Zet het in je programma:quote:Op dinsdag 8 november 2005 13:30 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hier in het noorden is het OV ook zo geweldig![]()
Ik ben per dag een keer zolang onderweg als ik met het OV zou gaan (3 uur ipv 1,5 uur). Ik heb gratis OV, maar op deze manier heeft het voor mij weinig zin. En dat het niet duur uit hoeft te pakken? De bus waarin ik (als ik met het OV zou gaan) zit, daar zit ik dan alleen in met mijn eigen privé chaufeur. Nu ik er geen gebruik meer van maak zit die arme man er denk ik helemaal alleen. Veel duurder dan nu kan dus bijna niet.
Maar dit topic gaat over het standpunt van de PrdV, dus het lijkt me toch wel handig om de NS ook mee te rekenen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 13:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik reken de NS sowieso niet mee in dit verhaal, ik zou er een voorstander van zijn om stads-streekvervoer gratis te maken maar niet de NS.
En dan willen de privé chauffeurs ook een eigen privé chauffeurquote:Op dinsdag 8 november 2005 14:01 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Zet het in je programma:
Gratis privé chauffeur![]()
![]()
Mjah, hij valt er iig op aan te vallen dat er geen financiele onderbouwing bestaat. Maar het is wellicht niet onmogelijk, alhoewel ik betwijfel of hij met zijn huidige speerpunten aan een adequaat financieel plaatje kan komenquote:Op dinsdag 8 november 2005 13:58 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Gratis OV
Kwartje van Kok omschaffen
Ontwikkelingshulp verhogen
Verhoging van de uitgaven en verlaging van de inkomsten, dat zie ik in zijn programma. Volgensmij heeft Peter zelf nog niet eens nagedacht over de financiën. En het is dus ook logisch dat wij Peter daarop aanvallen![]()
Geen werkeloosheid meer en bijna iedere WAOers kan ook wel in een (aangepaste) auto rijden.quote:Op dinsdag 8 november 2005 14:04 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En dan willen de privé chauffeurs ook een eigen privé chauffeur![]()
Omdat het openbaar vervoer is misschien?quote:Op dinsdag 8 november 2005 14:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het openbaar vervoer moet zo snel mogelijk geprivatiseerd worden, er is geen enkele reden waarom dit door de overheid verzorgd zou moeten worden.
wordt het soms minder openbaar als het geprivatiseerd wordt ?!?quote:Op dinsdag 8 november 2005 14:28 schreef Sidekick het volgende:
Omdat het openbaar vervoer is misschien?
Bij het treinverkeer is het inderdaad lastig, daarom snap ik ook niet dat ze daar zijn begonnen. Maar lastig betekent niet onmogelijk, en voor bussen is er al helemaal geen reden om die op staatskosten te laten rijden.quote:Privatisatie klinkt leuk, maar concurrentie is alleen vrijwel onmogelijk bij treinverkeer. Je hebt bijvoorbeeld wel Noordnet, maar dat is natuurlijk geen concurrent van de NS.
zeker allemaal net zo "openbaar"quote:Op dinsdag 8 november 2005 14:28 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Omdat het "openbaar" vervoer is misschien?
Privatisatie klinkt leuk, maar concurrentie is alleen vrijwel onmogelijk bij treinverkeer. Je hebt bijvoorbeeld wel Noordnet, maar dat is natuurlijk geen concurrent van de NS.
Komt dan nog wel 23 cent btw overheen he, zie ook:quote:Op dinsdag 8 november 2005 12:12 schreef RM-rf het volgende:
[..]
nee, 66,8 cent om exact te zijn (voordat zulke ideeen ook weer doorslaan, als zou de prijs enkel uit accijns bestaan), en deze staat los van prijsstijgingen, is een vaste prijs per liter ... grappig daarbij is dat de accijns in duitsland 1 cent lager ligt, maar de benzineprijs ligt daar wel in zijn geheel 10 cent lager dan in NL
Bij de NS hadden ze simpelweg nooit aan dat proces moeten beginnen. Normaal gezien sta ik niet direct negatief tegenover privatisering, maar de NS is simpelweg uniek een totale monopolist. Dat geeft zeer onvruchtbare bodem voor privatiseringen en garanties voor en hoop gedonderquote:Op dinsdag 8 november 2005 14:28 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Omdat het openbaar vervoer is misschien?
Privatisatie klinkt leuk, maar concurrentie is alleen vrijwel onmogelijk bij treinverkeer. Je hebt bijvoorbeeld wel Noordnet, maar dat is natuurlijk geen concurrent van de NS.
En voor de mensen die niet met het OV willen reizen?quote:Op dinsdag 8 november 2005 15:58 schreef PLAE@ het volgende:
Elke burger ¤100,- per jaar laten betalen wat mij betreft voor het ov en voor iedereen onbeperkt reizen![]()
Je hebt in deze niks te willen net als met zoveel belastingzaken.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En voor de mensen die niet met het OV willen reizen?
Laten we dan ook iedereen maar verplicht betalen voor de sportschool en voor pretparken, ¤ 200 per jaar en je mag hier oneindig gebruik van makenquote:Op dinsdag 8 november 2005 16:26 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Je hebt in deze niks te willen net als met zoveel belastingzaken.
Je beseft niet dat je nu al meebetaald aan zaken waar je zelf niks aan hebt?quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:29 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Laten we dan ook iedereen maar verplicht betalen voor de sportschool en voor pretparken, ¤ 200 per jaar en je mag hier oneindig gebruik van maken![]()
En laten we van iedereen ¤ 1000 inhouden, zodat de accijnzen op brandstoffen weg kunnen, of beter nog: gratis benzine![]()
Wat is dat nou voor onzin...quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:29 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Laten we dan ook iedereen maar verplicht betalen voor de sportschool en voor pretparken, ¤ 200 per jaar en je mag hier oneindig gebruik van maken![]()
En laten we van iedereen ¤ 1000 inhouden, zodat de accijnzen op brandstoffen weg kunnen, of beter nog: gratis benzine![]()
De auto is de concurrent voor de NS.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:02 schreef Reya het volgende:
[..]
Bij de NS hadden ze simpelweg nooit aan dat proces moeten beginnen. Normaal gezien sta ik niet direct negatief tegenover privatisering, maar de NS is simpelweg uniek een totale monopolist. Dat geeft zeer onvruchtbare bodem voor privatiseringen en garanties voor en hoop gedonder![]()
Punt 1: Ik heb gratis OV, maar neem toch bijna altijd de auto. En nee ik ben niet rijk, ik ben een arme student. Maar zoals jij het beschrijft wil je van de auto weer een elite voertuig maken? Die arme losers zijn het dus toch niet waard?quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:35 schreef Setambre het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor onzin...
Sportscholen en pretparken, hebben toch niks te maken met het file probleem?
Overdrijven is ook een vak geworden. 100 euro lijkt me eerlijk gezegd niet zo heel veel.
Als OV gratis dan nemen alleen de 'rijkere' burgers de auto en die kunnen het nog wel betalen...
Dat besef ik.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:35 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Je beseft niet dat je nu al meebetaald aan zaken waar je zelf niks aan hebt?
Ik wil geen gratis OV.quote:Beetje slap gelul als je het mij vraagt. Als de regering het geld voor gratis ov ophoest betaal je het alsnog indirect.
Het OV zit nu al boven de 100 euro per persoon (subsidie van 2 miljard), stel je eens voor hoeveel het kost als het gratis is. Jij vindt het dus ook geen goed plan maak ik hieruit op.quote:Dan heb ik liever dat ze bekijken hoeveel het pp zou kosten ( ik denk aan +/- ¤100 pp) en de mensen dat rechtstreeks laten betalen (het moet binnen proporties blijven uiteraard, komt het boven de 100 dan is het geen goed plan wat mij betreft).
Daar kom je niet een eind mee, daar kun je het nu niet eens van betalen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:47 schreef PLAE@ het volgende:
Ik pak ook liever de auto terwijl ik ov heb. Maar daarom hoef ik het plan niet meteen niks te vinden.
12.100.000 x ¤100,- moet je een eind mee komen volgens mij (ik laat alleen 18+ betalen)
¤ 100 per persoon is maar 1.6 miljard per jaar. Dat is niet genoeg.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:42 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Punt 2: ¤ 100 per persoon is niet genoeg voor gratis OV.
Meer asfalt. Er ligt nog niet zoveel in Nederland.quote:Als we de files op willen lossen dan kunnen we even goed voertuigenbezit afschaffen. Goed idee?
Nee, wat ik hiermee wil zeggen is dat ZELFS ALS het gehele fileprobleem oplost, dit geen financieel haalbaar plan is.quote:Op dinsdag 8 november 2005 00:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Probleem is dat jouw stelling berust op de aanname dat met gratis OV alle files opgelost worden en dat er minder wordt gereden met de auto, ik vraag mij af waar dat op berust. OV is al goedkoper als autorijden voor woon-werk verkeer over het algemeen namelijk, ik geloof er niet in dat 20% van de huidige 'file rijders' ineens in het OV springt als het gratis is.
Met gratis OV ben je nog steeds afhankelijk van een OV netwerk, degenen die niet van het OV gebruik maken doen dat meestal om goed gefundeerde redenen en niet omdat ze file rijden zo leuk vinden.
Schade aan de economie...tja, da's makkelijk gezegd maar uitermate moeilijk hard te maken, je kan ook stellen dat met name de logistieke branche wel zou varen bij het afnemen van files bijvoorbeeld, ik vind het heel knap als jij dat zo kan kwantificeren maar zou daar toch wel een onderbouwing met cijfers van willen zien. Neem ook even mee dat er in jouw voorbeeld ook mee dat gratis OV een netto verbetering van de koopkracht met zich mee zou brengen voor vele Nederlanders.
Als we even op internet googlen naar cijfers over dit punt, kom je al snel op wat ik eerder noemde.quote:Op dinsdag 8 november 2005 13:53 schreef Reya het volgende:
Hmmm, ik denk dat FOK!-users weinig accuraat over de financiele haalbaarheid van het programma van PRDV kunnen oordelen. Het zou opzich wel praktisch zijn als zoiets een keer door en professionele instantie wordt doorgerekend, nu zit De Vries voornamelijk met zeepbellen te schermen en oordelen analytici hem daarop
Onderhoud aan wegen en (ik denk dat je hier op wijst) meer asfalt is ook niet alleen een kwestie van geld.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:59 schreef MrBadGuy het volgende:
Wat zou er gebeuren als we de subsidie van ¤ 2 miljard die nu in het OV gepomd wordt in de aanleg en onderhoud van de wegen steken?
Heeft niks met conservatisme te maken, ik ben ook voor grote veranderingen in het OV, namelijk de afschaffing van de subsidies voor het OV. Ik noem het liberaalquote:Op woensdag 9 november 2005 21:32 schreef Ofyles2 het volgende:
De reden waarom de meeste users hier gratis OV afkraken, is omdat ze zeer conservatief zijn. En dat vind ik zeer jammer.
*Ik kan het mis hebben, maar den Haag heeft niet besloten dat de punctualiteit boven de 86,5% moet komen, maar is dit overeengekomen met de NS.quote:Op woensdag 9 november 2005 21:32 schreef Ofyles2 het volgende:Scherpere punctualiteitsregels. (Den Haag beslist dat de NS haar punctualiteit boven de 86,5% krijgt, ik dacht eerder aan 90%.) Ambitieuze HOV-plannen. (Lightrail en vrije busbanen bijvoorbeeld). Eerlijke aanbestedingsregels, waarbij op meer factoren wordt gelet. Zo moet voorkomen worden dat bedrijven hun regels schenden. Gemeenten die de mobiliteit in hun stad niet optimaliseren, moeten bekeurd worden. Hogere kruissnelheden op spoorwegen.
Volgens mij telt dit land nog een aantal autolobbyisten, die hier hun plannen niet van de grond mogen krijgen.quote:Op woensdag 9 november 2005 21:46 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Heeft niks met conservatisme te maken, ik ben ook voor grote veranderingen in het OV, namelijk de afschaffing van de subsidies voor het OV. Ik noem het liberaal![]()
En die koppige socialisten zijn het struikelblok voor het afschaffen van de OV-subsidies.quote:Op woensdag 9 november 2005 22:11 schreef Ofyles2 het volgende:
Ik doelde op goedkoop OV. Wat betreft gratis OV heb je gelijk, maar het nadeel is nog steeds dat de koppige liberalen het grootste struikelblok vormen voor de verbetering van het OV.
quote:PvdA wil gratis openbaar vervoer
12-11-2005 07:45
Nederland heeft de afgelopen jaren succesvol kennisgemaakt met een aantal gemeentelijke en provinciale experimenten met ‘gratis’ openbaar vervoer. De PvdA is van mening dat het nu aan het Rijk is om zich in te zetten voor ‘gratis’ openbaar vervoer.
In de initiatiefnota Gratis Openbaar Vervoer (GOV) doet de PvdA een aantal voorstellen om op korte termijn, in het lokale en regionale personenvervoer per bus, tram en metro, ‘gratis’ openbaar vervoer aan te bieden. Hierbij moeten een aantal beperkingen in acht worden genomen. De motivering voor deze voorstellen berust naast sociaal-maatschappelijke overwegingen ook op verkeersoverwegingen.
Het is van belang te onderstrepen dat niet wordt gepleit voor het voor iedereen ‘gratis’ maken van het openbaar vervoer. Dit is niet alleen onrealistisch, maar ook maatschappelijk ongewenst. Openbaar vervoer kost immers geld en heeft daarmee waarde. Door het ‘gratis’ openbaar vervoer op te hangen aan het systeem van de OV-chipkaart wordt de waarde van het openbaar vervoer benadrukt. De specifieke doelgroepen waar het GOV voor bedoeld is, kunnen door middel van een chipkaarttegoed van het OV gebruikmaken. Het inzetten van het instrument gratis openbaar vervoer is dus alleen bedoeld voor specifieke doelgroepen met als doel realisatie van specifieke effecten op sociaal-maatschappelijk gebied, milieu en economie.
De PvdA doet de volgende voorstellen:
1.Door de fikse bezuinigingen op het OV is het nodig de lokale vervoersautoriteiten meer armslag te bieden. Dit kan door beleidsvrijheid binnen de brede doeluitkeringen (BDU's) te bewerkstelligen in combinatie met een bundeling van alle middelen voor specifieke doelgroepen, waaronder zittend ziekenvervoer, WVG, leerlingenvervoer, etc.
2.Het Rijk neemt een financiële verantwoordelijkheid door de brede doeluitkeringen (BDU’s) op te plussen met een innovatiefonds van 300 miljoen euro.
3.Het openbaar vervoer voor ouderen (vanaf 65 jaar) wordt op werkdagen vanaf 09.00 uur ‘gratis’.
4.Het openbaar vervoer voor gehandicapten (WVG’ rs) wordt ‘gratis’.
5.Het openbaar vervoer voor Mbo-scholieren van 16 tot en met 17 jaar wordt gedurende schooltijden ‘gratis’.
6.Op de belangrijkste fileknelpunten in Nederland wordt het openbaar vervoer ‘gratis’ aangeboden aan forenzen. Dit ‘gratis’ openbaar vervoer is alleen bedoeld voor de forens die uit de auto in de bus stapt. Het bedrijfsleven betaalt hier aan mee. Daar staat tegenover dat het bedrijfsleven een fiscale faciliteit kan ontvangen voor hun bijdrage. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van de bestaande fiscale regelingen die eventueel kunnen worden aangepast.
7.In het kader van het werkgelegenheidsbeleid wordt besloten aan iedereen die zich als werkzoekende meldt op een Centrum voor Werk en Inkomen (CWI), een 3-maandskaart voor ‘gratis’ OV te geven, bijvoorbeeld voor een rayon van ongeveer 30 km rond de woonplaats.
Je bent nu zelf ook een tikje te kortzichtig. Voor werklozen kan tijdelijk gratis OV weldegelijk nuttig zijn. Je vergroot ermee de mogelijkheden om werk te zoeken (makkelijker naar een andere plaats voor uitzendbureaus, het CWI of een sollicitatie). Ik kan me dus goed voorstellen dat iemand die zich bij het CWI meldt een kaart krijgt die voor maximaal 3 maanden recht geeft op vervoer met bus en tram.quote:Op maandag 14 november 2005 13:54 schreef maniack28 het volgende:
Waarom alleen vmbo'ers? Hebben havo'ers en vwo'ers soms geen recht op gratis openbaar vervoer? Hoe kortzichtig zegEn werkelozen? Waarom moeten ingodsnaam werkelozen gratis met de bus
Wat zitten er eigenlijk domme mensen in de politiek zeg... jezus christus (sorry voor de gelovigen onder ons).... hoe kan je dat verzinnen? Gratis openbaar vervoer voor werkelozen
Dat is toch onzin, ze doen niks, ze verdienen niks, ze kosten geld en dan geef je ze ook nog gratis ov
Hoe aantrekkelijk gaan ze het maken om werkeloos te worden zeg.....
Echt, ik denk er meer en meer over om gewoon de politiek in te stappen... stelletje kutflikkers daar met een iq van 20.... jonge jonge... ik kan hier echt kwaad om worden...
Dat is wat anders dan wat hier staat : De PvdA wil dat voor een aantal groepen het openbaar vervoer op werkdagen gratis wordt.quote:Op maandag 14 november 2005 16:51 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je bent nu zelf ook een tikje te kortzichtig. Voor werklozen kan tijdelijk gratis OV weldegelijk nuttig zijn. Je vergroot ermee de mogelijkheden om werk te zoeken (makkelijker naar een andere plaats voor uitzendbureaus, het CWI of een sollicitatie). Ik kan me dus goed voorstellen dat iemand die zich bij het CWI meldt een kaart krijgt die voor maximaal 3 maanden recht geeft op vervoer met bus en tram.
Het is algemeen bekend dat werken in Nederland niet mag lonen. Mensen die niet werken moet je vooral belonen.quote:Op maandag 14 november 2005 17:09 schreef PLAE@ het volgende:
Ja werklozen die moeten gratis kunnen reizen![]()
quote:Volgens Tweede-Kamerlid Dijksma zitten er aan het voorstel voor gratis OV veel voordelen, zowel sociaal als voor de doorstroming van het verkeer. Ik zie absoluut niet in wat voor voordelen het heeft als gehandicapten, bejaarden, 16 en 17 jarige vmbo-scholieren en werkelozen gratis met het OV kunnen en wat ze zouden bijdragen aan de doorstroming van het verkeer. Over het algemeen zijn dit juist de mensen die NIET met de auto gaan, omdat ze geen auto hebben/kunnen betalen. En waarom moeten werkelozen in vredesnaam met het OV reizen? Gaan we het ze nog gemakkelijker maken? "Goh, wat een mooi weer vandaag, nou laat ik maar lekker even de bus naar het strand pakken." Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij wat het merendeel van de politiek soms aan voorstellen verzint. Hebben ze daar soms een iq onder de 80? En waarom accepteren wij die slecht doordachte, vaak zinloze regelgevingen, die het nog ingewikkelder maken dan het allemaal al is? Ik ben het zat om dit soort nonsens te lezen; wanneer gaat de politiek zich bezig houden met echte problemen?
Het heeft tot voordeel sociaal zwakkeren als bejaarden en gehandicapten uit hun sociaal isolement te halen.quote:Op woensdag 16 november 2005 13:04 schreef maniack28 het volgende:
Ik sta in de spits![]()
Ingezonden brief:
[..]![]()
![]()
Weet ik, maar het slaat gewoon nergens op.... zeg dan dat bejaarden en gehandicapten gratis kunnen... wat hij nu beweert klopt van geen kanten net als 90% van alle andere politieke voorstellen.. vandaar mijn berichtquote:Op woensdag 16 november 2005 13:08 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Het heeft tot voordeel sociaal zwakkeren als bejaarden en gehandicapten uit hun sociaal isolement te halen.
Ik dacht inderdaad al dat het bijna niet anders dan een kansloze fokker of geen stijler was die dat stuk geschreven hadquote:Op woensdag 16 november 2005 13:04 schreef maniack28 het volgende:
Ik sta in de spits![]()
Ingezonden brief:
[..]![]()
![]()
Dankjequote:Op donderdag 17 november 2005 00:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik dacht inderdaad al dat het bijna niet anders dan een kansloze fokker of geen stijler was die dat stuk geschreven had.
ja, die 'ingezonden brieven' vormen voor een krant meestal dé mogelijk om een beetje politiek incorrecte komische noten te kunnen plaatsen ...quote:Op woensdag 16 november 2005 13:04 schreef maniack28 het volgende:
Ik sta in de spits![]()
Ingezonden brief:
[..]![]()
![]()
hehe, die kan ik ook maken hoor, een lange briefquote:Op donderdag 17 november 2005 10:12 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ja, die 'ingezonden brieven' vormen voor een krant meestal dé mogelijk om een beetje politiek incorrecte komische noten te kunnen plaatsen ...
Je hebt overigens ook bijna professionele 'ingezonden brief-schrijvers', alhoewel met email de hele charme wat mij betreft een beetje gedaald is, vroeger kreeg je ng met enige regelmaat handgeschreven vellen vol met wiskundige berekeningen, waarom subsidies aan derdewereldlanden in NL werkloosheid opleverde, of een stevige uitleg waarom studenten gedwongen op het platteland tewerkgesteld dienden te worden.
Daarom besluit ik niet de politiek in te gaan. De PvdA heeft het wel over gratis OV, maar op de vraag hoe ze het OV willen verbeteren kennen ze geen goed antwoord op.quote:Op maandag 14 november 2005 18:58 schreef maniack28 het volgende:
Trouwens: "Volgens Tweede Kamerlid Dijksma zitten er aan het voorstel veel voordelen, zowel sociaal als voor de doorstroming van het verkeer."
Ik weet niet hoor, maar hoe zal het verkeer beter doorstromen, als werkelozen, gehandicapten, bejaarden en 16 en 17 jarige vmbo'ers gratis met het ov kunnen? Alsof die in hun autotje vrolijk rondreden op de A12
Nou, als dit er doorkomt, dan ga ik werkeloos worden.. in de zomer doordeweeks lekker met de bus naar het strand, in de herfst lekker naar het bos, af en toe naar een leuke stad ofzo ergens... lijkt me heerlijk... leve het werkeloos zijn! Leuker maken we het al, makkelijker dan nu kan het niet zijn
Ik vind het echt bedroevend, hoe deze mensen in godsnaam in de politiek zitten. Dit regeert ons land mensen!!! Zelfs een cavia heeft nog een hoger iq dan deze mensen..![]()
Als je daadwerkelijk het plan had gelezen, dan zou je tot de conclusie komen het door jouw beschreven gedeelte enkel gaat over het sociale element van het voorstel. Daarnaast werd ook beschreven hoe doorstroming van het verkeer zou kunnen worden verbeterd door forensen gratis openbaar vervoer te geven.quote:Volgens Tweede-Kamerlid Dijksma zitten er aan het voorstel voor gratis OV veel voordelen, zowel sociaal als voor de doorstroming van het verkeer. Ik zie absoluut niet in wat voor voordelen het heeft als gehandicapten, bejaarden, 16 en 17 jarige vmbo-scholieren en werkelozen gratis met het OV kunnen en wat ze zouden bijdragen aan de doorstroming van het verkeer. Over het algemeen zijn dit juist de mensen die NIET met de auto gaan, omdat ze geen auto hebben/kunnen betalen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |