abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 november 2005 @ 11:24:19 #51
66825 Reya
Fier Wallon
pi_32083125
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 10:59 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik kan nu ook van huis naar college met de bus. Bengrofweg net zo lang onderweg maar toch neem ik als het een beetje schier weer is 10 keer liever de fiets .
Hier idem dito

Alhoewel het natuurlijk de vraag is hoeveel mensen uiteindelijk het OV prefereren boven de fiets, en in hoeverre een verlaging van de kosten voor OV fietsers stimuleert het OV te nemen. Ik heb daar geen harde cijfers over, maar ik vermoed dat de kosten uiteindelijk niet een enorm belangrijke speler zijn in de verdeling OV-fiets. Reistijd, comfort, sportiviteit, gezondheid etc. zijn allemaal ook belangrijke factoren die niet worden beinvloed door het veranderen van de kosten.

Daarnaast zijn er weinig mensen die meer dan een uur in het dagelijks verkeer fietsen, althans naar mijn ervaring. Sommige stukken die met de fiets worden afgelegd, kunnen niet eens - of zeer slecht - met het OV worden afgelegd. Voor mijzelf geldt bijvoorbeeld dat ik langer onderweg ben met het OV dan met de fiets. De autorijder die in de file staat zal zelden sneller zijn dan de trein die er voorbij rast. Punt van kritiek is dan wel dat de trein niet in de buurt van elk bedrijventerrein stopt; maar daar gaan wel weer vaak bussen naartoe. Fietsers leggen dus veel kortere afstanden af met het OV dan autorijders met vervangend OV zouden doen. Mischien belasten vijf fietsers die dan opeens met het OV gaan het OV evenveel als die ene autorijder die vervangend met het OV gaat. Dus ik denk persoonlijk dat het met de extra belasting van fietsers wel meevalt; het OV concurreert denk ik meer met de auto, en het is juist de bedoeling om de auto van de weg te halen.

Zo'n gek plan lijk het op het eerste oog dus niet; alhoewel de financiele dimensie nog wat onzeker is en de uiteindelijke uitwerking ook allesbehalve duidelijk is
pi_32084370
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 10:38 schreef Setambre het volgende:

Op elke liter bezine zit ongeveer 90 cent accijns, correct me if I'm wrong
nee, 66,8 cent om exact te zijn (voordat zulke ideeen ook weer doorslaan, als zou de prijs enkel uit accijns bestaan), en deze staat los van prijsstijgingen, is een vaste prijs per liter ... grappig daarbij is dat de accijns in duitsland 1 cent lager ligt, maar de benzineprijs ligt daar wel in zijn geheel 10 cent lager dan in NL
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_32084653
100% populisme van Peter R. de Vries. Het is inderdaad zo dat het ook geld bespaart en oplevert omdat de files korter worden, maar dat gaat maar om enkele honderden miljoenen. Gratis openbaar vervoer kost miljarden, en dan hebben we het alleen over het vergoeden van de prijs van de kaartjes. Als je de kwaliteit wil behouden (voldoende zitplaatsen, infrastructuur die het aankan) dan praat je over nog eens vele extra miljarden aan kosten. Laten we zeggen dat de PRVD een kostenpost wil invoeren ter grote van de hypotheekrenteaftrek.
pi_32085379
Zouden de kosten van files echt 'maar' 500 miljoen zijn? Kan me dat eigenlijk nauwelijksvoorstellen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 8 november 2005 @ 12:52:48 #55
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_32085442
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:50 schreef du_ke het volgende:
Zouden de kosten van files echt 'maar' 500 miljoen zijn? Kan me dat eigenlijk nauwelijksvoorstellen.
Dat klinkt mij ook nogal vreemd in de oren inderdaad.
Say your prayers
pi_32085611
Las elders net 1 miljard euro, komt meer in de buurt volgens mij.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_32085855
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:23 schreef pberends het volgende:
100% populisme van Peter R. de Vries. Het is inderdaad zo dat het ook geld bespaart en oplevert omdat de files korter worden, maar dat gaat maar om enkele honderden miljoenen. Gratis openbaar vervoer kost miljarden, en dan hebben we het alleen over het vergoeden van de prijs van de kaartjes. Als je de kwaliteit wil behouden (voldoende zitplaatsen, infrastructuur die het aankan) dan praat je over nog eens vele extra miljarden aan kosten. Laten we zeggen dat de PRVD een kostenpost wil invoeren ter grote van de hypotheekrenteaftrek.
Sorry, pberends, maar jouw aanname dat gratis OV miljarden zou kosten is nergens op gebaseerd, OV kost nu al 2 miljard en dat is met de opbrengst van kaartverkoop eraf (circa 700 miljoen).

Dat het populisme is ben ik met je eens maar het iig een van de betere populistische ideeen en een die meer voordelen als nadelen heeft.
pi_32086043
Dus de kaartverkoop van het OV brengt nu ¤ 700 miljoen per jaar op (+ het kost ¤ 2 miljard subsidie), de files kosten ¤ 500 miljoen per jaar.

Om het OV gratis te maken moet de overheid dus eerst alle kaartjes van de huidige reizigers betalen: ¤ 700 miljoen

Als dat gebeurt is, dan blijven de kosten van de files nog steeds gelijk (¤ 500 miljoen), tenzij een groot deel van de filerijders overgaan op het OV. Deze filerijders rijden meestal tijdens de spitsuren, op het moment dus dat het OV ook overvol is. Om dat op te lossen moeten er dus meer treinen en bussen komen. Die nieuwe treinen en bussen zijn ook een grote kostenpost

Dus als het OV gratis wordt en de mensen niet van vervoermiddel veranderen dan zijn de kosten voor de overheid: + ¤ 700 miljoen.
quote:
Kosten:
¤ 700 miljoen

Besparing:
¤ 0,--
Als het gratis OV aanslaat, dan gaan er (met name tijdens de spitsuren) meer mensen met het OV, wat betekend dat de kosten stijgen (meer treinen/bussen, de gederfde inkomsten stijgen en de subsidie van 2 miljard moet ook nog eens omhoog) en dat de inkomsten aan acijnzen en btw op benzine afnemen.

In het 'succesvolste' geval, dus als alle file's door deze maatregel zullen verdwijnen, dan geldt:
quote:
Kosten:
¤ 700 miljoen huidige kaarten
Gederfde inkomsten nieuwe reizigers
Extra subsidie (nu 2 miljard, hoeveel dan?)
Gemiste inkomsten accijnzen en btw op brandstoffen

Besparing:
¤ 500 miljoen op files
Ik denk dat de drie overige kostenposten (gederfde inkomsten, extra subsidie en gemiste inkomenst) veel meer dan de besparingen zullen zijn.
pi_32086052
Ook niet overdrijven Tijger, 700 miljoen is het bedrag aan strippenkaarten. Voor de NS komt daar nog zeker een keer dat bedrag bij.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_32086134
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:14 schreef du_ke het volgende:
Ook niet overdrijven Tijger, 700 miljoen is het bedrag aan strippenkaarten. Voor de NS komt daar nog zeker een keer dat bedrag bij.
Die 700 miljoen is nog exclusief de treinkaarten

Dan valt mijn berekeningen van hierboven nog slechter uit voor het gratis OV.
  dinsdag 8 november 2005 @ 13:18:55 #61
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_32086165
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 12:50 schreef du_ke het volgende:
Zouden de kosten van files echt 'maar' 500 miljoen zijn? Kan me dat eigenlijk nauwelijksvoorstellen.
Klopt, ik heb ook al bedragen gehoord van enkele miljarden. Dit is wat het ministerie van Economische Zaken erover zegt:
quote:
Het is erg lastig om een schatting te maken van de kosten van de files op de Nederlandse wegen. Een recente schatting is dat bij ongewijzigd beleid de economische schade van ‘voertuigverliesuren’ in 2006 zo’n ¤ 1.2 miljard zal bedragen.
De maatschappelijke kosten van de zorg als gevolg van verkeersongevallen zijn hoog: in totaal gaat het om ongeveer ¤ 6 miljard per jaar (prijspeil 2003) voor medische en materiële kosten, productieverlies en afhandelingskosten. De immateriële schade bedraagt ongeveer ¤ 3 miljard per jaar. Verkeersongevallen zijn bovendien een belangrijke veroorzaker van onverwachte files, die sterk bijdragen aan onbetrouwbare reistijden.

Bron
Daarnaast is het niet zo dat gratis openbaar vervoer gelijk alle files zal doen oplossen, waardoor je niet zomaar kan zeggen dat een investering van 700 miljoen gaat zorgen voor een kostenvermindering van een paar miljard.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_32086204
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:18 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Klopt, ik heb ook al bedragen gehoord van enkele miljarden. Dit is wat het ministerie van Economische Zaken erover zegt:
[..]

Daarnaast is het niet zo dat gratis openbaar vervoer gelijk alle files zal doen oplossen, waardoor je niet zomaar kan zeggen dat een investering van 700 miljoen gaat zorgen voor een kostenvermindering van een paar miljard.
En zullen de bekende vertragingen ook niet een kostenpost zijn? (personeelsleden die steeds te laat op het werk komen)
pi_32086239
Gratis OV
pi_32086286
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:17 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Die 700 miljoen is nog exclusief de treinkaarten

Dan valt mijn berekeningen van hierboven nog slechter uit voor het gratis OV.
het is erg lastig hier een goede berekening voor te maken voor Noord Nederland heb ik van Michiel vna Hulten nog wel een berekening liggen waaruit bleek dat het voor hetstads en streekvervoer niet zo heel duur uit hoeft te pakken.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_32086307
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:21 schreef Burbo het volgende:
Gratis OV
Gratis eten en drinken
Een gratis huis met zwembad
Gratis geld zonder te werken

Stem op mij en u zal het krijgen
pi_32086509
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

het is erg lastig hier een goede berekening voor te maken voor Noord Nederland heb ik van Michiel vna Hulten nog wel een berekening liggen waaruit bleek dat het voor hetstads en streekvervoer niet zo heel duur uit hoeft te pakken.
Hier in het noorden is het OV ook zo geweldig

Ik ben per dag een keer zolang onderweg als ik met het OV zou gaan (3 uur ipv 1,5 uur). Ik heb gratis OV, maar op deze manier heeft het voor mij weinig zin. En dat het niet duur uit hoeft te pakken? De bus waarin ik (als ik met het OV zou gaan) zit, daar zit ik dan alleen in met mijn eigen privé chaufeur. Nu ik er geen gebruik meer van maak zit die arme man er denk ik helemaal alleen. Veel duurder dan nu kan dus bijna niet.
pi_32086608
Ja, maar als je uitgaat van die besparing, doen we net of gratis OV de files zo oplossen. Dat zal het bij lange na niet, zeker omdat de kwaliteit van de OV niet echt hoogstaand is. De meeste mensen zullen gewoon in de auto blijven, en dus zullen veel files blijven. Dus die kostenbesparing haal je er totaal niet uit.
pi_32086716
quote:
KADER

Gratis openbaar vervoer kost ons land jaarlijks 4 miljard euro, heeft Michel van Hulten berekend. Dat bovenop de 6 miljard die het betaalde openbaar vervoer de overheid nu kost. Van Hulten kan zich voorstellen dat de politiek zo'n bedrag ineens veel geld vindt. Ons land zou echter gefaseerd, net als de Belgen, op gratis bussen en treinen over moeten gaan.
pi_32086841
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:34 schreef pberends het volgende:
Ja, maar als je uitgaat van die besparing, doen we net of gratis OV de files zo oplossen. Dat zal het bij lange na niet, zeker omdat de kwaliteit van de OV niet echt hoogstaand is. De meeste mensen zullen gewoon in de auto blijven, en dus zullen veel files blijven. Dus die kostenbesparing haal je er totaal niet uit.
Ik denk dat het in alle gevallen duurder uit zal pakken. Ik durf het zelfs sterker te stellen: hoe meer mensen er over zullen stappen van de auto naar het OV, hoe duurder het gaat worden. Want dan zijn er geen inkomsten aan accijnzen en btw meer, maar wel meer kosten voor extra OV. Het lijkt me sterk dat dit opweegt tegen de kleinere schade door file's (wat voor maar een klein deel voor rekening van de overheid is).

Dit was mijn 3000e reactie, ik draag hem op aan PrdV

[ Bericht 3% gewijzigd door MrBadGuy op 08-11-2005 13:49:09 ]
pi_32086939
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:38 schreef pberends het volgende:

[..]
En zitten de gederfde inkomsten ook al bij die 4 miljard inbegrepen? (die zullen niet bij die 6 miljard inzitten, dus ik denk het niet) En hoe willen we ooit die 4 miljard per jaar (plus eventueel gederfde inkomsten) terug verdienen?

Petertje is ook al tegen het kwartje van Kok, dus waar komt het geld vandaan?
pi_32086977
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:47 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

En zitten de gederfde inkomsten ook al bij die 4 miljard inbegrepen? (die zullen niet bij die 6 miljard inzitten, dus ik denk het niet) En hoe willen we ooit die 4 miljard per jaar (plus eventueel gederfde inkomsten) terug verdienen?

Petertje is ook al tegen het kwartje van Kok, dus waar komt het geld vandaan?
Door het verhogen van de ontwikkelingshulp misschien?
  dinsdag 8 november 2005 @ 13:53:08 #72
66825 Reya
Fier Wallon
pi_32087081
-knip, dubbel-
  dinsdag 8 november 2005 @ 13:53:44 #73
66825 Reya
Fier Wallon
pi_32087097
Hmmm, ik denk dat FOK!-users weinig accuraat over de financiele haalbaarheid van het programma van PRDV kunnen oordelen. Het zou opzich wel praktisch zijn als zoiets een keer door en professionele instantie wordt doorgerekend, nu zit De Vries voornamelijk met zeepbellen te schermen en oordelen analytici hem daarop
pi_32087191
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:53 schreef Reya het volgende:
Hmmm, ik denk dat FOK!-users weinig accuraat over de financiele haalbaarheid van het programma van PRDV kunnen oordelen. Het zou opzich wel praktisch zijn als zoiets een keer door en professionele instantie wordt doorgerekend, nu zit De Vries voornamelijk met zeepbellen te schermen en oordelen analytici hem daarop
Gratis OV
Kwartje van Kok omschaffen
Ontwikkelingshulp verhogen

Verhoging van de uitgaven en verlaging van de inkomsten, dat zie ik in zijn programma. Volgensmij heeft Peter zelf nog niet eens nagedacht over de financiën. En het is dus ook logisch dat wij Peter daarop aanvallen
pi_32087220
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 13:14 schreef du_ke het volgende:
Ook niet overdrijven Tijger, 700 miljoen is het bedrag aan strippenkaarten. Voor de NS komt daar nog zeker een keer dat bedrag bij.
Ik reken de NS sowieso niet mee in dit verhaal, ik zou er een voorstander van zijn om stads-streekvervoer gratis te maken maar niet de NS.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')