Ik vind de keuze op de energiemarkt eigenlijk al bull-crap. Kan jij het verschil zien?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:09 schreef Floripas het volgende:
Waar leg jij de grens, George?
Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden en prestatie indicatoren voor te bedenken.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:13 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Ik vind de keuze op de energiemarkt eigenlijk al bull-crap. Kan jij het verschil zien?
De grens is dus eigenlijk heel simpel te definieren. Vrije markt is alleen succesvol wanneer
een groot gedeelte van de bevolking instaat is om een weloverwogen keuze te maken.
Is dit niet het geval dan dient de markt op een andere wijze aangestuurd te worden.
quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:19 schreef Floripas het volgende:
Dan zij we het eens, George-Butters.
Waarom is de bevolking op het gebied van energie niet in staat om een weloverwogen keuze te maken als ik vragen mag? We praten over een vrij homogeen product en prijs is dus, zeker momenteel, de primaire indicator. Geen enkel probleem lijkt me. Pas als er in de toekomst door nieuwe technologie eventueel een meer heterogeen product voor in de plaats komen, bijvoorbeeld een grote verscheidenheid aan duurzame energie, speelt informatie op dat vlak een grotere rol.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:13 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Ik vind de keuze op de energiemarkt eigenlijk al bull-crap. Kan jij het verschil zien?
De grens is dus eigenlijk heel simpel te definieren. Vrije markt is alleen succesvol wanneer
een groot gedeelte van de bevolking instaat is om een weloverwogen keuze te maken.
Is dit niet het geval dan dient de markt op een andere wijze aangestuurd te worden.
Als je aan kunt tonen dat er sprake is van een overwicht is het een discussiepunt.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:25 schreef Floripas het volgende:
Zullen we dan concluderen dat de politiek-economische hegemonie van liberalisering en privatisering een ongewenste is, en dat we de politieke keuzes die daaruit zijn voortgevloeid zo gauw mogelijk moeten worden teruggedraaid?
Met vrijheid is het punt dat de term nogal lastig binnen een definitie te vangen valt. Libertariers zien vrijheid als ben minarchische samenleving, maar ze missen daarin volgensmij een essentieel punt, en dat is dat macht niet alleen door de staat wordt uitgevoerd. Het (groot)kapitaal heeft indirect gezien ook macht, want je kunt niet overleven zonder dingen van hen af te nemen. Het lijkt me een wijdverbreid misverstand dat macht alleen door de staat wordt uitgevoerd; een select groepje mensen met extreem veel grondstoffen en productiemiddelen tot hun beschikking hebben feitelijk evengoed macht over je. Een gezonde samenleving bestaat in mijn ogen uit een perfecte balans tussen staat en kapitaal; en het Nederlandse sociaal-liberale model, wat door een meerderheid van de partijen dan ook wordt omarmd. Het sociaal-liberale model is en typische uitwerking van de matiging die Marx beschrijft als noodzakelijk om de kapitalistische maatschappij doen te laten voortbestaan; bij een maatschappij die door een van de twee tot in het extreme wordt gedomineerd zullen snel revolutionaire krachten gaan werken.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 16:45 schreef Floripas het volgende:
[[url=http://img484.imageshack.us/img484/2859/nrc20051022020130011dj.th.jpg]afbeelding][/URL] In dit artikel in het NRC wordt een zeer interessant punt gemaakt. Ik zal het even ruwweg voor de mensen die geen lange artikelen meer willen lezen, samenvatten.
Keuzevrijheid wordt gepropageerd van GroenLinks tot aan Wilders als iets heilzaams, iets waar de burger naar snakt. Dat heeft verschillende historische oorzaken, die in het artikel worden opgenoemd, maar voor de discussie niet relevant is.
Nu blijkt uit verschillende onderzoeken dat de meerderheid van de Nederlanders helemaal niet op die keuzevrijheid zitten te wachten. Natuurlijk willen mensen kiezen als het ertoe doet: kledingkeuze, studiekeuze, dat soort zaken. Maar keuze van kinderopvang? Keuze voor nutsbedrijf? Keuze voor ziekenhuis? Mensen willen gewoon één optie, een goede optie, waarvan de kwaliteit door de overheid wordt gegarandeerd.
Het overstappen op andere aanbieders verloopt in alle gevallen slecht. Nederlanders hebben last van keuzemoeheid, en daardoor werkt de vrije makrt niet goed. Het kost trouwens veel energie om een evenwichtige vrije markt te scheppen, dat dit eenvoudig gaat door alle regels af te schaffen is een fabeltje.
Moraal van het verhaal: volledige keuzevrijheid is een idealistisch, maar naief streven, dat in de echte wereld meer ellende oplevert dan plezier. Laatr mensen kunnen kiezen voor dingen die ertoe doen; zorg ervoor dat de rest gewoon goed geregeld is.
Dat bedoel ik juist: elke keuze is een goede, doordat de prijs en kwaliteit nagenoeg gelijk is. Een echte non-keuze dus. Bij de zorg is dit nog een stuk diffuser.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:27 schreef Sickie het volgende:
[..]
Waarom is de bevolking op het gebied van energie niet in staat om een weloverwogen keuze te maken als ik vragen mag? We praten over een vrij homogeen product en prijs is dus, zeker momenteel, de primaire indicator. Geen enkel probleem lijkt me. Pas als er in de toekomst door nieuwe technologie eventueel een meer heterogeen product voor in de plaats komen, bijvoorbeeld een grote verscheidenheid aan duurzame energie, speelt informatie op dat vlak een grotere rol.
Het gaat erom dat, in tegenstelling tot bij nutsbedrijven, binnen een open markt de bedrijven moeite moeten doen om klanten binnen te halen en dus efficienter dienen te werken. Een goede ontwikkeling imo. Wanneer het gaat om de zorgsector ben ik er wel zeer sceptisch over en ben ik er momenteel zeker geen voorstander van.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:38 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Dat bedoel ik juist: elke keuze is een goede, doordat de prijs en kwaliteit nagenoeg gelijk is. Een echte non-keuze dus. Bij de zorg is dit nog een stuk diffuser.
(1) grappig, de zaken die jij noemt zijn zaken waarvoor burgers nooit hebben hoeven kiezen. nu moeten ze het en ze willen het niet. Meer een kwestie van gewenning dus dan iets waar ze per definitie tegen zijn.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 16:45 schreef Floripas het volgende:
[[url=http://img484.imageshack.us/img484/2859/nrc20051022020130011dj.th.jpg]afbeelding][/URL] In dit artikel in het NRC wordt een zeer interessant punt gemaakt. Ik zal het even ruwweg voor de mensen die geen lange artikelen meer willen lezen, samenvatten.
Keuzevrijheid wordt gepropageerd van GroenLinks tot aan Wilders als iets heilzaams, iets waar de burger naar snakt. Dat heeft verschillende historische oorzaken, die in het artikel worden opgenoemd, maar voor de discussie niet relevant is.
Nu blijkt uit verschillende onderzoeken dat de meerderheid van de Nederlanders helemaal niet op die keuzevrijheid zitten te wachten. Natuurlijk willen mensen kiezen als het ertoe doet: kledingkeuze, studiekeuze, dat soort zaken. Maar keuze van kinderopvang? Keuze voor nutsbedrijf? Keuze voor ziekenhuis? Mensen willen gewoon één optie, een goede optie, waarvan de kwaliteit door de overheid wordt gegarandeerd.
Het overstappen op andere aanbieders verloopt in alle gevallen slecht. Nederlanders hebben last van keuzemoeheid, en daardoor werkt de vrije makrt niet goed. Het kost trouwens veel energie om een evenwichtige vrije markt te scheppen, dat dit eenvoudig gaat door alle regels af te schaffen is een fabeltje.
Moraal van het verhaal: volledige keuzevrijheid is een idealistisch, maar naief streven, dat in de echte wereld meer ellende oplevert dan plezier. Laatr mensen kunnen kiezen voor dingen die ertoe doen; zorg ervoor dat de rest gewoon goed geregeld is.
en dat is met iets simpels als energie niet mogelijk?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:13 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Zo kan je het ook zien. Maar gezien bepaalde eigenschappen van deze markten is het ook moeilijk om overzicht te creeeren. Deze eigenschappen werken een goede marktwerking tegen, dat heb ik hierboven ook al toegelicht.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:44 schreef McCarthy het volgende:
[..]
grappig, de zaken die jij noemt zijn zaken waarvoor burgers nooit hebben hoeven kiezen. nu moeten ze het en ze willen het niet. Meer een kwestie van gewenning dus dan iets waar ze per definitie tegen zijn.
De overheid heeft haar burgers lui gemaakt.
Volgens het artikel stapt bijna niemand over, omdat de informatie niet helder is, en de keuze alleen op prijs is. Waarom zou je dan laten concurreren? Dan blijft er uiteindelijk toch maar één over, die vervolgens de prijzen omhooggooit als monopolist?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:27 schreef Sickie het volgende:
[..]
Waarom is de bevolking op het gebied van energie niet in staat om een weloverwogen keuze te maken als ik vragen mag? We praten over een vrij homogeen product en prijs is dus, zeker momenteel, de primaire indicator. Geen enkel probleem lijkt me. Pas als er in de toekomst door nieuwe technologie eventueel een meer heterogeen product voor in de plaats komen, bijvoorbeeld een grote verscheidenheid aan duurzame energie, speelt informatie op dat vlak een grotere rol.
de vraag is wat ga je privatiseren. Bij netwerken is het tricky. Zie NS, er is gewoon geen mogelijkheid voor een 2e spoorbedrijf dat direct met de NS concureert.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:25 schreef Floripas het volgende:
Zullen we dan concluderen dat de politiek-economische hegemonie van liberalisering en privatisering een ongewenste is, en dat we de politieke keuzes die daaruit zijn voortgevloeid zo gauw mogelijk moeten worden teruggedraaid?
Welke resultaten wijs jij op? Die van de gezondheidszorg in de VS? De hoogste kosten per inwoner maar een heel groot deel van de bevolking onverzekerd?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:44 schreef McCarthy het volgende:
[..]
(1) grappig, de zaken die jij noemt zijn zaken waarvoor burgers nooit hebben hoeven kiezen. nu moeten ze het en ze willen het niet. Meer een kwestie van gewenning dus dan iets waar ze per definitie tegen zijn.
(2) Er toe doen? Nutsbedrijven en zorg toch zeker! Daar moet dus keuzevrijheid komen voglens jouagreed
Je gaat ook WEER eens uit van het dogma dat de overheid zsaken goed regelt. Resultaten in het verleden bewijzen echter het tegendeel.
hangt er idd vanaf. Bij telecom is het allemaal zeer goed mogelijk.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:48 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Zo kan je het ook zien. Maar gezien bepaalde eigenschappen van deze markten is het ook moeilijk om overzicht te creeeren. Deze eigenschappen werken een goede marktwerking tegen, dat heb ik hierboven ook al toegelicht.
het is anders wel van zeer goede kwaliteit. En die onverzekerden hebben daar voor gekozen. Wie zegt trouwens dat het gene illigalen zijn die onder die onverz-stats vallen?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:50 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Welke resultaten wijs jij op? Die van de gezondheidszorg in de VS? De hoogste kosten per inwoner maar een heel groot deel van de bevolking onverzekerd?
Er spelen wel meer zaken mee in dit geval. Zo kun je bij slechte service overstappen. Dat is iets wat niet kan als je te maken hebt bij een monopolist of bij een monopolie. Er is sinds kort ook enige produktdifferentiatie, zo kan je bv. een aantal kwh uur kopen voor als je krap bij kas zit, zodat je jezelf een energiequotum oplegt.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:49 schreef Floripas het volgende:
[..]
Volgens het artikel stapt bijna niemand over, omdat de informatie niet helder is, en de keuze alleen op prijs is. Waarom zou je dan laten concurreren? Dan blijft er uiteindelijk toch maar één over, die vervolgens de prijzen omhooggooit als monopolist?
Het effect is tot nu toe alleen maar dat we overspoeld worden door reclames waaraan we zelf gedwongen meebetalen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:41 schreef Sickie het volgende:
[..]
Het gaat erom dat, in tegenstelling tot bij nutsbedrijven, binnen een open markt de bedrijven moeite moeten doen om klanten binnen te halen en dus efficienter dienen te werken.
het is net begonnen en jij wilt nu al meteen klinke resultaten. Ongeduldig en naief noem ik dat.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:49 schreef Floripas het volgende:
[..]
Volgens het artikel stapt bijna niemand over, omdat de informatie niet helder is, en de keuze alleen op prijs is. Waarom zou je dan laten concurreren? Dan blijft er uiteindelijk toch maar één over, die vervolgens de prijzen omhooggooit als monopolist?
zo zwaar drukken die reclames niet op de kosten, slechts marginaal. Geen krokedillentranen huilen hoor.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:53 schreef Floripas het volgende:
[..]
Het effect is tot nu toe alleen maar dat we overspoeld worden door reclames waaraan we zelf gedwongen meebetalen.
quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:53 schreef McCarthy het volgende:
[..]
het is anders wel van zeer goede kwaliteit. En die onverzekerden hebben daar voor gekozen. Wie zegt trouwens dat het gene illigalen zijn die onder die onverz-stats vallen?
Dank voor de lange en inhoudelijke reactie (ik heb hem met plezier gelezen), maar kun je me ook vertellen wat je mening is over bijvoorbeeld nutsbedrijven, zorg en onderwijs?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:37 schreef Reya het volgende:
[verhaal]
Ook in landen waarin dit niet het geval is is de zorg van goede kwaliteit. Je kan dat niet allen toewijzen aan privatisering. Overigens is goede kwaliteit ook erg afhankelijk van de hoeveelheid geld die je hebt.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:53 schreef McCarthy het volgende:
[..]
het is anders wel van zeer goede kwaliteit. En die onverzekerden hebben daar voor gekozen. Wie zegt trouwens dat het gene illigalen zijn die onder die onverz-stats vallen?
zorg: moet geprivatiseerd worden. Kan makkelijk. Mensen die het niet kunnen betalen kunnen met vouchers hun inkopen doen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:56 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dank voor de lange en inhoudelijke reactie (ik heb hem met plezier gelezen), maar kun je me ook vertellen wat je mening is over bijvoorbeeld nutsbedrijven, zorg en onderwijs?
Er is natuurlijk een reden voor, dat generieke producten vroeger gewoon door de overheid werden verzorgd.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:44 schreef McCarthy het volgende:
[..]
(1) grappig, de zaken die jij noemt zijn zaken waarvoor burgers nooit hebben hoeven kiezen. nu moeten ze het en ze willen het niet. Meer een kwestie van gewenning dus dan iets waar ze per definitie tegen zijn.
Het gaat erom, dat de keuze ertoe doet, niet het bestaan van het product. Maakt het veel uit of ik bij Nuon of Essent zit?quote:(2) Er toe doen? Nutsbedrijven en zorg toch zeker! Daar moet dus keuzevrijheid komen voglens jouagreed
En jij gaat uit van het dogma dat de markt alles beter kan regelen, hoewel daar in deze gevallen helemaal geen bewijzen voor zijn.quote:Je gaat ook WEER eens uit van het dogma dat de overheid zsaken goed regelt. Resultaten in het verleden bewijzen echter het tegendeel.
meer geld = goedquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:57 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Ook in landen waarin dit niet het geval is is de zorg van goede kwaliteit. Je kan dat niet allen toewijzen aan privatisering. Overigens is goede kwaliteit ook erg afhankelijk van de hoeveelheid geld die je hebt.
In landen waar het energienetwerk nooit in overheidshanden is geweest is het van hetzelfde laken een pak, hoor.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:54 schreef McCarthy het volgende:
[..]
het is net begonnen en jij wilt nu al meteen klinke resultaten. Ongeduldig en naief noem ik dat.
en die is?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:00 schreef Floripas het volgende:
[..]
Er is natuurlijk een reden voor, dat generieke producten vroeger gewoon door de overheid werden verzorgd.
[..]
als het jou niks uit maakt kies je toch voor essent,quote:Het gaat erom, dat de keuze ertoe doet, niet het bestaan van het product. Maakt het veel uit of ik bij Nuon of Essent zit?
[..]
quote:En jij gaat uit van het dogma dat de markt alles beter kan regelen, hoewel daar in deze gevallen helemaal geen bewijzen voor zijn.
Ik vroeg het niet aan jou, want van jou weet ik het wel.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:00 schreef McCarthy het volgende:
[..]
zorg: moet geprivatiseerd worden. Kan makkelijk. Mensen die het niet kunnen betalen kunnen met vouchers hun inkopen doen.
onderwijs: moet de overheid zich ook veel minder mee bemoeien. De kwaliteit gaat elk jaar weer achteruit. De 2e fase is een ramp. Scholen zijn te groot. Middels sturing probeert de overheid ons te controleren en aan het juk te binden. Wanhopig probeert zijn Gemengde scholen te smeden. Alleen niet als het voor de kids van de partei-leiding gaat (he bos). In zoetermeer zit een ministerie dat uitermate contraproductief is.
De overheid faalt, per definitie haast.
Welk dogma?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:02 schreef McCarthy het volgende:
[..]
meer geld = goed
minder geld = slecht
ik zou dit dogma echt proberen te doorbreken. Hier heb ik in het verleden ook al eens een topic over geopent.
(1) zero sum (2) more money good, less money bad
iik heb ook de nrc, dus ga ik het zo meteen lezen, wees maar niet ongerustquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:06 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik vroeg het niet aan jou, want van jou weet ik het wel.
Enne...Bos is niet aan de macht, hoor, die heeft er niet veel over te vertellen.
Jij houdt vast aan dogmata die door het artikel onderuit worden gehaald. Waarom ga je niet in op de argumenten die in het artikel worden gegeven?
lees OP zou ik zeggenquote:
Zodat de stroom uitvalt als je te arm bent?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:53 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Er spelen wel meer zaken mee in dit geval. Zo kun je bij slechte service overstappen. Dat is iets wat niet kan als je te maken hebt bij een monopolist of bij een monopolie. Er is sinds kort ook enige produktdifferentiatie, zo kan je bv. een aantal kwh uur kopen voor als je krap bij kas zit, zodat je jezelf een energiequotum oplegt.
..en is er ook geen sprake van marktwerking.quote:Verder, als er weinig mensen overstappen zal er geen monopolist komen.
60 miljoen euro per jaar, dat vind ik niet 'marginaal'.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:55 schreef McCarthy het volgende:
[..]
zo zwaar drukken die reclames niet op de kosten, slechts marginaal. Geen krokedillentranen huilen hoor.
Bovendien is het mij volstrekt onduidelijk hoe die markt werkt op energiegebied.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:09 schreef Floripas het volgende:
[..]
Zodat de stroom uitvalt als je te arm bent?![]()
[..]
..en is er ook geen sprake van marktwerking.
Er zijn natuurlijk wel veel plaatselijke monopolisten.
De benodigde informatie is zeer beperkt. "Bij welke energieleverancier ben ik het meest goedkoop uit en is de service het beste" zou een consumentenvraag kunnen zijn. Daar hoeft geen onhelderheid over te bestaan. En er zal geen situatie ontstaan waarin er maar 1 maatschappij overblijft aangezien we altijd nog het mededingingsrecht hebben die middels de DTe toeziet dat er geen ongeoorloofde economische machtsposities ontstaan of kartelvorming op gaat treden.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:49 schreef Floripas het volgende:
[..]
Toch is het dat wel. Het gaat hier niet om het reclamebudget van de kruidenier om de hoek maar van bedrijven die middels landelijke media hun product in de markt willen zetten.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:14 schreef Floripas het volgende:
[..]
60 miljoen euro per jaar, dat vind ik niet 'marginaal'.
Voorheen was het effect dat we collectief meer betaalden aan inefficiente bureaucratien die onder de noemer nutsbedrijven door het leven gingen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:53 schreef Floripas het volgende:
[..]
Het effect is tot nu toe alleen maar dat we overspoeld worden door reclames waaraan we zelf gedwongen meebetalen.
Dat is altijd al het geval geweest. Nee, ik bedoelde dat je in de mogelijkheid gesteld wordt een bepaald budget aan te houden, zodat je zelf energiebewuster opereert en niet over je eigen grens heengaat. Je ziet dan direct wanneer je te veel gebruikt. (Overigens was er bij die bewuste dienst volgens mij wel een periode waarin nog wel geleverd werd zodat je je krediet kon verhogen) Maar goed, het lijkt me niet echt heel erg relevant om het over 1 klein produktje te hebben in dit topic, wat veel breder gaat dan dat. Wat er aangestipt werd over de zorg is denk ik veel relevanter met betrekking tot keuzevrijheid.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:09 schreef Floripas het volgende:
Zodat de stroom uitvalt als je te arm bent?![]()
Als mensen niet overstappen dan kost het hen meer moeite dan het hen waard is. Je zou kunnen kijken naar waarom mensen niet overstappen. Wat verder van belang is voor mensen is dat je kan overstappen als je het gehad hebt bij een bedrijf. Hoeveel mensen zouden bv. niet van UPC afwillen vanwege de slechte service of vroeger van de KPN met wachtrijen van hier tot Tokyo?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:09 schreef Floripas het volgende:
..en is er ook geen sprake van marktwerking.
Er zijn natuurlijk wel veel plaatselijke monopolisten.
En een hybride systeem is denk hier het beste.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:46 schreef George-Butters het volgende:
Elk systeem heeft zijn voor en nadelen.
De oude nutsbedrijven waren vergeleken met andere landen niet duur, en hun service was zeer zeker niet slecht.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:34 schreef Sickie het volgende:
[..]
Voorheen was het effect dat we collectief meer betaalden aan inefficiente bureaucratien die onder de noemer nutsbedrijven door het leven gingen.
Zo moeilijk is het niet hoor. Als de fysieke verbinding van Eneco is, maar jij sluit een contract met Nuon, dan heb jij in principe niets met Eneco te maken. Het werkt in feite net zoals de telefoonverbinding. De fysieke aansluiting in het huis is meestal van KPN, maar toch kun je een contract sluiten met een andere provider. Wat dat betreft is de telecommarkt een mooi voorbeeld van redelijk succesvolle liberalisering. Het lijkt mij sterk dat er mensen zijn die graag terug zouden willen naar de tijd dat het staatsbedrijf PTT de dienst uitmaakte.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:14 schreef Wombcat het volgende:
Bovendien is het mij volstrekt onduidelijk hoe die markt werkt op energiegebied.
Ik betrek nu energie van de Enenco, maar als ik overstap van de NUON, wat betekent dat dan? Die energie wordt geleverd door hetzelfde draadje.
Als mijn energie hier uitvalt, aan wie ligt dat dan? Nu aan de Eneco, en straks...nog steeds aan de Eneco? Of aan de NUON.
Ik heb geen kabel.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 19:07 schreef McCarthy het volgende:
dan ga je toch bellen via kabel
Onzin. De telecommarkt - ik heb het dus ook over het vaste net - is weldegelijk geliberaliseerd. Dat er her en der nog essentiële stukken kabel van KPN in de grond liggen waar we niet omheen kunnen doet daar niets aan af. Ik kan als consument vrij kiezen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 19:07 schreef Floripas het volgende:
De telecommarkt is niet geliberaliseerd, in die zin van het woord: er zijn alleen maar bedrijven op de markt gekomen die mobiele telefonie zijn gaan aanbieden.
Welk drama?quote:Het drama op het vaste net is zo mogelijk nog groter dan dat op de energiemarkt.
Gezien. Natuurlijk is het triest dat een bedrijf dergelijke methoden nodig acht om marktaandeel te verwerven, maar het is geen reden om de liberalisering van de energiemarkt niet toe te juichen. Alles beter dan de vroegere ambtelijke bureaucratie waar je als vrijdenkend burger van alles maar moest slikken 'omdat het nou eenmaal zo was'.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 19:28 schreef Floripas het volgende:
Nu op televisie, nederland 3: de vuige verkoopmethoden van een energiebedrijf.
De markt van het vaste net. De prijzen zijn verdriedubbeld, de storingen vervijfvoudigd (bron: opta).quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 19:41 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Onzin. De telecommarkt - ik heb het dus ook over het vaste net - is weldegelijk geliberaliseerd. Dat er her en der nog essentiële stukken kabel van KPN in de grond liggen waar we niet omheen kunnen doet daar niets aan af. Ik kan als consument vrij kiezen.
[..]
Welk drama?
Had jij zo'n last van de ambtelijke bureaucratie in die tijd?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 19:57 schreef NewOrder het volgende:
Alles beter dan de vroegere ambtelijke bureaucratie waar je als vrijdenkend burger van alles maar moest slikken 'omdat het nou eenmaal zo was'.
Hmmm, ik zie voor beiden een hybride systeem als het meest wenselijk, omdat dat het meest conform onze maatschappelijke norm is. Maar wel onder de voorwaarde dat het ook binnen de perceptie en de verwachtingspatroon van de consument valt. Uiteindelijk is het - naar mijn beredenering, het kan in de realiteit best anders liggen, ik zie het slechts als aannemelijk - het makkelijkst voor de consument als verwschillende markten zo synchroon mogelijk zijn opgebouwdquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:56 schreef Floripas het volgende:
[..]
Dank voor de lange en inhoudelijke reactie (ik heb hem met plezier gelezen), maar kun je me ook vertellen wat je mening is over bijvoorbeeld nutsbedrijven, zorg en onderwijs?
Ja en vroeger was alles beter! (maar daar betaalde je natuurlijk wel veel te veel voor)quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 20:17 schreef Floripas het volgende:
[..]
Had jij zo'n last van de ambtelijke bureaucratie in die tijd?
Ik heb nu meer problemen met de helpdesks van nuon en essent dan voor de liberalisering met wat dan ook.
De prijzen zijn relatief gezien lager dan vroeger. Het eerste wat je zag toen derden de telecommarkt betraden was een enorme prijsdaling in telefoontarieven en dan met name de tarieven voor het buitenlands verkeer.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 20:16 schreef Floripas het volgende:
De markt van het vaste net. De prijzen zijn verdriedubbeld,
Appels met peren vergelijken. Dit heeft niets met liberalisering te maken maar met ontwikkeling op technologisch gebied.quote:de storingen vervijfvoudigd (bron: opta).
Dat heb je jezelf misschien wijsgemaakt, maar de werkelijkheid is toch echt anders. Waar dacht je dat maatschappijen als BBned, Tiscali en Versatel van leefden?quote:Niks vrij kiezen als consument: het is KPN of niets.
Ja, ik ben heel erg blij dat die tijd voorbij is.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 20:17 schreef Floripas het volgende:
Had jij zo'n last van de ambtelijke bureaucratie in die tijd?
Het grote verschil is dat bedrijven die hun helpdesk niet op orde hebben uiteindelijk de rekening gepresenteerd krijgen, terwijl een ambtenarenapparaat nooit tot het bewustzijn komt dat het wordt gefinancierd uit de portemonnee van de burger.quote:Ik heb nu meer problemen met de helpdesks van nuon en essent dan voor de liberalisering met wat dan ook.
Daar gaan w hier dus ook naartoe (UPC wilde al een flinke verhoging).quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 21:06 schreef Lyrebird het volgende:
De consument moet zo veel mogelijk keuze hebben. Maarrrrr, als je geen keuzemogelijkheden kunt geven, dan mag de overheid van mij best winkeltje spelen, mits er zo snel mogelijk aan alternatieven gewerkt wordt.
Zo moet ik in de VS gigantisch veel geld neerleggen voor een kabel tv aansluiting. In Eindhoven was ik iets van 10 euro per maand kwijt, terwijl dat hier zo'n 40 dollar wordt (ik weiger dat overigens te betalen en leef vier jaar zonder kabeltv). Hoe komt dat? Hier doet de markt zijn of haar werk: mensen zijn bereid om 40 dollar voor het product neer te leggen, en kabeltvbedrijven worden net zo lang doorverkocht - met daaraan gekoppelde prijsverhogingen - totdat de eigenaar niet meer geld uit de consument kan persen, of die consument overstapt op sateliettv, het enige alternatief.
ja, not impressed, autheurs gaan even voor mij bepalen of ik keuzevrijheid wil. Die keuze wil ik iig wel zelf kunnen maken.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 19:13 schreef Floripas het volgende:
Heb je het artikel al gelezen?
dan neem je mobiel of dan neem je kabel. Dat kost geld ja maar he, voor niks gaat de zon op.quote:
over de vuile praktijken van de overheid hebben we hier op FOK een heel forum.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 19:28 schreef Floripas het volgende:
Nu op televisie, nederland 3: de vuige verkoopmethoden van een energiebedrijf.
In Europa heeft de overheid vaak middels belastinggeld bijgelegd. Het leek dus goedkoper dan het in werkrelijkheid is. Wel ben je je keuzevrijheid kwijt die je in de USA wel hebt. Het is niet voor niets dat de USA het 1 na rijkste land ter wereld is.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 21:06 schreef Lyrebird het volgende:
De consument moet zo veel mogelijk keuze hebben. Maarrrrr, als je geen keuzemogelijkheden kunt geven, dan mag de overheid van mij best winkeltje spelen, mits er zo snel mogelijk aan alternatieven gewerkt wordt.
Zo moet ik in de VS gigantisch veel geld neerleggen voor een kabel tv aansluiting. In Eindhoven was ik iets van 10 euro per maand kwijt, terwijl dat hier zo'n 40 dollar wordt (ik weiger dat overigens te betalen en leef vier jaar zonder kabeltv). Hoe komt dat? Hier doet de markt zijn of haar werk: mensen zijn bereid om 40 dollar voor het product neer te leggen, en kabeltvbedrijven worden net zo lang doorverkocht - met daaraan gekoppelde prijsverhogingen - totdat de eigenaar niet meer geld uit de consument kan persen, of die consument overstapt op sateliettv, het enige alternatief.
wederom, die vergelijking maakte ik net ookquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 23:06 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dan neem je mobiel of dan neem je kabel. Dat kost geld ja maar he, voor niks gaat de zon op.
Ik ben immers een lui persoon, ik hoef nou niet zo nodig te kiezen, als ik wil bellen, neem ik de Vodafone simply variant, gewoon bellen, meer nietquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 17:44 schreef McCarthy het volgende:
[..]
okey, voorbeeldjequote:(2) Er toe doen? Nutsbedrijven en zorg toch zeker! Daar moet dus keuzevrijheid komen voglens jouagreed
Je gaat ook WEER eens uit van het dogma dat de overheid zsaken goed regelt. Resultaten in het verleden bewijzen echter het tegendeel.
Is dat wel zo? Er zijn in de bouwmarkt ook vele vragers. Het is lang niet alleen de rijksoverheid die gedupeerd is door de bouwfraude.quote:Op zondag 23 oktober 2005 00:23 schreef McCarthy het volgende:
de bouwmarkt is een goed voorbeeld van een imperfecte markt: veel aanbieders, 1 vrager. Dat gaat dus fout. Oplossing heb ik ook niet direct.
Maakt niet uit, ik heb wel n jaartjequote:Op zondag 23 oktober 2005 00:23 schreef McCarthy het volgende:
de bouwmarkt is een goed voorbeeld van een imperfecte markt: veel aanbieders, 1 vrager. Dat gaat dus fout. Oplossing heb ik ook niet direct.
Daar ben ik het wel in grote lijnen mee eens. Maar feit blijft dat bij een monopoly de enige leverancier kan vragen wat hij wil, en dat gebeurt bij bijvoorbeeld het kabelbedrijf waar mijn huis op is aangesloten.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 23:12 schreef McCarthy het volgende:
[..]
In Europa heeft de overheid vaak middels belastinggeld bijgelegd. Het leek dus goedkoper dan het in werkrelijkheid is. Wel ben je je keuzevrijheid kwijt die je in de USA wel hebt. Het is niet voor niets dat de USA het 1 na rijkste land ter wereld is.
Linkje naar die bron?quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 20:16 schreef Floripas het volgende:
de storingen vervijfvoudigd (bron: opta).
Ik ben door ervaring bekend met de gang van zaken binnen overheid en semioverheid en geloof me, als je nagaat hoeveel geld er in die organisaties door inefficientie wordt verspild dan maakt dat ene kratje bier geen zak meer uit. Verder moet je de efficiencywinst die er op termijn volgens mij zeker zal zijn, wel tegenover die kosten zetten. Denk dat je er dan wel wat kratten beter op wordt.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 18:58 schreef Floripas het volgende:
[..]
De oude nutsbedrijven waren vergeleken met andere landen niet duur, en hun service was zeer zeker niet slecht.
Energie is er sinds de privatisering niet goedkoper op geworden.
Die reclame kost mij en jou 8 euro per jaar. Daar kunnen we ook een kratje bier van kopen.![]()
Markttoetreders zijn geen gezond symptoom binnen een liberalisering? Want dat is het wel degelijk namelijk.quote:Op zaterdag 22 oktober 2005 19:07 schreef Floripas het volgende:
De telecommarkt is niet geliberaliseerd, in die zin van het woord: er zijn alleen maar bedrijven op de markt gekomen die mobiele telefonie zijn gaan aanbieden.
Het drama op het vaste net is zo mogelijk nog groter dan dat op de energiemarkt.
Zullen we er dan maar een stapel snotlappen bij pakken en met zijn allen een flink potje gaan grienen?quote:Op zondag 23 oktober 2005 23:56 schreef Ryan3 het volgende:
PS uiteraard is die oud studentje het niet eens met je stelling, die is het met geen enkele stelling eens van jou, je bent nl. links..
Als het goed is ligt de transactiekostentheorie aan de basis van elke liberalisering. Vanuit logica redenerend is de efficiencywinst groter dan de kosten die een liberalisering genereert. Nutsbedrijven staan jammer genoeg niet bekend om hun efficiency.quote:Op maandag 24 oktober 2005 09:19 schreef Wombcat het volgende:
Vandaag in Trouw staat ook een heel stuk over waarom de burger soms niet wil kiezen. Strekking van het artikel:
Naast de kosten van het produkt, moet je er ook rekening dat er kosten zijn om de keuze te maken, zoals de kosten van het vergelijken van de produkten, de transactiekosten. Al deze kosten neemt de koper mee in de keuze of hij gaat overstappen. In die zin kan een keuze om niet over te stappen een rationele keuze zijn, ondanks dat de prijs van het nu afgenomen produkt hoger is dan de prijs waarmee de concurrent dat produkt aanbiedt.
De transactiekosten zijn vooral hoog als de burger het moeilijk heef tom tussen produkten te kiezen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie produkten:
1) zoekproducten: hiervan is de kwaliteit goed vooraf van te beoordelen (auto, wasmachine);
2) ervaringsprodukten: hiervan kun je de kwaliteit alleen tijdens de consumptie beoordelen (restaurants, vakanties);
3) geloofsprodukten: hiervan is de kwaliteit ook na consumptie niet zeker.
Bij de laatste vorm van produkten moet de overheid allerlei garanties in gaan bouwen om de kwaliteit te bewaken (dit doet ze ook bij de gezondheidzorg bv.), dit omdat de burger meer behoefte heeft aan belangeloze anderen om de kwaliteit te garanderen. Waar nu nagelaten wordt om naar te kijken, is wat al de transactiekosten weer doen voor de prijs van het totale produkt.
het hele artikel
Ik ben door ervaring bekend met de gang van zaken binnen grote multinationals en geloof me, als je nagaat hoeveel geld er in die organisaties door inefficientie wordt verspild dan maakt dat ene kratje bier geen zak meer uit.quote:Op maandag 24 oktober 2005 09:18 schreef Sickie het volgende:
[..]
Ik ben door ervaring bekend met de gang van zaken binnen overheid en semioverheid en geloof me, als je nagaat hoeveel geld er in die organisaties door inefficientie wordt verspild dan maakt dat ene kratje bier geen zak meer uit. Verder moet je de efficiencywinst die er op termijn volgens mij zeker zal zijn, wel tegenover die kosten zetten. Denk dat je er dan wel wat kratten beter op wordt.
Dat is gedeeltelijk waar, maar niet helemaal.quote:Op maandag 24 oktober 2005 09:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Aardig stukje wel in het NRC maar geen sigaar wat mij betreft. Beseffen jullie wel dat het opgeven van een bepaalde keuzevrijheid betekent dat deze keuze uiteindelijk door de Floripassen van deze wereld in hun ivoren torentjes gemaakt wordt?
en daar ben IK dus te lui voorquote:Op maandag 24 oktober 2005 10:01 schreef sigme het volgende:
Dat is gedeeltelijk waar, maar niet helemaal.
De keuze wordt ook gemaakt door alle Nederlanders samen. Die zich middels politiek, lobbyclubs, maatschappelijke organisaties en allerlei bedrijvigheid organiseren.
Een keuze waar IK, als iemand die daar geen genoegen mee neemt, wel aan mee moet betalen ja !!quote:Dat er mensen zijn die graag in alle vrijheid de verkeerde keuze willen kunnen maken hoeft niet te betekenen dat mensen die graag zaken doen met de trage, dure maar betrouwbare overheid hun keuze mogelijkheid wordt ontnomen. Dat is ook een keuze, en eentje die betaald wordt door de mensen die in alle vrijheid genoegen nemen met die trage dure dienstverlening.
quote:Op maandag 24 oktober 2005 10:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
en daar ben IK dus te lui voor
Ja lieverd, dat *doe* je ook. Doordat jij een tv koopt, en je buurman ook, en nog vele consumenten met jou, is die tv minder duur dan wanneer jij als enige in NL een tv wil aanschaffen.quote:[..]
Een keuze waar IK, als iemand die daar geen genoegen mee neemt, wel aan mee moet betalen ja !!
Nou wordt ie helemaal mooi, ja dat zou ik ook graag willen, een plasma-tv kopen waar mijn buurman aan meebetaalt.
Het is beter als je niet overdrijft. Dat doe ik ook niet.quote:Op maandag 24 oktober 2005 10:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Volgens jouw redenatie zou het echter beter zijn als we (democratisch uiteraard, dat nog net wel) met z'n allen beslissen wat de beste tv is en deze massaal aanschaffen en uitdelen aan de bevolking.
Als "links" de drijfveer zou zijn voor oud-student is het dan niet vervelend voor TS (en jou?) dat oud-students reactie gedeeld wordt door die van de schrijvers van het artikel in de NRC?quote:Op zondag 23 oktober 2005 23:56 schreef Ryan3 het volgende:
PS uiteraard is die oud studentje het niet eens met je stelling, die is het met geen enkele stelling eens van jou, je bent nl. links..
off-topic: wat een ontzettend slecht geschreven artikel by the way, veel te veel niet lopende en incorrecte zinnenquote:Dan is het niet zo gek dat burgers ontevredener worden. Want een goede keuze vergt een echte markt, en die wordt in Nederlandse dienstverlening zelden gerealiseerd, zo heben wij geconstateerd.
Bijvoorbeeld omdat voor zowel energie als zorg geldt dat je ervan uit moet gaan dat *iedereen* er een beroep op moet kunnen doen. De aanbieders mogen niet vragers weigeren. Terwijl dat een onmisbaar element is in echt vrije markt: daarin moet een aanbieder de vrijheid hebben *niet* te leveren.quote:Op maandag 24 oktober 2005 10:39 schreef HenriOsewoudt het volgende:
En waarom is het dan niét verantwoord om de keuze van energie- en zorgleveranciers vrij te laten mits deze aan goede (en democratisch vastgestelde, daar gaan we weer) voorwaarden voldoen ?? Ik zie gewoon het verschil niet.
Zeg bilsmurf, wie heeft het hier over multinationals?quote:Op maandag 24 oktober 2005 09:29 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ben door ervaring bekend met de gang van zaken binnen grote multinationals en geloof me, als je nagaat hoeveel geld er in die organisaties door inefficientie wordt verspild dan maakt dat ene kratje bier geen zak meer uit.
Verder moet je de efficiencywinst die er op termijn door utopisten (tegenwoordig zich noemend: organisatieadviseurs, automatiseringsexperts en realisten) zeker zal zijn, wel bezien in het licht van de resultaten in de bereikte efficiencywinst op plaatsen waar zij adviezen hebben gegeven, automatisering hebben geïmplementeerd in de reëel bestaande realiteit.
*bilsmurf* ghehehequote:Op maandag 24 oktober 2005 18:02 schreef Sickie het volgende:
[..]
Zeg bilsmurf, wie heeft het hier over multinationals?![]()
Welnee. Grote bedrijven hebben geld als water, als je ziet dat er mirjarden (miljarden, mind you!) over de balk worden gesmeten aan onrendabele overnames, aanschaf UMTS-frequenties etc, dan kan je afleiden dat ook grote, concurrerende bedrijven véél meer geld van de consument halen dan de vrije-markt-ideologie voorschrijft. En wat denk je dat ik en mijn collega's de hele dag doen? Hint: Als het internet eruit ligt hebben we een hele dag niks te doen.quote:Ik ben zelf trouwens ook geen onbekende met het bedrijfsleven en het fundamentele verschil blijft dat een commercieel bedrijf beperkte prutsruimte heeft i.v.m. faillisement daar waar een nutsbedrijf dergelijke consequenties niet kent. Geldstromen zat vanuit het publieke domein immers.
- Fusies en overnames zijnrisicovol. Daar zitten ook flaters tussen. Dat wil niet zeggen dat grote ondernemingen geld als drek hebben.quote:Op maandag 24 oktober 2005 19:25 schreef sigme het volgende:
[..]
*bilsmurf* ghehehe
[..]
Welnee. Grote bedrijven hebben geld als water, als je ziet dat er mirjarden (miljarden, mind you!) over de balk worden gesmeten aan onrendabele overnames, aanschaf UMTS-frequenties etc, dan kan je afleiden dat ook grote, concurrerende bedrijven véél meer geld van de consument halen dan de vrije-markt-ideologie voorschrijft. En wat denk je dat ik en mijn collega's de hele dag doen? Hint: Als het internet eruit ligt hebben we een hele dag niks te doen.
Pas als er zo'n grote puinhoop ontstaat dat de TV-consumentenprogramma's en andere media er met regelmaat over berichten dan voelt een groot bedrijf zich genoodzaakt een beetje orde op zaken te stellen (denk aan UPC).
Net als dienstverlening door de overheid. Het kan goedkoper, het kan beter. In theorie, in de praktijk doen marktpartijen dergelijke gróte projecten niet goedkoper of beter.
En net als grote marktpartijen is de overheid het best bij te sturen via publieke ophef. Voordeel is wel dat publiek geregelde zaken vaak beter gearchiveerd zijn dan commerciële oplichters bedrijven.
In Nederland bestaat er uberhaupt geen echt vrije markt. Momenteel zijn de prijs en het serviceniceau waarop de energiebedrijven kunnen concurreren en ik zie niet in waarom dat niet voldoende zou zijn. Zeker niet als een meer internationale, heterogene energiemarkt in het verschiet ligt.quote:Op maandag 24 oktober 2005 12:32 schreef sigme het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld omdat voor zowel energie als zorg geldt dat je ervan uit moet gaan dat *iedereen* er een beroep op moet kunnen doen. De aanbieders mogen niet vragers weigeren. Terwijl dat een onmisbaar element is in echt vrije markt: daarin moet een aanbieder de vrijheid hebben *niet* te leveren.
Bijvoorbeeld omdat de specificatie van de voorwaarden waaraan stroom moet voldoen iedere vorm van vrijheid in productie ontneemt. Het moet 220 volt zijn, en beschikbaar.
Door de concurrentie waarbij er geen enkel verschil bestaat tussen de ene stroom en de andere zit het verschil tussen concurrenten in een soort 'gevoelswaarde' en 'betrouwbare uitstraling (= naamsbekendheid)'. Gezellige NUON-warmte ofzo. Dat is geen kwaliteit, het kost alleen maar geld.
In 'zorg' is veel meer vrijheid mogelijk dan alleen de staatsgereguleerde basis (naar mijn mening).
UMTS-frequenties. Dat is geld als drek.quote:Op maandag 24 oktober 2005 20:37 schreef Sickie het volgende:
[..]
- Fusies en overnames zijnrisicovol. Daar zitten ook flaters tussen. Dat wil niet zeggen dat grote ondernemingen geld als drek hebben.
welk een raar gebruik van het woord *welke*. ErwinRommel doet dat ook altijd. Ghe. Ik heb jaren doorgebracht in de mobiele telefonie. Onder andere bij een afdeling die zich bezig hield met ontwerpen van rapportages. Over de productiviteit van allerlei afdelingenquote:- Kennelijk werk je bij een onderneming welke weinig concurrentie kent, of zit je op een afdeling waain productiviteit nogal moeilijk meetbaar is.
Uhuhquote:Er bestaat ook nog zoiets als informatieassymetrie tussen werkgever en werknemer. In sommige bedrijven is het prima mogelijk om de kantjes eraf te wandelen zonder dat ene hond het door heeft.
Staatbedrijven zijn niet per definitie oplichters. Fraude is inherent aan de mens en niet aan een rechtsvorm.quote:- Commerciele bedrijven zijn niet per definitie oplichters. Fraude is inherent aan de mens en niet aan een rechtsvorm.
Nee, ik ga naar bedquote:En nou niet meteen weer je kont tegen de krib gooien hmmm....![]()
UMTS-frequenties. Dat is een slechte investering gebleken achteraf. Ondernemingen die in een dergelijke markt willen concurreren moeten echter investeren in de nieuwste netwerktechnologie en het mag geen verassing zijn dat dat een dure hobby is. Met geld als drek hebben heeft dat weinig te maken. Met grootschaligheid echter wel. Meer kapitaalgoederen betekent meer investeringsmogelijkheden en meer mogelijkheden om vreemd kapitaal aan te trekken. Dat wil niet zeggen dat het geld daar in sloten voorbij komt kabbelen.quote:
quote:welk een raar gebruik van het woord *welke*. ErwinRommel doet dat ook altijd. Ghe. Ik heb jaren doorgebracht in de mobiele telefonie. Onder andere bij een afdeling die zich bezig hield met ontwerpen van rapportages. Over de productiviteit van allerlei afdelingen
Ambtenarenmateriaal, ik zeg het je.quote:Uhuh
Hey, ik heb nergens gezegd dat een staatsbedrijf meer fraudeleus georienteerden kent dan een commercieel bedrijf. Jij zinspeelde op het tegenovergestelde en ik vond het nodig om te melden dat dat gedrag persoonsgebonden is en niet sectorgebonden. Bijdehandje.quote:Staatbedrijven zijn niet per definitie oplichters. Fraude is inherent aan de mens en niet aan een rechtsvorm.
Figures. Trusten eigenwijsneus.quote:Nee, ik ga naar bed
What's your point? Ik ben slimmer dan mijn buurman en kan daardoor een duurdere auto rijden, als ik dat wil. Ga je me dat nu verbieden?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 00:01 schreef Gimmick het volgende:Voor de digibeten is dit wel een probleem. De informatiekloof is zo groot dat zij (laag opgeleiden) de rekening krijgen voor zij die voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Luister, UMTS is een goed *zichtbaar* voorbeeld van overtollig geld. Ik heb iets te lang binnen een grote multinational gewerkt om niet te weten dat daar structureel geld met bakken overboord gegooid wordt.quote:Op maandag 24 oktober 2005 23:32 schreef Sickie het volgende:
[..]
UMTS-frequenties. Dat is een slechte investering gebleken achteraf. Ondernemingen die in een dergelijke markt willen concurreren moeten echter investeren in de nieuwste netwerktechnologie en het mag geen verassing zijn dat dat een dure hobby is. Met geld als drek hebben heeft dat weinig te maken. Met grootschaligheid echter wel. Meer kapitaalgoederen betekent meer investeringsmogelijkheden en meer mogelijkheden om vreemd kapitaal aan te trekken. Dat wil niet zeggen dat het geld daar in sloten voorbij komt kabbelen.
Nee hoorquote:[..]
Houd het maar op dialect of zoiets. Is het storend?
Dat je je handjes dicht mag knijpen als je mensen 65% van hun tijd aan het werk kan laten besteden, en in die tijd die ze dan productief zeggen te zijn is het heel heel moeilijk om ze tempo te laten houden. Zodra het werk een beetje (beetje maar) niet-standaard is is het voor het management bijna niet te doen om scherpe doelen te stellen.quote:En wat bleek er uit die rapportages?
Ghe. Vorig bedrijf was nogal vrouwelijk (veel dames, erg sociaal, veel persoonlijk management etc). Ik werk nu bij ICT-bedrijf. Nerds enzo. Weinig sociaal. Even weinig productief.quote:[..]
Ambtenarenmateriaal, ik zeg het je.Zeg maar 09:30 cup-a-soup tijd.
![]()
Eigenlijk denk ik dat in een goed staatsbedrijf het bedrijf wel traag, log en niet erg klantvriendelijk is maar minder vatbaar voor zelfverrijkende fraude dan commerciele bedrijven.quote:[..]
Hey, ik heb nergens gezegd dat een staatsbedrijf meer fraudeleus georienteerden kent dan een commercieel bedrijf. Jij zinspeelde op het tegenovergestelde en ik vond het nodig om te melden dat dat gedrag persoonsgebonden is en niet sectorgebonden. Bijdehandje.![]()
Thanx. Inmiddels ben ik al meer dan een uur op kantoorquote:[..]
Figures. Trusten eigenwijsneus.![]()
Nee, dat de slimmeriken slimmer zijn is zo, was zo en blijft zo.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 04:44 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
What's your point? Ik ben slimmer dan mijn buurman en kan daardoor een duurdere auto rijden, als ik dat wil. Ga je me dat nu verbieden?
Nee de UMTS veiling was een perfect voorbeeld van foute investeringen, bedrijven investeren over het algemeen niet omdat ze overtollig geld hebben (overtollig geld bestaat namelijk niet en voor beursgenoteerde bedrijven kan het zelfs gevaarlijk zijn om te veel reserves te hebben) maar omdat ze verwachten er meer mee te verdienen. De UMTS veiling laat zien dat dit een misvatting was, KPN is ook een goed voorbeeld van een bedrijf dat dus zeker geen overtollig geld had.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 08:18 schreef sigme het volgende:
[..]
Luister, UMTS is een goed *zichtbaar* voorbeeld van overtollig geld. Ik heb iets te lang binnen een grote multinational gewerkt om niet te weten dat daar structureel geld met bakken overboord gegooid wordt.
Wat een vreemde stelling, als er iets in het verleden wel heeft bewezen niet efficient te kunnen werken zijn het de staatsbedrijven wel, is zelfs recent nog in het nieuws geweest bij de staking van de door de staat gerunde veerpont in Frankrijk en verder heeft het voormalige Warchau pact dit ook wel bewezen.quote:Eigenlijk denk ik dat in een goed staatsbedrijf het bedrijf wel traag, log en niet erg klantvriendelijk is maar minder vatbaar voor zelfverrijkende fraude dan commerciele bedrijven.
Het overleven van een foute investering van paar miljard betekent dat er geld tevéél is.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 08:26 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nee de UMTS veiling was een perfect voorbeeld van foute investeringen,
Kijk! Dat is het wegdefinieren van het probleem. Zo kan ik het ook. Als een sector (bestaande uit allemaal concurerende bedrijven) helemaal niet efficient werkt dan houden ze een hoop geld over. De basis van pleidooien voor marktwerking is dat marktparijen efficienter werken dan niet-marktpartijen. Als de definitie van efficient werken vervolgens het zijn van een marktpartij is, is de stelling waterdicht.quote:bedrijven investeren over het algemeen niet omdat ze overtollig geld hebben (overtollig geld bestaat namelijk niet en voor beursgenoteerde bedrijven kan het zelfs gevaarlijk zijn om te veel reserves te hebben)
Paar miljard voor UMTS, paar miljard voor E-plus, allemaal weggegooid geld. En dan toch niet failliet gaan. Dan is er geld te veel. Ergens.quote:maar omdat ze verwachten er meer mee te verdienen. De UMTS veiling laat zien dat dit een misvatting was, KPN is ook een goed voorbeeld van een bedrijf dat dus zeker geen overtollig geld had.
Je gaat in op de efficientie, mijn stelling ging daar niet over (dan wel: bestreed niet de opvatting die jij hier noemt). Het ging over fraude ten behoeve van zelfverrijking.quote:[..]
Wat een vreemde stelling, als er iets in het verleden wel heeft bewezen niet efficient te kunnen werken zijn het de staatsbedrijven wel, is zelfs recent nog in het nieuws geweest bij de staking van de door de staat gerunde veerpont in Frankrijk en verder heeft het voormalige Warchau pact dit ook wel bewezen.
Goed lezen. Je vergelijking met de auto raakt kant noch wal. Dus dat slimmer zijn zie ik niet direct terug.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 04:44 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
What's your point? Ik ben slimmer dan mijn buurman en kan daardoor een duurdere auto rijden, als ik dat wil. Ga je me dat nu verbieden?
Nekgeklets, iedere jan doedel kan prijzen vergelijkenquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 09:12 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Goed lezen. Je vergelijking met de auto raakt kant noch wal. Dus dat slimmer zijn zie ik niet direct terug.
Het selecte groepje dat de kennis en kunde heeft (en ook nog eens zin) om alle aanbieders te vergelijken, zullen goedkoper uit zijn. Maar er bestaat niet zoiets als een gratis lunch. Het voordeel van deze optimizers moet door iemand opgehoest worden: de massa die niet de kennis en kunde heeft om alles uit te zoeken, of er gewoon geen zin in hebt. Met andere worden: Jan die aan de verkeerde kant van de kenniskloof staat, mag betalen voor zij die aan de overkant staan.
Zeg ga eerst nog een keer je havo 4 economieboeken doorlezen!quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 08:54 schreef sigme het volgende:
[..]
Het overleven van een foute investering van paar miljard betekent dat er geld tevéél is.
Natuurlijk zijn marktpartijen niet per definitie efficient, dat heeft o.a. de KPN wel aangetoond. Maar dit gaat niet over efficientie maar over jouw onzinnige stelling dat in dit voorbeeld bedrijven overtollig geld zouden hebben.quote:Kijk! Dat is het wegdefinieren van het probleem. Zo kan ik het ook. Als een sector (bestaande uit allemaal concurerende bedrijven) helemaal niet efficient werkt dan houden ze een hoop geld over. De basis van pleidooien voor marktwerking is dat marktparijen efficienter werken dan niet-marktpartijen. Als de definitie van efficient werken vervolgens het zijn van een marktpartij is, is de stelling waterdicht.
Maar in de ware werkelijkheid zijn marktpartijen helemaal niet efficient. Zeker niet per definitie.
Was KPN dan niet bijna failliet?quote:Paar miljard voor UMTS, paar miljard voor E-plus, allemaal weggegooid geld. En dan toch niet failliet gaan. Dan is er geld te veel. Ergens.
Preices en zeker wat betreft fraude en zelfverrijking scoren staatsbedrijven en overheid nogal bedroevend en zijn er voorbeelden genoeg (zie bouwfraudeenquete) .quote:Je gaat in op de efficientie, mijn stelling ging daar niet over (dan wel: bestreed niet de opvatting die jij hier noemt). Het ging over fraude ten behoeve van zelfverrijking.
Ja dus?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 09:12 schreef Gimmick het volgende:
Het selecte groepje dat de kennis en kunde heeft (en ook nog eens zin) om alle aanbieders te vergelijken, zullen goedkoper uit zijn. Maar er bestaat niet zoiets als een gratis lunch. Het voordeel van deze optimizers moet door iemand opgehoest worden: de massa die niet de kennis en kunde heeft om alles uit te zoeken, of er gewoon geen zin in hebt. Met andere worden: Jan die aan de verkeerde kant van de kenniskloof staat, mag betalen voor zij die aan de overkant staan.
Dat zou flink tegenvallen. Nogmaals: bij de energiemarkt is met een prijsverschil van 100 euro nog maar 50% bereidt om over te stappen (nieuwsbrief CPB, September 2005). Wat weerhoudt ze? Informatie tekort en geen zin in uitzoekwerk. Nu is energie een uniform product. Stroom van Nuon is hetzelfde als stroom van Essent. Je hoeft alleen de factor prijs en service te vergelijken. En toch moet het prijsverschil gigantisch zijn om mensen de prikkel te geven om over te stappen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 09:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nekgeklets, iedere jan doedel kan prijzen vergelijken
Even meer je best doen en eerst zelf met een paar argumenten komen die slaan op mijn stukje. Ik ga niet op elke oneliner uitgebreid reageren.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 09:27 schreef IntroV het volgende:
[..]
Ja dus?
Moeten we alles dan maar vanuit de overheid regelen en de burgers als makke lammetjes overal naar toe leiden?
Nee. Als je iets wil zeggen, doe dat.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 09:23 schreef Chewie het volgende:
[..]
Zeg ga eerst nog een keer je havo 4 economieboeken doorlezen!
Jij definieert 'overtollig geld' weg. Als het geld er is, dan is het niet overtollig. Blijkbaar kan een marktpartij dat geld uit de markt halen. Er is concurrentie, dus als er een goedkopere concurrent diensten zou aanbieden dan ...quote:Natuurlijk zijn marktpartijen niet per definitie efficient, dat heeft o.a. de KPN wel aangetoond. Maar dit gaat niet over efficientie maar over jouw onzinnige stelling dat in dit voorbeeld bedrijven overtollig geld zouden hebben.
Bijna? Boekhoudkundige paniek zegt me niet zoveel. Het belet ze niet nog steeds miljoenen in automatiseringsprojecten met rendement NUL te stoppen. Ze hebben juist Telfort gekocht. Etc.quote:Was KPN dan niet bijna failliet?
Peanuts. En bouwbedrijven zijn de commerciele bedrijven, dat die zichzelf verrijken ten koste van de staat is geenszins strijding met mijn stelling.quote:Preices en zeker wat betreft fraude en zelfverrijking scoren staatsbedrijven en overheid nogal bedroevend en zijn er voorbeelden genoeg (zie bouwfraudeenquete) .
Er zijn al talloze sites van de energiemarkt. Uiteraard helpen deze sites en zijn dan ook erg belangrijk in een transparante markt. Maar die sites zijn geen wondermiddel. Hoe betrouwbaar zijn die sites eigenlijk? Worden ze niet gefinancierd door de NUON? Vragen waar ik – als media kritisch burger – al mee geconfronteerd wordt. Het antwoord vind je vaak niet op de site. Bovendien is internet lang niet voor iedereen toegankelijk. Daar kan je je wellicht niets bij voorstellen, maar dat is wel zo.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 09:38 schreef IntroV het volgende:
Ach, er komst binnenkort vast een mooie internetsite waarmee het een stuk makkelijker wordt om vanalles en nogwat in de zorg en op energiegebied te vergelijken, zoals al eerder is gebeurd bij de telefoonaanbieders.
Dan wordt 't allemaal een stuk makkelijker.
Dat klopt, maar tussen het sovjetmodel en volledig vrije markt zitten nog veel opties. Ik ben meer voor een vrije markt, dan voor een zeer sterk gereguleerde markt. Maar dat betekent niet dat ik blind ben voor de gevaren van de vrije markt.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 09:42 schreef IntroV het volgende:
Wat gebeurd er trouwens als er niet gekozen kan worden in de kinderopvang, in de zorg etc?
Volgens mij worden de aanbieders dan lui. Je zag in de zorg een geweldige kostentoename, zonder dat de kwaliteit er op vooruit ging.
De antwoorden op dat soort vragen worden in de loop der tijd duidelijk. Ik ben er van overtuigd dat onbetrouwbare sites vanzelf wel het onderspit moeten delven.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 09:45 schreef Gimmick het volgende:
Er zijn al talloze sites van de energiemarkt. Uiteraard helpen deze sites en zijn dan ook erg belangrijk in een transparante markt. Maar die sites zijn geen wondermiddel. Hoe betrouwbaar zijn die sites eigenlijk? Worden ze niet gefinancierd door de NUON? Vragen waar ik – als media kritisch burger – al mee geconfronteerd wordt.
Ook dat lost zich vanzelf op. Je moet wat mij betreft de vooruitgang niet willen stoppen omdat er een groep is die dat niet bij kan houden. Over 40 jaar is bijna iedereen opgegroeid met internet en is het net zo makkelijk beschikbaar als televisie nu.quote:Bovendien is internet lang niet voor iedereen toegankelijk. Daar kan je je wellicht niets bij voorstellen, maar dat is wel zo.
Misschien dat je ouders het al niet snappen. Oudere tantes en ooms. Zeer waarschijnlijk onze grootouders. Zij hebben geen toegang tot de informatie die er voor ons wel is. En zij krijgen die rekening voor die informatie achterstand.
gevaren zoals?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 09:47 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Dat klopt, maar tussen het sovjetmodel en volledig vrije markt zitten nog veel opties. Ik ben meer voor een vrije markt, dan voor een zeer sterk gereguleerde markt. Maar dat betekent niet dat ik blind ben voor de gevaren van de vrije markt.
Als de basiskennis ontbreekt wordt het vrij lastig discusieren. Het mag je toch wel duidelijk zijn dat bedrijven niet altijd investeren met eigen vermogen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 09:38 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee. Als je iets wil zeggen, doe dat.
[..]
Jij definieert 'overtollig geld' weg. Als het geld er is, dan is het niet overtollig. Blijkbaar kan een marktpartij dat geld uit de markt halen. Er is concurrentie, dus als er een goedkopere concurrent diensten zou aanbieden dan ...
Als bedrijven verkeerd blijven investeren verdwijnen ze daadwerkelijk en daar zijn ook voldoende voorbeelden van in de recente geschiedenis, dus de werkelijkheid is wel degelijk zo.quote:Ik zeg: als je de bedrijsvoering en geldbestedingen van grote marktpartijen bekijkt dan is er wel degelijk 'overtollig geld'. Er worden investeringen gedaan (hele grote), die in het geheel niet renderen. Volgens de vrijemarkt-apologen verdwijnen dergelijke ongezonde bedrijven, die zulke ongezonde beslissingen nemen. Maar in de werkelijkheid is dat niet zo.
Ze kunnen nu weer overnames doen omdat ze juist bezuinigd hebben en door de situatie bij KPN af te doen als boekhoudkundige paniek geef je wel aan totaal niet te weten waar je het over hebt.quote:Bijna? Boekhoudkundige paniek zegt me niet zoveel. Het belet ze niet nog steeds miljoenen in automatiseringsprojecten met rendement NUL te stoppen. Ze hebben juist Telfort gekocht. Etc.
U vergeet de ambtenaren die volop hebben meegeprofiteerd. Ook hebben de bouwbedrijven laten zien dat er wel zeer makkelijk misbruik gemaakt kan worden van de overheid.quote:Peanuts. En bouwbedrijven zijn de commerciele bedrijven, dat die zichzelf verrijken ten koste van de staat is geenszins strijding met mijn stelling.
Lijkt me nogal een onzinnige stelling, een staatsbedrijf of deze nu goed of slecht georganiseerd heeft, heeft te maken met werknemers. Het probleem is vaak dat staatsbedrijven meer last hebben van bureaucratie en daardoor juist kwetsbaarder zijn voor misbruik en zelfverrijking.quote:Ik stelde dat ik de indruk heb dat goedgeorganiseerde staatsbedrijven minder gevoelig zijn voor frauduleuze zelfverrijking.
Liberalisering werkt inderdaad niet altijd goed. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het vervoer op 't spoor beter door de overheid geregeld kan worden dan het nu door de NS gebeurd.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 09:47 schreef Gimmick het volgende:
Dat klopt, maar tussen het sovjetmodel en volledig vrije markt zitten nog veel opties. Ik ben meer voor een vrije markt, dan voor een zeer sterk gereguleerde markt. Maar dat betekent niet dat ik blind ben voor de gevaren van de vrije markt.
Begrijp ik daaruit dat je concurentie bij banken dus onzin vind? Zoja dan praat je absoluut poep.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 10:02 schreef zakjapannertje het volgende:
ja dat is met bv. de banksector ook zo, vrijwel niemand zou meteen een bank verwisselen voor de andere omdat de andere bv. betere service/prijs heeft, omdat met de oude bank er zoveel transacties gemaakt worden meestal, hooguit wordt er dus een rekening erbij gemaakt bij die andere bank voor wat geld overmaken. Er zijn recent wel stappen ondernomen om het wisselen van bank wat makkelijker te maken, maar de meeste mensen zullen toch de hele moeite laten voor wat het is, zodat de keuze 'welke bank' wordt 'wisselen of niet'. Misschien is dit te tolereren bij banken, maar voor zoiets als je dagelijkse gas en elektriciteit is dat minder het geval, daar wil je gewoon zonder teveel poespas gewoon stroom en gas voor een redelijke prijs, zonder al te veel storingen ed. achteraf... Je bent als consument veel kwestbaarder voor mismanagement bij zulke bedrijven. Misschien is dit in Europees verband tegen te gaan maar daar heb ik mijn twijfels over, een oligopolie ligt op de loer omdat het om grote investeringen gaat op langdurige termijn waar de energiebedrijven een stabiele afzet voor willen hebben, dus op een prijs niet ver onder de hoogste bieders focussen, waar voor de consument weinig te kiezen valt maar wel veel te betalen uiteindelijk...
in geval van kartelvorming is het toch ook logisch dat er ingegrepen wordt?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 04:44 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik ben bijna 10 jaar betrokken geweest bij mobiele telefonie. Ik kan tellen en ik kan rekenen. Ik probeerde onlangs uit de aanbiedingen een pakket te zoeken dat voor mij passend is. Geen peil op te trekken. Natuurlijk kan ik een bundel vinden, en een prijs. Maar werkelijk vergelijken waarbij duidelijk is wat kosten per minuut (vast / mob/ buitenl), per SMS er per Mb zijn: ondoenlijk.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 09:38 schreef IntroV het volgende:
Ach, er komst binnenkort vast een mooie internetsite waarmee het een stuk makkelijker wordt om vanalles en nogwat in de zorg en op energiegebied te vergelijken, zoals al eerder is gebeurd bij de telefoonaanbieders.
er is sprake van concurrentie, maar de werking van concurrentie is nogal twijfelachtig dus, omdat als je wilt overstappen er zoveel moeite moet worden genomen die velen niet willen en misschien kunnen nemenquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 10:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Begrijp ik daaruit dat je concurentie bij banken dus onzin vind? Zoja dan praat je absoluut poep.
Complete Humbug, onverstappen van bank is voor particulier een peulenschil, heb het recent nog gedaan.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 10:27 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
er is sprake van concurrentie, maar de werking van concurrentie is nogal twijfelachtig dus, omdat als je wilt overstappen er zoveel moeite moet worden genomen die velen niet willen en misschien kunnen nemen
Tja maar wanneer je binnen een dag moet beslissen waar je een (vrij acute) operatie uit laat voeren is het een ander verhaal.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 10:40 schreef IntroV het volgende:
Keuzevrijheid in de zorg?
Je denkt toch niet dat al die dames die hun borsten laten vergroten dat in een middagje beslissen? Soms gaan er jaren overheen voordat ze de knoop doorhakken. In de tussentijd hebben ze nauwgezet de mogelijkheden en voor- en nadelen bestudeerd.
Het is echt simpelweg een kwestie van willen volgens mij.
En?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 10:43 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja maar wanneer je binnen een dag moet beslissen waar je een (vrij acute) operatie uit laat voeren is het een ander verhaal.
Dat je op zo'n moment niet na wilt denken over welk ziekenhuis de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft en of je zorgverzekeraar wel een kwantumkortingovereenkomst met die instelling heeft afgesloten zodat je no-claim niet geheel naar de klote gaat.quote:
Kijk nu haal je mooi voorbeeld aan, omdat je als bedrijf zijnde nogal wat omzet genereerd is het makkelijker om die arrogante marktpartijen tegen elkaar uit te kunnen spelen. Al die consumenten die allemaal induviduen zijn , daar lacht de bank hartelijk om als ze met zoiets komen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 10:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Complete Humbug, onverstappen van bank is voor particulier een peulenschil, heb het recent nog gedaan.
Voor bedrijven is het overstappen van bank soms lucratief, maar alleen de mogelijkheid dat je het doet kan al genoeg zijn.
Mijn man heeft een retailbedrijf dat verkoopt via internet, dus veel banktransacties. De bank rekent een bedrag per transactie. Ieder jaar verdrievoudigen ongeveer het aantal transacties, dus ieder jaar vertellen we de bank dat we minder wensen te betalen per transactie.
Gaat men daar niet in mee, dan is iedere andere bank heel blij het bedrijf binnen te krijgen.
Kijk, als je daardoor de transactiekosten met 2 cent omlaag brengt, is dat per jaar een dikke vakantie voor ons.
Keuze is niet alleen prijs kwaliteit.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 10:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat je op zo'n moment niet na wilt denken over welk ziekenhuis de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft en of je zorgverzekeraar wel een kwantumkortingovereenkomst met die instelling heeft afgesloten zodat je no-claim niet geheel naar de klote gaat.
Dat is niet ongebruikelijk als een situatie na vele tientallen jaren is veranderd. De vaste telefoonmarkt is nu al jaren vrij en nog steeds zit het gros van de mensen bij KPN. Je ziet echter wel dat steeds meer mensen 'switchen'. De mens/consument heeft gewoon tijd nodig.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 09:45 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Er zijn al talloze sites van de energiemarkt. Uiteraard helpen deze sites en zijn dan ook erg belangrijk in een transparante markt. Maar die sites zijn geen wondermiddel. Hoe betrouwbaar zijn die sites eigenlijk? Worden ze niet gefinancierd door de NUON? Vragen waar ik – als media kritisch burger – al mee geconfronteerd wordt. Het antwoord vind je vaak niet op de site. Bovendien is internet lang niet voor iedereen toegankelijk. Daar kan je je wellicht niets bij voorstellen, maar dat is wel zo.
Misschien dat je ouders het al niet snappen. Oudere tantes en ooms. Zeer waarschijnlijk onze grootouders. Zij hebben geen toegang tot de informatie die er voor ons wel is. En zij krijgen die rekening voor die informatie achterstand.
quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 10:27 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
er is sprake van concurrentie, maar de werking van concurrentie is nogal twijfelachtig dus, omdat als je wilt overstappen er zoveel moeite moet worden genomen die velen niet willen en misschien kunnen nemen
Je doet nu net alsof je pas over een verzekeraar gaat nadenken op het moment dat je geopereerd moet worden. Dat is voor de meeste mensen niet zo ga ik vanuit.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 10:50 schreef du_ke het volgende:
Dat je op zo'n moment niet na wilt denken over welk ziekenhuis de beste prijs-kwaliteitverhouding heeft en of je zorgverzekeraar wel een kwantumkortingovereenkomst met die instelling heeft afgesloten zodat je no-claim niet geheel naar de klote gaat.
En weet jij dan al in welke ziekenhuis jou verzekeraar jou wilt gaan opreren, en hoeveel fysiotherapie sessies vergoed worden.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 12:21 schreef IntroV het volgende:
[..]
Je doet nu net alsof je pas over een verzekeraar gaat nadenken op het moment dat je geopereerd moet worden. Dat is voor de meeste mensen niet zo ga ik vanuit.
Met veel van die zaken houd je van tevoren volgens mij niet al te veel rekening. En het is al helemaal niet iets waar ik veel over na wil denken. Je verzekert je en dan moet het goed zijn (vandaar de 'ongewenste keuzevrijheid').quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 12:21 schreef IntroV het volgende:
[..]
Je doet nu net alsof je pas over een verzekeraar gaat nadenken op het moment dat je geopereerd moet worden. Dat is voor de meeste mensen niet zo ga ik vanuit.
Dus iedereen is verantwoordelijk behalve jijzelf? Flikker op, neem een ruimere dekking als je fysio, kraamhulp, antroposofische geneeskunst, tandarts en homeopatie wilt.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 12:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En weet jij dan al in welke ziekenhuis jou verzekeraar jou wilt gaan opreren, en hoeveel fysiotherapie sessies vergoed worden.
Het is toch van de pot gerukt dat wanneer een doktor zegt dat het beter voor je is om naar de fysio te gaan en mensen het niet doen omdat het opeens geld gaat kosten, maar net zolang blijven doorsukkelen en daarna nog duurdere behandelingen moeten ondergaan, of door deze manier van werken langer uit het arbeidsproces blijven. Mijn werkgever zal me in ieder geval wel uitlachen als ik zeg dat ik niet kom werken omdat ik eerst naar de fysio moet, maar deze niet meer vergoed wordt door mijn dure verzekering, en dan maar tegen hem zeggen betaal jij het maar, dan kan ik ook weer komen werken.
KPN is wel een leuk voorbeeld inderdaad. De PTT was misschien duur, traag en arrogant. Maar een ding hadden ze perfect in orde: het netwerk. Het gebeurd nagenoeg nooit dat je niet kunt bellen met je vaste telefoon. We hebben het betrouwbaarste netwerk van de wereld.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 12:04 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat is niet ongebruikelijk als een situatie na vele tientallen jaren is veranderd. De vaste telefoonmarkt is nu al jaren vrij en nog steeds zit het gros van de mensen bij KPN. Je ziet echter wel dat steeds meer mensen 'switchen'. De mens/consument heeft gewoon tijd nodig.
'Dat lost zich vanzelf op'. Makkelijk antwoord. Ik denk dat ik het in elke discussie ga gebruiken.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 09:50 schreef IntroV het volgende:
[..]
De antwoorden op dat soort vragen worden in de loop der tijd duidelijk. Ik ben er van overtuigd dat onbetrouwbare sites vanzelf wel het onderspit moeten delven.
[..]
Ook dat lost zich vanzelf op. Je moet wat mij betreft de vooruitgang niet willen stoppen omdat er een groep is die dat niet bij kan houden. Over 40 jaar is bijna iedereen opgegroeid met internet en is het net zo makkelijk beschikbaar als televisie nu.
quote:Men gaat uit van het dogma dat de markt alles beter kan regelen, hoewel daar in deze gevallen helemaal geen bewijzen voor zijn.
quote:Waarom zou je laten concurreren? Dan blijft er uiteindelijk toch maar één over, die vervolgens de prijzen omhooggooit als monopolist?
quote:Het overstappen op andere aanbieders verloopt in alle gevallen slecht.
quote:Nederlanders hebben last van keuzemoeheid, en daardoor werkt de vrije markt niet goed.
quote:Marktwerking kost teveel geld. Bijvoorbeeld aan reclame, zo'n 60 miljoen per jaar.
Omdat de mensen die opgegroeid zijn zonder adt internet bestond allemaal zijn overleden dan.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 13:39 schreef Gimmick het volgende:
[..]
'Dat lost zich vanzelf op'. Makkelijk antwoord. Ik denk dat ik het in elke discussie ga gebruiken.
Hoe lost dat zich vanzelf op?
same here !quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 13:53 schreef IntroV het volgende:
Een paar misverstanden over marktwerking op een rijtje:
<rijtje onzin-argumenten verwijderd>
Tja, als je dit zo hoort van de tegenstanders van marktwerking, dan maakt dat niet heel veel indruk op mij.
Bron?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 13:30 schreef Gimmick het volgende:
[..]
KPN is wel een leuk voorbeeld inderdaad. De PTT was misschien duur, traag en arrogant. Maar een ding hadden ze perfect in orde: het netwerk. Het gebeurd nagenoeg nooit dat je niet kunt bellen met je vaste telefoon. We hebben het betrouwbaarste netwerk van de wereld.
KPN die haar hele netwerk naar IP aan het overzetten isquote:Ik heb op de helpdesk gezeten van een kabelbedrijf. Zij boden, voor fors lagere prijzen VoIP aan. Bellen via de kabel, waarbij alles hetzelfde blijft. Na een aantal forse campagnes en bundelpakketen stapten flink wat mensen over naar ons.
Maar de techniek die we leverden was nieuw: er zaten behoorlijk wat kinderziektes in. En dat is iets wat de consument niet gewend was. Een dode lijn. Dat werd ook niet geaccepteerd, er werd van ons geëist dat we per direct de lijn maakte. De Nederlander accepteert dat fok eruit ligt, en dat de wasmachine stuk gaat, oké. Maar niet kunnen bellen is nieuw. Consumenten woest, en gaan terug naar de KPN. Soms was dat heus wet terecht, omdat we een inferieur product leverde. Het is onmogelijk om én minder te betalen en dezelfde kwaliteit verwachten.
Bron? Definitie van kwaliteit?quote:Nu heb ik ooit stage gelopen bij de KPN (net in die roerige periode). Die 99,9999% kwaliteit
Dus je zuigt het gewoon allemaal uit je duim, met je fictieve cijfers. Je verzint een verhaal met cijfers die je niet hard maakt, sterker nog, toegeeft dat je het verzint.quote:die ze leverde, kost natuurlijk gigantisch. Daar wordt nu zwaar op bezuinigd, wat de kwaliteit terug brengt naar 99% (fictieve cijfers). De oudere garde voorspelt problemen met de betrouwbaarheid.
Mijn punt is dat er altijd mensen zijn die iets niet snappen. Er zijn nu ook nog mensen die niet kunnen lezen of schrijven. Die hebben het vast heel moeilijk als ze een telefoonabonnement willen afsluiten. Dat is nog geen reden om dan maar niemand zelf een aanbieder te laten kiezen.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 13:39 schreef Gimmick het volgende:
Ik wil niet de voorruit gang stoppen (al zie ik daarin niet direct een link met het zorgstelsel). In tegendeel: ik wil dat iedereen mee gaat in onze kenniseconomie. Ook de informatiearmen. Want als die nu de boot missen, krijgen ze een positie die te vergelijken is met het alfabetisme in de vorige eeuw.
Bron?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 14:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bron?
[..]
KPN die haar hele netwerk naar IP aan het overzetten is
[..]
Bron? Definitie van kwaliteit?
[..]
Dus je zuigt het gewoon allemaal uit je duim, met je fictieve cijfers. Je verzint een verhaal met cijfers die je niet hard maakt, sterker nog, toegeeft dat je het verzint.
Ik ken verschillende service managers bij KPN persoonlijk, al jaren, en ik weet dat het aantal storingen per dienst daald, al tijden.
Geen bron dus, je lult maar wat.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 14:07 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Bron?
Oh, nee, dat werk alleen maar een kant op natuurlijk.
Dat ben ik het inderdaad grotendeels mee eens. Al speelt er meer. Als je een keuze hebt gemaakt, ben je nog niet klaar. Mijn ouders hadden de overstap naar Tele2 gemaakt. KPN belt zo vaak op met de mededeling dat ze nu dan toch echt de goedkoopste zijn. Je wordt tegenwoordig door iedereen lastig gevallen. Tele2, KPN, NUON, Essent: het lijstje is veel langer. Hier gaat nog een markt bij komen. Straks krijgen we ook telefoontjes van verzekeraars. Oke, die kregen we al, maar nu ook nog van ziektenkostenverzekeraars. Steeds weer die twijfel bij de consument: betaal ik niet te veel? Ben ik wel goed verzekerd?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 14:01 schreef IntroV het volgende:
[..]
Mijn punt is dat er altijd mensen zijn die iets niet snappen. Er zijn nu ook nog mensen die niet kunnen lezen of schrijven. Die hebben het vast heel moeilijk als ze een telefoonabonnement willen afsluiten. Dat is nog geen reden om dan maar niemand zelf een aanbieder te laten kiezen.
Als je nou inbrengt dat je er alles aan moet doen om iedereen mee te kunnen laten profiteren van de nieuwe keuzemogelijkheden, dan ga ik met je mee. De overheid moet veel duidelijker maken wat de consument kan verwachten in het nieuwe zorgstelsel en wat hij zelf moet doen, waar hij meer info kan vinden etc.
Bronnen-gezeur verlamt de discussie. De cijfers die ik gaf waren illustratief. 9 van de 10, 99 procent etc. Het is meer spreektaal. Iedereen pakt regelmatig de telefoon van de haak, en iedereen weet dus hoe vaak hij een dode lijn heeft. Heel erg weinig. Moet ik dan echt met een rapport komen die dat onderschrijft? Onzin. Dat is zeuren om het zeuren. En daar doe ik niet aan mee.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 14:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geen bron dus, je lult maar wat.
Wat doe je voor een werk? Breng je de post rond?
Je doet me denken aan mijn tante, die meent alles beter te weten over alles medisch omdat ze ooit verpleegster is geweest.
de argumenten worden alsmaar beterquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 14:15 schreef Gimmick het volgende:
Maakt het ons echt gelukkiger?
Dat is geen argument lieverd. Dat is een vraag, enigszins retorisch gesteld.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 14:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
de argumenten worden alsmaar beter
sorry hoor
Ik val je visie aan, ik zeg dat je uit je nek lult, je kan er geen bal van hard maken.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 14:24 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Bronnen-gezeur verlamt de discussie. De cijfers die ik gaf waren illustratief. 9 van de 10, 99 procent etc. Het is meer spreektaal. Iedereen pakt regelmatig de telefoon van de haak, en iedereen weet dus hoe vaak hij een dode lijn heeft. Heel erg weinig. Moet ik dan echt met een rapport komen die dat onderschrijft? Onzin. Dat is zeuren om het zeuren. En daar doe ik niet aan mee.
Het verhaal wat ik in dat bericht vertelde is mijn 'visie'. Niet wetenschappelijk onderbouwd, maar dan pretendeer ik ook niet. Die 'visie' mag je aanvallen: maar graag met argumenten of andere ervaringen. Niet met drogredenen.
Dat zeg ik toch totaal niet. Ik geef alleen maar aan dat je door de keuze mogelijkheden ten eerste niet eens meer weet wat je nu gekozen heb.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 13:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus iedereen is verantwoordelijk behalve jijzelf? Flikker op, neem een ruimere dekking als je fysio, kraamhulp, antroposofische geneeskunst, tandarts en homeopatie wilt.
Oh omdat JIJ goedkoop kraamhulp wil hebben moet IK me ervoor verzekeren?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 15:29 schreef Basp1 het volgende:
En dat mensen appart kraamhulp kunnen bijverzekeren vind ik echt het belachelijkste van het belachelijkste. Damn het mooie van verzekeringen is juist dat deze betaalbaar blijven omdat er veel mensen aan meedoen.
Dat was altijd al het gevalquote:ik ben van mening dat je als overheid verantwoordelijk bent om voor je burgers tenminste een minimum aan verzekeringen aan te bieden dat doet men nu ook al, maar door deze nieuwe slag die gemaakt gaat worden ben ik echt benieuwd hoeveel er nu weer van de opties afgesnoept worden.
Je kan ook naar polen of Tsjechie voor een goedkope en prima kroon.quote:Het voordeel van het afschaffen van de standaard tandarts vergeoding is wel voor de consument dat ie wat sneller bij een ander tandarts terecht kan. Maar dat tandartsen nu echt zijn concurreren omdat er minder klanten zijn daaar merk ik nog steeds niets van. Een kroon zetten kost nog steeds rond de 450 euro.
quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 15:29 schreef Basp1 het volgende:
En dat mensen appart kraamhulp kunnen bijverzekeren vind ik echt het belachelijkste van het belachelijkste. Damn het mooie van verzekeringen is juist dat deze betaalbaar blijven omdat er veel mensen aan meedoen. Dat er dan toevallig wat opties in mijn verzekerings pakket zitten waarmee ik niets doe dat zal dan maar, maar komt de transparantie wel een stuk meer ten goede terwijl een ondoordringbaar bos van verschillende regelingen totaal geen transparantie voor de gemiddelde consument opleverd.
Ik heb totaal geen reet aan kraamhulp, maar dat zul je allang begrepen hebben, het enigste wat ik wil dat er betaalbare verzekeringen voor iedereeen blijven, die ook nog de dingen die wij tot onze welvaart rekenen blijven dekken. IPV onzinnige dingen die wel vergoed worden omdat toch bijna nooit iemand daar aanspraak op maakt. bijvoorbeeld het bezoek aan kuurroordenquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 15:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh omdat JIJ goedkoop kraamhulp wil hebben moet IK me ervoor verzekeren?
LOL
Dan vind ik het vreemd dat ik nog geen een verzekeraar kroon reisjes naar polen of tjechie aan zie bieden, terwijl we wel in kranten mogen vernemen dat er operaties in spanje worden uitgeboeverd , uitzieken in spanje, enz.. omdat dat goedkoper is.quote:Je kan ook naar polen of Tsjechie voor een goedkope en prima kroon.
En wat heeft kraamhulp met een ziektenkosten verzekering te maken?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 18:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb totaal geen reet aan kraamhulp, maar dat zul je allang begrepen hebben, het enigste wat ik wil dat er betaalbare verzekeringen voor iedereeen blijven, die ook nog de dingen die wij tot onze welvaart rekenen blijven dekken. IPV onzinnige dingen die wel vergoed worden omdat toch bijna nooit iemand daar aanspraak op maakt. bijvoorbeeld het bezoek aan kuurroorden
[..]
Toch zijn daar al initiatieven voor, Duitse ziekenhuizen die Patienten uit NL krijgen, bvquote:Dan vind ik het vreemd dat ik nog geen een verzekeraar kroon reisjes naar polen of tjechie aan zie bieden, terwijl we wel in kranten mogen vernemen dat er operaties in spanje worden uitgeboeverd , uitzieken in spanje, enz.. omdat dat goedkoper is.
Zullen we in nederland dan ook weer het sterftecijfer tjidens de geboorte laten oplopen tot 3e wereld proportiesquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 19:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wat heeft kraamhulp met een ziektenkosten verzekering te maken?
Iemand die kind krijgt is niet ziek.
Dat zeg ik toch, maar ik zie in geen eeuwen een verzekeraar adverteren met bij ons goedkope kroonreizen naar tjechiequote:Toch zijn daar al initiatieven voor, Duitse ziekenhuizen die Patienten uit NL krijgen, bv
Waarom? je kan je er toch voor verzekerenquote:Op dinsdag 25 oktober 2005 20:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zullen we in nederland dan ook weer het sterftecijfer tjidens de geboorte laten oplopen tot 3e wereld proporties![]()
Hier in Duitsland gebeurt dat al.quote:Dat zeg ik toch, maar ik zie in geen eeuwen een verzekeraar adverteren met bij ons goedkope kroonreizen naar tjechie
Heb jij een woonbootverzekering?quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 18:02 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik heb totaal geen reet aan kraamhulp, maar dat zul je allang begrepen hebben, het enigste wat ik wil dat er betaalbare verzekeringen voor iedereeen blijven, die ook nog de dingen die wij tot onze welvaart rekenen blijven dekken. IPV onzinnige dingen die wel vergoed worden omdat toch bijna nooit iemand daar aanspraak op maakt. bijvoorbeeld het bezoek aan kuurroorden
Dan ben ik 1 van die mensen die in dat dogma gelooft. Ik vindt het naief om te denken dat de vrije markt geen fouten maakt. OP sommige terreinen is de vrije markt een goede oplossing. Op een aantal niet.quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 13:36 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Toch opvallend hoe groot het dogma voor veel mensen nog is dat sommige dingen beter door een overheid geregeld kunnen worden terwijl diezelfde overheid dagelijks op alle fronten faalt. En dan niet op het idee komen om het aan de vrije markt over te laten, nee de overheid dan nog groter en duurder en bureaucratischer willen maken. En je dan ook nog in allerlei bochten wringen om het dogma overiend te houden. "Mijn ouwe tante snapt internet niet dus moeten we tot in de eeuwigheid haar stroom door de overheid laten regelen". Onbegrijpelijk.
hmm, idd, maar dat is eigenlijk nog maar recent dat zoiets gemakkelijk voor de klant te doen is: http://www.nvb.nl/index.php?p=13336quote:Op dinsdag 25 oktober 2005 10:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Complete Humbug, onverstappen van bank is voor particulier een peulenschil, heb het recent nog gedaan.
...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |