Dit kan ik me nog heel goed herinnerenquote:Op zondag 30 oktober 2005 22:38 schreef Keromane het volgende:
Eind 1978 viel de winter ongenadig in met siberische kou en vervolgens werden we steeds geschampt door dooiaanvallen die niet konden doorzetten maar wel veel neerslag veroorzaakten. Rond Nieuwjaar 1979 viel er een pak sneeuw van jewelste (Eindhoven) terwijl in het noorden dorpen al compleet waren afgesloten van de wereld. Daar was de winter net iets eerder ingevallen. Het kwam als een complete verrassing. Metershoge sneeuwduinen, treinen die vast kwamen te zitten waarna passagiers kilometers lang door een sneeuwstorm ploeterden, het leger dat op zoek ging naar gestrande automobilisten... Ongekend. Pas na een paar dagen konden de ingesneeuwde dorpen worden bereikt.
In die winter kwam het nog een keer tot een fikse ijsregen. Dit zorgde voor een dikke laag massief ijs op de straten en op de sneeuwresten. Het land lag plat omdat er niets tegen te doen was en er kon niet meer gereden worden. Voor ons als kinderen was het natuurlijk fantastisch. School kon niet doorgaan omdat leraren simpelweg niet konden komen. Op de straten werd geschaatst, later ging je ook op de schaats naar school. Een bitterkoude winter was het waaraan geen einde leek te komen.
Een hitje van Spaan en Vermeegen, toen we zo'n beetje gewend begonnen te raken aan Siberische winters en het KNMI op een dag iedereen geadviseerd had binnen te blijven vanwege een snijdende oostenwind en temperaturen die mogelijk niet boven de -18 zouden uitkomen. 's Middags.quote:Zeg heb jij dat weer besteld: pokkenweer
Hee, last van kouwe tenen kouwe oren kouwe klauwen
Anti-vries en ook nog al die regen op je kop
Weinig wind maar het is helaas een hele kouwe
En De Bilt zegt dat je morgen binnen blijven moet
Zeker weten dat we morgen lekker zweten
Eskimo's!
Wat?
Eskimo's je hoort toch wat ik zeg!
Dat betekent dat we boerenkool gaan eten
(Wat is het kou-houd)
Waterkoud (koud)
Berekoud (koud)
Koud he, berekoud
Wat is het koud he (koud)
Koud he, nou
Koud he, berekoud
Koud he, zo
(Wat is het kou-houd)
Zit de vorst weer aan de grond
fris vandaag he, nou
Uit de wind is het nog wel om uit te houden
In de zon en achter glas dan scheelt het wel een jas
Koude start, hee, wie wil er effe douwen
Het journaal zegt
Het is in eeuwen niet zo koud geweest
Neem jij die vogels in De Bilt nog serieus
Eskimo's
Wat
Eskimo's je hoort toch wat ik zeg
Eskimo's, o, die zoenen met hun neus
Vlak achter een pekelwagen
Zit je je steeds af te vragen
Waarom schijnt toch nooit de zon
Zoals hij vroeger schijnen kon
quote:Op maandag 31 oktober 2005 06:45 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik vind dat je goed werk levert keromanega zo door
Ik kan nu gewoon niet meer wachten tot we vrij krijgen van het werk![]()
![]()
![]()
Kloptquote:
Onzin zulke spreuken.. kan iedereen verzinnen.quote:Op dinsdag 1 november 2005 00:16 schreef Wicha het volgende:
Uit de Enkhuizer Almanak:
Zit in November aan menig boom nog blaar, dan wordt de winter de koudste in 100 jaar.
De Enkhuizer Almanak mag toch wel aangemerkt worden als een zeer betrouwbare bron als het om dit soort voorspellingen gaat!
De Enkhuizer Almanak is een autoriteit op dit gebied; die spreuken zijn gestoeld op eeuwenlange ervaring van boeren en vissers. Die spreuk van jou lijkt overigens nergens op.quote:Op dinsdag 1 november 2005 02:25 schreef logisnack het volgende:
[..]
Onzin zulke spreuken.. kan iedereen verzinnen.
Is het eind Oktober nog redelijk heet, dan gaat de winter voorbij in een zucht een een scheet.
Zelf verzonnen.. als de voorspelling uitkomt.. wat win ik dan?![]()
Dan kun je beter goedkope olie gaan inslaanquote:Op dinsdag 1 november 2005 12:47 schreef MouseOver het volgende:
* MouseOver gaat zout kopen
ben ik echt van plan, als je wacht tot het echt stevig gaat vriezen is goedkoop zout nergens meer te krijgen
Ik woon all-inquote:Op dinsdag 1 november 2005 12:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan kun je beter goedkope olie gaan inslaan![]()
dit zijn ook prognoses voor een heel seizoen, niet voor het specifieke weer op een bepaalde dag.quote:Op dinsdag 1 november 2005 16:32 schreef thabit het volgende:
Het KNMI zal wel flink gelobbyd zijn door schaatsfabrikanten. Normaal lukt het niet eens om het weer 5 dagen vooruit te voorspellen en dan zullen ze nu ineens een paar maanden kunnen vooruitblikken?
Hmm vaak is kou aan de oostkust wel een beetje verneukeratief voor het weer bij ons. Uitstroom van koude lucht over het warme water daar, leidt tot de ontwikkeling van heftige depressies die vervolgens naar het oosten koersen (en vaak in de buurt van Ijsland terecht komen). En dat houdt dan weer een westelijke stroming in voor onze omgeving (de bekende westcirculatie).quote:Op dinsdag 1 november 2005 15:58 schreef Keromane het volgende:
Voor noord Amerika wordt verwacht dat het westelijke deel wat zachter is dan normaal terwijl de oosthoek juist kouder dan normaal uitvalt. Na de 'perfect storm' van vorige week zijn er intussen al wat records gebroken m.b.t. vroege koude en sneeuwval.
KNMI doet niet aan operationele seizoensverwachtingen (wel onderzoek). Echter seizoensverwachtingen staan nog redelijk in de kinderschoenen.quote:Op dinsdag 1 november 2005 16:32 schreef thabit het volgende:
Het KNMI zal wel flink gelobbyd zijn door schaatsfabrikanten. Normaal lukt het niet eens om het weer 5 dagen vooruit te voorspellen en dan zullen ze nu ineens een paar maanden kunnen vooruitblikken?
Bron: http://www.knmi.nl/VinkCMS/concept_detail.jsp?id=2239quote:Seizoensverwachting
Het KNMI verricht onderzoek naar seizoensverwachtingen. Verwachtingen op een termijn van maanden tot jaren zijn een oude droom in de meteorologie. Voor een termijn langer dan twee weken vooruit is een betrouwbare voorspelling van het weer op een bepaalde dag echter onmogelijk. Wel mogelijk zijn (kans)verwachtingen voor het gemiddelde weer over een aantal maanden, bijvoorbeeld "de kans is groot dat we hier een droger dan gemiddeld voorjaar krijgen". De basis voor deze seizoensverwachtingen zijn relatief langzame veranderingen in de oceaan, sneeuwbedekking en bodemvochtigheid, die de weerpatronen beïnvloeden. Wereldwijde seizoensverwachtingen worden onder meer gemaakt door Het Europees Centrum voor Middellange Termijn Weersverwachtingen (ECMWF) in Engeland, het National Center for Environmental Prediction en het International Research Institute for Climate Prediction (IRI) in de Verenigde Staten.
En zo hoor je voor de zomer ook dat het een warme zomer zal worden.quote:Op dinsdag 1 november 2005 16:47 schreef renz0r het volgende:
Ach, rond deze tijd hoor je aaaaaaaaaaaaaltijd dat het een koude winter gaat wordenDe enige keer in de afgelopen 5 jaar dat dat uitkwam was afgelopen winter.
Ach ik HOOP dat het inderdaad wederom prijs is.
Wat een service! Geweldig!quote:Op woensdag 2 november 2005 00:37 schreef Poldermodel het volgende:
Zo doen we dat bij Eneco
http://www.metcheck.com/V40/UK/FREE/winter.aspquote:Significantly colder than average : 5%
Slightly colder than average : 20%
Average : 30%
Slightly warmer than average : 40%
Significantly warmer than average : 5%
Ja ja deze statement onderschrijf ikquote:Dan komt echt 't kind weer in me naar boven en sla ik spontaan aan het sneeuwpop-maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |