Deze redenatie zegt meer over jouw wereldbeeld dan dat van de gemiddelde 50 plusser.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 12:41 schreef thabit het volgende:
Hier in Nederland heb je beneden de 18 geen stemrecht. Je kunt je afvragen of een dergelijke vorm van leeftijdsdiscriminatie goed is, en als dat inderdaad het geval is dan is de volgende vraag logischerwijs "Waarom alleen een ondergrens en geen bovengrens?". Want waarom zou iemand beneden de 18 een slechtere keuze maken dan iemand boven de 50? Het argument, dat natuurlijk nooit letterlijk wordt genoemd maar wel door velen wordt gedacht, is dat minderjarigen snotapen zijn. Maar ja, zo kun je natuurljik ook wel argumenten tegen stemrecht voor vijftigplussers bedenken. Vijftigplussers zijn immers ouwe lullen die vastgeroest zitten in hun denkwijzen en een wereldbeeld hebben dat niet bepaald up to date is.
Puik planquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 12:47 schreef Yildiz het volgende:
Ik dacht eigenlijk dat je een wiskundige formule zou maken voor je stemrecht.
Als je IQ 100 is dan telt ie gewoon voor 1x mee. Is je IQ 80, dan telt ie voor 80% mee, is je IQ 140, dan telt je stem 1,4x mee.
Ja, zomaar een idee
:SPOILER: NATUURLIJK NIET!![]()
Hmm, deze demografische gegevens had ik nog niet meenomen in mijn overweging. Het is dus niet alleen zeer discutabel, maar zelfs levensgevaarlijk om vijftigplussers nog te laten stemmen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 12:57 schreef nummer_zoveel het volgende:
Maar pas wel op de voor de babyboomers. Nog een paar jaar en ze zijn ver in de meerderheid, met als gevolg dat de politieke partij die het meest in hun voordeel is het land kan gaan regeren.
En voor de minderheid van jongere mensen in Nederland kan dat in het nadeel gaan werken.
Democratie is dus alleen wenselijk als mensen stemmen wat in jouw straatje past? Lekker is dat.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:14 schreef thabit het volgende:
[..]
Hmm, deze demografische gegevens had ik nog niet meenomen in mijn overweging. Het is dus niet alleen zeer discutabel, maar zelfs levensgevaarlijk om vijftigplussers nog te laten stemmen.
Leg mij eens uit, Sickie, waarom hebben minderjarigen geen stemrecht?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:28 schreef Sickie het volgende:
[..]
Democratie is dus alleen wenselijk als mensen stemmen wat in jouw straatje past? Lekker is dat.
Hemeltje Thabit, misschien wel vanwege dezelfde redenen dat peuters geen rijbewijs kunnen halen. Oftewel, dat vergt een bepaalde verantwoordelijkheid die je redelijkerwijs niet van een minderjarige kunt verwachten. Een 50 jarige is daarintegen gepokt en gemazeld en heeft over het algemeen voldoende levenservaring en verantwoordelijkheid om zowel te stemmen als in een auto te stappen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:29 schreef thabit het volgende:
[..]
Leg mij eens uit, Sickie, waarom hebben minderjarigen geen stemrecht?
Open deuren die voor anderen gesloten blijven.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:31 schreef Sickie het volgende:
[..]
Hemeltje Thabit, misschien wel vanwege dezelfde redenen dat peuters geen rijbewijs kunnen halen. Oftewel, dat vergt een bepaalde verantwoordelijkheid die je redelijkerwijs niet van een minderjarige kunt verwachten. Een 50 jarige is daarintegen gepokt en gemazeld en heeft over het algemeen voldoende levenservaring en verantwoordelijkheid om zowel te stemmen als in een auto te stappen.
Duidelijk?
Ja, ga er nog maar serieus op in.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:31 schreef Sickie het volgende:
[..]
Hemeltje Thabit, misschien wel vanwege dezelfde redenen dat peuters geen rijbewijs kunnen halen. Oftewel, dat vergt een bepaalde verantwoordelijkheid die je redelijkerwijs niet van een minderjarige kunt verwachten. Een 50 jarige is daarintegen gepokt en gemazeld en heeft over het algemeen voldoende levenservaring en verantwoordelijkheid om zowel te stemmen als in een auto te stappen.
Duidelijk?
Omdat ze misschien te jong zijn en onervaren om een beeld te krijgen van de politieke situatie in ons land? Het criterium is dus dan iemand volwassen wordt geacht te zijn voordat hij/zij stemrecht krijgt. En een 50 plusser is nog steeds volwassen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:29 schreef thabit het volgende:
[..]
Leg mij eens uit, Sickie, waarom hebben minderjarigen geen stemrecht?
Ergens wel waar idd, ik maak het zelf ook vaak mee op Fok!.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:35 schreef CANARIS het volgende:
Het is natuurlijk een vertrolde openingspost , maar het spiegelt wel een beetje de mentaliteit in met name Nederland tegenover ouderen.
Inplaats dat ouderen worden gerespecteerd om hun levenswijsheid, om hun ervaringen en uitgebalanceerde persoonlijkheid,........
moeten we naar opgehitse labiele , halfdebiele puisterige postpubers luisteren die denken de waarheid opeens te hebben uitgevonden.
En verre van bejaard.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:36 schreef Lucille het volgende:
En een 50 plusser is nog steeds volwassen.
We hebben het hier over Thabit he. Die claimt tot de intellectuele elite te behoren maar heeft ondertussen geen idee waar het over gaat. Over 30 jaar zit ie waarschijnlijk nog op dit forum en dan noemt men hem Ryan3.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:35 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, ga er nog maar serieus op in.
Precies, voor je het weet gaan ze ons ook al oud vinden.quote:
Weet je wat? Zo zijn pubers nu eenmaal. Zo ben ik ook geweest, jij vast ook wel.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:35 schreef CANARIS het volgende:
Het is natuurlijk een vertrolde openingspost , maar het spiegelt wel een beetje de mentaliteit in met name Nederland tegenover ouderen.
Inplaats dat ouderen worden gerespecteerd om hun levenswijsheid, om hun ervaringen en uitgebalanceerde persoonlijkheid,........
moeten we naar opgehitse labiele , halfdebiele puisterige postpubers luisteren die denken de waarheid opeens te hebben uitgevonden.
Zoals jij dan lucy wordt genoemd en op een hetzeforum en haatlogje dag in dag uit zit te fulmineren tegen thabit, bedoel je??? Met een beetje mazzel hoef je niet zolang te wachten hoor of zit je daar btw al?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:39 schreef Sickie het volgende:
[..]
We hebben het hier over Thabit he. Die claimt tot de intellectuele elite te behoren maar heeft ondertussen geen idee waar het over gaat. Over 30 jaar zit ie waarschijnlijk nog op dit forum en dan noemt men hem Ryan3.
Ik ben bang dat we die grens al voor het merendeel der users zijn gepasseerdquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:43 schreef Lucille het volgende:
Precies, voor je het weet gaan ze ons ook al oud vinden.
Okee, daar kan ik inkomen, hoewel dit wel een erg diplomatieke manier is om te zeggen dat het snotapen zijn.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:36 schreef Lucille het volgende:
[..]
Omdat ze misschien te jong zijn en onervaren om een beeld te krijgen van de politieke situatie in ons land?
quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:44 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ik ben bang dat we die grens al voor het merendeel der users zijn gepasseerd.
Hoe kom jij er in hemelsnaam bij dat wanneer je de 50-jaar grens gepasseerd bent, je niet meer scherp kunt nadenken?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:44 schreef thabit het volgende:
Maar waarom hebben mensen die de leeftijd hebben bereikt waarop ze niet meer scherp kunnen nadenken en dus ook niet in staat zijn een goed beeld van de politieke situatie in ons land bij te houden dan wel stemrecht?
Goeie vraag. Want een 18-jarige met het IQ van een 11-jarige kan in princiepe ook stemmen.quote:Maar waarom hebben mensen die de leeftijd hebben bereikt waarop ze niet meer scherp kunnen nadenken en dus ook niet in staat zijn een goed beeld van de politieke situatie in ons land bij te houden dan wel stemrecht?
Dat niet scherp kunnen nadenken over de politieke situatie is vooral ook een gevolg van ideologische vooroordelen. Dat tref je bij alle leeftijden aan...quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:44 schreef thabit het volgende:
[..]
Okee, daar kan ik inkomen, hoewel dit wel een erg diplomatieke manier is om te zeggen dat het snotapen zijn.
Maar waarom hebben mensen die de leeftijd hebben bereikt waarop ze niet meer scherp kunnen nadenken en dus ook niet in staat zijn een goed beeld van de politieke situatie in ons land bij te houden dan wel stemrecht?
Ik heb helemaal geen tijd voor die onzin. Dat laat ik de mensen over die echt niks beters te doen hebben dan af en toe hun hand op te houden bij de sociale dienst. En ja, je mag je aangesproken voelen. En ook al doe je je stinkende best om maar zoveel mogelijke intelligent klinkende woorden in je posts te proppen, in mijn ogen blijf je een ontzettend onderontwikkeld fossiel.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zoals jij dan lucy wordt genoemd en op een hetzeforum en haatlogje dag in dag uit zit te fulmineren tegen thabit, bedoel je??? Met een beetje mazzel hoef je niet zolang te wachten hoor of zit je daar btw al?
Hoe kom jij er bij dat de gemiddelde 50 jarige niet meer scherp kan nadenken?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:44 schreef thabit het volgende:
[..]
Okee, daar kan ik inkomen, hoewel dit wel een erg diplomatieke manier is om te zeggen dat het snotapen zijn.
Waarom ga jij discussie's voeren met pubertjes?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:49 schreef Sickie het volgende:
[..]
Hoe kom jij er bij dat de gemiddelde 50 jarige niet meer scherp kan nadenken?
Het hangt er een beetje van af hoe je de term snotaap gebruikt. Je kan het gebruiken om aan te geven dat iemand jong en onervaren is en daarom waarschijnlijk niet echt tot een goede beeldvorming kan komen, je kan de term snotaap ook gebruiken om een jonger iemand in de hoek te drukken zonder te kijken naar wat hij/zij daadwerkelijk te melden heeft. Dat laatste komt bijvoorbeeld vaak in werksituaties voor, waarbij een oudere niet wil luisteren naar een jongere en zeker geen opdrachten van een jongere accepteert.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:44 schreef thabit het volgende:
[..]
Omdat het criterium volwassenheid is bij stemrecht en niet competentie. Als dat het criterium zou zijn dan zouden er maar bar weinig mensen stemrecht mogen hebben.quote:Maar waarom hebben mensen die de leeftijd hebben bereikt waarop ze niet meer scherp kunnen nadenken en dus ook niet in staat zijn een goed beeld van de politieke situatie in ons land bij te houden dan wel stemrecht?
Dat zie je eigenlijk overal. Mensen die de veertig gepasseerd zijn hollen hard achteruit qua denkvermogen. Goed, natuurlijk zijn er uitzonderingen maar dat zijn er slechts enkelen. Zoals je ook enkele minderjarigen hebt die intellectuele topprestaties leveren.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:46 schreef Copycat het volgende:
[..]
Hoe kom jij er in hemelsnaam bij dat wanneer je de 50-jaar grens gepasseerd bent, je niet meer scherp kunt nadenken?
Geef eens voorbeelden dan?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:52 schreef thabit het volgende:
Dat zie je eigenlijk overal. Mensen die de veertig gepasseerd zijn hollen hard achteruit qua denkvermogen. Goed, natuurlijk zijn er uitzonderingen maar dat zijn er slechts enkelen. Zoals je ook enkele minderjarigen hebt die intellectuele topprestaties leveren.
quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:52 schreef thabit het volgende:
Mensen die de veertig gepasseerd zijn hollen hard achteruit qua denkvermogen.
Dag Klefbeertje.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:48 schreef Sickie het volgende:
[..]
Ik heb helemaal geen tijd voor die onzin. Dat laat ik de mensen over die echt niks beters te doen hebben dan af en toe hun hand op te houden bij de sociale dienst. En ja, je mag je aangesproken voelen. En ook al doe je je stinkende best om maar zoveel mogelijke intelligent klinkende woorden in je posts te proppen, in mijn ogen blijf je een ontzettend onderontwikkeld fossiel.
Misschien is het handig om eerst eens wat reflectie op jezelf toe te passen wat betreft je eigen wereldbeeld.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:52 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat zie je eigenlijk overal. Mensen die de veertig gepasseerd zijn hollen hard achteruit qua denkvermogen. Goed, natuurlijk zijn er uitzonderingen maar dat zijn er slechts enkelen. Zoals je ook enkele minderjarigen hebt die intellectuele topprestaties leveren.
quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:55 schreef Lucille het volgende:
Copycat, ik wil graag bij je uithuilen.![]()
Het gaat niet meer zo goed met mijn denkvermogen.![]()
Klefbeertje? Zeg ik ben niet 1 of andere peuter die je kunt paaien met een toffee.quote:
Vervang dan ook meteen alle vastgeroeste politici van 50 plus. Dat zal naar schatting zo'n 80% zijnquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 12:41 schreef thabit het volgende:
Maar ja, zo kun je natuurljik ook wel argumenten tegen stemrecht voor vijftigplussers bedenken. Vijftigplussers zijn immers ouwe lullen die vastgeroest zitten in hun denkwijzen en een wereldbeeld hebben dat niet bepaald up to date is.
Wat suggereer je nu joh?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:57 schreef Sickie het volgende:
[..]
Klefbeertje? Zeg ik ben niet 1 of andere peuter die je kunt paaien met een toffee.![]()
Neuh, je bent net een wijf hoe je zeikt.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:57 schreef Sickie het volgende:
[..]
Klefbeertje? Zeg ik ben niet 1 of andere peuter die je kunt paaien met een toffee.![]()
Hij is de weerlegging van thabits stelling in OP.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:59 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Neuh, je bent net een wijf hoe je zeikt.
Ik suggereer dat ik niet graag door jou met een koosnaampje word aangesproken. Klefbeertje........quote:
Owjajoh? Zullen we dan maar samen een tupperwareparty gaan organiseren dan?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:59 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Neuh, je bent net een wijf hoe je zeikt.
Jij stelt dus een selectie op intellect in plaats van leeftijd voor, begrijp ik?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hij is de weerlegging van thabits stelling in OP.
Wie denk je dat je voor de gek houdt.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:02 schreef Sickie het volgende:
[..]
Ik suggereer dat ik niet graag door jou met een koosnaampje word aangesproken. Klefbeertje........![]()
Zwak plan. Het is de bedoeling dat het land zo goed mogelijk bestuurd wordt, teneinde dit te bewerkstelligen moet het zo zijn dat alleen de bekwaamsten verkozen mogen worden, dus mensen met een IQ boven de 140; en deze mensen mogen slechts gekozen worden door eenieder met een IQ van boven de 130 (eis hier iets minder streng).quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 12:47 schreef Yildiz het volgende:
Ik dacht eigenlijk dat je een wiskundige formule zou maken voor je stemrecht.
Als je IQ 100 is dan telt ie gewoon voor 1x mee. Is je IQ 80, dan telt ie voor 80% mee, is je IQ 140, dan telt je stem 1,4x mee.
Ja, zomaar een idee
:SPOILER: NATUURLIJK NIET!![]()
Doe mij maar een lingerieparty.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:04 schreef Sickie het volgende:
[..]
Owjajoh? Zullen we dan maar samen een tupperwareparty gaan organiseren dan?![]()
Nu echt arbeiden.
Je had het over een vastgeroeste houding en mentaliteit, toch? Ik denk dat dat idd wel voorkomt, maar zeker niet alléén bij ouderen, ook bij jongeren, zie die Sicko. Heeft wrs meer te maken met ideologische en andere vastgeroeste vooroordelen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Jij stelt dus een selectie op intellect in plaats van leeftijd voor, begrijp ik?
Het staat mensen vrij om bijvoorbeeld op Groen Links te stemmen vanwege hun standpunten met betrekking tot het milieu zonder enige kennis van de overige standpunten of op een partij te stemmen omdat ze een bepaalde politic[us/a] goed vinden. Ik zie niet in waarom mensen niet op een partij zouden mogen stemmen omdat ze het partijprogramma niet goed genoeg kennen. Dat ze dan achteraf niet moeten zeiken als dit programma wordt uitgevoerd is een ander verhaal.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:52 schreef Byte_Me het volgende:
Misschien zou je voordat je je stem mag uitbrengen even een snelle multiple choice test doen. 10 vragen over standpunten van partijen, vier mogelijke antwoorden om uit te kiezen per vraag, en minimaal 6 vragen goed om je stem te mogen uitbrengen. dan mogen van mij 12 jarigen gaan stemmen, zolang ze maar slagen voor de test.
Zoveel nieuwe partijen die ook maar enige rol van betekenis spelen qua zetelaantal ken ik eigenlijk niet. Bovendien blijft een van de kenmerken van een democratie toch dat iedereen die daar behoefte aan heeft een politieke partij kan oprichten. Verder kan een 'popiejopie partij' altijd uitgroeien tot een gevestigde partij met een redelijk zetelaantal.quote:misschien dat dat ook een rem zet op al die nieuwe popiejopie partijen die er elk verkiezingsjaar weer bijkomen, zoals PRDV nu.
Hmm, ja daar heb je gelijk in. Een ieder met frisse ideeen en heldere denkwijzen wordt gelijk afgefikt, alsof deze persoon zichzelf ergens tegen probeert te beschermen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:08 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je had het over een vastgeroeste houding en mentaliteit, toch? Ik denk dat dat idd wel voorkomt, maar zeker niet alléén bij ouderen, ook bij jongeren, zie die Sicko. Heeft wrs meer te maken met ideologische en andere vastgeroeste vooroordelen.
Kereltje, die demente opa en oma hebben misschien het land wel opgebouwd, maar je wil toch niet dat ze dat nu weer gaan afbreken middels hun ondoordachte stem?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:11 schreef i-spy24 het volgende:
Wat de debiele TS weer. Alsof mensen van 50+ geen bijdrage meer kunnen leveren. Vergeet niet dat is wel generatie die dit land o.a. heeft groot gemaakt en de basis heeft gelegd voor de welvaart waar jij als snotaap van 18 of 22 de vruchten deels van plukt. Die generatie heeft meegemaakt dat werken inhoudt dat je geen keuze hebt en wel aan de slag moet. Tegenwoordig is mutsje sarah of leip jojo te beroert om voor het minimum loon te gaan zweten of uit zijn bed te komen.
Mensen van de jaren 60 hadden niet al die luxe 'problemen' om te kiezen die de jeugd van tegenwoordig heef en die dan nog te lui zijn om hun neus ergens voor op te halen alsof ze zelf iets gepresteerd hebben. Ja... ouwehoeren over onzinnige dingen zoals soapies/tatoos en de laatste gsm..![]()
Dus een beetje meer respect voor die generatie die jou vader of moeder is en zich ongetwijfeld veel onzegt hebben zodat jij naar school kan gaan en elke dag een maaltijd op tafel hebt.![]()
Dat het mensen vrij staat dat te doen, wil nog niet zeggen dat dat een goede zaak is.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:10 schreef Monolith het volgende:
Het staat mensen vrij om bijvoorbeeld op Groen Links te stemmen vanwege hun standpunten met betrekking tot het milieu zonder enige kennis van de overige standpunten of op een partij te stemmen omdat ze een bepaalde politic[us/a] goed vinden. Ik zie niet in waarom mensen niet op een partij zouden mogen stemmen omdat ze het partijprogramma niet goed genoeg kennen. Dat ze dan achteraf niet moeten zeiken als dit programma wordt uitgevoerd is een ander verhaal.
Zoals de LPFquote:Zoveel nieuwe partijen die ook maar enige rol van betekenis spelen qua zetelaantal ken ik eigenlijk niet. Bovendien blijft een van de kenmerken van een democratie toch dat iedereen die daar behoefte aan heeft een politieke partij kan oprichten. Verder kan een 'popiejopie partij' altijd uitgroeien tot een gevestigde partij met een redelijk zetelaantal.
Dus... als je 50+ bent, ben je direct dement?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:13 schreef Diederik_Duck het volgende:
Kereltje, die demente opa en oma hebben misschien het land wel opgebouwd, maar je wil toch niet dat ze dat nu weer gaan afbreken middels hun ondoordachte stem?
Ik ben wel bang ivm de toenemende vergrijzing dat dit land ten onder kan gaan, zeker als ouderen de macht krijgen zeg maar. Niet dat het straks zo zal zijn dat wij ons scheel werken voor hun ziektenkosten terwijl ze allemaal wel nog een vette bankrekening hebben.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:13 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Kereltje, die demente opa en oma hebben misschien het land wel opgebouwd, maar je wil toch niet dat ze dat nu weer gaan afbreken middels hun ondoordachte stem?
Bron?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:20 schreef thabit het volgende:
Op je vijftigste ben je misschien niet zo ver heen als iemand van 80, maar het dementeringsproces in dan wel degelijk al in werking gesteld en in rap tempo gaande.
Volgens mij ben jij met vooruitwerkende kracht aan het dementerenquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:20 schreef thabit het volgende:
Op je vijftigste ben je misschien niet zo ver heen als iemand van 80, maar het dementeringsproces in dan wel degelijk al in werking gesteld en in rap tempo gaande.
Hoe oud zijn jouw ouders eigenlijk?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:20 schreef thabit het volgende:
Definieer een goede zaak even. Het is nogal een vreemd begrip in een democratie naar mijn mening.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:16 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Dat het mensen vrij staat dat te doen, wil nog niet zeggen dat dat een goede zaak is.
[..]
Ik geloof dat ik het woord kunnen gebruikte. D66 is een beter voorbeeld, hoewel het daar de laatste tijd iets minder mee gaat.quote:
Zoals de LPF
volgens mij begint dat proces al rond je 20ste. ik ben 30 en merk het regelmatig (maar ik stem wel).quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:20 schreef thabit het volgende:
50+, Lucille.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:22 schreef Lucille het volgende:
[..]
Hoe oud zijn jouw ouders eigenlijk?
Er is een oorzakelijk verband.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:18 schreef Copycat het volgende:
[..]
Dus... als je 50+ bent, ben je direct dement?
Mogelijk, dat is natuurlijk niet direct van invloed op het stemvermogen, maar wel op de stemlokalen. Er mogen beperkingen worden aangebracht op grondrechten zoals het stemrecht, als a) bij wet voorzien, b) legitiem doel en c) noodzakelijk in een democratische samenleving. De wet i.c. is natuurlijk de strafbaar stelling van zaaksbeschadiging (art 350 Sr); het legitieme doel is het binnen de perken houden van de belastingdruk en het is uiteraard ook noodzakelijk in een democratische samenleving, immers als de kosten van de verkiezingen te hoog worden zal de democratie afgeschaft worden. Dus ja, ook dat zal invloed hebben.quote:Incontinent ook?
Alleen als het nodig is.quote:En krijg je dan ook meteen een nieuwe heup... en een rollator?
Hoezo? Technisch gezien kun je het je wel afvragen, maar waarom zou je? En waarom zou je het niet hebben van stemrecht op je 12e leeftijdsdicriminatie willen noemen?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 12:41 schreef thabit het volgende:
Hier in Nederland heb je beneden de 18 geen stemrecht. Je kunt je afvragen of een dergelijke vorm van leeftijdsdiscriminatie goed is
Misschien is dat wel het probleem van democratie. Daadkracht verzandt in machtsstrijd en mensen kiezen vertegenwoordigers waarvan ze niet eens weten wat ze precies vertegenwoordigen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Definieer een goede zaak even. Het is nogal een vreemd begrip in een democratie naar mijn mening.
[..]
Ik geloof dat ik het woord kunnen gebruikte. D66 is een beter voorbeeld, hoewel het daar de laatste tijd iets minder mee gaat.
Zulke dingen lijken me niet goed meetbaar. Leeftijd is dat wel.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:27 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik ben veel meer een voorstander van een goed systeem waarin IQ, EQ, wilsbekwaamheid, historisch besef en dat soort zaken mensen extra stemmen kunnen opleveren, bovenop de ene stem die ze vanaf hun achttiende sowieso hebben.
Dat is prima meetbaar.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:29 schreef thabit het volgende:
[..]
Zulke dingen lijken me niet goed meetbaar.
Leeftijd is dat wel, maar dat zou dus -afgezien van het bereiken van de volwassen leeftijd- geen criterium moeten zijn.quote:Leeftijd is dat wel.
Als ik zie hoe ze in dit kabinet ageren, dan verbaast dat me niet zo veel.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:28 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
De oprichting van D66 heb ik niet meegemaakt, maar het zou kunnen dat die ook als popiejopiepartij zijn begonnen. Overigens blijf ik me altijd verbazen dat ze niet de grootste partij zijn, maar dat terzijde.
Lijkt mij iig een stuk meer accuraat dan iedereen die 50+ is op één en dezelfde hoop te gooien...quote:
Die kunnen in principe heel accuraat zijn. Accurater dan de theorie- en praktijktest van het rijbewijs, dat je nodig hebt om een auto te besturen. Maar om te stemmen hoeft iedere randdebiel alleen maar 18 te worden.quote:
Niet dat ik het verder niet met je eens ben, maar om die troostprijs voor emotiodiertjes (EQ) er nou in op te nemen...quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:27 schreef Verbal het volgende:
Ik ben veel meer een voorstander van een goed systeem waarin IQ, EQ, wilsbekwaamheid, historisch besef en dat soort zaken mensen extra stemmen kunnen opleveren, bovenop de ene stem die ze vanaf hun achttiende sowieso hebben.
Bij gebrek aan wilsbekwaamheid, of bij het IQ van een tuinboon of het EQ van een gemiddelde eenlettergrepige Frontpage-bezoeker verlies je de helft of meer van je ene stem.
Lijkt mij een prima systeem.
V.
Een vorm van empathie mag in mijn ogen niet ontbreken voor bonusstemmen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:39 schreef Litpho het volgende:
[..]
Niet dat ik het verder niet met je eens ben, maar om die troostprijs voor emotiodiertjes (EQ) er nou in op te nemen....
In hoeverre is het nu nadeliger dat mensen vertegenwoordigers kiezen waarvan ze niet weten wat deze vertegenwoordig dan dat ze helemaal niet (mogen) stemmen?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:28 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Misschien is dat wel het probleem van democratie. Daadkracht verzandt in machtsstrijd en mensen kiezen vertegenwoordigers waarvan ze niet eens weten wat ze precies vertegenwoordigen.
Waarbij EQ ongeveer evenveel met empathie te maken heeft als IQ met intelligentie. Even los van het feit dat het overgrote deel van de tests die empathie meten er van uitgaan dat het vrijwel gelijk staat met sympathie.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:40 schreef Verbal het volgende:
[..]
Een vorm van empathie mag in mijn ogen niet ontbreken voor bonusstemmen.
V.
Als we het EQ-deel even laten varen, historische kennis is te meten op een manier dat er meer bij komt kijken dan alleen jaartallen opdreunen, hoor.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:42 schreef thabit het volgende:
Kijk, op zich ben ik wel voor het V-systeem, behalve dat het niet meetbaar is. Bij IQ kan het misschien nog enigszins, door mensen wat puzzels te laten oplossen. Maar hoe je EQ of historisch besef meet, dat blijft toch altijd een beetje natte-vingerwerk. Je zou misschien kunnen opletten of iemand "Goedemorgen." en "Tot ziens." zegt, maar veel beter kun je EQ niet meten. Hetzelfde bij historisch besef, je kunt hooguit kijken hoeveel jaartallen iemand aan gebeurtenissen weet te koppelen, maar veel verder kom je niet qua meting.
Leg mij dan maar eens uit hoe.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:52 schreef Verbal het volgende:
[..]
Historische kennis is te meten op een manier dat er meer bij komt kijken dan alleen jaartallen opdreunen, hoor.
Hallo... bestonden jouw geschiedenisproefwerken alleen uit: "Slag bij Nieuwpoort?" "1600"?quote:
En die zijn dus al aardig dement?quote:
Ik was al bang dat je zo'n antwoord zou geven. Bij geschiedenisproefwerken is de correctie veel te subjectief om te kunnen spreken van een meting.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:57 schreef Verbal het volgende:
[..]
Hallo... bestonden jouw geschiedenisproefwerken alleen uit: "Slag bij Nieuwpoort?" "1600"?
Als ze de bewijsregels uit de wiskunde op de geschiedenis zouden loslaten, zou de conclusie zijn dat er helemaal geen geschiedenis is.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik was al bang dat je zo'n antwoord zou geven. Bij geschiedenisproefwerken is de correctie veel te subjectief om te kunnen spreken van een meting.
Tellen dit soort uitspraken dan als uiting van historisch besef, Verbal?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 15:01 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Als ze de bewijsregels uit de wiskunde op de geschiedenis zouden loslaten, zou de conclusie zijn dat er helemaal geen geschiedenis is.
Maar je gaf al aan dat het na 40 al erg hard achteruit gaat.quote:
Behalve dan, dat geschiktheid in dezen nogal een vaag begrip is.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:43 schreef Litpho het volgende:
[..]
Waarbij EQ ongeveer evenveel met empathie te maken heeft als IQ met intelligentie. Even los van het feit dat het overgrote deel van de tests die empathie meten er van uitgaan dat het vrijwel gelijk staat met sympathie.
Maar goed, dat is een ander onderwerp. Testen op geschiktheid vind ik verder een prima idee.
Nee, dan kunnen we beter afgaan op jouw volkomen arbitraire leeftijdsgrensquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik was al bang dat je zo'n antwoord zou geven. Bij geschiedenisproefwerken is de correctie veel te subjectief om te kunnen spreken van een meting.
Nee. Ze zijn op zijn minst irrelevant en hooguit dom te noemen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 15:04 schreef thabit het volgende:
[..]
Tellen dit soort uitspraken dan als uiting van historisch besef, Verbal?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |