Vertel eens exact waar ik verkeerd zit met mijn voorbeeld?quote:Op zaterdag 19 november 2005 12:32 schreef wqlf het volgende:
[..]
als je niet weet waar je over praat wees dan gewoon stil.
waar zit je wel goed in je voorbeeld?quote:Op zaterdag 19 november 2005 12:34 schreef vent het volgende:
[..]
Vertel eens exact waar ik verkeerd zit met mijn voorbeeld?
Dat is helemaal afhankelijk van zijn inkomen / schuld totaal maar in de doorsnee is het 50,- pwquote:Op zaterdag 19 november 2005 12:46 schreef wqlf het volgende:
[..]
WSNP-er week of maand geld.(+/- 70 p w voor een gezin met 2 kinderen)
voor zover ik weet dan![]()
denk dat de samenstelling van het gezin ook wel een rol zal spelen.quote:Op zaterdag 19 november 2005 12:50 schreef GalaxyMan het volgende:
[..]
Dat is helemaal afhankelijk van zijn inkomen / schuld totaal maar in de doorsnee is het 50,- pw
beslagvrije voet is 1120 p/m alles wat daar boven gaat is voor schuldeisers en na aftrek van alle vaste lasten ( van die 1120 ) dat wat dan overblijft is je leef / kleed/ kado /dagtripje / geld voor hele gezin
Je vergist je, je krijgt geen zakgeld. De vaste lasten moet je zelf betalen van het geld wat door de bewindvoerder wordt overgemaakt.quote:Op zaterdag 19 november 2005 12:46 schreef wqlf het volgende:
[..]
waar zit je wel goed in je voorbeeld?
800 euro p m overhouden???
in een situatie met een beheerder worden alle vaste lasten door deze m/vr betaalt en krijgt de
WSNP-er week of maand geld.(+/- 70 p w voor een gezin met 2 kinderen)
voor zover ik weet dan![]()
quote:
quote:Op zaterdag 19 november 2005 12:32 schreef wqlf het volgende:
[..]
als je niet weet waar je over praat wees dan gewoon stil.
Jij vindt dus dat wsnp-ers alle recht hebben om te klagen? Vertel, is het werkelijk zo moeilijk?quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:21 schreef 2QT2BSTR8 het volgende:
Uit het " voor zo ver ik weet" blijkt dus dat jij er maar weinig van af weet en toch denkt te kunnen oordelen.
Zorg eerst dat je alles te weten komt over hoe het precies werkt.
En de reden dat mensen hier in terecht komen, is zeer verschillend.
Jouw topic is gewoon dom en aanmatigend en zegt veel over jouw, meer niet.
lees even terug, is mijn topic niet .quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:21 schreef 2QT2BSTR8 het volgende:
Uit het " voor zo ver ik weet" blijkt dus dat jij er maar weinig van af weet en toch denkt te kunnen oordelen.
Quote hij jou dan?quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:31 schreef wqlf het volgende:
[..]
lees even terug, is mijn topic niet .
en mijn mening is ook anders dan topic starter.
moeilijk lezen he
.
leuke dingen doen, vakantie?quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:26 schreef vent het volgende:
Maar goed, ze ontvangen geld. Alle vaste lasten zijn gedekt, of dat nou door de bewindvoerder of de wsnp-er zelf betaald wordt is niet eens belangrijk. Dat is al meer dan voorheen, want toen lukte ze het niet.
Dan nog krijgen ze geld om leuke dingen mee te doen, en nee, dat hoeft geen vetpot te zijn. Voor die tijd hadden ze geen eens geld om op vakantie te gaan, omdat ze met een klantenkaart bij een reisburo geen vakantie naar een ver land kunnen afrekenen.
Ze krijgen meer dan waar ze in werkelijkheid recht op hebben, de schulden die ze zelf gemaakt hebben, wordt gedeeltelijk afgelost en de rest wordt kwijtgescholden.
Lekker boodschappen doen zo.
wie moet er nou niet zeuren?quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:37 schreef PsyCha het volgende:
Ze moeten niet zeuren, want is het niet zo dat ze na een paar jaar een schone lei kunnen krijgen.
De wsnp-ersquote:Op zaterdag 19 november 2005 13:40 schreef BoukeF het volgende:
[..]
wie moet er nou niet zeuren?
de critische topic mensen of de msnp-ers?
Ik quote even uit een stukje weblog van een wsnp-er, let op en huiver.quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:35 schreef wqlf het volgende:
[..]
leuke dingen doen, vakantie?
van 50 euro p w?
quote:Het is me wat. Deze maand kreeg ik 1.509,32 euro overgemaakt. En hoewel Schuldige heus wel weet dat veel mensen een lager inkomen hebben, vind ik het toch niet genoeg. In mijn situatie mag ik dat, geloof ik, wel zeggen. De laatste keer dat het minder was, was in februari.
De bezoeker die hier wat vaker komt weet dat het bedrag onderaan mijn loonstrookje elke maand anders is. Deze keer kon ik vanwege mijn vakantie veel minder onregelmatige uren werken dan normaal. En dat ziet Schuldige meteen terug. Volgende maand beter, zullen we maar (weer) zeggen.
als schuldige nou eens niet op vakantie ging?quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:43 schreef vent het volgende:
[..]
Ik quote even uit een stukje weblog van een wsnp-er, let op en huiver.
[..]
In de meeste gevallen is het inderdaad drie jaar en dan zijn ze overal van af.quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:37 schreef PsyCha het volgende:
Ze moeten niet zeuren, want is het niet zo dat ze na een paar jaar een schone lei kunnen krijgen.
ik geloof ook idd dat je niet helemaal weet waar je allemaal over hebt(het lijkt me dan ook verstandig om jezelf eerst wat meer in de materie te verdiepen ipv je mening op 1 geval te vormen). Er is namelijk een wezelijk verschil tussen het ontstaan van verschillende soorten schulden en de omgang er mee door de staat.quote:Op zaterdag 19 november 2005 12:34 schreef vent het volgende:
[..]
Vertel eens exact waar ik verkeerd zit met mijn voorbeeld?
Wat is precies de reden dat hij meent dat hij daarover mag klagen?quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:43 schreef vent het volgende:
[..]
[..]
een WSNP-er met 1500 netto in de maand over na schuld betaling??quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:43 schreef vent het volgende:
[..]
[..]
ik wens je veel s6 toe en hoop dat je over anderhalf jaar weer een beetje toekomst voor jezelf en je gezin kunt opbouwen.quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:58 schreef bonootje het volgende:
[..]
Wij zitten nu ruim anderhalf jaar in de WSNP en moet nu nog bijna dezelfde anderhalf jaar door. En laat ik je dit zeggen dat valt soms echt niet mee om alles rond te breien.
greetzz, ro
Hoe had je er voor gestaan als de regeling er niet was?quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:58 schreef bonootje het volgende:
[..]
ik geloof ook idd dat je niet helemaal weet waar je allemaal over hebt(het lijkt me dan ook verstandig om jezelf eerst wat meer in de materie te verdiepen ipv je mening op 1 geval te vormen). Er is namelijk een wezelijk verschil tussen het ontstaan van verschillende soorten schulden en de omgang er mee door de staat.
er is namelijk een reuze groot verschil tussen prive gemaakte schulden (postorderbedrijven e.d.) of zakelijk gemaakte schulden ( die kunnen door verschillende oorzaken ontstaan) Met de laatste vorm heb ik (en mijn gezin ) te maken. Deze schuld is door stand gekomen doordat ik te maken heb gehad met allerlei (financiele) tegenslagen. de schuldpositie was om een gegeven ogenblik zo hoog dat ik mijn zaak wel moest verkopen om erger te voorkomen ( schuld van ruim ¤ 250.000,=) bleef over na verkoop. met dit soort schulden wordt heel anders omgegaan door de staat en later door de aangestelde bewindvoerder(ster) mede omdat er het grootste gedeelte door externe oorzaken schulden zijn ontstaan.de bewindvoerder en de officier stellen dan vast wat jouw vrij laten inkomen is en daar moet je het mee doen.( wordt wel rekening gehouden met gezinssituatie e.d)
Wij zitten nu ruim anderhalf jaar in de WSNP en moet nu nog bijna dezelfde anderhalf jaar door. En laat ik je dit zeggen dat valt soms echt niet mee om alles rond te breien.
greetzz, ro
Jij hebt het er over dat wsnp-ers niet op vakantie kunnen, lees dat stukje nog eens.quote:Op zaterdag 19 november 2005 14:00 schreef wqlf het volgende:
[..]
een WSNP-er met 1500 netto in de maand over na schuld betaling??
moeten vastelasten hiervan af zo ja hoeveel?
hoeveel betaalt deze persoon per maand aan zijn schulden?
is hij alleen of een gezin van 6 personen?
enz....
Nog even een aanvulling, in 27% van de gevallen betreft het een bedrijfsschuld.quote:Op zaterdag 19 november 2005 14:11 schreef vent het volgende:
[..]
Hoe had je er voor gestaan als de regeling er niet was?
Iets meer dan de helft van de wsnp-ers zijn ondernemer geweest (bron: wsnp.org)
De meest frequente vorderingen komen van:
1) Bank
2) Belasting
3) Telefoon maatschappij
4) Postorder bedrijf
En ik oordeel over de paar gevallen die ik tegenkom, en dan nog, de wsnp-ers worden enorm geholpen om in no-time van hun schulden af te komen.
als ik het het goed lees heeft hij vakantie gehad lees niets over op vakantie geweest.quote:Op zaterdag 19 november 2005 14:13 schreef vent het volgende:
[..]
Jij hebt het er over dat wsnp-ers niet op vakantie kunnen, lees dat stukje nog eens.
Ik had het bedrag met de rekenmodule gemaakt op de wsnp site, en daar kan ik best een foutje in hebben gemaakt, maar ik weet niet of ik er zo enorm van af wijk.quote:Op zaterdag 19 november 2005 14:26 schreef Alicey het volgende:
De bedragen in de OP zijn lichtelijk overdreven. Een WSNP'er krijgt 90% van het bijstandsniveau, en daarvan moet alles betaald worden (Vaste lasten en eten etc.). Is dus geen vetpot, en zit zeker niets in om leuke dingen te doen.
Desondanks is het een regeling waarmee iemand in 3 jaar van zijn schulden kan afkomen, ongeacht hoe hoog die schuldenlast is. Gezien ze zelf die schulden gemaakt hebben, inderdaad niet zeuren en blij zijn dat er tegenwoordig op die manier van schulden afgekomen kan worden (Voor 1998 werd het simpelweg een faillissement, waarmee alleen de schuldenlast hoger werd).
Waarschijnlijk ook weer niet, want goed betalen en aflossen deden ze daarvoor waarschijnlijk toch niet goed (genoeg).. Het is dus niet op bijstandsniveau, maar onder bijstandsniveau (Hoewel et bij het hebben van een baan volgens mij wel iets meer is, om een stimulans te houden om werk te zoeken/houden).quote:Op zaterdag 19 november 2005 14:43 schreef vent het volgende:
[..]
Ik had het bedrag met de rekenmodule gemaakt op de wsnp site, en daar kan ik best een foutje in hebben gemaakt, maar ik weet niet of ik er zo enorm van af wijk.
Maar al is het op bijstandsniveau, dan is dat waarschijnlijk nog meer, dan wat ze hadden vóórdat ze in de regeling kwamen. Salaris - vaste lasten - schuld = -? en nu is het: Salaris - schuld = +Bijstandsniveau.
quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:21 schreef 2QT2BSTR8 het volgende:
Wat ik van jou vind, schreef ik al.quote:Op zaterdag 19 november 2005 13:28 schreef vent het volgende:
Jij vindt dus dat wsnp-ers alle recht hebben om te klagen? Vertel, is het werkelijk zo moeilijk?
Ik ben er voor om alle schulden die deze mensen hebben gemaakt, tot op de laatste cent terug te laten betalen, al moeten ze er hun rest van hun leven over doen.
Lees jij dan eerste even de cijfers die ook in dit topic zijn geplaatst. Als je ziet dat op de 3-de en 4-de plaats van schuldeisers nou niet echt dingen staan waarvan je denkt: Goh, daar kunnen ze écht helemaal niks aan doen, dan had je hier een terecht punt gehad.quote:Op zaterdag 19 november 2005 15:06 schreef 2QT2BSTR8 het volgende:
[..]
[..]
Wat ik van jou vind, schreef ik al.
Over "ze" vorm ik geen oordeel omdat -en dat wordt jou hier al vaker gezegd- ieder geval anders is.
Leer eerst eens genuanceerd denken.
Lieverd jij mag denken wat jij wilt en in zover je dat doet, durf ik te zeggen dat je het wel heel onopvallend doet.quote:Op zaterdag 19 november 2005 15:58 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Lees jij dan eerste even de cijfers die ook in dit topic zijn geplaatst. Als je ziet dat op de 3-de en 4-de plaats van schuldeisers nou niet echt dingen staan waarvan je denkt: Goh, daar kunnen ze écht helemaal niks aan doen, dan had je hier een terecht punt gehad.
Het is van de zotte, dat mensen die zich in de schulden werken door het kopen op afbetaling of lekker de hele dag de behoefte hebben om via hun mobieltje iedereen op de hoogte te brengen van hun doen en laten, dan kan je hier niet spreken over schrijnende gevallen.
Ik heb sterk het idee, dat jij ook een van die gevallen bent, en je met alle gemak, wat je inmiddels gewend bent in een rol te begeven, die exact bij datgene wat in de OP beschreven wordt.
Dan ga ik er maar even gemakshalve van uit dat bank en belastingschulden absoluut niet de schuld zijn van de wsnp-ers, die zijn gewoon opgelicht door de bank en belastingdienst.
Stop met klagen en jezelf verdedigen en los je schulden af, en kom dan nog maar eens als een grote vent hier iemand de les lezen.
Okay, ze hebben alles al gekocht, geleend en niks gespaard en zijn al gewend aan een luxe leven terwijl de partner nergens recht op heeft omdat ze de baan nog geen jaar heeft. Als je het zelf eens teug leest, denk je dan ook niet dat de mensen in jouw voorbeeld te ver boven hun stand hebben geleefd?quote:Op zaterdag 19 november 2005 21:54 schreef GalaxyMan het volgende:
Knip
quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:25 schreef vent het volgende:
[..]
Okay, ze hebben alles al gekocht, geleend en niks gespaard en zijn al gewend aan een luxe leven terwijl de partner nergens recht op heeft omdat ze de baan nog geen jaar heeft. Als je het zelf eens teug leest, denk je dan ook niet dat de mensen in jouw voorbeeld te ver boven hun stand hebben geleefd?
En al zou het voorbeeld van jou werkelijkheid zijn, dan nog... Ze hebben spullen waar ze dan afstand van moeten nemen, die passen niet meer bij hun inkomen. Dat ze teveel luxe hebben genoten (nieuwe auto, leuke spullen e.d.) hadden ze ook kunnen kopen nadat ze er voor gespaard hadden. Maar dat hebben ze niet gedaan en komen door een wsnp regeling goedkoop van hun lening af, want ze hoeven maar een klein deel te betalen. Ik las dat de gemiddelde aflossingcappaciteit na een wsnp ongeveer 170 euro per maand was.
Waar hebben de mensen in jouw voorbeeld dan recht tot klagen? Ik zie geen enkel punt.
Balen dat ze beide hun baan verloren zijn, maar dat is geen excuus, dat gebeurd ook bij mensen die niet boven hun budget leven.
Of je verdraait mijn woorden. Ze hebben het niet goed. Maar ze hebben het ook zeker niet slecht.quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:42 schreef wqlf het volgende:
[..]
een huis dat verkocht moet worden ,gaat geld kosten , abonnementen lopen door hebben opzeg termijnen ,verhuis kosten , auto verkoop onder zijn waarde, spaarplannen die gestart zijn voor studie van kinderen moeten afgekocht worden,spaarplannen voor de oude dag alles weg..
tsjonge jonge wat hebben ze hebben het goed.
Niet helemaal juist. Alleen zakelijke post wordt gefilterd. Post die overduidelijk niet zakelijk is, wordt zoveel mogelijk door gelaten.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:00 schreef babsjuh het volgende:
- de WSNP-er mag z'n eigen post niet meer ontvangen. Bij TPG is er bekend wie er onder bewind staan en die post moet doorgestuurd worden naar de bewindvoerder. Alle post, ook het vakantiekaartje van tante To uit Appelscha, ook de uitnodiging voor de bruiloft van je nichtje, alles. Ik dacht dat er een uitzondering bestaat voor rouwbrieven maar dat gaat vaker fout dan goed (wordt 't dus doorgestuurd naar de bewindvoerder). De WSNP-er moet z'n post zelf bij de bewindvoerder ophalen, en dat kan vaak maar op bepaalde momenten, dus met een beetje pech lees je een week te laat dat je oudoom met wie je weinig contact had maar die je wel graag mocht is overleden en inmiddels al begraven.
Dat geldt alleen voor minnelijke schuldhulpverlening. Voor WSNP is een gekwalificeerde meerderheid voldoende.quote:Oh ja, met de schuldeisers hoef je ook geen medelijden te hebben: bij het aangaan van de WSNP moeten ALLE schuldeisers het er mee eens zijn. Gaat er één niet accoord, dan gaat het hele feest niet door.
waarom auto verkopen omdat dit moet van de WSNP hoe dat dan gaat als je een auto nodig hebt om een baan te kunnen accepteren zeggen ze natuurlijk niet.quote:Op zaterdag 19 november 2005 22:52 schreef vent het volgende:
[..]
Of je verdraait mijn woorden. Ze hebben het niet goed. Maar ze hebben het ook zeker niet slecht.
Auto verkopen onder de waarde? Waarom? Ze mogen de winst alleen niet houden.
Het huis verkopen? Ja, waarom niet? Ze kunnen die niet meer betalen, net zoals ieder ander mens die hun rekeningen wel betalen, maar iets verstandiger zijn geweest door niet boven hun kunnen te leven en het huis gewoon kunnen houden.
Spaarplannen afkopen? Ja dat kan. Je moet namelijk eerst betalen waar je al gebruik van hebt gemaakt voordat je kan gaan sparen voor de toekomst. Die oude dag ziet er niet zo rooskleurig uit als de schulden blijven staan.
Je doet echt alsof het allemaal héél erg is wat deze mensen overkomen is.
Dan zal je partner slechts aangesproken voor de gemeenschap van goederen, en niet op diens persoonlijke vermogen. Wel zal de partner geacht worden in je levensonderhoud te voorzien, waardoor het inkomen van de partner wordt meegerekend bij het bepalen van het VTLB.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:14 schreef MouseOver het volgende:
Hoe werkt zoiets eigenlijk als je op huwelijkse voorwaarden getrouwd bent?
ik denk dat ook hier naar de situatie zal worden gekeken kan me niet goed voorstellen dat de een 100.000 euro op zijn rekening mag hebben staan. en dat voor de partner met 10.000 euro schuld een regeling kan worden gemaakt waar een groot deel van zou wegvallen.quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dan zal je partner slechts aangesproken voor de gemeenschap van goederen, en niet op diens persoonlijke vermogen. Wel zal de partner geacht worden in je levensonderhoud te voorzien, waardoor het inkomen van de partner wordt meegerekend bij het bepalen van het VTLB.
quote:Op zaterdag 19 november 2005 23:13 schreef wqlf het volgende:
[..]
waarom auto verkopen omdat dit moet van de WSNP hoe dat dan gaat als je een auto nodig hebt om een baan te kunnen accepteren zeggen ze natuurlijk niet.
huis verkopen waar moeten ze heen? betaalbare huurhuizen zijn er niet genoeg ze komen op de wachtlijst , hypotheek loopt door schulden lopen op
spaarplannen afkopen: ze leveren in het begin niets op kosten dan alleen maar geld
rekeningen betalen net zoals ieder ander mens??dat hebben ze waarschijnlijk altijd gedaan.
hoeveel nederlanders hebben er wel niet een "2" bank in hun dure auto?
als ze al ver in de schulden zitten en ze hebben uiteindelijk een huurhuis hoe gaat dat dan met verhuiskosten? hoe zit het met onkosten schoolgaande kinderen??of jonge kinderen die niet meer op een voetbalclub kunnen geen zwemles meer kunnen krijgen geen enz..
JA het is HEEEEEL erg als zoiets mensen overkomt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |