abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 december 2005 @ 13:33:54 #76
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_32778977
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 13:23 schreef Integrity het volgende:

[..]

Volgens mij heeft Jezus voor de Hogeraad moeten toegeven op de vraag of hij de zoon van God is. Vervolgens hebben ze zijn kleren verscheurd. Dat was een bevestiging toch? Hij kon niet liegen onder ede.
Nee hoor, hij ontwijkt de vraag tot twee maal toe:

Ze zeiden: ‘Als u de messias bent, zeg het ons dan.’ Maar Jezus antwoordde: ‘Als ik het u zeg, gelooft u mij toch niet. [68] En als ik een vraag stel, antwoordt u toch niet. [69] Maar vanaf nu zal de Mensenzoon gezeten zijn aan de rechterhand van de Almachtige.’ [70] Toen zeiden allen: ‘U bent dus de Zoon van God?’ Hij antwoordde: ‘U zegt dat ik het ben.’ [71] Ze zeiden: ‘Waarvoor hebben we nog getuigenverklaringen nodig? We hebben het immers zelf uit zijn eigen mond gehoord!’

Het is erg bijzonder dat hij ineens over de mensenzoon spreekt in derde persoon.

Dit is weliswaar het lucasevangelie
i het marcusevangelie bekent hij gewoon de zoon van god te zijn.
pi_32779080
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 13:33 schreef placebeau het volgende:

[..]

Nee hoor, hij ontwijkt de vraag tot twee maal toe:

Ze zeiden: ‘Als u de messias bent, zeg het ons dan.’ Maar Jezus antwoordde: ‘Als ik het u zeg, gelooft u mij toch niet. [68] En als ik een vraag stel, antwoordt u toch niet. [69] Maar vanaf nu zal de Mensenzoon gezeten zijn aan de rechterhand van de Almachtige.’ [70] Toen zeiden allen: ‘U bent dus de Zoon van God?’ Hij antwoordde: ‘U zegt dat ik het ben.’ [71] Ze zeiden: ‘Waarvoor hebben we nog getuigenverklaringen nodig? We hebben het immers zelf uit zijn eigen mond gehoord!’

Het is erg bijzonder dat hij ineens over de mensenzoon spreekt in derde persoon.

Dit is weliswaar het lucasevangelie
i het marcusevangelie bekent hij gewoon de zoon van god te zijn.
Lucas is een samenvatting van alle verhalen en ik geloof ook later geschreven.
  zaterdag 3 december 2005 @ 13:46:33 #78
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_32779215
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 13:38 schreef Integrity het volgende:

[..]

Lucas is een samenvatting van alle verhalen en ik geloof ook later geschreven.
nee, lucas gebruikte de quelle en het marcusevangelie als bron
net als matteus.

Johannes gebruikte zowat maar vanuit een heel andere visie
pi_32779378
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 13:46 schreef placebeau het volgende:

[..]

nee, lucas gebruikte de quelle en het marcusevangelie als bron
net als matteus.

Johannes gebruikte zowat maar vanuit een heel andere visie
Wat is de quelle? Wil je hier eens wat meer over vertellen? Er is een hoop vervalst in de loop der tijd van het grieks naar het latijn, volgens mij is dit ook weer hersteld.
pi_32779453
quote:
Op donderdag 1 december 2005 22:35 schreef Toeps het volgende:

[..]

Wist je al dat de aarde rond was?
Wist je dat Einstein in God geloofde?
pi_32779487
Hm beetje laat zie ik nu.
pi_32779821
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 13:58 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Dat is echter niet de God uit de bijbel. Die uitspraak van Einstein wordt vaak uit zijn verband gerukt.
pi_32779888
quote:

[..]

De God van Spinoza. Hij hing geen religie aan.
pi_32779939
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 14:16 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat is echter niet de God uit de bijbel. Die uitspraak van Einstein wordt vaak uit zijn verband gerukt.
Hij was ook sowieso Joods.
pi_32779980
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 14:21 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Hij is zelfs gevraagd om de minister-president te worden van Israel, alleen weigerde hij.
  zaterdag 3 december 2005 @ 16:12:14 #86
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_32782415
quote:
Wat maakt dat uit ?
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_32782495
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 09:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Alleen Jezus zegt het ("In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen"), maar de Islam accepteert Jezus inderdaad niet als zodanig. Voor de Islam is Jezus "slechts" een Profeet.
Volgens de Islam de 5e profeet in de rij.
Mohammed de eerste.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  zaterdag 3 december 2005 @ 16:45:27 #88
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_32783179
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 13:54 schreef Integrity het volgende:

[..]

Wat is de quelle? Wil je hier eens wat meer over vertellen? Er is een hoop vervalst in de loop der tijd van het grieks naar het latijn, volgens mij is dit ook weer hersteld.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bron_Q
  zaterdag 3 december 2005 @ 18:21:14 #89
129784 tijnzz
Je moeder. Mét avatar
pi_32785643
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 17:20 schreef SamuraiJack het volgende:

[..]

Wie zegt dat de bijbel de waarheid is?
Hij zei dat hij in de bijbel niet heeft kunnen vinden dat jezus de zoon van god is.
Terwijl het er wel degelijk in staat.

[ Bericht 1% gewijzigd door tijnzz op 03-12-2005 18:39:59 ]
Hoi
  zaterdag 3 december 2005 @ 18:22:35 #90
129784 tijnzz
Je moeder. Mét avatar
pi_32785675
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 17:30 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Omdat het zo lullig is als z'n pasgeboren zoon geen ouders had om voor hem te zorgen.
Hoi
  zaterdag 3 december 2005 @ 18:44:29 #91
60090 Akkersloot
pi_32786157
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 18:21 schreef tijnzz het volgende:
Hij zei dat hij in de bijbel niet heeft kunnen vinden dat jezus de zoon van god is.
Terwijl het er wel degelijk in staat.
Het staat wel degelijk in de bijbel. Bijvoorbeeld in dat verhaal over de doop van Jezus waarin God ineens sprak (doet hij dat tegenwoordig niet met "visioenen" ).
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
pi_32805955
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 20:34 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Waarom is Jezus dan, volgens de bijbel, geboren uit de maagd Maria
je zou is het boek De mysterieuze Jezus van Timothy Freke en Peter Gandy is moeten lezen, het is een these over de beginjaren van het Christendom en waar het Christendom invloeden vandaan heeft gehaald. Zoizo wel een aanrader voor ieder persoon die geintreseerd is in hoe de bijbel en de persoon Jezus is ontstaan.
  zondag 4 december 2005 @ 17:34:43 #93
60090 Akkersloot
pi_32812242
quote:
Dus omdat Einstein een jood was hoeft hij niet in de God van de bijbel te geloven?

Het is mij al eerder opgevallen die interreligieuze solidariteit
pi_32813759
Nee dat hoeft niet. Maar maakt het wel aannemelijk.
Waarom direct de bijbel noemen als er gezegd wordt dat Einstein in God geloofde? Volgens mij wordt dan dezelfde aanname gemaakt.

Maar het is een beetje muggezifterij. Einstein geloofde in een hogere macht en wiens God dat dan is doet er niet zo veel toe.
pi_32813832
Hier krijg je nou oorlogen door
  zondag 4 december 2005 @ 18:43:02 #96
60090 Akkersloot
pi_32813833
quote:
Op zondag 4 december 2005 18:39 schreef Vitalogy het volgende:
Nee dat hoeft niet. Maar maakt het wel aannemelijk.
Waarom direct de bijbel noemen als er gezegd wordt dat Einstein in God geloofde? Volgens mij wordt dan dezelfde aanname gemaakt.

Maar het is een beetje muggezifterij. Einstein geloofde in een hogere macht en wiens God dat dan is doet er niet zo veel toe.
Wat moet ons dan intereseren ofdat Einstein in "God" geloofde ?
quote:
pi_32813899
Ik zou zeggen lees dan het topic nog eens door want de opmerking was wel op zijn plaats.
Alleen een beetje laat gemaakt.
  zondag 4 december 2005 @ 18:49:48 #98
128337 Eland
I'm a middle-aged kid
pi_32813978
Het is wel grappig dat mensen denken te weten of Jezus nu wel of niet de Zoon van God was, aan de hand van een Nederlandse vertaling van de bijbel. Hebreeuwse woorden hebben vaak meerdere betekenissen, en elke vertaling is dan ook een interpretatie van de vertaler. In het hebreeuws zegt Jezus nooit de Zoon van God te zijn, maar hij zegt dat hij de zoon des mensen is.
pi_32814143
Ik snap het probleem niet zo. De man in de moskee claimt de bijbel gelezen te hebben en zegt dat er nergens staat dat Jezus de zoon van God is. Kennelijk heeft de man of niet de bijbel gelezen of doet bewust een uitspraak om aan te geven dat het islamitische geloof het enige ware geloof is omdat er geen valse zonen in dat geloof zijn of iets dergelijks.

Hoe dan ook, de man is bewust opruiend bezig tegen een paar schoolkinderen. So what? Had je wat anders verwacht van een geloofsfanaat?
  zondag 4 december 2005 @ 18:56:24 #100
60090 Akkersloot
pi_32814147
quote:
Op zondag 4 december 2005 18:49 schreef Eland het volgende:
Het is wel grappig dat mensen denken te weten of Jezus nu wel of niet de Zoon van God was, aan de hand van een Nederlandse vertaling van de bijbel. Hebreeuwse woorden hebben vaak meerdere betekenissen, en elke vertaling is dan ook een interpretatie van de vertaler. In het hebreeuws zegt Jezus nooit de Zoon van God te zijn, maar hij zegt dat hij de zoon des mensen is.
Als een jood, in het Hebreews, schrijft dat de aarde plat is, geloof jij dan ook dat de aarde plat is ?
pi_32814199
quote:
Op zondag 4 december 2005 18:56 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Als een jood, in het Hebreews, schrijft dat de aarde plat is, geloof jij dan ook dat de aarde plat is ?
Wel als die jood de enige ware en oprechte jood is (moge God zijn naam beschermen).
  zondag 4 december 2005 @ 18:59:23 #102
60090 Akkersloot
pi_32814225
edit Alicey : Klachten over moderatie mogen in het feedback. Klagen hoeft echter niet meer, want ik heb je er al gezien inmiddels.

[ Bericht 49% gewijzigd door Alicey op 04-12-2005 19:11:40 ]
pi_32814882
quote:
Is het Nieuwe Testament wel uit het Hebreeuws vertaald dan? Ik dacht altijd vanuit het Grieks of vanuit het Aramees (peshitta). Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik waarschijnlijk niet zo goed ben geïnformeerd als jij.
  zondag 4 december 2005 @ 19:29:23 #104
60090 Akkersloot
pi_32815116
quote:
Op zondag 4 december 2005 19:22 schreef buachaille het volgende:
Is het Nieuwe Testament wel uit het Hebreeuws vertaald dan? Ik dacht altijd vanuit het Grieks of vanuit het Aramees (peshitta). Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik waarschijnlijk niet zo goed ben geïnformeerd als jij.
Maar het was dan ook een argument dat totaal nergens op sloeg. Ofdat het nu wel of niet goed vertaald is het maakt van Jezus echt geen zoon van God.
  zondag 4 december 2005 @ 20:35:22 #105
60090 Akkersloot
pi_32817310
Alicey : Toevoeging mag wel, maar klachten over moderatie mogen niet.

[ Bericht 72% gewijzigd door Alicey op 04-12-2005 21:02:29 ]
pi_32818061
quote:
Naar ik weet is het nieuwe testament vertaald uit het Oud-Grieks.
  maandag 5 december 2005 @ 09:06:36 #107
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_32827807
Even weer ontopic: Zoals bekend is Jezus gekruisigd om te boeten voor de zonden van de mensheid. Daarvoor moest hij volmaakt mens en volmaakt God zijn. Mens, omdat de mens zondigd en God omdat alleen een/de God die straf kan dragen. Daarom kwam hij als mens naar aarde, leidde hij een gewoon leven, compleet met pijn en moeite, met dit verschil dat hij niet zondigde. En dat is maar goed ook, want dat zou nogal ongeloofwaardig zijn he ;-)

Ohja: Ik las ergens over dat de Bijbel geregeld aangepast is door de RKK: Er is in geen 2000 jaar iets veranderd aan de inhoud van de Bijbel. De uiteindelijke inhoud van de Bijbel is ergens aan het begin van de jaartelling bepaald. Dit gebeurde op twee verschillende plaatsen (noordafrika en Griekenland, met twee verschillende 'commissies' , die onafhankelijk tot exact dezelfde conclusie kwam.
De RKK is (helaas) pas na een aantal eeuwen ontstaan door scheuringen binnen de geisoleerde kerken in Griekenland en Italie.
Hierna kwamen ook allerlei misstanden de wereld in, zoals beelden, verzonnen sacramenten etc. Pas tijdens de reformatie is een gedeelte van de kerk weer teruggegaan naar de 'roots'. Helaas worden ze wel aangekeken op misstanden van de RKK zoals kruistochten terwijl ze daar part nog deel aan hadden. Maar dat is een andere discussie.
  maandag 5 december 2005 @ 12:18:22 #108
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_32831407
quote:
Op maandag 5 december 2005 09:06 schreef Hi_flyer het volgende:
Even weer ontopic: Zoals bekend is Jezus gekruisigd om te boeten voor de zonden van de mensheid. Daarvoor moest hij volmaakt mens en volmaakt God zijn. Mens, omdat de mens zondigd en God omdat alleen een/de God die straf kan dragen. Daarom kwam hij als mens naar aarde, leidde hij een gewoon leven, compleet met pijn en moeite, met dit verschil dat hij niet zondigde. En dat is maar goed ook, want dat zou nogal ongeloofwaardig zijn he ;-)
Dat is dus betwistbaar en derhalve ook uitvoerig betwist in de kerk. Degenen die geloven dat Jezus maar één natuur had, de zogenaamde monofysieten, zijn er nog steeds. Erbij moet trouwens niet alleen dat Jezus niet zondigde, maar ook dat hij onbevlekt geboren is, d.w.z. geen last had van de erfzonde die sedert Adam & Eva op de mensheid rust. De Syrische Orthodoxe kerk is geloof ik monofysiet.
quote:
Ohja: Ik las ergens over dat de Bijbel geregeld aangepast is door de RKK: Er is in geen 2000 jaar iets veranderd aan de inhoud van de Bijbel. De uiteindelijke inhoud van de Bijbel is ergens aan het begin van de jaartelling bepaald. Dit gebeurde op twee verschillende plaatsen (noordafrika en Griekenland, met twee verschillende 'commissies' , die onafhankelijk tot exact dezelfde conclusie kwam.
Dat is niet helemaal waar. De RKK heeft naar mijn weten weliswaar niet de tekst aangepast, maar ze hebben wel de Vulgaat als standaardbijbel gekozen. Dat is een Bijbel waar nog wel het een en ander op is aan te merken qua authenticiteit. Later heeft Erasmus de Textus Receptus opgeleverd, waarna er ook nog heel veel tekstkritiek is geweest, en onderzoek naar passages die later toegevoegd zijn, et cetera.

Als je voorts naar Protestanten, Gnostici, Orthodoxe kerken, Manicheërs, Bogomielen, Arianisten, Pelaganisten, et cetera kijkt zul je nog veel verschillende opvattingen over Jezus als zoon van God, goddelijk of menselijk, belast met de erfzonde of niet, enzovoort vinden.
Het is tijd voor wat anders.
  maandag 5 december 2005 @ 13:24:04 #109
110625 vamos1
Timmaaaaah
pi_32833330
quote:
Op donderdag 1 december 2005 22:32 schreef tijnzz het volgende:
Laatst zijn we met school naar een moskee geweest. We kregen een rondleiding door een man, die ook het een en ander heeft verteld over de islam etc. Hij vertelde dat hij de bijbel heeft gelezen, en dat hij nergens heeft kunnen vinden dat god heeft gezegd dat jezus zijn zoon is.

Nu is dit volgens mij niet waar, ik ben zelf christen, en ik heb meerdere malen gelezen in de bijbel dat god heeft gezegd: "dit is mijn zoon"

Dus volgens mij klopt er niets van wat deze voorlichter heeft verteld.
Wat denken jullie hiervan?

Groetjes, Tijnzz
post es één van de stukjes ipv net als de man het te beweren zonder bewijs
geloven zijn voor drugsverslaafden die willen afkicken.. kansloos
─_(º.0)_/─
pi_32833416
Ik denk dat het zinvoller is om vraagtekens te zetten bij die man (uit de OP) dan bij het wie Jezus Christus nu wel of niet geweest is en de originele inhoud van de bijbel. Dat soort feiten zal je in dit topic toch nooit over eens kunnen worden.

Laten we gewoon stellen dat die vent maar wat uit zijn nek kletst. Of misschien gelooft hij ook echt wat hij zegt, doet er niet zo veel toe.
Waarom zal hij dat soort uitspraken doen? Waarschijnlijk om het islamitische geloof aan te prijzen als het enige ware geloof. Wie is het daar niet mee eens?
pi_32834461
quote:
Op maandag 5 december 2005 13:27 schreef Vitalogy het volgende:
Ik denk dat het zinvoller is om vraagtekens te zetten bij die man (uit de OP) dan bij het wie Jezus Christus nu wel of niet geweest is en de originele inhoud van de bijbel. Dat soort feiten zal je in dit topic toch nooit over eens kunnen worden.

Laten we gewoon stellen dat die vent maar wat uit zijn nek kletst. Of misschien gelooft hij ook echt wat hij zegt, doet er niet zo veel toe.
Waarom zal hij dat soort uitspraken doen? Waarschijnlijk om het islamitische geloof aan te prijzen als het enige ware geloof. Wie is het daar niet mee eens?
Hoe kun je nu iemand volgen die zoveel op z'n kerfstok heeft staan? Dat klopt in de verste verte niet met de oorspronkelijke geschriften.
pi_32836300
Huh?
(ik volg je niet)

pi_32839500
Wat is de conclusie van heel deze topic?

Voor de een is Jezus wel de zoon van God en een andere vindt weer van niet. In de Islam is Jezus duidelijk niet de zoon van God, daarom wordt continu ook gesproken over zoon van Marjam (Maria), maar Jezus (Isa) is wel een belangrijke profeet binnen de Islam en gewoon een mens zoals iedereen.

En ja...God laat ook zomaar zijn zoon ophangen (als hij een zoon had)? Ook weer een (klein) verschil tussen de Islam en het Christendom. Jezus is volgens de islam niet gekruisigd (en als dat zo was, zou ik iig de kruisteken haten). Maar je kunt je er wel druk om maken, maar wat schiet je daar mee op. Die verschillen zullen altijd blijven, mits ze in de toekomst niet worden aangepast natuurlijk. Maar zijn jullie de vergeten?? Wat is zijn rol?
pi_32839988
quote:
Op maandag 5 december 2005 17:17 schreef Ylias het volgende:
Jezus is volgens de islam niet gekruisigd (en als dat zo was, zou ik iig de kruisteken haten).
Nee, zijn dubbelganger werd het slachtoffer van een wisseltruc, als ik het wel heb. Hoe dan ook heb ik meer waardering voor een God die zijn profeten sterven laat.
pi_32840740
157. En om hun zeggen: "Wij hebben de Messias, Jezus, zoon van Maria, de boodschapper van Allah gedood", - maar zij doodden hem niet, noch kruisigden zij hem (ten dode), - doch het werd hun verward, en zij, die hierover van mening verschilden zijn zeker in twijfel, zij hebben er geen kennis van doch volgen slechts een vermoeden en zij doodden hem gewis niet,
158. Integendeel, Allah verhief hem tot Zich en Allah is Almachtig, Alwijs.

Koran (4: 157-158)

Meer waardering voor een God die.........??? Geloof jij dat er meerdere Goden zijn? Hoe kun je de ene God meer waarderen dan de andere, als er maar een God bestaat? (zo zie ik dat)
  maandag 5 december 2005 @ 19:42:32 #116
60090 Akkersloot
pi_32843491
quote:
Op maandag 5 december 2005 17:17 schreef Ylias het volgende:

Voor de een is Jezus wel de zoon van God en een andere vindt weer van niet. In de Islam is Jezus duidelijk niet de zoon van God,
De inzet van dit topic was of het wel of niet in de bijbel staat.

En het staat duidelijk wel in de bijbel.

En deze quote van Vitalogy is treffend.
quote:
Op zondag 4 december 2005 18:56 schreef Vitalogy het volgende:
Hoe dan ook, de man is bewust opruiend bezig tegen een paar schoolkinderen. So what? Had je wat anders verwacht van een geloofsfanaat?
  maandag 5 december 2005 @ 19:45:45 #117
60090 Akkersloot
pi_32843583
quote:
Op maandag 5 december 2005 18:03 schreef Ylias het volgende:
157. En om hun zeggen: "Wij hebben de Messias, Jezus, zoon van Maria, de boodschapper van Allah gedood", -
Jezus verhaal in koran juist haatzaaiend. (in elk geval tegen joden)

(gesloten natuurlijk)
pi_32850302
quote:
Op maandag 5 december 2005 19:42 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

De inzet van dit topic was of het wel of niet in de bijbel staat.

En het staat duidelijk wel in de bijbel.

[..]

Zo duidelijk ja?

Lees het volgende: Door Prof. dr. Leemhuis over het vertalen van de Bijbel in vergelijking met de Koran. Dus of dat zo duidelijk is? De bijbel is vertaald vanuit het Hebreeuws, Aramees en het Grieks.

http://www.rug.nl/Corpora(...)004/podium/opinie_35
pi_32863795
quote:
Op maandag 5 december 2005 18:03 schreef Ylias het volgende:
Meer waardering voor een God die.........??? Geloof jij dat er meerdere Goden zijn? Hoe kun je de ene God meer waarderen dan de andere, als er maar een God bestaat? (zo zie ik dat)
Nee, ik ben geen polytheist. Het was hypothetisch.
pi_32868368
Voor ons 2000 jaar later is het al onduidelijk. In die tijd toen jezus leefde was er al onenigheid wie hij zou zijn. Terwijl vele het oude testament kende (ook al verschillende versies?)
Blijkbaar waren de orginele teksten ook niet al te duidelijk of jezus was niet al te duidelijk.
Iniedergeval volgens mij heeft hij ook gezegd dat na zijn dood geen nieuwe profeten zullen komen. Alleen bedriegers. Volgens mij is dit ook de reden waarom ze niemand anders accepteren die zegt een profeet van god te zijn.
  dinsdag 6 december 2005 @ 18:44:04 #121
60090 Akkersloot
pi_32868937
quote:
Op maandag 5 december 2005 23:31 schreef Ylias het volgende:
Zo duidelijk ja?
Gewoon in het verhaal van Jezus doop. Daarin kwam God in eigen persoon om even te zeggen dat het zijn zoon was.
quote:
de Bijbel in vergelijking met de Koran.
Blijkbaar kon God volgens de bijbel wel rechtstreeks iets zeggen. Terwijl Mohammed het met epilepsie aanvallen moest doen.
pi_32869418
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 18:44 schreef Akkersloot het volgende:

Terwijl Mohammed het met epilepsie aanvallen moest doen.
Bron? Bewijs?
  dinsdag 6 december 2005 @ 19:28:52 #123
60090 Akkersloot
pi_32870084
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 19:02 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Bron? Bewijs?
Ja bewijs jij maar dat Mohammed wél goddelijke boodschappen hoorde.

Volgens de bijbel sprak God dus rechtstreeks tegen de mensen maar moest Mo het dus slechts met "visioenen" doen.
pi_32870313
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 19:28 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ja bewijs jij maar dat Mohammed wél goddelijke boodschappen hoorde.
Dit is WFL. De wetenschap stelt, dat wie een stelling poneert, deze dient te bewijzen. Ik matig me geen oordeel aan of Mohammed al dan niet Goddelijke Boodschappen kreeg of epileptische aanvallen. Ik hoef dus niks te bewijzen. Jij poneert een stelling en dient die dus te bewijzen anders is de discussie a priori al onmogelijk.
  dinsdag 6 december 2005 @ 19:47:15 #125
60090 Akkersloot
pi_32870552
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 19:37 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Dit is WFL. De wetenschap stelt, dat wie een stelling poneert, deze dient te bewijzen. Ik matig me geen oordeel aan of Mohammed al dan niet Goddelijke Boodschappen kreeg of epileptische aanvallen. Ik hoef dus niks te bewijzen. Jij poneert een stelling en dient die dus te bewijzen anders is de discussie a priori al onmogelijk.
Jouw redenering is dus de omkering van bewijslast. Als ik Mo's "visioenen" niet als goddelijke toevallen zie hoef ik niet te bewijzen dat ze niet goddelijk zijn.
pi_32870724
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 19:47 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Jouw redenering is dus de omkering van bewijslast. Als ik Mo's "visioenen" niet als goddelijke toevallen zie hoef ik niet te bewijzen dat ze niet goddelijk zijn.
Dat is niet waar. de gangbare mening in de Koran (die jij aanvalt), is dat het wel Goddelijke visioenen zijn. Als je dus een serieuze discussie wilt, zul je die aanval dienen te onderbouwen. Dit is het fundament waarop elke wetenschappelijke discussie gebaseerd is.
  dinsdag 6 december 2005 @ 20:29:45 #127
60090 Akkersloot
pi_32871736
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 19:53 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Dat is niet waar. de gangbare mening in de Koran (die jij aanvalt), is dat het wel Goddelijke visioenen zijn. Als je dus een serieuze discussie wilt, zul je die aanval dienen te onderbouwen. Dit is het fundament waarop elke wetenschappelijke discussie gebaseerd is.
Dus omdat in de koran staat dat Mohammed goddelijk boodschappen heeft ontvangen en ik geloof dat niet moet ik dat "gezien de regels van de wetenschap" onderbouwen

pi_32871944
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 20:29 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Dus omdat in de koran staat dat Mohammed goddelijk boodschappen heeft ontvangen en ik geloof dat niet moet ik dat "gezien de regels van de wetenschap" onderbouwen

Nog een keer dan maar:

Je poneert een stelling. Of die al dan niet ergens tegenin gaat is eigenlijk niet eens relevant. De wetenschap zegt, dat je een theorie / stelling met bewijzen dient te onderbouwen. Of het nou hierover gaat of over het aantal haren in een tandenborstel, dat doet er eigenlijk niet eens toe.

Je kunt pas serieus over een theorie / stelling discussieren, als die theorie / stelling een factuele onderbouwing heeft. Iedereen kan wel ins Blau hinein dingen gaan lopen roepen en die ad infinitum herhalen, maar dat maakt de theorie / stelling niet valide. Pas als je kunt bewijzen wat je beweert (in dit geval dus dat Mohammed epilepsie-aanvallen had), kun je het je permitteren om een eerdere stelling die iets anders beweert, aan te vallen. Tot die tijd kun je dit soort dingen roepen tot je een ons weegt, je zult er niet serieus mee genomen worden. Dat gebeurt pas als je het bewijst / onderbouwt.

Zie ook de topics van rudeonline en de reacties van mensen die wel weten waar het over gaat, daarin. Jouw discussietechniek vertoont grote overeenkomsten: Je roept iets en blijft dat schreeuwen (liefst gesaust met wat persoonlijke opmerkingen tegen mensen die het niet met je eens zijn), totdat iedereen zoiets heeft van "ach, laat ook maar" en vervolgens ga je uitgebreid lopen triomferen, dat je gelijk hebt. Helaas voor jou werkt het in het echte leven (dus buiten die hekken om dat grote huis) niet zo.
pi_32876636
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 20:37 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:

[..]

Nog een keer dan maar:

Je poneert een stelling. Of die al dan niet ergens tegenin gaat is eigenlijk niet eens relevant. De wetenschap zegt, dat je een theorie / stelling met bewijzen dient te onderbouwen. Of het nou hierover gaat of over het aantal haren in een tandenborstel, dat doet er eigenlijk niet eens toe.

Je kunt pas serieus over een theorie / stelling discussieren, als die theorie / stelling een factuele onderbouwing heeft. Iedereen kan wel ins Blau hinein dingen gaan lopen roepen en die ad infinitum herhalen, maar dat maakt de theorie / stelling niet valide. Pas als je kunt bewijzen wat je beweert (in dit geval dus dat Mohammed epilepsie-aanvallen had), kun je het je permitteren om een eerdere stelling die iets anders beweert, aan te vallen. Tot die tijd kun je dit soort dingen roepen tot je een ons weegt, je zult er niet serieus mee genomen worden. Dat gebeurt pas als je het bewijst / onderbouwt.

Zie ook de topics van rudeonline en de reacties van mensen die wel weten waar het over gaat, daarin. Jouw discussietechniek vertoont grote overeenkomsten: Je roept iets en blijft dat schreeuwen (liefst gesaust met wat persoonlijke opmerkingen tegen mensen die het niet met je eens zijn), totdat iedereen zoiets heeft van "ach, laat ook maar" en vervolgens ga je uitgebreid lopen triomferen, dat je gelijk hebt. Helaas voor jou werkt het in het echte leven (dus buiten die hekken om dat grote huis) niet zo.
Terug naar de basis van het verhaal, ik ben het met Akkerman eens en jouw discussieregels gaan hier ook echt niet op. Hoe wil je bewijzen dat die visioenen waarheid waren? Als je er dieper op in gaat, zou je ook kunnen twijfelen aan de afkomst van deze visioenen. Zijn deze van God of van de duivel?

Ik vind dat je die jongen naar beneden praat, maar je hebt zelf nog geen enkel argument gegeven, louter kritiek op de manier waarop hij (volgens jou) communiceert. Nieuws voor jou, niet alles hoeft volgens jouw regels te gaan. 2e stukje nieuws, de dominatie in jouw verhaal botst met de zijne. Gaat het nu om de kern van het probleem, nee gewoon een egokwestie en meer niet.

Weet je waarom niet meer dan dat? Omdat die jongen inhoudelijk best een punt heeft en jij gaat daar overheen. Jij praat over de kern van een discussie, maar mist de kern gigantisch omdat je zijdelings praat.
pi_32881650
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 22:59 schreef Integrity het volgende:

[..]

Terug naar de basis van het verhaal, ik ben het met Akkerman eens en jouw discussieregels gaan hier ook echt niet op. Hoe wil je bewijzen dat die visioenen waarheid waren? Als je er dieper op in gaat, zou je ook kunnen twijfelen aan de afkomst van deze visioenen. Zijn deze van God of van de duivel?

Ik vind dat je die jongen naar beneden praat,
Net was het nog een man (Akkerman?).
pi_32881736
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 18:23 schreef Protos4 het volgende:
Voor ons 2000 jaar later is het al onduidelijk. In die tijd toen jezus leefde was er al onenigheid wie hij zou zijn. Terwijl vele het oude testament kende (ook al verschillende versies?)
Blijkbaar waren de orginele teksten ook niet al te duidelijk of jezus was niet al te duidelijk.
Iniedergeval volgens mij heeft hij ook gezegd dat na zijn dood geen nieuwe profeten zullen komen. Alleen bedriegers. Volgens mij is dit ook de reden waarom ze niemand anders accepteren die zegt een profeet van god te zijn.
Volgens mij wil ik wel weten hoe je erop komt dat Jezus (vrede zij met hem) heeft gezegd dat er na zijn dood geen nieuwe profeten komen?

En wordt er niet verteld over een nieuwe profeet in de Bijbel?

Deuteronomium 18:18
…een profeet zal Ik hun verwekken uit het midden van hun broederen, zoals gij zijt; Ik zal mijn woorden in zijn mond leggen, en hij zal alles tot hen zeggen, wat Ik hem gebied…

of..

Jesaja 29:12
…Of het boek wordt gegeven aan iemand die niet lezen kan, terwijl men zegt: Lees dit eens; maar hij antwoord: Ik kan niet lezen… (was de profeet Mohammed niet analfabeet?)

Met het boek wordt de openbaring van God bedoeld.

(eerste openbaring van Gabriël (as) aan de profeet Mohammed (vrede zij met hem))
De engel van God zei opnieuw: "Lees". Mohammed zei weer: "Ik kan niet lezen". Voor de derde keer zei de engel Gabriël (as) tegen Mohammed : "Lees voor! In de naam van jouw Heer, Die heeft geschapen". Toen begreep Mohammed dat hij niet moest lezen, maar dat hij moest herhalen wat hij hoorde. Dus hij herhaalde:

"Lees voor! In de naam van jouw Heer, Die heeft geschapen. Hij heeft de mens geschapen van een bloedklomp. Lees voor! En jouw Heer is de Meest Edele. Degene Die onderwezen heeft met de pen. Hij heeft de mens onderwezen wat hij niet wist." (Nederlandse vertaling van de Edele Koran, Soerah 96: Al-’Alaq (De Bloedklomp), aya 1 t/m 5)

Dit was de eerste openbaring aan de profeet Mohammed (vrede zij met hem).

Lees het volgende eens:

De profeet Mohammed (vrede zij met hem) in de Bijbel
pi_32883707
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 22:59 schreef Integrity het volgende:

[..]

Ik vind dat je die jongen naar beneden praat, maar je hebt zelf nog geen enkel argument gegeven, louter kritiek op de manier waarop hij (volgens jou) communiceert. Nieuws voor jou, niet alles hoeft volgens jouw regels te gaan. 2e stukje nieuws, de dominatie in jouw verhaal botst met de zijne. Gaat het nu om de kern van het probleem, nee gewoon een egokwestie en meer niet.

Weet je waarom niet meer dan dat? Omdat die jongen inhoudelijk best een punt heeft en jij gaat daar overheen. Jij praat over de kern van een discussie, maar mist de kern gigantisch omdat je zijdelings praat.
Dit is een wetenschappelijk forum. Als iemand daar wil meedoen dient hij zich te houden aan de regels van de wetenschappelijke discussie. Als je even de posthistory van Akkerluns doorleest zul je zien, dat hij zich al jaren schuldig maakt aan ditzelfde gedoe: Het roepen van stellingen, zonder ze te onderbouwen. Zo werkt het nu eenmaal niet in een wetenschappelijke discussie.

En zoals ik al aangaf: het maakt niet eens uit, of dat puur voor dit geval geldt of in het algemeen: Als je een stelling poneert heb je die te onderbouwen.

En wat lul je nou over de kern? Akkerkluns doet een bewering over iets wat aan de kern van de discussie ligt, dus is hij imo verplicht aan te geven, waarop hij dit baseert en welk bewijs hij daarvoor gevonden heeft. Anders kan iedereen wel van alles gaan bleren hier en is het einde zoek.
pi_32883733
quote:
Op donderdag 1 december 2005 22:32 schreef tijnzz het volgende:
Laatst zijn we met school naar een moskee geweest. We kregen een rondleiding door een man, die ook het een en ander heeft verteld over de islam etc. Hij vertelde dat hij de bijbel heeft gelezen, en dat hij nergens heeft kunnen vinden dat god heeft gezegd dat jezus zijn zoon is.

Nu is dit volgens mij niet waar, ik ben zelf christen, en ik heb meerdere malen gelezen in de bijbel dat god heeft gezegd: "dit is mijn zoon"

Dus volgens mij klopt er niets van wat deze voorlichter heeft verteld.
Wat denken jullie hiervan?

Groetjes, Tijnzz
Kwestie van interpretatie. Uiteindelijk zijn het toch maar twee boeken met wat overdreven en verzonnen verhalen erin. Wat boeit het nou of Jezus wel of niet de zoon van god was. Wat hij te vertellen had, was toch veel belangrijker / interessanter. Verschil tussen kwaliteit en kwantiteit.
"Het is misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar het alternatief is niets doen,
en dat vind ik cynisch." - Dolf Jansen
Fotoboek
pi_32886686
dat is toch het hele principe van geloven, iemand gelooft dat het zo is. of dta nu een waarheid is of niet (het valt toch niet te controleren..)
pi_32896542
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 19:53 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:

[..]

Voorbeeld: gangbare mening? Wat is hier onderbouwd aan? De mening van zoveel mensen maakt het wetenschappelijk onderbouwt? Zit net zoveel kern in als Akkersloot. Jij lult wat uit je nek en ik weet niet waarom, leg dat maar eens uit.
  woensdag 7 december 2005 @ 18:16:51 #136
60090 Akkersloot
pi_32897271
quote:
Op woensdag 7 december 2005 03:16 schreef Ylias het volgende:
Volgens mij wil ik wel weten hoe je erop komt dat Jezus (vrede zij met hem) heeft gezegd dat er na zijn dood geen nieuwe profeten komen?
Volgens het Nieuwe Testament is Jezus de voorspelde verlosser. Jezus is volgens het N.T. dus zelfs in eens geen profeet. Laat staan dat er nieuwe profeten zouden komen, volgens het N.T.]
quote:

…een profeet zal Ik hun verwekken uit het midden van hun broederen, zoals gij zijt; Ik zal mijn woorden in zijn mond leggen, en hij zal alles tot hen zeggen, wat Ik hem gebied…

of..

Dat is dus het oude testament. Voor Jezus. (Dat is namelijk weer het nieuwe testament).

Er wordt in het N.T. wel gewaarschuwd voor "valse profeten". (Het begrip temporaalkwab epilepsie was toen immers nog onbekend.
  woensdag 7 december 2005 @ 18:19:13 #137
114838 PhiNiks
love is the key
pi_32897332
jongens (en meisjes), waar het om draait is dat de bijbel bestaat uit getuigenverklaringen van mensen en uit door God ingegeven profetieen. Het Oude Testament gaat over de schepping en geschiedenis van de aarde, de eerste wetten die God door Mozes oplegde en, als belangrijkste in dit verband, profetieen over de Zoon van God. Jezus Christus is de enige die al deze profetieen vervulde. Meer dan 30, als ik het goed heb. Waaronder wonderbaarlijke genezingen, demonen die werden uitgedreven (demonen die Hem ook kenden als de Zoon van God), zijn kruisiging, zijn opstanding op de derde dag, allemaal in het oude testament te vinden.

Met Jezus' dood aan het kruis kregen wij met het nieuwe testament (is een verbond) met God te maken, gebaseerd op de vergeving van onze zonden door te erkennen dat Jezus daarvoor gestorven is aan het kruis. En met nieuwe wetten, gebaseerd op elkaar en vooral God lief te hebben, en elkaar te vergeven zoals je ook zelf vergeven wilt worden.

Dat is waar de bijbel over schrijft, dus je gelooft die mensen die samen met Hem geleefd hebben, of niet. Maar het sluit allemaal zo goed aan, door talloze eeuwen heen... mij heeft het wel overtuigd, hoor.
"I exist, therefore I realize..."
  woensdag 7 december 2005 @ 18:20:40 #138
60090 Akkersloot
pi_32897380
quote:
Op woensdag 7 december 2005 17:47 schreef Integrity het volgende:

[Tegen J_V, misschien wel Lord Vetinari. Zette al eens vaker een kloontje in toen hij nog POL mod was]]

Voorbeeld: gangbare mening? Wat is hier onderbouwd aan? De mening van zoveel mensen maakt het wetenschappelijk onderbouwt? Zit net zoveel kern in als Akkersloot. Jij lult wat uit je nek en ik weet niet waarom, leg dat maar eens uit.
Dank je Integrity

En verder is het "feit" dat Mohammed (of Paulus) profeten waren natuurlijk ook maar een "geloof" hé J_V. Sinds wanneer moeten wij met tegenbewijzen komen tegen iets wat maar een geloof is
pi_32908426
Op het 1e Concilie van Nicea - Constantinopel - 31 juli 381 heeft men het volgende bepaald:
Ik geloof in één God
de almachtige Vader
Schepper van hemel en aarde,
van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.

En in één Heer, Jezus Christus,
eniggeboren Zoon van God,
vóór alle tijden geboren uit de Vader.
God uit God, licht uit licht,
ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen,
één in wezen met de Vader,
en door wie alles geschapen is.

Daarvoor was er discussie of Hij echt zijn zoon was, maar dan zou je meer Goden hebben, of Hij was God zelf, maar die vertoont zich niet als een mens.
Door bovenstaande tekst blijkt dat Hij één met God is.
Daarom heb je ook de heilge Drieeenheid: De Vader, Zoon en God de Heilige Geest, samen GOD
  donderdag 8 december 2005 @ 01:11:37 #140
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32908595
Het zal pas wat zijn als hij zou erkennen dat Jezus de Zoon van God was.

Maar Mohammed de valse profeet heeft wel meer praatjes, niet zo serieus nemen.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_32908818
Moslims geloven dat Jezus (Isa) een profeet was, geboren uit de maagd Maria (Maryam). Dat klopt. Zij denken alleen dat wij denken dat het echt een zoon is in de menselijke betekenis en dat we daarmee dus meerdere goden aanhangen. Dat klopt dus niet.
pi_32918804
quote:
Op donderdag 8 december 2005 01:00 schreef leesdebijbel het volgende:
Op het 1e Concilie van Nicea - Constantinopel - 31 juli 381 heeft men het volgende bepaald:
Ik geloof in één God
de almachtige Vader
Schepper van hemel en aarde,
van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.

En in één Heer, Jezus Christus,
eniggeboren Zoon van God,
vóór alle tijden geboren uit de Vader.
God uit God, licht uit licht,
ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen,
één in wezen met de Vader,
en door wie alles geschapen is.

Daarvoor was er discussie of Hij echt zijn zoon was, maar dan zou je meer Goden hebben, of Hij was God zelf, maar die vertoont zich niet als een mens.
Door bovenstaande tekst blijkt dat Hij één met God is.
Daarom heb je ook de heilge Drieeenheid: De Vader, Zoon en God de Heilige Geest, samen GOD
Dan doe je alsof GOD een instantie is die je aanbidt, en die instantie bestaat uit 3 medewerkers. Dat versta ik uit een eenheid, een samenwerkingsverband. 3 individuen die samen een eenheid vormen. Maarja ieder zijn geloof, zoals ook in de Koran staat:

Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst
(Koran 109:6)
  donderdag 8 december 2005 @ 18:09:46 #143
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32923656
quote:
Op donderdag 8 december 2005 14:50 schreef Ylias het volgende:

[..]

Dan doe je alsof GOD een instantie is die je aanbidt, en die instantie bestaat uit 3 medewerkers. Dat versta ik uit een eenheid, een samenwerkingsverband. 3 individuen die samen een eenheid vormen. Maarja ieder zijn geloof, zoals ook in de Koran staat:

Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst
(Koran 109:6)
Nee, de drieeenheid houdt in dat God 3 maskers heeft, de Heilige geest waarneer God zich manifesteert op de aarde, Jezus is God die totaal Mens is en God zelf. Drieeenheid wordt ook nergens in de bijbel genoemd, deze term kwam in gebruik door een kerkvader die de drieeenheid als één entiteit beschreef die verschillende rollen speelt.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
pi_32924697
quote:
Op donderdag 8 december 2005 18:09 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Nee, de drieeenheid houdt in dat God 3 maskers heeft, de Heilige geest waarneer God zich manifesteert op de aarde, Jezus is God die totaal Mens is en God zelf. Drieeenheid wordt ook nergens in de bijbel genoemd, deze term kwam in gebruik door een kerkvader die de drieeenheid als één entiteit beschreef die verschillende rollen speelt.
idd, dat is niet een kwestie van geloof, dat is het fout snappen van de 3 eenheid.
pi_32924936
quote:
Op woensdag 7 december 2005 03:16 schreef Ylias het volgende:

[..]

Komop zeg, dit gaat helemaal niet over Mohammed. Als je goed leest staat er uit het midden van hunner broederen, als u. Mohammed was niet Joods of wel soms? Lees eens door, 2 verzen verderop staat;

Deut 18:20 Maar de profeet, die hoogmoediglijk zal handelen, sprekende een woord in Mijn Naam, hetwelk Ik hem niet geboden heb te spreken, of die spreken zal in den naam van andere goden, dezelve profeet zal sterven.

Er wordt duidelijk vermeld dat een valse profeet zal sterven... Ik vindt het eigenlijk wel grappig dat het islamieten zijn die Mohammeds aankondiging zien in Deut 18:18, want denk eens na, welke Profeet zou volgens islam gestorven zijn en welke stierf niet volgens de koran?
quote:
of..

…Of het boek wordt gegeven aan iemand die niet lezen kan, terwijl men zegt: Lees dit eens; maar hij antwoord: Ik kan niet lezen… (was de profeet Mohammed niet analfabeet?)

Met het boek wordt de openbaring van God bedoeld.

(eerste openbaring van Gabriël (as) aan de profeet Mohammed (vrede zij met hem))
De engel van God zei opnieuw: "Lees". Mohammed zei weer: "Ik kan niet lezen". Voor de derde keer zei de engel Gabriël (as) tegen Mohammed : "Lees voor! In de naam van jouw Heer, Die heeft geschapen". Toen begreep Mohammed dat hij niet moest lezen, maar dat hij moest herhalen wat hij hoorde. Dus hij herhaalde:

"Lees voor! In de naam van jouw Heer, Die heeft geschapen. Hij heeft de mens geschapen van een bloedklomp. Lees voor! En jouw Heer is de Meest Edele. Degene Die onderwezen heeft met de pen. Hij heeft de mens onderwezen wat hij niet wist." (Nederlandse vertaling van de Edele Koran, Soerah 96: Al-’Alaq (De Bloedklomp), aya 1 t/m 5)

Dit was de eerste openbaring aan de profeet Mohammed (vrede zij met hem).

Lees het volgende eens:

De profeet Mohammed (vrede zij met hem) in de Bijbel
Lees eens wat er staat;

Jesaja 29

1 Wee Ariël, Ariël! de stad, waarin David gelegerd heeft; doet jaar tot jaar; laat ze feestofferen slachten.
2 Evenwel zal Ik Ariël beangstigen, en er zal treuring en droefheid wezen, en die stad zal Mij gelijk Ariël zijn.
3 Want Ik zal een leger in het rond om u slaan, en Ik zal u belegeren met bolwerken, en Ik zal vestingen tegen u opwerpen.
4 Dan zult gij vernederd worden, gij zult uit de aarde spreken, en uw spraak zal uit het stof zachtjes voortkomen; en uw stem zal zijn uit de aarde als van een tovenaar, en uw spraak zal uit het stof piepen.
5 En de menigte uwer vreemde soldaten zal zijn gelijk dun stof, en de menigte der tirannen als voorbijvliegend kaf; en het zal in een ogenblik haastelijk geschieden.
6 Gij zult van den HEERE der heirscharen bezocht worden met donder, en met aardbeving, en groot geluid, met wervelwind, en onweder, en de vlam eens verterenden vuurs.
7 En gelijk de droom van een nachtgezicht is, alzo zal de veelheid aller heidenen zijn, die tegen Ariël strijden zullen; zelfs allen, die tegen haar en haar vestingen strijden, en haar beangstigen zullen.
8 Het zal alzo zijn, gelijk wanneer een hongerige droomt, en ziet, hij eet; maar als hij ontwaakt, zo is zijn ziel ledig; of, gelijk als wanneer een dorstige droomt, en ziet, hij drinkt; maar als hij ontwaakt, ziet, zo is hij nog mat, en zijn ziel is begerig; alzo zal de menigte aller heidenen zijn, die tegen den berg Sion krijgen.
9 Zij vertoeven, daarom verwondert u; zij zijn vrolijk, derhalve roept gijlieden; zij zijn dronken, maar niet van wijn; zij waggelen, maar niet van sterken drank.
10 Want de HEERE heeft over ulieden uitgegoten een geest des diepen slaaps, en Hij heeft uw ogen toegesloten; de profeten, en uw hoofden, en de zieners heeft Hij verblind.
11 Daarom is ulieden alle gezicht geworden als de woorden van een verzegeld boek, hetwelk men geeft aan een, die lezen kan, zeggende: Lees toch dit; en hij zegt: Ik kan niet, want het is verzegeld.
12 Of men geeft het boek aan een, die niet lezen kan, zeggende: Lees toch dit; en hij zegt: Ik kan niet lezen.
13 Want de Heere heeft gezegd: dat dit volk tot Mij nadert met zijn mond, en zij Mij met hun lippen eren, doch hun hart verre van Mij doen; en waarmede zij Mij mensengeboden zijn, die hun geleerd zijn;

Jesaja 29 is een hoofdstuk die de straf van Israel aankondigd. En als onderdeel van straf zal God de begaafdheid om het heilige woord te lezen/zien/begrijpen wegnemen.

Willen Moslims echt claimen dat dit refereerd naar Mohammed ? Het gaat hier over hoe God op een spirituele manier de desbetreffende straft, deze zullen dus nooit het woord van God begrijpen.
Ik zou maar oppassen met wat je claimt.... Of zou dit misschien dan toch naar Mohammed verwijzen ?
eeeh
  donderdag 8 december 2005 @ 20:02:55 #146
60090 Akkersloot
pi_32926363
quote:
Op donderdag 8 december 2005 19:07 schreef DaveHarris het volgende:
Komop zeg, dit gaat helemaal niet over Mohammed. Als je goed leest staat er uit het midden van hunner broederen, als u. Mohammed was niet Joods of wel soms? Lees eens door, 2 verzen verderop staat;

Deut 18:20 Maar de profeet, die hoogmoediglijk zal handelen, sprekende een woord in Mijn Naam, hetwelk Ik hem niet geboden heb te spreken, of die spreken zal in den naam van andere goden, dezelve profeet zal sterven.

Er wordt duidelijk vermeld dat een valse profeet zal sterven... Ik vindt het eigenlijk wel grappig dat het islamieten zijn die Mohammeds aankondiging zien in Deut 18:18, want denk eens na, welke Profeet zou volgens islam gestorven zijn en welke stierf niet volgens de koran?
[..]

Lees eens wat er staat;

Jesaja 29
Maakt voor de Mohammedanen niet zo veel uit. Dan is het natuurlijk "christenen en joden hebben de bijbel en thora veranderd, voor geld "
pi_32933787
Wat een onzinnige insinuatie. De Koran en de Bijbel en Thora zijn op dezelfde verhalen geënt. Af en toe is er een verschil, bijvoorbeeld: offerde Abraham (Ibrahim) nou Ismaël of Isaäk?
Maar in hoofdlijnenn zijn het dezelfde verhalen.
Overigens sluit ik niet uit dat Mohammed (vrede zij met hem) een profeet was, al is het nooit de Messias..
Ik zal eens de Koran gaan lezen (en niet alleen die paar verzen die ik al eens heb opgezocht)
  vrijdag 9 december 2005 @ 00:27:56 #148
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32933878
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 00:24 schreef leesdebijbel het volgende:
Wat een onzinnige insinuatie. De Koran en de Bijbel en Thora zijn op dezelfde verhalen geënt. Af en toe is er een verschil, bijvoorbeeld: offerde Abraham (Ibrahim) nou Ismaël of Isaäk?
Maar in hoofdlijnenn zijn het dezelfde verhalen.
Overigens sluit ik niet uit dat Mohammed (vrede zij met hem) een profeet was, al is het nooit de Messias..
Ik zal eens de Koran gaan lezen (en niet alleen die paar verzen die ik al eens heb opgezocht)
Doe dat eens, voordat je jezelf als christen neerzet en Mohammed wel mogelijk als een profeet ziet.

Wel hoogdravend in het porno topic aankomen met je praatjes en dan dit...
pi_32938712
Dit is ook wel een leuke site voor de liefhebber: http://www.geocities.com/bergZion/
Ditmaal van joodse kant een aanval op de Here Jezus Christus. Helaas voor hun klopt het van geen kanten. Maar het is wel leuk om te zien hoeveel de Joden en Moslims met elkaar gemeen hebben. Zou dat de reden zijn dat....?
Ze vragen zich bijvoorbeeld af of Maria was getrouwd met 2 Joseffen Zie dan http://aramaicpeshitta.com/Peshitta_Dummies_FirstEd.pdf

[ Bericht 29% gewijzigd door buachaille op 09-12-2005 10:17:57 ]
  vrijdag 9 december 2005 @ 15:55:00 #150
114838 PhiNiks
love is the key
pi_32947072
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 10:11 schreef buachaille het volgende:
Dit is ook wel een leuke site voor de liefhebber: http://www.geocities.com/bergZion/
Ditmaal van joodse kant een aanval op de Here Jezus Christus. Helaas voor hun klopt het van geen kanten. Maar het is wel leuk om te zien hoeveel de Joden en Moslims met elkaar gemeen hebben. Zou dat de reden zijn dat....?
Ze vragen zich bijvoorbeeld af of Maria was getrouwd met 2 Joseffen Zie dan http://aramaicpeshitta.com/Peshitta_Dummies_FirstEd.pdf
Dit is natuurlijk maar een kleine kant van het geheel. In tegenwoordige Joodse stromingen is net zoveel verschil als in christelijke of islam-stromingen. Het zou niet juist zijn, te zeggen dat bovenstaande sites de enige correcte versie van het Jodendom weergeven en vervolgens het Jodendom te gaan vergelijken met de Islam.
"I exist, therefore I realize..."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')