Dit kan ik me nog heel goed herinnerenquote:Op zondag 30 oktober 2005 22:38 schreef Keromane het volgende:
Eind 1978 viel de winter ongenadig in met siberische kou en vervolgens werden we steeds geschampt door dooiaanvallen die niet konden doorzetten maar wel veel neerslag veroorzaakten. Rond Nieuwjaar 1979 viel er een pak sneeuw van jewelste (Eindhoven) terwijl in het noorden dorpen al compleet waren afgesloten van de wereld. Daar was de winter net iets eerder ingevallen. Het kwam als een complete verrassing. Metershoge sneeuwduinen, treinen die vast kwamen te zitten waarna passagiers kilometers lang door een sneeuwstorm ploeterden, het leger dat op zoek ging naar gestrande automobilisten... Ongekend. Pas na een paar dagen konden de ingesneeuwde dorpen worden bereikt.
In die winter kwam het nog een keer tot een fikse ijsregen. Dit zorgde voor een dikke laag massief ijs op de straten en op de sneeuwresten. Het land lag plat omdat er niets tegen te doen was en er kon niet meer gereden worden. Voor ons als kinderen was het natuurlijk fantastisch. School kon niet doorgaan omdat leraren simpelweg niet konden komen. Op de straten werd geschaatst, later ging je ook op de schaats naar school. Een bitterkoude winter was het waaraan geen einde leek te komen.
Een hitje van Spaan en Vermeegen, toen we zo'n beetje gewend begonnen te raken aan Siberische winters en het KNMI op een dag iedereen geadviseerd had binnen te blijven vanwege een snijdende oostenwind en temperaturen die mogelijk niet boven de -18 zouden uitkomen. 's Middags.quote:Zeg heb jij dat weer besteld: pokkenweer
Hee, last van kouwe tenen kouwe oren kouwe klauwen
Anti-vries en ook nog al die regen op je kop
Weinig wind maar het is helaas een hele kouwe
En De Bilt zegt dat je morgen binnen blijven moet
Zeker weten dat we morgen lekker zweten
Eskimo's!
Wat?
Eskimo's je hoort toch wat ik zeg!
Dat betekent dat we boerenkool gaan eten
(Wat is het kou-houd)
Waterkoud (koud)
Berekoud (koud)
Koud he, berekoud
Wat is het koud he (koud)
Koud he, nou
Koud he, berekoud
Koud he, zo
(Wat is het kou-houd)
Zit de vorst weer aan de grond
fris vandaag he, nou
Uit de wind is het nog wel om uit te houden
In de zon en achter glas dan scheelt het wel een jas
Koude start, hee, wie wil er effe douwen
Het journaal zegt
Het is in eeuwen niet zo koud geweest
Neem jij die vogels in De Bilt nog serieus
Eskimo's
Wat
Eskimo's je hoort toch wat ik zeg
Eskimo's, o, die zoenen met hun neus
Vlak achter een pekelwagen
Zit je je steeds af te vragen
Waarom schijnt toch nooit de zon
Zoals hij vroeger schijnen kon
quote:Op maandag 31 oktober 2005 06:45 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik vind dat je goed werk levert keromanega zo door
Ik kan nu gewoon niet meer wachten tot we vrij krijgen van het werk![]()
![]()
![]()
Kloptquote:
Onzin zulke spreuken.. kan iedereen verzinnen.quote:Op dinsdag 1 november 2005 00:16 schreef Wicha het volgende:
Uit de Enkhuizer Almanak:
Zit in November aan menig boom nog blaar, dan wordt de winter de koudste in 100 jaar.
De Enkhuizer Almanak mag toch wel aangemerkt worden als een zeer betrouwbare bron als het om dit soort voorspellingen gaat!
De Enkhuizer Almanak is een autoriteit op dit gebied; die spreuken zijn gestoeld op eeuwenlange ervaring van boeren en vissers. Die spreuk van jou lijkt overigens nergens op.quote:Op dinsdag 1 november 2005 02:25 schreef logisnack het volgende:
[..]
Onzin zulke spreuken.. kan iedereen verzinnen.
Is het eind Oktober nog redelijk heet, dan gaat de winter voorbij in een zucht een een scheet.
Zelf verzonnen.. als de voorspelling uitkomt.. wat win ik dan?![]()
Dan kun je beter goedkope olie gaan inslaanquote:Op dinsdag 1 november 2005 12:47 schreef MouseOver het volgende:
* MouseOver gaat zout kopen
ben ik echt van plan, als je wacht tot het echt stevig gaat vriezen is goedkoop zout nergens meer te krijgen
Ik woon all-inquote:Op dinsdag 1 november 2005 12:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan kun je beter goedkope olie gaan inslaan![]()
dit zijn ook prognoses voor een heel seizoen, niet voor het specifieke weer op een bepaalde dag.quote:Op dinsdag 1 november 2005 16:32 schreef thabit het volgende:
Het KNMI zal wel flink gelobbyd zijn door schaatsfabrikanten. Normaal lukt het niet eens om het weer 5 dagen vooruit te voorspellen en dan zullen ze nu ineens een paar maanden kunnen vooruitblikken?
Hmm vaak is kou aan de oostkust wel een beetje verneukeratief voor het weer bij ons. Uitstroom van koude lucht over het warme water daar, leidt tot de ontwikkeling van heftige depressies die vervolgens naar het oosten koersen (en vaak in de buurt van Ijsland terecht komen). En dat houdt dan weer een westelijke stroming in voor onze omgeving (de bekende westcirculatie).quote:Op dinsdag 1 november 2005 15:58 schreef Keromane het volgende:
Voor noord Amerika wordt verwacht dat het westelijke deel wat zachter is dan normaal terwijl de oosthoek juist kouder dan normaal uitvalt. Na de 'perfect storm' van vorige week zijn er intussen al wat records gebroken m.b.t. vroege koude en sneeuwval.
KNMI doet niet aan operationele seizoensverwachtingen (wel onderzoek). Echter seizoensverwachtingen staan nog redelijk in de kinderschoenen.quote:Op dinsdag 1 november 2005 16:32 schreef thabit het volgende:
Het KNMI zal wel flink gelobbyd zijn door schaatsfabrikanten. Normaal lukt het niet eens om het weer 5 dagen vooruit te voorspellen en dan zullen ze nu ineens een paar maanden kunnen vooruitblikken?
Bron: http://www.knmi.nl/VinkCMS/concept_detail.jsp?id=2239quote:Seizoensverwachting
Het KNMI verricht onderzoek naar seizoensverwachtingen. Verwachtingen op een termijn van maanden tot jaren zijn een oude droom in de meteorologie. Voor een termijn langer dan twee weken vooruit is een betrouwbare voorspelling van het weer op een bepaalde dag echter onmogelijk. Wel mogelijk zijn (kans)verwachtingen voor het gemiddelde weer over een aantal maanden, bijvoorbeeld "de kans is groot dat we hier een droger dan gemiddeld voorjaar krijgen". De basis voor deze seizoensverwachtingen zijn relatief langzame veranderingen in de oceaan, sneeuwbedekking en bodemvochtigheid, die de weerpatronen beïnvloeden. Wereldwijde seizoensverwachtingen worden onder meer gemaakt door Het Europees Centrum voor Middellange Termijn Weersverwachtingen (ECMWF) in Engeland, het National Center for Environmental Prediction en het International Research Institute for Climate Prediction (IRI) in de Verenigde Staten.
En zo hoor je voor de zomer ook dat het een warme zomer zal worden.quote:Op dinsdag 1 november 2005 16:47 schreef renz0r het volgende:
Ach, rond deze tijd hoor je aaaaaaaaaaaaaltijd dat het een koude winter gaat wordenDe enige keer in de afgelopen 5 jaar dat dat uitkwam was afgelopen winter.
Ach ik HOOP dat het inderdaad wederom prijs is.
Wat een service! Geweldig!quote:Op woensdag 2 november 2005 00:37 schreef Poldermodel het volgende:
Zo doen we dat bij Eneco
http://www.metcheck.com/V40/UK/FREE/winter.aspquote:Significantly colder than average : 5%
Slightly colder than average : 20%
Average : 30%
Slightly warmer than average : 40%
Significantly warmer than average : 5%
Ja ja deze statement onderschrijf ikquote:Dan komt echt 't kind weer in me naar boven en sla ik spontaan aan het sneeuwpop-maken.
Zullen we samen een sneeuwpop maken als er weer een flinke laag sneeuw ligt?quote:Op woensdag 2 november 2005 14:43 schreef francorex het volgende:
[..]
Ja ja deze statement onderschrijf ik![]()
Ben 33 jaar jong, maar ben mijn kinderlijk sneeuw-enthousiasme nog niet kwijt en hopelijk is dat in 50 jaar nog steeds zo![]()
Je mag ook mijn dak huren.quote:Op woensdag 2 november 2005 17:34 schreef Falco het volgende:
Jippie ik heb er zin in! En dan vooral voor de TV elfstedentocht kijken!
Vergeet geen foto's te maken. Webcam eventueel!quote:Op woensdag 2 november 2005 17:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Je mag ook mijn dak huren.Ik woon naast de finish.
Kloptquote:Op woensdag 2 november 2005 19:43 schreef DrMarten het volgende:
Ligt het aan mij dat ik je plaatjes niet zie?
Ik studeer zelf meteoquote:Op woensdag 2 november 2005 13:46 schreef Keromane het volgende:
Er is wel iets over te zeggen. Kansen. Daar gaat het om.
Meteorologie is naast emperische wetenschap een heel stuk kansberekenen. Supercomputers op de instituten doen niet anders. En er zijn wel degelijk globale patronen en verbanden. Een weerbericht op 3 november met "op 7 januari in de ochtend nog nevelig en koud, in de middag kans op sneeuwbuien' zul je niet horen. Maar er is best te zeggen of de kans groter dan normaal is dat we een koudere winter krijgen in Europa. En ook dan kan het zijn dat het bij een paar weken diepvries blijft (target gehaald) terwijl we de rest van de tijd bijna in T-shirt buitenlopen.
Niet waar, we hebben in 2003 dacht ik, zeer veel hogedrukopbouw gehad op die plek.... de trend zat er goed in... en hoe verliep die winter? Juist ja... hogedruk op dit moment zegt niks over hogedruk over 2 maanden. Er is een zeker trend tot 2 a 3 weken vooruit waar te nemen, echter kan het daarna zo omslaan.quote:Bij een opbouw van een standvastige hogedruk boven Skandinavie-Rusland is de kans groot dat ie nog wel even zal blijven hangen, de kans is kleiner dat zo'n ding in een klap van de kaart wordt geveegd. Dat weten we uit het verleden. En zo zijn er tal van zaken die welliswaar geen uitsluitsel geven, maar wel iets zeggen over de kansen. Vervolgens heb je de meest uiteenlopende methoden om de kans plus een marge vast te stellen.
Hierover is veel discussie geweest op weerwoord.be Zie site van Ruben: http://ruben.weerwoord.be(...)terverwachtingen.htm en kijk bij wintergerelateerde weerwoordtopics... daar zie je dat het statisch gezien niet juist is (lees even verder dan je neus lang is, want Wouter heeft verder naar beneden ook oudere gegevens uit de Buismanreeks gebruikt.quote:De Easton cyclus bestaat, tenzij het een ongelofelijk toeval is. En ja, het kan zomaar toeval wezen. Er is een verband tussen zonnevlekken en weerbeeld. Ook dat kan toeval wezen. Er is geen verband aangetoond tussen Easton en zonnevlekken. Het is namelijk niet duidelijk wat er achter de Eastoncyclus zit. Als het uberhaupt bestaat.
Hier even een linkje naar een onderzoekje van Alwin (medewerker KNMI en afgestudeerd in de Meteorologie): http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=341475&tid=341475&exp=1quote:Wat oktobers betreft, van de tien warmste oktobers werden er drie gevolgd door barre winters. De meeste overige winters mochten er ook wezen. In tegenstelling tot de tien koudste Oktobers waar vrijwel alleen zachte winters op volgden. Ook dat kan toeval wezen. Je hoort mij geen verband leggen tussen Oktobertemperatuur en winterverloop. De kans dat je sterke afwijkingen krijgt in zo'n eeuwtabel is vele malen groter dan bijv. dat winters zich eeuwenlang houden aan een Eastoncyclus.
Ik wil niet zeggen dat ik een meteoroloog ben (wel in opleidingquote:Ik ben sowieso meer geinteresseerd in wat meteorologen te zeggen hebben. Mensen die ervoor gestudeerd hebben en jarenlange ervaring hebben opgebouwd. Roepen vanaf de zijlijn dat het allemaal onzin is is wel heel gemakkelijk. Seizoensvewachtingen zijn het nattevingerwerk ontgroeid en de uitkomsten kloppen de laatste jaren heel aardig. Kan ook niet anders wanneer je weerpatronen uit gaat zetten tegen kansen. Helemaal als je nagaat dat verschillende instituten nog wel eens met verschillende prognoses willen komen. 'Het kan vriezen, het..' Maar de hoofdmoot van de mainstream blijkt aardig te kloppen. Vorige winter, afgelopen zomer, het orkaanseizoen.
Ik maak zelf verwachtingen voor de radio en ik kan je met een gerust hart meededelen, de uitkomst van de weermodellen is vaak 3 dagen vooruit niet betrouwbaar. Fronten komen eerder/later met alle gevolgen vandien, neerslag kan zomaar 5 gridpunten naar het oosten vallen, 100km lijkt veel maar dat maakt wel het veschil tussen droog en nat. De modellen zijn bij lange na niet perfect, de resolutie is te laag (nieuwe MM5 model draait wel aardig overigens) en er is te weinig input. Veel modellen hebben een afwijking (GFS berekend bijv. altijd teveel neerslag vanwege de hoge dauwpunten).quote:En kortere termijnverwachtingen? Die gaan wel iets verder dan 3 dagen, het is geen 1970 meer. Maar het blijven kansen. Woon je op de speldenknop Nederland dan kan het weer totaal anders dan verwacht uitpakken terwijl het een paar kilometer over de grens wel klopt. Zelfs in ons land kunnen enorme verschillen optreden. Kijk naar afgelopen winter. Sneeuwstorm bij Enkhuizen, in Eindhoven slechts anderhalve vlok.
Ik heb niet gezegd dat het niet interessant is. Ik ben alleen van mening dat er geen donder over te zeggen is. Allerlei loze berichten in de media, mensen worden ieder jaar weer blij gemaakt met een witte kerst/koude winter/warme zomer enz. enz. en keer op keer komt het niet uit.quote:Het kan vriezen, het kan dooien. Maar er is best wat te zeggen over de kans. Zeker weten doe je pas achteraf Maar dat maakt het m.i. niet minder interessant.
Ik heb de verwachtingen van Roeder nauwlettend gevolgd en ik kan je vertellen, er klopt geen drol van! Hij heeft er in het verleden vaak flink naast gezeten. En tuurlijk een paar keer heb je het wel goed, als ik een paar keer gok wat ik met de dobbelsteen gooi heb ik het ook wel een keer goed.quote:Intussen ook tegengeluiden van het meteorologische front:
Wolfgang Roeder in Berlijn verwacht een normale tot zachte winter. Roeder heeft in het verleden laten zien dat ie het redelijk vaak bij het rechte eind heeft. Roeder voorspelt overheersende luchtdrukafwijkingen t.o.v. normaal over langere periodes.
Is al een paar weken sprake van Britse instituten die dat voorspellen, wordt ook weer lekker dik in de krant gemeld...quote:
Alle feiten die je hier vermeld kloppen, maar waarom vergeet je dan te melden dat we al weken een Azorenhoog hebben, die hier mooi weer brengt en zorgt voor zuidelijke winden? Als dat de trend is, krijgen we een saaie winter.quote:En tot slot toch nog een paar dooie winterkoninkjes: de poolzeeen zijn twee weken eerder dan vorig jaar dezelfde tijd weer gaan bevriezen. Verder is het zeewater bij IJsland veel kouder dan normaal. Dit kan theoretisch beter een hogedruk in het gebied in stand houden. Weer verder naar het noorden is het water veel 'warmer' dan normaal, hetgeen tot het ontstaan van 'poolstoringen' kan leiden. Dat alles zou weer goed kunnen zijn voor winterweer hier: polar lows die naar onze streken gestuurd worden. (Een polar low veroorzaakte de extreme sneeuwval begin Maart en jaren geleden in 1978) Doe er een mooi H-tje bij die schommelt tussen Rusland en Skandinavie en we hebben een aardige winter te pakken. Roet in het eten zou een hogedruk boven/vlakbij de UK zijn, net als vorig jaar. Of natuurlijk een trein aan diepe oceaandepressies en een verdomde Azoren-H.
[/quote]quote:PS, ook van Metcheck: Een kaartje dat de zomersneeuwbedekking laat zien op het continent. De sneeuw die er in Juli en Augustus ligt. Het loopt terug door de globale opwarming, maar kijk eens naar de jaartallen met pieken. 1978 - 1987 - 1996 - .... ? ;-)
[afbeelding]
Jij bent toch Gerrit-Janquote:
quote:Verstuurd door: Harrie Laanstra woensdag, 2 november 2005 23:50
Totaal Winteralarm in Friesland afgekondigd
Ik ben stomverbaasd!
In Friesland is op zeer ongebruikelijke wijze een winteralarm afgekondigd. Ik had verwacht dat het hier op het forum vandaag al wel aan de orde zou zijn geweest, maar bij het doorlopen van de berichten zag ik dat er nog geen enkele melding van is geweest.
De Leeuwarder Courant - het hoofdblad van Friesland sedert 1752 - meldt vandaag op de voorpagina: "Strenge winter volgt op warme oktober" en in het regiokatern heet het zelfs met vette letters: "Na zomerse oktober volgt mogelijk zeer strenge winter".
Je denkt wellicht dat het om een oproer-kraaiig kader-berichtje gaat, maar dat is niet zo. Het is geschreven door de weerkundig medewerker Johamn Habekothé die ook wel op dit forum publiceert en zich dan vaak zeer terughoudend opstelt ten aanzien van lange termijn verwachtingen. Maar in de berichtgeving vandaag in de Leeuwarder Courant komt hij na een 6-kolommen bericht tot de slotsom: "..., wat kan er eigenlijk nog mis gaan. It kin heve".
De aankondiging van de mogelijk zeer strenge winter 2006 heeft hij geschraagd met maar liefst 6 factoren. Zo wordt gewezen op de zeer index van de Noord Atlantische Oscillatie (NAO). Die omvat het constant veranderende luchtdrukverschil tussen de Azoren en IJsland. De afgelopen maanden is dit drukverschil veel kleiner geweest dan normaal. De verwachting is nu, dat deze tendens de komende wintermaanden aanhoudt en dat daardoor koude luchtstromingen uit noord tot oost een veel grotere kans maken dan zachte (zuid)westelijke stromingen. Mede op grond hiervan heeft de Britse weerdienst voor Engeland de koudste winter sinds 1963 in het vooruitzicht gesteld.
Het tweede argument is dat we op weg zijn naar een zonnevlekkenminimum in 2006 en 2007. Daarbij komen twee opzienbarende feiten naar voren. Op 1979 na manifesteerden de 10 strengste winters van de afgelopen eeuw zich stuk voor stuk tijdens een zonnevlekkenminimum. Bovendien, op 1947 na zijn alle Elfstedentochten gehouden in een maand waarin minder dan 50 zonnevlekken werden waargenomen. In januari en februari 2006 zal dat aantal ook zeker niet gehaald worden.
Een derde aanknopingspunt wordt geleverd door de ook op de nederlandstalige weerforums al uitvoerig besproken cyclus van de in 1929 overleden weerkundige Cornelis Easton uit Dordrecht, die door drs. J. Buisman vorig jaar in een vraaggesprek met het maandblad Weerspiegel overigens een charlatan werd genoemd. Hoe dit ook zij, deze Nederlander ontdekte, dat de periode vanaf 760 gekenmerkt werd door 13 wintergolven van steeds 89 jaar. Oftewel, steeds om de 89 jaar manifesteerde zich een (of meerdere) koude tot stenge winter. Elke wintergolf van 89 jaar is volgens Easton ook weer te verdelen in 4 fasen van 22,3 jaar met steeds een koude winter.
Als we ons beperken tot de 20e eeuw dan komen we in 1917 bij de eerste koude winter in de Easton-cyclus. Tel daar 89 jaar bij op en we zitten in 2006. Maar ook de tussenliggende verdeling van 22,3 jaar klopt als een bus met zowel in 1940, 1963 als 1985 winters van formaat. Die cyclus van 22,3 jaar is er overigens al vanaf 1634 zonder één misser.
Andere veel gehanteerde argumenten voor een mogelijk koude tot strenge winter zijn een warme oktober en een actief orkanenseizoen. Ook die twee factoren zijn dit jaar volledig van toepassing. Tot slot verwacht de Amerikaanse weerdienst voor het oosten van de Verenigde Staten een winter met temperaturen royaal boven normaal. Ook dat is gunstig. Het voorkomt de afstroom van koude lucht naar de Atlantische Oceaan en daarmee de vorming van zeer actieve depressies. Kortom, zo citeerde ik Habekothé hierboven al, "wat kan er eigenlijk nog mis gaan. It kin heve".
Enkele korte aantekeningen mijnerzijds. In het seizoen 1997-1998 leken ook alle tekenen op een naderende strenge winter te duiden. Er was bijna sprake van een unanieme strenge winter consensus. Zelfs de bekende onderzoeker F. IJnsen zat op de strenge wintertoer en vergeleek de situatie met 1946-'47. Maar het ging allemaal niet door. De crash voltrok zich aansluitend aan een poging tot Russische koudegolf medio december. Er was toen wel sprake van een El Nino trouwens. Mijns inziens doen de winterliefhebbers er dit jaar goed aan zich een winterembargo te laten welgevallen tot circa 20 december en rond die tijd een taxatie te maken van de eventuele koude opbouw van dit seizoen 2005-2006.
Dat al die strenge winters zich rond een zonnevlekkenminimum zouden hebben geconcentreerd met uitzondering van 1979 waag ik te betwijfelen. 1947 was volgens mij een schoolvoorbeeld van een extreem weerjaar juist rond een zonnevlekkenmaximum.
De strenge winter van 1963 deed zich bij ons voor bij gelijktijdige extreme winterkou over het oosten van de Verenigde Staten, dus ook dat kan.
Een waarschuwing: De laatste keer dat de Leeuwarder Courant zijn lezers zo expliciet waarschuwde voor de mogelijke komst van een zeer strenge winter mede met het oog op een zonnevlekkenminimum, was in 1975. Die strenge winter kwam er toen niet.
Dit verhaal komt van Johan, maar Harrie Laanstra heeft niet het volledige artikel gepost. Er stond namelijk bij dat dit de 6 argumenten zijn van de "koffiedikkijkers". Hij laat het aan de lezer om zelf te oordelen, alleen dat wordt natuurlijk weer opgeblazenquote:
quote:- een bijzonder sterk orkaanseizoen. 1933, 1969 en 1996 leverden eveneens winters van formaat op. Eind november houdt het seizoen op en komt er wat rust in de oceaantent.
- de (omstreden) Easton cyclus. In 2006/2007 zitten we aan het begin van een nieuwe 89-jarige loop, volgens de theorie levert elke ca. 22 jaar een strenge winter op, en elke 89 jaar een 'cluster' van strenge winters. De historische cijfers komen overeen met de kennelijke cyclus, maar het is onduidelijk wat er achter de Easton cyclus zou moeten zitten. De resultaten uit het verleden kunnen puur toeval zijn, al is de kans daarop bijzonder klein.
- een weergaloos prachtig hogedrukgebied in ontwikkeling boven Rusland, vooralsnog met een voor ons gunstige ligging
- het plotselinge snel dichtvriezen van noordelijke zeeen in de afgelopen weken
- we zitten rond een zonneminimum (rond 2000 was het maximum, de cyclus duurt ca. 11 jaar)
- last but not least: de prognoses van diverse weerinstituten wereldwijd a.d.h.v. uiteenlopende complexe modellen
De zaken die kunnen duiden op een zachte winter:
- de tendens van de afgelopen pakweg tien jaar
- de statistisch gezien grote kans op een normale, meest zachte winter
- globale opwarming (2005 is recordwarm, zonder een El Nino van betekenis)
- de chaos van het weer: het kan vriezen, het kan dooien.
inderdaad, en volgens mij zijn al die punten ook al een aantal keren in dit topic vermeld.quote:Op donderdag 3 november 2005 12:37 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Dit verhaal komt van Johan, maar Harrie Laanstra heeft niet het volledige artikel gepost. Er stond namelijk bij dat dit de 6 argumenten zijn van de "koffiedikkijkers". Hij laat het aan de lezer om zelf te oordelen, alleen dat wordt natuurlijk weer opgeblazen
Het is dus gewoon een opsomming van de punten waarom deze winter koud zou moeten worden (volgens de koffiedikkijkers)
Dat het dan koud is in Frankerijkquote:Op donderdag 3 november 2005 16:27 schreef Sport_Life het volgende:
Ken een of andere genie mij vertellen of dat betekent dat er in Frankrijk ook dikke sneeuw valt december tot maart?? In tegenstelling tot vorig jaar, +13 graden op de pistes.
quote:
Dan maar niet voorbereid. Hebben wij ook eens 'sneeuwvrij', voor de verandering.quote:Op zaterdag 5 november 2005 01:21 schreef Martijn_77 het volgende:
Dat gaat weer chaos worden als de voorspelling kloppen.
Modern Nederland is daar totaal niet op voorbereid
Ja, want als je kijkt wat voor chaos die sneeuw de laatste jaren gebracht heeft. Dat is nog maar een paar dagen per jaar wat te denken als dat twee maanden aan zou houden.....quote:Op zaterdag 5 november 2005 10:40 schreef Natalie het volgende:
[..]
Dan maar niet voorbereid. Hebben wij ook eens 'sneeuwvrij', voor de verandering.
Je kunt nu eenmaal niet op alles voorbereid zijn. Meteorologen kunnen nog zo goed hun best doen om te voorspellen wanneer het gaat sneeuwen of hoeveel ijs we kunnen verwachten, maar het weer is nooit exact vast te stellen. Dat is juist misschien wel het mooie eraan: 't is ongrijpbaar. En da's moeilijk voor de mens, omdat die juist graag 'de controle' heeft.
ja lachen man zo zag ik de buurman (80+ toendertijd) een paar rondjes draaien en in de sloot belandenquote:Op zondag 6 november 2005 16:27 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Ik hoop echt dat het een strenge winter wordt. Er gebeurt dan altijd van alles. Zo heb ik al eens een auto de gracht in zien glijden (niks aan de hand met inzittende gelukkig)![]()
http://www.theweatheroutlook.com/quote:Record autumn, but -15C freeze next month?
The week ahead looks set to bring a continuation of the recent mild and rather unsettled weather, with virtually the whole of the UK having more spells of rain at times. As we head towards the weekend there are signs of at least a temporary change to more settled, but still mild weather.
With the mild weather continuing it does now look as though there is a good chance of this autumn turning into the warmest on record. However, there is now quite a strong signal suggesting a possibly severe spell of wintry weather developing during the second week of December. This could bring temperatures as low as –15C to parts of the UK, with bands of heavy snow affecting northern areas in particular as polar low pressure systems push southwards. More on this during the next couple of weeks, but please remember that long range forecasting is extremely challenging and so forecasts from any agency can and do go wrong.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |