abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33065838

Sony's PlaystationŽ3
Zo'n twaalf jaar na de release van Sony's eerste console, de PlaystationŽ, zal alweer de derde generatie zijn intrede doen. Voortbouwend op het gigantische succes van z'n twee voorgangers zal ook deze machine een grote rol gaan spelen in de gamesindustrie. Vanaf voorjaar 2006 moet 'ie verkrijgbaar zijn... althans in Japan.

Specs
Sony heeft met de hulp van onder andere IBM, Toshiba, Nvidia en Rambus het volgende in de PS3 weten te proppen!

  • CPU
    Cell Processor
    PowerPC-base Core @3.2GHz
    1 VMX vector unit per core
    512KB L2 cache
    7 x SPE @3.2GHz (1 of 8 SPEs reserved for redundancy)
    7 x 128b 128 SIMD GPRs
    7 x 256KB SRAM for SPE
    Total floating point performance: 218 GFLOPS
  • GPU
    RSX @550MHz
    1.8 TFLOPS floating point performance
    Full HD (up to 1080p) x 2 channels
    Multi-way programmable parallel floating point shader pipelines
  • Sound
    Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, etc. (Cell-base processing)
  • Memory
    256MB XDR Main RAM @3.2GHz
    256MB GDDR3 VRAM @700MHz
  • System Bandwidth
    Main RAM 25.6GB/s
    VRAM 22.4GB/s
    RSX 20GB/s (write) + 15GB/s (read)
    SB 2.5GB/s (write) + 2.5GB/s (read)
  • System Floating Point Performance
    2 TFLOPS
  • Storage
    HDD Detachable 2.5" HDD slot x 1
  • I/O
    USB Front x 4, Rear x 2 (USB2.0)
    Memory Stick standard/Duo, PRO x 1
    SD standard/mini x 1
    CompactFlash (Type I, II) x 1
  • Communication
    Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T) x 3 (input x 1 + output x 2)
    Wi-Fi IEEE 802.11 b/g
    Bluetooth Bluetooth 2.0 (EDR)
  • Controller
    Bluetooth (up to 7)
    USB2.0 (wired)
    Wi-Fi (PSPŽ)
    Network (over IP)
  • AV Output
    Screen size: 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p
    HDMI: HDMI OUT x 2
    Analog: AV MULTI OUT x 1
    Digital audio: DIGITAL OUT (OPTICAL) x 1
  • Disc media
    PlayStationŽ: CD-ROM
    PlayStationŽ2: CD-ROM, DVD-ROM
    PLAYSTATIONŽ3: DVD-ROM, BD-ROM
    CD-DA: CD-DA (ROM), CD-R, CD-RW
    SACD: SACD Hybrid (CD layer), SACD HD
    DualDisc: DualDisc (audio side), DualDisc (DVD side)
    DVD-Video: DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW
    BD-Video: BD-ROM, BD-R, BD-RE

    Features
  • Hij wordt backward compatible met PS1 en PS2 games. Dus bij de launch zijn er letterlijk duizenden titels die je al kunt spelen.
  • De PS3 gaat tot de resolutie van 1920x1080p, de PS3 ondersteunt zčlfs twee schermen met deze resolutie! Hier heb je echter wel een HDTV voor nodig (of twee), maar de PS3 heeft nog steeds de analoge uitgang die de PS1 en PS2 ook hadden, zodat je je huidige tv (čn scartkabel) nog gewoon kunt blijven gebruiken.
  • De controllers zijn draadloos en de PS3 kan er maximaal 7 aansturen.
  • Er worden meerdere opslagmedia ondersteund, zoals een harde schijf en drie grote flash memory standaards.
  • Naast een dvd-video speler, wordt het ook een Blu-Ray-video speler. Hiernaast krijgt 'ie nog vele andere multimedia toepassingen.
  • De PS3 ondersteunt WiFi, dus dat betekent draadloos internetten, maar ook draadloze communicatie met de PSP.

    Games
    Er zijn inmiddels al vele games in ontwikkeling en je kunt gerust verwachten dat alle grote franchises van de Playstation 1 en Playstation 2 zullen terugkeren naar de Playstation3! Devil May Cry 4, Gran Turismo 5, een nieuwe Killzone, Metal Gear Solid 4, een nieuwe Final Fantasy en Tekken 6 zijn al aangekondigd, om maar wat namen te noemen.

    Release
    De release van de PS3 wordt op Lente 2006 gehouden. Of dit gehaald gaat worden is de vraag, net als de vraag of dit allen in Japan, VS, Europa of wereldwijd gebeurd. Zodra er iets meer bekend wordt kun je dat natuurlijk hier terugvinden.

    Prijs
    Over de prijs is officieel niets bekend, behalve dat de console duur gaat worden.

    Links
  • Sony Computer Entertainment Inc.
  • Officiëel persbericht over de PS3 van SCEI
  • Officiële plaatjes van de PS3
  • Fok!games
  • IGN
  • Gamespot
  • Eurogamer

    Voorgaande Topics
    01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12

    High Definition Console Gaming Topics
    01 | 02

    (OP)


    [ Bericht 2% gewijzigd door SocialDisorder op 14-12-2005 10:22:19 ]
  • Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
    pi_33065871
    Wel erg vergaand voor een studentenkamer
    pi_33065895
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:13 schreef Retuobak het volgende:
    Wel erg vergaand voor een studentenkamer
    Je moet wat over hebben voor een goed excuus niet je huiswerk te hoeven doen
    Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
    pi_33065936
    Is er al een relaesedatum en -prijs bekend?
    Lurf is the message and the message is Lurf
    pi_33065962
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:16 schreef lurf_doctor het volgende:
    Is er al een relaesedatum en -prijs bekend?
    Release: Lente 2006
    Prijs: Duâh
    Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
    pi_33066014
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:17 schreef SocialDisorder het volgende:

    [..]

    Release: Lente 2006
    Prijs: Duâh
    Lente 2006 in Japan ja, ik hoop op een wereldwijde launch, maar het blijft Sony he..
    pi_33066029
    is het nou eigenlijk de moeite waard een ps3 te kopen als je nog een gewone redelijk oude tv hebt, of maakt dat niet uit???
    pi_33066111
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:20 schreef JumperJack het volgende:
    is het nou eigenlijk de moeite waard een ps3 te kopen als je nog een gewone redelijk oude tv hebt, of maakt dat niet uit???
    jawel, alleen de HD voegt net ff dat beetje toe.
    Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
    pi_33066177
    Ik ben benieuwd wanneer de PS3 launched in Europa inderdaad, ik verwacht zelf ook pas eind 2006 op zn vroegst...
    The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
    Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
    Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
    pi_33066227
    In principe kan Sony gebruik maken van fabrieken van Toshiba en IBM om de cell-processor te maken, nVidia verzorgt de chipset van de RSX, dus Sony hoeft in feite alleen maar assemblage fabrieken aan te roepen om de machine in elkaar te zetten. Ik denk dat dat wel een belangrijk verschil is met eerdere Sony-consoles en ook met de concurrentie.........
    Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
    pi_33066230
    quote:
    Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T) x 3 (input x 1 + output x 2)
    Wat een onzin is dit stukje trouwens. Ethernet is bidirectioneel en kent geen verschillende connectoren voor input en output.
    pi_33066356
    Ik denk dat ze bedoelen dat je internet kan inpluggen in een van de dingen en 2 anderen kunt gebruiken voor systemlink zooi ofzo.
    pi_33066361
    das idd wel vreemd, wie is er verantwoordelijk voor deze OP?

    Op zich nog vreemder is dat er drie ethernet-connectors zijn. Eentje is logisch, twee is handig om PS3 machines via Ethernet te linken, en toch internettoegang te houden, maar 3?
    Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
      woensdag 14 december 2005 @ 10:37:18 #14
    38571 BMH
    Brute Force 360!!
    pi_33066410
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:29 schreef chibibo het volgende:

    [..]

    Wat een onzin is dit stukje trouwens. Ethernet is bidirectioneel en kent geen verschillende connectoren voor input en output.
    Tis toch een hub? 1 ingang en 2 uitgangen.
    Gamertag: BMHLive
    PSN: BMHLive
      woensdag 14 december 2005 @ 10:37:39 #15
    38849 Notorious_Roy
    Doomed since 1889
    pi_33066420
    Ik heb ergens gelezen dat het in de toekomst de bedoeling is om emerdere PS3's aan elkaar te koppelen om zo meer power te krijgen...
    The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
    Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
    Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
      woensdag 14 december 2005 @ 10:37:59 #16
    112068 MMaRsu
    I need some paprika
    pi_33066426
    Sony stopt er weer allemaal rommel in wat helemaal niet nodig is zie ik alweer
    welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
    pi_33066437
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:37 schreef BMH het volgende:

    [..]

    3 USB porten?
    Zo maak je het makkelijk om 3x 127 apparaten op de PS3 aan te sluiten via USB
    Rocks? Check.
    Laser beams? Check.
    Acid? Check.
    Body bag? Check.
      woensdag 14 december 2005 @ 10:41:01 #18
    38849 Notorious_Roy
    Doomed since 1889
    pi_33066495
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:37 schreef MMaRsu het volgende:
    Sony stopt er weer allemaal rommel in wat helemaal niet nodig is zie ik alweer
    Uhhuh, net als die 2 videouitgangen. Max 3% die dat gaat gebruiken Maar hey, ze bieden wel de mogelijkheden om de PS3 op een uber manier te gebruiken
    The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
    Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
    Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
    pi_33066546
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:41 schreef Notorious_Roy het volgende:

    [..]

    Uhhuh, net als die 2 videouitgangen. Max 3% die dat gaat gebruiken Maar hey, ze bieden wel de mogelijkheden om de PS3 op een uber manier te gebruiken
    Ja, alleen de familie Kutaragi kan zo ongeveer 2 1080p TV's betalen
    pi_33066578
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:38 schreef Tain het volgende:

    [..]

    Zo maak je het makkelijk om 3x 127 apparaten op de PS3 aan te sluiten via USB
    en met 381 lightguns wordt de functie van 2 HDMI uitgangen ook ineens duidelijk
    Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
    pi_33066587
    Nieuwe foto's van de XBOX360-killer

    ff een copyrightje erbij: Art Hofman van www.Artmike.com
    pi_33066607
    Ben ik de enige die de witte versie oerlelijk en de zwarte versie bloedmooi vind?
    pi_33066638
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:46 schreef Retuobak het volgende:
    Ben ik de enige die de witte versie oerlelijk en de zwarte versie bloedmooi vind?
    witte is niet oerlelijk, maar de zwarte is wel übergeil
    Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
      woensdag 14 december 2005 @ 10:48:25 #24
    38849 Notorious_Roy
    Doomed since 1889
    pi_33066660
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:45 schreef RudyCarell het volgende:
    Nieuwe foto's van de XBOX360-killer
    Vind het design nog steeds vreemd Het is zo'n tostiapparaat
    The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
    Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
    Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
    pi_33066664
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:45 schreef RudyCarell het volgende:
    Nieuwe foto's van de XBOX360-killer
    je loopt achter
    Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
    pi_33066721
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:47 schreef SocialDisorder het volgende:

    [..]

    witte is niet oerlelijk, maar de zwarte is wel übergeil
    Ik vind die witte er echt uitzien als de officiële PS3 van het Duitse nationale elftal
    Sowieso, wit is geen kleur voor electronica (dat bewijst de Xbox 360 ook wel, wat een lelijke console ). Grijs/zilver, zwart of alles daar tussenin .
    pi_33066732
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:48 schreef SocialDisorder het volgende:

    [..]

    je loopt achter
    1 dag toch maar? of heb ik wat gemist... Aha het vorige topic

    ik wil een titanium kleur
    pi_33066742
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:48 schreef Notorious_Roy het volgende:

    [..]

    Vind het design nog steeds vreemd Het is zo'n tostiapparaat
    Vind het wel serieus jammer van die bolling, helemaal vanwege het gerucht dat je PS3 kan gaan koppelen wat je eerder postte en om dan de gekoppelde PS3's naast elkaar te zetten...
    Rocks? Check.
    Laser beams? Check.
    Acid? Check.
    Body bag? Check.
    pi_33066795
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:50 schreef Retuobak het volgende:

    [..]

    Ik vind die witte er echt uitzien als de officiële PS3 van het Duitse nationale elftal
    Sowieso, wit is geen kleur voor electronica (dat bewijst de Xbox 360 ook wel, wat een lelijke console ). Grijs/zilver, zwart of alles daar tussenin .
    De Xbox is niet wit, die is meer crčme-kleurig. Dit is zuiver wit, vind ik wel wat meer hebben. En ik vind verchroomd een hele mooie kleur voor electronica
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:50 schreef RudyCarell het volgende:

    [..]

    1 dag toch maar? of heb ik wat gemist...

    ik wil een titanium kleur
    1 dag is genoeg op internet. Dit is de information super highway!
    Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
    pi_33066848
    Zowel wit als creme-kleurig vind ik lelijk. Grijs/zilver, zwart of alles er tussenin zoals ik al zei .
    pi_33066869
    Metal gear solid ziet er weer veelbelovend uit:

    <b>This world is one of sadness. Battle brings death. Death brings sorrow. The living may not hear them. Their voices may fall upon deaf ears. But make no mistake - the dead... are not silent.
    </b>
    pi_33066879
    Dat zeker
    pi_33066915
    Mijn audio/video-meubel is al bijna helemaal vol, dus een stapelbare ps3 zou wel handig zijn. Ik heb ook een hekel aan de klepjes bovenop op de cube en ps1, maar het is niet anders.
    pi_33066929
    idd fraaie screenie, heeft iemad geen link naar de mgs4 movie waarin ze de movie stil zetten en dan met het licht etc, gaan spelen, wel in zip formaat
      woensdag 14 december 2005 @ 10:59:13 #35
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_33066941
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:56 schreef The_Mavericks het volgende:
    Metal gear solid ziet er weer veelbelovend uit:

    [afbeelding]
    screenshot zelf is niet zo geweldig, maar als je het in beweging ziet is het prachtig. Dat zie je ook bij de 360.

    Bij de next-gen (360 en PS3) zeggen screenshots niet zoveel meer, filmpjes zijn veeeeeeel belangrijker geworden. Vooral door belichting, AI, enz. Dit soort zaken kun je meestal niet zien in een screenshot
    The line is a dot to you!
      woensdag 14 december 2005 @ 11:00:08 #36
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_33066958
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:58 schreef RudyCarell het volgende:
    idd fraaie screenie, heeft iemad geen link naar de mgs4 movie waarin ze de movie stil zetten en dan met het licht etc, gaan spelen, wel in zip formaat
    http://games.fok.nl/news.php?newsid=8067
    hier staan een paar mirrors
    The line is a dot to you!
    pi_33067014
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 11:00 schreef kepler het volgende:

    [..]

    http://games.fok.nl/news.php?newsid=8067
    hier staan een paar mirrors
    ik had er nog niet gekeken, krijg error bij openen, save as werkt wel

    gekeken... en ik moet zeggen...

    [ Bericht 11% gewijzigd door RudyCarell op 14-12-2005 11:11:26 ]
    pi_33067977
    Sony slaat terug:
    quote:
    Het kon natuurlijk niet uitblijven. Na de uitlating van Microsoft dat de driezestig betere onderdelen heeft dan de PS3 is het nu Sony dat zegt de beste bak te hebben. Daartoe schakelden ze zelfs de baas in. Opperbevelhebber Phil Harrison van de personal entertainment- tak van Sony is duidelijk: de Xbox360 is geen echte High Definition machine, de PS3 is dat wel. Het HD-format laat je games op een ongekend hoge resolutie spelen. Moet je nog wel een HDTV aanschaffen (momenteel 1200 euri). Harrison: "As you well know, the Xbox 360 doesn't play high definition movies and doesn't have true HD functionality - PlayStation 3 is the only format that has 1080-progressive, which is the true definition of HD." Met dat getal verwijst Harrison naar de op dit moment hoogst mogelijke resolutie van ca. 2 miljoen pixels. Om daar snerend aan toe te voegen: "Het High Definition tijdperk begint pas echt als de PS3 op de markt is" Zo, en dat is ronde twee.
    bron: gamert.nl (alsof je dat niet kon raden door het taalgebruik )
    Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
    pi_33068058
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 11:43 schreef SocialDisorder het volgende:
    Moet je nog wel een HDTV aanschaffen (momenteel 1200 euri).
    HDTV 1200 eurie? Zeker een 50 cm ofzo...
    pi_33068228
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 11:45 schreef RudyCarell het volgende:

    [..]

    HDTV 1200 eurie? Zeker een 50 cm ofzo...
    72 cm Lidl huismerk
    Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
      woensdag 14 december 2005 @ 12:45:19 #41
    26374 made
    ..made by made..
    pi_33069346
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 11:53 schreef SocialDisorder het volgende:

    [..]

    72 cm Lidl huismerk
    Een HD tv die 1080-progressive kan weergeven kost wel iets meer dan 1200 euries.
    Voorbeeld deze

    Kost toch iets van ¤ 3100 ! en geen ¤ 1200......
    Lurkt !
    pi_33069379
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 12:45 schreef made het volgende:

    [..]

    Een HD tv die 1080-progressive kan weergeven kost wel iets meer dan 1200 euries.
    Voorbeeld deze

    Kost toch iets van ¤ 3100 ! en geen ¤ 1200......
    Klaag bij gamert.nl ipv bij SD
    Rocks? Check.
    Laser beams? Check.
    Acid? Check.
    Body bag? Check.
    pi_33069580
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 12:45 schreef made het volgende:

    [..]

    Een HD tv die 1080-progressive kan weergeven kost wel iets meer dan 1200 euries.
    Voorbeeld deze

    Kost toch iets van ¤ 3100 ! en geen ¤ 1200......
    gee, you think?

    verder; what tain said.
    Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
      woensdag 14 december 2005 @ 13:36:32 #44
    112068 MMaRsu
    I need some paprika
    pi_33070604
    quote:
    PlayStation 3 is the only format that has 1080-progressive, which is the true definition of HD."
    Wtf maakt het uit . Alsof het meerendeel van de klanten een hdtv heeft .

    Echt .
    welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
    pi_33071293
    Uhhuh MMaRsu
    Niet echt iets dat voorkomt in mijn koopbeslissing. Ik houd het mooi tot minimaal 2010 uit met m'n 70cm cheapass non-HD TVtje
    pi_33072946
    Mja ach, hij heeft een punt, maar het maakt niet echt veel uit ofzo.

    Ik hoop over een jaartje of 2-3 toch wel een 1080p tv te hebben.
    If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
    http://www.myspace.com/trakston
    pi_33072995
    En je bent nu straatarm?
      woensdag 14 december 2005 @ 15:06:07 #48
    38849 Notorious_Roy
    Doomed since 1889
    pi_33073007
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 15:03 schreef peristilius het volgende:
    Mja ach, hij heeft een punt, maar het maakt niet echt veel uit ofzo.

    Ik hoop over een jaartje of 2-3 toch wel een 1080p tv te hebben.
    ! Jij ging studeren toch?
    The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
    Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
    Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
    pi_33073256
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:56 schreef The_Mavericks het volgende:
    Metal gear solid ziet er weer veelbelovend uit:

    [afbeelding]
    Hmm.. het mannetje is mooi, maar de voorkant van de tank (zie de rondjes) lijken wel low res textures.. Maar inderdaad, bewegend zal het vast prachtig zijn

    -edit-
    en zijn er al plaatjes van iemand die de controller in zn handen heeft in een speel-manier. Ik zie namelijk niet hoe je hem vast zou moeten houden, anders dan dat je je ellebogen helemaal naar buiten moet houden...
    Too lazy to be an evil genius..
    PSN ID: Cheironnl
    pi_33073371
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 15:05 schreef Retuobak het volgende:
    En je bent nu straatarm?
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 15:06 schreef Notorious_Roy het volgende:

    [..]

    ! Jij ging studeren toch?
    Wacht maar, ik ga de Bentley van Hans winnen.

    En ik krijg op mn 18de beschikking over mn groeirekening waar dan flink wat geld op staat.
    If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
    http://www.myspace.com/trakston
    pi_33073465
    En dat geld gaat ie dan ook direct uitgeven
    pi_33073735
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 15:25 schreef Retuobak het volgende:
    En dat geld gaat ie dan ook direct uitgeven
    Uiteraard, geld moet rollen!
    If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
    http://www.myspace.com/trakston
    pi_33073844
    Hint peristilius: Je hoeft niet alles wat Nout Wellink verkoopt voor waar aan te nemen
    pi_33074077
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 15:41 schreef Retuobak het volgende:
    Hint peristilius: Je hoeft niet alles wat Nout Wellink verkoopt voor waar aan te nemen
    Wat nou, ik moet toch een HDTV hebben, anders kan ik niet de ubergraphicshoer uithangen, dacht dat de man die een videokaart van 500 euro heeft dat wel zou begrijpen.

    nu weer on-topic
    If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
    http://www.myspace.com/trakston
    pi_33074160
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 15:36 schreef peristilius het volgende:

    [..]

    Uiteraard, geld moet rollen!
    Geld moet vooral in je portemonnee rollen
    Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
    pi_33074192
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 15:50 schreef peristilius het volgende:

    [..]

    Wat nou, ik moet toch een HDTV hebben, anders kan ik niet de ubergraphicshoer uithangen, dacht dat de man die een videokaart van 500 euro heeft dat wel zou begrijpen.

    nu weer on-topic
    Mijn videokaart kostte geen 500 euro
    pi_33090058
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:29 schreef SocialDisorder het volgende:
    In principe kan Sony gebruik maken van fabrieken van Toshiba en IBM om de cell-processor te maken, nVidia verzorgt de chipset van de RSX, dus Sony hoeft in feite alleen maar assemblage fabrieken aan te roepen om de machine in elkaar te zetten. Ik denk dat dat wel een belangrijk verschil is met eerdere Sony-consoles en ook met de concurrentie.........
    Sony produceert z'n eigen Cell's en Sony produceert de RSX... Sony produceert vrijwel alle componenten zelf. Hebben ze altijd al gedaan en zullen ze ook altijd wel blijven doen.
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:35 schreef SocialDisorder het volgende:
    das idd wel vreemd, wie is er verantwoordelijk voor deze OP?
    Ik. Specs komen rechtstreeks van Sony's persbericht.
    quote:
    Op zich nog vreemder is dat er drie ethernet-connectors zijn. Eentje is logisch, twee is handig om PS3 machines via Ethernet te linken, en toch internettoegang te houden, maar 3?
    Dit is al vaker besproken in PS3-topics.
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:37 schreef Notorious_Roy het volgende:
    Ik heb ergens gelezen dat het in de toekomst de bedoeling is om meerdere PS3's aan elkaar te koppelen om zo meer power te krijgen...
    Zo ging het verhaal inderdaad, lang, lŕng voor de eerste echte aankondiging voor de PS3. "Een netwerk van processoren om extra veel rekenkracht te genereren". Uiteindelijk ging dit niet over meerdere PS3's, maar over de cores waaruit Cell is opgebouwd.
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:56 schreef The_Mavericks het volgende:
    Metal gear solid ziet er weer veelbelovend uit:

    [afbeelding]
    Nee, Metal Gear Solid ziet er nog stééds veelbelovend uit!
    pi_33090434
    quote:
    Zo ging het verhaal inderdaad, lang, lŕng voor de eerste echte aankondiging voor de PS3. "Een netwerk van processoren om extra veel rekenkracht te genereren". Uiteindelijk ging dit niet over meerdere PS3's, maar over de cores waaruit Cell is opgebouwd.
    En gelukkig maar
    Anders zou men weer gedoe krijgen met specs, net zoals bij de PC .
    pi_33091865
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:35 schreef Retuobak het volgende:
    Ik denk dat ze bedoelen dat je internet kan inpluggen in een van de dingen en 2 anderen kunt gebruiken voor systemlink zooi ofzo.
    Nu je het zegt; ging er niet ooit een gerucht rond dat de PS3 ook als breedbandrouter zou kunnen dienen? Wellicht dat ze met 'ingang' de WAN-poort bedoelen, en met 'uitgang' een LAN-poort.
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:37 schreef BMH het volgende:
    Tis toch een hub? 1 ingang en 2 uitgangen.
    Een hub kent geen onderscheid tussen in- en uitgangen. Ik denk dat je in de war bent met een breedbandrouter.
    pi_33091989
    quote:
    Op woensdag 14 december 2005 10:59 schreef kepler het volgende:
    Bij de next-gen (360 en PS3) zeggen screenshots niet zoveel meer, filmpjes zijn veeeeeeel belangrijker geworden. Vooral door belichting, AI, enz. Dit soort zaken kun je meestal niet zien in een screenshot
    Inderdaad, ik merk bij mezelf dat ik bij veel next-gen screenshots denk "is dit alles?", vanwege bijvoorbeeld kartelrandjes, matige textures of hoekige 3D-objecten. Wanneer ik vervolgens van hetzelfde spel een video bekijk, ziet het er fantastisch uit. Een screenshot kun je natuurlijk uren bestuderen om dit soort kleinigheden eruit te pikken, terwijl ze in beweging totaal niet zichtbaar zijn.
    pi_33094564
    quote:
    Op donderdag 15 december 2005 00:24 schreef Retuobak het volgende:

    [..]

    En gelukkig maar
    Anders zou men weer gedoe krijgen met specs, net zoals bij de PC .
    GTA5: systeemeisen; 4 PS3 consoles, 8 HDTV's, 2 lightguns en een DualShock3 controller
    Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
    pi_33094681
    quote:
    Op donderdag 15 december 2005 08:32 schreef SocialDisorder het volgende:

    [..]

    GTA5: systeemeisen; 4 PS3 consoles, 8 HDTV's, 2 lightguns en een DualShock3 controller
    pi_33095933
    Maar.. dus nog steeds niemand een plaatje van iemand die de PS3 controller in de handen heeft?
    Too lazy to be an evil genius..
    PSN ID: Cheironnl
    pi_33095988
    quote:
    Op donderdag 15 december 2005 10:11 schreef Cheiron het volgende:
    Maar.. dus nog steeds niemand een plaatje van iemand die de PS3 controller in de handen heeft?
    Nope, we heard you the first time
    Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
    pi_33096007
    Jawel:





    The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
    Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
    Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
    pi_33096753
    2 handen wise-ass. Als in hoe je hem vasthoudt als je er daadwerkelijk mee zou spelen.
    Too lazy to be an evil genius..
    PSN ID: Cheironnl
      donderdag 15 december 2005 @ 11:46:58 #67
    34586 kepler
    No bounce, no play
    pi_33098074
    quote:
    Op donderdag 15 december 2005 10:14 schreef Notorious_Roy het volgende:
    Jawel:

    [afbeelding]

    [afbeelding]

    [afbeelding]
    of die man/vrouw heeft hele grote handen, of die controller is erg klein...
    The line is a dot to you!
    pi_33099010
    quote:
    Op donderdag 15 december 2005 11:46 schreef kepler het volgende:

    [..]

    of die man/vrouw heeft hele grote handen, of die controller is erg klein...
    of er is gefotosjopt
    Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
    pi_33099801
    Ik zag zojuist dat de playstation 3 gepre-ordered kan worden bij www.gamerstore.nl
    Zou het niet een beetje vroeg zijn om nu al te pre-orderen ? ik heb het toch maar gedaan ook al is er nog niks bekend over prijs en levertijd maar ik kon het niet weerstaan
    de PS3 gaat gewoon ownen denk ik
    pi_33099899
    quote:
    Op donderdag 15 december 2005 13:05 schreef Smacky het volgende:
    Ik zag zojuist dat de playstation 3 gepre-ordered kan worden bij www.gamerstore.nl
    Zou het niet een beetje vroeg zijn om nu al te pre-orderen ? ik heb het toch maar gedaan ook al is er nog niks bekend over prijs en levertijd maar ik kon het niet weerstaan
    de PS3 gaat gewoon ownen denk ik
    .

    Als je niet kunt wachten pre-order em dan strakjes in de VS.
    pi_33100069
    ja maar in de US heb je volgens mij een andere versie dan in europa en de verzendkosten zijn belachelijk hoog voor zoeits.
    pi_33101574
    quote:
    Op donderdag 15 december 2005 13:05 schreef Smacky het volgende:
    Ik zag zojuist dat de playstation 3 gepre-ordered kan worden bij www.gamerstore.nl
    Zou het niet een beetje vroeg zijn om nu al te pre-orderen ? ik heb het toch maar gedaan ook al is er nog niks bekend over prijs en levertijd maar ik kon het niet weerstaan
    de PS3 gaat gewoon ownen denk ik
    Om nu al te pre-orderen lijkt me toch behoorlijk voorbarig ja! De mogelijkheid die sommige winkels nu al bieden om een PS3 te pre-orderen is vooral een vorm van "klantenbinding".
    pi_33102035
    ach zolang ik dalijk maar die PS3 heb vindt ik het best
    wie het eerst kan leveren daar koop ik hem, als ze hem niet op de launch dag kunnen leveren ga ik naar een andere winkel als je dalijk een aantal pre-orders heb lopen kan je nooit misgrijpen denk ik
    pi_33102143
    ik koop em sowieso niet op de launchdag, uberhaupt niet de eerste twee batches. Vanaf de derde batch ga ik pas kopen
    Are you brave enough to fear?
    SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
    Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
    pi_33141671
    Wat is er eigenlijk bekend over de sound processor van de PS3? Als ik de specs lees ('Cell-base processing') lijkt het erop dat er, net als bij de Xbox 360, geen dedicated sound chip komt.
    Persoonlijk vind ik dat wel jammer, omdat bijv. 3D audio deze generatie waarschijnlijk opnieuw wordt genegeerd; ik verwacht althans dat developers niet geneigd zullen zijn om hier CPU-kracht voor in te leveren die ook aan graphics, physics en AI kan worden besteed.
    pi_33141715
    Ik verwacht trouwens binnen 5 minuten een reactie van P-Style. Dank u.
    pi_33141916
    5 minuten zijn om, P-Style, je hebt gefaald
    Trouwens, goed geluid heeft de Xbox 360 gewoon (niet geweldig, true, maar welk mainstream apparaat heeft dat wel?), en ik zie niet in waarom dat niet zou gelden voor de PS3 persoonlijk.
    pi_33142087
    quote:
    Op vrijdag 16 december 2005 19:12 schreef Retuobak het volgende:
    Trouwens, goed geluid heeft de Xbox 360 gewoon (niet geweldig, true, maar welk mainstream apparaat heeft dat wel?), en ik zie niet in waarom dat niet zou gelden voor de PS3 persoonlijk.
    Dat beide apparaten goed geluid hebben, dat geloof ik wel; dat is op de huidige generatie ook prima in orde.
    Het is ook meer een persoonlijk iets; ik ben namelijk wel gecharmeerd van 3D audio en zie er een meerwaarde in (hoewel die misschien niet echt groot is zo lang gamen is 'beperkt' tot een plat scherm voor je neus); daarom vind ik het jammer dat het (bijna) nooit wordt toegepast, ondanks dat de eerste Xbox er al de capaciteiten voor had, als ik het me goed herinner.
    pi_33147027
    quote:
    Op vrijdag 16 december 2005 19:17 schreef chibibo het volgende:

    [..]

    Dat beide apparaten goed geluid hebben, dat geloof ik wel; dat is op de huidige generatie ook prima in orde.
    Het is ook meer een persoonlijk iets; ik ben namelijk wel gecharmeerd van 3D audio en zie er een meerwaarde in (hoewel die misschien niet echt groot is zo lang gamen is 'beperkt' tot een plat scherm voor je neus); daarom vind ik het jammer dat het (bijna) nooit wordt toegepast, ondanks dat de eerste Xbox er al de capaciteiten voor had, als ik het me goed herinner.
    Wat bedoel je precies met 3D audio? Hoe werkt dat?
    If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
    http://www.myspace.com/trakston
    pi_33147914
    Ik zit de hele tijd te bedenken wat ik kan typen zodat dit geen TVP lijkt, maar ik weet het niet .

    PS3
    pi_33149860
    quote:
    Op vrijdag 16 december 2005 22:24 schreef peristilius het volgende:
    Wat bedoel je precies met 3D audio? Hoe werkt dat?
    3D audio stelt je in staat om overal om je heen geluid te horen: niet alleen links en rechts van je (stereo / 1D) of voor en achter je (surround / 2D), maar ook boven en onder je. Door kleine variaties aan te brengen in het geluid (volume, vertraging, toonhoogte) voor het linker- en rechter oor, kun je dit met slechts twee speakers al bereiken.

    Jaren terug heb ik er een artikel over gelezen, toen de eerste 3D audio kaarten werden geproduceerd; het schijnt namelijk redelijk wat rekenkracht te vereisen. Daarna heb ik er niks meer over gehoord, en 3D audio kaarten worden volgens mij niet meer gemaakt.
    pi_33150151
    quote:
    Op vrijdag 16 december 2005 23:58 schreef chibibo het volgende:

    [..]

    3D audio stelt je in staat om overal om je heen geluid te horen: niet alleen links en rechts van je (stereo / 1D) of voor en achter je (surround / 2D), maar ook boven en onder je. Door kleine variaties aan te brengen in het geluid (volume, vertraging, toonhoogte) voor het linker- en rechter oor, kun je dit met slechts twee speakers al bereiken.

    Jaren terug heb ik er een artikel over gelezen, toen de eerste 3D audio kaarten werden geproduceerd; het schijnt namelijk redelijk wat rekenkracht te vereisen. Daarna heb ik er niks meer over gehoord, en 3D audio kaarten worden volgens mij niet meer gemaakt.
    Dat klinkt best stoer.
    If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
    http://www.myspace.com/trakston
      zaterdag 17 december 2005 @ 00:45:52 #83
    38849 Notorious_Roy
    Doomed since 1889
    pi_33151072
    Ik hoop dat de PS3 de PS2 traditite voortzet en dat er dus veel RPG's op uitkomen die we kunnen importeren op onze NTSC Import PS#
    The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
    Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
    Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
    pi_33154471
    quote:
    Op vrijdag 16 december 2005 19:03 schreef chibibo het volgende:
    Wat is er eigenlijk bekend over de sound processor van de PS3? Als ik de specs lees ('Cell-base processing') lijkt het erop dat er, net als bij de Xbox 360, geen dedicated sound chip komt.
    Persoonlijk vind ik dat wel jammer, omdat bijv. 3D audio deze generatie waarschijnlijk opnieuw wordt genegeerd; ik verwacht althans dat developers niet geneigd zullen zijn om hier CPU-kracht voor in te leveren die ook aan graphics, physics en AI kan worden besteed.
    quote:
    Op vrijdag 16 december 2005 19:05 schreef chibibo het volgende:
    Ik verwacht trouwens binnen 5 minuten een reactie van P-Style. Dank u.
    Hčhč...

    Het is in ieder geval duidelijk dat Cell méér dan genoeg rekenkracht heeft om real-time een 5.1 Dolby Digital of DTS-streampje te genereren. Eén SPE is zelfs genoeg daarvoor en dan nog moet die SPE kracht over hebben voor andere dingen.

    Wat ik me vooral afvraag is of we straks ook realtime "Dolby True HD", "Dolby Digital Plus" en "DTS-HD" kunnen verwachten! Waar het huidige Dolby Digital maar hooguit 5.1 discrete kanalen ondersteunt en DTS hooguit 6.1 hebben de hierboven genoemde nieuwe surroundformaten geen "kanalenbeperking", zijn veel hogere bitrates mogelijk en is Dolby True HD zelfs helemaal lossless. Een "Dolby True HD"-bitstream zou ook veel makkelijker zijn om realtime te genereren, omdat het toch niet gecomprimeerd hoeft te worden, dus veel minder rekenkracht. Nou is de S/PDIF-standaard niet meer toereikend voor deze bandbreedtes, maar daar hebben we HDMI voor! En laat de PS3 nou net 2 van die aansluitingen hebben.

    Er is eigenlijk nog niet bekend of de HDMI uitgangen op de PS3 ook geluid gaan dragen, maar eigenlijk mag je daar wel vanuit gaan. Dolby Digital Plus en DTS-HD worden sowieso onderdeel van de Blu-Ray standaard en de PS3 moet als Blu-Ray-video speler deze formaten wel via een HDMI uitgang naar een geschikte receiver kunnen sturen.

    En ŕls de PS3 dan geluid over de HDMI uitgang kan sturen dan hoéft het niet eens via een Dolby of DTS compressie, aangezien HDMI toch al 8 ongecomprimeerde 192KHz, 24bit geluidskanalen kan dragen! Kost al helemaal geen (extra) rekenkracht meer! Het is nu alleen nog even wachten op de receivers met HDMI-ingang die dit ongecomprimeerde geluid (evenals de nieuwe surroundformaten) uit de HDMI kabel kunnen trekken. Maar die komen snel genoeg.

    Maar om nu even terug te komen op de quote... Ik hoop inderdaad ook dat developers meer aandacht gaan besteden aan surround geluid. Want met de komst van dvd's is duidelijk geworden dat discreet surround geluid, mčt fatsoenlijk apparatuur en fatsoenlijke speakerplaatsing (!!!), enňrm veel toevoegt aan de beleving!
    pi_33154853
    quote:
    Op zaterdag 17 december 2005 05:01 schreef P-Style het volgende:
    Het is in ieder geval duidelijk dat Cell méér dan genoeg rekenkracht heeft om real-time een 5.1 Dolby Digital of DTS-streampje te genereren. Eén SPE is zelfs genoeg daarvoor en dan nog moet die SPE kracht over hebben voor andere dingen.
    Vergeet niet dat Surround Sound niet hetzelfde is als 3D audio; zie mijn uitleg boven. Ik verwacht wel dat wat jij beweert ook geldt voor 3D audio, en dat een enkele SPE hiervoor genoeg rekenkracht in huis heeft, maar waar ik bang voor ben is dat developers deze rekenkracht liever benutten ten behoeve van visuele zaken (graphics, physics, AI). Hoewel er genoeg spellen zijn met prachtige soundtracks, heb ik de indruk dat de games-industrie geluid altijd op de tweede plaatst zet, of lager. Het ontbreken van een dedicated sound processor (voor het eerst op een PlayStation console) lijkt dit min of meer te bevestigen.
    pi_33160359
    quote:
    Op zaterdag 17 december 2005 07:21 schreef chibibo het volgende:
    Vergeet niet dat Surround Sound niet hetzelfde is als 3D audio; zie mijn uitleg boven. Ik verwacht wel dat wat jij beweert ook geldt voor 3D audio, en dat een enkele SPE hiervoor genoeg rekenkracht in huis heeft, maar waar ik bang voor ben is dat developers deze rekenkracht liever benutten ten behoeve van visuele zaken (graphics, physics, AI). Hoewel er genoeg spellen zijn met prachtige soundtracks, heb ik de indruk dat de games-industrie geluid altijd op de tweede plaatst zet, of lager. Het ontbreken van een dedicated sound processor (voor het eerst op een PlayStation console) lijkt dit min of meer te bevestigen.
    Het laten ontbreken van een dedicated sound processor is puur om de kosten te drukken. Overigens waren de sound processoren in alle vorige consoles gewoon om het mixen van het geluid af te handelen en (in het geval van de xbox) real-time een 5.1 dd-stream te genereren. Er heeft in consoles nooit een sound processor gezeten die zelf 3D audio berekende (dus geluidsreflectie en accoustiek) ze konden hooguit effecten als echo en reverb toevoegen. Fatsoenlijk overtuigend 3D geluid moet je uit software halen.
    pi_33160704
    quote:
    Op donderdag 15 december 2005 14:37 schreef SocialDisorder het volgende:
    ik koop em sowieso niet op de launchdag, uberhaupt niet de eerste twee batches. Vanaf de derde batch ga ik pas kopen
    Yep me too, beetje de kinderziektes afwachten, waarschijnlijk een prijsverlaging tussendoor en dan genieten maar
    pi_33160746
    quote:
    Op zaterdag 17 december 2005 14:28 schreef erikh het volgende:

    [..]

    Yep me too, beetje de kinderziektes afwachten, waarschijnlijk een prijsverlaging tussendoor en dan genieten maar
    Als ik onze grote vriend Ken mag geloven over de prijs dan wacht ik idd ook een paar lichtingen (of er moet een echt geweldige titel uitkomen die ik gewoon direct moet hebben)
    pi_33161202
    quote:
    Op zaterdag 17 december 2005 14:14 schreef P-Style het volgende:
    Overigens waren de sound processoren in alle vorige consoles gewoon om het mixen van het geluid af te handelen en (in het geval van de xbox) real-time een 5.1 dd-stream te genereren.
    Nee hoor, de SNES, PS1 en (volgens mij) PS2 hebben allemaal dedicated sound processors, die niet alleen het mixen van het geluid regelen + eventuele effecten, maar ook het afspelen van muziek. Daarom gaat de muziek op deze consoles meestal vrolijk door wanneer je spel crasht.
    pi_33161298
    quote:
    Op zaterdag 17 december 2005 14:50 schreef chibibo het volgende:
    Nee hoor, de SNES, PS1 en (volgens mij) PS2 hebben allemaal dedicated sound processors, die niet alleen het mixen van het geluid regelen + eventuele effecten, maar ook het afspelen van muziek. Daarom gaat de muziek op deze consoles meestal vrolijk door wanneer je spel crasht.
    Ja, ook het afspelen van muziek, maar dat is niets anders dan het mixen van samples. Het leuke is dat de sound processoren in de SNES, PS1 en PS2 allemaal van Sony zijn en de latere dus op de eerdere gebaseerd zijn. Ken Kutaragi is verantwoordelijk voor de geluidsprocessor in de SNES.
    pi_33161957
    quote:
    Op zaterdag 17 december 2005 14:55 schreef P-Style het volgende:
    Ja, ook het afspelen van muziek, maar dat is niets anders dan het mixen van samples.
    Daar heb je op zich gelijk in, maar bij een dedicated processor zit alle data, zoals de samples en de muziekcode, in het geheugen van de chip zelf, in plaats van in het 'algemene' RAM geheugen. Het enige wat de CPU van de console doet is de data er in pompen, en de chip de opdracht geven "begin maar met spelen". Vervolgens kan de CPU zich volledig wijden aan het runnen van de game code, en hoeft hij zich over de muziek geen zorgen meer te maken.
    Natuurlijk is het in de praktijk wat complexer, maar dat is het globale idee.
    quote:
    Ken Kutaragi is verantwoordelijk voor de geluidsprocessor in de SNES.
    Klopt, en je kunt van Kutaragi zeggen wat je wilt, maar geluidsprocessoren ontwerpen kan-ie. De sound chip van de SNES was zijn tijd ver vooruit.
    pi_33162068
    quote:
    Op zaterdag 17 december 2005 15:24 schreef chibibo het volgende:
    Daar heb je op zich gelijk in, maar bij een dedicated processor zit alle data, zoals de samples en de muziekcode, in het geheugen van de chip zelf, in plaats van in het 'algemene' RAM geheugen. Het enige wat de CPU van de console doet is de data er in pompen, en de chip de opdracht geven "begin maar met spelen". Vervolgens kan de CPU zich volledig wijden aan het runnen van de game code, en hoeft hij zich over de muziek geen zorgen meer te maken.
    Natuurlijk is het in de praktijk wat complexer, maar dat is het globale idee.
    Inderdaad. Destijds was dat een behoorlijke CPU-ontlasting. Maar tegenwoordig is dat zo verschrikkelijk marginaal dat ze de SPU's maar weggelaten hebben.
    pi_33162474
    quote:
    Op zaterdag 17 december 2005 15:27 schreef P-Style het volgende:
    Inderdaad. Destijds was dat een behoorlijke CPU-ontlasting. Maar tegenwoordig is dat zo verschrikkelijk marginaal dat ze de SPU's maar weggelaten hebben.
    Klopt, maar 3D audio schijnt wel weer behoorlijk wat kracht nodig te hebben. Kracht waarvan ik me afvraag of developers die willen gebruiken ten koste van bijv. physics. En zo is het cirkeltje weer rond.
    pi_33162558
    Persoonlijk zie ik deze generatie liever een grotere investering in geluid dan in physics, echt leuke dingen doen met physics (dus veeeeeeel verder dan ragdolls ed.) is nog veel te duur en mogelijk ook nog te zwaar. Daarentegen betwijfel ik of de kleine extra dingen die ze nu wel kunnen doen met physics (zoals haar dat realistisch reageert) opwegen tegen de grote sprongen die nog te maken zijn wat geluid betreft.
    pi_33162630
    quote:
    Op zaterdag 17 december 2005 15:47 schreef Retuobak het volgende:
    Persoonlijk zie ik deze generatie liever een grotere investering in geluid dan in physics, echt leuke dingen doen met physics (dus veeeeeeel verder dan ragdolls ed.) is nog veel te duur en mogelijk ook nog te zwaar. Daarentegen betwijfel ik of de kleine extra dingen die ze nu wel kunnen doen met physics (zoals haar dat realistisch reageert) opwegen tegen de grote sprongen die nog te maken zijn wat geluid betreft.
    Alleen van mooie physics kan iedereen meteen genieten en van uber de puber geluid alleen het selecte groepje dat een 6 speaker dolby surround bang en olufsen super set in zijn woonkamer heeft staan.
    "What will I get for christmas santa?"
    -" Well Andy, you'll get cancer."
    XBL gamertag: MaskedMuchachoO
    pi_33162693
    Ach surround geluid hebben steeds meer mensen (zeker in de woonkamer bij de home theater opstelling), en ik zie dan ook niet in waarom 3D audio dan niet gewoon standaard kan worden.
    pi_33162696
    quote:
    Op zaterdag 17 december 2005 15:43 schreef chibibo het volgende:
    Klopt, maar 3D audio schijnt wel weer behoorlijk wat kracht nodig te hebben. Kracht waarvan ik me afvraag of developers die willen gebruiken ten koste van bijv. physics. En zo is het cirkeltje weer rond.
    Toch blijft het een feit dat de 3D audio met 2 speakers waar jij het over hebt eigenlijk alleen tot zijn recht kan komen als je gebruik maakt van een koptelefoon. En dan čigenlijk in-ear oordopjes.

    Zo heb ik een keer een experiment gedaan, waarbij ik 2 kleine microfoontjes in m'n oren moest doen (naar buiten gericht uiteraard). Deze microfoontjes waren aangeloten op een minidiscwalkman die kon opnemen. Zo heb ik een beetje buiten rondgelopen en wat fragmenten opgenomen. Het leuke hieraan is dat deze microfoontjes het geluid net zo waarnemen als ikzelf, inclusief de accoustiek en reflecties van m'n eigen oorschelpen. Zodra ik deze fragmenten beluisterde klonk het net als in het echt! Ik hoorde dus ook verschillen tussen voor en achter en boven en onder. Maar dit werkt natuurlijk alleen alsje het brongeluid direct je oren in stuurt.

    Als je dit afspeelt op 2 losse speakers, dan komt de accoustiek van de ruimte waarin de speakers staan er ook nog bij, plus de plaatsing van de speakers, plůs het feit dat nu allebei je oren beide speakers waarnemen. Dan kun je beter 5.1 gebruiken. Scheelt veel processorkracht en geeft in ieder geval al richting aan het geluid!
      zaterdag 17 december 2005 @ 15:56:25 #98
    38849 Notorious_Roy
    Doomed since 1889
    pi_33162752
    quote:
    Zo heb ik een keer een experiment gedaan, waarbij ik 2 kleine microfoontjes in m'n oren moest doen
    Dat moet gequote worden

    Sorry
    The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
    Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
    Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
    pi_33162879
    quote:
    Op zaterdag 17 december 2005 15:53 schreef P-Style het volgende:
    Toch blijft het een feit dat de 3D audio met 2 speakers waar jij het over hebt eigenlijk alleen tot zijn recht kan komen als je gebruik maakt van een koptelefoon. En dan čigenlijk in-ear oordopjes.
    [...]
    Als je dit afspeelt op 2 losse speakers, dan komt de accoustiek van de ruimte waarin de speakers staan er ook nog bij, plus de plaatsing van de speakers, plůs het feit dat nu allebei je oren beide speakers waarnemen. Dan kun je beter 5.1 gebruiken. Scheelt veel processorkracht en geeft in ieder geval al richting aan het geluid!
    Dat is waar. De weergave is alleen maar goed wanneer de luisteraar perfect gepositioneerd is ten opzichte van beide speakers. Hoewel het me niet zou verbazen als ze hier al iets op gevonden hebben, o.a. door gebruik te maken van gerichte speakers.

    Zou de controller van de Revolution trouwens niet vatbaar zijn voor een vergelijkbaar probleem? Dat de besturing een afwijking naar links vertoont wanneer je niet exact midden tussen de sensoren zit?
    pi_33166812
    quote:
    Op zaterdag 17 december 2005 15:56 schreef Notorious_Roy het volgende:
    Dat moet gequote worden

    Sorry
    Hčhč... dat experiment was niet op eigen initiatief hoor. Ik deed eraan mee zeg maar.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')