Het was het 1 of het ander, maar goed wanneer je spiritueel begaafd bent dan leef je op een ander niveau je hebt naar mijn mening nieuwe en andere uitdagingen.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:08 schreef Alicey het volgende:
Materiele welvaart. Met materiele welvaart is spirituele welvaart te bereiken, wat mij nog enigszins uitdagend lijkt. Spirituele welvaart lijkt mij leiden tot inzichten waardoor het leven flink wat uitdagingen minder gaat bevatten..
Om te verkrijgen op een moment. Het is vervolgens aan jezelf om andere dingen op te bouwen lijkt mij. Als je ontwikkeling al op voorbaat uitsluit, wordt de keuze denk ik dusdanig hypothetisch dat het het voorstellingsvermogen te boven gaat..quote:
Misschien ook wel. Ik vind het echter moeilijk om het helemaal los te zien van materiele zaken..quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:26 schreef Sukh het volgende:
wanneer je spiritueel begaafd bent dan leef je op een ander niveau je hebt naar mijn mening nieuwe en andere uitdagingen.
Wanneer je dusdanig veel geld hebt kan het ook moeilijker zijn om afstand te nemen van je welvaart. Het materiele is een obstakel en kan spirituele voortgang belemmeren.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
Om te verkrijgen op een moment. Het is vervolgens aan jezelf om andere dingen op te bouwen lijkt mij. Als je ontwikkeling al op voorbaat uitsluit, wordt de keuze denk ik dusdanig hypothetisch dat het het voorstellingsvermogen te boven gaat..
Je kunt dit niet los van elkaar zien. Meestal gaan mensen pas op zoek naar immateriele welvaart als ze materieel al verzadigd zijnquote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:04 schreef Sukh het volgende:
Als je 1wens had en die wens zou bestaan uit 2 keuzes namelijk:
Materiele welvaart: Miljardair zijn, miljarden tot je beschikking hebben ongelimiteerd en direct.
OF
Spirituele welvaart: Ascetische\Mystici: een hoger bewustzijn, de controle over al je energieen, alle vormen van kinese,volledige controle over lichaam en geest. Het manipuleren van maya.
Welke keuze zou jij dan maken? Het is het 1 of het ander, dus niet beide.....
imo biedt het juist mogelijkheden, omdat je materieel onafhankelijk bent, en daardoor minder gebonden..quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:32 schreef Sukh het volgende:
[..]
Wanneer je dusdanig veel geld hebt kan het ook moeilijker zijn om afstand te nemen van je welvaart. Het materiele is een obstakel en kan spirituele voortgang belemmeren.
Ongelimiteerd, direct ?quote:Materiele welvaart: Miljardair zijn, miljarden tot je beschikking hebben ongelimiteerd en direct.
Ik weet niet wat ik dan meer heb dan ik nu al bezit of zou kunnen.quote:Spirituele welvaart: Ascetische\Mystici: een hoger bewustzijn, de controle over al je energieen, alle vormen van kinese,volledige controle over lichaam en geest. Het manipuleren van maya.
financieel onafhankelijk is wat anders dan materieel onafhankelijk.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
imo biedt het juist mogelijkheden, omdat je materieel onafhankelijk bent, en daardoor minder gebonden..
Juist wel of je bent bezig met het materiele of met het spirtuele. Als ik me ga hechten aan zaken die vergankelijk zijn dan ben ik bezig met het materiele en als ik me ga hechten aan zaken die onvergankelijk zijn ben ik bezig met het spirtuele.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:34 schreef Reya het volgende:
[..]
Je kunt dit niet los van elkaar zien. Meestal gaan mensen pas op zoek naar immateriele welvaart als ze materieel al verzadigd zijn![]()
Afgezien van de vraag of bovenstaande überhaupt bestaat, c.q. mogelijk is, is dit wel een rare definitie van spiritualiteit. Waarom zou iemand die bovenstaande trucjes kan doen spiritueel zijn ?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:57 schreef Sukh het volgende:
Voor de duidelijkheid:
Een aantal spirituele mogelijkheden zijn:
- Het controleren van je lichaamstemperatuur
- Psychometrie - doormiddel van iets aan te raken weet je precies de inhoud van de materie en waarvan het gemaakt is en historie.
- Onzichtbaarheid - het vermogen om licht te blokken
- Teleportatie
- Astrale Projectie - het vermogen om gecontroleerd uit je lichaam te treden tijdens een slaaptoestand.
- Kinesevormen
Telekinese Is het bewegen en verplaatsen van objecten zonder ze aan te raken
Pyrokinese Is het beheersen/controleren van vuur. Vuur aanwakkeren en uitwakkeren
hydrokinese Is het beheersen van water
chronokinese Is het beheersen van tijd
biokinese is het beheersen van je interne organen
Het bovenstaande zijn bijkomstigheden en is niet de essentie van spiritualiteit. Om het te kunnen moet je geest ontwikkelen en dat kan alleen op spirituele vlak. Er zijn ook andere manieren alleen dan maak je gebruik van externe energieen en dat is niet zuiver.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:03 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Afgezien van de vraag of bovenstaande überhaupt bestaat, c.q. mogelijk is, is dit wel een rare definitie van spiritualiteit. Waarom zou iemand die bovenstaande trucjes kan doen spiritueel zijn.
Voor mij is spiritualitiet meer een (mystiek) inzicht over hoe "zaken inelkaar zitten"
Financiele onafhankelijkheid leidt wel tot materiele onafhankelijkheid.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:58 schreef Sukh het volgende:
[..]
financieel onafhankelijk is wat anders dan materieel onafhankelijk.
Wat versta jij onder materie?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Financiele onafhankelijkheid leidt wel tot materiele onafhankelijkheid.
Zonder eten geen spiritualiteit.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:02 schreef Sukh het volgende:
[..]
Juist wel of je bent bezig met het materiele of met het spirtuele. Als ik me ga hechten aan zaken die vergankelijk zijn dan ben ik bezig met het materiele en als ik me ga hechten aan zaken die onvergankelijk zijn ben ik bezig met het spirtuele.
In het westen gaan mensen meestal opzoek naar immateriele welvaart wanneer ze materieel verzadigd zijn, maar in andere delen van de wereld niet. Het is maar hoe je bent opgegroeid.
Als ik iets eet betekent niet dat ik er gehecht aan ben, ik ben aan eten gehecht als ik perse een bepaald gerecht wil eten.quote:
Begrijp je nou werkelijk niet wat ik bedoel, of doe je alsof?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:12 schreef Sukh het volgende:
[..]
Als ik iets eet betekent niet dat ik er gehecht aan ben, ik ben aan eten gehecht als ik perse een bepaald gerecht wil eten.
Als je geld wat gemaakt is van materiaal en vergankelijk is in overvloed hebt dan ben je niet materieel onafhankelijk want je hebt het geld (een extern object) nodig om onafhankelijk te zijn van materie. Terwijl het geld zelf het materiele is.....quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:08 schreef Alicey het volgende:
[..]
Financiele onafhankelijkheid leidt wel tot materiele onafhankelijkheid.
Er is niets materieels dat los staat van materie. In die zin is alles schijn-zekerheid. Echter in de hypothetische situatie die je schetst gaat het om een absolute zekerheid.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:18 schreef Sukh het volgende:
[..]
Als je geld wat gemaakt is van materiaal en vergankelijk is in overvloed hebt dan ben je niet materieel onafhankelijk want je hebt het geld (een extern object) nodig om onafhankelijk te zijn van materie. Terwijl het geld zelf het materiele is.....
Je handelen wordt bepaald door overleven. Pas wanneer overleven een beetje lukt, krijg je oog voor het spirituele. Zoals eerder gezegd : Zonder voedsel geen spiritualiteit. Zonder voedsel ga je dood. Overleven is op dat moment belangrijker dan spiritualiteit. De (al dan niet schijn)zekerheid van voedsel, levert op dat spiritualiteit een stuk dichterbij komt.quote:Je bent gehecht aan het geld omdat het voor jouw de key factor is in materiele onafhankelijkheid. Dus inwezen stel jij je afhankelijk op t.o.v. materie om los te komen van materie.
Ok, dan hebben we dat in ieder geval duidelijk.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 16:53 schreef Sukh het volgende:
Alicey,
Het overleven is het punt niet, het gaat om de gehechtheid. Je kan je bezighouden met materiele zaken daar ontkom je niet aan, alleen met bepaalde afstand en zonder gehechtheid. Overleven en spiritualiteit kunnen hand in hand gaan. Het gaat om het bewustzijns niveau. Als men zich bewust is van het feit dat je materiele zaken nodig hebt om te overleven maar het niet de essentie van het leven is dan heb je als de eerste stappen gemaakt naar een spiritueel bewustzijnsniveau.
Ik denk niet dat het in 1 klap te bemachtigen is, dit omdat het materiele in deze wereld allomvertegenwoordig is en het moeilijk is om daaraan niet gehecht te raken. De mens is sneller geneigd zich te hechten aan zintuigelijke waarnemingen dan aan zaken die niet zintuigelijk waarneembaar zijn zoals spiritualiteit.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 17:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ok, dan hebben we dat in ieder geval duidelijk.
Een ander vraagstuk dat in mij opkomt : Ontstaat spiritueel bewustzijn juist niet door ervaring en daaruit voortvloeiend meesterschap, en is dat dus per definitie niet in een klap te bemachtigen?
Spirituele welvaart is in mijn ogen grootse volksverlakkerij en gelduitdezakklopperij om zelf materiële welvaart te verkrijgen. Een stel nepotisten die ten koste van het volk aan ongeoorloofde zelfverrijking doet door middel van schijnheiligheid. Het beste zou zijn om ze allemaal te laten mediteren in de kolenmijnen, tot ze uitgemediteerd zijn. Dan zal het leven op aarde een stuk beter zijn.quote:"een hoger bewustzijn, de controle over al je energieen, alle vormen van kinese,volledige controle over lichaam en geest. Het manipuleren van maya."
slechte ervaringen?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 17:28 schreef Yosomite het volgende:
Met mijn huidige kennis: materiële welvaart versus spirituele welvaart?
Materiële welvaart.
[..]
Spirituele welvaart is in mijn ogen grootse volksverlakkerij en gelduitdezakklopperij om zelf materiële welvaart te verkrijgen. Een stel nepotisten die ten koste van het volk aan ongeoorloofde zelfverrijking doet door middel van schijnheiligheid. Het beste zou zijn om ze allemaal te laten mediteren in de kolenmijnen, tot ze uitgemediteerd zijn. Dan zal het leven op aarde een stuk beter zijn.
a-ha okequote:Op woensdag 26 oktober 2005 17:56 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Ik zou het niet beter kunnen samenvatten.![]()
Maar ik weidde een beetje uit![]()
Das pas duidelijke taalquote:Op woensdag 26 oktober 2005 17:28 schreef Yosomite het volgende:
Met mijn huidige kennis: materiële welvaart versus spirituele welvaart?
Materiële welvaart.
[..]
Spirituele welvaart is in mijn ogen grootse volksverlakkerij en gelduitdezakklopperij om zelf materiële welvaart te verkrijgen. Een stel nepotisten die ten koste van het volk aan ongeoorloofde zelfverrijking doet door middel van schijnheiligheid. Het beste zou zijn om ze allemaal te laten mediteren in de kolenmijnen, tot ze uitgemediteerd zijn. Dan zal het leven op aarde een stuk beter zijn.
Wat versta je onder bewijzen? En heb je er ervaringen mee dat de werkzaamheid te betwijfelen is?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 18:00 schreef ice_age het volgende:
[..]
Das pas duidelijke taal![]()
Die spiritualiteit is imo inderdaad flauwekul en gezweef waar onnozelaars kapitalen uitgeven aan waarzeggers, oorkaarsen, wierook, dreamcatchers en weet ik wat voor belachelijke zooi waarvan de werkzaamheid nooit bewezen is, en welke werkzaamheid zeer te betwijffelen is.
Natuurlijk kan een zeker bewustzijn geen kwaad, maar persoonlijk lees ik daarvoor liever de krant of een studie boek dan dan dat ik mij met allerlei gezweef of meditatie bezighoud.
Onder bewijs versta ik dat de claims door de producent op wetenschappelijke manier getest moeten zijn voordat je eea op de markt brengt, net zoals we dat ook verwachten van de medicijnen die bijvoorbeeld Baijer verkoopt. En mocht een dreamcatcher in die klinische test vervolgens inderdaad heilzaam blijken te zijn, dan sluit ik niet uit dat hij ook boven mijn bed komt te hangen. Eenmaal wetenschappelijk getest en goedgekeurd is het immers reguliere geneeskunde. Mijn bezwaar is vooral dat in het alternatieve circuit miljoenen omgaan (lees uit andermans zak geklopt worden) zonder dat wij verwachten dat wat men beweert ook degelijk onderbouwt is, laat staan dat eventuele kwaadaardige neveneffecten van die brouwseltjes onderzocht hoeven worden. En waarom zouden die producenten hun claims ook onderbouwen? Ze verdienen nu al genoeg, en bij een klinische test vallen ze hoogst waarschijnlijk toch maar door de mand.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 18:41 schreef Sukh het volgende:
[..]
Wat versta je onder bewijzen? En heb je er ervaringen mee dat de werkzaamheid te betwijfelen is?
Geen persoonlijke ervaring, omdat ik toch altijd probeer uit te gaan van wat wetenschappelijk aangetoond is, of in ieder geval plausibel is op grond van die zelfde wetenschap. Ik heb dus nooit gelooft in waarzeggerij of iets dergelijks. Mijn moeder heeft daar wel enige tijd interesse voor gehad, maar zij is uiteindelijk ook afgehaakt omdat ze de meeste claims uiteindelijk flauwekul vond.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 18:41 schreef Sukh het volgende:
En heb je er ervaringen mee dat de werkzaamheid te betwijfelen is?
Er moet altijd ervaring aan vooraf gaan, je kan sommige dingen wel in 1 klap verkrijgen, maar je kan ze niet handelen dan, dat moet je leren, hoe ermee om te gaan, hoe met de verandering in jezelf om te gaan.quote:Op woensdag 26 oktober 2005 17:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ok, dan hebben we dat in ieder geval duidelijk.
Een ander vraagstuk dat in mij opkomt : Ontstaat spiritueel bewustzijn juist niet door ervaring en daaruit voortvloeiend meesterschap, en is dat dus per definitie niet in een klap te bemachtigen?
Heb je ooit iemand 1 of meerdere van deze vaardigheden zien uitoefenen? Zoals die foto, waar kan ik deze man bewonderen? En heb je kleine dingetjes die we allemaal een keer thuis kunnen uitproberen?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 15:57 schreef Sukh het volgende:
Voor de duidelijkheid:
Een aantal spirituele mogelijkheden zijn:
- Het controleren van je lichaamstemperatuur
- Psychometrie - doormiddel van iets aan te raken weet je precies de inhoud van de materie en waarvan het gemaakt is en historie.
- Onzichtbaarheid - het vermogen om licht te blokken
- Teleportatie
- Astrale Projectie - het vermogen om gecontroleerd uit je lichaam te treden tijdens een slaaptoestand.
- Kinesevormen
Telekinese Is het bewegen en verplaatsen van objecten zonder ze aan te raken
Pyrokinese Is het beheersen/controleren van vuur. Vuur aanwakkeren en uitwakkeren
hydrokinese Is het beheersen van water
chronokinese Is het beheersen van tijd
biokinese is het beheersen van je interne organen
- levitatie
zoals
[afbeelding]
Ah, die man wordt steeds bekender hier op fok. Goede zaak!quote:Op woensdag 26 oktober 2005 19:30 schreef ice_age het volgende:
Wellicht ben je bekend met het werk van James Randi. De beste man heeft reeds diverse paranormale claims ontmaskert als regelrechte oplichting. Hij heeft ook diverse mediums uitgenodigt om in een gecontroleerd experiment te bewijzen dat ze inderdaad paranormaal zijn (wie dat bewijst vangt zomaar een miljoen dollar). Maar zoals te verwachten is haakt iedereen af of valt door de mand. Best interessant om zijn website eens door te lezen.
http://www.randi.org/
Maar jij hebt een biertje!quote:Op donderdag 27 oktober 2005 00:09 schreef averty het volgende:
Hebben, hebben, hebben. Wees nou eens gelukkig met wat je hebt.
Zo wordt het allemaal niets. Gewoon met een biertje genieten van de zonsondergang op je balkon, i.p.v. kwijlen bij de gedachte dat je in de kamer kan zweven.
En stel eens, iemand heeft echt serieuse gave's en die gaat naar randi en bewijst het, wat gebeurt er dan denk je met dat persoon, heeft dat persoon nog 1 seconde rust in zijn/haar leven daarna, of is dat persoon dan in 1 klap wereldwijd een freakshow?quote:Op woensdag 26 oktober 2005 19:30 schreef ice_age het volgende:
Wellicht ben je bekend met het werk van James Randi. De beste man heeft reeds diverse paranormale claims ontmaskert als regelrechte oplichting. Hij heeft ook diverse mediums uitgenodigt om in een gecontroleerd experiment te bewijzen dat ze inderdaad paranormaal zijn (wie dat bewijst vangt zomaar een miljoen dollar). Maar zoals te verwachten is haakt iedereen af of valt door de mand. Best interessant om zijn website eens door te lezen.
http://www.randi.org/
Als ze vd geschiedenis geleerd hebben houden ze hun mond wel.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 11:47 schreef erodome het volgende:
[..]
En stel eens, iemand heeft echt serieuse gave's en die gaat naar randi en bewijst het, wat gebeurt er dan denk je met dat persoon, heeft dat persoon nog 1 seconde rust in zijn/haar leven daarna, of is dat persoon dan in 1 klap wereldwijd een freakshow?
Denk erom dat er wat meer aan vast zit voor iemand dan even bewijzen dat het wel degelijk bestaat he, als ik een echte gave zou hebben zou ik daar toch wel low profile mee blijven om eerlijk te zijn.
Dat is toch ook wat ik heb gezien bij mensen die echt gave's bezitten, ik ken er enkele, niet veel, maar die kunnen echt wat, maar scheeuwen het niet van de daken, verdienen er ook geen geld mee.
Als je het niet van de daken schreeuwt, er geen geld mee verdiend, en geen valse hoop wekt bij zieken, dan vnd ik allles prima. Maar ik denk dat de weddenschap van Randi uitermate interessant is om mediums als Char of Jomanda uit te testen. Die kloppen met hun shows talloze al dan niet zieke mensen geld uit de zakken, dus is het wel zo interessant om te weten of zij de consument waar voor zijn geld bieden.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 11:47 schreef erodome het volgende:
[..]
En stel eens, iemand heeft echt serieuse gave's en die gaat naar randi en bewijst het, wat gebeurt er dan denk je met dat persoon, heeft dat persoon nog 1 seconde rust in zijn/haar leven daarna, of is dat persoon dan in 1 klap wereldwijd een freakshow?
Denk erom dat er wat meer aan vast zit voor iemand dan even bewijzen dat het wel degelijk bestaat he, als ik een echte gave zou hebben zou ik daar toch wel low profile mee blijven om eerlijk te zijn.
Dat is toch ook wat ik heb gezien bij mensen die echt gave's bezitten, ik ken er enkele, niet veel, maar die kunnen echt wat, maar scheeuwen het niet van de daken, verdienen er ook geen geld mee.
In de praktijk blijkt dus gewoon heel vaak dat de eigen waarnemingen niet correct zijn. Dat is waar iedere politieman in zijn werk mee te maken krijgt, en dat is ook waar goochelaars en paragnosten hun brood mee verdienen.quote:Op donderdag 27 oktober 2005 12:31 schreef erodome het volgende:
Tja, ik heb andere ervaringen, niet in een dubbelblind wetenschappelijk onderzoek, maar simpelweg dat iemand dingen wist die dat persoon echt niet kon weten van zowel mij als anderen.
Ook heb ik andere dingen gezien die gewoon voor mij persoonlijk onweerlegbaar zijn, nogmaals, geen dubbelblind wetenschappelijk onderzoek, maar gewoon eigen waarnemingen.
Ik ken 2 mensen waarvan ik toch wel vrij zeker ben dat ze gave's hebben...quote:Op donderdag 27 oktober 2005 13:50 schreef ice_age het volgende:
[..]
In de praktijk blijkt dus gewoon heel vaak dat de eigen waarnemingen niet correct zijn. Dat is waar iedere politieman in zijn werk mee te maken krijgt, en dat is ook waar goochelaars en paragnosten hun brood mee verdienen.
Iemand die een beetje getrained is kan ook een hoop non-verbale informatie over je krijgen die jij niet expliciet aan hem verteld. Je kleding kan bijvoorbeeld iets zeggen over je welstand of over hoe je in het leven staat. Je uitstraling kan informatie geven over of je je gelukkig voelt of niet, en de paragnost kan aan de hand van jouw reactie op zijn "voorspelling" over jouw inschatten of hij op de goede weg zit met gegis of dat hij het over een andere boeg moet gooien. Dat is waarom paragnosten soms de indruk kunnen wekken dat zij veel over je weten.
Randi had ooit een paar Russische paragnosten goed in de tang. Gevraagd om iets te vertellen over een foto begonnen de dames een beetje in het rond te gissen over de persoon op de foto. Steeds kijkend naar een aanwijzing in de mimiek van Randi, of subtiel vragen stellend over de persoon op de foto probeerden ze informatie in te winnen en uit te vissen of ze met hun gegis op de goede weg zaten. Maar randi vertelde niets en bleef strak voor zich uitkijken. Dus aan het eind kwamen de dames niet verder dan de conclusie dat het een aardige man was. Alleen jammer dat de man op de foto een seriemoordenaar was die op de electrische stoel geeindigt is. Zaten de dames er toch een beetje naast met hun voorspelling. Vervolgens bleek ook nog eens dat ze hun dure "ingestraalde" water zelf niet eens van niet ingestraald water konden onderscheiden.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |