Atheïsme heeft op zich ook weinig met religie te maken. Theïsme in essentie ook. Religie wordt ontleend aan een theïstisch principe, ja, maar theïsme an sich heeft niet veel met religie te maken.quote:Op woensdag 21 december 2005 18:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Altijd weer een interessant artikel in dit licht: http://www.geocities.com/paulntobin/atheistdefine.html (uitgangspunt: agnosticisme is geen middenpositie tussen theisme en atheisme, het is een kennistheorie, die op zich weinig met religie te maken heeft).
Ik had niet het woord 'religie' moeten gebruiken dan. Je snapt wel wat ik bedoel denk ik.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:19 schreef FuifDuif het volgende:
Atheïsme heeft op zich ook weinig met religie te maken. Theïsme in essentie ook. Religie wordt ontleend aan een theïstisch principe, ja, maar theïsme an sich heeft niet veel met religie te maken.
Nou nee, dan niet eigenlijk. Want waarin verschillenen theïsme en atheïsme dan van agnosticisme? Heeeeel plat gezegd is het als volgt:quote:Op woensdag 21 december 2005 19:22 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik had niet het woord 'religie' moeten gebruiken dan. Je snapt wel wat ik bedoel denk ik.
Te plat gezegd.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:24 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nou nee, dan niet eigenlijk. Want waarin verschillenen theïsme en atheïsme dan van agnosticisme? Heeeeel plat gezegd is het als volgt:
- Theïsme -> schepper
- Atheïsme -> geen schepper
- Agnosticisme -> weet niet
En wat weten wij? Wij weten het niet. Dat kan niemand ontkennen. Dus dan lijkt mij het beste uitgangspunt voor de hand liggen.
Je snapt het wel als je mijn link even leest.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:24 schreef FuifDuif het volgende:
Nou nee, dan niet eigenlijk. Want waarin verschillenen theïsme en atheïsme dan van agnosticisme? Heeeeel plat gezegd is het als volgt:
- Theïsme -> schepper
- Atheïsme -> geen schepper
- Agnosticisme -> weet niet
En wat weten wij? Wij weten het niet. Dat kan niemand ontkennen. Dus dan lijkt mij het beste uitgangspunt voor de hand liggen.
Ik zal even lezen, momentje, ik kom er op terug.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je snapt het wel als je mijn link even leest.![]()
Op basis van het ontbreken van enig bewijs dat wijst op een schepper of dat wijst op de noodzaak van een schepper om de wereld te verklaren vindt ik het aannemelijk dat er geen schepper bestaat. Nou mag je bij schepper van mij vanalles en nog wat invullen; ik neem aan dat er begrepen wordt wat ik bedoel.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:26 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, maar ik zou graag willen weten waarom jij dat vindt.
quote:Op woensdag 21 december 2005 19:35 schreef FuifDuif het volgende:
Hmmm, ik heb het doorgelezen tot "Theism, Atheism and the Burden of Proof" en ik vrees dat ik je gelijk moet geven, Lupa. Eigenlijk is het ook heel logisch: a-theïsme, oftewel: zonder theïsme. Maar niet per definitie tegen theïsme. Theïsme en atheïsme zijn mutual exclusive, dus je bent of theïst of atheïst. Er is niets tussen.
Ik ben het er wel mee eens.
Verbazingwekkend hèquote:
Niet als je de daar gebruikte definitie van agnosticisme gebruikt. Die stelt eigenlijk alleen maar dat de ultieme waarheid onkenbaar is.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:38 schreef FuifDuif het volgende:
Verbazingwekkend hè? Nee, maar ik kan er weinig tegen inbrengen. Als de definties van atheïsme en agnosticisme daadwerkelijk zo zijn, dan zij het zo. Maar toch blijf ik het raar vinden dat je een agnostische theïst of een agnostische atheïst kunt zijn (zoals het artikel beweert).
Wat ik nu zojuist van het artikel van Lupa begrepen heb, is deze uitspraak zinloos, want als agnost ben je òf theïst òf atheïstquote:Op woensdag 21 december 2005 19:44 schreef Pietverdriet het volgende:
agnosticisme is een laf compromis voor mensen die niet durven atheist te worden.,
Atheist zijn is ook heel eng!quote:Op woensdag 21 december 2005 19:44 schreef Pietverdriet het volgende:
agnosticisme is een laf compromis voor mensen die niet durven atheist te worden.,
Dat heeft niets met atheïsme te maken, Lupa. Je kunt ook theïst zijn zonder een bepaalde moraal te ontlenen aan je overtuiging.quote:Op woensdag 21 december 2005 20:00 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Atheist zijn is ook heel eng!Ineens heb je geen moraal meer en moet je helemaal zelf bedenken hoe je gaat leven!
![]()
Liever schat, ik parodieer slechts een veelgehoorde klacht van religionisten.quote:Op woensdag 21 december 2005 20:02 schreef FuifDuif het volgende:
Dat heeft niets met atheïsme te maken, Lupa. Je kunt ook theïst zijn zonder een bepaalde moraal te ontlenen aan je overtuiging.
Oke, ik snap hetquote:Op woensdag 21 december 2005 20:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Liever schat, ik parodieer slechts een veelgehoorde klacht van religionisten.
Daar heb je het Taoisme voor. Je wereldbeeld hobby-kit.quote:Op woensdag 21 december 2005 20:00 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Atheist zijn is ook heel eng!Ineens heb je geen moraal meer en moet je helemaal zelf bedenken hoe je gaat leven!
![]()
Om je laatste vraag te beantwoorden: natuurlijk heb jij een psychische stoornis.quote:Op woensdag 21 december 2005 20:02 schreef FuifDuif het volgende:
Edit:
Mijn vraag hierbij is wel: vind je het raar om te besluiten dat je als atheïst gaat leven met een strenge seksuele moraal. Met andere woorden: denk je dat goddeloosheid altijd zou moeten leiden tot seksuele vrijheid en als dat niet zo is, dat er dan sprake van een psychische stoornis is?
"Het agnosticisme (het exact tegenovergestelde van het gnosticisme) benadrukt de onmogelijkheid om religieuze ideeën met een traditionele wetenschappelijke aanpak te bewijzen. Het woord is afgeleid van het Griekse gnoosis (weten) met het voorvoegsel a (niet). Letterlijk is dus een agnost "iemand die (het) niet weet", die niet weet of er een God is of niet."quote:Op woensdag 21 december 2005 20:00 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Wat ik nu zojuist van het artikel van Lupa begrepen heb, is deze uitspraak zinloos, want als agnost ben je òf theïst òf atheïst.
Agnosticisme is een kennistheorie die stelt dat de waarheid onkenbaar is. Gaat niet alleen over religieuze ideeen.quote:Op woensdag 21 december 2005 20:20 schreef Pietverdriet het volgende:
"Het agnosticisme (het exact tegenovergestelde van het gnosticisme) benadrukt de onmogelijkheid om religieuze ideeën met een traditionele wetenschappelijke aanpak te bewijzen. Het woord is afgeleid van het Griekse gnoosis (weten) met het voorvoegsel a (niet). Letterlijk is dus een agnost "iemand die (het) niet weet", die niet weet of er een God is of niet."
Helaas wel jaquote:Op woensdag 21 december 2005 20:23 schreef nickybol het volgende:
Atheïsten hebben ook moraal.
Dat zal wel behoorlijk off-topic gaan. Dus doe ik dat wel een andere keer. Misschien open ik er nog wel een topic over.quote:Op woensdag 21 december 2005 22:00 schreef nickybol het volgende:
Verklaar je nader.
YES! Dit zeg ik (en zo denk ik)al jaren!quote:Op zaterdag 17 december 2005 12:41 schreef FuifDuif het volgende:
beide partijen doen uitspraken over zaken waar zij in essentie (want uiteraard kunnen bepaalde dogma's welke ontleend zijn aan een bepaald godsbeeld eventueel worden weerlegd) geen enkele uitspraak over kunnen doen.
Dat vind ik ook. Ik snap niet dat mensen al die jaren nooit hebben kunnen bedenken watquote:waarbij wordt erkend dat het bestaan van één of andere scheppende entiteit op dit moment met de huidige stand van zaken op het gebied van wetenschappelijke kennis niet kan worden aangenomen, maar ook niet kan worden verworpen. We weten het simpelweg niet, maar we zouden het wellicht ooit kunnen weten bij de vooruitgang van de wetenschap en dus de vooruitgang van de kennisverwerving.
En dat heb je ondanks dat toch gedaan.quote:Op woensdag 21 december 2005 22:46 schreef nickybol het volgende:
Goed ik zal niet de moeite nemen om hierop te reageren.
Die gast beschrijft precies hoe ik het bedoelde in mijn vorige post. Ben het er dus volkomen mee eens. Jammer dat logica niet aan iedereen besteed is....quote:Op woensdag 21 december 2005 18:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Altijd weer een interessant artikel in dit licht: http://www.geocities.com/paulntobin/atheistdefine.html (uitgangspunt: agnosticisme is geen middenpositie tussen theisme en atheisme, het is een kennistheorie, die op zich weinig met religie te maken heeft).
Ik heb toch al toegegeven dat dat artikel mij heeft overtuigd?quote:Op woensdag 21 december 2005 23:23 schreef raphidae het volgende:
[..]
Die gast beschrijft precies hoe ik het bedoelde in mijn vorige post. Ben het er dus volkomen mee eens. Jammer dat logica niet aan iedereen besteed is....
Je hebt mij volkomen NIET begrepen.quote:Op woensdag 21 december 2005 23:01 schreef nickybol het volgende:
Je bent nog steeds geindoctrineerd door geloven. Besef het nou eens. Het is verzonnen.
Atheïsten zijn agnosten die gelovigen voor hun schenen willen schoppen.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Het was niet m'n bedoeling om iemand direct aan te vallen hoorquote:Op woensdag 21 december 2005 23:25 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik heb toch al toegegeven dat dat artikel mij heeft overtuigd?
SPers zijn D66ers die VVDers voor hun schenen willen schoppen.quote:Op woensdag 21 december 2005 23:56 schreef Koekepan het volgende:
Atheïsten zijn agnosten die gelovigen voor hun schenen willen schoppen.
Nou ja, ik bedoel maar hè: met een leuke soundbite kom je er niet. (En dat geldt ook voor Piet.)quote:Op donderdag 22 december 2005 07:46 schreef speknek het volgende:
[..]
SPers zijn D66ers die VVDers voor hun schenen willen schoppen.
Kijk en dit is een van de problemen van de agnost. Terwijl atheist en theist verschillen van mening als het gaat om het bestaan van een god vind de agnost dat 'de rest' op de verkeerde manier naar de wereld kijkt. Het gaat dan niet meer om een meningsverschil.quote:Op donderdag 22 december 2005 07:59 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Nou ja, ik bedoel maar hè: met een leuke soundbite kom je er niet. (En dat geldt ook voor Piet.)
(Overigens geldt het zeker voor een grote groep atheïsten op dít forum.)
Kun je het nog een keer helder en duidelijk proberen uit te leggen, zodat ik het misschien wel begrijp?quote:Op woensdag 21 december 2005 23:37 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Je hebt mij volkomen NIET begrepen.
Je begrijpt me denk ik verkeerd. Ik oefen juist kritiek uit op de stelligheid waarmee "atheïsten" het niet-bestaan van God uitroepen.quote:Op donderdag 22 december 2005 08:06 schreef Invictus_ het volgende:
Kijk en dit is een van de problemen van de agnost. Terwijl atheist en theist verschillen van mening als het gaat om het bestaan van een god vind de agnost dat 'de rest' op de verkeerde manier naar de wereld kijkt. Het gaat dan niet meer om een meningsverschil.
Vanwaar de arrogantie dat alleen de agnostische visie de ware is? Je weet het toch immers niet?
Nee, dat lijkt mij dus niet. Net zoveel als de uitspraak "deze zin is onwaar".quote:Op donderdag 22 december 2005 09:22 schreef speknek het volgende:
Als een Christen zegt "God bestaat niet" zou dat niet zinnig zijn, immers is het een contradictie en dus is het waardeloos. Een Christen zou dus met gemak van de daken kunnen schreeuwen "God bestaat niet". Maar heeft die zin niet alsnog een betekenis voor de Christen?
Belachelijke stelling. [stel ik]quote:Op zaterdag 17 december 2005 12:41 schreef FuifDuif het volgende:
Het agnosticisme is de beste levensbeschouwing
En om meer specifiek te zijn: ik doel hierbij op de zogeheten zwakke vorm van het agnosticisme, waarbij wordt erkend dat het bestaan van één of andere scheppende entiteit op dit moment met de huidige stand van zaken op het gebied van wetenschappelijke kennis niet kan worden aangenomen, maar ook niet kan worden verworpen. We weten het simpelweg niet, maar we zouden het wellicht ooit kunnen weten bij de vooruitgang van de wetenschap en dus de vooruitgang van de kennisverwerving.
De kerst nadertquote:Op vrijdag 23 december 2005 13:42 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Jij weet ook niet wat je wilt.
Geef eens een definitie van waarheid?quote:Op vrijdag 23 december 2005 13:51 schreef pmb_rug het volgende:
fuif, de Geest is idd de ultieme bron van waarheid. net als het Woord overigens, samen zijn ze de waarheid die gekend kan worden.
erg mooi allemaal
dat wat 'is'quote:Op vrijdag 23 december 2005 13:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geef eens een definitie van waarheid?
Als ze onafhankelijk is van perceptie en mening, kan niemand haar kennen, want je kunt als mens niet perceptieloos en meningloos zijn.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:09 schreef pmb_rug het volgende:
dat wat 'is'
(onafhankelijk van perceptie en mening)
Waarheid is de realiteit op zich?quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:09 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
dat wat 'is'
(onafhankelijk van perceptie en mening)
nee, zo moet je het niet interpreteren.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Als ze onafhankelijk is van perceptie en mening, kan niemand haar kennen, want je kunt als mens niet perceptieloos en meningloos zijn.
Daarom moet je bij het zoeken naar de waarheid je zintuigen ook niet naar buiten richten, maar juist naar binnen. Je fysieke mogelijkheden zijn nutteloos in die zoektocht. Dat is een algemene 'wetenschap' bij alle spirituele overtuigingen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Als ze onafhankelijk is van perceptie en mening, kan niemand haar kennen, want je kunt als mens niet perceptieloos en meningloos zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |