Indirect geeft hij hiermee toe dat de belastingen flink omhoog gaan. Ofwel voor de automobilisten, ofwel voor bedrijven, ofwel voor iedereen in Nederland. En behalve dat het rete-duur is zie ik ook niet in hoe je de files er mee op kan lossen. Tijdens de spits is het al proppen geblazen in het OV en erg veel meer mensen kunnen ze gewoon niet aan. Ik denk dat de kosten voor het gratis maken van het hele OV te hoog zijn voor die paar extra mensen die in de spits hun auto verruilen voor het OV.quote:Al tientallen jaren praten we over het fileprobleem en beter openbaar vervoer. Maar behalve de prijs van treinkaartjes verhogen gebeurt er veel te weinig. Van een overheid mag verwacht worden dat ze deze grote problemen met kracht aanpakt. Ook in het onderwijs is een omslag noodzakelijk.
De maatregelen van de laatste decennia hebben de fileproblemen niet opgelost. Integendeel. De oplossing zal daarom mede moeten worden gezocht in onconventionele, letterlijk baanbrekende initiatieven zoals gratis openbaar vervoer.
Tjah, files zijn kostbaar. Maar het is een illusie om te denken dat deze kosten direct uit de schatkist gefinancierd worden. Het is met name het bedrijfsleven dat deze kosten voor de kiezen krijgt. Er is dus geen concrete geldstroom die van files naar OV gedirigeerd kan worden. Was het maar zo. Die paar miljard (hoeveel het er zijn weet ik niet) lijken me niet dekkend om landelijk het OV gratis te maken. Het zal dus via algemene middelen binnengeharkt moeten worden. Ik ben benieuwd hoe de financiele onderbouwing van de heer de Vries eruit ziet als de verkiezingen eenmaal daar zijn. Ik ben bang dat hij met dergelijke plannen voor een uitdaging staat, al krijgt hij van mij vanzelfsprekend de kans om zich te bewijzen. Ik wacht af.quote:Op maandag 7 november 2005 00:41 schreef sizzler het volgende:
Peter R. de Vries wil het openbaar vervoer gratis maken. Voor iedereen op elk moment. Dat klinkt ambitieus, maar lijkt me niet echt realistisch.
Hij was bij het programma Pulse te gast en toen de presentator vroeg hoe hij dat wil financieren zei hij iets van "Jamaar, nu staan we ook met z'n allen in de file. Dat kost toch ook miljarden per jaar? Nou door dat te besparen kan je het OV financieren." Verder werd er niet op ingegaan.
Op zijn website is alleen te lezen:
[..]
Indirect geeft hij hiermee toe dat de belastingen flink omhoog gaan. Ofwel voor de automobilisten, ofwel voor bedrijven, ofwel voor iedereen in Nederland. En behalve dat het rete-duur is zie ik ook niet in hoe je de files er mee op kan lossen. Tijdens de spits is het al proppen geblazen in het OV en erg veel meer mensen kunnen ze gewoon niet aan. Ik denk dat de kosten voor het gratis maken van het hele OV te hoog zijn voor die paar extra mensen die in de spits hun auto verruilen voor het OV.
M.a.w.: een gratis OV is niet te realiseren.
Ik denk dat je de kosten van een auto onderschat. Het hangt er ook wel een beetje van af wat A en B zijn, de afstand tussen beide en de frequentie waarin je reist.quote:Op maandag 7 november 2005 01:24 schreef aierwin het volgende:
tja gratis opebnaar vervoer is misschien overdreven, maar er is nu wel iets mis.
Als je nu van A naar B wilt met 2 mensen die een kortingskaart hebben voor het OV ben je op dit moment met de auto (excl. parkeren) ALTIJD goedkoper uit.
Je kan me veel vertellen, maar zolang die verhouding nog zo scheef ligt krijg je nooit mensen uit de auto het OV in.
Waar haal je dat vandaan?quote:Op maandag 7 november 2005 03:36 schreef Lyrebird het volgende:
Dat hebben ze in Hasselt (Belgie) geprobeerd. Het kost klauwen vol met geld en mensen laten er hun auto niet minder door staan. Mensen gaan wel meer tijd in het OV doorbrengen. Nuttig?
Dat is niet alles natuurlijk; gratis OV trekt meer reizigers (dat is zelfs de bedoeling) en daarom moeten er dus extra investeringen komen om de capaciteit uit te breiden.quote:Op maandag 7 november 2005 12:09 schreef Tijger_m het volgende:
Het gehele stads en streekvervoer in Nederland gratis maken zou zo'n 700 miljoen euro kosten, dat is de namelijk de opbrengst van de kaartverkoop per jaar in Nederland.
Da's uitgaan van de aanname dat er een grote aanwas van reizigers zal zijn op piekuren, je kunt je wel afvragen of dat een reeele aanname is natuurlijk, als ik kijk naar de bezetting overdag hier in Rotterdam buiten de spitstijden dan is daar nog ruimte genoeg dus je kunt je afvragen of er wel een noodzaak zou zijn om de capaciteit te vergroten. Ik zou iig graag eens een studie zien op dit gebied.quote:Op maandag 7 november 2005 12:45 schreef Sidekick het volgende:
Dat is niet alles natuurlijk; gratis OV trekt meer reizigers (dat is zelfs de bedoeling) en daarom moeten er dus extra investeringen komen om de capaciteit uit te breiden.
Ik zie weinig in het gratis OV, maar het deels financieren via belastingen om het goedkoop te houden blijft wel noodzakelijk.
Gratis OV betekent helemaal niet dat de capaciteit ook wordt uitgebreid (dat is ook een zeker gevaar, in theorie zou het zelfs een 'inperking' van de capaciteit kunnen betekenen, als ze alsnog bepaalde kosten willen verminderen, dat leidt een 'gratis OV' juist tot een mindere bereikbaarheid en flexibiliteit)quote:Op maandag 7 november 2005 12:45 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat is niet alles natuurlijk; gratis OV trekt meer reizigers (dat is zelfs de bedoeling) en daarom moeten er dus extra investeringen komen om de capaciteit uit te breiden.
Dat laatste schrijf je elke keer weer, zonder dat je er een goede onderbouwing voor hebt en zonder dat je rekening houdt met mensen die beroepsmatig gewoon zonder meer op een auto zijn aangewezen, omdat ze met het openbaar vervoer nooit op hun plek van bestemming kunnen komen.quote:Op maandag 7 november 2005 00:53 schreef SCH het volgende:
Ik zou eerder streven naar een veel goedkoper openbaar vervoer in plaats van gratis.
Dat de auto meer belast wordt, is een goede zaak.
Eh? Ik denk dat de meeste fietsers om andere redenen als financieele op de fiets stappen.quote:Op maandag 7 november 2005 16:18 schreef Flumina het volgende:
Gratis OV haalt de fietser over om voortaan met het OV te gaan op kosten van de autorijder.
Ik woon tegenwoordig stedelijker dan vroeger en het valt me op dat jongeren voor kleine kut-afstandjes meteen het OV nemen; in veel gevallen langer durend. Ik denk dat gratis OV wel degelijk fietsers stimuleert het OV te nemen, iets wat ik geen goede ontwikkeling vind.quote:Op maandag 7 november 2005 16:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eh? Ik denk dat de meeste fietsers om andere redenen als financieele op de fiets stappen.
Ik snap ook niet waarom dit op kosten van dit autorijders zou zijn overigens mocht het zo zijn.
Dit klopt niet helemaal.quote:Op maandag 7 november 2005 12:09 schreef Tijger_m het volgende:
Het gehele stads en streekvervoer in Nederland gratis maken zou zo'n 700 miljoen euro kosten, dat is de namelijk de opbrengst van de kaartverkoop per jaar in Nederland.
Dat kan vrij eenvoudig vrijgemaakt worden op de overheidsbegroting, lijkt mij, de kosten van 'gratis' OV worden nogal eens schromelijk overdreven imho.
Overigens betaalt de overheid nu al (uit mijn hoofd, kan er naast zitten) nu al rond de 2 miljard euro aan het OV, het zou uiteraard wel leuk zijn als de PvdR zou aangeven hoe het zijn plannetjes wil bekostigen, aan de andere kant is dat ook redelijk irrelevant gezien de peilingen.
Let wel dat de NS geen staatsbedrijf is en we hier dus wel veel kunnen willen, maar het uiteindelijke punt bij de NS ligt.quote:Op maandag 7 november 2005 17:46 schreef TimT het volgende:
Gratis openbaar vervoer is als gratis winkelen in een supermarkt. Een mooie droom! Je kunt niet door heel Nederland gratis openbaar vervoer realiseren. Dit zou betekenen dat minder rendabele lijnen zouden vervallen. Dat het openbaar vervoer compleet uitgekleed word en het minimale overblijft. Ik ben wel met zijn tekst eens, dat we alleen maar de treinkaartjes verhogen. Een goede optie zou zijn, meer investeren in openbaar vervoer. De auto moet duurder zijn dan het openbaar vervoer. Dus mooier gezegd, de trein moet goedkoper zijn dan de auto. Is het niet via belastingen, dan wel door subsidies.
Ten eerste, nogmaals, 500 miljoen is de schade aan de economie, slechts een deel daarvan is overheidsgeld (belasting).quote:Op maandag 7 november 2005 19:57 schreef Roellio het volgende:
700 miljoen, Erik.Martens.
Scheelt dus 'maar' 200 miljoen.
Probleem is dat jouw stelling berust op de aanname dat met gratis OV alle files opgelost worden en dat er minder wordt gereden met de auto, ik vraag mij af waar dat op berust. OV is al goedkoper als autorijden voor woon-werk verkeer over het algemeen namelijk, ik geloof er niet in dat 20% van de huidige 'file rijders' ineens in het OV springt als het gratis is.quote:Op maandag 7 november 2005 21:44 schreef Erik.Martens het volgende:
Ten eerste, nogmaals, 500 miljoen is de schade aan de economie, slechts een deel daarvan is overheidsgeld (belasting).
Daarnaast geloof ik niet in700 miljoen aan kosten..
Naast de NS zijn er meer kostenposten voor openbaar vervoer (denk alleen al aan Noordnet)
Een OV-kaart kostte de overheid in 1997 per student 870,- per jaar. Dat bedrag kan mijns inziens alleen maar opgelopen zijn (bron: CBS).
Met scherp onderhandelen namens de volledige Nederlandse bevolking, laat het dan 800 euro per persoon per jaar kosten, dat is altijd nog meer dan 700 miljoen (ik denk tenminste dat er zeker meer dan 1 miljoen mensen gebruik gaan maken van OV).
Klopt, maar als je er van uitgaat dat veel mensen in de trein nog een auto thuis voor de deur hebben stilstaan die ook stilstaand veel geld kost liggen de bedragen dichter bij elkaar.quote:Op maandag 7 november 2005 21:29 schreef George-Butters het volgende:
OV kost nu ongeveer 11 cent per km. Autorijden kost ongeveer 24 cent per km.
quote:Gêtenøker
Inderdaad!! Nog een goede redenquote:Op dinsdag 8 november 2005 04:36 schreef Lyrebird het volgende:
Ik vind dat een goede suggestie examinator. Waarom moeten bijvoorbeeld studenten zo vroeg op school zijn?? Laat die lui nou gewoon uitslapen, dat vinden ze zelf ook veel fijner. Laat colleges gewoon om 10 uur beginnen en je bent zo van de ochtendspits af.
Het is toch de afgelopen jaren wel gebleken dat dat geen zak zin heeft.quote:Op maandag 7 november 2005 00:53 schreef SCH het volgende:
Ik zou eerder streven naar een veel goedkoper openbaar vervoer in plaats van gratis.
Dat de auto meer belast wordt, is een goede zaak.
...nou, de huidige olieschaarste maakt wel dat mensen minder gaan rijden, zijn du_ke laatst.quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:22 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Het is toch de afgelopen jaren wel gebleken dat dat geen zak zin heeft.
Hoe duur je autorijden ook maakt, mensen blijven autorijden. en steeds meer en meer.
Zodat bejaarden, jongeren, gehandicapten, studenten en armen aan hun dorp gekluisterd zitten? Nee dank je.quote:Investeer eens in schonere auto's en betere wegen. Dat helpt meer tegen de fileproblematiek.
Zorg dat autorijden voor iedereen betaalbaar wordt en zorg voor genoeg parkeergelegenheid en schaf het hele OV af.
u got a point there.quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:26 schreef Floripas het volgende:
[..]
...nou, de huidige olieschaarste maakt wel dat mensen minder gaan rijden, zijn du_ke laatst.
[..]
Zodat bejaarden, jongeren, gehandicapten, studenten en armen aan hun dorp gekluisterd zitten? Nee dank je.
quote:Op maandag 7 november 2005 21:29 schreef George-Butters het volgende:
OV kost nu ongeveer 11 cent per km. Autorijden kost ongeveer 24 cent per km.
quote:Op dinsdag 8 november 2005 10:26 schreef maniack28 het volgende:
0,15 cent? of 15 cent
Ik denk dat laatste, of rij jij nog in een skelter rond
Mobiliteit kost geld dus daar mag degene die er gebruik van maakt ook wel in bijdragen lijkt me. Zie ik niet zo'n probleem in.quote:Op maandag 7 november 2005 15:33 schreef dVTB het volgende:
En waarom mag Openbaar Vervoer niet gratis zijn? Is het soms een must dat mensen zich scheel betalen om van A naar B te komen?
Ik kan nu ook van huis naar college met de bus. Bengrofweg net zo lang onderweg maar toch neem ik als het een beetje schier weer is 10 keer liever de fietsquote:Op maandag 7 november 2005 16:18 schreef Flumina het volgende:
Gratis OV haalt de fietser over om voortaan met het OV te gaan op kosten van de autorijder.
BNog steeds zijn alle aandelen NS in handen van de Nederlandse Staat. Ofwel er kan een hoop maar het is een politieke keuze.quote:Op maandag 7 november 2005 19:36 schreef Erik.Martens het volgende:
[..]
Let wel dat de NS geen staatsbedrijf is en we hier dus wel veel kunnen willen, maar het uiteindelijke punt bij de NS ligt.
Persoonlijk zie ik hier wel onderhandelingsargumenten en dus wel mogelijkheden, maar de zittende partijen hebben dit pad al vele malen getracht te bewandelen, zonder succes.
Overigens is uit een onderzoek van de NS gebleken dat reizen met de NS goedkoper is dan met de auto. Maargoed, dat was de NS... Ik meen (uit mijn hoofd gezegd) dat de auto rond de 23 cent per kilometer lag en de NS rond de 12 cent?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |