http://www.theweatheroutlook.comquote:Forecasters say they are 67 per cent confident that this winter will be among the coldest on record, and are urgently working on models predicting exactly how cold it will be and for how long Britain will freeze.
(..)
The NHS is being put on standby to cope with the potential crises,
"A DoH spokeswoman said plans were being made to clear beds and cancel operations should the worst-case scenario unfold. A spokesman for the department said: "We are aware of the Met Office's severe weather forecast for this winter but we always prepare for the worst anyway.
quote:De winter van 1963 was de koudste winter van de eeuw, de gemiddelde temperatuur was in de Bilt 3 graden onder nul. In februari waren er aan de Noordzeekust zeer bijzondere taferelen te zien. Een groot gedeelte van het zeewater langs de kust was totaal bevroren.
quote:Het begon in 1962 romantisch met een Witte Kerst, maar tot begin maart '63 volgden vijf koudegolven elkaar op. Het sneeuwde 37 dagen in drie maanden. Nederland lag tien tot elf weken onder een witte deken. Rond de jaarwisseling raakten tal van dorpen, maar ook honderden automobilisten, ingesneeuwd: sneeuwduinen van twee tot drie meter hoog maakten elk verkeer onmogelijk.
Bizarre ijsbergen dreven over de rivieren richting Noordzee en werden teruggeworpen op de kust, die in een Poollandschap veranderde. Later kreeg Noord-Holland nog te maken met een uniek verschijnsel: de sneeuw werd door de harde oostenwind van het dichtgevroren IJsselmeer geblazen en in Volendam en Marken in metershoge bergen voor de huizen neergelegd.''
De kou veroorzaakte enorme problemen. Begin januari waren in West-Europa al 800 mensen omgekomen. Amsterdam kampte met kolentekorten en in Rotterdam kwam zout water uit de kraan. Het IJsselmeer werd druk met auto's bereden; op 25 februari namen 15.000 mensen deel aan een toertocht. Sommigen zonder rijbewijs, want het wegenverkeersreglement was niet op water van kracht. Maar de door vorst, ijs en sneeuw aangerichte schade was groter dan bij de Watersnoodsramp van 1953.
(..)
1978/'79. ,,Vlak voor Oudjaar deed zich een spectaculaire temperatuurdaling voor; de Duitsers spreken van een 'Wettersturz'. In de ochtend van 30 december vroor het in Groningen al 7 graden, terwij l het in Zuid-Limburg nog +8 was. De koudegolf ging gepaard met alle soorten neerslag, waaronder ijsregen; op sommige plaatsen tachtig uur achtereen.
Wegen en straten kwamen onder een dikke laag ijs te liggen, die vervolgens door sneeuwduinen werd overdekt. Het openbare leven ging plat. De Waddeneilanden raakten geisoleerd. Grote delen van Noord-Duitsland waren een week lang van de buitenwereld afgesloten. En op 14 februari volgde een nieuwe Wettersturz boven de lijn Amsterdam-Harderwijk-Zwolle en werd het nieuws vijf dagen gekenmerkt door termen als 'bevroren ledematen, noodhospitalen, blikschade, stroomstoring, bevroren wissels, zouttekort, eigen risico, melkmachines werken niet, oorlogstoestand, crisiscentra, bulldozers, afgelast' enzovoort.''
quote:
Dacht dat Theo dood was!?quote:
quote:Op zondag 30 oktober 2005 15:54 schreef Dementor het volgende:
[..]
Dat is Andre Hazes, weer terug het strand opgewaaid.
quote:Op zondag 30 oktober 2005 16:09 schreef Dementor het volgende:
Nou niet zo somber mensen weten jullie nog begin dit jaar te herrineren?
Opeens veel sneeuw
Bijna goedquote:Op zondag 30 oktober 2005 16:15 schreef Jonathon het volgende:
Begin!???
Dat was 1 en 2 maart, al bijna voorjaar![]()
Pics
[..]
quote:Op zondag 30 oktober 2005 15:01 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Kan het niet gewoon altijd zomer winter zijn? Met af en toe wat sneeuw zon?.
quote:Op zondag 30 oktober 2005 16:19 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Bijna goed
2-3 maartik heb toen alles gevolgt
heb er zelfs nog een radar van.
Helenacht heb ik verlagen gedaan op een andere forum, en elke keer zag ik weer wat bij komen![]()
![]()
quote:Op zondag 30 oktober 2005 15:06 schreef Tafkahs het volgende:
gelukkig maar dat de Nuon daar alvast rekening mee houdt. Dankjewel Brinkhorst
quote:
Die gebruik ik zelf niet, op mijn site zie je wat radarbeelden, sommige wat ouder en sommige actueel, kijk ook eens naar deze: duitse radarquote:Op zondag 30 oktober 2005 16:23 schreef Jonathon het volgende:
Ik kan ook op een Meteosat radar komen maar daar zie je ruwe satelliet beelden, maar ik weet nou niet wat nu echt dikke sneeuw wolken zijn donkergrijs kan ook onweer zijn.
[..]
Ik heb afgelopen december toch echt nog op het ijs gestaan.quote:Op zondag 30 oktober 2005 16:40 schreef SpeedyGJ het volgende:
3 jaar geleden konden we hier voor het laast op het ijs staan. 3 JAAR GELDEN! damnwordt weer hoog tijd
Mooie fotoquote:Op zondag 30 oktober 2005 17:03 schreef SpeedyGJ het volgende:
Klopt, ik heb even die radarbeeld opgezocht en gehost, hier kun je dat goed bekijken.
Klik hier voor de radar.
En nog een foto
[afbeelding]
quote:Op zondag 30 oktober 2005 16:52 schreef SpeedyGJ het volgende:toe maar das lang
![]()
Om maar even in de sfeer te komen
3 maart smorgens![]()
[afbeelding]
Kon je geen slee wedstrijd organiseren dan of hoeveel sneeuwballen heb je nodig om de juffrouw te rakenquote:Op zondag 30 oktober 2005 18:02 schreef SpeedyGJ het volgende:tja dat krijg je he
![]()
3 maart had ik sportdag maar die ging niet door wegens die sneeuwval![]()
quote:Op zondag 30 oktober 2005 18:04 schreef SpeedyGJ het volgende:dat kan ook
ik had die dag vrij genomen
![]()
oohh is al aangepastquote:
Idd, je moest er toch even van genieten hequote:Op zondag 30 oktober 2005 18:10 schreef Jonathon het volgende:
Ik was ook "aan 't buitenspelen"
![]()
[..]
quote:AccuWeather.com Long Range Forecast Team, led by Chief Meteorologist Joe Bastardi, has released its official Winter Forecast for 2005-2006. The forecast calls for colder-than-normal temperatures in the Northeast, with a milder-than-normal winter west of the Continental Divide.
Snowfall levels in New England and the mountains of the Pacific Northwest are expected to be above normal, while the center of the nation will see as much as half of the normal snowfall. Overall, New England will be the hardest hit, with a cold and snowy winter expected.
Dat was zo heerlijk.quote:Op zondag 30 oktober 2005 16:15 schreef Jonathon het volgende:
Begin!???
Dat was 1 en 2 maart, al bijna voorjaar![]()
Pics
[..]
Na de diepvriestemperaturen begin Maart werd het een dikke twee weken later alweer 19 graden.quote:Op zondag 30 oktober 2005 18:13 schreef SpeedyGJ het volgende:
2005 is een record jaar
Zojuist vandaag ook weer de hoogste temp in de bilt, en dat is weer een record.
Sneeuwval van 3 maart.
Orkaan wilma die alle records verbrak
Idd, niet best, maar goed, het valt goed te maken door flinke strenge winterquote:Op zondag 30 oktober 2005 18:37 schreef Keromane het volgende:
[..]
Na de diepvriestemperaturen begin Maart werd het een dikke twee weken later alweer 19 graden.
De komende week temperaturen van 16 tot 18 graden bij wat meer wisselvallig weer, en dan is het verdorie al November.
Het lijkt continentaal weer.
http://www.knmi.nl/VinkCMS/explained_subject_detail.jsp?id=3793quote:(..)
een warme oktober in Midden-Europa met in Duitsland ten westen van de Oder weinig regen wordt vaak gevolgd door een koude januari.
(..)
Idd ik heb er ook zin in, sneeuw sneeuw nog eens sneeuw, gewoon effe 1 meterquote:Op zondag 30 oktober 2005 19:12 schreef SHERMAN het volgende:
Heb er zin in.
Er gaat niks boven sneeuw.
Mooie foto's Speedy.
Post er nog meer dan?quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:13 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Idd ik heb er ook zin in, sneeuw sneeuw nog eens sneeuw, gewoon effe 1 meter![]()
Thnxik heb er nog veel meer
Volgens mij bedoel je ergens begin jaren '90. Ik kan me ook nog herinneren dat er een winter was waarbij je bij oud- en nieuwjaar niet op straat kon lopen, zo glad was het.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Heu, schaatsen op straat heb ik ook meegemaakt. Toen het zo vreselijk ijzelde. Weet niet meer wanneer dat was, ergens in de jaren '80...?
Klinkt gezelligquote:Op zondag 30 oktober 2005 22:46 schreef Keromane het volgende:
svp wel met sneeuw, niet zoals 1996 met wekenlang snijdende kou zonder ook maar 1 vlok.
Oudejaarsdag was met de berg ijzel dan weer wel leuk. Veel plannen in het honderd omdat vervoer vrijwel onmogelijk was en zo vierden we onverwacht met onbekenden oudejaarsavond op de studentenflat. Het bier bevroor in de flesjes.
En zout, veeel zoutquote:Op zondag 30 oktober 2005 22:56 schreef MaRySe het volgende:
Morgen sla ik winterkleren in en voor maanden eten
je ziet gewoon zn jongeheer hangenquote:
quote:De herfst van 1983 bood bij ons ook een afwijkend weersverloop tot en met november en menigeen sloot toen een op handen zijnde koude of strenge winter niet uit.
Op de achtergrond speelde daarbij ook een specifiek 'signaal' mee: Het vroegtijdig verijzen van de Laptjef-zee ten noorden van Midden-Siberië in oktober 1983, waar 8 Russische schepen in het ijs vast kwamen te zitten. Russische kranten maakten melding van pakijs van al meer dan 2 meter dik!
Niemand minder dan de bekende wintercroniqueur drs. J. Buisman wees er destijds op dat dit verschijnsel van het vroetijdig dichtvriezen van de Laptjef-zee in het verleden wel vooraf is gegaan aan naderhand strenge winters in West-Europa. Onder meer is dit het geval geweest in het seizoen 1939-1940 (Arctische winter in Nederland).
In 1983/1984 deed zich na de veelbelovende aanloop - eind november zelfs een ietwat op 1890 gelijkende weersontwikkeling met regenrijke Adventsdepressie - een anticlimax voor. In december wat onstabiel winterweer met sneeuwbuien, maar in de 2e decade van december overgang naar wisselvalliger en zachter weer. In januari razende westcirculatie met veel stormweer. Trouwens ook een sneeuwstorm op maandag de 23e januari.
( H.Laanstra, weeronline.com )
Dit kan ik me nog heel goed herinnerenquote:Op zondag 30 oktober 2005 22:38 schreef Keromane het volgende:
Eind 1978 viel de winter ongenadig in met siberische kou en vervolgens werden we steeds geschampt door dooiaanvallen die niet konden doorzetten maar wel veel neerslag veroorzaakten. Rond Nieuwjaar 1979 viel er een pak sneeuw van jewelste (Eindhoven) terwijl in het noorden dorpen al compleet waren afgesloten van de wereld. Daar was de winter net iets eerder ingevallen. Het kwam als een complete verrassing. Metershoge sneeuwduinen, treinen die vast kwamen te zitten waarna passagiers kilometers lang door een sneeuwstorm ploeterden, het leger dat op zoek ging naar gestrande automobilisten... Ongekend. Pas na een paar dagen konden de ingesneeuwde dorpen worden bereikt.
In die winter kwam het nog een keer tot een fikse ijsregen. Dit zorgde voor een dikke laag massief ijs op de straten en op de sneeuwresten. Het land lag plat omdat er niets tegen te doen was en er kon niet meer gereden worden. Voor ons als kinderen was het natuurlijk fantastisch. School kon niet doorgaan omdat leraren simpelweg niet konden komen. Op de straten werd geschaatst, later ging je ook op de schaats naar school. Een bitterkoude winter was het waaraan geen einde leek te komen.
Een hitje van Spaan en Vermeegen, toen we zo'n beetje gewend begonnen te raken aan Siberische winters en het KNMI op een dag iedereen geadviseerd had binnen te blijven vanwege een snijdende oostenwind en temperaturen die mogelijk niet boven de -18 zouden uitkomen. 's Middags.quote:Zeg heb jij dat weer besteld: pokkenweer
Hee, last van kouwe tenen kouwe oren kouwe klauwen
Anti-vries en ook nog al die regen op je kop
Weinig wind maar het is helaas een hele kouwe
En De Bilt zegt dat je morgen binnen blijven moet
Zeker weten dat we morgen lekker zweten
Eskimo's!
Wat?
Eskimo's je hoort toch wat ik zeg!
Dat betekent dat we boerenkool gaan eten
(Wat is het kou-houd)
Waterkoud (koud)
Berekoud (koud)
Koud he, berekoud
Wat is het koud he (koud)
Koud he, nou
Koud he, berekoud
Koud he, zo
(Wat is het kou-houd)
Zit de vorst weer aan de grond
fris vandaag he, nou
Uit de wind is het nog wel om uit te houden
In de zon en achter glas dan scheelt het wel een jas
Koude start, hee, wie wil er effe douwen
Het journaal zegt
Het is in eeuwen niet zo koud geweest
Neem jij die vogels in De Bilt nog serieus
Eskimo's
Wat
Eskimo's je hoort toch wat ik zeg
Eskimo's, o, die zoenen met hun neus
Vlak achter een pekelwagen
Zit je je steeds af te vragen
Waarom schijnt toch nooit de zon
Zoals hij vroeger schijnen kon
quote:Op maandag 31 oktober 2005 06:45 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik vind dat je goed werk levert keromanega zo door
Ik kan nu gewoon niet meer wachten tot we vrij krijgen van het werk![]()
![]()
![]()
Kloptquote:
Onzin zulke spreuken.. kan iedereen verzinnen.quote:Op dinsdag 1 november 2005 00:16 schreef Wicha het volgende:
Uit de Enkhuizer Almanak:
Zit in November aan menig boom nog blaar, dan wordt de winter de koudste in 100 jaar.
De Enkhuizer Almanak mag toch wel aangemerkt worden als een zeer betrouwbare bron als het om dit soort voorspellingen gaat!
De Enkhuizer Almanak is een autoriteit op dit gebied; die spreuken zijn gestoeld op eeuwenlange ervaring van boeren en vissers. Die spreuk van jou lijkt overigens nergens op.quote:Op dinsdag 1 november 2005 02:25 schreef logisnack het volgende:
[..]
Onzin zulke spreuken.. kan iedereen verzinnen.
Is het eind Oktober nog redelijk heet, dan gaat de winter voorbij in een zucht een een scheet.
Zelf verzonnen.. als de voorspelling uitkomt.. wat win ik dan?![]()
Dan kun je beter goedkope olie gaan inslaanquote:Op dinsdag 1 november 2005 12:47 schreef MouseOver het volgende:
* MouseOver gaat zout kopen
ben ik echt van plan, als je wacht tot het echt stevig gaat vriezen is goedkoop zout nergens meer te krijgen
Ik woon all-inquote:Op dinsdag 1 november 2005 12:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan kun je beter goedkope olie gaan inslaan![]()
dit zijn ook prognoses voor een heel seizoen, niet voor het specifieke weer op een bepaalde dag.quote:Op dinsdag 1 november 2005 16:32 schreef thabit het volgende:
Het KNMI zal wel flink gelobbyd zijn door schaatsfabrikanten. Normaal lukt het niet eens om het weer 5 dagen vooruit te voorspellen en dan zullen ze nu ineens een paar maanden kunnen vooruitblikken?
Hmm vaak is kou aan de oostkust wel een beetje verneukeratief voor het weer bij ons. Uitstroom van koude lucht over het warme water daar, leidt tot de ontwikkeling van heftige depressies die vervolgens naar het oosten koersen (en vaak in de buurt van Ijsland terecht komen). En dat houdt dan weer een westelijke stroming in voor onze omgeving (de bekende westcirculatie).quote:Op dinsdag 1 november 2005 15:58 schreef Keromane het volgende:
Voor noord Amerika wordt verwacht dat het westelijke deel wat zachter is dan normaal terwijl de oosthoek juist kouder dan normaal uitvalt. Na de 'perfect storm' van vorige week zijn er intussen al wat records gebroken m.b.t. vroege koude en sneeuwval.
KNMI doet niet aan operationele seizoensverwachtingen (wel onderzoek). Echter seizoensverwachtingen staan nog redelijk in de kinderschoenen.quote:Op dinsdag 1 november 2005 16:32 schreef thabit het volgende:
Het KNMI zal wel flink gelobbyd zijn door schaatsfabrikanten. Normaal lukt het niet eens om het weer 5 dagen vooruit te voorspellen en dan zullen ze nu ineens een paar maanden kunnen vooruitblikken?
Bron: http://www.knmi.nl/VinkCMS/concept_detail.jsp?id=2239quote:Seizoensverwachting
Het KNMI verricht onderzoek naar seizoensverwachtingen. Verwachtingen op een termijn van maanden tot jaren zijn een oude droom in de meteorologie. Voor een termijn langer dan twee weken vooruit is een betrouwbare voorspelling van het weer op een bepaalde dag echter onmogelijk. Wel mogelijk zijn (kans)verwachtingen voor het gemiddelde weer over een aantal maanden, bijvoorbeeld "de kans is groot dat we hier een droger dan gemiddeld voorjaar krijgen". De basis voor deze seizoensverwachtingen zijn relatief langzame veranderingen in de oceaan, sneeuwbedekking en bodemvochtigheid, die de weerpatronen beïnvloeden. Wereldwijde seizoensverwachtingen worden onder meer gemaakt door Het Europees Centrum voor Middellange Termijn Weersverwachtingen (ECMWF) in Engeland, het National Center for Environmental Prediction en het International Research Institute for Climate Prediction (IRI) in de Verenigde Staten.
En zo hoor je voor de zomer ook dat het een warme zomer zal worden.quote:Op dinsdag 1 november 2005 16:47 schreef renz0r het volgende:
Ach, rond deze tijd hoor je aaaaaaaaaaaaaltijd dat het een koude winter gaat wordenDe enige keer in de afgelopen 5 jaar dat dat uitkwam was afgelopen winter.
Ach ik HOOP dat het inderdaad wederom prijs is.
Wat een service! Geweldig!quote:Op woensdag 2 november 2005 00:37 schreef Poldermodel het volgende:
Zo doen we dat bij Eneco
http://www.metcheck.com/V40/UK/FREE/winter.aspquote:Significantly colder than average : 5%
Slightly colder than average : 20%
Average : 30%
Slightly warmer than average : 40%
Significantly warmer than average : 5%
Ja ja deze statement onderschrijf ikquote:Dan komt echt 't kind weer in me naar boven en sla ik spontaan aan het sneeuwpop-maken.
Zullen we samen een sneeuwpop maken als er weer een flinke laag sneeuw ligt?quote:Op woensdag 2 november 2005 14:43 schreef francorex het volgende:
[..]
Ja ja deze statement onderschrijf ik![]()
Ben 33 jaar jong, maar ben mijn kinderlijk sneeuw-enthousiasme nog niet kwijt en hopelijk is dat in 50 jaar nog steeds zo![]()
Je mag ook mijn dak huren.quote:Op woensdag 2 november 2005 17:34 schreef Falco het volgende:
Jippie ik heb er zin in! En dan vooral voor de TV elfstedentocht kijken!
Vergeet geen foto's te maken. Webcam eventueel!quote:Op woensdag 2 november 2005 17:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je mag ook mijn dak huren.Ik woon naast de finish.
Kloptquote:Op woensdag 2 november 2005 19:43 schreef DrMarten het volgende:
Ligt het aan mij dat ik je plaatjes niet zie?
Ik studeer zelf meteoquote:Op woensdag 2 november 2005 13:46 schreef Keromane het volgende:
Er is wel iets over te zeggen. Kansen. Daar gaat het om.
Meteorologie is naast emperische wetenschap een heel stuk kansberekenen. Supercomputers op de instituten doen niet anders. En er zijn wel degelijk globale patronen en verbanden. Een weerbericht op 3 november met "op 7 januari in de ochtend nog nevelig en koud, in de middag kans op sneeuwbuien' zul je niet horen. Maar er is best te zeggen of de kans groter dan normaal is dat we een koudere winter krijgen in Europa. En ook dan kan het zijn dat het bij een paar weken diepvries blijft (target gehaald) terwijl we de rest van de tijd bijna in T-shirt buitenlopen.
Niet waar, we hebben in 2003 dacht ik, zeer veel hogedrukopbouw gehad op die plek.... de trend zat er goed in... en hoe verliep die winter? Juist ja... hogedruk op dit moment zegt niks over hogedruk over 2 maanden. Er is een zeker trend tot 2 a 3 weken vooruit waar te nemen, echter kan het daarna zo omslaan.quote:Bij een opbouw van een standvastige hogedruk boven Skandinavie-Rusland is de kans groot dat ie nog wel even zal blijven hangen, de kans is kleiner dat zo'n ding in een klap van de kaart wordt geveegd. Dat weten we uit het verleden. En zo zijn er tal van zaken die welliswaar geen uitsluitsel geven, maar wel iets zeggen over de kansen. Vervolgens heb je de meest uiteenlopende methoden om de kans plus een marge vast te stellen.
Hierover is veel discussie geweest op weerwoord.be Zie site van Ruben: http://ruben.weerwoord.be(...)terverwachtingen.htm en kijk bij wintergerelateerde weerwoordtopics... daar zie je dat het statisch gezien niet juist is (lees even verder dan je neus lang is, want Wouter heeft verder naar beneden ook oudere gegevens uit de Buismanreeks gebruikt.quote:De Easton cyclus bestaat, tenzij het een ongelofelijk toeval is. En ja, het kan zomaar toeval wezen. Er is een verband tussen zonnevlekken en weerbeeld. Ook dat kan toeval wezen. Er is geen verband aangetoond tussen Easton en zonnevlekken. Het is namelijk niet duidelijk wat er achter de Eastoncyclus zit. Als het uberhaupt bestaat.
Hier even een linkje naar een onderzoekje van Alwin (medewerker KNMI en afgestudeerd in de Meteorologie): http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=341475&tid=341475&exp=1quote:Wat oktobers betreft, van de tien warmste oktobers werden er drie gevolgd door barre winters. De meeste overige winters mochten er ook wezen. In tegenstelling tot de tien koudste Oktobers waar vrijwel alleen zachte winters op volgden. Ook dat kan toeval wezen. Je hoort mij geen verband leggen tussen Oktobertemperatuur en winterverloop. De kans dat je sterke afwijkingen krijgt in zo'n eeuwtabel is vele malen groter dan bijv. dat winters zich eeuwenlang houden aan een Eastoncyclus.
Ik wil niet zeggen dat ik een meteoroloog ben (wel in opleidingquote:Ik ben sowieso meer geinteresseerd in wat meteorologen te zeggen hebben. Mensen die ervoor gestudeerd hebben en jarenlange ervaring hebben opgebouwd. Roepen vanaf de zijlijn dat het allemaal onzin is is wel heel gemakkelijk. Seizoensvewachtingen zijn het nattevingerwerk ontgroeid en de uitkomsten kloppen de laatste jaren heel aardig. Kan ook niet anders wanneer je weerpatronen uit gaat zetten tegen kansen. Helemaal als je nagaat dat verschillende instituten nog wel eens met verschillende prognoses willen komen. 'Het kan vriezen, het..' Maar de hoofdmoot van de mainstream blijkt aardig te kloppen. Vorige winter, afgelopen zomer, het orkaanseizoen.
Ik maak zelf verwachtingen voor de radio en ik kan je met een gerust hart meededelen, de uitkomst van de weermodellen is vaak 3 dagen vooruit niet betrouwbaar. Fronten komen eerder/later met alle gevolgen vandien, neerslag kan zomaar 5 gridpunten naar het oosten vallen, 100km lijkt veel maar dat maakt wel het veschil tussen droog en nat. De modellen zijn bij lange na niet perfect, de resolutie is te laag (nieuwe MM5 model draait wel aardig overigens) en er is te weinig input. Veel modellen hebben een afwijking (GFS berekend bijv. altijd teveel neerslag vanwege de hoge dauwpunten).quote:En kortere termijnverwachtingen? Die gaan wel iets verder dan 3 dagen, het is geen 1970 meer. Maar het blijven kansen. Woon je op de speldenknop Nederland dan kan het weer totaal anders dan verwacht uitpakken terwijl het een paar kilometer over de grens wel klopt. Zelfs in ons land kunnen enorme verschillen optreden. Kijk naar afgelopen winter. Sneeuwstorm bij Enkhuizen, in Eindhoven slechts anderhalve vlok.
Ik heb niet gezegd dat het niet interessant is. Ik ben alleen van mening dat er geen donder over te zeggen is. Allerlei loze berichten in de media, mensen worden ieder jaar weer blij gemaakt met een witte kerst/koude winter/warme zomer enz. enz. en keer op keer komt het niet uit.quote:Het kan vriezen, het kan dooien. Maar er is best wat te zeggen over de kans. Zeker weten doe je pas achteraf Maar dat maakt het m.i. niet minder interessant.
Ik heb de verwachtingen van Roeder nauwlettend gevolgd en ik kan je vertellen, er klopt geen drol van! Hij heeft er in het verleden vaak flink naast gezeten. En tuurlijk een paar keer heb je het wel goed, als ik een paar keer gok wat ik met de dobbelsteen gooi heb ik het ook wel een keer goed.quote:Intussen ook tegengeluiden van het meteorologische front:
Wolfgang Roeder in Berlijn verwacht een normale tot zachte winter. Roeder heeft in het verleden laten zien dat ie het redelijk vaak bij het rechte eind heeft. Roeder voorspelt overheersende luchtdrukafwijkingen t.o.v. normaal over langere periodes.
Is al een paar weken sprake van Britse instituten die dat voorspellen, wordt ook weer lekker dik in de krant gemeld...quote:
Alle feiten die je hier vermeld kloppen, maar waarom vergeet je dan te melden dat we al weken een Azorenhoog hebben, die hier mooi weer brengt en zorgt voor zuidelijke winden? Als dat de trend is, krijgen we een saaie winter.quote:En tot slot toch nog een paar dooie winterkoninkjes: de poolzeeen zijn twee weken eerder dan vorig jaar dezelfde tijd weer gaan bevriezen. Verder is het zeewater bij IJsland veel kouder dan normaal. Dit kan theoretisch beter een hogedruk in het gebied in stand houden. Weer verder naar het noorden is het water veel 'warmer' dan normaal, hetgeen tot het ontstaan van 'poolstoringen' kan leiden. Dat alles zou weer goed kunnen zijn voor winterweer hier: polar lows die naar onze streken gestuurd worden. (Een polar low veroorzaakte de extreme sneeuwval begin Maart en jaren geleden in 1978) Doe er een mooi H-tje bij die schommelt tussen Rusland en Skandinavie en we hebben een aardige winter te pakken. Roet in het eten zou een hogedruk boven/vlakbij de UK zijn, net als vorig jaar. Of natuurlijk een trein aan diepe oceaandepressies en een verdomde Azoren-H.
[/quote]quote:PS, ook van Metcheck: Een kaartje dat de zomersneeuwbedekking laat zien op het continent. De sneeuw die er in Juli en Augustus ligt. Het loopt terug door de globale opwarming, maar kijk eens naar de jaartallen met pieken. 1978 - 1987 - 1996 - .... ? ;-)
[afbeelding]
Jij bent toch Gerrit-Janquote:
quote:Verstuurd door: Harrie Laanstra woensdag, 2 november 2005 23:50
Totaal Winteralarm in Friesland afgekondigd
Ik ben stomverbaasd!
In Friesland is op zeer ongebruikelijke wijze een winteralarm afgekondigd. Ik had verwacht dat het hier op het forum vandaag al wel aan de orde zou zijn geweest, maar bij het doorlopen van de berichten zag ik dat er nog geen enkele melding van is geweest.
De Leeuwarder Courant - het hoofdblad van Friesland sedert 1752 - meldt vandaag op de voorpagina: "Strenge winter volgt op warme oktober" en in het regiokatern heet het zelfs met vette letters: "Na zomerse oktober volgt mogelijk zeer strenge winter".
Je denkt wellicht dat het om een oproer-kraaiig kader-berichtje gaat, maar dat is niet zo. Het is geschreven door de weerkundig medewerker Johamn Habekothé die ook wel op dit forum publiceert en zich dan vaak zeer terughoudend opstelt ten aanzien van lange termijn verwachtingen. Maar in de berichtgeving vandaag in de Leeuwarder Courant komt hij na een 6-kolommen bericht tot de slotsom: "..., wat kan er eigenlijk nog mis gaan. It kin heve".
De aankondiging van de mogelijk zeer strenge winter 2006 heeft hij geschraagd met maar liefst 6 factoren. Zo wordt gewezen op de zeer index van de Noord Atlantische Oscillatie (NAO). Die omvat het constant veranderende luchtdrukverschil tussen de Azoren en IJsland. De afgelopen maanden is dit drukverschil veel kleiner geweest dan normaal. De verwachting is nu, dat deze tendens de komende wintermaanden aanhoudt en dat daardoor koude luchtstromingen uit noord tot oost een veel grotere kans maken dan zachte (zuid)westelijke stromingen. Mede op grond hiervan heeft de Britse weerdienst voor Engeland de koudste winter sinds 1963 in het vooruitzicht gesteld.
Het tweede argument is dat we op weg zijn naar een zonnevlekkenminimum in 2006 en 2007. Daarbij komen twee opzienbarende feiten naar voren. Op 1979 na manifesteerden de 10 strengste winters van de afgelopen eeuw zich stuk voor stuk tijdens een zonnevlekkenminimum. Bovendien, op 1947 na zijn alle Elfstedentochten gehouden in een maand waarin minder dan 50 zonnevlekken werden waargenomen. In januari en februari 2006 zal dat aantal ook zeker niet gehaald worden.
Een derde aanknopingspunt wordt geleverd door de ook op de nederlandstalige weerforums al uitvoerig besproken cyclus van de in 1929 overleden weerkundige Cornelis Easton uit Dordrecht, die door drs. J. Buisman vorig jaar in een vraaggesprek met het maandblad Weerspiegel overigens een charlatan werd genoemd. Hoe dit ook zij, deze Nederlander ontdekte, dat de periode vanaf 760 gekenmerkt werd door 13 wintergolven van steeds 89 jaar. Oftewel, steeds om de 89 jaar manifesteerde zich een (of meerdere) koude tot stenge winter. Elke wintergolf van 89 jaar is volgens Easton ook weer te verdelen in 4 fasen van 22,3 jaar met steeds een koude winter.
Als we ons beperken tot de 20e eeuw dan komen we in 1917 bij de eerste koude winter in de Easton-cyclus. Tel daar 89 jaar bij op en we zitten in 2006. Maar ook de tussenliggende verdeling van 22,3 jaar klopt als een bus met zowel in 1940, 1963 als 1985 winters van formaat. Die cyclus van 22,3 jaar is er overigens al vanaf 1634 zonder één misser.
Andere veel gehanteerde argumenten voor een mogelijk koude tot strenge winter zijn een warme oktober en een actief orkanenseizoen. Ook die twee factoren zijn dit jaar volledig van toepassing. Tot slot verwacht de Amerikaanse weerdienst voor het oosten van de Verenigde Staten een winter met temperaturen royaal boven normaal. Ook dat is gunstig. Het voorkomt de afstroom van koude lucht naar de Atlantische Oceaan en daarmee de vorming van zeer actieve depressies. Kortom, zo citeerde ik Habekothé hierboven al, "wat kan er eigenlijk nog mis gaan. It kin heve".
Enkele korte aantekeningen mijnerzijds. In het seizoen 1997-1998 leken ook alle tekenen op een naderende strenge winter te duiden. Er was bijna sprake van een unanieme strenge winter consensus. Zelfs de bekende onderzoeker F. IJnsen zat op de strenge wintertoer en vergeleek de situatie met 1946-'47. Maar het ging allemaal niet door. De crash voltrok zich aansluitend aan een poging tot Russische koudegolf medio december. Er was toen wel sprake van een El Nino trouwens. Mijns inziens doen de winterliefhebbers er dit jaar goed aan zich een winterembargo te laten welgevallen tot circa 20 december en rond die tijd een taxatie te maken van de eventuele koude opbouw van dit seizoen 2005-2006.
Dat al die strenge winters zich rond een zonnevlekkenminimum zouden hebben geconcentreerd met uitzondering van 1979 waag ik te betwijfelen. 1947 was volgens mij een schoolvoorbeeld van een extreem weerjaar juist rond een zonnevlekkenmaximum.
De strenge winter van 1963 deed zich bij ons voor bij gelijktijdige extreme winterkou over het oosten van de Verenigde Staten, dus ook dat kan.
Een waarschuwing: De laatste keer dat de Leeuwarder Courant zijn lezers zo expliciet waarschuwde voor de mogelijke komst van een zeer strenge winter mede met het oog op een zonnevlekkenminimum, was in 1975. Die strenge winter kwam er toen niet.
Dit verhaal komt van Johan, maar Harrie Laanstra heeft niet het volledige artikel gepost. Er stond namelijk bij dat dit de 6 argumenten zijn van de "koffiedikkijkers". Hij laat het aan de lezer om zelf te oordelen, alleen dat wordt natuurlijk weer opgeblazenquote:
quote:- een bijzonder sterk orkaanseizoen. 1933, 1969 en 1996 leverden eveneens winters van formaat op. Eind november houdt het seizoen op en komt er wat rust in de oceaantent.
- de (omstreden) Easton cyclus. In 2006/2007 zitten we aan het begin van een nieuwe 89-jarige loop, volgens de theorie levert elke ca. 22 jaar een strenge winter op, en elke 89 jaar een 'cluster' van strenge winters. De historische cijfers komen overeen met de kennelijke cyclus, maar het is onduidelijk wat er achter de Easton cyclus zou moeten zitten. De resultaten uit het verleden kunnen puur toeval zijn, al is de kans daarop bijzonder klein.
- een weergaloos prachtig hogedrukgebied in ontwikkeling boven Rusland, vooralsnog met een voor ons gunstige ligging
- het plotselinge snel dichtvriezen van noordelijke zeeen in de afgelopen weken
- we zitten rond een zonneminimum (rond 2000 was het maximum, de cyclus duurt ca. 11 jaar)
- last but not least: de prognoses van diverse weerinstituten wereldwijd a.d.h.v. uiteenlopende complexe modellen
De zaken die kunnen duiden op een zachte winter:
- de tendens van de afgelopen pakweg tien jaar
- de statistisch gezien grote kans op een normale, meest zachte winter
- globale opwarming (2005 is recordwarm, zonder een El Nino van betekenis)
- de chaos van het weer: het kan vriezen, het kan dooien.
inderdaad, en volgens mij zijn al die punten ook al een aantal keren in dit topic vermeld.quote:Op donderdag 3 november 2005 12:37 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Dit verhaal komt van Johan, maar Harrie Laanstra heeft niet het volledige artikel gepost. Er stond namelijk bij dat dit de 6 argumenten zijn van de "koffiedikkijkers". Hij laat het aan de lezer om zelf te oordelen, alleen dat wordt natuurlijk weer opgeblazen
Het is dus gewoon een opsomming van de punten waarom deze winter koud zou moeten worden (volgens de koffiedikkijkers)
Dat het dan koud is in Frankerijkquote:Op donderdag 3 november 2005 16:27 schreef Sport_Life het volgende:
Ken een of andere genie mij vertellen of dat betekent dat er in Frankrijk ook dikke sneeuw valt december tot maart?? In tegenstelling tot vorig jaar, +13 graden op de pistes.
quote:
Dan maar niet voorbereid. Hebben wij ook eens 'sneeuwvrij', voor de verandering.quote:Op zaterdag 5 november 2005 01:21 schreef Martijn_77 het volgende:
Dat gaat weer chaos worden als de voorspelling kloppen.
Modern Nederland is daar totaal niet op voorbereid
Ja, want als je kijkt wat voor chaos die sneeuw de laatste jaren gebracht heeft. Dat is nog maar een paar dagen per jaar wat te denken als dat twee maanden aan zou houden.....quote:Op zaterdag 5 november 2005 10:40 schreef Natalie het volgende:
[..]
Dan maar niet voorbereid. Hebben wij ook eens 'sneeuwvrij', voor de verandering.
Je kunt nu eenmaal niet op alles voorbereid zijn. Meteorologen kunnen nog zo goed hun best doen om te voorspellen wanneer het gaat sneeuwen of hoeveel ijs we kunnen verwachten, maar het weer is nooit exact vast te stellen. Dat is juist misschien wel het mooie eraan: 't is ongrijpbaar. En da's moeilijk voor de mens, omdat die juist graag 'de controle' heeft.
ja lachen man zo zag ik de buurman (80+ toendertijd) een paar rondjes draaien en in de sloot belandenquote:Op zondag 6 november 2005 16:27 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Ik hoop echt dat het een strenge winter wordt. Er gebeurt dan altijd van alles. Zo heb ik al eens een auto de gracht in zien glijden (niks aan de hand met inzittende gelukkig)![]()
http://www.theweatheroutlook.com/quote:Record autumn, but -15C freeze next month?
The week ahead looks set to bring a continuation of the recent mild and rather unsettled weather, with virtually the whole of the UK having more spells of rain at times. As we head towards the weekend there are signs of at least a temporary change to more settled, but still mild weather.
With the mild weather continuing it does now look as though there is a good chance of this autumn turning into the warmest on record. However, there is now quite a strong signal suggesting a possibly severe spell of wintry weather developing during the second week of December. This could bring temperatures as low as –15C to parts of the UK, with bands of heavy snow affecting northern areas in particular as polar low pressure systems push southwards. More on this during the next couple of weeks, but please remember that long range forecasting is extremely challenging and so forecasts from any agency can and do go wrong.
Mijn ideequote:Op zondag 30 oktober 2005 15:01 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Kan het niet gewoon altijd zomer zijn? Met af en toe wat sneeuw?.
I.p.v voor de zomervakantie te sparen, kan ik beter gaan sparen voor de gasrekeningquote:Op maandag 7 november 2005 13:39 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:
kunnen we weer schaatsen op straat enzo.![]()
Grappig, op deze kaart is het nu alweer + 8 op 850 HPa, wat dus 12 - 16 graden oplevert op de grond.quote:Op zaterdag 5 november 2005 21:59 schreef Keromane het volgende:
Zou het... ? Sommige prognoses komen nu met een mogelijke kouinval in de tweede heft van November. Dergelijke prognoses willen nog weinig zeggen, veel te ver vooruit. Winterkou in November wil ook niet zeggen dat het de rest van de winter koud blijft.
[afbeelding]
[afbeelding]
(850hPa is ca 1,5 km hoogte)
als je 2 uur lang bij -24 graden naar een tafereel als dit moet kijken, kun je datquote:Op maandag 7 november 2005 16:16 schreef IkWilbert het volgende:
Strakke actie Retep1! Zou ik ook hebben gedaan met die temperaturen.
Yep, tot hooguit een paar dagen vooruit zijn ze redelijk betrouwbaar (maar ook niet altijd), daarna zijn de kaarten vooral bedoeld om een mogelijke globale ontwikkeling weer te geven in sequentie.quote:Op maandag 7 november 2005 16:25 schreef 61neorej het volgende:
[..]
Grappig, op deze kaart is het nu alweer + 8 op 850 HPa, wat dus 12 - 16 graden oplevert op de grond.
ZO snel veranderd het dus en zo onbetrouwbaar is het
toen was er nog geen nintendo, en op tv was alleen maar ned. 1 en ned. 2 en op de radio hilversum 3 met slechts 1x per week de top 40, dus moest je zelf wat leuks verzinnen.quote:Op maandag 7 november 2005 18:43 schreef SpeedyGJ het volgende:hoe kom je erop om achter eem bumper aan te hangen
geweldig
wij hebben daarvoor een groot evenemententerrein van 110 bij 100 meter.quote:Op maandag 7 november 2005 19:26 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Als het glad wordt bij ons in de buurt komen al die straatracers naar buiten en gaan ze slippen in de sneeuw. Leuk om te zien, vooral als ze tegen een betonblok glijden![]()
Tis ook nog geen winter... relax hij duurt nog tot begin maart (zie vorige winterquote:Op dinsdag 8 november 2005 11:25 schreef logisnack het volgende:
Als we naar de korte termijnsverwachtingen kijken zien we dat de nacht temperaturen al flink dalen.
Maar van een echte kou aanval is vooralsnog geen sprake
http://www.chronwatch.com/content/contentDisplay.asp?aid=17730quote:It was October and the Indians on a remote reservation asked their new chief if the coming winter was going to be cold or mild.
Since he was modern man, raised in the city, he had never been taught the old secrets. When he looked at the sky, he had no clue what the winter was going to be like. He looked up the forecast online, and it called for a mild winter.
But, to be on the safe side, he told his tribe that the winter was indeed going to be cold and that the members of the village should collect firewood to be prepared.
A few days later, he got an idea. He picked up the phone, called the National Weather Service and asked, "Is the coming winter going to be cold?"
"It looks like this winter is going to be quite cold," the meteorologist at the weather service responded.
So the chief went back to his people and told them to collect even more firewood, in order to be prepared.
A week later he called the National Weather Service again. "Look, the papers say this winter will be mild. Do you really think it is going to be a very cold winter?"
"Yes," the man at National Weather Service again replied, "Our indications are it's going to be a very cold winter."
The chief again went back to his people and ordered them to collect every scrap of firewood they could find.
Two weeks later, the chief called the National Weather Service again. "The Weather Channel forecast calls for a warmer than average winter. Are you absolutely sure that the winter is going to be very cold?"
"Look, I don't care what the papers or television says," the man replied. "It's looking more and more like it is going to be one of the coldest winters ever."
"How can you be so sure?" the chief asked.
The weatherman replied: ''The Indians are collecting firewood like crazy."
Opvallend dat de koude winters in de jaren 40 samen gaan met een periode van warme zomers in de jaren 40.quote:Op dinsdag 8 november 2005 14:10 schreef Keromane het volgende:
Versteegt noemde o.a. Easton en zonnevlekken en concludeerde dat de kans op een koude winter aanzienlijk is.
Misschien is dit ook nog aardig om te bekijken.
[afbeelding]
Winters
Gevoelsmatig ga je een koudere winter zien dit jaar of volgend jaar volgens de grafieken. Zo koud als in de jaren 40 en 60 hoeft beslist niet, meer in lijn met '96, '79 en die van de jaren 80.
[afbeelding]
Zomers
Duidelijk is te zien hoe zomers gemiddeld warmer zijn geworden. Zelfs nu, 8 november 2005, zitten we met ronduit voorjaarsachtig weer. Opnieuw een record trouwens. Verder hebben we al lange tijd een impasse met hogedruk boven het continent en minder actieve depressies die niet echt doordringen.
Wat moet gebeuren is dat depressies de boel in Europa eens omroeren zodat koudeopbouw kan plaatsvinden. Daarna een blokkade van een mooi hogedrukgebied tussen Groenland en Ierland op de oceaan en een mooi hoog boven Siberie-Skandinavie. Dat zou koude betekenen met periodiek stevige sneeuwval, een situatie die langere tijd aanhoudt.
Er lijkt nu voorzichtig verandering op til te zijn, maar het is beslist nog geen aanzet tot een strenge winter.
whehequote:Op dinsdag 8 november 2005 17:34 schreef Keromane het volgende:
Ook de indianen voorzien een koude winter...
[..]
http://www.chronwatch.com/content/contentDisplay.asp?aid=17730
Merk op het zinneken: " its not going to warm up ", lijkt erop te wijzen dat het een hele lange winter, die plots overgaat in zomer; remember last year )quote:This winter is going to be very cold for a long time. Ranchers are going to lose their horses and cows because it is not going to warm up.
* The price of propane is going to skyrocket and sometimes they are not going to be able to deliver the propane to our families.
2006quote:1. Do not buy an air conditioner - get used to the heat.
2. Do buy gas cans and store white gas. (I assume white gas means propane).
2007quote:2. Little winter snow but intense cold and little heat in most American homes.
3. In some places too much snow--in others none. Severe winds add to cold.
6. Chicago temperatures minus 40 degrees to minus 46 degrees below zero during coldest temperatures of winter. Upwards of 80% of homes in area will be without heat after a month of intense cold. Many will freeze to death. With little food, intense cold and fear everywhere, life will be intolerable to those who do not know Jesus.
7. Suicide will become common. City services will break down and fail in mid-winter. Fires will burn unchecked.
11. Winter will end abruptly in April with warm days and sun. It will be very pleasant and many will think 'it's over' but the land is parched and last year's crop failures will deepen this year. Rivers and lakes will dry up this year and temperatures will rise to over 120 degrees F. by Mid-May.
Dit zijn voorbeelden van twee prophecy's, heb er zo nog een paar maar die vind ik niet direkt.quote:1. Jesus calls this winter: 'Harsh and Horrible'. Anonther bitter cold winter with more hardships than ever before.
ik vind het grote onzin. Je bent een beetje een weer-freak en hoopt op extreme weersomstandighedenquote:Op dinsdag 8 november 2005 22:01 schreef Keromane het volgende:
Aangezien de kansen behoorlijk groot zijn dat we een memorabele winter tegemoet gaan leek het me aardig het topic te starten. Ook omdat anderen met reacties soms weer met nieuwe dingen komen. En ja, toch leuk als het inderdaad een klassieke winter gaat worden.
Ja als dat in heel NL gaat gebeuren en dan een paar weken aanhoudt. Dan wordt het echt een ramp.quote:Op dinsdag 8 november 2005 22:01 schreef Keromane het volgende:
@francorex Bedankt, al doe ik als meteo-liefhebber niets anders dan andere bronnen volgen. Aangezien de kansen behoorlijk groot zijn dat we een memorabele winter tegemoet gaan leek het me aardig het topic te starten. Ook omdat anderen met reacties soms weer met nieuwe dingen komen. En ja, toch leuk als het inderdaad een klassieke winter gaat worden.
[afbeelding]
Weten we het nog?:
http://www.nu.nl/news/490(...)_in_het_noorden.html
Dat deden wij altijd.quote:Op maandag 7 november 2005 18:43 schreef SpeedyGJ het volgende:hoe kom je erop om achter eem bumper aan te hangen
geweldig
Zo zie je maar, wie durft, wie probeerd, die zijn hoofd gaat er eerst afquote:Op dinsdag 8 november 2005 22:10 schreef Strix--Nebulosa het volgende:
[..]
ik vind het grote onzin. Je bent een beetje een weer-freak en hoopt op extreme weersomstandighedenMaar ik zeg je............het wordt gewoon een doodnomale saaie winter, met anderhalve dag sneeuw en een af en toe een paar graden nachtvorst
![]()
Als ik een beetje weerfreak was geweest was ik meteorologie gaan studeren.quote:Op dinsdag 8 november 2005 22:10 schreef Strix--Nebulosa het volgende:
[..]
ik vind het grote onzin. Je bent een beetje een weer-freak en hoopt op extreme weersomstandighedenMaar ik zeg je............het wordt gewoon een doodnomale saaie winter, met anderhalve dag sneeuw en een af en toe een paar graden nachtvorst
![]()
Sneeuwen doet het vast wel een keer in december.quote:Op woensdag 9 november 2005 01:33 schreef Steve-O het volgende:
Ik hoop op sneeuw in december .
De jaren 80 waren ook mijn kinderjaren, maar de eerste prettige kennismaking was waarschijnlijk in 1979, toen ik als ukkie samen met mijn tante door de hoge sneeuw moest ploeteren. En lekker sleëen. En dat m'n ouders, ooms en tantes spontaan in een sneeuwballengevecht ontbarsten, een van de gelukkigste tijden van m'n leven, ook al herinner ik me het vaag.quote:Op woensdag 9 november 2005 01:22 schreef francorex het volgende:
Ja ja die winter komt er, dé winter waar ik sinds kindsbeen van droom.![]()
De jaren 80 waren mijn kinderjaren, Ik weet nog goed hoe triest ik was, toen die afgrijselijk monsterlijke trucks in ons doodlopend straat kwam gereden met hun lading zout. Het was een ongelijke strijd, het was wraakroepend. Naarmate ik ouder werd, leken ze steeds vlugger te komen met hun lading zout.![]()
Ik kon ze verwensen en wist/wenste dat de sneeuw het ooit eens ging winnen van hen.
Na pakweg 28 jaar wachten, misschien dit jaar![]()
![]()
Maar ondertussen breken we warmterecords.![]()
Dat ga jij niet leuk vinden als het sneeuw tot het dakgoot komt, temp overdag in de -20quote:Op woensdag 9 november 2005 07:07 schreef Kaap het volgende:
Laat die winter maar komen, zo extreem mogelijk!
Heerlijk!quote:Op woensdag 9 november 2005 07:12 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Dat ga jij niet leuk vinden als het sneeuw tot het dakgoot komt, temp overdag in de -20
Met zoveel sneeuw kun je ook niet schaatsenquote:Op woensdag 9 november 2005 08:28 schreef maniack28 het volgende:
Daar heb ik altijd al van gedroomd... dat er 's nachts zoveel sneeuw valt, dat je vanaf de 1e verdieping zo uit het raam kan stappen... dat lijkt me machtig mooi. Of je doet de voordeur open en er schuift me daar een lading sneeuw naar binnen.
En schaatsen.... schaatsen is gaaf
*haalt ijshockeystick+puck weer tevoorschijn*
33% dan hoorquote:Op woensdag 9 november 2005 14:45 schreef DonGorgon het volgende:
Strenge winter zit er dik in. Afgelopen, aankomende en de winter van 2007 vormen samen een zgn "Easton-drietal". Afgelopen winter was zacht en dus hou je nog 2 winters over waar het een (zeer) strenge winter kan gaan worden. 50% kans dus, zoals eerder in deze topic vermeld.
Sinds wanneer hebben ze metereologen bij IMageshackquote:Op woensdag 9 november 2005 21:43 schreef Caesu het volgende:
ik weet niet of dit nog ergens op slaat, maar hier voorspellen ze temperaturen hoger dan gemiddeld...
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat maken ze bij mijn pa op het werk iedere dag mee, daar komen mensen uit hoofdzakelijk Zuidoost Azie en Afrika voor aanvullende cursussen. Die lopen nu al met handschoenen aan en mutsen op.quote:Op donderdag 10 november 2005 12:55 schreef du_ke het volgende:
Zou het wel sneu vinden voor onze buslading indonesische studenten die zijn pas voor het eerst onder de 20 graden gekomen toen ze hier heen gingen. Wordt nog wat als het gaat vriezen.
hm, dat is wel vrij koud! Maar ook nog erg ver wegquote:Op donderdag 10 november 2005 14:40 schreef Oom_Agent het volgende:
zie de 2 meter Temp vanaf 18 november, deze komt overdag nog maar sporadisch boven 0. (pas vanaf 24-11)
[afbeelding]
Ziet er inderdaad leuk uit allemaal, maar als ik naar het GFS Ensemble kijk word ik niet bepaald vrolijk.....quote:Op donderdag 10 november 2005 12:12 schreef Keromane het volgende:
[afbeelding]
Een ontwikkelend Groenland-IJsland hoog
[afbeelding]
Vorst overdag?
Er zijn overigens meteorologen die m.b.t. deze kaarten denken dat het met winterse omstandigheden reuze zal meevallen. En ach, het is nog erg vroeg in het jaar.
ik heb het meest spectaculaire weer dit jaar in het buitenland meegemaakt, dus ik vind 2005 toch wat onbevredigendquote:Op donderdag 10 november 2005 19:44 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ach witte kerst erbij en dat hebben we dan ook maar binnen againzender2005 is al een rec jaar
als je http-referer uitzet kan je ze wel zien.quote:Op woensdag 9 november 2005 21:55 schreef Steve-O het volgende:
[..]
Sinds wanneer hebben ze metereologen bij IMageshack
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |