Indirect geeft hij hiermee toe dat de belastingen flink omhoog gaan. Ofwel voor de automobilisten, ofwel voor bedrijven, ofwel voor iedereen in Nederland. En behalve dat het rete-duur is zie ik ook niet in hoe je de files er mee op kan lossen. Tijdens de spits is het al proppen geblazen in het OV en erg veel meer mensen kunnen ze gewoon niet aan. Ik denk dat de kosten voor het gratis maken van het hele OV te hoog zijn voor die paar extra mensen die in de spits hun auto verruilen voor het OV.quote:Al tientallen jaren praten we over het fileprobleem en beter openbaar vervoer. Maar behalve de prijs van treinkaartjes verhogen gebeurt er veel te weinig. Van een overheid mag verwacht worden dat ze deze grote problemen met kracht aanpakt. Ook in het onderwijs is een omslag noodzakelijk.
De maatregelen van de laatste decennia hebben de fileproblemen niet opgelost. Integendeel. De oplossing zal daarom mede moeten worden gezocht in onconventionele, letterlijk baanbrekende initiatieven zoals gratis openbaar vervoer.
Tjah, files zijn kostbaar. Maar het is een illusie om te denken dat deze kosten direct uit de schatkist gefinancierd worden. Het is met name het bedrijfsleven dat deze kosten voor de kiezen krijgt. Er is dus geen concrete geldstroom die van files naar OV gedirigeerd kan worden. Was het maar zo. Die paar miljard (hoeveel het er zijn weet ik niet) lijken me niet dekkend om landelijk het OV gratis te maken. Het zal dus via algemene middelen binnengeharkt moeten worden. Ik ben benieuwd hoe de financiele onderbouwing van de heer de Vries eruit ziet als de verkiezingen eenmaal daar zijn. Ik ben bang dat hij met dergelijke plannen voor een uitdaging staat, al krijgt hij van mij vanzelfsprekend de kans om zich te bewijzen. Ik wacht af.quote:Op maandag 7 november 2005 00:41 schreef sizzler het volgende:
Peter R. de Vries wil het openbaar vervoer gratis maken. Voor iedereen op elk moment. Dat klinkt ambitieus, maar lijkt me niet echt realistisch.
Hij was bij het programma Pulse te gast en toen de presentator vroeg hoe hij dat wil financieren zei hij iets van "Jamaar, nu staan we ook met z'n allen in de file. Dat kost toch ook miljarden per jaar? Nou door dat te besparen kan je het OV financieren." Verder werd er niet op ingegaan.
Op zijn website is alleen te lezen:
[..]
Indirect geeft hij hiermee toe dat de belastingen flink omhoog gaan. Ofwel voor de automobilisten, ofwel voor bedrijven, ofwel voor iedereen in Nederland. En behalve dat het rete-duur is zie ik ook niet in hoe je de files er mee op kan lossen. Tijdens de spits is het al proppen geblazen in het OV en erg veel meer mensen kunnen ze gewoon niet aan. Ik denk dat de kosten voor het gratis maken van het hele OV te hoog zijn voor die paar extra mensen die in de spits hun auto verruilen voor het OV.
M.a.w.: een gratis OV is niet te realiseren.
Ik denk dat je de kosten van een auto onderschat. Het hangt er ook wel een beetje van af wat A en B zijn, de afstand tussen beide en de frequentie waarin je reist.quote:Op maandag 7 november 2005 01:24 schreef aierwin het volgende:
tja gratis opebnaar vervoer is misschien overdreven, maar er is nu wel iets mis.
Als je nu van A naar B wilt met 2 mensen die een kortingskaart hebben voor het OV ben je op dit moment met de auto (excl. parkeren) ALTIJD goedkoper uit.
Je kan me veel vertellen, maar zolang die verhouding nog zo scheef ligt krijg je nooit mensen uit de auto het OV in.
Waar haal je dat vandaan?quote:Op maandag 7 november 2005 03:36 schreef Lyrebird het volgende:
Dat hebben ze in Hasselt (Belgie) geprobeerd. Het kost klauwen vol met geld en mensen laten er hun auto niet minder door staan. Mensen gaan wel meer tijd in het OV doorbrengen. Nuttig?
Dat is niet alles natuurlijk; gratis OV trekt meer reizigers (dat is zelfs de bedoeling) en daarom moeten er dus extra investeringen komen om de capaciteit uit te breiden.quote:Op maandag 7 november 2005 12:09 schreef Tijger_m het volgende:
Het gehele stads en streekvervoer in Nederland gratis maken zou zo'n 700 miljoen euro kosten, dat is de namelijk de opbrengst van de kaartverkoop per jaar in Nederland.
Da's uitgaan van de aanname dat er een grote aanwas van reizigers zal zijn op piekuren, je kunt je wel afvragen of dat een reeele aanname is natuurlijk, als ik kijk naar de bezetting overdag hier in Rotterdam buiten de spitstijden dan is daar nog ruimte genoeg dus je kunt je afvragen of er wel een noodzaak zou zijn om de capaciteit te vergroten. Ik zou iig graag eens een studie zien op dit gebied.quote:Op maandag 7 november 2005 12:45 schreef Sidekick het volgende:
Dat is niet alles natuurlijk; gratis OV trekt meer reizigers (dat is zelfs de bedoeling) en daarom moeten er dus extra investeringen komen om de capaciteit uit te breiden.
Ik zie weinig in het gratis OV, maar het deels financieren via belastingen om het goedkoop te houden blijft wel noodzakelijk.
Gratis OV betekent helemaal niet dat de capaciteit ook wordt uitgebreid (dat is ook een zeker gevaar, in theorie zou het zelfs een 'inperking' van de capaciteit kunnen betekenen, als ze alsnog bepaalde kosten willen verminderen, dat leidt een 'gratis OV' juist tot een mindere bereikbaarheid en flexibiliteit)quote:Op maandag 7 november 2005 12:45 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat is niet alles natuurlijk; gratis OV trekt meer reizigers (dat is zelfs de bedoeling) en daarom moeten er dus extra investeringen komen om de capaciteit uit te breiden.
Dat laatste schrijf je elke keer weer, zonder dat je er een goede onderbouwing voor hebt en zonder dat je rekening houdt met mensen die beroepsmatig gewoon zonder meer op een auto zijn aangewezen, omdat ze met het openbaar vervoer nooit op hun plek van bestemming kunnen komen.quote:Op maandag 7 november 2005 00:53 schreef SCH het volgende:
Ik zou eerder streven naar een veel goedkoper openbaar vervoer in plaats van gratis.
Dat de auto meer belast wordt, is een goede zaak.
Eh? Ik denk dat de meeste fietsers om andere redenen als financieele op de fiets stappen.quote:Op maandag 7 november 2005 16:18 schreef Flumina het volgende:
Gratis OV haalt de fietser over om voortaan met het OV te gaan op kosten van de autorijder.
Ik woon tegenwoordig stedelijker dan vroeger en het valt me op dat jongeren voor kleine kut-afstandjes meteen het OV nemen; in veel gevallen langer durend. Ik denk dat gratis OV wel degelijk fietsers stimuleert het OV te nemen, iets wat ik geen goede ontwikkeling vind.quote:Op maandag 7 november 2005 16:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Eh? Ik denk dat de meeste fietsers om andere redenen als financieele op de fiets stappen.
Ik snap ook niet waarom dit op kosten van dit autorijders zou zijn overigens mocht het zo zijn.
Dit klopt niet helemaal.quote:Op maandag 7 november 2005 12:09 schreef Tijger_m het volgende:
Het gehele stads en streekvervoer in Nederland gratis maken zou zo'n 700 miljoen euro kosten, dat is de namelijk de opbrengst van de kaartverkoop per jaar in Nederland.
Dat kan vrij eenvoudig vrijgemaakt worden op de overheidsbegroting, lijkt mij, de kosten van 'gratis' OV worden nogal eens schromelijk overdreven imho.
Overigens betaalt de overheid nu al (uit mijn hoofd, kan er naast zitten) nu al rond de 2 miljard euro aan het OV, het zou uiteraard wel leuk zijn als de PvdR zou aangeven hoe het zijn plannetjes wil bekostigen, aan de andere kant is dat ook redelijk irrelevant gezien de peilingen.
Let wel dat de NS geen staatsbedrijf is en we hier dus wel veel kunnen willen, maar het uiteindelijke punt bij de NS ligt.quote:Op maandag 7 november 2005 17:46 schreef TimT het volgende:
Gratis openbaar vervoer is als gratis winkelen in een supermarkt. Een mooie droom! Je kunt niet door heel Nederland gratis openbaar vervoer realiseren. Dit zou betekenen dat minder rendabele lijnen zouden vervallen. Dat het openbaar vervoer compleet uitgekleed word en het minimale overblijft. Ik ben wel met zijn tekst eens, dat we alleen maar de treinkaartjes verhogen. Een goede optie zou zijn, meer investeren in openbaar vervoer. De auto moet duurder zijn dan het openbaar vervoer. Dus mooier gezegd, de trein moet goedkoper zijn dan de auto. Is het niet via belastingen, dan wel door subsidies.
Ten eerste, nogmaals, 500 miljoen is de schade aan de economie, slechts een deel daarvan is overheidsgeld (belasting).quote:Op maandag 7 november 2005 19:57 schreef Roellio het volgende:
700 miljoen, Erik.Martens.
Scheelt dus 'maar' 200 miljoen.
Probleem is dat jouw stelling berust op de aanname dat met gratis OV alle files opgelost worden en dat er minder wordt gereden met de auto, ik vraag mij af waar dat op berust. OV is al goedkoper als autorijden voor woon-werk verkeer over het algemeen namelijk, ik geloof er niet in dat 20% van de huidige 'file rijders' ineens in het OV springt als het gratis is.quote:Op maandag 7 november 2005 21:44 schreef Erik.Martens het volgende:
Ten eerste, nogmaals, 500 miljoen is de schade aan de economie, slechts een deel daarvan is overheidsgeld (belasting).
Daarnaast geloof ik niet in700 miljoen aan kosten..
Naast de NS zijn er meer kostenposten voor openbaar vervoer (denk alleen al aan Noordnet)
Een OV-kaart kostte de overheid in 1997 per student 870,- per jaar. Dat bedrag kan mijns inziens alleen maar opgelopen zijn (bron: CBS).
Met scherp onderhandelen namens de volledige Nederlandse bevolking, laat het dan 800 euro per persoon per jaar kosten, dat is altijd nog meer dan 700 miljoen (ik denk tenminste dat er zeker meer dan 1 miljoen mensen gebruik gaan maken van OV).
Klopt, maar als je er van uitgaat dat veel mensen in de trein nog een auto thuis voor de deur hebben stilstaan die ook stilstaand veel geld kost liggen de bedragen dichter bij elkaar.quote:Op maandag 7 november 2005 21:29 schreef George-Butters het volgende:
OV kost nu ongeveer 11 cent per km. Autorijden kost ongeveer 24 cent per km.
quote:Gêtenøker
Inderdaad!! Nog een goede redenquote:Op dinsdag 8 november 2005 04:36 schreef Lyrebird het volgende:
Ik vind dat een goede suggestie examinator. Waarom moeten bijvoorbeeld studenten zo vroeg op school zijn?? Laat die lui nou gewoon uitslapen, dat vinden ze zelf ook veel fijner. Laat colleges gewoon om 10 uur beginnen en je bent zo van de ochtendspits af.
Het is toch de afgelopen jaren wel gebleken dat dat geen zak zin heeft.quote:Op maandag 7 november 2005 00:53 schreef SCH het volgende:
Ik zou eerder streven naar een veel goedkoper openbaar vervoer in plaats van gratis.
Dat de auto meer belast wordt, is een goede zaak.
...nou, de huidige olieschaarste maakt wel dat mensen minder gaan rijden, zijn du_ke laatst.quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:22 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Het is toch de afgelopen jaren wel gebleken dat dat geen zak zin heeft.
Hoe duur je autorijden ook maakt, mensen blijven autorijden. en steeds meer en meer.
Zodat bejaarden, jongeren, gehandicapten, studenten en armen aan hun dorp gekluisterd zitten? Nee dank je.quote:Investeer eens in schonere auto's en betere wegen. Dat helpt meer tegen de fileproblematiek.
Zorg dat autorijden voor iedereen betaalbaar wordt en zorg voor genoeg parkeergelegenheid en schaf het hele OV af.
u got a point there.quote:Op dinsdag 8 november 2005 09:26 schreef Floripas het volgende:
[..]
...nou, de huidige olieschaarste maakt wel dat mensen minder gaan rijden, zijn du_ke laatst.
[..]
Zodat bejaarden, jongeren, gehandicapten, studenten en armen aan hun dorp gekluisterd zitten? Nee dank je.
quote:Op maandag 7 november 2005 21:29 schreef George-Butters het volgende:
OV kost nu ongeveer 11 cent per km. Autorijden kost ongeveer 24 cent per km.
quote:Op dinsdag 8 november 2005 10:26 schreef maniack28 het volgende:
0,15 cent? of 15 cent
Ik denk dat laatste, of rij jij nog in een skelter rond
Mobiliteit kost geld dus daar mag degene die er gebruik van maakt ook wel in bijdragen lijkt me. Zie ik niet zo'n probleem in.quote:Op maandag 7 november 2005 15:33 schreef dVTB het volgende:
En waarom mag Openbaar Vervoer niet gratis zijn? Is het soms een must dat mensen zich scheel betalen om van A naar B te komen?
Ik kan nu ook van huis naar college met de bus. Bengrofweg net zo lang onderweg maar toch neem ik als het een beetje schier weer is 10 keer liever de fietsquote:Op maandag 7 november 2005 16:18 schreef Flumina het volgende:
Gratis OV haalt de fietser over om voortaan met het OV te gaan op kosten van de autorijder.
BNog steeds zijn alle aandelen NS in handen van de Nederlandse Staat. Ofwel er kan een hoop maar het is een politieke keuze.quote:Op maandag 7 november 2005 19:36 schreef Erik.Martens het volgende:
[..]
Let wel dat de NS geen staatsbedrijf is en we hier dus wel veel kunnen willen, maar het uiteindelijke punt bij de NS ligt.
Persoonlijk zie ik hier wel onderhandelingsargumenten en dus wel mogelijkheden, maar de zittende partijen hebben dit pad al vele malen getracht te bewandelen, zonder succes.
Overigens is uit een onderzoek van de NS gebleken dat reizen met de NS goedkoper is dan met de auto. Maargoed, dat was de NS... Ik meen (uit mijn hoofd gezegd) dat de auto rond de 23 cent per kilometer lag en de NS rond de 12 cent?
Hier idem ditoquote:Op dinsdag 8 november 2005 10:59 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik kan nu ook van huis naar college met de bus. Bengrofweg net zo lang onderweg maar toch neem ik als het een beetje schier weer is 10 keer liever de fiets.
nee, 66,8 cent om exact te zijn (voordat zulke ideeen ook weer doorslaan, als zou de prijs enkel uit accijns bestaan), en deze staat los van prijsstijgingen, is een vaste prijs per liter ... grappig daarbij is dat de accijns in duitsland 1 cent lager ligt, maar de benzineprijs ligt daar wel in zijn geheel 10 cent lager dan in NLquote:Op dinsdag 8 november 2005 10:38 schreef Setambre het volgende:
Op elke liter bezine zit ongeveer 90 cent accijns, correct me if I'm wrong
Dat klinkt mij ook nogal vreemd in de oren inderdaad.quote:Op dinsdag 8 november 2005 12:50 schreef du_ke het volgende:
Zouden de kosten van files echt 'maar' 500 miljoen zijn? Kan me dat eigenlijk nauwelijksvoorstellen.
Sorry, pberends, maar jouw aanname dat gratis OV miljarden zou kosten is nergens op gebaseerd, OV kost nu al 2 miljard en dat is met de opbrengst van kaartverkoop eraf (circa 700 miljoen).quote:Op dinsdag 8 november 2005 12:23 schreef pberends het volgende:
100% populisme van Peter R. de Vries. Het is inderdaad zo dat het ook geld bespaart en oplevert omdat de files korter worden, maar dat gaat maar om enkele honderden miljoenen. Gratis openbaar vervoer kost miljarden, en dan hebben we het alleen over het vergoeden van de prijs van de kaartjes. Als je de kwaliteit wil behouden (voldoende zitplaatsen, infrastructuur die het aankan) dan praat je over nog eens vele extra miljarden aan kosten. Laten we zeggen dat de PRVD een kostenpost wil invoeren ter grote van de hypotheekrenteaftrek.
Als het gratis OV aanslaat, dan gaan er (met name tijdens de spitsuren) meer mensen met het OV, wat betekend dat de kosten stijgen (meer treinen/bussen, de gederfde inkomsten stijgen en de subsidie van 2 miljard moet ook nog eens omhoog) en dat de inkomsten aan acijnzen en btw op benzine afnemen.quote:Kosten:
¤ 700 miljoen
Besparing:
¤ 0,--
Ik denk dat de drie overige kostenposten (gederfde inkomsten, extra subsidie en gemiste inkomenst) veel meer dan de besparingen zullen zijn.quote:Kosten:
¤ 700 miljoen huidige kaarten
Gederfde inkomsten nieuwe reizigers
Extra subsidie (nu 2 miljard, hoeveel dan?)
Gemiste inkomsten accijnzen en btw op brandstoffen
Besparing:
¤ 500 miljoen op files
Die 700 miljoen is nog exclusief de treinkaartenquote:Op dinsdag 8 november 2005 13:14 schreef du_ke het volgende:
Ook niet overdrijven Tijger, 700 miljoen is het bedrag aan strippenkaarten. Voor de NS komt daar nog zeker een keer dat bedrag bij.
Klopt, ik heb ook al bedragen gehoord van enkele miljarden. Dit is wat het ministerie van Economische Zaken erover zegt:quote:Op dinsdag 8 november 2005 12:50 schreef du_ke het volgende:
Zouden de kosten van files echt 'maar' 500 miljoen zijn? Kan me dat eigenlijk nauwelijksvoorstellen.
Daarnaast is het niet zo dat gratis openbaar vervoer gelijk alle files zal doen oplossen, waardoor je niet zomaar kan zeggen dat een investering van 700 miljoen gaat zorgen voor een kostenvermindering van een paar miljard.quote:Het is erg lastig om een schatting te maken van de kosten van de files op de Nederlandse wegen. Een recente schatting is dat bij ongewijzigd beleid de economische schade van ‘voertuigverliesuren’ in 2006 zo’n ¤ 1.2 miljard zal bedragen.
De maatschappelijke kosten van de zorg als gevolg van verkeersongevallen zijn hoog: in totaal gaat het om ongeveer ¤ 6 miljard per jaar (prijspeil 2003) voor medische en materiële kosten, productieverlies en afhandelingskosten. De immateriële schade bedraagt ongeveer ¤ 3 miljard per jaar. Verkeersongevallen zijn bovendien een belangrijke veroorzaker van onverwachte files, die sterk bijdragen aan onbetrouwbare reistijden.
Bron
En zullen de bekende vertragingen ook niet een kostenpost zijn? (personeelsleden die steeds te laat op het werk komen)quote:Op dinsdag 8 november 2005 13:18 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Klopt, ik heb ook al bedragen gehoord van enkele miljarden. Dit is wat het ministerie van Economische Zaken erover zegt:
[..]
Daarnaast is het niet zo dat gratis openbaar vervoer gelijk alle files zal doen oplossen, waardoor je niet zomaar kan zeggen dat een investering van 700 miljoen gaat zorgen voor een kostenvermindering van een paar miljard.
het is erg lastig hier een goede berekening voor te maken voor Noord Nederland heb ik van Michiel vna Hulten nog wel een berekening liggen waaruit bleek dat het voor hetstads en streekvervoer niet zo heel duur uit hoeft te pakken.quote:Op dinsdag 8 november 2005 13:17 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Die 700 miljoen is nog exclusief de treinkaarten![]()
Dan valt mijn berekeningen van hierboven nog slechter uit voor het gratis OV.
Gratis eten en drinkenquote:
Hier in het noorden is het OV ook zo geweldigquote:Op dinsdag 8 november 2005 13:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
het is erg lastig hier een goede berekening voor te maken voor Noord Nederland heb ik van Michiel vna Hulten nog wel een berekening liggen waaruit bleek dat het voor hetstads en streekvervoer niet zo heel duur uit hoeft te pakken.
quote:KADER
Gratis openbaar vervoer kost ons land jaarlijks 4 miljard euro, heeft Michel van Hulten berekend. Dat bovenop de 6 miljard die het betaalde openbaar vervoer de overheid nu kost. Van Hulten kan zich voorstellen dat de politiek zo'n bedrag ineens veel geld vindt. Ons land zou echter gefaseerd, net als de Belgen, op gratis bussen en treinen over moeten gaan.
Ik denk dat het in alle gevallen duurder uit zal pakken. Ik durf het zelfs sterker te stellen: hoe meer mensen er over zullen stappen van de auto naar het OV, hoe duurder het gaat worden. Want dan zijn er geen inkomsten aan accijnzen en btw meer, maar wel meer kosten voor extra OV. Het lijkt me sterk dat dit opweegt tegen de kleinere schade door file's (wat voor maar een klein deel voor rekening van de overheid is).quote:Op dinsdag 8 november 2005 13:34 schreef pberends het volgende:
Ja, maar als je uitgaat van die besparing, doen we net of gratis OV de files zo oplossen. Dat zal het bij lange na niet, zeker omdat de kwaliteit van de OV niet echt hoogstaand is. De meeste mensen zullen gewoon in de auto blijven, en dus zullen veel files blijven. Dus die kostenbesparing haal je er totaal niet uit.
En zitten de gederfde inkomsten ook al bij die 4 miljard inbegrepen? (die zullen niet bij die 6 miljard inzitten, dus ik denk het niet) En hoe willen we ooit die 4 miljard per jaar (plus eventueel gederfde inkomsten) terug verdienen?quote:
Door het verhogen van de ontwikkelingshulp misschien?quote:Op dinsdag 8 november 2005 13:47 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En zitten de gederfde inkomsten ook al bij die 4 miljard inbegrepen? (die zullen niet bij die 6 miljard inzitten, dus ik denk het niet) En hoe willen we ooit die 4 miljard per jaar (plus eventueel gederfde inkomsten) terug verdienen?
Petertje is ook al tegen het kwartje van Kok, dus waar komt het geld vandaan?
Gratis OVquote:Op dinsdag 8 november 2005 13:53 schreef Reya het volgende:
Hmmm, ik denk dat FOK!-users weinig accuraat over de financiele haalbaarheid van het programma van PRDV kunnen oordelen. Het zou opzich wel praktisch zijn als zoiets een keer door en professionele instantie wordt doorgerekend, nu zit De Vries voornamelijk met zeepbellen te schermen en oordelen analytici hem daarop
Ik reken de NS sowieso niet mee in dit verhaal, ik zou er een voorstander van zijn om stads-streekvervoer gratis te maken maar niet de NS.quote:Op dinsdag 8 november 2005 13:14 schreef du_ke het volgende:
Ook niet overdrijven Tijger, 700 miljoen is het bedrag aan strippenkaarten. Voor de NS komt daar nog zeker een keer dat bedrag bij.
Zet het in je programma:quote:Op dinsdag 8 november 2005 13:30 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hier in het noorden is het OV ook zo geweldig![]()
Ik ben per dag een keer zolang onderweg als ik met het OV zou gaan (3 uur ipv 1,5 uur). Ik heb gratis OV, maar op deze manier heeft het voor mij weinig zin. En dat het niet duur uit hoeft te pakken? De bus waarin ik (als ik met het OV zou gaan) zit, daar zit ik dan alleen in met mijn eigen privé chaufeur. Nu ik er geen gebruik meer van maak zit die arme man er denk ik helemaal alleen. Veel duurder dan nu kan dus bijna niet.
Maar dit topic gaat over het standpunt van de PrdV, dus het lijkt me toch wel handig om de NS ook mee te rekenen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 13:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik reken de NS sowieso niet mee in dit verhaal, ik zou er een voorstander van zijn om stads-streekvervoer gratis te maken maar niet de NS.
En dan willen de privé chauffeurs ook een eigen privé chauffeurquote:Op dinsdag 8 november 2005 14:01 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Zet het in je programma:
Gratis privé chauffeur![]()
![]()
Mjah, hij valt er iig op aan te vallen dat er geen financiele onderbouwing bestaat. Maar het is wellicht niet onmogelijk, alhoewel ik betwijfel of hij met zijn huidige speerpunten aan een adequaat financieel plaatje kan komenquote:Op dinsdag 8 november 2005 13:58 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Gratis OV
Kwartje van Kok omschaffen
Ontwikkelingshulp verhogen
Verhoging van de uitgaven en verlaging van de inkomsten, dat zie ik in zijn programma. Volgensmij heeft Peter zelf nog niet eens nagedacht over de financiën. En het is dus ook logisch dat wij Peter daarop aanvallen![]()
Geen werkeloosheid meer en bijna iedere WAOers kan ook wel in een (aangepaste) auto rijden.quote:Op dinsdag 8 november 2005 14:04 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En dan willen de privé chauffeurs ook een eigen privé chauffeur![]()
Omdat het openbaar vervoer is misschien?quote:Op dinsdag 8 november 2005 14:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het openbaar vervoer moet zo snel mogelijk geprivatiseerd worden, er is geen enkele reden waarom dit door de overheid verzorgd zou moeten worden.
wordt het soms minder openbaar als het geprivatiseerd wordt ?!?quote:Op dinsdag 8 november 2005 14:28 schreef Sidekick het volgende:
Omdat het openbaar vervoer is misschien?
Bij het treinverkeer is het inderdaad lastig, daarom snap ik ook niet dat ze daar zijn begonnen. Maar lastig betekent niet onmogelijk, en voor bussen is er al helemaal geen reden om die op staatskosten te laten rijden.quote:Privatisatie klinkt leuk, maar concurrentie is alleen vrijwel onmogelijk bij treinverkeer. Je hebt bijvoorbeeld wel Noordnet, maar dat is natuurlijk geen concurrent van de NS.
zeker allemaal net zo "openbaar"quote:Op dinsdag 8 november 2005 14:28 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Omdat het "openbaar" vervoer is misschien?
Privatisatie klinkt leuk, maar concurrentie is alleen vrijwel onmogelijk bij treinverkeer. Je hebt bijvoorbeeld wel Noordnet, maar dat is natuurlijk geen concurrent van de NS.
Komt dan nog wel 23 cent btw overheen he, zie ook:quote:Op dinsdag 8 november 2005 12:12 schreef RM-rf het volgende:
[..]
nee, 66,8 cent om exact te zijn (voordat zulke ideeen ook weer doorslaan, als zou de prijs enkel uit accijns bestaan), en deze staat los van prijsstijgingen, is een vaste prijs per liter ... grappig daarbij is dat de accijns in duitsland 1 cent lager ligt, maar de benzineprijs ligt daar wel in zijn geheel 10 cent lager dan in NL
Bij de NS hadden ze simpelweg nooit aan dat proces moeten beginnen. Normaal gezien sta ik niet direct negatief tegenover privatisering, maar de NS is simpelweg uniek een totale monopolist. Dat geeft zeer onvruchtbare bodem voor privatiseringen en garanties voor en hoop gedonderquote:Op dinsdag 8 november 2005 14:28 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Omdat het openbaar vervoer is misschien?
Privatisatie klinkt leuk, maar concurrentie is alleen vrijwel onmogelijk bij treinverkeer. Je hebt bijvoorbeeld wel Noordnet, maar dat is natuurlijk geen concurrent van de NS.
En voor de mensen die niet met het OV willen reizen?quote:Op dinsdag 8 november 2005 15:58 schreef PLAE@ het volgende:
Elke burger ¤100,- per jaar laten betalen wat mij betreft voor het ov en voor iedereen onbeperkt reizen![]()
Je hebt in deze niks te willen net als met zoveel belastingzaken.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:24 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En voor de mensen die niet met het OV willen reizen?
Laten we dan ook iedereen maar verplicht betalen voor de sportschool en voor pretparken, ¤ 200 per jaar en je mag hier oneindig gebruik van makenquote:Op dinsdag 8 november 2005 16:26 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Je hebt in deze niks te willen net als met zoveel belastingzaken.
Je beseft niet dat je nu al meebetaald aan zaken waar je zelf niks aan hebt?quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:29 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Laten we dan ook iedereen maar verplicht betalen voor de sportschool en voor pretparken, ¤ 200 per jaar en je mag hier oneindig gebruik van maken![]()
En laten we van iedereen ¤ 1000 inhouden, zodat de accijnzen op brandstoffen weg kunnen, of beter nog: gratis benzine![]()
Wat is dat nou voor onzin...quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:29 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Laten we dan ook iedereen maar verplicht betalen voor de sportschool en voor pretparken, ¤ 200 per jaar en je mag hier oneindig gebruik van maken![]()
En laten we van iedereen ¤ 1000 inhouden, zodat de accijnzen op brandstoffen weg kunnen, of beter nog: gratis benzine![]()
De auto is de concurrent voor de NS.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:02 schreef Reya het volgende:
[..]
Bij de NS hadden ze simpelweg nooit aan dat proces moeten beginnen. Normaal gezien sta ik niet direct negatief tegenover privatisering, maar de NS is simpelweg uniek een totale monopolist. Dat geeft zeer onvruchtbare bodem voor privatiseringen en garanties voor en hoop gedonder![]()
Punt 1: Ik heb gratis OV, maar neem toch bijna altijd de auto. En nee ik ben niet rijk, ik ben een arme student. Maar zoals jij het beschrijft wil je van de auto weer een elite voertuig maken? Die arme losers zijn het dus toch niet waard?quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:35 schreef Setambre het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor onzin...
Sportscholen en pretparken, hebben toch niks te maken met het file probleem?
Overdrijven is ook een vak geworden. 100 euro lijkt me eerlijk gezegd niet zo heel veel.
Als OV gratis dan nemen alleen de 'rijkere' burgers de auto en die kunnen het nog wel betalen...
Dat besef ik.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:35 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Je beseft niet dat je nu al meebetaald aan zaken waar je zelf niks aan hebt?
Ik wil geen gratis OV.quote:Beetje slap gelul als je het mij vraagt. Als de regering het geld voor gratis ov ophoest betaal je het alsnog indirect.
Het OV zit nu al boven de 100 euro per persoon (subsidie van 2 miljard), stel je eens voor hoeveel het kost als het gratis is. Jij vindt het dus ook geen goed plan maak ik hieruit op.quote:Dan heb ik liever dat ze bekijken hoeveel het pp zou kosten ( ik denk aan +/- ¤100 pp) en de mensen dat rechtstreeks laten betalen (het moet binnen proporties blijven uiteraard, komt het boven de 100 dan is het geen goed plan wat mij betreft).
Daar kom je niet een eind mee, daar kun je het nu niet eens van betalen.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:47 schreef PLAE@ het volgende:
Ik pak ook liever de auto terwijl ik ov heb. Maar daarom hoef ik het plan niet meteen niks te vinden.
12.100.000 x ¤100,- moet je een eind mee komen volgens mij (ik laat alleen 18+ betalen)
¤ 100 per persoon is maar 1.6 miljard per jaar. Dat is niet genoeg.quote:Op dinsdag 8 november 2005 16:42 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Punt 2: ¤ 100 per persoon is niet genoeg voor gratis OV.
Meer asfalt. Er ligt nog niet zoveel in Nederland.quote:Als we de files op willen lossen dan kunnen we even goed voertuigenbezit afschaffen. Goed idee?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |