Op de VU is het eerste jaar hetzelfde van criminologie en politicologie, dus hoef je maar 3 jaar 2 studies tegelijk te doenquote:Op zondag 4 december 2005 19:57 schreef Sud het volgende:
Wie van jullie doen hier 2 (of meer) studies tegelijk, welke en waar? Is het een beetje te doen om het te combineren? Hoe lossen jullie dat op met colleges/tentamen die samenvallen?
Verhalen mensen
Ik overweeg om criminologie naast politicologie te doen.
Lijkt me wel, kunstgeschiedenis zal niet al te veel contacturen kennen denk ik. Misschien dat je wat in de knel komt met veel leeswerk.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 15:57 schreef Razztwizzle het volgende:
Schopje, ik begin in september aan de educatieve Masteropleiding Engels in Utrecht, en heb het plan in m'n hoofd om dan aan de bachelor van Kunstgeschiedenis te beginnen. Zou dat haalbaar zijn?
Dat kan hoorquote:Op dinsdag 16 mei 2006 15:57 schreef Razztwizzle het volgende:
Schopje, ik begin in september aan de educatieve Masteropleiding Engels in Utrecht, en heb het plan in m'n hoofd om dan aan de bachelor van Kunstgeschiedenis te beginnen. Zou dat haalbaar zijn?
Ken zelf mensen die rechten + filosofie doen. FIlosofie heeft weinig contacturen en het komt voornamelijk neer op leeswerk. Het is maar net of je genoeg vrije tijd en discipline hebt.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 21:04 schreef --Davidoff-- het volgende:
Ik doe nu Rechten (voltijd) in Nijmegen. Ben eerstejaars en de kans is heel reëel dat ik aan het einde van het jaar mijn propedeuse behaal. Ik overweeg filosofie als tweede (voltijd) studie zijn er fokkers die mij ongeveer een indicatie kunnen geven hoeveel tijd ik dan kwijt ben.
Ik heb ná mijn studie Nederlands 1 jaar filosofie gedaan, ook in Nijmegen. Dat was het bovenbouw jaar, het eerste en het tweede jaar ineen. Ik weet niet of je met je propedeuse toegang hebt tot dat jaar? Dacht het wel. In ieder geval, het is vrij intensief. Dinsdag en woensdag zaten van 8.45 tot 17.30 vol met colleges. Het leeswerk was aanzienlijk, en je moest essays schrijven.quote:Op dinsdag 16 mei 2006 21:04 schreef --Davidoff-- het volgende:
Ik doe nu Rechten (voltijd) in Nijmegen. Ben eerstejaars en de kans is heel reëel dat ik aan het einde van het jaar mijn propedeuse behaal. Ik overweeg filosofie als tweede (voltijd) studie zijn er fokkers die mij ongeveer een indicatie kunnen geven hoeveel tijd ik dan kwijt ben.
Koop je ze toch 2e hands, desnoods is het een iets oudere druk.quote:Op woensdag 17 mei 2006 15:01 schreef Repeat het volgende:
maar je zit dan wel met nogmaals al die dure boeken en dat vind ik wel zonde om zomaar te kopen, want misschien is het wel veels te zwaar om te combineren...
Haha, herkenbaarquote:Op vrijdag 19 mei 2006 15:28 schreef Maeghan het volgende:
Alleen is het wel erg stressvol soms aan het eind van het blok als je dus tig eindopdrachten tegelijk hebt lopen (en niet de zelfdiscipline hebt om er wat ruimer van tevoren aan te beginnen... *zucht* ).
Vanaf dit jaar is er een 1e bachelorjaar dus kun je dat niet meer combineren. Ik doe psychologie en criminologie en met enige planning en een goed "wat is nu het belangrijkst" besef is het goed te doen!quote:Op zondag 4 december 2005 20:22 schreef Nouk het volgende:
[..]
Op de VU is het eerste jaar hetzelfde van criminologie en politicologie, dus hoef je maar 3 jaar 2 studies tegelijk te doen.
Ik heb dit ook overwogen maar door stage en m-these was het bij mij absoluut niet te doen, helaas. Ik denk dat het heel erg ligt aan de vorm van de master, als het alleen vakken en opdrachten zijn dan is het wel te doen maar als je 40 uur per week beschikbaar wordt geacht wordt het wat lastiger.quote:Op maandag 12 december 2005 00:08 schreef Setambre het volgende:
Hmmm ik zit te denken om twee masters tegelijk te doen.
Is dit nog mogelijk al wil je nog kunnen slapen en eventueel een klein beetje een social leven?
Hoe financierde jij dat?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 12:03 schreef Sport_Life het volgende:
Ik heb een half jaar 2 HBO's naast elkaar gedaan, was geen succes. Lag ook wel aan de locatie, 200km uit elkaar.
collegegeld hoef je maar 1x te betalen (iig als je fulltime studeert en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen HBO/WO) en boeken had ik bij 1 studie niet nodig. Tijd wel en dat kwam ik ook tekort.quote:
Je verwoordt het weer schitterend hehehe. Maar bedankt, ik ga er eens over nadenken. Ik heb namelijk wel tijd over.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 12:34 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
collegegeld hoef je maar 1x te betalen (iig als je fulltime studeert en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen HBO/WO) en boeken had ik bij 1 studie niet nodig. Tijd wel en dat kwam ik ook tekort.
Kijk, dat vind ik nou eens echt cool. Hoe ben je er achter gekomen dat je nog een tweede studie wilde doen? Volgens mij moet je namelijk niet dubbel collegegeld betalen, hoe dat precies zat weet ik niet. Je bent dan wel tegelijkertijd klaar met studeren als het goed isquote:Op vrijdag 13 juni 2008 23:45 schreef Executrix het volgende:
Ik ga komend jaar naast mijn HBO Forensic Sciences (voltijd) WO geschiedenis (deeltijd) doen. Volgens mij moet je normaal gesproken dan dubbel collegegeld betalen, maar ik heb via de studieadviseur en deeltijdcoördinator een deal kunnen sluiten.
Schrijf gewoon voltijd in, meld me af voor de werkgroepen en geef bij de deeltijdcoördinator aan dat ik bij de deeltijdstudenten wil meelopen. Als het vakkenaanbod in deeltijd me te beperkt is, kan ik er dan zelfs nog vakken uit het voltijdprogramma bij doen
.
Ik heb nu erg veel tijd over ( 2 dagen per week ongeveer), dus deeltijd moet wel te doen zijn, met af en toe een beetje in de avonduren of het weekend doorwerken. En doordat het deeltijd is, is er vrijwel geen mogelijke overlap in uren.
Wat ik hierboven lees: als je tweede studie een deeltijdstudie is, moet je wel extra collegegeld betalen.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 23:55 schreef BabblingBrook het volgende:
[..]
Kijk, dat vind ik nou eens echt cool. Hoe ben je er achter gekomen dat je nog een tweede studie wilde doen? Volgens mij moet je namelijk niet dubbel collegegeld betalen, hoe dat precies zat weet ik niet. Je bent dan wel tegelijkertijd klaar met studeren als het goed isGa je je master daarna nog doen?
Ik ben erg benieuwd hoe het voor je gaat worden de komende tijd, misschien moet je me maar eens op de hoogte houden.
Aan mijn huidige opleiding heb ik niet zo heel veel uitdaging, meestal ben ik met 2,5 dag werken in de week wel klaar. Nu ik een half jaar fulltime stage heb gelopen, ben ik erachter gekomen dat ik door die lage belasting alleen maar lui word, en er dus graag iets extra's bij wilde doen. Geschiedenis leek me altijd al erg leuk, maar het werd me destijds door de decaan op de middelbare school afgeraden, omdat een technische studie beter bij me zou passen. De nieuwsgierigheid naar geschiedenis is echter wel gebleven, en ik weet niet zeker of ik het werk waar ik nu voor opgeleid word jarenlang wil gaan doen. Zolang ik mijn opleiding FS voorop blijf stellen heb ik toch niets te verliezen, dus ik dacht wat maakt het ook uit, ik probeer het gewoon!quote:Op vrijdag 13 juni 2008 23:55 schreef BabblingBrook het volgende:
[..]
Kijk, dat vind ik nou eens echt cool. Hoe ben je er achter gekomen dat je nog een tweede studie wilde doen? Volgens mij moet je namelijk niet dubbel collegegeld betalen, hoe dat precies zat weet ik niet. Je bent dan wel tegelijkertijd klaar met studeren als het goed isGa je je master daarna nog doen?
Ik ben erg benieuwd hoe het voor je gaat worden de komende tijd, misschien moet je me maar eens op de hoogte houden.
He Scaurus, ik doe ook geschiedenis en filosofie naast elkaar. Het kost wel veel tijd, geschiedenis is veel lezen en filosofie is intensief en langzaam lezen, en soms vallen er wel colleges samen. Dat kun je natuurlijk oplossen door veel zelfstudie en aantekeningen kopieëren van medestudenten. Als het ook maar enigzins kan zou ik het echt doen, filosofie is een enorme verrijking van je denken en ook echt een nuttige aanvulling op je geschiedenisstudie.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 14:31 schreef Scaurus het volgende:
Ik heb er lang over nagedacht om naast geschiedenis ook filosofie te doen, maar ik schuif het denk ik toch maar even op de lange baan. Wil eerst nog concentreren op geschiedenis. Wel haal ik volgend jaar zo'n 45 ECTS bij filosofie, hoef ik in het jaar daarop minder te doen.
quote:Op vrijdag 28 november 2008 20:30 schreef Pyjama het volgende:
Verder: respect voor de mensen die 2 studies doen en hier succesvol in zijn
Met biomedisch is dat goed te combineren hoor. Zo ontzettend moeilijk is het allemaal niet. Ken genoeg mensen die bijv. naast geneeskunde of bmw rechten of een taal studeren.quote:Op vrijdag 28 november 2008 20:30 schreef Pyjama het volgende:
Ik heb het idee dat het bij een beta studie iets lastiger is om er nog een studie bij te nemen, wat denken jullie daarvan? Ik ga waarschijnlijk Bio-medische Wetenschappen studeren, maar Psychologie lijkt me erg leuk voor erbij (eventueel deeltijd).
Verder: respect voor de mensen die 2 studies doen en hier succesvol in zijn
Biomedisch is dan ook geen beta-studie....quote:Op vrijdag 28 november 2008 22:41 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Met biomedisch is dat goed te combineren hoor. Zo ontzettend moeilijk is het allemaal niet. Ken genoeg mensen die bijv. naast geneeskunde of bmw rechten of een taal studeren.
quote:Op vrijdag 20 juni 2008 16:59 schreef GlowMouse het volgende:
Je volgt geen colleges, doet geen tentamens, makkelijk zat
Iedereen met een vwo diploma kan wel twee studies beginnen. Ik vind het pas echt een prestatie als je genoeg discipline kunt opbrengen om ze allebei af te ronden.quote:
Onder beta-wetenschappen verstaan we wiskunde, natuurwetenschappen, energie- en milieukunde, technische wetenschappen en medische wetenschappen.quote:Op zaterdag 29 november 2008 07:13 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Biomedisch is dan ook geen beta-studie....
Ben blij dat je er zo over denkt, in mijn omgeving wordt het namelijk afgeraden. ''Dat is wel heel zwaar hoor, ik denk niet dat je dat aankunt'' Ook horrorverhalen over hoe zwaar Biomedisch wel niet zou zijn, dat je er minstens 60 uur in de week aan kwijt bent. Niet echt bemoedigend, dus wel fijn om eens wat anders te horen.quote:Op vrijdag 28 november 2008 22:41 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Met biomedisch is dat goed te combineren hoor. Zo ontzettend moeilijk is het allemaal niet. Ken genoeg mensen die bijv. naast geneeskunde of bmw rechten of een taal studeren.
Als je dat verstaat onder 'succesvol', mee eensch.quote:Op zaterdag 29 november 2008 17:46 schreef Pyjama het volgende:
[..]
Iedereen met een vwo diploma kan wel twee studies beginnen. Ik vind het pas echt een prestatie als je genoeg discipline kunt opbrengen om ze allebei af te ronden.
[..]
Maar ik versta dat er niet onder... meer de studies zoals die in Delft gegeven worden -(bouwkunde+IO)quote:Onder beta-wetenschappen verstaan we wiskunde, natuurwetenschappen, energie- en milieukunde, technische wetenschappen en medische wetenschappen.
Bron
Daar heb je behoorlijk veel mazzel mee dat dit zo kan. Er zijn ook studies (bijv aan de UL, rechten) waar daar een heel stuk moeilijker over gedaan wordt.quote:Op zondag 30 november 2008 11:27 schreef Horloge het volgende:
Lastig is wel dat men een 80% aanwezigheidsplicht heeft bij Wijsbegeerte. Die kan ik dus never nooit halen omdat de colleges grotendeels overlappen. Het probleem heb ik aangekaart bij de Examencommissie, die heeft besloten dat er met elke leraar individueel afspraken gemaakt moeten worden over oplossingen. Verre van ideaal natuurlijk, hoewel de docent van het vak dat ik nu volg er wel relaxed over is. Als ik (net als de 'gewone' studenten) de opdrachten ter voorbereiding van de colleges gewoon maak, word ik toegelaten tot het tentamen.
Zwaar overtrokken zeg, echt niet zo ontzettend moeilijk hoorquote:Op zaterdag 29 november 2008 17:50 schreef Pyjama het volgende:
[..]
Ben blij dat je er zo over denkt, in mijn omgeving wordt het namelijk afgeraden. ''Dat is wel heel zwaar hoor, ik denk niet dat je dat aankunt'' Ook horrorverhalen over hoe zwaar Biomedisch wel niet zou zijn, dat je er minstens 60 uur in de week aan kwijt bent. Niet echt bemoedigend, dus wel fijn om eens wat anders te horen.
Aan de UvA is het eerste jaar dacht ik gecombineerd: Economie & Bedrijfskunde. Die naam staat ook op je bul.quote:Op dinsdag 13 januari 2009 17:28 schreef Matthijs- het volgende:
Ik ben examenleerling vwo en heb me ingeschreven voor de studie bedrijfskunde aan de erasmus universiteit rotterdam. Alhoewel ik 100% zeker van deze keuze ben vind ik het ver-schrik-ke-lijk jammer dat ik nu dus geen economie ga studeren... of toch wel? Zou het te combineren zijn? Zijn er insiders op de site aanwezig?
Spinor doe je dat aan de TU/e? Zo ja zet eens even je PM box aan plzquote:Op maandag 5 december 2005 14:26 schreef spinor het volgende:
Ik doe nu wiskunde naast informatica en dat kan je makkelijk combineren aangezien het grootste gedeelte van informatica kinderachtig makkelijk is (en ik toevallig ook niet zo heel veel vakken meer voor informatica hoef te doen en dus veel tijd over heb).
Is dat niet treurig? Dit is ook het geval voor mijn studie.quote:Op woensdag 14 januari 2009 04:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
Zo doe ik dat bij m'n economiestudie ook. Als je alles gewoon door leest en de tentamens voorbereid door even een pak opgaven te maken heb je geen colleges nodig. Ik volg alleen de verplichte werkcolleges.
Medische wetenschappen zijn echt geen beta-wetenschappen. Die lui kunnen nog niet eens een integraal uitrekenen. Technische wetenschappen, wiskunde en de natuurwetenschappen, dat zijn beta-wetenschappen.quote:Op zaterdag 29 november 2008 17:46 schreef Pyjama het volgende:
Onder beta-wetenschappen verstaan we wiskunde, natuurwetenschappen, energie- en milieukunde, technische wetenschappen en medische wetenschappen.
Bron
Zeker, maar ik heb mij daar maar bij neergelegd.quote:Op woensdag 14 januari 2009 04:36 schreef Registratiedienst het volgende:
Is dat niet treurig?
quote:De hoorcolleges en werkgroepen zijn overbodig (handig voor bonuspunt), en de boeken hoeven ook niet heel erg grondig bestudeerd te worden om een 6/7/8 te halen..
.
Toen ik nog civiele techniek studeerde was ik echt 35 uur per week er aan kwijt. Stof doorwerken, ontwerpopdrachten maken, de nodige wiskunde tot je nemen etc. Er gaapt echt een enorm gat tussen de beta-studies en de andere studies. De beta-studies hebben echt een veel hoger niveau, zo veel hoger dat het echt beschamend is dat beide groepen als WO-studie gezien worden.quote:Ik vraag mij soms wel af of ik wel een WO-studie of een MBO-opleiding volg..
quote:Op woensdag 14 januari 2009 04:40 schreef Ole het volgende:
yup
1) bestudeer de inhoudsopgave (=structuur van het boek duhhh)
2) verzamel eerder afgenomen tentamenvragen
3).... zorg dat je punt 1) en 2) kunt dromen
en je hebt iig een voldoende binnen
Met dank aan je uiterst serieuze medestudenten en vooral aan het bekostigingssysteem van het HBO/ WO van de laatste 15 jaar
Een goede verbetering zou al zijn om wiskunde B verplicht te stellen voor economie-studenten. Dan valt 75 % af zodat je het niveau van de studie flink kan verhogen zonder dat je enorme uitval percentages krijgt.quote:Op woensdag 14 januari 2009 04:48 schreef Registratiedienst het volgende:
Wat denken jullie?
Wat is 't nut van een intergraal uitrekenen?quote:Op woensdag 14 januari 2009 04:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
Die lui kunnen nog niet eens een integraal uitrekenen.
Dat hangt van de integraal af.quote:Op woensdag 14 januari 2009 04:51 schreef kraaksandaal het volgende:
Wat is 't nut van een intergraal uitrekenen?
Door het algebraïsch aan te pakken kun je bepaalde verbanden ontdekken die je met de rekenmachine niet op zouden vallen. Misschien kun wel een bepaalde variabele geheel weg strepen doordat het uiteindelijk zowel in de teller als in de noemer van een bepaalde breuk staat. Misschien komt het, als je het vereenvoudigd wel uit op 1, dan hoef je niet eens je rekenmachine te pakken.quote:Op woensdag 14 januari 2009 04:57 schreef kraaksandaal het volgende:
Daar heb je toch een rekenmachine voor? Dodelijk vervelend vond ik 't om die dingen uit te rekenen.
Het omgekeerde van differentiëren is 't dat snap ik ook nog wel.quote:Op woensdag 14 januari 2009 05:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Door het algebraïsch aan te pakken kun je bepaalde verbanden ontdekken die je met de rekenmachine niet op zouden vallen. Misschien kun wel een bepaalde variabele geheel weg strepen doordat het uiteindelijk zowel in de teller als in de noemer van een bepaalde breuk staat. Misschien komt het, als je het vereenvoudigd wel uit op 1, dan hoef je niet eens je rekenmachine te pakken.
Ligt eraan over welke studie je het hebt. Ik denk zeker niet dat het overgrote deel die studies doen zoals elektrotechniek, wiskunde, natuurkunde of informatica gemakzuchtig doen over hun studie. Echter als iemand wiskunde en natuurkunde of informatica tegelijk studeert kan ik dat wel begrijpen omdat die vakken elkaar gewoon heel erg veel overlappen. Dus dan zou ik het niet echt gemakzuchtig willen noemen.quote:
Ben je echt zo dom en wereldvreemd?quote:Op woensdag 14 januari 2009 08:20 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Waarom moeten studies altijd "moeilijker" gemaakt worden door wiskunde toe te voegen? Iedereen die ik ken die informatica studeert, weet geen hol van de wereld. Alsof algemene kennis niet nuttig is, maar een integraal uitrekenen wel.
Het zijn inderdaad geen ''harde'' beta-wetenschappen. Maar waar wilde je het dan onder scharen? Ik zou het ook niet in alfa of gamma plaatsen.quote:Op woensdag 14 januari 2009 04:41 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Medische wetenschappen zijn echt geen beta-wetenschappen. Die lui kunnen nog niet eens een integraal uitrekenen. Technische wetenschappen, wiskunde en de natuurwetenschappen, dat zijn beta-wetenschappen.
Ben jij echt zo onvriendelijk? Serieus, zo'n opmerking heeft toch niets toe te voegen aan de discussie?quote:Op woensdag 14 januari 2009 09:52 schreef Twerk het volgende:
[..]
Ben je echt zo dom en wereldvreemd?
Deltaquote:Op woensdag 14 januari 2009 12:09 schreef Pyjama het volgende:
Het zijn inderdaad geen ''harde'' beta-wetenschappen. Maar waar wilde je het dan onder scharen? Ik zou het ook niet in alfa of gamma plaatsen.
Ze zouden kunnen beginnen door open vragen te stellen op tentamens. Ik heb in anderhalf jaar communicatiewetenschap slechts drie tentamens met open vragen gehad, waarvan 1 statistiektentamen. Zelfs bij twee andere statistiektentamens was 75% van de vragen meerkeuze.quote:Op woensdag 14 januari 2009 06:57 schreef Registratiedienst het volgende:
Ik heb het uiteraard over Alfa-studies.. Studies zoals bestuurskunde, sociologie, culturele antropologie enzovoort. Zo'n studie kun je alleen moeilijker maken met 'statistiek', niet met theorie (wel in hoeveelheid - dat wel).
Waarom slechts een jaar? Heb je één van die studies voortijdig afgebroken of overlapten ze elkaar?quote:Op vrijdag 28 november 2008 16:55 schreef lafillenoyee het volgende:
Ik heb een jaar politicologie met rechten gecombineerd en ik moet zeggen dat het mij wel meeviel hoe druk het was.
Inderdaad dat zou men echt eens moeten aanpakken. Hoewel ik meen me te herinneren dat er de afgelope twee jaar wel paar keer in de media was dat dit aan het afzwakken was? In iedergeval was dat niet het geval bij mijn omgeving... Maar nu studeer ik in Duitsland en daar is men gewoon keihard tegenelkander... Heerst toch wel een soort van competitie tussen de studenten.quote:Op woensdag 14 januari 2009 12:17 schreef Pyjama het volgende:
Verder denk ik dat je zo'n zesjes-cultuur bij de wortels moet aanpakken; een hoger niveau op middelbare scholen zou geen kwaad kunnen.
Als eis voor aankomende studenten? Schei uit zeg. Ik ben examenleerling economie & maatschappij en zou opeens geen economie kunnen studeren omdat ik wiskunde A2 i.p.v. B1 heb, terwijl ik dat vak niet eens kan kiezen bij mij op school. Op deze manier zou je een heleboel potentiele studenten onterecht uitsluiten van deelname.quote:Ontopic:
Ik ben het met Bolkestijn eens dat het wiskunde B (in ieder geval B1) wel verplicht zou mogen worden gesteld voor Economie-studenten.
Hierin moet ik je dan wel weer gelijk geven. De middelbare school is zo belachelijk simpel dat het je motivatie volledig ontneemt.quote:Verder denk ik dat je zo'n zesjes-cultuur bij de wortels moet aanpakken; een hoger niveau op middelbare scholen zou geen kwaad kunnen.
mwhehe, als jij extra betaalt voor je extra opleiding, dan doe je toch echt iets fout.quote:Op zondag 4 december 2005 20:17 schreef CrazyTaxi het volgende:
Is opzich te doen, derhalve heb ik het voor een vol- en deeltijd studie gekozen. Dat biedt wat meer rust. Derhalve moet je dan wel extra betalen, bovenop de 1400 euro (exact weet ik niet) voltijd! Om precies te zijn 990 euro voor de deeltijd.
Met een bewijs van betaald collegegeld (te verkrijgen bij de studentenadministratie van je primaire studie) kun je het collegegeld bij een andere instelling ook voldoen. Je hoeft dus maar 1 x collegegeld te betalen. Zo doe ik dat ook.quote:Op woensdag 14 januari 2009 13:54 schreef Ewelina het volgende:
Moet je wel 2 x collegegeld betalen.... kun je beter je 2 x als voltijd student inschrijven
Ow, diequote:
Daar heb je op zich wel een puntquote:Op woensdag 14 januari 2009 17:11 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
Als eis voor aankomende studenten? Schei uit zeg. Ik ben examenleerling economie & maatschappij en zou opeens geen economie kunnen studeren omdat ik wiskunde A2 i.p.v. B1 heb, terwijl ik dat vak niet eens kan kiezen bij mij op school. Op deze manier zou je een heleboel potentiele studenten onterecht uitsluiten van deelname.
[..]
In NL wordt soms geapplaudisseerd voor een docent na afloop van een college, dus jouw geklop op tafel zal ruimschoots overstemd worden.quote:Op woensdag 14 januari 2009 14:02 schreef iBolt het volgende:
[..]
Ook wat wel grappig is is dat Duitsers altijd op de tafel kloppen na een goede les als teken van respect naar de docent toe. Dat ga ik me ook eens doen in Nederland![]()
Misschien maar dit is dus de eerste keer dat ik hoor dat Nederlandse studenten applaudisseren voor een docent. Ben eigenlijk dus geneigd om te zeggen dat dit dan wel zelden voorkomt? Of zijn er meer getuigen in de zaalquote:Op woensdag 14 januari 2009 21:43 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
In NL wordt soms geapplaudisseerd voor een docent na afloop van een college, dus jouw geklop op tafel zal ruimschoots overstemd worden.
Ik maak het wel mee, maar dan gaat het vaak wel om een gastdocent. Niet als je elke week van dezelfde docent college hebtquote:Op donderdag 15 januari 2009 00:04 schreef iBolt het volgende:
[..]
Misschien maar dit is dus de eerste keer dat ik hoor dat Nederlandse studenten applaudisseren voor een docent. Ben eigenlijk dus geneigd om te zeggen dat dit dan wel zelden voorkomt? Of zijn er meer getuigen in de zaal
Ja gast docent lijkt me wel logisch maar gewoon normale je dagelijkse docent dus...quote:Op donderdag 15 januari 2009 13:07 schreef Nouk het volgende:
[..]
Ik maak het wel mee, maar dan gaat het vaak wel om een gastdocent. Niet als je elke week van dezelfde docent college hebt.
Hoe kun je in godsnaam een fatsoenlijk econoom worden zonder wiskunde B?quote:Op woensdag 14 januari 2009 17:11 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
Als eis voor aankomende studenten? Schei uit zeg. Ik ben examenleerling economie & maatschappij en zou opeens geen economie kunnen studeren omdat ik wiskunde A2 i.p.v. B1 heb, terwijl ik dat vak niet eens kan kiezen bij mij op school. Op deze manier zou je een heleboel potentiele studenten onterecht uitsluiten van deelname.
[..]
Hierin moet ik je dan wel weer gelijk geven. De middelbare school is zo belachelijk simpel dat het je motivatie volledig ontneemt.
Het kan wel, maar wis B geeft inderdaad een groot voordeel.quote:Op vrijdag 16 januari 2009 22:26 schreef nickybol het volgende:
[..]
Hoe kun je in godsnaam een fatsoenlijk econoom worden zonder wiskunde B?
Dit klopt, ik heb zelf geen Wiskunde B gehad op de middelbare school waardoor de Wiskunde vakken tijdens mijn Economiestudie echt zwaar waren. Daar wordt in 2 trimesters ongeveer heel Wiskunde B1 behandeld. Daardoor halen een hoop mensen het logischerwijs niet (ik overigens welquote:Op vrijdag 16 januari 2009 22:26 schreef nickybol het volgende:
[..]
Eens, maar Mathijs- heeft dan ook wel een punt. Je kunt Wiskunde B1 niet kiezen indien je een economie en maatschappij profiel hebt.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 12:53 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Dit klopt, ik heb zelf geen Wiskunde B gehad op de middelbare school waardoor de Wiskunde vakken tijdens mijn Economiestudie echt zwaar waren. Daar wordt in 2 trimesters ongeveer heel Wiskunde B1 behandeld. Daardoor halen een hoop mensen het logischerwijs niet (ik overigens wel). Als ik B1 had gehad was dit een veel minder groot probleem. Ik denk zelfs dat het rendement van de opleiding vergroot kan worden als je Wiskunde B verplicht stelt!
Het is niet alleen het vakkenpakket op die scholen, maar ook het gebrek aan motivatie door leerlingen. Ik had in ieder geval geen fijne tijd daar. Docenten zijn erg slecht en niet gepassioneerd in het lesgeven. Ook rushen ze gewoon een beetje door de stof heen om er maar vanaf te zijn. De docentencultuur is heel anders daar dan op de universiteit, waardoor je gewoon minder opsteekt. En ook de leerlingen zijn meer bezig met klooien, treiteren, etc, wat het leren niet ten goede komt.quote:Op zaterdag 17 januari 2009 13:21 schreef Pyjama het volgende:
[..]
Eens, maar Mathijs- heeft dan ook wel een punt. Je kunt het Wiskunde B1 niet kiezen indien je een economie en maatschappij profiel hebt.
De fout zit gewoon op de middelbare scholen. Ze zijn alles nu wel weer aan het omgooien, waarbij ook wiskunde weer anders ingedeeld word. Ik ben benieuwd hoe dat gaat lopen...
*bull*quote:Op vrijdag 16 januari 2009 22:26 schreef nickybol het volgende:
[..]
Denk niet dat je er in de studie problemen mee zult hebben, tienen voor wiskunde bij economie kun je ook halen zonder wisBquote:Op zaterdag 17 januari 2009 14:11 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
*bull*
De benodigde stof zal tijdens de wo-studie economie echt wel behandeld worden. Dat de wiskunde aldaar voor een leerling met een A1,2-achtergrond (zoals ik) i.p.v. B1 iets meer aandacht vereist om in de stof te geraken is verder ook niet zo'n ramp..
ik vertrouw rode rakkers niet; desalniettemin, als het echt waar is dan lijkt het me onhaalbaar met een beroep op vrijheid van onderwijs (instellingscollegegeld is voor 75-80% van de studenten niet te betalen), gelijkheidsbeginsel, etc.quote:Op vrijdag 23 januari 2009 22:31 schreef ritissh het volgende:
Hallo, ik heb een vraagje over de kosten van het volgen van 2 studies. Ik las laatst namelijk iets over het veranderen van de regels.
http://rood.sp.nl/nieuws/id/877
Weet iemand hier misschien meer over want ik zou volgend jaar een 2e studie willen doen aan een andere instelling en ik heb begrepen dat je dan maar aan een instelling collegegeld moet betalen.
alvast bedankt!:D
Nee hoor:quote:Op zaterdag 24 januari 2009 00:41 schreef Horloge het volgende:
Ik zie nergens een bron, en op andere sites vind ik er niks van. Stemmingmakerij van Rood?
Lenen bij de IB-Groep, iedere investering in onderwijs is zijn geld dubbel en dwars waard. Dus ik zou er geen seconde over nadenken mocht een tweede studie niet gratis worden om geld te lenen.quote:Op zaterdag 24 januari 2009 23:22 schreef Renesite het volgende:
Dan moet je een enorm grote zak met dukaten hebben...
omg, zie blz. 2 onder b, ze willen zelfs instellingscollegegeld gaan heffen op het volgen van de master ná een door de overheid betaalde bachelor; zijn ze knettergek gewordenquote:Op zondag 25 januari 2009 02:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
En zie ook hier:
http://static.ikregeer.nl/pdf/KST124309.pdf
Het idee speelt al langer...
Idd !quote:Op zondag 25 januari 2009 13:26 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
omg, zie blz. 2 onder b, ze willen zelfs instellingscollegegeld gaan heffen op het volgen van de master ná een door de overheid betaalde bachelor; zijn ze knettergek geworden
onderwijs- en gezondheidszorg gerelateerde opleidingen uitgezonderd
groot gelijk, maar onder die plannen zou je dus instellingscollegegeld moeten betalenquote:Op zondag 25 januari 2009 17:19 schreef KneiterS het volgende:
Ik studeer zowel rechtsgeleerdheid als fiscaal recht. Volg nu bij beide derdejaarsvakken. Heb zoveel vrijstellingen weten los te peuteren dat het er op neer komt dat in in 3 jaar 225 punten moet halen ipv 180. Zou gek zijn als ik het niet zou doen.
Moet kunnen als de studies elkaar deels overlappen. Het handigst = toch om dit van te voren te checken bij de studieadviseur. Of je doet bijv een iets langere stage of zo..quote:Op donderdag 26 februari 2009 11:59 schreef Matthijs- het volgende:
Hebben enkele mensen op het forum wellicht ook ervaring met het tegelijktijdig volgen van 2 masters? Kan je dan misschien je stage 'in dienst van beide studies stellen' of iets dergelijks?
Ik doe het momenteel, alleen niet aan twee verschillende universiteiten. Het is wel te doen qua colleges volgen, alleen het bijwerken van al het lees- en schrijfwerk is soms problematisch. Het komt er op neer dat het heel veel tijd kost, en dat je weekenden en college-vrije weken opgaan aan het bijlezen enz.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:52 schreef Florian_ het volgende:
Even een kickje nog.
Heeft iemand ervaring met een voltijd Bachelor opleiding en een Master - tegelijkertijd - aan twee verschillende universiteiten? Ik ben dit namelijk van plan, maar ik vraag me af of dit (praktisch gezien) wel mogelijk en/of slim is.
Ik heb een korte tijd overwogen om naast geschiedenis (nu bachelor, straks master) ook politicologie aan de UvA te doen. Mij lijkt het echter moeilijk met de tijden. Als je 2 studies in verschillende steden doet, kan je niet om 1045 klaar zijn en om 1100 het volgende college doen.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:52 schreef Florian_ het volgende:
Heeft iemand ervaring met een voltijd Bachelor opleiding en een Master - tegelijkertijd - aan twee verschillende universiteiten? Ik ben dit namelijk van plan, maar ik vraag me af of dit (praktisch gezien) wel mogelijk en/of slim is.
Klopt, maar niet alle colleges zijn verplicht/nuttig. Als je een bepaalde docent hebt die alleen maar de droge stof uit een boek bespreekt op college, dan kun je dat vaak net zo goed skippen en de sheets als leidraad bij het leren gebruiken.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 22:15 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Ik heb een korte tijd overwogen om naast geschiedenis (nu bachelor, straks master) ook politicologie aan de UvA te doen. Mij lijkt het echter moeilijk met de tijden. Als je 2 studies in verschillende steden doet, kan je niet om 1045 klaar zijn en om 1100 het volgende college doen.
Ik overweeg om volgend jaar ook te beginnen met twee studies; economie en rechten aan de VU. Mag ik vragen welke twee studies je doet en hoeveel uren je er per week aan kwijt bent? Aan de ene kant hoor ik van velen dat het best te doen moet zijn. Aan de andere kant denk ik zelf dat het behoorlijk wat tijd kan gaan kosten. Heb je niet vaak problemen met roosters etc.?quote:Op dinsdag 17 maart 2009 21:53 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Ik doe het momenteel, alleen niet aan twee verschillende universiteiten. Het is wel te doen qua colleges volgen, alleen het bijwerken van al het lees- en schrijfwerk is soms problematisch. Het komt er op neer dat het heel veel tijd kost, en dat je weekenden en college-vrije weken opgaan aan het bijlezen enz.
Als die universiteiten op een behapbare afstand liggen kan het best, ik zou niet voor Groningen en Maastricht gaan, maar Nijmegen - Utrecht lijkt me goed te doen. Gewoon proberen te voorkomen dat je op één dag op beide locaties moet zijn.
Probleem is echter dat veel eerstejaarsvakken aanwezigheidsplicht hebben.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:23 schreef Horloge het volgende:
Klopt, maar niet alle colleges zijn verplicht/nuttig. Als je een bepaalde docent hebt die alleen maar de droge stof uit een boek bespreekt op college, dan kun je dat vaak net zo goed skippen en de sheets als leidraad bij het leren gebruiken.
Dat ligt er helemaal aan of je ook daadwerkelijk aanwezigheidsplicht hebt, anders is het wel te combinerenquote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:26 schreef Banaan10 het volgende:
[..]
Ik overweeg om volgend jaar ook te beginnen met twee studies; economie en rechten aan de VU. Mag ik vragen welke twee studies je doet en hoeveel uren je er per week aan kwijt bent? Aan de ene kant hoor ik van velen dat het best te doen moet zijn. Aan de andere kant denk ik zelf dat het behoorlijk wat tijd kan gaan kosten. Heb je niet vaak problemen met roosters etc.?
Tsja, dan houdt het op natuurlijk, of je moet een verzoek bij de Examencommissie indienen/afspraak maken met de docent.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:28 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Probleem is echter dat veel eerstejaarsvakken aanwezigheidsplicht hebben.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, Banaanquote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:44 schreef Banaan10 het volgende:
Ik geloof dat de aanwezigheidsplicht bij rechten vrij laag is (een uur of 5) Dan sla je dus de hoorcolleges over. Maar het probleem bij rechten is dat ze een bindend studieadvies hebben.
http://www.law.leidenuniv.nl/studenten/propedeuse.jsp#N1016Fquote:Je wordt geacht bij alle bijeenkomsten van het werkgroeponderwijs en LLP voorbereid aanwezig
te zijn. Het kan natuurlijk gebeuren dat je door overmacht, zoals ziekte, een keer afwezig
bent. Bij meer dan 20% afwezigheid treden sancties in werking. Bij een vak van 10 ECTS
moet je dus minimaal 8 van de 10 werkgroepen aanwezig zijn en bij een vak van 5 ECTS minimaal
4 van de 5 werkgroepen. De sancties hebben ingrijpende gevolgen. Je kunt bijvoorbeeld
worden uitgesloten voor je tentamen.
Ik zal er morgen even op reageren, zit nu krap qua tijd.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 23:26 schreef Banaan10 het volgende:
[..]
Ik overweeg om volgend jaar ook te beginnen met twee studies; economie en rechten aan de VU. Mag ik vragen welke twee studies je doet en hoeveel uren je er per week aan kwijt bent? Aan de ene kant hoor ik van velen dat het best te doen moet zijn. Aan de andere kant denk ik zelf dat het behoorlijk wat tijd kan gaan kosten. Heb je niet vaak problemen met roosters etc.?
Ik ben naar de open dag van de VU geweest, en daar zeiden ze dat je ook alleen naar de werkgroepen zou kunnen gaan. Bij rechten op de VU zijn er naar mijn weten niet meer dan 5 à 6 uur per week werkgroepen. Bij economie ligt dit iets hoger dacht ik. Ik zal het nog eens navragen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 08:18 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, Banaan, maar in Leiden is dat iig niet zo.
Voorbeeldje:
[..]
http://www.law.leidenuniv.nl/studenten/propedeuse.jsp#N1016F
BSA hebben ze trouwens voor alle studies aan de UL en zie je vrijwel overal inmiddels
Goed plan, komt natuurlijk doordat je 2 studies doet. Maar ik begrijp het wel hoorquote:Op woensdag 18 maart 2009 11:29 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Ik zal er morgen even op reageren, zit nu krap qua tijd.
quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:46 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Goed plan, komt natuurlijk doordat je 2 studies doet. Maar ik begrijp het wel hoor
Waarom zou je HBO Bouwkunde en WO Bouwkunde tegelijk studeren?quote:Op donderdag 19 maart 2009 19:51 schreef ikke043 het volgende:
IK heb me aangemeld voor een studie "bachelor of built environment", dat is bouwkunde, civiele tecniek etc., ze verwachten dat ik de daadwerkelijke keuze pas in het 2de jaar maak.
Nu vraag ik mij echter af of deze studie valt te combineren met WO bouwkunde, ik heb namelijk gehoord dat deze erg zwaar zou zijn.
En iemand die aan een WO bouw faculteit studeert : is het veel individueel werk waarvoor je niet aanwezig hoeft te zijn en hoeveel uur moet je aanwezig zijn?
Dunckie, waar blijf jequote:Op woensdag 18 maart 2009 11:29 schreef Dunckie het volgende:
[..]
HBO bouwkunde is praktisch en WO bouwkunde breed theorethisch. En aangezien ik later ergens een eigen bedrijf wil beginnen is deze combinatie handig aangezien je zowel het voorwerk(berekeningen, etc.) als het uitvoerende(het daadwerkelijk bouwen) werk goed kunt leiden.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 08:53 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
Waarom zou je HBO Bouwkunde en WO Bouwkunde tegelijk studeren?
Ik heb ook een tijdje naar technische studies gekeken, maar volgens mij klopt dit niet helemaal wat je zegt. HBO Bouwkunde is voor mensen die niet genoeg hersens of geen zin hebben om WO bouwkunde te kunnen doen. In bijvoorbeeld Delft leer je ook 'het daadwerkelijke bouwen'. WO gaat gewoon wat dieper...quote:Op vrijdag 20 maart 2009 22:20 schreef ikke043 het volgende:
[..]
HBO bouwkunde is praktisch en WO bouwkunde breed theorethisch. En aangezien ik later ergens een eigen bedrijf wil beginnen is deze combinatie handig aangezien je zowel het voorwerk(berekeningen, etc.) als het uitvoerende(het daadwerkelijk bouwen) werk goed kunt leiden.
quote:Op woensdag 18 maart 2009 11:29 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Dat is de jus van het leven.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 08:55 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Hij heeft belangrijkere zaken aan zijn hoofd![]()
TTK - Trivia
Wat ik van een vriend die bouwkunde(wo) studeert heb begrepen is dat het net enorm veel theorie is terwijl ik op de hogeschool heb gehoord dat je daar maximaal een halve dag les krijgt, en dat is echt het maximum. Na de lessen ging je alleen nog maar aan projecten werken en de betere gaan naar huis.quote:Op vrijdag 20 maart 2009 22:54 schreef Banaan10 het volgende:
[..]
Ik heb ook een tijdje naar technische studies gekeken, maar volgens mij klopt dit niet helemaal wat je zegt. HBO Bouwkunde is voor mensen die niet genoeg hersens of geen zin hebben om WO bouwkunde te kunnen doen. In bijvoorbeeld Delft leer je ook 'het daadwerkelijke bouwen'. WO gaat gewoon wat dieper...
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:02 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Sorry...
Zo genoeg informatie? Anders pm me maar.
O jawel. dat gaat gebeuren. Het is inmiddels zelfs al behandeld in de commissie van de 2e kamer, waar het besluit van de 2e Kamer zelf 'voorgekookt' wordt.quote:Op woensdag 25 maart 2009 00:35 schreef Irving het volgende:
Op de vorige bladzijde las ik dat we voor een tweede studie misschien 5 keer zoveel moeten betalen, is dat nog steeds een plan of is dat al geschrapt? Kdenk eigenlijk niet dat het ervan komt, maar het zou heel kut zijn als dat ging gebeuren![]()
Dit zal absoluut een (volstrekt logische en begrijpelijke) consequentie zijn van deze maatregel.quote:Daarnaast veronderstellen deze leden dat studenten calculerend gedrag zullen gaan vertonen. Indien een student twee bachelorstudies volgt, waarvan hij met de eerste in juni van jaar t klaar zou kunnen zijn en zijn tweede een jaar later, dan zal deze student besluiten om zijn eerste studie met vier maanden te vertragen, opdat hij ook voor het daaropvolgende jaar slechts het wettelijk collegegeld verschuldigd is.
Dat zou helemaal stom zijn wanneer dat niet zo was. Dan heeft iemand straks bijna zijn tweede bachelor afgerond (op, zeg, 15 ECTS na), gaat daarna een master doen en hoort dan dat hij instellingscollegegeld moet gaan betalen voor die laatste 15 puntjes. Gevolg: de student maakt zijn tweede bachelor niet af en er gaat dus weer een beetje intellectueel kapitaal verloren.quote:(...) als een student na het behalen van een bachelor zijn studie vervolgt met een masteropleiding en
daarnaast alsnog zijn tweede bacheloropleiding wil afronden, zou, wat deze leden betreft, het wettelijk collegegeld gevraagd mogen worden en niet het instellingscollegegeld.
Dan is het probleem (bij ons in Utrecht tenminste) dat je sommige verplichte bachelorvakken moeilijk binnenkomt als 'binnenvakker'. Met de nieuwe regeling zullen ze het wrs. nog moeilijker dan wel onmogelijk maken om dit achterdeurtje te gebruiken.quote:Op woensdag 25 maart 2009 11:27 schreef Horloge het volgende:
Ook nog iets raars is dat ik theoretisch gezien mij niet hoef aan te melden voor een tweede bachelor, om die tweede opleiding te kunnen volgen. Ik kan mij namelijk (op mijn eigen uni) gewoon inschrijven voor de vakken die bij die tweede studie horen, en als ik dan alle vakken heb gehaald die daarbij horen, mijn examen (bul) aanvragen. Op die manier omzeil ik de gehele regelgeving, want ik ben niet geregistreerd als iemand met een tweede studie.
Ik hoop dat ik ongelijk heb, maar dat is iets wat niet op alle uni's zo is geregeld. Voor Leiden, waar ik studeer, weet ik iig vrijwel zeker dat dat heel moeilijk ligt, slechts voor een aantal geselecteerde vakken is dat zo.quote:Op woensdag 25 maart 2009 11:27 schreef Horloge het volgende:
Ook nog iets raars is dat ik theoretisch gezien mij niet hoef aan te melden voor een tweede bachelor, om die tweede opleiding te kunnen volgen. Ik kan mij namelijk (op mijn eigen uni) gewoon inschrijven voor de vakken die bij die tweede studie horen, en als ik dan alle vakken heb gehaald die daarbij horen, mijn examen (bul) aanvragen. Op die manier omzeil ik de gehele regelgeving, want ik ben niet geregistreerd als iemand met een tweede studie.
Edit: Nog maar ff de bron erbij: http://www.ans-online.nl/lead-story/tweede-studie-in-de-knelquote:2009 is inmiddels 2011 geworden. Het kost de instellingen nog wel wat tijd voor ze klaar zijn voor het nieuwe model. Overigens hebben wij (de LSVb) op 8 april een (openbaar) overleg met minister Plasterk waar we het nogmaals over deze maatregel gaan hebben.
Jammer, dan zou het echt nét ook voor mij kunnen gelden (wanneer ik 2 masters tegelijk zou willen doen).quote:Op woensdag 25 maart 2009 19:08 schreef RobertoCarlos het volgende:
Op een andere site lees ik van de voorzitter van de Lsvb over het hele plan:
[..]
Ik heb daar nog niets over gezien, dus het lijkt me dat dit nog kan, maar de centrale vraag is of de stufi voldoende is om het instelling-collegegeld te betalen....quote:Op woensdag 25 maart 2009 22:47 schreef Horloge het volgende:
Jammer, dan zou het echt nét ook voor mij kunnen gelden (wanneer ik 2 masters tegelijk zou willen doen).
Een algemene vraag: is het mogelijk om stufi te krijgen voor een tweede master (dus ná een andere master, maakt niet uit of het lenen of gift is)?
En dat houd wat in? Dat je voortaan dus rijke ouders moet hebben?quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:58 schreef RobertoCarlos het volgende:
Nou, de wet is door de 2e kamer, dus het gaat door...![]()
http://www.tweedekamer.nl/images/24-03-2009_tcm118-183408.pdf
Dat we allemaal weer lekker het hoofd terug het maaiveld in mogen stekenquote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:03 schreef iBolt het volgende:
En dat houd wat in? Dat je voortaan dus rijke ouders moet hebben?
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:26 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Bij de verkiezingen kreeg ik te horen dat ik "PvdA moest stemmen, want zij komen op voor de belangen van studenten". Dat vond ik toen al plausibel, maar dat is echt onzin gebleken. Ik hoor alleen maar dat collegegeld omhoog gaat, dat je per studiepunt moet gaan betalen, dat masters niet meer bekostigd worden, een proefballonnetje dat stufi helemaal afgeschaft wordt (alleen nog een lening) en dat nu dus 2 studies weer duurder gemaakt wordt. En dat geld gaat allemaal naar VMBO en MBO toe.
Niet correct. PvdA komt op voor belangen van de middelmatige autochtone Nederlander. Laatst las ik dat de PvdA het electoraal niet moet hebben van de allochtonen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:29 schreef Scaurus het volgende:
PvdA komt op voor de belangen van de luie, veelal allochtone Nederlander. De hardwerkende burgerman knijpen ze met alle genoegen uit. Eerst vanaf het moment dat hij zijn eerste loonstrook krijgt, nu al als hij nog studeert.
Surryquote:Op donderdag 26 maart 2009 23:18 schreef Horloge het volgende:
Gaat het om 31 790? In dat dossier zie ik niets staan over een tweede studie?
In 31790 zijn enkele kleinere wijzigingen aangebracht, ik heb ze gister allemaal doorgelezen maar ik ben de meerderheid vergeten. Er staat in ieder geval dat het collegegeld per 2010-2011 schooljaar ¤1.620 is, en daarna t/m 2018-2019 doorstijgt met 22 euro per jaar. Dat betekent dat je in dat laatste studiejaar al ¤1.798 euro betaalt. Hoezo, geen stijging van het collegegeld?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 08:41 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Er is kennelijk nog een wetsvoorstel over collegegeld in de maak, wat dat dan is?.![]()
En hbo, echt alle vmbo/mbo/hbo schoolgebouwen die ik zie zijn fonkelnieuw, grote plasmaschermen aan de wanden, loungebanken erin. Daar heb ik ook wel eens mijn bedenkingen bij.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:26 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Bij de verkiezingen kreeg ik te horen dat ik "PvdA moest stemmen, want zij komen op voor de belangen van studenten". Dat vond ik toen al plausibel, maar dat is echt onzin gebleken. Ik hoor alleen maar dat collegegeld omhoog gaat, dat je per studiepunt moet gaan betalen, dat masters niet meer bekostigd worden, een proefballonnetje dat stufi helemaal afgeschaft wordt (alleen nog een lening) en dat nu dus 2 studies weer duurder gemaakt wordt. En dat geld gaat allemaal naar VMBO en MBO toe.
Het geld komt ergens vandaan dus waarschijnlijk ook een beetje van de kwaliteit.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 12:09 schreef alors het volgende:
[..]
En hbo, echt alle vmbo/mbo/hbo schoolgebouwen die ik zie zijn fonkelnieuw, grote plasmaschermen aan de wanden, loungebanken erin. Daar heb ik ook wel eens mijn bedenkingen bij.
Ik snap best dat oude gebouwen moeten worden vervangen, maar al die overdreven luxe slaat nergens op.
In jouw geval: Dat je je propedeuse Economie kunt halen en daarna nog een jaar doorstuderen, maar om je opleiding af te maken (het laatste jaar, 2011-2012 dus) zul je instellingscollegegeld moeten betalen; reken op een bedrag van 3000 tot 12000 euro (ik weet het niet exact). En dat is waarschijnlijk bovenop het geld wat je al voor je eerste studie betaalt...quote:Op maandag 30 maart 2009 19:19 schreef zquing het volgende:
......................
Wat betekenen de aangenomen wetten nu concreet voor mij wanneer ik een 2e studie wil gaan volgen? Ik was namelijk van plan om vanaf volgend jaar economie erbij te gaan studeren
Ja.quote:Op woensdag 1 april 2009 18:06 schreef Mykonos het volgende:
Ik wil geschiedenis gaan studeren, en dat zo mogelijk combineren met wijsbegeerte. Ik geloof dat er wel wat ervaringsdeskundigen zitten hier, is dat qua studielast een beetje te doen?
Als je getalenteerd bent en een brede interesse hebt, is het met de nieuwe wetgeving het beste om naar een university college te gaan. Daar krijg je een breed pakket aan vakken en veel uitdaging zonder meer dan het normale tarief te moeten betalen.quote:Iig, als dat plan van de Kamer doorgaat, kan ik t sowieso shaken, want dat geld kan ik niet ophoesten
Het is nu de vraag wat de universiteiten gaan doen. Op dit moment valt dat nog relatief mee, zoals je bijv hier kunt zien http://www.eur.nl/inschri(...)dtarieven_2009_2010/quote:Op maandag 30 maart 2009 19:31 schreef Horloge het volgende:
[..]
zul je instellingscollegegeld moeten betalen; reken op een bedrag van 3000 tot 12000 euro (ik weet het niet exact).
Talent, interesse, maar vergeet doorzettingsvermogen niet. Voor als je het wil overwegen Mykonos, check ook even de Tegenlicht docu over dit schoolconcept.quote:Op woensdag 1 april 2009 18:24 schreef Scaurus het volgende:
Als je getalenteerd bent en een brede interesse hebt, is het met de nieuwe wetgeving het beste om naar een university college te gaan. Daar krijg je een breed pakket aan vakken en veel uitdaging zonder meer dan het normale tarief te moeten betalen.
Ooh, ik had bij de niet-EER gekeken.quote:Op woensdag 1 april 2009 19:48 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Het is nu de vraag wat de universiteiten gaan doen. Op dit moment valt dat nog relatief mee, zoals je bijv hier kunt zien http://www.eur.nl/inschri(...)dtarieven_2009_2010/
Maar de vraag is of de uni's gaan graaien op het moment dat de nieuwe wet ingaat...
Dat eerste kan wel ja, dat had ik een beetje ongelukkig geformuleerd. Voor een doorstroom-master stellen ze geen verdere eisen. Het tweede kan echter niet, omdat het een researchmaster is waarbij je een soort portfolio samenstelt over twee jaar (in de vorm van maandelijkse presentaties/bijeenkomsten).quote:Op woensdag 1 april 2009 21:08 schreef RobertoCarlos het volgende:
Kun je niet en-en doen? Dus iinschrijven voor de 2e plaats-master en voor de selectie gaan. Mss kun je dan in het halve jaar (mocht je afgewezen worden..) een aantal vakken doen voor die selection mastter, hetzij dezelfde vakken hetzij om te oefenen. Zoiets...
http://www.lsvb.nl/nieuws/090401-whw-tweede-studie.htmlquote:WHWeetjes II: Een tweede studie
Van een ‘Niet goed? Geld terug!’-bepaling tot Judicium abeundi: in Den Haag wordt gewerkt aan een vernieuwing van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). Minister Plasterk heeft daartoe een wetsvoorstel ingediend. Dat ligt op dit moment bij de Tweede Kamer. In een serie artikelen ligt de webredactie van de LSVb de beoogde veranderingen die voor studenten van belang zijn toe. Dit keer werpen we een blik op de tweede studie.
Door: Judith den Boer, lid van de onafhankelijke LSVb-webredactie
In de toelichting op de wet is te lezen dat een student in het hoger onderwijs collegegeld moet betalen. Dit bedrag is wettelijk vastgesteld. De Minister van OCW is verantwoordelijk voor de overige kosten voor het volgen van onderwijs. Hierdoor hebben studenten toegang tot het hoger onderwijs, zonder dat ze de volledige kosten voor een opleiding moeten vergoeden.
Echter, om onder deze regeling te vallen, moet je als student voldoen aan een aantal eisen. Eén van de eisen die in het wetsvoorstel staat beschreven, is dat de student nog geen graad Bachelor of Master heeft behaald bij een bekostigde instelling (als je aan een Masteropleiding begint mag je uiteraard al wel een Bachelordiploma hebben). Deze eis zorgt ervoor dat studenten na het afronden van een eerste opleiding, bij het volgen van een tweede studie niet meer onder het wettelijk collegegeld vallen. Om toch een studie te mogen volgen aan een instelling voor hoger onderwijs, moeten deze studenten instellingscollegegeld betalen.
De hoogte van het instellingscollegegeld wordt door elke instelling zelf bepaald. De enige eis die aan dit bedrag gekoppeld is, is dat het niet lager mag zijn dan het wettelijke collegegeld. Een student zal dus voor een tweede studie in veel gevallen meer betalen dan voor zijn eerste studie. Bovenstaand voorstel zorgt ervoor dat het voor veel studenten financieel niet meer haalbaar zal zijn om een tweede studie te volgen.
Door het mogelijk invoeren van bovengenoemde regeling, komen de volledige kosten voor een tweede studie bij de student te liggen. Een groot deel van de studenten kan dit waarschijnlijk niet betalen. Het aantal studenten dat voor een tweede studie kiest, zal hierdoor vermoedelijk afnemen. En daarmee snijdt het ministerie zichzelf in de vingers. Een ander streven van het ministerie is namelijk de toename van excellentie, omdat Nederland, in vergelijking met andere landen, te weinig hoogopgeleiden heeft. Wanneer een groot deel van de financiering van tweede studies wegvalt, zal dat de excellentie in Nederland niet ten goede komen. Studenten krijgen zo minder de kans om hun kennis te verrijken door het volgen van een tweede studie.
Om het verschil tussen de kosten van een eerste en tweede studie goed duidelijk te maken, volgen hier enkele bedragen. Het wettelijk collegegeld voor studiejaar 2009-2010 is voor een voltijd opleiding vastgesteld op ¤1620.
Het instellingscollegegeld verschilt per opleiding:
Hogeschool Zeeland: ¤4.250,-
Hogeschool InHolland: ¤6.500,-
Fontys Hogeschool: ¤7.200,-
Hogeschool Utrecht: ¤7.200,-
Avans Hogeschool: ¤7.500,-
Universiteit Utrecht: Van ¤6.000,- tot ¤10.200,-
Universiteit van Amsterdam: ¤7.000,-
Instellingscollegegeld bedraagt dus ongeveer 2,5 tot soms ruim 6 keer het bedrag van wettelijk collegegeld.
Ook wanneer een student al aan een tweede studie is begonnen tijdens de eerste studie, moet hij instellingscollegegeld gaan betalen zodra hij zijn eerste studie heeft afgerond. Het volledige studiejaar waarin de eerste opleiding wordt afgerond, mag nog gevolgd worden tegen wettelijk collegegeld. Vanaf het daaropvolgende schooljaar wordt instellingscollegegeld gerekend. Om onder deze regel uit te komen, is het waarschijnlijk dat veel studenten ervoor zullen kiezen om de laatste fase van hun eerste studie uit te stellen, zodat ze voor beide opleidingen gelijktijdig afstuderen en dus nooit instellingscollegegeld hoeven te betalen.
Dit zal naar verwachting niet het enige gevolg zijn van deze regeling. Studenten die worden uitgeloot voor een numerus fixus-studie, zullen minder snel een alternatieve studie afronden. Wanneer ze deze alternatieve studie zullen afronden, zullen ze namelijk de studie van hun eerste keus tegen instellingscollegegeld moeten volgen.
Een afspraak tussen de VSNU en het ministerie van OCW lijkt genegeerd te zijn bij deze regeling. Ze hebben afgesproken dat het streven is om 10% van de studenten meer onderwijs te laten volgen dan het reguliere studieprogramma. Het is niet waarschijnlijk dat dit aantal gehaald wordt, als bovenstaande regeling ingevoerd gaat worden.
Studenten zullen dus in dat geval wel twee keer nadenken voor ze aan een tweede studie beginnen.
Da's ongeveer hetzelfde als mijn probleem. Alleen heb ik het met een master en gaat het daar (meestal) om een bachelor.quote:Op woensdag 8 april 2009 23:29 schreef RobertoCarlos het volgende:
Hier een duidelijk stuk van de LsVb. Let ook op het vetgedrukte deel, daar had ik helemaal nog niet aan gedacht... En niemand doet iets![]()
[..]
http://www.lsvb.nl/nieuws/090401-whw-tweede-studie.html
Welke masters als ik vragen mag? En valt het een beetje te combineren, een research master met een tweede master (en dan niet kantje boord, maar met goede cijfers)? Ik heb echt het beeld van een research master dat je zowat fulltime met je studie bezig bent en er dus niks meer bij kunt doen....quote:Op donderdag 9 april 2009 15:23 schreef Grumpey het volgende:
Heb ook twee studies afgerond, alhoewel, 1,5 eerder. Heb met 1 Bachelor uiteindelijk 2 masters (1 onderzoeksmaster van 2 jaar, en 1 klinische master van 1 jaar) afgerond. Voor die klinische master moest ik aanvullend nog driekwart-jaar uit de bachelor volgen om die ook af te ronden, dus zo kom ik op 1,5 studie
Zal wel weer een lobby zijn van de universiteiten, die al langere tijd niet blij zijn met het feit dat je gratis extra vakken/minoren/studies kunt doen. Volgende stap is dus wellicht dat je moet betalen om bv. een minor te mogen doen.quote:Op donderdag 9 april 2009 21:28 schreef ASroma het volgende:
rare wet weer jah, gaat ook weer helemaal nergens over... net alsof ze hier zoveel mee gaan besparen? ik zie het voordeel echt niet, eigenlijk alleen maar nadelen....
Komt door dat fucking economisch denken. Efficiëntie, geld besparen, 'valorisatie' (=geld verdienen met onderzoek)quote:Op donderdag 9 april 2009 21:49 schreef Horloge het volgende:
Zal wel weer een lobby zijn van de universiteiten, die al langere tijd niet blij zijn met het feit dat je gratis extra vakken/minoren/studies kunt doen. Volgende stap is dus wellicht dat je moet betalen om bv. een minor te mogen doen.![]()
Master Neuroscience, en daarnaast Master Klinische Neuropsychologie. Neuroscience is de researchmaster van 2 jaar, waarbij ik tweemaal een half jaar onderzoeksstage heb gelopen waarvan 1x in het buitenland. Klinische neuro is echt een patientgerichte master waarvoor ik ook een half jaar stage heb gelopen in het ziekenhuis.quote:Op donderdag 9 april 2009 21:49 schreef Horloge het volgende:
Welke masters als ik vragen mag? En valt het een beetje te combineren, een research master met een tweede master (en dan niet kantje boord, maar met goede cijfers)? Ik heb echt het beeld van een research master dat je zowat fulltime met je studie bezig bent en er dus niks meer bij kunt doen....
Wouter Bos ging je voor, en studeerde in beide studies cum laude af. Blijkbaar is het best mogelijk.quote:Op donderdag 23 april 2009 20:25 schreef Walzer het volgende:
Deed ie wel 7 jaar overquote:Op zaterdag 9 mei 2009 17:57 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
Wouter Bos ging je voor, en studeerde in beide studies cum laude af. Blijkbaar is het best mogelijk.
Je kan beter ná de propedeuse beginnen met 2 studies.quote:Op zondag 10 mei 2009 00:05 schreef Banaan10 het volgende:
Wouter Bos studeerde economie en politicologie. Zelf ben ik trouwens ook zo gek geweest om mij voor twee studies in te schrijven; rechten en economie. Dan weet ik in ieder geval zeker dat ik volgend jaar een leuke studie doe; of rechten, of economie, of allebei.Heb alleen nog geen idee hoe ik dat Bindend Studie Advies dan moet gaan oplossen, want ik weet niet of het haalbaar is om in één jaar twee propedeuses te halen. Maar daar kom ik volgend jaar dan wel weer achter
![]()
Oneens, hoe eerder je begint, hoe eerder je klaarbent.quote:Op zondag 10 mei 2009 12:39 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Je kan beter ná de propedeuse beginnen met 2 studies.
Een BSA voor 1 studie hoef je niet in 1 jaar te halen, maar daar kun je (bij UL rechten iig) 2 jaar over doen. Wel moet je in 3 jaar je P hebben. Moet lukken lijkt me.quote:Op zondag 10 mei 2009 00:05 schreef Banaan10 het volgende:
Heb alleen nog geen idee hoe ik dat Bindend Studie Advies dan moet gaan oplossen, want ik weet niet of het haalbaar is om in één jaar twee propedeuses te halen.
@vraag 1: weet niemand hier natuurlijk, maar als je gewoon op je cv zet wanneer je die master gehaald hebt, heeft niemand het verder doorquote:Op zondag 10 mei 2009 12:55 schreef Irving het volgende:
Kheb eigenlijk nog een vraag. Wat is de waarde van een master als je de bachelor niet hebt? Op dit moment doe ik econometrie naast mijn studie BWI (bedrijfswiskunde en informatica), maar ik heb gelezen dat het met BWI mogelijk is 'om met enige aanvulling een master Wiskunde, Informatica of Econometrie te volgen'. In mijn geval zou het dus veel efficienter zijn om niet twee hele studies te volgen, als ik gewoon aanvullende vakken kan doen.
Op die manier kan ik dus sneller naar de master Wiskunde, Informatica en/of Econometrie gaan, zonder de gehele bachelor te volgen. Dan heb ik de bachelor van Econometrie dus niet, maar in hoeverre maakt dat uit als je de master hebt? Zijn de mogelijkheden op de arbeidsmarkt qua econometrie beperkt zonder bachelor maar met master, vergeleken met anderen die wel een bachelor hebben?
Bonusvraag: Is het aannemen van dat wetvoorstel dat een tweede na je eerste bachelor/master ongeveer 5x zo duur wordt al officieel of niet?Op google vind ik er nog niet zoveel officieels over.
Bij de UvA wordt de propedeuse voor je ingedeeld. In jaar 2 kan je zelf vakken kiezen. Dan kan je het dus zo plannen dat dingen niet overlappen.quote:Op zondag 10 mei 2009 12:40 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Oneens, hoe eerder je begint, hoe eerder je klaarbent.
Thuisstudie of ergens anders zitten dan waar je bent ingedeeldquote:Op maandag 11 mei 2009 01:00 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Bij de UvA wordt de propedeuse voor je ingedeeld. In jaar 2 kan je zelf vakken kiezen. Dan kan je het dus zo plannen dat dingen niet overlappen.
Welke vooropleiding (bachelor) had je? Met een speciaal minortraject of iets dergelijks? Want het lijken me nogal uiteenlopende zaken.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 10:21 schreef glimworm het volgende:
Ik studeer werktuigbouwkunde (MSc) in aan de TUDelft (gelukkig bijna klaar) en heb daarnaast een Master sociologie in Rotterdam gedaan. Deze opleiding was in de avond en dat was uitzonderlijk goed te combineren. als je twee studies wil doen waar in ieder geval 1 bijna zo goed als full time is, is dit een goede aanrader. Nadeel is alleen dat niet alle studies in de avond worden aangeboden.
Mag niet. Hoorcolleges kun je wel skippen, maar je moet echt per sé naar die werkgroep waarvoor je ingeschreven staat.quote:Op maandag 11 mei 2009 01:02 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Thuisstudie of ergens anders zitten dan waar je bent ingedeeld
Opvallende combinatie.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 03:42 schreef n00000b het volgende:
Na een jaar geluierd/gereisd te hebben ga ik volgend jaar Spaans en Economie doen. Ben benieuwd, lukken gaat het gewoon, want mijn motivatie is nooit zo goed geweest
Dat moet makkelijk kunnen. In die tijd zou je ook wel in minstens één van die twee een master gehaald kunnen hebben dunkt mij.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 20:36 schreef Banaan10 het volgende:
Ik heb een vraag aan jullie. Hoe denken jullie over de haalbaarheid om binnen een jaar of 5 een studie economie en rechten te voltooien? Ik leer weliswaar vrij makkelijk, maar als vwo'er heb ik natuurlijk nog weinig weet over hoe het er op de universiteit aan toe gaat...
Ja, maar het is eigenlijk de bedoeling om twee masters binnen een jaar of vijf te behalen..quote:Op dinsdag 12 mei 2009 21:38 schreef Horloge het volgende:
[..]
Dat moet makkelijk kunnen. In die tijd zou je ook wel in minstens één van die twee een master gehaald kunnen hebben dunkt mij.
zolang het geen wiskunde, informatica, natuurkunde, elektrotechniek is moet dat prima kunnenquote:Op dinsdag 12 mei 2009 20:36 schreef Banaan10 het volgende:
Ik heb een vraag aan jullie. Hoe denken jullie over de haalbaarheid om binnen een jaar of 5 een studie economie en rechten te voltooien? Ik leer weliswaar vrij makkelijk, maar als vwo'er heb ik natuurlijk nog weinig weet over hoe het er op de universiteit aan toe gaat...
Je kon/kan met iedere willekeurige bachelor een schakeljaar doen, en dan een 1 jarige master. Ik vond het zelf ook nogal vreemd, maar geloof dat je met dat schakeljaar wel redelijk op het bachelor niveau sociologie zit (behalve dan dat je nul ervaring hebt met sociaal onderzoek). Ik geloof wel dat je tegenwoordig eerst een toelatingstoets meot doen.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:28 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
Opvallende combinatie.
@ Glimworm
Hoe ben je toegelaten tot de master sociologie? Of heb je hiervoor ook de bachelor gecombineerd met je studie in Delft.
Is alleen voor HBO-ersquote:Op donderdag 21 mei 2009 21:14 schreef glimworm het volgende:
[..]
Je kon/kan met iedere willekeurige bachelor een schakeljaar doen, en dan een 1 jarige master. Ik vond het zelf ook nogal vreemd, maar geloof dat je met dat schakeljaar wel redelijk op het bachelor niveau sociologie zit (behalve dan dat je nul ervaring hebt met sociaal onderzoek). Ik geloof wel dat je tegenwoordig eerst een toelatingstoets meot doen.
Ik denk dat hij kijkt naar slagingspercentages van mensen die een soortgelijke combinatie hebben gekozen. Kennelijk zijn die niet echt denderend. Toen ik laatst bij een voorlichting over een master vroeg of ik het naast een bachelor kon combineren, werd dat ook afgeraden. Als jij denkt dat je het aankunt kun je toch een poging wagen? Maar wellicht is het slim om eerst met één studie te beginnen, en het tweede jaar met de andere te starten.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 13:14 schreef Matthijs- het volgende:
Heb nog een mailtje gestuurd naar de studieadviseur in Rotterdam of het mogelijk is om naast IBA ook Economie te studeren, maar die raadt het alleen sterk af. Zijn er eigenlijk ook studieadviseurs die je plannen wél serieus nemen?
Vergeet niet dat een hogeschool/universiteit pas betaalt krijgt als een student is geslaagd. Ze zullen dus altijd proberen je een zo hoog mogelijk slagingspercentage te geven.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 13:16 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Ik denk dat hij kijkt naar slagingspercentages van mensen die een soortgelijke combinatie hebben gekozen. Kennelijk zijn die niet echt denderend. Toen ik laatst bij een voorlichting over een master vroeg of ik het naast een bachelor kon combineren, werd dat ook afgeraden. Als jij denkt dat je het aankunt kun je toch een poging wagen? Maar wellicht is het slim om eerst met één studie te beginnen, en het tweede jaar met de andere te starten.
Een studieadviseur moet daar niet naar kijken en alleen denken in het belang van de student.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 14:08 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Vergeet niet dat een hogeschool/universiteit pas betaalt krijgt als een student is geslaagd. Ze zullen dus altijd proberen je een zo hoog mogelijk slagingspercentage te geven.
Kan prima bij economie en rechten.quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:07 schreef Banaan10 het volgende:
[..]
Ja, maar het is eigenlijk de bedoeling om twee masters binnen een jaar of vijf te behalen..
Dat is jouw mening. De instelling waar de studieadviseur voor werkt zal hier waarschijnlijk een hele andere denkwijze op na houden. En dan is het de vraag waar een studieadviseur zich meer van aantrekt.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 15:01 schreef Horloge het volgende:
[..]
Een studieadviseur moet daar niet naar kijken en alleen denken in het belang van de student.
http://www.mareonline.nl/artikel/0809/34/0401/quote:Verzet tegen duurdere tweede studie
Tweede studie kan ook Nederlandse studenten 10.000 euro gaan kosten
Het voorstel van minister Plasterk om het recht van studenten om een tweede studie te volgen tegen het wettelijke collegegeld te laten vervallen, is niet in goed aarde gevallen bij de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO).
DOOR VINCENT BONGERS De studentenorganisaties willen dat de Tweede Kamer verhindert dat studenten na het behalen van een master- of bachelortitel, het veel hogere instellingscollegegeld moeten gaan betalen. Wel blijft het in de plannen van de minister mogelijk om twee studies tegelijk te doen zonder extra kosten. Maar het volgen van een master na een master wordt flink duurder.
Instellingscollegegeld wordt nu alleen gevraagd aan studenten die van buiten de Europese Economische Ruimte (EU plus IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) komen. Het gaat om flinke bedragen. Het gemiddelde ligt rond de tienduizend euro. Maar er zijn uitschieters naar het dubbele hiervan. Het wettelijk collegegeld was voor dit studiejaar 1565 euro.
Plasterk stuurde de wijzigingen op de Wet Hoger op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek (WHW) in december op naar de Tweede Kamer. Deze week wordt er daar nog druk overlegd over de voorstellen van de minister. De studentenorganisaties hebben een petitie naar de Kamer gestuurd om nog de nodige invloed uit te oefenen op deze gesprekken.
‘Helaas zal het voorstel van Plasterk het waarschijnlijk wel halen’, zegt Thijs de Wit van de LSVb. ‘GroenLinks, D66, SP en de SGP zijn tegen de plannen van Plasterk, De VVD heeft zijn bedenkingen. Maar CDA, PvdA en ChristenUnie gaan -zoals het er nu uit ziet- akkoord.’
ISO-voorzitter Hidde Terpoorten vindt het beleid van Plasterk merkwaardig: ‘Voor de minister is het een principiële zaak. Hij vindt dat de overheid maar voor een bachelor en masterstudie hoeft te betalen. Dat vinden wij vreemd want het staat natuurlijks haaks op het streven naar excellentie. Iets wat Plasterk erg belangrijk zegt te vinden.’
De vereniging van universiteiten (VSNU) vindt dat studenten die een tweede master doen gewoon het wettelijk vastgestelde collegegeld moeten betalen. Voorwaarde is wel dat beide masters meetellen voor de bekostiging van de universiteiten.
Maar volgens de vereniging is het wel redelijk dat studenten die na het afronden van een bachelor een nieuwe bachelorstudie gaan doen, het instellingscollegelid gaan betalen. Universiteiten ontvangen voor hen immers geen bekostiging. Ook is er voor deze groep studenten voldoende ruimte voor extra studieprestaties tijdens de bachelor. Bijvoorbeeld in de vorm van een Honours-programma.
Door de hogere kosten zullen minder studenten voor een tweede studie kiezen, stellen het ISO en de LSVb in de petitie. En dat is jammer want ‘studenten die twee studies volgen, zijn een meerwaarde voor de maatschappij. Zij zorgen voor interdisciplinariteit in de wetenschapsgebieden en een brede kennisbasis, essentieel voor onze kenniseconomie.’
De studentenorganisaties schuift nog een ander bezwaar naar voren: studenten moeten soms voor het vinden van een passende baan nog een studie volgen.
http://www.vsnu.nl/Media-(...)or-tweede-master.htmquote:Wettelijk collegegeld voor tweede master
print stuur door english
Den Haag 10 juni 2009 - Afstuderen in twee masters is een prestatie die aanmoediging verdient. De VSNU vindt daarom dat studenten die naast elkaar twee masterstudies doen, dit tegen het wettelijk collegegeld mogen doen, in plaats van tegen het hogere instellingscollegegeld. Voorwaarde is dat beide masters meetellen voor bekostiging.
In het wetsvoorstel Versterking Besturing kunnen studenten twee studies gelijktijdig tegen het wettelijk collegegeld volgen. Voor een tweede studie na de afronding van de eerste, moet een student wel het instellingscollegegeld betalen, zo staat in het wetsvoorstel.
De VSNU vindt dat wanneer een student tijdens zijn master een tweede masteropleiding volgt, dat gezien kan worden als teken van excellentie. De VSNU vindt in dit geval het wettelijk collegegeld voor een tweede master billijk, ook nadat de eerste master is afgerond. Wel is belangrijk dat deze tweede masters voor bekostiging meetellen. Voor de macrofinanciering heeft dit geen gevolgen, alleen voor de verdeling van onderwijsgeld tussen universiteiten. Ongeveer 2300 masterstudenten volgen een tweede master, waarvan 300 aan een andere universiteit. Voor studenten die hun master na afronding van de eerste master beginnen, geldt wel het instellingscollegegeld.
Tweede bachelor
Voor bachelorstudenten geldt een andere situatie: voor hen zijn voldoende mogelijkheden voor extra studieprestaties, bijvoorbeeld in Honoursprogramma’s en University Colleges. Voor bachelorstudenten die gelijktijdig twee bachelors volgen, blijft de situatie bestaan dat studenten slechts eenmaal colleggegeld betalen, tegen het wettelijk tarief. Als zij echter een bachelor hebben afgerond, vindt de VSNU het redelijk dat de universiteiten voor een tweede bacheloropleiding het instellingscolleggeld kunnen vragen. De universiteiten ontvangen voor hen immers ook geen bekostiging.
Financiering
Los van het inhoudelijk argument van extra studiemogelijkheden, is het wettelijk collegegeld voor een tweede bachelorstudie ná afronding van de eerste, door de huidige zeer krappe onderwijsbekostiging voor de universiteiten onbetaalbaar. Een dergelijk arrangement is alleen te financieren bij evenredige verhoging van het macrobudget. Recente cijfers laten zien dat de onderwijsbijdrage in 12 jaar fors is gedaald, met 500 euro per student (zie bijlage).
op dit moment komt het vaak voor, omdat mensen veel minder direct een baan krijgen aangeboden en mensen dus uit een soort gemak nog een 2e master gaan doen. Daarnaast is het 'in' om niet te weten wat je wilt, en dus dan ook maar niets kiest.quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:05 schreef GR het volgende:
Een slechte ontwikkeling voor het hoger onderwijs lijkt me.
Ook ik speel met het idee om twee masters aan een publieke universiteit te volgen, maar dat plan moet toch maar herzien worden.
Is het trouwens een uitzondering dat studenten voor een tweede master kiezen? of komt het vaker voor?
Die paar doekoes die je extra kwijt bent verdien je echt wel terug hoor, gewoon doen als je het graag wilt! Het stelt nog steeds geen ene fuck voor bij de studenten die een master in Engeland, Frankrijk, VS etc. willen doen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:05 schreef GR het volgende:
Een slechte ontwikkeling voor het hoger onderwijs lijkt me.
Ook ik speel met het idee om twee masters aan een publieke universiteit te volgen, maar dat plan moet toch maar herzien worden.
Is het trouwens een uitzondering dat studenten voor een tweede master kiezen? of komt het vaker voor?
quote:Die regel gaat niet op als het om een bachelorstudie gaat. Dat zou de universiteiten volgens de Vsnu teveel extra gaan kosten
Klopt helemaal. Maar ik verkeer in dit geval in een luxe dilemma. Ik kan via een speciaal programma vanuit mijn huidige studie (heao BE) direct instromen in een master (Finance aan de RuG). Aangezien ik dan pas 21 ben en een hoop geld heb bespaart (geen schakelprogramma, niet blijven zitten etc.), wil ik mij graag verder verdiepen in algemene economie, in de vorm van de master international economics & business (eveneens aan de RuG). Met de huidige prijzen kan ik dat goed financieren (ook met inachtneming van huurkosten kamer etc.), maar met de nieuwe regels zal dit een stuk moeilijker gaan. Ik wil alles zonder lening financieren aangezien ik, wanneer ik alles nominaal haal, mijn studieloopbaan wil afsluiten met de master financial management aan Nyenrode, en daar dien ik een grote lening voor af te sluiten. Maargoed, hopelijk draait Plasterk nog wat bij in zijn standpunt.quote:Die paar doekoes die je extra kwijt bent verdien je echt wel terug hoor, gewoon doen als je het graag wilt! Het stelt nog steeds geen ene fuck voor bij de studenten die een master in Engeland, Frankrijk, VS etc. willen doen.
Ja, op dit moment wel. Een vriend van mij studeert bijvoorbeeld Geneeskunde in Rotterdam en Civiele Techniek in Delft.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:11 schreef JimmyJames het volgende:
Even een snelle vraag: hoef je ook maar een keer collegegeld te betalen als je twee voltijdstudies doet aan twee verschillende universiteiten?
Nyenrode heeft afspraken met een bank voor een speciale 'Nyenrode Lening'. Overigens kun je huidige dimploma ook nu al naar Nyenrode. Master Finance aan de RuG en FM op Nyenrode is waarschijnlijk een beetje dubbelop.quote:Op donderdag 18 juni 2009 18:53 schreef GR het volgende:
[..]
Ik wil alles zonder lening financieren aangezien ik, wanneer ik alles nominaal haal, mijn studieloopbaan wil afsluiten met de master financial management aan Nyenrode, en daar dien ik een grote lening voor af te sluiten. Maargoed, hopelijk draait Plasterk nog wat bij in zijn standpunt.
Respect voor hem. Hij zal het wel erg druk hebben tijdens de tentamenperiodequote:Een vriend van mij studeert bijvoorbeeld Geneeskunde in Rotterdam en Civiele Techniek in Delft.
Ik weet niet precies wat je bedoeld, maar zoals het er nu staat is het criterium gewoon of je ooit al een studie hebt afgerond. Dat kan ook een doctoraalstudie zijn in het verre verleden. Met 'een studie' wordt trouwens ook een master-studie bedoeld.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:24 schreef Grumpey het volgende:
ik heb sowieso nog wel wat extra vragen: wat als je al een studie hebt afgerond, in hoeverre is het dan een 2e studie?
Het gaat gewoon om het moment waarop je 2 studies hebt afgerond. Daarna mag je niet nog een studie doen tegen het wettelijke collegegeldtarief. Wel geldt er nu dat als je nu 2 studies tegelijk doet, je zolang je de 2 bachelors (bijv) gelijktijdig doet, je nog het wettelijke collegegeld mag betalen. Kwestie van gelijktijdig afstuderen dus.quote:En wat als de 2e studie nou later aangevangen is en eerder afgelopen is, betaal je dan voor de 1e studie ook hogere kosten?
Voor allebei de situaties geldt het hogere tarief: de staat 'betaalt' maar 1 bachelor en 1 master.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 18:40 schreef Matthijs- het volgende:
Geldt het hogere instellingscollegegeld enkel voor een dubbele master of ook voor een dubbele bachelor?
Excuses als het al genoemd is, geen zin om alles door te spitten naar een antwoord dat er misschien niet is.
De reactie van het CDA op deze opmerking als verdediger van het wetsvoorstel:quote:Op vrijdag 19 juni 2009 18:11 schreef GSbrder het volgende:
Ik heb alle commotie rond het zelf betalen van een tweede master volkomen gemist
Wat een onzin, zo creëer je zelf een 6-jescultuur. Iedereen leert net genoeg om de vakken zo snel mogelijk te halen, meerdere studies worden niet gestimuleerd en top-talenten alleen benut indien ouders voldoende geld hebben.
Uit het overleg van de vaste 2e kamer commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 15 juni 2009quote:De heer Dibi (GroenLinks): De heer Jan Jacob Van Dijk heeft al kunnen studeren. Er ligt al een concreet voorstel op tafel. Ik deel zijn standpunt over het principe van één bachelor en één master met wettelijk collegegeld. Ik ben het helemaal met hem eens. Maar wij hebben excellentie hoog in het vaandel staan. Sterker nog, er gaat geen gelegenheid voorbij of minister Plasterk of minister-president Balkenende hebben het over de kenniseconomie en over de concurrentie met andere kenniseconomieën in de hele wereld. Dan moet je ook consequent zijn: wanneer studenten een tweede master willen volgen, moeten wij deze studenten niet het instellingscollgegeld laten betalen. Wij moeten hun het wettelijke collegegeld bieden. Het VSNU stelt dat 2300 studenten een tweede master volgen. Volgens mij is dit een heel concreet voorstel. Wat vindt het CDA hiervan? Laten wij het niet alleen bij de minister deponeren, maar laten wij als Kamer een standpunt formuleren. Is het CDA bereid studenten te ondersteunen die een tweede master willen volgen en willen excelleren?
De heer Jan Jacob van Dijk (CDA): Op het moment dat ik een tweede master volledig wil financieren, komt bij mij de vraag op tot hoe ver de verantwoordelijkheid van de overheid reikt. Ik vind eerlijk gezegd dat dat er dus niet inzit. Om die reden doe ik niet mee met het voorstel dat op tafel is gelegd.
De heer Dibi (GroenLinks): Wanneer je spreekt over excellentie en kenniseconomie, moet dat gevolg krijgen in het beleid. Het kan niet bij woorden alleen blijven. In dat geval mag het CDA de woorden excellentie en kenniseconomie niet meer in de mond nemen. Wanneer de heer Van Dijk daadwerkelijk meent dat niet alleen de basis moet worden verbreed, maar ook de top hoger moet worden en wij af moeten van de zesjescultuur, dan moet dat consequenties hebben. Nogmaals, het voorstel van de VSNU betekent geen verandering van de macrofinanciering. Het is een andere verdeling tussen de universiteiten. Daarom vraag ik de heer Jan Jacob van Dijk nogmaals of het noemen van excellentie lippendienst is, of gaat hij dit voorstel steunen?
De heer Jan Jacob van Dijk (CDA): Ik erger mij eerlijk gezegd een beetje aan de interpretatie van de heer Dibi van het begrip excellentie. In zijn termen bestaat excellentie er alleen maar uit dat iemand een studie doet en daarna nog een studie. Dat is dan excellentie. Dat wordt in mijn idee niet bedoeld met excellentie. Excellentie heeft betrekking op iemand die meerdere studies tegelijkertijd doet. De heer Dibi heeft het over het achter elkaar volgen van twee opleidingen. De verantwoordelijkheid van de overheid beperkt zich tot één bachelor en één master. Zijn interpretatie van excellentie is buitengewoon beperkt en daarmee kan ik dus ook niet akkoord gaan. En wat betreft zijn opmerking over de zesjescultuur: ook twee studies kunnen met zesjes worden doorlopen. Kom mij niet aan met opmerkingen over een zesjescultuur. Het gaat om opleidingen die achter elkaar worden gevolgd en dat heeft niets te maken met een zesjescultuur. Het betekent alleen dat meer mensen langer bezig blijven met een bepaalde opleiding. Dat is iets anders.
Ja.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 20:48 schreef Matthijs- het volgende:
Begrijp ik hieruit dat wanneer je beide opleidingen tegelijk volgt dat de staat het wél financiert?
Ik zie eerlijk gezegd het nut er niet van in dat iemand ouder dan 30, die (meestal) midden in zijn arbeidsleven zit, nog even een studie gaat doen. Bijscholing en cursussen ok, maar een complete studie? Je zult dan krijgen dat mensen van die MBA-achtige opleidingen gaan doen die leuk staan op je CV, maar die de Nederlandse samenleving als geheel (de 'kenniseconomie') vrij weinig oplevert.quote:Op dit moment mag iedereen onder de dertig zoveel opleidingen volgen als hij wil. Maar om het levenlang leren te bevorderen, wil Plasterk ook dertigplussers het recht geven om één bekostigde bachelor- en masteropleiding te volgen. Dat moet ergens van worden betaald.
De informatie uit het stukje in de Ad Valvas klopt niet, op dit moment mag iemand van 30+ ook meerdere studies doen. Trouwens, op de Uni zie ik genoeg mensen die zich willen laten omscholen of die herintreden, dus het heeft ook voor de maatschappij nut.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 00:50 schreef Horloge het volgende:
[..]Ik zie eerlijk gezegd het nut er niet van in dat iemand ouder dan 30, die (meestal) midden in zijn arbeidsleven zit, nog even een studie gaat doen. Bijscholing en cursussen ok, maar een complete studie? Je zult dan krijgen dat mensen van die MBA-achtige opleidingen gaan doen die leuk staan op je CV, maar die de Nederlandse samenleving als geheel (de 'kenniseconomie') vrij weinig oplevert.
Het gaat niet om 30+ers die meerdere opleidingen volgen, maar zij mogen dan ook voor wettelijk collegegeld gaan studeren. Op dit moment moeten zij meer betalen (op de VU bijvoorbeeld 1900 euro in plaats van 1600).quote:Op zaterdag 20 juni 2009 08:28 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
De informatie uit het stukje in de Ad Valvas klopt niet, op dit moment mag iemand van 30+ ook meerdere studies doen. Trouwens, op de Uni zie ik genoeg mensen die zich willen laten omscholen of die herintreden, dus het heeft ook voor de maatschappij nut.
En die MBA opleidingen die zijn al mega-duur dus daar gaat het niet om.
Nee. Bij de plannen die er nu liggen (zie reactie #260 van RobertoCarlos), mag je nog altijd 2 studies doen, maar alleen als je die tegelijk doet betaal je niks extra. Op het moment dat je één studie hebt afgerond en daarna nog een studie gaat doen (bachelor na bachelor, master na master), ga je instellingscollegegeld betalen. En dat collegegeld kan oplopen tot in de 10.000 euro.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:38 schreef alors het volgende:
Als het extra geld gaat kosten, dan ben je toch gekkie Henkie als je het nog tegelijk gaat doen? Dat kost immers net zoveel...
Met als gevolg voor de overheidskas dat je nog een paar jaar extra afwezig bent op de arbeidsmarkt...
Het probleem is dat veel mensen niet tegelijk beginnen aan twee (bachelor)studies. Ikzelf ben pas ná mijn propedeuse begonnen aan een tweede studie, omdat ik niet wist of het te combineren was (dat bleek uiteindelijk niet het geval, maar dat terzijde).quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:40 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
Oooooh, niet zoveel aan de hand dus.
dan stel je je scriptie toch een jaartje uit?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:00 schreef Horloge het volgende:
[..]
Nee. Bij de plannen die er nu liggen (zie reactie #260 van RobertoCarlos), mag je nog altijd 2 studies doen, maar alleen als je die tegelijk doet betaal je niks extra. Op het moment dat je één studie hebt afgerond en daarna nog een studie gaat doen (bachelor na bachelor, master na master), ga je instellingscollegegeld betalen. En dat collegegeld kan oplopen tot in de 10.000 euro.
[..]
Het probleem is dat veel mensen niet tegelijk beginnen aan twee (bachelor)studies. Ikzelf ben pas ná mijn propedeuse begonnen aan een tweede studie, omdat ik niet wist of het te combineren was (dat bleek uiteindelijk niet het geval, maar dat terzijde).
Gevolg is dat je een jaar later afstudeert bij de tweede studie. Dat ene jaar dat je daarvoor nodig hebt, gaat erin resulteren dat je 10.000 euro moet betalen om die tweede opleiding af te kunnen ronden. In de huidige situatie doe je dat laatste jaar gewoon tijdens de master die volgt op je eerste bacheloropleiding, en betaal je geen extra kosten voor het afmaken van die tweede studie.
uhuh dat begrijp je goedquote:Op vrijdag 19 juni 2009 20:48 schreef Matthijs- het volgende:
Begrijp ik hieruit dat wanneer je beide opleidingen tegelijk volgt dat de staat het wél financiert?
Iddquote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:07 schreef zquing het volgende:
[..]
dan stel je je scriptie toch een jaartje uit?
Ik heb zelf "medestudenten" van 29 - 42.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 00:50 schreef Horloge het volgende:
[..]
Ik zie eerlijk gezegd het nut er niet van in dat iemand ouder dan 30, die (meestal) midden in zijn arbeidsleven zit, nog even een studie gaat doen. Bijscholing en cursussen ok, maar een complete studie? Je zult dan krijgen dat mensen van die MBA-achtige opleidingen gaan doen die leuk staan op je CV, maar die de Nederlandse samenleving als geheel (de 'kenniseconomie') vrij weinig oplevert.
Dat heb ik ook al eerder aangegeven, dat dat zal gaan gebeuren. Maar dan kun je nog niet met de master beginnen, zeker niet wanneer ze de harde knip gaan invoeren.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 13:07 schreef zquing het volgende:
[..]
dan stel je je scriptie toch een jaartje uit?
Waarom zou je niet met je master kunnen beginnen?quote:Op zondag 21 juni 2009 15:02 schreef Horloge het volgende:
[..]
Dat heb ik ook al eerder aangegeven, dat dat zal gaan gebeuren. Maar dan kun je nog niet met de master beginnen, zeker niet wanneer ze de harde knip gaan invoeren.
Dat lijkt me evident: als je je scriptie niet hebt afgerond, dan kom je de master (meestal) niet in, tenzij onder voorwaarden van een examencommissie. Als de harde knip is ingevoerd, is dat compleet onmogelijk.quote:Op zondag 21 juni 2009 16:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom zou je niet met je master kunnen beginnen?
Natuurlijk niet als deze studies door NL betaald worden....quote:Op zondag 21 juni 2009 23:52 schreef Horloge het volgende:
[..]
Heb ik het goed wanneer ik zeg dat dit alles geen betrekking heeft op studies in het buitenland? In dat geval overweeg ik heel erg om de laatste vier jaar van (na mijn BSc, da's inclusief lening van 3 jaar) mijn stufi op te gaan maken in het buitenland.
He bedankt.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 13:43 schreef Finitio het volgende:
[..]
Ja, op dit moment wel. Een vriend van mij studeert bijvoorbeeld Geneeskunde in Rotterdam en Civiele Techniek in Delft.
(En betaalt maar 1x collegegeld)
Misschien cookies verwijderen? En dan via de site van Utrecht naar Studielink.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 15:08 schreef Susi het volgende:
Hebben jullie je kunnen inschrijven via Studielink ?
Voor volgend jaar wil ik eigenlijk mijn studie aan de RUG af gaan maken (scriptie moet ik alleen nog), maar een minor aan de Universiteit van Utrecht gaan doen en een hbo-opleiding, ook in Utrecht.
Zojuist heb ik mij ingeschreven voor de opleiding in Groningen, maar nu kan ik dus met geen mogelijkheid op de site van Studielink komen om mij voor een opleiding in te schrijven die niet in Groningen is. Heb al een mail gestuurd, maar 't is niet echt praktisch.
[en tvp]
Voor volgend jaar heb ik me voor 3 verschillende studies moeten inschrijven (1 vak is meteen een hele studie), geen problemen mee gehad.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 15:08 schreef Susi het volgende:
Hebben jullie je kunnen inschrijven via Studielink ?
Voor volgend jaar wil ik eigenlijk mijn studie aan de RUG af gaan maken (scriptie moet ik alleen nog), maar een minor aan de Universiteit van Utrecht gaan doen en een hbo-opleiding, ook in Utrecht.
Zojuist heb ik mij ingeschreven voor de opleiding in Groningen, maar nu kan ik dus met geen mogelijkheid op de site van Studielink komen om mij voor een opleiding in te schrijven die niet in Groningen is. Heb al een mail gestuurd, maar 't is niet echt praktisch.
quote:Op dinsdag 23 juni 2009 15:09 schreef .txt het volgende:
[..]
Misschien cookies verwijderen? En dan via de site van Utrecht naar Studielink.
Heb even gebeld, en mij werd inderdaad aangeraden m'n cookies te verwijderen en helemaal overnieuw te beginnen. Ik heb ingelogd via de site van een van de instellingen, dus zodoende dat het niet kon.quote:Op dinsdag 23 juni 2009 15:22 schreef Horloge het volgende:
[..]
Voor volgend jaar heb ik me voor 3 verschillende studies moeten inschrijven (1 vak is meteen een hele studie), geen problemen mee gehad.
Heb ook ondertekend maar ik snap het helaas niet zo goed eigenlijk. In het artikel wordt gesproken ook over een tweede studie naar je HBO opleiding dat de overheid dan ook nog wat voor je betekend nu, maar dat Plasterk dat dus wil veranderen...quote:Op zaterdag 27 juni 2009 05:22 schreef Athlon_2o0o het volgende:
http://www.stopplasterk.nl
CDJA start petitie tegen Plasterk
Zover ik het begrijp, betaalt de staat 4 jaar voor jou een studie. Of dat nu 1 of 2 studies zijn, dat maakt niet zoveel uit, maar daarna moet je het instellingsgeld betalen (zo'n 10.000 euro). Dus ook na het HBO moet je dan instellingsgeld gaan betalen.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 10:45 schreef iBolt het volgende:
[..]
Heb ook ondertekend maar ik snap het helaas niet zo goed eigenlijk. In het artikel wordt gesproken ook over een tweede studie naar je HBO opleiding dat de overheid dan ook nog wat voor je betekend nu, maar dat Plasterk dat dus wil veranderen...
Maar wat doet de overheid dan voor de HBO-er die na z'n HBO nog een universitaire studie wil gaan volgen??? Ik wil namelijk nog dus een universitaire studie gaan doen, over een jaar, en dan wel 2 tegelijk. Dat een tweede studie dan (nu) nog gratis is begrijp ik. Maar ik ging er eigenlijk vanuit dat ik wel alles gewoon zelf moest betalen, alleen dan dus voor maar 1 studie wanneer ik er 2 tegelijk ga doen.
Het klopt volgens mij niet wat je zegt, je betaalt namelijk instellingsgeld voor een 2e bachelor of 2e master, dus als je na het hbo een master doet betaal je gewoon het wettelijk collegegeld.quote:Op maandag 29 juni 2009 18:58 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Zover ik het begrijp, betaalt de staat 4 jaar voor jou een studie. Of dat nu 1 of 2 studies zijn, dat maakt niet zoveel uit, maar daarna moet je het instellingsgeld betalen (zo'n 10.000 euro). Dus ook na het HBO moet je dan instellingsgeld gaan betalen.
Ik ken twee uitslovers die sterrenkunde en filosofie, resp. natuurkunde en filosofie combineren.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 13:12 schreef TheDutchHero het volgende:
Ik zit te denken om wiskunde en filosofie te combineren, heeft iemand hier ervaring mee?
Nicequote:Op dinsdag 30 juni 2009 13:12 schreef TheDutchHero het volgende:
Ik zit te denken om wiskunde en filosofie te combineren, heeft iemand hier ervaring mee?
Da's lullig voor die studenten die wel gedemonstreerd hebben.... hep trouwens in de media niets over de demo gehoord, maar het was allemaal wat laat georganiseerd lijkt het....quote:Op woensdag 1 juli 2009 11:15 schreef Horloge het volgende:
Over het beruchte Kamerdossier met betrekking tot de 2 studies: daar zou gisteren over gestemd zijn, maar dat is door de voorzitter uitgesteld tot morgenmiddag omdat er iemand last-minute kwam aanzetten met een amendement. Wordt vervolgd dus.
Kut.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 11:02 schreef alors het volgende:
Nou het is erdoor. Hoera voor de Nederlandse kenniseconomie!
Wat een mongoolquote:Op vrijdag 3 juli 2009 11:20 schreef alors het volgende:
Het is pas bekend. De meeste nieuwsberichten gaan nog over het voorstel niet over de uitwerking.
http://news.google.nl/news?um=1&ned=nl_nl&hl=nl&q=collegegeld
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |