@ de zeilers in deze thread: de AAB 2 was de fairing plate van zijn bakboord zwaard kwijt geraakt zoals je je misschien kan herinneren. Mooi te zien op deze foto, kijk maar vlak boven het water naar de romp.quote:
quote:Op donderdag 1 december 2005 22:41 schreef worsie het volgende:
[..]
@ de zeilers in deze thread: de AAB 2 was de fairing plate van zijn bakboord zwaard kwijt geraakt zoals je je misschien kan herinneren. Mooi te zien op deze foto, kijk maar vlak boven het water naar de romp.
Nee dus, wil jij het weghalen? Mag vast wel van Sandwormquote:Op vrijdag 2 december 2005 02:23 schreef rubbereend het volgende:prachtige 1/2
moet dat onderste deel echt in de OP, volgens mij ging er wat mis
dank!quote:Op vrijdag 2 december 2005 02:26 schreef rubbereend het volgende:
tataaaaa
Goed gedaan hoor, was bijna bang dat je geen nieuw topic kon openenquote:Op donderdag 1 december 2005 22:13 schreef Sandworm het volgende:
Pfff, The Disheaver, je werk gered. Heb helaas geen tijd om de update te verzorgen, kan eventueel morgen. Jammer dat je er niet was vanmiddag, we hebben met zijn allen ons best gedaan om vorige topic vol te spammen!
gedaanquote:Op vrijdag 2 december 2005 02:30 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
dank!
Mag dat laatste achter 'De OP is hier te vinden' ook nog weg? Dit dus:
Afkomstig van Fok!wiki NL, de Vrije Encyclopedie. "http://wiki.fok.nl/index.php/OP/VOR"
Rubrieken: OP
Tot voor het openen van de poll, wist ik ook niet hoe dat moestquote:Op vrijdag 2 december 2005 02:36 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Goed gedaan hoor, was bijna bang dat je geen nieuw topic kon openen![]()
en openquote:Op vrijdag 2 december 2005 15:47 schreef Sandworm het volgende:
Iedereen bedankt voor de opmerkingen van de OP. Ik heb de wijzigingen doorgevoerd (Don Jones, Black Betty, Farr en update), maar bij het willen wijzigen, krijg ik de volgende melding:
Je kunt dit bericht niet meer wijzigen omdat een moderator de reactie gesloten heeft.
Rubbereend, kan je alsjeblieft helpen?
Thank youquote:Op vrijdag 2 december 2005 16:45 schreef rubbereend het volgende:
[..]
en open, staat nou eenmaal standaard ingesteld dat als een mod aan een post komt die op slot gaat voor andere users. Maar hij is weer vrij voor je
quote:Sanderson: “Voor de start zei onze ontwerper Juan Kouyoumdjian dat we gemiddeld 16 knopen zouden zeilen. We moesten er hartelijk om lachen. Nu blijkt dat gemiddelde 15,95 knoop te zijn.”
quote:Op vrijdag 2 december 2005 16:44 schreef WEST het volgende:
dat is knap zeg, op NOS TT staat dat de Ericsson al aangekomen isen op de officiele site morgen pas
![]()
Lees net het volgende in dit artikel op de VOR site:quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:18 schreef Sandworm het volgende:
Sunergy is lekker bezig! Hebben waarschijnlijk genoeg van de cruis en willen nu aan het bier (of de sponsor iets bewijzen). Ik hoop dat ze het nog even kunnen doortrekken, gun hen het nieuwe record wel. Ze kunnen wel wat positieve publiciteit gebruiken en AAB heeft haar foto-momentje nu wel gehad.
Doe nou niet!!!quote:At the other extreme, Grant Wharington and his crew aboard Sunergy and Friends achieved the third fastest 24 hour run for a Volvo Open 70 so far in leg one, with a run from noon to noon of 503 nm, averaging 20.9 knots.
“Our 540 nm target was based around ABN AMRO ONE’s run (estimated) and was becoming achievable as time rolled on, projecting forward our hourly runs. However sensibility took over from ego, and we are now down to a jib top and staysail, and are still cruising along at and 18 to 19 knot average, but with a great deal less stress,” wrote navigator Campbell Field an hour ago.
quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:25 schreef Sandworm het volgende:
[afbeelding]
Ook bij de NOS lezen ze mee in dit forum![]()
vergeet niet dat de AAB2 en Brasil1 ook vlak voor de kust geen wind heeft.quote:Op vrijdag 2 december 2005 23:17 schreef Sandworm het volgende:
ETA Ericsson 03:47 GMT, 04:47 NL
[afbeelding]
Blijf er ook niet voor wakkerquote:Op vrijdag 2 december 2005 23:26 schreef WEST het volgende:
[..]
vergeet niet dat de AAB2 en Brasil1 ook vlak voor de kust geen wind heeft.
ik ook niet, ik moet om 9 uur bij de voetbal zijnquote:
Ze zijn dan ook nog niet binnen... Nog 8 mijl!quote:Op zaterdag 3 december 2005 04:48 schreef lev_myskin het volgende:
nog geen gehoor van ericsson...
jEngelse tijd, ofwel: ze hebben 1,75 uur gedaan voor 8 mijl...quote:Op zaterdag 3 december 2005 10:35 schreef worsie het volgende:
En de Ericsson is ook present!
[afbeelding]
![]()
Om 05.47 gefinished.
tja de eersten zijn binnen dan krijg je datquote:Op zaterdag 3 december 2005 23:14 schreef the_disheaver het volgende:
Wat een stilte... En dat terwijl de leg totaal niet afgelopen is. Sunergy moet nog 1005 nm afleggen, en doet dat met een mooie 20 knopen (helaas er steeds wat onder...)
Een mooie koers, met een krachtige wind. Alleen mocht dat wel wat hander... Alleen nog even oppassen voor haaien enzo....
Niet gefinished, dus geen punten. Dus zoals de formule 1.quote:Op zondag 4 december 2005 10:21 schreef Dr_Flash het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk met de Movistar en PotC? Krijgen die gewoon geen punten voor deze etappe of zijn die helemaal definitief uit de strijd?
oh okee, thanxquote:Op zondag 4 december 2005 10:32 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Niet gefinished, dus geen punten. Dus zoals de formule 1.
Gelukkig wel, anders was het wel erg snel afgelopen....
Waar slaat je 100nm op?quote:Op zondag 4 december 2005 10:52 schreef komrad het volgende:
100 nM is toch nog wel een kleine 3 dagen vooral als het voor de haven ongeveer windstil zal zijn. Dinsdagavond kan dus wel kloppen
Dat zal dan wachten tot morgen...quote:Op zondag 4 december 2005 10:56 schreef Ambrosius het volgende:
Het item in Studio Sport is vanmiddag rond 17.00.
laat de sunergy eerst maar finsishenquote:Op zondag 4 december 2005 09:42 schreef JandeHoop het volgende:
Hoe zit het nu met de nederlander(s) die aan boord komt van de sunergy ?
Iemand al enig idee wie dat is (zijn) ?
quote:Op zaterdag 3 december 2005 10:35 schreef worsie het volgende:
En de Ericsson is ook present!
[afbeelding]
![]()
Om 05.47 GMT gefinished (06.47 Nederlandse tijd).
20 minuten volgens mij.quote:Op zondag 4 december 2005 16:55 schreef hermandeperman het volgende:
Bijna 17h
Op Nederland 2 wordt als het goed is zo een uur lang VOR uitgezonden
Ik ben iig voor de buis hangen![]()
2e kerstdag de in port race en op 2 januari start de volgende leg.quote:Op zondag 4 december 2005 17:03 schreef pfaf het volgende:
En nu duurt het weer tot kerst voordat ze weer vertrekken?
Alsjeblieft, hier het georderd zooitjequote:Op zondag 4 december 2005 15:08 schreef rubbereend het volgende:
[..]het wordt steeds mooier al die boten op een hoop.
misschien kunnen ze Movistar en PotC er op de kade bijtekenen
De enige vrouwelijke deelneemster (Adrienne Cahalan) ontslagen? Interessant...waar heb je dat gelezen?quote:Op maandag 5 december 2005 10:42 schreef JandeHoop het volgende:
Er is ook nog een vacature bij de brazilianen. Die hebben net de navigator ontslagen zegt men.
Hoop dat het niet te maken heeft met het feit dat ze de bocht heeft afgesneden. Zou wel erg zware straf zijn.quote:Op maandag 5 december 2005 12:26 schreef hermandeperman het volgende:
Ook gewoon geen reden gegeven eh...
Daardoor zijn ze wel 3e geworden mijns inziens...quote:Op maandag 5 december 2005 12:29 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Hoop dat het niet te maken heeft met het feit dat ze de bocht heeft afgesneden. Zou wel erg zware straf zijn.
Dat klopt iddquote:Op maandag 5 december 2005 12:47 schreef Sandworm het volgende:
Tja, maar je moet een keuze maken. Als je de snelheid niet hebt, of een noordelijker route vaart, dan moet je wat. En het zal toch wel in overleg geweest zijn met Torben Grael, de schipper? Als zij niet met hem één-eiige tweeling vormt, kunnen ze hem ook wel naar huis sturen!
www.oceanrace.nlquote:Op maandag 5 december 2005 11:46 schreef Sandworm het volgende:
[..]
De enige vrouwelijke deelneemster (Adrienne Cahalan) ontslagen? Interessant...waar heb je dat gelezen?
quote:At 1200GMT Bruno Doro representing the Brasil 1 Team issued the following press release: “The Brasil 1 Team was surprised by Adrienne Cahalan’s statement that she was out of the team for the remaining of the Volvo Ocean Race. No decisions have been taken so far. This subject will be discussed in a meeting (on) Tuesday in Rio de Janeiro
Ik had je nog niet bedankt voor het DVD-tje van de ABN, dus bij deze Bedankt!quote:Op donderdag 1 december 2005 23:02 schreef azaroth het volgende:
...
Eens, en als het een ruzie is tussen schipper en navigator, moet de crew de schipper wel steunen. Er zal dus wel iets gebeurd zijn wat wij niet weten. Ook heb ik ergens gelezen dat één van de oorzaken wel eens het taalprobleem zou kunnen zijn. Wel te verklaren door de tegenstrijdige uitlatingen van Adrienne en Team Brasilquote:Op maandag 5 december 2005 17:10 schreef lev_myskin het volgende:
... hierop werd door de bemanning het vertrouwen in hem opgezegd. Je kan dus als schipper wel degelijk ontslagen worden, soort van moderne muiterij.
Tenzij die kiwi's wel Portugees spreken....quote:Op maandag 5 december 2005 17:50 schreef JandeHoop het volgende:
Wel twee kiwis er bij. Taalprobleem zal dus wel niet de oorzaak nummer een zijn.
Jawel hoor. Vergelijk het met Formule1. Als iemand crashed of pech heeft, valt die uit. Volgende race mag die gewoon weer meedoen. Er zijn nog voldoende punten te verdelen. Schumacher won toch ook niet elke race en werd vorig jaar wereldkampioen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 09:44 schreef Biertjuhhhh het volgende:
hoe zit dat nou eigenlijk met die boten wat niet gefinished zijn?? mogen die de volgende keer weer meedoen, de volgende leg?? maar die hebben toch geen kans meer om nog te winnen??
Ahzo, oke bedankt voor de info:) vind het wel leuk om te volgen overigens..quote:Op dinsdag 6 december 2005 09:47 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Jawel hoor. Vergelijk het met Formule1. Als iemand crashed of pech heeft, valt die uit. Volgende race mag die gewoon weer meedoen. Er zijn nog voldoende punten te verdelen. Schumacher won toch ook niet elke race en werd vorig jaar wereldkampioen.
Vakjargon: kapitein is eigenaar van de boot en schipper (Sanderson) is degene die namens de kapitein het bevel over de boot heeft als de schipper niet meevaart.quote:Op dinsdag 6 december 2005 09:49 schreef Biertjuhhhh het volgende:
[..]
Maar die boten van ABN-Amro zijn die nou Nederlands, want ik zag dat die 1e boot een nieuw zeelander als " kapitein" had (weet even het vakjargon niet voor kapitein)
er zijn wel meerdere boten met de zelfde nummers. Aangezien zeilnummers per klasse worden uitgedeeld door het KNWV of de Klasse organisatie in Nederland.quote:Op dinsdag 6 december 2005 10:06 schreef Sandworm het volgende:
Brengt me wel op een andere vraag. In de promotie/reclame film varen beide AAB's naast elkaar met NED1 en NED2 in het zeil. Tijdens de afgelopen etappe stonden er andere zeilen op zonder deze nummers. Iemand een idee waarom?
En iemand die de Waterkampioen leest? Ik dacht dat die gerestaureerde redactie zeilboot (Marina?) ook zeilnummer NED1 heeft. Hoe kan dit?
Oh, ok! Dacht dat het een uniek nummer was. Weer wat wijzer geworden. Dank je.quote:Op dinsdag 6 december 2005 10:28 schreef Farr40 het volgende:
[..]
er zijn wel meerdere boten met de zelfde nummers. Aangezien zeilnummers per klasse worden uitgedeeld door het KNWV of de Klasse organisatie in Nederland.
Bron: ABN AMRO Bankquote:At the pond at the front of the Gustav Mahlerlaan building there is, since Monday 5 December, a fleet of TEAM ABN AMRO scale model boats. The boats represent the ABN AMRO ONE and TWO and are additional to the large image on the A-tower which illustrates to the outside world ABN AMRO's participation in the Volvo Ocean Race. The scale model fleet will be in the water during the entire race
Nee, als een andere boot tot rio alles wint, en vervolgens steeds 2de wordt, zal toch echt die boot met gemak winnen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 09:49 schreef Sandworm het volgende:
Theoretisch is het zelfs zo dat als een boot pas vanaf Rio de Janeiro meedoet en vervolgens alles wint, zelfs de VOR op punten gewonnen heeft. Alle kansen dus nog.
Reclame kan grotere?quote:Op dinsdag 6 december 2005 10:06 schreef Sandworm het volgende:
Brengt me wel op een andere vraag. In de promotie/reclame film varen beide AAB's naast elkaar met NED1 en NED2 in het zeil. Tijdens de afgelopen etappe stonden er andere zeilen op zonder deze nummers. Iemand een idee waarom?
bronquote:You can almost hear the expectancy in the latest email from Campbell Field, who admits that he will be leaving the boat in Cape Town, a sad day for those who have come to enjoy his daily missives, “Not long now."
Scherp!quote:Op dinsdag 6 december 2005 10:40 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee, als een andere boot tot rio alles wint, en vervolgens steeds 2de wordt, zal toch echt die boot met gemak winnen.
Dat kwam omdat ze daar met en andere boot voeren. Dat was dus geen VO70 maar een gecharterde boot. Allemaal om de crew beter samen te laten werken (Lees promotie voor de ABNAMRO in Brzazilie)quote:Op dinsdag 6 december 2005 10:06 schreef Sandworm het volgende:
En wel grappig om te zien dat tijdens de Ilhabela sailing week (july) de AAB met zeilen van BRA en GER zeilde......
Ze zijn er bijna!quote:For a change, the wind gods were smiling benevolently on the Volvo Ocean Race, giving northerlies in Table Bay as the Australians, skippered by Grant Wharington, enjoyed speeds of around 15 knots on the approach to the finish, which they were expected to reach at around 1430GMT.
quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:18 schreef Sandworm het volgende:
Hieruit maak ik op de ze gefinished zijn
[afbeelding]
quote:Gun smoke, kissing on the foredeck, champagne spraying in the air, a small libation splashing on the water! Sunergy and Friends cross the line at 1433,55GMT to take fifth place and to conclude Leg 1 of the Volvo Ocean Race 2005-06.
Ik zou niet weten waaarom, maar PofC heeft 1 offshore punt gekregen (net als de movistar)quote:Op dinsdag 6 december 2005 16:20 schreef Sandworm het volgende:
Toch heel vreemd dat de Pirates nog steeds (voorlopig) op 3.5 punten staan. Zie ik iets over het hoofd? Ze zijn toch echt derde geworden in Sanxenxo.
[afbeelding]
Ze hebben het wel over de aantal punten die de laatste binnenkomer zal krijgen na het uitvallen van een boot, maar niet hoeveel de boot zelf krijgt.quote:Points win prizes so they say and nowhere more so than on the Volvo Ocean Race. There are points for the In Port races, points for passing scoring gates along the course, points for finishing the legs. The overall winner will be the boat that scores the highest number of points by the time they get to Gothenburg.
To get technical, the winner of an ocean leg will get points equal to the number of entries at the start of the race, less the number of boats placed above her on that leg. For instance, if all seven entries start the race in Vigo, then the first boat home in Cape Town will get seven points, the second will get six and so on. If by some misfortune a boat drops out of the race at any stage, the first boat home on any subsequent leg will still get seven points, but the last will get two points instead of one.
For the In Port races, boats receive points equal to half the number of entries, less half the number of boats placed above her in that race. For example, the winner of the Sanxenxo In Port race will get three and a half points, and the third boat will get two and a half points, the fifth boat will get one and a half points. The same, half value scoring method will apply at the gates on some of the legs.
Mocht Sunergy niet verder dan australie gaan, zijn in de volgende legs nog steeds 7 punten te verdelen (dan lees ik 'race' als de gehele VOR). Ik neem aan van wel, aangezien ze 2 keer in de zin het over legs hebben.quote:the winner of an ocean leg will get points equal to the number of entries at the start of the race, less the number of boats placed above her on that leg
Ik las het netquote:Op dinsdag 6 december 2005 16:52 schreef JandeHoop het volgende:
In de Notice of Race staat het duidelijk beschreven.
In het kort. Als een boot een DNF scoort (dus wel start) krijgt hij het aantal punten wat de laatste boot gekregen zou hebben als alle boten gefished zouden zijn.
In het geval van de piraten en de movistar levert het ene nachtje zeilen ze dus 1 punt op.
Toch hebben ze wel zitten goochelen met die zeilnummers, kijk maar:quote:Op dinsdag 6 december 2005 15:49 schreef Sandworm het volgende:
[afbeelding]
Bij nader inzien stond er wel degelijk NED1 in het zeil tijdens de eerste leg...
Huh, waar heb je deze foto vandaan? E n wanneer is die genomen?quote:Op dinsdag 6 december 2005 17:42 schreef -Carioca- het volgende:
[..]
Toch hebben ze wel zitten goochelen met die zeilnummers, kijk maar:
[afbeelding]
Het kan best een ander zeil zijn. Deze foto komt gewoon van de team.abnamro.com site af, bij foto´s, en dan bij de eerste proefvaarten.quote:Op dinsdag 6 december 2005 19:28 schreef Sandworm het volgende:
Is een ander zeil. Let maar op de bruine vlakken op het achterlijk. Deze zitten duidelijk niet op jouw foto. Is deze foto niet van deze leg of hebben ze twee main sails aan boord?
De foto is wel orgineel denk ik. Maar waarschijnlijk hebben ze ook de zwaarden vervangen door andere met een andere kleur. Het zijn dus wel degelijk zwaarden, bedoeld om de drift te beperken. Als de kiel naar loef gekantelt is, is dat wel stabiel, maar heb je nauwelijks driftbeperking meer, daar zijn die zwaarden voor.quote:Op dinsdag 6 december 2005 20:08 schreef the_disheaver het volgende:
Het is a) een ander zeil (kijk naar de woorden 'making more possible'. Op zeil a staat alles op het licht groene vlak, op zeil b staat het voor een groot deel op het donker groene vlak, en de laatste letters op het witte stuk.
Maar ook een andere boot: Dat 'ding' voor de mast (lijkt op een zwaard, maar lijkt me niet echt logisch voor een VOR...) is op boot a zwart, op boot b wit. En tot slot is op boot b op de romp achter, net voor de spiegel het logo en tekst van ABN AMRO te zien, dan (richting voorkant) niets, en dan iets onleesbaar. Bij boot a staat er continue 'iets'.
Hoop ik niet, "mijn" foto is genomen tijdens de finish in Kaapstadquote:Op dinsdag 6 december 2005 20:10 schreef the_disheaver het volgende:
Mij lijkt me de boot van Sandworm de oude VOR60 boot (die ze van een oude team hebben overgenomen) (volgens mij tenminste) als oefenboot
Dit zijn dus de eesder besproken dagger boards. Bij de Movistar was een van deze onder de romp afgebroken.quote:Op dinsdag 6 december 2005 20:08 schreef the_disheaver het volgende:
Dat 'ding' voor de mast (lijkt op een zwaard, maar lijkt me niet echt logisch voor een VOR...) is op boot a zwart, op boot b wit.
Helder verhaal, leuk om te horen dat de hellingshoeken verschillen bij Farr en JK design.. Heb jij ook enig idee wat de functie is van die Fairing Plates? We hebben begrepen dat die van de AAB2 missing waren en dat er een gorgelend watergeluid te horen was. Bovendien heeft Worsie ons gewezen op het gat op de waterlijn. Maar dit lijkt mij gewoon het gat waar het dagger board naar buiten komt, ook gezien de hoek van het dagger board ten opzichte van de romp. Wat is jouw mening?quote:Op dinsdag 6 december 2005 20:34 schreef Farr40 het volgende:
Die steekzwaarden zijn van invloed op de ideale helling (zo min mogelijk nat water oppervlak) die je wilt varen.
Is dat niet een soort flap (plaat) die het gat waardoor het zwaard naar buiten komt, afdicht, en slechts een spleet openlaat waardoor het daggerboard precies past. Zodoende verbeter je de stroomllijn langs de uitgang van de daggerboarddoorgang (wat een woord).quote:Op dinsdag 6 december 2005 21:45 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Helder verhaal, leuk om te horen dat de hellingshoeken verschillen bij Farr en JK design.. Heb jij ook enig idee wat de functie is van die Fairing Plates? We hebben begrepen dat die van de AAB2 missing waren en dat er een gorgelend watergeluid te horen was. Bovendien heeft Worsie ons gewezen op het gat op de waterlijn. Maar dit lijkt mij gewoon het gat waar het dagger board naar buiten komt, ook gezien de hoek van het dagger board ten opzichte van de romp. Wat is jouw mening?
[afbeelding]
Wat ik eerder ook zei, het voorkomen van neren en meren bij de opening van het daggerboard.quote:Op dinsdag 6 december 2005 21:51 schreef -Carioca- het volgende:
[..]
Is dat niet een soort flap (plaat) die het gat waardoor het zwaard naar buiten komt, afdicht, en slechts een spleet openlaat waardoor het daggerboard precies past. Zodoende verbeter je de stroomllijn langs de uitgang van de daggerboarddoorgang (wat een woord).
Vergelijk een saildrive, met een staartstuk wat onder de boot naar buiten steekt. Daar zit tegen de romp ook een rubber flap om de stroomlijn te verbeteren.
Volgens mij bekijken ze het maximaal aantal te verdelen punten per leg, en niet over de hele Race...quote:Op dinsdag 6 december 2005 17:04 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ik las het net
Mocht bv sunergy in australie niet starten krijgt een uitvaller zelfs 2 punten
Ter aanvulling van bovenstaande, op onderstaande foto zie je nog net het puntje van het zwaard naar buiten komen, en voor de rest helemaal glad, met fairingplate dus (met dank aan Team ABN AMRO voor de foto).quote:Op dinsdag 6 december 2005 22:49 schreef Farr40 het volgende:
Een fairing plate is idd een afdichting (seal). Op de OO hebben wij ook een fairing rond de saildrive.( http://www.teamoffcourse.(...)ges/DSC00799_JPG.jpg ).
Meestal plaats je een fairing plate om onderdelen die door de romp komen en onderhevig aan trillingen zijn (roeren, zwaarden kantkielen, schoefassen, saildrives) Een fairing is eigenlijk heel simpel een kunstof plaat die door middel van rubber het onderdeel omringt waardoor de trillingen niet overgebracht worden op de romp, maar toch er voor zorgt dat de romp strak is
Niet wat ik hier uithaal: [Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1quote:Op dinsdag 6 december 2005 23:02 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Volgens mij bekijken ze het maximaal aantal te verdelen punten per leg, en niet over de hele Race...
Die was het ook niet.quote:Op dinsdag 6 december 2005 20:10 schreef the_disheaver het volgende:
Mij lijkt me de boot van Sandworm de oude VOR60 boot (die ze van een oude team hebben overgenomen) (volgens mij tenminste) als oefenboot
Hmm, ik vrees dat ze de NSR niet gaan halen, dan zijn ze met de laatste etappe nog bezig zo ongeveer. Wat me wel gaaf lijkt is als ze met de 2 ABN AMRO´s mee gaan doen aan de Antwerpenrace oktober 2006, daar kunnen ze gewoon in de Maxi-klasse meedoen, en een poging doen het record scherper te stellenquote:Op woensdag 7 december 2005 09:01 schreef JandeHoop het volgende:
[..]
Die was het ook niet.
Het ging om een Judel-Vrolijk 49. Een braziliaanse boot die ze gehuurd hadden. De boot was ooit duits (vandaar het duitse nummer in de genua) en lag in spanje.
Gehuurd om aan die wedstrijd mee te doen. Het zou toch wel cool zijn als ze dat ook tijdens de NSR in scheveningen zouden doen.
Die is afgelopen jaar toch gewonnen door Hans Buscholte?quote:Op woensdag 7 december 2005 09:49 schreef -Carioca- het volgende:
[..]
Hmm, ik vrees dat ze de NSR niet gaan halen, dan zijn ze met de laatste etappe nog bezig zo ongeveer. Wat me wel gaaf lijkt is als ze met de 2 ABN AMRO´s mee gaan doen aan de Antwerpenrace oktober 2006, daar kunnen ze gewoon in de Maxi-klasse meedoen, en een poging doen het record scherper te stellen![]()
hij doet het maar wel.., hij toont er wel lef voorquote:Op woensdag 7 december 2005 10:26 schreef Farr40 het volgende:
ja een hele prestatie als je de enige maxi bent die meedoet. En geweldig dat ie zichzelf vond.
Ik heb 2 presentaties van de man gezien en ik moet zeggen: dat kan hij zeker!quote:Op woensdag 7 december 2005 13:06 schreef Farr40 het volgende:
Wat is lef?
De ergste buien waren toen hij nog niet gestart was en de rest van de vloot wel. Daarbij was het weer echt een ' bouscholte-project' iets waarbij verliezen onmogelijk is. Ik vind dat niet echt van lef getuigen.
Bouscholte is echt een mediaplayer er zijn tientallen betere zeilers in nederland maar hij profileerd zich als de grote zeiler.
Ik wil trouwens niet zeggen dat het een slechte zeiler is maar ik denk wel dat hij zich groter voordoet dan dat hij werkelijk is.
quote:Now that the deliberations of the World Sailing Speed Record Council have been completed and all the sums done, we can announce that the new holder of the world monohull sailing speed 24 hour record is - ABN AMRO ONE
quote:Pirates of the Caribbean watch captain Freddy Loof has been replaced by Australian Anthony 'Youngster' Merrington ahead of the second leg of the Volvo Ocean Race, starting on 2 January 2006.
The 35 year-old Swedish sailor, one of the most accomplished Star class sailors in the world, decided to withdraw from the race due to family commitments, a team statement read.
Hé, krijgen we dan twee Nederlandse deelnemers? Volgens mij wil Mark Slats ook heel graag mee gaan doen.quote:Op woensdag 7 december 2005 17:24 schreef JandeHoop het volgende:
Daarom is ie nu ook bezig met een campagne voor de Vendee Globe (alleen de wereld rond). Moet ie zeker doen kan ie weer laten zien hoe goed is wel niet is.
quote:Op woensdag 7 december 2005 18:30 schreef komrad het volgende:
wat is trouwens het catamaran record?
bronquote:By any yacht, any number of crew
Orange II Catamaran, 120 ft
Bruno Peyron (FRA) and a crew of 10
North Atlantic
22nd and 23rd August 2004
706.2 nautical miles
29. 42 kts.
quote:WSSR Newsletter No 105
The WSSR Council announces the ratification of a new World Record:
Record: The greatest distance sailed by a Monohull in 24 hours
Yacht: ABN AMRO ONE
Name: Mike Sanderson and 9 crew
Dates: 26th/27th November 2005
Start position: 33° 5.41' - 022° 40.46'
Finish position : 35° 26.20' - 012° 1.58'
Distance: 546.14 nm.
Average Speed: 22.75 Knots
The previous record was held by "Movistar", Bouwe Bekking NED and a crew of 9, 4th/5th April 2005, 530.19 nm, 22.09 kts.
John Reed
Secretary to the WSSR Council
bronquote:Australian Adrienne Cahalan will not be part of the Brasil 1 crew in the next few legs of the Volvo Ocean Race. After a meeting of several hours on Tuesday, skipper Torben Grael announced that, because of the extreme physical strength required by the boats used in the round-the-world regatta, the Brazilian team will have a new navigator for the stretch between South Africa and Brazil. On this leg, the boats sail by Australia and New Zealand and competitors will brave the harsh conditions of the Southern Ocean.
Cahalan, however, can remain part of the team, and may at some point return to the crew. 'I want to be clear that this change is only for the next legs and isn’t something definite,' said Grael. He invited Cahalan to be part of the ground crew but she hasn’t replied to the invitation yet. 'This change has nothing to do with the results of the first leg or with Adrienne´s performance, both were excellent. We just require someone who is more appropriate for the strong wind conditions that we will encounter. The reasons for this change were not technical but physical,' he explained.
Zou me gaaf lijken als ze nu bij Sunergy zou aanmonsteren, zijn ook Australiërs(dus geen taalproblemen), en hen voor Brazil laten eindigen volgende etappequote:Op donderdag 8 december 2005 15:13 schreef Sandworm het volgende:
Adrienne Cahalan mag de volgende leg niet meedoen![]()
[..]
bron
ik vind dat niet fair, je kunt dan wel een contract hebben maar dan moet je ook mee varen en anders moet je het contract ontbindenquote:Op donderdag 8 december 2005 16:51 schreef JandeHoop het volgende:
Zal waarschijnlijk niet gaan. Ze heeft een contract met Brasil 1 en kan dus niet zo maar voor een concurent gaan zeilen.
Bovendien verwacht ik nog steeds dat er een of meerdere nederlander(s) daar aan boord zullen stappen.
quote:Skipper Torben Grael reasoned that the “extreme physical strength” needed to sail a Volvo Open 70 on the coming voyages through the Southern Ocean meant Adrienne, the only female sailor in the fleet, was not “appropriate” for the position.
Er zal wel iets meer voorgevallen zijn dan dat wij te weten gekregen hebbenquote:Op donderdag 8 december 2005 22:22 schreef komrad het volgende:
het kan toch nietm zo zijn dat iemand vanweg fysiek eruit gezet wordt terwijl ze navigator is, idd politieke spelletjes
Je bent maar met 10 man. Dan zal ook de navigator fysiek voldoende zijn om in te kunnne springen.quote:Op donderdag 8 december 2005 22:22 schreef komrad het volgende:
het kan toch nietm zo zijn dat iemand vanweg fysiek eruit gezet wordt terwijl ze navigator is, idd politieke spelletjes
Niet mee eens, de navigator mag geen uitvoerende werkzaamheden hebben. Die is te druk met allerlei andere zaken en heeft de rust nodig tussen allerlei upodates. Een navigator die tussentijds ook nog tijd heeft om zeilen te wisselen is niet genoeg met zijn/haar werk bezig. Zijn ook vaak de navigators die de communicatie verzoergen, wat weer een prijs op zich is.quote:Op donderdag 8 december 2005 22:30 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Je bent maar met 10 man. Dan zal ook de navigator fysiek voldoende zijn om in te kunnne springen.
Tjonge, het lijkt me toch dat voor aanvang van de VOR al duidelijk was dat de race door de zuidelijke oceanen gaat, niet? Dat je er dan in Kaapstad achter moet komen dat je met een bemanning vaart waarvan iemand dat fysiek niet zou aankunnen....?quote:Skipper Torben Grael reasoned that the “extreme physical strength” needed to sail a Volvo Open 70 on the coming voyages through the Southern Ocean meant Adrienne, the only female sailor in the fleet, was not “appropriate” for the position.
Eens, dit wisten ze van te voren. Het is dus een andere reden waarom Adrienne eruit gezet is. E die zullen we helaas nooit te weten komen.quote:Op donderdag 8 december 2005 22:37 schreef -Carioca- het volgende:
Tjonge, het lijkt me toch dat voor aanvang van de VOR al duidelijk was dat de race door de zuidelijke oceanen gaat, niet? Dat je er dan in Kaapstad achter moet komen dat je met een bemanning vaart waarvan iemand dat fysiek niet zou aankunnen....?
En Ellen MacArthur vaart op dit moment de Transat Jaques Vabre, maar ik weet niet of die op dit moment al gefinisht is.
Ja, okey. Maar je blijft op een zeilboot zitten. Natuurlijk is het belangrijk dat de navigator zijn werk goed doet, maar zonder te zeilen kom je nergens, hoe goed de navigator ook bezig is. Het kan dus zeker voorkomen dat het voordeliger is even stoppen met navigeren om de zeilen juist te krijgen.quote:Op donderdag 8 december 2005 22:36 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Niet mee eens, de navigator mag geen uitvoerende werkzaamheden hebben. Die is te druk met allerlei andere zaken en heeft de rust nodig tussen allerlei upodates. Een navigator die tussentijds ook nog tijd heeft om zeilen te wisselen is niet genoeg met zijn/haar werk bezig. Zijn ook vaak de navigators die de communicatie verzoergen, wat weer een prijs op zich is.
Het is niet zo erg als met Sunergy, maar brasil heeft geloof ik ook vrij weinig voor bereid. Geen leg van 20 dagen. Misschien was het vooraf wel een twijfel geval, maar omdat leg 1 minder heftig zou zijn dan de tweede leg was het misschien juist wel beleid om in leg 1 te kijken hoe fit ze was. Je hebt in cape town de mogelijkheid tot wisselen.... Als zoiets midden in een leg zou gebeuren (lijkt me overigens dat er dan niet geruild mag worden...) dan zou je gelijk hebben. Maar ze wisten vooraf dat ze in cape town zouden komen, en dat dan pas een zware etape zou zijn.quote:Op donderdag 8 december 2005 22:37 schreef -Carioca- het volgende:
[..]
Tjonge, het lijkt me toch dat voor aanvang van de VOR al duidelijk was dat de race door de zuidelijke oceanen gaat, niet? Dat je er dan in Kaapstad achter moet komen dat je met een bemanning vaart waarvan iemand dat fysiek niet zou aankunnen....?
En Ellen MacArthur vaart op dit moment de Transat Jaques Vabre, maar ik weet niet of die op dit moment al gefinisht is.
Ja, dat mag inderdaad welquote:Op donderdag 8 december 2005 22:44 schreef komrad het volgende:
ik hoop op openlijke ruzies, kom op wij willen ook weten hoe het zit
TJV is al een tijdje gefinished. Ellen gaat geloof ik op vakantie, vogels tellen of zo. Bovendien is ook zij niet echt een teamspeler.quote:Op donderdag 8 december 2005 22:37 schreef -Carioca- het volgende:
[..]
Tjonge, het lijkt me toch dat voor aanvang van de VOR al duidelijk was dat de race door de zuidelijke oceanen gaat, niet? Dat je er dan in Kaapstad achter moet komen dat je met een bemanning vaart waarvan iemand dat fysiek niet zou aankunnen....?
En Ellen MacArthur vaart op dit moment de Transat Jaques Vabre, maar ik weet niet of die op dit moment al gefinisht is.
quote:Op vrijdag 9 december 2005 09:06 schreef JandeHoop het volgende:
Bovendien is ook zij niet echt een teamspeler.
quote:Op vrijdag 9 december 2005 14:59 schreef JandeHoop het volgende:
Marcel van Triest mag mee !
Weer een Nederlander erbij.
Het staat niet op het programma voor vanmiddag.quote:Op zondag 11 december 2005 14:21 schreef hermandeperman het volgende:
Weet iemand hoe laat de VOR uitgezonden wordt bij Studio Sport vandaag??
quote:Op zondag 11 december 2005 14:43 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Het staat niet op het programma voor vanmiddag.
quote:
13:00-17:53 (Ned2)
zeilen: update van de Volvo Ocean Race.
studio Olympia: samenvattingen zaalsportcompetities.
schaatsen: live-verslag van de Wereldbekerwedstrijden in Turijn.
atletiek: EK cross
zwemmen: EK kortebaan.
wielrennen: WB-veldrit in Igorre.
wielrennen: WB baan in Manchester.
Het werd aan het begin van de uitzending niet genoemd en stond niet in het 'spoorboekje', ook niet op TT224.quote:
quote:Op zondag 11 december 2005 15:05 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Het werd aan het begin van de uitzending niet genoemd en stond niet in het 'spoorboekje', ook niet op TT224.
quote:
Maar ik kan in TVP geen afkorting bedenken die van TVP een kick maakt...quote:
Trap Voor Prioriteit?quote:Op dinsdag 13 december 2005 00:06 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar ik kan in TVP geen afkorting bedenken die van TVP een kick maakt...
Als je hem omhoog schopt zeg dat dan gewoon!quote:Op dinsdag 13 december 2005 11:08 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Trap Voor Prioriteit?Kom maar, kom maar, kom maar!
Oké, ik beken, ben geen ervaren user en snap nog niet alle do's en don'ts en ken zeker niet alle afkortingen die jullie hier gebruiken. Maar het resultaat is toch hetzelfde?![]()
Nee, is een beetje stil. Ze zijn nog een beetje in de roes van hun overwinning denk ik.quote:Op dinsdag 13 december 2005 14:40 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Niets te melden vanuit het AAB front?
Yep, daarom....quote:Op dinsdag 13 december 2005 16:38 schreef the_disheaver het volgende:
*mail is weg*
Wou er bijna nog vragen of ze ook meelezen![]()
quote:Beste ,
Afgelopen zondag was er geen uitzending. Komende zondag is er wel weer
aandacht voor de Volvo Ocean Race. Zondag morgen kun je op
teletekstpagina 224 vinden hoe laat het zeilen in de uitzending zit.
Vriendelijke groet,
<snip>
'mail terug' betekend dat ik email terug gekregen heb.quote:
Ha, wat toevalligquote:Op dinsdag 13 december 2005 16:38 schreef the_disheaver het volgende:
*mail is weg*
het is nog niet duidelijk om ze wel of niet hier mee lezenquote:Op donderdag 15 december 2005 22:31 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
'mail terug' betekend dat ik email terug gekregen heb.
Heb ik een email gestuurd?
[..]
Ha, wat toevallig
Ik heb dus gewoon een emailtje gestuurd met de vraag of het uitgezonden is en zoja of het nog online zou komen. En daar heb ik bovenstaande mailtje op terug gekregen. Duidelijk?![]()
![]()
Laat maar, we spraken langs elkaar heen of ik in ieder geval langs jouquote:
quote:If everything goes as planned, we hope to be ready to return to the water on Sunday. After that, we will have to sail as much as possible and push the boat to her limits, especially against the waves. It will be a busy schedule that will include offshore sailing”.
Dat veranderd toch niks aan het feit dat er in een korte tijd meer tactische beslissingen en verliesgevende handelingen gemaakt moeten worden waardoor degene die in die korte tijd zo min mogelijk fouten hierin maakt gewoon wint. En zeker met lichtweer is dit mooi. Dan komt er nog wat meer bij kijken: Vlaagje hier, wolkje daar, dieper water zoeken voor meer stroom of wind pakken op het ondiepere stuk? ik vind dat wel zijn charme hebben dan.quote:Op zaterdag 17 december 2005 17:07 schreef komrad het volgende:
daar zijn we het dan niet met elkaar eens. in port racing vraag namelijk een heel andere configuratie van de boot, waardoor je consessies moet doen aan de echte race. Bovendien, vaak zijn dit soort races met erg weinig wind
Yep, en ze hebben 2 identieke sets bij ABN omdat de VOR sneller is dan de vrachtschepenquote:Op zondag 18 december 2005 16:11 schreef the_disheaver het volgende:
Leuk dat containerpark met quads en golfkarretjes
Gaan die containers per boot naar het volgende eindpunt? Lijkt me wel logisch...
en metteen een nieuwe erbijquote:"We can however reveal part of our cunning plan - we are pleased to welcome Gideon Messink onto the team for Boxing Day in-shore racing. Gideon is a Volvo Ocean Race veteran and an extremely well regarded and well known Dutch sailor. He will help to bring some Dutch flavour to our Aussie team! Gideon's introduction to our team was rather a baptism of fire since he first joined us in Sanxenxo (the week we would all rather forget - rather hectic to say the least!). The guys all know him and he integrated very well into our team structure - just a perfect fit really."
Dutch VIP... Katja Schuurman?quote:Barney is hard at work sorting out the rest of the team, and I believe we have secured the attentions of a Dutch VIP - more on that later.
ik las op TT dat bouscholte de inport race doetquote:Op donderdag 22 december 2005 23:01 schreef JandeHoop het volgende:
En ook Bouscholte mag weer mee. Maar in tegenstelling tot Gideon gaat hij mee de zee op. Gideon vaart alleen de inport wedstrijd.
denk dat bouscholten offshore gaat. de NOS maakt wel meer fouten. zo was de uitslag eindhoven-ajax 0-5quote:
Nog steeds?quote:Op vrijdag 23 december 2005 22:48 schreef komrad het volgende:
nu op tv
geen idee, tijdens de rportage waaide het best aardig, goed genoeg voor de ABN botenquote:Op zaterdag 24 december 2005 15:15 schreef Sandworm het volgende:
Wat zijn jullie voorspellingen voor de uitslag van de in-port race? Is er al iets meer bekend over de windverwachting voor maandag?
denk dat dit nauwkeuriger is (bron:http://www.windguru.cz)quote:Op zondag 25 december 2005 16:04 schreef azaroth het volgende:
weersverwachting is dat het behoorlijk gaat waaien 17-27 knopen
Live radio stream: mms://a1358.l1828042571.c(...)0001/reflector:42571quote:An audio programme – look out for the “And they’re off!” box on the Home page and use it’s link to start the audio stream - will start at 1000GMT and at 1050GMT or thereabouts will lead into the live commentary fronted by Mr Silver Tonsils himself, Guy Swindells, backed up by Australian Commentary guru Rob Mundle.
Text based reports updated every five minutes or less will be on the site News Page and as soon as we receive pictures they will be posted on the site.
When racing is over our writing team will be producing a complete summary, full of quotes from the skippers and crew, winners and losers. Pictures and, when available, video will be posted under the Latest Images button on the left hand side navigation of the site.
We hope that you will join us on Monday 26 December
Cool! Eindelijk live te volgen!quote:Op maandag 26 december 2005 13:13 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Live radio stream: mms://a1358.l1828042571.c(...)0001/reflector:42571
quote:Op maandag 26 december 2005 13:23 schreef the_disheaver het volgende:
edit: keek bij de verkeerde...
Broach. Kunnen niet lekker gijpenquote:Op maandag 26 december 2005 14:05 schreef the_disheaver het volgende:
PotC ook problemen. Wat dat zijn, geen idee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |