abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:24:19 #51
66825 Reya
Fier Wallon
pi_32083125
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 10:59 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik kan nu ook van huis naar college met de bus. Bengrofweg net zo lang onderweg maar toch neem ik als het een beetje schier weer is 10 keer liever de fiets .
Hier idem dito

Alhoewel het natuurlijk de vraag is hoeveel mensen uiteindelijk het OV prefereren boven de fiets, en in hoeverre een verlaging van de kosten voor OV fietsers stimuleert het OV te nemen. Ik heb daar geen harde cijfers over, maar ik vermoed dat de kosten uiteindelijk niet een enorm belangrijke speler zijn in de verdeling OV-fiets. Reistijd, comfort, sportiviteit, gezondheid etc. zijn allemaal ook belangrijke factoren die niet worden beinvloed door het veranderen van de kosten.

Daarnaast zijn er weinig mensen die meer dan een uur in het dagelijks verkeer fietsen, althans naar mijn ervaring. Sommige stukken die met de fiets worden afgelegd, kunnen niet eens - of zeer slecht - met het OV worden afgelegd. Voor mijzelf geldt bijvoorbeeld dat ik langer onderweg ben met het OV dan met de fiets. De autorijder die in de file staat zal zelden sneller zijn dan de trein die er voorbij rast. Punt van kritiek is dan wel dat de trein niet in de buurt van elk bedrijventerrein stopt; maar daar gaan wel weer vaak bussen naartoe. Fietsers leggen dus veel kortere afstanden af met het OV dan autorijders met vervangend OV zouden doen. Mischien belasten vijf fietsers die dan opeens met het OV gaan het OV evenveel als die ene autorijder die vervangend met het OV gaat. Dus ik denk persoonlijk dat het met de extra belasting van fietsers wel meevalt; het OV concurreert denk ik meer met de auto, en het is juist de bedoeling om de auto van de weg te halen.

Zo'n gek plan lijk het op het eerste oog dus niet; alhoewel de financiele dimensie nog wat onzeker is en de uiteindelijke uitwerking ook allesbehalve duidelijk is
pi_32084370
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 10:38 schreef Setambre het volgende:

Op elke liter bezine zit ongeveer 90 cent accijns, correct me if I'm wrong
nee, 66,8 cent om exact te zijn (voordat zulke ideeen ook weer doorslaan, als zou de prijs enkel uit accijns bestaan), en deze staat los van prijsstijgingen, is een vaste prijs per liter ... grappig daarbij is dat de accijns in duitsland 1 cent lager ligt, maar de benzineprijs ligt daar wel in zijn geheel 10 cent lager dan in NL
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_32084653
100% populisme van Peter R. de Vries. Het is inderdaad zo dat het ook geld bespaart en oplevert omdat de files korter worden, maar dat gaat maar om enkele honderden miljoenen. Gratis openbaar vervoer kost miljarden, en dan hebben we het alleen over het vergoeden van de prijs van de kaartjes. Als je de kwaliteit wil behouden (voldoende zitplaatsen, infrastructuur die het aankan) dan praat je over nog eens vele extra miljarden aan kosten. Laten we zeggen dat de PRVD een kostenpost wil invoeren ter grote van de hypotheekrenteaftrek.
pi_32085379
Zouden de kosten van files echt 'maar' 500 miljoen zijn? Kan me dat eigenlijk nauwelijksvoorstellen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 8 november 2005 @ 12:52:48 #55
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32085442
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:50 schreef du_ke het volgende:
Zouden de kosten van files echt 'maar' 500 miljoen zijn? Kan me dat eigenlijk nauwelijksvoorstellen.
Dat klinkt mij ook nogal vreemd in de oren inderdaad.
Say your prayers
pi_32085611
Las elders net 1 miljard euro, komt meer in de buurt volgens mij.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_32085855
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:23 schreef pberends het volgende:
100% populisme van Peter R. de Vries. Het is inderdaad zo dat het ook geld bespaart en oplevert omdat de files korter worden, maar dat gaat maar om enkele honderden miljoenen. Gratis openbaar vervoer kost miljarden, en dan hebben we het alleen over het vergoeden van de prijs van de kaartjes. Als je de kwaliteit wil behouden (voldoende zitplaatsen, infrastructuur die het aankan) dan praat je over nog eens vele extra miljarden aan kosten. Laten we zeggen dat de PRVD een kostenpost wil invoeren ter grote van de hypotheekrenteaftrek.
Sorry, pberends, maar jouw aanname dat gratis OV miljarden zou kosten is nergens op gebaseerd, OV kost nu al 2 miljard en dat is met de opbrengst van kaartverkoop eraf (circa 700 miljoen).

Dat het populisme is ben ik met je eens maar het iig een van de betere populistische ideeen en een die meer voordelen als nadelen heeft.
pi_32086043
Dus de kaartverkoop van het OV brengt nu ¤ 700 miljoen per jaar op (+ het kost ¤ 2 miljard subsidie), de files kosten ¤ 500 miljoen per jaar.

Om het OV gratis te maken moet de overheid dus eerst alle kaartjes van de huidige reizigers betalen: ¤ 700 miljoen

Als dat gebeurt is, dan blijven de kosten van de files nog steeds gelijk (¤ 500 miljoen), tenzij een groot deel van de filerijders overgaan op het OV. Deze filerijders rijden meestal tijdens de spitsuren, op het moment dus dat het OV ook overvol is. Om dat op te lossen moeten er dus meer treinen en bussen komen. Die nieuwe treinen en bussen zijn ook een grote kostenpost

Dus als het OV gratis wordt en de mensen niet van vervoermiddel veranderen dan zijn de kosten voor de overheid: + ¤ 700 miljoen.
quote:
Kosten:
¤ 700 miljoen

Besparing:
¤ 0,--
Als het gratis OV aanslaat, dan gaan er (met name tijdens de spitsuren) meer mensen met het OV, wat betekend dat de kosten stijgen (meer treinen/bussen, de gederfde inkomsten stijgen en de subsidie van 2 miljard moet ook nog eens omhoog) en dat de inkomsten aan acijnzen en btw op benzine afnemen.

In het 'succesvolste' geval, dus als alle file's door deze maatregel zullen verdwijnen, dan geldt:
quote:
Kosten:
¤ 700 miljoen huidige kaarten
Gederfde inkomsten nieuwe reizigers
Extra subsidie (nu 2 miljard, hoeveel dan?)
Gemiste inkomsten accijnzen en btw op brandstoffen

Besparing:
¤ 500 miljoen op files
Ik denk dat de drie overige kostenposten (gederfde inkomsten, extra subsidie en gemiste inkomenst) veel meer dan de besparingen zullen zijn.
pi_32086052
Ook niet overdrijven Tijger, 700 miljoen is het bedrag aan strippenkaarten. Voor de NS komt daar nog zeker een keer dat bedrag bij.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_32086134
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:14 schreef du_ke het volgende:
Ook niet overdrijven Tijger, 700 miljoen is het bedrag aan strippenkaarten. Voor de NS komt daar nog zeker een keer dat bedrag bij.
Die 700 miljoen is nog exclusief de treinkaarten

Dan valt mijn berekeningen van hierboven nog slechter uit voor het gratis OV.
  dinsdag 8 november 2005 @ 13:18:55 #61
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_32086165
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:50 schreef du_ke het volgende:
Zouden de kosten van files echt 'maar' 500 miljoen zijn? Kan me dat eigenlijk nauwelijksvoorstellen.
Klopt, ik heb ook al bedragen gehoord van enkele miljarden. Dit is wat het ministerie van Economische Zaken erover zegt:
quote:
Het is erg lastig om een schatting te maken van de kosten van de files op de Nederlandse wegen. Een recente schatting is dat bij ongewijzigd beleid de economische schade van ‘voertuigverliesuren’ in 2006 zo’n ¤ 1.2 miljard zal bedragen.
De maatschappelijke kosten van de zorg als gevolg van verkeersongevallen zijn hoog: in totaal gaat het om ongeveer ¤ 6 miljard per jaar (prijspeil 2003) voor medische en materiële kosten, productieverlies en afhandelingskosten. De immateriële schade bedraagt ongeveer ¤ 3 miljard per jaar. Verkeersongevallen zijn bovendien een belangrijke veroorzaker van onverwachte files, die sterk bijdragen aan onbetrouwbare reistijden.

Bron
Daarnaast is het niet zo dat gratis openbaar vervoer gelijk alle files zal doen oplossen, waardoor je niet zomaar kan zeggen dat een investering van 700 miljoen gaat zorgen voor een kostenvermindering van een paar miljard.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_32086204
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:18 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Klopt, ik heb ook al bedragen gehoord van enkele miljarden. Dit is wat het ministerie van Economische Zaken erover zegt:
[..]

Daarnaast is het niet zo dat gratis openbaar vervoer gelijk alle files zal doen oplossen, waardoor je niet zomaar kan zeggen dat een investering van 700 miljoen gaat zorgen voor een kostenvermindering van een paar miljard.
En zullen de bekende vertragingen ook niet een kostenpost zijn? (personeelsleden die steeds te laat op het werk komen)
pi_32086239
Gratis OV
pi_32086286
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:17 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Die 700 miljoen is nog exclusief de treinkaarten

Dan valt mijn berekeningen van hierboven nog slechter uit voor het gratis OV.
het is erg lastig hier een goede berekening voor te maken voor Noord Nederland heb ik van Michiel vna Hulten nog wel een berekening liggen waaruit bleek dat het voor hetstads en streekvervoer niet zo heel duur uit hoeft te pakken.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_32086307
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:21 schreef Burbo het volgende:
Gratis OV
Gratis eten en drinken
Een gratis huis met zwembad
Gratis geld zonder te werken

Stem op mij en u zal het krijgen
pi_32086509
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

het is erg lastig hier een goede berekening voor te maken voor Noord Nederland heb ik van Michiel vna Hulten nog wel een berekening liggen waaruit bleek dat het voor hetstads en streekvervoer niet zo heel duur uit hoeft te pakken.
Hier in het noorden is het OV ook zo geweldig

Ik ben per dag een keer zolang onderweg als ik met het OV zou gaan (3 uur ipv 1,5 uur). Ik heb gratis OV, maar op deze manier heeft het voor mij weinig zin. En dat het niet duur uit hoeft te pakken? De bus waarin ik (als ik met het OV zou gaan) zit, daar zit ik dan alleen in met mijn eigen privé chaufeur. Nu ik er geen gebruik meer van maak zit die arme man er denk ik helemaal alleen. Veel duurder dan nu kan dus bijna niet.
pi_32086608
Ja, maar als je uitgaat van die besparing, doen we net of gratis OV de files zo oplossen. Dat zal het bij lange na niet, zeker omdat de kwaliteit van de OV niet echt hoogstaand is. De meeste mensen zullen gewoon in de auto blijven, en dus zullen veel files blijven. Dus die kostenbesparing haal je er totaal niet uit.
pi_32086716
quote:
KADER

Gratis openbaar vervoer kost ons land jaarlijks 4 miljard euro, heeft Michel van Hulten berekend. Dat bovenop de 6 miljard die het betaalde openbaar vervoer de overheid nu kost. Van Hulten kan zich voorstellen dat de politiek zo'n bedrag ineens veel geld vindt. Ons land zou echter gefaseerd, net als de Belgen, op gratis bussen en treinen over moeten gaan.
pi_32086841
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:34 schreef pberends het volgende:
Ja, maar als je uitgaat van die besparing, doen we net of gratis OV de files zo oplossen. Dat zal het bij lange na niet, zeker omdat de kwaliteit van de OV niet echt hoogstaand is. De meeste mensen zullen gewoon in de auto blijven, en dus zullen veel files blijven. Dus die kostenbesparing haal je er totaal niet uit.
Ik denk dat het in alle gevallen duurder uit zal pakken. Ik durf het zelfs sterker te stellen: hoe meer mensen er over zullen stappen van de auto naar het OV, hoe duurder het gaat worden. Want dan zijn er geen inkomsten aan accijnzen en btw meer, maar wel meer kosten voor extra OV. Het lijkt me sterk dat dit opweegt tegen de kleinere schade door file's (wat voor maar een klein deel voor rekening van de overheid is).

Dit was mijn 3000e reactie, ik draag hem op aan PrdV

[ Bericht 3% gewijzigd door MrBadGuy op 08-11-2005 13:49:09 ]
pi_32086939
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:38 schreef pberends het volgende:

[..]
En zitten de gederfde inkomsten ook al bij die 4 miljard inbegrepen? (die zullen niet bij die 6 miljard inzitten, dus ik denk het niet) En hoe willen we ooit die 4 miljard per jaar (plus eventueel gederfde inkomsten) terug verdienen?

Petertje is ook al tegen het kwartje van Kok, dus waar komt het geld vandaan?
pi_32086977
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:47 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

En zitten de gederfde inkomsten ook al bij die 4 miljard inbegrepen? (die zullen niet bij die 6 miljard inzitten, dus ik denk het niet) En hoe willen we ooit die 4 miljard per jaar (plus eventueel gederfde inkomsten) terug verdienen?

Petertje is ook al tegen het kwartje van Kok, dus waar komt het geld vandaan?
Door het verhogen van de ontwikkelingshulp misschien?
  dinsdag 8 november 2005 @ 13:53:08 #72
66825 Reya
Fier Wallon
pi_32087081
-knip, dubbel-
  dinsdag 8 november 2005 @ 13:53:44 #73
66825 Reya
Fier Wallon
pi_32087097
Hmmm, ik denk dat FOK!-users weinig accuraat over de financiele haalbaarheid van het programma van PRDV kunnen oordelen. Het zou opzich wel praktisch zijn als zoiets een keer door en professionele instantie wordt doorgerekend, nu zit De Vries voornamelijk met zeepbellen te schermen en oordelen analytici hem daarop
pi_32087191
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:53 schreef Reya het volgende:
Hmmm, ik denk dat FOK!-users weinig accuraat over de financiele haalbaarheid van het programma van PRDV kunnen oordelen. Het zou opzich wel praktisch zijn als zoiets een keer door en professionele instantie wordt doorgerekend, nu zit De Vries voornamelijk met zeepbellen te schermen en oordelen analytici hem daarop
Gratis OV
Kwartje van Kok omschaffen
Ontwikkelingshulp verhogen

Verhoging van de uitgaven en verlaging van de inkomsten, dat zie ik in zijn programma. Volgensmij heeft Peter zelf nog niet eens nagedacht over de financiën. En het is dus ook logisch dat wij Peter daarop aanvallen
pi_32087220
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:14 schreef du_ke het volgende:
Ook niet overdrijven Tijger, 700 miljoen is het bedrag aan strippenkaarten. Voor de NS komt daar nog zeker een keer dat bedrag bij.
Ik reken de NS sowieso niet mee in dit verhaal, ik zou er een voorstander van zijn om stads-streekvervoer gratis te maken maar niet de NS.
  dinsdag 8 november 2005 @ 14:01:21 #76
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_32087272
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:30 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Hier in het noorden is het OV ook zo geweldig

Ik ben per dag een keer zolang onderweg als ik met het OV zou gaan (3 uur ipv 1,5 uur). Ik heb gratis OV, maar op deze manier heeft het voor mij weinig zin. En dat het niet duur uit hoeft te pakken? De bus waarin ik (als ik met het OV zou gaan) zit, daar zit ik dan alleen in met mijn eigen privé chaufeur. Nu ik er geen gebruik meer van maak zit die arme man er denk ik helemaal alleen. Veel duurder dan nu kan dus bijna niet.
Zet het in je programma:
Gratis privé chauffeur


Ik ben absoluut tegen gratis openbaar vervoe. Mobiliteit moet geld kosten anders zal de betrouwbaarheid van het OV dalen naar 0.
Zeker in de spits zit het OV al te vol. Dat zou je kunnen vermijden met een 'spitsheffing', maar dan is het OV niet meer gratis.
Wil je dit doorvoeren dan moet de hele ma-vr van 9-5 mentaliteit overhoop.
Werktijden zullen meer gespreidt moeten worden om ervoor te zorgen dat de spits verdwijnt en het openbaar vervoer betrouwbaar blijft.
Een volle bus rijdt namelijk door, waardoor je je trein mist, waardoor je weer te laat op je werk komt.

Mensen moeten weer dichter bij hun werk gaan wonen, of veel meer mensen moeten een paar dagen in de week thuis werken.
Dat laatste is eigenlijk logischer. Ik zou zelf heel makkelijk 2-3 dagen in de week thuis kunnen werken, helaas moet mijn werkgever dan een 'thuiswerkplek' inrichten inclusief bureau en stoel.
Dat is te duur.

Simpelweg "Gratis openbaar vervoer" roepen is belachelijk en onzinnig als de hele keten, die de oorzaak is van de file, niet aangepast wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door DiRadical op 08-11-2005 14:09:23 ]
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_32087307
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik reken de NS sowieso niet mee in dit verhaal, ik zou er een voorstander van zijn om stads-streekvervoer gratis te maken maar niet de NS.
Maar dit topic gaat over het standpunt van de PrdV, dus het lijkt me toch wel handig om de NS ook mee te rekenen.
pi_32087354
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 14:01 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Zet het in je programma:
Gratis privé chauffeur
En dan willen de privé chauffeurs ook een eigen privé chauffeur
  dinsdag 8 november 2005 @ 14:09:55 #79
66825 Reya
Fier Wallon
pi_32087491
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:58 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Gratis OV
Kwartje van Kok omschaffen
Ontwikkelingshulp verhogen

Verhoging van de uitgaven en verlaging van de inkomsten, dat zie ik in zijn programma. Volgensmij heeft Peter zelf nog niet eens nagedacht over de financiën. En het is dus ook logisch dat wij Peter daarop aanvallen
Mjah, hij valt er iig op aan te vallen dat er geen financiele onderbouwing bestaat. Maar het is wellicht niet onmogelijk, alhoewel ik betwijfel of hij met zijn huidige speerpunten aan een adequaat financieel plaatje kan komen
  dinsdag 8 november 2005 @ 14:10:55 #80
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_32087528
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 14:04 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

En dan willen de privé chauffeurs ook een eigen privé chauffeur
Geen werkeloosheid meer en bijna iedere WAOers kan ook wel in een (aangepaste) auto rijden.
Dat is pas een besparing
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_32087604
Het openbaar vervoer moet zo snel mogelijk geprivatiseerd worden, er is geen enkele reden waarom dit door de overheid verzorgd zou moeten worden.
  dinsdag 8 november 2005 @ 14:28:45 #82
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_32087964
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 14:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het openbaar vervoer moet zo snel mogelijk geprivatiseerd worden, er is geen enkele reden waarom dit door de overheid verzorgd zou moeten worden.
Omdat het openbaar vervoer is misschien?

Privatisatie klinkt leuk, maar concurrentie is alleen vrijwel onmogelijk bij treinverkeer. Je hebt bijvoorbeeld wel Noordnet, maar dat is natuurlijk geen concurrent van de NS.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_32088127
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 14:28 schreef Sidekick het volgende:
Omdat het openbaar vervoer is misschien?
wordt het soms minder openbaar als het geprivatiseerd wordt ?!?
quote:
Privatisatie klinkt leuk, maar concurrentie is alleen vrijwel onmogelijk bij treinverkeer. Je hebt bijvoorbeeld wel Noordnet, maar dat is natuurlijk geen concurrent van de NS.
Bij het treinverkeer is het inderdaad lastig, daarom snap ik ook niet dat ze daar zijn begonnen. Maar lastig betekent niet onmogelijk, en voor bussen is er al helemaal geen reden om die op staatskosten te laten rijden.
  dinsdag 8 november 2005 @ 14:49:23 #84
134464 tallicarox
kankerhond (woef)
pi_32088458
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 14:28 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Omdat het "openbaar" vervoer is misschien?

Privatisatie klinkt leuk, maar concurrentie is alleen vrijwel onmogelijk bij treinverkeer. Je hebt bijvoorbeeld wel Noordnet, maar dat is natuurlijk geen concurrent van de NS.
zeker allemaal net zo "openbaar" als dat zogenaamde spookje van vrijheid van meningsuiting
  dinsdag 8 november 2005 @ 15:47:21 #85
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_32090038
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:12 schreef RM-rf het volgende:

[..]

nee, 66,8 cent om exact te zijn (voordat zulke ideeen ook weer doorslaan, als zou de prijs enkel uit accijns bestaan), en deze staat los van prijsstijgingen, is een vaste prijs per liter ... grappig daarbij is dat de accijns in duitsland 1 cent lager ligt, maar de benzineprijs ligt daar wel in zijn geheel 10 cent lager dan in NL
Komt dan nog wel 23 cent btw overheen he, zie ook:

http://www.bovag.nl/!afde(...)-diesel13-9-2005.pdf

Zit je alsnog op die 90 cent.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 8 november 2005 @ 15:58:15 #86
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_32090341
Elke burger ¤100,- per jaar laten betalen wat mij betreft voor het ov en voor iedereen onbeperkt reizen
  dinsdag 8 november 2005 @ 16:02:37 #87
66825 Reya
Fier Wallon
pi_32090458
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 14:28 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Omdat het openbaar vervoer is misschien?

Privatisatie klinkt leuk, maar concurrentie is alleen vrijwel onmogelijk bij treinverkeer. Je hebt bijvoorbeeld wel Noordnet, maar dat is natuurlijk geen concurrent van de NS.
Bij de NS hadden ze simpelweg nooit aan dat proces moeten beginnen. Normaal gezien sta ik niet direct negatief tegenover privatisering, maar de NS is simpelweg uniek een totale monopolist. Dat geeft zeer onvruchtbare bodem voor privatiseringen en garanties voor en hoop gedonder
pi_32091047
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 15:58 schreef PLAE@ het volgende:


Elke burger ¤100,- per jaar laten betalen wat mij betreft voor het ov en voor iedereen onbeperkt reizen
En voor de mensen die niet met het OV willen reizen?
  dinsdag 8 november 2005 @ 16:26:25 #89
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_32091088
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 16:24 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

En voor de mensen die niet met het OV willen reizen?
Je hebt in deze niks te willen net als met zoveel belastingzaken.
pi_32091160
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 16:26 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Je hebt in deze niks te willen net als met zoveel belastingzaken.
Laten we dan ook iedereen maar verplicht betalen voor de sportschool en voor pretparken, ¤ 200 per jaar en je mag hier oneindig gebruik van maken

En laten we van iedereen ¤ 1000 inhouden, zodat de accijnzen op brandstoffen weg kunnen, of beter nog: gratis benzine
  dinsdag 8 november 2005 @ 16:35:43 #91
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_32091304
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 16:29 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Laten we dan ook iedereen maar verplicht betalen voor de sportschool en voor pretparken, ¤ 200 per jaar en je mag hier oneindig gebruik van maken

En laten we van iedereen ¤ 1000 inhouden, zodat de accijnzen op brandstoffen weg kunnen, of beter nog: gratis benzine
Je beseft niet dat je nu al meebetaald aan zaken waar je zelf niks aan hebt?

Beetje slap gelul als je het mij vraagt. Als de regering het geld voor gratis ov ophoest betaal je het alsnog indirect. Dan heb ik liever dat ze bekijken hoeveel het pp zou kosten ( ik denk aan +/- ¤100 pp) en de mensen dat rechtstreeks laten betalen (het moet binnen proporties blijven uiteraard, komt het boven de 100 dan is het geen goed plan wat mij betreft ).


Maar goed ik vind gratis ov een goed idee. Jij blijkbaar niet
pi_32091314
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 16:29 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Laten we dan ook iedereen maar verplicht betalen voor de sportschool en voor pretparken, ¤ 200 per jaar en je mag hier oneindig gebruik van maken

En laten we van iedereen ¤ 1000 inhouden, zodat de accijnzen op brandstoffen weg kunnen, of beter nog: gratis benzine
Wat is dat nou voor onzin...

Sportscholen en pretparken, hebben toch niks te maken met het file probleem?
Overdrijven is ook een vak geworden. 100 euro lijkt me eerlijk gezegd niet zo heel veel.

Als OV gratis dan nemen alleen de 'rijkere' burgers de auto en die kunnen het nog wel betalen...
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
  dinsdag 8 november 2005 @ 16:39:42 #93
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_32091418
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 16:02 schreef Reya het volgende:

[..]

Bij de NS hadden ze simpelweg nooit aan dat proces moeten beginnen. Normaal gezien sta ik niet direct negatief tegenover privatisering, maar de NS is simpelweg uniek een totale monopolist. Dat geeft zeer onvruchtbare bodem voor privatiseringen en garanties voor en hoop gedonder
De auto is de concurrent voor de NS.
Helaas staat de overheid het niet toe dat deze vrij kan concurreren met de NS door belastingen enerzijds en subsidie anderzijds.
Meer asfalt helpt (ook\wel) tegen files : Zeventig procent minder files door spitsstrook
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_32091485
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 16:35 schreef Setambre het volgende:

[..]

Wat is dat nou voor onzin...

Sportscholen en pretparken, hebben toch niks te maken met het file probleem?
Overdrijven is ook een vak geworden. 100 euro lijkt me eerlijk gezegd niet zo heel veel.

Als OV gratis dan nemen alleen de 'rijkere' burgers de auto en die kunnen het nog wel betalen...
Punt 1: Ik heb gratis OV, maar neem toch bijna altijd de auto. En nee ik ben niet rijk, ik ben een arme student. Maar zoals jij het beschrijft wil je van de auto weer een elite voertuig maken? Die arme losers zijn het dus toch niet waard?
Punt 2: ¤ 100 per persoon is niet genoeg voor gratis OV.
Punt 3: Die dingen die ik opnoemde hadden idd niks met het fileprobleem te maken, maar gratis sportscholen zijn voor een betere volksgezondheid en gratis pretparken voor een gezelliger Nederland.
Punt 4: Het was dus om aan te tonen dat ik niet voor gratis OV ben, omdat het te duur is en omdat het niet de oplossing is voor het fileprobleem.

Als we de files op willen lossen dan kunnen we even goed voertuigenbezit afschaffen. Goed idee?
pi_32091585
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 16:35 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Je beseft niet dat je nu al meebetaald aan zaken waar je zelf niks aan hebt?
Dat besef ik.
quote:
Beetje slap gelul als je het mij vraagt. Als de regering het geld voor gratis ov ophoest betaal je het alsnog indirect.
Ik wil geen gratis OV.
quote:
Dan heb ik liever dat ze bekijken hoeveel het pp zou kosten ( ik denk aan +/- ¤100 pp) en de mensen dat rechtstreeks laten betalen (het moet binnen proporties blijven uiteraard, komt het boven de 100 dan is het geen goed plan wat mij betreft ).
Het OV zit nu al boven de 100 euro per persoon (subsidie van 2 miljard), stel je eens voor hoeveel het kost als het gratis is. Jij vindt het dus ook geen goed plan maak ik hieruit op.
  dinsdag 8 november 2005 @ 16:47:08 #96
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_32091635
Ik pak ook liever de auto terwijl ik ov heb. Maar daarom hoef ik het plan niet meteen niks te vinden.

12.100.000 x ¤100,- moet je een eind mee komen volgens mij (ik laat alleen 18+ betalen )


Maar als het niet haalbaar is op een reeeele manier sta ik er idd niet achter nee
pi_32091695
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 16:47 schreef PLAE@ het volgende:

Ik pak ook liever de auto terwijl ik ov heb. Maar daarom hoef ik het plan niet meteen niks te vinden.

12.100.000 x ¤100,- moet je een eind mee komen volgens mij (ik laat alleen 18+ betalen )
Daar kom je niet een eind mee, daar kun je het nu niet eens van betalen.
  dinsdag 8 november 2005 @ 16:49:25 #98
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_32091698
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 16:42 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Punt 2: ¤ 100 per persoon is niet genoeg voor gratis OV.
¤ 100 per persoon is maar 1.6 miljard per jaar. Dat is niet genoeg.
Waarschijnlijk komt er dan ook nog zoiets als 'OV-toeslag'
quote:
Als we de files op willen lossen dan kunnen we even goed voertuigenbezit afschaffen. Goed idee?
Meer asfalt. Er ligt nog niet zoveel in Nederland.
Dat lijkt alleen maar zo omdat je altijd vooruit kijkt als je op de snelweg rijdt, dan lijkt het net of er een eindeloze hoeveelheid asfalt ligt

Of verplichte thuiswerk dagen voor bepaalde beroepsgroepen.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_32091966
Wat zou er gebeuren als we de subsidie van ¤ 2 miljard die nu in het OV gepomd wordt in de aanleg en onderhoud van de wegen steken?
pi_32093100
De enige goede reden voor gratis OV die ik kan bedenken is het verminderen van het autoverkeer, zodat er minder filevorming is en minder milieuvervuiling.

Gratis OV voor dit doel schiet het doel echter volkomen voorbij, doordat de extra passagiers voornamelijk mensen zijn die anders zouden lopen of fietsen. En waarschijnlijk zal die extra drukte veel automobilisten er juist van weerhouden om met het OV te gaan, ook al is het gratis.

Beter is het volgens mij als het OV voor grote afstanden relatief veel goedkoper wordt dan voor kortere afstanden. Laat bijvoorbeeld een verdubbeling van de reisafstand niet dubbel zoveel kosten met zich meebrengen maar anderhalf keer zoveel, of laat vanaf de elfde kilometer het reizen gratis zijn.

Dan verandert er voor fietsers en wandelaars niet al te veel, en zullen die dus niet gestimuleerd worden om het OV te gebruiken, terwijl voor automobilisten het OV wél aantrekkelijker wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')