abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32865609
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 16:18 schreef Sandworm het volgende:
Hieruit maak ik op de ze gefinished zijn

[afbeelding]
quote:
Gun smoke, kissing on the foredeck, champagne spraying in the air, a small libation splashing on the water! Sunergy and Friends cross the line at 1433,55GMT to take fifth place and to conclude Leg 1 of the Volvo Ocean Race 2005-06.
pi_32865672
YEAH

pi_32865708
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 16:20 schreef Sandworm het volgende:
Toch heel vreemd dat de Pirates nog steeds (voorlopig) op 3.5 punten staan. Zie ik iets over het hoofd? Ze zijn toch echt derde geworden in Sanxenxo.

[afbeelding]
Ik zou niet weten waaarom, maar PofC heeft 1 offshore punt gekregen (net als de movistar)
http://www.volvooceanrace.com/racedatacentre/pointstable/

Krigt men als je niet finished toch nog een punt??

pi_32865950
In de Notice of Race staat het duidelijk beschreven.
In het kort. Als een boot een DNF scoort (dus wel start) krijgt hij het aantal punten wat de laatste boot gekregen zou hebben als alle boten gefished zouden zijn.
In het geval van de piraten en de movistar levert het ene nachtje zeilen ze dus 1 punt op.
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_32865953
Wat op VOR.com staat over de puntenverdeling:
quote:
Points win prizes so they say and nowhere more so than on the Volvo Ocean Race. There are points for the In Port races, points for passing scoring gates along the course, points for finishing the legs. The overall winner will be the boat that scores the highest number of points by the time they get to Gothenburg.

To get technical, the winner of an ocean leg will get points equal to the number of entries at the start of the race, less the number of boats placed above her on that leg. For instance, if all seven entries start the race in Vigo, then the first boat home in Cape Town will get seven points, the second will get six and so on. If by some misfortune a boat drops out of the race at any stage, the first boat home on any subsequent leg will still get seven points, but the last will get two points instead of one.

For the In Port races, boats receive points equal to half the number of entries, less half the number of boats placed above her in that race. For example, the winner of the Sanxenxo In Port race will get three and a half points, and the third boat will get two and a half points, the fifth boat will get one and a half points. The same, half value scoring method will apply at the gates on some of the legs.
Ze hebben het wel over de aantal punten die de laatste binnenkomer zal krijgen na het uitvallen van een boot, maar niet hoeveel de boot zelf krijgt.

En wat bedoelen ze met 'race'
quote:
the winner of an ocean leg will get points equal to the number of entries at the start of the race, less the number of boats placed above her on that leg
Mocht Sunergy niet verder dan australie gaan, zijn in de volgende legs nog steeds 7 punten te verdelen (dan lees ik 'race' als de gehele VOR). Ik neem aan van wel, aangezien ze 2 keer in de zin het over legs hebben.
pi_32865987
volg de volvo ocean race op www.oceanrace.nl
pi_32866257
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 16:52 schreef JandeHoop het volgende:
In de Notice of Race staat het duidelijk beschreven.
In het kort. Als een boot een DNF scoort (dus wel start) krijgt hij het aantal punten wat de laatste boot gekregen zou hebben als alle boten gefished zouden zijn.
In het geval van de piraten en de movistar levert het ene nachtje zeilen ze dus 1 punt op.
Ik las het net

Mocht bv sunergy in australie niet starten krijgt een uitvaller zelfs 2 punten
pi_32867325
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 15:49 schreef Sandworm het volgende:
[afbeelding]

Bij nader inzien stond er wel degelijk NED1 in het zeil tijdens de eerste leg...
Toch hebben ze wel zitten goochelen met die zeilnummers, kijk maar:
  dinsdag 6 december 2005 @ 18:01:12 #134
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_32867854
Sunergy ook binnen

Toch netjes gedaan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 6 december 2005 @ 19:23:12 #135
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32869918
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 17:42 schreef -Carioca- het volgende:

[..]

Toch hebben ze wel zitten goochelen met die zeilnummers, kijk maar:
[afbeelding]
Huh, waar heb je deze foto vandaan? E n wanneer is die genomen?
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 6 december 2005 @ 19:28:01 #136
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32870058
Is een ander zeil. Let maar op de bruine vlakken op het achterlijk. Deze zitten duidelijk niet op jouw foto. Is deze foto niet van deze leg of hebben ze twee main sails aan boord?
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32871173
Het is a) een ander zeil (kijk naar de woorden 'making more possible'. Op zeil a staat alles op het licht groene vlak, op zeil b staat het voor een groot deel op het donker groene vlak, en de laatste letters op het witte stuk.

Maar ook een andere boot: Dat 'ding' voor de mast (lijkt op een zwaard, maar lijkt me niet echt logisch voor een VOR...) is op boot a zwart, op boot b wit. En tot slot is op boot b op de romp achter, net voor de spiegel het logo en tekst van ABN AMRO te zien, dan (richting voorkant) niets, en dan iets onleesbaar. Bij boot a staat er continue 'iets'.
pi_32871178
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 19:28 schreef Sandworm het volgende:
Is een ander zeil. Let maar op de bruine vlakken op het achterlijk. Deze zitten duidelijk niet op jouw foto. Is deze foto niet van deze leg of hebben ze twee main sails aan boord?
Het kan best een ander zeil zijn. Deze foto komt gewoon van de team.abnamro.com site af, bij foto´s, en dan bij de eerste proefvaarten.
De zeilen die tijdens het testen zijn gebruikt tellen natuurlijk niet mee voor het maximum te gebruiken zeilen tijdens de wedstrijd, dus ze zullen wel een aantal setjes erdoorheen gejaagd hebben.
Overigens hebben ze volgens mij wel 2 grootzeilen (1 reservezeil) aan boord tijdens de race, maar pin me daar niet op vast
pi_32871224
Mij lijkt me de boot van Sandworm de oude VOR60 boot (die ze van een oude team hebben overgenomen) (volgens mij tenminste) als oefenboot
pi_32871291
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 20:08 schreef the_disheaver het volgende:
Het is a) een ander zeil (kijk naar de woorden 'making more possible'. Op zeil a staat alles op het licht groene vlak, op zeil b staat het voor een groot deel op het donker groene vlak, en de laatste letters op het witte stuk.

Maar ook een andere boot: Dat 'ding' voor de mast (lijkt op een zwaard, maar lijkt me niet echt logisch voor een VOR...) is op boot a zwart, op boot b wit. En tot slot is op boot b op de romp achter, net voor de spiegel het logo en tekst van ABN AMRO te zien, dan (richting voorkant) niets, en dan iets onleesbaar. Bij boot a staat er continue 'iets'.
De foto is wel orgineel denk ik. Maar waarschijnlijk hebben ze ook de zwaarden vervangen door andere met een andere kleur. Het zijn dus wel degelijk zwaarden, bedoeld om de drift te beperken. Als de kiel naar loef gekantelt is, is dat wel stabiel, maar heb je nauwelijks driftbeperking meer, daar zijn die zwaarden voor.
Wb die sponsornamen achterop, dit zijn foto´s van de eerste vaart, waarschijnlijk hebben ze er nog wat sponsors bijgeplakt later
  dinsdag 6 december 2005 @ 20:17:30 #141
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32871408
JanDeHoop en The_disheaver, bedankt. Is weer duidelijk.
Is er nog nieuws van Team Brasil? Was toch wel vreemd nieuws gisteren.

Op http://www.brasil1.com/ staan wel nieuwe berichten, maar mijn Portugees is niet zo goed. En de Engelse versie is niet up-to-date.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 6 december 2005 @ 20:24:17 #142
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32871592
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 20:10 schreef the_disheaver het volgende:
Mij lijkt me de boot van Sandworm de oude VOR60 boot (die ze van een oude team hebben overgenomen) (volgens mij tenminste) als oefenboot
Hoop ik niet, "mijn" foto is genomen tijdens de finish in Kaapstad
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 6 december 2005 @ 20:27:30 #143
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32871674
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 20:08 schreef the_disheaver het volgende:
Dat 'ding' voor de mast (lijkt op een zwaard, maar lijkt me niet echt logisch voor een VOR...) is op boot a zwart, op boot b wit.
Dit zijn dus de eesder besproken dagger boards. Bij de Movistar was een van deze onder de romp afgebroken.
(Dat ding waarvan jij eerst dacht dat het het roer was )
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 6 december 2005 @ 20:34:38 #144
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_32871860
Die steekzwaarden zijn van invloed op de ideale helling (zo min mogelijk nat water oppervlak) die je wilt varen. Des te groter de hoek van deze zwaarden des te meer helling. Ik weet dat de ABN boten een optimale helling hebben bij circa 28 graden. En bij de Movistar is dat weer 22 graden. Je zult ook zien dat die zwaarden bij de ABN onder een veel grotere hoek staan dan bij de Movistar.
De ontwikkeling van deze zwaarden is echter vrij ingewikkeld daarom worden de zwaarden vaak ervaringgewijs na-geshaped. Daarom zullen ze wel meerdere zwaarden hebben getest in de test fase. de zwaarden waarmee ze de eerste etappe hebben gevaren waren ook afgerond van boven
  dinsdag 6 december 2005 @ 21:45:05 #145
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32873878
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 20:34 schreef Farr40 het volgende:
Die steekzwaarden zijn van invloed op de ideale helling (zo min mogelijk nat water oppervlak) die je wilt varen.
Helder verhaal, leuk om te horen dat de hellingshoeken verschillen bij Farr en JK design.. Heb jij ook enig idee wat de functie is van die Fairing Plates? We hebben begrepen dat die van de AAB2 missing waren en dat er een gorgelend watergeluid te horen was. Bovendien heeft Worsie ons gewezen op het gat op de waterlijn. Maar dit lijkt mij gewoon het gat waar het dagger board naar buiten komt, ook gezien de hoek van het dagger board ten opzichte van de romp. Wat is jouw mening?
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32874072
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 21:45 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Helder verhaal, leuk om te horen dat de hellingshoeken verschillen bij Farr en JK design.. Heb jij ook enig idee wat de functie is van die Fairing Plates? We hebben begrepen dat die van de AAB2 missing waren en dat er een gorgelend watergeluid te horen was. Bovendien heeft Worsie ons gewezen op het gat op de waterlijn. Maar dit lijkt mij gewoon het gat waar het dagger board naar buiten komt, ook gezien de hoek van het dagger board ten opzichte van de romp. Wat is jouw mening?
[afbeelding]
Is dat niet een soort flap (plaat) die het gat waardoor het zwaard naar buiten komt, afdicht, en slechts een spleet openlaat waardoor het daggerboard precies past. Zodoende verbeter je de stroomllijn langs de uitgang van de daggerboarddoorgang (wat een woord).
Vergelijk een saildrive, met een staartstuk wat onder de boot naar buiten steekt. Daar zit tegen de romp ook een rubber flap om de stroomlijn te verbeteren.
pi_32874823
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 21:51 schreef -Carioca- het volgende:

[..]

Is dat niet een soort flap (plaat) die het gat waardoor het zwaard naar buiten komt, afdicht, en slechts een spleet openlaat waardoor het daggerboard precies past. Zodoende verbeter je de stroomllijn langs de uitgang van de daggerboarddoorgang (wat een woord).
Vergelijk een saildrive, met een staartstuk wat onder de boot naar buiten steekt. Daar zit tegen de romp ook een rubber flap om de stroomlijn te verbeteren.
Wat ik eerder ook zei, het voorkomen van neren en meren bij de opening van het daggerboard.
  dinsdag 6 december 2005 @ 22:49:52 #148
91380 Farr40
Wheels are for whimps!
pi_32876240
Een fairing plate is idd een afdichting (seal). Op de OO hebben wij ook een fairing rond de saildrive.( http://www.teamoffcourse.(...)ges/DSC00799_JPG.jpg ).
Meestal plaats je een fairing plate om onderdelen die door de romp komen en onderhevig aan trillingen zijn (roeren, zwaarden kantkielen, schoefassen, saildrives) Een fairing is eigenlijk heel simpel een kunstof plaat die door middel van rubber het onderdeel omringt waardoor de trillingen niet overgebracht worden op de romp, maar toch er voor zorgt dat de romp strak is

[ Bericht 3% gewijzigd door Farr40 op 06-12-2005 23:14:12 ]
pi_32876774
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 17:04 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Ik las het net

Mocht bv sunergy in australie niet starten krijgt een uitvaller zelfs 2 punten
Volgens mij bekijken ze het maximaal aantal te verdelen punten per leg, en niet over de hele Race...
  dinsdag 6 december 2005 @ 23:53:05 #150
3501 worsie
Had too much grass...
pi_32878491
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 22:49 schreef Farr40 het volgende:
Een fairing plate is idd een afdichting (seal). Op de OO hebben wij ook een fairing rond de saildrive.( http://www.teamoffcourse.(...)ges/DSC00799_JPG.jpg ).
Meestal plaats je een fairing plate om onderdelen die door de romp komen en onderhevig aan trillingen zijn (roeren, zwaarden kantkielen, schoefassen, saildrives) Een fairing is eigenlijk heel simpel een kunstof plaat die door middel van rubber het onderdeel omringt waardoor de trillingen niet overgebracht worden op de romp, maar toch er voor zorgt dat de romp strak is
Ter aanvulling van bovenstaande, op onderstaande foto zie je nog net het puntje van het zwaard naar buiten komen, en voor de rest helemaal glad, met fairingplate dus (met dank aan Team ABN AMRO voor de foto).

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')