abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33073465
En dat geld gaat ie dan ook direct uitgeven
pi_33073735
quote:
Op woensdag 14 december 2005 15:25 schreef Retuobak het volgende:
En dat geld gaat ie dan ook direct uitgeven
Uiteraard, geld moet rollen!
If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
http://www.myspace.com/trakston
pi_33073844
Hint peristilius: Je hoeft niet alles wat Nout Wellink verkoopt voor waar aan te nemen
pi_33074077
quote:
Op woensdag 14 december 2005 15:41 schreef Retuobak het volgende:
Hint peristilius: Je hoeft niet alles wat Nout Wellink verkoopt voor waar aan te nemen
Wat nou, ik moet toch een HDTV hebben, anders kan ik niet de ubergraphicshoer uithangen, dacht dat de man die een videokaart van 500 euro heeft dat wel zou begrijpen.

nu weer on-topic
If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
http://www.myspace.com/trakston
pi_33074160
quote:
Op woensdag 14 december 2005 15:36 schreef peristilius het volgende:

[..]

Uiteraard, geld moet rollen!
Geld moet vooral in je portemonnee rollen
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_33074192
quote:
Op woensdag 14 december 2005 15:50 schreef peristilius het volgende:

[..]

Wat nou, ik moet toch een HDTV hebben, anders kan ik niet de ubergraphicshoer uithangen, dacht dat de man die een videokaart van 500 euro heeft dat wel zou begrijpen.

nu weer on-topic
Mijn videokaart kostte geen 500 euro
pi_33090058
quote:
Op woensdag 14 december 2005 10:29 schreef SocialDisorder het volgende:
In principe kan Sony gebruik maken van fabrieken van Toshiba en IBM om de cell-processor te maken, nVidia verzorgt de chipset van de RSX, dus Sony hoeft in feite alleen maar assemblage fabrieken aan te roepen om de machine in elkaar te zetten. Ik denk dat dat wel een belangrijk verschil is met eerdere Sony-consoles en ook met de concurrentie.........
Sony produceert z'n eigen Cell's en Sony produceert de RSX... Sony produceert vrijwel alle componenten zelf. Hebben ze altijd al gedaan en zullen ze ook altijd wel blijven doen.
quote:
Op woensdag 14 december 2005 10:35 schreef SocialDisorder het volgende:
das idd wel vreemd, wie is er verantwoordelijk voor deze OP?
Ik. Specs komen rechtstreeks van Sony's persbericht.
quote:
Op zich nog vreemder is dat er drie ethernet-connectors zijn. Eentje is logisch, twee is handig om PS3 machines via Ethernet te linken, en toch internettoegang te houden, maar 3?
Dit is al vaker besproken in PS3-topics.
quote:
Op woensdag 14 december 2005 10:37 schreef Notorious_Roy het volgende:
Ik heb ergens gelezen dat het in de toekomst de bedoeling is om meerdere PS3's aan elkaar te koppelen om zo meer power te krijgen...
Zo ging het verhaal inderdaad, lang, làng voor de eerste echte aankondiging voor de PS3. "Een netwerk van processoren om extra veel rekenkracht te genereren". Uiteindelijk ging dit niet over meerdere PS3's, maar over de cores waaruit Cell is opgebouwd.
quote:
Op woensdag 14 december 2005 10:56 schreef The_Mavericks het volgende:
Metal gear solid ziet er weer veelbelovend uit:

[afbeelding]
Nee, Metal Gear Solid ziet er nog stééds veelbelovend uit!
pi_33090434
quote:
Zo ging het verhaal inderdaad, lang, làng voor de eerste echte aankondiging voor de PS3. "Een netwerk van processoren om extra veel rekenkracht te genereren". Uiteindelijk ging dit niet over meerdere PS3's, maar over de cores waaruit Cell is opgebouwd.
En gelukkig maar
Anders zou men weer gedoe krijgen met specs, net zoals bij de PC .
pi_33091865
quote:
Op woensdag 14 december 2005 10:35 schreef Retuobak het volgende:
Ik denk dat ze bedoelen dat je internet kan inpluggen in een van de dingen en 2 anderen kunt gebruiken voor systemlink zooi ofzo.
Nu je het zegt; ging er niet ooit een gerucht rond dat de PS3 ook als breedbandrouter zou kunnen dienen? Wellicht dat ze met 'ingang' de WAN-poort bedoelen, en met 'uitgang' een LAN-poort.
quote:
Op woensdag 14 december 2005 10:37 schreef BMH het volgende:
Tis toch een hub? 1 ingang en 2 uitgangen.
Een hub kent geen onderscheid tussen in- en uitgangen. Ik denk dat je in de war bent met een breedbandrouter.
pi_33091989
quote:
Op woensdag 14 december 2005 10:59 schreef kepler het volgende:
Bij de next-gen (360 en PS3) zeggen screenshots niet zoveel meer, filmpjes zijn veeeeeeel belangrijker geworden. Vooral door belichting, AI, enz. Dit soort zaken kun je meestal niet zien in een screenshot
Inderdaad, ik merk bij mezelf dat ik bij veel next-gen screenshots denk "is dit alles?", vanwege bijvoorbeeld kartelrandjes, matige textures of hoekige 3D-objecten. Wanneer ik vervolgens van hetzelfde spel een video bekijk, ziet het er fantastisch uit. Een screenshot kun je natuurlijk uren bestuderen om dit soort kleinigheden eruit te pikken, terwijl ze in beweging totaal niet zichtbaar zijn.
pi_33094564
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:24 schreef Retuobak het volgende:

[..]

En gelukkig maar
Anders zou men weer gedoe krijgen met specs, net zoals bij de PC .
GTA5: systeemeisen; 4 PS3 consoles, 8 HDTV's, 2 lightguns en een DualShock3 controller
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_33094681
quote:
Op donderdag 15 december 2005 08:32 schreef SocialDisorder het volgende:

[..]

GTA5: systeemeisen; 4 PS3 consoles, 8 HDTV's, 2 lightguns en een DualShock3 controller
pi_33095933
Maar.. dus nog steeds niemand een plaatje van iemand die de PS3 controller in de handen heeft?
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_33095988
quote:
Op donderdag 15 december 2005 10:11 schreef Cheiron het volgende:
Maar.. dus nog steeds niemand een plaatje van iemand die de PS3 controller in de handen heeft?
Nope, we heard you the first time
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_33096007
Jawel:





The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_33096753
2 handen wise-ass. Als in hoe je hem vasthoudt als je er daadwerkelijk mee zou spelen.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  donderdag 15 december 2005 @ 11:46:58 #67
34586 kepler
No bounce, no play
pi_33098074
quote:
Op donderdag 15 december 2005 10:14 schreef Notorious_Roy het volgende:
Jawel:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
of die man/vrouw heeft hele grote handen, of die controller is erg klein...
The line is a dot to you!
pi_33099010
quote:
Op donderdag 15 december 2005 11:46 schreef kepler het volgende:

[..]

of die man/vrouw heeft hele grote handen, of die controller is erg klein...
of er is gefotosjopt
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_33099801
Ik zag zojuist dat de playstation 3 gepre-ordered kan worden bij www.gamerstore.nl
Zou het niet een beetje vroeg zijn om nu al te pre-orderen ? ik heb het toch maar gedaan ook al is er nog niks bekend over prijs en levertijd maar ik kon het niet weerstaan
de PS3 gaat gewoon ownen denk ik
pi_33099899
quote:
Op donderdag 15 december 2005 13:05 schreef Smacky het volgende:
Ik zag zojuist dat de playstation 3 gepre-ordered kan worden bij www.gamerstore.nl
Zou het niet een beetje vroeg zijn om nu al te pre-orderen ? ik heb het toch maar gedaan ook al is er nog niks bekend over prijs en levertijd maar ik kon het niet weerstaan
de PS3 gaat gewoon ownen denk ik
.

Als je niet kunt wachten pre-order em dan strakjes in de VS.
pi_33100069
ja maar in de US heb je volgens mij een andere versie dan in europa en de verzendkosten zijn belachelijk hoog voor zoeits.
pi_33101574
quote:
Op donderdag 15 december 2005 13:05 schreef Smacky het volgende:
Ik zag zojuist dat de playstation 3 gepre-ordered kan worden bij www.gamerstore.nl
Zou het niet een beetje vroeg zijn om nu al te pre-orderen ? ik heb het toch maar gedaan ook al is er nog niks bekend over prijs en levertijd maar ik kon het niet weerstaan
de PS3 gaat gewoon ownen denk ik
Om nu al te pre-orderen lijkt me toch behoorlijk voorbarig ja! De mogelijkheid die sommige winkels nu al bieden om een PS3 te pre-orderen is vooral een vorm van "klantenbinding".
pi_33102035
ach zolang ik dalijk maar die PS3 heb vindt ik het best
wie het eerst kan leveren daar koop ik hem, als ze hem niet op de launch dag kunnen leveren ga ik naar een andere winkel als je dalijk een aantal pre-orders heb lopen kan je nooit misgrijpen denk ik
pi_33102143
ik koop em sowieso niet op de launchdag, uberhaupt niet de eerste twee batches. Vanaf de derde batch ga ik pas kopen
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_33141671
Wat is er eigenlijk bekend over de sound processor van de PS3? Als ik de specs lees ('Cell-base processing') lijkt het erop dat er, net als bij de Xbox 360, geen dedicated sound chip komt.
Persoonlijk vind ik dat wel jammer, omdat bijv. 3D audio deze generatie waarschijnlijk opnieuw wordt genegeerd; ik verwacht althans dat developers niet geneigd zullen zijn om hier CPU-kracht voor in te leveren die ook aan graphics, physics en AI kan worden besteed.
pi_33141715
Ik verwacht trouwens binnen 5 minuten een reactie van P-Style. Dank u.
pi_33141916
5 minuten zijn om, P-Style, je hebt gefaald
Trouwens, goed geluid heeft de Xbox 360 gewoon (niet geweldig, true, maar welk mainstream apparaat heeft dat wel?), en ik zie niet in waarom dat niet zou gelden voor de PS3 persoonlijk.
pi_33142087
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:12 schreef Retuobak het volgende:
Trouwens, goed geluid heeft de Xbox 360 gewoon (niet geweldig, true, maar welk mainstream apparaat heeft dat wel?), en ik zie niet in waarom dat niet zou gelden voor de PS3 persoonlijk.
Dat beide apparaten goed geluid hebben, dat geloof ik wel; dat is op de huidige generatie ook prima in orde.
Het is ook meer een persoonlijk iets; ik ben namelijk wel gecharmeerd van 3D audio en zie er een meerwaarde in (hoewel die misschien niet echt groot is zo lang gamen is 'beperkt' tot een plat scherm voor je neus); daarom vind ik het jammer dat het (bijna) nooit wordt toegepast, ondanks dat de eerste Xbox er al de capaciteiten voor had, als ik het me goed herinner.
pi_33147027
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:17 schreef chibibo het volgende:

[..]

Dat beide apparaten goed geluid hebben, dat geloof ik wel; dat is op de huidige generatie ook prima in orde.
Het is ook meer een persoonlijk iets; ik ben namelijk wel gecharmeerd van 3D audio en zie er een meerwaarde in (hoewel die misschien niet echt groot is zo lang gamen is 'beperkt' tot een plat scherm voor je neus); daarom vind ik het jammer dat het (bijna) nooit wordt toegepast, ondanks dat de eerste Xbox er al de capaciteiten voor had, als ik het me goed herinner.
Wat bedoel je precies met 3D audio? Hoe werkt dat?
If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
http://www.myspace.com/trakston
pi_33147914
Ik zit de hele tijd te bedenken wat ik kan typen zodat dit geen TVP lijkt, maar ik weet het niet .

PS3
pi_33149860
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 22:24 schreef peristilius het volgende:
Wat bedoel je precies met 3D audio? Hoe werkt dat?
3D audio stelt je in staat om overal om je heen geluid te horen: niet alleen links en rechts van je (stereo / 1D) of voor en achter je (surround / 2D), maar ook boven en onder je. Door kleine variaties aan te brengen in het geluid (volume, vertraging, toonhoogte) voor het linker- en rechter oor, kun je dit met slechts twee speakers al bereiken.

Jaren terug heb ik er een artikel over gelezen, toen de eerste 3D audio kaarten werden geproduceerd; het schijnt namelijk redelijk wat rekenkracht te vereisen. Daarna heb ik er niks meer over gehoord, en 3D audio kaarten worden volgens mij niet meer gemaakt.
pi_33150151
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:58 schreef chibibo het volgende:

[..]

3D audio stelt je in staat om overal om je heen geluid te horen: niet alleen links en rechts van je (stereo / 1D) of voor en achter je (surround / 2D), maar ook boven en onder je. Door kleine variaties aan te brengen in het geluid (volume, vertraging, toonhoogte) voor het linker- en rechter oor, kun je dit met slechts twee speakers al bereiken.

Jaren terug heb ik er een artikel over gelezen, toen de eerste 3D audio kaarten werden geproduceerd; het schijnt namelijk redelijk wat rekenkracht te vereisen. Daarna heb ik er niks meer over gehoord, en 3D audio kaarten worden volgens mij niet meer gemaakt.
Dat klinkt best stoer.
If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now!
http://www.myspace.com/trakston
  zaterdag 17 december 2005 @ 00:45:52 #83
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_33151072
Ik hoop dat de PS3 de PS2 traditite voortzet en dat er dus veel RPG's op uitkomen die we kunnen importeren op onze NTSC Import PS#
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_33154471
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:03 schreef chibibo het volgende:
Wat is er eigenlijk bekend over de sound processor van de PS3? Als ik de specs lees ('Cell-base processing') lijkt het erop dat er, net als bij de Xbox 360, geen dedicated sound chip komt.
Persoonlijk vind ik dat wel jammer, omdat bijv. 3D audio deze generatie waarschijnlijk opnieuw wordt genegeerd; ik verwacht althans dat developers niet geneigd zullen zijn om hier CPU-kracht voor in te leveren die ook aan graphics, physics en AI kan worden besteed.
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:05 schreef chibibo het volgende:
Ik verwacht trouwens binnen 5 minuten een reactie van P-Style. Dank u.
Hèhè...

Het is in ieder geval duidelijk dat Cell méér dan genoeg rekenkracht heeft om real-time een 5.1 Dolby Digital of DTS-streampje te genereren. Eén SPE is zelfs genoeg daarvoor en dan nog moet die SPE kracht over hebben voor andere dingen.

Wat ik me vooral afvraag is of we straks ook realtime "Dolby True HD", "Dolby Digital Plus" en "DTS-HD" kunnen verwachten! Waar het huidige Dolby Digital maar hooguit 5.1 discrete kanalen ondersteunt en DTS hooguit 6.1 hebben de hierboven genoemde nieuwe surroundformaten geen "kanalenbeperking", zijn veel hogere bitrates mogelijk en is Dolby True HD zelfs helemaal lossless. Een "Dolby True HD"-bitstream zou ook veel makkelijker zijn om realtime te genereren, omdat het toch niet gecomprimeerd hoeft te worden, dus veel minder rekenkracht. Nou is de S/PDIF-standaard niet meer toereikend voor deze bandbreedtes, maar daar hebben we HDMI voor! En laat de PS3 nou net 2 van die aansluitingen hebben.

Er is eigenlijk nog niet bekend of de HDMI uitgangen op de PS3 ook geluid gaan dragen, maar eigenlijk mag je daar wel vanuit gaan. Dolby Digital Plus en DTS-HD worden sowieso onderdeel van de Blu-Ray standaard en de PS3 moet als Blu-Ray-video speler deze formaten wel via een HDMI uitgang naar een geschikte receiver kunnen sturen.

En àls de PS3 dan geluid over de HDMI uitgang kan sturen dan hoéft het niet eens via een Dolby of DTS compressie, aangezien HDMI toch al 8 ongecomprimeerde 192KHz, 24bit geluidskanalen kan dragen! Kost al helemaal geen (extra) rekenkracht meer! Het is nu alleen nog even wachten op de receivers met HDMI-ingang die dit ongecomprimeerde geluid (evenals de nieuwe surroundformaten) uit de HDMI kabel kunnen trekken. Maar die komen snel genoeg.

Maar om nu even terug te komen op de quote... Ik hoop inderdaad ook dat developers meer aandacht gaan besteden aan surround geluid. Want met de komst van dvd's is duidelijk geworden dat discreet surround geluid, mèt fatsoenlijk apparatuur en fatsoenlijke speakerplaatsing (!!!), enòrm veel toevoegt aan de beleving!
pi_33154853
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 05:01 schreef P-Style het volgende:
Het is in ieder geval duidelijk dat Cell méér dan genoeg rekenkracht heeft om real-time een 5.1 Dolby Digital of DTS-streampje te genereren. Eén SPE is zelfs genoeg daarvoor en dan nog moet die SPE kracht over hebben voor andere dingen.
Vergeet niet dat Surround Sound niet hetzelfde is als 3D audio; zie mijn uitleg boven. Ik verwacht wel dat wat jij beweert ook geldt voor 3D audio, en dat een enkele SPE hiervoor genoeg rekenkracht in huis heeft, maar waar ik bang voor ben is dat developers deze rekenkracht liever benutten ten behoeve van visuele zaken (graphics, physics, AI). Hoewel er genoeg spellen zijn met prachtige soundtracks, heb ik de indruk dat de games-industrie geluid altijd op de tweede plaatst zet, of lager. Het ontbreken van een dedicated sound processor (voor het eerst op een PlayStation console) lijkt dit min of meer te bevestigen.
pi_33160359
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 07:21 schreef chibibo het volgende:
Vergeet niet dat Surround Sound niet hetzelfde is als 3D audio; zie mijn uitleg boven. Ik verwacht wel dat wat jij beweert ook geldt voor 3D audio, en dat een enkele SPE hiervoor genoeg rekenkracht in huis heeft, maar waar ik bang voor ben is dat developers deze rekenkracht liever benutten ten behoeve van visuele zaken (graphics, physics, AI). Hoewel er genoeg spellen zijn met prachtige soundtracks, heb ik de indruk dat de games-industrie geluid altijd op de tweede plaatst zet, of lager. Het ontbreken van een dedicated sound processor (voor het eerst op een PlayStation console) lijkt dit min of meer te bevestigen.
Het laten ontbreken van een dedicated sound processor is puur om de kosten te drukken. Overigens waren de sound processoren in alle vorige consoles gewoon om het mixen van het geluid af te handelen en (in het geval van de xbox) real-time een 5.1 dd-stream te genereren. Er heeft in consoles nooit een sound processor gezeten die zelf 3D audio berekende (dus geluidsreflectie en accoustiek) ze konden hooguit effecten als echo en reverb toevoegen. Fatsoenlijk overtuigend 3D geluid moet je uit software halen.
pi_33160704
quote:
Op donderdag 15 december 2005 14:37 schreef SocialDisorder het volgende:
ik koop em sowieso niet op de launchdag, uberhaupt niet de eerste twee batches. Vanaf de derde batch ga ik pas kopen
Yep me too, beetje de kinderziektes afwachten, waarschijnlijk een prijsverlaging tussendoor en dan genieten maar
pi_33160746
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:28 schreef erikh het volgende:

[..]

Yep me too, beetje de kinderziektes afwachten, waarschijnlijk een prijsverlaging tussendoor en dan genieten maar
Als ik onze grote vriend Ken mag geloven over de prijs dan wacht ik idd ook een paar lichtingen (of er moet een echt geweldige titel uitkomen die ik gewoon direct moet hebben)
pi_33161202
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:14 schreef P-Style het volgende:
Overigens waren de sound processoren in alle vorige consoles gewoon om het mixen van het geluid af te handelen en (in het geval van de xbox) real-time een 5.1 dd-stream te genereren.
Nee hoor, de SNES, PS1 en (volgens mij) PS2 hebben allemaal dedicated sound processors, die niet alleen het mixen van het geluid regelen + eventuele effecten, maar ook het afspelen van muziek. Daarom gaat de muziek op deze consoles meestal vrolijk door wanneer je spel crasht.
pi_33161298
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:50 schreef chibibo het volgende:
Nee hoor, de SNES, PS1 en (volgens mij) PS2 hebben allemaal dedicated sound processors, die niet alleen het mixen van het geluid regelen + eventuele effecten, maar ook het afspelen van muziek. Daarom gaat de muziek op deze consoles meestal vrolijk door wanneer je spel crasht.
Ja, ook het afspelen van muziek, maar dat is niets anders dan het mixen van samples. Het leuke is dat de sound processoren in de SNES, PS1 en PS2 allemaal van Sony zijn en de latere dus op de eerdere gebaseerd zijn. Ken Kutaragi is verantwoordelijk voor de geluidsprocessor in de SNES.
pi_33161957
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:55 schreef P-Style het volgende:
Ja, ook het afspelen van muziek, maar dat is niets anders dan het mixen van samples.
Daar heb je op zich gelijk in, maar bij een dedicated processor zit alle data, zoals de samples en de muziekcode, in het geheugen van de chip zelf, in plaats van in het 'algemene' RAM geheugen. Het enige wat de CPU van de console doet is de data er in pompen, en de chip de opdracht geven "begin maar met spelen". Vervolgens kan de CPU zich volledig wijden aan het runnen van de game code, en hoeft hij zich over de muziek geen zorgen meer te maken.
Natuurlijk is het in de praktijk wat complexer, maar dat is het globale idee.
quote:
Ken Kutaragi is verantwoordelijk voor de geluidsprocessor in de SNES.
Klopt, en je kunt van Kutaragi zeggen wat je wilt, maar geluidsprocessoren ontwerpen kan-ie. De sound chip van de SNES was zijn tijd ver vooruit.
pi_33162068
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 15:24 schreef chibibo het volgende:
Daar heb je op zich gelijk in, maar bij een dedicated processor zit alle data, zoals de samples en de muziekcode, in het geheugen van de chip zelf, in plaats van in het 'algemene' RAM geheugen. Het enige wat de CPU van de console doet is de data er in pompen, en de chip de opdracht geven "begin maar met spelen". Vervolgens kan de CPU zich volledig wijden aan het runnen van de game code, en hoeft hij zich over de muziek geen zorgen meer te maken.
Natuurlijk is het in de praktijk wat complexer, maar dat is het globale idee.
Inderdaad. Destijds was dat een behoorlijke CPU-ontlasting. Maar tegenwoordig is dat zo verschrikkelijk marginaal dat ze de SPU's maar weggelaten hebben.
pi_33162474
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 15:27 schreef P-Style het volgende:
Inderdaad. Destijds was dat een behoorlijke CPU-ontlasting. Maar tegenwoordig is dat zo verschrikkelijk marginaal dat ze de SPU's maar weggelaten hebben.
Klopt, maar 3D audio schijnt wel weer behoorlijk wat kracht nodig te hebben. Kracht waarvan ik me afvraag of developers die willen gebruiken ten koste van bijv. physics. En zo is het cirkeltje weer rond.
pi_33162558
Persoonlijk zie ik deze generatie liever een grotere investering in geluid dan in physics, echt leuke dingen doen met physics (dus veeeeeeel verder dan ragdolls ed.) is nog veel te duur en mogelijk ook nog te zwaar. Daarentegen betwijfel ik of de kleine extra dingen die ze nu wel kunnen doen met physics (zoals haar dat realistisch reageert) opwegen tegen de grote sprongen die nog te maken zijn wat geluid betreft.
pi_33162630
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 15:47 schreef Retuobak het volgende:
Persoonlijk zie ik deze generatie liever een grotere investering in geluid dan in physics, echt leuke dingen doen met physics (dus veeeeeeel verder dan ragdolls ed.) is nog veel te duur en mogelijk ook nog te zwaar. Daarentegen betwijfel ik of de kleine extra dingen die ze nu wel kunnen doen met physics (zoals haar dat realistisch reageert) opwegen tegen de grote sprongen die nog te maken zijn wat geluid betreft.
Alleen van mooie physics kan iedereen meteen genieten en van uber de puber geluid alleen het selecte groepje dat een 6 speaker dolby surround bang en olufsen super set in zijn woonkamer heeft staan.
"What will I get for christmas santa?"
-" Well Andy, you'll get cancer."
XBL gamertag: MaskedMuchachoO
pi_33162693
Ach surround geluid hebben steeds meer mensen (zeker in de woonkamer bij de home theater opstelling), en ik zie dan ook niet in waarom 3D audio dan niet gewoon standaard kan worden.
pi_33162696
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 15:43 schreef chibibo het volgende:
Klopt, maar 3D audio schijnt wel weer behoorlijk wat kracht nodig te hebben. Kracht waarvan ik me afvraag of developers die willen gebruiken ten koste van bijv. physics. En zo is het cirkeltje weer rond.
Toch blijft het een feit dat de 3D audio met 2 speakers waar jij het over hebt eigenlijk alleen tot zijn recht kan komen als je gebruik maakt van een koptelefoon. En dan èigenlijk in-ear oordopjes.

Zo heb ik een keer een experiment gedaan, waarbij ik 2 kleine microfoontjes in m'n oren moest doen (naar buiten gericht uiteraard). Deze microfoontjes waren aangeloten op een minidiscwalkman die kon opnemen. Zo heb ik een beetje buiten rondgelopen en wat fragmenten opgenomen. Het leuke hieraan is dat deze microfoontjes het geluid net zo waarnemen als ikzelf, inclusief de accoustiek en reflecties van m'n eigen oorschelpen. Zodra ik deze fragmenten beluisterde klonk het net als in het echt! Ik hoorde dus ook verschillen tussen voor en achter en boven en onder. Maar dit werkt natuurlijk alleen alsje het brongeluid direct je oren in stuurt.

Als je dit afspeelt op 2 losse speakers, dan komt de accoustiek van de ruimte waarin de speakers staan er ook nog bij, plus de plaatsing van de speakers, plùs het feit dat nu allebei je oren beide speakers waarnemen. Dan kun je beter 5.1 gebruiken. Scheelt veel processorkracht en geeft in ieder geval al richting aan het geluid!
  zaterdag 17 december 2005 @ 15:56:25 #98
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_33162752
quote:
Zo heb ik een keer een experiment gedaan, waarbij ik 2 kleine microfoontjes in m'n oren moest doen
Dat moet gequote worden

Sorry
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_33162879
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 15:53 schreef P-Style het volgende:
Toch blijft het een feit dat de 3D audio met 2 speakers waar jij het over hebt eigenlijk alleen tot zijn recht kan komen als je gebruik maakt van een koptelefoon. En dan èigenlijk in-ear oordopjes.
[...]
Als je dit afspeelt op 2 losse speakers, dan komt de accoustiek van de ruimte waarin de speakers staan er ook nog bij, plus de plaatsing van de speakers, plùs het feit dat nu allebei je oren beide speakers waarnemen. Dan kun je beter 5.1 gebruiken. Scheelt veel processorkracht en geeft in ieder geval al richting aan het geluid!
Dat is waar. De weergave is alleen maar goed wanneer de luisteraar perfect gepositioneerd is ten opzichte van beide speakers. Hoewel het me niet zou verbazen als ze hier al iets op gevonden hebben, o.a. door gebruik te maken van gerichte speakers.

Zou de controller van de Revolution trouwens niet vatbaar zijn voor een vergelijkbaar probleem? Dat de besturing een afwijking naar links vertoont wanneer je niet exact midden tussen de sensoren zit?
pi_33166812
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 15:56 schreef Notorious_Roy het volgende:
Dat moet gequote worden

Sorry
Hèhè... dat experiment was niet op eigen initiatief hoor. Ik deed eraan mee zeg maar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')