Same here!quote:Op dinsdag 6 december 2005 14:53 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
In het kader van steun aan de staatskas ben ik zelfs weer begonnen ruim een jaar geleden.
quote:Op dinsdag 6 december 2005 14:52 schreef devlinmr het volgende:
Ik ben idd gestopt. Maar dat was meer omdat ik het gewoon zat was verslaafd te zijn aan die stomme dingen.
Dat zal wat zijn als uitgaansgelegenheden rookvrij moeten worden. Dat zal een strop zijn voor de horeca.quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:05 schreef Chewie het volgende:
Nee ik rook niet minder maar ik ben wel wat vatbaarder voor "aanbiedingen"![]()
Bij mij werken al die anti-rookcampagnes ook steeds meer averechts en vind ik de anti-rooklobby ook veel te ver doorgeslagen. Waarom altijd gelijk beginnen te janken dat de overheid moet zorgen voor rookvrije werkplekken/horeca etc? Zo moeilijk kan het verdomme toch niet zijn om zelf te zorgen voor rookvrije uitgaansgelegenheden als ongeveer 65% van de bevolking niet rookt!
Kijk eens, bovenop de opbrengst van accijns, kosten rokers dus ook nog eens minder pensioen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:12 schreef DrXLTrouble het volgende:
Dat ze zeldzamer worden is niet zo vreemd, tenslotte is de levensverwachting van de gemiddelde roker 10 jaar korter dan die van niet rokers.
Dat dacht ik ook altijdquote:Op dinsdag 6 december 2005 15:21 schreef natte-flamoes het volgende:
Ik dacht dat CBS onafhankelijk was?
Lijkt me sterk. Er roken 2x zo veel mensen niet dan wel.quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:17 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat zal wat zijn als uitgaansgelegenheden rookvrij moeten worden. Dat zal een strop zijn voor de horeca.
Ik vind ook niet dat ze dat moeten maar dat de horeca dit zelf kan bepalen, zoals al gezegd er zijn veel meer niet rokers dan wel rokers dus lijkt het me onzinnig dat de overheid de meerderheid zou moeten beschermen. Markt genoeg voor rookvrije horeca zou je zo zeggen als je het geklaag erover hoort.quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:17 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat zal wat zijn als uitgaansgelegenheden rookvrij moeten worden. Dat zal een strop zijn voor de horeca.
Hier hebben we bv verteerde longen, rotte gebitten, dode ratten (sommige bestandsdelen zou men ook in ongediertebestrijdingsmiddelen gebruiken), kuchende kinderen ed op de pakjes van sigaretten staan.quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:23 schreef heiden6 het volgende:
Die plaatjes zijn in sommige landen toch al ingevoerd?
Ik denk dat je met deze hogere accijnzen wel bereikt dat mensen minder gaan roken, en meer wegen zoeken om deze diefstal te ontwijken. Dat is een logisch gevolg van onder bedreiging innen van een extreem hoge prijs. Ieder initiatief tot het ontwijken van dit soort extremistische belastingen juich ik toe.
Ach, dat dachten ze in de VS, Ierland en Italiė ook en achteraf bleek het allemaal wel mee te vallen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:17 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Die vaak de kwaliteit van echte niet halen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:29 schreef longinus het volgende:
Ze kopen massaal illegale sigaretten in
Maar op de een of andere manier wilt men er niet aan en dan moet men ook niet gaan klagen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:29 schreef Chewie het volgende:
[..]
Ik vind ook niet dat ze dat moeten maar dat de horeca dit zelf kan bepalen, zoals al gezegd er zijn veel meer niet rokers dan wel rokers dus lijkt het me onzinnig dat de overheid de meerderheid zou moeten beschermen. Markt genoeg voor rookvrije horeca zou je zo zeggen als je het geklaag erover hoort.
Volgens mij hebben rokers het juist aan de Nederlandse overheid te danken dat ze überhaupt nog mogen roken in uitgaansgelegenheden. Volgens Europese Regelgeving mag dat ook al niet meer. De Nederlandse regering heeft de horeca nog een paar jaar uitstel gegeven, maar toch zal ze er eens aan moeten geloven.quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:05 schreef Chewie het volgende:
Nee ik rook niet minder maar ik ben wel wat vatbaarder voor "aanbiedingen"![]()
Bij mij werken al die anti-rookcampagnes ook steeds meer averechts en vind ik de anti-rooklobby ook veel te ver doorgeslagen. Waarom altijd gelijk beginnen te janken dat de overheid moet zorgen voor rookvrije werkplekken/horeca etc? Zo moeilijk kan het verdomme toch niet zijn om zelf te zorgen voor rookvrije uitgaansgelegenheden als ongeveer 65% van de bevolking niet rookt!
In Dublin is de kroeg/Pub verplaatst naar verwarmde "beergardens" waar dus wel gerookt mag worden (verder heb ik nog nooit zoveel mensen op straat zien roken als daar) buiten Dublin is er amper controle en wordt er nog volop gepaft in de pubs, in New-York werden alleen de restaurants beter van een rookverbod en sinds het verbod zijn er nog nooit zoveel kroegen in een jaar failliet gegaan.quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:29 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ach, dat dachten ze in de VS, Ierland en Italiė ook en achteraf bleek het allemaal wel mee te vallen.
En toch zijn alle initiatieven van rookvrij cafés gesneuveld tot dusver...quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:24 schreef Staps.nl het volgende:
[..]
Lijkt me sterk. Er roken 2x zo veel mensen niet dan wel.
Over Dublin: ik heb geen probleem met mensen die buiten roken. Aanvankelijk was er in Ierland ook veel oppositie tegen het rookverbod, maar nu het een tijdje aanwezig is, is het grootste gedeelte van de kroegbezoekers, de kroegbazen en de politiek positief over de maatregel.quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:34 schreef Chewie het volgende:
[..]
In Dublin is de kroeg/Pub verplaatst naar verwarmde "beergardens" waar dus wel gerookt mag worden (verder heb ik nog nooit zoveel mensen op straat zien roken als daar) buiten Dublin is er amper controle en wordt er nog volop gepaft in de pubs, in New-York werden alleen de restaurants beter van een rookverbod en sinds het verbod zijn er nog nooit zoveel kroegen in een jaar failliet gegaan.
Ik ben er wel shag door gaan rokenquote:
In deze kwestie staan er volgens mij twee 'rechten' tegen over elkaar. Het recht op persoonlijke vrijheid (tegenstanders) vs. het recht op een veilige werkplaats (voorstanders). Nou ben ik totaal geen expert op juridisch gebied, maar volgens mij is het tweede recht (veilige werkplaats) makkelijker te claimen dan het eerste recht. Of zoiets. Anders moet de rechter er maar een uitspraak over doen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:52 schreef ErwinRommel het volgende:
Rokers schijnen dus zeldzamer te worden en er komen steeds meer niet-rokers erbij.
Logisch gevolg dus dat op den duur het roken eens niet mer toegestaan zal worden in horeca gelegenheden. Nu ben ik daar niet op tegen, maar heeft de overheid werkelijk het recht om zomaar een verbod in te voeren? Dit terwijl het merendeel van de horeca bezoekers niet rookt?
En het idee dat zoiets ook onderling geregeld kan worden komt vrijwel nooit naar voren. Wat dacht je ervan dat fanatieke rokers niet gaan werken bij een bedrijf waar niet gerookt mag worden, en fanatieke anti-rokers ergens aan de slag gaan waar paffen ten strengste verboden is. Ieder z'n ding. Waarom moet dat nou allemaal wer opgelegd worden? Het is hier al zo overregeld.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:02 schreef Nielsch het volgende:
[..]
In deze kwestie staan er volgens mij twee 'rechten' tegen over elkaar. Het recht op persoonlijke vrijheid (tegenstanders) vs. het recht op een veilige werkplaats (voorstanders). Nou ben ik totaal geen expert op juridisch gebied, maar volgens mij is het tweede recht (veilige werkplaats) makkelijker te claimen dan het eerste recht. Of zoiets. Anders moet de rechter er maar een uitspraak over doen.
* Noob666 weet toch niet hoe oud ie wordt, dus rookt vrolijk verderquote:Op dinsdag 6 december 2005 15:12 schreef DrXLTrouble het volgende:
Dat ze zeldzamer worden is niet zo vreemd, tenslotte is de levensverwachting van de gemiddelde roker 10 jaar korter dan die van niet rokers.
Of de rechter iets kan doen aan regelgeving vanuit de EU betwijfel ik. Want daar gaat het in dit geval dus wel om.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:02 schreef Nielsch het volgende:
[..]
In deze kwestie staan er volgens mij twee 'rechten' tegen over elkaar. Het recht op persoonlijke vrijheid (tegenstanders) vs. het recht op een veilige werkplaats (voorstanders). Nou ben ik totaal geen expert op juridisch gebied, maar volgens mij is het tweede recht (veilige werkplaats) makkelijker te claimen dan het eerste recht. Of zoiets. Anders moet de rechter er maar een uitspraak over doen.
Toen ik klein was (heel veel jaar geleden) was er een reclamecampagne die een slogan had: "Roken, samen komen we er wel uit". Of zoiets dan. Deze reclame riep idd op om het onderling allemaal te regelen. Nu vele jaren later is dit blijkbaar niet gelukt. De reden hiervan lijkt me duidelijk: beide partijen trekken zich niks aan van de argumenten van de tegenpartij.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:06 schreef heiden6 het volgende:
[..]
En het idee dat zoiets ook onderling geregeld kan worden komt vrijwel nooit naar voren.
De EU heeft ook rechters hoor. Rechters die Europese regelgeving toetsen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:08 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Of de rechter iets kan doen aan regelgeving vanuit de EU betwijfel ik. Want daar gaat het in dit geval dus wel om.
ik vind eigenlijk dat de rokende partij veel te makkelijk wegkomt met het zich niet aantrekken van de overlast die hij/zij veroorzaakt. Degene die vraagt of het ergens anders kan is meteen de zeikerd en de fundi.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:10 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Toen ik klein was (heel veel jaar geleden) was er een reclamecampagne die een slogan had: "Roken, samen komen we er wel uit". Of zoiets dan. Deze reclame riep idd op om het onderling allemaal te regelen. Nu vele jaren later is dit blijkbaar niet gelukt. De reden hiervan lijkt me duidelijk: beide partijen trekken zich niks aan van de argumenten van de tegenpartij.
Deze uitspraak lijkt me erg subjectief. Ik ken genoeg niet-rokers die een hekel hebben aan mensen die roken in een kroeg. Als je zo'n uitspraak doet zou ik graag officiele cijfers zien die zoiets ondersteunen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:08 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
De horeca heeft nog enkele jaren om de dichte ruimtes rookvrij te maken zodat niet rokers geen last hebben van rook. Op een enkeling na was dat trouwens al geen issue, de meeste niet rokers hadden geen probleem dat ze een café bezochten waar gerookt word. De overheid en een klein groepje mensen maakt het probleem groter dan het feitelijk is.
Er is geen enkele reden om te roken en je omgeving te vergiftigen Als je zonodig wilt roken dan doe je dat maar lekker thuisquote:Op dinsdag 6 december 2005 16:10 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Toen ik klein was (heel veel jaar geleden) was er een reclamecampagne die een slogan had: "Roken, samen komen we er wel uit". Of zoiets dan. Deze reclame riep idd op om het onderling allemaal te regelen. Nu vele jaren later is dit blijkbaar niet gelukt. De reden hiervan lijkt me duidelijk: beide partijen trekken zich niks aan van de argumenten van de tegenpartij.
Precies! Gelijk heb je! Dat is ook meteen het antwoord op de vraag waarom deze regelgeving nu allemaal nodig is: samen komen de rokers en niet-rokers er niet uit. Vooral omdat niet-rokers vaak als zeikerds worden bestempeld.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:13 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
ik vind eigenlijk dat de rokende partij veel te makkelijk wegkomt met het zich niet aantrekken van de overlast die hij/zij veroorzaakt. Degene die vraagt of het ergens anders kan is meteen de zeikerd en de fundi.
Mijn uitspraak kan misschien subjectief overkomen en helaas kan ik je geen cijfers geven, ondanks dat ik dat best wil. Maar ik heb ze niet.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:14 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Deze uitspraak lijkt me erg subjectief. Ik ken genoeg niet-rokers die een hekel hebben aan mensen die roken in een kroeg. Als je zo'n uitspraak doet zou ik graag officiele cijfers zien die zoiets ondersteunen.
Rijd jij toevallig in een diesel ?quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:15 schreef N.icka het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden om te roken en je omgeving te vergiftigen Als je zonodig wilt roken dan doe je dat maar lekker thuis
Ok. Ik ben er niet zo in thuis. Maar het lijkt me dat als regels Europees worden doorgevoerd de diverse landen (sommigen lopen voorop) die ook moeten uitvoeren binnen een bepaald tijdsbestek.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:11 schreef Nielsch het volgende:
[..]
De EU heeft ook rechters hoor. Rechters die Europese regelgeving toetsen.
Kijk, daar heb je alweer zo'n voorbeeld! Rokers bestempelen de niet-rokers altijd als zeikerds en als niet-rokers hun mening uitspreken over roken dan halen de rokers er gelijk allerlei andere problemen bij die op dit moment geen reet met de discussie te maken hebben. Door dit soort uitspraken is regelgeving gewoon noodzakelijk, want, nogmaals: samen komen we er NIET uit.quote:
Daar ben ik het wel mee eens. Voor de rokers moeten er inderdaad alternatieven komen zoals verwarmde buitenterassen. Deze "beergardens" zijn er nu ook veel in Ierland en iedereen (rokers en niet-rokers) is er tevreden over. Het probleem is alleen dat zolang er geen verbod komt vanuit de politiek de horeca ondernemers ook geen noodzaak zien om alternatieven te zoeken.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:24 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ok. Ik ben er niet zo in thuis. Maar het lijkt me dat als regels Europees worden doorgevoerd de diverse landen (sommigen lopen voorop) die ook moeten uitvoeren binnen een bepaald tijdsbestek.
Nogmaals, voor de duidelijkheid, ik heb er niets op tegen om niet te roken wanneer dat niet mag.
Verbod is verbod, klaar uit!!
Maar laat het dan wel over aan de horeca om alternatieven te zoeken om toch ook rokers (en ze worden al zo zeldzaam) het naar hun zin te maken. Dat voorbeeld van bv verwarmde buitenterrassen wat ik las is een uitstekend initiatief bv.
Gegeven het feit dat de antirooklobby direct doorslaat naar algehele verboden ipv. suggesties als betere afzuiging vind ik die status niet zo onverdiend als dat jij suggereert.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:15 schreef Nielsch het volgende:
Vooral omdat niet-rokers vaak als zeikerds worden bestempeld.
Nogmaals: ik heb niets tegen alternatieven. Echter, ik ben van mening dat deze niet alleen van de antirooklobby moeten komen, maar ook van de rokers zelf. Het is wel heel makkelijk om alles over te laten aan de niet-rokers. Doe je dat toch, tsja dan moet je niet zeuren als deze met een totaal verbod op de proppen komen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:32 schreef Litpho het volgende:
[..]
Gegeven het feit dat de antirooklobby direct doorslaat naar algehele verboden ipv. suggesties als betere afzuiging vind ik die status niet zo onverdiend als dat jij suggereert.
Daar zijn bij mijn weten dan ook meer dan genoeg suggesties van geweest. Betere afzuiging, rookvrije horecagelegenheden, aparte rookgedeeltes in restaurants (met uiteraard voldoende scheiding). De antirooklobby (en niet de nietrokers, daar ken ik meer dan voldoende redelijke voorbeelden van) vindt alleen dat ze een moreel gelijk hebben en dat door middel van een War on Smoke maar iedereen wetmatig op moeten leggen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:34 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nogmaals: ik heb er niets tegen alternatieven. Echter, ik ben van mening dat deze niet alleen van de antirooklobby moeten komen, maar ook van de rokers zelf. Het is wel heel makkelijk om alles over te laten aan de niet-rokers.
Het is niet zomaar een voorbeeld, ik wil alleen maar zeggen dat het hypocrisie gehalte van de anti-rook lobby belachelijke vormen begint aan te nemen. Alsof er geen grotere vergiftigers van de planeet en de gezondheid bestaan die eens wat meer onder de loep genomen dienen te worden. Maar nee, schuif je gezeik maar af op de man die op straat een cigaret rookt. Als jij effe op en neer tuft in je auto naar de Albert Heijn om boodschappen te doen, richt jij meer schade aan aan het milieu dan wanneer ik 2 pakken cigaretten per dag rook, maar daar hoor je niemand over. De uitstoot van CO2 in de industrie word ons fataal over 100 jaar als er niet snel wat verandert, maar nee joh, gewoon je beschuldigende vinger naar de roker blijven uitsteken, en net doen alsof zij al het leed in de wereld veroorzaken.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:26 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Kijk, daar heb je alweer zo'n voorbeeld! Rokers bestempelen de niet-rokers altijd als zeikerds en als niet-rokers hun mening uitspreken over roken dan halen de rokers er gelijk allerlei andere problemen bij die op dit moment geen reet met de discussie te maken hebben. Door dit soort uitspraken is regelgeving gewoon noodzakelijk, want, nogmaals: samen komen we er NIET uit.
Ook op plaatsen waar die gelegenheid wel gecreėrd werd (rookvrije café's), werd er niet voldoende gebruik van gemaakt om het commerciėel haalbaar te maken. De antirookwetgeving creėrt nu kunstmatig een aanbod in de hoop dat mensen vanzelf de bijbehorende vraag gaan leveren "bij gebrek aan beter". Als deze vraag al voldoende had bestaan, dan hadden de rookvrije café's zich ook wel staande kunnen houden.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:46 schreef ErwinRommel het volgende:
Laat ik mijn sentiment eens overboord zetten en mijzelf eens gaan indenken als zijnde een niet roker.
Ja, bij gebrek aan gelegenheden waarin niet gerookt mag worden en je wilt toch uit gaan is dat de enige manier. Dat is spijtig en daarin zou verandering in moeten komen.
Ja helaas is de CO2 uitstoot ook een groot probleem, maar jouw redenatie slaat werkelijk nergens op. Als we op jouw manier dingen aan zouden gaan pakken dan zouden we dus alleen het probleem aan moeten pakken dat de meeste dodelijke slachteroffers veroorzaakt.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:44 schreef Hathor het volgende:
[..]
Het is niet zomaar een voorbeeld, ik wil alleen maar zeggen dat het hypocrisie gehalte van de anti-rook lobby belachelijke vormen begint aan te nemen. Alsof er geen grotere vergiftigers van de planeet en de gezondheid bestaan die eens wat meer onder de loep genomen dienen te worden. Maar nee, schuif je gezeik maar af op de man die op straat een cigaret rookt. Als jij effe op en neer tuft in je auto naar de Albert Heijn om boodschappen te doen, richt jij meer schade aan aan het milieu dan wanneer ik 2 pakken cigaretten per dag rook, maar daar hoor je niemand over. De uitstoot van CO2 in de industrie word ons fataal over 100 jaar als er niet snel wat verandert, maar nee joh, gewoon je beschuldigende vinger naar de roker blijven uitsteken, en net doen alsof zij al het leed in de wereld veroorzaken.![]()
God zeer schadelijk zelfs, ik wil nu wel eens de data zien van de arme test aapjes op wie dit is onderzocht. Schadelijk kan ik me nog enigzins indenken daar roken immers schadelijk is voor de gezondheid, bij zeer schadelijk moet ik helaas zeggen: "U klinkt als een huilert"quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:56 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Het gaat er gewoon om dat passief roken zeer schadelijk is voor de gezondheid. Dan kunnen er nog wel veel meer problemen zijn, maar we hebben het nu over passief roken. Niet over CO2 uitstoot of oorlog of wat dan ook.
Wellicht klink ik als een huilerd, maar het zijn juist dit soort opmerkingen die mij doen hopen op een totaal rookverbod. Een tijd geleden hoefde zo'n verbod van mij nog niet eens zo. Ik heb met de meeste mensen die roken in een kroeg geen problemen. Maar door dit soort houdingen en uitspraken van wel-rokers zeg ik: doe mij toch maar zo'n verbodquote:Op dinsdag 6 december 2005 17:04 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
God zeer schadelijk zelfs, ik wil nu wel eens de data zien van de arme test aapjes op wie dit is onderzocht. Schadelijk kan ik me nog enigzins indenken daar roken immers schadelijk is voor de gezondheid, bij zeer schadelijk moet ik helaas zeggen: "U klinkt als een huilert"
Eh...tsja, ik wil best ophouden met jij dit en jij dat, maar ik ben er toch echt niet mee begonnen hoor.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:56 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja helaas is de CO2 uitstoot ook een groot probleem, maar jouw redenatie slaat werkelijk nergens op. Als we op jouw manier dingen aan zouden gaan pakken dan zouden we dus alleen het probleem aan moeten pakken dat de meeste dodelijke slachteroffers veroorzaakt.
Het gaat er gewoon om dat passief roken zeer schadelijk is voor de gezondheid. Dan kunnen er nog wel veel meer problemen zijn, maar we hebben het nu over passief roken. Niet over CO2 uitstoot of oorlog of wat dan ook.
En je moet ook ff ophouden met telkens JIJ dit en JIJ dat! Ik rij niet in mijn auto naar de AH, maar ik loop naar de C1000.
Ik lees nergens iets over oorlog nee, dat is mijn hele punt: je kan elke doodsoorzaak (zoals oorlog) er wel gaan bijhalen, maar we hebben het hier over roken. En niet over oorlog (was van mijn kant puur een voorbeeld) of over CO2 van fabrieken (jouw voorbeeld).quote:Op dinsdag 6 december 2005 18:00 schreef Hathor het volgende:
[..]
Eh...tsja, ik wil best ophouden met jij dit en jij dat, maar ik ben er toch echt niet mee begonnen hoor.
En oorlog ? Waar lees jij iets over oorlog ? Of lees jij alleen maar wat je wil zien ?
Same.quote:Op dinsdag 6 december 2005 14:52 schreef devlinmr het volgende:
Ik ben idd gestopt. Maar dat was meer omdat ik het gewoon zat was verslaafd te zijn aan die stomme dingen.
en terecht!quote:Op dinsdag 6 december 2005 14:50 schreef ErwinRommel het volgende:
Rokers steeds zeldzamer
Dus als ik het goed begrijp vind jij het flauw van mij om voorbeelden aan te halen die een veel grotere bedreiging voor je gezondheid vormen dan ik en mijn cigaretje ?quote:Op dinsdag 6 december 2005 18:11 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik lees nergens iets over oorlog nee, dat is mijn hele punt: je kan elke doodsoorzaak (zoals oorlog) er wel gaan bijhalen, maar we hebben het hier over roken. En niet over oorlog (was van mijn kant puur een voorbeeld) of over CO2 van fabrieken (jouw voorbeeld).
quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:00 schreef Roellio het volgende:
Ik ben niet verslaafd, ik kan stoppen wanneer ik wil!
Ja, maar de keren dat ik die met draaiende motor de hele avond in de kroeg parkeer zijn op 1 hand te tellen.quote:
nee, het zou wel flauw zijn als je zou denken dat je een valide argument opwerpt door zo'n voorbeeld te geven.quote:Op dinsdag 6 december 2005 18:26 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp vind jij het flauw van mij om voorbeelden aan te halen die een veel grotere bedreiging voor je gezondheid vormen dan ik en mijn cigaretje ?
Leuk die cijfers, maar dat wil niet zeggen dat het aantal rokers minder wordt, maar dat het aantal verkochte sigaretten in de legale circuit minder wordt. Het aantal sigaretten wat ik dit jaar in het legale cicruit gekocht heb is op één hand te tellen, maar het aantal sigaretten die ik rook beslist niet. Lang leve de illegale handel! En met zoveel sloffen op voorraad rook je juist meer, want er is geen moment dat ik zonder een sigaret hoeft te zitten. Geslaagde actie hoor van de overheid!quote:Op dinsdag 6 december 2005 14:50 schreef ErwinRommel het volgende:
Rokers steeds zeldzamer
BRUSSEL - De hogere accijns en waarschuwende teksten blijken ook buitenlandse rokers echt af te schrikken. Belgische rokers kochten dit jaar 110 miljoen sigaretten minder dan vorig jaar. In Luxemburg, waar sigaretten flink goedkoper zijn, worden dit jaar ruim 800 miljoen sigaretten minder verkocht, meldde de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws dinsdag.
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kochten Nederlanders in 2004 al 12 procent sigaretten en 8 procent minder shag dan een jaar eerder. Een deel van de rokers blijkt overigens uit te wijken naar illegale sigaretten: de politie legt steeds vaker de hand op accijnsloze pakjes.
De Europese Unie wil de waarschuwingen op de pakjes sigaretten nog opvoeren. De EU-landen zijn gevraagd foto's van teerlongen en een kankertumor te plaatsen op de pakjes.
----------------------------------------------------
Roken jullie nu ook daadwerkelijk minder? Of is dat "propaganda" van overheidswege?
Ik rook er in ieder geval niet minder om.
Newe kroegbazen zullen niet klagen omdat de klandizie is gebleven, alleen staan ze nu op binnenplaatsen die omgetoverd zijn tot beergardens.quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:42 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Over Dublin: ik heb geen probleem met mensen die buiten roken. Aanvankelijk was er in Ierland ook veel oppositie tegen het rookverbod, maar nu het een tijdje aanwezig is, is het grootste gedeelte van de kroegbezoekers, de kroegbazen en de politiek positief over de maatregel.
Zo'n gigantische stijging van het aantal failliesementen in het eerste jaar van het rookverbod kun je onmogelijk afschuiven op slecht managment.quote:Over New York: Er zijn inderdaad kroegen failliet gegaan in New York, maar het is nooit bewezen dat dit voor 100% de schuld is van een rookverbod. Slecht management, tegenvallende economie, stijgende bierprijzen etc... kunnen hier ook aan bijdragen. In Nederland zijn in het afgelopen jaar ook heel veel kroegen failliet gegaan terwijl er geen rookverbod is.
quote:Op dinsdag 6 december 2005 14:52 schreef devlinmr het volgende:
Wat ik er mee wil zeggen, is dat die hetze tegen rokers hypocriet is. Net zoals de regering die beweert dat ze graag zouden zien dat iedereen zou stoppen met roken, maar tjonge jonge...wat zouden ze met hun handen in het haar zitten als we dat ook massaal zouden doen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 18:33 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
nee, het zou wel flauw zijn als je zou denken dat je een valide argument opwerpt door zo'n voorbeeld te geven.
wat probeer je nu precies te zeggen met dit voorbeeld? dat er andere zaken zijn die ook slecht zijn voor gezondheid, en dat daarom niemand het recht heeft om iets te zeggen over jouw gekwalm?
Het is niet aangetoont anders waren er nu wel de pdfjes met keiharde getallen over de pagina heengegooid, er is blijkbaar slechts over gegist. Dus zou je het willen verbieden omdat jij dat zou graag zou zien daar jij roken niet prettig vind of denkt dat je er minder oud door wordt.quote:Op dinsdag 6 december 2005 17:18 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Wellicht klink ik als een huilerd, maar het zijn juist dit soort opmerkingen die mij doen hopen op een totaal rookverbod. Een tijd geleden hoefde zo'n verbod van mij nog niet eens zo. Ik heb met de meeste mensen die roken in een kroeg geen problemen. Maar door dit soort houdingen en uitspraken van wel-rokers zeg ik: doe mij toch maar zo'n verbod
Nee, ik zou het graag verboden zien vanwege de arrogante houding van vele rokers ten opzichte van niet-rokers. Met het roken in de kroeg heb ik zelf niet zo heel veel problemen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 21:07 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Het is niet aangetoont anders waren er nu wel de pdfjes met keiharde getallen over de pagina heengegooid, er is blijkbaar slechts over gegist. Dus zou je het willen verbieden omdat jij dat zou graag zou zien daar jij roken niet prettig vind of denkt dat je er minder oud door wordt.
Laten we alcohol dan maar eerst verbieden, daar daar wel cijfers zijn van indirecte doden.
PS. ik ben trouwens gestopt, dus een niet-roker volgens het boekje
ik zie het zo: ik heb 10 jaar gerookt, en ben HEEL ERG blij dat ik er eindelijk vanaf ben. het idee dat ik op mijn 40ste met een lijkbleek gezicht uit het ziekenhuis kom gewandeld, wetend dat ik nog 2 maanden te leven heb, en dat het mijn eigen stomme schuld is schrok me toch wel heel erg af.quote:Op dinsdag 6 december 2005 20:12 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wat ik er mee wil zeggen, is dat die hetze tegen rokers hypocriet is. Net zoals de regering die beweert dat ze graag zouden zien dat iedereen zou stoppen met roken, maar tjonge jonge...wat zouden ze met hun handen in het haar zitten als we dat ook massaal zouden doen.
Uhm ja, eigenlijk wel. Om twee redenen: ten eerste gaat het hier om roken en niet om CO2-uitstoot of zelfmoordaanslagen of oorlog of wat dan ook. Ten tweede omdat we volgens jouw redenering ons alleen maar druk hoeven te maken om hetgeen de meeste slachtoffers veroorzaakt en dat is pure onzin. Dat is hetzelfde als zeggen dat al het geld voor medicijnonderzoek maar naar de ziekte toe moet die de meeste slachtoffers veroorzaakt (haart- en vaatziekten) en dat we aan andere ziektes (zoals kanker) maar niks meer hoeven te doen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 18:26 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp vind jij het flauw van mij om voorbeelden aan te halen die een veel grotere bedreiging voor je gezondheid vormen dan ik en mijn cigaretje ?
Zolang ik als roker een behandeling als tweederangs burger krijgt, niet rokers mij als een stuk vuil aankijken, belachelijke wetgeving is waardoor ik zelf niet op openbare plekken in de buitenlucht mag roken (stations), ziekenzorg word ontzegt voor rokers omdat het toch hun schuld is, rokerscoupe's worden verwijderd uit de treinen,... enz... zolang heb ik een arrogante houding tegen over arrogante niet rokers.quote:Op dinsdag 6 december 2005 22:59 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee, ik zou het graag verboden zien vanwege de arrogante houding van vele rokers ten opzichte van niet-rokers. Met het roken in de kroeg heb ik zelf niet zo heel veel problemen.
Welke statistiek is er in het voordeel van rokers dan?quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:28 schreef Litpho het volgende:
Ja, gek he. Ik zou het als roker ook zat worden om op elke straathoek geconfronteerd te worden met een schuimbekkende antiroker die niet vatbaar is voor enig gevoel van rede, compromis of statistiek.
Compleet doorgeslagen.
De statistiek dat een vleugje sigarettenrook niet automatisch en onherroepelijk kanker veroorzaakt, een absolutisme waar de echte antiroker nog wel eens schuimbekkend mee wil schermen.quote:Op woensdag 7 december 2005 11:04 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Welke statistiek is er in het voordeel van rokers dan?
Zo man , poe hee dat is een originelequote:Op woensdag 7 december 2005 11:32 schreef k3vil het volgende:
van roken naar pijpen, dat vink nie erg
quote:Op woensdag 7 december 2005 10:58 schreef Monus het volgende:
[..]
Zolang ik als roker een behandeling als tweederangs burger krijgt, niet rokers mij als een stuk vuil aankijken, belachelijke wetgeving is waardoor ik zelf niet op openbare plekken in de buitenlucht mag roken (stations)
quote:, ziekenzorg word ontzegt voor rokers omdat het toch hun schuld is, rokerscoupe's worden verwijderd uit de treinen,
Niks hetze. We willen onze lucht terug!quote:... enz... zolang heb ik een arrogante houding tegen over arrogante niet rokers.
Ik was werkelijk verbaast naar de hetze tegenover rokers toen ik weer eventjes in nederland was.
Op zich valt dat wel mee hoor. Mensen die tot hun negentigste blijven roken worden gemiddeld een stuk ouder dan mensen die er voor hun vijftigste mee stoppen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:12 schreef DrXLTrouble het volgende:
Dat is ook een goede verdraaiing van de feiten.quote:Op woensdag 7 december 2005 12:09 schreef thabit het volgende:
[..]
Op zich valt dat wel mee hoor. Mensen die tot hun negentigste blijven roken worden gemiddeld een stuk ouder dan mensen die er voor hun vijftigste mee stoppen.
haha een hele mooie thabitquote:Op woensdag 7 december 2005 12:09 schreef thabit het volgende:
[..]
Op zich valt dat wel mee hoor. Mensen die tot hun negentigste blijven roken worden gemiddeld een stuk ouder dan mensen die er voor hun vijftigste mee stoppen.
iedere persoon die sterft aan de gevolgen van meeroken is er een teveel. Andere mensen laten sterven voor jouw slechte gewoonte is gewoon asociaal.quote:Op woensdag 7 december 2005 11:01 schreef Monus het volgende:
[..]
propaganda
Alsof dit ooit nauwkeurig onderzocht kan worden.![]()
Het is nooit bewezen dat meeroken schadelijk is.quote:Op woensdag 7 december 2005 12:47 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
iedere persoon die sterft aan de gevolgen van meeroken is er een teveel. Andere mensen laten sterven voor jouw slechte gewoonte is gewoon asociaal.
De meeste gewone niet-rokers vallen wel mee in mijn omgeving (inclusief mijzelf, al zeg ik het zelf).quote:Op woensdag 7 december 2005 13:06 schreef nikk het volgende:
Hoe komt het toch dat de ex-rokers toch van die ontzettende verzuurde niet boeiende ongezellige mensen zijn?
Het is natuurlijk een drogreden om een ander probleem er bij te halen. Deze discussie gaat over roken en niet over CO2 en als meeroken schadelijk is lijkt het me niet raar dat daar wat aan gedaan wordt. Aan CO2uitstoot moet ook wat worden gedaan, maar het is niet óf óf.quote:Op dinsdag 6 december 2005 18:26 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nu ben ik zelf een ex-roker, nouja... min of meer, maar ik kan me toch niet voorstellen dat ik zo zal worden...quote:Op woensdag 7 december 2005 13:07 schreef Litpho het volgende:
[..]
De meeste gewone niet-rokers vallen wel mee in mijn omgeving (inclusief mijzelf, al zeg ik het zelf).
ik ben vandaag begonnen met stoppen... nu eerst minder roken en dan gewoon helemaal kappen...quote:Op dinsdag 6 december 2005 14:50 schreef ErwinRommel het volgende:
*knip*
Roken jullie nu ook daadwerkelijk minder? Of is dat "propaganda" van overheidswege?
Geconfronteerd worden met je oude zwakheden maakt veel mensen (en blijkbaar ben jij een uitzondering) uncoolquote:Op woensdag 7 december 2005 13:11 schreef nikk het volgende:
[..]
Nu ben ik zelf een ex-roker, nouja... min of meer, maar ik kan me toch niet voorstellen dat ik zo zal worden...
Misschien is het wel waar dat roken cool maakt
ik zou niet weten hoe je erbij komt. In mijn vriendengroep zitten zat niet-rokers, waaronder ik. En het interesseert ze/mij echt niet of iemand rookt. Er zijn maar 2 mensen die ik ken die thuisblijven door het roken in de kroeg. Maar dat komt door longaandoeningen en niet omdat ze er zo fervent tegen zijn. Maar er zijn mensen die dat wel interesseert en die worden voor zeikerds uitgemaakt als ze aan mensen vragen om ergens anders te roken.quote:Op woensdag 7 december 2005 13:06 schreef nikk het volgende:
Hoe komt het toch dat de niet-rokers toch van die ontzettende verzuurde niet boeiende ongezellige mensen zijn?
waarom stop je niet gelijk helemaalquote:Op woensdag 7 december 2005 13:14 schreef vamos1 het volgende:
[..]
ik ben vandaag begonnen met stoppen... nu eerst minder roken en dan gewoon helemaal kappen...
moet wel zeggen dat ik nu ik dit type, enorm zin heb in een peukie hahaha
Al zou dat wel zo zijn dan nog valt het met het aantal longkankerpatienten nog wel mee. Volgens het RIVM leiden er per 1000 man 1,82 aan longkanker dus zelfs al zou je van meeroken 80% meer kans op longkanker hebben dan blijft het risico vrijwel nihil. (bij vrouwen ligt de kans nog lager)quote:Op woensdag 7 december 2005 13:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Het is nooit bewezen dat meeroken schadelijk is.
Ik ken een vrouw die bijna overleden is door meeroken, ok, ze had al slechte bloedvaten enzo. Maar degene die beweren dat mee roken niet schedelijk is zijn echt heel erg dom. Ga maar eens naar het ziekenhuis foto`s bekijken van mensen die (mee)roken.quote:Op woensdag 7 december 2005 13:22 schreef Chewie het volgende:
l zou dat wel zo zijn dan nog valt het met het aantal longkankerpatienten nog wel mee. Volgens het RIVM leiden er per 1000 man 1,82 aan longkanker dus zelfs al zou je van meeroken 80% meer kans op longkanker hebben dan blijft het risico vrijwel nihil. (bij vrouwen ligt de kans nog lager)
Dus jij laat de auto staan, gaat niet met het OV, gebruikt nauwelijks elektra en doucht alleen met koud water zonderr shampoo en badschuim?quote:Op woensdag 7 december 2005 13:27 schreef frankium het volgende:
[..]
Ik ken een vrouw die bijna overleden is door meeroken, ok, ze had al slechte bloedvaten enzo. Maar degene die beweren dat mee roken niet schedelijk is zijn echt heel erg dom. Ga maar eens naar het ziekenhuis foto`s bekijken van mensen die (mee)roken.
* frankium heeft een hekel aan mensen die ontkennen dat roken schadelijk is.
Ik vind het prima dat mensen roken, maar wees dan ook eerlijk tegenover jezelf. Zeg gewoon dat je gezondheid niet belangrijk voor je is. Ga geen feiten verdraaien.
Cijfermatig gezien blijft de kans nihil waarmee ik dus zeker niet ontken dat roken schadelijk is. Bron RIVM zoals je ook al had kunnen lezen.quote:Op woensdag 7 december 2005 13:27 schreef frankium het volgende:
[..]
Ik ken een vrouw die bijna overleden is door meeroken, ok, ze had al slechte bloedvaten enzo. Maar degene die beweren dat mee roken niet schedelijk is zijn echt heel erg dom. Ga maar eens naar het ziekenhuis foto`s bekijken van mensen die (mee)roken.
Ik vind het prima dat mensen roken, maar wees dan ook eerlijk tegenover jezelf. Zeg gewoon dat je gezondheid niet belangrijk voor je is. Ga geen feiten verdraaien.
na 10jaar roken (ja ik weet ook wel dat ik pas 23 ben) is dat niet zo makkelijk meer...quote:Op woensdag 7 december 2005 13:21 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
waarom stop je niet gelijk helemaalik ken ook mensen die zeggen steeds dat ze volgende week gaan stoppen
dat anti heb ik gelukkig niet (al eens vaker gestopt) en mijn probleem is dat ik sigarettenrook verdomd lekker vind ruiken (ook nog nadat ik bv een maand gestopt ben)..quote:Op woensdag 7 december 2005 13:23 schreef frankium het volgende:
Het is wel vaak zo dat ex-rokers vaak erg anti worden. Ze gaan dan pas inzien hoe erg het stinkt en het schijnt dat ze dat ook erger gaan ruiken ofzo.
Nadat ik gestopt ben met roken jump ik eerst onder de douche na het stappen, dat deed ik toen ik zelf nog wel rookte pas de volgende dag. Maar ik ben nog even gezellig![]()
quote:Op woensdag 7 december 2005 13:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Het is nooit bewezen dat meeroken schadelijk is.
Nog maar een keer dan:quote:Op woensdag 7 december 2005 13:32 schreef Klummie het volgende:
[..]
Dus jij laat de auto staan, gaat niet met het OV, gebruikt nauwelijks elektra en doucht alleen met koud water zonderr shampoo en badschuim?
Als we daadwerkeljk willen dat onze lucht schoner wordt zulen we al deze dingen moeten laten, dus ga je gang.
Mij interresseert het geen reet dus![]()
quote:Op woensdag 7 december 2005 13:09 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een drogreden om een ander probleem er bij te halen. Deze discussie gaat over roken en niet over CO2 en als meeroken schadelijk is lijkt het me niet raar dat daar wat aan gedaan wordt. Aan CO2uitstoot moet ook wat worden gedaan, maar het is niet óf óf.
de discussie gaat over niet-roken..... en dat er steeds meer mensen niet roken...quote:Deze discussie gaat over roken en niet over CO2
Voorbijgaand aan het feit dat de inkomsten aan accijns nog steeds tegen de kosten aan behandeling van rokerskwaalthjes opwegenquote:Op woensdag 7 december 2005 14:56 schreef dVTB het volgende:
de kosten die we aan gezondheidszorg kwijt zijn.
Dat geld komt hoe dan ook toch wel in de economie hoorquote:Op woensdag 7 december 2005 14:58 schreef Litpho het volgende:
[..]
Voorbijgaand aan het feit dat de inkomsten aan accijns nog steeds tegen de kosten aan behandeling van rokerskwaalthjes opwegen.
En ook nog een bewonderaar van Erwin Rommel! Ik vind jou echt wel stoer!quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:29 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Hier hebben we bv verteerde longen, rotte gebitten, dode ratten (sommige bestandsdelen zou men ook in ongediertebestrijdingsmiddelen gebruiken), kuchende kinderen ed op de pakjes van sigaretten staan.
het doet me echter niets.
Ik schreef: "Als het aantal rokers daalt, is dat bijzonder goed nieuws voor de volksgezondheid en de kosten die we aan gezondheidszorg kwijt zijn." Dat lijkt me volledig waar. Accijnzen zie ik als bijzaak ten opzichte van een begrip als gezondheid dat je feitelijk niet in geld kunt uitdrukken. Overigens marginaliseer je 'rokerskwaaltjes' nogal. Je praat over zaken als kanker en hartproblemen: twee van de grootste doodsoorzaken in dit land. De term 'kwaaltjes' vind ik misplaatst en zelfs bijna kwetsend.quote:Op woensdag 7 december 2005 14:58 schreef Litpho het volgende:
Voorbijgaand aan het feit dat de inkomsten aan accijns nog steeds tegen de kosten aan behandeling van rokerskwaalthjes opwegen.
Tevens twee zaken die lang niet alleen door roken worden veroorzaakt. Mijn tegenwicht is tegen de mensen die elke roker beschouwen als een asociale hond die niets liever doet dan andere mensen de dood in helpen, terwijl de risicoverhoging van meeroken dusdanig klein is dat het nog steeds moeilijk is om hem exact te bepalen (en als die verhoging groter was, dan was dat wel gelukt).quote:Op woensdag 7 december 2005 16:28 schreef dVTB het volgende:
Je praat over zaken als kanker en hartproblemen: twee van de grootste doodsoorzaken in dit land.
kwestie van, kom we stoppen de TS in een hokje en generaliseren verder elke andere roker die bestaat... het zijn allemaal onnadenkende mensen die ontkennen dat anderen last hebben van hun rookquote:Op woensdag 7 december 2005 14:56 schreef dVTB het volgende:
Ik snap niet dat topicstarter het bericht 'Rokers worden zeldzamer' verwelkomt met eenin plaats van een
Het zegt denk ik iets over de ontkenningsfase waar hij in zit, zoals rokers ook vrijwel altijd ontkennen dat anderen last hebben van hun rook. Ze trekken dan vergelijkingen met het eten van hamburgers, of wat dan ook...
Als het aantal rokers daalt, is dat bijzonder goed nieuws voor de volksgezondheid en de kosten die we aan gezondheidszorg kwijt zijn.
kijk en deze houding is nou juist wat me stoort. Roken is dodelijk. En de rook die je uitademt daar zitten dezelfde kankerverwekkende stoffen in. En zelfs als je dat niet boeit, boeien je die mensen die een chronische longaandoening hebben en dus niet bij een roker in de buurt kunnen zijn dan ook niet?quote:Op woensdag 7 december 2005 17:00 schreef Litpho het volgende:
[..]
Tevens twee zaken die lang niet alleen door roken worden veroorzaakt. Mijn tegenwicht is tegen de mensen die elke roker beschouwen als een asociale hond die niets liever doet dan andere mensen de dood in helpen, terwijl de risicoverhoging van meeroken dusdanig klein is dat het nog steeds moeilijk is om hem exact te bepalen (en als die verhoging groter was, dan was dat wel gelukt).
Voel je vooral verongelijkt en moreel gerechtvaardigd wat je wil, mij stoor je er niet mee.
wat zijn je argumenten dan? de generalisatie dat elke roker ontkent dat anderen er last van hebben en daarmee in ontkenningsfase zit??quote:Op woensdag 7 december 2005 17:13 schreef dVTB het volgende:
Kijk, ik heb het dus niet nodig om te gaan schelden. Het lukt mij wel met argumenten, die overigens slechts bevestigd zie door jullie opstelling: ontkenningsfase (kort samengevat).
oké ik als roker begrijp dat je last ervan hebt....1 argument naar de klote....quote:rokers ook vrijwel altijd ontkennen dat anderen last hebben van hun rook. Ze trekken dan vergelijkingen met het eten van hamburgers, of wat dan ook...
dus iedereen moet stoppen met roken omdat het schadelijk is voor hunzelf en anderen?quote:Op woensdag 7 december 2005 17:17 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
kijk en deze houding is nou juist wat me stoort. Roken is dodelijk. En de rook die je uitademt daar zitten dezelfde kankerverwekkende stoffen in. En zelfs als je dat niet boeit, boeien je die mensen die een chronische longaandoening hebben en dus niet bij een roker in de buurt kunnen zijn dan ook niet?
Dus? heb ik dat gezegd? Iedereen moet zelf weten of ze roken. Maar je kunt wel rekening houden met anderen, en dus niet zoals Litphoquote:Op woensdag 7 december 2005 17:43 schreef vamos1 het volgende:
[..]
dus iedereen moet stoppen met roken omdat het schadelijk is voor hunzelf en anderen?
net als auto's dus eigenlijken nou niet zeggen dat er veel minder schadelijke stoffen vrijkomen van auto's dan van sigaretten....
quote:en nee... ik praat het niet goed... ik probeer zelf te stoppen... maar wat een ander doet maakt ie maar lkkr zelf uit.. daar bemoei ik me niet mee...ik ga ook geen beschuldigingen uiten op rokers in het algemeen zoals ik nu al veel gehoord heb, niet alleen op dit topic...
ook hoor ik vaak dat de ex-rokers nog veel erger huilen over rokers..
dus nu hoop ik maar dat de huilers hier ex-rokers zijn
Wat mij stoort is dat diverse pogingen tot rookvrije horeca tenonder zijn gegaan vanwege gebrek aan klandizie, maar er plotseling wel draagvlak bestaat om alles wettelijk rookvrij te verklaren. Die bemoeizucht en wens om de eigen moraal wettelijk af te dwingen, ook van mensen die eventueel best in een zgn. rookkroeg willen zitten is hetgene wat mij tegen de borst stuit.quote:Op woensdag 7 december 2005 17:17 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
kijk en deze houding is nou juist wat me stoort. Roken is dodelijk. En de rook die je uitademt daar zitten dezelfde kankerverwekkende stoffen in. En zelfs als je dat niet boeit, boeien je die mensen die een chronische longaandoening hebben en dus niet bij een roker in de buurt kunnen zijn dan ook niet?
nee oké dat vatte ik dan denkik een beetje verkeerd op hehe..quote:Op woensdag 7 december 2005 18:20 schreef DionysuZ het volgende:
Dus? heb ik dat gezegd? Iedereen moet zelf weten of ze roken. Maar je kunt wel rekening houden met anderen, en dus niet zoals Litpho
wat doen wij, rokende uitgaanspersonen in die leeftijdscategorie, om dit tegen te houden ofzo? ik heb nog maar weinig mensen zien protesteren op de dam,..quote:Op woensdag 7 december 2005 18:22 schreef Stansfield het volgende:
De reden dat er volgens mij nog geen rookvrije horeca is, is dat er misschien in totaliteit minder rokers zijn. Maar in de leeftijdscatagorie die uitgaat zijn er nog wel genoeg rokers die dat tegenhouden dus.
Beetje jammer. Lijkt me super relaxed uitgaan zonder dat al je kleren naar de rook stinken en je haren de volgend edag onder de douche nog stinken naar rook.
quote:Op woensdag 7 december 2005 18:33 schreef Litpho het volgende:
[..]
Wat mij stoort is dat diverse pogingen tot rookvrije horeca tenonder zijn gegaan vanwege gebrek aan klandizie, maar er plotseling wel draagvlak bestaat om alles wettelijk rookvrij te verklaren. Die bemoeizucht en wens om de eigen moraal wettelijk af te dwingen, ook van mensen die eventueel best in een zgn. rookkroeg willen zitten is hetgene wat mij tegen de borst stuit.
Het risico van meeroken is meetbaar, en er moeten mogelijkheden te over zijn om dat te ontwijken, volledig mee eens. Mijn bezwaar was tegen de mensen die direct doorslaan naar "ik mag nooit en dan ook nooit en dan ook nooit het risico lopen ook maar in de buurt te komen van een vleugje sigarettenrook en dus zijn er geen alternatieven en moet alles rookvrij".
Hierboven al zijdelings vermeld maar ik zal het herhalen voor de goede orde: Ik ben een niet-roker en niet eens een ex-roker.
1 oplossingquote:Op woensdag 7 december 2005 19:13 schreef vamos1 het volgende:
[..]
wat doen wij, rokende uitgaanspersonen in die leeftijdscategorie, om dit tegen te houden ofzo? ik heb nog maar weinig mensen zien protesteren op de dam,..
waarom het dan niet zo is?
Omdat zo'n kroeg dan geen reet verdient.. aangezien 9vande10 rokers geen zin hebben om midden in de winter buiten te gaan staan om te roken![]()
En dit is waarom een niet-rook café niet werkt zonder vergunningen. Dan ben je met een groep waar een aantal niet-rokers tussen zitten. Maar goed, die hebben zich maar aan te passen want de rest wil wel roken en ze gaan heus niet alleen in die ene kroeg hangen.quote:en daarnaast... als ik met mijn vrienden (50% rokers) ga stappen en er is een niet-rook-disco/kroeg/bar... dan gaan we daar dus mooi niet heen, want dan kunnen we net zo goed buiten gaan staan met zijn allen, aangezien er altijd wel iemand aan het roken is...
Geen nut, bovenstaande reden.quote:de kroeg opsplitsen in roken/niet-roken,...tja... de zinloosheid hiervan zie je zelf toch wel van in
Teer reageert met zuurstof. Hoe langer die teer (in gasvorm) in de lucht blijft,quote:Op woensdag 7 december 2005 13:27 schreef frankium het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 7 december 2005 20:38 schreef djenneke het volgende:
Ik ben juist steeds meer gaan roken
(maar laatste tijd weer wat minder
Jaquote:
Bij TNO is er een onderzoek gedaan bij ratten in opdracht van Stichting Zonnebloem. De ratten die vet aten en rook inhaleerden leefden langer dan de ratten die een gezonde leefstijl hadden.quote:Op woensdag 7 december 2005 13:27 schreef frankium het volgende:
quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:00 schreef Roellio het volgende:
Ik ben niet verslaafd, ik kan stoppen wanneer ik wil!
Dat heeft inderdaad totaal geen zin. Het is allang uitgewezen dat als je geen twee compleet aparte ventilatiesystemen hebt dat de schadelijke stoffen middels het ventilatiesysteem gewoon in het niet-rokers gedeelte terecht komt.quote:Op woensdag 7 december 2005 19:13 schreef vamos1 het volgende:
de kroeg opsplitsen in roken/niet-roken,...tja... de zinloosheid hiervan zie je zelf toch wel van in
Neuh. Hier in Amerika schreeuwden ze in de staten waar een algeheel rookverbod werd afgekondigd ook moord en brand, etc. Maar in de werkelijkheid werd de omzet van restaurants alleen maar beter omdat gezinnen nu veel vaker kwamen, en de omzet van cafe's en clubs is niet naar beneden gegaan.quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:17 schreef ErwinRommel het volgende:
Appels en peren. Ten eerste wordt de uitstoot van CO2 veroorzaakt door de motor (letterlijk) van de economie van een westers land. Je kunt niet zomaar alle kolencentrales en auto's stilleggen en hopen dat het goedkomt. Dat moet je om de economie op peil te houden stapje voor stapje doen, en langzaam maar zeker doen we dat ook. Roken kun je veel makkelijker uit de maatschapij halen dan de CO2 uitstoot.quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:44 schreef Hathor het volgende:
De uitstoot van CO2 in de industrie word ons fataal over 100 jaar als er niet snel wat verandert, maar nee joh, gewoon je beschuldigende vinger naar de roker blijven uitsteken, en net doen alsof zij al het leed in de wereld veroorzaken.![]()
Gezellig in de discotheek en kroegquote:Op woensdag 7 december 2005 23:43 schreef maartena het volgende:
[..]
Neuh. Hier in Amerika schreeuwden ze in de staten waar een algeheel rookverbod werd afgekondigd ook moord en brand, etc. Maar in de werkelijkheid werd de omzet van restaurants alleen maar beter omdat gezinnen nu veel vaker kwamen, en de omzet van cafe's en clubs is niet naar beneden gegaan.
quote:Op donderdag 8 december 2005 01:13 schreef WeirdMicky het volgende:
Gezellig in de discotheek en kroeg
Mijn god. ratten die vet aten én rook inhaleerden?quote:Op woensdag 7 december 2005 22:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Bij TNO is er een onderzoek gedaan bij ratten in opdracht van Stichting Zonnebloem. De ratten die vet aten en rook inhaleerden leefden langer dan de ratten die een gezonde leefstijl hadden.
Kosten van het onderzoek: 1 miljoen gulden.
De eindbestemming van het rapport die opgesteld is door TNO: het vierkante archief.
Denk je nu echt dat een organisatie die tegen roken is, dit soort rapporten gaat publiceren? Denk eens even na. Met tig anti-rook organisaties gesteund met financiėle middelen van de overheid is het niet meer dan logisch dat roken slecht in de media komt, tegenover een aantal pro-rook bewegingen die geen cent te makken hebben.
Ben jij zo'n recalcitrante stijfkop dan?quote:Op woensdag 7 december 2005 21:39 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ja
Met de toename van de anti-rook campagnes, ben ik juist steeds meer gaan roken.
Snap jij hem nu ook?
Vervelend voor je zeg...quote:Op woensdag 7 december 2005 21:39 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ja
Met de toename van de anti-rook campagnes, ben ik juist steeds meer gaan roken.
Nee, maar iedere keer als ik zo'n campagne zie op t.v. of een billboard, krijg ik trek in een sigaret. Ze herinneren me alleen maar aan een lekker peukie.quote:Op donderdag 8 december 2005 10:22 schreef WAT het volgende:
[..]
Ben jij zo'n recalcitrante stijfkop dan?
Wat ik rook kost 5 euro per stokjequote:Op donderdag 8 december 2005 20:20 schreef maartena het volgende:
Wat kosten sigaretten tegenwoordig? EUR 4.60 voor een pakje van 25? Dus dat is bijna 20 eurocent per cigaret. En meer dan 10 oud-hollandse guldens voor een pakje peuken.....
Is het dat echt nog wel waard?
Bij een verslaving is de prijs niet zo relevant, als de verslaving maar uitgeoefend kan worden.quote:Op donderdag 8 december 2005 20:20 schreef maartena het volgende:
Wat kosten sigaretten tegenwoordig? EUR 4.60 voor een pakje van 25? Dus dat is bijna 20 eurocent per cigaret. En meer dan 10 oud-hollandse guldens voor een pakje peuken.....
Is het dat echt nog wel waard?
De CO2 discussie is natuurlijk niet relevant, het fijn stof dat ondermeer door dieselmotoren veroorzaakt wordt wel. Mensen die aan asthma lijden kunnen sigarettenrook vermijden, met fijn stof is dit ondoenlijk. Een onderzoek door VROM geeft aan dat in Rijnmond jaarlijks 1450 mensen vroegtijdig sterven als gevolg van fijn stof. Ander onderzoek zet het jaarlijkse aantal sterfgevallen in Nederland op tien- tot vijftienduizend.quote:Op woensdag 7 december 2005 23:54 schreef maartena het volgende:
[..]
Appels en peren. Ten eerste wordt de uitstoot van CO2 veroorzaakt door de motor (letterlijk) van de economie van een westers land. Je kunt niet zomaar alle kolencentrales en auto's stilleggen en hopen dat het goedkomt. Dat moet je om de economie op peil te houden stapje voor stapje doen, en langzaam maar zeker doen we dat ook. Roken kun je veel makkelijker uit de maatschapij halen dan de CO2 uitstoot.
Ten tweede is CO2 van een compleet andere chemische samenstelling dan de sigaret. De rook van een sigaret is veel gevaarlijker, meer geconcentreerd, en vernietigd LETTERLIJK je longen. Ik kan de plaatjes van een stadszwerver longen en een rokers long wel weer opzoeken, maar ga er nu maar vanuit dat roken vele malen schadelijker is voor de gezondheid dan uitlaatgassen.
[..]
bronquote:De werkwijze in Nederlandse ziekenhuizen leidt ertoe dat menselijke fouten daar bij patiėnten
volgens de best beschikbare cijfers elf doden per dag eisen (Inspectie voor de Gezondheidszorg,
2000; Baan et al., 2001).
Concreet betekent dat dat in een groep van vijftig vriend(inn)en en familieleden gemiddeld één
iemand overlijdt, twee į drie mensen permanent invalide worden, veertien tijdelijk invalide en een
onbekend aantal mensen andere gezondheidsschade ondervindt. Een ernstig voorbeeld van
andere gezondheidsschade is een paar jaar korter leven na orgaanschade als gevolg van een
verkeerd medicijn.
Gepsproken als een ware born again Christianquote:Op donderdag 8 december 2005 19:19 schreef LENUS het volgende:
ik als ex-roker zou rookvrije horeca zeer toejuichenOok in de tijd als roker vond ik dit al, schone kleren en geen stinkend haar meer. Die peuken zijn ook niet zo lekker, zit je de ene na de andere sigaret op de steken zonder er echt van te "genieten".
Alsof jij meerdere van die dingen per dag opsteekt.quote:Op donderdag 8 december 2005 20:30 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Wat ik rook kost 5 euro per stokje
Je hebt ook veel minder keuze wanneer het gaat om de uitstoot van CO2 en/of Dieselstofdeeltjes. Ten eerste is de uitstoot hiervan op dit moment nog kritiek voor onze, en in principe de hele wereld economie. Je kunt niet van de een op de andere dag het complete logistieke en industriele netwerk omvormen tot een economie waarbij de uitstoot van CO2 en dieselstofdeeltjes tot een minimum beperkt is. Zeker in de vrachtindustrie waar boten, vrachtautos en goederentreinen vaak op diesel rijden, en de oliegestookte electriciteitscentrales ook vrolijk meedoen.quote:Op donderdag 8 december 2005 23:25 schreef Doderok het volgende:
De CO2 discussie is natuurlijk niet relevant, het fijn stof dat ondermeer door dieselmotoren veroorzaakt wordt wel. Mensen die aan asthma lijden kunnen sigarettenrook vermijden, met fijn stof is dit ondoenlijk. Een onderzoek door VROM geeft aan dat in Rijnmond jaarlijks 1450 mensen vroegtijdig sterven als gevolg van fijn stof. Ander onderzoek zet het jaarlijkse aantal sterfgevallen in Nederland op tien- tot vijftienduizend.
Misschien een geval van appels met peren vergelijken, maar wat ik hieruit besluit: de overheid is selectief in z'n bezorgdheid om het welzijn van de burger.
Kan jij wel lezen? Mijn mening is altijd hetzelfde gebleven, ongeacht of ik nu rook of nietquote:Op vrijdag 9 december 2005 00:36 schreef nikk het volgende:
[..]
Gepsproken als een ware born again Christian
Blijf me verbazen hoe achterlijk ex-rokers zijn in dit soort discussies. Ik mag toch hopen dat ik dergelijk onzin nooit zal uitkramen...
Ik quotte per ongeluk jouw post, die reactie was niet voor jou bedoeld.quote:Op vrijdag 9 december 2005 00:44 schreef LENUS het volgende:
[..]
Kan jij wel lezen? Mijn mening is altijd hetzelfde gebleven, ongeacht of ik nu rook of niet.
gelukkig wel anders kon ik het nooit betalenquote:Op vrijdag 9 december 2005 00:37 schreef nikk het volgende:
[..]
Alsof jij meerdere van die dingen per dag opsteekt.![]()
Waarschijnlijk rook je er hooguit een per week ofzo.
Dat zijn andere zaken die buiten het roken omgaan. Jij probeert doormiddel van drogredenen het roken te baggetaliseren en dat terwijl het hier juist gaat om het roken. Maar dat maakt niet uit, rokers en cognitieve dissonantiequote:Op vrijdag 9 december 2005 00:48 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik quotte per ongeluk jouw post, die reactie was niet voor jou bedoeld.
Al hoewel je reactie hiervoor nergens op slaat.
Misschien zou je harde muziek ook maar moeten verbieden in discotheken. Levert toch alleen hoorproblemen op. Laten we meteen ook maar alle drank in de horeca ook maar verbieden. Al die dronken feestgangers die mensen molesteren op straat, vandalisme plegen, etc. En wat te denken van de mensen die drinken en dan gaan rijden?
Ik probeerde alleen maar aan te tonen hoe ridicuul de argumenten van anti-rookfundamentalisten zijn.quote:Op vrijdag 9 december 2005 00:56 schreef LENUS het volgende:
[..]
Dat zijn andere zaken die buiten het roken omgaan. Jij probeert doormiddel van drogredenen het roken te baggetaliseren en dat terwijl het hier juist gaat om het roken. Maar dat maakt niet uit, rokers en cognitieve dissonantieIk als ex-roker heb ook dat soort drog-redenen de wereld in gehopen.
Precies.quote:Hoe dan ook, wie wil roken moet dat vooral doen en ik zal er geen kroeg minder om bezoeken. Iedereen moet de vrijheid hebben zijn peukie te kunnen opsteken.
Maatschappelijke acceptatie me reet. Een groot deel van het publiek in de horeca rookt.quote:Alleen is het zo, dat roken maatschappelijk gewoon wat minder geaccepteerd wordt in vergelijking met een paar jaar geleden.
Bezoek een anti-rookfeestje ofzo. Verneuk alleen niet het uitgaansleven voor velen door die anti-rookwaanzin iedereen door zijn of haar strot te rammen.quote:En zoals gezegd, een keertje niet doorrookt thuiskomen lijkt me ook wel prima
idd drogredenen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 00:56 schreef LENUS het volgende:
[..]
Dat zijn andere zaken die buiten het roken omgaan. Jij probeert doormiddel van drogredenen het roken te baggetaliseren en dat terwijl het hier juist gaat om het roken. Maar dat maakt niet uit, rokers en cognitieve dissonantieIk als ex-roker heb ook dat soort drog-redenen de wereld in gehopen.
Jij niet, ik niet, maar zat mensen met een longaandoening wel.quote:Hoe dan ook, wie wil roken moet dat vooral doen en ik zal er geen kroeg minder om bezoeken.
quote:Iedereen moet de vrijheid hebben zijn peukie te kunnen opsteken.
Lijkt me ook prima.quote:Alleen is het zo, dat roken maatschappelijk gewoon wat minder geaccepteerd wordt in vergelijking met een paar jaar geleden.
En zoals gezegd, een keertje niet doorrookt thuiskomen lijkt me ook wel prima![]()
Gelijk vliegen er woorden als anti-rookfeestje en fundamentalist om de oren als je maar een klein beetje kritiek hebtquote:Op vrijdag 9 december 2005 01:03 schreef nikk het volgende:
Bezoek een anti-rookfeestje ofzo. Verneuk alleen niet het uitgaansleven voor velen door die anti-rookwaanzin iedereen door zijn of haar strot te rammen.
Nu ben ik zelf gestopt (min of meer), maar roken+drinken en uitgaan hoort gewoon bij elkaar.
Van hetzelfde kaliber als de anti-rook argumenten.quote:
quote:Jij niet, ik niet, maar zat mensen met een longaandoening wel.
Mensen die anderen het roken willen ontnemen in horeca maken mij inderdaad erg kwaad.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:12 schreef LENUS het volgende:
[..]
Gelijk vliegen er woorden als anti-rookfeestje en fundamentalist om de oren als je maar een klein beetje kritiek hebtHet is alsof je aan de voederbak van een hongerige doberman komt
Maar goed, ik geloof dat dit in 2008 realiteit gaat worden. Een aantal vrienden van mij die ook nog roken juichen dit ook toe
![]()
quote:Op dinsdag 6 december 2005 14:50 schreef ErwinRommel het volgende:
Rokers steeds zeldzamer
BRUSSEL - De hogere accijns en waarschuwende teksten blijken ook buitenlandse rokers echt af te schrikken. Belgische rokers kochten dit jaar 110 miljoen sigaretten minder dan vorig jaar. In Luxemburg, waar sigaretten flink goedkoper zijn, worden dit jaar ruim 800 miljoen sigaretten minder verkocht, meldde de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws dinsdag.
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kochten Nederlanders in 2004 al 12 procent sigaretten en 8 procent minder shag dan een jaar eerder. Een deel van de rokers blijkt overigens uit te wijken naar illegale sigaretten: de politie legt steeds vaker de hand op accijnsloze pakjes.
De Europese Unie wil de waarschuwingen op de pakjes sigaretten nog opvoeren. De EU-landen zijn gevraagd foto's van teerlongen en een kankertumor te plaatsen op de pakjes.
----------------------------------------------------
Waardoor die zeikerige niet-rokers weer gaan klagen dat je meer vrije tijd/pauze krijgt...quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:21 schreef prupke het volgende:
[..]
roken op de werkplaats mag nietmeer : met als resultaat dati k in de baas zijn tijd gezellig ff afwezig ben omdat ik wil roken:)
Nu is mijn baas niet te beroerd en laat me gewoon ..met andere woorden ik krijg betaald om te roken
terwijl hun minstens een kwartier tijd nodig hebben om een klote liga of sultana te kunnen verteren...quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:23 schreef nikk het volgende:
[..]
Waardoor die zeikerige niet-rokers weer gaan klagen dat je meer vrije tijd/pauze krijgt...
http://www.who.int/inf-pr-1998/en/pr98-29.htmlquote:Additional reports have concluded that secondhand cigarette smoke is also associated with a higher risk of heart disease in non-smokers. Studies show that it causes approximately 53,000 deaths from heart disease a year in non-smokers.
http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=1213quote:passive smoking causes lung cancer in non-smokers.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3600049.stmquote:Active and passive exposure to tobacco smoke are projected to contribute to more than 400 000 deaths annually.1,2
zomaar even een greep...quote:Research published in the British Medical Journal online found a 15% higher risk of death among non-smokers who live with a smoker.
Another study showed the number of heart attack admissions in Helena, US, fell by 40% during a smoking ban.
Offtopic: terwijl hunquote:Op vrijdag 9 december 2005 01:25 schreef prupke het volgende:
[..]
terwijl hun minstens een kwartier tijd nodig hebben om een klote liga of sultana te kunnen verteren...
En de personen die nu astma krijgen omdat ze verplicht zijn te werken als de ozonconcentraties te hoog zijn, ook noodzakelijke offers om de wereldeconomie op gang te houden?quote:Op vrijdag 9 december 2005 00:38 schreef maartena het volgende:
[..]
Je hebt ook veel minder keuze wanneer het gaat om de uitstoot van CO2 en/of Dieselstofdeeltjes. Ten eerste is de uitstoot hiervan op dit moment nog kritiek voor onze, en in principe de hele wereld economie. Je kunt niet van de een op de andere dag het complete logistieke en industriele netwerk omvormen tot een economie waarbij de uitstoot van CO2 en dieselstofdeeltjes tot een minimum beperkt is. Zeker in de vrachtindustrie waar boten, vrachtautos en goederentreinen vaak op diesel rijden, en de oliegestookte electriciteitscentrales ook vrolijk meedoen.
We praten hier over een totaal ander maatschappelijk probleem dan met de sigaret. Je kunt in principe binnen nu en 10 jaar de complete tabaksindustrie laten verdwijnen bijvoorbeeld zonder echt grote gevolgen voor de economie. In het westen moeten hiervoor de belastingen enigzins aangepast worden, zoals bijv. 1% bovenop de BTW van 19 naar 20% - dat is genoeg om de belastingaccijns te dekken die je mis zou lopen, en je moet een paar duizend man per land weer opnieuw aan de bak helpen. In de 3e wereldlanden moeten mensen omgeschoold worden van tabaksproductie naar voedselproductie. En dat is eigenlijk alleen maar goed, zo kunnen we de honger in dergelijke landen beter aanpakken.
Natuurlijk is dat een ondenkbaar scenario, en zal dat ook niet snel gebeuren, maar het verbieden van roken in de horeca is in ieder geval een goede stap in de richting. Zeker voor hen die Asthma hebben.
quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:40 schreef Doderok het volgende:
Ik mag hopen dat er, indien het zo ver zou komen, nieuwe McVeigh's opstaan die de overheid een lesje leren.
Samenwonen met anderen houdt nu eenmaal risico's inquote:Op vrijdag 9 december 2005 01:27 schreef DionysuZ het volgende:
http://www.nationaljewish(...)king/secondhand.aspx
[..]
http://www.who.int/inf-pr-1998/en/pr98-29.html
[..]
http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=1213
[..]
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3600049.stm
[..]
zomaar even een greep...
waarom niet?quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:56 schreef Doderok het volgende:
[..]
Ik zal niet roken in het bijzijn van kinderen
Om geen last te krijgen met hun oudersquote:
Volgens mij ben jij stiekem jaloers dat het hen wel gelukt is te stoppen en jou niet.quote:Op vrijdag 9 december 2005 04:04 schreef Xennia het volgende:
Nee, zal er geen peuk minder om roken. Sterker nog, ik voel me geroepen alle niet-rokers uit te roken en dan met name de zeikerige niet-rokers die vroeger zelf wel rookten.
Die laatste groep is 't ergste. Inderdaad, uitroken is 't enige wat erop zit. Uitroken en alle deuren en ramen goed dichthouden.quote:Op vrijdag 9 december 2005 04:04 schreef Xennia het volgende:
Nee, zal er geen peuk minder om roken. Sterker nog, ik voel me geroepen alle niet-rokers uit te roken en dan met name de zeikerige niet-rokers die vroeger zelf wel rookten.
quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:52 schreef ASroma het volgende:
jij betaalt maandelijks een super groot bedrag aan sigaretten, je verkloot je gezondheid, iedereen ruikt je op een kilometer afstand, je gebit is vaak een fietsenstalling, je conditie is een manke bejaarde, je bent vaak die ene persoon die staat te neuroten omdat ie nicotine gebrek heeft, je humeur is er van afhankelijk, vaak vindt je het niet eens lekker, je staat als een hoer voor een gebouw te leuten, je hebt last van een irritant rokers hoesje met een lekker slijm roggel geluid
waarom zou een normaal rationeel denkend mens roken?
11.10¤ voor drie pakjes Ajja17 tabakquote:Op vrijdag 9 december 2005 12:52 schreef ASroma het volgende:
jij betaalt maandelijks een super groot bedrag aan sigaretten
Wat weet jij dat mijn dokter niet weet?quote:, je verkloot je gezondheid,
Dat is fysisch onmogelijkquote:iedereen ruikt je op een kilometer afstand,
Een witter dan witte fietsenstalling danquote:je gebit is vaak een fietsenstalling,
Hartslag in rust: 60; kan nog steeds 3m 20s mijn adem inhoudenquote:je conditie is een manke bejaarde
bij bepaalde stoffen heb ik dat soms, maar daar hoort nicotine niet bijquote:, je bent vaak die ene persoon die staat te neuroten omdat ie nicotine gebrek heeft
welnee johquote:, je humeur is er van afhankelijk,
ik rook enkel als ik het lekker vindquote:vaak vindt je het niet eens lekker,
gewoon het raam openquote:je staat als een hoer voor een gebouw te leuten,
je hebt iemand anders voor denk ikquote:je hebt last van een irritant rokers hoesje met een lekker slijm roggel geluid
omdat nicotine hersencellen beschermt en de kans op Alzheimer en Parkinson vermindert.quote:waarom zou een normaal rationeel denkend mens roken?
Overigens is wel degelijk bewezen dat nicotine helpt tegen (symptomen van) Alzheimer en Parkinson. Net zoals matig alcoholgebruik de hartconditie verbetert.quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:07 schreef ASroma het volgende:
jij kan er ook niks aan doen dat je een beetje een onwetende jongen bent, maar rook ze!![]()
Nicotine is helaas niet het enige dat in sigaretten zit, maar goed... daar ga ik je niet mee vervelen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:00 schreef Doderok het volgende:
omdat nicotine hersencellen beschermt en de kans op Alzheimer en Parkinson vermindert.
Soms rook ik een dag niet omdat ik er gewoon niet aan denk, maar volledig stoppen zal ik niet, tenzij iedereen ermee zou beginnen. Geen overheid zal mij ooit vertellen wat ik wel of niet kan doen met mijn eigen lichaam.![]()
Ai.quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:00 schreef Doderok het volgende:
omdat nicotine hersencellen beschermt en de kans op Alzheimer en Parkinson vermindert.
Soms rook ik een dag niet omdat ik er gewoon niet aan denk
Alsof er geen nieuwe rokers bijkomen?quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:58 schreef Jordy-B het volgende:
Als roken daadwerkelijk zo ongezond is, is het natuurlijk weinig verassend dat de rokers zo langzaam aan beginnen uit te sterven...
Hahaha.quote:
Helemaal met je eens.quote:Op vrijdag 9 december 2005 17:19 schreef ASroma het volgende:
ja en groenten voorkomen ook alzheimer en parkinson, waarom je longen verkloten om zo'n stomme reden wat nog niet eens met feiten is bewezen. Maar goed het is een eindeloze discussie.........
Ja. Alleen kun je dan beter een pleister op je schouder plakken of nicotine kauwgom of een dagelijks nicotine pilletje innemen..... als dit een van de redenen is om te blijven roken, waarom zou je dan de overige 99% van de sigaret in teer en honderden chemicalien in de fik willen blijven steken?quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:35 schreef Ringo het volgende:
Overigens is wel degelijk bewezen dat nicotine helpt tegen (symptomen van) Alzheimer en Parkinson. Net zoals matig alcoholgebruik de hartconditie verbetert.
Het is nog niet eens zo erg dat de kleren gaan stinken. Door mee te roken heb je een verhoogde kans op allerlei ziekten, daar zijn echt al talloze onafhankelijke onderzoeken naar geweest. Terwijl je zelf niet eens hebt gekozen voor die rookgewoonte.quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:19 schreef a-child-in-chains het volgende:
Ik vind het best wel sneu dat rokers nu overal wordne gweerd.
Ze moeten nu overal waar je komt in speciale ruimtes gaan staan paffen.
Maar ergens vind ik het ook wel goed. Al die jaren die voorafgingen
dat mensen er geen erg in hadden dat anderen met hun "meerookten"..
En dat hun kleren ook ongevraagd gingen stinken..
Payback!
En er zijn tal van onderzoeken die aanwijzen dat meeroken lang niet zo schadelijk is.quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:42 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Het is nog niet eens zo erg dat de kleren gaan stinken. Door mee te roken heb je een verhoogde kans op allerlei ziekten, daar zijn echt al talloze onafhankelijke onderzoeken naar geweest. Terwijl je zelf niet eens hebt gekozen voor die rookgewoonte.
Roken is gewoon niet gezond voor een mens dat is wel duidelijk inmiddelsquote:Op vrijdag 9 december 2005 14:58 schreef Jordy-B het volgende:
Als roken daadwerkelijk zo ongezond is, is het natuurlijk weinig verassend dat de rokers zo langzaam aan beginnen uit te sterven...
Ehm.. kanker kun je op veel verschillende manieren krijgen. Dat die 6 geen sigaret hebben aangeraakt wil helemaal niet zeggen dat sigaretten dan geen kanker veroorzaken. Beetje een rare conclusie.quote:Op zaterdag 10 december 2005 00:24 schreef prupke het volgende:
[..]
Roken is gewoon niet gezond voor een mens dat is wel duidelijk inmiddels
Maar om nu te zeggen dat roken kanker veroorzaakt (of wat ze nog meer op die builen shag en pakjes zetten) daar deel ik die mening nog niet.
Ik kende zo'n 6 personen die allemaal kanker hadden en geen van allen had ook maar een sigaret aangeraakt!
Ik snap werkelijk niet dat mensen met een droog gezicht kunnen beweren dat roken niets slechts veroorzaakt. Die massa's rechtzaken tegen tabaksfabrikanten in de VS zouden nooit gewonnen zijn als roken niet schadelijk zou zijn.quote:Ik vind het prima dat ze mensen willen afschrikken door harde teksten te gebruiken. Voor sommige mensen helpt het idd.
Voor mij niet maar ik voel me ook gewoon goed als ik rook
(ben ook wel eens gestopt voor een half jaar en het enige wat ik merkte was dat ik iets meer uithoudingsvermogen had)
roken veroorzaakt veel dingen dat weet ik als verstokte rokerquote:Ik snap werkelijk niet dat mensen met een droog gezicht kunnen beweren dat roken niets slechts veroorzaakt. Die massa's rechtzaken tegen tabaksfabrikanten in de VS zouden nooit gewonnen zijn als roken niet schadelijk zou zijn.
Besef je ook dat als je ergens rookt waar meer mensen zijn, je niet alleen je eigen longen naar de knoppen helpt maar ook die van de mensen die naast je staan?quote:Op zaterdag 10 december 2005 00:47 schreef prupke het volgende:
[..]
roken veroorzaakt veel dingen dat weet ik als verstokte rokermaar mij hoor je ook niet klagen als ik mijn longen uit mijn lijf hoest!
Wat er in amerika gebeurt is /nog gebeurt met die rechtzaken is gewoon te debiel voorwoorden (om het zo maar even uit te drukken)
Je bent er zelf bij als je gaat roken toch?ga dan niet achteraf lopen zagen en zeuren dat het de schuld is van de fabrikant van het spul.
Roken was vroeger (heel lang gelee) voor de rijken weggelegt en niet voor de armen.
Maar armen wilden er ook bij horen (dus ook roken en ja nog wel meer dingen maar het gaat hier over roken)
De leverancier zag daar dollartekens in en ik geef hem groot gelijk!
Ik zou als ik bv ziek zou worden door roken echt niet de leverancier aan gaan klagen!
Ik zou alleen maar hopen dat mijn arts mij wil helpen om beter te worden en meer niet
Yup weet ik dat ik dat zou kunnen doenquote:Op zaterdag 10 december 2005 00:51 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Besef je ook dat als je ergens rookt waar meer mensen zijn, je niet alleen je eigen longen naar de knoppen helpt maar ook die van de mensen die naast je staan?nofi trouwens
Proberen ze het tegenwoordig met die uitlegquote:Op vrijdag 9 december 2005 15:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Hahaha.
Roken voorkomt niet Alzheimer en Parkinson, maar het vermindert sommige symptomen.
Kan me daar wel iets bij voorstellen. Maar dan nog, je hebt het dan wel.
Maar ik twijfel er niet aan dat dit onderzoek ook snel vergeten zal worden. Zo gaat het al veertig jaar.quote:Researchers at the Karolinska Institute in Sweden have found that tobacco, the bane of modern society, may yet have at least one redeeming quality. The institute’s scientists have found that smoking, or the consumption of tobacco products, may protect against the onset of Parkinson’s disease.
The shocking news comes from studying sets of twins in which one smoked and the other did not. Based on evidence they collected, a clear, positive effect against the onset of Parkinson’s disease.
Additionally, no link was found between Parkinson’s and alcohol, coffe or place of residence.
Jup, alcoholgebruik vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Ook heel fijn, ware het niet dat alcohol de hersenen, de lever en het maagslijmvlies beschadigt. Langdurig drinken vergroot het risico op leveraandoeningen en verschillende vormen van kanker aan o.a. mond, keel, slokdarm, lever en darmen en kan het korte termijngeheugen ernstig beschadigen. Maar goed, het vermindert wel de kans op hart- en vaatziekten.quote:Op zaterdag 10 december 2005 06:11 schreef Doderok het volgende:
[..]
Proberen ze het tegenwoordig met die uitleg![]()
[..]
Maar ik twijfel er niet aan dat dit onderzoek ook snel vergeten zal worden. Zo gaat het al veertig jaar.
Nu probeert men het met 'de symptomen verminderen', in de jaren '70 had men als uitleg: 'mensen die aanleg voor Alzheimer hebben raken niet zo snel verslaafd aan sigaretten.'
Bij alcohol wordt het tenminste toegegeven. Sigaretten daarentegen MOGEN geen positieve kant hebben, dat is politiek niet correct. Ik aanvaard dat roken een hoop schade veroorzaakt, maar ik erger me aan de voortdurende pogingen vanuit de medische wereld om te weerleggen dat de positieve effecten van nicotine bestaan.quote:Op zaterdag 10 december 2005 06:35 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Jup, alcoholgebruik vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Ook heel fijn, ware het niet dat alcohol de hersenen, de lever en het maagslijmvlies beschadigt. Langdurig drinken vergroot het risico op leveraandoeningen en verschillende vormen van kanker aan o.a. mond, keel, slokdarm, lever en darmen en kan het korte termijngeheugen ernstig beschadigen. Maar goed, het vermindert wel de kans op hart- en vaatziekten.
Het is maar net wat je WIL horen.
Wat denk jij dat "onset" betekent?quote:Op zaterdag 10 december 2005 06:11 schreef Doderok het volgende:
[..]
Proberen ze het tegenwoordig met die uitleg![]()
[..]
Maar ik twijfel er niet aan dat dit onderzoek ook snel vergeten zal worden. Zo gaat het al veertig jaar.
Nu probeert men het met 'de symptomen verminderen', in de jaren '70 had men als uitleg: 'mensen die aanleg voor Alzheimer hebben raken niet zo snel verslaafd aan sigaretten.'
Uit mijn woordenboek:quote:Op zaterdag 10 december 2005 10:31 schreef Gia het volgende:
Uit mijn woordenboek:
The onset of scarlet fever, betekent: de eerste symptomen van roodvonk.
Als nicotine de eerste symptomen kan onderdrukken, wil dat dus nog niet zeggen dat het Parkinson in zijn geheel voorkomt. Je weet het dan misschien iets later.
Vind dat niet echt een reden om maar door te roken.
Als het over het ontstaan van de ziekte zelf ging, hadden ze het woordje 'onset' wel weg kunnen laten. Letterlijk staat er dat het beschermd tegen het begin van parkinson. Dus niet tegen het middenstuk en slot?quote:Op zaterdag 10 december 2005 11:45 schreef Doderok het volgende:
Hoe jij daaruit besluit dat het over de symptomen gaat en niet over het ontstaan van de ziekte zelf...
En waar hebben de mensen last van? De verschijnselen. Hoe wordt de diagnose gesteld? Aan de hand van de symptomen.quote:Op zaterdag 10 december 2005 13:23 schreef Gia het volgende:
Onset betekent het eerste begin, oftewel de eerste verschijnselen. Het betekent niet "het ontstaan".
Het gaat om de eerste verschijnselen. Je krijgt het dus wel, maar je weet het iets later dan anders. Is het dat echt waard?quote:Op zaterdag 10 december 2005 13:40 schreef Doderok het volgende:
[..]
En waar hebben de mensen last van? De verschijnselen. Hoe wordt de diagnose gesteld? Aan de hand van de symptomen.
Als ik heel mijn leven Parkinson heb, zonder de symptomen, dan zal ik er niet van wakker liggen.
Hoe krijg je een middenstuk zonder begin?quote:Op zaterdag 10 december 2005 13:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Als het over het ontstaan van de ziekte zelf ging, hadden ze het woordje 'onset' wel weg kunnen laten. Letterlijk staat er dat het beschermd tegen het begin van parkinson. Dus niet tegen het middenstuk en slot?
Dan kan er ook wel staan dat het helpt tegen de ziekte. Want ze weten, volgens jou, niet dat die mensen die ziekte hebben.quote:Op zaterdag 10 december 2005 13:45 schreef Doderok het volgende:
[..]
Hoe krijg je een middenstuk zonder begin?
De enige manier waarop Parkinson gediagnoseerd kan worden is via de symptomen of door een autopsie! Logisch dat ze dus over onset spreken, aangezien dat de enige manier is om te bepalen of iemand de ziekte heeft.
quote:Cigarette smokers are fewer in number among Parkinson`s Disease (PD) patients than among groups of persons who do not have PD.
Tuurlijk, rokers sterven jonger.quote:Op zaterdag 10 december 2005 13:54 schreef Doderok het volgende:
Hier dan een quote zonder "onset"
[..]
Of een lollie of zo'n grasspriet ipv een sigaar.quote:Op zaterdag 10 december 2005 13:33 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik vind dat fok een goed voorbeeld moet geven door dete verwijderen.
Ze vergelijken natuurlijken groepen van dezelfde leeftijd!quote:
Linkquote:Although in neuronal cultures nicotine was reported to prevent early and delayed excitotoxic death, no studies with nicotinic drugs have been done with acute hippocampal slices. We investigated the effect of nicotine and methyllycaconitine (MLA) on the toxicity of N-methyl-d-aspartate (NMDA) in the CA1 area of hippocampal slices. The excitotoxic effect of NMDA was assessed as decreased recovery of the capability to produce synaptically evoked population spikes (PSs). Application of nicotine or MLA before NMDA application increased the recovery of PSs. This electrophysiological recovery was used as a measure of the early neuroprotective events. The neuroprotection conferred by both nicotine and MLA was inhibited by dihydro-beta-erythroidine, showing mediation of neuroprotection by alpha 4 beta 2 neuronal nicotinic receptors (nAChRs). Because nicotine activates alpha 4 beta 2 and other nAChR subtypes, whereas 10 nM MLA inhibits the alpha 7 subtype, we propose the involvement of a neuronal circuitry-dependent mechanism for nicotinic neuroprotection.
Inderdaad goed bezig. Nicotine in de hersenen maakt de gebruiker verslaafd.quote:Op zaterdag 10 december 2005 14:03 schreef Doderok het volgende:
Terwijl hopen wetenschappers onderzoek doen naar de mogelijkheden om nicotine of gelijkaardige stoffen toe te passen bij de behandeling van neurologische aandoeningen, zijn anderen onder impuls van de anti-rook maffia bezig met vaccins te ontwikkelen die de opname van nicotine in de hersenen zouden tegenhouden. Goed bezig.
Je hersenen zijn wel het enige dat ze nooit zullen kunnen vervangen, itt hart, longen, lever, nieren etc...quote:Op zaterdag 10 december 2005 15:45 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad goed bezig. Nicotine in de hersenen maakt de gebruiker verslaafd.
De voordelen die jij meent te kunnen aantonen wegen, zelfs als ze al waar zijn, niet op tegen de nadelen.
Ik heb liever alzheimer dan longemfyseem.
En hartklachten zijn ook niet prettig. Een openhartoperatie doet hartstikke zeer, geloof me.
Als je rookt, krijg je geen hartoperatie, laat staan een harttransplantatie.quote:Op zaterdag 10 december 2005 16:39 schreef Doderok het volgende:
[..]
Je hersenen zijn wel het enige dat ze nooit zullen kunnen vervangen, itt hart, longen, lever, nieren etc...
Ik rook er niet minder om en ik geef toe dat ik een verslaafde ben.quote:Op dinsdag 6 december 2005 14:50 schreef ErwinRommel het volgende:
Rokers steeds zeldzamer
BRUSSEL - De hogere accijns en waarschuwende teksten blijken ook buitenlandse rokers echt af te schrikken.
...
1. nee. 2. nee. 3. nee. Maar ik zou het wel veel fijner vinden voor mij, mijn longen, mijn kleding en mijn haren als het wel zo zou zijn.quote:Op zaterdag 10 december 2005 20:42 schreef sooty het volgende:
[..]
Ik rook er niet minder om en ik geef toe dat ik een verslaafde ben.![]()
Ik vind het uitermate vervelend dat ik (financieel) gestraft wordt het feit dat ik roker ben. De overheid is in dezen volkomen tweeslachtig bezig; De accijnzen leveren immers miljarden op.
En aan iedere betweter hier: was jouw uitgaansgelegenheid rookvrij vanavond ? en 2. vond je dat erg en 3. ga je terug als het enkel rookvrij is ?
Ik weet ook wel dat ik waarschijnlijk nooit een transplantatie zal krijgen, het ging me meer om het fundamentele verschil tussen je hersenen en de rest van je lijf. Ken trouwens een zware drinker die een jaar geleden een nieuwe lever gekregen heeft; drink nu weer, als is hij wel op porto (dagelijks enkele flessen) overgestapt. Weinigen konden begrijpen dat hij in aanmerking gekomen was.quote:Op zaterdag 10 december 2005 20:24 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je rookt, krijg je geen hartoperatie, laat staan een harttransplantatie.
Ik vind dat jij hier wel heel lichtvaardig over denkt.
Och, rook ik mijn longen kapot, vraag ik wel effe nieuwe aan Sinterklaas.
Roken is niet gezond , teveel drinken is ook niet gezond!quote:Op zaterdag 10 december 2005 06:35 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Jup, alcoholgebruik vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Ook heel fijn, ware het niet dat alcohol de hersenen, de lever en het maagslijmvlies beschadigt. Langdurig drinken vergroot het risico op leveraandoeningen en verschillende vormen van kanker aan o.a. mond, keel, slokdarm, lever en darmen en kan het korte termijngeheugen ernstig beschadigen. Maar goed, het vermindert wel de kans op hart- en vaatziekten.
Het is maar net wat je WIL horen.
Kun je misschien een keer een foto maken waarop je een sigaret met je kut rookt?quote:Op zaterdag 10 december 2005 22:33 schreef prupke het volgende:
[..]
Roken is niet gezond , teveel drinken is ook niet gezond!
Maar nou ben ik geen wetenschapper hoor (is maar goed ook) maar als ik zo rond kijk in mijn omgeving dan heeft iedereen wel ergens last van.
En dan in de zin van : als ik mijn groente of fruit niet afwas met water krijg ik er voor mijn part rode vlekjes van of kramp in de maag.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat voor iedereen een andere uitwerking is bij alles wat je doet.
Even van mezelf uitgaande : ik rook nu al 15 jaar (shag) en ongeveer 5 jaar geleden ben ik in het ziekenhuis beland en hebben ze me echt binnenste buiten gedraaid om er achter te komen wat er mis was. Ze hebben overal rontgen van gemaakt en darmonderzoeken en en enz.
Resultaat: helemaal niets.
Nu kan ik me voorstellen dat als ze fotos maken en ze zien dat er iets in mijn lijf niet goed zit dat ze dat ook wel ff vermelden aan mij.
Ik rookte toen dus al 10 jaar en ik dronk ook al 10 jaar en nooit mijn fruit of groente wassen en niet sporten.
Ik ben ook (afkloppen) bijna nooit ziek ..missschien 1 keer in de 6 a 7 jaar een griepje maar meer niet.
Ook heb ik een vorm van reuma (drinken is daar goed voor ..bloedverdunner) maar roken daar in tegen niet. Nu ben ik al zeker 4 jaar niet meer bij de reumatoloog geweest omdat mijn bloed alleen maar beter werd dan dat het was? (zelfs de reumatoloog snapte dit niet echt)
Ik blijf gewoon lekker roken en iedereen mag zeggen of ze er last van hebben als ik rook in hun bijzijn. daar houd ik dan rekening mee.
Ik leef maar 1 keer en geniet van het leven en voor mij hoort daar roken bij
Offtopic : ik kan alles als ik maar wil!quote:Op zaterdag 10 december 2005 22:37 schreef thabit het volgende:
[..]
Kun je misschien een keer een foto maken waarop je een sigaret met je kut rookt?
Ik heb 23 jaar gerookt. Nu alweer 6,5 jaar clean. Maar al wel anderhalf jaar geleden openhartoperatie achter de rug.quote:Op zaterdag 10 december 2005 22:33 schreef prupke het volgende:
[..]
Maar nou ben ik geen wetenschapper hoor (is maar goed ook) maar als ik zo rond kijk in mijn omgeving dan heeft iedereen wel ergens last van.
En dan in de zin van : als ik mijn groente of fruit niet afwas met water krijg ik er voor mijn part rode vlekjes van of kramp in de maag.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat voor iedereen een andere uitwerking is bij alles wat je doet.
Even van mezelf uitgaande : ik rook nu al 15 jaar (shag) en ongeveer 5 jaar geleden ben ik in het ziekenhuis beland en hebben ze me echt binnenste buiten gedraaid om er achter te komen wat er mis was. Ze hebben overal rontgen van gemaakt en darmonderzoeken en en enz.
Resultaat: helemaal niets.
Nu kan ik me voorstellen dat als ze fotos maken en ze zien dat er iets in mijn lijf niet goed zit dat ze dat ook wel ff vermelden aan mij.
Ik rookte toen dus al 10 jaar en ik dronk ook al 10 jaar en nooit mijn fruit of groente wassen en niet sporten.
Ik ben ook (afkloppen) bijna nooit ziek ..missschien 1 keer in de 6 a 7 jaar een griepje maar meer niet.
Ook heb ik een vorm van reuma (drinken is daar goed voor ..bloedverdunner) maar roken daar in tegen niet. Nu ben ik al zeker 4 jaar niet meer bij de reumatoloog geweest omdat mijn bloed alleen maar beter werd dan dat het was? (zelfs de reumatoloog snapte dit niet echt)
Ik blijf gewoon lekker roken en iedereen mag zeggen of ze er last van hebben als ik rook in hun bijzijn. daar houd ik dan rekening mee.
Ik leef maar 1 keer en geniet van het leven en voor mij hoort daar roken bij
Ik vind het zeer spijtig om te horen wat er bij jou en je familie gebeurt is.quote:Op maandag 12 december 2005 11:52 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb 23 jaar gerookt. Nu alweer 6,5 jaar clean. Maar al wel anderhalf jaar geleden openhartoperatie achter de rug.
Mijn moeder, verstokt rookster, herseninfarct gehad. Volgens de arts direct gevolg van roken.
Mijn vader, kan het ook niet laten, chronische bronchitus en beginnend emfyseem.
Dus je kan wel zeggen: Ik rook vrolijke door, want ik rook al 15 jaar schadevrij, maar ik wil jou over 10 jaar wel eens horen piepen.
Ik had 15 jaar geleden ook nergens last van en zei en dacht hetzelfde als jij. Maar ik heb er nu wel spijt van. Vandaar dat ik ook erg tegen roken ben.
De positieve effecten van nicotine worden nergens ontkent. De methode van toedienen wel. Je kunt namelijk ook nicotine binnenkrijgen in vorm van pillen of pleisters.quote:Op zaterdag 10 december 2005 07:09 schreef Doderok het volgende:
Bij alcohol wordt het tenminste toegegeven. Sigaretten daarentegen MOGEN geen positieve kant hebben, dat is politiek niet correct. Ik aanvaard dat roken een hoop schade veroorzaakt, maar ik erger me aan de voortdurende pogingen vanuit de medische wereld om te weerleggen dat de positieve effecten van nicotine bestaan.
Het enige positieve van nicotine voor mij (via een shaggie geinhaleerd) is dat het pijn wegneemt . DUs het verdoofd.quote:Op maandag 12 december 2005 22:07 schreef maartena het volgende:
[..]
De positieve effecten van nicotine worden nergens ontkent. De methode van toedienen wel. Je kunt namelijk ook nicotine binnenkrijgen in vorm van pillen of pleisters.
Het probleem met roken (in principe met alles wat je in de fik steekt) is verder ook niet de aanslag op het lichaam van de roker, maar de aanslag op het lichaam van de personen in de buurt van de roker.
Teveel vet eten is niet gezond, teveel coke snuiven is niet gezond, heroine spuiten niet, etc, etc, etc.... Affijn je kunt een hele waslijst opstellen over wat niet gezond is.quote:Op zaterdag 10 december 2005 22:33 schreef prupke het volgende:
Ja, maar die nicotine kun je ook middels een pleister of een pil binnenkrijgen. Kijk, als je alleen woont is er geen enkel probleem natuurlijk, in je eigen huis moet je kunnen roken als je dat wil. Maar het effect van nicotine komt doordat het in de bloedstroom wordt opgenomen, en er zijn dus andere toedienings methoden.quote:Op maandag 12 december 2005 22:12 schreef prupke het volgende:
Het enige positieve van nicotine voor mij (via een shaggie geinhaleerd) is dat het pijn wegneemt . DUs het verdoofd.
Ook word ik rustig van een sigaret (maar dat zit echt wel tussen mijn flaporen
Dat accijns probleem is natuurlijk zo opgelost. Als de regering meer geld nodig heeft, en iedereen is gestopt met roken dan kun je die miljarden verschil al overbruggen door iedereen te taxeren en de BTW met 1% te verhogen. Verder zou je kunnen overwegen alcohol iets duurder te maken, daar gaat veel meer geld in om dan rookwaren..... EN van drinken werd nog nooit iemand anders z'n lever beschadigdquote:Op zaterdag 10 december 2005 20:42 schreef sooty het volgende:
Ik rook er niet minder om en ik geef toe dat ik een verslaafde ben.![]()
Ik vind het uitermate vervelend dat ik (financieel) gestraft wordt voor het feit dat ik roker ben. De overheid is in dezen volkomen tweeslachtig bezig; De accijnzen leveren immers miljarden op.
Als iedereen stopt met roken, bespaart dat sowieso veel geld in de gezondheidszorg. Denk dat dat wel kostendekkend is.quote:Op maandag 12 december 2005 22:20 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat accijns probleem is natuurlijk zo opgelost. Als de regering meer geld nodig heeft, en iedereen is gestopt met roken dan kun je die miljarden verschil al overbruggen door iedereen te taxeren en de BTW met 1% te verhogen. Verder zou je kunnen overwegen alcohol iets duurder te maken, daar gaat veel meer geld in om dan rookwaren..... EN van drinken werd nog nooit iemand anders z'n lever beschadigd
Waarom? Drooglegging heeft wel laten zien dat je dan andere gelegenheden krijgt, dat zie je overigens zeer duidelijk in Dublin waar de Pub zich verplaatst heeft naar verwarmde en overdekte binnenplaatsen die ze daar "Beergardens" noemen. Wat mij opviel was dat ongeveer 80% van de bezoekers daar te vinden waren.quote:Op maandag 12 december 2005 22:14 schreef maartena het volgende:
Een verbod in de horeca is de enige oplossing. De rokers moeten dan wat minder roken, en wat meer nicotine pilletjes slikken om aan de verslaving te kunnen voldoen, en het roken gewoon lekker thuis doen.
Die andere 35% zorgen er wel voor dat een heel groot deel van die 65% dan naar een café verhuist waar men wel mag roken, ook al zitten ze liever in een niet-roken-café. Denk bijv. aan een klein groepje van 4 man waarvan er 1 rookt. Die wil niet in het niet-rook café zitten, en de overige 3 gaan dan mee naar het rookcafé omdat ze toch die vriendschap wat belangrijker vinden.quote:Op dinsdag 13 december 2005 14:21 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom? Drooglegging heeft wel laten zien dat je dan andere gelegenheden krijgt, dat zie je overigens zeer duidelijk in Dublin waar de Pub zich verplaatst heeft naar verwarmde en overdekte binnenplaatsen die ze daar "Beergardens" noemen. Wat mij opviel was dat ongeveer 80% van de bezoekers daar te vinden waren.
Aangezien ik eigenverantwoordelijkheid het hoogste goed vind ben ik van mening dat de horecaondernemer dit zelf dient te bepalen, nu niet zeuren dat er dan niet aan de wensen van niet-rokers wordt gedacht want dat is natuurlijk het grootste kul argument aangezien niet rokers ongeveer 65% van de markt uitmaken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |