Bron: Frankrijk kondigt noodtoestand afquote:Frankrijk kondigt noodtoestand af
Na een twaalfde nacht van rellen heeft de Franse regering de noodtoestand uitroepen. De regionale autoriteiten krijgen daarmee de bevoegdheid om een avondklok in te stellen en de politie mag onaangekondigd huiszoeking verrichten.
Gisteravond stelde onder meer de Parijse voorstad Le Raincy al een avondklok in. Met de maatregel van de Franse regering zijn nu alle lokale autoriteiten wettelijk bevoegd om een avondklok in te stellen. Overtreders riskeren een gevangenisstraf van twee maanden of een geldboete van 3750 euro.
De Franse minister Sarkozy kondigde ook aan dat nog eens 1500 agenten en reservisten worden ingezet om de rellen in de kiem te smoren. Op dit moment zijn al 8000 agenten actief.
Dus omdat ze geen geld hebben moet je ze niet beboeten? Met andere woorden: als je arm bent kun je flikken wat je wilt?quote:Op dinsdag 8 november 2005 19:13 schreef HassieBassie het volgende:
Een boete betalen wordt veelal gezien als een gepaste straf, omdat je mensen dan pakt waar het pijn doet. Helaas vergeten ze dat die gassies nu aan het rellen zijn omdat ze juist geen geld hebben![]()
En als je veel geld hebt kan je veel dingen flikken zonder dat dit je echt (financieel) schaadt, is dat wel eerlijk?quote:Op dinsdag 8 november 2005 19:31 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dus omdat ze geen geld hebben moet je ze niet beboeten? Met andere woorden: als je arm bent kun je flikken wat je wilt?
Zoals het systeem nu is zou je toch verwachten dat de 'rijken' inderdaad massaal overtredingen en misdrijven plegen. Toch is het tegenovergestelde waar, maar dat is vast toevalquote:Op dinsdag 8 november 2005 19:33 schreef DrieMaalDrie het volgende:
[..]
En als je veel geld hebt kan je veel dingen flikken zonder dat dit je echt (financieel) schaadt, is dat wel eerlijk?
Bron?quote:Op dinsdag 8 november 2005 19:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Zoals het systeem nu is zou je toch verwachten dat de 'rijken' inderdaad massaal overtredingen en misdrijven plegen. Toch is het tegenovergestelde waar, maar dat is vast toeval![]()
Heb ik op dit moment even niet bij de hand moet ik zeggen.quote:
Heb jij niets meer te zeggen dan? Ben ik niet van je gewend.quote:Op dinsdag 8 november 2005 19:44 schreef pberends het volgende:
Laat die borgtocht maar varen, ga in op de rest van het verhaal.
Je neemt een percentage van iemands financiele welzijn als uitgangspunt voor het bepalen van de hoogte van de boete, dan hoeft er opzich geen grens getrokken te worden.quote:Op dinsdag 8 november 2005 19:51 schreef Lucky_Strike het volgende:
Verder: waar leg je de grens bij het verhogen van de boetes? Tussen iemand met minimuminkomen, een ton per jaar of iemand als Hans Breukhoven zit nogal een verschil.
Zou kunnen, maar ik vraag me af of het zin heeft. Er zijn geen bronnen die aantonen dat mensen met meer geld de wet eerder aan hun laars lappen. Als dat zo zou zijn moet er wel iets aan gedaan worden ja.quote:Op dinsdag 8 november 2005 20:00 schreef DrieMaalDrie het volgende:
[..]
Je neemt een percentage van iemands financiele welzijn als uitgangspunt voor het bepalen van de hoogte van de boete, dan hoeft er opzich geen grens getrokken te worden.
In het voorbeeld in de OP wordt gesteld: een geldboete of een gevangenisstraf. Iemand met veel poen kan zo zijn gevangenisstraf afkopen. Ipv. dat systeem dus gewoon geen geldboete en alleen een gevangenisstraf.quote:Op dinsdag 8 november 2005 19:51 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Heb ik op dit moment even niet bij de hand moet ik zeggen.
Maar zonder in discriminatie te vervallen kan je wel de volgende redenering maken: de meerderheid van de gevangenisbevolking is allochtoon. En laten daar nu net de meeste mensen met de laagste inkomens onder vallen.
Verder: waar leg je de grens bij het verhogen van de boetes? Tussen iemand met minimuminkomen, een ton per jaar of iemand als Hans Breukhoven zit nogal een verschil.
Bij mijn weten is het alleen andersom: als je je boete niet kunt betalen ga je voor korte tijd de gevangenis niet.quote:Op woensdag 9 november 2005 04:04 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
In het voorbeeld in de OP wordt gesteld: een geldboete of een gevangenisstraf. Iemand met veel poen kan zo zijn gevangenisstraf afkopen. Ipv. dat systeem dus gewoon geen geldboete en alleen een gevangenisstraf.
wat zeg ik dan? Mensen met weinig geld kunnen de boete niet betalen -> de gevangenis in.quote:Op woensdag 9 november 2005 07:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Bij mijn weten is het alleen andersom: als je je boete niet kunt betalen ga je voor korte tijd de gevangenis niet.
Maar dat is dus eigenlijk heel krom. Ok, je moet boeten voor je daden. Maar als een miljardair een snelheidsboete krijgt zal hij zijn hand er niet voor omdraaien, terwijl als een minimumloner een snelheidsboete krijgt hij een rib uit zijn lijf moet betalen.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ja, maar dat is dus geen gevangenisstraf 'afkopen'. De boete is de eigenlijke straf, geen gevangenisstraf.
En ik blijf er bij: de wet moet voor iedereen gelijk zijn. Je moet boeten voor je daden, en als je geen geld hebt is dat je eigen probleem. Dat had je dan eerder moeten bedenken.
Voor geldboetes evenredig aan je inkomen valt wel wat te zeggen, al weet ik niet of daar draagvlak voor is onder de samenleving. Naar mijn weten is dit in Finland in de praktijk gebracht, maar ik meen dat multimiljonairs daar ook niet wakkerliggen van een boete van 100.000 euro.. en knallen ze net zo hard door met hun porsche als ze daar zin in hebben.quote:Op woensdag 9 november 2005 17:33 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Maar dat is dus eigenlijk heel krom. Ok, je moet boeten voor je daden. Maar als een miljardair een snelheidsboete krijgt zal hij zijn hand er niet voor omdraaien, terwijl als een minimumloner een snelheidsboete krijgt hij een rib uit zijn lijf moet betalen.
Beiden zijn fout bezig. De minimumloner zal alleen wat meer op zijn snelheid letten omdat hij de boete moeilijk kan betalen terwijl de miljardair het minder zal interesseren. Terwijl het ze eigenlijk allebei zou moeten interesseren.
Mijn punt was dan ook dat hogere boetes niet bijzonder goed zouden helpen (al maakt het het wel eerlijker sinds iemand in de bijstand een paar tientjes al voelt bij wijze van spreke). Dat het meer administratief gebeuren op zou leveren lijkt me wel meevallen, gewoon even crosschecken met de databank van de belastingdienst of zo.. Bovendien denk ik dat de gemiddelde miljonair liever zulke bedragen afdraagt aan de regering nadat ie lekker heeft liggen scheuren met zijn sportwagen dan dat hij dmv belasting wordt uitgeknepen, maar dat terzijde.quote:Op woensdag 9 november 2005 19:12 schreef Erik.Martens het volgende:
Als je boetes afhankelijk van inkomens gaat maken komt daar denk ik ook een heleboel administratief gebeuren (en fraudemogelijkheden) bij kijken.
Is dat naast Finland in meerdere (wellicht beter met Nederland te vergelijken) landen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |