abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32812309
Aardig stukje, jammer dat ze geen kijkersvragen behandelden, was nu wel erg snel afgehandeld allemaal.
sig verwijderd door FA
pi_32812442
Idd, had echt het gevoel alsof het een "moetje" was.

En ik vind deze nieuwe kerel geen verbetering... Hopen dat volgende week die ander (Toine toch ofzo?) het weer presenteerd...

Wel mooie on-board beelden werden er uitgezonden !
  zondag 4 december 2005 @ 18:21:24 #79
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32813373
Eindelijk beelden vanaf de boten. Geen stormen, golven, brand of haperende kantelkielen, maar Albatrossen en dolfijnen. Alles voor de kijkcijfers
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  zondag 4 december 2005 @ 18:22:39 #80
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32813403
Sunergy nog 701 mijl te gaan
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32814916
2 dagen is dan wel redelijk dus dinsdagavond, vooral met het laaste lastige stukje
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_32824501
quote:
Op zondag 4 december 2005 15:08 schreef rubbereend het volgende:

[..]

het wordt steeds mooier al die boten op een hoop.

misschien kunnen ze Movistar en PotC er op de kade bijtekenen
Alsjeblieft, hier het georderd zooitje



Ja, ook sunergy staat er ergens op.... Alle 7
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 5 december 2005 @ 01:15:31 #83
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_32825504
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  maandag 5 december 2005 @ 09:36:02 #84
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32828217


Nog 518 mijl....
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32829282
Er is ook nog een vacature bij de brazilianen. Die hebben net de navigator ontslagen zegt men.
Misschien kan Hans daar ook nog even vragen of ie nodig is ?
bij Studio sport kunnen we hem trouwens best wel missen. Laat ze die 470 dames maar een keer langs komen om uit te leggen wat zeilen is.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  maandag 5 december 2005 @ 11:43:31 #86
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32830613
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  maandag 5 december 2005 @ 11:46:15 #87
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32830689
quote:
Op maandag 5 december 2005 10:42 schreef JandeHoop het volgende:
Er is ook nog een vacature bij de brazilianen. Die hebben net de navigator ontslagen zegt men.
De enige vrouwelijke deelneemster (Adrienne Cahalan) ontslagen? Interessant...waar heb je dat gelezen?
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  maandag 5 december 2005 @ 11:49:13 #88
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32831618
Ook gewoon geen reden gegeven eh...
  maandag 5 december 2005 @ 12:26:56 #90
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32831629
Nu ook op de VOR site. Het is dus bevestigd. Jammer.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  maandag 5 december 2005 @ 12:29:57 #91
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32831705
quote:
Op maandag 5 december 2005 12:26 schreef hermandeperman het volgende:
Ook gewoon geen reden gegeven eh...
Hoop dat het niet te maken heeft met het feit dat ze de bocht heeft afgesneden. Zou wel erg zware straf zijn.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32831731
quote:
Op maandag 5 december 2005 12:29 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Hoop dat het niet te maken heeft met het feit dat ze de bocht heeft afgesneden. Zou wel erg zware straf zijn.
Daardoor zijn ze wel 3e geworden mijns inziens...
  maandag 5 december 2005 @ 12:47:23 #93
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32832207
Tja, maar je moet een keuze maken. Als je de snelheid niet hebt, of een noordelijker route vaart, dan moet je wat. En het zal toch wel in overleg geweest zijn met Torben Grael, de schipper? Als zij niet met hem één-eiige tweeling vormt, kunnen ze hem ook wel naar huis sturen!
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32832256
quote:
Op maandag 5 december 2005 12:47 schreef Sandworm het volgende:
Tja, maar je moet een keuze maken. Als je de snelheid niet hebt, of een noordelijker route vaart, dan moet je wat. En het zal toch wel in overleg geweest zijn met Torben Grael, de schipper? Als zij niet met hem één-eiige tweeling vormt, kunnen ze hem ook wel naar huis sturen!
Dat klopt idd . Maar de schipper heeft uiteindelijk de zeggenschap over zijn bemanning, en ik neem aan dat hij zichzelf niet ontslaat .

Dus als ze het niet met elkaar eens waren dan gaat dus zij eruit helaas...
pi_32833572
quote:
Op maandag 5 december 2005 11:46 schreef Sandworm het volgende:

[..]

De enige vrouwelijke deelneemster (Adrienne Cahalan) ontslagen? Interessant...waar heb je dat gelezen?
www.oceanrace.nl
maar inmiddels ook al op andere sites gezien.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  maandag 5 december 2005 @ 14:09:02 #96
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32834548
Net was er een update te lezen op www.volvooceanrace.com en nu is die weer weg

Was wel grappig om te lezen, brasil team betreurd haar keuze. Ze hebben vandaag in Rio een vergadering. Torben reageerde ook verbaasd op de uitspraken van Adrienne.
Mogelijke aanleiding zou het weigeren van het overnemen van een wacht kunnen zijn. Er was iemand ziek geworden en zij weigerde de wacht over te nemen, het zou een te zware fysieke inspanning zijn.

Heel vreemd allemaal. Hoop dat de toelichting snel weer on-line zal zijn.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  maandag 5 december 2005 @ 14:35:23 #97
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32835258
Ah, hij is er weer: http://www.volvooceanrace(...)statement/index.aspx
quote:
At 1200GMT Bruno Doro representing the Brasil 1 Team issued the following press release: “The Brasil 1 Team was surprised by Adrienne Cahalan’s statement that she was out of the team for the remaining of the Volvo Ocean Race. No decisions have been taken so far. This subject will be discussed in a meeting (on) Tuesday in Rio de Janeiro
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  maandag 5 december 2005 @ 14:58:06 #98
42027 Tu5
DnB-Addicts Crew®
pi_32835829
quote:
Op donderdag 1 december 2005 23:02 schreef azaroth het volgende:
...
Ik had je nog niet bedankt voor het DVD-tje van de ABN, dus bij deze Bedankt!

tevens tvp
Hoogbevaagd
pi_32839325
Was R. Heiner niet ook ontslagen na de tocht naar Kaapstad vanwege het teveel afsnijden van de bocht?

Retorische vraag, vorige keer was hij schipper van Assa Abloy, grote favoriet, lag eerste, maar werd vijfde in het eerste deel omdat iedereen hem voorbijstoof terwijl zij een beetje lagen te dobberen in licht weer... hierop werd door de bemanning het vertrouwen in hem opgezegd. Je kan dus als schipper wel degelijk ontslagen worden, soort van moderne muiterij.

Kan ook wel begrijpen dat je als navigator liever geen wachten loopt. Bovendien is Cahalan ook nog eens de hoofdmeteoroloog aan boord. Als ik het goed begrijp heb je als navigator niet een wachtsysteem waardoor je je rust moet vinden in hazeslaapjes (een beetje als solozeilen, maar dan met het lawaai van zo'n schip), daarenboven nog de taak van meteoroloog en je bent helemaal lekker uitgerust om je kapot te laten beuken door het overslaande water.
  maandag 5 december 2005 @ 17:11:31 #100
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32839345
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  maandag 5 december 2005 @ 17:17:30 #101
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32839481
quote:
Op maandag 5 december 2005 17:10 schreef lev_myskin het volgende:
... hierop werd door de bemanning het vertrouwen in hem opgezegd. Je kan dus als schipper wel degelijk ontslagen worden, soort van moderne muiterij.
Eens, en als het een ruzie is tussen schipper en navigator, moet de crew de schipper wel steunen. Er zal dus wel iets gebeurd zijn wat wij niet weten. Ook heb ik ergens gelezen dat één van de oorzaken wel eens het taalprobleem zou kunnen zijn. Wel te verklaren door de tegenstrijdige uitlatingen van Adrienne en Team Brasil
Aan de andere kant, Adrienne is Aussi en er vaart ook een Ier, een Noor en een Spanjaard mee. Die moeten toch meer problemen hebben dan een native English speakster.......
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32840374
Bijna goed....

Die noor en ier gaan mee doen de komende etappe.

De lijst zoals ze gevaren hebben:

Adrienne Cahalan (AUS)
André Fonseca (BRA)
Andrew Meiklejohn (NZ)
Henrique Pellicano (BRA)
Horacio Carabelli (BRA)
João Signorini (BRA)
Marcelo Ferreira (BRA)
Roberto Bermudez (ESP)
Stuart Wilson (NZ)
Torben Grael (BRA)

Wel twee kiwis er bij. Taalprobleem zal dus wel niet de oorzaak nummer een zijn.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  maandag 5 december 2005 @ 22:21:28 #103
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32848105
quote:
Op maandag 5 december 2005 17:50 schreef JandeHoop het volgende:

Wel twee kiwis er bij. Taalprobleem zal dus wel niet de oorzaak nummer een zijn.
Tenzij die kiwi's wel Portugees spreken....
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  maandag 5 december 2005 @ 23:12:40 #104
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32849716


ETA: morgen 12:03 GMT
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32855851
hoe zit dat nou eigenlijk met die boten wat niet gefinished zijn?? mogen die de volgende keer weer meedoen, de volgende leg?? maar die hebben toch geen kans meer om nog te winnen??
  dinsdag 6 december 2005 @ 09:46:16 #106
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32855892


ETA: 14:04 GMT
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 6 december 2005 @ 09:47:59 #107
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32855931
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 09:44 schreef Biertjuhhhh het volgende:
hoe zit dat nou eigenlijk met die boten wat niet gefinished zijn?? mogen die de volgende keer weer meedoen, de volgende leg?? maar die hebben toch geen kans meer om nog te winnen??
Jawel hoor. Vergelijk het met Formule1. Als iemand crashed of pech heeft, valt die uit. Volgende race mag die gewoon weer meedoen. Er zijn nog voldoende punten te verdelen. Schumacher won toch ook niet elke race en werd vorig jaar wereldkampioen.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 6 december 2005 @ 09:49:32 #108
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32855967
Theoretisch is het zelfs zo dat als een boot pas vanaf Rio de Janeiro meedoet en vervolgens alles wint, zelfs de VOR op punten gewonnen heeft. Alle kansen dus nog.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32855973
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 09:47 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Jawel hoor. Vergelijk het met Formule1. Als iemand crashed of pech heeft, valt die uit. Volgende race mag die gewoon weer meedoen. Er zijn nog voldoende punten te verdelen. Schumacher won toch ook niet elke race en werd vorig jaar wereldkampioen.
Ahzo, oke bedankt voor de info:) vind het wel leuk om te volgen overigens..

Maar die boten van ABN-Amro zijn die nou Nederlands, want ik zag dat die 1e boot een nieuw zeelander als " kapitein" had (weet even het vakjargon niet voor kapitein )
  dinsdag 6 december 2005 @ 09:56:49 #110
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32856131
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 09:49 schreef Biertjuhhhh het volgende:
[..]
Maar die boten van ABN-Amro zijn die nou Nederlands, want ik zag dat die 1e boot een nieuw zeelander als " kapitein" had (weet even het vakjargon niet voor kapitein )
Vakjargon: kapitein is eigenaar van de boot en schipper (Sanderson) is degene die namens de kapitein het bevel over de boot heeft als de schipper niet meevaart.
Het gaat erom in welk land het schip geregistreerd staat. In dit geval varen de AAB's onder Nederlandse vlag (tijdens wedstrijden mag geen vlag gevoerd worden). Het zijn dus Nederlandse boten met buitenlandse schippers.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 6 december 2005 @ 10:06:32 #111
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32856334
Brengt me wel op een andere vraag. In de promotie/reclame film varen beide AAB's naast elkaar met NED1 en NED2 in het zeil. Tijdens de afgelopen etappe stonden er andere zeilen op zonder deze nummers. Iemand een idee waarom?
En iemand die de Waterkampioen leest? Ik dacht dat die gerestaureerde redactie zeilboot (Marina?) ook zeilnummer NED1 heeft. Hoe kan dit?

En wel grappig om te zien dat tijdens de Ilhabela sailing week (july) de AAB met zeilen van BRA en GER zeilde......

Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 6 december 2005 @ 10:28:53 #112
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_32856822
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 10:06 schreef Sandworm het volgende:
Brengt me wel op een andere vraag. In de promotie/reclame film varen beide AAB's naast elkaar met NED1 en NED2 in het zeil. Tijdens de afgelopen etappe stonden er andere zeilen op zonder deze nummers. Iemand een idee waarom?
En iemand die de Waterkampioen leest? Ik dacht dat die gerestaureerde redactie zeilboot (Marina?) ook zeilnummer NED1 heeft. Hoe kan dit?
er zijn wel meerdere boten met de zelfde nummers. Aangezien zeilnummers per klasse worden uitgedeeld door het KNWV of de Klasse organisatie in Nederland.
Dus de abn1 en de abn2 zijn NED1 en NED2 in de VO70 klasse. En de Marina is de NED1 uit de folksbootklasse
  dinsdag 6 december 2005 @ 10:35:19 #113
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32856930
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 10:28 schreef Farr40 het volgende:
[..]
er zijn wel meerdere boten met de zelfde nummers. Aangezien zeilnummers per klasse worden uitgedeeld door het KNWV of de Klasse organisatie in Nederland.
Oh, ok! Dacht dat het een uniek nummer was. Weer wat wijzer geworden. Dank je.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 6 december 2005 @ 10:38:27 #114
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32856981


De ABN AMRO Bank heeft besloten om de VOR70 in serie productie te nemen. Zie hier de eerste eigenaren dag
quote:
At the pond at the front of the Gustav Mahlerlaan building there is, since Monday 5 December, a fleet of TEAM ABN AMRO scale model boats. The boats represent the ABN AMRO ONE and TWO and are additional to the large image on the A-tower which illustrates to the outside world ABN AMRO's participation in the Volvo Ocean Race. The scale model fleet will be in the water during the entire race
Bron: ABN AMRO Bank
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32857028
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 09:49 schreef Sandworm het volgende:
Theoretisch is het zelfs zo dat als een boot pas vanaf Rio de Janeiro meedoet en vervolgens alles wint, zelfs de VOR op punten gewonnen heeft. Alle kansen dus nog.
Nee, als een andere boot tot rio alles wint, en vervolgens steeds 2de wordt, zal toch echt die boot met gemak winnen.
pi_32857064
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 10:06 schreef Sandworm het volgende:
Brengt me wel op een andere vraag. In de promotie/reclame film varen beide AAB's naast elkaar met NED1 en NED2 in het zeil. Tijdens de afgelopen etappe stonden er andere zeilen op zonder deze nummers. Iemand een idee waarom?
Reclame kan grotere?
  dinsdag 6 december 2005 @ 10:48:44 #117
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32857226
Campbell Field (navigator Sunergy & Friends) stapt in ieder geval af in Kaapstad...
quote:
You can almost hear the expectancy in the latest email from Campbell Field, who admits that he will be leaving the boat in Cape Town, a sad day for those who have come to enjoy his daily missives, “Not long now."
bron
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 6 december 2005 @ 10:51:52 #118
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32857298
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 10:40 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Nee, als een andere boot tot rio alles wint, en vervolgens steeds 2de wordt, zal toch echt die boot met gemak winnen.
Scherp!
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32858941
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 10:06 schreef Sandworm het volgende:

En wel grappig om te zien dat tijdens de Ilhabela sailing week (july) de AAB met zeilen van BRA en GER zeilde......
Dat kwam omdat ze daar met en andere boot voeren. Dat was dus geen VO70 maar een gecharterde boot. Allemaal om de crew beter samen te laten werken (Lees promotie voor de ABNAMRO in Brzazilie)
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
  dinsdag 6 december 2005 @ 12:05:29 #120
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32859005


Nog 69 mijl voor de Sunergy, ETA 15:26 UTC
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 6 december 2005 @ 15:24:39 #121
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32863809
quote:
For a change, the wind gods were smiling benevolently on the Volvo Ocean Race, giving northerlies in Table Bay as the Australians, skippered by Grant Wharington, enjoyed speeds of around 15 knots on the approach to the finish, which they were expected to reach at around 1430GMT.
Ze zijn er bijna!
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  Moderator / Redactie Sport / Weblog dinsdag 6 december 2005 @ 15:46:02 #122
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_32864338
eindelijk ook bier voor de sunergy
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  dinsdag 6 december 2005 @ 15:49:39 #123
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32864424


Bij nader inzien stond er wel degelijk NED1 in het zeil tijdens de eerste leg...
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 6 december 2005 @ 16:18:41 #124
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32865169
Hieruit maak ik op de ze gefinished zijn

Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 6 december 2005 @ 16:20:34 #125
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32865216
Toch heel vreemd dat de Pirates nog steeds (voorlopig) op 3.5 punten staan. Zie ik iets over het hoofd? Ze zijn toch echt derde geworden in Sanxenxo.

Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32865609
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 16:18 schreef Sandworm het volgende:
Hieruit maak ik op de ze gefinished zijn

[afbeelding]
quote:
Gun smoke, kissing on the foredeck, champagne spraying in the air, a small libation splashing on the water! Sunergy and Friends cross the line at 1433,55GMT to take fifth place and to conclude Leg 1 of the Volvo Ocean Race 2005-06.
pi_32865672
YEAH

pi_32865708
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 16:20 schreef Sandworm het volgende:
Toch heel vreemd dat de Pirates nog steeds (voorlopig) op 3.5 punten staan. Zie ik iets over het hoofd? Ze zijn toch echt derde geworden in Sanxenxo.

[afbeelding]
Ik zou niet weten waaarom, maar PofC heeft 1 offshore punt gekregen (net als de movistar)
http://www.volvooceanrace.com/racedatacentre/pointstable/

Krigt men als je niet finished toch nog een punt??

pi_32865950
In de Notice of Race staat het duidelijk beschreven.
In het kort. Als een boot een DNF scoort (dus wel start) krijgt hij het aantal punten wat de laatste boot gekregen zou hebben als alle boten gefished zouden zijn.
In het geval van de piraten en de movistar levert het ene nachtje zeilen ze dus 1 punt op.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_32865953
Wat op VOR.com staat over de puntenverdeling:
quote:
Points win prizes so they say and nowhere more so than on the Volvo Ocean Race. There are points for the In Port races, points for passing scoring gates along the course, points for finishing the legs. The overall winner will be the boat that scores the highest number of points by the time they get to Gothenburg.

To get technical, the winner of an ocean leg will get points equal to the number of entries at the start of the race, less the number of boats placed above her on that leg. For instance, if all seven entries start the race in Vigo, then the first boat home in Cape Town will get seven points, the second will get six and so on. If by some misfortune a boat drops out of the race at any stage, the first boat home on any subsequent leg will still get seven points, but the last will get two points instead of one.

For the In Port races, boats receive points equal to half the number of entries, less half the number of boats placed above her in that race. For example, the winner of the Sanxenxo In Port race will get three and a half points, and the third boat will get two and a half points, the fifth boat will get one and a half points. The same, half value scoring method will apply at the gates on some of the legs.
Ze hebben het wel over de aantal punten die de laatste binnenkomer zal krijgen na het uitvallen van een boot, maar niet hoeveel de boot zelf krijgt.

En wat bedoelen ze met 'race'
quote:
the winner of an ocean leg will get points equal to the number of entries at the start of the race, less the number of boats placed above her on that leg
Mocht Sunergy niet verder dan australie gaan, zijn in de volgende legs nog steeds 7 punten te verdelen (dan lees ik 'race' als de gehele VOR). Ik neem aan van wel, aangezien ze 2 keer in de zin het over legs hebben.
pi_32865987
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_32866257
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 16:52 schreef JandeHoop het volgende:
In de Notice of Race staat het duidelijk beschreven.
In het kort. Als een boot een DNF scoort (dus wel start) krijgt hij het aantal punten wat de laatste boot gekregen zou hebben als alle boten gefished zouden zijn.
In het geval van de piraten en de movistar levert het ene nachtje zeilen ze dus 1 punt op.
Ik las het net

Mocht bv sunergy in australie niet starten krijgt een uitvaller zelfs 2 punten
pi_32867325
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 15:49 schreef Sandworm het volgende:
[afbeelding]

Bij nader inzien stond er wel degelijk NED1 in het zeil tijdens de eerste leg...
Toch hebben ze wel zitten goochelen met die zeilnummers, kijk maar:
  dinsdag 6 december 2005 @ 18:01:12 #134
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_32867854
Sunergy ook binnen

Toch netjes gedaan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 6 december 2005 @ 19:23:12 #135
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32869918
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 17:42 schreef -Carioca- het volgende:

[..]

Toch hebben ze wel zitten goochelen met die zeilnummers, kijk maar:
[afbeelding]
Huh, waar heb je deze foto vandaan? E n wanneer is die genomen?
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 6 december 2005 @ 19:28:01 #136
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32870058
Is een ander zeil. Let maar op de bruine vlakken op het achterlijk. Deze zitten duidelijk niet op jouw foto. Is deze foto niet van deze leg of hebben ze twee main sails aan boord?
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32871173
Het is a) een ander zeil (kijk naar de woorden 'making more possible'. Op zeil a staat alles op het licht groene vlak, op zeil b staat het voor een groot deel op het donker groene vlak, en de laatste letters op het witte stuk.

Maar ook een andere boot: Dat 'ding' voor de mast (lijkt op een zwaard, maar lijkt me niet echt logisch voor een VOR...) is op boot a zwart, op boot b wit. En tot slot is op boot b op de romp achter, net voor de spiegel het logo en tekst van ABN AMRO te zien, dan (richting voorkant) niets, en dan iets onleesbaar. Bij boot a staat er continue 'iets'.
pi_32871178
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 19:28 schreef Sandworm het volgende:
Is een ander zeil. Let maar op de bruine vlakken op het achterlijk. Deze zitten duidelijk niet op jouw foto. Is deze foto niet van deze leg of hebben ze twee main sails aan boord?
Het kan best een ander zeil zijn. Deze foto komt gewoon van de team.abnamro.com site af, bij foto´s, en dan bij de eerste proefvaarten.
De zeilen die tijdens het testen zijn gebruikt tellen natuurlijk niet mee voor het maximum te gebruiken zeilen tijdens de wedstrijd, dus ze zullen wel een aantal setjes erdoorheen gejaagd hebben.
Overigens hebben ze volgens mij wel 2 grootzeilen (1 reservezeil) aan boord tijdens de race, maar pin me daar niet op vast
pi_32871224
Mij lijkt me de boot van Sandworm de oude VOR60 boot (die ze van een oude team hebben overgenomen) (volgens mij tenminste) als oefenboot
pi_32871291
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 20:08 schreef the_disheaver het volgende:
Het is a) een ander zeil (kijk naar de woorden 'making more possible'. Op zeil a staat alles op het licht groene vlak, op zeil b staat het voor een groot deel op het donker groene vlak, en de laatste letters op het witte stuk.

Maar ook een andere boot: Dat 'ding' voor de mast (lijkt op een zwaard, maar lijkt me niet echt logisch voor een VOR...) is op boot a zwart, op boot b wit. En tot slot is op boot b op de romp achter, net voor de spiegel het logo en tekst van ABN AMRO te zien, dan (richting voorkant) niets, en dan iets onleesbaar. Bij boot a staat er continue 'iets'.
De foto is wel orgineel denk ik. Maar waarschijnlijk hebben ze ook de zwaarden vervangen door andere met een andere kleur. Het zijn dus wel degelijk zwaarden, bedoeld om de drift te beperken. Als de kiel naar loef gekantelt is, is dat wel stabiel, maar heb je nauwelijks driftbeperking meer, daar zijn die zwaarden voor.
Wb die sponsornamen achterop, dit zijn foto´s van de eerste vaart, waarschijnlijk hebben ze er nog wat sponsors bijgeplakt later
  dinsdag 6 december 2005 @ 20:17:30 #141
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32871408
JanDeHoop en The_disheaver, bedankt. Is weer duidelijk.
Is er nog nieuws van Team Brasil? Was toch wel vreemd nieuws gisteren.

Op http://www.brasil1.com/ staan wel nieuwe berichten, maar mijn Portugees is niet zo goed. En de Engelse versie is niet up-to-date.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 6 december 2005 @ 20:24:17 #142
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32871592
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 20:10 schreef the_disheaver het volgende:
Mij lijkt me de boot van Sandworm de oude VOR60 boot (die ze van een oude team hebben overgenomen) (volgens mij tenminste) als oefenboot
Hoop ik niet, "mijn" foto is genomen tijdens de finish in Kaapstad
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 6 december 2005 @ 20:27:30 #143
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32871674
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 20:08 schreef the_disheaver het volgende:
Dat 'ding' voor de mast (lijkt op een zwaard, maar lijkt me niet echt logisch voor een VOR...) is op boot a zwart, op boot b wit.
Dit zijn dus de eesder besproken dagger boards. Bij de Movistar was een van deze onder de romp afgebroken.
(Dat ding waarvan jij eerst dacht dat het het roer was )
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 6 december 2005 @ 20:34:38 #144
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_32871860
Die steekzwaarden zijn van invloed op de ideale helling (zo min mogelijk nat water oppervlak) die je wilt varen. Des te groter de hoek van deze zwaarden des te meer helling. Ik weet dat de ABN boten een optimale helling hebben bij circa 28 graden. En bij de Movistar is dat weer 22 graden. Je zult ook zien dat die zwaarden bij de ABN onder een veel grotere hoek staan dan bij de Movistar.
De ontwikkeling van deze zwaarden is echter vrij ingewikkeld daarom worden de zwaarden vaak ervaringgewijs na-geshaped. Daarom zullen ze wel meerdere zwaarden hebben getest in de test fase. de zwaarden waarmee ze de eerste etappe hebben gevaren waren ook afgerond van boven
  dinsdag 6 december 2005 @ 21:45:05 #145
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32873878
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 20:34 schreef Farr40 het volgende:
Die steekzwaarden zijn van invloed op de ideale helling (zo min mogelijk nat water oppervlak) die je wilt varen.
Helder verhaal, leuk om te horen dat de hellingshoeken verschillen bij Farr en JK design.. Heb jij ook enig idee wat de functie is van die Fairing Plates? We hebben begrepen dat die van de AAB2 missing waren en dat er een gorgelend watergeluid te horen was. Bovendien heeft Worsie ons gewezen op het gat op de waterlijn. Maar dit lijkt mij gewoon het gat waar het dagger board naar buiten komt, ook gezien de hoek van het dagger board ten opzichte van de romp. Wat is jouw mening?
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32874072
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 21:45 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Helder verhaal, leuk om te horen dat de hellingshoeken verschillen bij Farr en JK design.. Heb jij ook enig idee wat de functie is van die Fairing Plates? We hebben begrepen dat die van de AAB2 missing waren en dat er een gorgelend watergeluid te horen was. Bovendien heeft Worsie ons gewezen op het gat op de waterlijn. Maar dit lijkt mij gewoon het gat waar het dagger board naar buiten komt, ook gezien de hoek van het dagger board ten opzichte van de romp. Wat is jouw mening?
[afbeelding]
Is dat niet een soort flap (plaat) die het gat waardoor het zwaard naar buiten komt, afdicht, en slechts een spleet openlaat waardoor het daggerboard precies past. Zodoende verbeter je de stroomllijn langs de uitgang van de daggerboarddoorgang (wat een woord).
Vergelijk een saildrive, met een staartstuk wat onder de boot naar buiten steekt. Daar zit tegen de romp ook een rubber flap om de stroomlijn te verbeteren.
pi_32874823
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 21:51 schreef -Carioca- het volgende:

[..]

Is dat niet een soort flap (plaat) die het gat waardoor het zwaard naar buiten komt, afdicht, en slechts een spleet openlaat waardoor het daggerboard precies past. Zodoende verbeter je de stroomllijn langs de uitgang van de daggerboarddoorgang (wat een woord).
Vergelijk een saildrive, met een staartstuk wat onder de boot naar buiten steekt. Daar zit tegen de romp ook een rubber flap om de stroomlijn te verbeteren.
Wat ik eerder ook zei, het voorkomen van neren en meren bij de opening van het daggerboard.
  dinsdag 6 december 2005 @ 22:49:52 #148
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_32876240
Een fairing plate is idd een afdichting (seal). Op de OO hebben wij ook een fairing rond de saildrive.( http://www.teamoffcourse.(...)ges/DSC00799_JPG.jpg ).
Meestal plaats je een fairing plate om onderdelen die door de romp komen en onderhevig aan trillingen zijn (roeren, zwaarden kantkielen, schoefassen, saildrives) Een fairing is eigenlijk heel simpel een kunstof plaat die door middel van rubber het onderdeel omringt waardoor de trillingen niet overgebracht worden op de romp, maar toch er voor zorgt dat de romp strak is

[ Bericht 3% gewijzigd door Farr40 op 06-12-2005 23:14:12 ]
pi_32876774
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 17:04 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Ik las het net

Mocht bv sunergy in australie niet starten krijgt een uitvaller zelfs 2 punten
Volgens mij bekijken ze het maximaal aantal te verdelen punten per leg, en niet over de hele Race...
  dinsdag 6 december 2005 @ 23:53:05 #150
3501 worsie
Had too much grass...
pi_32878491
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 22:49 schreef Farr40 het volgende:
Een fairing plate is idd een afdichting (seal). Op de OO hebben wij ook een fairing rond de saildrive.( http://www.teamoffcourse.(...)ges/DSC00799_JPG.jpg ).
Meestal plaats je een fairing plate om onderdelen die door de romp komen en onderhevig aan trillingen zijn (roeren, zwaarden kantkielen, schoefassen, saildrives) Een fairing is eigenlijk heel simpel een kunstof plaat die door middel van rubber het onderdeel omringt waardoor de trillingen niet overgebracht worden op de romp, maar toch er voor zorgt dat de romp strak is
Ter aanvulling van bovenstaande, op onderstaande foto zie je nog net het puntje van het zwaard naar buiten komen, en voor de rest helemaal glad, met fairingplate dus (met dank aan Team ABN AMRO voor de foto).

pi_32878996
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 23:02 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Volgens mij bekijken ze het maximaal aantal te verdelen punten per leg, en niet over de hele Race...
Niet wat ik hier uithaal: [Zeilen] Volvo Ocean Race (#5) - Leg 1
pi_32883395
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 20:10 schreef the_disheaver het volgende:
Mij lijkt me de boot van Sandworm de oude VOR60 boot (die ze van een oude team hebben overgenomen) (volgens mij tenminste) als oefenboot
Die was het ook niet.
Het ging om een Judel-Vrolijk 49. Een braziliaanse boot die ze gehuurd hadden. De boot was ooit duits (vandaar het duitse nummer in de genua) en lag in spanje.
Gehuurd om aan die wedstrijd mee te doen. Het zou toch wel cool zijn als ze dat ook tijdens de NSR in scheveningen zouden doen.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')