abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32044195
Peter R. de Vries wil het openbaar vervoer gratis maken. Voor iedereen op elk moment. Dat klinkt ambitieus, maar lijkt me niet echt realistisch.

Hij was bij het programma Pulse te gast en toen de presentator vroeg hoe hij dat wil financieren zei hij iets van "Jamaar, nu staan we ook met z'n allen in de file. Dat kost toch ook miljarden per jaar? Nou door dat te besparen kan je het OV financieren." Verder werd er niet op ingegaan.

Op zijn website is alleen te lezen:
quote:
Al tientallen jaren praten we over het fileprobleem en beter openbaar vervoer. Maar behalve de prijs van treinkaartjes verhogen gebeurt er veel te weinig. Van een overheid mag verwacht worden dat ze deze grote problemen met kracht aanpakt. Ook in het onderwijs is een omslag noodzakelijk.

De maatregelen van de laatste decennia hebben de fileproblemen niet opgelost. Integendeel. De oplossing zal daarom mede moeten worden gezocht in onconventionele, letterlijk baanbrekende initiatieven zoals gratis openbaar vervoer.
Indirect geeft hij hiermee toe dat de belastingen flink omhoog gaan. Ofwel voor de automobilisten, ofwel voor bedrijven, ofwel voor iedereen in Nederland. En behalve dat het rete-duur is zie ik ook niet in hoe je de files er mee op kan lossen. Tijdens de spits is het al proppen geblazen in het OV en erg veel meer mensen kunnen ze gewoon niet aan. Ik denk dat de kosten voor het gratis maken van het hele OV te hoog zijn voor die paar extra mensen die in de spits hun auto verruilen voor het OV.

M.a.w.: een gratis OV is niet te realiseren.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_32044506
Ik zou eerder streven naar een veel goedkoper openbaar vervoer in plaats van gratis.

Dat de auto meer belast wordt, is een goede zaak.
pi_32044538
Het is wel duidelijk dat het een loze kreet van Peter R. de Vries is.

Het woord gratis OV is de grootste volksverlakkerij die er bestaat. Voor niets gaat de zon op wat meteen impliceert dat gratis OV niet bestaat. Een trein rijdt niet zomaar, een machinist bestuurt de trein niet voor niets en het spoor wordt niet gratis gelegd.

Uiteindelijk zou zo iets betaald moeten worden door mensen die er dus op achteruit gaan of iets moeten betalen voor een ander.

Het gebrek aan financiële onderbouwing getuigt natuurlijk van opportunisme en populisme in één.
  maandag 7 november 2005 @ 01:19:10 #4
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32045053
quote:
Op maandag 7 november 2005 00:41 schreef sizzler het volgende:
Peter R. de Vries wil het openbaar vervoer gratis maken. Voor iedereen op elk moment. Dat klinkt ambitieus, maar lijkt me niet echt realistisch.

Hij was bij het programma Pulse te gast en toen de presentator vroeg hoe hij dat wil financieren zei hij iets van "Jamaar, nu staan we ook met z'n allen in de file. Dat kost toch ook miljarden per jaar? Nou door dat te besparen kan je het OV financieren." Verder werd er niet op ingegaan.

Op zijn website is alleen te lezen:
[..]

Indirect geeft hij hiermee toe dat de belastingen flink omhoog gaan. Ofwel voor de automobilisten, ofwel voor bedrijven, ofwel voor iedereen in Nederland. En behalve dat het rete-duur is zie ik ook niet in hoe je de files er mee op kan lossen. Tijdens de spits is het al proppen geblazen in het OV en erg veel meer mensen kunnen ze gewoon niet aan. Ik denk dat de kosten voor het gratis maken van het hele OV te hoog zijn voor die paar extra mensen die in de spits hun auto verruilen voor het OV.

M.a.w.: een gratis OV is niet te realiseren.
Tjah, files zijn kostbaar. Maar het is een illusie om te denken dat deze kosten direct uit de schatkist gefinancierd worden. Het is met name het bedrijfsleven dat deze kosten voor de kiezen krijgt. Er is dus geen concrete geldstroom die van files naar OV gedirigeerd kan worden. Was het maar zo. Die paar miljard (hoeveel het er zijn weet ik niet) lijken me niet dekkend om landelijk het OV gratis te maken. Het zal dus via algemene middelen binnengeharkt moeten worden. Ik ben benieuwd hoe de financiele onderbouwing van de heer de Vries eruit ziet als de verkiezingen eenmaal daar zijn. Ik ben bang dat hij met dergelijke plannen voor een uitdaging staat, al krijgt hij van mij vanzelfsprekend de kans om zich te bewijzen. Ik wacht af.
Say your prayers
  maandag 7 november 2005 @ 01:24:00 #5
42376 aierwin
callto://aierwin
pi_32045177
tja gratis opebnaar vervoer is misschien overdreven, maar er is nu wel iets mis.
Als je nu van A naar B wilt met 2 mensen die een kortingskaart hebben voor het OV ben je op dit moment met de auto (excl. parkeren) ALTIJD goedkoper uit.
Je kan me veel vertellen, maar zolang die verhouding nog zo scheef ligt krijg je nooit mensen uit de auto het OV in.
bla bla... ik ben te links voor fok! --- jaja ook ik blog
  maandag 7 november 2005 @ 01:27:08 #6
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32045248
quote:
Op maandag 7 november 2005 01:24 schreef aierwin het volgende:
tja gratis opebnaar vervoer is misschien overdreven, maar er is nu wel iets mis.
Als je nu van A naar B wilt met 2 mensen die een kortingskaart hebben voor het OV ben je op dit moment met de auto (excl. parkeren) ALTIJD goedkoper uit.
Je kan me veel vertellen, maar zolang die verhouding nog zo scheef ligt krijg je nooit mensen uit de auto het OV in.
Ik denk dat je de kosten van een auto onderschat. Het hangt er ook wel een beetje van af wat A en B zijn, de afstand tussen beide en de frequentie waarin je reist.
Say your prayers
pi_32046538
Gratis OV werkt niet.

Dat hebben ze in Hasselt (Belgie) geprobeerd. Het kost klauwen vol met geld en mensen laten er hun auto niet minder door staan. Mensen gaan wel meer tijd in het OV doorbrengen. Nuttig?

PrdV moet daar nog maar eens over nadenken. Dit is geen weldoordacht plan.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_32052298
quote:
Op maandag 7 november 2005 03:36 schreef Lyrebird het volgende:
Dat hebben ze in Hasselt (Belgie) geprobeerd. Het kost klauwen vol met geld en mensen laten er hun auto niet minder door staan. Mensen gaan wel meer tijd in het OV doorbrengen. Nuttig?
Waar haal je dat vandaan?

Als ik zoek op 'Hasselt' en 'openbaar vervoer' vind ik alleen maar succesverhalen.
Ok, wellicht zijn die allemaal gekleurd.

Maar ik vind ook op de site van de gemeente Hasselt zelf dat het systeem nog steeds draait. Waarom is dat, als het een grote flop is die niet werkt en veel geld kost?

Is dit wellicht je eigen mening?
pi_32052472
Het gehele stads en streekvervoer in Nederland gratis maken zou zo'n 700 miljoen euro kosten, dat is de namelijk de opbrengst van de kaartverkoop per jaar in Nederland.
Dat kan vrij eenvoudig vrijgemaakt worden op de overheidsbegroting, lijkt mij, de kosten van 'gratis' OV worden nogal eens schromelijk overdreven imho.

Overigens betaalt de overheid nu al (uit mijn hoofd, kan er naast zitten) nu al rond de 2 miljard euro aan het OV, het zou uiteraard wel leuk zijn als de PvdR zou aangeven hoe het zijn plannetjes wil bekostigen, aan de andere kant is dat ook redelijk irrelevant gezien de peilingen.

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2005 12:11:56 ]
pi_32052830
Ik zou onder bepaalde voorwaarden het eigenlijk niet eens een zo slecht plan vinden ....

Maar dat zou wel inhouden dat het OV niet 'zomaar' gratis moet, op de 'spits-tijden' moet het wel een klein bedrag kosten, op die momenten is het OV al vrijwel volbezet en dan gratis vervoer bieden zou enkel ten kostte gaan van de kwaliteit ....
Bovendien, op nachtlijnen heb je eigenlijk meer bewaking nodig, die treinen dan meer controleurs geven en betaald houden, lijkt me best zinnig ...

in 'rustige' uren het OV gratis maken, gaat niet direkt ten kostte van grote inkomsten, doordat er die tijden sowieso niet genoeg kaartjes verkocht worden, is het OV op die tijden sowieso verliesgevend... nu kan men dan ook bepsaren op eventuele controleurs....

Ook voor de betaalde tijden zou het zinnig zijn dat de boetes voor zwartrijden omlaag gaan, maar er wel meer gecontroleerd wordt .... als er maar gewoon regelmatig gecontroleerd word, is dat afschrikwekkend genoeg (ook als de 'extra boete' slechts 3,50 euro is) ... zodra de boete extra hoog wordt, leidt dat voornamelijk tot een aggressieve en boze reactie wanneer men op zwartrijden betrapt wordt ... er wordt echter nog steeds meer zwartgereden, omdat de kans betrapt te worden ook minimaal is (omdat weer veel conducteurs en controleurs met klachten thuiszitten ... of 'bang' zijn hun werk te doen) ...

Tevens is het zo dat er een duidelijk onderscheid moet zijn tussen 'lokaal' OV, stadsvervoerd e.d. en regionaal of alndelijk vervoer .... vervoer over langere stukken, moet zeker niet extra gefinancierd worden en moet gewoon open kunnen concurreren met andere vervoersvormen, als de auto ...
Voor intercity's en bv Interliners zou er zeker geen prijssubsidie moeten zijn, dat zijn diensten die ook goed met marktwerking kunnen functioneren en waarbij een 'eerlijk prijsbeleid' gewoon ook tot scherpe concurrentie en efficientie leidt .
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 7 november 2005 @ 12:45:10 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_32053608
quote:
Op maandag 7 november 2005 12:09 schreef Tijger_m het volgende:
Het gehele stads en streekvervoer in Nederland gratis maken zou zo'n 700 miljoen euro kosten, dat is de namelijk de opbrengst van de kaartverkoop per jaar in Nederland.
Dat is niet alles natuurlijk; gratis OV trekt meer reizigers (dat is zelfs de bedoeling) en daarom moeten er dus extra investeringen komen om de capaciteit uit te breiden.

Ik zie weinig in het gratis OV, maar het deels financieren via belastingen om het goedkoop te houden blijft wel noodzakelijk.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_32053850
quote:
Op maandag 7 november 2005 12:45 schreef Sidekick het volgende:

Dat is niet alles natuurlijk; gratis OV trekt meer reizigers (dat is zelfs de bedoeling) en daarom moeten er dus extra investeringen komen om de capaciteit uit te breiden.

Ik zie weinig in het gratis OV, maar het deels financieren via belastingen om het goedkoop te houden blijft wel noodzakelijk.
Da's uitgaan van de aanname dat er een grote aanwas van reizigers zal zijn op piekuren, je kunt je wel afvragen of dat een reeele aanname is natuurlijk, als ik kijk naar de bezetting overdag hier in Rotterdam buiten de spitstijden dan is daar nog ruimte genoeg dus je kunt je afvragen of er wel een noodzaak zou zijn om de capaciteit te vergroten. Ik zou iig graag eens een studie zien op dit gebied.

Bovendien, een deel van het huidige stads/streekvervoer personeel zou niet langer nodig zijn voor kaartverkoop en controle en op andere plaatsen in het bedrijf ingezet kunnen worden, daarmee zou je ofwel een besparing kunnen realiseren ofwel de capaciteit kunnen vergroten. Vergeet niet dat er buiten de spitstijden aardig wat rijdend materieel in de remise staat.
pi_32054506
quote:
Op maandag 7 november 2005 12:45 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dat is niet alles natuurlijk; gratis OV trekt meer reizigers (dat is zelfs de bedoeling) en daarom moeten er dus extra investeringen komen om de capaciteit uit te breiden.
Gratis OV betekent helemaal niet dat de capaciteit ook wordt uitgebreid (dat is ook een zeker gevaar, in theorie zou het zelfs een 'inperking' van de capaciteit kunnen betekenen, als ze alsnog bepaalde kosten willen verminderen, dat leidt een 'gratis OV' juist tot een mindere bereikbaarheid en flexibiliteit)

Bij het OV is het echter zo dat een groot deel van de capaciteit niet benut wordt, buiten de spitstijden zitten de trams, bussen en treinen leeg, erg leeg ....
Volgens mij zou een belangrijk doel moeten zijn om de passagiers-bezetting zoveel mogelijk te spreiden ...

Met een 'gratis' OV kunnen natuurlijk wel bepaalde kosten, van kaartjessystemen, controle-systemen en vooral controleurs bespaard worden.

Een prijsbeleid is echter volgens mij de beste methode om passagiers-spreiding te bewerkstelligen, door juist de volbenutte lijnen en tijden wel hiervoor te laten betalen..... die tijden en lijnen moet je niet 'bij-financieren', omdat dat helemaal niet nodig is.
Steun moet er wel zijn voor bepaalde onrendabele tijden en trajecten, maar ook daar moet een zekere grns voor zijn, als er namelijk gewoon dusdanig weinig behoefte aan is, dan heeft het ook geen zin om een vervoerslijn ergens tussen Grubbeheeresveen en Wappeldam met veel geld op te houden, dan zou er ook een aanzet moeten zijn om die liever te laten vervangen door oproepbare goedkope 'taxidiensten'.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_32055214
gratis openbaar vervoer is natuurlijk een langetermijndoel, het is niet ineens realiseerbaar. Op de korte termijn lijkt het me iig redelijk om te zeggen dat prijzen voor het OV lager moeten zijn dan de variabele kosten van het rijden met een auto.
  maandag 7 november 2005 @ 13:44:13 #15
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32055440
Geen slecht initiatief.. ware het niet dat het onuitvoerbaar is... maar hij maakt wel een punt.

In de regering roepen ze constant dat we meer met het openbaar vervoer moeten, terwijl het met de auto vaak goedkoper is.... Retourtje Hasselt, met op vrijdag gratis reizen in Nederland en op zondag 40% korting.. 40 euro p.p. Dat vind ik niet normaal hoor Retourtje doetinchem, in het weekend met 40% korting, maar liefst 32 euro en dan heb ik dus korting (reis vanuit Gouda). Ik heb het uitgerekend, in beide gevallen was je zonder korting goedkoper uitgeweest als je met de auto was gegaan.... en dat is krom, want de auto is toch slecht? We moeten toch met het OV? Waarom is het dan duurder?

Same met gezond eten... als je op het station staat en je hebt honger en je kan kiezen tussen een broodje kroket van 1,50 of een broodje gezond van 3,00 euro.. welke kies je dan? Juist, het broodje kroket. Ook in de supermarkt is het gezonde eten vaak veel duurder dan het niet gezonde... hoe wil je dan in godsnaam ervoor zorgen dat mensen gezonder gaan eten?

De enige manier die ik zie voor dit soort problemen, is het slechte belasten en het goede subsidieren. m.a.w. OV goedkoper, auto's duurder (zo compenseren dat je uiteindelijk evenveel geld inkrijgt als uitgeeft), Groente en fruit goedkoper, eten met veel vet en/of suikers duurder. Sigaretten veel duurder en meer subsidie voor sport enz. enz.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  maandag 7 november 2005 @ 14:02:41 #16
134223 Mr.Johnson
Nog steeds zoekende...
pi_32055966
Het is onmogelijk om de kosten van de trein met die van de auto te vergelijken. Als je puur naar de ritkosten kijkt lijkt de auto misschien voordeliger. Maar om auto te kunnen rijden moet je eerst al je rijbewijs halen en daarna nog een auto kopen. Die kosten lopen al in de duizenden euro's. Daar kan je redelijk vaak de trein voor nemen.

Ik denk dat een veel goedkoper OV de maatschappij veel kan opbrengen al zijn de effecten moeilijk meetbaar. Voorwaarde is echter wel dat er overal openbaar vervoer beschikbaar is. Nu worden aan de lopende band lijnen geschrapt omdat het niet rendabel is. Dit betekend dat men af moet van het idee dat het ov winstgevend zou moeten zijn. Om gratis/goedkoop OV te laten werken moet het door heel Nederland beschikbaar zijn en niet alleen op de winstgevende lijnen.
pi_32058621
quote:
Op maandag 7 november 2005 00:53 schreef SCH het volgende:
Ik zou eerder streven naar een veel goedkoper openbaar vervoer in plaats van gratis.
Dat de auto meer belast wordt, is een goede zaak.
Dat laatste schrijf je elke keer weer, zonder dat je er een goede onderbouwing voor hebt en zonder dat je rekening houdt met mensen die beroepsmatig gewoon zonder meer op een auto zijn aangewezen, omdat ze met het openbaar vervoer nooit op hun plek van bestemming kunnen komen.

En waarom mag Openbaar Vervoer niet gratis zijn? Is het soms een must dat mensen zich scheel betalen om van A naar B te komen?

Ik vind het plan van PRDV wel nobel, al betwijfel ik of het anno 2005, nu alles geprivatiseerd is, nog wel haalbaar is. Maar het lijkt me zeker het proberen waard.
  maandag 7 november 2005 @ 16:18:59 #18
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_32059988
Gratis OV haalt de fietser over om voortaan met het OV te gaan op kosten van de autorijder.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_32060233
quote:
Op maandag 7 november 2005 16:18 schreef Flumina het volgende:
Gratis OV haalt de fietser over om voortaan met het OV te gaan op kosten van de autorijder.
Eh? Ik denk dat de meeste fietsers om andere redenen als financieele op de fiets stappen.

Ik snap ook niet waarom dit op kosten van dit autorijders zou zijn overigens mocht het zo zijn.
  maandag 7 november 2005 @ 16:35:40 #20
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_32060410
quote:
Op maandag 7 november 2005 16:27 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Eh? Ik denk dat de meeste fietsers om andere redenen als financieele op de fiets stappen.

Ik snap ook niet waarom dit op kosten van dit autorijders zou zijn overigens mocht het zo zijn.
Ik woon tegenwoordig stedelijker dan vroeger en het valt me op dat jongeren voor kleine kut-afstandjes meteen het OV nemen; in veel gevallen langer durend. Ik denk dat gratis OV wel degelijk fietsers stimuleert het OV te nemen, iets wat ik geen goede ontwikkeling vind.

Kosten van de autorijders: accijnzen e.d.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
  maandag 7 november 2005 @ 17:08:32 #21
134303 Erik.Martens
de Nieuwe Beweging
pi_32061264
quote:
Op maandag 7 november 2005 12:09 schreef Tijger_m het volgende:
Het gehele stads en streekvervoer in Nederland gratis maken zou zo'n 700 miljoen euro kosten, dat is de namelijk de opbrengst van de kaartverkoop per jaar in Nederland.
Dat kan vrij eenvoudig vrijgemaakt worden op de overheidsbegroting, lijkt mij, de kosten van 'gratis' OV worden nogal eens schromelijk overdreven imho.

Overigens betaalt de overheid nu al (uit mijn hoofd, kan er naast zitten) nu al rond de 2 miljard euro aan het OV, het zou uiteraard wel leuk zijn als de PvdR zou aangeven hoe het zijn plannetjes wil bekostigen, aan de andere kant is dat ook redelijk irrelevant gezien de peilingen.
Dit klopt niet helemaal.
Ten eerste de kosten van 'fileleed':
Files kosten de nederlandse economie (dus niet de overheid) rond de 500 miljeon euro per jaar.

Als openbaar vervoer gratis moet worden, uitgaande van dat dit een succes zou zijn in de vorm dat iedereen massaal zijn auto zal laten staan, zou ik de kosten per inwoner die hier gebruik van maakt schatten op 800 euro per jaar (gebaseerd op de kosten van de OV-kaart, in 1997) Dit is een voorzichtige schatting die gerust een paar honderd euro duurder uit kan vallen.
En dan zijn er nog inkomsten die de overheid misloopt na invoering van dit alles: we betalen nogal wat belasting aan de pomp, dit zal ook enorm teruglopen.
Al met al gaat dit plan miljarden kosten, en de baten zijn hooguit een paar honderd miljoen.
De Nieuwe Beweging: Politiek platform in aanbouw.. voor een politiek vanuit een jongere invalshoek.
http://www.nieuwebeweging.nl
pi_32061350
Het is het enigste punt van PRdV die ik kan waarderen, het wordt nu zo gesubsidieerd dat een beetje erbij om het gratis te maken ook nog wel kan. Wel die zakkenvullers aan de top ontslaan
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 7 november 2005 @ 17:46:51 #23
122762 TimT
Bye Bye Blackbird
pi_32062367
Gratis openbaar vervoer is als gratis winkelen in een supermarkt. Een mooie droom! Je kunt niet door heel Nederland gratis openbaar vervoer realiseren. Dit zou betekenen dat minder rendabele lijnen zouden vervallen. Dat het openbaar vervoer compleet uitgekleed word en het minimale overblijft. Ik ben wel met zijn tekst eens, dat we alleen maar de treinkaartjes verhogen. Een goede optie zou zijn, meer investeren in openbaar vervoer. De auto moet duurder zijn dan het openbaar vervoer. Dus mooier gezegd, de trein moet goedkoper zijn dan de auto. Is het niet via belastingen, dan wel door subsidies.
Of my friend, I can only say this. Of all the souls I have encountered. His was the most... human." -- Captain James T. Kirk .
http://www.timt.web-log.nl/
pi_32065118
Wil je openbaar vervoer aantrekkelijk maken dan moet het kwalitatief beter. De huidige prijs/prestatie verhouding is om te janken. Wanneer er, zoals met de NS, regelmatig allerlei calamiteiten plaatsvinden (ProRail fratsen rond Utrecht enige tijd geleden) dan kun je het, bij wijze van spreken, gratis maken, maar als ik op tijd op mijn werk wordt verwacht, dan kies ik toch voor een ander vervoermiddel.
  maandag 7 november 2005 @ 19:36:44 #25
134303 Erik.Martens
de Nieuwe Beweging
pi_32065760
quote:
Op maandag 7 november 2005 17:46 schreef TimT het volgende:
Gratis openbaar vervoer is als gratis winkelen in een supermarkt. Een mooie droom! Je kunt niet door heel Nederland gratis openbaar vervoer realiseren. Dit zou betekenen dat minder rendabele lijnen zouden vervallen. Dat het openbaar vervoer compleet uitgekleed word en het minimale overblijft. Ik ben wel met zijn tekst eens, dat we alleen maar de treinkaartjes verhogen. Een goede optie zou zijn, meer investeren in openbaar vervoer. De auto moet duurder zijn dan het openbaar vervoer. Dus mooier gezegd, de trein moet goedkoper zijn dan de auto. Is het niet via belastingen, dan wel door subsidies.
Let wel dat de NS geen staatsbedrijf is en we hier dus wel veel kunnen willen, maar het uiteindelijke punt bij de NS ligt.
Persoonlijk zie ik hier wel onderhandelingsargumenten en dus wel mogelijkheden, maar de zittende partijen hebben dit pad al vele malen getracht te bewandelen, zonder succes.

Overigens is uit een onderzoek van de NS gebleken dat reizen met de NS goedkoper is dan met de auto. Maargoed, dat was de NS... Ik meen (uit mijn hoofd gezegd) dat de auto rond de 23 cent per kilometer lag en de NS rond de 12 cent?
De Nieuwe Beweging: Politiek platform in aanbouw.. voor een politiek vanuit een jongere invalshoek.
http://www.nieuwebeweging.nl
pi_32065921
Gratis voor iedereen is een illusie veel goedkoper kan een keuze zijn die ik toejuich. Nu even geen tijd maar van de week ga ik er wel wat dieper op in.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_32066060
De kosten voor "gratis OV" lijken hoog, maar vallen in de praktijk op landelijk niveau best mee hoor. Ik ben er absoluut van overtuigd dat het fileprobleem vele malen meer kost.
  maandag 7 november 2005 @ 19:49:20 #28
134303 Erik.Martens
de Nieuwe Beweging
pi_32066153
Bron: EVO
10/08/2005
Files kosten de Nederlandse economie dit jaar bijna een half miljard euro. Dit blijkt uit cijfers van de verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN). De totale schade van 492 miljoen euro valt 4 procent hoger uit dan vorig jaar.


Een half miljard voor de economie is natuurlijk vrij veel, maar daar kopen we toch echt niet voor heel Nederland een treinkaartje voor.
De Nieuwe Beweging: Politiek platform in aanbouw.. voor een politiek vanuit een jongere invalshoek.
http://www.nieuwebeweging.nl
pi_32066404
700 miljoen, Erik.Martens.

Scheelt dus 'maar' 200 miljoen.
  maandag 7 november 2005 @ 21:29:06 #30
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_32069444
OV kost nu ongeveer 11 cent per km. Autorijden kost ongeveer 24 cent per km.
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  maandag 7 november 2005 @ 21:44:46 #31
134303 Erik.Martens
de Nieuwe Beweging
pi_32069949
quote:
Op maandag 7 november 2005 19:57 schreef Roellio het volgende:
700 miljoen, Erik.Martens.

Scheelt dus 'maar' 200 miljoen.
Ten eerste, nogmaals, 500 miljoen is de schade aan de economie, slechts een deel daarvan is overheidsgeld (belasting).

Daarnaast geloof ik niet in700 miljoen aan kosten..
Naast de NS zijn er meer kostenposten voor openbaar vervoer (denk alleen al aan Noordnet)
Een OV-kaart kostte de overheid in 1997 per student 870,- per jaar. Dat bedrag kan mijns inziens alleen maar opgelopen zijn (bron: CBS).
Met scherp onderhandelen namens de volledige Nederlandse bevolking, laat het dan 800 euro per persoon per jaar kosten, dat is altijd nog meer dan 700 miljoen (ik denk tenminste dat er zeker meer dan 1 miljoen mensen gebruik gaan maken van OV).
De Nieuwe Beweging: Politiek platform in aanbouw.. voor een politiek vanuit een jongere invalshoek.
http://www.nieuwebeweging.nl
pi_32075301
quote:
Op maandag 7 november 2005 21:44 schreef Erik.Martens het volgende:

Ten eerste, nogmaals, 500 miljoen is de schade aan de economie, slechts een deel daarvan is overheidsgeld (belasting).

Daarnaast geloof ik niet in700 miljoen aan kosten..
Naast de NS zijn er meer kostenposten voor openbaar vervoer (denk alleen al aan Noordnet)
Een OV-kaart kostte de overheid in 1997 per student 870,- per jaar. Dat bedrag kan mijns inziens alleen maar opgelopen zijn (bron: CBS).
Met scherp onderhandelen namens de volledige Nederlandse bevolking, laat het dan 800 euro per persoon per jaar kosten, dat is altijd nog meer dan 700 miljoen (ik denk tenminste dat er zeker meer dan 1 miljoen mensen gebruik gaan maken van OV).
Probleem is dat jouw stelling berust op de aanname dat met gratis OV alle files opgelost worden en dat er minder wordt gereden met de auto, ik vraag mij af waar dat op berust. OV is al goedkoper als autorijden voor woon-werk verkeer over het algemeen namelijk, ik geloof er niet in dat 20% van de huidige 'file rijders' ineens in het OV springt als het gratis is.

Met gratis OV ben je nog steeds afhankelijk van een OV netwerk, degenen die niet van het OV gebruik maken doen dat meestal om goed gefundeerde redenen en niet omdat ze file rijden zo leuk vinden.

Schade aan de economie...tja, da's makkelijk gezegd maar uitermate moeilijk hard te maken, je kan ook stellen dat met name de logistieke branche wel zou varen bij het afnemen van files bijvoorbeeld, ik vind het heel knap als jij dat zo kan kwantificeren maar zou daar toch wel een onderbouwing met cijfers van willen zien. Neem ook even mee dat er in jouw voorbeeld ook mee dat gratis OV een netto verbetering van de koopkracht met zich mee zou brengen voor vele Nederlanders.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-11-2005 00:16:11 ]
pi_32076100
700 miljoen is ongeveer het bedrag wat in 2003 aan strippenkaarten werd uitgegeven. Bij het vorozieningen niveau van toen kan je het vervoer met metro, tram en bus voor de reizigers dus gratis maken.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 8 november 2005 @ 00:56:12 #34
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32076604
quote:
Op maandag 7 november 2005 21:29 schreef George-Butters het volgende:
OV kost nu ongeveer 11 cent per km. Autorijden kost ongeveer 24 cent per km.
Klopt, maar als je er van uitgaat dat veel mensen in de trein nog een auto thuis voor de deur hebben stilstaan die ook stilstaand veel geld kost liggen de bedragen dichter bij elkaar.
Vampire Romance O+
pi_32078389
Dus als ik belasting betaal, wat aan dat "gratis" OV ten goede kom, en ik woon op het platteland, waar ze nog nooit een bus gezien hebben, dan word ik genaaid. Eerlijk? Nah.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  MOL-held dinsdag 8 november 2005 @ 04:32:54 #36
44635 XMN8R
mag dat?
pi_32078860
Ik rij elke dag in ongeveer 30 minuten van Den Haag naar Rotterdam. Het eerste jaar heb ik dat met de bus en de trein gedaan en dat kostte me een uur! Zelfs met veel, snelle verbindingen met zo min mogelijk overstappen voor een redelijke prijs (gratis hoeft nog niet eens) zal ik mijn auto niet zo snel te koop zetten, want denk ook eens aan het volgende:

Na een avondje stappen zou ik graag ook ná middernacht nog veilig thuis willen komen.
Rij eens een keer naar IKEA en je zeult je een ongeluk met je Billy, Årstrût of Gêtenøker in de trein.
Voor de wekelijkse boodschappen wil ik dan wel mijn winkelwagentje achter de tram kunnen haken.
én: geen stiekeme seks meer op de achterbank op een verlaten weggetje .

Zou (een deel van) de oplossing voor het file-probleem (de kern van het verhaal) niet makkelijker en goedkoper te vinden zijn in het spreiden van werktijden?! Ik heb regelmatig de indruk dat half Nederland 's ochtends op hetzelfde moment de deur van de auto dichttrekt en richting snelweg gaat; alsof iemand iedereen oproept met een luid: éééén, tweeeeeeeee.... NU! Ga maar eens een kwartier eerder of later weg: het kan een heel verschil zijn.

Ik vond het al een hele verbetering toen de supermarkten besloten om langer open te blijven. Alle andere winkels mogen dit voorbeeld volgen en het zou ook prettig zijn als veel meer bedrijven na 17:00 uur de telefoon nog opnemen. Er is vast wel een deel van de werkende bevolking die zijn werktijden aan wil passen. Avondmensen kunnen uitslapen, ochtendmensen kunnen vroeg beginnen en parttimers hebben meer keus in flexibel werken om zo de werktijden te laten aansluiten op overige verplichtingen.

Op die manier spreid je de drukte op de wegen nog het meeste denk ik. Het is klantvriendelijker voor de consumenten en het geeft meer vrijheid om tijd in te delen voor een flink deel van de beroepsbevolking. Men moet er dan natuurlijk wel het rituele uurtje GTST en 20:00 uur-journaal voor willen opgeven , maar het zal zeker ten goede komen aan het verminderen van het file-leed. De financiële schade zal daardoor zonder veel extra kosten beperkt worden. De heilige koe geeft immers te veel vrijheid en gemak om te besluiten hem in het weiland te parkeren en over te stappen op het openbaar vervoer.
MAAR MENEER AGENT
IK HEB ALLEEN MAAR
AVONTUURLIJK DNA ! ... en nou opzouten
pi_32078875
Ik vind dat een goede suggestie examinator. Waarom moeten bijvoorbeeld studenten zo vroeg op school zijn?? Laat die lui nou gewoon uitslapen, dat vinden ze zelf ook veel fijner. Laat colleges gewoon om 10 uur beginnen en je bent zo van de ochtendspits af.
quote:
Gêtenøker
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  MOL-held dinsdag 8 november 2005 @ 04:41:23 #38
44635 XMN8R
mag dat?
pi_32078893
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 04:36 schreef Lyrebird het volgende:
Ik vind dat een goede suggestie examinator. Waarom moeten bijvoorbeeld studenten zo vroeg op school zijn?? Laat die lui nou gewoon uitslapen, dat vinden ze zelf ook veel fijner. Laat colleges gewoon om 10 uur beginnen en je bent zo van de ochtendspits af.
Inderdaad!! Nog een goede reden

Het zal geen effect hebben op de files op de weg, maar voordeel heeft het zeker wel: op die manier worden er in de spits meer zitplaatsen in de trein gecreeërd zonder dure treinstellen aan te hoeven schaffen .
MAAR MENEER AGENT
IK HEB ALLEEN MAAR
AVONTUURLIJK DNA ! ... en nou opzouten
pi_32079355
Ik denk dat het openbaar vervoer goedkoper maken makkelijker is te realiseren dan gratis. Gratis heeft veel ongewenste neveneffecten, zoals minder lopen/fietsen. Als het nog geld kost zal niemand voor heel kleine stukjes de bus pakken. Ook zal het fileprobleem kleiner worden. Hier moet natuurlijk wel onderzoek naar gedaan worden. BTW spreiding van werk en college tijden is ook een sterk punt natuurlijk
To be stupid, selfish, and have good health are three requirements for happiness, though if stupidity is lacking, all is lost.
<center>Gustave Flaubert (1821 - 1880)</center>
Doubt whom you will but never yourself
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:22:06 #40
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_32080193
quote:
Op maandag 7 november 2005 00:53 schreef SCH het volgende:
Ik zou eerder streven naar een veel goedkoper openbaar vervoer in plaats van gratis.

Dat de auto meer belast wordt, is een goede zaak.
Het is toch de afgelopen jaren wel gebleken dat dat geen zak zin heeft.
Hoe duur je autorijden ook maakt, mensen blijven autorijden. en steeds meer en meer.

Investeer eens in schonere auto's en betere wegen. Dat helpt meer tegen de fileproblematiek.
Zorg dat autorijden voor iedereen betaalbaar wordt en zorg voor genoeg parkeergelegenheid en schaf het hele OV af.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:26:09 #41
130955 Floripas
Blast from the past
pi_32080251
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 09:22 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Het is toch de afgelopen jaren wel gebleken dat dat geen zak zin heeft.
Hoe duur je autorijden ook maakt, mensen blijven autorijden. en steeds meer en meer.
...nou, de huidige olieschaarste maakt wel dat mensen minder gaan rijden, zijn du_ke laatst.
quote:
Investeer eens in schonere auto's en betere wegen. Dat helpt meer tegen de fileproblematiek.
Zorg dat autorijden voor iedereen betaalbaar wordt en zorg voor genoeg parkeergelegenheid en schaf het hele OV af.
Zodat bejaarden, jongeren, gehandicapten, studenten en armen aan hun dorp gekluisterd zitten? Nee dank je.
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:38:27 #42
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_32080422
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 09:26 schreef Floripas het volgende:

[..]

...nou, de huidige olieschaarste maakt wel dat mensen minder gaan rijden, zijn du_ke laatst.
[..]

Zodat bejaarden, jongeren, gehandicapten, studenten en armen aan hun dorp gekluisterd zitten? Nee dank je.
u got a point there.

maar denk (nouja ik weet wel zeker) dat gratis ov het fileprobleem niet oplost. Als het namelijk om de centjes ging lieten wel meer mensen de auto staan. Veel mensen hebben geen alternatief, en geld is echt niet de drijfveer om mensen de auto uit te krijgen. Een goed alternatief voor de auto wel.
Als ik naar het centrum van rotterdam wil bv ga ik ( en ik ben absoluut pro auto) het liefst met de metro. Geen parkeerproblemen, geen krap centrum en binnen een half uur in de stad. Dat haal ik niet met de auto in die tijd.

Maar dat is ook zo ongeveer de enige verbinding die vanuit spijkenisse goed te doen is.
Wil je ergens anders heen dan ben je gewoon veel en veel langer onderweg. (en dat het dan duurder is daar kijk ik eigenlijk nog niet eens naar)


Overigens bedenk ik me net, de NS en prorail, connexxion etc zijn toch allemaal geprivatiseerde ondernemingen?
Kan de overheid uberhaupt een zelfstandig bedrijf dwingen tot het gratis maken zijn zijn of haar producten.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 8 november 2005 @ 09:55:54 #43
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_32080739
quote:
Op maandag 7 november 2005 21:29 schreef George-Butters het volgende:
OV kost nu ongeveer 11 cent per km. Autorijden kost ongeveer 24 cent per km.


ik weet niet welke auto je neemt als voorbeeld. Een rols royce ofzo?
Mijn auto kost me incl. afschrijving, wegenbelasting, verzekering etc etc 0,15 cent per km
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  dinsdag 8 november 2005 @ 10:26:26 #44
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32081386
0,15 cent? of 15 cent

Ik denk dat laatste, of rij jij nog in een skelter rond
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_32081554
maarja bijna iedereen heeft een auto, dus die vaste kosten heb je zoiezo. Dus wordt het OV pas interessant als het goedkoper is dan de variabele kosten van autorijden, de kosten die een kilometer rijden extra meebrengt: dus benzine en een klein deel slijtage.
pi_32081715
Vergeet niet trouwens dat de overheid ook duit centen verliest als mensen minder gaan rijden.

Op elke liter bezine zit ongeveer 90 cent accijns, correct me if I'm wrong
"The more you know who you are, and what you want, the less you let things upset you."
  dinsdag 8 november 2005 @ 10:43:08 #47
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_32081841
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 10:26 schreef maniack28 het volgende:
0,15 cent? of 15 cent

Ik denk dat laatste, of rij jij nog in een skelter rond
15 cent natuurlijk.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_32082315
quote:
Op maandag 7 november 2005 15:33 schreef dVTB het volgende:


En waarom mag Openbaar Vervoer niet gratis zijn? Is het soms een must dat mensen zich scheel betalen om van A naar B te komen?
Mobiliteit kost geld dus daar mag degene die er gebruik van maakt ook wel in bijdragen lijkt me. Zie ik niet zo'n probleem in.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_32082368
quote:
Op maandag 7 november 2005 16:18 schreef Flumina het volgende:
Gratis OV haalt de fietser over om voortaan met het OV te gaan op kosten van de autorijder.
Ik kan nu ook van huis naar college met de bus. Bengrofweg net zo lang onderweg maar toch neem ik als het een beetje schier weer is 10 keer liever de fiets .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_32082454
quote:
Op maandag 7 november 2005 19:36 schreef Erik.Martens het volgende:

[..]

Let wel dat de NS geen staatsbedrijf is en we hier dus wel veel kunnen willen, maar het uiteindelijke punt bij de NS ligt.
Persoonlijk zie ik hier wel onderhandelingsargumenten en dus wel mogelijkheden, maar de zittende partijen hebben dit pad al vele malen getracht te bewandelen, zonder succes.

Overigens is uit een onderzoek van de NS gebleken dat reizen met de NS goedkoper is dan met de auto. Maargoed, dat was de NS... Ik meen (uit mijn hoofd gezegd) dat de auto rond de 23 cent per kilometer lag en de NS rond de 12 cent?
BNog steeds zijn alle aandelen NS in handen van de Nederlandse Staat. Ofwel er kan een hoop maar het is een politieke keuze.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')