abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31828107
zo, ik heb best wel zin in flink veel sneeuw en om te schaatsen in het parkje hier!

Wel jammer dat er dan zoveel ongelukken gebeuren, maar ja, moeten mensen zich maar beter voorbereiden of niet naar buiten gaan.
  maandag 31 oktober 2005 @ 01:05:36 #102
78918 SeLang
Black swans matter
pi_31828125
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 22:38 schreef Keromane het volgende:
Eind 1978 viel de winter ongenadig in met siberische kou en vervolgens werden we steeds geschampt door dooiaanvallen die niet konden doorzetten maar wel veel neerslag veroorzaakten. Rond Nieuwjaar 1979 viel er een pak sneeuw van jewelste (Eindhoven) terwijl in het noorden dorpen al compleet waren afgesloten van de wereld. Daar was de winter net iets eerder ingevallen. Het kwam als een complete verrassing. Metershoge sneeuwduinen, treinen die vast kwamen te zitten waarna passagiers kilometers lang door een sneeuwstorm ploeterden, het leger dat op zoek ging naar gestrande automobilisten... Ongekend. Pas na een paar dagen konden de ingesneeuwde dorpen worden bereikt.

In die winter kwam het nog een keer tot een fikse ijsregen. Dit zorgde voor een dikke laag massief ijs op de straten en op de sneeuwresten. Het land lag plat omdat er niets tegen te doen was en er kon niet meer gereden worden. Voor ons als kinderen was het natuurlijk fantastisch. School kon niet doorgaan omdat leraren simpelweg niet konden komen. Op de straten werd geschaatst, later ging je ook op de schaats naar school. Een bitterkoude winter was het waaraan geen einde leek te komen.
Dit kan ik me nog heel goed herinneren
Er lag een laag spiegelglad ijs in de straten,
we kregen vrij van school en ik heb de hele dag geschaatst.... op straat!
En het was niet zo dat er een paar gladde stukjes waren ofzo, nee je kon gewoon de hele stad doorschaatsen. Er was bij ons in de buurt ook een park met een paar heuvels en daar kon je ook vanaf schaatsen. Dat ging bloedhard !
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_31828212
Hier nog wat links.

Franse meteo wintervooruitzicht:
November 2 graden te warm,
December 3 graden te koud, sneeuwrijk
Januari 0,7 graden te koud,
Februari 1,6 graden te koud. sneeuwrijk
http://www.lameteo.org/saison.html

Duitse Meteoworld:
November en januari ca. 1 graad te warm, december, februari en maart ca. 1 graad te koud
http://www.saevert.de/langfrist.htm

Meteo Kiev:
http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=340733&tid=340733

Weerwoord.be over winterverwachtingen
http://ruben.weerwoord.be(...)terverwachtingen.htm

---

Nog iets interessants: de Easton cyclus. Er lijkt een merkwaardig patroon te zitten in het optreden van strenge tot zeer strenge winters. De uitkomst van de theorie, bijna 90 jaar geleden gepresenteerd, blijkt al eeuwen te kloppen maar is omstreden.

http://www.nvbm.nl/Meteorologica/archief/2004/dec/schuurmans.pdf

http://www.ijsbaantiel.nl(...)nter%20in%202006.htm

[ Bericht 25% gewijzigd door Keromane op 31-10-2005 01:58:51 ]
  maandag 31 oktober 2005 @ 06:45:18 #104
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_31829548
Ik vind dat je goed werk levert keromane ga zo door
Ik kan nu gewoon niet meer wachten tot we vrij krijgen van het werk
pi_31830582
Gewoon drie maanden lang -20 en een meter sneeuw Drie maanden niet naar ons werk. Je doet de deur morgens open en ziet een muur van sneeuw staan. We moeten bevoorraad worden met helicopters. Dat is pas een winter!
pi_31830828
Uit den Ouden Doosch, 1987
quote:
Zeg heb jij dat weer besteld: pokkenweer
Hee, last van kouwe tenen kouwe oren kouwe klauwen
Anti-vries en ook nog al die regen op je kop
Weinig wind maar het is helaas een hele kouwe
En De Bilt zegt dat je morgen binnen blijven moet
Zeker weten dat we morgen lekker zweten

Eskimo's!
Wat?
Eskimo's je hoort toch wat ik zeg!
Dat betekent dat we boerenkool gaan eten

(Wat is het kou-houd)
Waterkoud (koud)
Berekoud (koud)
Koud he, berekoud
Wat is het koud he (koud)
Koud he, nou
Koud he, berekoud
Koud he, zo
(Wat is het kou-houd)

Zit de vorst weer aan de grond
fris vandaag he, nou
Uit de wind is het nog wel om uit te houden
In de zon en achter glas dan scheelt het wel een jas
Koude start, hee, wie wil er effe douwen
Het journaal zegt
Het is in eeuwen niet zo koud geweest
Neem jij die vogels in De Bilt nog serieus

Eskimo's
Wat
Eskimo's je hoort toch wat ik zeg
Eskimo's, o, die zoenen met hun neus

Vlak achter een pekelwagen
Zit je je steeds af te vragen
Waarom schijnt toch nooit de zon
Zoals hij vroeger schijnen kon
Een hitje van Spaan en Vermeegen, toen we zo'n beetje gewend begonnen te raken aan Siberische winters en het KNMI op een dag iedereen geadviseerd had binnen te blijven vanwege een snijdende oostenwind en temperaturen die mogelijk niet boven de -18 zouden uitkomen. 's Middags.
pi_31850754
Dat heet toch gewoon ijsvrij?
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 06:45 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik vind dat je goed werk levert keromane ga zo door
Ik kan nu gewoon niet meer wachten tot we vrij krijgen van het werk
  maandag 31 oktober 2005 @ 21:57:32 #108
34663 SpeedyGJ
pi_31850903
quote:
Op maandag 31 oktober 2005 21:53 schreef Jonathon het volgende:
Dat heet toch gewoon ijsvrij?
[..]
Klopt
pi_31855326
Uit de Enkhuizer Almanak:

Zit in November aan menig boom nog blaar, dan wordt de winter de koudste in 100 jaar.

De Enkhuizer Almanak mag toch wel aangemerkt worden als een zeer betrouwbare bron als het om dit soort voorspellingen gaat!
pi_31857082
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 00:16 schreef Wicha het volgende:
Uit de Enkhuizer Almanak:

Zit in November aan menig boom nog blaar, dan wordt de winter de koudste in 100 jaar.

De Enkhuizer Almanak mag toch wel aangemerkt worden als een zeer betrouwbare bron als het om dit soort voorspellingen gaat!
Onzin zulke spreuken.. kan iedereen verzinnen.

Is het eind Oktober nog redelijk heet, dan gaat de winter voorbij in een zucht een een scheet.

Zelf verzonnen.. als de voorspelling uitkomt.. wat win ik dan?
  dinsdag 1 november 2005 @ 02:26:55 #111
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
pi_31857086
Een koelkast !
pi_31859048
Voor Engeland is er nu ca 20% kans op een witte kerst. Dus wie weet.

Het uitzonderlijke warme weer van nu hebben we te danken aan het actieve orkaanseizoen. Orkanen zijn flinke depressies die als een soort stofzuiger werken en warme lucht uit het diepe zuiden over ons streken jagen. De warme lucht in Oktober kwam zo'n beetje uit Afrika en zelfs Lapland kreeg te maken met te zacht weer.

Of het straks erg koud gaat worden of niet weet niemand natuurlijk, maar intussen is het boven Rusland ineens vlot gaan winteren. Er is op grote schaal sneeuw gevallen en de zee boven Siberie is in korte tijd dichtgevroren. Het wil nog niks zeggen, maar de winter staat alvast bij het tuinhek. Ondanks onze 20 graden. En de Fransen verwachten de koudste December sinds 1933.

Nog wat links:
http://www.meteonet.nl
http://forum.weeronline.com
pi_31859832
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 02:25 schreef logisnack het volgende:

[..]

Onzin zulke spreuken.. kan iedereen verzinnen.

Is het eind Oktober nog redelijk heet, dan gaat de winter voorbij in een zucht een een scheet.

Zelf verzonnen.. als de voorspelling uitkomt.. wat win ik dan?
De Enkhuizer Almanak is een autoriteit op dit gebied; die spreuken zijn gestoeld op eeuwenlange ervaring van boeren en vissers. Die spreuk van jou lijkt overigens nergens op.
pi_31860578
Voor sommige spreuken valt wel iets te zeggen, alhoewel ze nooit uitsluitsel kunnen geven. Je hebt zachtere en koudere winters en er zitten extremen tussen, maar gemiddeld genomen wordt het altijd wel een keer warm en een keer koud. Zeg maar. Valt de kou vroeg in dan kan het meteen bekeken zijn, of -bji een zeldzamere winter- wordt het nog vaker koud. Valt de kou niet vroeg in dan is de kans groter dat je toch nog een keer stevig winterweer voor je kiezen krijgt dan dat het een extreem zachte winter blijft. Het gaat over kansen.

Als in November de bladeren nog aan de bomen zitten dan kan dat betekenen dat er nog geen echte najaarsstormen zijn geweest. Rustig weer, in onze streken gaat dat meestal gepaard met vrij zachte temperaturen en geen strenge vorst of zo. De kans is bij zo'n najaar groter dat het inderdaad een keer flink koud gaat worden later ipv dat het zacht blijft. Maar in de huidige trend valt daar ook weinig over te zeggen. Misschien blijft het de hele winter zacht met een aantal dagen met voorjaarsachtige temperaturen mogelijk.

Spreuken over beukenootjes of trekvogels kloppen meestal niet. Bomen voelen niet aan wat voor weer het wordt, extra vruchten worden vooral geproduceerd doordat een boom extra energie heeft kunnen opdoen in het voorgaande jaar. Gemiddeld genomen heeft een jaar normale temperaturen met een paar uitschieters. Is het nu bijzonder warm geweest met veel regen dan is de statstische kans groter dat het in de winter een keer flink koud wordt. Maar het is beslist geen wetmatigheid.

Trekvogels uit bijv. Skandinavie kiezen voortijdig het luchtruim als het daar gaat sneeuwen en te koud wordt. Natuurlijk kan een kou-inval ginds betekenen dat het ook bij ons ineens gaat winteren in een paar weken tijd, maar ook dat is geen wetmatigheid.

Kortom, wat betreft de spreuken: het gebeurt vaker dat er niets bijzonders gebeurt. Anders zou men bij het KNMI flora en fauna wel betrekken bij de weersverwachtingen.

Je kunt een idee krijgen over het weer voor de langere periode door te kijken naar globale luchtdrukverdelingen. Lagedruk boven IJsland-Ierland en Hogedruk boven de Azoren betekent vaak een typisch zachte winter, alhoewel drukverdelingen natuurlijk ook wel eens snel kunnen veranderen. Maar meestal blijft zo'n drukverdeling 'op slot'. Met standvastige hogedruk boven Rusland-Skandinavie en lagedruk in het zuiden krijg je een langere periode aanvoer van koude lucht.

Momenteel roeren diepe oceaandepressies door de drukverdelingen boven de oceaan. Het typische Azorenhoog is op dit moment niet zo sterk. Boven Rusland is daarentegen een mooi Hogedrukgebied aan het vormen. Als dat ding nu uitgroeit tot een onvervalste klassieker met een broertje boven Skandinavie, en wanneer oceaandepressies een zuidelijkere koers gaan varen dan krijgen we hier aanvoer van koude continentale lucht. Als we daarbij nu en dan een afzwaaiend lagedrukgebiedje uit de poolstreken krijgen dan levert dat pittige sneeuw op. Denk aan begin Maart dit jaar.
pi_31863940
Zojuist binnen... goed nieuws voor de winterliefhebber?

TWO (The Weather Outlook) in de UK is een vooraanstaand commercieel meteorologisch instituut dat lange termijnverwachtingen doet. Het zijn eigenlijk geen voorspellingen maar speculaties. Men blijft bij de gestelde prognoses en zijn dus consistent t.o.v. instituten die hun gedane prognoses aanpassen. Hoe dan ook, TWO zit redelijk vaak in de goede richting met hun verwachtingen, al zitten ze er natuurlijk ook wel eens naast.

Voor December heeft de organisatie nu geen voorspelling gepubliceerd hetgeen merkwaardig is. Normaal gesproken plaatsen aan het begin van de maand prognoses tot 45 dagen vooruit. Intussen is duidelijk geworden waarom er voor December niets gepubliceerd is. Brian Gaze, een van de belangrijkste meteorologen, heeft 'off the record' op het forum bekend gemaakt dat men uitgaat van een enorm zware weersomslag in December. De eerste helft van de maand zou koud tot zeer koud uitpakken met kans op zeer veel sneeuwval op uitgebreide schaal. Men besloot deze prognose daarom niet te publiceren.

Gaze is een van de mensen die kritiek had op de UK meteorologische dienst omdat zij de pers en politiek inlichtte over een grote kans op een bijzonder strenge winter, terwijl dat erg voorbarig is en zonder nuance de publieke aandacht trekt. TWO wil dus expliciet niet meedoen aan 'paniekzaaien'. Maar toch: ook TWO houdt dus rekening met ongekend winterweer.

Nog meer goed nieuws, of achteraf gezien misschien alweer een dooie mus? De luchtdrukopbouw begint steeds meer gelijkenissen te vertonen met die in 1962. De winter van 62/63 was de koudste in meer dan honderd jaar. Vanaf Kerst tot ver in het voorjaar veel ijs (rivieren, zee) en sneeuwstormen. Ongekend lage temperaturen. Als komende winter op de winter van toen gaat lijken mogen we inderdaad een ongekende kou-inval in December verwachten.

Resumee, de zaken die zouden kunnen duiden op een aanstaande strenge winter:
- een bijzonder sterk orkaanseizoen. 1933, 1969 en 1996 leverden eveneens winters van formaat op. Eind november houdt het seizoen op en komt er wat rust in de oceaantent.
- de (omstreden) Easton cyclus. In 2006/2007 zitten we aan het begin van een nieuwe 89-jarige loop, volgens de theorie levert elke ca. 22 jaar een strenge winter op, en elke 89 jaar een 'cluster' van strenge winters. De historische cijfers komen overeen met de kennelijke cyclus, maar het is onduidelijk wat er achter de Easton cyclus zou moeten zitten. De resultaten uit het verleden kunnen puur toeval zijn, al is de kans daarop bijzonder klein.
- een weergaloos prachtig hogedrukgebied in ontwikkeling boven Rusland, vooralsnog met een voor ons gunstige ligging
- het plotselinge snel dichtvriezen van noordelijke zeeen in de afgelopen weken
- we zitten rond een zonneminimum (rond 2000 was het maximum, de cyclus duurt ca. 11 jaar)
- last but not least: de prognoses van diverse weerinstituten wereldwijd a.d.h.v. uiteenlopende complexe modellen

De zaken die kunnen duiden op een zachte winter:
- de tendens van de afgelopen pakweg tien jaar
- de statistisch gezien grote kans op een normale, meest zachte winter
- globale opwarming (2005 is recordwarm, zonder een El Nino van betekenis)
- de chaos van het weer: het kan vriezen, het kan dooien.

Schaatsen uit het vet, bivakmutsen inslaan, aandelen chocolademelk. Of worden het toch de strandstoelen?

Een zeer strenge winter levert naast mooie plaatjes en verhalen voor het nageslacht natuurlijk ook problemen op. Denk aan stijgende brandstofprijzen, problemen in de energievoorziening, leidingen die defect raken, wegen die kapotvriezen, allerhande verkeersongemakken.

(B.Nijssen, Elsevier)

[ Bericht 0% gewijzigd door Keromane op 01-11-2005 12:50:38 ]
  dinsdag 1 november 2005 @ 12:47:16 #116
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_31864003
Elfstedentocht!
  dinsdag 1 november 2005 @ 12:47:32 #117
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31864010
* MouseOver gaat zout kopen

ben ik echt van plan, als je wacht tot het echt stevig gaat vriezen is goedkoop zout nergens meer te krijgen
Vampire Romance O+
pi_31864132
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:47 schreef MouseOver het volgende:
* MouseOver gaat zout kopen

ben ik echt van plan, als je wacht tot het echt stevig gaat vriezen is goedkoop zout nergens meer te krijgen
Dan kun je beter goedkope olie gaan inslaan
  dinsdag 1 november 2005 @ 13:14:05 #119
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_31864694
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 12:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan kun je beter goedkope olie gaan inslaan
Ik woon all-in
Vampire Romance O+
pi_31866656
Niet dat het iets zegt, maar hier zijn twee kaarten met de druk op wat grotere hoogte. Die patronen bepalen zo'n beetje wat voor weer het wordt.

De eerste laat een recente kaart zien, de tweede de kaart van Kerst 1962.

dinsdag 1 november 2005 @ 15:47:13 #121
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_31868775
Puik werk Keromane.

De informatie die je hier naar voor brengt is leerrijk en informatief en apprecieer de wijze waarop je het naar voren brengt.

Mijn vraag aan jouw is, mocht je info/prognoses voor het Noord-Amerikaanse continent hebben/vinden zou je die dan eventueel willen posten?

(geld ook voor andere Fok-kers )

Alvast bedankt

pi_31869062
Merci, let wel dat ik geen meteoroloog ben en dat ik er ook niet voor gestudeerd heb. Ik vind het interessant en pik hier en daar wat op. Info die ik geef is 'as is' en onder voorbehoud.

Voor noord Amerika wordt verwacht dat het westelijke deel wat zachter is dan normaal terwijl de oosthoek juist kouder dan normaal uitvalt. Na de 'perfect storm' van vorige week zijn er intussen al wat records gebroken m.b.t. vroege koude en sneeuwval.
pi_31869125
En nu maar hopen dat we echt veel sneeuw krijgen
pi_31869378
Mijn oma (met 92 jaar toch een ervaringsdeskundige) zei zondag ook al dat ze regelmatig had meegemaakt dat na een relatief warme herfst er een behoorlijk koude winter kwam.

* DrMarten kijkt nu trouwens uit om een schitterende regenboog, maar dat terzijde
A mind with a heart of it's own
pi_31869897
Het KNMI zal wel flink gelobbyd zijn door schaatsfabrikanten. Normaal lukt het niet eens om het weer 5 dagen vooruit te voorspellen en dan zullen ze nu ineens een paar maanden kunnen vooruitblikken?
pi_31870394
Ach, rond deze tijd hoor je aaaaaaaaaaaaaltijd dat het een koude winter gaat worden De enige keer in de afgelopen 5 jaar dat dat uitkwam was afgelopen winter.
Ach ik HOOP dat het inderdaad wederom prijs is.

Sneeuwlandschappen...ijs...alles wit...mooiste wat er is. Hieronder post ik een link van mijn gemaakte fotos van afgelopen winter uit mn buurt

http://george.zwijndrecht86.nl/Winter
pi_31870518
Brian Gazer van TWO liet in September weten dat als ie een totale winterverwachting zou moeten maken hij toch met vrij grote zekerheid zou gokken op een koude. Hij gaf aan dat we na relatief zachte winters weer langzaam richting normaal gaan. De winterse taferelen van de afgelopen jaren zouden gezien kunnen worden als voorbodes dat 'er iets in de lucht hangt'.

Nog een dooie mus, van het TWO forum: de temperatuurverhoudingen tussen de verschillende maanden sinds het begin van deze zomer komen vrijwel exact overeen met... die van 1962. Nou ja, als je bewust patronen gaat zoeken kom je altijd overeenkomsten tegen.
  dinsdag 1 november 2005 @ 16:54:06 #128
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_31870543
Mooi topic Keromane

Het blijft interessant, het weer kan inderdaad zomaar opeens omslaan. Er staat mij nog vaag iets bij van 78-79 toen aan het eind van het jaar er opeens een gigantische koudeinval kwam
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 16:32 schreef thabit het volgende:
Het KNMI zal wel flink gelobbyd zijn door schaatsfabrikanten. Normaal lukt het niet eens om het weer 5 dagen vooruit te voorspellen en dan zullen ze nu ineens een paar maanden kunnen vooruitblikken?
dit zijn ook prognoses voor een heel seizoen, niet voor het specifieke weer op een bepaalde dag.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_31871267
Hier nog de forecast voor de USA:
http://wwwa.accuweather.com/promotion.asp?dir=aw&page=winterfrcst

Dat je elke herfst hoort dat het koud gaat worden klopt ten dele. Kranten en publiek doen misschien aan wishfull thinking, meteorologen gaan hun integriteit niet in de waagschaal zetten. Je hoort nu vanuit elke hoek dezelfde (voorzichtige) verwachtingen met een dikke nadruk op 'kans'. Het weer mag chaotisch zijn, maar ontwikkelingen volgen wel bepaalde patronen. Op grote schaal heb je patronen zoals bijv. de zonnevlekcyclus, de fluctuerende warme golfstroom, de oscillaties in luchtstromen, zelfs het simpele feit dat je om de zoveel jaar een koude winter om je oren krijgt. Dit wil nog niks zeggen over de aanstaande winter, maar er zijn nu verdomde veel aanwijzingen dat er iets bijzonders staat te gebeuren. Vandaar dit topic. Het blijft derhalve een kans en iemand die beweert het nu al zeker te weten jokt.

Afgelopen winter kwamen de voorspellingen (voor Nederland) niet uit. Het zou toen inderdaad ook goed kunnen gaan winteren, maar door een blokkade van hogedruk boven de Britse eilanden kwamen we telkens net niet aan de beurt. Dat terwijl het (onverwachts) totaan de middellandse zee stevige winterde. De polar lows van Maart waren puur toeval, het zijn kortstondige lokale events die nooit op lange voorhand te voorspellen zijn. Was de koers iets anders geweest dan hadden we geen vlok gezien. Bij ons in Brabant heeft het die dag trouwens amper gesneeuwd. Snif.

1978 was raar. Ik logeerde bij m'n grootouders zoals elke kerstvakantie en het was saai grauw weer. Op een dag viel er wat motsneeuw, maar de verwachtingen waren dat het saai grijs weer zou blijven. Daags voor oudejaar werd het noorden ineens getrakteerd op een onverwachte sneeuwstorm en kelderden de temperaturen bij stormachtige wind. De meteorologen daar (De Jong, Pelleboer) volgden de ontwikkelingen op de voet en probeerden het KNMI in te lichten, maar de Bilt deed in eerste instantie niet open. Terwijl er sneeuwduinen werden opgejaagd was het officiele weerbericht nog steeds dat het typisch Hollands winterweer zou zijn. De nacht voor oudejaarsdag was het zuiden aan de beurt. Die ochtend wist ik niet wat ik zag als 9-jarige, met sneeuw die bijna tot m'n knieen kwam. Buitenspelen was leuk voor even, het was stervenskoud met een snijdende wind en de sneeuw plakte helemaal niet lekker. Het was wel mooi met een asgrauwe lucht boven een bijna onherkenbaar landschap.

Nou ja, de verdere winter bleef dooilucht en diepvrieslucht boven ons land om de eer strijden. We hadden in feite een ijzige kwakkelwinter te pakken. Een aantal keren ijzelde het stevig en kon je gaan schaatsen op straat. Al eerder geschreven. Een bijzondere winter was het terwijl ik de typische jaren-80 winters toch meer als 'winter' heb ervaren. Toen stevige sneeuwval, lange tijd diepvriestemperaturen, 11 stedentochten.

Ach, de laatste winter van betekenis is alweer tien jaar geleden en die was heel saai. Het mag wel weer een keer.
pi_31872435
http://www.schaats-en-skate.nl/cees/wintercees.htm

Dit is een interresante site van een man die ook op amateurbasis winterverwachtingen uitgeeft. Dit doet hij vooral op basis van het verleden en met uitgebrachten modellen. Ik volg de site al een paar jaar en steeds zit hij er niet ver naast. Voor deze winter verwacht hij een vergrote kans op koud weer.

Ik hoop het ik wil wel zelf ook eens een hele strenge lange winter mee maken.
Boodschap van algemeen nut.
  dinsdag 1 november 2005 @ 18:07:44 #131
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_31872467
Was toch wel geinig in maart.
ff vastgelopen sneeuwschuiver uitgraven

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_31872541
Winter
  dinsdag 1 november 2005 @ 18:27:02 #133
38549 dewd
100% pure
pi_31872947
Nou ben ik geen voorstander van dat almanak geblaat, maar het is toch (volgens mijn collega dan) al heel erg vaak uitgekomen dat het volkomen juist was wat erin staat.
pi_31873058
tvp .. kom maar op met die winter
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_31873063
Hier sneeuwt het al
† The 3 Kings †
pi_31873972
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 15:58 schreef Keromane het volgende:
Voor noord Amerika wordt verwacht dat het westelijke deel wat zachter is dan normaal terwijl de oosthoek juist kouder dan normaal uitvalt. Na de 'perfect storm' van vorige week zijn er intussen al wat records gebroken m.b.t. vroege koude en sneeuwval.
Hmm vaak is kou aan de oostkust wel een beetje verneukeratief voor het weer bij ons. Uitstroom van koude lucht over het warme water daar, leidt tot de ontwikkeling van heftige depressies die vervolgens naar het oosten koersen (en vaak in de buurt van Ijsland terecht komen). En dat houdt dan weer een westelijke stroming in voor onze omgeving (de bekende westcirculatie).
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 16:32 schreef thabit het volgende:
KNMI doet niet aan operationele seizoensverwachtingen (wel onderzoek). Echter seizoensverwachtingen staan nog redelijk in de kinderschoenen.
quote:
Seizoensverwachting
Het KNMI verricht onderzoek naar seizoensverwachtingen. Verwachtingen op een termijn van maanden tot jaren zijn een oude droom in de meteorologie. Voor een termijn langer dan twee weken vooruit is een betrouwbare voorspelling van het weer op een bepaalde dag echter onmogelijk. Wel mogelijk zijn (kans)verwachtingen voor het gemiddelde weer over een aantal maanden, bijvoorbeeld "de kans is groot dat we hier een droger dan gemiddeld voorjaar krijgen". De basis voor deze seizoensverwachtingen zijn relatief langzame veranderingen in de oceaan, sneeuwbedekking en bodemvochtigheid, die de weerpatronen beïnvloeden. Wereldwijde seizoensverwachtingen worden onder meer gemaakt door Het Europees Centrum voor Middellange Termijn Weersverwachtingen (ECMWF) in Engeland, het National Center for Environmental Prediction en het International Research Institute for Climate Prediction (IRI) in de Verenigde Staten.
Bron: http://www.knmi.nl/VinkCMS/concept_detail.jsp?id=2239

Zie trouwens ook: http://www.knmi.nl/VinkCMS/concept_detail.jsp?id=2239
Ook leuk (over verwachtingen voor de komende winter): http://www.knmi.nl/kenniscentrum/winterverwachting/
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 16:47 schreef renz0r het volgende:
Ach, rond deze tijd hoor je aaaaaaaaaaaaaltijd dat het een koude winter gaat worden De enige keer in de afgelopen 5 jaar dat dat uitkwam was afgelopen winter.
Ach ik HOOP dat het inderdaad wederom prijs is.
En zo hoor je voor de zomer ook dat het een warme zomer zal worden.
Tja als je vertelt wat de mensen graag willen horen dan krijg je meer aandacht he?
Zie ook het commentaar op: http://ruben.weerwoord.be(...)terverwachtingen.htm

Wat betreft de komende winter, ik hoop op een portie sneeuw en ijs (en dan graag langer dan enkele dagen), maar ik reken nergens op. Verrassingen zijn toch het leukste (zoals begin maart dit jaar, tientallen cm's sneeuw in het N van het land en een nieuw record voor de minimumtemp in maart: -20,7°C in Marknesse).

[ Bericht 7% gewijzigd door Sassie op 01-11-2005 19:08:55 ]
  dinsdag 1 november 2005 @ 19:34:20 #137
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_31874942
Van mij mag het -20 worden met bergen sneeuw.

Majo onder je broek, dikke trui, sjaal handschoenen en een muts op en dan wachten op je super vertraagde trein of helemaal niet weg kunnen. Lekker warm binnen terwijl het buiten stormt en als het stil is, lekker buiten rond banjeren
pi_31875011
Op een ander forum kwam iemand ook met de opmerking dat de zomer warm zou moeten zijn geworden volgens de prognoses, maar dat het tegenviel, en dat 'dus' de prognoses niet klopten.

Prognoses worden uitgedrukt in kansen en de kans op een warme zomer was groter dan de kans op een frisse. En was de zomer fris? Er werd verder even aan voorbijgaan dat we in Juni een aantal dagen tegen de 35 zaten, ongekend hoog. Er gaan jaren voorbij dat de 30 amper gehaald wordt. Juli en Augustus verliepen welliswaar vrij normaal, maar we hebben tot eergisteren (voor Nederlandse begrippen) regelmatig bijna zomerse temperaturen gehad. Het afgelopen zomerseizoen mag je best als 'warm' bestempelen. De prognoses klopten redelijk.

Tja. Seizoensverwachtingen zijn experimenen, nooit een eenduidige voorspelling of verwachting. Het publiek is wel geneigd om het als zodanig op te pakken. En dan is het alles of niets, terwijl de heetste zomers en koudste winters perioden van normaal weer kennen.

Vorig jaar viel de winter niet zo streng uit als verwacht door een blokkerend hoog bij de UK dat voor ons net iets te dichtbij lag, terwijl zuid-Belgie en Frankrijk bijv. veel sneeuw kregen en er zelfs sneeuw op de palmbomen bij de middellandse zee lag. Bij ons alleen even serieus winterweer begin Maart. Voor sommigen betekent dat dan dat de prognoses complete onzin waren. Hetzelfde dus als met zomerprognoses en mensen die gewend zijn geraakt aan een bijna subtropisch klimaat.

Nogmaals, voor de criticasters onder ons: in de huidige winterprognoses is er 1/3e kans dat de komende winter normaal tot zacht gaat verlopen. Pin je anders daarop vast. Prognoses komen altijd wel een beetje uit. Het gaat over kansen en we hebben op dit moment 2/3 kans op een koude winter. Een kans op basis van alle data en kennis die we hebben. Vandaar de topictitel 'koude winter verwacht'. Het is een behoorlijke kans. Geen claim.
pi_31881600
Een animatie van de sneeuw- en ijsbedekking van de afgelopen 31 dagen:
http://www.ssd.noaa.gov/PS/SNOW/DATA/asia-1mo-loop.html

Mooi om te zien hoe zeeen dichtvriezen en hoe een tapijt sneeuw wordt neergelegd.

Dit is het kaartje van begin Maart:

En dit van gisteren:

Archief afgelopen jaar:
http://www.ssd.noaa.gov/PS/SNOW/ARCHIVE/EuAsia/
  woensdag 2 november 2005 @ 00:10:35 #140
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_31884809
Ik mis sneeuw.....

Tis hier vandaag weer over de 30 graden.....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_31885465
Zo doen we dat bij Eneco
pi_31885588
gaaf sneeuw enzo
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  woensdag 2 november 2005 @ 03:01:18 #143
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_31887394
quote:
Op woensdag 2 november 2005 00:37 schreef Poldermodel het volgende:
Zo doen we dat bij Eneco
Wat een service! Geweldig!
The Internets, I needs it..
  woensdag 2 november 2005 @ 07:41:03 #144
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31887939

Niks over te zeggen, die winter.... er is geen enkel verband tussen welke situatie dan ook en een koude winter.... we kunnen amper 3 dagen vooruit kijken en dan blijven ze toch maar koude winters aangeven

Er zijn verschillende argumenten: Druk orkanenseizoen is er bijv. een van, lijkt mij onzin want er wordt juist meer warmte afgevoerd.
De tweede is de Eastoncyclus. Er zou om de zoveel jaar een minimum in het aantal zonnevlekke zitten, dit is statisch gezien niet waar.... als je het zo wilt maken kan je het maken, maar het gaat pas +/- 8 periodes op en de jaren waarin het koud moet worden nemen ze steeds met een afwijkijng van 2 of 3 jaar
Verder is er geen enkel verband tussen een warme oktober en een koude winter... ga alle jaren maar langs en je ziet... het slaat nergens op...

Face it... de kans op een goeie winter is nog steeds even klein als altijd en er is niks over te zeggen!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_31895204
Er is wel iets over te zeggen. Kansen. Daar gaat het om.

Meteorologie is naast emperische wetenschap een heel stuk kansberekenen. Supercomputers op de instituten doen niet anders. En er zijn wel degelijk globale patronen en verbanden. Een weerbericht op 3 november met "op 7 januari in de ochtend nog nevelig en koud, in de middag kans op sneeuwbuien' zul je niet horen. Maar er is best te zeggen of de kans groter dan normaal is dat we een koudere winter krijgen in Europa. En ook dan kan het zijn dat het bij een paar weken diepvries blijft (target gehaald) terwijl we de rest van de tijd bijna in T-shirt buitenlopen.

Bij een opbouw van een standvastige hogedruk boven Skandinavie-Rusland is de kans groot dat ie nog wel even zal blijven hangen, de kans is kleiner dat zo'n ding in een klap van de kaart wordt geveegd. Dat weten we uit het verleden. En zo zijn er tal van zaken die welliswaar geen uitsluitsel geven, maar wel iets zeggen over de kansen. Vervolgens heb je de meest uiteenlopende methoden om de kans plus een marge vast te stellen.

De Easton cyclus bestaat, tenzij het een ongelofelijk toeval is. En ja, het kan zomaar toeval wezen. Er is een verband tussen zonnevlekken en weerbeeld. Ook dat kan toeval wezen. Er is geen verband aangetoond tussen Easton en zonnevlekken. Het is namelijk niet duidelijk wat er achter de Eastoncyclus zit. Als het uberhaupt bestaat.

Wat oktobers betreft, van de tien warmste oktobers werden er drie gevolgd door barre winters. De meeste overige winters mochten er ook wezen. In tegenstelling tot de tien koudste Oktobers waar vrijwel alleen zachte winters op volgden. Ook dat kan toeval wezen. Je hoort mij geen verband leggen tussen Oktobertemperatuur en winterverloop. De kans dat je sterke afwijkingen krijgt in zo'n eeuwtabel is vele malen groter dan bijv. dat winters zich eeuwenlang houden aan een Eastoncyclus.

Ik ben sowieso meer geinteresseerd in wat meteorologen te zeggen hebben. Mensen die ervoor gestudeerd hebben en jarenlange ervaring hebben opgebouwd. Roepen vanaf de zijlijn dat het allemaal onzin is is wel heel gemakkelijk. Seizoensvewachtingen zijn het nattevingerwerk ontgroeid en de uitkomsten kloppen de laatste jaren heel aardig. Kan ook niet anders wanneer je weerpatronen uit gaat zetten tegen kansen. Helemaal als je nagaat dat verschillende instituten nog wel eens met verschillende prognoses willen komen. 'Het kan vriezen, het..' Maar de hoofdmoot van de mainstream blijkt aardig te kloppen. Vorige winter, afgelopen zomer, het orkaanseizoen.

En kortere termijnverwachtingen? Die gaan wel iets verder dan 3 dagen, het is geen 1970 meer. Maar het blijven kansen. Woon je op de speldenknop Nederland dan kan het weer totaal anders dan verwacht uitpakken terwijl het een paar kilometer over de grens wel klopt. Zelfs in ons land kunnen enorme verschillen optreden. Kijk naar afgelopen winter. Sneeuwstorm bij Enkhuizen, in Eindhoven slechts anderhalve vlok.

Het kan vriezen, het kan dooien. Maar er is best wat te zeggen over de kans. Zeker weten doe je pas achteraf Maar dat maakt het m.i. niet minder interessant.

Intussen ook tegengeluiden van het meteorologische front:
Wolfgang Roeder in Berlijn verwacht een normale tot zachte winter. Roeder heeft in het verleden laten zien dat ie het redelijk vaak bij het rechte eind heeft. Roeder voorspelt overheersende luchtdrukafwijkingen t.o.v. normaal over langere periodes.

Metcheck UK kwam vandaag met een forecast.
quote:
Significantly colder than average : 5%
Slightly colder than average : 20%
Average : 30%
Slightly warmer than average : 40%
Significantly warmer than average : 5%
http://www.metcheck.com/V40/UK/FREE/winter.asp

En tot slot toch nog een paar dooie winterkoninkjes: de poolzeeen zijn twee weken eerder dan vorig jaar dezelfde tijd weer gaan bevriezen. Verder is het zeewater bij IJsland veel kouder dan normaal. Dit kan theoretisch beter een hogedruk in het gebied in stand houden. Weer verder naar het noorden is het water veel 'warmer' dan normaal, hetgeen tot het ontstaan van 'poolstoringen' kan leiden. Dat alles zou weer goed kunnen zijn voor winterweer hier: polar lows die naar onze streken gestuurd worden. (Een polar low veroorzaakte de extreme sneeuwval begin Maart en jaren geleden in 1978) Doe er een mooi H-tje bij die schommelt tussen Rusland en Skandinavie en we hebben een aardige winter te pakken. Roet in het eten zou een hogedruk boven/vlakbij de UK zijn, net als vorig jaar. Of natuurlijk een trein aan diepe oceaandepressies en een verdomde Azoren-H.

PS, ook van Metcheck: Een kaartje dat de zomersneeuwbedekking laat zien op het continent. De sneeuw die er in Juli en Augustus ligt. Het loopt terug door de globale opwarming, maar kijk eens naar de jaartallen met pieken. 1978 - 1987 - 1996 - .... ? ;-)
pi_31895544
Als we het toch over een koude winter hebben:

Warme voeten deel 2; door de 1.000? -> doe je mee???
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 2 november 2005 @ 14:15:31 #147
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_31895994
Ik houd meer van kou dan van warmte. Dus ik zou niets tegen een koude winter hebben.
Veel mensen vinden 10 graden eigenlijk al koud genoeg, maar wacht maar tot je eens een wintertje in Finland hebt doorgebracht. Dan piep je echt wel anders. Het gekke is dat het alleen de eerste paar dagen koud aanvoelt. Dan raak je aan de lage temperatuur gewend, en weet je niet beter.

Van mij mag het in Nederland dus best eens goed koud worden met lekker de temp. onder 't vriespunt. Ijsbloemen op de ramen, schaatsen op natuurijs en vooral veel sneeuw.
Dan komt echt 't kind weer in me naar boven en sla ik spontaan aan het sneeuwpop-maken.

[ Bericht 1% gewijzigd door Natalie op 02-11-2005 14:47:18 ]
(Un)masking for the greater good.
pi_31896479
Crap! Me energie rekening ging met 30 Euro maandelijks omlaag en kreeg 330 Euro terug door de zachte winter van vorig jaar. Straks moet ik dat allemaal terug betalen komende jaar. Ik hoop et niet. Kom maar op met een vieze natte winter met weinig ijs.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  woensdag 2 november 2005 @ 14:43:32 #149
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_31896886
quote:
Dan komt echt 't kind weer in me naar boven en sla ik spontaan aan het sneeuwpop-maken.
Ja ja deze statement onderschrijf ik

Ben 33 jaar jong, maar ben mijn kinderlijk sneeuw-enthousiasme nog niet kwijt en hopelijk is dat in 50 jaar nog steeds zo
pi_31896963
Mensen die niet van kou houden: morgen kan het weer 20 graden worden. Helaas wel met wind en buien, dus zonnen op een terrasje zit er niet in.

Nog even een dooie winterkoning m.b.t. Roeder. De Berlijnse meteoroloog zelf is gestopt met seizoensprognoses, collega's maken nu gebruik van z'n methode en zijn minder succesvol gebleken.
  woensdag 2 november 2005 @ 14:48:22 #151
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_31897048
quote:
Op woensdag 2 november 2005 14:43 schreef francorex het volgende:

[..]

Ja ja deze statement onderschrijf ik

Ben 33 jaar jong, maar ben mijn kinderlijk sneeuw-enthousiasme nog niet kwijt en hopelijk is dat in 50 jaar nog steeds zo
Zullen we samen een sneeuwpop maken als er weer een flinke laag sneeuw ligt?
(FOK!sneeuwpopmeeting)
  woensdag 2 november 2005 @ 15:01:45 #152
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_31897525
Ik haat koude.. geef mij maar warmte. Ik hoop dat het tot 28 jan redelijk weer blijft. Dan verlaat ik Nederland permanent naar warmere oorden. Daarna mag het hier zou koud worden als jullie maar willen. Ik vind het maar niets in de kou te staan wachten op de bus. Brrrrr
mai pen rai
  woensdag 2 november 2005 @ 15:15:34 #153
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_31898022
Dat mag
Iedereen heeft z'n voorkeuren qua weer.
  woensdag 2 november 2005 @ 17:34:14 #154
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_31902371
Jippie ik heb er zin in! En dan vooral voor de TV elfstedentocht kijken !
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_31902504
quote:
Op woensdag 2 november 2005 17:34 schreef Falco het volgende:
Jippie ik heb er zin in! En dan vooral voor de TV elfstedentocht kijken !
Je mag ook mijn dak huren. Ik woon naast de finish.
pi_31903504
quote:
Op woensdag 2 november 2005 17:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Je mag ook mijn dak huren. Ik woon naast de finish.
Vergeet geen foto's te maken. Webcam eventueel!
  woensdag 2 november 2005 @ 18:19:41 #157
34663 SpeedyGJ
pi_31903601
Life Stream zou goed doen
pi_31905942
Een dood winterkoninkje voor de liefhebbers, maar misschien dat er wat leven in dit vogeltje komt.

Onderstaande kaarten zouden in de winter sneeuw kunnen opleveren bij een koude noordooster. In November zou zoiets al tot winterachtig weer kunnen leiden, maar het ontbreekt nu nog aan voldoende kou daarginds. Eind December en later is dat een ander verhaal.

Dergelijke prognosekaarten moeten niet als 1 op 1 voorspelling voor een bepaald tijdstip worden gezien, maar als onderdeel in de reeks. Met de animatie krijgen meteorologen een idee van hoe drukgebieden zich ongeveer gaan ontwikkelen. Hoe verder in de reeks, hoe groter de afwijking.

Maar toch. Wat er zich aftekent op de huidige kaartenreeks is bijzonder. Veel te vroeg om er iets zinnigs over te zeggen, maar als de kaarten 1 op 1 zouden kloppen dan zou over een paar weken de winter invallen en zou het nog niet rap gedaan zijn.

--
typo in imagelinks

[ Bericht 3% gewijzigd door Keromane op 02-11-2005 20:16:27 ]
pi_31906219
Ligt het aan mij dat ik je plaatjes niet zie?
A mind with a heart of it's own
  woensdag 2 november 2005 @ 19:57:48 #160
34663 SpeedyGJ
pi_31906745
quote:
Op woensdag 2 november 2005 19:43 schreef DrMarten het volgende:
Ligt het aan mij dat ik je plaatjes niet zie?
Klopt

-plaatjes weg-

[ Bericht 17% gewijzigd door SpeedyGJ op 02-11-2005 22:06:24 ]
  woensdag 2 november 2005 @ 20:08:14 #161
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31907117
quote:
Op woensdag 2 november 2005 13:46 schreef Keromane het volgende:
Er is wel iets over te zeggen. Kansen. Daar gaat het om.

Meteorologie is naast emperische wetenschap een heel stuk kansberekenen. Supercomputers op de instituten doen niet anders. En er zijn wel degelijk globale patronen en verbanden. Een weerbericht op 3 november met "op 7 januari in de ochtend nog nevelig en koud, in de middag kans op sneeuwbuien' zul je niet horen. Maar er is best te zeggen of de kans groter dan normaal is dat we een koudere winter krijgen in Europa. En ook dan kan het zijn dat het bij een paar weken diepvries blijft (target gehaald) terwijl we de rest van de tijd bijna in T-shirt buitenlopen.
Ik studeer zelf meteo

Er zijn misschien globale verbanden, maar zolang wij maar een korte meetreeks hebben (200 jaar), nog steeds niet op alle plekken kunnen meten en de winterverwachting bij werkelijk iedere site iedere maand veranderd van +2.0 graden boven normaal naar -3.0 graden beneden normaal, geloof ik niet dat er aan seizoensverwachtingen gedaan kan worden. De kansen m.b.t de winter in Europa zijn moeilijk, zeker voor Nederland. In jaren met een El Nino is er een duidelijk verband tussen de El Nino en de winter in Scandinavië en in Zuid-Europa, over Nederland is echter niks te zeggen (Zie artikelen klimaatonderzoeker Geert Jan Oldenburgh van het KNMI).
quote:
Bij een opbouw van een standvastige hogedruk boven Skandinavie-Rusland is de kans groot dat ie nog wel even zal blijven hangen, de kans is kleiner dat zo'n ding in een klap van de kaart wordt geveegd. Dat weten we uit het verleden. En zo zijn er tal van zaken die welliswaar geen uitsluitsel geven, maar wel iets zeggen over de kansen. Vervolgens heb je de meest uiteenlopende methoden om de kans plus een marge vast te stellen.
Niet waar, we hebben in 2003 dacht ik, zeer veel hogedrukopbouw gehad op die plek.... de trend zat er goed in... en hoe verliep die winter? Juist ja... hogedruk op dit moment zegt niks over hogedruk over 2 maanden. Er is een zeker trend tot 2 a 3 weken vooruit waar te nemen, echter kan het daarna zo omslaan.
quote:
De Easton cyclus bestaat, tenzij het een ongelofelijk toeval is. En ja, het kan zomaar toeval wezen. Er is een verband tussen zonnevlekken en weerbeeld. Ook dat kan toeval wezen. Er is geen verband aangetoond tussen Easton en zonnevlekken. Het is namelijk niet duidelijk wat er achter de Eastoncyclus zit. Als het uberhaupt bestaat.
Hierover is veel discussie geweest op weerwoord.be Zie site van Ruben: http://ruben.weerwoord.be(...)terverwachtingen.htm en kijk bij wintergerelateerde weerwoordtopics... daar zie je dat het statisch gezien niet juist is (lees even verder dan je neus lang is, want Wouter heeft verder naar beneden ook oudere gegevens uit de Buismanreeks gebruikt.
quote:
Wat oktobers betreft, van de tien warmste oktobers werden er drie gevolgd door barre winters. De meeste overige winters mochten er ook wezen. In tegenstelling tot de tien koudste Oktobers waar vrijwel alleen zachte winters op volgden. Ook dat kan toeval wezen. Je hoort mij geen verband leggen tussen Oktobertemperatuur en winterverloop. De kans dat je sterke afwijkingen krijgt in zo'n eeuwtabel is vele malen groter dan bijv. dat winters zich eeuwenlang houden aan een Eastoncyclus.
Hier even een linkje naar een onderzoekje van Alwin (medewerker KNMI en afgestudeerd in de Meteorologie): http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=341475&tid=341475&exp=1

Oktober zegt niks over de winter dus, je onthoudt alleen de goeie verbanden maar vergeet de jaren waarin het niet uitkwam.
quote:
Ik ben sowieso meer geinteresseerd in wat meteorologen te zeggen hebben. Mensen die ervoor gestudeerd hebben en jarenlange ervaring hebben opgebouwd. Roepen vanaf de zijlijn dat het allemaal onzin is is wel heel gemakkelijk. Seizoensvewachtingen zijn het nattevingerwerk ontgroeid en de uitkomsten kloppen de laatste jaren heel aardig. Kan ook niet anders wanneer je weerpatronen uit gaat zetten tegen kansen. Helemaal als je nagaat dat verschillende instituten nog wel eens met verschillende prognoses willen komen. 'Het kan vriezen, het..' Maar de hoofdmoot van de mainstream blijkt aardig te kloppen. Vorige winter, afgelopen zomer, het orkaanseizoen.
Ik wil niet zeggen dat ik een meteoroloog ben (wel in opleiding ), maar dit is al bijna 10 jaar mijn hobby en het lijkt me dat ik toch wel het recht heb om te zeggen dat het niet klopt. Ik ben zelf ook razendnieuwsgierig naar dit soort verwachtingen, echter er klopt gewoon geen bal van. Voor sommige gebieden is er wel een afwijking te constateren (droogte Peru met El Nino, meer neerslag boven Gulfcoast bij El Nino enz.) alleen voor Nederland ligt het gewoon moeilijk en is er geen enkel verband aangetoond over wat de winter/zomer enz. gaat doen.
quote:
En kortere termijnverwachtingen? Die gaan wel iets verder dan 3 dagen, het is geen 1970 meer. Maar het blijven kansen. Woon je op de speldenknop Nederland dan kan het weer totaal anders dan verwacht uitpakken terwijl het een paar kilometer over de grens wel klopt. Zelfs in ons land kunnen enorme verschillen optreden. Kijk naar afgelopen winter. Sneeuwstorm bij Enkhuizen, in Eindhoven slechts anderhalve vlok.
Ik maak zelf verwachtingen voor de radio en ik kan je met een gerust hart meededelen, de uitkomst van de weermodellen is vaak 3 dagen vooruit niet betrouwbaar. Fronten komen eerder/later met alle gevolgen vandien, neerslag kan zomaar 5 gridpunten naar het oosten vallen, 100km lijkt veel maar dat maakt wel het veschil tussen droog en nat. De modellen zijn bij lange na niet perfect, de resolutie is te laag (nieuwe MM5 model draait wel aardig overigens) en er is te weinig input. Veel modellen hebben een afwijking (GFS berekend bijv. altijd teveel neerslag vanwege de hoge dauwpunten).
quote:
Het kan vriezen, het kan dooien. Maar er is best wat te zeggen over de kans. Zeker weten doe je pas achteraf Maar dat maakt het m.i. niet minder interessant.
Ik heb niet gezegd dat het niet interessant is. Ik ben alleen van mening dat er geen donder over te zeggen is. Allerlei loze berichten in de media, mensen worden ieder jaar weer blij gemaakt met een witte kerst/koude winter/warme zomer enz. enz. en keer op keer komt het niet uit.
quote:
Intussen ook tegengeluiden van het meteorologische front:
Wolfgang Roeder in Berlijn verwacht een normale tot zachte winter. Roeder heeft in het verleden laten zien dat ie het redelijk vaak bij het rechte eind heeft. Roeder voorspelt overheersende luchtdrukafwijkingen t.o.v. normaal over langere periodes.
Ik heb de verwachtingen van Roeder nauwlettend gevolgd en ik kan je vertellen, er klopt geen drol van! Hij heeft er in het verleden vaak flink naast gezeten. En tuurlijk een paar keer heb je het wel goed, als ik een paar keer gok wat ik met de dobbelsteen gooi heb ik het ook wel een keer goed.
quote:
Metcheck UK kwam vandaag met een forecast.
[..]

http://www.metcheck.com/V40/UK/FREE/winter.asp
Is al een paar weken sprake van Britse instituten die dat voorspellen, wordt ook weer lekker dik in de krant gemeld...
quote:
En tot slot toch nog een paar dooie winterkoninkjes: de poolzeeen zijn twee weken eerder dan vorig jaar dezelfde tijd weer gaan bevriezen. Verder is het zeewater bij IJsland veel kouder dan normaal. Dit kan theoretisch beter een hogedruk in het gebied in stand houden. Weer verder naar het noorden is het water veel 'warmer' dan normaal, hetgeen tot het ontstaan van 'poolstoringen' kan leiden. Dat alles zou weer goed kunnen zijn voor winterweer hier: polar lows die naar onze streken gestuurd worden. (Een polar low veroorzaakte de extreme sneeuwval begin Maart en jaren geleden in 1978) Doe er een mooi H-tje bij die schommelt tussen Rusland en Skandinavie en we hebben een aardige winter te pakken. Roet in het eten zou een hogedruk boven/vlakbij de UK zijn, net als vorig jaar. Of natuurlijk een trein aan diepe oceaandepressies en een verdomde Azoren-H.
Alle feiten die je hier vermeld kloppen, maar waarom vergeet je dan te melden dat we al weken een Azorenhoog hebben, die hier mooi weer brengt en zorgt voor zuidelijke winden? Als dat de trend is, krijgen we een saaie winter.

Bovendien kan de situatie van dat zeewater zomaar veranderen, is al eerder gebeurd. De ene maand was er een flinke afwijking t.o.v. het gemiddelde en de volgende maand was het koude water zomaar weer verdwenen. Zegt dus niks over de winter die pas in december gaat beginnen.
quote:
PS, ook van Metcheck: Een kaartje dat de zomersneeuwbedekking laat zien op het continent. De sneeuw die er in Juli en Augustus ligt. Het loopt terug door de globale opwarming, maar kijk eens naar de jaartallen met pieken. 1978 - 1987 - 1996 - .... ? ;-)
[afbeelding]
[/quote]

We zullen zien.... als er dit jaar weer een goeie winter is, dan maakt Easton nog een kleine kans... echter kan het nog steeds toeval zijn. Bovendien vind ik de marge die in de Eastoncyclus wordt gehanteerd (ja het kan ook de winter na het minimum zijn... of net voor het minimum) een beetje slecht.

Al met al blijf ik bij mijn standpunt: Het kan vriezen, het kan dooien!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_31910133
@Maniack28

Dat is interessant. Het stukje meteorologie dat ik heb meegekregen is met vlieglessen geweest, alweer een tijd geleden. Verder heb ik het weer altijd interessant gevonden, maar wat je door de jaren oppikt haalt het natuurlijk niet bij een gedegen opleiding. Toch vind ik het merkwaardig dat iemand in opleiding zonneklaar beweert dat seizoensverwachtingen flauwekul zijn. Tenminste, daar komt het een beetje op neer voor mijn gevoel. Veel van je collega's denken er anders over.

Je hebt gelijk mbt meetpunten en bekende cijfers, maar er zijn patronen. De NOA is er eentje. En dan gaat het verder om kansen, niets anders. Geen beweringen maar kansen. Iemand die zegt zeker te weten wat voor weer het wordt op lange termijn jokt. Helemaal voor Nederland Maar er is best wat te zeggen over kansen. Dat we vorig jaar een mooie opbouw hadden waar niets meer van terecht kwam was precies die kans waar de winterliefhebber niet op zat te wachten. Heb je een prachtige hogedruk, dan schuift ie weg. Gaat geen huwelijk aan met een hoog boven de UK om vervolgens samen in het noorden op huwelijksreis te gaan. Terwijl de kans er toch in zat. 'Het had zo mooi kunnen wezen'.

De opmerking mbt Easton c.q. zonnevlekken kan ik niet goed volgen. Wat bedoel je precies? Ik heb wetenschappelijke verhandelingen gelezen met een berg verwijzingen naar de literatuur, plus een dozijn amateursites. Ik zie nergens onomwonden bewijs voor verbanden of cycli, vind het zelfs niet eens interessant om er iets concreets van te zeggen (wie ben ik), maar wat wel naar voren komt is dat er een zekere regelmaat te bespeuren valt. Dat is toch een leuke strohalm.

Wat betreft een kennelijke connectie tussen oktobertemperaturen en winterverloop is iets waar ik niet mee ben gekomen. Iemand anders noemde dat. Volgens mij kun je net zo goed gaan koffiedik kijken of tarotkaarten leggen. Een zachte oktober en een koude winter eropvolgend is een veel te grote toevalsfactor. Zeker over een relatief klein aantal jaren. Het enige verband wat ik zou kunnen leggen heeft te maken met globale drukverdelingen over een langere periode, maar het zegt weinig.

Dat je zegt dat er van seizoensverwachtingen geen bal klopt vind ik vreemd. Je zou denken dat al die mensen een andere hobby zouden gaan zoeken ipv seizoensverwachtingen serieus te nemen als het jaar in jaar uit niet blijkt te kloppen. Laat staan tijd en energie erin te steken om ze samen te stellen. Er worden wel degelijk resultaten geboekt mbt seizoensverwachtingen waarin kansen uiteen worden gezet. Vorige winter is correct 'voorspeld', afgelopen zomer idem, ook het orkaanseizoen. Nederland mag dan een onbeduidend vlekje zijn en het kan hier dan anders uitpakken, we gaan wel mee in de vaart der volkeren. Als vrijwel heel Europa gebukt gaat onder een strenge winter of verzengende hitte is de kans groter dat we daar op z'n minst een speldeprik van meekrijgen dan dat we met totaal ander weer zitten. Je hebt me nooit ergens zien beweren dat we een strenge winter krijgen, ik geef enkel kansen weer zoals die her en der geroepen worden. Met onderbouwing die ik zelf niet verzin.

Dat fronten 100km verderop kunnen komen en een wereld van verschil maken heb ik volgens mij al ergens aangegeven. Enkhuizen onder een berg sneeuw, hier bij EIndhoven vrijwel niets. Het gaat ook niet over concrete verwachtingen maar kansen.

Witte Kerst voorspellingen op meer dan pakweg twee weken ervoor vind ik erg voorbarig. Net als roepen dat we een strenge winter gaan beleven.

Roeder schijnt zelf niet meer bezig te zijn met de verwachtingen. Ik kan me wel herinneren dat zijn seizoensvoorspellingen bovengemiddeld uitkwamen. Geen wetmatigheid, maar 'geen bal' is gewoon niet waar. Met de dobbelstenen haal je de score niet. Ook hier gaat het om kansen. Daar gaat heel dit topic over. En verdorie, het is toch leuk als mensen geinteresseerd zijn in het weer en in aanloop naar zo'n winter weer wat dingen oppikken?

Naar de forecast van Metcheck werd op TWO en andere fora uitgekeken, nu is ie pas geplaatst. De forecast van Metcheck gaat uit van een normale tot zachte winter. Dat is niet zo krantengeniek en vloekt zelfs met de mainstream. De waarschuwingen van de britse meteoroligische dienst spraken meer tot de verbeelding.

Ik 'vergeet' niets te vermelden, ik doe geen voorspellingen. Dat laat ik over aan mensen die er verstand van hebben. En ja, inderdaad, bij continu zuidenwind heb je niet de winter die je als winterliefhebber wilt. Zo'n Azoren hoog behoort voor mijn gevoel niet bij de dooie mussen die een winterliefhebber graag leest, ik in ieder geval niet. Vooralsnog zijn de dingen die ik noem dooie mussen, vandaar ook het woord. Het zegt helemaal niets. Een conclusie die je bij het stukje over zeewater ook trekt.

Dat kaartje (afwijkingen in sneeuwbedekking ipv. concrete sneeuwbedekking zoals ik verkeerd heb aangegeven) geeft jaartallen die niet bij de vermeende Eastoncyclus (22,25 jaar/ 89 jaar) horen. Het zijn trouwens maar 3 winters op rij met 9 jaar ertussen, en dan nog moet je je ogen dichtknijpen voor andere uitschieters. Het is een chaotisch patroon. Als ik hem zou moeten afmaken in een test komt er een bolletje dat net iets hoger ligt dan het gemiddelde van de voorgaande reeks, maar dat is echt nattevingerwerk. Trouwens, het kan komende winter op het continent heus wel aardig sneeuwen zonder dat we hier een vlok te zien krijgen.

Ach ja. Bij je standpunt sluit ik me nogmaals helemaal aan. En ik blijf erbij dat we een aardige kans maken op een mooie winter. Niet omwille van een handvol uit de lucht gegrepen beweringen of claims, niet omwille van doelgerichte interpretatie voor vergezochte verbanden. Maar om het feit dat dit jaar iets meer mensen die er verstand van heten te hebben serieus rekening houden met zo'n kans. Meer dan in andere jaren. Ik heb zelden zo'n breed arsenaal aan argumenten gezien die zo'n beetje dezelfde kant op wijzen. Concreet blijft het bij kansen en afwachten en kan iedereen er naast zitten. Het blijft mensenwerk. Enne, voor een 'normale' winter zou ik tekenen. Toch mooi wat ijs en sneeuw.

ik verwacht nog vaker wat te posten in dit topic, waarschijnlijk meestal kaarten. Vooralsnog dooie mussen dus. Ik zou het op prijs stellen als je vanuit je vakgebied commentaar zou willen geven.

"Winter 2005/2006, start your engine"
  woensdag 2 november 2005 @ 22:05:32 #163
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31911511
Hehe Ik snap je reactie over "er klopt geen bal van". Naar mijn idee is het nog steeds koffiedik krijgen. Kijk, tuurlijk moet er een keer aan begonnen worden, maar je kan de uitvoer ook voor jezelf houden tot er een keer wat zinnigs uitkomt. En idd in sommige gebieden komt er wat zinnigs uit, dan kan je dat naar buiten brengen, maar voor Nederland is er dus geen zinnig woord over te zeggen. Seizoensverwachtingen voor Nederland zijn op dit moment dus onzin.

Het feit dat veel weerdiensten melden dat het een koude winter gaat worden, heeft idd te maken met de omstreden Easton-cyclus en ook met het actieve orkaanseizoen (schijnt dat dat voor een koude winter zorgt, hoe zie ik nog niet helemaal want er wordt juist meer warmte naar de noordelijke breedten afgevoerd ). Ik heb het idee dat die cyclus een beetje gehyped wordt door de verschillende seizoensverwachters... maar goed we zullen zien

Wel leuk dat je zo geinteresseerd bent in de meteorologie Misschien af en toe eens langskomen op www.weerwoord.be
  woensdag 2 november 2005 @ 22:08:15 #164
34663 SpeedyGJ
pi_31911618
Ik zit ook op weerwoorde.be
  woensdag 2 november 2005 @ 22:15:12 #165
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31911893
quote:
Op woensdag 2 november 2005 22:08 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik zit ook op weerwoorde.be
Jij bent toch Gerrit-Jan
pi_31912030
Hoezo hype? Het stond in de krant!

:>D

Op weerwoord.be lees ik net een draad van vandaag waarin iemand nog maar net had kennisgenomen van de omstreden Met Office voorspelling...
  woensdag 2 november 2005 @ 22:18:29 #167
34663 SpeedyGJ
pi_31912031
Ik weet van niks
  woensdag 2 november 2005 @ 23:09:06 #168
42700 Minkeltje
Ondertitel hier
pi_31914136
* Minkeltje zingt uit volle borst: Let it snow
Zeg meneer Minkeltje hebben wij gedronken?
Ach agent, slechts de golven zullen zeggen.....!
pi_31921516
Van forum.weeronline.com :
quote:
Verstuurd door: Harrie Laanstra woensdag, 2 november 2005 23:50

Totaal Winteralarm in Friesland afgekondigd

Ik ben stomverbaasd!

In Friesland is op zeer ongebruikelijke wijze een winteralarm afgekondigd. Ik had verwacht dat het hier op het forum vandaag al wel aan de orde zou zijn geweest, maar bij het doorlopen van de berichten zag ik dat er nog geen enkele melding van is geweest.

De Leeuwarder Courant - het hoofdblad van Friesland sedert 1752 - meldt vandaag op de voorpagina: "Strenge winter volgt op warme oktober" en in het regiokatern heet het zelfs met vette letters: "Na zomerse oktober volgt mogelijk zeer strenge winter".

Je denkt wellicht dat het om een oproer-kraaiig kader-berichtje gaat, maar dat is niet zo. Het is geschreven door de weerkundig medewerker Johamn Habekothé die ook wel op dit forum publiceert en zich dan vaak zeer terughoudend opstelt ten aanzien van lange termijn verwachtingen. Maar in de berichtgeving vandaag in de Leeuwarder Courant komt hij na een 6-kolommen bericht tot de slotsom: "..., wat kan er eigenlijk nog mis gaan. It kin heve".

De aankondiging van de mogelijk zeer strenge winter 2006 heeft hij geschraagd met maar liefst 6 factoren. Zo wordt gewezen op de zeer index van de Noord Atlantische Oscillatie (NAO). Die omvat het constant veranderende luchtdrukverschil tussen de Azoren en IJsland. De afgelopen maanden is dit drukverschil veel kleiner geweest dan normaal. De verwachting is nu, dat deze tendens de komende wintermaanden aanhoudt en dat daardoor koude luchtstromingen uit noord tot oost een veel grotere kans maken dan zachte (zuid)westelijke stromingen. Mede op grond hiervan heeft de Britse weerdienst voor Engeland de koudste winter sinds 1963 in het vooruitzicht gesteld.

Het tweede argument is dat we op weg zijn naar een zonnevlekkenminimum in 2006 en 2007. Daarbij komen twee opzienbarende feiten naar voren. Op 1979 na manifesteerden de 10 strengste winters van de afgelopen eeuw zich stuk voor stuk tijdens een zonnevlekkenminimum. Bovendien, op 1947 na zijn alle Elfstedentochten gehouden in een maand waarin minder dan 50 zonnevlekken werden waargenomen. In januari en februari 2006 zal dat aantal ook zeker niet gehaald worden.

Een derde aanknopingspunt wordt geleverd door de ook op de nederlandstalige weerforums al uitvoerig besproken cyclus van de in 1929 overleden weerkundige Cornelis Easton uit Dordrecht, die door drs. J. Buisman vorig jaar in een vraaggesprek met het maandblad Weerspiegel overigens een charlatan werd genoemd. Hoe dit ook zij, deze Nederlander ontdekte, dat de periode vanaf 760 gekenmerkt werd door 13 wintergolven van steeds 89 jaar. Oftewel, steeds om de 89 jaar manifesteerde zich een (of meerdere) koude tot stenge winter. Elke wintergolf van 89 jaar is volgens Easton ook weer te verdelen in 4 fasen van 22,3 jaar met steeds een koude winter.

Als we ons beperken tot de 20e eeuw dan komen we in 1917 bij de eerste koude winter in de Easton-cyclus. Tel daar 89 jaar bij op en we zitten in 2006. Maar ook de tussenliggende verdeling van 22,3 jaar klopt als een bus met zowel in 1940, 1963 als 1985 winters van formaat. Die cyclus van 22,3 jaar is er overigens al vanaf 1634 zonder één misser.

Andere veel gehanteerde argumenten voor een mogelijk koude tot strenge winter zijn een warme oktober en een actief orkanenseizoen. Ook die twee factoren zijn dit jaar volledig van toepassing. Tot slot verwacht de Amerikaanse weerdienst voor het oosten van de Verenigde Staten een winter met temperaturen royaal boven normaal. Ook dat is gunstig. Het voorkomt de afstroom van koude lucht naar de Atlantische Oceaan en daarmee de vorming van zeer actieve depressies. Kortom, zo citeerde ik Habekothé hierboven al, "wat kan er eigenlijk nog mis gaan. It kin heve".

Enkele korte aantekeningen mijnerzijds. In het seizoen 1997-1998 leken ook alle tekenen op een naderende strenge winter te duiden. Er was bijna sprake van een unanieme strenge winter consensus. Zelfs de bekende onderzoeker F. IJnsen zat op de strenge wintertoer en vergeleek de situatie met 1946-'47. Maar het ging allemaal niet door. De crash voltrok zich aansluitend aan een poging tot Russische koudegolf medio december. Er was toen wel sprake van een El Nino trouwens. Mijns inziens doen de winterliefhebbers er dit jaar goed aan zich een winterembargo te laten welgevallen tot circa 20 december en rond die tijd een taxatie te maken van de eventuele koude opbouw van dit seizoen 2005-2006.

Dat al die strenge winters zich rond een zonnevlekkenminimum zouden hebben geconcentreerd met uitzondering van 1979 waag ik te betwijfelen. 1947 was volgens mij een schoolvoorbeeld van een extreem weerjaar juist rond een zonnevlekkenmaximum.

De strenge winter van 1963 deed zich bij ons voor bij gelijktijdige extreme winterkou over het oosten van de Verenigde Staten, dus ook dat kan.

Een waarschuwing: De laatste keer dat de Leeuwarder Courant zijn lezers zo expliciet waarschuwde voor de mogelijke komst van een zeer strenge winter mede met het oog op een zonnevlekkenminimum, was in 1975. Die strenge winter kwam er toen niet.
pi_31923648
Nog een leuke vergelijking:

Weerkaart 3 November 1962 (aan de vooravond van de strengste winter in meer dan honderd jaar):

En de weerkaart nu:

We blijven dooie mussen jagen. ;-)
  donderdag 3 november 2005 @ 12:37:00 #171
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31924767
quote:
Op donderdag 3 november 2005 10:29 schreef Keromane het volgende:
Van forum.weeronline.com :
[..]
Dit verhaal komt van Johan, maar Harrie Laanstra heeft niet het volledige artikel gepost. Er stond namelijk bij dat dit de 6 argumenten zijn van de "koffiedikkijkers". Hij laat het aan de lezer om zelf te oordelen, alleen dat wordt natuurlijk weer opgeblazen

Het is dus gewoon een opsomming van de punten waarom deze winter koud zou moeten worden (volgens de koffiedikkijkers)
pi_31925658
quote:
- een bijzonder sterk orkaanseizoen. 1933, 1969 en 1996 leverden eveneens winters van formaat op. Eind november houdt het seizoen op en komt er wat rust in de oceaantent.
- de (omstreden) Easton cyclus. In 2006/2007 zitten we aan het begin van een nieuwe 89-jarige loop, volgens de theorie levert elke ca. 22 jaar een strenge winter op, en elke 89 jaar een 'cluster' van strenge winters. De historische cijfers komen overeen met de kennelijke cyclus, maar het is onduidelijk wat er achter de Easton cyclus zou moeten zitten. De resultaten uit het verleden kunnen puur toeval zijn, al is de kans daarop bijzonder klein.
- een weergaloos prachtig hogedrukgebied in ontwikkeling boven Rusland, vooralsnog met een voor ons gunstige ligging
- het plotselinge snel dichtvriezen van noordelijke zeeen in de afgelopen weken
- we zitten rond een zonneminimum (rond 2000 was het maximum, de cyclus duurt ca. 11 jaar)
- last but not least: de prognoses van diverse weerinstituten wereldwijd a.d.h.v. uiteenlopende complexe modellen

De zaken die kunnen duiden op een zachte winter:
- de tendens van de afgelopen pakweg tien jaar
- de statistisch gezien grote kans op een normale, meest zachte winter
- globale opwarming (2005 is recordwarm, zonder een El Nino van betekenis)
- de chaos van het weer: het kan vriezen, het kan dooien.
pi_31931098
quote:
Op donderdag 3 november 2005 12:37 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Dit verhaal komt van Johan, maar Harrie Laanstra heeft niet het volledige artikel gepost. Er stond namelijk bij dat dit de 6 argumenten zijn van de "koffiedikkijkers". Hij laat het aan de lezer om zelf te oordelen, alleen dat wordt natuurlijk weer opgeblazen

Het is dus gewoon een opsomming van de punten waarom deze winter koud zou moeten worden (volgens de koffiedikkijkers)
inderdaad, en volgens mij zijn al die punten ook al een aantal keren in dit topic vermeld.

Maar het krantenartikel is inmiddels gescand en geupload:
http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=350068&tid=350068
http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=350069&tid=350068

[ Bericht 1% gewijzigd door Sassie op 03-11-2005 16:48:14 (forum moet natuurlijk topic zijn...) ]
pi_31931697
Ken een of andere genie mij vertellen of dat betekent dat er in Frankrijk ook dikke sneeuw valt december tot maart?? In tegenstelling tot vorig jaar, +13 graden op de pistes .
  donderdag 3 november 2005 @ 16:32:35 #175
52513 whosvegas
The Trickster
pi_31931837
quote:
Op donderdag 3 november 2005 16:27 schreef Sport_Life het volgende:
Ken een of andere genie mij vertellen of dat betekent dat er in Frankrijk ook dikke sneeuw valt december tot maart?? In tegenstelling tot vorig jaar, +13 graden op de pistes .
Dat het dan koud is in Frankerijk
Are you nuts??
pi_31932173
?
  donderdag 3 november 2005 @ 16:59:08 #177
13354 Boeman
Ik was jarig.
pi_31932606
lijkt me wel wat

Extremen
[i]deze ruimte is te huur[/i]
pi_31933918
Extreme porno mag van Donner, dus dat komt goed. ;-)

(edit artikel was al gepost)

[ Bericht 37% gewijzigd door Keromane op 03-11-2005 17:58:56 ]
pi_31938915

[ Bericht 34% gewijzigd door Keromane op 03-11-2005 21:29:25 ]
pi_31939661
Ik krijg zo'n zin in een witte en koude winter
Ik kan niet w88 als ik dit zo zie op die foto's
quote:
Op donderdag 3 november 2005 20:52 schreef Keromane het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]

donderdag 3 november 2005 @ 22:43:29 #181
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_31942900
Ik geloof er niet echt in dat die voorspellingen uitkomen, maar ik hoop het wel. Het dikke pak sneeuw dit jaar zag er super uit. En de mensen deden ook opeens aardiger tegen elkaar ( vast omdat de meesten niet naar hun werk konden ). De sfeer was gewoon goed.

Laat maar komen dus die dikke pak sneeuw.
Hier nog 3 fototjes van dit jaar. Jammer dat mijn camera zo brak is. Nu zit er een wat donkere waas overheen.

Op de sloot na was alles wit.

Jah, ik woon in Friesland

En onze tuin.
pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, tik, tik
  zaterdag 5 november 2005 @ 01:21:18 #182
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31980559
Dat gaat weer chaos worden als de voorspelling kloppen.

Modern Nederland is daar totaal niet op voorbereid
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 5 november 2005 @ 08:53:17 #183
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_31983594
Als als als

Laten we nu eerst maar eens hopen dat die westcirculatie die er momenteel is (en iets hoger dan normaal ligt) verdwijnt... ipv steeds die zuidenwind waardoor het steeds te warm is voor de tijd van het jaar! Daarna kunnen we verder praten over een koude winter
  zaterdag 5 november 2005 @ 10:40:01 #184
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_31984593
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 01:21 schreef Martijn_77 het volgende:
Dat gaat weer chaos worden als de voorspelling kloppen.

Modern Nederland is daar totaal niet op voorbereid
Dan maar niet voorbereid. Hebben wij ook eens 'sneeuwvrij', voor de verandering.

Je kunt nu eenmaal niet op alles voorbereid zijn. Meteorologen kunnen nog zo goed hun best doen om te voorspellen wanneer het gaat sneeuwen of hoeveel ijs we kunnen verwachten, maar het weer is nooit exact vast te stellen. Dat is juist misschien wel het mooie eraan: 't is ongrijpbaar. En da's moeilijk voor de mens, omdat die juist graag 'de controle' heeft.
  zaterdag 5 november 2005 @ 10:51:16 #185
38549 dewd
100% pure
pi_31984770
Mooie plaatje keromane. krijg meteen weer zin in sneeuw. Op de fiets naar je werk met sneeuw is ook altijd lachen.
  zaterdag 5 november 2005 @ 10:52:49 #186
34663 SpeedyGJ
pi_31984804
Juist, dat van 2 maart hadden ze ook niet verwacht, ze zeiden: 5-10 cm sneeuw! En dan valt en er toch even in paar uurtjes tijd 20-50cm sneeuw.....

Maar van mij mag alles onder sneeuwen maar zoals maniack zegt: eerst die westcirculatie maar eens weg poetsen, anders kunnen we het wel vergeten.
pi_31992244
@dewd: de eerste twee foto's waren niet van mij (inderdaad erg mooi). Bij ons sneeuwde het amper terwijl het noorden een berg kreeg. De andere foto's waren van twee jaar geleden toen het iets beter wilde vlotten.

Van een weerforum deze interessante link: http://www.net-weather.co.uk/forum/index.php?showtopic=21172
  zaterdag 5 november 2005 @ 15:53:41 #188
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_31992426
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 10:40 schreef Natalie het volgende:

[..]

Dan maar niet voorbereid. Hebben wij ook eens 'sneeuwvrij', voor de verandering.

Je kunt nu eenmaal niet op alles voorbereid zijn. Meteorologen kunnen nog zo goed hun best doen om te voorspellen wanneer het gaat sneeuwen of hoeveel ijs we kunnen verwachten, maar het weer is nooit exact vast te stellen. Dat is juist misschien wel het mooie eraan: 't is ongrijpbaar. En da's moeilijk voor de mens, omdat die juist graag 'de controle' heeft.
Ja, want als je kijkt wat voor chaos die sneeuw de laatste jaren gebracht heeft. Dat is nog maar een paar dagen per jaar wat te denken als dat twee maanden aan zou houden.....
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_32004671
Zou het... ? Sommige prognoses komen nu met een mogelijke kouinval in de tweede heft van November. Dergelijke prognoses willen nog weinig zeggen, veel te ver vooruit. Winterkou in November wil ook niet zeggen dat het de rest van de winter koud blijft.

(850hPa is ca 1,5 km hoogte)
pi_32026901
hopen dat november zacht blijft ,dan word de kans groter
pi_32027327
Disclaimer: prognoses ver vooruit zeggen weinig. Toch interessant om te bekijken.

Als de kaart zo uitkomt en de hogedruk bij de UK maakt vervolgens goed contact met die van Groenland kunnen de slingers voorzichtig uit de kast. Uitstroom van koude lucht rechtstreeks uit de poolstreken tussen het oceaan-hoog en het Siberische hoog wordt dan mogelijk. Depressies uit het westen worden tegengehouden door een blokkade. In het verleden hebben dergelijke drukverdelingen voor de koudste winters gezorgd.

In het 'ideale' geval (winterse ongemakken daargelaten) gaat de drukverdeling zich inderdaad op die manier ontwikkelen. In December kan het dan al stevig winteren met flinke sneeuwval. Een wintersituate die ook lange tijd kan aanhouden.

1996 was een winter van vooral een groot hogedrukgebied boven Siberie/Skandinavie. Aanhoudende vrieskou, maar meestal droog. Typische Groenland-hoog-winters komen met een ander soort winter op de proppen.

Mits, mits en maar. Je kunt er op dit moment helemaal niets van zeggen, dus... gewoon ter info.

Hier nog even de kaart van eind December 1962, toen een ongenadige winter inviel met zeer veel sneeuw en diepvries. Een typische Groenland-hoog-winter:

Januari 1963, bijna een maand later:

pi_32027762
Ik hoop echt dat het een strenge winter wordt. Er gebeurt dan altijd van alles. Zo heb ik al eens een auto de gracht in zien glijden (niks aan de hand met inzittende gelukkig)
De status 'bagger-user' voorbij
pi_32028438
quote:
Op zondag 6 november 2005 16:27 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Ik hoop echt dat het een strenge winter wordt. Er gebeurt dan altijd van alles. Zo heb ik al eens een auto de gracht in zien glijden (niks aan de hand met inzittende gelukkig)
ja lachen man zo zag ik de buurman (80+ toendertijd) een paar rondjes draaien en in de sloot belanden
  zondag 6 november 2005 @ 17:58:42 #194
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32030588
Die kaarten zijn leuk.... maar even afwachten, als ze de komende dagen blijven terugkomen dan mogen we wel wat verwachten. Zeker GFS is vaak zeer consistent met hogedrukgebieden ver vooruit.
  zondag 6 november 2005 @ 18:01:49 #195
34663 SpeedyGJ
pi_32030692
GFS moet je niet verder gaan kijken dan 1 week vooruit ik hou zelf me mond over deze winter ik weet het allemaal niet nog..
  zondag 6 november 2005 @ 18:17:59 #196
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32031146
Valt best mee, de laatste periode was ook steeds die hogedrukopbouw in het oosten van Europa goed te zien, ook 2 weken vooruit.... dus
  zondag 6 november 2005 @ 18:19:55 #197
34663 SpeedyGJ
pi_32031222
Maar toch kijk ik niet verder dan 1 week vooruit en vooral als ik straks weerberichten ga uitlezen op de GFS luchtdruk/neerslag etc kaarten
pi_32047024
quote:
Record autumn, but -15C freeze next month?

The week ahead looks set to bring a continuation of the recent mild and rather unsettled weather, with virtually the whole of the UK having more spells of rain at times. As we head towards the weekend there are signs of at least a temporary change to more settled, but still mild weather.

With the mild weather continuing it does now look as though there is a good chance of this autumn turning into the warmest on record. However, there is now quite a strong signal suggesting a possibly severe spell of wintry weather developing during the second week of December. This could bring temperatures as low as –15C to parts of the UK, with bands of heavy snow affecting northern areas in particular as polar low pressure systems push southwards. More on this during the next couple of weeks, but please remember that long range forecasting is extremely challenging and so forecasts from any agency can and do go wrong.
http://www.theweatheroutlook.com/

TWO, de meteorologen die flinke kritiek hadden op de Britse Met Office...

---
De 45-daagse verwachting van TWO blijkt na november nog steeds te worden achtergehouden, maar hier is een tip van de sluier:

http://www.theweatheroutlook.com/fortemperature56.asp
De verwachte temperatuurafwijkingen, volgens TWO, over een periode van 56 dagen.

Qua neerslag verwachten ze in 'die' week meer dan normaal:
http://www.theweatheroutlook.com/forrainfall56.asp

Het is voor de UK, maar leuk als het blijkt te kloppen en we er een veeg van meekrijgen.

PS Een polar low zorgde begin Maart voor de berg sneeuw en de -20.

[ Bericht 11% gewijzigd door Keromane op 07-11-2005 05:59:47 ]
  maandag 7 november 2005 @ 13:24:35 #199
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_32054770
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_32055187
Interessant, thnx
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: