abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 16:45:29 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31630206
In dit artikel in het NRC wordt een zeer interessant punt gemaakt. Ik zal het even ruwweg voor de mensen die geen lange artikelen meer willen lezen, samenvatten.

Keuzevrijheid wordt gepropageerd van GroenLinks tot aan Wilders als iets heilzaams, iets waar de burger naar snakt. Dat heeft verschillende historische oorzaken, die in het artikel worden opgenoemd, maar voor de discussie niet relevant is.

Nu blijkt uit verschillende onderzoeken dat de meerderheid van de Nederlanders helemaal niet op die keuzevrijheid zitten te wachten. Natuurlijk willen mensen kiezen als het ertoe doet: kledingkeuze, studiekeuze, dat soort zaken. Maar keuze van kinderopvang? Keuze voor nutsbedrijf? Keuze voor ziekenhuis? Mensen willen gewoon één optie, een goede optie, waarvan de kwaliteit door de overheid wordt gegarandeerd.

Het overstappen op andere aanbieders verloopt in alle gevallen slecht. Nederlanders hebben last van keuzemoeheid, en daardoor werkt de vrije makrt niet goed. Het kost trouwens veel energie om een evenwichtige vrije markt te scheppen, dat dit eenvoudig gaat door alle regels af te schaffen is een fabeltje.

Moraal van het verhaal: volledige keuzevrijheid is een idealistisch, maar naief streven, dat in de echte wereld meer ellende oplevert dan plezier. Laatr mensen kunnen kiezen voor dingen die ertoe doen; zorg ervoor dat de rest gewoon goed geregeld is.
pi_31630569
interesting.Ik ben het slecht ten dele eens met de conclusie.
Keuzemoeheid is onzin. Waar het allemaal om draait is: TRANSPARANTIE.
Of zoals we onder andere in de bedrijfskunde zeggen: bounded rationality.

Een mens is er opgebouwd om constant keuzes te maken. Het maken van keuzes heeft alleen
echter alleen zin als de mens instaat is om verschil te zien tussen de verschillende keuzes. Dit verschil kunnen zien moet vlot kunnen en niet een diepgaand onderzoek vereisen.
Als je in de zorg moet kiezen tussen 2 tandartsen zul je ervaringen van verschillende klanten moeten opzoeken. Dit vereist meer onderzoek van 90% van de bevolking dan waar deze toe bereid is. Bovendien weet het overgrote deel niet waar goede informatie verkrijgbaar is.
Dit geeft meteen weer waarom vrije keuze in de zorg eigenlijk gedoemd is te mislukken. Er zijn teveel verschillende keuzes en factoren om tot een goede keuze kunnen komen.

Vrije markt werkt dus alleen goed op een micro vlak in bijvoorbeeld een winkelstraat.
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:09:40 #3
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31631020
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:09 schreef Floripas het volgende:
Waar leg jij de grens, George?
Ik vind de keuze op de energiemarkt eigenlijk al bull-crap. Kan jij het verschil zien?

De grens is dus eigenlijk heel simpel te definieren. Vrije markt is alleen succesvol wanneer
een groot gedeelte van de bevolking instaat is om een weloverwogen keuze te maken.
Is dit niet het geval dan dient de markt op een andere wijze aangestuurd te worden.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_31631055
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:13 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Ik vind de keuze op de energiemarkt eigenlijk al bull-crap. Kan jij het verschil zien?

De grens is dus eigenlijk heel simpel te definieren. Vrije markt is alleen succesvol wanneer
een groot gedeelte van de bevolking instaat is om een weloverwogen keuze te maken.
Is dit niet het geval dan dient de markt op een andere wijze aangestuurd te worden.
Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden en prestatie indicatoren voor te bedenken.
Het aansturen op kosten is lang niet altijd de juiste prestatie indicator.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:19:04 #6
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31631167
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:19 schreef Floripas het volgende:
Dan zij we het eens, George-Butters.
Ik word er helemaal emotioneel van.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_31631178
Ik kan de redenering wel volgen.
Een aantal zaken als openbaar vervoer, ziektekosten, energie en zo, die wil ik gewoon goed geregeld hebben en niet per se keuzevrijheid in hebben.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:25:04 #9
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31631258
Zullen we dan concluderen dat de politiek-economische hegemonie van liberalisering en privatisering een ongewenste is, en dat we de politieke keuzes die daaruit zijn voortgevloeid zo gauw mogelijk moeten worden teruggedraaid?
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:27:43 #10
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31631316
quote:

[..]

Waarom is de bevolking op het gebied van energie niet in staat om een weloverwogen keuze te maken als ik vragen mag? We praten over een vrij homogeen product en prijs is dus, zeker momenteel, de primaire indicator. Geen enkel probleem lijkt me. Pas als er in de toekomst door nieuwe technologie eventueel een meer heterogeen product voor in de plaats komen, bijvoorbeeld een grote verscheidenheid aan duurzame energie, speelt informatie op dat vlak een grotere rol.
Say your prayers
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:29:22 #11
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31631350
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:25 schreef Floripas het volgende:
Zullen we dan concluderen dat de politiek-economische hegemonie van liberalisering en privatisering een ongewenste is, en dat we de politieke keuzes die daaruit zijn voortgevloeid zo gauw mogelijk moeten worden teruggedraaid?
Als je aan kunt tonen dat er sprake is van een overwicht is het een discussiepunt.
Say your prayers
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:37:39 #12
66825 Reya
Fier Wallon
pi_31631566
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 16:45 schreef Floripas het volgende:
[[url=http://img484.imageshack.us/img484/2859/nrc20051022020130011dj.th.jpg]afbeelding][/URL] In dit artikel in het NRC wordt een zeer interessant punt gemaakt. Ik zal het even ruwweg voor de mensen die geen lange artikelen meer willen lezen, samenvatten.

Keuzevrijheid wordt gepropageerd van GroenLinks tot aan Wilders als iets heilzaams, iets waar de burger naar snakt. Dat heeft verschillende historische oorzaken, die in het artikel worden opgenoemd, maar voor de discussie niet relevant is.

Nu blijkt uit verschillende onderzoeken dat de meerderheid van de Nederlanders helemaal niet op die keuzevrijheid zitten te wachten. Natuurlijk willen mensen kiezen als het ertoe doet: kledingkeuze, studiekeuze, dat soort zaken. Maar keuze van kinderopvang? Keuze voor nutsbedrijf? Keuze voor ziekenhuis? Mensen willen gewoon één optie, een goede optie, waarvan de kwaliteit door de overheid wordt gegarandeerd.

Het overstappen op andere aanbieders verloopt in alle gevallen slecht. Nederlanders hebben last van keuzemoeheid, en daardoor werkt de vrije makrt niet goed. Het kost trouwens veel energie om een evenwichtige vrije markt te scheppen, dat dit eenvoudig gaat door alle regels af te schaffen is een fabeltje.

Moraal van het verhaal: volledige keuzevrijheid is een idealistisch, maar naief streven, dat in de echte wereld meer ellende oplevert dan plezier. Laatr mensen kunnen kiezen voor dingen die ertoe doen; zorg ervoor dat de rest gewoon goed geregeld is.
Met vrijheid is het punt dat de term nogal lastig binnen een definitie te vangen valt. Libertariers zien vrijheid als ben minarchische samenleving, maar ze missen daarin volgensmij een essentieel punt, en dat is dat macht niet alleen door de staat wordt uitgevoerd. Het (groot)kapitaal heeft indirect gezien ook macht, want je kunt niet overleven zonder dingen van hen af te nemen. Het lijkt me een wijdverbreid misverstand dat macht alleen door de staat wordt uitgevoerd; een select groepje mensen met extreem veel grondstoffen en productiemiddelen tot hun beschikking hebben feitelijk evengoed macht over je. Een gezonde samenleving bestaat in mijn ogen uit een perfecte balans tussen staat en kapitaal; en het Nederlandse sociaal-liberale model, wat door een meerderheid van de partijen dan ook wordt omarmd. Het sociaal-liberale model is en typische uitwerking van de matiging die Marx beschrijft als noodzakelijk om de kapitalistische maatschappij doen te laten voortbestaan; bij een maatschappij die door een van de twee tot in het extreme wordt gedomineerd zullen snel revolutionaire krachten gaan werken.

Gezien de precaire balans tussen markt en staat in de samenleving als geheel, moet je ook kijken in hoeverre dit opgaat voor bepaalde terreinen afzonderlijk. Op het terrein van bijvoorbeeld het aanschaffen van electronica is de markt dominant. Weliswaar bestaat er regelgeving van de staat, maar de staat gaat niet voor jou invullen of en zoja, welke televisie jij moet hebben. Dat weeg je zelf af aan in hoeverre je de prijs en de kwaliteit van het product in een goede verhouding vindt liggen. Stel je nu voor dat een zorgstelsel praktisch omgekeerd is; er zijn wel enkele kleine marktinvloeden, maar grosso modo bepaalt de staat helemaal hoe jij verzekerd bent. Stel je dan voor dat de maatschappij uit twee zaken bestaat: electronica en zorgverzekeringen, die beiden ongeveer even zwaar wegen. In totaal zou je zggen dat hier sprake is van een evenwichtige maatschappij: zowel staat en markt hebben een bepaalde, ongeveer gelijke invloed. Echter, deze is alsnog ongelijk verdeeld. Als het nu binnen de electronicahandel goed gaat (iedereen heeft bijvoorbeeld een perfect werkende, vrij goedkope televisie), maar binnen de zorg helemaal niet goed gaat (lange wachtlijsten, tekort aan huisartsen etc.) dan zal de roep om meer marktwerking snel groeien. Met als gevolg een onevenredige toename van de marltdominantie. Vice versa valt eenzelfde situatie te beredeneren.

De zorg helemaal of grotendeels buiten marktinvloeden brengen lijkt me dan ook onverstandig. Beter kan er over de hele linie een goede balans tussen staat en markt worden gezocht, dat zal de kans op centrifugale effecten minimaliseren
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:38:43 #13
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_31631596
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:27 schreef Sickie het volgende:

[..]

Waarom is de bevolking op het gebied van energie niet in staat om een weloverwogen keuze te maken als ik vragen mag? We praten over een vrij homogeen product en prijs is dus, zeker momenteel, de primaire indicator. Geen enkel probleem lijkt me. Pas als er in de toekomst door nieuwe technologie eventueel een meer heterogeen product voor in de plaats komen, bijvoorbeeld een grote verscheidenheid aan duurzame energie, speelt informatie op dat vlak een grotere rol.
Dat bedoel ik juist: elke keuze is een goede, doordat de prijs en kwaliteit nagenoeg gelijk is. Een echte non-keuze dus. Bij de zorg is dit nog een stuk diffuser.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:41:37 #14
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31631673
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:38 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Dat bedoel ik juist: elke keuze is een goede, doordat de prijs en kwaliteit nagenoeg gelijk is. Een echte non-keuze dus. Bij de zorg is dit nog een stuk diffuser.
Het gaat erom dat, in tegenstelling tot bij nutsbedrijven, binnen een open markt de bedrijven moeite moeten doen om klanten binnen te halen en dus efficienter dienen te werken. Een goede ontwikkeling imo. Wanneer het gaat om de zorgsector ben ik er wel zeer sceptisch over en ben ik er momenteel zeker geen voorstander van.
Say your prayers
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:44:11 #15
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31631734
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 16:45 schreef Floripas het volgende:
[[url=http://img484.imageshack.us/img484/2859/nrc20051022020130011dj.th.jpg]afbeelding][/URL] In dit artikel in het NRC wordt een zeer interessant punt gemaakt. Ik zal het even ruwweg voor de mensen die geen lange artikelen meer willen lezen, samenvatten.

(1) grappig, de zaken die jij noemt zijn zaken waarvoor burgers nooit hebben hoeven kiezen. nu moeten ze het en ze willen het niet. Meer een kwestie van gewenning dus dan iets waar ze per definitie tegen zijn.

De overheid heeft haar burgers lui gemaakt.

(2) Er toe doen? Nutsbedrijven en zorg toch zeker! Daar moet dus keuzevrijheid komen voglens jou agreed

Je gaat ook WEER eens uit van het dogma dat de overheid zsaken goed regelt. Resultaten in het verleden bewijzen echter het tegendeel.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:46:35 #16
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31631789
quote:

[..]

en dat is met iets simpels als energie niet mogelijk?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:48:33 #17
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_31631842
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:44 schreef McCarthy het volgende:

[..]

grappig, de zaken die jij noemt zijn zaken waarvoor burgers nooit hebben hoeven kiezen. nu moeten ze het en ze willen het niet. Meer een kwestie van gewenning dus dan iets waar ze per definitie tegen zijn.

Zo kan je het ook zien. Maar gezien bepaalde eigenschappen van deze markten is het ook moeilijk om overzicht te creeeren. Deze eigenschappen werken een goede marktwerking tegen, dat heb ik hierboven ook al toegelicht.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:49:05 #18
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31631853
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:27 schreef Sickie het volgende:

[..]

Volgens het artikel stapt bijna niemand over, omdat de informatie niet helder is, en de keuze alleen op prijs is. Waarom zou je dan laten concurreren? Dan blijft er uiteindelijk toch maar één over, die vervolgens de prijzen omhooggooit als monopolist?
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:49:20 #19
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31631862
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:25 schreef Floripas het volgende:
de vraag is wat ga je privatiseren. Bij netwerken is het tricky. Zie NS, er is gewoon geen mogelijkheid voor een 2e spoorbedrijf dat direct met de NS concureert.

Voor iets als een auto fabriek is privatisering juist zeer goed. In dit opzicht heeft een land als frankrijk nog een achterstand. met meerderheisaandelen.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:50:13 #20
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_31631882
quote:

[..]

(1) grappig, de zaken die jij noemt zijn zaken waarvoor burgers nooit hebben hoeven kiezen. nu moeten ze het en ze willen het niet. Meer een kwestie van gewenning dus dan iets waar ze per definitie tegen zijn.

(2) Er toe doen? Nutsbedrijven en zorg toch zeker! Daar moet dus keuzevrijheid komen voglens jou agreed

Je gaat ook WEER eens uit van het dogma dat de overheid zsaken goed regelt. Resultaten in het verleden bewijzen echter het tegendeel.
Welke resultaten wijs jij op? Die van de gezondheidszorg in de VS? De hoogste kosten per inwoner maar een heel groot deel van de bevolking onverzekerd?
Donner 1
Donner 2
Streng!
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:51:46 #21
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31631918
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:48 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Zo kan je het ook zien. Maar gezien bepaalde eigenschappen van deze markten is het ook moeilijk om overzicht te creeeren. Deze eigenschappen werken een goede marktwerking tegen, dat heb ik hierboven ook al toegelicht.
hangt er idd vanaf. Bij telecom is het allemaal zeer goed mogelijk.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:53:18 #22
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31631958
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:50 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Welke resultaten wijs jij op? Die van de gezondheidszorg in de VS? De hoogste kosten per inwoner maar een heel groot deel van de bevolking onverzekerd?
het is anders wel van zeer goede kwaliteit. En die onverzekerden hebben daar voor gekozen. Wie zegt trouwens dat het gene illigalen zijn die onder die onverz-stats vallen?
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:53:29 #23
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_31631962
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:49 schreef Floripas het volgende:

[..]

Volgens het artikel stapt bijna niemand over, omdat de informatie niet helder is, en de keuze alleen op prijs is. Waarom zou je dan laten concurreren? Dan blijft er uiteindelijk toch maar één over, die vervolgens de prijzen omhooggooit als monopolist?
Er spelen wel meer zaken mee in dit geval. Zo kun je bij slechte service overstappen. Dat is iets wat niet kan als je te maken hebt bij een monopolist of bij een monopolie. Er is sinds kort ook enige produktdifferentiatie, zo kan je bv. een aantal kwh uur kopen voor als je krap bij kas zit, zodat je jezelf een energiequotum oplegt.
Verder, als er weinig mensen overstappen zal er geen monopolist komen. Mocht die er wel komen dan kan de overheid die monopolist opsplitsen. De overheid zou het ook kunnen toestaan, zoals bv. het bij de ANWB het geval was. Niemand die daar over klaagde.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:53:57 #24
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31631972
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:41 schreef Sickie het volgende:

[..]

Het gaat erom dat, in tegenstelling tot bij nutsbedrijven, binnen een open markt de bedrijven moeite moeten doen om klanten binnen te halen en dus efficienter dienen te werken.
Het effect is tot nu toe alleen maar dat we overspoeld worden door reclames waaraan we zelf gedwongen meebetalen.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:54:18 #25
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31631979
quote:

[..]

het is net begonnen en jij wilt nu al meteen klinke resultaten. Ongeduldig en naief noem ik dat.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:55:41 #26
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31632010
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:53 schreef Floripas het volgende:

[..]

Het effect is tot nu toe alleen maar dat we overspoeld worden door reclames waaraan we zelf gedwongen meebetalen.
zo zwaar drukken die reclames niet op de kosten, slechts marginaal. Geen krokedillentranen huilen hoor.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:56:22 #27
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_31632026
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:53 schreef McCarthy het volgende:

[..]

het is anders wel van zeer goede kwaliteit. En die onverzekerden hebben daar voor gekozen. Wie zegt trouwens dat het gene illigalen zijn die onder die onverz-stats vallen?
Donner 1
Donner 2
Streng!
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:56:53 #28
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31632034
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:37 schreef Reya het volgende:
[verhaal]
Dank voor de lange en inhoudelijke reactie (ik heb hem met plezier gelezen), maar kun je me ook vertellen wat je mening is over bijvoorbeeld nutsbedrijven, zorg en onderwijs?
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 17:57:41 #29
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_31632055
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:53 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Ook in landen waarin dit niet het geval is is de zorg van goede kwaliteit. Je kan dat niet allen toewijzen aan privatisering. Overigens is goede kwaliteit ook erg afhankelijk van de hoeveelheid geld die je hebt.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:00:05 #30
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31632103
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:56 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dank voor de lange en inhoudelijke reactie (ik heb hem met plezier gelezen), maar kun je me ook vertellen wat je mening is over bijvoorbeeld nutsbedrijven, zorg en onderwijs?
zorg: moet geprivatiseerd worden. Kan makkelijk. Mensen die het niet kunnen betalen kunnen met vouchers hun inkopen doen.

onderwijs: moet de overheid zich ook veel minder mee bemoeien. De kwaliteit gaat elk jaar weer achteruit. De 2e fase is een ramp. Scholen zijn te groot. Middels sturing probeert de overheid ons te controleren en aan het juk te binden. Wanhopig probeert zijn Gemengde scholen te smeden. Alleen niet als het voor de kids van de partei-leiding gaat (he bos). In zoetermeer zit een ministerie dat uitermate contraproductief is.

De overheid faalt, per definitie haast.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:00:06 #31
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31632104
quote:

[..]

Er is natuurlijk een reden voor, dat generieke producten vroeger gewoon door de overheid werden verzorgd.
quote:
Het gaat erom, dat de keuze ertoe doet, niet het bestaan van het product. Maakt het veel uit of ik bij Nuon of Essent zit?
quote:
En jij gaat uit van het dogma dat de markt alles beter kan regelen, hoewel daar in deze gevallen helemaal geen bewijzen voor zijn.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:02:44 #32
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31632152
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:57 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Ook in landen waarin dit niet het geval is is de zorg van goede kwaliteit. Je kan dat niet allen toewijzen aan privatisering. Overigens is goede kwaliteit ook erg afhankelijk van de hoeveelheid geld die je hebt.
meer geld = goed
minder geld = slecht

ik zou dit dogma echt proberen te doorbreken. Hier heb ik in het verleden ook al eens een topic over geopent.
(1) zero sum (2) more money good, less money bad
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:02:56 #33
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31632155
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:54 schreef McCarthy het volgende:

[..]

het is net begonnen en jij wilt nu al meteen klinke resultaten. Ongeduldig en naief noem ik dat.
In landen waar het energienetwerk nooit in overheidshanden is geweest is het van hetzelfde laken een pak, hoor.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:04:37 #34
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31632190
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 18:00 schreef Floripas het volgende:

[..]

Er is natuurlijk een reden voor, dat generieke producten vroeger gewoon door de overheid werden verzorgd.
[..]
en die is?
quote:
Het gaat erom, dat de keuze ertoe doet, niet het bestaan van het product. Maakt het veel uit of ik bij Nuon of Essent zit?
[..]
als het jou niks uit maakt kies je toch voor essent,
quote:
En jij gaat uit van het dogma dat de markt alles beter kan regelen, hoewel daar in deze gevallen helemaal geen bewijzen voor zijn.

ik onthou mij maar van commentaar.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:06:33 #35
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31632236
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 18:00 schreef McCarthy het volgende:

[..]

zorg: moet geprivatiseerd worden. Kan makkelijk. Mensen die het niet kunnen betalen kunnen met vouchers hun inkopen doen.

onderwijs: moet de overheid zich ook veel minder mee bemoeien. De kwaliteit gaat elk jaar weer achteruit. De 2e fase is een ramp. Scholen zijn te groot. Middels sturing probeert de overheid ons te controleren en aan het juk te binden. Wanhopig probeert zijn Gemengde scholen te smeden. Alleen niet als het voor de kids van de partei-leiding gaat (he bos). In zoetermeer zit een ministerie dat uitermate contraproductief is.

De overheid faalt, per definitie haast.
Ik vroeg het niet aan jou, want van jou weet ik het wel.

Enne...Bos is niet aan de macht, hoor, die heeft er niet veel over te vertellen.

Jij houdt vast aan dogmata die door het artikel onderuit worden gehaald. Waarom ga je niet in op de argumenten die in het artikel worden gegeven?
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:06:53 #36
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_31632245
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 18:02 schreef McCarthy het volgende:

[..]

meer geld = goed
minder geld = slecht

ik zou dit dogma echt proberen te doorbreken. Hier heb ik in het verleden ook al eens een topic over geopent.
(1) zero sum (2) more money good, less money bad
Welk dogma?
Donner 1
Donner 2
Streng!
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:07:52 #37
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31632268
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 18:06 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik vroeg het niet aan jou, want van jou weet ik het wel.

Enne...Bos is niet aan de macht, hoor, die heeft er niet veel over te vertellen.

Jij houdt vast aan dogmata die door het artikel onderuit worden gehaald. Waarom ga je niet in op de argumenten die in het artikel worden gegeven?
iik heb ook de nrc, dus ga ik het zo meteen lezen, wees maar niet ongerust
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:08:14 #38
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31632283
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 18:06 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Welk dogma?
lees OP zou ik zeggen
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:09:12 #39
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31632306
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:53 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Er spelen wel meer zaken mee in dit geval. Zo kun je bij slechte service overstappen. Dat is iets wat niet kan als je te maken hebt bij een monopolist of bij een monopolie. Er is sinds kort ook enige produktdifferentiatie, zo kan je bv. een aantal kwh uur kopen voor als je krap bij kas zit, zodat je jezelf een energiequotum oplegt.
Zodat de stroom uitvalt als je te arm bent?
quote:
Verder, als er weinig mensen overstappen zal er geen monopolist komen.
..en is er ook geen sprake van marktwerking.
Er zijn natuurlijk wel veel plaatselijke monopolisten.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:14:13 #40
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31632414
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:55 schreef McCarthy het volgende:

[..]

zo zwaar drukken die reclames niet op de kosten, slechts marginaal. Geen krokedillentranen huilen hoor.
60 miljoen euro per jaar, dat vind ik niet 'marginaal'.
pi_31632429
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 18:09 schreef Floripas het volgende:

[..]

[..]

Bovendien is het mij volstrekt onduidelijk hoe die markt werkt op energiegebied.
Ik betrek nu energie van de Enenco, maar als ik overstap van de NUON, wat betekent dat dan? Die energie wordt geleverd door hetzelfde draadje.
Als mijn energie hier uitvalt, aan wie ligt dat dan? Nu aan de Eneco, en straks...nog steeds aan de Eneco? Of aan de NUON.

In mobiele telefonie heeft ieder zijn eigen netwerk, dus weet je waar het aan ligt. Dat geldt niet voor energie, het gaat allemaal over hetzelfde netwerk.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:15:59 #42
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31632454
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 18:08 schreef McCarthy het volgende:

[..]

lees OP zou ik zeggen
De OP is niets meer en niets minder dan een extract uit het artikel in de NRC van vandaag.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:30:42 #43
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31632745
quote:

[..]

De benodigde informatie is zeer beperkt. "Bij welke energieleverancier ben ik het meest goedkoop uit en is de service het beste" zou een consumentenvraag kunnen zijn. Daar hoeft geen onhelderheid over te bestaan. En er zal geen situatie ontstaan waarin er maar 1 maatschappij overblijft aangezien we altijd nog het mededingingsrecht hebben die middels de DTe toeziet dat er geen ongeoorloofde economische machtsposities ontstaan of kartelvorming op gaat treden.

Niks aan het handje dus.
Say your prayers
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:31:51 #44
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31632766
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 18:14 schreef Floripas het volgende:

[..]

60 miljoen euro per jaar, dat vind ik niet 'marginaal'.
Toch is het dat wel. Het gaat hier niet om het reclamebudget van de kruidenier om de hoek maar van bedrijven die middels landelijke media hun product in de markt willen zetten.
Say your prayers
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:34:01 #45
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31632800
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:53 schreef Floripas het volgende:

[..]

Voorheen was het effect dat we collectief meer betaalden aan inefficiente bureaucratien die onder de noemer nutsbedrijven door het leven gingen.
Say your prayers
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:35:52 #46
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_31632827
quote:
Dat is altijd al het geval geweest. Nee, ik bedoelde dat je in de mogelijkheid gesteld wordt een bepaald budget aan te houden, zodat je zelf energiebewuster opereert en niet over je eigen grens heengaat. Je ziet dan direct wanneer je te veel gebruikt. (Overigens was er bij die bewuste dienst volgens mij wel een periode waarin nog wel geleverd werd zodat je je krediet kon verhogen) Maar goed, het lijkt me niet echt heel erg relevant om het over 1 klein produktje te hebben in dit topic, wat veel breder gaat dan dat. Wat er aangestipt werd over de zorg is denk ik veel relevanter met betrekking tot keuzevrijheid.
quote:
Als mensen niet overstappen dan kost het hen meer moeite dan het hen waard is. Je zou kunnen kijken naar waarom mensen niet overstappen. Wat verder van belang is voor mensen is dat je kan overstappen als je het gehad hebt bij een bedrijf. Hoeveel mensen zouden bv. niet van UPC afwillen vanwege de slechte service of vroeger van de KPN met wachtrijen van hier tot Tokyo?
Het lijkt me te vroeg om de conclusie te trekken dat het vroeger allemaal beter was geregeld. Laat de boel eerst maar stabiliseren.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:46:52 #47
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_31633031
Elk systeem heeft zijn voor en nadelen.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:48:57 #48
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_31633066
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 18:46 schreef George-Butters het volgende:
Elk systeem heeft zijn voor en nadelen.
En een hybride systeem is denk hier het beste.
Maar het moet wel duidelijk zijn in welke keuze men vrijgelaten wordt en welke keuzes moeten liggen.

Maar zoals ik al zei, je wordt nu nog veel te veel opgezadeld met nonkeuzes
Donner 1
Donner 2
Streng!
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:58:30 #49
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31633240
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 18:34 schreef Sickie het volgende:

[..]

Voorheen was het effect dat we collectief meer betaalden aan inefficiente bureaucratien die onder de noemer nutsbedrijven door het leven gingen.
De oude nutsbedrijven waren vergeleken met andere landen niet duur, en hun service was zeer zeker niet slecht.
Energie is er sinds de privatisering niet goedkoper op geworden.

Die reclame kost mij en jou 8 euro per jaar. Daar kunnen we ook een kratje bier van kopen.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 18:59:53 #50
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_31633272
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 18:14 schreef Wombcat het volgende:
Bovendien is het mij volstrekt onduidelijk hoe die markt werkt op energiegebied.
Ik betrek nu energie van de Enenco, maar als ik overstap van de NUON, wat betekent dat dan? Die energie wordt geleverd door hetzelfde draadje.
Als mijn energie hier uitvalt, aan wie ligt dat dan? Nu aan de Eneco, en straks...nog steeds aan de Eneco? Of aan de NUON.
Zo moeilijk is het niet hoor. Als de fysieke verbinding van Eneco is, maar jij sluit een contract met Nuon, dan heb jij in principe niets met Eneco te maken. Het werkt in feite net zoals de telefoonverbinding. De fysieke aansluiting in het huis is meestal van KPN, maar toch kun je een contract sluiten met een andere provider. Wat dat betreft is de telecommarkt een mooi voorbeeld van redelijk succesvolle liberalisering. Het lijkt mij sterk dat er mensen zijn die graag terug zouden willen naar de tijd dat het staatsbedrijf PTT de dienst uitmaakte.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:05:38 #51
130955 Floripas
Blast from the past
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:07:05 #52
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31633410
De telecommarkt is niet geliberaliseerd, in die zin van het woord: er zijn alleen maar bedrijven op de markt gekomen die mobiele telefonie zijn gaan aanbieden.

Het drama op het vaste net is zo mogelijk nog groter dan dat op de energiemarkt.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:07:34 #53
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31633423
dan ga je toch bellen via kabel
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:13:12 #54
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31633527
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 19:07 schreef McCarthy het volgende:
dan ga je toch bellen via kabel
Ik heb geen kabel.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:13:37 #55
130955 Floripas
Blast from the past
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:28:53 #56
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31633817
Nu op televisie, nederland 3: de vuige verkoopmethoden van een energiebedrijf.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:41:35 #57
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_31634056
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 19:07 schreef Floripas het volgende:
De telecommarkt is niet geliberaliseerd, in die zin van het woord: er zijn alleen maar bedrijven op de markt gekomen die mobiele telefonie zijn gaan aanbieden.
Onzin. De telecommarkt - ik heb het dus ook over het vaste net - is weldegelijk geliberaliseerd. Dat er her en der nog essentiële stukken kabel van KPN in de grond liggen waar we niet omheen kunnen doet daar niets aan af. Ik kan als consument vrij kiezen.
quote:
Het drama op het vaste net is zo mogelijk nog groter dan dat op de energiemarkt.
Welk drama?
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:57:28 #58
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_31634428
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 19:28 schreef Floripas het volgende:
Gezien. Natuurlijk is het triest dat een bedrijf dergelijke methoden nodig acht om marktaandeel te verwerven, maar het is geen reden om de liberalisering van de energiemarkt niet toe te juichen. Alles beter dan de vroegere ambtelijke bureaucratie waar je als vrijdenkend burger van alles maar moest slikken 'omdat het nou eenmaal zo was'.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:16:17 #59
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31634797
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 19:41 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Onzin. De telecommarkt - ik heb het dus ook over het vaste net - is weldegelijk geliberaliseerd. Dat er her en der nog essentiële stukken kabel van KPN in de grond liggen waar we niet omheen kunnen doet daar niets aan af. Ik kan als consument vrij kiezen.
[..]

Welk drama?
De markt van het vaste net. De prijzen zijn verdriedubbeld, de storingen vervijfvoudigd (bron: opta).
Niks vrij kiezen als consument: het is KPN of niets.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:17:26 #60
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31634816
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 19:57 schreef NewOrder het volgende:
Alles beter dan de vroegere ambtelijke bureaucratie waar je als vrijdenkend burger van alles maar moest slikken 'omdat het nou eenmaal zo was'.
Had jij zo'n last van de ambtelijke bureaucratie in die tijd?
Ik heb nu meer problemen met de helpdesks van nuon en essent dan voor de liberalisering met wat dan ook.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:28:29 #61
66825 Reya
Fier Wallon
pi_31635053
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 17:56 schreef Floripas het volgende:

[..]

Hmmm, ik zie voor beiden een hybride systeem als het meest wenselijk, omdat dat het meest conform onze maatschappelijke norm is. Maar wel onder de voorwaarde dat het ook binnen de perceptie en de verwachtingspatroon van de consument valt. Uiteindelijk is het - naar mijn beredenering, het kan in de realiteit best anders liggen, ik zie het slechts als aannemelijk - het makkelijkst voor de consument als verwschillende markten zo synchroon mogelijk zijn opgebouwd
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:34:39 #62
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_31635182
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 20:17 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik heb nu meer problemen met de helpdesks van nuon en essent dan voor de liberalisering met wat dan ook.
Ja en vroeger was alles beter! (maar daar betaalde je natuurlijk wel veel te veel voor)
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:41:48 #63
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_31635389
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 20:16 schreef Floripas het volgende:
De markt van het vaste net. De prijzen zijn verdriedubbeld,
De prijzen zijn relatief gezien lager dan vroeger. Het eerste wat je zag toen derden de telecommarkt betraden was een enorme prijsdaling in telefoontarieven en dan met name de tarieven voor het buitenlands verkeer.
quote:
de storingen vervijfvoudigd (bron: opta).
Appels met peren vergelijken. Dit heeft niets met liberalisering te maken maar met ontwikkeling op technologisch gebied.
quote:
Niks vrij kiezen als consument: het is KPN of niets.
Dat heb je jezelf misschien wijsgemaakt, maar de werkelijkheid is toch echt anders. Waar dacht je dat maatschappijen als BBned, Tiscali en Versatel van leefden?
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:45:09 #64
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_31635487
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 20:17 schreef Floripas het volgende:
Ja, ik ben heel erg blij dat die tijd voorbij is.
quote:
Het grote verschil is dat bedrijven die hun helpdesk niet op orde hebben uiteindelijk de rekening gepresenteerd krijgen, terwijl een ambtenarenapparaat nooit tot het bewustzijn komt dat het wordt gefinancierd uit de portemonnee van de burger.
pi_31636145
De consument moet zo veel mogelijk keuze hebben. Maarrrrr, als je geen keuzemogelijkheden kunt geven, dan mag de overheid van mij best winkeltje spelen, mits er zo snel mogelijk aan alternatieven gewerkt wordt.

Zo moet ik in de VS gigantisch veel geld neerleggen voor een kabel tv aansluiting. In Eindhoven was ik iets van 10 euro per maand kwijt, terwijl dat hier zo'n 40 dollar wordt (ik weiger dat overigens te betalen en leef vier jaar zonder kabeltv). Hoe komt dat? Hier doet de markt zijn of haar werk: mensen zijn bereid om 40 dollar voor het product neer te leggen, en kabeltvbedrijven worden net zo lang doorverkocht - met daaraan gekoppelde prijsverhogingen - totdat de eigenaar niet meer geld uit de consument kan persen, of die consument overstapt op sateliettv, het enige alternatief.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_31636177
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 21:06 schreef Lyrebird het volgende:
De consument moet zo veel mogelijk keuze hebben. Maarrrrr, als je geen keuzemogelijkheden kunt geven, dan mag de overheid van mij best winkeltje spelen, mits er zo snel mogelijk aan alternatieven gewerkt wordt.

Zo moet ik in de VS gigantisch veel geld neerleggen voor een kabel tv aansluiting. In Eindhoven was ik iets van 10 euro per maand kwijt, terwijl dat hier zo'n 40 dollar wordt (ik weiger dat overigens te betalen en leef vier jaar zonder kabeltv). Hoe komt dat? Hier doet de markt zijn of haar werk: mensen zijn bereid om 40 dollar voor het product neer te leggen, en kabeltvbedrijven worden net zo lang doorverkocht - met daaraan gekoppelde prijsverhogingen - totdat de eigenaar niet meer geld uit de consument kan persen, of die consument overstapt op sateliettv, het enige alternatief.
Daar gaan w hier dus ook naartoe (UPC wilde al een flinke verhoging).
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:05:34 #67
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31639871
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 19:13 schreef Floripas het volgende:
Heb je het artikel al gelezen?
ja, not impressed, autheurs gaan even voor mij bepalen of ik keuzevrijheid wil. Die keuze wil ik iig wel zelf kunnen maken.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:06:54 #68
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31639918
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 19:13 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik heb geen kabel.
dan neem je mobiel of dan neem je kabel. Dat kost geld ja maar he, voor niks gaat de zon op.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:08:39 #69
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31639976
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 19:28 schreef Floripas het volgende:
over de vuile praktijken van de overheid hebben we hier op FOK een heel forum.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:12:17 #70
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31640095
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 21:06 schreef Lyrebird het volgende:

In Europa heeft de overheid vaak middels belastinggeld bijgelegd. Het leek dus goedkoper dan het in werkrelijkheid is. Wel ben je je keuzevrijheid kwijt die je in de USA wel hebt. Het is niet voor niets dat de USA het 1 na rijkste land ter wereld is.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 23:31:16 #71
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_31640657
Het nadeel van kapitalisme is dat concurentie altijd verspilling met zich meebrengt. Reclames, reserves voor potentieele groei, dubbele investerings en research bedragen, etc. Dat staats bedrijven goedkoper zijn omdat er belastinggeld bijgelegd wordt is zeker in west Europa niet altijd waar.
I'm nobody's sheep
pi_31641396
Ik had het al gepost, maar ik zag een tijd geleden o.a. Bos van t PvdA wat zeggen hierover.

Dat als hij zijn been brak, hij gewoon geholpen zou willen worden, en niet door het 'door de verzekering uitgekozen beste ziekenhuis' wat wel eens tot gevolg kan hebben dat je 'voor een betere operatie van Drenthe naar Maastricht' moet gaan reizen.

Dat vind ik kul, ik bedoel, merkbaar kwaliteitsverschil heb je in kleding, in auto's en zelfs tot aan PC's.

Iedereen weet dat je met een Haschiamunochingchangchoi-TV niet dezelfde kwaliteit haalt als een LG-TV.

Echter, bij dingen als medici ligt dat anders, alle medici hebben jarenlang gestudeerd, hebben hun diploma niet zomaar gevonden, en ik heb respect voor hun.

En nu gaan ze dit zomaar een beetje omgooien? Waarom?
Waaaa, waaaa, waaaaa, waarom?
'De grotere inbreng van de markt leidt ertoe dat steeds grotere stukken van het landschap zullen worden ingericht naar de smaak van de meerderheid die meent dat Pim Fortuyn de grootste Nederlander allert tijden was.'
Willem van Toorn-NRC Handelsblad
pi_31641504
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 23:06 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dan neem je mobiel of dan neem je kabel. Dat kost geld ja maar he, voor niks gaat de zon op.
wederom, die vergelijking maakte ik net ook
consumentenelectronica als een telefoontje is nou niet echt te vergelijken met medici
'De grotere inbreng van de markt leidt ertoe dat steeds grotere stukken van het landschap zullen worden ingericht naar de smaak van de meerderheid die meent dat Pim Fortuyn de grootste Nederlander allert tijden was.'
pi_31641528
Ach keuzes die voor je gemaakt worden zijn wel de eenvoudigste .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 23 oktober 2005 @ 00:02:04 #75
133325 HaagscheHarry
Niet te wènag!
pi_31641823
quote:

[..]

Ik ben immers een lui persoon, ik hoef nou niet zo nodig te kiezen, als ik wil bellen, neem ik de Vodafone simply variant, gewoon bellen, meer niet

als ik zorg wil, met wat extra, betaal ik 5 euro per maand meer aan CZ, en dan zoeken hun het maar uit, zij hebben er dagelijks mee te maken, ik wil niet kiezen, ik wil adviezen van gedegen artsen, naar wie ik het beste kan gaan

en geen centenneukende verzekeraar, eerlijk gezegd.
quote:

okey, voorbeeldje
bouwfraude, overheid is hierbij de klant, en bedrijven 'die o zo eerlijk concurreren' lichten voor miljoenen de overheid op, en de overheid met het doen met geld van de burgers

is alles op bedrijven gooien dus dé oplossing? het verleden heeft bewezen van niet

[ Bericht 15% gewijzigd door HaagscheHarry op 23-10-2005 00:06:23 (editje, FOK! is ineens langzaam) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')