abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33047386
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 16:58 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Het kabinet-Den Uyl was het eerste kabinet dat een "officiële rem" op de groei van de overheidsuitgaven zette, de Duisenbergnorm.
Nadat deze eerst gigantisch waren verhoogd.
  dinsdag 13 december 2005 @ 17:03:38 #152
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33047409
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:02 schreef Chewie het volgende:

[..]

Nadat deze eerst gigantisch waren verhoogd.
Een tendens die het Nederlandse overheidsbeleid in de periode 1960-1975 kenmerkt. Een periode waarin de PvdA slechts drie jaar geregeerd heeft.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_33047514
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 16:53 schreef PLAE@ het volgende:

Blegh bos

DIe kan dan weer vrolijk Sinterklaas uithangen en iedereen vindt het geweldig. En 4/8 jaar later mag het cda de rommel weer opruiemen
De zoveelste die dit non agument naar voren blijft.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_33047559
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:03 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Een tendens die het Nederlandse overheidsbeleid in de periode 1960-1975 kenmerkt. Een periode waarin de PvdA slechts drie jaar geregeerd heeft.
plus het feit dat den uyl niet zoveel regeerperiodes heeft gehad.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_33047632
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 16:56 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

En waar was dat het gevolg van? De oliecrisis van 1973 en de daaropvolgende recessie hadden tot een relatief forse stijging van de werkloosheid geleid.
De oliecrisis werd vooral door kabinet den Uyl een crisis, Nederland had namelijk voorraden voldoende (hier heeft andere tijden een uitzending aan gewijd). De daarop volgende recessie die overigens niet alleen door de oliecrisis kwam maar ook het gevolg was van absurd hoge belastingen is dus ook terug te leiden op kabinet den Uyl.
quote:
Doordat de rechtse regeringen van de jaren zestig de sociale zekerheid fors hadden uitgebreid liepen de kosten van de werkloosheidsuitkeringen uit de hand.
Welke rechtse regering in de jaren 60? Het is namelijk voornamelijk kabinet Cals geweest die in de jaren 60 de sociale zekerheid heeft uitgebreid en de PvdA maakte deel uit van deze regering.
quote:
Het kabinet Van Agt I had ook te kampen met de gevolgen van dit beleid. Inderdaad kreeg dit kabinet te maken met een erfenis uit het verleden; een erfenis veroorzaakt door de rechtse coalities van de jaren zestig. Den Uyl kreeg daar in de beeldvorming ten onrechte de schuld van.
Voor den Uyl namen de overheidsuitgaven niet zo'n groot deel in van de BNP, sindsdien wel. Daaruit kun je concluderen dat den Uyl voor de economie een ramp was.
  dinsdag 13 december 2005 @ 17:14:23 #156
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33047664
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:10 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

plus het feit dat den uyl niet zoveel regeerperiodes heeft gehad.
Dat is wat ik zeg. Zelfs als de PvdA daadwerkelijk financieel wanbeleid zou voeren (wat in de praktijk dus absoluut niet gebleken is) dan heeft de partij simpelweg te kort geregeerd om al die chaos veroorzaakt te kunnen hebben. Tussen 1960 en 1970 (toen 90% van de sociale wetgeving aangenomen is) regeerde partij bijvoorbeeld nog geen anderhalf jaar. En tussen 1970 en 1990 slechts ruim zes jaar.
pi_33047725
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:03 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Onder Den uyl van 48% naar 55% snelste stijging collectieve uitgaven ooit.
  dinsdag 13 december 2005 @ 17:19:23 #158
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33047772
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:12 schreef Chewie het volgende:

Welke rechtse regering in de jaren 60? Het is namelijk voornamelijk kabinet Cals geweest die in de jaren 60 de sociale zekerheid heeft uitgebreid en de PvdA maakte deel uit van deze regering.
Gelul. Het kabinet-Cals heeft nog geen anderhalf jaar geregeerd en in deze periode is slechts de WAO aangenomen. Een wet die aangenomen is met instemming van de VVD. De andere sociale wetten zijn in deze periode allemaal doorgevoerd toen de PvdA in de oppositie zat. Bijvoorbeeld:

1959: Algemene Weduwen- en Wezenwet (AWW)
1963: Algemene Bijstandswet (ABW)
1964: Werkloosheidswet (WW)
1967: Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)
pi_33047775
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:17 schreef Chewie het volgende:

[..]

Is al eerder gezegd. Wat ook al eerder is gezegd: In hoeverre stegen de inkomsten mee?
And that is the news.''
pi_33047791
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:14 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Dat is wat ik zeg. Zelfs als de PvdA daadwerkelijk financieel wanbeleid zou voeren (wat in de praktijk dus absoluut niet gebleken is) dan heeft de partij simpelweg te kort geregeerd om al die chaos veroorzaakt te kunnen hebben. Tussen 1960 en 1970 (toen 90% van de sociale wetgeving aangenomen is) regeerde partij bijvoorbeeld nog geen anderhalf jaar. En tussen 1970 en 1990 slechts ruim zes jaar.
Ik beweer dan ook helemaal niet dat de PvdA altijd financieel wanbeleid heeft gevoerd maar dat was zeker in de jaren 70 (overigens ook niet alleen bij de PvdA) het geval alleen konden de cijfers door achteraf zeer slechte aardgascontracten verdoezeld worden.

Overigens kun je de voorlopers van het CDA niet per definitie "Rechts" noemen.
  dinsdag 13 december 2005 @ 17:21:12 #161
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33047803
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:17 schreef Chewie het volgende:

[..]

In de jaren zestig stegen deze uitgaven ook relatief fors. De uitgaven aan sociale zekerheid zijn tussen 1960 en 1970 als percentage van het BNP bijvoorbeeld verdubbeld.

Overigens moet je ook naar de oorzaken van de groei van de collectieve uitgaven kijken en die lagen in de periode Den Uyl grotendeels buiten de macht van het kabinet. Voor Van Agt I geldt dit inderdaad ook.
pi_33047816
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:19 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Is al eerder gezegd. Wat ook al eerder is gezegd: In hoeverre stegen de inkomsten mee?
Door aardgascontracten dus eenmalig bijhoorlijk maar dat doet niks af aan het feit dat de overheidsuitgaven toen teveel stegen.
  dinsdag 13 december 2005 @ 17:25:05 #163
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33047888
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:12 schreef Chewie het volgende:

[..]

De oliecrisis werd vooral door kabinet den Uyl een crisis,
Tuurlijk een wereldwijde crisis is de schuld van het kabinet-Den Uyl.
pi_33047952
NPS: Kies dé premier na Wereldoorlog Twee Ik wil de heren Chewie en Plato vriendelijk verzoeken mijn topic op te leuken met hun pittige discussie over Den Uyl.
pi_33047983
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:21 schreef Chewie het volgende:

[..]

Door aardgascontracten dus eenmalig bijhoorlijk maar dat doet niks af aan het feit dat de overheidsuitgaven toen teveel stegen.
Nee, maar als de inkomsten toen net zo hard meestegen is er netto weining aan de hand. Is wel van groot belang in de discussie.

overigens vindt ik het raar dat in die relatief korte tijd dat de PvdA heeft geregeerd er nu wordt gezegd dat de pvdA structureel een wanbeleid heeft gevoerd. En dat bijvoorbeeld de aardgasinkomsten eenmalig waren. terwijl de eventuele fouten in het beleid net zo eenmalig waren.
And that is the news.''
pi_33048370
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:25 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Tuurlijk een wereldwijde crisis is de schuld van het kabinet-Den Uyl.
Kijk op uitzending gemist zou ik zeggen, de oliecrisis in Nederland werd overdreven door de toenmalige regering. Andere tijden is nu ook niet echt een programma die je kunt beschuldigen van een "rechtse" insteek.
pi_33048418
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:44 schreef Chewie het volgende:

[..]

Kijk op uitzending gemist zou ik zeggen, de oliecrisis in Nederland werd overdreven door de toenmalige regering. Andere tijden is nu ook niet echt een programma die je kunt beschuldigen van een "rechtse" insteek.
Overdreven is wat anders dan schuld hebben aan.
And that is the news.''
  dinsdag 13 december 2005 @ 17:48:45 #168
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33048466
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:44 schreef Chewie het volgende:

[..]

In vergelijking met het buitenland vielen de gevolgen van de eerste oliecrisis in Nederland mee, dat is waar. Misschien wel dankzij het beleid van het kabinet-Den Uyl.
pi_33048480
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:28 schreef One_of_the_few het volgende:
overigens vindt ik het raar dat in die relatief korte tijd dat de PvdA heeft geregeerd er nu wordt gezegd dat de pvdA structureel een wanbeleid heeft gevoerd. En dat bijvoorbeeld de aardgasinkomsten eenmalig waren. terwijl de eventuele fouten in het beleid net zo eenmalig waren.
In de jaren 70 vind ik dat de PvdA wanbeleid heeft gevoerd en dan heb ik het over Den Uyl en van Agt II. Over het beleid van Kok als minister van Financien ben ik opzich wel te spreken. Overigens geeft de huidige PvdA ook wel aan dat het economische beleid van hun in die tijd failliet is, dit blijkt o.a. uit de standpunten van de PvdA nu in vergelijking met de jaren 70/80 en uitspraken van PvdA coryfeeen de laatste jaren.
  dinsdag 13 december 2005 @ 17:51:47 #170
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33048542
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:49 schreef Chewie het volgende:
In de jaren 70 vind ik dat de PvdA wanbeleid heeft gevoerd en dan heb ik het over Den Uyl en van Agt II.
Het kabinet Van Agt II was een rampzalig kabinet, maar dat lag evenzeer aan het CDA als aan de PvdA. Overigens heeft dit kabinet maar acht maanden bestaan en is er door de grote onderlinge meningsverschillen nauwelijks beleid gevoerd.
pi_33048558
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:49 schreef Chewie het volgende:

[..]

In de jaren 70 vind ik dat de PvdA wanbeleid heeft gevoerd en dan heb ik het over Den Uyl en van Agt II. Over het beleid van Kok als minister van Financien ben ik opzich wel te spreken. Overigens geeft de huidige PvdA ook wel aan dat het economische beleid van hun in die tijd failliet is, dit blijkt o.a. uit de standpunten van de PvdA nu in vergelijking met de jaren 70/80 en uitspraken van PvdA coryfeeen de laatste jaren.
gelukkig hebben ze geen standpunten meer uit die tijd. immers, met je tijd meegaan is het devies altijd.
And that is the news.''
pi_33048624
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:51 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Het kabinet Van Agt II was een rampzalig kabinet, maar dat lag evenzeer aan het CDA als aan de PvdA. Overigens heeft dit kabinet maar acht maanden bestaan en is er door de grote onderlinge meningsverschillen nauwelijks beleid gevoerd.
Het is ook niet altijd beleid wat geld kost dat hebben we ook kunnen merken bij Balkenende I. Overigens ben ik ook niet echt te spreken over het CDA over het algemeen maar ik denk wel dat het hervormen/afbreken (vind ik niet negatief) van de verzorgingsstaat in betere handen is bij het CDA dan bij de PvdA.
pi_33048666
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:56 schreef Chewie het volgende:

[..]

Het is ook niet altijd beleid wat geld kost dat hebben we ook kunnen merken bij Balkenende I. Overigens ben ik ook niet echt te spreken over het CDA over het algemeen maar ik denk wel dat het hervormen/afbreken (vind ik niet negatief) van de verzorgingsstaat in betere handen is bij het CDA dan bij de PvdA.
Bij CDA?
And that is the news.''
  dinsdag 13 december 2005 @ 19:06:28 #174
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33050177
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:27 schreef WAT het volgende:
NPS: Kies dé premier na Wereldoorlog Twee Ik wil de heren Chewie en Plato vriendelijk verzoeken mijn topic op te leuken met hun pittige discussie over Den Uyl.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  dinsdag 13 december 2005 @ 19:08:37 #175
19194 Oversight
◢◤
pi_33050239
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 18:14 schreef Sidekick het volgende:

Zodra Bos echt afstapt van andermans slechte kreunjuwelen dan heeft kabinet Bos 1 in 2007 mijn zegen.
Geef Shell een stem!!!

PVDA HELPT !!!
◢◤
  dinsdag 13 december 2005 @ 19:21:34 #176
94492 freddygonzales
Tieten en kittelaars!
pi_33050583
Wouter Bos is de meest ruggegraatloze politicus in dit land. Met iedereen meelullen. Als er daadwerkelijk een links kabinet komt in 2007 dan kunnen we dit land afschrijven. Stel dat we een kabinet met Pvda, SP en Groen Links krijgen dan kunnen we in 2012 weer de broekriem aantrekken en misschien met nog verdere gevolgen dan nu omdat het kabinet daarna de puinhopen van 4 jaar Bos mag opruimen. Bovendien zijn erbij de Pvda nog teveel Marcel van Dam en Paul Witteman invloeden. Vuile huichelaars in mijn ogen. Van mij mag het kabinet Balkenende nog wel door blijven regeren in 2007. Alleen gekke Gerritje mag nu wel eens ophoepelen en zitting nemen als commissaris bij een multinational.
Aan het einde van m'n geld houd ik altijd een stuk maand over.
  dinsdag 13 december 2005 @ 20:19:11 #177
44600 Dandelion
ZEKUR OUWE!!!!!!
pi_33052336
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 19:21 schreef freddygonzales het volgende:
Wouter Bos is de meest ruggegraatloze politicus in dit land. Met iedereen meelullen. Als er daadwerkelijk een links kabinet komt in 2007 dan kunnen we dit land afschrijven. Stel dat we een kabinet met Pvda, SP en Groen Links krijgen dan kunnen we in 2012 weer de broekriem aantrekken en misschien met nog verdere gevolgen dan nu omdat het kabinet daarna de puinhopen van 4 jaar Bos mag opruimen. Bovendien zijn erbij de Pvda nog teveel Marcel van Dam en Paul Witteman invloeden. Vuile huichelaars in mijn ogen. Van mij mag het kabinet Balkenende nog wel door blijven regeren in 2007. Alleen gekke Gerritje mag nu wel eens ophoepelen en zitting nemen als commissaris bij een multinational.
Ja, goed onderbouwd ook.
Maar euh, je had ook kunnen lezen dat Bos niet met de SP wil samen werken, dus een links kabinet hoef je al niet te vrezen.

Overigens vind ik het een domme zet van Bos om daar nu al negatief over te spreken, dit geeft de cda / vvd straks al een betere onderhandelingspositie mocht het op een kabinetsformatie met de pvda aankomen...
Get on your boots!
16-11-09 Muse - Lanxess Arena Keulen
Last.fm | Twitter
  dinsdag 13 december 2005 @ 21:37:52 #178
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33055189
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 19:21 schreef freddygonzales het volgende:
Als er daadwerkelijk een links kabinet komt in 2007 dan kunnen we dit land afschrijven.
Onderbouw dat nu eens. Dit is al tig keer gezegd in dit topic, maar nog geen enkele keer gestaafd met argumenten.
  dinsdag 13 december 2005 @ 22:52:44 #179
135637 JeffLebowski
The Dude is not in
pi_33057751
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 18:46 schreef pentas het volgende:
Sint Nicolaas is nog maar net 4 dagen het land uit, en er komt zich alweer een nieuwe Sinterklaas aandienen. Hij ziet dat het weer wat beter gaat onder het bewind van Balkenende, nu durft hij wel regeren, en potverteren. Als deze knakker ( Bos ) er 4 jaar heeft gezeten, dan is de staatsschuld weer flink opgelopen. Daar moeten we in de daaropvolgende regeerperiode weer voor boeten.
Het is een enorm rechts dogma dat links niet met geld om kan gaan, net als het een links dogma is om te roepen dat recht alleen maar kunnen bezuinigen.

Als je de gemiddelde econoom erop aanspreekt zal hij je uitleggen dat bijna ieder kabinet te hard bezuinigd ten tijde van economische tegenwind en teveel geld uitgeeft bij economische voorspoed. Geldtechnisch gezien liggen de verschillen tussen links en rechts vooral bij de prioriteiten en de keuzes die daarbij komen. Vandaar dat tijdens verkiezingen partijen altijd graag roepen 'wij trekken 100 miljoen extra uit voor ...(vul maar in)', waarbij ze vergeten te vertellen dat in een ander potje dan 100 miljoen minder zit.

Ik laat me niet verleiden door financiële prietpraat, want de economische groei wordt niet bepaald door Den Haag, maar door internationale marktkrachten waar geen Bos maar ook geen JP daadwerkelijke invloed op hebben. Iedere premier regeert mee op de economische wel en wee van zijn tijd en de recessie heeft geen politieke voorkeur, al kan een recessie wel voor een politieke ommekeer zorgen.
Dat de economie nu licht aantrekt heeft dan ook helemaal niets met het huidige beleid te maken, al roept het hele kabinet dit nog zo hard. De gehele wereldeconomie draait beter, dus ook de onze. Wat veel meer over dit kabinet zegt is dat we hierbij een van de slechts presterende van Europa zijn.

En als het om Bos als premier gaat -on topic! - Ik zie op dit moment bij geen enkele andere partij op welke vleugel dan ook een echt alternatief. Het CDA zal zijn premier niet afvallen en JP opnieuw tot lijstrekker maken, de VVD is er nog niet uit en zal met Jozias niet op de Bolkensteinse VVD-niveaus terugkeren en ik verwacht Wiegel niet terug in de politieke arena. Groep Wilders, LPF, Leefbaar huppeldepup, Lijst nieuwe bullshit, Nawijn, PRDV... het zal allemaal wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door JeffLebowski op 13-12-2005 22:57:57 ]
"This act will not stand... man!"
  dinsdag 13 december 2005 @ 23:07:24 #180
135637 JeffLebowski
The Dude is not in
pi_33058200
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 19:08 schreef Oversight het volgende:

[..]

Geef Shell een stem!!!

[afbeelding]

PVDA HELPT !!!
Wel grappig dat je dit plaatje van een site (inymedia) hebt geplukt die nog tien keer linkser dan de PvdA is
"This act will not stand... man!"
pi_33078111
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 18:37 schreef remlof het volgende:
Goeie zaak! Nederland heeft een man met een hart en charisma nodig!
Nederland heeft een technocraat nodig. Helaas zijn die tegenwoordig schaars.
pi_33080252
  woensdag 14 december 2005 @ 20:54:33 #183
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_33082235
quote:
Op zondag 11 december 2005 22:04 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Speciaal voor jou een nieuwsbericht van 2005: http://www.leiden.pvda.nl/nieuwsbericht/2311
Of nog een actueler bericht: http://www.nieuws.nl/dossiers/binnenland/156/21271

Gewoon meerdere malen naar voren gebracht in de Kamer en in de media. Ook in dit geval gaat het om iets wat je gewoon niet wilt horen omdat het niet in je straatje past. Constant hameren dat het zo stil is rond de PvdA is gebakken lucht.
Bos kaarte het punt met veel bombarie in 2002 aan en de daadkrachtige PvdA komt in 2005 met een paar persberichten. Dus.....
Say your prayers
  donderdag 15 december 2005 @ 09:12:36 #184
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_33094966
quote:
Op woensdag 14 december 2005 20:54 schreef Sickie het volgende:

[..]

Bos kaarte het punt met veel bombarie in 2002 aan en de daadkrachtige PvdA komt in 2005 met een paar persberichten. Dus.....
En een paar moties in de Kamer en is het onderdeel van de tegenbegrotingen... Volg jij de politiek uberhaupt wel?

Maar het is wel zwak om je fout niet toe te geven, want eerst zeg je dat de PvdA niets meer durft te zeggen over de HRA, vervolgens geef ik een aantal voorbeelden (zelfs zeer recente), en dan ga jij je een beetje dom voordoen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  donderdag 15 december 2005 @ 09:46:14 #185
19194 Oversight
◢◤
pi_33095479
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 23:07 schreef JeffLebowski het volgende:

[..]

Wel grappig dat je dit plaatje van een site (inymedia) hebt geplukt die nog tien keer linkser dan de PvdA is
de foto werd zelfs genomen door een fotograaf met de camera in zijn linkhand!
◢◤
  donderdag 15 december 2005 @ 10:25:07 #186
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33096244
quote:
Op donderdag 15 december 2005 09:12 schreef Sidekick het volgende:
en dan ga jij je een beetje dom voordoen.
Ik denk niet dat het een kwestie van voordoen was.

Nee, maar om on topic te reageren: Tot op heden komen de mensen die Bos en de PvdA afkraken niet verder dan wat holle retoriek. Tot het geven van serieuze en enigzins onderbouwde reacties is men, met uitzondering van Chewie (ik ben het oneens met zijn argumenten, maar hij discussiëert ten minste wel op basis van argumenten), blijkbaar niet in staat.
  donderdag 15 december 2005 @ 10:26:56 #187
131980 kippenek
Ik mis Jezus.
pi_33096289
Mijn stem heeft -ie. Voorlopig. Maar de weg naar de verkiezingen is nog lang.
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
pi_33139767
Bos: Nederland kan zoveel beter

PvdA-leider Wouter Bos heeft een boek geschreven over hemzelf en zijn visie op Nederland. Parlementair verslaggever Ruud Slotboom interviewde hem voor het Radio 1 Journaal. Via de links onderaan en rechts van deze pagina kunt u het hele gesprek (ongeveer 9 minuten) beluisteren.

Wouter Bos wil premier worden en heeft daarom zijn visie gepresenteerd op hoe het beter kan in Nederland. Het begin van het boek is een persoonlijk relaas, om ook de mens achter de politicus te leren kennen. Pim Fortuyn was de eerste en laatste die dat ook deed.

Behalve Bos en Fortuyn met zijn 'De puinhopen van acht jaar paars' schreef bijvoorbeeld ook Jan Peter Balkenende een boek voor hij premier werd, 'Anders en beter', maar dat was minder persoonlijk.

Bos heeft bewust gekozen voor een persoonlijk verhaal, bijvoorbeeld over zijn tijd bij Shell en hoe hij in de politiek terechtkwam. Hij vindt dat mensen het vertrouwen niet geven aan een standpuntenmachine, maar aan iemand van vlees en bloed. Bij de ambitie van het premierschap hoort volgens Bos het verhaal van wie je bent en wat je wilt.

Somberheid
Hij schetst een negatief beeld over het Nederland van nu. Hij zegt dat hij uit onderzoeken en gesprekken met mensen opmaakt dat er een gebrek aan vertrouwen bestaat.

Bos vindt het te gemakkelijk om premier Balkenende de schuld te geven van de somberheid en het gebrek aan vertrouwen in het land. Daarvoor zijn andere oorzaken aan te wijzen, zoals globalisering, migratie en terrorisme.

Balkenende valt volgens Bos wel te verwijten dat hij geen goed antwoord heeft op de oorzaken en dat probeert de PvdA-leider wel te geven.

Migranten
Bos pleit voor terughoudendheid bij het toelaten van lager opgeleide migranten. Met hoger opgeleide migranten wil hij coulanter omgaan. Die moeten juist makkelijker een verblijfsvergunning krijgen.

Wat betreft de sociale zekerheid is Bos voorstander van het Scandinavische model: een uitgebreid systeem, waardoor de collectieve lasten voor iedereen stijgen.

De oplossingen in het boek van Bos zijn niet nieuw. Hij pleitte al eerder voor het Scandinavisch model en de oplossing voor de migratie is het standpunt van de partij.

Bos heeft het eerste exemplaar van 'Nederland kan zoveel beter' aangeboden aan oud-premier en partijgenoot Wim Kok. '

Beluister het interview met Wouter Bos (9 minuten)
  vrijdag 16 december 2005 @ 17:59:05 #189
11907 IntroV
Veel voor weinig
pi_33140193
Ga 't boek morgen wel kopen, toch interessant om te lezen denk ik.
pi_33142075
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 17:59 schreef IntroV het volgende:
Ga 't boek morgen wel kopen, toch interessant om te lezen denk ik.
Ik ook.
pi_33142093
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 19:17 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik ook.
pi_33143314
pdf 'm even en zet 'm om in een torrent, dat is pas links.
  vrijdag 16 december 2005 @ 20:42:33 #193
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33144434
ik hoop eigenlijk op Balkenende III , al is een derde kabinet onder eenzelfde premier vaak niet het beste.. OP zich zou een kabinet Bos(Pvda, GL, SP) best een aardig alternatief voor 4 jaar. Kunnen eindelijk wat heilige huisjes aangepakt worden die onder het CDA en VVD niet mogelijk zijn. (bijvoorbeeld: Bijzonder onderwijs afschaffen en de HRA afschaffen)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 16 december 2005 @ 20:42:59 #194
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33144455
Bos lijkt me verder een vrij flets en inhoudsloos persoon. Ik verwacht ook niet dat zijn boek veel diepgang heeft.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_33155962
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 20:42 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Bos lijkt me verder een vrij flets en inhoudsloos persoon. Ik verwacht ook niet dat zijn boek veel diepgang heeft.
Hij geeft al aan dat het niet echt om standpunten gaat. Het is meer een beschrijving van zijn leven, en hoe hij globaal tegen Nederland en de politiek aankijkt.
  zaterdag 17 december 2005 @ 12:42:36 #196
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_33158266
quote:
Op donderdag 15 december 2005 09:12 schreef Sidekick het volgende:

[..]

En een paar moties in de Kamer en is het onderdeel van de tegenbegrotingen... Volg jij de politiek uberhaupt wel?

Maar het is wel zwak om je fout niet toe te geven, want eerst zeg je dat de PvdA niets meer durft te zeggen over de HRA, vervolgens geef ik een aantal voorbeelden (zelfs zeer recente), en dan ga jij je een beetje dom voordoen.
Onzin. Het is geen geheim dat Bos tijdens zijn kandidatuur voor het voorzitterschap het plan heeft geopperd om de maximale aftrek met 10% te verlagen. Na verkozen te zijn is er een hoop gelald maar dit knuppeldomme plan heeft ie vervolgens lekker gelaten voor wat het was. Een wijs besluit want het was een economisch gedrocht van een voorstel, maar tegelijkertijd uitermate populistisch.

Verder blijf ik bij mijn constatering dat de PvdA zich de afgelopen jaren, zeker sinds de peilingen in hun voordeel zijn, koest heeft gehouden.
Say your prayers
pi_33159474
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 10:36 schreef ThomasBerge het volgende:

[..]

Hij geeft al aan dat het niet echt om standpunten gaat. Het is meer een beschrijving van zijn leven, en hoe hij globaal tegen Nederland en de politiek aankijkt.
En dat zou best interessant kunnen zijn denk ik, alleen koop ik het niet.
Yeah baby Yeah!
pi_33164090
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 18:40 schreef 1603 het volgende:

[..]

Hans Wiegel dus
nope

waarom btw?
You gotta cry without weeping, talk without speaking, scream without raising your voice.
pi_33164344
quote:
Wouter de PvdAkabouter is er helemaal klaar voor. Meneer heeft nu zelfs een boekie geschreven waarin hij in 159 pagina’s uiteen zet hoe de toekomst van Nederland er met zijn persoontje aan het roer uit gaat zien. In het boek vertelt Woutert dat het echte politieke dier in hem boven kwam toen hij vroegah een Turkse bakker in Amsterdam hielp met het invullen van zijn belastingformulier. Geen idee wat dat met politiek te maken heeft, maar het klinkt zo lekker multicultureel.
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/010230.html

.
  zaterdag 17 december 2005 @ 17:08:40 #200
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_33164482
quote:
Typisch de onnozele retoriek van geenstijl.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties