Het was het 1 of het ander, maar goed wanneer je spiritueel begaafd bent dan leef je op een ander niveau je hebt naar mijn mening nieuwe en andere uitdagingen.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:08 schreef Alicey het volgende:
Materiele welvaart. Met materiele welvaart is spirituele welvaart te bereiken, wat mij nog enigszins uitdagend lijkt. Spirituele welvaart lijkt mij leiden tot inzichten waardoor het leven flink wat uitdagingen minder gaat bevatten..
Om te verkrijgen op een moment. Het is vervolgens aan jezelf om andere dingen op te bouwen lijkt mij. Als je ontwikkeling al op voorbaat uitsluit, wordt de keuze denk ik dusdanig hypothetisch dat het het voorstellingsvermogen te boven gaat..quote:
Misschien ook wel. Ik vind het echter moeilijk om het helemaal los te zien van materiele zaken..quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:26 schreef Sukh het volgende:
wanneer je spiritueel begaafd bent dan leef je op een ander niveau je hebt naar mijn mening nieuwe en andere uitdagingen.
Wanneer je dusdanig veel geld hebt kan het ook moeilijker zijn om afstand te nemen van je welvaart. Het materiele is een obstakel en kan spirituele voortgang belemmeren.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Om te verkrijgen op een moment. Het is vervolgens aan jezelf om andere dingen op te bouwen lijkt mij. Als je ontwikkeling al op voorbaat uitsluit, wordt de keuze denk ik dusdanig hypothetisch dat het het voorstellingsvermogen te boven gaat..
Je kunt dit niet los van elkaar zien. Meestal gaan mensen pas op zoek naar immateriele welvaart als ze materieel al verzadigd zijnquote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:04 schreef Sukh het volgende:
Als je 1wens had en die wens zou bestaan uit 2 keuzes namelijk:
Materiele welvaart: Miljardair zijn, miljarden tot je beschikking hebben ongelimiteerd en direct.
OF
Spirituele welvaart: Ascetische\Mystici: een hoger bewustzijn, de controle over al je energieen, alle vormen van kinese,volledige controle over lichaam en geest. Het manipuleren van maya.
Welke keuze zou jij dan maken? Het is het 1 of het ander, dus niet beide.....
imo biedt het juist mogelijkheden, omdat je materieel onafhankelijk bent, en daardoor minder gebonden..quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:32 schreef Sukh het volgende:
[..]
Wanneer je dusdanig veel geld hebt kan het ook moeilijker zijn om afstand te nemen van je welvaart. Het materiele is een obstakel en kan spirituele voortgang belemmeren.
Ongelimiteerd, direct ?quote:Materiele welvaart: Miljardair zijn, miljarden tot je beschikking hebben ongelimiteerd en direct.
Ik weet niet wat ik dan meer heb dan ik nu al bezit of zou kunnen.quote:Spirituele welvaart: Ascetische\Mystici: een hoger bewustzijn, de controle over al je energieen, alle vormen van kinese,volledige controle over lichaam en geest. Het manipuleren van maya.
financieel onafhankelijk is wat anders dan materieel onafhankelijk.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
imo biedt het juist mogelijkheden, omdat je materieel onafhankelijk bent, en daardoor minder gebonden..
Juist wel of je bent bezig met het materiele of met het spirtuele. Als ik me ga hechten aan zaken die vergankelijk zijn dan ben ik bezig met het materiele en als ik me ga hechten aan zaken die onvergankelijk zijn ben ik bezig met het spirtuele.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:34 schreef Reya het volgende:
[..]
Je kunt dit niet los van elkaar zien. Meestal gaan mensen pas op zoek naar immateriele welvaart als ze materieel al verzadigd zijn![]()
Afgezien van de vraag of bovenstaande überhaupt bestaat, c.q. mogelijk is, is dit wel een rare definitie van spiritualiteit. Waarom zou iemand die bovenstaande trucjes kan doen spiritueel zijn ?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:57 schreef Sukh het volgende:
Voor de duidelijkheid:
Een aantal spirituele mogelijkheden zijn:
- Het controleren van je lichaamstemperatuur
- Psychometrie - doormiddel van iets aan te raken weet je precies de inhoud van de materie en waarvan het gemaakt is en historie.
- Onzichtbaarheid - het vermogen om licht te blokken
- Teleportatie
- Astrale Projectie - het vermogen om gecontroleerd uit je lichaam te treden tijdens een slaaptoestand.
- Kinesevormen
Telekinese Is het bewegen en verplaatsen van objecten zonder ze aan te raken
Pyrokinese Is het beheersen/controleren van vuur. Vuur aanwakkeren en uitwakkeren
hydrokinese Is het beheersen van water
chronokinese Is het beheersen van tijd
biokinese is het beheersen van je interne organen
Het bovenstaande zijn bijkomstigheden en is niet de essentie van spiritualiteit. Om het te kunnen moet je geest ontwikkelen en dat kan alleen op spirituele vlak. Er zijn ook andere manieren alleen dan maak je gebruik van externe energieen en dat is niet zuiver.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:03 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Afgezien van de vraag of bovenstaande überhaupt bestaat, c.q. mogelijk is, is dit wel een rare definitie van spiritualiteit. Waarom zou iemand die bovenstaande trucjes kan doen spiritueel zijn.
Voor mij is spiritualitiet meer een (mystiek) inzicht over hoe "zaken inelkaar zitten"
Financiele onafhankelijkheid leidt wel tot materiele onafhankelijkheid.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:58 schreef Sukh het volgende:
[..]
financieel onafhankelijk is wat anders dan materieel onafhankelijk.
Wat versta jij onder materie?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Financiele onafhankelijkheid leidt wel tot materiele onafhankelijkheid.
Zonder eten geen spiritualiteit.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:02 schreef Sukh het volgende:
[..]
Juist wel of je bent bezig met het materiele of met het spirtuele. Als ik me ga hechten aan zaken die vergankelijk zijn dan ben ik bezig met het materiele en als ik me ga hechten aan zaken die onvergankelijk zijn ben ik bezig met het spirtuele.
In het westen gaan mensen meestal opzoek naar immateriele welvaart wanneer ze materieel verzadigd zijn, maar in andere delen van de wereld niet. Het is maar hoe je bent opgegroeid.
Als ik iets eet betekent niet dat ik er gehecht aan ben, ik ben aan eten gehecht als ik perse een bepaald gerecht wil eten.quote:
Begrijp je nou werkelijk niet wat ik bedoel, of doe je alsof?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:12 schreef Sukh het volgende:
[..]
Als ik iets eet betekent niet dat ik er gehecht aan ben, ik ben aan eten gehecht als ik perse een bepaald gerecht wil eten.
Als je geld wat gemaakt is van materiaal en vergankelijk is in overvloed hebt dan ben je niet materieel onafhankelijk want je hebt het geld (een extern object) nodig om onafhankelijk te zijn van materie. Terwijl het geld zelf het materiele is.....quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Financiele onafhankelijkheid leidt wel tot materiele onafhankelijkheid.
Er is niets materieels dat los staat van materie. In die zin is alles schijn-zekerheid. Echter in de hypothetische situatie die je schetst gaat het om een absolute zekerheid.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:18 schreef Sukh het volgende:
[..]
Als je geld wat gemaakt is van materiaal en vergankelijk is in overvloed hebt dan ben je niet materieel onafhankelijk want je hebt het geld (een extern object) nodig om onafhankelijk te zijn van materie. Terwijl het geld zelf het materiele is.....
Je handelen wordt bepaald door overleven. Pas wanneer overleven een beetje lukt, krijg je oog voor het spirituele. Zoals eerder gezegd : Zonder voedsel geen spiritualiteit. Zonder voedsel ga je dood. Overleven is op dat moment belangrijker dan spiritualiteit. De (al dan niet schijn)zekerheid van voedsel, levert op dat spiritualiteit een stuk dichterbij komt.quote:Je bent gehecht aan het geld omdat het voor jouw de key factor is in materiele onafhankelijkheid. Dus inwezen stel jij je afhankelijk op t.o.v. materie om los te komen van materie.
Ok, dan hebben we dat in ieder geval duidelijk.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:53 schreef Sukh het volgende:
Alicey,
Het overleven is het punt niet, het gaat om de gehechtheid. Je kan je bezighouden met materiele zaken daar ontkom je niet aan, alleen met bepaalde afstand en zonder gehechtheid. Overleven en spiritualiteit kunnen hand in hand gaan. Het gaat om het bewustzijns niveau. Als men zich bewust is van het feit dat je materiele zaken nodig hebt om te overleven maar het niet de essentie van het leven is dan heb je als de eerste stappen gemaakt naar een spiritueel bewustzijnsniveau.
Ik denk niet dat het in 1 klap te bemachtigen is, dit omdat het materiele in deze wereld allomvertegenwoordig is en het moeilijk is om daaraan niet gehecht te raken. De mens is sneller geneigd zich te hechten aan zintuigelijke waarnemingen dan aan zaken die niet zintuigelijk waarneembaar zijn zoals spiritualiteit.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 17:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ok, dan hebben we dat in ieder geval duidelijk.
Een ander vraagstuk dat in mij opkomt : Ontstaat spiritueel bewustzijn juist niet door ervaring en daaruit voortvloeiend meesterschap, en is dat dus per definitie niet in een klap te bemachtigen?
Spirituele welvaart is in mijn ogen grootse volksverlakkerij en gelduitdezakklopperij om zelf materiële welvaart te verkrijgen. Een stel nepotisten die ten koste van het volk aan ongeoorloofde zelfverrijking doet door middel van schijnheiligheid. Het beste zou zijn om ze allemaal te laten mediteren in de kolenmijnen, tot ze uitgemediteerd zijn. Dan zal het leven op aarde een stuk beter zijn.quote:"een hoger bewustzijn, de controle over al je energieen, alle vormen van kinese,volledige controle over lichaam en geest. Het manipuleren van maya."
slechte ervaringen?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 17:28 schreef Yosomite het volgende:
Met mijn huidige kennis: materiële welvaart versus spirituele welvaart?
Materiële welvaart.
[..]
Spirituele welvaart is in mijn ogen grootse volksverlakkerij en gelduitdezakklopperij om zelf materiële welvaart te verkrijgen. Een stel nepotisten die ten koste van het volk aan ongeoorloofde zelfverrijking doet door middel van schijnheiligheid. Het beste zou zijn om ze allemaal te laten mediteren in de kolenmijnen, tot ze uitgemediteerd zijn. Dan zal het leven op aarde een stuk beter zijn.
a-ha okequote:Op woensdag 26 oktober 2005 17:56 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Ik zou het niet beter kunnen samenvatten.![]()
Maar ik weidde een beetje uit![]()
Das pas duidelijke taalquote:Op woensdag 26 oktober 2005 17:28 schreef Yosomite het volgende:
Met mijn huidige kennis: materiële welvaart versus spirituele welvaart?
Materiële welvaart.
[..]
Spirituele welvaart is in mijn ogen grootse volksverlakkerij en gelduitdezakklopperij om zelf materiële welvaart te verkrijgen. Een stel nepotisten die ten koste van het volk aan ongeoorloofde zelfverrijking doet door middel van schijnheiligheid. Het beste zou zijn om ze allemaal te laten mediteren in de kolenmijnen, tot ze uitgemediteerd zijn. Dan zal het leven op aarde een stuk beter zijn.
Wat versta je onder bewijzen? En heb je er ervaringen mee dat de werkzaamheid te betwijfelen is?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 18:00 schreef ice_age het volgende:
[..]
Das pas duidelijke taal![]()
Die spiritualiteit is imo inderdaad flauwekul en gezweef waar onnozelaars kapitalen uitgeven aan waarzeggers, oorkaarsen, wierook, dreamcatchers en weet ik wat voor belachelijke zooi waarvan de werkzaamheid nooit bewezen is, en welke werkzaamheid zeer te betwijffelen is.
Natuurlijk kan een zeker bewustzijn geen kwaad, maar persoonlijk lees ik daarvoor liever de krant of een studie boek dan dan dat ik mij met allerlei gezweef of meditatie bezighoud.
Onder bewijs versta ik dat de claims door de producent op wetenschappelijke manier getest moeten zijn voordat je eea op de markt brengt, net zoals we dat ook verwachten van de medicijnen die bijvoorbeeld Baijer verkoopt. En mocht een dreamcatcher in die klinische test vervolgens inderdaad heilzaam blijken te zijn, dan sluit ik niet uit dat hij ook boven mijn bed komt te hangen. Eenmaal wetenschappelijk getest en goedgekeurd is het immers reguliere geneeskunde. Mijn bezwaar is vooral dat in het alternatieve circuit miljoenen omgaan (lees uit andermans zak geklopt worden) zonder dat wij verwachten dat wat men beweert ook degelijk onderbouwt is, laat staan dat eventuele kwaadaardige neveneffecten van die brouwseltjes onderzocht hoeven worden. En waarom zouden die producenten hun claims ook onderbouwen? Ze verdienen nu al genoeg, en bij een klinische test vallen ze hoogst waarschijnlijk toch maar door de mand.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 18:41 schreef Sukh het volgende:
[..]
Wat versta je onder bewijzen? En heb je er ervaringen mee dat de werkzaamheid te betwijfelen is?
Geen persoonlijke ervaring, omdat ik toch altijd probeer uit te gaan van wat wetenschappelijk aangetoond is, of in ieder geval plausibel is op grond van die zelfde wetenschap. Ik heb dus nooit gelooft in waarzeggerij of iets dergelijks. Mijn moeder heeft daar wel enige tijd interesse voor gehad, maar zij is uiteindelijk ook afgehaakt omdat ze de meeste claims uiteindelijk flauwekul vond.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 18:41 schreef Sukh het volgende:
En heb je er ervaringen mee dat de werkzaamheid te betwijfelen is?
Er moet altijd ervaring aan vooraf gaan, je kan sommige dingen wel in 1 klap verkrijgen, maar je kan ze niet handelen dan, dat moet je leren, hoe ermee om te gaan, hoe met de verandering in jezelf om te gaan.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 17:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ok, dan hebben we dat in ieder geval duidelijk.
Een ander vraagstuk dat in mij opkomt : Ontstaat spiritueel bewustzijn juist niet door ervaring en daaruit voortvloeiend meesterschap, en is dat dus per definitie niet in een klap te bemachtigen?
Heb je ooit iemand 1 of meerdere van deze vaardigheden zien uitoefenen? Zoals die foto, waar kan ik deze man bewonderen? En heb je kleine dingetjes die we allemaal een keer thuis kunnen uitproberen?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:57 schreef Sukh het volgende:
Voor de duidelijkheid:
- Psychometrie - doormiddel van iets aan te raken weet je precies de inhoud van de materie en waarvan het gemaakt is en historie.
- Teleportatie
- Astrale Projectie - het vermogen om gecontroleerd uit je lichaam te treden tijdens een slaaptoestand.
- Kinesevormen
Pyrokinese Is het beheersen/controleren van vuur. Vuur aanwakkeren en uitwakkeren
- levitatie
zoals
[afbeelding]
Ah, die man wordt steeds bekender hier op fok. Goede zaak!quote:Op woensdag 26 oktober 2005 19:30 schreef ice_age het volgende:
Wellicht ben je bekend met het werk van James Randi. De beste man heeft reeds diverse paranormale claims ontmaskert als regelrechte oplichting. Hij heeft ook diverse mediums uitgenodigt om in een gecontroleerd experiment te bewijzen dat ze inderdaad paranormaal zijn (wie dat bewijst vangt zomaar een miljoen dollar). Maar zoals te verwachten is haakt iedereen af of valt door de mand. Best interessant om zijn website eens door te lezen.
http://www.randi.org/
Maar jij hebt een biertje!quote:Op donderdag 27 oktober 2005 00:09 schreef averty het volgende:
Hebben, hebben, hebben. Wees nou eens gelukkig met wat je hebt.
Zo wordt het allemaal niets. Gewoon met een biertje genieten van de zonsondergang op je balkon, i.p.v. kwijlen bij de gedachte dat je in de kamer kan zweven.
En stel eens, iemand heeft echt serieuse gave's en die gaat naar randi en bewijst het, wat gebeurt er dan denk je met dat persoon, heeft dat persoon nog 1 seconde rust in zijn/haar leven daarna, of is dat persoon dan in 1 klap wereldwijd een freakshow?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 19:30 schreef ice_age het volgende:
Wellicht ben je bekend met het werk van James Randi. De beste man heeft reeds diverse paranormale claims ontmaskert als regelrechte oplichting. Hij heeft ook diverse mediums uitgenodigt om in een gecontroleerd experiment te bewijzen dat ze inderdaad paranormaal zijn (wie dat bewijst vangt zomaar een miljoen dollar). Maar zoals te verwachten is haakt iedereen af of valt door de mand. Best interessant om zijn website eens door te lezen.
http://www.randi.org/
Als ze vd geschiedenis geleerd hebben houden ze hun mond wel.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 11:47 schreef erodome het volgende:
[..]
En stel eens, iemand heeft echt serieuse gave's en die gaat naar randi en bewijst het, wat gebeurt er dan denk je met dat persoon, heeft dat persoon nog 1 seconde rust in zijn/haar leven daarna, of is dat persoon dan in 1 klap wereldwijd een freakshow?
Denk erom dat er wat meer aan vast zit voor iemand dan even bewijzen dat het wel degelijk bestaat he, als ik een echte gave zou hebben zou ik daar toch wel low profile mee blijven om eerlijk te zijn.
Dat is toch ook wat ik heb gezien bij mensen die echt gave's bezitten, ik ken er enkele, niet veel, maar die kunnen echt wat, maar scheeuwen het niet van de daken, verdienen er ook geen geld mee.
Als je het niet van de daken schreeuwt, er geen geld mee verdiend, en geen valse hoop wekt bij zieken, dan vnd ik allles prima. Maar ik denk dat de weddenschap van Randi uitermate interessant is om mediums als Char of Jomanda uit te testen. Die kloppen met hun shows talloze al dan niet zieke mensen geld uit de zakken, dus is het wel zo interessant om te weten of zij de consument waar voor zijn geld bieden.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 11:47 schreef erodome het volgende:
[..]
En stel eens, iemand heeft echt serieuse gave's en die gaat naar randi en bewijst het, wat gebeurt er dan denk je met dat persoon, heeft dat persoon nog 1 seconde rust in zijn/haar leven daarna, of is dat persoon dan in 1 klap wereldwijd een freakshow?
Denk erom dat er wat meer aan vast zit voor iemand dan even bewijzen dat het wel degelijk bestaat he, als ik een echte gave zou hebben zou ik daar toch wel low profile mee blijven om eerlijk te zijn.
Dat is toch ook wat ik heb gezien bij mensen die echt gave's bezitten, ik ken er enkele, niet veel, maar die kunnen echt wat, maar scheeuwen het niet van de daken, verdienen er ook geen geld mee.
In de praktijk blijkt dus gewoon heel vaak dat de eigen waarnemingen niet correct zijn. Dat is waar iedere politieman in zijn werk mee te maken krijgt, en dat is ook waar goochelaars en paragnosten hun brood mee verdienen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 12:31 schreef erodome het volgende:
Tja, ik heb andere ervaringen, niet in een dubbelblind wetenschappelijk onderzoek, maar simpelweg dat iemand dingen wist die dat persoon echt niet kon weten van zowel mij als anderen.
Ook heb ik andere dingen gezien die gewoon voor mij persoonlijk onweerlegbaar zijn, nogmaals, geen dubbelblind wetenschappelijk onderzoek, maar gewoon eigen waarnemingen.
Ik ken 2 mensen waarvan ik toch wel vrij zeker ben dat ze gave's hebben...quote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:50 schreef ice_age het volgende:
[..]
In de praktijk blijkt dus gewoon heel vaak dat de eigen waarnemingen niet correct zijn. Dat is waar iedere politieman in zijn werk mee te maken krijgt, en dat is ook waar goochelaars en paragnosten hun brood mee verdienen.
Iemand die een beetje getrained is kan ook een hoop non-verbale informatie over je krijgen die jij niet expliciet aan hem verteld. Je kleding kan bijvoorbeeld iets zeggen over je welstand of over hoe je in het leven staat. Je uitstraling kan informatie geven over of je je gelukkig voelt of niet, en de paragnost kan aan de hand van jouw reactie op zijn "voorspelling" over jouw inschatten of hij op de goede weg zit met gegis of dat hij het over een andere boeg moet gooien. Dat is waarom paragnosten soms de indruk kunnen wekken dat zij veel over je weten.
Randi had ooit een paar Russische paragnosten goed in de tang. Gevraagd om iets te vertellen over een foto begonnen de dames een beetje in het rond te gissen over de persoon op de foto. Steeds kijkend naar een aanwijzing in de mimiek van Randi, of subtiel vragen stellend over de persoon op de foto probeerden ze informatie in te winnen en uit te vissen of ze met hun gegis op de goede weg zaten. Maar randi vertelde niets en bleef strak voor zich uitkijken. Dus aan het eind kwamen de dames niet verder dan de conclusie dat het een aardige man was. Alleen jammer dat de man op de foto een seriemoordenaar was die op de electrische stoel geeindigt is. Zaten de dames er toch een beetje naast met hun voorspelling. Vervolgens bleek ook nog eens dat ze hun dure "ingestraalde" water zelf niet eens van niet ingestraald water konden onderscheiden.![]()
Zucht, er zijn al onderzoeken gedaan en uit sommige komen best opzienbarende dingen, alleen worden die onmiddelijk weggewuift.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:05 schreef paladin het volgende:
En het argumenteren dat "Je geen leven meer hebt als je bewezen bent." Vind ik absurd. Er kan nog steeds een gezond wetenschappelijk onderzoek komen waarin je anoniem blijft. En zelfs dan, ik vermoed niet dat mensen zich bij jomanda voor het raam scharen als ze probeert te slapen en als iemand te koop loopt met geclaimde krachten...
Kijk, als je paranormale dingen claimt te kunnen, mag je het van mij bewijzen. Anders moet je het niet gaan roepen.
Je beseft je dat als het niet in een herhaalbaar experiment aangetoond kan worden, het niet wetenschappelijk bewijsbaar is en dus als toeval mag worden gezien?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:11 schreef erodome het volgende:
Weet je wat ook een probleem is met dat soort gave's, het is niet op afroep beschikbaar, jij als medium bepaald niet welke info er binnen komt.
[quote]
Als je 'gave' dermate onbetrouwbaar is, dan zou ik persoonlijk me ook afvragen of je wel echt een 'gave' hebt of dat je puur geluk hebt,
[quote]
Dat zie je bv met een char, soms komen er hele rake dingen uit en soms zegt ze ook gewoon ik weet het echt niet, kom er niet uit.
Het is niet rechtlijnig zo van ik zie jou, of raak wat van je aan en ik weet alles.
Oh? Ik gok dat een aantal enveloppen met kaarten erin die jij moet raden in een serie daadwerkelijk als voldoende bewijs zou worden gezien voor helderziendheid. Kom eens met een voorbeeld van een 'onmogelijk' bewijs wat gegeven moet worden.quote:Het bewijs wat gevraagd wordt is eigenlijk onmogelijk om te geven, het bewijs wat je kan geven wordt niet als voldoende gezien.
Dat de man een genoegen schept in het debunken ben ik het met je eens. Dat neemt echter niet weg dat ook hij een correct wetenschappelijk bewijst zal moeten aanvaarden. De man's instelling heeft geen enkele invloed op het experiment.quote:Daarbij is randi een afschuwelijke scepticus, met een hele nare insteek tegenover mensen met gave's, heel naar kan hij doen tegen mensen,
Pardon? De man heeft een miljoen uitgeloofd, dan mag hij wel kritisch zijn.quote:ik denk dat weinig mensen er zin in hebben om op eigen kosten even naar randi te gaan en alles wat nodig is voor de testen zelf te betalen om lekker even afgezeken te worden door iemand die toch alleen maar zoekt naar dat ene kleine foutje waardoor hij alles als nonses af kan doen.
Uh huh, dat is zijn mening. Het mooie aan een experiment echter is dat ook HIJ de gegevens niet kan weerleggen als het experiment correct wordt uitgevoerd. Het gaat hier niet om zijn mening over crop circles, maar om een wetenschappelijk experiment omtrent paranormale krachten.quote:Lees maar eens goed hoe hij praat over dingen...
Bv: Other claims, such as "Crop Circles" and UFO's are rejected because they have been definitively proven to be the result of hoaxes or mass hysteria.
Wat niet waar is, dat is van sommige circels bewezen, maar niet van alle, er zijn er nog zat over die ze niet kunnen verklaren, inc de dingen die gebeuren in zo'n circel met het gewas enzo.
Hoezo uitgemolken? Je gaat er zelf mee akkoord en uiteraard moet je het wetenschappelijk bewijzen. Er is geen andere methode. Daarbij geeft het feit dat ze niet aan je kant staan juist in mijn ogen een extra stukje zekerheid dat het onderzoek indien het verloopt eerljik zal verlopen. Dat jij dat niet vindt is jouw mening, maar daar kunnen wij verder niets over stellen, tenzij je hem op voorhand wilt beschuldigen van falsificatie van gegevens ten nadele van het paranormale. Bedoel je dat soms?quote:Depending on the nature of your claim, this could be a grueling, stress-filled process. Although the JREF wants you to have everything reasonable in proving your claim, they will not suffer months of endless negotiations with an applicant who seems unwilling to accept the methods of rational inquiry. Remember, it's not a contest; it's a challenge. This isn't going to be like taking a test. This is going to be like going to court. The onus of PROOF lies entirely with you, so you must be prepared to present it properly. After all, there's a million bucks at stake.
Geen gewone test, nee je wordt helemaal uitgemolken en moet het WETENSCHAPPELIJK bewijzen, ze zeggen zelf er alles aan te doen je onderuit te halen, je niet te vertrouwen en dat ze niet aan jou kant staan als je meedoet.
Mag ik erop wijzen dat in de wetenschap er een methode is die "Peer review" heet? Alle publicaties van wetenschappers zijn leuk, maar worden pas echt geaccepteerd zodra ze door hun 'peers' zijn bekeken, gecontroleerd, aangevallen en afgekraakt. Als een publicatie dat overleeft wordt deze als valide en waar genoeg geacht om verder te bestaan.quote:9) Scientific papers have been written supporting paranormal events and talents. Therefore, how can you deny them?
Scientists can be wrong — sometimes, very wrong. The history of science is replete with serious errors of judgment, bad research, faked results, and simple mistakes, made by scientists in every field. The beauty of science is that it corrects itself by its own nature and design. By this means, science provides us with increasingly clearer views of how the world works. Unfortunately, though science itself is self-correcting, sometimes the scientists involved do not correct themselves. And there is not a single example of a scientific discovery in the field of parapsychology that has been independently replicated. That makes parapsychology absolutely unique in the world of science.
Zoals je ziet neemt hij de wetenschap niet eens serieus als het niet in zijn eigen straatje valt, ook noemt hij letterlijk zijn missie een "war' om iedereen zover te krijgen niet meer te geloven in wat voor alternatiefs dan ook.
Ja hallo, wat wil je nou? Dat er eindelijk eens onomstotelijk bewijs komt of niet?quote:Om een lang verhaal kort te maken, ze maken het ook wel erg onaantrekkelijk allemaal voor iemand om zich daaraan te wagen, ik zou het niet doen als ik echt een gave had, met mijn reiki ga ik er ook niet heen, ben me daar gek.
Omdat meneer Randi het vooral gemunt heeft op mensen die met dit soort kwakzalverij geld verdienen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:47 schreef roofless het volgende:
Als je een echte gave hebt en spiritueel goed in evenwicht bent, waarom zou je dan in vredesnaam naar een figuur als Randi gaan om je te laten doorzagen?
Randi probeert juist een wetemschappelijk onderzoek te doen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:59 schreef erodome het volgende:
Aanvulling, ik denk dat als er echt serieuse wetenschappelijke onderzoeken komen(vergeet niet randi en zijn organisatie zijn geen wetenschappers!!!!!!!!!!)
Sorry dat ik het weer moet vragen maar : wat voor energie?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:55 schreef erodome het volgende:
...
Niet waar, er zijn wel degelijk dingen bewezen, zo is de werking van energie healing bv niet bewezen, maar is het feit dat de handen van een healers een sterkere straling afgeven WEL bewezen, dus dat er wat gebeurt is bewezen, wat er presies gebeurt is niet bewezen en daardoor wordt het niet geaccepteerd.
Tjsa, dat geld gaat ook wel meevallen hoor. Het hangt er van af wat je wilt bewijzen, gok ik.quote:En wat er te verliezen valt aan meedoen?
Ten eerste een bak geld aangezien de organisatie van randi NIETS betaald aan het testen, dus de spullen die nodig zijn, je reis, alles erop en eraan komt op je eigen kosten.
Ten 2de en belangerijkste, je eergevoel, je wordt in het openbaar tot op het bot afgezeken tot in de eeuwigheid zo'n beetje, je wordt niet serieus genomen, je mag geen enkele discussie aangaan, je mag hun werken niet in twijvel trekken, je mag niet over de werking van het door jou geclaimde praten, helemaal niets....
Ja hallo! Het is wetenschappelijk onderzoek. Jouw stelling is onbewezen en dus ongeloofwaardig tot het punt waarop je het bewijst. Verder lees ik even de informatie en is dit niet een test, maar een aanvraag tot een test, waarin ze blijkbaar alle wacko's willen wegfilteren, wat ik ze niet kwalijk kan nemen.quote:Je mag alleen maar doen wat hun willen wat je doet en verder moet je je bek houden, heb je geen enkele invloed op hoe het in zijn werk gaat.
Je wordt van te voren al door de mangel gehaalt, er wordt gelijk met ongeloof gereageerd en vanaf moment 1 zullen ze bezig zijn je onderuit te halen en wel op zo'n manier dat nog nooit iemand door het eerste stuk heen is gekomen, sterker nog, maar weinig mensen halen de voorgaande testen omdat je niet zo heel vriendelijk bejegend wordt.
Uh, dat is daadwerkelijk te testen. Je moet alleen zelf met een testvoorstel komen. Als je met een incorrect voorstel komt waarin niet duidelijk getest wordt dan wordt dat voorstel afgekeurd ja.quote:Stel, iemand komt met voorstel voor een test, heeft iets wat hij kan tonen.
Bv, een vorm van healing, iemand legt uit dat hij aan kan tonen dat pijn verminderd.
Dan wordt er gezegd, leuk en aardig, maar dat valt niet te controleren, die pijn kan door andere dingen verminderd worden, kunnen we het niet alleen over de tintelingen hebben enzo?
Waarop degen die wat wil tonen een korte uitleg geeft van hoe het werkt wat hij wil tonen en wat hij dus kan tonen.
Daarop wordt bot gezegd dat ze dat niet willen weten en als je daar over doorgaat testen al geen zin meer heeft.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Ze zoeken naar zwaar en sterk wetenschappelijk bewijs. Van het soort met een hardheid wat nog niet is gepresenteerd en zijn daarom skeptisch en veeleisend. Maar dat houdt niet in dat ze slecht onderzoek doen.quote:Ze zoeken niet naar bewijs, ze zoeken naar stokken om mee te slaan en als iemand met die insteek begint, tja, dan is dat in mijn ogen een verkeerde insteek en ik zou me er niet aan wagen dus en ik denk dat dat voor heeeeeeeeeeel veel mensen geld.
Ik snap ook wel dat ze niet alles weetquote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:11 schreef erodome het volgende:
Weet je wat ook een probleem is met dat soort gave's, het is niet op afroep beschikbaar, jij als medium bepaald niet welke info er binnen komt.
Dat zie je bv met een char, soms komen er hele rake dingen uit en soms zegt ze ook gewoon ik weet het echt niet, kom er niet uit.
Het is niet rechtlijnig zo van ik zie jou, of raak wat van je aan en ik weet alles.
Onzin. Dan zal je gewoon meer bewijs moeten leveren. Als paranormale zaken bestaan is het niet zo moeilijk om een dubbel blinde proef op te zetten waarmee je voor eens en voor altijd kan aantonen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:11 schreef erodome het volgende:
Het bewijs wat gevraagd wordt is eigenlijk onmogelijk om te geven, het bewijs wat je kan geven wordt niet als voldoende gezien.
Nou, als ik gaves had, en ik kon daar een miljoen mee verdienen dan schoot ik die kosten wel even voor. Ik vind het ook niet meer dan logisch dat je de kosten zelf voorschiet omdat er anders iedere dag 100 mensen voor de deur staan die even op kosten van Randi naar de VS reizen en dan bovendien kans maken op 1 miljoen. Dat zou een leuke loterij worden. Maar iemand die daadwerkelijk die gaves heeft kan wel voor eens en voor altijd bewijzen dat er meer is tussen hemel en aarde.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:11 schreef erodome het volgende:
Daarbij is randi een afschuwelijke scepticus, met een hele nare insteek tegenover mensen met gave's, heel naar kan hij doen tegen mensen, ik denk dat weinig mensen er zin in hebben om op eigen kosten even naar randi te gaan en alles wat nodig is voor de testen zelf te betalen om lekker even afgezeken te worden door iemand die toch alleen maar zoekt naar dat ene kleine foutje waardoor hij alles als nonses af kan doen.
Kijk hij is wat sarcastisch, maar ik vind dat een deel van zijn charme. Met een stukje humor commentaar geven op de bijzondere claims van anderen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:11
schreef erodome het volgende:
Lees maar eens goed hoe hij praat over dingen...
Wie betaald bepaald. Hij heeft die 1 miljoen staan, dus hij bepaald hoe hij het experiment opzet. Het is overigens niet zo vreemd dat hij geen vertrouwen heeft, want hij heeft in het verleden genoeg gevallen van oplichting ontmaskerd. Hij gaat er van uit dat er niets is tussen hemel en aarde, de potentiele kandidaat beweert dat dat wel zo is, en dat hij bijzondere gaven heeft. Laat die kandidaat dat dan maar keihard aantonen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:11 schreef erodome het volgende:
Depending on the nature of your claim, this could be a grueling, stress-filled process. Although the JREF wants you to have everything reasonable in proving your claim, they will not suffer months of endless negotiations with an applicant who seems unwilling to accept the methods of rational inquiry. Remember, it's not a contest; it's a challenge. This isn't going to be like taking a test. This is going to be like going to court. The onus of PROOF lies entirely with you, so you must be prepared to present it properly. After all, there's a million bucks at stake.
Geen gewone test, nee je wordt helemaal uitgemolken en moet het WETENSCHAPPELIJK bewijzen, ze zeggen zelf er alles aan te doen je onderuit te halen, je niet te vertrouwen en dat ze niet aan jou kant staan als je meedoet.
Hij neemt de wetenschap juist heel erg serieus. Hij maakt alleen een onderscheid tussen goede en slechte wetenschap. Goede wetenschap is reproduceerbaar, en dat is voor veel wetenschap over alternatieve zaken helaas niet het geval. En vaak rammelt bovendien de proefopzet in die experimenten.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:11 schreef erodome het volgende:
Zoals je ziet neemt hij de wetenschap niet eens serieus als het niet in zijn eigen straatje valt, ook noemt hij letterlijk zijn missie een "war' om iedereen zover te krijgen niet meer te geloven in wat voor alternatiefs dan ook.
Je bekijkt het erg negatief. Dergelijke rigide tests zijn juist een uitgelezen kans om te bewijzen dat reiki meer is dan een van de vele alternatieve filosofieen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 14:11 schreef erodome het volgende:
Om een lang verhaal kort te maken, ze maken het ook wel erg onaantrekkelijk allemaal voor iemand om zich daaraan te wagen, ik zou het niet doen als ik echt een gave had, met mijn reiki ga ik er ook niet heen, ben me daar gek.
quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:57 schreef Sukh het volgende:
Voor de duidelijkheid:
Waarom? ik kan een trui aantrekken.
Waarom? maak het open en ga ff de inhoud bekijken.
Waarom? Pak een zonnebril.
- Teleportatie
Waarom? ik kan fietsen.
Waarom? Ik kan toch (dag)dromen?
- Kinesevormen
Waarom? ik heb 2 handen.
Zie boven.
Waarom? ik heb een aansteker.
Waarom, ik heb een kraan thuis
Ja, leer plannen
Gezonder leven, gezonder lichaam
- levitatie
Waarom, weleens een vliegtuig gezien?.
je zegt het goed, een ander niveau en andere uitdagingen. beiden zijn een niveau, beiden bevatten uitdagingen. gelukkig geen waarde-oordeel.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:26 schreef Sukh het volgende:
[..]
Het was het 1 of het ander, maar goed wanneer je spiritueel begaafd bent dan leef je op een ander niveau je hebt naar mijn mening nieuwe en andere uitdagingen.
Nee, hij probeert mensen onderuit te halen, hij is GEEN wetenschapper, de mensen die voor hem werken zijn GEEN wetenschappers.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 15:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Randi probeert juist een wetemschappelijk onderzoek te doen.
Ben jij ooit bij zo'n onderzoek aanwezig geweest ?quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, hij probeert mensen onderuit te halen, hij is GEEN wetenschapper, de mensen die voor hem werken zijn GEEN wetenschappers.
Hij poogt niet te kijken om wat voor energie het gaat, waar het vandaan komt, hoe het werkt(of niet natuurlijk), het enige wat zijn doel is is het onderuit halen.
Dat zegt hij zelf he, lees zijn site er maar eens goed op na....quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:24 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Ben jij ooit bij zo'n onderzoek aanwezig geweest ?
volgens mij wordt er gewoon een claim opgesteld welke de gene die claimt waar moet makenquote:Op donderdag 27 oktober 2005 20:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat zegt hij zelf he, lees zijn site er maar eens goed op na....
quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:20 schreef FuifDuif het volgende:
Spirituele welvaart natuurlijk. Matiële welvaart is enkel interessant voor de lagere levensvormen.
Ken je Randi ?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:23 schreef FuifDuif het volgende:
Mensen die aankomen kakken met Randi als een soort van argument om het paranormale onderuit te halen zijn niet goed snik. Randi is zelf een idioot die je niet serieus moet nemen. Laat staan dat een paranormaal begaafd persoon zich voor zijn vuile spelletjes zal lenen.
Mensen onder andere.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:24 schreef het_fokschaap het volgende:
over welke levensvormen heb je het nu ?
James Randi toch? Die idioot die een miljoen klaar heeft liggen voor de persoon die onder experimentele condities kan aantonen over paranomale krachten te beschikken?quote:
Jaquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:32 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
en jij bent een hogere levensvorm in de mensensoort ?
quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:34 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja. Ik hecht weinig waarde aan materiële zaken. Daarin onderscheid ik mij aanzienlijk van sommige soortgenoten die als het ware denken dat het enige wat van waarde is, materieel is
.
De vraag is: is het materiële / fysieke leven nog belangrijk bij een bepaald spiritueel niveau? Dacht het niet. Alleen al het feit dat jij weer denkt in termen van 'lichamelijk overleven', geeft aan dat jij vooral nog georiënteerd bent op het materiële leven.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:38 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
![]()
Wil jij zeggen dat je jezelf in leven kunt houden met alleen maar spiritueel geleuter? Ik wens je veel succes!
het feit dat jij nog op Fok zit voorspelt ook niet veel goeds inzake jouw spirituele niveauquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:39 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
De vraag is: is het materiële / fysieke leven nog belangrijk bij een bepaald spiritueel niveau? Dacht het niet. Alleen al het feit dat jij weer denkt in termen van 'lichamelijk overleven', geeft aan dat jij vooral nog georiënteerd bent op het materiële leven.
Ik kan niet slapen als ik niet op zijn minst eventjes op een dag op Fok! gekeken hebquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:41 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
het feit dat jij nog op Fok zit voorspelt ook niet veel goeds inzake jouw spirituele niveau
Tja je hersenen bestaan nou enmaal uit materie. Dus spiritualiteit vloeit eigenlijk voort uit materie, want naar mijn mening is spiritualiteit een illusie van de hersenen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:39 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
De vraag is: is het materiële / fysieke leven nog belangrijk bij een bepaald spiritueel niveau? Dacht het niet. Alleen al het feit dat jij weer denkt in termen van 'lichamelijk overleven', geeft aan dat jij vooral nog georiënteerd bent op het materiële leven.
Beetje een simpele, ongefundeerde redenatie, Fir3fly. Je hebt nog twee pogingen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Tja je hersenen bestaan nou enmaal uit materie. Dus spiritualiteit vloeit eigenlijk voort uit materie![]()
hoe kom je daarbij ?quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:45 schreef FuifDuif het volgende:
Spiritualiteit staat juist los van het lichaam en dus ook de hersenen.
Hoe kom je er bij dat het niet zo is? Die vraag kan ik net zo goed stellen. Ik heb in ieder geval de suggestie van het woord aan mijn kant: spiritueel -> spirit -> geest -> geestelijk is niet lichamelijk.quote:
het is niet meer dan een aanname dat er zoiets bestaat als een geest die los bestaat van het lichaam.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:48 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hoe kom je er bij dat het niet zo is? Die vraag kan ik net zo goed stellen. Ik heb in ieder geval de suggestie van het woord aan mijn kant: spiritueel -> spirit -> geest -> geestelijk is niet lichamelijk.
OK, misschien had ik het woordje "dus" er niet bij moeten zetten. Ik had het niet bedoeld als een redenatie, maar gewoon mijn mening.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Beetje een simpele, ongefundeerde redenatie, Fir3fly. Je hebt nog twee pogingen.
Hé, deze drogredenatie had ik nog niet gezien. Leuk gevonden.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:48 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hoe kom je er bij dat het niet zo is? Die vraag kan ik net zo goed stellen. Ik heb in ieder geval de suggestie van het woord aan mijn kant: spiritueel -> spirit -> geest -> geestelijk is niet lichamelijk.
Ik heb zijn site bekeken, en zijn lopende zaken bekeken. Ze mogen dan geen wetenschappers zijn, ze proberen wel een nette methode op te zetten voor experimenten en doen dat zelfs nog redelijk netjes, zoals een blinde proef voor telepathie waar maar uit 3 maal een serie van 100 woorden gekozen moet worden.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, hij probeert mensen onderuit te halen, hij is GEEN wetenschapper, de mensen die voor hem werken zijn GEEN wetenschappers.
Hij poogt niet te kijken om wat voor energie het gaat, waar het vandaan komt, hoe het werkt(of niet natuurlijk), het enige wat zijn doel is is het onderuit halen.
Als je Houdini bedoelt, daar is nooit een reactie na zijn dood van gehoord. Ondanks alle claims.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 12:43 schreef erodome het volgende:
Zo gezegd, zo gedaan, de man ging dood en bepaalde mediums kwamen met boodschappen van hem, die zinnen die vastgelegd waren welteverstaan.
Dit is het bekendste onderzoek(en enorm groot) dat het beste te controleren is op dit gebied en zou eigenlijk zelfs skeptische mensen op hun hoofd moeten laten krabben, nu leg ik het heel simpel uit en misschien mis ik wel wat zo even snel(doe het ook maar uit mijn hoofd), maar je kan er zat van vinden op het net, inc de originele correnspondentie en de opzet van het onderzoek.
Het is dan ook een uitdaging (1 million dollar paranormal challenge), geen wedstrijd, of wetenschappelijke test. Staat duidelijk in de FAQ.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Spiritualiteit wordt gedefinieerd als een persoonlijk eigenschap. Of Dit de vorm van spiritualiteit is die jij bedoelt, danwel dat spiritualiteit geheel materie-onafhankelijk is staat nog zeer zeker ter discussie.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 00:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Beetje een simpele, ongefundeerde redenatie, Fir3fly. Je hebt nog twee pogingen.
Spiritualiteit staat juist los van het lichaam en dus ook de hersenen.
Onderbouwing?quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 23:54 schreef Triggershot het volgende:
Ware leven schuilt alleen in spiritualiteit.
Materie is vergankelijk.quote:
Wodan, Thor en Freya kennen we nog langerquote:Op zondag 30 oktober 2005 12:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Materie is vergankelijk.
Namen als Mohammed, Jezus, Mozes en Boedha leven al Millenia, en nog veel langer dan onze kinderen.
adam langerquote:Op zondag 30 oktober 2005 14:24 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
Wodan, Thor en Freya kennen we nog langer
Of namen als Ceasar, Nebukadnezar, Alexander de Grote, Aristoteles, Plato...quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Materie is vergankelijk.
Namen als Mohammed, Jezus, Mozes en Boedha leven al Millenia, en nog veel langer dan onze kinderen.
Zonder twijfel een van grootste namen die voorkomen in een geschiedenisboek, maar een aanhangt nu? Niet echt.quote:Op zondag 30 oktober 2005 18:20 schreef averty het volgende:
[..]
Of namen als Ceasar, Nebukadnezar, Alexander de Grote, Aristoteles, Plato...
Mohammed, Mozes, Jezes en Boeddha waren geen Goden, hoewel Jezus wel door sommigen wordt vereerd als God. Ik vind het wel indrukwekkend dat Jezus 2 millenia na zijn dood nog tot grootste religie ter wereld gerekend kan worden.quote:Je hoeft dus niet perse god te zijn om onthouden te worden. En die millenia, pfff.... De aarde is 4.5 miljard jaar oud. Maakt toch helemaal geen indruk, die 2000 jaar van jezus. het maakt alleen maar indruk vanwege ons eigen leven dat zo'n 75 jaar is. Allemaal perspectief. En duidelijk een verkeerd perspectief.
Namens die ik opnoemde vochten voor spirutualiteit.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:17 schreef Fir3fly het volgende:
Maar wat heeft dit met spiritualiteit te maken? Die namen zijn gewoon overleveringen...
Zal best, maar die namen zijn geen onderbouwing van jou stelling:quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Namens die ik opnoemde vochten voor spirutualiteit.
quote:Ware leven schuilt alleen in spiritualiteit.
Ook niet wanneer je het combineert met, wanneer je naam nog steeds wordt geroepen na 1000den jaren dat je onsterfelijk bent.quote:Op zondag 30 oktober 2005 21:29 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zal best, maar die namen zijn geen onderbouwing van jou stelling:
[..]
Je zet hier een pracht van een stelling neer.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 23:54 schreef Triggershot het volgende:
Ware leven schuilt alleen in spiritualiteit.
We zijn het eens dat we het niet eens zijn.quote:Op maandag 31 oktober 2005 06:44 schreef FuifDuif het volgende:
Sorry hoor, maar een zweverig leven kan veel geluk brengen en daar gaat het om. Dit zal altijd een twistpunt blijven dus ik denk niet dat, àls het zo is, je zult meemaken dat het een grote farce blijkt te zijn. Bovendien komen die overtuigingen niet voort uit wat zweverig gelul, maar uit een proces van innerlijke bewustworden. Echter, dat overstijgt de materie en zal dus nooit door de materialistische wetenschap worden aangetoond. En derhalve zullen de pure materialisten het nooit begrijpen. Niet in hun huidige levens althans.
Wat ik met betreffende zin probeerde te uitten is het is voor mij een feit en voor anders denkenden een stelling. In principe is voor mij dus spirituele leven alleen en als ware manier van leven voor mij.quote:Op maandag 31 oktober 2005 01:55 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Je zet hier een pracht van een stelling neer.
Het woord "alleen" moet je misschien zelfs weglaten, omdat bij het uitspreken daar snel de klemtoon op gelegd wordt vanwege de lange ee klank. en op deze manier komt de nadruk meer op "ware" te liggen..
Het ware leven schuilt in spiritualiteit.
Eerlijk gezegt zou ik ook niet verwachten dat een materialist het met mij eens zou zijn, zou natuurlijk mijn inziens ook niet kloppen. En natuurlijk ben ik het niet met je eens wanneer je spreekt over dat de geest voortkomt uit de materie, ik vind dat de geest dan waarneembaar zou moeten zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de geest door God in de mens is geblazen. En resterende lichaam en onderdelen door klei ( materie die weer door God is geschapen)quote:Ik ben het er absoluut niet mee eens. Pertinent niet. Klinklare nonsens.
Als materialist ben ik ervan overtuigd dat de geest voortkomt uit de materie.
Als de geest dan sterker is dan het lichaam is dat vanzelfsprekend omdat het kind verder en door groeit dan de ouder.
Maar de basis is materie en daardoor is de geest beperkt, begrensd door de materie.
Maar een goede spreuk, slogan bij de "oppositie" vind ik ook goed.
Alles wat ik hierboven heb geuit haal ik uit religie en bevredig dus niet mijn spirituele twijfels met religieuze leer. Eerder door geloven in God vul ik mijn vraagstukken. Als alles een grote farce blijkt te zijn na mijn dood heb ik niets verloren, maar als alles dus wel blijkt te kloppen? Tsjaah, geen materieel bezit kan je dan nog redden.quote:Je kunt er een heel geloof aan ophangen. Religies zijn erop gebaseerd.
Maar oh wat een teleurstelling zal het zijn als blijkt dat het een grote farce is.
En daarom zou ik willen roepen: ga weer met beide benen op de grond staan.
Ga niet een zweverig leven leiden. Luchtkastelen zijn inhoudsloos.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald en verloren.
Waar baseer je op dat de geest uit materie voortkomt???quote:Op maandag 31 oktober 2005 01:55 schreef Yosomite het volgende:
Ik ben het er absoluut niet mee eens. Pertinent niet. Klinklare nonsens.
Als materialist ben ik ervan overtuigd dat de geest voortkomt uit de materie.
Als de geest dan sterker is dan het lichaam is dat vanzelfsprekend omdat het kind verder en door groeit dan de ouder.
Maar de basis is materie en daardoor is de geest beperkt, begrensd door de materie.
Maar een goede spreuk, slogan bij de "oppositie" vind ik ook goed.
Ja vindt hem ook fun en nog waar ookquote:Op maandag 31 oktober 2005 08:56 schreef Triggershot het volgende:
[quote]Op maandag 31 oktober 2005 08:48 schreef soulsurvivor het volgende:
jouw signature![]()
![]()
![]()
![]()
In het begin was er niets.quote:Op maandag 31 oktober 2005 08:48 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Waar baseer je op dat de geest uit materie voortkomt???
Is ook raar.quote:Uit de miljoenen [bijna dood ervaringen] is wel gebleken dat de "geest/ziel/ware ik" los van het lichaam bestaat.
Ik denk dat het woord luchkasteel (Engels: Cloud cuckoo land, Duits: Wolkenkuckucksheim) komt uit Aristophanes: De vogels.quote:Ook is het leuk om na te denken over het feit dat een willekeurig kasteel eerst een 'luchtkasteel was in de vorm van een idee. Dus in dat geval komt materie voort uit geest.
Wat een bizar slecht argument.quote:Op maandag 31 oktober 2005 08:48 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Uit de miljoenen [bijna dood ervaringen] is wel gebleken dat de "geest/ziel/ware ik" los van het lichaam bestaat.
Ook dat moet netjes onderuit gehaald worden.quote:
Zo is het Yosomitequote:Op maandag 31 oktober 2005 09:29 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Ook dat moet netjes onderuit gehaald worden.
Is dat niet gewoon een aanname?!quote:Op maandag 31 oktober 2005 09:14 schreef Yosomite het volgende:
[..]
In het begin was er niets.
Toen was er een enorme knal, de Big Bang.
En daaruit is verder alles ontwikkeld en gegroeid.
Dus geest is een uitvloeisel van materie.
Maar niet.
Er was eerst een gedachte, een idee.
En daarna volgde de creatie van materie
[..]
Als nog niet alles verklaarbaar is, hoe kan je dan zo stellig zijn over jou aangenomen waarheid van de werkelijkheid?!quote:Is ook raar.
Een aantal verwijs ik direct naar het land der fantasie.
Een aantal is verklaarbaar door zuurstoftekort, invloed van chemicaliën al dan niet door de mens zelf aangemaakt, en vallen onder de categorie hallucinaties.
Maar er blijft een aantal onverklaarbaren over.
Ik zou willen zeggen, nog niet verklaarbaar in termen van ordinaire materialistische terminologie.
[..]
ok, Ik speelde gewoon wat met het woord. Maar ik denk dat je begreep wat ik bedoelde.quote:Ik denk dat het woord luchkasteel (Engels: Cloud cuckoo land, Duits: Wolkenkuckucksheim) komt uit Aristophanes: De vogels.
Het is het utopia in de lucht dat de helden samen met de kwetterende medebewoners creëren.
Maar zoals de naam utopia al zegt, ondanks de originaliteit blijkt het luchtkasteel onpractisch en het werkt niet. Ergo, kastelen die voorkomen uit luchtkasten zijn utopische uitdagingen, maar leiden tot niets.
eeee, ja.....ok.....quote:
Nou hoe wil je daarmee nou bewijzen dat de geest/ziel etc. los staat van al het andere? Een bijna-dood ervaring kan net zo goed een psychologische oorzaak hebben.quote:Op maandag 31 oktober 2005 09:48 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
eeee, ja.....ok.....![]()
waarom???
Je hebt altijd materiele behoeften die je bevredigd moet hebben. Bij enkele behoeften is dat zelfs noodzakelijk voor overleven. Zolang die materiele behoeften, of ze nu relatief sober of relatief vergaand zijn, niet bevredigd zijn zul je in de eerste plaats die behoeften nastrevenquote:Op maandag 31 oktober 2005 06:44 schreef FuifDuif het volgende:
Sorry hoor, maar een zweverig leven kan veel geluk brengen en daar gaat het om. Dit zal altijd een twistpunt blijven dus ik denk niet dat, àls het zo is, je zult meemaken dat het een grote farce blijkt te zijn. Bovendien komen die overtuigingen niet voort uit wat zweverig gelul, maar uit een proces van innerlijke bewustworden. Echter, dat overstijgt de materie en zal dus nooit door de materialistische wetenschap worden aangetoond. En derhalve zullen de pure materialisten het nooit begrijpen. Niet in hun huidige levens althans.
Is Abraham niet het ultieme bewijs dat de 3 main religies van dit moment afstammen van 1 idee/religie en er dus absoluut geen reden is elkaar de kop in te slaan???quote:Op zondag 30 oktober 2005 15:08 schreef Triggershot het volgende:
Adam wordt al onderwezen vanaf tijd van Abraham
Ben het hier wel mee eens, je zult altijd materiële behoeften houden. Denk aan eten.. ook al is het maar dat je hersenen chemicaliën afgeven, die je dan weer vertellen dat je honger hebt en dat je de nodige caloriën van die dag nog niet tot je hebt genomen.. eten blijft materiequote:Op maandag 31 oktober 2005 16:53 schreef Reya het volgende:
[..]
Je hebt altijd materiele behoeften die je bevredigd moet hebben. Bij enkele behoeften is dat zelfs noodzakelijk voor overleven. Zolang die materiele behoeften, of ze nu relatief sober of relatief vergaand zijn, niet bevredigd zijn zul je in de eerste plaats die behoeften nastreven
Jupz, in de Islam mag je dan ook niet onderscheid maken tussen profeten ook niet van de in de bijbel worden genoemt. Volgens de koran heeft Abraham 2 zonen gehad. Ismael en Ishakquote:Op maandag 31 oktober 2005 17:10 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Is Abraham niet het ultieme bewijs dat de 3 main religies van dit moment afstammen van 1 idee/religie en er dus absoluut geen reden is elkaar de kop in te slaan???
Had het hier laatst over met Hallulama, in het topic van Trigger over dat in India een of ander onderzoek had uitgewezen dat dat Indische geloof overeen kwam met de Islam...
Nou dan hoop ik dat mensen een keer de lijn tot aan het begin door trekken en dan eindelijk eens gaan inzien dat ze niet zo verschillend zijn en dat er dus absoluut geen reden is om zoiets als een heilige oorlog uit te roepen.. Maar ja, voor mij als "buitenstaander" is dat makkelijk te zeggen. Kheb genoeg discussies hier gevolgd om te weten dat dit een opmerking is, welke alleen gehoord zal worden in de 85% van het universum wat we nog niet kunnen verklaren: Dark Matter..
Gelovigen aan jullie de taak Abraham te erkennen als de one and only
Sorry trouwens, ga hier echt volledig mee offtopic...
Je kunt het fenomeen dat mensen zichzelf zien liggen en tot in het kleinste detail kunnen beschrijven wat er op de operatie kamer gebeurde, ja zelfs in de wachtkamer, niet psychologisch verklaren.quote:Op maandag 31 oktober 2005 16:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nou hoe wil je daarmee nou bewijzen dat de geest/ziel etc. los staat van al het andere? Een bijna-dood ervaring kan net zo goed een psychologische oorzaak hebben.
Ik wuif helemaal niets weg.quote:Op maandag 31 oktober 2005 17:48 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Je kunt het fenomeen dat mensen zichzelf zien liggen en tot in het kleinste detail kunnen beschrijven wat er op de operatie kamer gebeurde, ja zelfs in de wachtkamer, niet psychologisch verklaren.
Helemaal niet als het om blinde mensen gaat.
Je kan het wel wegwuifen omdat het niet in het door jou aangenomen/aangeleerde referentiekader past.
De ervaringen [tunnel,licht,liefde, vrede e.d] zijn inderdaad persoonlijke belevingen. En vallen niet te bewijzen als zijnde ervaren buiten het lichaam zonder hersenaktiviteit.quote:Op maandag 31 oktober 2005 19:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik wuif helemaal niets weg.
Ik zou graag willen weten hoe die ervaringen tot stand komen. Maar onderzoek daarnaar doen is moeilijk, omdat het een persoonlijke beleving is. Maar ik ga niet dingen roepen als "Nou hij heeft een bijna-dood ervaring dus "de geest" staat los van het lichaam."
Zoals jij dat schreef was het wel een bizar slecht argument. Nu je het wat onderbouwd hebt klinkt het al een stuk beter.quote:Op maandag 31 oktober 2005 20:10 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
De ervaringen [tunnel,licht,liefde, vrede e.d] zijn inderdaad persoonlijke belevingen. En vallen niet te bewijzen als zijnde ervaren buiten het lichaam zonder hersenaktiviteit.
Maar als mensen zaken kunnen benoemen die ze vanuit hun natuurlijke positie niet konden zien of weten, mag je daar naar mijn mening concluderen dat "de geest" buiten het lichaam actief is en een bewustzijn heeft terwijl de hersenen geen activiteit vertonen.
Dat mag je toch op zijn minst een mysterie noemen en geen "bizar slecht argument" zoals je eerder schreef.
quote:Op maandag 31 oktober 2005 20:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Zoals jij dat schreef was het wel een bizar slecht argument. Nu je het wat onderbouwd hebt klinkt het al een stuk beter.![]()
Ik met eerlijk zeggen dat dit soort experimenten wel vaak erg oncontroleerbaar hebben plaatsgevonden. Wat vooral erg wordt onderschat is de mogelijkheid van de vervuiling van deze experimenten.quote:Op maandag 31 oktober 2005 17:48 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Je kunt het fenomeen dat mensen zichzelf zien liggen en tot in het kleinste detail kunnen beschrijven wat er op de operatie kamer gebeurde, ja zelfs in de wachtkamer, niet psychologisch verklaren.
Helemaal niet als het om blinde mensen gaat.
Je kan het wel wegwuifen omdat het niet in het door jou aangenomen/aangeleerde referentiekader past.
Mag ik erop wijzen dat allereerst materie niet zo vergankelijk is, hoogstens in het geval dat het gecombineerd wordt met antimaterie of als de protonen uiteindelijk uit elkaar donderen. Maar materie an sich is niet vergankelijker dan je foton, zover ik weet.quote:Op zondag 30 oktober 2005 12:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Materie is vergankelijk.
mja, Abraham komt uit de Sumerische cultuur van zo'n 5000 jaar geleden. Voor die tijd waren er toch echt al andere goden. Anu, Enki, Enlil etc..quote:Op zondag 30 oktober 2005 15:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Adam wordt al onderwezen vanaf tijd van Abraham![]()
zeker waar, maar om dan maar allerlei speculaties tot waarheid te verheffen gaat mij een stap te verquote:Op dinsdag 1 november 2005 08:35 schreef Sukh het volgende:
Het punt is dat de wetenschap net zo menselijk als de mens is. Het gaat uit van de wetenschappelijke wijze om bepaalde zaken te verklaren maar gaat dan wel uit van zintuigelijke waarneming wat niet perfect is want niet alles kunnen we waarnemen met de zintuigen. Maar als we iets niet kunnen waarnemen betekent niet dat het niet bestaat. Ik ben nooit naar China geweest, ik zie china niet ik kan het niet waarnemen met mijn zintuigen maar dat betekent niet dat China niet bestaat!
Maar ik ken mensen die in China zijn geweest. Ik kan zelf naar China toegaan. Sterker nog: iedereen kan theoretisch naar China toe. Er is ook geen enkele reden om aan het bestaan van landen te twijfelen omdat we er allemaal wel in meerdere zijn geweest, dus waarom niet ook nog een China.quote:Op dinsdag 1 november 2005 08:35 schreef Sukh het volgende:
Het punt is dat de wetenschap net zo menselijk als de mens is. Het gaat uit van de wetenschappelijke wijze om bepaalde zaken te verklaren maar gaat dan wel uit van zintuigelijke waarneming wat niet perfect is want niet alles kunnen we waarnemen met de zintuigen. Maar als we iets niet kunnen waarnemen betekent niet dat het niet bestaat. Ik ben nooit naar China geweest, ik zie china niet ik kan het niet waarnemen met mijn zintuigen maar dat betekent niet dat China niet bestaat!
Waardeloos voor jou. Van onschatbare waarde voor de geen die zo'n reis gemaakt hebben.quote:Op dinsdag 1 november 2005 11:05 schreef averty het volgende:
[..]
Maar ik ken mensen die in China zijn geweest. Ik kan zelf naar China toegaan. Sterker nog: iedereen kan theoretisch naar China toe. Er is ook geen enkele reden om aan het bestaan van landen te twijfelen omdat we er allemaal wel in meerdere zijn geweest, dus waarom niet ook nog een China.
Dat is niet iets wat je kunt zeggen voor die spirituele reis. Die kun je alleen maken als je gelooft.
Is dus een waardeloos EO-kinderprogramma argument (letterlijk, al gebruikten ze daar de trein naar Utrecht als analogie voor geloven in god).
spirituele welvaart.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:04 schreef Sukh het volgende:
Materiele welvaart: Miljardair zijn, miljarden tot je beschikking hebben ongelimiteerd en direct.
OF
Spirituele welvaart: Ascetische\Mystici: een hoger bewustzijn, de controle over al je energieen, alle vormen van kinese,volledige controle over lichaam en geest. Het manipuleren van maya.
en verder leef je in een hutje op de hei en voed je je met licht ?quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:46 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
spirituele welvaart.
Wat heb je nou aan veel spullen
Vind het belangrijker me goed te voelen en lekker spiritueel bezig te zijn
Zeg ik dat?quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:54 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
en verder leef je in een hutje op de hei en voed je je met licht ?
nee, zo begreep ik je postquote:
ik hoef ook geen 50 auto's en 3 zwembaden. ik heb maar één auto en geen zwembad.quote:Maar je bent echt niet per definitie gelukkiger als je 50 auto's hebt en 3 zwembaden hoor.
En ik ben wél gelukkiger als ik me spiritueel goed voel en gewoon de basis materiele zaken heb zoals een huis en eten en een manier om op mijn werk te komen (auto, fiets)
Het was meer een algemene toevoeging.quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:54 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
waar zit de spot ? alles als spot aanmerken is ook een zwaktebod natuurlijk
Hear Hear.. Idd bepaalde waarheden die ik in het recente verleden heb gedaan, kan ik moeilijk onder woorden brengen en al helemaal moeilijk aan iemand overbrengen (zonder overigens te overtuigen), want ik merk dat ze op een aantal essentiële stappen je gedachtengang niet meer kunnen willen volgen, omdat de gedachtengang vaak simpeler is dan wat ze er achter zoeken. Dat is jammer, maar ik schik me in mijn lot dat mijn realiteit de laatste maand aardig aan het veranderen is. Niet op een negatieve manier trouwens moet ik er bij zeggenquote:Op dinsdag 1 november 2005 12:31 schreef soulsurvivor het volgende:
Waardeloos voor jou. Van onschatbare waarde voor de geen die zo'n reis gemaakt hebben.
Het valt me op dat mensen die bepaalde waarheden ondekken ook niet zo'n drang voelen om andere ervan te overtuigen. Volgens mij kan dat ook niet omdat je alleen herkent wat je kent.
Iedereen beredeneerd en vult de werkelijkheid in naar wat zijn/haar referentiekader herkent.
Spot? In mijn post staan alleen observaties. Doe je algemene toevoegingen dan ook in het algemeen en niet als reactie op mijn post.quote:Op dinsdag 1 november 2005 12:31 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Waardeloos voor jou. Van onschatbare waarde voor de geen die zo'n reis gemaakt hebben.
Het valt me op dat mensen die bepaalde waarheden ondekken ook niet zo'n drang voelen om andere ervan te overtuigen. Volgens mij kan dat ook niet omdat je alleen herkent wat je kent.
Iedereen beredeneerd en vult de werkelijkheid in naar wat zijn/haar referentiekader herkent.
BTW spot is een zwakte bod
Zolang mensen iets beweren in een voor verder niemand begrijpbare taal, is communicatie niet mogelijk. Zolang je niet duidelijk kan maken wat het is, heb ik het al bereikt. Alleen maakt het op mij veel minder indruk en zie ik gewoon dat het een dagdroom is. Het is echt hetzelfde, ik weet het gewoon. Waarschijnlijk neem je geen genoegen met die verklaring? Waarom ik wel met die van jou?quote:'if you don't know where you're going, any road will take you there'.
quote:Op dinsdag 1 november 2005 18:19 schreef averty het volgende:
Ik wil zeker niet beweren dat je hele wereldbeeld veranderen voor ons 'onverlichten' wel makkelijk is, maar wij beweren in beginsel niets, en worden geconfronteerd met iets, dat onbegrijpelijk is, totaal ongrijpbaar, en eigenlijk zijn we erge zeikerds omdat we het niet zomaar aannemen van jullie.
En daarvoor had je natuurlijk Noachquote:Op dinsdag 1 november 2005 01:08 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mja, Abraham komt uit de Sumerische cultuur van zo'n 5000 jaar geleden. Voor die tijd waren er toch echt al andere goden. Anu, Enki, Enlil etc..
Wodan, Freya etc..zijn eerder of rond dezelfde tijd ontstaan maar in een andere cultuur. Door toevalligheden is de christelijke variant de boventoon gaan voeren in West-Europa. In het Midden-Oosten de islam en in het verre oosten het boedhisme hindoeisme en nog andere geloven.
En om de zoveel tijd verzint iemand weer wat anders en krijgt die weer aanhangers
Je argumenten klinken als een klok!quote:Op dinsdag 1 november 2005 18:19 schreef averty het volgende:
Luister, ik weet ook wel dat we er op deze discussiemanier niet gaan komen. Maar naar mijn idee is daarbij een van de grootste problemen wel: de onmacht om duidelijk te maken waar naar wij 'onverlichten' zouden moeten zoeken. En om met George Harisson te spreken (al vraag ik me af of hij het bedoelde zoals ik het opvat):
[..]
Zolang mensen iets beweren in een voor verder niemand begrijpbare taal, is communicatie niet mogelijk. Zolang je niet duidelijk kan maken wat het is, heb ik het al bereikt. Alleen maakt het op mij veel minder indruk en zie ik gewoon dat het een dagdroom is. Het is echt hetzelfde, ik weet het gewoon. Waarschijnlijk neem je geen genoegen met die verklaring? Waarom ik wel met die van jou?
En het rare is dat men zich onderling wel begrijpbaar kan maken. Maar dat lijkt zich toch voornamelijk met geloof te verhouden. Dus, hoe lastig misschien ook, zul je moeten leren begrijpen wat er dan echt met je aan de hand is, en het risico durven lopen, dat hetgeen je gelooft een hersenspinsel is, ook voor veel mensen tegelijk. Dat is heel moeilijk, zeker als het zo echt voelt. Maar als je die mogelijkheid niet openhoud, dan sta je niet open voor bewijs voor het tegendeel. En dan is alles om te buigen naar bewijs voor het voordeel, in jou ogen.
Ik wil zeker niet beweren dat je hele wereldbeeld veranderen voor ons 'onverlichten' wel makkelijk is, maar wij beweren in beginsel niets, en worden geconfronteerd met iets, dat onbegrijpelijk is, totaal ongrijpbaar, en eigenlijk zijn we erge zeikerds omdat we het niet zomaar aannemen van jullie.
Daarnaast valt me een zekere onwil op, om dit soort zaken uit het vage te halen. Dat vage maakt ook dat je jezelf niet hoeft te confronteren met de mogelijkheid van niet. Hoe vager de omschrijving, des te hoger ook de kans dat iets tegen de klippen op voor waar kan worden gehouden.
Het zou best kunnen dat onderzoek aantoont dat mensen die dit verlichte hebben bereikt gelukkiger zijn. Maar dat betekent nog niet dat het waar is. Sterker nog, er zijn allerlei, soms conflicterende supernatuurlijke ideeën die schijnbaar gelukkig(er) maken. Die zijn dan dus niet allemaal waar. Misschien maakt het idee alleen wel gelukkiger?
Hij heeft op elke foto de zelfde broek aan. Zou die broek voor-geprepareerd zijn, zodat hij wellicht op een soort tafeltje zit met 1 poot [die stok] ???quote:Op dinsdag 1 november 2005 21:27 schreef Sukh het volgende:
enkele fotos van ramana, hij is een nederlandse antropoloog die voor zijn scriptie naar India ging, daar kwam hij in aanraking met hindu mystici en begon een interesse te kweken voor deze stroming resultaat hij komt terug met nieuwe gaves en heeft het nieuws gehaald:
Hij staat er bekend om, om objecten te kunnen laten zweven enkele pics:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Omdat zweven = zonder steunpunt op dezelfde hoogte blijven hangenquote:Op dinsdag 1 november 2005 22:07 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Hij heeft op elke foto de zelfde broek aan. Zou die broek voor-geprepareerd zijn, zodat hij wellicht op een soort tafeltje zit met 1 poot [die stok] ???
Maar wie weet... waarom zou het niet echt zijn.?!
Waar mensen mij ook met rust laten niet. Maar waar ze zichzelf benadelen, met alternatieve geneeswijzen bijvoorbeeld, zou ik iemand wel willen proberen te overtuigen. En in een discussieforum natuurlijk...quote:Op dinsdag 1 november 2005 21:14 schreef soulsurvivor het volgende:
heb jij de behoefte om mensen van jou werkelijkheidsbeleving te overtuigen?
mja, dat is net als het verhaal van adam en eva een hervertelling en interpretatie van oudere sumerische verhalenquote:Op dinsdag 1 november 2005 19:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En daarvoor had je natuurlijk Noach![]()
http://home.hetnet.nl/~genesis/Hydro/faq_eva.htm is het niet met je eensquote:Op woensdag 2 november 2005 11:39 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mja, dat is net als het verhaal van adam en eva een hervertelling en interpretatie van oudere sumerische verhalen
Zo, en nou is't klaar !quote:Op woensdag 2 november 2005 11:39 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mja, dat is net als het verhaal van adam en eva een hervertelling en interpretatie van oudere sumerische verhalen
mja, het is maar naar welke bronnen je kijktquote:Op woensdag 2 november 2005 13:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
http://home.hetnet.nl/~genesis/Hydro/faq_eva.htm is het niet met je eens
die zijn nepquote:Op woensdag 2 november 2005 16:32 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mja, het is maar naar welke bronnen je kijkt
http://www.talkorigins.org/indexcc/CB/CB621_1.html
http://www.evolutionpages.com/Mitochondrial%20Eve.htm
Nee het heeft met siddhi's te maken, waarschijnlijk maakt hij gebruik van externe siddhi's.quote:Op dinsdag 1 november 2005 22:07 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Hij heeft op elke foto de zelfde broek aan. Zou die broek voor-geprepareerd zijn, zodat hij wellicht op een soort tafeltje zit met 1 poot [die stok] ???
Maar wie weet... waarom zou het niet echt zijn.?!
en lees dan meteen dit evenquote:Op woensdag 2 november 2005 17:25 schreef Sukh het volgende:
[..]
Nee het heeft met siddhi's te maken, waarschijnlijk maakt hij gebruik van externe siddhi's.
Wat een siddhi is:
http://en.wikipedia.org/wiki/Siddhi
En het risico durven lopen dat je gedachte een hersenspinsel is .. welke subjectieve gedachtegang is geen hersenspinsels ? Waar haal je die zekerheid vandaan dat niet ons hele bestaan een hoax is ? Dat we het allemaal dromen, dat we ons projecteren .. wat heb jij voor kennis, behalve de beperkte westerse materieel-rationele kennis om te verkondigen dat de interpretatie van de werkelijkheid van een ander, een hersenspinsel is.quote:En het rare is dat men zich onderling wel begrijpbaar kan maken. Maar dat lijkt zich toch voornamelijk met geloof te verhouden. Dus, hoe lastig misschien ook, zul je moeten leren begrijpen wat er dan echt met je aan de hand is, en het risico durven lopen, dat hetgeen je gelooft een hersenspinsel is, ook voor veel mensen tegelijk. Dat is heel moeilijk, zeker als het zo echt voelt. Maar als je die mogelijkheid niet openhoud, dan sta je niet open voor bewijs voor het tegendeel. En dan is alles om te buigen naar bewijs voor het voordeel, in jou ogen.
Als je je ietwat in spiritualiteit verdiept hebt ga je waarschijnlijk begrijpen dat mensen die spiritueel verder zijn, zijn gaan begrijpen dat het leven niet om bewijzen draait. Dat is les 1. Ervaring is leven. Evenals het leren van deze ervaring, om je vervolgens weer in een nieuwe ervaring te stortten, tot je besluit spiritueel te ontwaken.quote:Daarnaast valt me een zekere onwil op, om dit soort zaken uit het vage te halen. Dat vage maakt ook dat je jezelf niet hoeft te confronteren met de mogelijkheid van niet. Hoe vager de omschrijving, des te hoger ook de kans dat iets tegen de klippen op voor waar kan worden gehouden.
Als je gelukkig wilt zijn ben je gelukkig. De mens echter probeert zich altijd te vergelijken met anderen, ben ik wel mooi genoeg (vergeleken met brat pitt niet), ben ik wel rijk genoeg (zelfde voorbeeld), heb ik wel de nieuwste snufjes, heb ik wel genoeg kennis, heb ik wel een goede baan. Je kan jezelf altijd vergelijken met iemand die 'gelukkiger' is omdat hij meer heeft, dat is wat de samenleving tegenwoordig suggereert. Gewoon beginen met gelukkig te zijn met wat je wel hebt is ook een goede levensles, van daaruit zoekend ..quote:Het zou best kunnen dat onderzoek aantoont dat mensen die dit verlichte hebben bereikt gelukkiger zijn. Maar dat betekent nog niet dat het waar is. Sterker nog, er zijn allerlei, soms conflicterende supernatuurlijke ideeën die schijnbaar gelukkig(er) maken.
Mag je me vertellen hoedie dat flinkt in het openbaar als je ziet hoever die stok aan de zijkant staat .. heel apart .. evenals Criss Angel trouwens .. apart is het goede woordquote:Omdat zweven = zonder steunpunt op dezelfde hoogte blijven hangen
Ik zie een steunpunt. Hij is gewoon een goede goochelaar...
Waarop baseer jij dat? Waarom zou het niet echt zijn?quote:Op woensdag 2 november 2005 00:29 schreef averty het volgende:
[..]
Omdat zweven = zonder steunpunt op dezelfde hoogte blijven hangen
Ik zie een steunpunt. Hij is gewoon een goede goochelaar...
ga je gang Fuifjequote:Op donderdag 3 november 2005 01:35 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Waarop baseer jij dat? Waarom zou het niet echt zijn?
Waarom wordt er eigenlijk uberhaupt niet meer onderzoek naar deze jongeman gedaan? Wat is dat toch voor flauwekul altijd? Dit zou iets fundamenteels kunnen zijn en het enige wat we te zien krijgen zijn wat persberichtjes. Waarom gaat men niet meer in op deze man?
Ja maar je vergeet dat deze jongen naar India is geweest en zich echt heeft bezig gehouden met die dingen. Hij is als het ware door de spiritualiteit aldaar beïnvloed. Dat is een hele andere basis dan die van iemand als Copperfield.quote:Op donderdag 3 november 2005 01:42 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ga je gang Fuifje
ik denk dat er niet meer onderzoek gedaan is omdat iedereen ervan uit gaat dat het een truc is. Weet jij hoe David Copperfield al z'n trucs uitvoert ?
mja, dat is zijn verhaal inderdaad. hij heeft gewoon geld nodigquote:Op donderdag 3 november 2005 01:48 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ja maar je vergeet dat deze jongen naar India is geweest en zich echt heeft bezig gehouden met die dingen. Hij is als het ware door de spiritualiteit aldaar beïnvloed.
Hij ziet er betrouwbaar uit andersquote:Op donderdag 3 november 2005 01:51 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mja, dat is zijn verhaal inderdaad. hij heeft gewoon geld nodig
quote:Op donderdag 3 november 2005 01:53 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hij ziet er betrouwbaar uit anders.
schijn kan bedriegen he, ook spiritueel schijn lijkt me.quote:Op donderdag 3 november 2005 01:53 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hij ziet er betrouwbaar uit anders.
Bedankt voor deze bijdrage!quote:Op donderdag 3 november 2005 00:34 schreef cognito_1987 het volgende:
[..]
En het risico durven lopen dat je gedachte een hersenspinsel is .. welke subjectieve gedachtegang is geen hersenspinsels ? Waar haal je die zekerheid vandaan dat niet ons hele bestaan een hoax is ? Dat we het allemaal dromen, dat we ons projecteren .. wat heb jij voor kennis, behalve de beperkte westerse materieel-rationele kennis om te verkondigen dat de interpretatie van de werkelijkheid van een ander, een hersenspinsel is.
We zijn op een bepaalde manier bang om niet echt te zijn, om onze zekerheid van identiteit te verliezen tegenover de samenleving die met het zelfde 'probleem' worstelt. Geen werkelijk probleem, eerder een behoudenheid van 'niet fout' willen zijn, om maar niet afgewezen te worden, om maar niet verkeerd te zijn in ons leventje dat toevallig is ontstaan op deze aardkloot, in het heelal, zonder welke krachten die we niet kunnen zien dan ook ..
Als een persoon weet dat het niet zo is, dan is dat toch goed. Altijd maar dat vergelijken .. Ik doe het zelf ook nog wel eens, maar appels en peren zijn niet te vergelijken, evenals het spirituele tegenover de hedendaagse behoudenhende, onderzoekende voorzichtigheid hierin.
Daarnaast is er inderdaad vaak een reden voor mensen om het spirituele te omarmen, maar wat dan nog. Is het daarom minder waar? Elk gevolg heeft een oorzaak nodg.
Geloven heeft trouwens weinig van doen met spiritualiteit. Spiriualiteit staat voor 'elke actie die de mens verder brengt in zijn of haar geestelijke evolutie', en dat wil voor mij zeggen om vooral in waarheid te leven, de waarheid die ik voel en die voor sommige mensen wellicht nog verborgen is.
Een goed begin word gelegd door je open te stellen, niet te geloven, maar je te verdiepen, in het spirituele, natuurlijk als je dat zelf wilt, als je er aan toe bent e.d.
[..]
Als je je ietwat in spiritualiteit verdiept hebt ga je waarschijnlijk begrijpen dat mensen die spiritueel verder zijn, zijn gaan begrijpen dat het leven niet om bewijzen draait. Dat is les 1. Ervaring is leven. Evenals het leren van deze ervaring, om je vervolgens weer in een nieuwe ervaring te stortten, tot je besluit spiritueel te ontwaken.
Stel je jezelf voor in de duisternis. Er is compleet niks, op je bewustzijn na.
Opeens hoor je een stem, die op een fluisterende toon aan je zijn levensverhaal op aarde vertelt. Zou je er ook maar een seconde aan twijfelen dat zijn verhaal onwaar is. Waarschijnlijk zou je dit weten, zonder bewijs te hebben, je kan je namelijk niets voorstellen als leven. Toch vind je het verhaal zo geweldig klinken dat je besluit om, in een moment van wanhoop, liefde, of wat dan ook, dit leven te ervaren. Want die eenheid, duisterniks gaat ook maar vervelen.Wat goed is moet niet te lang duren.
Zou het verhaal kloppen .. ervaring was geschapen ..
De mens is dan ook een zoekend schepsel, al is daar in onze tegenwoordige consumptie maatschappij een soort weerklank tegen, net zoals in de middeleeuwen toen we onder de kerk leefden, leven we nu in de angst om verkeerd te zijn, om afgewezen te worden door onze samenleving. En waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, niet ..![]()
Net zoals je je totaal niks kan voorstellen bij iets wat niet in je werkelijkheid op aarde bestaat, moet het ervaren worden, wil je het begrijpen.
[..]
Als je gelukkig wilt zijn ben je gelukkig. De mens echter probeert zich altijd te vergelijken met anderen, ben ik wel mooi genoeg (vergeleken met brat pitt niet), ben ik wel rijk genoeg (zelfde voorbeeld), heb ik wel de nieuwste snufjes, heb ik wel genoeg kennis, heb ik wel een goede baan. Je kan jezelf altijd vergelijken met iemand die 'gelukkiger' is omdat hij meer heeft, dat is wat de samenleving tegenwoordig suggereert. Gewoon beginen met gelukkig te zijn met wat je wel hebt is ook een goede levensles, van daaruit zoekend ..
Ik zou trouwens geen keuze kunnen maken tussen spiritualiteit en materie, omdat er geen keuze is die absoluut is. Ik ga uit van een eeuwige ziel die alles moet ervaren, zowel de materiele kant van de samenleving als de ware spirituele kant die in mijn ogen staat voor zelfontwikkeling, onafhankelijkheid, gebruik maken van inzicht, meditatie, open mindedness e.d.
Bewijzen ontken ik niet, ik acht ze echter niet feilloos.
Er hoeft niet gekozen te worden tussen het een of het ander, het zijn verschillende stadia van ontwikkeling die op je pad komen. Je zou het kunnen zien als de vele wegen die uiteindelijk naar Rome leidden. Elke weg is anders en kan volledig vrij worden bewandelend. De route kan je nemen door anderen te volgen of door op een bepaald moment te kiezen voor eigen interpretatie van de route op basis van gelezen boeken over de route, of op basis van wat dan ook, gevoel/inzicht in het bijzonder denk ik, daar komt alles samen.
De mening, het inzicht wat je gedurende je leven opdoet, kan anders zijn als dat van de samenleving, maar so what ..
Het enige dat ik weet, is dat ik niets weet, aldus een gezegde van een wijze uit het Griekse, dat zowel kant als wal slaatAl moet het niet overdreven worden, functioneren in de samenleving is ook een pre, alhoewel niet altijd op de tegenwoordige manier.
Youre welcomequote:Bedankt voor deze bijdrage!
Laat ik waking life nog op cd-tje hebben staanquote:Op donderdag 3 november 2005 14:51 schreef cognito_1987 het volgende:
[..]
Youre welcome
Een paar goede tips als je je wilt verdiepen in vrije ideen, als je daar interesse in toont, is de film 'waking life' en de online boeken 'freedom of choise' van thomas chalko en 'waking up in time' van peter russell google ze !
Er is een manier om twee 'interpretaties' te vergelijken. Controleer of ze in een bepaalde opzicht dingen voorspellen die van elkaar verschillen en meetbaar zijn. Ga dan meten welke voorspelling het beste klopt.quote:Op donderdag 3 november 2005 00:34 schreef cognito_1987 het volgende:
En het risico durven lopen dat je gedachte een hersenspinsel is .. welke subjectieve gedachtegang is geen hersenspinsels ? Waar haal je die zekerheid vandaan dat niet ons hele bestaan een hoax is ? Dat we het allemaal dromen, dat we ons projecteren .. wat heb jij voor kennis, behalve de beperkte westerse materieel-rationele kennis om te verkondigen dat de interpretatie van de werkelijkheid van een ander, een hersenspinsel is.
En als je wat verder bent in wetenschap, ga je hopelijk begrijpen dat mensen die zeggen dat bewijzen er niet toe doen, hun eigen ideeen minachten. Als je denkt dat iets zo is, en vind dat daar geen bewijs voor hoeft te zijn, wat weerhoudt je er dan van om morgen iets totaal anders te denken? En overmorgen weer iets anders? Ideeen die zonder argumentatie aangenomen worden, zijn als het rieten huisje van het eerste biggetje. De argumentatie, motivatie en bewijzen vormen het cement van het stenen huisje van het laatste biggetje. En dat wordt niet zomaar weggeblazen door de wolf.quote:Als je je ietwat in spiritualiteit verdiept hebt ga je waarschijnlijk begrijpen dat mensen die spiritueel verder zijn, zijn gaan begrijpen dat het leven niet om bewijzen draait. Dat is les 1. Ervaring is leven. Evenals het leren van deze ervaring, om je vervolgens weer in een nieuwe ervaring te stortten, tot je besluit spiritueel te ontwaken.
Helemaal mee eens. Het doel zou moeten zijn om 'gelukkig genoeg' te zijn, niet om 'gelukkiger dan de rest' te zijn.quote:Als je gelukkig wilt zijn ben je gelukkig. De mens echter probeert zich altijd te vergelijken met anderen, ben ik wel mooi genoeg (vergeleken met brad pitt niet), ben ik wel rijk genoeg (zelfde voorbeeld), heb ik wel de nieuwste snufjes, heb ik wel genoeg kennis, heb ik wel een goede baan. Je kan jezelf altijd vergelijken met iemand die 'gelukkiger' is omdat hij meer heeft, dat is wat de samenleving tegenwoordig suggereert. Gewoon beginnen met gelukkig te zijn met wat je wel hebt is ook een goede levensles, van daaruit zoekend ..
Ik zou, als die keuze er was, kiezen voor een klein beetje materie en een klein beetje 'spiritualiteit', wat dat dan ook moge zijn.quote:Ik zou trouwens geen keuze kunnen maken tussen spiritualiteit en materie, omdat er geen keuze is die absoluut is. Ik ga uit van een eeuwige ziel die alles moet ervaren, zowel de materiele kant van de samenleving als de ware spirituele kant die in mijn ogen staat voor zelfontwikkeling, onafhankelijkheid, gebruik maken van inzicht, meditatie, open mindedness e.d.
Als het niet feilloos is, is het geen bewijs... Dus je spreekt jezelf tegen. Je zal het wel iets genuanceerder bedoelen, maar ik weet niet precies hoe.quote:Bewijzen ontken ik niet, ik acht ze echter niet feilloos.
Ja t is een animatie film inderdaad, geeft een heel apade sfeer, je droomt er helemaal in mee. T is trouwens wel lastige materie waar over gepraat word, maar erg interessant.quote:Laat ik waking life nog op cd-tje hebben staan Alleen nog nooit gekeken.
[Dat is toch een animatie film?!]
Thanks voor de tips.
Pijnlijk is het allemaal niet zo hoor, dat valt reuze mee ..quote:Dus: Of je maakt geen keuze en je accepteert alle (maar dan ook echt alle) ideeen.
Of je gaat de ideeen ordenen naar hoe erg ze onze wereld beschrijven.
Dat laatste noemen we wetenschap, hoe pijnlijk dat ook mag klinken. Het moet gewoon materieel gebeuren. Niet omdat spiritualiteit niks waard zou zijn, maar omdat je met spiritualiteit niet kunt oordelen welke ideeen beter zijn dan andere.
Eigen ideen minachten .. wie ? Ik ? Leg eens uit ..quote:En als je wat verder bent in wetenschap, ga je hopelijk begrijpen dat mensen die zeggen dat bewijzen er niet toe doen, hun eigen ideeen minachten. Als je denkt dat iets zo is, en vind dat daar geen bewijs voor hoeft te zijn, wat weerhoudt je er dan van om morgen iets totaal anders te denken? En overmorgen weer iets anders? Ideeen die zonder argumentatie aangenomen worden, zijn als het rieten huisje van het eerste biggetje. De argumentatie, motivatie en bewijzen vormen het cement van het stenen huisje van het laatste biggetje. En dat wordt niet zomaar weggeblazen door de wolf.
Ik bedoel ermee te zeggen wat ik al een paar keer heb proberen uit te leggen.quote:Als het niet feilloos is, is het geen bewijs... Dus je spreekt jezelf tegen. Je zal het wel iets genuanceerder bedoelen, maar ik weet niet precies hoe.
quote:Is het mogelijk dat je ziet wat je wilt zien? Zou het zo kunnen zijn dat je waarneemt wat je verwacht waar te nemen? Of misschien meer accuraat: zou het zo kunnen zijn dat jullie alles wat jullie niet verwachten waar te nemen glad over het hoofd zien?
Ik zeg jullie dat het antwoord bevestigend is.
Zelfs vandaag de dag, terwijl jullie moderne wetenschap - moe van de fouten van het verleden - plechtig zweert eerst waar te nemen en dan pas een conclusie te trekken, kunnen die conclusies niet altijd worden vertrouwd. Dat komt doordat het voor jullie onmogelijk is om objectief naar de dingen te kijken.
De wetenschap heeft vastgesteld dat alles wat wordt waargenomen door de waarnemer wordt beïnvloed. De spiritualiteit heeft jullie dit al eeuwen geleden verteld en eindelijk heeft de wetenschap zich daarbij aangesloten. Jullie doctoren en laboranten hebben geleerd dat zij bij elk onderzoek dubbelblinde tests moeten doen om maar enigszins in de buurt te kunnen komen van een garantie van accuratesse.
Binnen de menselijke ervaring worden alle dingen overwogen binnen de context van de dingen die jullie al denken te begrijpen. Jullie kunnen bijna niet anders, want jullie kennen geen andere manier van doen.
Jullie kijken met andere woorden van binnenuit naar de Illusie. Elke conclusie die jullie over de Illusie trekken, is dan ook gebaseerd op de Illusie. En op die manier is elke conclusie een illusie. Laat dit jullie nieuwe inzicht en een permanent geheugensteuntje zijn:
Elke conclusie is een illusie.
Laat ons terugkeren naar de eerste vraag. Hoe kun je de Illusie als een illusie herkennen als zij zo reëel lijkt?
Je hebt net vernomen dat de Illusie zo reëel lijkt, niet omdat zij reëel is, maar omdat jullie er zo ferm van overtuigd zijn dat zij dat is. Als je dus de manier wilt veranderen waarop je de Illusie ziet, moet je veranderen wat je erover gelooft.
In het verleden werd jullie verteld dat zien geloven is. Maar recent is een nieuw idee naar voren gebracht, namelijk dat geloven zien is. En Ik zeg je, dit is waar.
Je eigen doeleinde is niet alleen te weten en te ervaren Wie je werkelijk bent, maar ook te creëren Wie je vervolgens zult zijn. Het is jouw functie om jezelf te recreëren in elk eenduidig Moment van het Nu in de volgende verhevenste versie van het grootste visioen dat je ooit hebt gehad over Wie je bent. Dit is het proces dat jullie de evolutie hebben genoemd.
Nochtans hoeven jullie op geen enkele negatieve wijze door dit proces te worden beïnvloed. Je kunt in deze wereld zijn, maar niet van deze wereld.
Als je zover bent, begin je de wereld te ervaren op de manier waarop jij verkiest haar te ervaren. Je zult dan inzien dat de ervaring zelf een actie is in plaats van een reactie; iets wat jij doet in plaats van wat je hebt.
Bewijzen zeggen over jouw ervaring of hij klopt of niet. Dat zeggen bewijzen. En dat lijkt mij essentieel.quote:Eigen ideen minachten .. wie ? Ik ? Leg eens uit ..
Ik zeg niet dat bewijzen er niet toe doen hoor. Nooit gezegd, ze zijn belangrijk. We geven er mee aan wat we tegenwoordig denken te weten. Onze samenleving is er op gebouwd.
Wat ik echter probeerde duidelijk te maken is dat als je spiritueel en filosoferend al een tijdje bezig bent je bewijzen minder belangrijk gaat vinden.. wat zeggen bewijzen mij over mijn leven en mijn ervaring?
Waarom denk je dat ik niet weet wat spiritualiteit is? Ik weet precies wat spiritualiteit is.quote:Als je geinteresseerd bent nodig ik je uit om je eens in spiritualiteit te verdiepen, het is niets meer dan een verruiming van je wereldbeeld. Ik weet hoe de wetenschap in elkaar steekt, jij niet hoe de spiritualiteit in elkaar steekt, hoe kan er dan een discussie zijn, moet ik me verdedigen ?
Bewijzen zeggen dat mijn ervaring klopt of niet ? Nee, jammer maar helaas. Als iets niet is bewezen maar ik heb het wel ervaren dan is het waarheid voor mij. Als ik een out of body experience heb of als ik bepaalde andere ervaringen heb die niet door de wetenschap zijn bewezen kloppen ze voor mij. Ik heb geen externe foutenmakende wetenschap voor nodig die mijn ervaring bevestigd. Er zijn meerdere wegen dan de wetenschap, meerdere wegen dan de ik ben bang om zelf te ervaren, zelf te bepalen, bang om mijn eigen autoriteit boven die van het huidige bewijsbare te stellen.quote:Bewijzen zeggen over jouw ervaring of hij klopt of niet. Dat zeggen bewijzen. En dat lijkt mij essentieel.
Als je zegt dat jouw ervaring geen bewijs nodig heeft, dan zeg je dus dat jouw ervaring niks voorstelt. Mag je helemaal zelf weten, ik prefereer ervaring te gebruiken die wel iets voorstelt.
Ik zou niet willen zeggen dat je geen idee hebt van spiritualiteit omdat ik je niet persoonlijk ken, maar naar mij kom je behoorlijk anti-spiritueel over. Wil je weten wat spiritualiteit is ga dan boeken lezen, ga mediteren, ga filosoferen e.d (zie ma signature), en geef dan over een jaartje nog eens aan of je werkelijk wist wat spiritualiteit is. Lastig om me in je te verplaatsen, maar over het algemeen hebben mensen die bovenstaande nooit of niet actief gedaan hebben geen weet over wat ze niet kennen, geen weet over wat niet in hun bewustzijn is. Want hoe kan je oordelen als je eigen ervaring tekort schiet. Dat doet de jouwne in mijn ogen.quote:Waarom denk je dat ik niet weet wat spiritualiteit is? Ik weet precies wat spiritualiteit is.
In ieder geval: ik denk dat ik precies weet wat spiritualiteit is.
Ben ik ziek ofzo .. ben je de eerste die dat vertelt. Fijn dat je je visie openbaart maar geholpen worden hoef ik nietquote:Ik val je niet aan, ik probeer je alleen te helpen.
Nee inderdaad. Ik heb het ervaren. Maar ik heb besloten me niet te laten beperken door de wetenschap. Bij jouw is het precies andersom, je ervaart de wetenschap maar je hebt waarschijnlijk geen idee van spiritualiteit, omdat het, zoals ik al zei, niet in je bewustzijn is binnengekomen. None to blame hoor, ik heb zelf ook een periode in het leven gehad dat alles in mijn wereldbeeld kloppend moest zijn, spiritualitet begreep ik niet, ik wees het af, zonder me er ooit in verdiept te hebben. Maar je kan op zon manier geen oordeel vellen.quote:Je zegt dat je weet hoe wetenschap in elkaar steekt, maar het klinkt meer als dat je het wel weet, maar niet ervaart.
Welke mensen zouden dit oppakken?quote:Op vrijdag 4 november 2005 05:35 schreef FuifDuif het volgende:
Hoe is het tegenwoordig eigenlijk met die Prahlad Jani? Ik vind het altijd zo jammer dat je later nooit meer van dit soort gevallen hoort. Het lijkt mij namelijk best wel, nou ja, heel bijzonder en buitengewoon interessant, als dit werkelijk zo is. Het zegt toch iets over de mogelijkheden van de mens en misschien toch ook wel iets over de essentie van het bestaan.
Dit komt over alsof je van mening bent: "Iedereen die anti-spiritueel is, heeft geen idee van spiritualiteit."quote:Op donderdag 3 november 2005 18:38 schreef cognito_1987 het volgende:
Ik zou niet willen zeggen dat je geen idee hebt van spiritualiteit omdat ik je niet persoonlijk ken, maar naar mij kom je behoorlijk anti-spiritueel over.
Dit verhaal over die indier is de wereld in gebracht door The Australian, een krant. Lees de toedracht ervan hier.quote:Op vrijdag 4 november 2005 09:30 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Welke mensen zouden dit oppakken?
Hoeveel [op het eerste gezicht] abnormale fenomenen hoor je niet, maar worden vaak snel na een korte ophef weggeredeneerd of bespot.
er zijn maar weinig wetenschappers [ mensen] die hun jarenlange studies en aangenomen referentiekader van de werkelijkheid omver durven gooien. [begrijpelijk overigens]
Natuurlijk gebeurt het wel, maar onderschat de kracht van het establishment in wetenschap en het establishment van aangenomen werkelijkheidsbeleving niet.
De kleine groep die wel buiten hun aangenomen en opgebouwde referentie kader durven te stappen worden in het algemeen niet serieus genomen. [ De meerderheid geloofd immers toch iets anders?!!!!]
nogmaals: Welke mensen pakken dit op?
Ten eerste vallen wetenschappers uit de gratie van hun vakgenoten. [ tenminste uit de gratie van het establishment]
En ten tweede moet je ook wel erg dapper zijn op je veiligheden omweg te gooien.
BTW je hoort er trouwens nog wel van, maar dan moet je naar de zweverige afdelling van je plaatselijke bibliotheek. [welkom in de wereld van zwevers]
Je bevestigd hiermee mijn post.quote:Op vrijdag 4 november 2005 10:49 schreef averty het volgende:
[..]
Dit verhaal over die indier is de wereld in gebracht door The Australian, een krant. Lees de toedracht ervan hier.
Er zijn gewoon mensen die dit soort verhalen maar al te graag geloven. Dit verhaal is gewoon nooit gecheckt maar het wordt wel gevroten.
Als dit werkt, komt het vanzelf wel boven. Net als die vent die zogenaamd bij NASA langs was om zijn inedia te laten testen. Maar waar dat achteraf helemaal niet bekend was bij de NASA en zij ontkenden dat dit gebeurt was?
Er zijn naar mensen die dit soort dingen beweren wel degelijk onderzoek gedaan. lees er hier over
Maar het bestaat gewoon niet. Mensen hebben voedingsstoffen nodig om te groeien, leven, etc.
'Extraordinary claims need extraordinary evindence'. Dat zouden de zweverds eens in hun achterhoofd moeten houden.
en dus kun jij rustig verder gelovenquote:Op vrijdag 4 november 2005 11:15 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Je bevestigd hiermee mijn post.
Dus als iemand het met jou eens zou zijn, zou jouw post bevestigd worden, en als iemand het niet met jou eens zou zijn, zou jouw post ook bevestigd worden...quote:Op vrijdag 4 november 2005 11:15 schreef soulsurvivor het volgende:
Je bevestigt hiermee mijn post.
Wat geloof ik dan?quote:Op vrijdag 4 november 2005 11:43 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
en dus kun jij rustig verder geloven
Een leuke referentie is o.a. "Der Geist fiel nicht vom Himmel", van Hoimar von Ditfurth.quote:Op maandag 31 oktober 2005 08:48 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Het woord "ziel" triggerde bij mij een hersencel.quote:Uit de miljoenen [bijna dood ervaringen] is wel gebleken dat de "geest/ziel/ware ik" los van het lichaam bestaat.
dat wetenschappers de duidelijke feiten van jouw geloof negeren.quote:
Ten eerste heb ik geen afgekaderd geloof en heb ik mijn eigen geloof wat aan constante verandering onderhevig is. Daarin heb ik [op dit moment] geen afgekaderd beeld wat ik nu presies geloof.quote:Op vrijdag 4 november 2005 11:57 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
dat wetenschappers de duidelijke feiten van jouw geloof negeren.
overigens plaats je geloof op geloof. ten eerste is er jouw geloof in de "spirituele wereld". daarnaast het geloof dat anderen jouw spirituele wereld in een kwaad daglicht willen stellen.
nee, hier ga je weer de fout in. Jouw interpretatie van QM bevestigt jouw geloofquote:Op vrijdag 4 november 2005 13:07 schreef soulsurvivor het volgende:
Verder ben ik geboeit door de wetenschap, zeker de QM die mijn niet ingekaderde geloof bevestigd.
Ik wilde je met mijn antwoord niet beledigen of denigrerend overkomen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 11:49 schreef Pie.er het volgende:
[..]
Dus als iemand het met jou eens zou zijn, zou jouw post bevestigd worden, en als iemand het niet met jou eens zou zijn, zou jouw post ook bevestigd worden...
Dit lijkt me dus meer iest zeggen over de kwaliteit jouw oorspronkelijke post dan over de reactie die erop kwam.
Wat bedoel je met de fout in gaan????quote:Op vrijdag 4 november 2005 13:10 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
nee, hier ga je weer de fout in. Jouw interpretatie van QM bevestigt jouw geloof
Ik wil je ook niet beledigen of denigrerend overkomen. Als ik mijn posts teruglees, zie ik dat dit er toch in lijkt te zitten, ook in deze post. Ik verzeker je: ik bedoel het niet beledigend of denigrerend, ik weet gewoon niet hoe ik het anders moet brengen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 13:12 schreef soulsurvivor het volgende:
Ik wilde je met mijn antwoord niet beledigen of denigrerend overkomen.
Dit is een drogredenering. Maar dit is echt volledig offtopic.quote:Maar vaak zeggen weinig woorden meer dan veel.
Niet iedere bijdrage aan het geheel is een positieve bijdrage.quote:Verder hou ik me niet zo bezig met kwaliteit van post. Immers is iedere gedachten een bijdrage aan het geheel.
Ik vind het een keuze tussen twee kwaden. Geld maakt je anders, spirituele welvaart is geen optie.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:04 schreef Sukh het volgende:
OF
je wilt je geloof bevestigd zien en dat doe je op subjectieve wijzequote:Op vrijdag 4 november 2005 13:15 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Wat bedoel je met de fout in gaan????
voor jou denk ik niet, als het je geloof maar bevestigdquote:bestaat zoiets?
Ja in mijn leven zoek ik bevestiging bewust/of onbewust naar wat ik geloof. Alsquote:Op vrijdag 4 november 2005 15:02 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
je wilt je geloof bevestigd zien en dat doe je op subjectieve wijze
[..]
Dit is ook een onjuiste veronderstelling.quote:voor jou denk ik niet, als het je geloof maar bevestigd
Nee, want jij zegt steeds dingen zonder ze te onderbouwen;quote:
quote:Dit is ook een onjuiste veronderstelling.
kun je aangeven waar in de QM jouw spirituele aannames worden bevestigd ?quote:Op vrijdag 4 november 2005 16:02 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ja in mijn leven zoek ik bevestiging bewust/of onbewust naar wat ik geloof. Als
ik iets tegenkom wat in tegenspraak is met aangenomen waarheden, trek ik die waarheden in twijfel.
Je opmerking is onjuist.
ik hoop eigenlijk op een sluitend antwoord van je. Dan is't pas klaarquote:Zo, en nou is't klaar !![]()
Als jij dat er in wil zien. Maar het is niet zo. Ik geef aan dat de media snel dit soort artikelen plaatsen. Zonder controle of het werkelijk gebeurd is. Ik toon aan dat die controle nooit gebeurd is. Dat dus behoorlijk twijfelachtig is, dat dit waar is.quote:Op vrijdag 4 november 2005 11:15 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Je bevestigd hiermee mijn post.
quote:Op vrijdag 4 november 2005 17:17 schreef averty het volgende:
Het nare van het hele idee is dat er ook nog mensen zijn die werkelijk geen eten hebben. Wij mogen blij zijn, dat zij niet weten met wat voor soort onzin mensen hier in het westen zich bezig houden, als serieus aandachtsgebied.
Er is altijd wel een reden om het niet te (hoeven) doen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 17:22 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
misschien is het een goed idee als we een groep spirituelen invliegen naar wat plaatsen met hongersnood zodat zij het daar op kunnen lossen
Ziel/geest/zijn/waarnemer/toeschouwer is een metafysische manifestatie.quote:Op vrijdag 4 november 2005 11:57 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Een leuke referentie is o.a. "Der Geist fiel nicht vom Himmel", van Hoimar von Ditfurth.
[..]
Het woord "ziel" triggerde bij mij een hersencel.
Ziel als in: de materialisatie van de spirit, de geest, zoals in religies waarin reïncarnatie onderdeel is?
Ziel zoals in de Kabbala, die komt uit de guph?
Ziel zoals in Plato's phaedo? Socrates hangt de onsterfelijkheid vd ziel aan.
In al deze theorieën, beschrijvingen is de geest gematerialiseerd.
Ik kan daar nog een beschrijving bij zetten. Of hij al eerder bedacht is weet ik niet.
De geest, spirituele kracht is een vorm van energie.
Hoe deze energie zich voortplant is onbekend, misschien simpelweg met golven.
En dan zou de kwantiteit van de geest door een electromagnetisch spectrum bepaald kunnen worden.
Zo gauw er gesproken wordt over energie, transport van energie, is er de beroemde en beruchte equivalentie die Einstein bedacht heeft tussen massa en energie.
En daarmee wordt ook de geest, de spirit, de ziel binnen het hokje van de materie getrokken.
Alles is dus materie. Hoe graag sommigen het ook anders zouden willen.
Uiteindelijk zullen ze op basis van ratio dit moeten toegeven. Het hele gedachtenproces, alles dat met gedachtenkracht, geestelijke bezinning e.d. te maken heeft: alles is materie. Dat deze materie zich manifesteert in de vorm van een spirituele emotie doet niets af aan de basale waarheid:
Alles is materie.
wel eens gehoord van de wetenschappelijke tests waarin de temporaal kwab in de hersenen gestimuleerd werd ?quote:Op vrijdag 4 november 2005 21:46 schreef soulsurvivor het volgende:
Dat die metafysische vorm los van het lichaam kan bestaan, staat voor mij vast.
Dat alles materie zou zijn ook in metafysische vorm daar heb ik geen problemen mee.
Dan is de vraag overbodig geworden.quote:Op vrijdag 4 november 2005 21:46 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ziel/geest/zijn/waarnemer/toeschouwer is een metafysische manifestatie.
Of die voortkomt uit of een product zijn van de hersenen weet ik niet.
De vraag is of deze metafysische manifestatie een bron of een product is.
Dat die metafysische vorm los van het lichaam kan bestaan, staat voor mij vast.
Dat alles materie zou zijn ook in metafysische vorm daar heb ik geen problemen mee.
mee eens, de ziel/bewustzijn/toeschouwer/whatever kan zich manifesteren in verschillende vormen.quote:Op vrijdag 4 november 2005 23:57 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Dan is de vraag overbodig geworden.
Er is slechts één, en die kan zich manifesteren in verschillende vormen.
mee eens!quote:Op zaterdag 5 november 2005 00:25 schreef Yosomite het volgende:
De vraag van de TS betrof een voorkeur voor materie of spiritualiteit.
Er werd uitgegaan van de mogelijkheid dat het een product is van de ander.
Of dat het totaal verschillende ervaringen zijn.
Echter als beide entiteiten manifestaties zijn van het een en hetzelfde is de vraag naar voorkeur niet meer relevant.
Je kunt bv zeggen: wat heeft je voorkeur: ijs om op te schaatsen of stoom zoals in een stoombad?
Alsof het totaal verschillende dingen zijn.
Op het moment dat je er achter komt dat beide manifestaties zijn van water maakt de voorkeur niet meer uit. Het is hetzelfde. De ene keer ervaar je het als stoom, de andere keer ervaar je het als ijs. Maar het blijft water.
Ik praat over mijn zus.
Iemand anders praat over zijn vriendin.
Het is echter dezelfde persoon.
Voorkeur is dan irrelevant geworden.
Als iemand mij overtuigt van mijn onjuistheid schuif ik mijn belang opzij en zoek ik een overtuigender wijze om met mijzelf in het reine te zijn.quote:Op zaterdag 5 november 2005 00:49 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
mee eens!
Toch is het voor mij van belang dat ik mijnzelf niet identificeer met mijn lichaam, die eens niet meer in zijn huidige substantie zal bestaan.
Ik ben dus overtuigd dat dit een en dezelfde zijn.quote:Terwijl ik geloof dat mijn ik in metafysische vorm los van mijn huidige lichaam zal blijven bestaan en zijn eigen weg gaat.
In deze voorstelling gaan jou vergelijkingen niet op.
Ja.quote:Dan denk ik eerder aan een goudvis in een vissenkom die veronderstelde dat hij en de vissenkom 1 waren.
Die goudvis begon een gedachte uitwisseling op een forum met yosomite en kwamen beide tot de conclusie dat hij en de vissenkom allebei materie waren.![]()
vanuit jou uitgangspunt kloppen jou vergelijkingenquote:Op zaterdag 5 november 2005 01:23 schreef Yosomite het volgende:
Ik vind de vergelijking over mijn zus , iemand anders vriendin, mijn idee beter illustreren..
"Ik houd veel van mijn zus."
"Ik houd veel van mijn vriendin."
Zus en vriendin zijn dezelfde persoon;
geest (= ziel = spirit) is lichaam (= materie)
Het kan geen kwaad om jouw standpunt te verlaten en mijn standpunt over te nemen.quote:Op zaterdag 5 november 2005 01:33 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
vanuit jou uitgangspunt kloppen jou vergelijkingen
vanuit mijn uitgangspunt de mijne.
We verschillen van visie [and thats ok]
Wanneer jou standpunt me dichter tot mezelf,mijn doel zou brengen terwijl ook mijn mogelijkheden zich zouden uitbreiden, zou ik inderaad overwegen jou standpunt over te nemen.quote:Op zaterdag 5 november 2005 01:54 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Het kan geen kwaad om jouw standpunt te verlaten en mijn standpunt over te nemen.![]()
De mogelijkheden worden dan groter, onbegrensder: grenzen van anderen liggen nooit op exact dezelfde plaats als die van jezelf.
En dan komen we tot één wereld en één gedachte: alleen we zien het op een verschillende manier. Maar het is hetzelfde.
hoe gaat dat in z'n werk ?quote:Op zaterdag 5 november 2005 08:58 schreef soulsurvivor het volgende:
Mijn visie:
-materie is een product van een metafysisch fenomeen.
zijn hier voorbeelden van ?quote:-een metafysisch 'zijn' kan huizen, leven en gebruik maken van materie.
zijn hier voorbeelden van ?quote:-daarbuiten en daarin kan meer zijn dan we weten en bevatten kunnen.
Ik wil best antwoord geven op je vragen. maar ik krijg een beetje het gevoel dat je discuseert om te discuseren.quote:Op zaterdag 5 november 2005 11:41 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
hoe gaat dat in z'n werk ?
[..]
zijn hier voorbeelden van ?
[..]
zijn hier voorbeelden van ?
discussie is naar mijn weten ook een bedoeling van dit forumquote:Op zaterdag 5 november 2005 12:02 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Ik wil best antwoord geven op je vragen. maar ik krijg een beetje het gevoel dat je discuseert om te discuseren.
mijn visie: ik weet het niet. ik denk dat we heel weinig weten. we weten slechts hetgeen we kunnen waarnemen en waar we tests mee kunnen doen. metafysische zaken kunnen we niets over zeggen en toch proberen mensen er allerlei wereldse zaken mee te verklaren of doen beweringen waarvoor geen enkel bewijs is, slechts geloof.quote:wanneer dit niet zo is corrigeer me dan. En zou je willen uitleggen waar je naar toe wil en waarom je deze vragen stelt .m.a.w. Wat is jou visie?
Met het een is het ander te verkrijgen. Ze overlappen elkaar ook op bepaalde punten.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:04 schreef Sukh het volgende:
OF
Als ik het goed begrijp wordt het gegeven dat er verschillende aanduidingen zijn voor dezelfde vrouw nu gebruikt als argument voor het idee dat geest en lichaam hetzelfde zijn.quote:Op zaterdag 5 november 2005 01:23 schreef Yosomite het volgende:
Ik vind de vergelijking over mijn zus , iemand anders vriendin, mijn idee beter illustreren..
"Ik houd veel van mijn zus."
"Ik houd veel van mijn vriendin."
Zus en vriendin zijn dezelfde persoon;
geest (= ziel = spirit) is lichaam (= materie)
Een feit is natuurlijk wel dat metafysische zaken gewoon werkelijkheid zijn.quote:Op zaterdag 5 november 2005 12:37 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mijn visie: ik weet het niet. ik denk dat we heel weinig weten. we weten slechts hetgeen we kunnen waarnemen en waar we tests mee kunnen doen. metafysische zaken kunnen we niets over zeggen en toch proberen mensen er allerlei wereldse zaken mee te verklaren of doen beweringen waarvoor geen enkel bewijs is, slechts geloof.
bedoel je waarschijnlijk: ik stel mijn vragen omdat jij met allerlei beweringen komt zonder wetenschappelijke onderbouwing.quote:ik stel mijn vragen omdat jij met allerlei beweringen komt zonder onderbouwing.
Zeker maar discussie zonder doel of richting is voor mij verspilling van energie.quote:discussie is naar mijn weten ook een bedoeling van dit forum
het is geheel voor jouw rekening dat bewustzijn iets metafysisch zou zijn. dat is een geloof/aanname. waarschijnlijker is het dat bewustzijn zich in de hersenen bevindt. dat er nog veel van de werking van de hersenen te leren valt lijkt me wel een feitquote:Op zaterdag 5 november 2005 13:14 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Een feit is natuurlijk wel dat metafysische zaken gewoon werkelijkheid zijn.
Jij hebt een bewustzijn. Dat wij bewustzijn niet in een formule kunnen formuleren en verklaren, betekent het dan dat het niet bestaat? Of dat je er dan geen uitspraken over mag doen?
En als het vast staat dat je het bewustzijn [nog] niet wetenschappelijk kan verklaren en formuleren, waarom wordt er dan steeds om wetenschappelijk bewijs gevraagd?!
En wanneer je niet met wetenschappelijk bewijs op de propen komt maar met een interpretatie wie je denk te zijn, je in veel gevallen als zweverig en ongefundeerd betitelt wordt.
misschien hebben we verschillende doelen. als voor jou de enige te voeren discussie is wanneer jouw standpunten aangenomen worden dan lijkt het me inderdaad verspilling van energie. als het je te doen is om van elkaar te leren dan lijkt het me geen verspilling van energie.quote:Zeker maar discussie zonder doel of richting is voor mij verspilling van energie.
Dat is niet voor mijn rekening en geen geloofs aanname maar een definitie.quote:Op zaterdag 5 november 2005 13:27 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
het is geheel voor jouw rekening dat bewustzijn iets metafysisch zou zijn. dat is een geloof/aanname. waarschijnlijker is het dat bewustzijn zich in de hersenen bevindt. dat er nog veel van de werking van de hersenen te leren valt lijkt me wel een feit
[..]
[quote Dikke Van dale]quote:metafysisch
me•ta•fy•sisch
/metaf’izis/
bijv. naamw.
1 ¾ betrekking hebbend op, behorend tot de metafysica
synoniem: bovennatuurlijk, boventijdruimtelijk, bovenzinnelijk
een immer werkzaam metafysisch bewustzijn gleed met mij mee vanaf mijn prille kindsheid
(Brakman)
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt.quote:misschien hebben we verschillende doelen. als voor jou de enige te voeren discussie is wanneer jouw standpunten aangenomen worden dan lijkt het me inderdaad verspilling van energie. als het je te doen is om van elkaar te leren dan lijkt het me geen verspilling van energie.
de dikke van Dale is geen wetenschappelijk boek. het verbindt gangbare definities voor mensen die dat woord willen gebruiken. het bewijst/verklaart niets.quote:Op zaterdag 5 november 2005 14:14 schreef soulsurvivor het volgende:
[..]
Dat is niet voor mijn rekening en geen geloofs aanname maar een definitie.
Van Dale:
[..]
[quote Dikke Van dale]
[..]
misschien dat mijn manier van discussieren niet de jouwe is, maar ik probeer enige onderbouwing uit te lokken. vooralsnog roep je veel, maar verklaar je weinig.quote:Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt.
Ik heb geen doel dat andere mijn standpunten aannemen. [zie mijn signature]
Van elkaar leren is idd geen verspilling van energie. Maar leren van elkaar doe je door te discuseren/gedachten uitwisselen waarin een bepaalde lijn en onderwerp zit en waarin men respect heeft voor elkaars visie en gedachten.
Bij jou heb ik [ en dat is mijn ervaring ] meer het gevoel dat ik in een gevecht zit inplaats van een opbouwende uitwisseling van gedachte. [weer: zie mijn signature]
Met alle respect
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |