http://www.theweatheroutlook.comquote:Forecasters say they are 67 per cent confident that this winter will be among the coldest on record, and are urgently working on models predicting exactly how cold it will be and for how long Britain will freeze.
(..)
The NHS is being put on standby to cope with the potential crises,
"A DoH spokeswoman said plans were being made to clear beds and cancel operations should the worst-case scenario unfold. A spokesman for the department said: "We are aware of the Met Office's severe weather forecast for this winter but we always prepare for the worst anyway.
quote:De winter van 1963 was de koudste winter van de eeuw, de gemiddelde temperatuur was in de Bilt 3 graden onder nul. In februari waren er aan de Noordzeekust zeer bijzondere taferelen te zien. Een groot gedeelte van het zeewater langs de kust was totaal bevroren.
quote:Het begon in 1962 romantisch met een Witte Kerst, maar tot begin maart '63 volgden vijf koudegolven elkaar op. Het sneeuwde 37 dagen in drie maanden. Nederland lag tien tot elf weken onder een witte deken. Rond de jaarwisseling raakten tal van dorpen, maar ook honderden automobilisten, ingesneeuwd: sneeuwduinen van twee tot drie meter hoog maakten elk verkeer onmogelijk.
Bizarre ijsbergen dreven over de rivieren richting Noordzee en werden teruggeworpen op de kust, die in een Poollandschap veranderde. Later kreeg Noord-Holland nog te maken met een uniek verschijnsel: de sneeuw werd door de harde oostenwind van het dichtgevroren IJsselmeer geblazen en in Volendam en Marken in metershoge bergen voor de huizen neergelegd.''
De kou veroorzaakte enorme problemen. Begin januari waren in West-Europa al 800 mensen omgekomen. Amsterdam kampte met kolentekorten en in Rotterdam kwam zout water uit de kraan. Het IJsselmeer werd druk met auto's bereden; op 25 februari namen 15.000 mensen deel aan een toertocht. Sommigen zonder rijbewijs, want het wegenverkeersreglement was niet op water van kracht. Maar de door vorst, ijs en sneeuw aangerichte schade was groter dan bij de Watersnoodsramp van 1953.
(..)
1978/'79. ,,Vlak voor Oudjaar deed zich een spectaculaire temperatuurdaling voor; de Duitsers spreken van een 'Wettersturz'. In de ochtend van 30 december vroor het in Groningen al 7 graden, terwij l het in Zuid-Limburg nog +8 was. De koudegolf ging gepaard met alle soorten neerslag, waaronder ijsregen; op sommige plaatsen tachtig uur achtereen.
Wegen en straten kwamen onder een dikke laag ijs te liggen, die vervolgens door sneeuwduinen werd overdekt. Het openbare leven ging plat. De Waddeneilanden raakten geisoleerd. Grote delen van Noord-Duitsland waren een week lang van de buitenwereld afgesloten. En op 14 februari volgde een nieuwe Wettersturz boven de lijn Amsterdam-Harderwijk-Zwolle en werd het nieuws vijf dagen gekenmerkt door termen als 'bevroren ledematen, noodhospitalen, blikschade, stroomstoring, bevroren wissels, zouttekort, eigen risico, melkmachines werken niet, oorlogstoestand, crisiscentra, bulldozers, afgelast' enzovoort.''
quote:
Dacht dat Theo dood was!?quote:
quote:Op zondag 30 oktober 2005 15:54 schreef Dementor het volgende:
[..]
Dat is Andre Hazes, weer terug het strand opgewaaid.
quote:Op zondag 30 oktober 2005 16:09 schreef Dementor het volgende:
Nou niet zo somber mensen weten jullie nog begin dit jaar te herrineren?
Opeens veel sneeuw
Bijna goedquote:Op zondag 30 oktober 2005 16:15 schreef Jonathon het volgende:
Begin!???
Dat was 1 en 2 maart, al bijna voorjaar![]()
Pics
[..]
quote:Op zondag 30 oktober 2005 15:01 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Kan het niet gewoon altijd zomer winter zijn? Met af en toe wat sneeuw zon?.
quote:Op zondag 30 oktober 2005 16:19 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Bijna goed
2-3 maartik heb toen alles gevolgt
heb er zelfs nog een radar van.
Helenacht heb ik verlagen gedaan op een andere forum, en elke keer zag ik weer wat bij komen![]()
![]()
quote:Op zondag 30 oktober 2005 15:06 schreef Tafkahs het volgende:
gelukkig maar dat de Nuon daar alvast rekening mee houdt. Dankjewel Brinkhorst
quote:
Die gebruik ik zelf niet, op mijn site zie je wat radarbeelden, sommige wat ouder en sommige actueel, kijk ook eens naar deze: duitse radarquote:Op zondag 30 oktober 2005 16:23 schreef Jonathon het volgende:
Ik kan ook op een Meteosat radar komen maar daar zie je ruwe satelliet beelden, maar ik weet nou niet wat nu echt dikke sneeuw wolken zijn donkergrijs kan ook onweer zijn.
[..]
Ik heb afgelopen december toch echt nog op het ijs gestaan.quote:Op zondag 30 oktober 2005 16:40 schreef SpeedyGJ het volgende:
3 jaar geleden konden we hier voor het laast op het ijs staan. 3 JAAR GELDEN! damnwordt weer hoog tijd
Mooie fotoquote:Op zondag 30 oktober 2005 17:03 schreef SpeedyGJ het volgende:
Klopt, ik heb even die radarbeeld opgezocht en gehost, hier kun je dat goed bekijken.
Klik hier voor de radar.
En nog een foto
[afbeelding]
quote:Op zondag 30 oktober 2005 16:52 schreef SpeedyGJ het volgende:toe maar das lang
![]()
Om maar even in de sfeer te komen
3 maart smorgens![]()
[afbeelding]
Kon je geen slee wedstrijd organiseren dan of hoeveel sneeuwballen heb je nodig om de juffrouw te rakenquote:Op zondag 30 oktober 2005 18:02 schreef SpeedyGJ het volgende:tja dat krijg je he
![]()
3 maart had ik sportdag maar die ging niet door wegens die sneeuwval![]()
quote:Op zondag 30 oktober 2005 18:04 schreef SpeedyGJ het volgende:dat kan ook
ik had die dag vrij genomen
![]()
oohh is al aangepastquote:
Idd, je moest er toch even van genieten hequote:Op zondag 30 oktober 2005 18:10 schreef Jonathon het volgende:
Ik was ook "aan 't buitenspelen"
![]()
[..]
quote:AccuWeather.com Long Range Forecast Team, led by Chief Meteorologist Joe Bastardi, has released its official Winter Forecast for 2005-2006. The forecast calls for colder-than-normal temperatures in the Northeast, with a milder-than-normal winter west of the Continental Divide.
Snowfall levels in New England and the mountains of the Pacific Northwest are expected to be above normal, while the center of the nation will see as much as half of the normal snowfall. Overall, New England will be the hardest hit, with a cold and snowy winter expected.
Dat was zo heerlijk.quote:Op zondag 30 oktober 2005 16:15 schreef Jonathon het volgende:
Begin!???
Dat was 1 en 2 maart, al bijna voorjaar![]()
Pics
[..]
Na de diepvriestemperaturen begin Maart werd het een dikke twee weken later alweer 19 graden.quote:Op zondag 30 oktober 2005 18:13 schreef SpeedyGJ het volgende:
2005 is een record jaar
Zojuist vandaag ook weer de hoogste temp in de bilt, en dat is weer een record.
Sneeuwval van 3 maart.
Orkaan wilma die alle records verbrak
Idd, niet best, maar goed, het valt goed te maken door flinke strenge winterquote:Op zondag 30 oktober 2005 18:37 schreef Keromane het volgende:
[..]
Na de diepvriestemperaturen begin Maart werd het een dikke twee weken later alweer 19 graden.
De komende week temperaturen van 16 tot 18 graden bij wat meer wisselvallig weer, en dan is het verdorie al November.
Het lijkt continentaal weer.
http://www.knmi.nl/VinkCMS/explained_subject_detail.jsp?id=3793quote:(..)
een warme oktober in Midden-Europa met in Duitsland ten westen van de Oder weinig regen wordt vaak gevolgd door een koude januari.
(..)
Idd ik heb er ook zin in, sneeuw sneeuw nog eens sneeuw, gewoon effe 1 meterquote:Op zondag 30 oktober 2005 19:12 schreef SHERMAN het volgende:
Heb er zin in.
Er gaat niks boven sneeuw.
Mooie foto's Speedy.
Post er nog meer dan?quote:Op zondag 30 oktober 2005 19:13 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Idd ik heb er ook zin in, sneeuw sneeuw nog eens sneeuw, gewoon effe 1 meter![]()
Thnxik heb er nog veel meer
Volgens mij bedoel je ergens begin jaren '90. Ik kan me ook nog herinneren dat er een winter was waarbij je bij oud- en nieuwjaar niet op straat kon lopen, zo glad was het.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Heu, schaatsen op straat heb ik ook meegemaakt. Toen het zo vreselijk ijzelde. Weet niet meer wanneer dat was, ergens in de jaren '80...?
Klinkt gezelligquote:Op zondag 30 oktober 2005 22:46 schreef Keromane het volgende:
svp wel met sneeuw, niet zoals 1996 met wekenlang snijdende kou zonder ook maar 1 vlok.
Oudejaarsdag was met de berg ijzel dan weer wel leuk. Veel plannen in het honderd omdat vervoer vrijwel onmogelijk was en zo vierden we onverwacht met onbekenden oudejaarsavond op de studentenflat. Het bier bevroor in de flesjes.
En zout, veeel zoutquote:Op zondag 30 oktober 2005 22:56 schreef MaRySe het volgende:
Morgen sla ik winterkleren in en voor maanden eten
je ziet gewoon zn jongeheer hangenquote:
quote:De herfst van 1983 bood bij ons ook een afwijkend weersverloop tot en met november en menigeen sloot toen een op handen zijnde koude of strenge winter niet uit.
Op de achtergrond speelde daarbij ook een specifiek 'signaal' mee: Het vroegtijdig verijzen van de Laptjef-zee ten noorden van Midden-Siberië in oktober 1983, waar 8 Russische schepen in het ijs vast kwamen te zitten. Russische kranten maakten melding van pakijs van al meer dan 2 meter dik!
Niemand minder dan de bekende wintercroniqueur drs. J. Buisman wees er destijds op dat dit verschijnsel van het vroetijdig dichtvriezen van de Laptjef-zee in het verleden wel vooraf is gegaan aan naderhand strenge winters in West-Europa. Onder meer is dit het geval geweest in het seizoen 1939-1940 (Arctische winter in Nederland).
In 1983/1984 deed zich na de veelbelovende aanloop - eind november zelfs een ietwat op 1890 gelijkende weersontwikkeling met regenrijke Adventsdepressie - een anticlimax voor. In december wat onstabiel winterweer met sneeuwbuien, maar in de 2e decade van december overgang naar wisselvalliger en zachter weer. In januari razende westcirculatie met veel stormweer. Trouwens ook een sneeuwstorm op maandag de 23e januari.
( H.Laanstra, weeronline.com )
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |