abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:16:30 #101
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31625347
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 09:21 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Persoonlijk ben ik allergisch voor vrije markt i.c.m. gezondheidszorg. Alsof ik als ik achter in de ambulance lig, offertes van diverse eerste hulpen door ga nemen.
dat doet de veerzekeraar voor je
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31625658
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 16:12 schreef Floripas het volgende:

[..]

Zweden daarentegen is een paradijs.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:48:02 #103
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31634204
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 20:43 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Met steeds veranderende voorwaarden voor de WW lijkt het me wel handig dat mee te tellen. Bovendien is het geen keuze die ik gemaakt heb, maar die voor mij genomen wordt.
[..]
Die zou ik niet meetellen: die bouw jij zelf op. Je werkgever kiest daar een verzekeraar voor, maar het is jouw persoonlijke budgetje.
quote:
Omdat voor sommigen geldt dat de extra prikkel meer te verdienen voor een uurtje meer werken zwaarder weegt.
[..]
Dat kan, maar we werken al wel voldoende. Ik heb liever dat Nederlanders wat meer gaan bewegen en wat meer tijd doorbrengen met hun kinderen.
quote:
De vraag is natuurlijk: voor hoe lang? Overigens is Zweden best wel kapitalistisch. Althans, volgens de indexen van de heritage foundation en freetheworld.
[..]
Dat klopt, maar toch hebben ze uitstekende openbare voorzieningen.
quote:
Mijn werkgever betaalt mijn studie, wat dat verder te maken heeft met deze discussie zie ik echter niet.
De staat betaalt het grootste del van jouw studie. Dit heeft er in zoverre mee te maken, dat je het vervelend kunt vinden dat je veel belastingen betaalt, maar dat je niet moet vergeten dat je er behoorlijk wat voor terugkrijgt.
quote:
Inderdaad, ik zeg: het bevalt mij niet. Er zijn daarnaast genoeg aanwijzingen dat de overheid te log is. Zoals de HP/de Tijd laatst kopte: 93.420 ambtenaren kunnen weg en daar zaten geen leraren, agenten of brandweerlieden bij. Een aantal van die ambtenaren vond ik wel wat gezocht, maar desalniettemin is het een aanzienlijk aantal.
Ik heb het artikel ook gelezen: voor iets van 60.000 ambtenaren ben ik het daar roerend mee eens.
quote:
Hoofdargument is en blijft echter dat kapitalisme wel degelijk goed werkt voor de productie van goederen en diensten.
Goederen vaak wel, diensten vaak niet.
quote:
Ik weet niet wat je aanvaardt als bewijs. Voor wat het waard is: The size and functions of government and economic growth(1998)
[..]
Ik heb die gezien, niet onaardig, maar dit is een beetje een politiek pamflet, vind je niet? Heb je ook iets met een .edu-url?
quote:
Nee, jij wil meer inbreuk maken op een fundamenteel recht van mensen dan ik.
Welke 'fundamenteel recht'? Als jij bij mij in de straat woont, zul je mee moeten betalen aan de vereniging van eigenaren. Zo je dat niet wilt, moet je elders gaan wonen, maar mag je ook geen gebruik maken van de voorzieningen in de straat. Lijkt me logisch.
quote:
Dat kan, maar dan moet jij dus met goede argumenten komen. Dit toont trouwens perfect aan van hoe we beiden anders denken, wel geinig.
Ik discussieer ook graag met jou.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 19:56:20 #104
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31634397
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 23:33 schreef McCarthy het volgende:

[..]

extrapolatie van succesvolle andere voorbeelden van vrije markten als de electronica.
Je weet dat dat appels met peren vergelijken is, afgezien van hetr feit dat electronica geen vrije markt is, maar wordt omgeven door protectionistische wetten en subsidies.

Als ik geen electronica kan betalen, pech, dan zing ik zelf wel een liedje. Als ik de eerste hulp voor mijn kind niet kan betalen, dan gaat mijn kind dood.

Als ik electronica wil kopen, dan wil ik een chroomkleurige, of juist iets met veel geheugen, of een ander model, enzovoorts. Van de zorg hoef ik maar één, generiek ding: beter worden.

Daardoor slaat die extrapolatie nergens op.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:02:32 #105
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31634542
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 13:31 schreef nikk het volgende:

[..]

Als je McCarthy's verhaal zou moeten geloven, dan is Zweden een hel van armoe en dwang.
Ik poneer het tegenovergestelde.

Heb je nog iets toe te voegen, of moet je weer even een glaasje Roosvicee halen bij mama?
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:05:27 #106
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31634599
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 13:16 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Niks onze keuzevrijheid, dus?

De verzekeraar kiest het voor je, of de overheid. Was is nu precies het verschil?
pi_31634645
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 20:05 schreef Floripas het volgende:

[..]

De verzekeraar kiest het voor je, of de overheid. Was is nu precies het verschil?
Ik gok erop dat je je verzekeraar kunt kiezen.

Maar als je verzekeraar dan vervolgens zegt dat je maar naar het ziekenhuis in Utrecht moet, in plaats van Breda, omdat ze daar een goedkope deal hebben, ben je dan blij?
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 20:10:15 #108
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31634677
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 20:08 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Maar als je verzekeraar dan vervolgens zegt dat je maar naar het ziekenhuis in Utrecht moet, in plaats van Breda, omdat ze daar een goedkope deal hebben, ben je dan blij?
Nee. En hou jij bij wat voor een afspraken jouw verzekeraar maakt met wie dan ook voor welke kwaal dan ook? Nee, toch?
pi_31634792
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 20:10 schreef Floripas het volgende:

[..]

Nee. En hou jij bij wat voor een afspraken jouw verzekeraar maakt met wie dan ook voor welke kwaal dan ook? Nee, toch?
Nee, dat bedoel ik.
Het zal mij echt een lor zijn hoe en wat er geregeld is, als ik maar zorg heb als het nodig is.
Het punt is dat je van te voren een hoop dingen niet in kunt schatten.
Toen ik studeerde, had ik een basisverzekering, omdat ik er van uit ging dat alle basiszorg er wel onder gedekt zou zijn. Nu kreeg ik een peesontsteking in een arm waar ik eerder het sleutelbeen had gebroken. Het gevolg was dat mijn spierkracht daar volledig weg was (net boven het schouderblad zit een spier, normaal gesproken vult die een holte daar op. Bij mij was het toen alleen nog maar een dun touwtje).
Ik kreeg fysiotherapie, dat was netjes gedekt, maar wel voor maar 8 behandelingen. Ik had er 16 nodig. Gelukkig had ik de mazzel dat ik toen net afstudeerde, waardoor ik weer in het ziekenfonds terecht kwam. En ik kon die extra 8 behandelingen ook wel betalen, maar het zal maar iets zijn wat duurder is, en waarvan er net een clausule in je verzekering staat dat het niet noodzakelijk genoeg is.
Zulke dingen kun je van te voren niet goed inschatten, dat is het punt.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:35:04 #110
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31639031
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 19:56 schreef Floripas het volgende:

[..]

Je weet dat dat appels met peren vergelijken is, afgezien van hetr feit dat electronica geen vrije markt is, maar wordt omgeven door protectionistische wetten en subsidies.

Als ik geen electronica kan betalen, pech, dan zing ik zelf wel een liedje. Als ik de eerste hulp voor mijn kind niet kan betalen, dan gaat mijn kind dood.

Als ik electronica wil kopen, dan wil ik een chroomkleurige, of juist iets met veel geheugen, of een ander model, enzovoorts. Van de zorg hoef ik maar één, generiek ding: beter worden.

Daardoor slaat die extrapolatie nergens op.
zegt de term abstractie je iets.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:36:29 #111
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31639075
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 20:05 schreef Floripas het volgende:

[..]

dat jij de verzekeraar kan keizen. Je kan per verzekeraar ook uit verschillende polisvoorwaarden kiezen. Dit kan voordelig zijn voor je kosten.

Verschil is dat verzekeraars meer geprikkeld zijn om fraude op te sporen (hier zijn al bewijzen van, zie media) en met elkaar zullen concureren.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:38:18 #112
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31639115
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 20:08 schreef Wombcat het volgende:

[..]

het liefst heb ik alles om de hoek tegen nul kosten maar zo welvarend zijn we helaas nog niet.

Uit kostenoogpunt en kwaliteitsoogpunt heb ik er dan geen bezwaar mee naar breda te moeten.
  zaterdag 22 oktober 2005 @ 22:39:33 #113
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31639143
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 20:02 schreef Floripas het volgende:

[..]

Als je McCarthy's verhaal zou moeten geloven, dan is Zweden een hel van armoe en dwang.
nee hoor, maar wel dat de lastendruk erg hoog is. En dat had niet gehoeven. Zie australie en Canada. In die landen ben je gewoon welvarender.
pi_31642304
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 13:16 schreef McCarthy het volgende:

Is dat zo?

Mijn verzekeraar blijkt het afgelopen jaar drukk bezig geweest te zijn mijn geld uit te geven aan reclame uittingen. En nee, ik heb het niet over premies maar over geld wat ik terug moet krijgen aan het eind van dit jaar.

Kortom, de vrije markt blijkt alleen verkwisting in de hand te werken in Nederland. Extrapoleer dat eens, aub?
  zondag 23 oktober 2005 @ 00:30:07 #115
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31642472
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 00:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Is dat zo?

Mijn verzekeraar blijkt het afgelopen jaar drukk bezig geweest te zijn mijn geld uit te geven aan reclame uittingen. En nee, ik heb het niet over premies maar over geld wat ik terug moet krijgen aan het eind van dit jaar.

Kortom, de vrije markt blijkt alleen verkwisting in de hand te werken in Nederland. Extrapoleer dat eens, aub?
de vrije markt werkt zo slecht dat je nu vanachter je computer met breedband-internetverbinding, allemaal voortgebracht door de VM, de VM kan afzeiken.

Je bent ondankbaar.
pi_31644584
Belgie heeft meer dan ons, maar daar is de bureaucratie dan ook helemaal hopeloos. Een stuk minder mag best wel eigenlijk. Overheid moet zich bezigen met haar kerntaken en niet op van allerlei gebieden gaat betuttelen.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_31645265
-edit-

[ Bericht 33% gewijzigd door zakjapannertje op 23-10-2005 02:24:27 (niet goed gelezen...) ]
  zondag 23 oktober 2005 @ 02:51:43 #118
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_31645873
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 12:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]

He studentje laat mij als belastingbetaler ook in mijn waarde door niet te kotsen op alles wat gefinancierd wordt door de overheid. En dan ook met droge ogen lekker van studiefinanciering gebruik maken en maar schoppen tegen de hoge belasting tarieven hier in nederland. Hypocriet mannetje.
Precies.

Mccarthy, ga eerst eens met die luie handen van je wapperen voordat je gaat zeiken over waar belasting aan wordt uitgegeven. Je hebt zelf al meerdere malen gezegd dat je niet werkt, want je hebt het oh zo zwaar met je studie ( ), dus moet je ook niet zeiken want je betaalt helemaal geen belasting en maar je krijgt wel studiefinanciering. Dus in feite ben je een hele grote smerige profiteur die volgens jou ideeen niks zou mogen krijgen.

Sowieso begin je heel erg afgezaagd te worden want elk topic dat je opent is precies hetzelfde.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_31648341
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 00:30 schreef McCarthy het volgende:

de vrije markt werkt zo slecht dat je nu vanachter je computer met breedband-internetverbinding, allemaal voortgebracht door de VM, de VM kan afzeiken.

Je bent ondankbaar.
Uh huh...jij hebt echt geen flauw benul, he?

Ik zie dat je niet op het argument ingaant maar wel de persoon aanvalt, typerend.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2005 10:50:05 ]
pi_31651596
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 20:02 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik poneer het tegenovergestelde.
quote:
Heb je nog iets toe te voegen, of moet je weer even een glaasje Roosvicee halen bij mama?
Ongesteld babe?
pi_31651837
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 19:48 schreef Floripas het volgende:
Welke 'fundamenteel recht'? Als jij bij mij in de straat woont, zul je mee moeten betalen aan de vereniging van eigenaren. Zo je dat niet wilt, moet je elders gaan wonen, maar mag je ook geen gebruik maken van de voorzieningen in de straat. Lijkt me logisch.
Niemand, op een die-hard hier en daar na, zal stellen dat belastingen niet nodig zijn. De vraag is alleen wat de maat moet zijn van de belastingen. Bijvoorbeeld, het afgelopen kabinetsperiode is er nogal flink bezuinigd zonder dat er politieagenten, brandweerlieden, leraren, artsen, etc zijn verdwijnen. Integendeel zelfs.
pi_31652939
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 02:51 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Precies.

Mccarthy, ga eerst eens met die luie handen van je wapperen voordat je gaat zeiken over waar belasting aan wordt uitgegeven. Je hebt zelf al meerdere malen gezegd dat je niet werkt, want je hebt het oh zo zwaar met je studie ( ), dus moet je ook niet zeiken want je betaalt helemaal geen belasting en maar je krijgt wel studiefinanciering. Dus in feite ben je een hele grote smerige profiteur die volgens jou ideeen niks zou mogen krijgen.
[..]
Lijkt me irrelevant. Het gaat om de boodschap, niet om de boodschapper. Je zou veeleer kunnen zeggen dat TS een onverdachte bron is, aangezien hij kritiek uit op iets waar hij zelf geen last van heeft.
pi_31653459
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 16:09 schreef Doderok het volgende:

[..]

Lijkt me irrelevant. Het gaat om de boodschap, niet om de boodschapper. Je zou veeleer kunnen zeggen dat TS een onverdachte bron is, aangezien hij kritiek uit op iets waar hij zelf geen last van heeft.
en er zelfs van profiteert (wat eigenlijk tegen zijn principe zou moeten zijn).
pi_31657931
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 00:30 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Je bent ondankbaar.
Jij weet ook dat het internet een uitvinding is van CERN, een organisatie, gefinancieerd door Europese overheden?

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Internet en http://en.wikipedia.org/wiki/Cern

Net zoals de eerste computer was ontwikkeld door de Amikaanse overheid ?

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/ENIAC

Wat kan je toch altijd heerlijk onzin kletsen
pi_31658076
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 08:53 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Jij weet ook dat het internet een uitvinding is van CERN, een organisatie, gefinancieerd door Europese overheden?
[off-topic]
Die hebben toch "alleen" het WWW uitgevonden?[/off-topic]
  maandag 24 oktober 2005 @ 09:19:50 #126
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_31658185
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 08:53 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Wat kan je toch altijd heerlijk onzin kletsen
Anders jij wel. Het principe van aaneengesloten netwerken is uitgevonden door de Amerikaanse overheid, Amerikaanse universiteiten (en later Amerikaanse bedrijven), dat noemen we vandaag de dag internet. Het World Wide Web (dus: www, een subset van het internet), oftwel het protocol waarop internetpagina's (zoals www.fok.nl en www.google.com) verstuurd worden is een "uitvinding" (of beter: een noodzakelijke doorontwikkeling m.b.t. het gebruikersgemak van het aanroepen van internetpagina's) van CERN.

Spreek niet waarover je niets weet.
http://www.davesite.com/webstation/net-history.shtml

/ontopic:
Het uitgave patroon van de overheid moet zo spartaans mogelijk zijn. Er is geen enkel excuus voor een te grote mate van verspilling van het geld van eerlijke belasting-betalers. Onnodige subsidies moeten als eerste aan banden worden gelegt, waardoor eventuele toekomstige krapte van het personeelsaanbod vermeden wordt.
pi_31658309
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 09:19 schreef Finder_elf_towns het volgende:

[..]

Anders jij wel. Het principe van aaneengesloten netwerken is uitgevonden door de Amerikaanse overheid, Amerikaanse universiteiten (en later Amerikaanse bedrijven), dat noemen we vandaag de dag internet. Het World Wide Web (dus: www, een subset van het internet), oftwel het protocol waarop internetpagina's (zoals www.fok.nl en www.google.com) verstuurd worden is een "uitvinding" (of beter: een noodzakelijke doorontwikkeling m.b.t. het gebruikersgemak van het aanroepen van internetpagina's) van CERN.

Spreek niet waarover je niets weet.
[url=http://www.davesite.com/webstation/net-history.shtml
]http://www.davesite.com/webstation/net-history.shtml[/quote][/url]

Bedankt voor deze aanvulling van de Amerikaanse trots om niets te hoeven toe te geven aan Europa, feit blijft dat het internet door een overheid, dus niet door de vrije markt, is ontwikkeld. Of het in deze Amerikaanse overheden of Europese overheden betreft, doet er in mijn betoog niet toe.
quote:
/ontopic:
Het uitgave patroon van de overheid moet zo spartaans mogelijk zijn. Er is geen enkel excuus voor een te grote mate van verspilling van het geld van eerlijke belasting-betalers. Onnodige subsidies moeten als eerste aan banden worden gelegt, waardoor eventuele toekomstige krapte van het personeelsaanbod vermeden wordt.
Derhalve onjuist
  maandag 24 oktober 2005 @ 09:45:49 #128
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_31658485
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 09:31 schreef Vhiper het volgende:

[..]

feit blijft dat het internet door een overheid, dus niet door de vrije markt, is ontwikkeld. Of het in deze Amerikaanse overheden of Europese overheden betreft, doet er in mijn betoog niet toe.
Zelfs dat is niet waar, zonder het bedrijfsleven en marktwerking was de ontwikkeling vh internet zo goed als onmogelijk geweest.

Verder is het moderne leven bijna volledig gebaseerd op de vruchten van de vrije markt. De overheid controleerd slechts en loopt permanent achter de feiten aan.
pi_31658552
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 09:45 schreef Finder_elf_towns het volgende:

Zelfs dat is niet waar, zonder het bedrijfsleven en marktwerking was de ontwikkeling vh internet zo goed als onmogelijk geweest.

Verder is het moderne leven bijna volledig gebaseerd op de vruchten van de vrije markt. De overheid controleerd slechts en loopt permanent achter de feiten aan.
Mjah, alleen was een van de genoemde zaken 'breedband' en laat dat nu grotendeels met gemeenschapsgeld opgezet zijn. Zonder het bedrijfsleven was er inderdaad geen breedband geweest, zonder overheid echter ook niet.

Daarmee is het argument dat de vrije markt het instrument is geweest voor breedband aardig ontkracht lijkt mij.
pi_31658739
quote:
Op maandag 24 oktober 2005 09:50 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Mjah, alleen was een van de genoemde zaken 'breedband' en laat dat nu grotendeels met gemeenschapsgeld opgezet zijn. Zonder het bedrijfsleven was er inderdaad geen breedband geweest, zonder overheid echter ook niet.

Daarmee is het argument dat de vrije markt het instrument is geweest voor breedband aardig ontkracht lijkt mij.
Exact
pi_32078642
TS heeft groot gelijk. 49% is belachelijk, te gek voor woorden. Met 20% is er al zo onnoemelijk veel geld dat het niet eens op zou moeten kunnen. Maar ja, dat krijg je als de overheid alles wil regelen, al die ambtenaartjes en wetjes kosten geld. Daarnaast gaan er onnoemelijk hoeveelheden naar bijdragen aan zinloze internationale organisaties, moeten er tig kunstenaartjes en allochtonen organisatietjes subsidie krijgen en weet ik wat nog meer.

Infrastructuur, gezondheidszorg, veiligheid, zorg, defensie en onderwijs. Het is allemaal zo simpel. Meer hoeft er niet te gebeuren, de overheid moet zich verder overal buiten houden. Maar ja, tegenwoordig doen ze het lijkt wel alles behalve wat er gedaan moet worden.

Als je je de volgende keer afvraagt waarom er in NL BPM is, waarom de energieprijzen 20% hoger zijn dan die in het buitenland, waarom de belastingen zo hoog zijn: je antwoord staat hierboven.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_32078663
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 03:44 schreef StefanP het volgende:
TS heeft groot gelijk. 49% is belachelijk, te gek voor woorden. Met 20% is er al zo onnoemelijk veel geld dat het niet eens op zou moeten kunnen. Maar ja, dat krijg je als de overheid alles wil regelen, al die ambtenaartjes en wetjes kosten geld. Daarnaast gaan er onnoemelijk hoeveelheden naar bijdragen aan zinloze internationale organisaties, moeten er tig kunstenaartjes en allochtonen organisatietjes subsidie krijgen en weet ik wat nog meer.

Infrastructuur, gezondheidszorg, veiligheid, zorg, defensie en onderwijs. Het is allemaal zo simpel. Meer hoeft er niet te gebeuren, de overheid moet zich verder overal buiten houden. Maar ja, tegenwoordig doen ze het lijkt wel alles behalve wat er gedaan moet worden.

Als je je de volgende keer afvraagt waarom er in NL BPM is, waarom de energieprijzen 20% hoger zijn dan die in het buitenland, waarom de belastingen zo hoog zijn: je antwoord staat hierboven.
Je kent ook de cijfers wat zo'n Irak bezetting kost?
pi_32078674
quote:
Maar ja, dat krijg je als de overheid alles wil regelen, al die ambtenaartjes en wetjes kosten geld.
Komt eerder door het gebrek aan mentaliteit onder de Nederlanders, zij kiezen immers de politiek die weer de overheid samenstelt. In mijn ogen is een eerlijk systeem gewoon het best, als je werkt voor je geld dan heb je geld en anders niet. Dat is niet onaardig of hard, dat heet eerlijk. Maar de Nederlander denkt in overheidstermen, 'Iets zint me niet, laat de overheid het maar regelen'. Het is zo makkelijk allemaal.
pi_33389130
Welke belastingen vallen onder die 49%? Sucessiebelasting bijvoorbeeld ook?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_33393198
Ben benieuwd
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 26 december 2005 @ 15:00:54 #136
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33415062
quote:
Op zondag 25 december 2005 03:45 schreef fernando_redondo het volgende:
Welke belastingen vallen onder die 49%? Sucessiebelasting bijvoorbeeld ook?
het gaat om uitgaven
staat duidelijk in de OP

[ Bericht 1% gewijzigd door McCarthy op 26-12-2005 21:16:15 ]
  maandag 26 december 2005 @ 16:16:59 #137
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33416723
quote:

Idd en als ik naar de cijfers van andere landen kijk bevestigd dat mijn idee dat het allemaal veel efficiënter kan dan het vandaag de dag in Nederland gebeurd.

Maar ja werk hebben is een werk houden is het andere
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_33417800
Bij benadering is het geld dat per Nederlandse burger word uitgegeven aan kosten wel hoog; als ik afga op gegevens die op internet staan, dan betaal de Nederlandse regering rond de $19.275,09 per inwoner, terwijl een land als Zuid Korea (het BNP van Zuid Korea is "maar" 95 miljard hoger, met een inwoneraantal dat net ietsje meer dan 3 keer is) rond de $3750 per bevolkingshoofd per jaar uitgeeft.

Dat lijkt veel, maar aan de andere kant krijg ik hier WEL een uitkering wanneer dat echt nodig is (en nee, ik ben niet werkschuw, anders had ik die wel ontvangen) waarvan ieder mens imho normaal van kan leven (uitzonderingen daar gelaten, maar die kunnen niet helemaal goed met dat geld omgaan), ik hier WEL een ziektekostenverzekering kan afsluiten en niet alles zelf hoef te betalen als ik eventueel medische hulp nodig heb, hier onderwijs WEL min of meer betaalbare is (wat je voor terug krijgt is slecht, maar dat ga je echt niet oplossen door snijden in die uitgaven van de regering), ik hier WEL een normaal huis (bouwtechnisch gezien zijn huizen in Nederland stukken beter dan huizen waarvoor je veel minder betaald in andere landen) zou kunnen kopen of huren, omdat de overheid zo aardig me iets daarvoor terug te geven.

Oftewel: dit grafiekje zegt niks, ik zou wel eens willen zien wat een burger van Zuid Korea terug krijgt van het geld dat hij / zij er in stopt aan sociale zorg (wat toch de grootste uitgavenpost is, samen met onderwijs) en dat dan naast dat van Nederland leggen. Ik denk dat we er in Nederland echt niet zo bekaaid vanaf komen, al zijn de uitgaven hoog.
  maandag 26 december 2005 @ 19:51:58 #139
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33420399
Was het jou ook opgevallen dat men in Zweden veel meer investeerd in R&D, dan bijvoorbeeld USA?
Zweden investeerd ongeveer 2x zoveel (qua percentage BNP) in R&D dan Nederland.
Even reagerend op de OP.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_33420557
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 12:03 schreef McCarthy het volgende:
Als je wil weten hoe groot de overheid is kan je naar het aantal ambtenaren gaan kijken dat het in dienst heeft. Dat is echter misleidend. In Nederland bijvoorbeeld heb je een hele semi publieke sector van mensen die officieel niet ambtenaar zijn maar wel heel erg dicht tegen de overheid aan schurken.

Daarom is het interresant om te kijken naar de totale overheidsuitgaven als % van het nationaal produkt. Hieronder heb ik een overzicht gegeven van OECD landen.

Merk op de grote verschillen. Zweden moet 58% uit het NP happen terwijl Canada het met 40% kan. Hoezo inefficient?

[afbeelding]

Source : OECD latest report available en dit komt weer van Forbes, het gaat over het jaar 2003

In Nederland is het 49%. Dat is ongeveer 235 miljard euro. Ik vind het idioot hoog. Dat er geld moet naar waterbeheer en wegen kan ik snappen. Het leger ook. Evt pensioenen en gezondheidszorg. Maar 235 miljard???

De nederlandse overheid maakt buiten de genoemde zaken nog allerlei andere kosten. Denk aan al die anti-discrimminatie clubjes, geld voor boeren en cultuur, hypo aftrek. Hier valt flink in te snijden. Ik vind het daarom een realistische aanname om binnen 4 jaar de uitgaven terug te schroeven naar 40% van het NP. Canada, Spain, USA , New Zealand, Australia , Japan , Ireland, Korea, Switzerland kunnen het. Dus waarom wij niet?

Op de langere termijn zou ik graag hoogstens 30% zien.
nou meneer de econoom, post eerst even de bevolkinggegevens, natuurlijke bronnen en industrie type per land. Dan kunnen we pas een nuttige discussie gaan houden, want een stelling gebaseerd op alleen een cijfer is natuurlijk volslagen idioot en dom.
  maandag 26 december 2005 @ 21:21:24 #141
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33422374
quote:
Oftewel: dit grafiekje zegt niks, ik zou wel eens willen zien wat een burger van Zuid Korea terug krijgt van het geld dat hij / zij er in stopt aan sociale zorg (wat toch de grootste uitgavenpost is, samen met onderwijs) en dat dan naast dat van Nederland leggen. Ik denk dat we er in Nederland echt niet zo bekaaid vanaf komen, al zijn de uitgaven hoog.
Je bent niet de eerste die sterk denkt te staan met dit argument.
Echter diensten van de overheid zijn altijd ongevraagd en van lage kwaliteit. De hoge belastingen hebben echter wel je vrij te besteden inkomen aan getast. Je bent dus armer geworden.
  maandag 26 december 2005 @ 21:21:46 #142
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33422385
quote:
Op maandag 26 december 2005 19:51 schreef Yildiz het volgende:
Was het jou ook opgevallen dat men in Zweden veel meer investeerd in R&D, dan bijvoorbeeld USA?
Zweden investeerd ongeveer 2x zoveel (qua percentage BNP) in R&D dan Nederland.
Even reagerend op de OP.
bron? stats? cijfers?
  maandag 26 december 2005 @ 21:24:22 #143
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33422459
quote:
Op maandag 26 december 2005 20:00 schreef Broodbeleg het volgende:

[..]

nou meneer de econoom, post eerst even de bevolkinggegevens, natuurlijke bronnen en industrie type per land. Dan kunnen we pas een nuttige discussie gaan houden,
leg jij eerst maar eens even uit waarom dat van invloed is.
pi_33423625
Wel grappig, degene die het Scandinavische model hanteren (de Scandinavische landen dus ) die hebben een vrij laag percentage. Alleen Zweden is een uitschieter.
pi_33427699
quote:
Op maandag 26 december 2005 22:08 schreef pberends het volgende:
Wel grappig, degene die het Scandinavische model hanteren (de Scandinavische landen dus ) die hebben een vrij laag percentage. Alleen Zweden is een uitschieter.
Ja like duh, Noorwegen was vorig jaar de 2e olie exporteur in de wereld, waar denk je dat ze alles mee betalen? Daar hoeven ze geen hoge belastingen te heffen om het apparaat aan de gang te krijgen.
pi_33427739
quote:
Op maandag 26 december 2005 21:24 schreef McCarthy het volgende:

[..]

leg jij eerst maar eens even uit waarom dat van invloed is.
leg jij eerst even uit hoe het voelt op middelbare school economie gedachten te hebben
  dinsdag 27 december 2005 @ 02:00:30 #148
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33429771
quote:
Op maandag 26 december 2005 21:21 schreef McCarthy het volgende:

[..]

bron? stats? cijfers?
The corporation, a capitalist's nightmare

bron: Technisch weekblad 9 december 2005

Zoals je ziet, zit Zweden 2x zo hoog.
quote:

[..]

Echter diensten van de overheid zijn altijd ongevraagd en van lage kwaliteit. De hoge belastingen hebben echter wel je vrij te besteden inkomen aan getast. Je bent dus armer geworden.
Nee, de tijd voor de NS, toen we nog 5 verschillende treinsoorten hadden, dát was marktwerking. Daar hebben we nu nog al die trappetjes in wagonnen aan te danken. En weet ik wat.

Soms is het gewoon goed om te collectiveren, soms niet.
Kan jij je voorstellen wat er gebeurd als we het wegennet privatiseren, maar dan 100 jaar geleden? Dat iedereen maar voor zijn eigen weg moest zorgen? Onder het mom van marktwerking? Als de transporteur er behoefte aan heeft dan legt hij wel die weg aan? Ok, het is een uiterst rare vergelijking. Maar alles-zonder-overheid gaat gewoon niet altijd op. En vaak heeft daar standardisatie mee te maken. Techniek.

[ Bericht 25% gewijzigd door Yildiz op 27-12-2005 02:08:06 ]
pi_33430026
Frankrijk leverde het 15 miljard op laatst
pi_33432920
quote:

[..]

Daar heb je wel een punt; de diensten die geleverd worden zijn vaak van slechte kwaliteit.

Maar of diensten van de overheid ongevraagt zijn betwijfel ik. Deze diensten zijn er niks voor niks en denk ook niet dat je er in resultaat achteruit op bent gegaan. Kan jij je een Nederland voorstellen zonder de hoge kosten die nu gemaakt worden voor verzekeringen, uitkeringen, onderwijs, gezondheid en infrastructuur??

Ik niet.
pi_33443274
quote:

[..]

Als je ervan uitgaat dat de hoogte van het bruto-loon onafhankelijk is van de belastingsdruk.
Als de belastingen met 20% dalen zul je niet veel werkgevers vinden die je de eerste jaren een loonsverhoging gunnen. Zeker niet als de overheid gaat besparen op de uitkeringen, dan zijn er kandidaten genoeg om voor een lager loon jouw plaats in te nemen.
  dinsdag 27 december 2005 @ 19:46:44 #152
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33449318
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 00:20 schreef Broodbeleg het volgende:

[..]

leg jij eerst even uit hoe het voelt op middelbare school economie gedachten te hebben
dat was de vraag niet, jij doet een bewering, dus moet jij hem onderbouwen
  dinsdag 27 december 2005 @ 19:54:05 #153
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33449617
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 02:00 schreef Yildiz het volgende:

[..]

The corporation, a capitalist's nightmare
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

bron: Technisch weekblad 9 december 2005

Zoals je ziet, zit Zweden 2x zo hoog.
[..]
heb je wel door wat voor stats je post? Landen als Japan, Swiss, de USA, Korea, Singapore (waar in de OP mijn voorkeur naar uitgaat) geven ook erg veel aan R&D uit. Dus wat is nou je punt?
quote:
Soms is het gewoon goed om te collectiveren, soms niet.
Kan jij je voorstellen wat er gebeurd als we het wegennet privatiseren, maar dan 100 jaar geleden? Dat iedereen maar voor zijn eigen weg moest zorgen? Onder het mom van marktwerking? Als de transporteur er behoefte aan heeft dan legt hij wel die weg aan? Ok, het is een uiterst rare vergelijking. Maar alles-zonder-overheid gaat gewoon niet altijd op. En vaak heeft daar standardisatie mee te maken. Techniek.
oh gast hou toch op zeg
ik post godverdomme niet voor niets de ranking van die landen.
Ik wil aantonen dat er welvarende beschaafde landen zijn waar het ook met veel minder kan.
pi_33449918
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 19:54 schreef McCarthy het volgende:

[..]

heb je wel door wat voor stats je post? Landen als Japan, Swiss, de USA, Korea, Singapore (waar in de OP mijn voorkeur naar uitgaat) geven ook erg veel aan R&D uit. Dus wat is nou je punt?
[..]

oh gast hou toch op zeg
Ik wil aantonen dat er welvarende beschaafde landen zijn waar het ook met veel minder kan.
Lekker gezonde discussie gast .
  dinsdag 27 december 2005 @ 20:26:34 #155
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33450799
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:03 schreef pAin het volgende:

[..]

Lekker gezonde discussie gast .
moet jij maar de OP lezen en niet met die klungelige stats aan komen zetten.
pi_33451476
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:26 schreef McCarthy het volgende:

[..]

moet hij maar de OP lezen en niet met die klungelige stats aan komen zetten.
En jij vind het geen teken van zwakte om maar met woorden te gaan gooien??
  dinsdag 27 december 2005 @ 20:53:03 #157
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33451682
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:46 schreef pAin het volgende:

[..]

En jij vind het geen teken van zwakte om maar met woorden te gaan gooien??
zolang er een onderbouwing achteraan komt niet nee
pi_33451894
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:53 schreef McCarthy het volgende:

[..]

zolang er een onderbouwing achteraan komt niet nee
Lijkt me tof als ze dat zouden doen in de 2de kamer .

Maar goed, back to topic, alhoewel ik niks meer heb toe te voegen, aangezien het toch een hopeloze discussie is. Feit is; wij denken het allemaal beter te weten, maar wij zullen het met zn alleen nooit beter doen.
  dinsdag 27 december 2005 @ 21:01:04 #159
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33451962
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:59 schreef pAin het volgende:

[..]

Lijkt me tof als ze dat zouden doen in de 2de kamer .
ik doe ook aan een vechtsport
quote:
Maar goed, back to topic, alhoewel ik niks meer heb toe te voegen, aangezien het toch een hopeloze discussie is.
praat voor jezelf, top discussie, super OP, alleen jammer dat sommige mensen maar wat blaten. Die landen-vergelijking staat er zo duidelijk en dan gaan mensen alsnog miepen dat het echt niet minder kan in nederland. right
pi_33452436
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 21:01 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ik doe ook aan een vechtsport
[..]
Oeeeeeeeee .
quote:
praat voor jezelf, top discussie, super OP, alleen jammer dat sommige mensen maar wat blaten. Die landen-vergelijking staat er zo duidelijk en dan gaan mensen alsnog miepen dat het echt niet minder kan in nederland. right
Ik praat voor mezelf; deze discussie is eindeloos, totdat het verschil van mening niet meer bestaat.

Je bent trouwens nog niet echt inhoudelijk ingegaan wat voor sociale voorzieningen een land als Zuid Korea treft; dat land geeft 6 keer zo weinig uit per bevolkingshoofd, terwijl het BNP "maar" 90 miljard hoger ligt (dan dat van Nederland) en daarmee wel alle uitgaven doet voor iets meer dan 3 keer zoveel mensen (42 miljoen inwoners).
  dinsdag 27 december 2005 @ 21:25:04 #161
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33452724
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 21:16 schreef pAin het volgende:

Je bent trouwens nog niet echt inhoudelijk ingegaan wat voor sociale voorzieningen een land als Zuid Korea treft; dat land geeft 6 keer zo weinig uit per bevolkingshoofd,
ik weet even niet welk getal de OESO als GDP heeft genomen dus hier kan ik niet direct iets over zeggen, en jij ook niet neem ik aan.

CIA geeft PPP he!!!!!!

ik vermoed wel dat je een factor 2 teveel hebt hoor
quote:
terwijl het BNP "maar" 90 miljard hoger ligt (dan dat van Nederland)

PPP van CIA

Korea, South $ 925,100,000,000
Netherlands $ 481,100,000,000
quote:
en daarmee wel alle uitgaven doet voor iets meer dan 3 keer zoveel mensen (42 miljoen inwoners).
ja goed he
dat kan dus blijkbaar. Wij moeten zo nodig huursubsidie geven, kinderbijslag, een idioot pensioensysteem opbouwen, hebben dure lage kwaliteit zorg, kieperen ontwikkelingshulp over de balk, organiseren falende werkgelegenheidsmarkten.

[ Bericht 1% gewijzigd door McCarthy op 28-12-2005 11:44:27 ]
pi_33453583
Ik zie het al, ik ben van verkeerde waardes uit gegaan . Ik ben uitgegaan van de cijfers die op de IMF website staan, die hiermee blijkbaar niet met de OESO cijfers overeenkomen. De PPP heb ik helemaal niet naar gekeken (ik neem aan dat dat in de laatste CIA Factbook staat??).
quote:
huursubsidie geven
Met het zorgstelsel dat nu komt niet afschafbaar.
quote:
kinderbijslag
Mag lager, ik kreeg voor mn 18de wel absurd veel. Stop dit dan in beter onderwijs.
quote:
ene idioot pensioensysteem opbouwen
Dat gaat ook weer veranderen, prepensioen word meer de verantwoordelijkheid van de werknemer (spaarloon etc) en hoeveel draagt de staat hieraan bij?
quote:
hebben dure lage kwaliteit zirg
Eensch.
quote:
kieperne ontwikkelingshul pover de balk
Zie hierboven
quote:
organiseren falende werkgelegenheidsmarkten
Zie hierboven, alhoewel het UWV beter werkt dan alle oude instanties
  dinsdag 27 december 2005 @ 22:21:19 #163
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33454592
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 20:26 schreef McCarthy het volgende:

[..]

moet jij maar de OP lezen en niet met die klungelige stats aan komen zetten.
Ik neem even aan dat je mij probeerde aan te spreken. Daar gaan we.

Klungelige stats? Wat, het Technisch Weekblad, onderdeel van KIVI NIRIA niet genoeg voor je? Ik bedoel, wat weten die ervan, het noemt zichzelf alleen maar 'Koninklijk Instituut Van Ingenieurs'. Die buigen natuurlijk alle cijfers om. Maargoed, waar ze dat weer vandaan halen is een beetje onscherp, (het staat rechts van dat groene plaatje).
R&D Magazine, Battelle, OECD, Wereldbank, K4D en UNESCO.
OECD, dezelfde OECD die jij in je OP heb staan...

Maar wat ik me nu afvraag, vanwaar deze reactie:
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 19:54 schreef McCarthy het volgende:

[..]

[..]

oh gast hou toch op zeg
Ik zeg eerst dat ik even op wil merken dat een volledige marktwerking en alles zonder de overheid ook niet alles is. Zoals je weet (ik heb het meerdere keren tegen je gezegd) ben ik het met je eens dat de overheid zich niet teveel met het bedrijfsleven moet bemoeien, maar daar voeg ik dan aan toe dat het bedrijfsleven zich ook niet moet gaan bemoeien met de overheid. Lijkt me een redelijke deal toch? Nouja, het blijkt voor mensen toch moeilijk te zijn. Ik tip even het 18-miljard-dollar-schandaaltje van een energiemaatschappij genaamd Halliburton aan. Nu kan je gaan zeggen dat Wikipedia niet betrouwbaar is, maar het staat ook gewoon op CNN, of nog beter, op news.bbc.co.uk. (pssst, voor zover ik weet werkt BBC ook (deels) op kosten van de overheid, en zo zou ik graag ook de omroepen hier geregeld zien, niet als in de USA, puhlease.)

En wat nu? Ik krijg een scheldwoordje op m'n bord? Moet ik nu van jou aannemen dat minder belasting beter is? Dat er met minder belasting op de 1 of andere manier meer gedaan wordt door bedrijven? Omdat deze volgens jou áltijd beter omgaan met geld?

Als het gaat om het kopen van het plaatselijk koffiezetapparaat op de afdeling, ben ik het vurig met je eens. Met de grotere projecten niet. Hier hebben we trouwens toch ook onze eigen bouwfraude?
En, alleen in NL? Ken je de film Falling Down? Op de volgende afbeelding zegt hij het volgende, (je ziet iemand van de bouwplek een beetje geërgerd kijken).

(een film, dát is een bron van klungelige statistieken)

Want zeg nu zelf, iets kan natuurlijk door een overheid gedaan worden, of de overheid wordt de opdrachtgever en de bedrijven nemen de klussen over. Op die manier betaald de burger echter nog steeds belasting om een bepaalde weg aan te leggen.

Nu ben ik geen econoom, dus leg mij eens in normale tekst uit wat je nu wil, er is 49% belasting, andere landen hebben niet zoveel (wellicht vanwege alternatieve inkomsten als olie (zie Noorwegen), oorlog (zie USA), uranium (zie Niger) houtkap / nikkel (zie Canada), of wat dan ook). Al hebben we hier ook een mooie naam voor, genaamd: http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_disease

Dat het beleid trouwens flink verbeterd moet worden, mag inderdaad wel, zoals de burgemeester van Maastricht vandaag in het AD zei: 'politiek Den Haag is van plastic'.
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 21:25 schreef McCarthy het volgende:
[..]organiseren falende[..].
> Ik hoef alleen maar even aan drugsvoorlichting (als je het zo kan noemen...) te dénken hierbij.
Maar daar laat ik het bij qua beleid.

Even concreet nogmaals, wat wil je nu de facto?

Oja, en kom nu niet met 'ik wil 30% belasting in plaats van 49%'.
Een minder groot bestuurlijk apparaat is bijvoorbeeld een beter argument, waar ik wel in kan komen, maar dan zou ik graag willen zien hoe jij dat denkt op te lossen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Yildiz op 27-12-2005 22:33:21 ]
pi_33457004
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 22:21 schreef Yildiz het volgende:

Een minder groot bestuurlijk apparaat is bijvoorbeeld een beter argument, waar ik wel in kan komen, maar dan zou ik graag willen zien hoe jij dat denkt op te lossen.
haha, denk je nu echt een zinnig antwoord te krijgen? Deze gast roept maar wat, maar heeft geen idee wat hij nu eigenlijk uitkraamt. Hij is zelfs zo achterlijk dat hij mijn eerste vraag in deze topic niet eens begrijpt. Nou sorry hoor, maar als je dat niet begrijpt kun je toch net zo goed naar groep 1 van de basisschool gaan en discussieren wie er leuker is... tommy of pino.
  dinsdag 27 december 2005 @ 23:38:21 #165
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33457067
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 23:36 schreef Broodbeleg het volgende:

[..]

haha, denk je nu echt een zinnig antwoord te krijgen? Deze gast roept maar wat, maar heeft geen idee wat hij nu eigenlijk uitkraamt. Hij is zelfs zo achterlijk dat hij mijn eerste vraag in deze topic niet eens begrijpt. Nou sorry hoor, maar als je dat niet begrijpt kun je toch net zo goed naar groep 1 van de basisschool gaan en discussieren wie er leuker is... tommy of pino.
Nouja, voor zover ik weet studeert hij 'iets met economie', dus een enigzins zinnig antwoord verwacht ik wel ja.
pi_33457589
sorry verkeerde topic
pi_33459128
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 23:38 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Nouja, voor zover ik weet studeert hij 'iets met economie', dus een enigzins zinnig antwoord verwacht ik wel ja.
dan schaam ik me voor me medestudent. Ben dan ook wel vrij benieuwd wat voor een student het precies is, want ik kan me nu al zijn type voorstellen.
pi_33459487
quote:
Op woensdag 28 december 2005 00:49 schreef Broodbeleg het volgende:
dan schaam ik me voor me medestudent. Ben dan ook wel vrij benieuwd wat voor een student het precies is, want ik kan me nu al zijn type voorstellen.
Een economie-student misschien die redeneert in de trant van Adam Smith, John Locke en economie-Nobelprijswinnaars als Milton Friedman en Friedrich Hayek. Bedoel je dat type?
pi_33459688
quote:
Op woensdag 28 december 2005 01:09 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Een economie-student misschien die redeneert in de trant van Adam Smith, John Locke en economie-Nobelprijswinnaars als Milton Friedman en Friedrich Hayek. Bedoel je dat type?
ja dat type ja Denk je nu niet dat je deze personen enorm beledigd?
pi_33459883
quote:
Op woensdag 28 december 2005 01:21 schreef Broodbeleg het volgende:
ja dat type ja Denk je nu niet dat je deze personen enorm beledigd?
Nee ik denk dat deze personen het in het algemeen zeer eens zouden zijn met de posts van McCarthy, ik denk bovendien dat ze jouw posts als 'incoherent dribble' zouden bestempelen, en anders doe ik het wel.

En nu ga ik slapen.
pi_33459996
quote:
Op woensdag 28 december 2005 01:33 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nee ik denk dat deze personen het in het algemeen zeer eens zouden zijn met de posts van McCarthy, ik denk bovendien dat ze jouw posts als 'incoherent dribble' zouden bestempelen, en anders doe ik het wel.

En nu ga ik slapen.
Vooral met termen gooien die jezelf niet begrijpt. Laat mij maar eens zien waar dat uit zou blijken.
  woensdag 28 december 2005 @ 11:48:56 #172
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33465415
49%

de serieuze punten van deze post ben ik het niet mee oneens. Overige antwoorden op je vragen staan in de OP.
  woensdag 28 december 2005 @ 11:50:16 #173
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33465458
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 23:36 schreef Broodbeleg het volgende:

[..]

haha, denk je nu echt een zinnig antwoord te krijgen?
nee natuurlijk niet, het antwoord staat namelijk gewoon in de OP
blijf mezelf niet herhalen
quote:
Deze gast roept maar wat, maar heeft geen idee wat hij nu eigenlijk uitkraamt. Hij is zelfs zo achterlijk dat hij mijn eerste vraag in deze topic niet eens begrijpt. Nou sorry hoor, maar als je dat niet begrijpt kun je toch net zo goed naar groep 1 van de basisschool gaan en discussieren wie er leuker is... tommy of pino.
als het zo simpel is kan je het mij makkelijk uitleggen
  woensdag 28 december 2005 @ 12:12:04 #174
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33466072
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 04:04 schreef Clourhide het volgende:
En Zweden, zo'n land dat het volgens TS waarschijnlijk economisch "heel erg goed doet", geeft het meeste geld uit aan de overheid.

Onzinnige stelling dus.
dat was de stelling dan ook niet. de stelling was dat het met minder ook kan.

Dat is iets wat we ons in Nederland nog niet goed genoeg realiseren. En als ik zo de eerste 4 paginas doorlees krijg ik niet het idee dat links FOK het doorheeft.
  woensdag 28 december 2005 @ 12:17:57 #175
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33466236
Voor de zweden fans hier, Zweden was een land met een heilig geloof in het heil van de Burocratie, iets wat sinds de Tsunamie enorm onder druk staat en brokkeld. Zweden had namelijk enorm veel slachtoffers aldaar en een overheid die daar volledig apatisch op reageerde en reageerd. Dit heeft ertoe geleid dat de koning heftige kritiek heeft geuit en de oppositiepartijen en de pers nu er enorm over tekeer gaat vragen te stellen bij de ueberburocratie. De regeringsvertegenwoordigers gaan hiermee ook vreselijk om, gaan niet naar herdenkingen van slachtoffers bv. Er zijn binnenkort verkiezingen en men wil de fout niet toegeven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33466311
quote:
Op woensdag 28 december 2005 11:50 schreef McCarthy het volgende:

[..]

nee natuurlijk niet, het antwoord staat namelijk gewoon in de OP
blijf mezelf niet herhalen

[..]

als het zo simpel is kan je het mij makkelijk uitleggen
Omdat een overheidsapparaat mede tot stand wordt gebracht door die factoren die ik in mijn eerste post noemde. Zoals ik al zei, de situatie van Noorwegen als 2e olieexporteur zorgt voor een hele andere financiele huishouding dan die van bv Nederland, of Zuid Korea. De bevolking/cultuur is ander en kun je dus onmogelijk met alleen 1 getal bestempelen.

Even een voorbeeld van jouw manier van denken, met behulp van bevolkingsdichtheid:

Singapore 6751
Monaco 6329
Malta 1249
Maldiven 1004,9
Bahrein 987
Bangladesh 926
Vaticaanstad 850
Barbados 642
Taiwan 627
Mauritius 588
Zuid-Korea 491
Nederland 484
San Marino 448
Tuvalu 423
Libanon 358
België 338
Israël 335
Japan 335
India 319,3
Marshalleilanden 312
El Salvador 307,5
Saint Vincent en de Grenadines 300
Sri Lanka 298
Rwanda 281
Filipijnen 276
Comoren 275
Haïti 271
Vietnam 264
Saint Lucia 260
Grenada 259,5
Verenigd Koninkrijk 246
Jamaica 245
Duitsland 231

He! Monaco is gemiddeld gezien veel welvarender dan Nederland en 6329 inwoners per km2. Dit is natuurlijk een optimum van inwoners, dus laten we even met z'n allen discussieren hoe belachelijk het wel niet is dat Nederland maar 484 inwoners per km2 heeft. Omhoog met die handel, want dit kan natuurlijk niet. Ik zeg, minimaal 2000!
  woensdag 28 december 2005 @ 12:28:36 #177
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33466551
quote:
Omdat een overheidsapparaat mede tot stand wordt gebracht door die factoren die ik in mijn eerste post noemde. Zoals ik al zei, de situatie van Noorwegen als 2e olieexporteur zorgt voor een hele andere financiele huishouding dan die van bv Nederland, of Zuid Korea. De bevolking/cultuur is ander en kun je dus onmogelijk met alleen 1 getal bestempelen.
het enige wat ik claim is dat het met minder kan. Mijn onderbouwing in dit topic is een hele rits welvarende wetsrese landen die rond de 40% of lager zitten.

Of de bevolking in dit kikkerland er mee eens is, is een andere vraag.
  woensdag 28 december 2005 @ 12:31:44 #178
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33466656
quote:
He! Monaco is gemiddeld gezien veel welvarender dan Nederland en 6329 inwoners per km2
ik claim geen correlatie, snap dat nou eens.
pi_33466861
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:28 schreef McCarthy het volgende:

[..]

het enige wat ik claim is dat het met minder kan. Mijn onderbouwing in dit topic is een hele rits welvarende wetsrese landen die rond de 40% of lager zitten.

Het kan naar mijn mening ook minder, maar het simpelweg claimen door een getal te laten zien slaat gewoon nergens op. Dat is net zo'n claim als wat ik net deed... nergens op gebaseerd. Je houdt geen rekening met de factoren die ik net noemde, die wel degelijk van invloed zijn (zoals bij een land als Noorwegen). Er zijn namelijk ook landen die onder de 45% zitten die minder welvarend zijn. En wat iemand anders al poste, hoe zijn de faciliteiten in Korea?

Etc etc, je moet dus een land als geheel bekijken en dan pas een uitspraak doen over het ambtenarenapparaat. Nu zijn Nederland en Denemarken ongeveer gelijke landen, dus daar zou je kunnen vergelijken. Denemarken heeft een percentage van 46%, 3% lager dus. Ik weet echter niet precies welk land welvarender is, maar dat is volgens mij Nederland.
Kortom, wie zegt dat 40% voor deze 2 landen het optimum is? Jij? Omdat je dat toevallig maar vind en je verder nergens op baseert behalve een cijfer? Dat is gewoon idioot en allesbehalve wetenschappelijk.
  woensdag 28 december 2005 @ 12:37:56 #180
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33466879
Nogmaals dan,
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 22:21 schreef Yildiz het volgende:
[..knip..]

[..]
Je zegt het net zelf, hier
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:12 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dat was de stelling dan ook niet. de stelling was dat het met minder ook kan.

Dat is iets wat we ons in Nederland nog niet goed genoeg realiseren. En als ik zo de eerste 4 paginas doorlees krijg ik niet het idee dat links FOK het doorheeft.
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:28 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Dat is inderdaad je stelling, maar ik wou gewoon even weten hoe je dat denkt op te lossen.

Het antwoord in de OP is namelijk iets als 'ik vind dat men met minder af kan'.
Verder kom je inderdaad met een hele rits aanzetten, maar zit Nederland nét even boven het midden. Als we het midden dan op, zeg, 45-46% zetten.

Nogmaals, leuke stelling, maar noem eens een set aan maatregelen?
  woensdag 28 december 2005 @ 12:45:30 #181
45206 Pietverdriet
pi_33467109
Het gaat natuurlijk niet sec om het percentage, maar hoe effectief er met het geld wordt omgegaan. En laten we wel zijn, de overheid is niet een van de recordhouders op gebied van effectiviteit
  woensdag 28 december 2005 @ 12:52:29 #182
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_33467321
Dus hoe minder hoe beter?
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
  woensdag 28 december 2005 @ 12:56:39 #183
45206 Pietverdriet
pi_33467434
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:52 schreef Ludwig het volgende:
Dus hoe minder hoe beter?
niet noodzakelijk altijd, maar denk dat er in NL wel wat te winnen valt.
pi_33467453
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Het gaat natuurlijk niet sec om het percentage, maar hoe effectief er met het geld wordt omgegaan. En laten we wel zijn, de overheid is niet een van de recordhouders op gebied van effectiviteit
Nou, als ik even redeneer zoals McCarthy (nee hoor, je wilt geen correlatie aantonen, maar post wel ter ondersteuning een lijst) heeft de VS een achterlijk hoog percentage. Een land zoals Nederland dat vele malen meer faciliteiten heeft voor haar bevolking redt dat met slechts een toename van 10%.

Kortom, je moet weer kijken naar de landen specifiek en dan pas uitspraken doen die ergens op gebaseerd zijn.

Kijk, ik ben zelf helemaal geen tegenstander van een kleiner ambtenarenapparaat. Een voorbeeld is de vergunningverstrekking in Nederland bij het verbouwen van je eigen koophuis. Nu moet je vooraf alles aanvragen (dit kost geld), je plannen indienen (dit kost geld) waarna het wordt beoordeeld op o.a schoonheid. Deze procedure is een grote ergenis bij veel mensen en het slaat nergens op dat een overheid zich zo bemoeit met de individuele burger. Naast het feit dat ik dit een indringing vind op onze rechten, kost het ook nog eens enorm veel geld.
Natuurlijk moeten er niet complete zendmasten in een tuin worden gebouwd, maar de bemoeienis om het wel of niet bouwen van een dakkapel of schuur bij een boerderij is een voorbeeld van een volledig doorslagen overheid op het gebied van huizen.
Gelukkig ziet zij dit zelf ook in en zijn gemeentes al bezig dit te verbeteren. Echter, er zijn meer voorbeelden die een overbodige overheid laten zien.
Hier plak ik echter geen getal aan vast en al helemaal niet in een lijst van totaal verschillende landen. Zoals ik al zei, vergelijk NL dan op zijn minst met een vergelijkbaar land.
  woensdag 28 december 2005 @ 19:26:38 #185
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33478898
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:37 schreef Broodbeleg het volgende:

[..]

Het kan naar mijn mening ook minder, maar het simpelweg claimen door een getal te laten zien slaat gewoon nergens op. Dat is net zo'n claim als wat ik net deed... nergens op gebaseerd. Je houdt geen rekening met de factoren die ik net noemde, die wel degelijk van invloed zijn (zoals bij een land als Noorwegen). Er zijn namelijk ook landen die onder de 45% zitten die minder welvarend zijn. En wat iemand anders al poste, hoe zijn de faciliteiten in Korea?

Etc etc, je moet dus een land als geheel bekijken en dan pas een uitspraak doen over het ambtenarenapparaat. Nu zijn Nederland en Denemarken ongeveer gelijke landen, dus daar zou je kunnen vergelijken. Denemarken heeft een percentage van 46%, 3% lager dus. Ik weet echter niet precies welk land welvarender is, maar dat is volgens mij Nederland.
Kortom, wie zegt dat 40% voor deze 2 landen het optimum is? Jij? Omdat je dat toevallig maar vind en je verder nergens op baseert behalve een cijfer? Dat is gewoon idioot en allesbehalve wetenschappelijk.
arghhhhh nogmaals, ik claim geen optimum.

En nou ga jij opeens met denemarken verglijken en dat zou dan zo maar wel kunnen terwijl vergelijkingen met andere westerse landen niet kan?

Weet je wie zegt dat die landen vergelijkbaar zijn. De OECD. Niet de minste dus en zeker geen idioten en wetenschappelijke flierefluiters.
  woensdag 28 december 2005 @ 19:30:30 #186
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33479041
quote:
Op woensdag 28 december 2005 19:26 schreef McCarthy het volgende:

[..]

En nou ga jij opeens met denemarken verglijken en dat zou dan zo maar wel kunnen terwijl vergelijkingen met andere westerse landen niet kan?

Weet je wie zegt dat die landen vergelijkbaar zijn. De OECD.
Euh, de OECD zet ze in een lijstje, die zetten er niet bij dat elk land hetzelfde is, dezelfde cultuur heeft, evenveel inkomsten uit natuurlijke bronnen per vierkante km, etc.

Er staan toch wel iets van 27 landen in dat lijstje, mij ga je niet vertellen dat ze allemaal met elkaar vergelijkbaar zijn.
quote:

Niet de minste dus en zeker geen idioten en wetenschappelijke flierefluiters.
Maar concreet, je wilt minder belasting, denk je dan dat men dus meer overhoudt?
Om de drogreden 'dat het logisch is dat de overheid slordiger omgaat met geld dan een bedrijf omdat de overheid geld van een ander uitgeeft''?
  woensdag 28 december 2005 @ 19:31:29 #187
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33479080
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:37 schreef Yildiz het volgende:
Nogmaals dan,
[..]

Je zegt het net zelf, hier
[..]

[..]

Dat is inderdaad je stelling, maar ik wou gewoon even weten hoe je dat denkt op te lossen.

Het antwoord in de OP is namelijk iets als 'ik vind dat men met minder af kan'.
Verder kom je inderdaad met een hele rits aanzetten, maar zit Nederland nét even boven het midden. Als we het midden dan op, zeg, 45-46% zetten.

Nogmaals, leuke stelling, maar noem eens een set aan maatregelen?
ik begrijp niet alles van deze post

wat de overheid minder kan uitgeven:
  • Die 1 miljard uit brussel die we minder hoeven te betalen is al een goed begin.
  • Je kan verder ook schrappen in ontwikkelingshulp, geld voor POs, kinderbijslag, huursubsidie.
  • Lees ook eens dat rapport van de burke stichting. Die konden wel 20 miljard euro aan subsidies vinden die geschrapt konden worden.
  • verspild geld voor themaparken (gemeente den helder is op deze manier voor 35 miljoen euro het schip in gegaan)
  • Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
      woensdag 28 december 2005 @ 19:33:12 #188
    120804 Yildiz
    Freedom or loyalty?
    pi_33479146
    quote:
    Op woensdag 28 december 2005 19:31 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ik begrijp niet alles van deze post

wat de overheid minder kan uitgeven:
  • Die 1 miljard uit brussel die we minder hoeven te betalen is al een goed begin.
  • Je kan verder ook schrappen in ontwikkelingshulp, geld voor POs, kinderbijslag, huursubsidie.
  • Lees ook eens dat rapport van de burke stichting. Die konden wel 20 miljard euro aan subsidies vinden die geschrapt konden worden.
  • Heb je daar een bron van?
    quote:
  • verspild geld voor themaparken (gemeente den helder is op deze manier voor 35 miljoen euro het schip in gegaan)
  • Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
      woensdag 28 december 2005 @ 19:36:11 #189
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_33479257
    quote:
    Nou, als ik even redeneer zoals McCarthy (nee hoor, je wilt geen correlatie aantonen, maar post wel ter ondersteuning een lijst) heeft de VS een achterlijk hoog percentage. Een land zoals Nederland dat vele malen meer faciliteiten heeft voor haar bevolking redt dat met slechts een toename van 10%.
    een lijst van 1 variabele is toch geen correlatie

een toename van 10%???
    39% * 1.26% = 49%. Een toename van 26% dus

Je snapt niks van correlaties. Je kan niet rekenen. WTF doe je hier
      woensdag 28 december 2005 @ 19:54:59 #190
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_33480029
    quote:
    Op woensdag 28 december 2005 19:30 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Euh, de OECD zet ze in een lijstje, die zetten er niet bij dat elk land hetzelfde is, dezelfde cultuur heeft, evenveel inkomsten uit natuurlijke bronnen per vierkante km, etc.

Er staan toch wel iets van 27 landen in dat lijstje, mij ga je niet vertellen dat ze allemaal met elkaar vergelijkbaar zijn.
    [..]
    als jij (en hier in ben je echt een uitzondering) geen verglijkingen accepteert dan houdt de discussie op punt
    quote:
    Maar concreet, je wilt minder belasting, denk je dan dat men dus meer overhoudt?
    Om de drogreden 'dat het logisch is dat de overheid slordiger omgaat met geld dan een bedrijf omdat de overheid geld van een ander uitgeeft''?
    ja natuurlijk
    aan de overheid MOET je je geld geven. Aan bedrijven niet. That is the difference.

[ Bericht 2% gewijzigd door McCarthy op 28-12-2005 20:00:45 ]
    pi_33480978
    quote:
    Op woensdag 28 december 2005 19:54 schreef McCarthy het volgende:

[..]

als jij (en hier in ben je echt een uitzondering) geen verglijkingen accepteert dan houdt de discussie op punt
    [..]

ja natuurlijk
    aan de overheid MOET je je geld geven. Aan bedrijven niet. That is the difference.
    En jij verwacht dat bedrijven hun werknemers dezelfde jaarlijkse loonsverhogingen gaan geven als het netto loon reeds stijgt door de dalende belastingen?
    pi_33488950
    Nouja, op zich zou het, met het oog op aansterkende mondiale concurrentie, niet zo gek zijn om de lonen zo laag mogelijk te houden, terwijl de koopkracht behouden blijft of zelfs stijgt. Dat kan alleen middels belastingverlaging en dus moeten de overheidsuitgaven naar beneden. Dat lijkt me op zichzelf geen raar streven. Of het betoog van McCarthy daarin zondermeer stand houdt, kan ik niet beoordelen (economie is alweer een poos geleden voor mij).
    When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
    pi_33492645
    quote:
    Op woensdag 28 december 2005 19:26 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Weet je wie zegt dat die landen vergelijkbaar zijn. De OECD. Niet de minste dus en zeker geen idioten en wetenschappelijke flierefluiters.
    Ik leg juist uit waarom Denemarken wel vergeleken kan worden met Nederland En de OECD doet geen uitspraken over wat een land wel of niet kan besteden, dat vul jij maar even voor ze in. Vooral de uitspraak "Op de langere termijn zou ik graag hoogstens 30% zien.", een totaal nergens op gebaseerd getal wat je gewoon ter plekke verzint. Lul niet zo dom man, lees nou eens zelf wat je neerpent. Denk eerst na wat je geleerd hebt tijdens je studie en ga dan pas uitspraken doen en lul aub niet zo dom. Dit zijn toch geen discussies? Althans.. geen wetenschappelijke studies? Je doet gewoon aan stemmingmakerij zonder dat je ook maar enig argument neerlegt wat ergens op gebaseert is ipv van een nietszeggend getal.
    Maar goed, laat maar hangen, ik kan beter gaan discussieren met de josti band...
    pi_33496796
    wat een non discussie
    Honey ! Take me drunk, i am home !
      donderdag 29 december 2005 @ 10:09:55 #195
    45206 Pietverdriet
    pi_33497323
    quote:
    Op donderdag 29 december 2005 01:04 schreef Broodbeleg het volgende:

[..]

Ik leg juist uit waarom Denemarken wel vergeleken kan worden met Nederland En de OECD doet geen uitspraken over wat een land wel of niet kan besteden, dat vul jij maar even voor ze in. Vooral de uitspraak "Op de langere termijn zou ik graag hoogstens 30% zien.", een totaal nergens op gebaseerd getal wat je gewoon ter plekke verzint. Lul niet zo dom man, lees nou eens zelf wat je neerpent. Denk eerst na wat je geleerd hebt tijdens je studie en ga dan pas uitspraken doen en lul aub niet zo dom. Dit zijn toch geen discussies? Althans.. geen wetenschappelijke studies? Je doet gewoon aan stemmingmakerij zonder dat je ook maar enig argument neerlegt wat ergens op gebaseert is ipv van een nietszeggend getal.
    Maar goed, laat maar hangen, ik kan beter gaan discussieren met de josti band...
    Vergelijk dan ook NRW eens met NL
    Zijn in veel opzichten vergelijkbaar met NL
    pi_33498877
    quote:
    Op woensdag 28 december 2005 23:23 schreef Argento het volgende:
    Nouja, op zich zou het, met het oog op aansterkende mondiale concurrentie, niet zo gek zijn om de lonen zo laag mogelijk te houden, terwijl de koopkracht behouden blijft of zelfs stijgt. Dat kan alleen middels belastingverlaging en dus moeten de overheidsuitgaven naar beneden. Dat lijkt me op zichzelf geen raar streven. Of het betoog van McCarthy daarin zondermeer stand houdt, kan ik niet beoordelen (economie is alweer een poos geleden voor mij).
    Koopkracht wordt door meer bepaald dan enkel de hoogte van de belastingen. Als je de "cost of living" in enkele Europese hoofdsteden vergelijkt: (cijfers zijn van 2002, voor Nederland heeft men Amsterdam ipv Den Haag genomen)
    Londen: 91
    Kopenhagen 69,3
    Dublin 67,5
    Parijs: 66,8
    Amsterdam: 60
    Brussel: 58,1
    Lissabon: 53,3

bron
    Vergelijk met de VS:
    New York: 100
    Los Angeles: 84,7
    Houston: 78,5
    Portland: 67,7

en Canada:
    Toronto: 59,7
    Montreal 55,2
    Ottawa: 52,5

Bij gelijke lonen mag de belastingsdruk in Canada een stuk hoger liggen voordat de koopkracht zakt tot het niveau van de VS...
    pi_33501681
    Maar wat bepaalt de costs of living? Vallen daar gemeentelijke belastingen onder? Heeft het te maken met het wel of niet krijgen van huursubsidie? Belastingcomponent in de energiekosten? Zelfs de omstandigheid dat de prijzen bij de supermarkt hoger liggen, zou zonder al te veel fantasie kunnen worden teruggevoerd op iets wat op belastingdruk lijkt.
    When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
      donderdag 29 december 2005 @ 12:55:57 #198
    45206 Pietverdriet
    pi_33501782
    quote:
    Op donderdag 29 december 2005 11:20 schreef Doderok het volgende:

[..]

Koopkracht wordt door meer bepaald dan enkel de hoogte van de belastingen. Als je de "cost of living" in enkele Europese hoofdsteden vergelijkt: (cijfers zijn van 2002, voor Nederland heeft men Amsterdam ipv Den Haag genomen)
    Ja, jou ga ik voortaan heel serieus nemen
    pi_33501864
    quote:
    Op donderdag 29 december 2005 11:20 schreef Doderok het volgende:

[..]

Londen: 91
    Kopenhagen 69,3
    Dublin 67,5
    Parijs: 66,8
    Amsterdam: 60
    Brussel: 58,1
    Lissabon: 53,3

bron
    Vergelijk met de VS:
    New York: 100
    Los Angeles: 84,7
    Houston: 78,5
    Portland: 67,7

en Canada:
    Toronto: 59,7
    Montreal 55,2
    Ottawa: 52,5

Bij gelijke lonen mag de belastingsdruk in Canada een stuk hoger liggen voordat de koopkracht zakt tot het niveau van de VS...
    Wat valt er onder en lees ik nu goed dat NY ongeveer 65% duurder is dan Adam en Londen 50%?
    pi_33502279
    Misleidend topique, het gaat natuurlijk om efficientie, als een overheid 80% beslaat en je krijgt als je voorzieningen gratis dan hou je natuurlijk meer over als bij 50% en je dan zelf 40% kan bijlappen. Het ligt er maar helemaal aan wat je terugkrijgt.
    🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')