abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32395481
Sinds het systeem van SchuldSanering Natuurlijke Personen is ingevoerd hoor ik steeds vaker mensen daar over klagen. En dan gaat het om de mensen die in de WSNP zitten.
Ik hoor de mensen die er voor op draaien maar weinig. Maar nee, de mensen die de schuld veroorzaakt hebben, die klagen.
Voor wat ik weet over de WSNP, mensen die tot over hun nek ik de schulden terecht zijn gekomen en tegen een faillissement aan zitten, kunnen een regeling treffen waardoor ze in een aantal jaar van hun schulden af kunnen komen. Dat betekend dat ze niet alles hoeven te betalen, maar in veel gevallen 3 jaar flink moeten dokken om daarna met een schone lei te kunnen beginnen. De rest van de schuld wordt dan gewoonweg kwijtgescholden.

Voorbeeldje:
Jij hebt de afgelopen 4 jaar lekker bij de Wehkamp zitten shoppen en kan dat met jouw uitkering/salaris niet betalen of je hebt lekker op je klantenpasje inkopen gedaan.
Vervolgens heb je zoveel schuld gemaakt, dat je een flink bedrag kwijt bent aan het aflossen van deze schuld en je je biertje en sigaretten niet meer kan betalen. Gelukkig heb je dan nog wel een widescreen flatpanel tv, maar wat is nou leuker dan film kijken met een biertje. Zelfmedelijden alom. En zoals vaak gebeurt, om het verdriet te vergeten, koop je een mooie pc bij een bedrijf die gek is op klantenkaarten.
Nu is het genoeg geweest, je verdient net ¤ 1500 netto in de maand en je moet verdomme ¤ 1100 betalen aan die uitzuigers die jou alles zomaar verkocht hebben. Dan hou je maar ¤ 400 over en daar kan je net de huur van betalen. Maar ja, als je de huur betaald, blijft de energie rekening liggen en die hufters sluiten je zomaar af. Wat heb je dan nog aan je nieuwe pc en de mooie racebaan die je hebt gekocht voor je zoontje?

Gelukkig kan je dan voor hulp terecht bij een schuldhulpverlener. Die gaat het wel even voor je regelen. De schuldeisers worden onder druk gezet "U krijgt een klein gedeelte of helemaal niks als mijn client failliet gaat" en de WSNP is rond.

Het gevolg, de ¤ 1500 die je verdient wordt rechtsreeks op de rekening van de bewindvoerder gestort en de bewindvoerder zorgt er voor dat er voldoende geld op jouw rekening wordt gestort om te kunnen eten, de huur, energie en gas rekening te betalen en zeker nog wat overhoudt om eens wat leuks te kunnen doen.
Je kan denken aan een bedrag van rond de 8 a 900 euro.
Dus de beste mensen, komen er beter van af. Hun schulden worden betaald en ze hebben weer geld om normaal te kunnen leven.

Maar nee, de WSNP-ers (ik generaliseer ja ) hebben de kunst van het zielig doen niet verleerd. Ze kunnen niet rondkomen van hun centjes, tenminste, ze kunnen niet de nieuwste pc meer kopen en moeten het met een afdankertje doen die ze op Marktplaats gekocht hebben voor ¤ 200.
De TV gaat kapot en nu moeten ze met spoed een nieuwe hebben, maar de zielepoten hebben er geen geld voor. Klagen klagen klagen.
Ze maken schulden bij hun vrienden en familie. "Mag ik even een tientje lenen? Krijg je het terug als mijn geld gestort is."
Flikker een eind op, stelletje uitzuigers!
Jullie houden verdomme meer over dan voorheen en hebben alles wat je hartje begeert, maar zien nog kans om zielig te doen. En dan heb ik het niet eens over die tientalle websites die deze gasten allemaal hebben geopend waarin ze zielig lopen te doen over het onrecht wat hun is aangedaan. Ze beseffen niet eens dat ze dit doen van achter een stukje elektronica ter waarde van 6 maand eten, drinken en roken.

En alles is de schuld van een ander, nog nooit heb ik een WSNP-er horen zeggen: Ik heb mezelf in de nesten gewerkt en ik ben ontzettend stom geweest, ik ga zorgen dat het goed komt.
Nee, "de bewindvoerder is een lul en ik mag niks, de mensen die me in het verleden hebben opgelicht zijn de schuldigen en mijn familie hebben mij laten vallen en steunen me helemaal niet, ik kan niet rondkomen van dat schijtbedrag en ik krijg nog minder dan de bijstand..... "

WSNP-ers, krijg lekker de tering met je gejank! Over drie jaar kan je weer verder met schulden maken, nadat je tenminste de schuld bij je familie en vrienden die je de afgelopen drie jaar hebt gemaakt, hebt afgelost. Of moeten we daar ook even een regeling voor treffen.

[ Bericht 0% gewijzigd door vent op 19-11-2005 12:29:15 ]
Ik zoek een lekkere vent
pi_32395635
eens met je verhaal,

maar jij zoekt mij dan ook
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
  zaterdag 19 november 2005 @ 12:26:26 #3
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_32395708
Ik ben het helemaal met je eens. Ze willen doorgaans alles netjes op hun bordje krijgen en vooral maar niet de rem intrappen. Kijk, 25 jaar moeten afbetalen is het andere uiterste maar gaan klagen omdat je luxe leventje wat je eik toch nooit kon hebben is opgedoekt moet je niet over miepen imho.
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_32395883
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 12:17 schreef vent het volgende:

Voor wat ik weet over de WSNP
als je niet weet waar je over praat wees dan gewoon stil.
pi_32395893
Ik vergeet helemaal te zeggen, dat degenen die ik ken ook nog lopen te klagen dat ze geen gebruik kunnen maken van de voorzieningen als het gedeeltelijk kwijtschelden van de gemeentelijke heffingen en ook geen huursubsidie krijgen.
Wat dacht je dan? Dat je met je ¤ 1500 in de maand, nog even recht hebt op alles? Maar nee, zo moet je het niet zien, ze krijgen de ¤ 1500 helemaal niet, ze krijgen veel minder. Duh!
Als ik al mijn lasten van mijn salaris aftrek en met dat bedrag naar de gemeente ga, met het verhaal dat dat mijn inkomen is, dan staan ze me recht in mijn bek uit te lachen en zullen dit verhaal op ieder personeelsfeestje weer vertellen.
Maar voor de WSNP-ers is het de gewoonste zaak van de wereld.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32395921
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 12:32 schreef wqlf het volgende:

[..]

Vertel eens exact waar ik verkeerd zit met mijn voorbeeld?
Ik zoek een lekkere vent
pi_32396273
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 12:34 schreef vent het volgende:

[..]

waar zit je wel goed in je voorbeeld?
800 euro p m overhouden???
in een situatie met een beheerder worden alle vaste lasten door deze m/vr betaalt en krijgt de
WSNP-er week of maand geld.(+/- 70 p w voor een gezin met 2 kinderen)
voor zover ik weet dan
pi_32396283
Volgens mij ben jij genaait door een familielid cq vriend ( maar dat is dan ook je eigen stomme fout )

Voor de rest ben ik het er niet helemaal mee eens om nou alle wsnp-ers over 1 kam te strijken
jou familielid/vriend is natuurlijk een verhaal apart ( anders zou ik niet weten hoe je op dit verhaal komt )
pi_32396397
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 12:46 schreef wqlf het volgende:

[..]

voor zover ik weet dan
Dat is helemaal afhankelijk van zijn inkomen / schuld totaal maar in de doorsnee is het 50,- pw
beslagvrije voet is 1120 p/m alles wat daar boven gaat is voor schuldeisers en na aftrek van alle vaste lasten ( van die 1120 ) dat wat dan overblijft is je leef / kleed/ kado /dagtripje / geld voor hele gezin
pi_32396508
Ik vraag me eigenlijk af hoe je met zoveel WSNP-ers (ik wist niet eens dat die bevolkingsgroep als zodanig bestond) in aanraking komt?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 19 november 2005 @ 12:58:36 #11
101605 wqlf
be the best
pi_32396605
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 12:50 schreef GalaxyMan het volgende:

[..]

Dat is helemaal afhankelijk van zijn inkomen / schuld totaal maar in de doorsnee is het 50,- pw
beslagvrije voet is 1120 p/m alles wat daar boven gaat is voor schuldeisers en na aftrek van alle vaste lasten ( van die 1120 ) dat wat dan overblijft is je leef / kleed/ kado /dagtripje / geld voor hele gezin
denk dat de samenstelling van het gezin ook wel een rol zal spelen.
anders zou iemand alleen net zoveel te besteden hebben als een gezin met 4 kinderen.
ook heb ik begrepen dat als de WSNP er werkt hij hiervoor iets meer krijgt ivm kosten die hij/zij /ze maken om op het werk te komen e.d. en ook als extra motivatie om te werken.
pi_32396800
quote:

[..]

waar zit je wel goed in je voorbeeld?
800 euro p m overhouden???
in een situatie met een beheerder worden alle vaste lasten door deze m/vr betaalt en krijgt de
voor zover ik weet dan
Je vergist je, je krijgt geen zakgeld. De vaste lasten moet je zelf betalen van het geld wat door de bewindvoerder wordt overgemaakt.

[ Bericht 12% gewijzigd door Dirkh op 19-11-2005 13:11:52 ]
pi_32397156
Uit het " voor zo ver ik weet" blijkt dus dat jij er maar weinig van af weet en toch denkt te kunnen oordelen.
Zorg eerst dat je alles te weten komt over hoe het precies werkt.
En de reden dat mensen hier in terecht komen, is zeer verschillend.
Jouw topic is gewoon dom en aanmatigend en zegt veel over jouw, meer niet.
pi_32397258
quote:

voor zover ik weet dan
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 12:32 schreef wqlf het volgende:

[..]

Maar goed, ze ontvangen geld. Alle vaste lasten zijn gedekt, of dat nou door de bewindvoerder of de wsnp-er zelf betaald wordt is niet eens belangrijk. Dat is al meer dan voorheen, want toen lukte ze het niet.
Dan nog krijgen ze geld om leuke dingen mee te doen, en nee, dat hoeft geen vetpot te zijn. Voor die tijd hadden ze geen eens geld om op vakantie te gaan, omdat ze met een klantenkaart bij een reisburo geen vakantie naar een ver land kunnen afrekenen.
Ze krijgen meer dan waar ze in werkelijkheid recht op hebben, de schulden die ze zelf gemaakt hebben, wordt gedeeltelijk afgelost en de rest wordt kwijtgescholden.
Lekker boodschappen doen zo.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32397325
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:21 schreef 2QT2BSTR8 het volgende:
Uit het " voor zo ver ik weet" blijkt dus dat jij er maar weinig van af weet en toch denkt te kunnen oordelen.
Jij vindt dus dat wsnp-ers alle recht hebben om te klagen? Vertel, is het werkelijk zo moeilijk?
Ik ben er voor om alle schulden die deze mensen hebben gemaakt, tot op de laatste cent terug te laten betalen, al moeten ze er hun rest van hun leven over doen.
Ik zoek een lekkere vent
  zaterdag 19 november 2005 @ 13:31:50 #16
101605 wqlf
be the best
pi_32397416
quote:
lees even terug, is mijn topic niet .
en mijn mening is ook anders dan topic starter.

moeilijk lezen he
.
pi_32397464
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:31 schreef wqlf het volgende:

[..]

lees even terug, is mijn topic niet .
en mijn mening is ook anders dan topic starter.

moeilijk lezen he
.
Quote hij jou dan?
Ik zoek een lekkere vent
  zaterdag 19 november 2005 @ 13:35:22 #18
101605 wqlf
be the best
pi_32397534
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:26 schreef vent het volgende:

Maar goed, ze ontvangen geld. Alle vaste lasten zijn gedekt, of dat nou door de bewindvoerder of de wsnp-er zelf betaald wordt is niet eens belangrijk. Dat is al meer dan voorheen, want toen lukte ze het niet.
Dan nog krijgen ze geld om leuke dingen mee te doen, en nee, dat hoeft geen vetpot te zijn. Voor die tijd hadden ze geen eens geld om op vakantie te gaan, omdat ze met een klantenkaart bij een reisburo geen vakantie naar een ver land kunnen afrekenen.
Ze krijgen meer dan waar ze in werkelijkheid recht op hebben, de schulden die ze zelf gemaakt hebben, wordt gedeeltelijk afgelost en de rest wordt kwijtgescholden.
Lekker boodschappen doen zo.
leuke dingen doen, vakantie?
van 50 euro p w?
  zaterdag 19 november 2005 @ 13:37:11 #19
101605 wqlf
be the best
pi_32397581
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:33 schreef vent het volgende:

[..]

Quote hij jou dan?
als ik het goed lees wel ja
pi_32397604
Ze moeten niet zeuren, want is het niet zo dat ze na een paar jaar een schone lei kunnen krijgen.
pi_32397688
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:37 schreef PsyCha het volgende:
Ze moeten niet zeuren, want is het niet zo dat ze na een paar jaar een schone lei kunnen krijgen.
wie moet er nou niet zeuren?
de critische topic mensen of de msnp-ers?
pi_32397723
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:40 schreef BoukeF het volgende:

[..]

wie moet er nou niet zeuren?
de critische topic mensen of de msnp-ers?
De wsnp-ers
pi_32397759
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:35 schreef wqlf het volgende:

[..]

leuke dingen doen, vakantie?
van 50 euro p w?
Ik quote even uit een stukje weblog van een wsnp-er, let op en huiver.
quote:
Het is me wat. Deze maand kreeg ik 1.509,32 euro overgemaakt. En hoewel Schuldige heus wel weet dat veel mensen een lager inkomen hebben, vind ik het toch niet genoeg. In mijn situatie mag ik dat, geloof ik, wel zeggen. De laatste keer dat het minder was, was in februari.

De bezoeker die hier wat vaker komt weet dat het bedrag onderaan mijn loonstrookje elke maand anders is. Deze keer kon ik vanwege mijn vakantie veel minder onregelmatige uren werken dan normaal. En dat ziet Schuldige meteen terug. Volgende maand beter, zullen we maar (weer) zeggen.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32397820
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:43 schreef vent het volgende:

[..]

[..]
als schuldige nou eens niet op vakantie ging?
hoeft ie ook neit te zeuren
pi_32397840
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:37 schreef PsyCha het volgende:
In de meeste gevallen is het inderdaad drie jaar en dan zijn ze overal van af.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32398102
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 12:34 schreef vent het volgende:

[..]

ik geloof ook idd dat je niet helemaal weet waar je allemaal over hebt(het lijkt me dan ook verstandig om jezelf eerst wat meer in de materie te verdiepen ipv je mening op 1 geval te vormen). Er is namelijk een wezelijk verschil tussen het ontstaan van verschillende soorten schulden en de omgang er mee door de staat.
er is namelijk een reuze groot verschil tussen prive gemaakte schulden (postorderbedrijven e.d.) of zakelijk gemaakte schulden ( die kunnen door verschillende oorzaken ontstaan) Met de laatste vorm heb ik (en mijn gezin ) te maken. Deze schuld is door stand gekomen doordat ik te maken heb gehad met allerlei (financiele) tegenslagen. de schuldpositie was om een gegeven ogenblik zo hoog dat ik mijn zaak wel moest verkopen om erger te voorkomen ( schuld van ruim ¤ 250.000,=) bleef over na verkoop. met dit soort schulden wordt heel anders omgegaan door de staat en later door de aangestelde bewindvoerder(ster) mede omdat er het grootste gedeelte door externe oorzaken schulden zijn ontstaan.de bewindvoerder en de officier stellen dan vast wat jouw vrij laten inkomen is en daar moet je het mee doen.( wordt wel rekening gehouden met gezinssituatie e.d)
Wij zitten nu ruim anderhalf jaar in de WSNP en moet nu nog bijna dezelfde anderhalf jaar door. En laat ik je dit zeggen dat valt soms echt niet mee om alles rond te breien.

greetzz, ro
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
  zaterdag 19 november 2005 @ 13:59:55 #27
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32398139
quote:

[..]

[..]
Wat is precies de reden dat hij meent dat hij daarover mag klagen?
Vampire Romance O+
  zaterdag 19 november 2005 @ 14:00:42 #28
101605 wqlf
be the best
pi_32398157
quote:

[..]

[..]
een WSNP-er met 1500 netto in de maand over na schuld betaling??
moeten vastelasten hiervan af zo ja hoeveel?
hoeveel betaalt deze persoon per maand aan zijn schulden?
is hij alleen of een gezin van 6 personen?
enz....
  zaterdag 19 november 2005 @ 14:06:15 #29
101605 wqlf
be the best
pi_32398296
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:58 schreef bonootje het volgende:

[..]

Wij zitten nu ruim anderhalf jaar in de WSNP en moet nu nog bijna dezelfde anderhalf jaar door. En laat ik je dit zeggen dat valt soms echt niet mee om alles rond te breien.

greetzz, ro
ik wens je veel s6 toe en hoop dat je over anderhalf jaar weer een beetje toekomst voor jezelf en je gezin kunt opbouwen.
pi_32398426
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:58 schreef bonootje het volgende:

[..]

ik geloof ook idd dat je niet helemaal weet waar je allemaal over hebt(het lijkt me dan ook verstandig om jezelf eerst wat meer in de materie te verdiepen ipv je mening op 1 geval te vormen). Er is namelijk een wezelijk verschil tussen het ontstaan van verschillende soorten schulden en de omgang er mee door de staat.
er is namelijk een reuze groot verschil tussen prive gemaakte schulden (postorderbedrijven e.d.) of zakelijk gemaakte schulden ( die kunnen door verschillende oorzaken ontstaan) Met de laatste vorm heb ik (en mijn gezin ) te maken. Deze schuld is door stand gekomen doordat ik te maken heb gehad met allerlei (financiele) tegenslagen. de schuldpositie was om een gegeven ogenblik zo hoog dat ik mijn zaak wel moest verkopen om erger te voorkomen ( schuld van ruim ¤ 250.000,=) bleef over na verkoop. met dit soort schulden wordt heel anders omgegaan door de staat en later door de aangestelde bewindvoerder(ster) mede omdat er het grootste gedeelte door externe oorzaken schulden zijn ontstaan.de bewindvoerder en de officier stellen dan vast wat jouw vrij laten inkomen is en daar moet je het mee doen.( wordt wel rekening gehouden met gezinssituatie e.d)

greetzz, ro
Hoe had je er voor gestaan als de regeling er niet was?
Iets meer dan de helft van de wsnp-ers zijn ondernemer geweest (bron: wsnp.org)
De meest frequente vorderingen komen van:
1) Bank
2) Belasting
3) Telefoon maatschappij
4) Postorder bedrijf

En ik oordeel over de paar gevallen die ik tegenkom, en dan nog, de wsnp-ers worden enorm geholpen om in no-time van hun schulden af te komen.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32398465
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 14:00 schreef wqlf het volgende:

[..]

een WSNP-er met 1500 netto in de maand over na schuld betaling??
moeten vastelasten hiervan af zo ja hoeveel?
hoeveel betaalt deze persoon per maand aan zijn schulden?
is hij alleen of een gezin van 6 personen?
enz....
Jij hebt het er over dat wsnp-ers niet op vakantie kunnen, lees dat stukje nog eens.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32398566
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 14:11 schreef vent het volgende:

[..]

Hoe had je er voor gestaan als de regeling er niet was?
Iets meer dan de helft van de wsnp-ers zijn ondernemer geweest (bron: wsnp.org)
De meest frequente vorderingen komen van:
1) Bank
2) Belasting
3) Telefoon maatschappij
4) Postorder bedrijf

En ik oordeel over de paar gevallen die ik tegenkom, en dan nog, de wsnp-ers worden enorm geholpen om in no-time van hun schulden af te komen.
Nog even een aanvulling, in 27% van de gevallen betreft het een bedrijfsschuld.
Aangezien de helft van de wsnp-ers ondernemer zijn, dan nog is daarvan 27% van die ondernemersdoor bedrijfschuld in de wsnp gekomen.
Wat daar de oorzaak van is? Kan natuurlijk altijd zo zijn, dat je er zelf niks aan kan doen, maar misschien wel had kunnen doen. Een schuld opbouwen van 250.000 euro lukt je niet in een dag.
Ik zoek een lekkere vent
  zaterdag 19 november 2005 @ 14:24:57 #33
101605 wqlf
be the best
pi_32398699
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 14:13 schreef vent het volgende:

[..]

Jij hebt het er over dat wsnp-ers niet op vakantie kunnen, lees dat stukje nog eens.
als ik het het goed lees heeft hij vakantie gehad lees niets over op vakantie geweest.
veel mensen moeten 1 keer verplicht (staat in de cao of zo ) 2 of 3 weken vakantie nemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door wqlf op 19-11-2005 16:33:42 ]
pi_32398720
De bedragen in de OP zijn lichtelijk overdreven. Een WSNP'er krijgt 90% van het bijstandsniveau, en daarvan moet alles betaald worden (Vaste lasten en eten etc.). Is dus geen vetpot, en zit zeker niets in om leuke dingen te doen.

Desondanks is het een regeling waarmee iemand in 3 jaar van zijn schulden kan afkomen, ongeacht hoe hoog die schuldenlast is. Gezien ze zelf die schulden gemaakt hebben, inderdaad niet zeuren en blij zijn dat er tegenwoordig op die manier van schulden afgekomen kan worden (Voor 1998 werd het simpelweg een faillissement, waarmee alleen de schuldenlast hoger werd).
pi_32398853
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 14:26 schreef Alicey het volgende:
De bedragen in de OP zijn lichtelijk overdreven. Een WSNP'er krijgt 90% van het bijstandsniveau, en daarvan moet alles betaald worden (Vaste lasten en eten etc.). Is dus geen vetpot, en zit zeker niets in om leuke dingen te doen.

Desondanks is het een regeling waarmee iemand in 3 jaar van zijn schulden kan afkomen, ongeacht hoe hoog die schuldenlast is. Gezien ze zelf die schulden gemaakt hebben, inderdaad niet zeuren en blij zijn dat er tegenwoordig op die manier van schulden afgekomen kan worden (Voor 1998 werd het simpelweg een faillissement, waarmee alleen de schuldenlast hoger werd).
Ik had het bedrag met de rekenmodule gemaakt op de wsnp site, en daar kan ik best een foutje in hebben gemaakt, maar ik weet niet of ik er zo enorm van af wijk.
Maar al is het op bijstandsniveau, dan is dat waarschijnlijk nog meer, dan wat ze hadden vóórdat ze in de regeling kwamen. Salaris - vaste lasten - schuld = -? en nu is het: Salaris - schuld = +Bijstandsniveau.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32398901
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 14:43 schreef vent het volgende:

[..]

Ik had het bedrag met de rekenmodule gemaakt op de wsnp site, en daar kan ik best een foutje in hebben gemaakt, maar ik weet niet of ik er zo enorm van af wijk.
Maar al is het op bijstandsniveau, dan is dat waarschijnlijk nog meer, dan wat ze hadden vóórdat ze in de regeling kwamen. Salaris - vaste lasten - schuld = -? en nu is het: Salaris - schuld = +Bijstandsniveau.
Waarschijnlijk ook weer niet, want goed betalen en aflossen deden ze daarvoor waarschijnlijk toch niet goed (genoeg).. Het is dus niet op bijstandsniveau, maar onder bijstandsniveau (Hoewel et bij het hebben van een baan volgens mij wel iets meer is, om een stimulans te houden om werk te zoeken/houden).
pi_32399282
quote:
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 13:28 schreef vent het volgende:
Jij vindt dus dat wsnp-ers alle recht hebben om te klagen? Vertel, is het werkelijk zo moeilijk?
Ik ben er voor om alle schulden die deze mensen hebben gemaakt, tot op de laatste cent terug te laten betalen, al moeten ze er hun rest van hun leven over doen.
Wat ik van jou vind, schreef ik al.
Over "ze" vorm ik geen oordeel omdat -en dat wordt jou hier al vaker gezegd- ieder geval anders is.
Leer eerst eens genuanceerd denken.
pi_32400208
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 15:06 schreef 2QT2BSTR8 het volgende:

[..]

[..]

Wat ik van jou vind, schreef ik al.
Over "ze" vorm ik geen oordeel omdat -en dat wordt jou hier al vaker gezegd- ieder geval anders is.
Leer eerst eens genuanceerd denken.
Lees jij dan eerste even de cijfers die ook in dit topic zijn geplaatst. Als je ziet dat op de 3-de en 4-de plaats van schuldeisers nou niet echt dingen staan waarvan je denkt: Goh, daar kunnen ze écht helemaal niks aan doen, dan had je hier een terecht punt gehad.
Het is van de zotte, dat mensen die zich in de schulden werken door het kopen op afbetaling of lekker de hele dag de behoefte hebben om via hun mobieltje iedereen op de hoogte te brengen van hun doen en laten, dan kan je hier niet spreken over schrijnende gevallen.
Ik heb sterk het idee, dat jij ook een van die gevallen bent, en je met alle gemak, wat je inmiddels gewend bent in een rol te begeven, die exact bij datgene wat in de OP beschreven wordt.
Dan ga ik er maar even gemakshalve van uit dat bank en belastingschulden absoluut niet de schuld zijn van de wsnp-ers, die zijn gewoon opgelicht door de bank en belastingdienst.
Stop met klagen en jezelf verdedigen en los je schulden af, en kom dan nog maar eens als een grote vent hier iemand de les lezen.
pi_32401872
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 15:58 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Lees jij dan eerste even de cijfers die ook in dit topic zijn geplaatst. Als je ziet dat op de 3-de en 4-de plaats van schuldeisers nou niet echt dingen staan waarvan je denkt: Goh, daar kunnen ze écht helemaal niks aan doen, dan had je hier een terecht punt gehad.
Het is van de zotte, dat mensen die zich in de schulden werken door het kopen op afbetaling of lekker de hele dag de behoefte hebben om via hun mobieltje iedereen op de hoogte te brengen van hun doen en laten, dan kan je hier niet spreken over schrijnende gevallen.
Ik heb sterk het idee, dat jij ook een van die gevallen bent, en je met alle gemak, wat je inmiddels gewend bent in een rol te begeven, die exact bij datgene wat in de OP beschreven wordt.
Dan ga ik er maar even gemakshalve van uit dat bank en belastingschulden absoluut niet de schuld zijn van de wsnp-ers, die zijn gewoon opgelicht door de bank en belastingdienst.
Stop met klagen en jezelf verdedigen en los je schulden af, en kom dan nog maar eens als een grote vent hier iemand de les lezen.
Lieverd jij mag denken wat jij wilt en in zover je dat doet, durf ik te zeggen dat je het wel heel onopvallend doet.
En klagen .. waar zie je me dat doen?
Mij verdedigen?? .. *zoek*
Ok, dat jij dat denkt te kunnen opmaken, heeft te maken met jouw interpretaties, je intelligentie (wat trouwens los staat van IQ) en de vaardigheid die begrijpend lezen genoemd wordt.
Het probleem is bij jou hetzelfde als bij de TS, jullie gaan uit van aannames i.p.v. feiten.
Veel plezier verder.
pi_32410319
een voorbeeld:
Man en vrouw werken beiden en hebben een goed salaris samen ( 3000,- per 4 weken ) dit werk is vast en ze doen het al 6 jaar in de tussen tijd kopen ze een huis en alle spullen die daar bij horen een ieuwe auto enz want het gaat ze immers goed maar dan slaat het noodlot toe het bedrijf gaat falliet als ze niet gaan re-organiseren dus eerst verlies man zijn inkomste komt dan terecht in de ww en daar krijgt ie dan 80% van zijn laatst verdiende loon ( maar aangezien hij ploegendienst werkte telt dat niet mee en blijft er dus maar 1040,- over ) dan gebeurt een half jaar later weer precies hetzelfde op het bedrijf en nu verliest de vrouw de baan ( maar deze heeft doordat ze intern was overgeplaats een nieuw contract gekregen laat dit nou net zo zijn dat ze net geen jaar voor deze firma heeft gewerkt ) en dus geen recht op ww heeft maar bijstand maar aangezien partner geld krijgt vervalt dat dus ze gaan ineens van 3000,- per 4 weken naar 1040 per maand verlies van ( tel maar zelf uit ) nou en u komt het aangezien ze eerst een riant inkomen hadden hebben ze daar ook naar geleeft maar nu kunnen ze dus niks meer betalen en nu .....nu komen ze dus dik in de problemen en dan zeg jij vent dat ze het zelf schuld zijn beetje kortzichtige gedachten vind ik dat maar goed we zullen maar zeggen ik hoop dat het jou nooit overkomt want dan zul je jezelf nog wel eens tegen komen tevens kan ik alleen maar respect hebben voor mensen die deze weg bewandelen daar ze ook daadwerkelijk iets doen aan het probleem en het niet nog verder laten oplopen waardoor het nog erger wordt en nog meer gaat kosten ( de maatschappij dan )
just my 2c
pi_32411261
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 21:54 schreef GalaxyMan het volgende:
Knip
Okay, ze hebben alles al gekocht, geleend en niks gespaard en zijn al gewend aan een luxe leven terwijl de partner nergens recht op heeft omdat ze de baan nog geen jaar heeft. Als je het zelf eens teug leest, denk je dan ook niet dat de mensen in jouw voorbeeld te ver boven hun stand hebben geleefd?
En al zou het voorbeeld van jou werkelijkheid zijn, dan nog... Ze hebben spullen waar ze dan afstand van moeten nemen, die passen niet meer bij hun inkomen. Dat ze teveel luxe hebben genoten (nieuwe auto, leuke spullen e.d.) hadden ze ook kunnen kopen nadat ze er voor gespaard hadden. Maar dat hebben ze niet gedaan en komen door een wsnp regeling goedkoop van hun lening af, want ze hoeven maar een klein deel te betalen. Ik las dat de gemiddelde aflossingcappaciteit na een wsnp ongeveer 170 euro per maand was.
Waar hebben de mensen in jouw voorbeeld dan recht tot klagen? Ik zie geen enkel punt.
Balen dat ze beide hun baan verloren zijn, maar dat is geen excuus, dat gebeurd ook bij mensen die niet boven hun budget leven.
Ik zoek een lekkere vent
  zaterdag 19 november 2005 @ 22:42:13 #42
101605 wqlf
be the best
pi_32411754
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 22:25 schreef vent het volgende:

[..]

Okay, ze hebben alles al gekocht, geleend en niks gespaard en zijn al gewend aan een luxe leven terwijl de partner nergens recht op heeft omdat ze de baan nog geen jaar heeft. Als je het zelf eens teug leest, denk je dan ook niet dat de mensen in jouw voorbeeld te ver boven hun stand hebben geleefd?
En al zou het voorbeeld van jou werkelijkheid zijn, dan nog... Ze hebben spullen waar ze dan afstand van moeten nemen, die passen niet meer bij hun inkomen. Dat ze teveel luxe hebben genoten (nieuwe auto, leuke spullen e.d.) hadden ze ook kunnen kopen nadat ze er voor gespaard hadden. Maar dat hebben ze niet gedaan en komen door een wsnp regeling goedkoop van hun lening af, want ze hoeven maar een klein deel te betalen. Ik las dat de gemiddelde aflossingcappaciteit na een wsnp ongeveer 170 euro per maand was.
Waar hebben de mensen in jouw voorbeeld dan recht tot klagen? Ik zie geen enkel punt.
Balen dat ze beide hun baan verloren zijn, maar dat is geen excuus, dat gebeurd ook bij mensen die niet boven hun budget leven.

een huis dat verkocht moet worden ,gaat geld kosten , abonnementen lopen door hebben opzeg termijnen ,verhuis kosten , auto verkoop onder zijn waarde, spaarplannen die gestart zijn voor studie van kinderen moeten afgekocht worden,spaarplannen voor de oude dag alles weg..

tsjonge jonge wat hebben ze hebben het goed.
pi_32412011
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 22:42 schreef wqlf het volgende:

[..]

een huis dat verkocht moet worden ,gaat geld kosten , abonnementen lopen door hebben opzeg termijnen ,verhuis kosten , auto verkoop onder zijn waarde, spaarplannen die gestart zijn voor studie van kinderen moeten afgekocht worden,spaarplannen voor de oude dag alles weg..

tsjonge jonge wat hebben ze hebben het goed.
Of je verdraait mijn woorden. Ze hebben het niet goed. Maar ze hebben het ook zeker niet slecht.
Auto verkopen onder de waarde? Waarom? Ze mogen de winst alleen niet houden.
Het huis verkopen? Ja, waarom niet? Ze kunnen die niet meer betalen, net zoals ieder ander mens die hun rekeningen wel betalen, maar iets verstandiger zijn geweest door niet boven hun kunnen te leven en het huis gewoon kunnen houden.
Spaarplannen afkopen? Ja dat kan. Je moet namelijk eerst betalen waar je al gebruik van hebt gemaakt voordat je kan gaan sparen voor de toekomst. Die oude dag ziet er niet zo rooskleurig uit als de schulden blijven staan.

Je doet echt alsof het allemaal héél erg is wat deze mensen overkomen is.
Ik zoek een lekkere vent
  zaterdag 19 november 2005 @ 23:00:11 #44
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_32412204
Kanonne wat wordt hier een hoop onzin verteld zeg! Ik ben ook absoluut geen expert, maar een paar dingetjes die ik er wèl van weet:

- de WSNP-er komt onder bewind te staan. Dit houdt o.a. in dat z'n handtekening het papier waar 't op staat nog niet waard is als de bewindvoerder niet accoord is. De WSNP-er kan absoluut NIETS meer zelf regelen als het ook maar zijdelings met financien van doen heeft, in de huidige maatschappij valt daar nagenoeg alles onder. Bijvoorbeeld de wijzigingen m.b.t. ziektekostenverzekeringen die er aan komen: een WSNP-er kan dus NIET zomaar naar een andere verzekeraar overstappen, dat moet z'n bewindvoerder eerst goedkeuren, ook al is die andere verzekeraar goedkoper. Een andere, beter baan aanvaarden? Moet eerst goedgekeurd worden door de bewindvoerder. Verhuizen, naar een goedkoper huis? Moet eerst goedgekeurd worden door de bewindvoerder. En die bewindvoerders... de goeden daargelaten heb ik heel veel nare verhalen over die lui gehoord. Niet bereikbaar, overbelast, te weinig of geen geld overmaken zodat er geen boodschappen gedaan kunnen worden. En een WSNP-er heeft echt lege keukenkastjes aan het eind van de week hoor!

- de WSNP-er mag z'n eigen post niet meer ontvangen. Bij TPG is er bekend wie er onder bewind staan en die post moet doorgestuurd worden naar de bewindvoerder. Alle post, ook het vakantiekaartje van tante To uit Appelscha, ook de uitnodiging voor de bruiloft van je nichtje, alles. Ik dacht dat er een uitzondering bestaat voor rouwbrieven maar dat gaat vaker fout dan goed (wordt 't dus doorgestuurd naar de bewindvoerder). De WSNP-er moet z'n post zelf bij de bewindvoerder ophalen, en dat kan vaak maar op bepaalde momenten, dus met een beetje pech lees je een week te laat dat je oudoom met wie je weinig contact had maar die je wel graag mocht is overleden en inmiddels al begraven.

- het zgn. vrij te besteden bedrag van een WSNP-er is echt heel karig. Na aftrek van vaste lasten kun je daar tenauwernood boodschappen van doen, maar dan eet je echt niet alle dagen vlees en heb je echt niet bij ieder ontbijt kaas en verse melk. Een keer een patatje halen? Moet vaak weken voor gespaard worden. Iemand jarig? 5 euro voor een kadootje, en dan is 't echt wel op anders kan er niet gegeten worden.

- je komt niet zomaar in de WSNP. Daarvoor doorloop je een heel traject, en uiteindelijk wordt er door een rechter een bewindvoerder aangesteld. Over het algemeen is de duur van de WSNP 3 jaar, maar dat kan tussentijds veranderen. Als je niet genoeg meewerkt, kun je uit de WSNP gegooid worden en wacht over het algemeen alleen nog maar het faillissement. Als je in die 3 jaar een substantieel deel van je schuld bij elkaar hebt kunnen krijgen, kan de rechter zomaar beslissen om de WSNP te verlengen als daarmee de kans bestaat dat de schuld volledig afgelost kan worden. Denk je dus dat je er bijna vanaf bent als die 3 jaar nadert, maken ze er hoppatee 5 jaar van...

- wasdroger stuk? Moet je van hele goede huize komen wil je je bewindvoerder zover krijgen dat je een andere, tweedehandse mag kopen! Meeste bewindvoerders zien alleen een toekomstige daling van de energierekening. Tv stuk? Met een beetje mazzel mag je een oud, tweedehands barrel gaan kopen maar een nieuwe zit er echt niet in! De bewindvoerder mag zelfs aan het begin van de WSNP komen inventariseren wat er aan apparatuur in je huis staat en je verplichten een deel ervan te verkopen. Idem met auto's: de WSNP-er moet aantonen dat die noodzakelijk is of zijn voor je werk. Tweede auto moet vaak verkocht worden, en tenzij je die eerste absoluut voor je werk nodig hebt wordt die ook verkocht. Dat je familie aan de andere kant van 't land woont of dat je met 4 kleine kinderen niet veilig in het openbaar vervoer kunt is niet relevant.

Nee, de WSNP is echt geen makkelijke manier om van je schulden af te komen! Zowiezo is de WSNP al niet toegankelijk voor de kanslozen of recidivisten, en zit je er eenmaal in dan kom je er ook niet meer zomaar uit. Ik heb echt bewondering voor de mensen die in de WSNP zitten en er voor vechten om er weer wat van te maken!

Oh ja, met de schuldeisers hoef je ook geen medelijden te hebben: bij het aangaan van de WSNP moeten ALLE schuldeisers het er mee eens zijn. Gaat er één niet accoord, dan gaat het hele feest niet door.
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
pi_32412367
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 23:00 schreef babsjuh het volgende:

- de WSNP-er mag z'n eigen post niet meer ontvangen. Bij TPG is er bekend wie er onder bewind staan en die post moet doorgestuurd worden naar de bewindvoerder. Alle post, ook het vakantiekaartje van tante To uit Appelscha, ook de uitnodiging voor de bruiloft van je nichtje, alles. Ik dacht dat er een uitzondering bestaat voor rouwbrieven maar dat gaat vaker fout dan goed (wordt 't dus doorgestuurd naar de bewindvoerder). De WSNP-er moet z'n post zelf bij de bewindvoerder ophalen, en dat kan vaak maar op bepaalde momenten, dus met een beetje pech lees je een week te laat dat je oudoom met wie je weinig contact had maar die je wel graag mocht is overleden en inmiddels al begraven.
Niet helemaal juist. Alleen zakelijke post wordt gefilterd. Post die overduidelijk niet zakelijk is, wordt zoveel mogelijk door gelaten.
quote:
Oh ja, met de schuldeisers hoef je ook geen medelijden te hebben: bij het aangaan van de WSNP moeten ALLE schuldeisers het er mee eens zijn. Gaat er één niet accoord, dan gaat het hele feest niet door.
Dat geldt alleen voor minnelijke schuldhulpverlening. Voor WSNP is een gekwalificeerde meerderheid voldoende.

Voor de rest klopt het wat je er over te melden had.
  zaterdag 19 november 2005 @ 23:13:10 #46
101605 wqlf
be the best
pi_32412477
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 22:52 schreef vent het volgende:

[..]

Of je verdraait mijn woorden. Ze hebben het niet goed. Maar ze hebben het ook zeker niet slecht.
Auto verkopen onder de waarde? Waarom? Ze mogen de winst alleen niet houden.
Het huis verkopen? Ja, waarom niet? Ze kunnen die niet meer betalen, net zoals ieder ander mens die hun rekeningen wel betalen, maar iets verstandiger zijn geweest door niet boven hun kunnen te leven en het huis gewoon kunnen houden.
Spaarplannen afkopen? Ja dat kan. Je moet namelijk eerst betalen waar je al gebruik van hebt gemaakt voordat je kan gaan sparen voor de toekomst. Die oude dag ziet er niet zo rooskleurig uit als de schulden blijven staan.

Je doet echt alsof het allemaal héél erg is wat deze mensen overkomen is.
waarom auto verkopen omdat dit moet van de WSNP hoe dat dan gaat als je een auto nodig hebt om een baan te kunnen accepteren zeggen ze natuurlijk niet.
huis verkopen waar moeten ze heen? betaalbare huurhuizen zijn er niet genoeg ze komen op de wachtlijst , hypotheek loopt door schulden lopen op
spaarplannen afkopen: ze leveren in het begin niets op kosten dan alleen maar geld

rekeningen betalen net zoals ieder ander mens??dat hebben ze waarschijnlijk altijd gedaan.
hoeveel nederlanders hebben er wel niet een "2" bank in hun dure auto?
als ze al ver in de schulden zitten en ze hebben uiteindelijk een huurhuis hoe gaat dat dan met verhuiskosten? hoe zit het met onkosten schoolgaande kinderen??of jonge kinderen die niet meer op een voetbalclub kunnen geen zwemles meer kunnen krijgen geen enz..

JA het is HEEEEEL erg als zoiets mensen overkomt
  zaterdag 19 november 2005 @ 23:14:11 #47
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32412510
Hoe werkt zoiets eigenlijk als je op huwelijkse voorwaarden getrouwd bent?
Vampire Romance O+
pi_32412631
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 23:14 schreef MouseOver het volgende:
Hoe werkt zoiets eigenlijk als je op huwelijkse voorwaarden getrouwd bent?
Dan zal je partner slechts aangesproken voor de gemeenschap van goederen, en niet op diens persoonlijke vermogen. Wel zal de partner geacht worden in je levensonderhoud te voorzien, waardoor het inkomen van de partner wordt meegerekend bij het bepalen van het VTLB.
  zaterdag 19 november 2005 @ 23:25:58 #49
101605 wqlf
be the best
pi_32412839
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 23:18 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dan zal je partner slechts aangesproken voor de gemeenschap van goederen, en niet op diens persoonlijke vermogen. Wel zal de partner geacht worden in je levensonderhoud te voorzien, waardoor het inkomen van de partner wordt meegerekend bij het bepalen van het VTLB.
ik denk dat ook hier naar de situatie zal worden gekeken kan me niet goed voorstellen dat de een 100.000 euro op zijn rekening mag hebben staan. en dat voor de partner met 10.000 euro schuld een regeling kan worden gemaakt waar een groot deel van zou wegvallen.
zullen ook huis moeten verkopen indien er een koophuis is.
auto waarschijnlijk ook.
pi_32412878
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 23:13 schreef wqlf het volgende:

[..]

waarom auto verkopen omdat dit moet van de WSNP hoe dat dan gaat als je een auto nodig hebt om een baan te kunnen accepteren zeggen ze natuurlijk niet.
huis verkopen waar moeten ze heen? betaalbare huurhuizen zijn er niet genoeg ze komen op de wachtlijst , hypotheek loopt door schulden lopen op
spaarplannen afkopen: ze leveren in het begin niets op kosten dan alleen maar geld

rekeningen betalen net zoals ieder ander mens??dat hebben ze waarschijnlijk altijd gedaan.
hoeveel nederlanders hebben er wel niet een "2" bank in hun dure auto?
als ze al ver in de schulden zitten en ze hebben uiteindelijk een huurhuis hoe gaat dat dan met verhuiskosten? hoe zit het met onkosten schoolgaande kinderen??of jonge kinderen die niet meer op een voetbalclub kunnen geen zwemles meer kunnen krijgen geen enz..

JA het is HEEEEEL erg als zoiets mensen overkomt
Iedereen moet toch gewoon de kosten betalen voor datgene wat ze kopen/aanschaffen? Er wordt rekening gehouden met de huur bij het bepalen van het geld wat je ontvangt via de wsnp. Doe zelf de rekenmodule maar eens.
Hoe dat exact zit met spaarplannen weet ik niet, maar ook hier geldt imo dat wat je niet sparen kan, kan je gewoon niet betalen.
Ik heb bijvoorbeeld jaren een enorm goed salaris gehad en heb daar na verloop van tijd met minder dan de helft moeten doen. So what? Ik kan er mee rondkomen en ook nog leuke dingen doen.
Maar goed, het gaat er om, dat de mensen er enorm over klagen. Terwijl ze enorm geholpen worden. Stel je voor dat de schulden gewoon door zouden lopen zoals in de OP, dan houden ze niks meer over en lopen de schulden alleen maar verder op. Nu zijn ze er in 3 jaar van af. Ik zie nog steeds geen reden tot klagen.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32412890
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 23:25 schreef wqlf het volgende:

[..]

ik denk dat ook hier naar de situatie zal worden gekeken kan me niet goed voorstellen dat de een 100.000 euro op zijn rekening mag hebben staan. en dat voor de partner met 10.000 euro schuld een regeling kan worden gemaakt waar een groot deel van zou wegvallen.
zullen ook huis moeten verkopen indien er een koophuis is.
auto waarschijnlijk ook.
Bij huwelijkse voorwaarden lijkt mij dat niet. Het lijkt mij dat alleen naar de gemeenschap van goederen gekeken kan worden, alsmede naar wettelijke plichten zoals de onderhoudsplicht. Aan de andere kant lijkt mij niet dat in de praktijk een situatie zoals je beschrijft snel voor zal komen..
pi_32413287
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 23:00 schreef babsjuh het volgende:
Kanonne wat wordt hier een hoop onzin verteld zeg! Ik ben ook absoluut geen expert, maar een paar dingetjes die ik er wèl van weet:

- de WSNP-er komt onder bewind te staan. Dit houdt o.a. in dat z'n handtekening het papier waar 't op staat nog niet waard is als de bewindvoerder niet accoord is. De WSNP-er kan absoluut NIETS meer zelf regelen als het ook maar zijdelings met financien van doen heeft, in de huidige maatschappij valt daar nagenoeg alles onder. Bijvoorbeeld de wijzigingen m.b.t. ziektekostenverzekeringen die er aan komen: een WSNP-er kan dus NIET zomaar naar een andere verzekeraar overstappen, dat moet z'n bewindvoerder eerst goedkeuren, ook al is die andere verzekeraar goedkoper. Een andere, beter baan aanvaarden? Moet eerst goedgekeurd worden door de bewindvoerder. Verhuizen, naar een goedkoper huis? Moet eerst goedgekeurd worden door de bewindvoerder. En die bewindvoerders... de goeden daargelaten heb ik heel veel nare verhalen over die lui gehoord. Niet bereikbaar, overbelast, te weinig of geen geld overmaken zodat er geen boodschappen gedaan kunnen worden. En een WSNP-er heeft echt lege keukenkastjes aan het eind van de week hoor!
Ja, de lege keukenkastjes is het ergste wat ze overkomen kan. En natuurlijk moeten ze eerst overleggen of ze wel zomaar van baan kunnen veranderen. Je moet ze de kost geven die denken dat ze wel wat minder kunnen gaan werken omdat ze toch al zo weinig geld krijgen. Die controle is er niet voor niks. Als jij ter goeder trouw handelt zal een bewindvoerder mee werken.
quote:
Klopt van geen kant, post wordt gewoon een keer per week doorgestuurd en dat geld alleen voor bepaalde soorten post. Rouw, trouw en geboorte kaartjes gaan doorgaans direct naar de persoon toe. En dat is te voorkomen dat tante Agaath zo nu en dan eens een paar euro doorsturen of dat de persoon een leuk contractje is aangegaan met bijvoorbeeld een leuke telefoonaanbieder. Geheel terecht.
quote:
- het zgn. vrij te besteden bedrag van een WSNP-er is echt heel karig. Na aftrek van vaste lasten kun je daar tenauwernood boodschappen van doen, maar dan eet je echt niet alle dagen vlees en heb je echt niet bij ieder ontbijt kaas en verse melk. Een keer een patatje halen? Moet vaak weken voor gespaard worden. Iemand jarig? 5 euro voor een kadootje, en dan is 't echt wel op anders kan er niet gegeten worden.
Er is echt rekening gehouden met de eerste levensbehoefte. Er hoeft echt geen dag zonder normaal eten te zijn. Dat ligt echt aan het bestedingspatroon van de persoon zelf.
quote:
- je komt niet zomaar in de WSNP. Daarvoor doorloop je een heel traject, en uiteindelijk wordt er door een rechter een bewindvoerder aangesteld. Over het algemeen is de duur van de WSNP 3 jaar, maar dat kan tussentijds veranderen. Als je niet genoeg meewerkt, kun je uit de WSNP gegooid worden en wacht over het algemeen alleen nog maar het faillissement. Als je in die 3 jaar een substantieel deel van je schuld bij elkaar hebt kunnen krijgen, kan de rechter zomaar beslissen om de WSNP te verlengen als daarmee de kans bestaat dat de schuld volledig afgelost kan worden. Denk je dus dat je er bijna vanaf bent als die 3 jaar nadert, maken ze er hoppatee 5 jaar van...
Klopt.
quote:
- wasdroger stuk? Moet je van hele goede huize komen wil je je bewindvoerder zover krijgen dat je een andere, tweedehandse mag kopen! Meeste bewindvoerders zien alleen een toekomstige daling van de energierekening. Tv stuk? Met een beetje mazzel mag je een oud, tweedehands barrel gaan kopen maar een nieuwe zit er echt niet in! De bewindvoerder mag zelfs aan het begin van de WSNP komen inventariseren wat er aan apparatuur in je huis staat en je verplichten een deel ervan te verkopen. Idem met auto's: de WSNP-er moet aantonen dat die noodzakelijk is of zijn voor je werk. Tweede auto moet vaak verkocht worden, en tenzij je die eerste absoluut voor je werk nodig hebt wordt die ook verkocht. Dat je familie aan de andere kant van 't land woont of dat je met 4 kleine kinderen niet veilig in het openbaar vervoer kunt is niet relevant.
Ja en? als mijn TV stuk is, moet ik ook sparen of mijn spaarcenten aanspreken om een andere te kopen. Waarom zou ik een nieuwe kopen als ik deze niet kan betalen? Dat geldt ook voor een droger, echt waar... hoe krijg je het voor elkaar om juist die voorbeelden te noemen die ik bedoel en ze nog goedpraat ook.
En ja, tuurlijk moet je de auto verkopen als deze niet nodig is om te werken. Weet je wel wat een auto kan kosten als deze stil voor de deur staat en alleen maar gebruikt wordt voor uitjes die je dan niet meer kan betalen. Logisch, weg met dat ding. Los je schulden af.
quote:
Nee, de WSNP is echt geen makkelijke manier om van je schulden af te komen! Zowiezo is de WSNP al niet toegankelijk voor de kanslozen of recidivisten, en zit je er eenmaal in dan kom je er ook niet meer zomaar uit. Ik heb echt bewondering voor de mensen die in de WSNP zitten en er voor vechten om er weer wat van te maken!

Gelukkig is het niet toegankelijk voor recidivisten, die leren het nooit zonder eerst gigantisch op hun bek te gaan en de rest van hun leven mogen gaan dokken voor een paar jaar lekker leven.
Met de schuldeisers heb ik wel medelijden, die hebben kosten gemaakt aan iemand en krijgen vervolgens de keuze: 30% (ik noem maar een percentage) of helemaal niks, slikken of stikken. Als je meer van dat soort klanten hebt, komt de schuldeiser zelf in de wsnp.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32413488
Het is inderdaad best frustrerend om na een paar maanden overleg, en vervolgens dagvaarding en behandeling eindelijk een vonnis in handen te hebben, en dat dan na betekening blijkt dat de debiteur een WSNP-aanvraag heeft ingediend.

Aan de andere kant zou doorgaan met executie weinig zinvol zijn (Waarschijnlijk is/was alles al beslagen in die gevallen). Ook heeft de debiteur onder zware druk gehandeld, en dan gaan mensen fouten maken of toezeggingen doen die ze niet na kunnen komen (De focus verandert naar uitstel van executie ipv oplossen). Dat is een puur menselijke reactie, en valt imo in die zin een debiteur niet te verwijten. Voor de rest is het heel vervelend, vooral omdat pas na die 3 jaar blijkt of je uberhaupt iets krijgt. In de tussentijd heb je aardig wat kosten gemaakt, en heb je een waardeloos vonnis.

30% is overigens nog erg hoog gegrepen. NIets komt vaak dichter in de buurt..
  zaterdag 19 november 2005 @ 23:53:21 #54
101605 wqlf
be the best
pi_32413655
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 23:27 schreef vent het volgende:

[..]

Iedereen moet toch gewoon de kosten betalen voor datgene wat ze kopen/aanschaffen? Er wordt rekening gehouden met de huur bij het bepalen van het geld wat je ontvangt via de wsnp. Doe zelf de rekenmodule maar eens.
Hoe dat exact zit met spaarplannen weet ik niet, maar ook hier geldt imo dat wat je niet sparen kan, kan je gewoon niet betalen.
hoe komen ze aan een huurhuis? krijgen ze geen hulp bij..
spaarplannen moeten afgekocht worden mogen niet inleg vrij worden gemaakt

jij leest precies wat er in jou gedachten past en op de rest reageer je niet zoals je al eerder in je eigen topic hebt gedaan.
en als ze niet "geholpen" worden en de schulden lopen maar op wat dan?
wie is daarmee geholpen?wat zijn de gevolgen?
net zoals dat stel in het voorbeeld beide ontslagen ze hopen waarschijnlijk binnen een jaar wel weer een baan gevonden te hebben.
staan ze voor de keus voor 10 euro in de week ofzo te gaan werken daarbij meer kosten makende dan dat het geld oplevert een mooie motivatie voor die mensen om hard te gaan zoeken naar werk.
wetende dat ze dat nog 3 jaar moeten gaan doen en daarna pas weer aan hun toekomst kunnen werken
zo kun je ook de regeling voor studenten aanvallen die met een biertje in de hand in de zeer goed lopende studenten cafe's lopen te janken dat ze zoveel studie schuld hebben die ze in 25 jaar renteloos (niet zoals deze mensen in 3 jaar tegen 25 % rente) kunnen afbetalen en na 30 jaar een eventueel rest bedrag kan worden kwijtgescholden
  zondag 20 november 2005 @ 00:01:02 #55
106911 daisy_ducky
..............................
pi_32413877
Iedereen is ZELF verantwoordelijk voor zijn eigen financiele situatie.
Als je gewoon boven je stand gaat leven en het gewoon niet meer kan opbrenegn moet je ook maar de consequenties dragen.

Eerst nadenken,dan handelen,en niet van ik wil alles,meer meer meer

Niet zeuren maar betalen!
  zondag 20 november 2005 @ 00:09:57 #56
101605 wqlf
be the best
pi_32414090
quote:
Op zondag 20 november 2005 00:01 schreef daisy_ducky het volgende:
Iedereen is ZELF verantwoordelijk voor zijn eigen financiele situatie.
Als je gewoon boven je stand gaat leven en het gewoon niet meer kan opbrenegn moet je ook maar de consequenties dragen.

Eerst nadenken,dan handelen,en niet van ik wil alles,meer meer meer

Niet zeuren maar betalen!
mee eens als je het hebt over mensen hebt die boven hun inkomen leven.
maar wat als dat inkomen (hopelijk tijdelijk) dramatisch daalt en je verplichtingen doorlopen?wat dan?
gewoon jammer dan?
pi_32414926
allereerst wil ik zeggen dat er maar 1 persoon hier zeurt en dat is vent
dan zoals beschreven in mijn voorbeeld die mensen leven dan niet boven hun stand nee want ze hebben het geld en ze hebben beide een vaste baan of ga jij werken tot je 70 bent en dan pas leven want stel je eens voor jij zakt met je inkomen of een 3de wereld oorlog breekt uit ( extreem dan he ) wat dan nou dan heb jij gewerkt en niet geleefd ook deze mensen hebben hun steentje bijgedrage aan de maatschappij maar niet op zo'n negatieve manier als jij het afschilderd als het gebeurt en je staat er ineens voor dan ben je een arme kloot als je niet weet wat te doen en nogmaals ik heb alleen maar respect voor de mensen die er ook daadwerkelijk weer aan gaan werken om eruit te komen via ISP of WSNP maakt niks uit ze doen het wel en na 3 jaar ( of 5 jaar )kunnen ze dan ook weer proberen om mee te gaan draaien in de maatschappij Dat nou net jij hierover zeurt vind ik maar raar heb jij er dan een boterham minder door ga jij dan minder stappen door deze mensen dacht het niet maar als het jou gebeurt dan weet ik 100% zeker dat JIJ het hardste schreeuwt om hulp en hoe moeilijk het wel niet is ( o nee wacht jij gaat pas leven als je 70 bent om vervolgens met 71 te vertrekken van deze aardkloot omdat je altijd hebt gestressed )
het zei zo ik hoop alleen dat het nooit iemand gebeurt wat dit leest
  zondag 20 november 2005 @ 02:37:40 #58
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_32417364
en waar is die site dan want ik kan iks vinden.
pi_32417561
Als het om slachtoffers van oplichting gaat is het natuurlijk wat anders maar als het om schulden gaat die ze zelf gemaakt hebben past het niet om te klagen. In dat geval mag men in de handjes knijpen dat men relatief makkelijk van de schuld af komt.

Wordt er trouwens ook zoveel mogelijk inboedel verkocht als je in de WSNP zit?
  zondag 20 november 2005 @ 02:51:22 #60
24184 speedfreakssj
pi_32417573
waar is die rekenmodule te vinden dan want google vind niet echt veel relevante informatie als ik zoek op wsnp rekenmodule
  zondag 20 november 2005 @ 10:11:56 #61
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32419516
quote:
Op zondag 20 november 2005 02:50 schreef Steijn het volgende:

Wordt er trouwens ook zoveel mogelijk inboedel verkocht als je in de WSNP zit?
Nee, er wordt alleen overmatige inboedel verkocht als het iets kan opleveren. In die zin verschilt het van een faillissement, waar wel alles wat verkocht kan worden verkocht wordt.
  zondag 20 november 2005 @ 10:12:31 #62
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32419522
quote:
Op zondag 20 november 2005 02:51 schreef speedfreakssj het volgende:
waar is die rekenmodule te vinden dan want google vind niet echt veel relevante informatie als ik zoek op wsnp rekenmodule
http://www.wsnp.rvr.org
pi_32429445
quote:

[..]

[..]
Dat is overigens geen WSNP-er.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  zondag 20 november 2005 @ 18:47:17 #64
101605 wqlf
be the best
pi_32431730
quote:
Op zondag 20 november 2005 17:26 schreef 700MB het volgende:

[..]

Dat is overigens geen WSNP-er.
????
  zondag 20 november 2005 @ 21:29:33 #65
28222 Simm1
Make some noise for the...
pi_32436389
quote:
Op zondag 20 november 2005 18:47 schreef wqlf het volgende:

[..]

????
Gaat over schuldige en die zit nie eens in de wsnp...
pi_32436662
quote:
Op zondag 20 november 2005 21:29 schreef Simm1 het volgende:

[..]

Gaat over schuldige en die zit nie eens in de wsnp...
Klopt, verkeerd voorbeeld er bij gepakt.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32436827
quote:
Op zondag 20 november 2005 02:50 schreef Steijn het volgende:
Als het om slachtoffers van oplichting gaat is het natuurlijk wat anders maar als het om schulden gaat die ze zelf gemaakt hebben past het niet om te klagen. In dat geval mag men in de handjes knijpen dat men relatief makkelijk van de schuld af komt.
Precies, dat is waar ik op doelde. Ik ken inmiddels 3 gezinnen die in de wsnp zitten, waarvan er een ondernemer was.
In alledrie de gevallen was het puur eigen schuld. Veel te luxe leven, de nieuwste pc's, lekker jonge auto's en altijd het nieuwste van het nieuwste mobieltje. Dat zal hun schuld niet perse tot een probleemgeval hebben gemaakt, maar je zag ver van te voren al aankomen dat ze een keer op hun bek moesten gaan.
En echt, alledrie de gezinnen (met kinderen) klagen steen en been, de bewinsvoerders zijn allemaal havikken en ze kunnen nooit rondkomen van het geld.

Ben je opgelicht oid, iets wat je niet had kunnen voorzien met een beetje gezond verstand, okay, daar kan ik best voorstellen dat ze klagen. Maar klaag dan niet over de wsnp, maar over de oplichters en pak die aan.
Ik zoek een lekkere vent
  zondag 20 november 2005 @ 22:16:20 #68
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_32437896
quote:
Op zondag 20 november 2005 21:42 schreef vent het volgende:

[..]

Precies, dat is waar ik op doelde. Ik ken inmiddels 3 gezinnen die in de wsnp zitten, waarvan er een ondernemer was.
In alledrie de gevallen was het puur eigen schuld. Veel te luxe leven, de nieuwste pc's, lekker jonge auto's en altijd het nieuwste van het nieuwste mobieltje. Dat zal hun schuld niet perse tot een probleemgeval hebben gemaakt, maar je zag ver van te voren al aankomen dat ze een keer op hun bek moesten gaan.
En echt, alledrie de gezinnen (met kinderen) klagen steen en been, de bewinsvoerders zijn allemaal havikken en ze kunnen nooit rondkomen van het geld.

Ben je opgelicht oid, iets wat je niet had kunnen voorzien met een beetje gezond verstand, okay, daar kan ik best voorstellen dat ze klagen. Maar klaag dan niet over de wsnp, maar over de oplichters en pak die aan.
Hoe oud ben jij eigenlijk? Veel levenswijsheid kan ik namelijk niet in jouw posts ontdekken als ik eerlijk ben.

Die ondernemer bijvoorbeeld: als je als zelfstandig ondernemer een goedlopende zaak hebt hoef je in veel branches maar 2 opdrachtgevers te hebben die na een redelijke tot grote opdracht vertikken te betalen en je hangt. Dan kun je nog zoveel recht hebben op je geld, dan kun je er nog zoveel bedrijven en instanties en weet ik veel wat nog meer allemaal achterheen sturen om je geld te krijgen van die opdrachtgevers, tot het zover is moeten jouw eigen lasten doorbetaald worden. De investeringen (voorraad, materiaal, arbeid inhuren etc) die jij hebt moeten doen om die opdracht te kunnen uitvoeren moeten ook gewoon betaald worden. En incasseren bij een onwillige opdrachtgever kan met een beetje pech jarenlang gerekt worden. Daar kun je verzekeringen voor afsluiten als ondernemer, maar voor sommige branches zijn die nagenoeg onbetaalbaar. En laten dat nou net de branches zijn waarin bovenstaande 't meest voorkomt (die verzekeraars zijn ook niet gek).

Ook mijn voorgaande post was verdedigend naar WSNP-ers toe. Daarmee en met deze post bedoel ik heus niet aan te geven dat mensen in de WSNP per definitie zielig zijn of genaaid zijn of wat dan ook, maar er zit heel wat meer nuance in als dat jij in jouw posts ten toon spreid.

Eerlijk gezegd ben ik benieuwd naar jouw mening over dit topic over een jaartje of 10 (even er van uitgaand dat je leeftijd uit je profiel klopt).
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
  zondag 20 november 2005 @ 22:36:30 #69
24184 speedfreakssj
pi_32438623
quote:
Op zondag 20 november 2005 10:12 schreef Alicey het volgende:

[..]

http://www.wsnp.rvr.org
en waar is die dan te vinden want ik vind geen invullijst ergens en als ik zoek op die site op rekenmodule vind ik ook niks.
pi_32439219
quote:
Op zondag 20 november 2005 22:36 schreef speedfreakssj het volgende:

[..]

en waar is die dan te vinden want ik vind geen invullijst ergens en als ik zoek op die site op rekenmodule vind ik ook niks.
Onder publieksinfo.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32439455
quote:
Op zondag 20 november 2005 22:16 schreef babsjuh het volgende:

[..]

Hoe oud ben jij eigenlijk? Veel levenswijsheid kan ik namelijk niet in jouw posts ontdekken als ik eerlijk ben.

Die ondernemer bijvoorbeeld: als je als zelfstandig ondernemer een goedlopende zaak hebt hoef je in veel branches maar 2 opdrachtgevers te hebben die na een redelijke tot grote opdracht vertikken te betalen en je hangt. Dan kun je nog zoveel recht hebben op je geld, dan kun je er nog zoveel bedrijven en instanties en weet ik veel wat nog meer allemaal achterheen sturen om je geld te krijgen van die opdrachtgevers, tot het zover is moeten jouw eigen lasten doorbetaald worden. De investeringen (voorraad, materiaal, arbeid inhuren etc) die jij hebt moeten doen om die opdracht te kunnen uitvoeren moeten ook gewoon betaald worden. En incasseren bij een onwillige opdrachtgever kan met een beetje pech jarenlang gerekt worden. Daar kun je verzekeringen voor afsluiten als ondernemer, maar voor sommige branches zijn die nagenoeg onbetaalbaar. En laten dat nou net de branches zijn waarin bovenstaande 't meest voorkomt (die verzekeraars zijn ook niet gek).

Ook mijn voorgaande post was verdedigend naar WSNP-ers toe. Daarmee en met deze post bedoel ik heus niet aan te geven dat mensen in de WSNP per definitie zielig zijn of genaaid zijn of wat dan ook, maar er zit heel wat meer nuance in als dat jij in jouw posts ten toon spreid.

Eerlijk gezegd ben ik benieuwd naar jouw mening over dit topic over een jaartje of 10 (even er van uitgaand dat je leeftijd uit je profiel klopt).
Ik snap even niet wat mijn levenservaring te maken heeft met het gejammer van anderen.
Je geeft in dit eigen voorbeeld al aan, dat de ondernemer het risico neemt om zich niet te verzekeren tegen "oplichters" of wanbetalers.
Bekend gegeven is dat je 80% van je omzet uit 20% van je klanten haalt, dat risico is dus in te schatten. Als blijkt dat die 20% niet echt goed betalende klanten zijn, dan dek je je in. Maar dan nog, mijn ervaring is dat een heel groot deel de problemen over zichzelf afgeroepen hebben door enorm breed te leven.
Juist dan heb je geen reden tot klagen.
Ben je een van de uitzonderingen die er echt niks aan kunnen doen, dan denk ik ook dat je JUIST die persoon niet hoort klagen.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32440005
Zal je net zien:
quote:
Fraude met faillissementen beloopt tegen 1 miljard
Gepubliceerd op zondag 20 november 2005
HILVERSUM (ANP) - Schade door fraude met faillissementen bedraagt tussen de 600 miljoen en 1 miljard euro. Met 43 procent van de faillissementen is iets mis. Bij zeker een kwart ervan is sprake van fraude.

Dat stelt de televisierubriek Zembla maandag op basis van een nog geheim rapport van het onderzoeksbureau WODC van het ministerie van Justitie. Het onderzoek concludeert dat er nauwelijks opsporing plaatsvindt naar fraude met bv's, zoals het wegsluizen van geld, het laten verdwijnen van de boekhouding of het lozen van personeel. Hoewel faillissementsfraude veel meer geld kost dan uitkeringsfraude (160 miljoen) zijn er maar 55 rechercheurs mee bezig, tegen 1154 die zich met uitkeringsfraude bezighouden.

Zembla concludeert dat de afgelopen 25 jaar weinig is veranderd in de bestrijding van faillissementsfraude. Begin jaren '80 verscheen een WODC-rapport dat al vaststelde dat bij 37 procent van de faillissementen iets mis is. Sinds die tijd heeft de bestrijding geen vooruitgang geboekt, maar zijn de cijfers juist ongunstiger geworden.

In het nieuwste rapport staat ook dat er talrijke adviseurs zijn die mensen raadgeven over het frauduleus afhandelen van een een faillissement. Zembla volgde die adviezen en kocht een tweedehands bv zonder dat een notaris om identificatie van de koper vroeg. Een notaris is dat wel verplicht. De betrokken notaris pleegde mogelijk een strafbaar feit: het medeplegen van valsheid in geschrifte.

Landelijk fraudeofficier F. Speijers zei vorig jaar al dat het rendeert om meer geld te steken in onderzoek naar fraude bij faillissementen. Ook hij schat de schade door fraude op een bedrag van ongeveer 1 miljard euro per jaar.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32442996
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 23:40 schreef vent het volgende:

Klopt van geen kant, post wordt gewoon een keer per week doorgestuurd en dat geld alleen voor bepaalde soorten post. Rouw, trouw en geboorte kaartjes gaan doorgaans direct naar de persoon toe. En dat is te voorkomen dat tante Agaath zo nu en dan eens een paar euro doorsturen of dat de persoon een leuk contractje is aangegaan met bijvoorbeeld een leuke telefoonaanbieder. Geheel terecht.
[..]
een vriend van mij is faiiliet verklaard en heeft dus ook te maken met een curator. AL zijn post gaat daar heen.. Dus ook die ansichtkaart en ook die liefdesbrief. Gelukkig helpt een andere naam op de envelop en dan p/a ook wel en komt die liefdes brief wel aan zonder dat ie door de curator en zijn secetareses gelezen wordt
quote:
Er is echt rekening gehouden met de eerste levensbehoefte. Er hoeft echt geen dag zonder normaal eten te zijn. Dat ligt echt aan het bestedingspatroon van de persoon zelf.
mijn vriend moet leven van 200 euro in de maand. Dit is dus ook voor zijn benzine om naar zijn werk te gaan.
Dan zou je zeggen ga met het ov, maar dat is door zijn onregelmatige werk en dorp waar hij woont niet te doen. Ja hij kan om 23 uur de laatste bus nemen om om 0.00 uur op zijn werk te zijn als hij om 7 uur moet beginnen
pi_32443072
quote:
Op zondag 20 november 2005 23:18 schreef vent het volgende:
Zal je net zien:
[..]
nou haal je dus twee dingen door elkaar. Dit gaat over bedrijven en niet over particulieren!
pi_32443640
quote:
Op maandag 21 november 2005 01:18 schreef teig het volgende:
een vriend van mij is faiiliet verklaard en heeft dus ook te maken met een curator. AL zijn post gaat daar heen.. Dus ook die ansichtkaart en ook die liefdesbrief. Gelukkig helpt een andere naam op de envelop en dan p/a ook wel en komt die liefdes brief wel aan zonder dat ie door de curator en zijn secetareses gelezen wordt

mijn vriend moet leven van 200 euro in de maand. Dit is dus ook voor zijn benzine om naar zijn werk te gaan.
Dan heeft je vriend een slechte postbode.
En tja 200 euro is niet veel om van te leven. maar daar is van te leven, dan maar dit weekend niet
bier drinken in de kroeg en een tijdje niet naar de appie maar naar de aldi.
Ik heb hier toch altijd het 'wie zijn billen brand moet op de blaren zitten' idee bij.
En de schulden heb je in de meeste gevallen toch echt zelf veroorzaakt.
Ook als je ondernemer bent en je bedrijf gaat failliet. kut smoesjes als de markt was te slecht
tellen niet, dan zit je namelijk in een foute markt met je ding
the best is yet to come undone
pi_32443976
Maar goed, ze zeuren er over en piepen dat ze zo weinig geld hebben....dus?
Het is ook kut om weinig geld te hebben, eigen schuld of niet.
Ik zou ook gaan janken als ik zo moet leven.

Dus laat ze lekker klagen, ze krijgen toch niet meer geld, en jij hoeft de websites niet te lezen.
  maandag 21 november 2005 @ 02:34:44 #77
24184 speedfreakssj
pi_32444031
ze moeten de klagers zoals mensen die te ruim leven en van die paupers de alles maar bestellen eigenlijk voor de rest van hun leven laten betalen.
pi_32446225
quote:
Op maandag 21 november 2005 01:56 schreef jeloo het volgende:

[..]

Dan heeft je vriend een slechte postbode.
En tja 200 euro is niet veel om van te leven. maar daar is van te leven, dan maar dit weekend niet
bier drinken in de kroeg en een tijdje niet naar de appie maar naar de aldi.
Ik heb hier toch altijd het 'wie zijn billen brand moet op de blaren zitten' idee bij.
En de schulden heb je in de meeste gevallen toch echt zelf veroorzaakt.
Ook als je ondernemer bent en je bedrijf gaat failliet. kut smoesjes als de markt was te slecht
tellen niet, dan zit je namelijk in een foute markt met je ding
ik klaag dr o kniet over en hij ook niet. Zijn allang blij dat hij niet in de wsnp zit. Want met drie maanden is ie er ws al vanaf. Dan heeft dit hele geintje al een jaar geduurd.
200 euro voor benzine en parkeren is weinig.. reken uit met een dienst die die 10 keer in de maand heeft is ie al 12 euro parkeergeld kwijt.
En nee dat krijgt ie niet terug... Dan je benzine nog en dan is het over!
  maandag 21 november 2005 @ 09:57:52 #79
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_32446284
Dit topic wordt u aangeboden door Dirk Scheringa
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  maandag 21 november 2005 @ 10:02:59 #80
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_32446385
quote:
Op maandag 21 november 2005 09:57 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Dit topic wordt u aangeboden door Dirk Scheringa
hier ben ik even stil van....
ik denk dat het voor een groot deel de spijker op zijn kop is... Het wordt je tegenwoordig veel te makkelijk gemaakt om geld te lenen, en te kopen op afbetaling, en als je niet de discipline hebt om daar op de juiste manier mee om te gaan, zit je binnen de kortste keren tot je nek i de shit....
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  maandag 21 november 2005 @ 10:10:02 #81
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_32446485
Ik hoord laatst ook iets over een aantal rechters (die dus dagelijks schuldsaneringen en faillisementen enzo behandelden) die voorstelden om mensen beneden een bepaald inkomen gewoon geen leningen meer te verstrekken.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  maandag 21 november 2005 @ 10:16:49 #82
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_32446593
dit topic gaat naar WGR
Het is inmiddels geen KLB topic meer maar een interessante discussie.
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_32446915
quote:
Op maandag 21 november 2005 01:21 schreef teig het volgende:

[..]

nou haal je dus twee dingen door elkaar. Dit gaat over bedrijven en niet over particulieren!
Meer dan de helft van de wnsp-ers zijn ondernemers geweest.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32446956
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 12:17 schreef vent het volgende:
Sinds het systeem van SchuldSanering Natuurlijke Personen is ingevoerd hoor ik steeds vaker mensen daar over klagen. En dan gaat het om de mensen die in de WSNP zitten.
Ik hoor de mensen die er voor op draaien maar weinig. Maar nee, de mensen die de schuld veroorzaakt hebben, die klagen.
Dat is niet zo vreemd. De crediteuren krijgen met de WSNP tenminste nog iets van hun geld. Met een faillisement krijgen ze in de regel minder. Een WSNPer zelf wordt tot op het bot uitgekleed en staat volledig onder curatele voor 3 jaar en dat is zeker geen pretje.
quote:
Voor wat ik weet over de WSNP, mensen die tot over hun nek ik de schulden terecht zijn gekomen en tegen een faillissement aan zitten, kunnen een regeling treffen waardoor ze in een aantal jaar van hun schulden af kunnen komen. Dat betekend dat ze niet alles hoeven te betalen, maar in veel gevallen 3 jaar flink moeten dokken om daarna met een schone lei te kunnen beginnen. De rest van de schuld wordt dan gewoonweg kwijtgescholden.
Een paar kleine correcties: Je kan alleen in de WSNP komen als de schuld buiten jouw schuld niet meer af te betalen is, bijvoorbeeld omdat je je baan kwijtgeraakt bent, e.d. en de schuld na 3 jaar wordt niet kwijtgescholden, maar is alleen niet meer gerechtelijk op te eisen. Je zal dat verleden, ondanks de zogenaamde "schone leï" toch de rest van je leven meeslepen in registraties e.d.
quote:
Voorbeeldje:
Jij hebt de afgelopen 4 jaar lekker bij de Wehkamp zitten shoppen en kan dat met jouw uitkering/salaris niet betalen of je hebt lekker op je klantenpasje inkopen gedaan.
Vervolgens heb je zoveel schuld gemaakt, dat je een flink bedrag kwijt bent aan het aflossen van deze schuld en je je biertje en sigaretten niet meer kan betalen. Gelukkig heb je dan nog wel een widescreen flatpanel tv, maar wat is nou leuker dan film kijken met een biertje. Zelfmedelijden alom. En zoals vaak gebeurt, om het verdriet te vergeten, koop je een mooie pc bij een bedrijf die gek is op klantenkaarten.
Nu is het genoeg geweest, je verdient net ¤ 1500 netto in de maand en je moet verdomme ¤ 1100 betalen aan die uitzuigers die jou alles zomaar verkocht hebben. Dan hou je maar ¤ 400 over en daar kan je net de huur van betalen. Maar ja, als je de huur betaald, blijft de energie rekening liggen en die hufters sluiten je zomaar af. Wat heb je dan nog aan je nieuwe pc en de mooie racebaan die je hebt gekocht voor je zoontje?
Een dergelijk geval heeft de schuld dus volledig aan zichzelf te wijten en in deze zal de rechter een WSNP waarschijnlijk niet verlenen. Onjuist voorbeeld dus. Verder is het aan kredietverstrekkers zelf om te controleren hoeveel krediet iemand kan dragen. Daar is dus ook de instantie in Tiel (BKR) voor bedoeld en zou iemand met een inkomen van 1500 euro, nooit dusdanige leningen krijgen die een aflossing van 1100 zouden opleveren.
quote:
Gelukkig kan je dan voor hulp terecht bij een schuldhulpverlener. Die gaat het wel even voor je regelen. De schuldeisers worden onder druk gezet "U krijgt een klein gedeelte of helemaal niks als mijn client failliet gaat" en de WSNP is rond.
Dat is dus in jouw voorbeeld niet van toepassing.
quote:
Het gevolg, de ¤ 1500 die je verdient wordt rechtsreeks op de rekening van de bewindvoerder gestort en de bewindvoerder zorgt er voor dat er voldoende geld op jouw rekening wordt gestort om te kunnen eten, de huur, energie en gas rekening te betalen en zeker nog wat overhoudt om eens wat leuks te kunnen doen.
Je kan denken aan een bedrag van rond de 8 a 900 euro.
Je kan denken aan een bedrag op 90% van de bijstand c.q. de armoedegrens zoals hij in Nederland wordt gehanteerd. Dat lijkt me geen 800-900 euro, tenzij we over een gezin met kids praten.
quote:
Dus de beste mensen, komen er beter van af. Hun schulden worden betaald en ze hebben weer geld om normaal te kunnen leven.
Normaal?
quote:
Maar nee, de WSNP-ers (ik generaliseer ja ) hebben de kunst van het zielig doen niet verleerd. Ze kunnen niet rondkomen van hun centjes, tenminste, ze kunnen niet de nieuwste pc meer kopen en moeten het met een afdankertje doen die ze op Marktplaats gekocht hebben voor ¤ 200.
De TV gaat kapot en nu moeten ze met spoed een nieuwe hebben, maar de zielepoten hebben er geen geld voor. Klagen klagen klagen.
Ze maken schulden bij hun vrienden en familie. "Mag ik even een tientje lenen? Krijg je het terug als mijn geld gestort is."
Het is WSNPers uitdrukkelijk verboden nieuwe schulden aan te gaan, op straffe van uit de WSNP geflikkerd te worden.
quote:
Flikker een eind op, stelletje uitzuigers!
Jullie houden verdomme meer over dan voorheen en hebben alles wat je hartje begeert, maar zien nog kans om zielig te doen. En dan heb ik het niet eens over die tientalle websites die deze gasten allemaal hebben geopend waarin ze zielig lopen te doen over het onrecht wat hun is aangedaan. Ze beseffen niet eens dat ze dit doen van achter een stukje elektronica ter waarde van 6 maand eten, drinken en roken.
Jij beseft duidelijk niet wat de WSNP inhoud.
quote:
En alles is de schuld van een ander, nog nooit heb ik een WSNP-er horen zeggen: Ik heb mezelf in de nesten gewerkt en ik ben ontzettend stom geweest, ik ga zorgen dat het goed komt.
Nee, "de bewindvoerder is een lul en ik mag niks, de mensen die me in het verleden hebben opgelicht zijn de schuldigen en mijn familie hebben mij laten vallen en steunen me helemaal niet, ik kan niet rondkomen van dat schijtbedrag en ik krijg nog minder dan de bijstand..... "
Die mensen weten dondersgoed dat ze door eigen toedoen hierin zijn gekomen, dat is ze heus wel flink ingepepperd. Echter, ze zitten er nu in, dat legt een hele druk op het huishouden, als ze dan ook nog eens in de gaten gehouden worden door een bewindvoerder die ze simpelweg tegenwerkt, kan ik me voorstellen dat ze flink pissig worden. Ze betalen immers ook het salaris van die bewindvoerder.
quote:
WSNP-ers, krijg lekker de tering met je gejank! Over drie jaar kan je weer verder met schulden maken, nadat je tenminste de schuld bij je familie en vrienden die je de afgelopen drie jaar hebt gemaakt, hebt afgelost. Of moeten we daar ook even een regeling voor treffen.

Geloof jij werkelijk dat een bank je nog serieus neemt nadat je in de WSNP gezeten hebt?
pi_32447557
quote:
Op maandag 21 november 2005 10:34 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Dat is niet zo vreemd. De crediteuren krijgen met de WSNP tenminste nog iets van hun geld. Met een faillisement krijgen ze in de regel minder. Een WSNPer zelf wordt tot op het bot uitgekleed en staat volledig onder curatele voor 3 jaar en dat is zeker geen pretje.
De crediteur heeft iets geleverd waar voor betaald moet worden, dat hij dan maar een paar procent van dat bedrag krijgt is knap zuur. Dat het voor de debiteur geen pretje is dat geloof ik best wel. Al is het wel zo, dat dit zijn verantwoordelijkheid is.
quote:
Een paar kleine correcties: Je kan alleen in de WSNP komen als de schuld buiten jouw schuld niet meer af te betalen is, bijvoorbeeld omdat je je baan kwijtgeraakt bent, e.d. en de schuld na 3 jaar wordt niet kwijtgescholden, maar is alleen niet meer gerechtelijk op te eisen. Je zal dat verleden, ondanks de zogenaamde "schone leï" toch de rest van je leven meeslepen in registraties e.d.
Dat wist ik niet, ik meende dat alle schulden na drie jaar kwijtgescholden worden. Betekend dat dan ook dat de crediteur "persoonlijk" zijn geld kan proberen te halen, zonder daar een procedure voor te starten?
quote:
Een dergelijk geval heeft de schuld dus volledig aan zichzelf te wijten en in deze zal de rechter een WSNP waarschijnlijk niet verlenen. Onjuist voorbeeld dus. Verder is het aan kredietverstrekkers zelf om te controleren hoeveel krediet iemand kan dragen. Daar is dus ook de instantie in Tiel (BKR) voor bedoeld en zou iemand met een inkomen van 1500 euro, nooit dusdanige leningen krijgen die een aflossing van 1100 zouden opleveren.
Theorie, want als de wsnp-er ook dit soort schulden heeft, dan worden die ook meegenomen in de regeling.
Daarbij is het BKR wel handig, maar als ik op het ene moment kredietwaardig ben en een doorlopend krediet neem van ¤ 15000 en een wehkamp krediet van ¤ 1500 en een primeline pasje met ¤ 2500 vrije bestedingsruimte en ik ben dat morgen niet meer, dan krijg ik alsnog dat geld los. De verantwoordelijkheid ligt in veel gevallen niet bij de verstrekker.
quote:
Je kan denken aan een bedrag op 90% van de bijstand c.q. de armoedegrens zoals hij in Nederland wordt gehanteerd. Dat lijkt me geen 800-900 euro, tenzij we over een gezin met kids praten.
Dit was de uitkomst van het rekenvoorbeeld wat ik via de website van de wsnp gebruikte, met een salaris van ¤ 1500 , alleenstaand en met een baan waarvoor ik 20.000 km. per jaar voor moet rijden. Van het salris zal dan ¤ 560 ingehouden worden volgen de berekening.
quote:
Jij beseft duidelijk niet wat de WSNP inhoud.
[..]
Dat kan best kloppen, ik zit ook niet in de regeling en ervaar het dus ook niet. Ik zie het van de buitenkant en kom er soms mee in aanraking door de klaagzangen die ik hoor als ik ze weer spreek.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32448915
quote:
Op maandag 21 november 2005 11:01 schreef vent het volgende:

[..]

De crediteur heeft iets geleverd waar voor betaald moet worden, dat hij dan maar een paar procent van dat bedrag krijgt is knap zuur. Dat het voor de debiteur geen pretje is dat geloof ik best wel. Al is het wel zo, dat dit zijn verantwoordelijkheid is.
Ondernemersrisico. Als je met een eigen zaak begint, weet je dat dit kan gebeuren en ben je als ondernemer al blij als je er zoveel mogelijk uit kan slepen. WSNP is voor een ondernemer altijd nog beter dan een faillisement van de debiteur, dus zal een ondernemer niet gauw klagen over de WSNP.
quote:
Dat wist ik niet, ik meende dat alle schulden na drie jaar kwijtgescholden worden. Betekend dat dan ook dat de crediteur "persoonlijk" zijn geld kan proberen te halen, zonder daar een procedure voor te starten?
Kan, maar aangezien het niet meer gerechtelijk af te dwingen is, zal de betreffende debiteur waarschijnlijk hard lachen en de open haard met de aanmaning aanmaken

De schulden blijven echter wel geregistreerd staan, wat het voor die persoon wel uitermate moeilijk maakt om opnieuw geld te lenen c.q. krediet te krijgen.
quote:
Theorie, want als de wsnp-er ook dit soort schulden heeft, dan worden die ook meegenomen in de regeling.
Daarbij is het BKR wel handig, maar als ik op het ene moment kredietwaardig ben en een doorlopend krediet neem van ¤ 15000 en een wehkamp krediet van ¤ 1500 en een primeline pasje met ¤ 2500 vrije bestedingsruimte en ik ben dat morgen niet meer, dan krijg ik alsnog dat geld los. De verantwoordelijkheid ligt in veel gevallen niet bij de verstrekker.
Die ligt dan bij jou en door zo te handelen is er sprake van opzet of grove schuld en kom je niet in aanmerking voor WSNP.
quote:
Dit was de uitkomst van het rekenvoorbeeld wat ik via de website van de wsnp gebruikte, met een salaris van ¤ 1500 , alleenstaand en met een baan waarvoor ik 20.000 km. per jaar voor moet rijden. Van het salris zal dan ¤ 560 ingehouden worden volgen de berekening.
url?
quote:
Dat kan best kloppen, ik zit ook niet in de regeling en ervaar het dus ook niet. Ik zie het van de buitenkant en kom er soms mee in aanraking door de klaagzangen die ik hoor als ik ze weer spreek.
Je er in verdiepen is dus een pre.
pi_32450096
quote:
Op maandag 21 november 2005 11:01 schreef vent het volgende:

Nee, het is niet meer rechterlijk afdwingbaar. Wel is het zo dat je de debiteur nieuwe producten of diensten mag weigeren totdat hij betaalt. Ook is het zo dat als de debiteur geld naar jou overmaakt, dat hij het niet terug kan vorderen onder het motto 'onverschuldigde betaling'.
pi_32452487
quote:
Op maandag 21 november 2005 12:51 schreef Alicey het volgende:

[..]

Nee, het is niet meer rechterlijk afdwingbaar. Wel is het zo dat je de debiteur nieuwe producten of diensten mag weigeren totdat hij betaalt. Ook is het zo dat als de debiteur geld naar jou overmaakt, dat hij het niet terug kan vorderen onder het motto 'onverschuldigde betaling'.
Want natuurlijke verbintenis, art. 6:3 BW.
  maandag 21 november 2005 @ 19:17:54 #89
101605 wqlf
be the best
pi_32459726
quote:
Op zondag 20 november 2005 23:18 schreef vent het volgende:
Zal je net zien:
[..]
wat wil je hier nu meezeggen?????
ik denk dat 99% hier het ook goed zou vinden als zulke fraudeurs eens goed aangepakt zouden worden..

maar dat gebeurt niet denk aan bouwfraude, belastingfraude van van der valk denk ook aan wanbeleid laten we bijv alle topambtenaren ,ministers en staatsecretarissen veantwoordelijk voor het debacle betuwelijn eens op 90% bijstand zetten!!!!.

het gaat er mij om als zoals in het voorbeeld van GalaxyMan goedwillende hardwerkende mensen (tijdelijk) in de problemen komen wat dan???
pi_32530266
Nu we het er toch over hebben, kan ik vast nog wel een vraagje hierover stellen.
Wat als je in de WSNP zit en je hebt een baan ver van huis en maakt gebruik van het openbaar vervoer om op je werk te komen. De werkgever betaalt je een redelijke reisvergoeding bovenop je salaris. Mag de bewindvoerder dit dan gewoon vast houden en de wsnp-er de reiskosten alsnog zelf laten betalen?
pi_32530292
quote:
Op donderdag 24 november 2005 09:57 schreef Dirkh het volgende:
Nu we het er toch over hebben, kan ik vast nog wel een vraagje hierover stellen.
Wat als je in de WSNP zit en je hebt een baan ver van huis en maakt gebruik van het openbaar vervoer om op je werk te komen. De werkgever betaalt je een redelijke reisvergoeding bovenop je salaris. Mag de bewindvoerder dit dan gewoon vast houden en de wsnp-er de reiskosten alsnog zelf laten betalen?
Volgens mij niet, want het bedrag is bestemd voor reiskostenvergoeding, en dat zijn kosten die gemaakt worden om aan een inkomen te komen..
pi_32530336
quote:
Op donderdag 24 november 2005 09:58 schreef Alicey het volgende:

[..]

Volgens mij niet, want het bedrag is bestemd voor reiskostenvergoeding, en dat zijn kosten die gemaakt worden om aan een inkomen te komen..
Dat leek mij ook, maar een collega van mij zit in dit schuitje en de bewindvoerder betaalt naar zijn zeggen de reiskosten niet uit. Gevoelsmatig had ik zo iets dat dat nooit kan, omdat het geen inkomen is.
pi_32530356
quote:
Op donderdag 24 november 2005 10:00 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Dat leek mij ook, maar een collega van mij zit in dit schuitje en de bewindvoerder betaalt naar zijn zeggen de reiskosten niet uit. Gevoelsmatig had ik zo iets dat dat nooit kan, omdat het geen inkomen is.
Kan hij andersom dan niet zijn reiskosten declareren bij de bewindvoerder?
pi_32530474
quote:
Op donderdag 24 november 2005 10:01 schreef Alicey het volgende:

[..]

Kan hij andersom dan niet zijn reiskosten declareren bij de bewindvoerder?
Hij zegt dat ie dat al maanden probeert, maar dat dat eerst door de rechter goedgekeurd moet worden.
Het geval is namelijk, dat hij vaak met mij meerijdt en we daarvoor een vergoeding (laag bedrag) hebben afgesproken en ik die dus nooit krijg. Hij verteld mij dat hij het geld niet loskrijgt bij de bewindvoerder. Voor alle duidelijkheid, de collega krijgt wel van de werkgever een vergoeding, maar die wordt gestort op dezelfde rekening als zijn salaris. Ook staat het appart op zijn loonstrookje als reiskosten vergoeding.
pi_32530490
quote:
Op donderdag 24 november 2005 10:07 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Hij zegt dat ie dat al maanden probeert, maar dat dat eerst door de rechter goedgekeurd moet worden.
Het geval is namelijk, dat hij vaak met mij meerijdt en we daarvoor een vergoeding (laag bedrag) hebben afgesproken en ik die dus nooit krijg. Hij verteld mij dat hij het geld niet loskrijgt bij de bewindvoerder. Voor alle duidelijkheid, de collega krijgt wel van de werkgever een vergoeding, maar die wordt gestort op dezelfde rekening als zijn salaris. Ook staat het appart op zijn loonstrookje als reiskosten vergoeding.
Kan hij niet zelf een verzoek indienen bij de RC?
pi_32539342
quote:
[..]

[..]
Laat ik nou net een vaste bezoeker zijn van die web-log! Die vakantie waar hij heengaat, die is gratis. Dus tja, dat zou niemand laten schieten toch?
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben
Vul je zakken met niets doen op het internet!
pi_32547459
Ik als WSNP-er dank God, de rechtbank en mijn bewindvoerster op mijn blote knietjes dat ik uiteindelijk ben toegelaten. Ik heb een aanloop traject gehad van anderhalf jaar en zit nu inderdaad op bijstands niveau.
Ik ga 40 uur in de week werken maar alles dat ik meer verdien dan mijn vrij te laten bedrag gaat linea recta naar de 'boedel'. Ook moet ik altijd voor wat ik maar doe toestemming vragen aan mijn bewindvoerdster (overigens een schat van een mens). Ik mag geen voet over de grens zetten zonder dat ik dat met haar heb overlegd. Ik mag niet minder gaan werken om een midddagje per maand vrij te zijn. Ik mag niet zomaar van werk veranderen, ik heb op het moment een vast contract en het risico dat een tijdelijk contract bij een eventuele andere werkgever niet wordt verlengd is te groot. Nieuwe tv kopen? Best, maar dan wel van de 200 euro per maand die ik overhoud als mijn vaste lasten zijn betaald. Al mijn post gaat naar haar toe en komt met een vertraging van één à twee weken bij mij aan, alles wordt opengemaakt en nagekeken, ook persoonlijke post en pakketjes. De post sturen ze door, de pakketjes moet ik 30 kilometer verderop op haar kantoor zelf ophalen. Ik moet harder dan de rest van Nederland achter mijn rekeningen aanlopen. Ik ben er nog steeds verantwoordelijk voor dat mijn rekeningen worden betaald, doe ik dat niet op tijd dan wordt dat aan de rechter-commissaris voorgelegd die mij dan zelfs uit de WSNP kan en mag gooien.
Niet altijd even makkelijk, maar ik ben ontzettend blij dat, met een beetje geluk, ik over 2,5 jaar schuldenvrij ben!
A lie may take care of the present, but it has no future..
You can't pay me enough to be nice to you...
pi_32548760
quote:
Op donderdag 24 november 2005 20:51 schreef Nies het volgende:
... Niet altijd even makkelijk, maar ik ben ontzettend blij dat, met een beetje geluk, ik over 2,5 jaar schuldenvrij ben!
Precies, zoals jij het schrijft en beleeft is het tegenovergestelde van wat ik in mijn OP schrijf. Daar zouden er meer van moeten zijn.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32552889
quote:
Op donderdag 24 november 2005 21:32 schreef vent het volgende:

[..]

Precies, zoals jij het schrijft en beleeft is het tegenovergestelde van wat ik in mijn OP schrijf. Daar zouden er meer van moeten zijn.
dus het gaat er alleen om dat de WSNP-er niet klaagt???
waarom hij/zij erin zit of alle schulden worden betaalten of de WSNP-er bijv er zwart bijwerkt e d dat maakt allemaal niet uit
zolang ze hun kop maar dichthouden en jij er niet teveel last van hebt is het ok??
pi_32553482
quote:
Op donderdag 24 november 2005 23:37 schreef wqlf het volgende:

[..]

dus het gaat er alleen om dat de WSNP-er niet klaagt???
waarom hij/zij erin zit of alle schulden worden betaalten of de WSNP-er bijv er zwart bijwerkt e d dat maakt allemaal niet uit
zolang ze hun kop maar dichthouden en jij er niet teveel last van hebt is het ok??
Ja precies! Die mensen worden geholpen. (en ik opende het topic ik KLB over wsnp-ers die klagen! )
Ik vind dat wsnp-ers best mogen klagen, maar niet over de situatie waar ze in zitten. Nogmaals, als ze de regeling niet hadden en een inkomen van 1500 euro en een schuldenlast die een aflossing meebrengt van (ik zeg maar wat) 1100 euro, dan komen de ze door de regeling goed van af.
Kan ik dat nu eindelijk eens aan je verstand krijgen, of gaat dat nooit lukken?
Ik zoek een lekkere vent
pi_32558346
quote:
Op donderdag 24 november 2005 23:55 schreef vent het volgende:

[..]

Ja precies! Die mensen worden geholpen. (en ik opende het topic ik KLB over wsnp-ers die klagen! )
Ik vind dat wsnp-ers best mogen klagen, maar niet over de situatie waar ze in zitten. Nogmaals, als ze de regeling niet hadden en een inkomen van 1500 euro en een schuldenlast die een aflossing meebrengt van (ik zeg maar wat) 1100 euro, dan komen de ze door de regeling goed van af.
Kan ik dat nu eindelijk eens aan je verstand krijgen, of gaat dat nooit lukken?
Men klaagt dan voornamelijk ook over de uitvoering van de WSNP, over bewindvoerders die slechts aan hun eigen belang denken, post die te laat binnen komt, waardoor rekeningen onnodig lang blijven liggen, verjaardagskaarten aan de kids, waar flinke stempels "Aan de Sanniet""worden gezet, alsof ze een of andere enge ziekte hebben. Leg dat maar eens aan je kinderen uit, etc etc etc

Zeker aangezien ze niet door eigen schuld in die WSNP terecht zijn gekomen, maar door ongelukkige omstandigheden.
pi_32592864
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 08:47 schreef Vhiper het volgende:

Zeker aangezien ze niet door eigen schuld in die WSNP terecht zijn gekomen, maar door ongelukkige omstandigheden.
Dat durf ik hardop te betwijfelen. Heel veel mensen komen in de WSNP terecht omdat ze totaal niet met geld om kunnen gaan. Dan moet je ook maar op de blaren zitten en mag je blij zijn dat dat in Nederland slechts drie jaar hoeft en dat je daarna weer vrolijk geld kunt uitgeven.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:38:30 #103
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_32593532
Interessant topic! Ik mag komende weken een paper schrijven over de WSNP, dus ik vind het wel mooi om hier wat meningen en problemen tegen te komen. Er zijn inderdaad aardig wat knelpunten in de WSNP en er lopen ook wetsvoorstellen om een aantal zaken te verbeteren.

Voor de mensen die graag statistieken willen zien, is deze link erg handig:
http://www.justitie.nl/Im(...)itor_tcm74-92425.pdf

Het is een rapport met een 'nulmeting' van de WSNP. Er is dus bijgehouden hoeveel mensen in de WSNP terecht zijn gekomen, hoeveel er zijn afgewezen, hoeveel zaken bewindvoerders onder zich hebben, etcetera.
quote:

[..]

Men klaagt dan voornamelijk ook over de uitvoering van de WSNP, over bewindvoerders die slechts aan hun eigen belang denken, post die te laat binnen komt, waardoor rekeningen onnodig lang blijven liggen, verjaardagskaarten aan de kids, waar flinke stempels "Aan de Sanniet""worden gezet, alsof ze een of andere enge ziekte hebben. Leg dat maar eens aan je kinderen uit, etc etc etc

Deze onzorgvuldigheden komen ook doordat bewindvoerders erg lage vergoedingen krijgen per zaak. Daardoor is schaalvergroting vereist om de zaken nog lonend te laten zijn. Als je naar figuur 4.8 uit het rapport kijkt, dan zie je dat bewindvoerders in enkele gevallen meer dan 100 zaken tegelijk onder zich hebben. De post wordt dan in bakken tegelijk geopend en gesorteerd door bijvoorbeeld studenten met een bijbaantje.
  zaterdag 26 november 2005 @ 13:45:35 #104
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_32593659
Niet iedereen komt trouwens zomaar in de WSNP. Uit het rapport blijkt dat er redelijk wat verzoeken worden afgewezen. Je moet als schuldenaar namelijk te goeder trouw zijn en de verwachting wekken dat je in die 3 jaar aan je WSNP-verplichtingen zult voldoen.
pi_32601078
quote:

Ik heb een tijd bij een bewindvoerdersorganisatie gewerkt en kan je zeggen dat in ieder geval bij dat kantoor er een heleboel, lees bijna allemaal, puur in de WSNP zijn gekomen doordat ze gewoonweg meer uitgaven dan dat er binnenkwam.
  zaterdag 26 november 2005 @ 20:21:56 #106
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_32602599
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 19:15 schreef lost95 het volgende:

[..]

Ik heb een tijd bij een bewindvoerdersorganisatie gewerkt en kan je zeggen dat in ieder geval bij dat kantoor er een heleboel, lees bijna allemaal, puur in de WSNP zijn gekomen doordat ze gewoonweg meer uitgaven dan dat er binnenkwam.
Hoe werkt nu eigenlijk die postblokkade in de praktijk? Duurt die de volle drie jaar of wordt die eerder opgeheven? En worden echt alle brieven geopend door de medewerkers bij die organisatie?
pi_32604720
quote:

[..]

Ik heb de indruk dat dat inderdaad zo is. De gevallen die ik ken, het zijn er maar een paar dus ben ik geen expert, zijn inderdaad dit soort gevallen. Ze zijn een ster in het afschuiven van de schuld. Natuurlijk geloof je dat ook in het begin, ookal was het natuurlijk wel vreemd dat er een nieuwe auto werd gekocht, nieuwe pc's en dure mobiele telefoon abonnementen werden afgesloten met daarbij de meest moderene mobieltjes en er daarnaast lekker iedere week uit eten werd gegaan en er een dikke vakantie gepland werd.
Natuurlijk mag dat en als je dat kan betalen, ga je gang.
Maar eenmaal in de wsnp, kunnen ze dat niet meer en weten (de mensen die ik dan ken) het voor elkaar te boksen om zelfs dan mensen om hun heen te verzamelen die medelijden hebben en ze contant geld toeschuiven. Op een gegeven moment loopt het toeschuiven wat uit de hand en wordt het een "lening". Ik betaal je volgende maand terug..... (right)

Tuurlijk zijn er ook veel gevallen waarvan je kan zeggen, dat het écht niet de schuld is van de wsnp-er, maar het probleem is dat ze dat bijna allemaal zeggen en zelfs zelf zijn gaan denken.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32604753
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 20:21 schreef Pool het volgende:

[..]

Hoe werkt nu eigenlijk die postblokkade in de praktijk? Duurt die de volle drie jaar of wordt die eerder opgeheven? En worden echt alle brieven geopend door de medewerkers bij die organisatie?
Een van de gevallen die ik ken, heeft een postblokkade van twee jaar gehad en het laatste jaar werd alles gewoon direkt weer door TPG bezorgd.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32605413
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 20:21 schreef Pool het volgende:

[..]

In principe wordt de postblokkade na 13 a 15 maanden opgeheven. Verder wordt echt alle post opengemaakt door de medewerkers van de postkamer (al was het al om de simpele reden dat de post per saniet verzameld wordt in een grotere envelop, dus het wordt uit de originele envelop gehaald zodat het makkelijker in één keer te verzenden is). De post wordt over het algemeen niet echt aandachtig gelezen, er wordt een snelle beoordeling gemaakt of het gaat om schuldgerelateerde zaken of gewone post. De brief van je tante Jetje zal normaal gesproken dus niet gelezen worden.
  zaterdag 26 november 2005 @ 22:23:10 #110
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_32605866
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 22:06 schreef lost95 het volgende:

[..]

In principe wordt de postblokkade na 13 a 15 maanden opgeheven. Verder wordt echt alle post opengemaakt door de medewerkers van de postkamer (al was het al om de simpele reden dat de post per saniet verzameld wordt in een grotere envelop, dus het wordt uit de originele envelop gehaald zodat het makkelijker in één keer te verzenden is). De post wordt over het algemeen niet echt aandachtig gelezen, er wordt een snelle beoordeling gemaakt of het gaat om schuldgerelateerde zaken of gewone post. De brief van je tante Jetje zal normaal gesproken dus niet gelezen worden.
Dat is nog best een tijdje!

Bedankt voor je info. Ik ben net voor een vak aan het uitzoeken of de postblokkade niet in strijd is met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Daar staat namelijk in artikel 8 dat iedereen recht heeft op privacy van correspondentie. Uitzonderingen mogen gemaakt worden, maar die moeten aan strenge eisen voldoen en ik wil weten of in Nederland aan die eisen wordt voldaan. Dus fijn om dit even uit de praktijk te horen.
pi_32606250
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 22:23 schreef Pool het volgende:

[..]

Dat is nog best een tijdje!

Bedankt voor je info. Ik ben net voor een vak aan het uitzoeken of de postblokkade niet in strijd is met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Daar staat namelijk in artikel 8 dat iedereen recht heeft op privacy van correspondentie. Uitzonderingen mogen gemaakt worden, maar die moeten aan strenge eisen voldoen en ik wil weten of in Nederland aan die eisen wordt voldaan. Dus fijn om dit even uit de praktijk te horen.
Hmmm, leuke vraag, maar het lijkt mij dat de bewindvoerder daartoe is gemachtigd aangezien hij of zij voor de duur van de WSNP wordt aangewezen als wettelijk vertegenwoordiger. Zelfs al zal dat niet zo zijn, dan is hij of zij daar in ieder geval toe aangewezen door de rechtbank bij toewijzing van de WSNP. (Dat is in het kort wat in mijn uitspraak staat)

Edit; Echt al mijn post wordt geopend, ook de brieven van tante Jetje, en ook de gratis proefpakketjes van de Felix.
  zaterdag 26 november 2005 @ 22:48:55 #112
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_32606441
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 22:38 schreef Nies het volgende:

[..]

Hmmm, leuke vraag, maar het lijkt mij dat de bewindvoerder daartoe is gemachtigd aangezien hij of zij voor de duur van de WSNP wordt aangewezen als wettelijk vertegenwoordiger. Zelfs al zal dat niet zo zijn, dan is hij of zij daar in ieder geval toe aangewezen door de rechtbank bij toewijzing van de WSNP. (Dat is in het kort wat in mijn uitspraak staat)

Edit; Echt al mijn post wordt geopend, ook de brieven van tante Jetje, en ook de gratis proefpakketjes van de Felix.
Ja, volgens de Nederlandse wet mag het ook zeker, mits de bewindvoerder inderdaad gemachtigd is door de rechtbank. Het gaat er meer om of deze Nederlandse wet niet in strijd is met het Europese Verdrag. De inbreuk op de correspondentieprivacy moet volgens het verdrag effectief zijn om het doel te bereiken en moet ook proportioneel zijn ten op zichte van de last die de WSNP'er ondervindt.

En er zijn dus bewindvoerders en curatoren die beweren dat het openen van die post alleen maar een last is en nauwelijks iets oplevert. En aan jouw reactie te lezen is het ook echt geen pretje als je post steeds geopend wordt. Dus dan is het de vraag hoe proportioneel en effectief de regel is.
pi_32606987
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 22:48 schreef Pool het volgende:

[..]

En er zijn dus bewindvoerders en curatoren die beweren dat het openen van die post alleen maar een last is en nauwelijks iets oplevert. En aan jouw reactie te lezen is het ook echt geen pretje als je post steeds geopend wordt. Dus dan is het de vraag hoe proportioneel en effectief de regel is.
Die WSNP is er niet voor niets natuurlijk. Het is gewoon niet de bedoeling dat iemand maar gewoon weer brokken kan maken en ondertussen wel de bescherming van een WSNP heeft.
En ach, als 1 van de consequenties van mijn WSNP is dat mijn bewindvoerdster mijn post wil lezen... het zij zo. Natuurlijk, leuk is anders, maar ik ben wel over 2,5 jaar overal vanaf. Ieder nadeel hep z'n voordeel enzo.
  zaterdag 26 november 2005 @ 23:41:40 #114
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_32607654
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 23:14 schreef Nies het volgende:

[..]

Die WSNP is er niet voor niets natuurlijk. Het is gewoon niet de bedoeling dat iemand maar gewoon weer brokken kan maken en ondertussen wel de bescherming van een WSNP heeft.
En ach, als 1 van de consequenties van mijn WSNP is dat mijn bewindvoerdster mijn post wil lezen... het zij zo. Natuurlijk, leuk is anders, maar ik ben wel over 2,5 jaar overal vanaf. Ieder nadeel hep z'n voordeel enzo.
Nee klopt, die postblokkade is natuurlijk ook niet ingesteld om jullie te pesten.

Maar goed, van jullie wordt al verwacht dat je te goeder trouw handelt en goed meewerkt om alsnog zoveel mogelijk aan schuldeisers te kunnen uitbetalen. Anders krijg je geen schone lei. Voegt die postblokkade nu echt zoveel nuttige controle toe, dat het de moeite waard is? Als je echt opnieuw schulden wil maken en de regeling misbruiken, zou het je dan niet lukken om de postblokkade te omzeilen?
pi_32607755
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 23:41 schreef Pool het volgende:

[..]

Nee klopt, die postblokkade is natuurlijk ook niet ingesteld om jullie te pesten.

Maar goed, van jullie wordt al verwacht dat je te goeder trouw handelt en goed meewerkt om alsnog zoveel mogelijk aan schuldeisers te kunnen uitbetalen. Anders krijg je geen schone lei. Voegt die postblokkade nu echt zoveel nuttige controle toe, dat het de moeite waard is? Als je echt opnieuw schulden wil maken en de regeling misbruiken, zou het je dan niet lukken om de postblokkade te omzeilen?
Wat dacht je van een tante die iedere maand een leuk bedragje per post verstuurd omdat het niet via de bank zou mogen.
Of de wsnp-er die in het winkelcentrum een leuk contractje heeft getekend bij een of andere verkoper? Er zijn tientalle voorbeelden te bedenken om die controle te rechtvaardigen.
Neemt niet weg dat het niet prettig is, maar je zal ze de kost moeten geven die er anders misbruik van zouden maken.
  zondag 27 november 2005 @ 00:11:31 #116
103012 Nies
Die hekse
pi_32608328
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 23:46 schreef Dirkh het volgende:

[..]

Neemt niet weg dat het niet prettig is, maar je zal ze de kost moeten geven die er anders misbruik van zouden maken.
Dat bedoel ik maar...
  zondag 27 november 2005 @ 10:59:35 #117
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32613321
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 23:41 schreef Pool het volgende:

[..]

De postblokkade bewijst soms wel zijn nut. Vaak blijkt er een levensverzekering te zijn die de saniet niet heeft aangegeven. Wanneer er overigens geen onregelmatigheden zijn, kan een saniet na een jaar verzoeken om de postblokkade op te heffen.
  maandag 28 november 2005 @ 11:35:11 #118
82456 teig
oh my gow
pi_32640816
ach en die postblokkade is ook te omzeilen.... Mijn vriend heeft ook een postblokkade en mijn brieven (zonder geld maar meer als we elkar drie weken niet zien) gaan gewoon naar meneer Jansen en dan p/a het adres. De curator hoeft echt niet te lezen hoeveel ik van mijn vriend hou en wat we gaan doen als we elkaar weer zien.
  maandag 28 november 2005 @ 11:59:29 #119
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_32641376
quote:
Op maandag 28 november 2005 11:35 schreef teig het volgende:
ach en die postblokkade is ook te omzeilen.... Mijn vriend heeft ook een postblokkade en mijn brieven (zonder geld maar meer als we elkar drie weken niet zien) gaan gewoon naar meneer Jansen en dan p/a het adres. De curator hoeft echt niet te lezen hoeveel ik van mijn vriend hou en wat we gaan doen als we elkaar weer zien.
Lukt dat gewoon op die manier al ja?

Zulke praktische zaken vind ik wel grappig & nuttig om te lezen. Het juridische kader ken ik inmiddels, maar nog niet wat nu daadwerkelijk in de praktijk gebeurt met die postblokkade. Als hij zo makkelijk te omzeilen valt, dan kunnen de kwaadwillenden dus om de postblokkade heen, terwijl de goedwillenden en de curator met een administratieve last zitten.

En wat betreft Alicey's opmerking over de levensverzekering: denk je niet dat er andere manieren zijn om achter de levensverzekering van de saniet te komen? De saniet heeft bovendien een informatieplicht, waardoor hij risico loopt op ontneming van zijn schone lei zodra de geheime levensverzekering bekend wordt. Ook achteraf, na die drie jaar dus.
  maandag 28 november 2005 @ 12:02:27 #120
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32641447
quote:
Op maandag 28 november 2005 11:59 schreef Pool het volgende:

[..]

Zulke praktische zaken vind ik wel grappig & nuttig om te lezen. Het juridische kader ken ik inmiddels, maar nog niet wat nu daadwerkelijk in de praktijk gebeurt met die postblokkade. Als hij zo makkelijk te omzeilen valt, dan kunnen de kwaadwillenden dus om de postblokkade heen, terwijl de goedwillenden en de curator met een administratieve last zitten.
Financiele instellingen zijn volgens mij niet zo makkelijk met een "p/a" adresje.
quote:
En wat betreft Alicey's opmerking over de levensverzekering: denk je niet dat er andere manieren zijn om achter de levensverzekering van de saniet te komen? De saniet heeft bovendien een informatieplicht, waardoor hij risico loopt op ontneming van zijn schone lei zodra de geheime levensverzekering bekend wordt. Ook achteraf, na die drie jaar dus.
Door de postblokkade wordt het dus gevonden, anders mogelijk niet. Vaak wordt het niet moedwillig verzwegen door de saniet, maar denkt de saniet er ook simpelweg niet aan omdat de saniet er in de praktijk weinig mee te maken heeft. Verder zijn er misschien ook wel eens incidentele baten die de postblokkade rechtvaardigen, maar dat weet ik zo direct niet.
  maandag 28 november 2005 @ 12:09:08 #121
82456 teig
oh my gow
pi_32641583
quote:

[..]

ja.. mijn vriend zit dan niet in de wsnp maar heeft wel een postblokkade. Hijis in mei failliet verklaard en betaalt nu af via de curator. Hij betaalt 1000 euro per maand en betaalt waaarschijnlijk zo'n 30 % van de totale schuld af. Hoe lang hoj nog moet betale hangt af van de curator wat ie eruit weet te slepn ( het kon dus tussn de 25 en 30 % zijn)

Wat wel het lastige is is dus dat zijn moeder in hetze;fde huis woont en er dus ook regelmatig post van haar bij de curator komt....
pi_32651295
quote:

En wat dacht je van motorrijtuigenbelasting...
En nieuwe onstane schulden..
Een bankkluis...
Er zijn zoveel dingen die je uit die postblokkade kan halen!
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks..
pi_32657439
quote:
Op maandag 28 november 2005 18:39 schreef vandenderen het volgende:

[..]

En wat dacht je van motorrijtuigenbelasting...
En nieuwe onstane schulden..
Een bankkluis...
Er zijn zoveel dingen die je uit die postblokkade kan halen!
Ontslagbrief of juist arbeidscontract, het lijstje is inderdaad aan te vullen
pi_32663956
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:03 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

Dat durf ik hardop te betwijfelen. Heel veel mensen komen in de WSNP terecht omdat ze totaal niet met geld om kunnen gaan. Dan moet je ook maar op de blaren zitten en mag je blij zijn dat dat in Nederland slechts drie jaar hoeft en dat je daarna weer vrolijk geld kunt uitgeven.
Je kan alleen in de WSNP terechtkomen als je niet door eigen schuld in de problemen bent geraakt. Jouw twijfels zijn dus onterecht.
pi_32663998
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 13:38 schreef Pool het volgende:
Deze onzorgvuldigheden komen ook doordat bewindvoerders erg lage vergoedingen krijgen per zaak. Daardoor is schaalvergroting vereist om de zaken nog lonend te laten zijn. Als je naar figuur 4.8 uit het rapport kijkt, dan zie je dat bewindvoerders in enkele gevallen meer dan 100 zaken tegelijk onder zich hebben. De post wordt dan in bakken tegelijk geopend en gesorteerd door bijvoorbeeld studenten met een bijbaantje.
Mhoa, dat valt toch wel mee?

Financiële vergoeding

De curator en bewindvoerder kunnen desgevraagd een vergoeding krijgen voor hun werkzaamheden.In ieder geval heeft men recht op de ‘wettelijke beloning’ van vijf procent van de netto-opbrengst (bijvoorbeeld rente of dividend en opbrengsten uit vruchtgebruik) van alles wat onder de curatele of het bewind valt. De rechter kan afhankelijk van de omstandigheden (omvang van het werk, relatie tot het familielid) een hogere vergoeding vaststellen. De rechter kan ook aan de mentor een vergoeding toekennen. Die vergoeding moet worden betaald door degene voor wie het mentorschap is ingesteld. De rechter houdt bij de vaststelling van het bedrag rekening met de draagkracht van betrokkene. Ook kan de mentor de noodzakelijke kosten die worden gemaakt voor het mentorschap in rekening brengen aan degene voor wie het mentorschap geldt.

5% van wat iemand in drie jaar tijd bij elkaar spaart, kan aardig oplopen. Verder praten we hier wel over een zeer ingrijpende zaak in iemands leven, daar mag die bewindvoerder of zijn hulpjes best enigzins rekening mee houden.
pi_32664017
quote:

[..]

Duh, zo komt iedereen in de schulden. Waar een rechter naar kijkt, is hoe het komt dat iemand meer uitgeeft dan er binnenkomt en dat is vaak niet de eigen schuld van de schuldenaar, zoals plotseling baanverlies, scheiding, ongeluk, etc etc
pi_32664030
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 21:40 schreef vent het volgende:

Maar eenmaal in de wsnp, kunnen ze dat niet meer en weten (de mensen die ik dan ken) het voor elkaar te boksen om zelfs dan mensen om hun heen te verzamelen die medelijden hebben en ze contant geld toeschuiven. Op een gegeven moment loopt het toeschuiven wat uit de hand en wordt het een "lening". Ik betaal je volgende maand terug..... (right)

Tuurlijk zijn er ook veel gevallen waarvan je kan zeggen, dat het écht niet de schuld is van de wsnp-er, maar het probleem is dat ze dat bijna allemaal zeggen en zelfs zelf zijn gaan denken.
Eenmaal in de WSNP is het ten strengste verboden nieuwe schulden aan te gaan.
  dinsdag 29 november 2005 @ 08:57:23 #128
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32664038
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 08:53 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Mhoa, dat valt toch wel mee?

Financiële vergoeding

De curator en bewindvoerder kunnen desgevraagd een vergoeding krijgen voor hun werkzaamheden.In ieder geval heeft men recht op de ‘wettelijke beloning’ van vijf procent van de netto-opbrengst (bijvoorbeeld rente of dividend en opbrengsten uit vruchtgebruik) van alles wat onder de curatele of het bewind valt. De rechter kan afhankelijk van de omstandigheden (omvang van het werk, relatie tot het familielid) een hogere vergoeding vaststellen. De rechter kan ook aan de mentor een vergoeding toekennen. Die vergoeding moet worden betaald door degene voor wie het mentorschap is ingesteld. De rechter houdt bij de vaststelling van het bedrag rekening met de draagkracht van betrokkene. Ook kan de mentor de noodzakelijke kosten die worden gemaakt voor het mentorschap in rekening brengen aan degene voor wie het mentorschap geldt.

5% van wat iemand in drie jaar tijd bij elkaar spaart, kan aardig oplopen. Verder praten we hier wel over een zeer ingrijpende zaak in iemands leven, daar mag die bewindvoerder of zijn hulpjes best enigzins rekening mee houden.
Dit gaat over bewindvoering bij mensen die niet handelingsbekwaam zijn, en niet over bewindvoerders voor schuldsanering.

Verder gaat de 5% puur over het vruchtgebruik (Rente etc. dus), en niet over het volledige bedrag.
  dinsdag 29 november 2005 @ 09:00:02 #129
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32664062
Uit mijn hoofd verdient een bewindvoerder niet zo heel veel. Ik meen iets van 40-60 euro per uur, waarbij er ook nog eens van wordt uitgegaan dat een bewindvoerder hooguit een paar uur per maand met een zaak bezig is. Een curator kan een hoger uurtarief in rekening brengen, en bovendien alle feitelijke uren declareren.
pi_32664129
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 08:57 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dit gaat over bewindvoering bij mensen die niet handelingsbekwaam zijn, en niet over bewindvoerders voor schuldsanering.

Verder gaat de 5% puur over het vruchtgebruik (Rente etc. dus), en niet over het volledige bedrag.
Ah, mijn fout
pi_32664139
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 09:00 schreef Alicey het volgende:
Uit mijn hoofd verdient een bewindvoerder niet zo heel veel. Ik meen iets van 40-60 euro per uur, waarbij er ook nog eens van wordt uitgegaan dat een bewindvoerder hooguit een paar uur per maand met een zaak bezig is. Een curator kan een hoger uurtarief in rekening brengen, en bovendien alle feitelijke uren declareren.
Mhoa, 40-60 euro per uur vind ik zeker niet weinig, zeker niet voor mensen die van 40-60 euro een week moeten leven
pi_32664631
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 08:50 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Je kan alleen in de WSNP terechtkomen als je niet door eigen schuld in de problemen bent geraakt. Jouw twijfels zijn dus onterecht.
"Eigen schuld" is een nogal ruim begrip.
Zelfs als iemand een onverantwoord bestedingspatroon heeft gehad en daardoor in de problemen is gekomen, kan de rechter bepalen dat de persoon gewoon in de wsnp kan.

Als ik de website van wsnp.rvr.org goed bestudeerd heb, staat er nergens een goede omschrijving van "eigen schuld".
Ik zoek een lekkere vent
  dinsdag 29 november 2005 @ 09:44:52 #133
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32664647
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 09:07 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Mhoa, 40-60 euro per uur vind ik zeker niet weinig, zeker niet voor mensen die van 40-60 euro een week moeten leven
Ik vind het vrij weinig, vooral omdat er vaak meer feitelijke uren worden gemaakt, en van het bedrag ook kantoorkosten etc. moeten worden betaald.
  dinsdag 29 november 2005 @ 09:46:40 #134
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32664682
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 09:43 schreef vent het volgende:

Als ik de website van wsnp.rvr.org goed bestudeerd heb, staat er nergens een goede omschrijving van "eigen schuld".
Ik denk dat het ook niet te definieren is. Iemand die er bewust op los leeft met de gedachte dat hij altijd nog in de WSNP kan kan iig rekenen op een afwijzing. Iemand die door criminele activiteiten schulden overhoudt hoeft ook niet te rekenen op toepassing vna de WSNP.

Je zou de rechtspraak kunnen volgen, daar zie je regelmatig grensgevallen voorbij komen.
pi_32664801
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 09:46 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik denk dat het ook niet te definieren is. Iemand die er bewust op los leeft met de gedachte dat hij altijd nog in de WSNP kan kan iig rekenen op een afwijzing. Iemand die door criminele activiteiten schulden overhoudt hoeft ook niet te rekenen op toepassing vna de WSNP.

Je zou de rechtspraak kunnen volgen, daar zie je regelmatig grensgevallen voorbij komen.
Het wordt inderdaad van geval op geval bekeken, maar het is inderdaad niet zo dat je er maar lekker op los kunt leven, met de gedachte dat je er na drie magere jaartjes vanaf zou zijn, zoals men hier suggereerd
pi_32664826
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 09:44 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik vind het vrij weinig, vooral omdat er vaak meer feitelijke uren worden gemaakt, en van het bedrag ook kantoorkosten etc. moeten worden betaald.
Dus? Zoals ik al zei, de mensen die dat moeten betalen, moeten een week leven van het bedrag dat ze aan 1 uurtje werk van zo'n bewindvoerder kwijt zijn en dan behartigd hij ook nog niet eens jouw belangen, maar de belangen van de crediteuren.
  dinsdag 29 november 2005 @ 10:00:13 #137
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32664889
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 09:56 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Dus? Zoals ik al zei, de mensen die dat moeten betalen, moeten een week leven van het bedrag dat ze aan 1 uurtje werk van zo'n bewindvoerder kwijt zijn en dan behartigd hij ook nog niet eens jouw belangen, maar de belangen van de crediteuren.
Een bewindvoerder behartigt ook de belangen van de saniet. Bij een faillissement is het anders, daar behartigt een curator puur de belangen van de schuldeisers.

In de praktijk wordt er vooral praktisch mee omgegaan.
pi_32664906
40-60 euro per uur lijkt misschien heel veel, maar ga maar na wat er voor gebeuren moet. Papierwerk, onderhandelen met de schuldeisers, reiskosten, portokosten, salaris, kantoorpand, belasting etc. etc. Volgens mij hou je dan niet veel over om een bedrijf/instantie draaiend te houden.
Ik denk niet dat het een regeling is, waar je kan gaan vingerwijzen naar de bewindvoerders.
Ik zoek een lekkere vent
pi_32666224
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 10:01 schreef vent het volgende:
40-60 euro per uur lijkt misschien heel veel, maar ga maar na wat er voor gebeuren moet. Papierwerk, onderhandelen met de schuldeisers, reiskosten, portokosten, salaris, kantoorpand, belasting etc. etc. Volgens mij hou je dan niet veel over om een bedrijf/instantie draaiend te houden.
Ik denk niet dat het een regeling is, waar je kan gaan vingerwijzen naar de bewindvoerders.
Met wat snuffelwerk kom ik erachter dat naast het normale uurloon, een bewindvoerder ook nog eens een speciale subsidie ontvangt:

Overzicht uurloon:
http://www.wsnp.rvr.org/download/Overzicht%20salarissen.pdf

Overzicht subsidies:
http://www.wsnp.rvr.org/download/Overzicht%20subsidies.pdf

En is er sprake van diverse onkostenvergoedingen, zoals reiskosten en exra vergoedingen voor bepaalde activiteiten:

http://www.wsnp.rvr.org/b(...)kken/Verg_Recofa.htm
http://www.wsnp.rvr.org/b(...)ken/aanpreiskost.htm

m.a.w. Ik heb nog steeds geen medelijden met bewindvoerders
pi_32670157
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 09:44 schreef Alicey het volgende:
Ik zag ergens staan dat de schuldenaar 45 euro per maand betaalt, en dat de overheid 1200 euro subsidie geeft.
  dinsdag 29 november 2005 @ 14:41:07 #141
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_32671417
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 09:43 schreef vent het volgende:
Het criterium is dan ook niet "eigen schuld", maar "niet te goeder trouw". Daar zit een subtiel verschil tussen.

Zojuist ben ik naar de rolzitting van insolventiezaken bij de rechtbank geweest, dus ik heb wat schuldsaneringsverzoeken voorbij zien komen. Ik moet zeggen dat de goeder trouw niet al te snel wordt aangenomen door de rechter. Hij stelt kritisch vragen aan de verzoeker over het ontstaan van de last en meestal wil hij meer informatie zien over het ontstaan van de schulden, zodat er eerst een nieuwe zitting wordt gepland.

Weet de verzoeker geen vertrouwen te wekken, dan krijgt hij geen WSNP, maar meestal een tijdje later faillissement.
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 11:04 schreef Vhiper het volgende:
m.a.w. Ik heb nog steeds geen medelijden met bewindvoerders
Het is echt niet veel, als je kijkt naar het gemiddelde uurloon van een advocaat of curator. Maar je hoeft ook geen medelijden te hebben; het gaat er meer om dat dit lage bedrag er mede de oorzaak van is dat de bewindvoerders veel zaken tegelijk behandelen. Dan krijg je dus schaalvergroting en regelingen waardoor de saniet maar één keer per week post op kan halen. En de vraag rijst hoeveel een bewindvoerder nu echt voor de saniet kan betekenen, wanneer hij meer dan 100 zaken onder zich heeft.
pi_32672450
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 14:41 schreef Pool het volgende:

Het is echt niet veel, als je kijkt naar het gemiddelde uurloon van een advocaat of curator. Maar je hoeft ook geen medelijden te hebben; het gaat er meer om dat dit lage bedrag er mede de oorzaak van is dat de bewindvoerders veel zaken tegelijk behandelen. Dan krijg je dus schaalvergroting en regelingen waardoor de saniet maar één keer per week post op kan halen. En de vraag rijst hoeveel een bewindvoerder nu echt voor de saniet kan betekenen, wanneer hij meer dan 100 zaken onder zich heeft.
m.a.w. omdat de bewindvoerder zoveel wil verdienen, moeten zijn klanten maar genoegen nemen met een wanprestatie van hem?

Ik begrijp waar je heen wilt, maar een bewindvoerder heeft een bepaalde procedure te volgen, welke door de rechter is opgelegd. In zoiets ingrijpends als een WSNP regeling verwacht je dan ook dat dat tot de letter wordt nageleefd, zodat zowel sanniet als crediteuren weet waar men aan toe is.
  dinsdag 29 november 2005 @ 15:41:36 #143
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_32673120
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:18 schreef Vhiper het volgende:

[..]

m.a.w. omdat de bewindvoerder zoveel wil verdienen, moeten zijn klanten maar genoegen nemen met een wanprestatie van hem?

Ik begrijp waar je heen wilt, maar een bewindvoerder heeft een bepaalde procedure te volgen, welke door de rechter is opgelegd. In zoiets ingrijpends als een WSNP regeling verwacht je dan ook dat dat tot de letter wordt nageleefd, zodat zowel sanniet als crediteuren weet waar men aan toe is.
De rechter van de rechtbank legt niet zoveel op, er wordt zowel door de wet als door de rechtbank vrij veel ruimte gelaten aan de praktijk van de bewindvoerder. Het toezicht wordt gehouden door een rechter-commissaris, echter......zijn er daar weer te weinig van om die toezichtstaak goed te kunnen uitvoeren. Vooral over dat toezicht is de laatste tijd veel discussie in de literatuur en ook bij de wetgever.

De rechter van wie ik laatst een gastcollege kreeg, vertelde wel dat zijn rechtbank een keer een gehele bewindvoerdersorganisatie van de lijst heeft geschrapt. Die had het te bont gemaakt en kreeg dus geen zaken meer toegewezen. Maar dit komt verder zelden voor.

En verder speelt de vergoeding natuurlijk wel een rol bij de kwaliteit die je als bewindvoerder kunt bieden. Er is een verschil tussen 'wanprestatie' en zaken die 'beter zouden kunnen'.
pi_32673218
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:41 schreef Pool het volgende:

[..]

De rechter van de rechtbank legt niet zoveel op, er wordt zowel door de wet als door de rechtbank vrij veel ruimte gelaten aan de praktijk van de bewindvoerder. Het toezicht wordt gehouden door een rechter-commissaris, echter......zijn er daar weer te weinig van om die toezichtstaak goed te kunnen uitvoeren. Vooral over dat toezicht is de laatste tijd veel discussie in de literatuur en ook bij de wetgever.

De rechter van wie ik laatst een gastcollege kreeg, vertelde wel dat zijn rechtbank een keer een gehele bewindvoerdersorganisatie van de lijst heeft geschrapt. Die had het te bont gemaakt en kreeg dus geen zaken meer toegewezen. Maar dit komt verder zelden voor.

En verder speelt de vergoeding natuurlijk wel een rol bij de kwaliteit die je als bewindvoerder kunt bieden. Er is een verschil tussen 'wanprestatie' en zaken die 'beter zouden kunnen'.
Ik neem aan dat die bewindvoerdersorganisatie die geschrapt is, niet geschrapt is vanwege "zaken die beter zouden kunnen"
  dinsdag 29 november 2005 @ 15:57:19 #145
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_32673468
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:45 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Ik neem aan dat die bewindvoerdersorganisatie die geschrapt is, niet geschrapt is vanwege "zaken die beter zouden kunnen"
Maar dat komt dus ook zelden voor.

De meeste kantoren zullen niet geschrapt worden, omdat óf hun wanprestaties niet aan het licht komen óf ze zich in het gebied ergens tussen 'wanprestatie' en 'prima' bevinden. En dan zijn er natuurlijk ook bewindvoerders die hun werk wel gewoon goed doen.
pi_32673528
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:57 schreef Pool het volgende:

[..]

Maar dat komt dus ook zelden voor.

De meeste kantoren zullen niet geschrapt worden, omdat óf hun wanprestaties niet aan het licht komen óf ze zich in het gebied ergens tussen 'wanprestatie' en 'prima' bevinden. En dan zijn er natuurlijk ook bewindvoerders die hun werk wel gewoon goed doen.
Uiteraard
pi_32677566
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 11:04 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Met wat snuffelwerk kom ik erachter dat naast het normale uurloon, een bewindvoerder ook nog eens een speciale subsidie ontvangt:
Een bewindvoerder heeft geen uurloon, maar t systeem werkt (zoals je dus gezien hebt) met vaste vergoedingen per maand ( dat zijn dus die bedragen die je daar ziet staan..). In gevallen waar echt veel uren zijn gemaakt kun je wel extra salaris aan de RC vragen.

Het probleem is dat voor het bedrag wat een bewindvoerder per maand krijgt er gewoon zoveel gebeuren moet, dat het echt erg weinig is. En natuurlijk verschilt dat wel per zaak. Maar wanneer een saniet constant aan de telefoon hangt, je continu brieven moet schrijven, vraag je je wel is af waarvoor je het nu doet.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks..
pi_32679288
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 09:07 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Daar hebben die mensen het zelf naar gemaakt.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_32689492
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 19:55 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Daar hebben die mensen het zelf naar gemaakt.

Hoe vaak moet het nog gezegd worden hier dat je niet door eigen schuld in de WSNP kan komen?
pi_32689512
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 18:47 schreef vandenderen het volgende:

[..]

Een bewindvoerder heeft geen uurloon, maar t systeem werkt (zoals je dus gezien hebt) met vaste vergoedingen per maand ( dat zijn dus die bedragen die je daar ziet staan..). In gevallen waar echt veel uren zijn gemaakt kun je wel extra salaris aan de RC vragen.

Het probleem is dat voor het bedrag wat een bewindvoerder per maand krijgt er gewoon zoveel gebeuren moet, dat het echt erg weinig is. En natuurlijk verschilt dat wel per zaak. Maar wanneer een saniet constant aan de telefoon hangt, je continu brieven moet schrijven, vraag je je wel is af waarvoor je het nu doet.
Gezien de bedragen die ze ervoor krijgen, mogen ze daar ook wel flink wat uren voor maken

Ik denk dat de sanieten het een stuk zwaarder hebben dan die bewindvoerders
  woensdag 30 november 2005 @ 08:57:32 #151
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32689523
quote:
Op woensdag 30 november 2005 08:55 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Hoe vaak moet het nog gezegd worden hier dat je niet door eigen schuld in de WSNP kan komen?
Ik denk net zo vaak als dat CMT oneliners tussendoor post die niet ter zake doen.
  woensdag 30 november 2005 @ 08:58:35 #152
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32689534
quote:
Op woensdag 30 november 2005 08:56 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Gezien de bedragen die ze ervoor krijgen, mogen ze daar ook wel flink wat uren voor maken

Ik denk dat de sanieten het een stuk zwaarder hebben dan die bewindvoerders
Natuurlijk hebben die het zwaarder, maar het is wel een feit dat bewindvoerders veel zaken zullen moeten aannemen om de baten tegen de kosten te laten opwegen.
pi_32691377
quote:
Op woensdag 30 november 2005 08:57 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik denk net zo vaak als dat CMT oneliners tussendoor post die niet ter zake doen.
  woensdag 30 november 2005 @ 11:01:14 #154
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_32691528
quote:

[..]

Hoe vaak moet het nog gezegd worden hier dat je niet het criterium 'eigen schuld', maar 'goeder trouw' moet gebruiken voor toelating in de WSNP?

Er komen volop mensen door hun eigen schuld in de WSNP. Ze hebben alleen niet bewust verkeerd gehandeld, wat niet uitsluit dat zij verkeerd hebben gehandeld.
pi_32691721
quote:
Op woensdag 30 november 2005 08:58 schreef Alicey het volgende:

[..]

Natuurlijk hebben die het zwaarder, maar het is wel een feit dat bewindvoerders veel zaken zullen moeten aannemen om de baten tegen de kosten te laten opwegen.
Heb ik niets op tegen, zolang dat niet ten koste gaat van de basistaken die een bewindvoerder dient uit te voeren, zoals bijvoorbeeld het op tijd doorsturen van rekeningen, zodat de sanniet niet weer schulden maakt en daardoor uit de WSNP gegooid kan worden, buiten zijn schuld om.
  woensdag 30 november 2005 @ 11:17:42 #156
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32691862
quote:
Op woensdag 30 november 2005 11:11 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Heb ik niets op tegen, zolang dat niet ten koste gaat van de basistaken die een bewindvoerder dient uit te voeren, zoals bijvoorbeeld het op tijd doorsturen van rekeningen, zodat de sanniet niet weer schulden maakt en daardoor uit de WSNP gegooid kan worden, buiten zijn schuld om.
Veel zaken op een hoop gooien zal hoe dan ook ten koste gaan van de kwaliteit. Post wordt voor zover ik begrijp doorgaans binnen 2 weken doorgestuurd. Daarna is er dan nog genoeg tijd om een rekening te betalen.
pi_32693068
quote:
Op woensdag 30 november 2005 11:17 schreef Alicey het volgende:

[..]

Veel zaken op een hoop gooien zal hoe dan ook ten koste gaan van de kwaliteit. Post wordt voor zover ik begrijp doorgaans binnen 2 weken doorgestuurd. Daarna is er dan nog genoeg tijd om een rekening te betalen.
Gezien de klachten die ik soms lees, gaat dat dus wel eens mis, net als andere zaken en daarmee vind ik dat sannieten heus het recht hebben te klagen over hun bewindvoerder als die de zaken niet netjes afhandelt en niet, zoals TS beweerde, maar moeten berusten in het gepruts, "omdat ze zelf de schulden hebben veroorzaakt"
  woensdag 30 november 2005 @ 16:10:50 #158
497 Maja
Ja denk!?!
pi_32699219
TS had het beter kunnen hebben over Schuldhulpverlening. WSNP-gevallen zijn veel extremer en hebben veelal andere grondslagen.

Zijn oordeel dat veel mensen een zootje maken van hun financien is natuurlijk wel terecht. Alles maar op de pof, omdat de buren ook een breedbeeld hebben en ome Jan ook 2x per jaar op vakantie gaat. Dan tot de conclusie komen dat ze het niet rond kunnen breien, maar niet met minder genoegen willen nemen. De Gemeentelijke Kredietbanken zullen honderden mensen terug sturen, met het verzoek eerst maar eens alle overbodige uitgaven stop te zetten.
pi_32701482
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 18:47 schreef vandenderen het volgende:

[..]

Mijn bewindvoerdster krijgt een 45 euro nog wat per maand van mijn inkomen om mijn belangen te behartigen. Ik moet zeggen, ze lost alles netjes op, en nogmaals, ik mag mezelf gelukkig prijzen met haar. Zij krijgt dingen gedaan die mij in mijn eente niet lukken.
Ik kan haar echt niet zien als iemand die stiekum mijn post doorzoekt om mij ergens op te pakken, ze is juist aangesteld om mijn rotzooi op te ruimen. Dat doet ze, en ik ben er blij mee.
  woensdag 30 november 2005 @ 18:16:01 #160
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32702957
quote:
Op woensdag 30 november 2005 16:10 schreef Maja het volgende:
TS had het beter kunnen hebben over Schuldhulpverlening. WSNP-gevallen zijn veel extremer en hebben veelal andere grondslagen.
Dat is niet altijd zo. Wanneer schuldhulpverlening faalt (Lees : 1 crediteur werkt tegen), dan kom je "automatisch" in de WSNP terecht.
pi_32704966
quote:

[..]

Nog heel vaak, want het is gewoon niet waar. Het wordt ook niet waar als je het maar blijft roepen.
pi_32707551
quote:
Op woensdag 30 november 2005 11:01 schreef Pool het volgende:

[..]

Hoe vaak moet het nog gezegd worden hier dat je niet het criterium 'eigen schuld', maar 'goeder trouw' moet gebruiken voor toelating in de WSNP?

Er komen volop mensen door hun eigen schuld in de WSNP. Ze hebben alleen niet bewust verkeerd gehandeld, wat niet uitsluit dat zij verkeerd hebben gehandeld.
Ja ja, je hebt gelijk

Feit blijft dat je de WSNP niet in komt als je duidelijk roekeloos met geld hebt zitten strooien, terwijl je had kunnen weten dat je dan diep in de shit terecht zou komen en daar doelde ik op
pi_32707572
quote:
Op woensdag 30 november 2005 17:21 schreef Nies het volgende:

[..]

Mijn bewindvoerdster krijgt een 45 euro nog wat per maand van mijn inkomen om mijn belangen te behartigen. Ik moet zeggen, ze lost alles netjes op, en nogmaals, ik mag mezelf gelukkig prijzen met haar. Zij krijgt dingen gedaan die mij in mijn eente niet lukken.
Ik kan haar echt niet zien als iemand die stiekum mijn post doorzoekt om mij ergens op te pakken, ze is juist aangesteld om mijn rotzooi op te ruimen. Dat doet ze, en ik ben er blij mee.
Als je je gewoon aan de regels houdt, dan zal je denk ik ook geen probleem met je bewindvoerder hebben. In de tijd dat ik bij een bewindvoerdersorganisatie zat heb ik ook letterlijk iemand in de kou laten staan omdat ze was afsneden van gas/water/licht. En daar was niks wat ik daar aan gedaan heb, puur omdat ze letterlijk alle regels van de WSNP aan haar laars lapte en ook uit de regeling was gezet. Aan de andere kant heb ik redelijk wat tijd gestoken in een dossier om te zorgen dat de saniet een bankrekening kon openen. Ze had de regeling inmiddels met schone lei verlaten (verkorte regeling ivm met handicap) en had derhalve gewoon recht op een bankrekening, het duurde alleen even om de bank daarvan te overtuigen. Toen dat gelukt was had ik mevrouw huilend aan de telefoon om me te bedanken, terwijl ik het gewoon mijn taak vond om dat te regelen.
pi_32707584
quote:
Op woensdag 30 november 2005 19:22 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Nog heel vaak, want het is gewoon niet waar. Het wordt ook niet waar als je het maar blijft roepen.
Je zit hier pure bullshit te roepen, het maakt je er niet geloofwaardiger op
pi_32707598
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:40 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Ja ja, je hebt gelijk

Feit blijft dat je de WSNP niet in komt als je duidelijk roekeloos met geld hebt zitten strooien, terwijl je had kunnen weten dat je dan diep in de shit terecht zou komen en daar doelde ik op
Je hebt roekeloos met geld strooien en je hebt onverantwoord omgaan met je geld....
pi_32707659
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:41 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Je zit hier pure bullshit te roepen, het maakt je er niet geloofwaardiger op
Hetgeen wat jij riep is/was pure bullshit. Gelukkig gaf je dat twee posts terug zelf ook al toe.
pi_32707682
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:40 schreef lost95 het volgende:

[..]

Als je je gewoon aan de regels houdt, dan zal je denk ik ook geen probleem met je bewindvoerder hebben. In de tijd dat ik bij een bewindvoerdersorganisatie zat heb ik ook letterlijk iemand in de kou laten staan omdat ze was afsneden van gas/water/licht. En daar was niks wat ik daar aan gedaan heb, puur omdat ze letterlijk alle regels van de WSNP aan haar laars lapte en ook uit de regeling was gezet. Aan de andere kant heb ik redelijk wat tijd gestoken in een dossier om te zorgen dat de saniet een bankrekening kon openen. Ze had de regeling inmiddels met schone lei verlaten (verkorte regeling ivm met handicap) en had derhalve gewoon recht op een bankrekening, het duurde alleen even om de bank daarvan te overtuigen. Toen dat gelukt was had ik mevrouw huilend aan de telefoon om me te bedanken, terwijl ik het gewoon mijn taak vond om dat te regelen.
Als ze uit de WSNP is gezet, ben je ook bewindvoerder af, dat ook als de WSNP is afgelopen, dus in beide gevallen zou ik zeggen, prima gehandeld, voor die laatste actie zelfs petje af, aangezien je dat niet eens verplicht was te doen!
pi_32707802
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:43 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Hetgeen wat jij riep is/was pure bullshit. Gelukkig gaf je dat twee posts terug zelf ook al toe.
Man, jij zit hier onzinnig te verkondigen dat het allemaal hun eigen schuld is als men in de WSNP terecht komt, dat is dus gewoon pertinent onwaar. Men kan niet opzettelijk in de WSNP terecht komen, omdat je dan niet ter goeder trouw hebt gehandeld.

En ik heb nergens gepost dat ik onzin verkondig, c.q. dat jij in deze gelijk zou hebben. Diverse mensen hebben hier al aangetoont dat de WSNP alleen voor mensen is die altijd ter goeder trouw hebben gehandeld en ter goeder trouw handelen is niet jezelf tot over je oren in de schulden steken, wetend dat je het nooit allemaal kan afbetalen
pi_32707927
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:47 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Man, jij zit hier onzinnig te verkondigen dat het allemaal hun eigen schuld is als men in de WSNP terecht komt, dat is dus gewoon pertinent onwaar. Men kan niet opzettelijk in de WSNP terecht komen, omdat je dan niet ter goeder trouw hebt gehandeld.

En ik heb nergens gepost dat ik onzin verkondig, c.q. dat jij in deze gelijk zou hebben. Diverse mensen hebben hier al aangetoont dat de WSNP alleen voor mensen is die altijd ter goeder trouw hebben gehandeld en ter goeder trouw handelen is niet jezelf tot over je oren in de schulden steken, wetend dat je het nooit allemaal kan afbetalen
Ik ken praktijkvoorbeelden van mensen die in zekere zin opzettelijk in de WSNP zijn gekomen. Daarnaast zijn er legio mensen die in de WSNP komen doordat ze onverantwoord met geld omgaan. Daar heeft niemand schuld aan, alleen degene die het geld heeft uitgegeven zelf. Ik heb zelfs voorbeelden van mensen die er met voorbedachte rade in zijn gegaan en voor zichzelf al een soort "appeltje voor de dorst" apart hebben gezet. Ok, ze nemen een zeker risico, maar dat kan goed uitpakken.

Sommige mensen steken zichzelf flink in de schulden omdat ze gewoon heel erg naïef met geld omgaan en het ene geld proberen te vullen met het andere. Ook voor dit soort mensen is er de WSNP.
pi_32708742
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:50 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Ik ken praktijkvoorbeelden van mensen die in zekere zin opzettelijk in de WSNP zijn gekomen. Daarnaast zijn er legio mensen die in de WSNP komen doordat ze onverantwoord met geld omgaan. Daar heeft niemand schuld aan, alleen degene die het geld heeft uitgegeven zelf. Ik heb zelfs voorbeelden van mensen die er met voorbedachte rade in zijn gegaan en voor zichzelf al een soort "appeltje voor de dorst" apart hebben gezet. Ok, ze nemen een zeker risico, maar dat kan goed uitpakken. [quote]

Dat zijn duidelijk fraudegevalletjes, niet het typische voorbeeld van de gemiddelde WSNP'er. Overigens kan de WSNP volgens mij ook na die drie jaar nog ingetrokken worden als blijkt dat men gedurende de WSNP geld achterover heeft gedrukt, c.q. opzettelijk buiten de boedelo heeft gelaten en moet dit geld alsnog betaald worden.

[quote]Sommige mensen steken zichzelf flink in de schulden omdat ze gewoon heel erg naïef met geld omgaan en het ene geld proberen te vullen met het andere. Ook voor dit soort mensen is er de WSNP.
En dat is dus niet waar. Als jij zo naief met je geld strooit, ben je niet ter goeder trouw bezig en zal een WSNP afgewezen worden en rest alleen faillisement.
pi_32708879
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:12 schreef Vhiper het volgende:

[..]

En dat is dus niet waar. Als jij zo naief met je geld strooit, ben je niet ter goeder trouw bezig en zal een WSNP afgewezen worden en rest alleen faillisement.
Ik heb het niet over naïef met geld strooien. Het gaat meer om mensen die wat naïef omgaan met hun geld. Ook die mensen komen in de WSNP terecht.

Onlangs ook een voorbeeld meegemaakt. Mensen die samen zo'n ¤ 1.700,00 per maand binnenkrijgen, maar wel voor ¤ 75.000,00 aan schuld hebben opgebouwd.
pi_32718199
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:16 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Ik heb het niet over naïef met geld strooien. Het gaat meer om mensen die wat naïef omgaan met hun geld. Ook die mensen komen in de WSNP terecht.

Onlangs ook een voorbeeld meegemaakt. Mensen die samen zo'n ¤ 1.700,00 per maand binnenkrijgen, maar wel voor ¤ 75.000,00 aan schuld hebben opgebouwd.
Knap dat je met een inkomen van 1700 per maand een krediet van 75.000 euro weet op te bouwen. Dan hebben een aantal kredietmaatschappijen aardig zitten slapen.

Verder kan ik dit niet echt "wat naïef" noemen, maar ken ik de verdere omstandigheden van jouw voorbeeld niet om daar over te kunnen oordelen.
pi_32745262
quote:
Op donderdag 1 december 2005 06:46 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Knap dat je met een inkomen van 1700 per maand een krediet van 75.000 euro weet op te bouwen. Dan hebben een aantal kredietmaatschappijen aardig zitten slapen.

Verder kan ik dit niet echt "wat naïef" noemen, maar ken ik de verdere omstandigheden van jouw voorbeeld niet om daar over te kunnen oordelen.
Ach, ik denk dat als iemand het erom doet dat misschien wel allemaal op dezelfde dag heeft aangevraagd geen idee hoe snel zoiets bij het BKR en andere bedrijven geregistreerd wordt eigenlijk.
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_32746698
Niet alle schulden worden bij het BKR geregistreerd natuurlijk. Ook kun je er mee te maken hebben dat bepaalde schulden niet in z'n geheel zijn afgelost, waardoor er een restantschuld zal ontstaan. Het is niet zo dat elke schuld die in de WSNP opduikt ook gemeld staat in het BKR.
  vrijdag 2 december 2005 @ 07:40:57 #175
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32747071
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 01:26 schreef Vava het volgende:

[..]

Ach, ik denk dat als iemand het erom doet dat misschien wel allemaal op dezelfde dag heeft aangevraagd geen idee hoe snel zoiets bij het BKR en andere bedrijven geregistreerd wordt eigenlijk.
Volgens mij werkt het BKR-systeem real-time, en wordt ook nog voordat het geld daadwerkelijk wordt overgemaakt nog even een keertje een toets gedaan.
  vrijdag 2 december 2005 @ 07:41:47 #176
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32747079
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 03:36 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Niet alle schulden worden bij het BKR geregistreerd natuurlijk. Ook kun je er mee te maken hebben dat bepaalde schulden niet in z'n geheel zijn afgelost, waardoor er een restantschuld zal ontstaan. Het is niet zo dat elke schuld die in de WSNP opduikt ook gemeld staat in het BKR.
Ook waar. Veel schulden zijn bij verhuurders, energiebedrijven, telefoonmaatschappijen, etc., die vrijwel geen van allen bij het BKR registreren.
pi_32750366
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 01:26 schreef Vava het volgende:

[..]

Als het allemaal op dezelfde dag zou worden aangevraagd, is er dus duidelijk sprake van kwade opzet en krijgt men geen WSNP.
pi_32750394
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 03:36 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Klopt, maar 75.000 euro?! Dan moet je wel wat meer doen dan een maandje of drie de huur niet betalen
pi_32773693
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 07:40 schreef Alicey het volgende:

[..]

Volgens mij werkt het BKR-systeem real-time, en wordt ook nog voordat het geld daadwerkelijk wordt overgemaakt nog even een keertje een toets gedaan.
Klopt inderdaad, maar in principe kun je wel de boel flessen denk ik. Overigens is er dan duidelijk sprake van kwade opzet.
pi_32773713
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 11:28 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Klopt, maar 75.000 euro?! Dan moet je wel wat meer doen dan een maandje of drie de huur niet betalen
Vaak zijn er 20 a 25 schuldeisers. De energiemaatschappij, de bank waar men rood staat, primeline, de Wehkamp, een achterstand op de hypotheek, een aannemer die niet betaald is, etc...

Er zijn ook mensen die de WSNP ingaan met een redelijk schoon BKR zelfs...
  zaterdag 3 december 2005 @ 10:24:04 #181
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32775379
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 03:39 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Klopt inderdaad, maar in principe kun je wel de boel flessen denk ik. Overigens is er dan duidelijk sprake van kwade opzet.
Het systeem is inderdaad niet waterdicht. Bij het oversluiten van een krediet heb ik wel eens gehad dat een bank weigerde het krediet te blokkeren en een saldo-verklaring te geven, waarop de nieuwe bank besloot het oude krediet in te lossen zonder die verklaring. In theorie had ik het dus dubbel op kunnen nemen, al was dat waarschijnlijk wel vrij snel boven tafel gekomen.
pi_32796468
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 11:27 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Als het allemaal op dezelfde dag zou worden aangevraagd, is er dus duidelijk sprake van kwade opzet en krijgt men geen WSNP.
Dan kan het nog onder dwang gedaan zijn, iemand die bedreigd is bijvoorbeeld en dus daarom al die leningen afsluit. Dus niet direct kwade opzet. Hoe wordt dat gecontroleerd dan?
Let's plant a tree
  zondag 4 december 2005 @ 00:44:13 #183
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_32796802
quote:
Op zondag 4 december 2005 00:27 schreef Vava het volgende:

[..]

Dan kan het nog onder dwang gedaan zijn, iemand die bedreigd is bijvoorbeeld en dus daarom al die leningen afsluit. Dus niet direct kwade opzet. Hoe wordt dat gecontroleerd dan?
Door het verhaal van de schuldenaar aan te horen. Er is ook een kwestie geweest van iemand die in de problemen is gekomen doordat hij een bedrag waarvan hij wist dat hij het niet af kon lossen had opgenomen om wat omkoop-acties te verrichten waardoor een familielid in het buitenland de doodstraf kon ontlopen. De rechtbank wees in eerste aanleg het WSNP-verzoek af. Het gerechtshof wees in hoger beroep WSNP toe.
pi_32799095
quote:
Op zondag 4 december 2005 00:27 schreef Vava het volgende:

[..]

Als iets onder dwang gedaan is, dan kan een schuldenaar dat wellicht aantonen. Iemand moet toch een verklaring geven over het ontstaan van de schulden.
pi_32828318
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 03:41 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Vaak zijn er 20 a 25 schuldeisers. De energiemaatschappij, de bank waar men rood staat, primeline, de Wehkamp, een achterstand op de hypotheek, een aannemer die niet betaald is, etc...

Er zijn ook mensen die de WSNP ingaan met een redelijk schoon BKR zelfs...
Primelineschulden, bankschulden en hogere wehkampschulden worden allemaal genoteerd bij het BKR, betalingsachterstanden ook en een beetje aannemer controleert van te voren of zijn klant kredietwaardig is en zeker met een grotere opdracht moet men vaak een flink bedrag vooruit betalen. Voor een hypotheek is er altijd een onderpand, dus die is al zodanig afgedekt, dat dat nooit voor problematische schulden kan zorgen.

75.000 euro schuld opbouwen zonder enig onderpand op een salaris van 1700 euro is gewoon knap
pi_32831961
quote:
Op maandag 5 december 2005 09:42 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Primelineschulden, bankschulden en hogere wehkampschulden worden allemaal genoteerd bij het BKR, betalingsachterstanden ook en een beetje aannemer controleert van te voren of zijn klant kredietwaardig is en zeker met een grotere opdracht moet men vaak een flink bedrag vooruit betalen. Voor een hypotheek is er altijd een onderpand, dus die is al zodanig afgedekt, dat dat nooit voor problematische schulden kan zorgen.

75.000 euro schuld opbouwen zonder enig onderpand op een salaris van 1700 euro is gewoon knap
Ik noemde ook andere zaken zoals bijvoorbeeld de energiemaatschappij, 'n aannemer, een telefoonmaatschappij, een internetabonnement, een studieschuld, de leesmap... allemaal zaken die niet in het BKR worden vermeld.

Een hypotheek kan nooit voor problematische schulden zorgen? Ik neem aan dat je dit niet serieus meent. Zeker met de huidige supertop-hypotheken neemt het aantal verkopen met restantschuld toe. Mensen halen niet de supertop-hypotheek eruit bij de verkoop van het huis. Soms is bij aankoop van het huis en afsluiting van de hypotheek de taxatie ook wat omhooggeschroefd, zodat er meer geleend kon worden.

Het aantal executieverkopen neemt ook nog steeds toe trouwens. Daar is ook altijd sprake van een restantschuld aangezien je met een executieverkoop in je handjes mag klappen met 80% van de executiewaarde als opbrengst...
pi_32832048
TRV
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_32834656
quote:
Op maandag 5 december 2005 12:38 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Ik noemde ook andere zaken zoals bijvoorbeeld de energiemaatschappij, 'n aannemer, een telefoonmaatschappij, een internetabonnement, een studieschuld, de leesmap... allemaal zaken die niet in het BKR worden vermeld.
Zoals ik met betrekking tot een aannemer al zei: Ik mag hopen dat die controleert of zijn afnemer kredietwaardig is of een flinke vooruitbetaling verlangt, zeker bij een grote opdracht. Bij een energiemaatschappij sluiten ze je na drie maandjes niet betalen ook af, dus daar wordt de schade ook beperkt, een internetabonnement en een leesmap kan je opzeggen, derhalve is ook hier een grote schuld onmogelijk zonder opzet en voor een studieschuld kent de IB groep zeer gunstige voorwaarden, zoals het tijdelijk kunnen onderbreken van de aflossingen als je de draagkracht er niet voor hebt e.d.

Het blijft knap 75.000 euro schuld te maken met een inkomen van 1700 euro per maand.
quote:
Een hypotheek kan nooit voor problematische schulden zorgen? Ik neem aan dat je dit niet serieus meent. Zeker met de huidige supertop-hypotheken neemt het aantal verkopen met restantschuld toe. Mensen halen niet de supertop-hypotheek eruit bij de verkoop van het huis. Soms is bij aankoop van het huis en afsluiting van de hypotheek de taxatie ook wat omhooggeschroefd, zodat er meer geleend kon worden.
De meeste mensen, zeker met de top hypotheken en lagere inkomens, zullen NHG hebben afgesloten, wat het risico op restschuld tot nihil reduceert, voor de rest komt het met de nog steeds stijgende huizenprijzen weinig voor dat men meer restschuld heeft dan hoogstens de k.k. als men gewoon op tijd de boel heeft verkocht. Bij de lui die een tophypotheek afsluiten en er vervolgens achterkomen dat ze de aflossing niet kunnen betalen, mag je je serieus afvragen of ze samen met de hypotheekverstrekker diep hebben zitten slapen. Wat mij betreft kom je de WSNP dan ook niet in als je in de schulden bent geraakt door een extreem onverantwoorde hypotheek.
quote:
Het aantal executieverkopen neemt ook nog steeds toe trouwens. Daar is ook altijd sprake van een restantschuld aangezien je met een executieverkoop in je handjes mag klappen met 80% van de executiewaarde als opbrengst...
1505 van dergelijke verkopen in 2004, op een totaal woningbestand van ruim 3 miljoen, mhoa, vind het reuze meevallen.
pi_32841966
Beste Vhiper,
Wat denk jij dan dat de oorzaak is van particulieren die in de WSNP komen buiten hun schuld?
Het zou kunnen zijn dat zo'n persoon is opgelicht. Maar dan zou je het geld terug kunnen eisen van degene die je heeft opgelicht. Goed, dan is die persoon niet te plukken of helemaal niet et achterhalen, dan is het einde verhaal.
Maar ik geloof niet dat een groot deel van de WSNP-ers dat is overkomen. Mensen hebben zelf ook nog de plicht om zichzelf goed te informeren voordat ze ergens mee in zee gaan.
Misschien zagen ze het grote geld en gokten mis.

Over de ondernemers zal ik het dan even niet hebben.
pi_32853954
quote:
Op maandag 5 december 2005 14:13 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Zoals ik met betrekking tot een aannemer al zei: Ik mag hopen dat die controleert of zijn afnemer kredietwaardig is of een flinke vooruitbetaling verlangt, zeker bij een grote opdracht. Bij een energiemaatschappij sluiten ze je na drie maandjes niet betalen ook af, dus daar wordt de schade ook beperkt, een internetabonnement en een leesmap kan je opzeggen, derhalve is ook hier een grote schuld onmogelijk zonder opzet en voor een studieschuld kent de IB groep zeer gunstige voorwaarden, zoals het tijdelijk kunnen onderbreken van de aflossingen als je de draagkracht er niet voor hebt e.d.
Erg naïef, het is best mogelijk om zonder opzet, maar wel met onverantwoordelijk omgaan met kopen op de pof en het beschikbare budget, een schuld te genereren. Al die beetjes bij elkaar plus wat kredieten leveren vaak een schuld op waar mensen niet of nauwelijks nog uit komen, zeker niet als mensen het ene gat met het andere gat willen vullen.
quote:
Het blijft knap 75.000 euro schuld te maken met een inkomen van 1700 euro per maand.
[..]
Het is zeker niet onmogelijk.
quote:
De meeste mensen, zeker met de top hypotheken en lagere inkomens, zullen NHG hebben afgesloten, wat het risico op restschuld tot nihil reduceert, voor de rest komt het met de nog steeds stijgende huizenprijzen weinig voor dat men meer restschuld heeft dan hoogstens de k.k. als men gewoon op tijd de boel heeft verkocht. Bij de lui die een tophypotheek afsluiten en er vervolgens achterkomen dat ze de aflossing niet kunnen betalen, mag je je serieus afvragen of ze samen met de hypotheekverstrekker diep hebben zitten slapen. Wat mij betreft kom je de WSNP dan ook niet in als je in de schulden bent geraakt door een extreem onverantwoorde hypotheek.
[..]
NHG heeft ook bepaalde voorwaarden, boven een bepaald bedrag kun je niet eens een hypotheek met NHG sluiten. Verder komt het geregeld voor dat mensen hun huis met verlies moeten verkopen en wel met wat meer verlies dan de k.k. Sommige mensen zien samen met hun intermediair en taxateur bij het afsluiten van de hypotheek het allemaal net wat te zonnig in. Dat de meeste mensen een hypotheek met NHG sluiten is ook niet waar, het aantal stijgt wel: http://www.rtl.nl/(/finan(...)_mei/28-meer_nhg.xml Overigens zijn er voor het NHG vaak tal van redenen om niet het volledige tekort uit te keren aan de geldverstrekker. Daarnaast levert het uitkering aan de geldverstrekker een vordering op de hypotheekgever op. Deze vordering gaat NHG op deze persoon/personen verhalen.
quote:
1505 van dergelijke verkopen in 2004, op een totaal woningbestand van ruim 3 miljoen, mhoa, vind het reuze meevallen.
Het aantal neemt nog steeds fors toe. Zonder uitzondering levert het allemaal flinke restantschulden op. In 2005 zal het aantal gedwongen verkopen verdubbelen bijvoorbeeld: http://www.absoluutdebest(...)me-gedwongen-verkoop
pi_32855142
quote:
Op maandag 5 december 2005 18:49 schreef Dirkh het volgende:
Beste Vhiper,
Wat denk jij dan dat de oorzaak is van particulieren die in de WSNP komen buiten hun schuld?
Het zou kunnen zijn dat zo'n persoon is opgelicht. Maar dan zou je het geld terug kunnen eisen van degene die je heeft opgelicht. Goed, dan is die persoon niet te plukken of helemaal niet et achterhalen, dan is het einde verhaal.
Maar ik geloof niet dat een groot deel van de WSNP-ers dat is overkomen. Mensen hebben zelf ook nog de plicht om zichzelf goed te informeren voordat ze ergens mee in zee gaan.
Misschien zagen ze het grote geld en gokten mis.

Over de ondernemers zal ik het dan even niet hebben.
De helft van de mensen in de WSNP zijn daarin gekomen door, inderdaad, een slechtlopende zaak (Ondernemers), andere oorzaken zijn bijvoorbeeld een scheiding, verlies van baan, arbeidsongeschiktheid door een ongeluk, ziekte, etc etc
pi_32855270
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 03:16 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Erg naïef, het is best mogelijk om zonder opzet, maar wel met onverantwoordelijk omgaan met kopen op de pof en het beschikbare budget, een schuld te genereren. Al die beetjes bij elkaar plus wat kredieten leveren vaak een schuld op waar mensen niet of nauwelijks nog uit komen, zeker niet als mensen het ene gat met het andere gat willen vullen.

Het is zeker niet onmogelijk.
Ik zei dat het knap was als je een schuld van 75.000 euro op een salaris van 1.700 euro weet te realiseren, niet dat het onmogelijk was. Het voor elkaar krijgen door middel van puur alleen naïef met je geld omgaan, acht ik wel vrijwel onmogelijk.
quote:
NHG heeft ook bepaalde voorwaarden, boven een bepaald bedrag kun je niet eens een hypotheek met NHG sluiten. Verder komt het geregeld voor dat mensen hun huis met verlies moeten verkopen en wel met wat meer verlies dan de k.k. Sommige mensen zien samen met hun intermediair en taxateur bij het afsluiten van de hypotheek het allemaal net wat te zonnig in. Dat de meeste mensen een hypotheek met NHG sluiten is ook niet waar, het aantal stijgt wel: http://www.rtl.nl/(/finan(...)_mei/28-meer_nhg.xml Overigens zijn er voor het NHG vaak tal van redenen om niet het volledige tekort uit te keren aan de geldverstrekker. Daarnaast levert het uitkering aan de geldverstrekker een vordering op de hypotheekgever op. Deze vordering gaat NHG op deze persoon/personen verhalen.
Als je een huis kunt kopen zonder NHG omdat het boven de grens uitkomt, is de kans dat je in financiële problemen komt al een flink stuk kleiner. Het aantal verkopen met verlies is minimaal, hoogstens een paar honderd. Een taxateur die onrealistisch hoog taxeert, zou ik hier zeker op aanspreken, hij flest de boel immers en stelt jou en de bank voor niet gewenste risico's.

Het bedrag wat de NHG uitkeert, hoeft niet te worden terugbetaald als de hypotheekgever ter goeder trouw is geweest. Is die niet te goeder trouw geweest, mag je er donder op zeggen dat ook WSNP geweigert wordt.
quote:
Het aantal neemt nog steeds fors toe. Zonder uitzondering levert het allemaal flinke restantschulden op. In 2005 zal het aantal gedwongen verkopen verdubbelen bijvoorbeeld: http://www.absoluutdebest(...)me-gedwongen-verkoop
Nog steeds een flutaantal in vergelijking tot de totale woningmarkt en een gering aantal wat daarvan in de WSNP terecht komt.
pi_32881886
De kans dat je in financiële problemen komt bij een huis dat gekocht is voor een prijs boven de NHG-grens is niet per definitie kleiner. Mensen lenen vaak toch maximaal en dan hoeft er maar wat te gebeuren of de betalingen verlopen een stuk moeizamer of blijven uit.

Een taxateur die knoeit met taxaties wordt daar ook wel op aangesproken, eventueel komt hij zelfs op een zwarte lijst terecht. Helaas kun je al met al weinig doen tegen dit soort knoeierds. Ik ben weleens bij een gesprek geweest met een taxateur die een taxatie had gemaakt voor 'n pand en uit dat gesprek bleek dat hij niet eens in het pand was geweest. Er klopte niets van zijn taxatie, toch konden we hem (helaas) weinig maken.

Het aantal verkopen met verlies neemt flink toe. Erg makkelijk is het NHG overigens niet met uitkeren. Men heeft een hele checklist met van allerlei voorwaarden waar aan voldaan moet zijn door geldverstrekker en geldnemer, voldoet men niet aan bepaalde voorwaarden dan wordt er zonder pardon gekort op het uit te keren bedrag.

In vergelijking met de totale woningmarkt is het niet veel, maar het aantal executie-verkopen is wel aan het verdubbelen. Bedenk ook dat een executie-verkoop het uiterste middel is wat een bank kan toepassen.
pi_32883032
quote:
Op woensdag 7 december 2005 03:40 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
De kans dat je in financiële problemen komt bij een huis dat gekocht is voor een prijs boven de NHG-grens is niet per definitie kleiner. Mensen lenen vaak toch maximaal en dan hoeft er maar wat te gebeuren of de betalingen verlopen een stuk moeizamer of blijven uit.

Een taxateur die knoeit met taxaties wordt daar ook wel op aangesproken, eventueel komt hij zelfs op een zwarte lijst terecht. Helaas kun je al met al weinig doen tegen dit soort knoeierds. Ik ben weleens bij een gesprek geweest met een taxateur die een taxatie had gemaakt voor 'n pand en uit dat gesprek bleek dat hij niet eens in het pand was geweest. Er klopte niets van zijn taxatie, toch konden we hem (helaas) weinig maken.

Het aantal verkopen met verlies neemt flink toe. Erg makkelijk is het NHG overigens niet met uitkeren. Men heeft een hele checklist met van allerlei voorwaarden waar aan voldaan moet zijn door geldverstrekker en geldnemer, voldoet men niet aan bepaalde voorwaarden dan wordt er zonder pardon gekort op het uit te keren bedrag.

In vergelijking met de totale woningmarkt is het niet veel, maar het aantal executie-verkopen is wel aan het verdubbelen. Bedenk ook dat een executie-verkoop het uiterste middel is wat een bank kan toepassen.
Allemaal leuk en aardig, maar als er ook maar "dat" gebeurt, is dan wel vaak iets wat gebeurt buiten de schuld van de betreffende personen om en dat een bank dan kan fluiten naar (een deel van) z'n centen omdat men in de WSNP beland, is wat mij betreft dan gewoon ondernemersrisico. De bank is zelf akkoord gegaan met het verstrekken van een dergelijke risicovolle hypothecaire lening.
pi_32925257
Klant blijft verantwoordelijk voor het nakomen van de verplichtingen. Natuurlijk is er sprake van voorzieningenbeheer bij banken, maar in beginsel dient elke klant zijn verplichtingen in zijn geheel na te komen natuurlijk.

Uiteindelijk is het de klant die zijn krabbel heeft gezet onder een risicovolle (hypothecaire) lening.
pi_36448143
wat is het adres van WSNP?
  dinsdag 28 maart 2006 @ 23:13:59 #197
103012 Nies
Die hekse
pi_36449967
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 22:16 schreef TheOneAndOnly het volgende:
Huh
Website adres met info?
Of zoek je adressen van Gemeenlijke Kredietbanken?
Bewindvoerders?
Uitspraken?
pi_36450297
quote:
Wat bedoel je precies?
Let's plant a tree
  woensdag 29 maart 2006 @ 10:17:08 #199
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_36456189
quote:
http://www.wsnp.rvr.org is een website met informatie over de WSNP. Ik weet niet of dat is wat je bedoelt?
pi_36544147
Ik zou dan eerst eens naar 'n Gemeentelijke Kredietbank gaan, die zijn er wel in de meeste grote steden.
  zondag 25 mei 2008 @ 17:52:04 #201
107521 Furia
snoopy weer
pi_58902460
Even een kickje in dit buitengewoon interessante topic: zit hier toevallig ook nog een expert (ervaring als 'deelnemer' of van de andere kant) die mee wil werken aan een artikel over de WSNP?
  zondag 25 mei 2008 @ 18:22:30 #202
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_58903014
quote:
Op zondag 25 mei 2008 17:52 schreef Furia het volgende:
Even een kickje in dit buitengewoon interessante topic: zit hier toevallig ook nog een expert (ervaring als 'deelnemer' of van de andere kant) die mee wil werken aan een artikel over de WSNP?
Waar moet het artikel precies over gaan, waar wordt het gepubliceerd, wat voor insteek krijgt het en waarvoor heb je medewerking nodig?
  zondag 25 mei 2008 @ 18:37:09 #203
107521 Furia
snoopy weer
pi_58903255
quote:
Op zondag 25 mei 2008 18:22 schreef Alicey het volgende:

[..]

Waar moet het artikel precies over gaan, waar wordt het gepubliceerd, wat voor insteek krijgt het en waarvoor heb je medewerking nodig?
Online, hoe kom je in (en uit) de WSNP, medewerking: een (paar) quotes/tips van experts (beide kanten) zou prachtig zijn!
  zondag 25 mei 2008 @ 20:18:40 #204
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_58905197
Ah, op zo'n manier. Post je wel een linkje als je het af hebt?
  zondag 25 mei 2008 @ 21:31:43 #205
107521 Furia
snoopy weer
pi_58906634
quote:
Op zondag 25 mei 2008 20:18 schreef Alicey het volgende:
Ah, op zo'n manier. Post je wel een linkje als je het af hebt?
Natuurlijk!
pi_58906813
quote:
Op zondag 25 mei 2008 17:52 schreef Furia het volgende:
waarvoor wil je een artikel schrijven ??
Ik ben een zgn. ervaringsdeskundige heb 3 jaar is deze regeling gezeten. Voortvloeiend uit zakelijke schulden.
hoor het wel of je meer wil weten.
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
  zondag 25 mei 2008 @ 23:07:58 #207
107521 Furia
snoopy weer
pi_58908959
quote:
Op zondag 25 mei 2008 21:40 schreef bonootje het volgende:

[..]

waarvoor wil je een artikel schrijven ??
Ik ben een zgn. ervaringsdeskundige heb 3 jaar is deze regeling gezeten. Voortvloeiend uit zakelijke schulden.
hoor het wel of je meer wil weten.
Super! Ik heb je even een PM gestuurd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')