterdag 17 december 2005 19:06 schreef PeterM het volgende:
[..]
Oneens.
De Christelijke levensbeschouwing is de beste voor een Christen, de atheïstische voor een atheïst, enz. Het is ook totaal onbelangrijk om de beste levensbeschouwing te benoemen.
Wat een onzin! Juist als agnosticus ga je niet lukraak zoiets beweren. Dàt is nu net het idee erachter!quote:Op maandag 19 december 2005 22:27 schreef nickybol het volgende:
Het is zo makkelijk om agnost te zijn, maar in principe snijdt het geen hout. Je weet niet of iets bestaat. Dat is wel heel makkelijk natuurlijk. Je verzint iets en laat dan anderen bewijzen dat het niet bestaat. Als ik zeg: "Ik heb Jezus gezien, en hij liep in een witte luier", sja bewijs jij dan maar eens dat het niet waar is. Dat is onmogelijk. De vraag zou bij mij moeten liggen, ik zou moeten bewijzen dat ik Jezus gezien hebt. Agnosticisme is lafheid.
Nee. Er is een god of hij is er niet. dat wij het er hier nou niet over eens zijn duidt niet op het bestaan van beide situaties.quote:Op zaterdag 17 december 2005 19:23 schreef WAT het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad meer wegen die naar Rome leiden.
In principe heb je gelijk. De oorzaak ligt echter niet bij de agnost, maar bij de stelling: bestaat er een god of bestaat er geen god. Als je een god per definitie ziet als iets bovennatuurlijks en paranormaals, is het in mijn ogen volstrekt ongegrond om zeker denken te weten dat er geen god is. Het enige realistische standpunt is in mijn ogen dan ook het (zwakke) agnosticisme: het begrip god is dusdanig gedefinieerd dat je geen zinnige uitspraak kunt doen over het bestaan van zulk een entiteit.quote:Op dinsdag 20 december 2005 09:35 schreef Invictus_ het volgende:
Als je jouw grondvesten in twijfel fundeert sta je nooit stevig.
Huppelepup is Blaise.quote:Op dinsdag 20 december 2005 12:59 schreef Dj_White_Night het volgende:
een kansberekenaar : hupelepup Pascal zei dat na het (persoonlijk) berekenen van de kans of God bestaat.. de score (voor pascal zelf) 50-50 is...
verder zei die, neem aan dat je wedt op de kans dat god niet bestaat, en je verliest, dan zijn de consequenties van na de dood God ontmoeten te verschrikkelijk om over na te denken...
wel grappig
Inderdaad het was een formule om je eigen mening/perceptie op papier te zetten ( twijfelaar?)quote:Probleem van zijn idee is dat het uitgaat van zijn godsbeeld
Volgens mij wordt het begrip 'god' zodanig gedefinieerd zodat je er geen zinnige uitspraken over kan doen. Dat moet ook wel anders zou je zinnige uitspraken moeten onderzoeken wat tot falificatie kan leiden en dat is iets waarop religieuzen natuurlijk niet zitten te wachten. In mijn optiek wordt het begrip god echter gedefinieerd als paranormaal hersenspinsel op gelijke voet met Jomanda en Tosti Tostelli; ik kan het niet anders definieren want in mijn optiek is dat nu eenmaal zo.quote:Op dinsdag 20 december 2005 11:35 schreef Maethor het volgende:
In principe heb je gelijk. De oorzaak ligt echter niet bij de agnost, maar bij de stelling: bestaat er een god of bestaat er geen god. Als je een god per definitie ziet als iets bovennatuurlijks en paranormaals, is het in mijn ogen volstrekt ongegrond om zeker denken te weten dat er geen god is. Het enige realistische standpunt is in mijn ogen dan ook het (zwakke) agnosticisme: het begrip god is dusdanig gedefinieerd dat je geen zinnige uitspraak kunt doen over het bestaan van zulk een entiteit.
Het geloven wat er binnen religies gebeurt heeft niks te maken met een twijfel van de gelovige; das net zoiets als stellen dat de evolutietheorie "maar een theorie" is. Een beetje gelovige zal niet zeggen dat het bestaan van een god onbekend is.quote:Theisme is in die zin (en in mijn ogen) wel weer gegrond: een beetje realistisch theist zal zeggen dat hij gelooft in een god. Daartegen is weinig in te brengen. Slechts de fundamentalistische religieuzen die hun geloof (en het bestaan van hun god) als onbetwistbare waarheid zien zijn in mijn ogen net zo ongegrond bezig als de atheisten.
Wat is er dan 'beter' aan dit agnosticisme?quote:Op zaterdag 17 december 2005 12:41 schreef FuifDuif het volgende:
Het agnosticisme is de beste levensbeschouwing
En om meer specifiek te zijn: ik doel hierbij op de zogeheten zwakke vorm van het agnosticisme, waarbij wordt erkend dat het bestaan van één of andere scheppende entiteit op dit moment met de huidige stand van zaken op het gebied van wetenschappelijke kennis niet kan worden aangenomen, maar ook niet kan worden verworpen. We weten het simpelweg niet, maar we zouden het wellicht ooit kunnen weten bij de vooruitgang van de wetenschap en dus de vooruitgang van de kennisverwerving.
Onzin. Agnosticisme is nauw verwant aan het scepticisme, en niemand vertelt mij dat het scepticisme geen volwaardige filosofische stroming is. Zeker niet met de waardevolle ontwikkelingen ervan in de 20e eeuw.quote:Op dinsdag 20 december 2005 08:32 schreef averty het volgende:
[..]
Nee. Er is een god of hij is er niet. dat wij het er hier nou niet over eens zijn duidt niet op het bestaan van beide situaties.
Verder is het agnosticisme niet de beste levensbeschouwing, omdat je eigenlijk nauwelijks van een beschouwing kunt spreken. Beschouwen is oordelen, overwegen. Maar dat doe je dus juist niet, oordelen. je zegt dat je dat niet kunt als mens.
Een agnost (of een scepticus) grondvest zijn filosofie niet op twijfel. Juist de atheïst laat de deur open voor twijfel. Ik zal dat hier aantonen.quote:Op dinsdag 20 december 2005 09:35 schreef Invictus_ het volgende:
Ik moet nog even melden dat ik mijn laatste zin (dwz: Als je jouw grondvesten in twijfel fundeert sta je nooit stevig.) echt zelf bedacht heb.]
Hoewel ik het met jouw uiteenzetting eens ben denk ik dat je een grove fout maakt door skepsis tegenover atheisme/theisme te zetten. Dat iemand een atheist is zegt niks over de redenen die hij daar voor aandraagd; deze kunnen makkelijk skeptisch zijn. En zoals ondermeer skepsis ons leert mag ik best stellen dat ik 100% zeker weet dat er geen olifant in mijn kamer zit; naast het ontbreken van welk bewijs dan ook is het ook nog eens zeer onwaarschijnlijk dat er een olifant in mijn kamer zit.quote:Op dinsdag 20 december 2005 14:04 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Nou ja, het lijkt me een bruikbare gelijkstelling. Er zullen vast non-sceptische agnosten zijn, die geef ik je. (Het gaat erom dat je het agnosticisme uitstekend kunt verdedigen op sceptische gronden.) Maar een sceptische atheïst, dat natuurlijk nooit. Hoe kan een scepticus nu weten dat "God niet bestaat"?quote:Op dinsdag 20 december 2005 14:30 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Hoewel ik het met jouw uiteenzetting eens ben denk ik dat je een grove fout maakt door skepsis tegenover atheisme/theisme te zetten. Dat iemand een atheist is zegt niks over de redenen die hij daar voor aandraagd; deze kunnen makkelijk skeptisch zijn. [...] Overigens heb ik ook twijfels bij het vergelijken an agnostiek met skepsis. Het één is een manier om de wereld te zien (agnostiek) het andere is een manier om de wereld te onderzoeken (skepsis).
Het woord religie komt van het Latijnse woord re-ligio, wat (weder)verbinding met God betekend.quote:Op dinsdag 20 december 2005 13:39 schreef RM-rf het volgende:
'religie' is volgens mij ook niet hetzelfde als 'geloven' ... 'religie' is eerder de handeling, de cultuur, datgene wat je van voorgaande generaties overgeleverd hebt gekregen ...
Nou weten misschien wel, want 'weten' is maar een vaag gedefinieerd begrip. De huidige notie van weten is immers al sceptisch. Hij zal het in ieder geval niet uitdragen.quote:Op dinsdag 20 december 2005 14:35 schreef Koekepan het volgende:
Nou ja, het lijkt me een bruikbare gelijkstelling. Er zullen vast non-sceptische agnosten zijn, die geef ik je. (Het gaat erom dat je het agnosticisme uitstekend kunt verdedigen op sceptische gronden.) Maar een sceptische atheïst, dat natuurlijk nooit. Hoe kan een scepticus nu weten dat "God niet bestaat"?
Een scepticus kan ook niet weten dat 'God misschien bestaat'. Het niet zeker weten is inherent aan skepsis, dat neemt niet weg dat ik op sceptische gronden als atheïst kan stellen dat god niet bestaat (en dan fantaseer ik de laatste procent wel). Net zoals ik als vla-liefhebber kan stellen dat ik vla lekker vind en dat ik tot nu toe in ieder pak vla vla heb gevonden. Als snoeiharde scepticus had ik alleen maar kunnen stellen dat het een redelijk goed gefundeerde gok is dat ik 'vla' 'lekker' vind en dat er in een pak vla 'vla' zit, echter heeft communiceren over vla dan niet zoveel zin meer want wie heeft het nu werkelijk over vla.quote:Op dinsdag 20 december 2005 14:35 schreef Koekepan het volgende:
Nou ja, het lijkt me een bruikbare gelijkstelling. Er zullen vast non-sceptische agnosten zijn, die geef ik je. (Het gaat erom dat je het agnosticisme uitstekend kunt verdedigen op sceptische gronden.) Maar een sceptische atheïst, dat natuurlijk nooit. Hoe kan een scepticus nu weten dat "God niet bestaat"?
I AM , WHAT I AMquote:Het is iets onnoembaars voor het eeuwige en de lichtheid in het bestaan van de mens.
Het gaat niet om waar het woord vandaan komt, maar welke betekenis het woord in deze tijd heeft. Anders krijg je hele rare dingen. Santa Claus komt van Sinterklaas, dus eigenlijk is het Sinterklaas bijvoorbeeld. Nee, het blijft de Kerstman.quote:Op dinsdag 20 december 2005 14:42 schreef Techno het volgende:
[..]
Het woord religie komt van het Latijnse woord re-ligio, wat (weder)verbinding met God betekend.
Nederlands voldoet ook. Ik ben, die ik ben Tis een evengoede/slechte vertaling vanuit het Hebreeuws.quote:
Even mijn posts teruglezen... nee, ik heb ook nergens beweerd dat een scepticus dat kan weten. En dat is niks om wakker van te liggen ook.quote:Op dinsdag 20 december 2005 14:56 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Een scepticus kan ook niet weten dat 'God misschien bestaat'.
Ik zie de logica van deze redenering niet, vrees ik.quote:Het niet zeker weten is inherent aan skepsis, dat neemt niet weg dat ik op sceptische gronden als atheïst kan stellen dat god niet bestaat (en dan fantaseer ik de laatste procent wel).
één van de eerste reacties en het lijkt misschien kort door de bocht, maar er spreekt een zekere waarheid uit. Ieder mens is anders en bij de één past een ander geloof dan de ander.quote:Op zaterdag 17 december 2005 12:43 schreef BennyNL het volgende:
het hangt af wat voor soort mens je bent om te bepalen wat voor jou de beste levensbeschouwing is.
Eigenlijk ben ik het grotendeels met je eens. Energie is inderdaad nogal belangrijk denk ikquote:Op dinsdag 20 december 2005 20:38 schreef Dromenvanger het volgende:
Ik denk dat alles is ontstaan uit energie. Dat het gewoon een grote energie-bron is. En dan kun je die energie-bron God noemen of gewoon energie. Je kunt het zien als een grote centrale, een energie-centrale waar alles uit is ontstaan. En tevens leven we in een grote energie centrale op dit moment, omdat alles in leven wordt gehouden door energie.
[...]
In principe zijn we gewoon een energiebron omhuld door een lichaam.
Yepquote:Op dinsdag 20 december 2005 21:40 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Eigenlijk ben ik het grotendeels met je eens. Energie is inderdaad nogal belangrijk denk ik![]()
Tja maar wanneer zal dat zijn? Volgens mij kun je nooit alles weten. We weten nu nog bijna niks..quote:Op dinsdag 20 december 2005 22:03 schreef Dromenvanger het volgende:
Weet je wat ik dus ook denkZodra de mensheid alles weet, is de mensheid God. Ik bedoel, weet je alles en kun je alles in de juiste banen leiden dan heb je geen God meer nodig. Dan ben je God.
De mensheid is ook nog jong. Ik bedoel de moderne mens is nog jong. Ik zie de mensen van 1970 dus echt niet als modern. Net zoals ze in 2050 ons als ouderwets zien.quote:Op dinsdag 20 december 2005 22:04 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Tja maar wanneer zal dat zijn? Volgens mij kun je nooit alles weten. We weten nu nog bijna niks..![]()
Klopt. Maar ik denk toch dat de ontwikkeling gewoon steeds langzamer zal gaan. We weten steeds meer en meer en dus blijft er ook steeds minder over om nog te weten te komen.quote:Op dinsdag 20 december 2005 22:06 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
De mensheid is ook nog jong. Ik bedoel de moderne mens is nog jong. Ik zie de mensen in 1970 dus echt niet als modern. Net zoals ze in 2050 ons als ouderwets zien.
Yep.......er treedt stabilisatie op. Ga je met sprongen vooruit dan is er niet veel vooruitgang meer te boeken omdat je een piek bereikt. Wil je boven die piek uitkomen dan moet je meer moeite gaan doen. Dan worden ook gaten in de markt opgevuld, gaten in de markt worden ontdekt als het ware volgens mij. En hoe meer er ontdekt wordt, des te minder lijkt er over te blijven om te ontdekken omdat het al ontdekt is geworden.quote:Op dinsdag 20 december 2005 22:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Klopt. Maar ik denk toch dat de ontwikkeling gewoon steeds langzamer zal gaan. We weten steeds meer en meer en dus blijft er ook steeds minder over om nog te weten te komen.
Maar goed, meestal roepen dingen die je net weet weer allemaal nieuwe vragen op![]()
quote:bulworth senator bulworth : We have to regulate these pigs(mensen aan de macht, vooral gericht op commecriele groepen/instanties)... what!! u think they'll regulate themselves??? hahahahaaa.....
De mens heeft met religie zijn eigen graf gegraven. Door religie denken mensen dat leven iets speciaals is en dat de mens boven alles verheven is. Ook mensen die niet geloven hebben dat.quote:Op dinsdag 20 december 2005 22:29 schreef nickybol het volgende:
De mens heeft met de industrie zijn eigen graf gegraven.
Misschien bedoel je dit sarcastisch, maar ik zie er wel een hele mooie metafoor in om eerlijk te zijn. Zeggen dat je van iemand houdt is eenvoudig en snel achter de rug. De waarheid erachter blijft echter een geheim.quote:Op dinsdag 20 december 2005 13:12 schreef WAT het volgende:
Agnosticisme ...
Vrouw: "Schat .. ik hou van je."
Man: "Misschien doe je dat wel ja."
Tja, volgens het woordenboek komen beide op hetzelfde neer: geloven in, verering, aanbidding van God.quote:Op dinsdag 20 december 2005 15:04 schreef tudoros het volgende:
Het gaat niet om waar het woord vandaan komt, maar welke betekenis het woord in deze tijd heeft. Anders krijg je hele rare dingen. -knip-
Hoe kun je ten onder gaan als je alles op orde hebt? En op orde hebben is dan ook met mate industrie bedrijven dat wel. Op orde hebben is dat je rekening houdt met falen. En hou je rekening met falen dan kun je niet meer falen, ik bedoel wanneer je alle bedreigingen wegwerkt ook, dat je inziet waar de bedreiging ligt.. Dan pas ben je echt succesvol, als je de zaakjes goed geregeld hebt, maar je hebt gelijk, dat is op dit moment dus niet het geval. En wie weet is dat ook een situatie die niet mogelijk is. Hoewel ik nog steeds liever een succesvolle wereld zie dan een falende wereld. En wellicht faalt de wereld helemaal niet zo erg. Dat het erger lijkt dan het is.quote:Op dinsdag 20 december 2005 22:59 schreef nickybol het volgende:
Denk eens logisch na. De mens gaat toch tenonder aan zijn eigen succes? Oswald Spengler had gelijk.
Atheïsme heeft op zich ook weinig met religie te maken. Theïsme in essentie ook. Religie wordt ontleend aan een theïstisch principe, ja, maar theïsme an sich heeft niet veel met religie te maken.quote:Op woensdag 21 december 2005 18:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Altijd weer een interessant artikel in dit licht: http://www.geocities.com/paulntobin/atheistdefine.html (uitgangspunt: agnosticisme is geen middenpositie tussen theisme en atheisme, het is een kennistheorie, die op zich weinig met religie te maken heeft).
Ik had niet het woord 'religie' moeten gebruiken dan. Je snapt wel wat ik bedoel denk ik.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:19 schreef FuifDuif het volgende:
Atheïsme heeft op zich ook weinig met religie te maken. Theïsme in essentie ook. Religie wordt ontleend aan een theïstisch principe, ja, maar theïsme an sich heeft niet veel met religie te maken.
Nou nee, dan niet eigenlijk. Want waarin verschillenen theïsme en atheïsme dan van agnosticisme? Heeeeel plat gezegd is het als volgt:quote:Op woensdag 21 december 2005 19:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik had niet het woord 'religie' moeten gebruiken dan. Je snapt wel wat ik bedoel denk ik.
Te plat gezegd.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:24 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nou nee, dan niet eigenlijk. Want waarin verschillenen theïsme en atheïsme dan van agnosticisme? Heeeeel plat gezegd is het als volgt:
- Theïsme -> schepper
- Atheïsme -> geen schepper
- Agnosticisme -> weet niet
En wat weten wij? Wij weten het niet. Dat kan niemand ontkennen. Dus dan lijkt mij het beste uitgangspunt voor de hand liggen.
Je snapt het wel als je mijn link even leest.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:24 schreef FuifDuif het volgende:
Nou nee, dan niet eigenlijk. Want waarin verschillenen theïsme en atheïsme dan van agnosticisme? Heeeeel plat gezegd is het als volgt:
- Theïsme -> schepper
- Atheïsme -> geen schepper
- Agnosticisme -> weet niet
En wat weten wij? Wij weten het niet. Dat kan niemand ontkennen. Dus dan lijkt mij het beste uitgangspunt voor de hand liggen.
Ik zal even lezen, momentje, ik kom er op terug.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je snapt het wel als je mijn link even leest.![]()
Op basis van het ontbreken van enig bewijs dat wijst op een schepper of dat wijst op de noodzaak van een schepper om de wereld te verklaren vindt ik het aannemelijk dat er geen schepper bestaat. Nou mag je bij schepper van mij vanalles en nog wat invullen; ik neem aan dat er begrepen wordt wat ik bedoel.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:26 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, maar ik zou graag willen weten waarom jij dat vindt.
quote:Op woensdag 21 december 2005 19:35 schreef FuifDuif het volgende:
Hmmm, ik heb het doorgelezen tot "Theism, Atheism and the Burden of Proof" en ik vrees dat ik je gelijk moet geven, Lupa. Eigenlijk is het ook heel logisch: a-theïsme, oftewel: zonder theïsme. Maar niet per definitie tegen theïsme. Theïsme en atheïsme zijn mutual exclusive, dus je bent of theïst of atheïst. Er is niets tussen.
Ik ben het er wel mee eens.
Verbazingwekkend hèquote:
Niet als je de daar gebruikte definitie van agnosticisme gebruikt. Die stelt eigenlijk alleen maar dat de ultieme waarheid onkenbaar is.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:38 schreef FuifDuif het volgende:
Verbazingwekkend hè? Nee, maar ik kan er weinig tegen inbrengen. Als de definties van atheïsme en agnosticisme daadwerkelijk zo zijn, dan zij het zo. Maar toch blijf ik het raar vinden dat je een agnostische theïst of een agnostische atheïst kunt zijn (zoals het artikel beweert).
Wat ik nu zojuist van het artikel van Lupa begrepen heb, is deze uitspraak zinloos, want als agnost ben je òf theïst òf atheïstquote:Op woensdag 21 december 2005 19:44 schreef Pietverdriet het volgende:
agnosticisme is een laf compromis voor mensen die niet durven atheist te worden.,
Atheist zijn is ook heel eng!quote:Op woensdag 21 december 2005 19:44 schreef Pietverdriet het volgende:
agnosticisme is een laf compromis voor mensen die niet durven atheist te worden.,
Dat heeft niets met atheïsme te maken, Lupa. Je kunt ook theïst zijn zonder een bepaalde moraal te ontlenen aan je overtuiging.quote:Op woensdag 21 december 2005 20:00 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Atheist zijn is ook heel eng!Ineens heb je geen moraal meer en moet je helemaal zelf bedenken hoe je gaat leven!
![]()
Liever schat, ik parodieer slechts een veelgehoorde klacht van religionisten.quote:Op woensdag 21 december 2005 20:02 schreef FuifDuif het volgende:
Dat heeft niets met atheïsme te maken, Lupa. Je kunt ook theïst zijn zonder een bepaalde moraal te ontlenen aan je overtuiging.
Oke, ik snap hetquote:Op woensdag 21 december 2005 20:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Liever schat, ik parodieer slechts een veelgehoorde klacht van religionisten.
Daar heb je het Taoisme voor. Je wereldbeeld hobby-kit.quote:Op woensdag 21 december 2005 20:00 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Atheist zijn is ook heel eng!Ineens heb je geen moraal meer en moet je helemaal zelf bedenken hoe je gaat leven!
![]()
Om je laatste vraag te beantwoorden: natuurlijk heb jij een psychische stoornis.quote:Op woensdag 21 december 2005 20:02 schreef FuifDuif het volgende:
Edit:
Mijn vraag hierbij is wel: vind je het raar om te besluiten dat je als atheïst gaat leven met een strenge seksuele moraal. Met andere woorden: denk je dat goddeloosheid altijd zou moeten leiden tot seksuele vrijheid en als dat niet zo is, dat er dan sprake van een psychische stoornis is?
"Het agnosticisme (het exact tegenovergestelde van het gnosticisme) benadrukt de onmogelijkheid om religieuze ideeën met een traditionele wetenschappelijke aanpak te bewijzen. Het woord is afgeleid van het Griekse gnoosis (weten) met het voorvoegsel a (niet). Letterlijk is dus een agnost "iemand die (het) niet weet", die niet weet of er een God is of niet."quote:Op woensdag 21 december 2005 20:00 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Wat ik nu zojuist van het artikel van Lupa begrepen heb, is deze uitspraak zinloos, want als agnost ben je òf theïst òf atheïst.
Agnosticisme is een kennistheorie die stelt dat de waarheid onkenbaar is. Gaat niet alleen over religieuze ideeen.quote:Op woensdag 21 december 2005 20:20 schreef Pietverdriet het volgende:
"Het agnosticisme (het exact tegenovergestelde van het gnosticisme) benadrukt de onmogelijkheid om religieuze ideeën met een traditionele wetenschappelijke aanpak te bewijzen. Het woord is afgeleid van het Griekse gnoosis (weten) met het voorvoegsel a (niet). Letterlijk is dus een agnost "iemand die (het) niet weet", die niet weet of er een God is of niet."
Helaas wel jaquote:Op woensdag 21 december 2005 20:23 schreef nickybol het volgende:
Atheïsten hebben ook moraal.
Dat zal wel behoorlijk off-topic gaan. Dus doe ik dat wel een andere keer. Misschien open ik er nog wel een topic over.quote:Op woensdag 21 december 2005 22:00 schreef nickybol het volgende:
Verklaar je nader.
YES! Dit zeg ik (en zo denk ik)al jaren!quote:Op zaterdag 17 december 2005 12:41 schreef FuifDuif het volgende:
beide partijen doen uitspraken over zaken waar zij in essentie (want uiteraard kunnen bepaalde dogma's welke ontleend zijn aan een bepaald godsbeeld eventueel worden weerlegd) geen enkele uitspraak over kunnen doen.
Dat vind ik ook. Ik snap niet dat mensen al die jaren nooit hebben kunnen bedenken watquote:waarbij wordt erkend dat het bestaan van één of andere scheppende entiteit op dit moment met de huidige stand van zaken op het gebied van wetenschappelijke kennis niet kan worden aangenomen, maar ook niet kan worden verworpen. We weten het simpelweg niet, maar we zouden het wellicht ooit kunnen weten bij de vooruitgang van de wetenschap en dus de vooruitgang van de kennisverwerving.
En dat heb je ondanks dat toch gedaan.quote:Op woensdag 21 december 2005 22:46 schreef nickybol het volgende:
Goed ik zal niet de moeite nemen om hierop te reageren.
Die gast beschrijft precies hoe ik het bedoelde in mijn vorige post. Ben het er dus volkomen mee eens. Jammer dat logica niet aan iedereen besteed is....quote:Op woensdag 21 december 2005 18:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Altijd weer een interessant artikel in dit licht: http://www.geocities.com/paulntobin/atheistdefine.html (uitgangspunt: agnosticisme is geen middenpositie tussen theisme en atheisme, het is een kennistheorie, die op zich weinig met religie te maken heeft).
Ik heb toch al toegegeven dat dat artikel mij heeft overtuigd?quote:Op woensdag 21 december 2005 23:23 schreef raphidae het volgende:
[..]
Die gast beschrijft precies hoe ik het bedoelde in mijn vorige post. Ben het er dus volkomen mee eens. Jammer dat logica niet aan iedereen besteed is....
Je hebt mij volkomen NIET begrepen.quote:Op woensdag 21 december 2005 23:01 schreef nickybol het volgende:
Je bent nog steeds geindoctrineerd door geloven. Besef het nou eens. Het is verzonnen.
Atheïsten zijn agnosten die gelovigen voor hun schenen willen schoppen.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:44 schreef Pietverdriet het volgende:
agnosticisme is een laf compromis voor mensen die niet durven atheist te worden.,
Het was niet m'n bedoeling om iemand direct aan te vallen hoorquote:Op woensdag 21 december 2005 23:25 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik heb toch al toegegeven dat dat artikel mij heeft overtuigd?
SPers zijn D66ers die VVDers voor hun schenen willen schoppen.quote:Op woensdag 21 december 2005 23:56 schreef Koekepan het volgende:
Atheïsten zijn agnosten die gelovigen voor hun schenen willen schoppen.
Nou ja, ik bedoel maar hè: met een leuke soundbite kom je er niet. (En dat geldt ook voor Piet.)quote:Op donderdag 22 december 2005 07:46 schreef speknek het volgende:
[..]
SPers zijn D66ers die VVDers voor hun schenen willen schoppen.
Kijk en dit is een van de problemen van de agnost. Terwijl atheist en theist verschillen van mening als het gaat om het bestaan van een god vind de agnost dat 'de rest' op de verkeerde manier naar de wereld kijkt. Het gaat dan niet meer om een meningsverschil.quote:Op donderdag 22 december 2005 07:59 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Nou ja, ik bedoel maar hè: met een leuke soundbite kom je er niet. (En dat geldt ook voor Piet.)
(Overigens geldt het zeker voor een grote groep atheïsten op dít forum.)
Kun je het nog een keer helder en duidelijk proberen uit te leggen, zodat ik het misschien wel begrijp?quote:Op woensdag 21 december 2005 23:37 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Je hebt mij volkomen NIET begrepen.
Je begrijpt me denk ik verkeerd. Ik oefen juist kritiek uit op de stelligheid waarmee "atheïsten" het niet-bestaan van God uitroepen.quote:Op donderdag 22 december 2005 08:06 schreef Invictus_ het volgende:
Kijk en dit is een van de problemen van de agnost. Terwijl atheist en theist verschillen van mening als het gaat om het bestaan van een god vind de agnost dat 'de rest' op de verkeerde manier naar de wereld kijkt. Het gaat dan niet meer om een meningsverschil.
Vanwaar de arrogantie dat alleen de agnostische visie de ware is? Je weet het toch immers niet?
Nee, dat lijkt mij dus niet. Net zoveel als de uitspraak "deze zin is onwaar".quote:Op donderdag 22 december 2005 09:22 schreef speknek het volgende:
Als een Christen zegt "God bestaat niet" zou dat niet zinnig zijn, immers is het een contradictie en dus is het waardeloos. Een Christen zou dus met gemak van de daken kunnen schreeuwen "God bestaat niet". Maar heeft die zin niet alsnog een betekenis voor de Christen?
Belachelijke stelling. [stel ik]quote:Op zaterdag 17 december 2005 12:41 schreef FuifDuif het volgende:
Het agnosticisme is de beste levensbeschouwing
En om meer specifiek te zijn: ik doel hierbij op de zogeheten zwakke vorm van het agnosticisme, waarbij wordt erkend dat het bestaan van één of andere scheppende entiteit op dit moment met de huidige stand van zaken op het gebied van wetenschappelijke kennis niet kan worden aangenomen, maar ook niet kan worden verworpen. We weten het simpelweg niet, maar we zouden het wellicht ooit kunnen weten bij de vooruitgang van de wetenschap en dus de vooruitgang van de kennisverwerving.
De kerst nadertquote:Op vrijdag 23 december 2005 13:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Jij weet ook niet wat je wilt.
Geef eens een definitie van waarheid?quote:Op vrijdag 23 december 2005 13:51 schreef pmb_rug het volgende:
fuif, de Geest is idd de ultieme bron van waarheid. net als het Woord overigens, samen zijn ze de waarheid die gekend kan worden.
erg mooi allemaal
dat wat 'is'quote:Op vrijdag 23 december 2005 13:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geef eens een definitie van waarheid?
Als ze onafhankelijk is van perceptie en mening, kan niemand haar kennen, want je kunt als mens niet perceptieloos en meningloos zijn.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:09 schreef pmb_rug het volgende:
dat wat 'is'
(onafhankelijk van perceptie en mening)
Waarheid is de realiteit op zich?quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:09 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dat wat 'is'
(onafhankelijk van perceptie en mening)
nee, zo moet je het niet interpreteren.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Als ze onafhankelijk is van perceptie en mening, kan niemand haar kennen, want je kunt als mens niet perceptieloos en meningloos zijn.
Daarom moet je bij het zoeken naar de waarheid je zintuigen ook niet naar buiten richten, maar juist naar binnen. Je fysieke mogelijkheden zijn nutteloos in die zoektocht. Dat is een algemene 'wetenschap' bij alle spirituele overtuigingen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Als ze onafhankelijk is van perceptie en mening, kan niemand haar kennen, want je kunt als mens niet perceptieloos en meningloos zijn.
de 'realiteit' is een breder begrip, me dunktquote:Op vrijdag 23 december 2005 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarheid is de realiteit op zich?
Okay, waarheid staat dus los van wat wij er van vinden.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:20 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
nee, zo moet je het niet interpreteren.
wat ik bedoel is dat wat mensen ervan vinden irrelevant is, het verandert de waarheid niet. dus als alle 6 miljard mensen roepen dat God niet bestaat, betekent dit nog niet dat het zo is.
de waarheid kun je wel zien, maar het wordt niet beinvloed door jouw zien.
Er zijn dus 5 miljard mensen die beweren dat er een 'god' bestaat. Bestaat die dan ook?quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:20 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
nee, zo moet je het niet interpreteren.
wat ik bedoel is dat wat mensen ervan vinden irrelevant is, het verandert de waarheid niet. dus als alle 6 miljard mensen roepen dat God niet bestaat, betekent dit nog niet dat het zo is.
de waarheid kun je wel zien, maar het wordt niet beinvloed door jouw zien.
Hoezo? Is er realiteit die niet waar is?quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:21 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
de 'realiteit' is een breder begrip, me dunkt
imo is de realiteit je perceptie van wat er om je heen gebeurd, die hoeft niet per se 'waarheid' te zijn.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoezo? Is er realiteit die niet waar is?
Wat is dan hetgene waar dat in gebeurt, dus buiten je perceptie?quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:26 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
imo is de realiteit je perceptie van wat er om je heen gebeurd, die hoeft niet per se 'waarheid' te zijn.
En de waarheid is zeker God bij jou?quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:26 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
imo is de realiteit je perceptie van wat er om je heen gebeurd, die hoeft niet per se 'waarheid' te zijn.
mooie illustratie uit de Matrix. de waarheid zijn al die codes, terwijl de perceptie de dame in de rode jurk is.
maar wellicht is dit meer een taalkundige discussie en daarom vrij zinloos
Mooie metafoorquote:Op vrijdag 23 december 2005 14:26 schreef pmb_rug het volgende:
mooie illustratie uit de Matrix. de waarheid zijn al die codes, terwijl de perceptie de dame in de rode jurk is.
maar wellicht is dit meer een taalkundige discussie en daarom vrij zinloos
blijkbaar niet dusquote:Op vrijdag 23 december 2005 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Filosofie in een debat over het bestaan van god, das zoooo middeleeuwen
Alles wat een mens ziet, is gekleurd door mening en perceptie. Dus mijn punt blijft staan. Je kunt de waarheid niet 'zuiver' zien. Als ik een stoel zie, zie ik een andere stoel dan jij, ook al kijken we naar hetzelfde object.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:20 schreef pmb_rug het volgende:
nee, zo moet je het niet interpreteren.
wat ik bedoel is dat wat mensen ervan vinden irrelevant is, het verandert de waarheid niet. dus als alle 6 miljard mensen roepen dat God niet bestaat, betekent dit nog niet dat het zo is.
de waarheid kun je wel zien, maar het wordt niet beinvloed door jouw zien.
Alsof dat wat uitmaakt. Alles wat je ervaart wordt gekleurd door je perceptie.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:21 schreef FuifDuif het volgende:
Daarom moet je bij het zoeken naar de waarheid je zintuigen ook niet naar buiten richten, maar juist naar binnen. Je fysieke mogelijkheden zijn nutteloos in die zoektocht. Dat is een algemene 'wetenschap' bij alle spirituele overtuigingen.
Dat god niet te bevatten is is een feit [je zou Hem anders omvatten]quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Als ze onafhankelijk is van perceptie en mening, kan niemand haar kennen, want je kunt als mens niet perceptieloos en meningloos zijn.
Zeg jij...quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:41 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Dat god niet te bevatten is is een feit [je zou Hem ander omvatten]
Toch kun je hem wel kennen omdat Hij de bron van je zijn is.
daar heb je natuurlijk gelijk in.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:35 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Alsof dat wat uitmaakt. Alles wat je ervaart wordt gekleurd door je perceptie.
ja iddquote:Op vrijdag 23 december 2005 14:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zeg jij...
Dat is dus jouw perceptie.
jou perceptie is.quote:Er zijn dus 5 miljard mensen die beweren dat er een 'god' bestaat. Bestaat die dan ook?
Ja. Maar niet als zodanig dat het echt een hogere macht of energie of wat dan ook is. Het is gewoon het universele middel om steun en hoop te vinden. Gewoon omdat het makkelijk is.
Heel juist. Daarmee is dus bewezen dat je de waarheid zoal eerder gesteld niet kunt kennen. En voor veel mensen is god de ultieme waarheid. Ergo: god kun je niet kennen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:44 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
ja idd
net zoals wat jij stelt:
[..]
jou perceptie is.
nee jou perceptie van de waarheid in deze is persoonlijk.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Heel juist. Daarmee is dus bewezen dat je de waarheid zoal eerder gesteld niet kunt kennen. En voor veel mensen is god de ultieme waarheid. Ergo: god kun je niet kennen.
Ik generaliseer niks. We zijn er net zelf achter gekomen dat je de waarheid niet kunt weten. Nou dus veel mensen kunnen god niet kennen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:48 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
nee jou perceptie van de waarheid in deze is persoonlijk.
Dit kun je niet generalisen.
Ook dat is een kwestie van perceptie. Hoe kun je weten dat hij de bron van je zijn is?quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:41 schreef soulsurvivor het volgende:
Dat god niet te bevatten is is een feit [je zou Hem anders omvatten]
Toch kun je hem wel kennen omdat Hij de bron van je zijn is.
Een geest is slechts het product van je cellen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:31 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Belachelijke stelling. [stel ik]
er bestaat per definitie geen universele beste levensbeschouwing. Dat is per definitie persoonsgebonden afhankelijk van groei en bewustzijns-processen.
Ik ben het wel met je eens dat we met onze hersenen het bestaan van één of andere scheppende entiteit niet kunnen aantonen.
Maar dan vergeet je het meest belangrijke aspect van de mens.
De geest.
De geest die verbonden is met de bron van het zijn.
Je geest kan dat wel weten.
Of bestaat je geest opeens niet meer omdat het wetenschappelijk niet aangetoond kan worden?!
Dan gebruiken we de wetenschap weer als ijkpunt wat wel en niet waar is. [Als wetenschap het niet kan aantonen dan bestaat het niet.]
Dat is zo'n verkeerde manier om om te gaan met het beperkte gereedschap wetenschap!!!
Een illusie vanuit je hersenen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 15:07 schreef nickybol het volgende:
[..]
Een geest is slechts het product van je cellen.
Nee dat baseer ik op eigen ervaringen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ook dat is een kwestie van perceptie. Hoe kun je weten dat hij de bron van je zijn is?Daarvoor baseer je je op een of ander geschrift dat ook weer geschreven is door mensen met een eigen mening en een eigen perceptie. Uiterst on betrouwbaar allemaal. Zelfs al openbaart god zich aan jou, dan is er nog sprake van perceptie. Daarom ziet een hindoe tijdens een bijna-dood-ervaring ook een andere godheid dan jij.
Ik weet ook niet wie god is, god is meer een ervaring, waardoor zijn bestaan voor mij bevestigt wordt.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ook dat is een kwestie van perceptie. Hoe kun je weten dat hij de bron van je zijn is?Daarvoor baseer je je op een of ander geschrift dat ook weer geschreven is door mensen met een eigen mening en een eigen perceptie. Uiterst on betrouwbaar allemaal. Zelfs al openbaart god zich aan jou, dan is er nog sprake van perceptie. Daarom ziet een hindoe tijdens een bijna-dood-ervaring ook een andere godheid dan jij.
Dat is slechts een aanname. Die formule resulteert in een soort denkpatroon, een manier van tegen dingen aankijken. De geest is meer een impliciet onderdeel van de mens. De levensadem als het ware door welke een individu kan zijn.quote:Op vrijdag 23 december 2005 15:23 schreef nickybol het volgende:
Waarom is dat een illusie? extern milieu + intern milieu + brein = geest
En je bewustzijn is een illusie?quote:Op vrijdag 23 december 2005 15:26 schreef Fir3fly het volgende:
Ik doelde met 'geest' meer op je bewustzijn.
Waarom klopt dat 'natuurlijk' niet? Ik snap als iemand het daar niet mee eens is, maar als je al natuurlijk gaat zeggen wordt dat anders.quote:Op vrijdag 23 december 2005 17:08 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
En je bewustzijn is een illusie?
klopt natuurlijk niet.
wel handig als je de onderste zin ook citeert die mijn 'natuurlijk' onderbouwt en verklaartquote:Op vrijdag 23 december 2005 18:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom klopt dat 'natuurlijk' niet? Ik snap als iemand het daar niet mee eens is, maar als je al natuurlijk gaat zeggen wordt dat anders.
Atheisme...quote:Op dinsdag 20 december 2005 13:12 schreef WAT het volgende:
Agnosticisme ...
Vrouw: "Schat .. ik hou van je."
Man: "Misschien doe je dat wel ja."
Wordt het niks anders van. Die zin heeft niks te maken met jou 'natuurlijk'.quote:Op vrijdag 23 december 2005 18:40 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
wel handig als je de onderste zin ook citeert die mijn 'natuurlijk' onderbouwt en verklaart
ok. Mischien had ik het woord natuurlijk weg moeten laten. [mijn excuus]quote:Op vrijdag 23 december 2005 18:49 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wordt het niks anders van. Die zin heeft niks te maken met jou 'natuurlijk'.
Aha. Dat je een bewustzijn hebt is wel bewezen lijkt me. Daar twijfelde ik ook niet aan. Ik zeg alleen dat het niet iets op zichzelf staands is, maar een product van ingewikkelde processen in de hersenen. Dus (ongeveer) een illusie.quote:Op vrijdag 23 december 2005 19:10 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
ok. Mischien had ik het woord natuurlijk weg moeten laten. [mijn excuus]
Wat ik bedoel is:
jij stelt dat je bewustzijn een illusie is.
Ik stel dat het bewustzijn een feit is, die overigens wel illusies als werkelijkheid kan ervaren.
het lijkt mischien een klein verschil, maar wel een essentiele.
ja dat kan je zeggen jaquote:Op vrijdag 23 december 2005 19:25 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Aha. Dat je een bewustzijn hebt is wel bewezen lijkt me. Daar twijfelde ik ook niet aan. Ik zeg alleen dat het niet iets op zichzelf staands is, maar een product van ingewikkelde processen in de hersenen. Dus (ongeveer) een illusie.
Bijna-dood ervaringen lijken me niet al te moeilijk te verklaren. Maar dat terzijde.quote:Op vrijdag 23 december 2005 19:31 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
ja dat kan je zeggen ja![]()
alleen is dat een aanname van een bepaalde logica en uitgangspunten.
Ik geloof dit alleen niet, omdat het op zichzelfstaande bewustzijn meer aannemelijk voor mij is.
Het belangrijkste aanwijzingspunt hier voor is bv de bijnadood ervaringen, waar de wetenschap nog nooit een bevredigende verklaring voor hebben kunnen vinden.
Bepaalde zaken kun je niet uitleggen met alleen hersenactiviteit.
daarom, en de wetenschap gaat er volgens mij van uit dat alles alleen in de hersenen gebeurt en opgeslagen wordt. Wat volkomen in tegenspraak spraak is, met de steeds vaker voorkomende gevallen dat na een orgaandonor transplantatie, herinneringen en gewoontes overgenomen worden door de donorontvanger. Deze gevallen groeien met de dag [aangezien de transplantatiefrequentie ook toeneemt] . Hier hebben artsen geen verklaring voor.quote:Op vrijdag 23 december 2005 19:34 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Bijna-dood ervaringen lijken me niet al te moeilijk te verklaren. Maar dat terzijde.
Onze kennis van onze eigen hersenen is nog zodanig klein dat er bijna elke maand een nieuwe functie aan een bepaald stukje wordt toegekend, of verwijdert.
Ik heb hier twee woorden voor: wishfull thinking.quote:
Kan je dat ook nog kracht bijzetten met een onderbouwing?quote:Op vrijdag 23 december 2005 20:10 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik heb hier twee woorden voor: wishfull thinking.
Dat bewijst dat het denken onderdeel van het lichaam is, bewustzijn is niet je denken.quote:En al was dat onomstotelijk bewezen dan is dat alleen maar een verschrikkelijk sterke aanwijzing dat het bewustzijn juist aan het lichaam gekoppeld is ipv. dat het onafhankelijk bestaat van het lichaam.
Wat heeft het feit dat je een boek gelezen hebt te maken dat je opa een vertaler was?quote:Op zaterdag 24 december 2005 01:58 schreef raphidae het volgende:
Tja, die 'feiten' die je noemde wil ik dan wel ter discussie stellen. Toevallig heeft mijn opa (die schrijver en vertaler was) ooit een boek vertaald dat diep inging op bijna-dood ervaringen, en wat ik gelezen heb. Uit de wetenschappelijke testen bleek dat het allemaal te verklaren was.
Bijvoorbeeld: ze schreven bovenop de chirurgielampen een 'geheime' boodschap waar alleen de chirurg en de onderzoeker vanaf wisten en iedere keer als iemand claimde een bde te hebben gehad en de operatie vlekkeloos kon navertellen hadden ze de boodschap 'gemist'.
En ik durf wel te beweren dat jij uit de verhalen die jij als feiten brengt ons niet kan vertellen in welk ziekenhuis dat was, welke artsen het om ging en hoe de blindgeboren vrouw heet en door welke aandoening ze blind was.
En dan zijn het geen feiten meer, maar is het 'wishfull thinking'. Helemaal omdat je andere verklaringen kortaf als 'hoogst speculatief' afdoet.
Verder heb ik nog nooit in een wetenschappelijke context gehoord dat mensen die een orgaantransplantatie hebben ondergaan eigenschappen overnemen van de donor. En al was dat onomstotelijk bewezen dan is dat alleen maar een verschrikkelijk sterke aanwijzing dat het bewustzijn juist aan het lichaam gekoppeld is ipv. dat het onafhankelijk bestaat van het lichaam.
En - En...zou toch ook kunnen?quote:Verder heb ik nog nooit in een wetenschappelijke context gehoord dat mensen die een orgaantransplantatie hebben ondergaan eigenschappen overnemen van de donor. En al was dat onomstotelijk bewezen dan is dat alleen maar een verschrikkelijk sterke aanwijzing dat het bewustzijn juist aan het lichaam gekoppeld is ipv. dat het onafhankelijk bestaat van het lichaam.
disinformatie. Kopt niet.quote:Op zaterdag 24 december 2005 11:41 schreef nickybol het volgende:
Een BD ervaring wordt opgewekt door een bepaald proces in de hersenen. Door een bepaald deel van de hersenen te stimuleren kun je een bijna-dood ervaring opwekking. Met een bepaalde drug kun je precies hetzelfde resultaat bereiken.
Hey, ik ben buiten mijn lichaam... wow SHIT!!!quote:Het lijkt mij ook niet logisch wanneer mensen die buiten hun lichaam treden een 'geheime boodschap' boven een lamp missen
Onderbouwen zou best leuk zijn. BDE's zijn gewoon wetenschappelijk verklaard. Als jij beweert van niet, dan zul je ook moeten toegeven dat alle religies waar zijn, want wat je tijdens een BDE ziet is sterk afhankelijk van je geloof. De christen ziet Jezus, de hindoe ziet Shiva. Het is een illusie die wordt gemaakt in je hersenen.quote:Op zaterdag 24 december 2005 12:02 schreef soulsurvivor het volgende:
disinformatie. Kopt niet.
je kan bepaalde effecten nabootsen door bepaalde delen van hersen te stimuleren.
maar het totaal van zaken die je kan nabootsen, hebben niets met bde te maken.
Dit argument is te goedkoop en onvolledig. Hiermee verklaar je niets.
en om andere maar te citeren; wishfull thinking.
je hebt gelijk, deels. ik denk dat het voor de mens onmogelijk is om de waarheid in zijn volheid te kunnen zien. toch denk ik dat er waarheid is die iedereen kan kennen, ongeacht je subjectiviteit die men normaal kenmerkt.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Alles wat een mens ziet, is gekleurd door mening en perceptie. Dus mijn punt blijft staan. Je kunt de waarheid niet 'zuiver' zien. Als ik een stoel zie, zie ik een andere stoel dan jij, ook al kijken we naar hetzelfde object.
Dat zul je dan moeten onderbouwen. Je kunt dat wel 'denken', maar dat heeft verder weinig bewijskracht. En wat een persoon van die waarheid ziet is dan ook weer een kwestie van perceptie. Zoals ik nooit kan weten of jij dezelfde stoel ziet als ik, kun jij nooit weten of een hindoe dezelfde god ziet als jij, maar dan met andere ogen.quote:Op zaterdag 24 december 2005 12:09 schreef pmb_rug het volgende:
je hebt gelijk, deels. ik denk dat het voor de mens onmogelijk is om de waarheid in zijn volheid te kunnen zien. toch denk ik dat er waarheid is die iedereen kan kennen, ongeacht je subjectiviteit die men normaal kenmerkt.
Dat zegt alleen iets over associaties in de hersenen, en niet het daadwerkelijk bestaan van...quote:De christen ziet Jezus, de hindoe ziet Shiva. Het is een illusie die wordt gemaakt in je hersenen.
Mens is afhankelijk van het denken, denken = beperkt....quote:ik denk dat het voor de mens onmogelijk is om de waarheid in zijn volheid te kunnen zien.
Dat is nu juist mijn punt. Een BDE zegt *niets* over een eventueel leven na de dood, laat staan over het bestaan van (een) god(en).quote:Op zaterdag 24 december 2005 12:15 schreef Dj_White_Night het volgende:
Dat zegt alleen iets over associaties in de hersenen, en niet het daadwerkelijk bestaan van...
Ik ben aardig, in tegenstelling tot jou, bezig om mijn punten te onderbouwen.quote:Op zaterdag 24 december 2005 12:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Onderbouwen zou best leuk zijn. BDE's zijn gewoon wetenschappelijk verklaard. Als jij beweert van niet, dan zul je ook moeten toegeven dat alle religies waar zijn, want wat je tijdens een BDE ziet is sterk afhankelijk van je geloof. De christen ziet Jezus, de hindoe ziet Shiva. Het is een illusie die wordt gemaakt in je hersenen.
We are borgquote:Ik zie daar het nut niet van in
Ik heb jou nog niet zien onderbouwen waarom BDE's 'echt' zouden zijn en niet verklaard / te verklaren door de wetenschap. Waarom BDE's wetenschappelijk te verklaren zijn, is al eerder uitgelegd door anderen. Je kunt een BDE opwekken en wat er wordt gezien door mensen is in overeenkomst met wat er gebeurt in de hersenen. Natuurlijk kun je altijd nog zeggen "God veroorzaakt die kortsluiting in je hersenen", maar een BDE is vooralsnog geen bewijs voor het bestaan van een god.quote:Op zaterdag 24 december 2005 12:20 schreef soulsurvivor het volgende:
Ik ben aardig, in tegenstelling tot jou, bezig om mijn punten te onderbouwen.
Als jij zegt [ BDE's zijn gewoon wetenschappelijk verklaard ] is dat wel heel goedkoop omdat ik net zaken aanvoer die niet verklaard zijn.
dat mensen indentiteiten die ze zien later invullen naar hun referentiekader van hun aangeleerde religie is niet meer dan logisch.
Mensen herkennen namelijk alleen wat men kent.
[een vliegtuig is namelijk geen vuurspugende vogel zoals de indianen hem beschreven.]
Opvallend is juist dat vooral sterk religieuze mensen hun religie bij terugkomst niet veroordeelde, maar meer eucomenisch gericht werden.
Nog steeds nu ik dit stukje schrijf, vraag ik me af waarom je zo vijandig reageerd [Onderbouwen zou best leuk zijn]. terwijl ik dit in tegenstelling tot jou wel doe.
Ik zie daar het nut niet van in
Ik neem aan dat je deze post bedoelt met 'onderbouwing'. Maar je zegt hier feitelijk helemaal niets. Een BDE kun je opwekken, maar een opgewekte BDE is volgens jou geen echte BDE. Dat is wat ik hier lees. Dat is een nogal nietszeggende bewering. Je kunt ook via de hersenen een orgasme opwekken. Maar dat is dan geen echt orgasme? Je *bent* je hersenen, niets meer en niets minder. Zonder je hersenen ervaar je niets.quote:Op zaterdag 24 december 2005 12:02 schreef soulsurvivor het volgende:
disinformatie. Kopt niet.
je kan bepaalde effecten nabootsen door bepaalde delen van je hersenen te stimuleren.
maar het totaal van zaken die je kan nabootsen, hebben niets met bde te maken.
Dit argument is te goedkoop en onvolledig. Hiermee verklaar je niets.
en om andere maar te citeren; wishfull thinking.
bijvoorbeeldquote:Op zaterdag 24 december 2005 12:39 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik heb jou nog niet zien onderbouwen waarom BDE's 'echt' zouden zijn en niet verklaard / te verklaren door de wetenschap.
dat je een spiriutuele ervaring kan oproepen is een feit. [en maakt hem niet minder echt]quote:Waarom BDE's wetenschappelijk te verklaren zijn, is al eerder uitgelegd door anderen. Je kunt een BDE opwekken en wat er wordt gezien door mensen is in overeenkomst met wat er gebeurt in de hersenen. Natuurlijk kun je altijd nog zeggen "God veroorzaakt die kortsluiting in je hersenen", maar een BDE is vooralsnog geen bewijs voor het bestaan van een god.
niets in deze wereld ja...quote:Zonder je hersenen ervaar je niets.
die hele serie god bestaat niet [die ik overigens helemaal met plezier gekeken heb] is wel zo eenzijdig en beperkt in de informatie, dat je daar geen objectieve conclusie uit kan trekken.quote:Op zaterdag 24 december 2005 12:43 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Er is geen enkel bewijs voor het bestaan van een ervaring buiten de hersenen en het lichaam om. Ook een out-of-body-experience is wetenschappelijk verklaarbaar. Hersenwetenschapper Swaab heeft vrij nauwkeurig uitgelegd hoe dit alles werkt in God bestaat niet: klik
Wie wil dan ook bewijs hiervoor zien?quote:Op zaterdag 24 december 2005 13:08 schreef nickybol het volgende:
Flikker nou in godsnaam eens op met "er is geen bewijs voor geen god" Hier wordt ik zo ziek van. Je kunt niet bewijzen dat iets niet bestaat. Jezus is vannacht aan mij verschenen. Bewijs jij maar eens dat het niet zo is. Ik weet zeker dat er boven een grote blauwe smurf is die alles regelt. Bewijs jij maar eens dat het niet zo is. Dat kun je niet.
Onverklaarbare zaken bestaan niet. Hooguit onverklaarde zaken.quote:Op zaterdag 24 december 2005 13:12 schreef soulsurvivor het volgende:
Deze Swaab tipt enkele eigenschappen aan die je mogelijk op zijn manier kan verklaren.
Maar andere [onverklaarbare] zaken laat hij buiten wegen.
Ik heb persoonlijk nog nooit een wetenschapper een dergelijke conclusie zien trekken. Dat zou uitermate dom zijn. Er zijn echter geen zaken die in de richting van een bestaan van een god wijzen en daarom zou het een beetje absurd zijn om het bestaan van zo'n entiteit aan te nemen. Maar zijn bestaan niet aannemen is iets anders dan zijn bestaan ontkennen. 'De wetenschap' zal zich pas met een eventueel bestaan van god gaan bezig houden op het moment dat er sterke aanwijzingen voor zijn bestaan zijn. Ze houden zich immers ook niet bezig met het bestaan van kabouters of eenhoorns, ondanks het feit dat daarover net zoveel verhaaltjes bestaan als over god.quote:Op zaterdag 24 december 2005 13:16 schreef soulsurvivor het volgende:
Maar vaak vragen wetenschappers en hun aanhangers voor bewijs van god en concluderen uitblijven hiervan dat hij niet bestaat. Deze conclusie is wetenschappelijk onverantwoord en inconcequent.
Daar ben ik het helemaal mee eensquote:Op zaterdag 24 december 2005 13:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Onverklaarbare zaken bestaan niet. Hooguit onverklaarde zaken.
zie je link: God bestaat nietquote:Op zaterdag 24 december 2005 13:32 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik heb persoonlijk nog nooit een wetenschapper een dergelijke conclusie zien trekken. Dat zou uitermate dom zijn.
Ik denk dat jij ook wel weet dat de titel van dat programma er eentje met een dikke knipoog is. Iedere wetenschapper zal moeten toegeven dat het onmogelijk is om te bewijzen dat god niet bestaat. Maar nogmaals: er is geen enkele reden om aan te nemen dat hij wel bestaat. Net zoals er geen enkele reden is om aan te nemen dat er kabouters en eenhoorns bestaan. Het is vooralsnog een irrelevante vraag voor wetenschappers. De meeste wetenschappers zal het aan hun reet roesten of god al dan niet bestaat. Ze worden alleen steeds lastiggevallen door irritante gelovigen die in de wetenschap een complot tegen god zien.quote:
waarom ga je niet eerst in op alle andere posts waar je nog geen antwoord op hebt gegeven.quote:Op zaterdag 24 december 2005 13:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik denk dat jij ook wel weet dat de titel van dat programma er eentje met een dikke knipoog is. Iedere wetenschapper zal moeten toegeven dat het onmogelijk is om te bewijzen dat god niet bestaat. Maar nogmaals: er is geen enkele reden om aan te nemen dat hij wel bestaat. Net zoals er geen enkele reden is om aan te nemen dat er kabouters en eenhoorns bestaan. Het is vooralsnog een irrelevante vraag voor wetenschappers. De meeste wetenschappers zal het aan hun reet roesten of god al dan niet bestaat. Ze worden alleen steeds lastiggevallen door irritante gelovigen die in de wetenschap een complot tegen god zien.
geen enkele?quote:Op zaterdag 24 december 2005 13:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar nogmaals: er is geen enkele reden om aan te nemen dat hij wel bestaat. Net zoals er geen enkele reden is om aan te nemen dat er kabouters en eenhoorns bestaan. Het is vooralsnog een irrelevante vraag voor wetenschappers.
quote:nummer 1, alles wat wij kunnen zien,ruiken, voelen, horen, proeven en afwegen is 1/oneindigste van god....
ookal krijgen wij 1.000.000.000/oneindigste van de puzzel weten we nog te weinig.
Bv : een mier die de hele aarde bestudeert... logica zegt mij dat dat niet KAN, simpel weg.. ze zijn te klein.
nummer 2, meeste mensen zijn niet eens 100% zeker over zichzelf( Zelf-realisatie) hoe wil je dat God realiseren? of uitsluiten...
nummer 3, het denken staat bekend om los te staan van de feiten (mensen worden namelijk dagelijks voor de gek gehouden).
Dus 100% vertrouwen op het denken garandeert een fout in je conclusie.
nummer 4, Het universum is een proces van expansie en implosie(big bang is de expansie na de implosie, in elkaar zakken)... wat heeft dit process gestart? of was het een "iets uit het niets" gebeuren??? wat volgens natuurkunde/chemie onmogelijk is... massa voor process= massa na process.
De wet van oorzaak en gevolg zegt mij dat er iets die cyclus van het bestaan heeft gestart
nummer 5, Mocht het wetenschappelijk verklaard worden hoe zo'n cyclus ontstaat... hoe komen die omstandigheden, en hoe komen de omstandigheden van de omstandigheden..etc etc etc (tot in de eeuwigheid)
In andere woorden, hoe meer kennis, hoe meer ons verwijdert van het uiteindelijke antwoord.(vanuit gaand dat god bestaat)
nummer 6, alles zit zo (bijna) perfect in elkaar dat er wel een soort van ontwerper achter moet zitten...
persoonlijk heb ik associaties met een negatieve godheid Kal AkA universele Mind.
nummer 7, hoe onstaat leven? een embryo wordt bevrucht maar wat laat het leven?
uiteindelijk dezelfde vraagstelling als het universum... hoe komt iets uit het niets.
kom niet aanzetten met chemie embryo+sperma... want dat komt neer op toeval !
waar valt het dan vandaan? totaal random bullshit, of een systeem?
Er werdt gezegd dat het universum bestaat uit tijd,ruimte en replicatoren....zoja, wat werdt het eerst gerepliceert? het origineel...
Dit hele punt is gebaseerd op het bestaan van god. Logica zegt dat 'als god bestaat' dit punt relevant is, anders niet.quote:nummer 1, alles wat wij kunnen zien,ruiken, voelen, horen, proeven en afwegen is 1/oneindigste van god....
ookal krijgen wij 1.000.000.000/oneindigste van de puzzel weten we nog te weinig.
Bv : een mier die de hele aarde bestudeert... logica zegt mij dat dat niet KAN, simpel weg.. ze zijn te klein.
Dus je mag nergens een idee over hebben of een standpunt innemen als je niet op een budha manier naar jezelf kijkt?quote:nummer 2, meeste mensen zijn niet eens 100% zeker over zichzelf( Zelf-realisatie) hoe wil je dat God realiseren? of uitsluiten...
Volgens mij is de verklaring dat de natuurwetten tijdens of na de big bang zijn ontstaan. Trouwens hoe lost een 'schepper' dit vraagstuk op want hoe is die schepper ontstaan?quote:nummer 4, Het universum is een proces van expansie en implosie(big bang is de expansie na de implosie, in elkaar zakken)... wat heeft dit process gestart? of was het een "iets uit het niets" gebeuren??? wat volgens natuurkunde/chemie onmogelijk is... massa voor process= massa na process.
De wet van oorzaak en gevolg zegt mij dat er iets die cyclus van het bestaan heeft gestart
Dus om vragen te voorkomen moet je vooraf gewoon zeggen dat het een schepper is?quote:nummer 5, Mocht het wetenschappelijk verklaard worden hoe zo'n cyclus ontstaat... hoe komen die omstandigheden, en hoe komen de omstandigheden van de omstandigheden..etc etc etc (tot in de eeuwigheid)
In andere woorden, hoe meer kennis, hoe meer ons verwijdert van het uiteindelijke antwoord.(vanuit gaand dat god bestaat)
*zucht* ID is voor mietjes. Niks zit perfect in elkaar, het meeste zit zo inelkaar dat het net werkt. Als aannemers zouden werken zoals een 'schepper' het menselijk lichaam in elkaar heeft gezet zou het voorbijrijden van een vrachtwagen meer doden opleveren dan de tsunami.quote:nummer 6, alles zit zo (bijna) perfect in elkaar dat er wel een soort van ontwerper achter moet zitten...
persoonlijk heb ik associaties met een negatieve godheid Kal AkA universele Mind.
Totale random bullshit heeft in combinatie met selectie leven gecreerd.quote:nummer 7, hoe onstaat leven? een embryo wordt bevrucht maar wat laat het leven?
uiteindelijk dezelfde vraagstelling als het universum... hoe komt iets uit het niets.
kom niet aanzetten met chemie embryo+sperma... want dat komt neer op toeval !
waar valt het dan vandaan? totaal random bullshit, of een systeem?
Er werdt gezegd dat het universum bestaat uit tijd,ruimte en replicatoren....zoja, wat werdt het eerst gerepliceert? het origineel...
Die post is nu al door 2 mensen compleet onderuit gehaald. Lekker gefundeerd.quote:Op zaterdag 24 december 2005 13:52 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
ik pik ff een gefundeerde post van Dj_White_Night van een ander topic.:
[..]
Schijnbaar zien sommige mensen een link tussen veel tekst en waarheid; dat zou ook de populariteit van de bijbel verklaren.quote:Op zaterdag 24 december 2005 14:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Die post is nu al door 2 mensen compleet onderuit gehaald. Lekker gefundeerd.
je bedoeld dat jij op die post gereageerd hebt in een ander topic.quote:Op zaterdag 24 december 2005 14:31 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Die post is nu al door 2 mensen compleet onderuit gehaald. Lekker gefundeerd.
neem aan dat dit grappig bedoeld is.quote:Op zaterdag 24 december 2005 14:37 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Schijnbaar zien sommige mensen een link tussen veel tekst en waarheid; dat zou ook de populariteit van de bijbel verklaren.
Als iemand een stelling onderbouwd met belabberd slechte argumenten, kun je zeker wel spreken van onderuit halen. En dat die post complete onzin is, is ook zeker. Alle stellingen daarin zijn al minstens honderd keer weerlegd. Ik heb dat gewoon nog een keer overgedaan. Dat sommige mensen compleet onwetend zijn en dat zelf niet eens door hebben, daar kan ik niks aan doen.quote:Op zaterdag 24 december 2005 14:41 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
je bedoeld dat jij op die post gereageerd hebt in een ander topic.
dat je daaruit de conclusie trekt dat die post helemaal onderuit gehaald is getuigt van een ongepaste zelfingenomenheid.
Overigens is post er niet voor op onderuit gehaald te worden, maar om bepaalde ideeen en visies te ventileren. De waarheid in levenschouwelijke topics blijft persoonlijk. Hierin is geen sprake van absolute waarheid en kan je al helemaal niet spreken van onderuit halen.
jammer...
For example; a Swiss study (Blanke. et.al, 2002), published in Nature Magazine [4], found that electrical stimulation on the brain region known as the right angular gyrus repeatedly caused out-of-body experiences to the patient[5]. According to this perspective the etiology of the NDE is understood as a result of neurobiological mechanisms, related to such factors as epilepsy and brain stimulation. The similarities amongst the experiences of the many documented cases of NDE may be understood to signify that the pathology of the brain during the dying and reviving process is more or less the same in all humans, as suggested by Russian specialist Dr. Vladimir Negovsky in his book Clinical Death As Seen by Reanimator (Pravda, 2004). However, this model fails to explain NDEs that result from close brushes to death where the brain does not actually suffer trauma, such as a near-miss automobile accident.quote:Op zaterdag 24 december 2005 12:20 schreef soulsurvivor het volgende:
Als jij zegt [ BDE's zijn gewoon wetenschappelijk verklaard ] is dat wel heel goedkoop omdat ik net zaken aanvoer die niet verklaard zijn.
dat mensen indentiteiten die ze zien later invullen naar hun referentiekader van hun aangeleerde religie is niet meer dan logisch.
Mensen herkennen namelijk alleen wat men kent.
ok.quote:Op zaterdag 24 december 2005 14:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als iemand een stelling onderbouwd met belabberd slechte argumenten, kun je zeker wel spreken van onderuit halen. En dat die post complete onzin is, is ook zeker. Alle stellingen daarin zijn al minstens honderd keer weerlegd. Ik heb dat gewoon nog een keer overgedaan. Dat sommige mensen compleet onwetend zijn en dat zelf niet eens door hebben, daar kan ik niks aan doen.
ja dit zijn de bekende onderzoeken.quote:Op zaterdag 24 december 2005 14:51 schreef raphidae het volgende:
[..]
For example; a Swiss study (Blanke. et.al, 2002), published in Nature Magazine [4], found that electrical stimulation on the brain region known as the right angular gyrus repeatedly caused out-of-body experiences to the patient[5]. According to this perspective the etiology of the NDE is understood as a result of neurobiological mechanisms, related to such factors as epilepsy and brain stimulation. The similarities amongst the experiences of the many documented cases of NDE may be understood to signify that the pathology of the brain during the dying and reviving process is more or less the same in all humans, as suggested by Russian specialist Dr. Vladimir Negovsky in his book Clinical Death As Seen by Reanimator (Pravda, 2004). However, this model fails to explain NDEs that result from close brushes to death where the brain does not actually suffer trauma, such as a near-miss automobile accident.
A well-known scientific hypothesis that attempts to explain NDEs was originally suggested by Dr. Karl Jansen (1995;1997) and deals with accounts of the side-effects of the drug Ketamine. Ketamine was used as an anesthetic on U.S. soldiers during the Vietnam War; but its use was abandoned and never spread to civilian use because the soldiers complained about sensations of floating above their body and seeing bright lights. Further experiments by numerous researchers verified that intravenous injections of ketamine could reproduce all of the commonly cited features of an NDE; including a sense that the experience is "real" and that one is actually dead, separation from the body, visions of loved ones, and transcendent mystical experiences.
Ketamine acts in part by blocking the NMDA receptor for the neurotransmitter glutamate. Glutamate is released in abundance when brain cells die, and if it weren't blocked, the glutamate overload would cause other brain cells to die as well. In the presence of excess glutamate, the brain releases its own NMDA receptor blocker to defend itself; and it is these blockers Dr. Jansen (amongst others) hypothesize as the cause of many NDEs. Shawn Thomas, director of Neurotransmitter.net, has suggested that agmatine is the key substance involved in near-death experiences [6].
Maakt dat zo'n gebeurtenis dan minder waar?quote:Op zaterdag 24 december 2005 15:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als jij beweert dat er zaken zijn waarbij iemand iets in een andere ruimte waarnam en navertelde, lever dan ook daar even bewijs bij. Volgens mij zijn er namelijk geen geverifieerde zaken waarbij zoiets plaatsvond.
volgens jou [bedoel je soms: "ik weet niet of er geverifieerde zaken zijn?"]quote:Op zaterdag 24 december 2005 15:13 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als jij beweert dat er zaken zijn waarbij iemand iets in een andere ruimte waarnam en navertelde, lever dan ook daar even bewijs bij. Volgens mij zijn er namelijk geen geverifieerde zaken waarbij zoiets plaatsvond.
das dan bijzonder.quote:Op zaterdag 24 december 2005 15:25 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
volgens jou [bedoel je soms: "ik weet niet of er geverifieerde zaken zijn?"]
bewijs... je bedoeld een link?
Alsof dat bewijs zou zijn.[krijg je direct weer een andere link om je oren die het tegenovergestelde beweerd of mensen in discrediet proberen te brengen.
Ik doe liever in dit geval niet mee aan de link strijd.
Er zijn boeken vol geschreven van deze getuigeverklaringen en andere die deze getuigen konden verifieren.
Ik zou zeggen ga naar de bieb en lees de literatuur hierover. Het zal je verbazen hoeveel onderzoek en BDE gevallen er bekent zijn.
je zult dus van me moeten aannemen dat de literatuur hier vol van staat.
Of je moet natuurlijk ervan uitgaan dat ik de boel hier een beetje loop te flessen of me niet goed geinformeert heb hierover. Of dat die bde gevallen en de mensen die hun waarnemingen hebben verifieerd bijvoorbaat niet geloofwaardig zijn omdat ze niet stroken met de door jou aangenomen werkelijkheid.
Ik zou zeggen informeer je objectief [zoals ik ook heb gedaan] en trek dan conclusies.
Eigenlijk heb ik geen zin om hier op te reageren. Als je niet normaal kunt discussiëren blijf dan wegquote:Op zaterdag 24 december 2005 14:58 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
ok.
Ik vind het fijn voor je dat jij de werkelijkheid bevatten kan en jou argumenten subliem, uitmuntent en alles verklarend zijn.
Bovenal heb ik bewondering voor je observatie vermogen om te zien dat sommige mensen compleet onwetend zijn.
Bedankt dat je met je alwetendheid deze mensen bijspringt in hun arme,domme en bekrompen wereld.
mag ik trouwens jou msn of telefoon nummer? Aangezien dat ik nogal hongerig naar kennis ben en bij die mensen hoor die compleet onwetend zijn, denk ik dat ik van jou heldere en alles doorgrondende gaves aan het goede adres ben.
![]()
klopt. Vandaar dat de de zelfingenomen conclusies die ze dan wel denken te kunnen trekken onbevredigend en speculatief zijn.quote:Op zaterdag 24 december 2005 15:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Werkelijk wetenschappelijk verantwoorde studies op dit gebied zijn (helaas) vrij zeldzaam.
quote:# 1976, 1987: Terug naar vorige levens, de beleving van de wedergeboorte door hypnose (Thorwald Dethlefsen)
# 1978, 1981: De dood is niet het einde, overtuigende bewijzen voor reincarnatie (Ian Currie)
# 1978, 1991: De mens heeft vele levens (Dr. H. Wambach)
# 1978, 1995: Terugkeer uit de dood, een van de best gedocumenteerde bijna-doodervaringen (George G. Ritchie)
# 1979, 1980: Ontmoetingen met het verleden, vergeten gebeurtenissen oproepen onder hypnose (Peter Moss en Joe Keeton)
# 1979, 1980: Leben vor dem Leben, verbluffende Testergebnisse beweisen: es gibt ein Leben vor der Geburt (Life before life, Helen Wambach)
# 1980, 1992: Reincarnatie, psychotherapie en innerlijke groei (Pieter Langedijk)
# 1983, 1992: Herinneringen aan de dood, ervaringen van mensen tijdens hun klinische dood (M.B. Sabom)
# 1983, 1995: Reincarnatieverhalen van kinderen (Peter en Mary Harrison)
# 1983, 1999: Voorbije levens, regressietherapie in de praktijk (Glenn Williston & Judith Johnstone)
# 1986, 1987: Tussen twee levens, therapeutische ervaringen met het bestaan tussen dood en wedergeboorte (Dr. Joel L. Whitton en Joe Fisher)
# 1988: De tunnel en het licht, het verschijnsel van de bijna-dood-ervaring (Raymond A. Moody, met een voorwoord van Pieter Sluis namens de Stichting Dr. Elisabeth Kubler-Ross Shanti Nilaya Nederland)
# 1988, 1991: Herinnering, een Jungiaans therapeut ontdekt vorige levens (Roger J. Woolger)
# 1989: Vorige levens (Raymond A. Moody)
# 1989, 1995: Steeds opnieuw geboren worden, visies op reincarnatie (John van Auken)
# 1990, 2000: 'Vroeger toen ik groot was', vergaande herinneringen van kleine kinderen (Joanne Klink)
# 1990: Nader tot het licht, bijna-doodervaringen van kinderen (Dr. Melvin Morse, voorwoord Dr. Raymond A. Moody)
# 1990: Veranderd door het licht, het indringende effect van bijna-doodervaringen op het leven van mensen (Dr. Melvin Morse met Paul Perry)
# 1991: Naar het hiernamaals en terug, verslag van bijna-dood-ervaringen (P. van der Eijk)
# 1992: Reincarnatie en levenslot (Pieter Barten)
# 1993: Het voertuig van de ziel, het fijnstoffelijk lichaam; beleving, geschiedenis, onderzoek (Hein van Dongen en Hans Gerding)
# 1993, 1994: Over de grens van leven en dood, gedocumenteerde ontmoetingen met overledenen (Raymond A. Moody en Paul Perry)
# 1994: Op de drempel van de dood, waar gebeurde bijna-doodervaringen (Jean Ritchie)
# 1994, 1995: Een met het licht, bijna-doodervaringen (Brad Steiger)
# 1995: Naar het licht, onbekende feiten over bijna-doodervaringen (P.M.H. Atwater)
# 1995, 1996: Glimp van de hemel, bewijzen voor een leven na de dood (Mally Cox-Chapman)
# 1997, 1998: Herinneringen aan de dood, ervaringen van mensen tijdens hun klinische dood (M.B. Sabom)
# 1997, 1998: Wie was mijn kind? Children's past lives (Carol Bowman)
# 1997, 1998: Is er leven na de dood? Het onderzoek, de bewijzen (Ian Wilson)
# 1998: Dimensies achter regressie en reincarnatie (Henri de Vidal de St. Germain)
# 1998, 1999: Het licht gezien, bijna-doodervaringen (Kenneth Ring en Evelyn Elsaesser Valarino)
# 1999, 2001: Blind ziende, bijna-doodervaringen van blinden (Kenneth Ring, Sharon Cooper)
# 2000: Oude levens, nieuwe koersen, reincarnatie en de samenhang tussen opeenvolgende levens (Matthijs Kamphoff)
# 2001: Bijna dood, leven met bijna-doodervaringen (Anja Opdebeeck)
lol.quote:Op zaterdag 24 december 2005 15:46 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Eigenlijk heb ik geen zin om hier op te reageren. Als je niet normaal kunt discussiëren blijf dan weg![]()
Als ik die lijst even snel scan, zijn dat allemal boeken van believers. Ik lees het liefst gewoon een objectieve studie, die met bewijzen komt in plaats van met aannames...quote:Op zaterdag 24 december 2005 15:47 schreef soulsurvivor het volgende:
klopt. Vandaar dat de de zelfingenomen conclusies die ze dan wel denken te kunnen trekken onbevredigend en speculatief zijn.
Mocht je toch ooit meer willen lezen:
boeken die zeker de moeite waard zijn naast de nodige sceptische boeken hierover:
Die zijn waarschijnlijk heel erg moeilijk te vinden. Je hebt natuurlijk ook boeken van mensen die er van tevoren al niet in geloven, maar dat is ook niet echt objectief te noemen.quote:Op zaterdag 24 december 2005 15:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Als ik die lijst even snel scan, zijn dat allemal boeken van believers. Ik lees het liefst gewoon een objectieve studie, die met bewijzen komt in plaats van met aannames...
vandaar ook mijn opmerking; "naast de sceptische boeken hierover".quote:Op zaterdag 24 december 2005 15:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Als ik die lijst even snel scan, zijn dat allemal boeken van believers. Ik lees het liefst gewoon een objectieve studie, die met bewijzen komt in plaats van met aannames...
Inderdaad. Maar de wetenschappelijke methode is an sich objectief en daarom zou ik graag wetenschappelijke studies naar deze fenomenen zien. Ik vind het dan ook wel jammer dat serieuze wetenschappers zich hier niet aan wagen. Begrijpen doe ik het echter wel.quote:Op zaterdag 24 december 2005 15:52 schreef Fir3fly het volgende:
Die zijn waarschijnlijk heel erg moeilijk te vinden. Je hebt natuurlijk ook boeken van mensen die er van tevoren al niet in geloven, maar dat is ook niet echt objectief te noemen.
Laten we der maar over op houden. Ik heb geen zin in een flamewar.quote:Op zaterdag 24 december 2005 15:48 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
lol.
niet de zaken gaan omdraaien he.
dit was een reactie op een post van jou, lees die nog maar een keertje door.
![]()
objectief maar beperkt tot het waarneembare en logica binnen dat model.quote:Op zaterdag 24 december 2005 15:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar de wetenschappelijke methode is an sich objectief en daarom zou ik graag wetenschappelijke studies naar deze fenomenen zien. Ik vind het dan ook wel jammer dat serieuze wetenschappers zich hier niet aan wagen. Begrijpen doe ik het echter wel.
ik ook niet.quote:Op zaterdag 24 december 2005 15:58 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Laten we der maar over op houden. Ik heb geen zin in een flamewar.
Iets wat niet aantoonbaar is, kan ook geen invloed op ons uitoefenen. En is dus letterlijk betekenisloos.quote:Op zaterdag 24 december 2005 16:00 schreef soulsurvivor het volgende:
Omdat het niet waarneembare niet aan te tonen is.
God heeft een nog veel erger probleem dan niet bestaan: hij is irrelevant.quote:net als de wetenschap zich niet bezig houdt met het wel of niet bestaan van god.
Er is geen reden om aan te nemen dat er zaken bestaan die buiten de materie omgaan. Dat is dan ook een aanname die de wetenschap niet gauw zal doen als er niet hele goede aanwijzingen voor zijn.quote:Op zaterdag 24 december 2005 16:00 schreef soulsurvivor het volgende:
objectief maar beperkt tot het waarneembare en logiva binnen dat model.
Wanneer er conclusie getrokken worden buiten dit model om, is het niet wetenschappelijk meer.
daarom is dit ook zo moeilijk wetenschappelijk te onderzoeken.
Omdat het niet waarneembare niet aan te tonen is.
net als de wetenschap zich niet bezig houdt met het wel of niet bestaan van god.
hoe kom je daar nu bij?quote:Op zaterdag 24 december 2005 16:03 schreef Doffy het volgende:
[..]
Iets wat niet aantoonbaar is, kan ook geen invloed op ons uitoefenen. En is dus letterlijk betekenisloos.
[..]
God heeft een nog veel erger probleem dan niet bestaan: hij is irrelevant.
Jammer dat je alleen op dit punt ingaat.quote:Op zaterdag 24 december 2005 16:06 schreef soulsurvivor het volgende:
hoe kom je daar nu bij?
de bde ervaring van mensen is wellicht niet aan te tonen. maar typerend voor de bde ervaringen is dat mensen een totaal ander leven krijgen na zo'n ervaring.
waar baseer je dit betekenloos dan op?
wellicht betekenloos voor de wetenschap, meer de mens en de werkelijk is meer dan wetenschap alleen. [ten minste voor mij wel]
Dat mensen na een BDE een ander leven krijgen, heeft niets met het al dan niet bestaan van god te maken.quote:Op zaterdag 24 december 2005 16:06 schreef soulsurvivor het volgende:
hoe kom je daar nu bij?
de bde ervaring van mensen is wellicht niet aan te tonen. maar typerend voor de bde ervaringen is dat mensen een totaal ander leven krijgen na zo'n ervaring.
waar baseer je dit betekenloos dan op?
wellicht betekenloos voor de wetenschap, maar de mens en de werkelijk is meer dan wetenschap alleen. [ten minste voor mij wel]
ja dat is voor de wetenschap ook logisch en terecht!!! anders kun je je conclusies ook niet meer verifieren en zeg je terecht "Anders is het einde zoek.".quote:Op zaterdag 24 december 2005 16:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Er is geen reden om aan te nemen dat er zaken bestaan die buiten de materie omgaan. Dat is dan ook een aanname die de wetenschap niet gauw zal doen als er niet hele goede aanwijzingen voor zijn.
Iets wat niet waarneembaar, meetbaar, verifieerbaar is, bestaat voor de wetenschap niet. Dat lijkt me ook vrij logisch eigenlijk. Anders is het einde zoek. En tot nu toe heeft de wetenschap vrijwel elk bestaand fenomeen kunnen verklaren vanuit de fysieke wereld. Een nonfysieke wereld is niet nodig, Occam's razor enzo.
Ik vermoed dat er nu zaken als 'liefde' gaan komen.quote:Op zaterdag 24 december 2005 16:16 schreef Doffy het volgende:
Nou, kom maar op met argumenten van zaken die principiëel niet door de wetenschap te verklaren zijn. Dat is dus iets anders dan zaken die nog niet verklaard zijn.
Dat is het in mijn ogen niet. Maar als je dan aankomt met hormonen en wat dies meer zij, dan staat soulsurvivor er waarschijnlijk op dat het geheel meer is dan de som der delen.quote:Op zaterdag 24 december 2005 16:33 schreef Doffy het volgende:
En waarom zou dat principiëel onverklaarbaar zijn?
Waar is pmb_rug als je hem nodig hebt?quote:Op zaterdag 24 december 2005 16:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Geen idee. Zolang er geen reli's bij zijn is er niks aan, want jij en ik zijn het toch immer eens.
maar niet met complete zekerheid, perspectief( #3) lijkt mij ook van belang bij afweging van de realiteit/waarheid.quote:Dus je mag nergens een idee over hebben of een standpunt innemen
quote:Dus om vragen te voorkomen moet je vooraf gewoon zeggen dat het een schepper is?
wat bedoel je met alleen op dit punt?quote:Op zaterdag 24 december 2005 16:07 schreef Doffy het volgende:
[..]
Jammer dat je alleen op dit punt ingaat.
Die BDE is voor die mensen wellicht waarneembaar, maar dat maakt het nog geen objectief bestaand fenomeen: omdat je iets voelt, wil dat nog niet zeggen dat het bestaat.
Je bedoeld dat jij ervan uitgaat dat alles [het geheel van de som der delen] te verklaren valt met de huidige wetenschappelijk kennis?quote:Op zaterdag 24 december 2005 16:03 schreef Doffy het volgende:
[..]
Iets wat niet aantoonbaar is, kan ook geen invloed op ons uitoefenen. En is dus letterlijk betekenisloos.
[..]
God heeft een nog veel erger probleem dan niet bestaan: hij is irrelevant.
Toen ik er was was het nog wel leuk ?quote:Op zaterdag 24 december 2005 16:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Geen idee. Zolang er geen reli's bij zijn is er niks aan, want jij en ik zijn het toch immer eens.
Tuurlijk niet, kennis ontwikkelt zich nog iedere dag. Daarom is niet alles met de huidige kennis te verklaren. Wel denk ik dat alles is te verklaren met het wetenschappelijk paradigma.quote:Op zaterdag 24 december 2005 17:11 schreef soulsurvivor het volgende:
Je bedoeld dat jij ervan uitgaat dat alles [het geheel van de som der delen] te verklaren valt met de huidige wetenschappelijk kennis?
Je mag dat geloof wat mij betreft koesteren, maar daarbij doe je een aanname dat op geen feit is gestoeld, namelijk dat er zaken zijn die principiëel niet verklaarbaar zijn. Ik zie niet in waar die inferentie voor nodig is.quote:Ik geloof niet dat we al zo ver zijn. En dat maakt het misschien vanuit het huidige wetenschappelijk referentiekader irrelevant, maar niet voor mensen en hun leven in de praktijk.
Zo ook de Godsvraag en ervaring.
Er zit een verschil tussen de huidige kennis en het instrument van de wetenschap. Zaken die bij definitie niet waarneembaar zijn, hebben dus ook bij definitie geen invloed op ons. En daarvan kan dus met goed recht worden gezegd dat ze niet bestaan. Om op de god terug te komen: wat is het nut van die god als zijn bestaan op alle denkbare manieren irrelevant is?quote:En zolang we nog niet zover zijn, kan je niet stellen dat het [door huidige wetenschap nog niet waarneembare] irrelevant is.
dat zaken principiëel niet door de wetenschap te verklaren zijn kan ik ook niet onderschrijven.quote:Op zaterdag 24 december 2005 16:16 schreef Doffy het volgende:
Nou, kom maar op met argumenten van zaken die principiëel niet door de wetenschap te verklaren zijn. Dat is dus iets anders dan zaken die nog niet verklaard zijn.
Je moet ook wel een behoorlijk rund zijn wil je zoiets beweren.quote:Op zaterdag 24 december 2005 17:18 schreef soulsurvivor het volgende:
Wat ik idd zeg is dat de wetenschap met de huidige stand van zaken nog niet alles kan verklaren.
Wanneer is de wetenschap op een niveau waarop je kunt zeggen "god bestaat niet"? Volgens mij zal de huidige wetenschap nooit in staat zijn om god te bewijzen, niet nu en niet over duizend jaar of aan het einde van de mensheid. Niet omdat ze boven natuurlijk is maar omdat ze niet bestaat. Hoe kan je ooit als argument "de huidige" wetenschap kan het nog niet" gebruiken zonder te definieren wat nog niet kan? De huidige wetenschap kan ook niet bewijzen dat er geen olifant in mijn woonkamer woont. Volgens mij zou de huidige wetenschap pas op een acceptabel niveau voor de religeuze zijn om het moment dat hun overtuiging bewezen wordt; het tegendeel zal altijd te wijten zijn aan de beperkingen van de huidige wetenschap.quote:Op zaterdag 24 december 2005 17:11 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
wat bedoel je met alleen op dit punt?
ik reageerde op deze post:
[..]
Je bedoeld dat jij ervan uitgaat dat alles [het geheel van de som der delen] te verklaren valt met de huidige wetenschappelijk kennis?
Ik geloof niet dat we al zo ver zijn. En dat maakt het misschien vanuit het huidige wetenschappelijk referentiekader irrelevant, maar niet voor mensen en hun leven in de praktijk.
Zo ook de Godsvraag en ervaring.
En zolang we nog niet zover zijn, kan je niet stellen dat het [door huidige wetenschap nog niet waarneembare] irrelevant is.
dergelijke waardeoordelen laat ik liever aan jou over.quote:Op zaterdag 24 december 2005 17:19 schreef Doffy het volgende:
[..]
Je moet ook wel een behoorlijk rund zijn wil je zoiets beweren.
dat kan alleen de toekomst uitwijzen als we [zoals Doffy mooi formuleerd] het totaal van de som van alle delen kennen en begrijpen. Dat kan de huidige wetenschapskennis idd niet.quote:Op zaterdag 24 december 2005 17:20 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Wanneer is de wetenschap op een niveau waarop je kunt zeggen "god bestaat niet"? Volgens mij zal de huidige wetenschap nooit in staat zijn om god te bewijzen, niet nu en niet over duizend jaar of aan het einde van de mensheid.
dat kan je onmogelijk stellen gezien het bovenstaande argument.quote:Niet omdat ze boven natuurlijk is maar omdat ze niet bestaat.
hoe kom je daarbij, ik zou de laatste zijn om met mijn kop in het zand te blijven zittten.quote:Hoe kan je ooit als argument "de huidige" wetenschap kan het nog niet" gebruiken zonder te definieren wat nog niet kan? De huidige wetenschap kan ook niet bewijzen dat er geen olifant in mijn woonkamer woont. Volgens mij zou de huidige wetenschap pas op een acceptabel niveau voor de religeuze zijn om het moment dat hun overtuiging bewezen wordt; het tegendeel zal altijd te wijten zijn aan de beperkingen van de huidige wetenschap.
FF een vraag.quote:"de huidige" wetenschap kan het nog niet" gebruiken zonder te definieren wat nog niet kan?
Ik beweer ook niet dat ik het bekende ontken.quote:Op zaterdag 24 december 2005 18:23 schreef nickybol het volgende:
Nee, het gehele deel der sommen is niet bekend, maar ik denk wel dat je het als bekend moet beschouwen tot er een beter alternatief bekend is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |