Zeg maar hoe diep ik moet zinken. ..quote:Op woensdag 9 november 2005 15:29 schreef Floripas het volgende:
Kun jij dat een beetje inschatten?
Zodat je een beeld krijgt van m'n niveau?
Nu wil ik dat laatste best wel geloven maar het is niet denkbeeldig dat de prof de waarheid sprak, ik heb dergelijke ervaringen (engels dan, he, niet profs die in broekjes willen) ook en dan heb ik het nog niet eens over mijn schoonfamilie in de UK. De helft van de Britten zijn sowieso onverstaanbaar dankzij hun accent.quote:Op woensdag 9 november 2005 15:24 schreef Floripas het volgende:
Ik bedoelde: heeft iemand wel eens een TOEFLtest gemaakt omdat-ie naar het buitenland ging? Ik moet er één maken voor die universiteit in Amerika, maar ik maak me zorgen. De professor in kwestie zei: "Your English is better than most of my students," maar hij was dronken toen-ie het zei en volens mij wilde hij in mijn broekje.
Nee, maar bijvoorbeeld iedereen die in de VS wil gaan werken moet die test afleggen. Dat zegt al wat denk ikquote:Op woensdag 9 november 2005 15:29 schreef Floripas het volgende:
[..]
Kun jij dat een beetje inschatten?
Zal ik eens een stukje engels plaatsen, zodat je een beeld krijgt van m'n niveau?
quote:Since the emergence of interest for literary history from the Middle Ages in the 1830s, not only the general debate on the texts themselves has evolved in rapid motion, but especially the types of question asked to the text have dramatically changed. Functional research – who read these texts, or to whom were they read - has gone into fashion and out again; political issues, like the representation of class struggle hidden in the text, proto-nationalistic tendencies and the defiant character of mock epics like De Vos Reynaerde (Reynart the fox), have been the centre of hot and often emotional debates both inside and out of the academia.
Soon after the rise of interest for literary studies, a fundamental question was raised that has not been answered satisfactory since. It is a question which cuts deep into the philosophical implications of the world view of any historic scholar, and which is still debated either explicitly by scholars like the liberal-conservative historical philosopher F.R. Ankersmit, who supports an ontological individualistic point of view, and the French Marxist Louis Althusser (1918-1990), defending an ontological holistic point of view; or left implicit in shaping the methods and theories of different historic scholars. The basic question is: who makes history? Can the brilliance of a single mind alter the course of history by thinking up innovative things, like a beautiful interlaced poem, a tactical formation to conquer half the known world, or a method to mix pigments with oil? Or are these ideas and inventions the logical exponents of their surroundings, simply the next step in the course of history, because man himself is a product of his culture, or race, or socio-economic circumstances? Was the invention of the printing press the result of a practical and insightful mind, and therewith shaping the history of the reformation, or was it an inevitable event in the sense that, say, if Gutenberg had fallen ill and died before he could invent the printing press, some other book manufacturer would have thought it rather handy to not use monolithic book blocks, but replaceable and reusable letters?
This fundamental question forms the core of heavy debate in the study of literary texts from the Middle Ages. The studying of medieval texts is very susceptible to speculation. The origins of a great many texts are obscured to modern observation. Usually, we can only guess at the literary relations of (part of) a text, the way that text has been handed down through different copyists, and by and to whom the text was written or read or used. This insecurity leaves plenty of room for debate. The discussion on the origin of literary texts is illustrated beautifully by the debate on the origins of the famous French poem, La Chanson de Roland, and how it relates to history. The outlines are roughly as following.
On august 15, 778, Charlemagne hastened back to his realm over the Pyrenees, after having conquered a strip of Spanish land and an unfruitful siege of Saragossa. On a narrow pass near Ronceval, his rear guard was ambushed and defeated, costing Charlemagne some of his best leaders. The attackers, very likely a band of Basques with the advantage of familiarity with the rough landscape and light armour, put Charlemagnes power into serious danger: he needed his men for the battle against the revolting Saxons. This event has been banned from many Frankish chronicles for reasons we can only speculate on, but Charlemagnes court biographer, Einhard, describes this battle, mentioning a ‘Hruodlandus’.
Some three hundred-odd years later, around 1100, someone wrote down a lengthy and by many praised poem. It consisted of about 4000 decasyllabic lines, grouped in a laisse, a strophic structure of alternating length with internal assonance rime. It describes in an odd, Anglo-Normandic French dialect, a battle at Ronceval between the rearguard of Charlemagne’s Franks against an overwhelming majority of Saracens. The main characters, the proud Roland, the wise Oliver, the fighter-bishop Turpin, all die in a horrifying but heroic defeat brought on by the treason of an unfaithful vassal. Charlemagne retakes all of Spain, and upon return he avenges the death of his favourite vassals by slaughtering an enormous army of Muslims, with the active interference of God on his side.
How do these two add up?
In this paper, the debate on the quintessence of progress in history will be outlined through the debate on this poem, which has all the right ingredients for extreme points of view, and everything in between. Firstly, the poem was rediscovered in the nineteenth century French academy, in an age and culture pregnant with romantic views on the history of the French (Germanic!) people. Secondly, the poem has a mysterious last line: Ci falt la geste que Toruldus declinet. Some ‘Turoldus’, a name unfamiliar to us, has done something with this text we cannot translate. Does ‘declinet’ imply that Toruld was the author? Was he a scribe, or a minstrel? Thirdly, the poem has been an extremely popular in the academic literary environment since the 1870s because of its (rather vague, but sufficient for a great many French scholars) nationalistic references to either la douce France, sweet France, or its supposed Germanic roots, and because of the aesthetic pleasures it was praised for. Finally, the historical character and accuracy of the poem is just enough to imagine an orally transmitted historical core to the text, but not enough to be convincing to all.
The question: “Who made La Chanson the Roland?” (also known as the Question Rolandienne) will be the core of this article. I would never dare to try to give any answer to such a hotly discussed and difficult question - the purpose of this article is entirely different. I will look at the way the debate itself has been going on. To do so, I will not look at everything written on the subject; such a thing, however interesting, would take a lifetime, thanks to both the industrious French academy and the growing attention for the matter of Roland outside of France. I will not look at the very convincing endeavours of scholars who have tried to connect the two visions and merge them into the idea that some or other poet might have used many orally transmitted elements to combine them into one nice poem, thought they are very worthy of our attention.
Ik kan me het google-werkwoorden topic wel herinnerenquote:Op woensdag 9 november 2005 15:37 schreef Floripas het volgende:
Mijn vriendje, wat doe je? is de een tikje incestueuze googlehit als ik zoek op "mijn...wat doe je?" (Safe for work, but ronkend proza)
Dank jullie wel, maar er is me expliciet gezegd om niet vantevoren te oefenen.quote:Op woensdag 9 november 2005 15:37 schreef kLowJow het volgende:
Hier kun je meer over TOEFL lezen en een proeftest doen: hier dus
Hou het er maar op dat het niet echt een HBO nivo test is.quote:Op woensdag 9 november 2005 15:53 schreef Floripas het volgende:
Dank jullie wel, maar er is me expliciet gezegd om niet vantevoren te oefenen.
Je maakt je druk om niets lijkt me. Je tekst is niet (helemaal) foutloos, maar het niveau ligt ver boven datgene wat noodzakelijk is voor zoiets als de TOEFL-test.quote:Op woensdag 9 november 2005 16:03 schreef Floripas het volgende:
Nou, als ik die test niet haal, dan wordt 't einde PHD-oefening voor mevrouw Floripas. Bovenstaand stukje tekst braak ik vrij snel uit, maar daarna heb ik wel een uurtje hoofdpijn.
Waarom is Frans niet de internationale lingua franca geworden? Fuck-engels.
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=72084quote:Een samenleving van flinke mensen
door Niek Vogelaar
Oud-CDA-fractievoorzitter en oud-minister van Sociale Zaken Bert de Vries heeft veel losgemaakt met zijn boek Overmoed en onbehagen. Ik heb er het nodige in herkend van mijn eigen gedachtegangen, die ik op deze plaats met enige regelmaat mag ventileren.
De hervormingsdrift van het kabinet-Balkenende jaagt de burgers onnodig de stuipen op het lijf, betoogt De Vries. De beoogde snelle aflossing van de staatsschuld is niet nodig in een land met omvangrijke spaaroverschotten. En het probleem van de vergrijzing is overzienbaar. Nederland staat er beter voor dan het kabinet ons heeft wijsgemaakt.
Het is een boek over de achterkant van het gelijk. De Vries analyseert scherp en geeft een goed overzicht van het gehele sociaal-economische beleidsspectrum in ons land. Met zijn analyse van de vergrijzing krijgt hij terecht geleidelijk meer bijval van deskundigen. Hij roept ook op tot tegenspraak. Hij draaft door als hij strooit met miljarden aan ruimte voor overheidsuitgaven. Ook heeft hij weinig oog voor de problematiek van de internationale concurrentie ten opzichte van lage-lonenlanden als China, India en in Oost-Europa.
Ik denk dat het nuttig is verschil te maken tussen economische analyses (zoals van De Vries) en economisch politieke benaderingen. Om in de economische politiek iets te bereiken, moet je eerst een gevoel van urgentie creëren. En bovendien zul je in het democratisch proces 150 procent moeten inzetten om 100 procent te scoren, want onderweg moet altijd worden ingeleverd. Vanuit deze (toegegeven: nogal cynische) optiek zijn de overdreven mantra's over staatsschuld en vergrijzing ook wel weer te verklaren.
Gegeven de noodzaak van een 'urgentiegevoel' is bovendien de timing van de economische politiek in de regel omgekeerd aan wat de economische conjunctuuranalyse ons leert. In de afgelopen magere jaren werd fors ingegrepen in sociale zekerheidsuitgaven en werden lasten verhoogd. Nu de vooruitzichten voor het volgend jaar duidelijk beter zijn, worden de teugels weer gevierd. Het beleid is wederom procyclisch, het zou precies andersom moeten. Je moet het dak repareren als het mooi weer is. Ze leren het nooit in Den Haag, mopperen economen dan en dat is vanuit hun vakgebied terecht.
De praktijk
De Vries constateert dat het kabinet de doemscenario's gebruikt om een neo-liberale hervormingsagenda door te voeren, gericht op maximale economische groei, aandacht voor de belangen van de middenklasse en terugdringen van de belastingdruk en de staatsschuld. Het CDA voelt zich daarin wonderwel thuis. De partij is overduidelijk rechtsaf geslagen. De nadruk ligt op een maatschappij van flinke mensen, die 'in hun kracht worden gebracht' en maximale keuzevrijheid genieten. Mensen zijn voor zichzelf verantwoordelijk, de verzorgingsstaat heeft ze te zeer afhankelijk gemaakt. Ze moeten weer leren op eigen benen te staan.
Nu is het onmiskenbaar dat de verzorgingsstaat afhankelijkheid en inactiviteit kweekt door de traditionele nadruk op inkomenssteun. Zelfs Femke Halsema van Groen Links kwam in haar naschrift van het boek Vrijheid als ideaal tot die uitspraak.
Laten we eens kijken naar de praktijk. Uit hoofde van de wet Werk en bijstand ligt thans de nadruk op het realiseren van werk boven inkomen. Gemeenten kunnen bijstandsgerechtigden dwingen bepaald werk te aanvaarden. Dan blijkt het aantal mensen dat een uitkering aanvraagt, opeens te dalen. Ze hadden het geld waarschijnlijk niet echt nodig of hebben op miraculeuze wijze werk gevonden, mogelijk in het zwarte circuit. Ook het Centrum voor Werk en Inkomen ervoer volgens krantenberichten dat veel uitkeringsgerechtigden de uitkering voor gezien hielden als ze als tegenprestatie moesten ,,sla plukken'' (volgens mij pluk je tomaten en snij je sla, maar beide heb ik nooit leuk werk gevonden).
Een ander gegeven. Bij de herkeuringen voor de WAO worden velen weer (ten dele) arbeidsgeschikt verklaard. Recente statistieken wijzen echter uit, dat maar een zeer beperkt deel van hen weer aan het werk komt. Hier is de praktijk wreder dan de leer. Per saldo zijn de verzekeringsvoorwaarden voor arbeidsongeschiktheid sterk verslechterd en daarmee zal men het moeten doen.
De versobering van de sociale zekerheid gaat vooralsnog niet gepaard met een groei van werkgelegenheid. De hangmat van de sociale zekerheid zou moeten verkeren in een trampoline, maar waarheen moeten ze springen en wie vangt ze op?
Slachtoffers
In het christelijk sociale denken heeft altijd voorop gestaan dat mensen zelf in hun levensonderhoud dienen te voorzien; wie niet wil werken zal ook niet eten. Ook wordt een ieder opgeroepen om optimaal zijn of haar talenten in te zetten. Het hardere beleid biedt voor beide doelstellingen ongetwijfeld betere stimulansen. De andere kant van de christelijk sociale medaille is dat de overheid moet opkomen voor de zwakken in de samenleving, de pechvogels die met geen mogelijkheid aan het flinkheidsideaal van de moderne maatschappij kunnen voldoen. Je kunt de verliezers in de samenleving niet over de hele linie als slachtoffers van de tot passiviteit stimulerende verzorgingsstaat zien. Velen zijn wel degelijk slachtoffer van het kapitalistisch marktsysteem, dat steeds hogere eisen aan mensen stelt. Als dat onderscheid niet meer wordt gemaakt, is er iets mis met het beoordelingsvermogen.
Niek Vogelaar is als financieel econoom werkzaam in de financiële sector
hihiquote:Op woensdag 9 november 2005 16:03 schreef Floripas het volgende:
Nou, als ik die test niet haal, dan wordt 't einde PHD-oefening voor mevrouw Floripas. Bovenstaand stukje tekst braak ik vrij snel uit, maar daarna heb ik wel een uurtje hoofdpijn.
Dat vragen de Fransen zich ook af.quote:Op woensdag 9 november 2005 16:03 schreef Floripas het volgende:
quote:Op woensdag 9 november 2005 16:12 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=72084
Het pure populisme wordt zichtbaar inderdaadquote:In de afgelopen magere jaren werd fors ingegrepen in sociale zekerheidsuitgaven en werden lasten verhoogd. Nu de vooruitzichten voor het volgend jaar duidelijk beter zijn, worden de teugels weer gevierd. Het beleid is wederom procyclisch, het zou precies andersom moeten
spaansquote:Op woensdag 9 november 2005 16:03 schreef Floripas het volgende:
Hoe-ra!!!!quote:Op woensdag 9 november 2005 16:11 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Je maakt je druk om niets lijkt me. Je tekst is niet (helemaal) foutloos, maar het niveau ligt ver boven datgene wat noodzakelijk is voor zoiets als de TOEFL-test.
Doet u er mij maar eentje, mijn waarde Floripasquote:Op woensdag 9 november 2005 16:48 schreef Floripas het volgende:
[..]
Hoe-ra!!!!
Daar pakt Floripas een pilsje op, het is tenslotte alweer bijna donker.
Kan ik iemand voorzien van een *rommel, rommel* herfstbok van Grolsch?
Vandaag in de telegraaf inderdaad, dat het er flink aan schort bij trauma-hulp.quote:
Gesundheid!quote:Op woensdag 9 november 2005 17:00 schreef Johan_de_With het volgende:
Datta. Dayadhvam. Damyata.
Hara Krishna Mahatma Ghandi.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:00 schreef Johan_de_With het volgende:
Datta. Dayadhvam. Damyata.
't wordt bijna BeF (Bier en Frituur van ONZ (onzin))quote:Op woensdag 9 november 2005 17:00 schreef Floripas het volgende:
Tast toe, jongens, ze staan koud, en de kachel loeit al lekker. Floripas' Engels wordt *hips* altijd wat beter van drank.
Cincin!
Onzin daar komen wij nietquote:Op woensdag 9 november 2005 17:02 schreef Yildiz het volgende:
[..]
't wordt bijna BeF (Bier en Frituur van ONZ (onzin))
Wie heeft n frituur?
Proost!quote:Op woensdag 9 november 2005 17:00 schreef Floripas het volgende:
Tast toe, jongens, ze staan koud, en de kachel loeit al lekker. Floripas' Engels wordt *hips* altijd wat beter van drank.
Cincin!
Het waren gewoon vreemde tijden.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:03 schreef Johan_de_With het volgende:
Dat is prachtig Engels. Ik heb slechts een aanmerking; some three-hundred odd years lijkt me dubbelop, aangezien ''odd'' al vervat is in ''some''.
Dankquote:Op woensdag 9 november 2005 17:03 schreef Johan_de_With het volgende:
Dat is prachtig Engels. Ik heb slechts een aanmerking; some three-hundred odd years lijkt me dubbelop, aangezien ''odd'' al vervat is in ''some''.
Ik waag mij af en toe wel eens in NWS, en gelijk krijg ik persoonlijke aanvallen, minimaal 10 reacties omdat ik n woordje vergeet te lezen, etc.quote:
Alleen Caesar mag zo over zichzelf spreken, vindt Johan.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:07 schreef Floripas het volgende:
Als Floripas daar een beetje bang van wordt, is ze dan meteen oud-links?
Ja, als jij 300 jaar wacht voordat je de liberty bell luidt wel, ja.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:06 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het waren gewoon vreemde tijden.
Brand? Da's museumbier.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:08 schreef Chewie het volgende:
Waar komt die populariteit voor Grolsch (Heineken uit het oosten) toch vandaan hier![]()
Ik bedoel er is ook gewoon goed bier te koop in Nederland, allemaal afkomstig uit de provincie waar verder eigenlijk weinig goeds vandaan komt. Gulpener, Brand, Hertog Jan en Lindeboom om maar een paar te noemen zijn toch stukken prettiger om te consumeren.
Schrijf je in.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:06 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het waren gewoon vreemde tijden.
Brand dat is gewoon Heineken maar dan uit Limburg.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:08 schreef Chewie het volgende:
Waar komt die populariteit voor Grolsch (Heineken uit het oosten) toch vandaan hier![]()
Ik bedoel er is ook gewoon goed bier te koop in Nederland, allemaal afkomstig uit de provincie waar verder eigenlijk weinig goeds vandaan komt. Gulpener, Brand, Hertog Jan en Lindeboom om maar een paar te noemen zijn toch stukken prettiger om te consumeren.
Ach, man, wees blij dat Floripas nog niet in meervoud over zichzelf praten.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:08 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Alleen Caesar mag zo over zichzelf spreken, vindt Johan.
Ik ga er ook niet meer in, net wat ik zeg hierboven, als je n woordje vergeet omdat je meent dat er andere mensen dan moslims ook zouden kunnen rellen, wordt je tekstueel zoveel mogelijk afgemaakt, en liefst nog persoonlijk aangevallen ook. Oudzeer noemen ze dat hier, in mijn omgeving dan, niet op FOK!quote:Op woensdag 9 november 2005 17:07 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dank![]()
Hee, ik durf de Frankrijkdiscussie van NWS niet meer in. Men is al overgestapt op frenologie van Berbers als verlaringsmodel.![]()
Zag het ook inderdaad. Wat precies de reden is weet ik niet maar dit soort praat is al tijden populair op fok zeker wanneer er weer wat FP usertjes overstappen.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:07 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dank![]()
Hee, ik durf de Frankrijkdiscussie van NWS niet meer in. Men is al overgestapt op frenologie van Berbers als verlaringsmodel.![]()
Omdat het selectieve, bloedirritante huilebalken zijn. Zoals sommige van hun tegenstanders.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:11 schreef Yildiz het volgende:
BansheeBoy en SCH worden ook nog eens altijd persoonlijk aangevallen, waarom men dat zo graag doet weet ik ook niet meer.
Vertelquote:Op woensdag 9 november 2005 17:11 schreef Floripas het volgende:
MrX weet toch wel dat dat héúl línks bier is?
Nee, rechts. Vraag maar aan Hairy.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:11 schreef Floripas het volgende:
[..]
Vandaar dat ik daar zo'n opgeblazen gevoel van krijgquote:Op woensdag 9 november 2005 17:11 schreef Floripas het volgende:
[..]
Logisch jaquote:Op woensdag 9 november 2005 17:13 schreef Monidique het volgende:
Omdat het dopje zo leuk aan de fles blijft hangen = conservatisme = links
ja, ik weet wel dat SCH en BSB ook flink door gaan, maar waarom blijft men dan daarop keer op keer persoonlijk op aanvallen, zodat hun daarop weer reageren? zo blijft het doorgaanquote:Op woensdag 9 november 2005 17:12 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Omdat het selectieve, bloedirritante huilebalken zijn. Zoals sommige van hun tegenstanders.
Inderdaadquote:Op woensdag 9 november 2005 17:11 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik heb dan ook filosofie gestudeerd, zoals je kunt lezen in mijn profiel. Men noemde mij destijds ook wel Koning Logica.quote:
Dat merk je aan de overkant, dan is alle pit er snel uit.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:11 schreef Yildiz het volgende:
als ze lekker fijn bij elkaar willen zitten kissebissen en elkaar gelijk willen geven dat moslims zo slecht zijn, dan doen ze dat maar.
Ik word er altijd heel sociaal en progressief van.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:14 schreef Chewie het volgende:
Vandaar dat ik daar zo'n opgeblazen gevoel van krijg![]()
Alfa smaakt wel goed maar iets teveel bubbels
Dan drink ik vanaf nu geen Alfa bier meer.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:15 schreef Monidique het volgende:
Ik heb dan ook filosofie gestudeerd, zoals je kunt lezen in mijn profiel. Men noemde mij destijds ook wel Koning Logica.
Dat komt doordat het middelpuntvliedend is.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:16 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik word er altijd heel sociaal en progressief van.![]()
Daarom drink ik liever whisky, rechts tot op de bodem.
Echt ecologisch is het niet volgens mij. Ze zijn wel hofleverancier dus toch rechtsquote:Op woensdag 9 november 2005 17:18 schreef Floripas het volgende:
Alfa is eco-bier, en het wordt om die reden in kraakpanden geschonken, waar Floripas nog wel eens de starende wat-doet-die-rechtse-trut-daar-in-haar-rokje-blikken trotseer voor 50 ct. het pilsje en een gratis praktijkcollege sociologie.
Oud zeer.quote:Dat SCH gehaat is weet ik nu wel.
Maar waarom zoveel negativiteit over Lord_Vetinari en Ryan3? Voor mijn gevoel zijn die twee nog redelijker dan ik, zeg.
Je hebt zeker natuurkunde gestudeerd?quote:Op woensdag 9 november 2005 17:18 schreef Johan_de_With het volgende:
Dat komt doordat het middelpuntvliedend is..
El Che dronk graag whisky.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:16 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik word er altijd heel sociaal en progressief van.![]()
Daarom drink ik liever whisky, rechts tot op de bodem.
Zuipen voor de vrede, toch?quote:Op woensdag 9 november 2005 17:18 schreef Floripas het volgende:
Alfa is eco-bier, en het wordt om die reden in kraakpanden geschonken, waar Floripas nog wel eens de starende wat-doet-die-rechtse-trut-daar-in-haar-rokje-blikken trotseer voor 50 ct. het pilsje en een gratis praktijkcollege sociologie.
Dat SCH gehaat is weet ik nu wel.
Maar waarom zoveel negativiteit over Lord_Vetinari en Ryan3? Voor mijn gevoel zijn die twee nog redelijker dan ik, zeg.
Ik heb het erbij gedaan.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:20 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Je hebt zeker natuurkunde gestudeerd?
Ecologisch/Biologisch voer en drinken is toch tegenwoordig "rechts", het zijn voornamelijk de kapitalistische 2 verdieners zonder koters die dit kopen.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Echt ecologisch is het niet volgens mij. Ze zijn wel hofleverancier dus toch rechts!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |