quote:Tong heeft ook receptor voor vet voedsel
ROTTERDAM, 3 NOV. De voorkeur voor vet eten die muizen, ratten maar ook mensen laten zien, zou verklaard kunnen worden door de vondst van een nieuwe smaakreceptor die specifiek reageert op vet.
Franse onderzoekers hebben bij muizen een vetreceptor geïdentificeerd op de tong. Dat betekent dat de dieren behalve de vijf basissmaken zoet, zuur, zout, bitter en 'umami' (de smaak van ve-tsin) ook 'vet' als aparte smaak kunnen proeven. De onderzoekers onder leiding van voedingsdeskundige Phillipe Besnard van de universiteit van Bourgogne in Dijon publiceren hun resultaten in het vakblad Journal of Clinical Investigation van deze maand.
Vaak is gedacht dat de voorkeur voor vet komt door de smeuïgheid van vet voedsel en het aangename mondgevoel dat het geeft. Sommige wetenschappers vermoedden echter dat er ook een vetreceptor in het spel is, maar tot nu toe was die niet gevonden. Het Franse team heeft nu laten zien dat een eiwit, CD36 geheten, fungeert als vetreceptor op de tong. Het eiwit is een oude bekende uit andere weefsels die betrokken zijn bij de vetopslag. Daar speelt het een rol als transportmolecuul voor vetzuren. Nu blijkt het eiwit ook betrokken bij de smaakperceptie van vet.
Normale muizen kiezen vaak voor een vette maaltijd, als zij de keuze krijgen. Maar muizen waarbij de onderzoekers het gen voor CD36 hadden uitgeschakeld, verloren prompt hun speciale interesse voor vet voedsel. Het aanbrengen van vetzuren op de tong van normale ratten en muizen leidde onmiddellijk tot een reactie in het spijsverteringsstelsel. Er werd extra gal aangemaakt en uit de alvleesklier kwamen extra enzymen vrij. Bij muizen zonder CD36 bleef deze reactie uit. De vetreceptor op de tong heeft volgens de onderzoekers dus een duidelijke rol in de anticipatie op het vette voedsel dat in aantocht is.
Hoewel het onderzoek is uitgevoerd bij ratten en muizen, gaan de onderzoekers er vanuit dat dezelfde vetreceptor ook bij mensen bestaat. Het zou de voorkeur voor vet voedsel kunnen verklaren. Uit eerder onderzoek blijkt dat dikke mensen een sterkere voorkeur voor vet voedsel hebben dan slanke personen. Het is nog niet bekend hoe die hunkering naar vet precies ontstaat. Maar het is aannemelijk dat een verstoorde smaakperceptie van vet een rol kan spelen bij het ontstaan en in stand blijven van overgewicht , aldus de Fransen.
Dit is waarschijnlijk ook een gevolg van de grote concentratie mannen op technische faculteiten/universiteiten.quote:Op dinsdag 8 november 2005 17:23 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ye gods!
Natuurkundigen zijn daarin het laagste van het laagste.![]()
Heb je dat artikel van die grote denker niet in een pdf-formaatje, of de link ernaar. Ik zou het graag willen opslaan als tekstbestand, niet als jpeg.quote:Op dinsdag 8 november 2005 17:50 schreef George-Butters het volgende:
Als het moet spam ik deze hele pagina in mijn eentje vol!
Ik heb wel een pdfje, maar nu moet het nog weer online....quote:Op dinsdag 8 november 2005 17:59 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Heb je dat artikel van die grote denker niet in een pdf-formaatje, of de link ernaar. Ik zou het graag willen opslaan als tekstbestand, niet als jpeg.![]()
gezocht een site waar je een groot bestand kan uploadenquote:Op dinsdag 8 november 2005 18:04 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Ik heb wel een pdfje, maar nu moet het nog weer online....
En dan praat je nog geeneens over Vietnamveteranenquote:Op dinsdag 8 november 2005 17:46 schreef George-Butters het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Het slavenleger van de VS.
Daar zou iemand eens een film over moeten maken.quote:Op dinsdag 8 november 2005 18:34 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
En dan praat je nog geeneens over Vietnamveteranen
Wees Blij dAt ik je niet bij je echte naam noem, kneuS.quote:Op dinsdag 8 november 2005 18:56 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Nou, nou moet dit nu echt? Kunnen we niet op een normale manier met elkaar omgaan?![]()
Daar gaan we weer.quote:Op dinsdag 8 november 2005 18:58 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Wees Blij dAt ik je niet bij je echte naam noem, kneuS.
Laten we niet op deze toon afscheid nemen. Het was een grapje, een grap, zeg ik je!quote:Op dinsdag 8 november 2005 19:02 schreef George-Butters het volgende:
Het was weer gezellig
Maar helaas moet ik gaan
Daaaaag, een prettige avond verder!![]()
Maar blij dat Mccarthy is als naar Top 40 muziek luisterende nietsnutten graffiti op z'n schutting spuiten!quote:Elitaire kunst wel te verstaan want de grafiti, stripverhalen en Top40 muziek telt natuurlijk niet. Dat veel jeugd zich daar wel happy bij voelt boeit ze echt niet op PvdA headquartesr.
Kun jij echt niets anders dan generaliseren?quote:Op dinsdag 8 november 2005 20:43 schreef pberends het volgende:
Netwerk over mogelijke rellen in Nederland... valt me weer op dat deze allochtone jongeren niet echt goed Nederlands kunnen. In tegenstelling tot de Franse allochtonen die wel goed Frans kunnen.
Moet ik minder positief zijn over Franse allochtonen bedoel je?quote:Op dinsdag 8 november 2005 20:45 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Kun jij echt niets anders dan generaliseren?
Ligt er aan, wie stak ze aan?quote:Op dinsdag 8 november 2005 20:46 schreef sizzler het volgende:
"Ter nagedachtenis van de brand op het cellencomples op Schiphol werden 11 kaarsen aangestoken"
Dat is wel een heel symbolische manier om mensen te herdenken die levend zijn verbrand.
Net of het maken van schulden op termijn geen werkgelegenheid in gevaar brengtquote:Wehkamp schrapt banen bij lagere kredietrente
Uitgegeven: 8 november 2005 16:02
Laatst gewijzigd: 8 november 2005 16:02
ZWOLLE - Het thuiswinkelbedrijf Wehkamp gaat banen schrappen als de plannen van minister Zalm (Financiën) om de maximaal toegestane kredietrente te verlagen, doorgaan. Dat heeft de onderneming dinsdag bekendgemaakt. "De plannen lossen niets op, ze brengen alleen de werkgelegenheid in gevaar", aldus een woordvoerder.
Find what works and stick with it.quote:Op dinsdag 8 november 2005 20:45 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Wat krijgen we nou?quote:Op dinsdag 8 november 2005 20:47 schreef pberends het volgende:
[..]
Moet ik minder positief zijn over Franse allochtonen bedoel je?
Geert Wilders? Nee, Maggi.quote:Op dinsdag 8 november 2005 20:48 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Find what works and stick with it.
Het is racistisch. Wedden dat ze blanke kaarsen gebruikten?quote:Op dinsdag 8 november 2005 20:46 schreef sizzler het volgende:
"Ter nagedachtenis van de brand op het cellencomples op Schiphol werden 11 kaarsen aangestoken"
Dat is wel een heel symbolische manier om mensen te herdenken die levend zijn verbrand.
Nee, die keken ernaar en deden niks.quote:
Sponsor: Duo Pinotto?quote:Op dinsdag 8 november 2005 20:52 schreef Tafkahs het volgende:
Er boksen een neger en een blanke op eurosport. Ik ben voor de blanke.
De neger heeft een blanke manager en de blanke een zwarte. Gek idee
Dat bedoel ik, provocatiequote:
quote:Op dinsdag 8 november 2005 20:53 schreef sizzler het volgende:
[..]
Nee, die keken ernaar en deden niks.
Nee, zwaargewichtenquote:
Hoe gaat het met je fundamentalistische achterlijke geitenneukende schoondochter?quote:
Afgevallen. Ramadan enzo.quote:Op dinsdag 8 november 2005 20:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Hoe gaat het met je fundamentalistische achterlijke geitenneukende schoondochter?
Wat een doemdenkers zeg.quote:106 Teletekst di 08 nov
SP vreest hier voor 'Franse' rellen
DEN HAAG SP-leider Marijnissen wil van
het kabinet weten wat eraan gedaan is
om te voorkomen dat de Franse onlusten
naar Nederland overslaan.
Marijnissen vraagt het kabinet in een
brief om een opsomming van de genomen
maatregelen.Het antwoord van het
kabinet moet dienen als de basis van
een Kamerdebat over de Franse rellen.
De SP is bang dat Nederland ook het
toneel wordt van zulke rellen.Die vrees
wordt volgens de SP gedeeld door 90%
van de bevolking.Volgens Marijnissen is
de oorzaakv an het geweld het feit dat
jongeren zich buitengesloten voelen en
denken niets te verliezen te hebben.
Volgens mij zijn ze Donner een stap voor. Wie wil er nou een avondklok in Nederland bijvoorbeeld?quote:
De agenten, worden ze tenminste niet meer beschoten als ze zich 's avonds op straat bevinden.quote:Op dinsdag 8 november 2005 21:06 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Volgens mij zijn ze Donner een stap voor. Wie wil er nou een avondklok in Nederland bijvoorbeeld?
Da's waar, de burger is er om de agent te beschermenquote:Op dinsdag 8 november 2005 21:08 schreef pberends het volgende:
[..]
De agenten, worden ze tenminste niet meer beschoten als ze zich 's avonds op straat bevinden.
Iets positiefs dan maar: Zeg hier positieve dingen over allochtonen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 20:45 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |