abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31605008
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 14:02 schreef Drugshond het volgende:
Toch frapant dat Japan en Ierland er tussen staan met een lage overheidsdruk.
En die landen doen het zeker niet slecht.. (verhoudingsgewijs gesproken).
Ben het wel deels met @TS eens, dat de overheid zich meer bezig zou moeten houden met kerntaken en niet zo zeer met bevoogding van de sociale/maatschappij.

Een klein beetje minder mag ook wel. Per slot van rekening zijn het niet producerende banen dat we middels belastingen in stand trachten te houden... en ten koste van wat ?!?
In ieder geval niet onze concurrentiepositie,
Ik dacht altijd dat we naar een diensteneconomie toe moesten en dat we daarom aan onze kenniseconomie aan het bouwen zijn. Dus weg met alle productie in nederland. Dat zien we ook met veel grote productie bedrijven die de afgelopen jaren eerst hun productie naar zuid europa, vervolgens oost europa, en daarna china, en nu dan india aan het verplaatsen zijn. Maar waarvan sommige (steeds meer als ik de berichten mag geloven) op den duur wel weer terug komen omdat er toch hier en daar wat communicatieprobleempjes optreden, of de kwailiteit niet meer gewaarborgd blijft, enz...

In nederland hebben we al bijna de hoogste arbeidsproductieviteit van de wereld. En dan nog kan ik tijd maken om ondertussen te fokken . Dus hoe slecht er gepresteerd wordt in andere landen dat wil ik niet eens weten.

Verder kun je
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:48:54 #52
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31606021
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 13:31 schreef Floripas het volgende:
Kan iemand die gebroken plaat even vervangen? Ik word het deuntje een beetje beu.
[..]

Ja, bullshit waar niemand wat aan heeft!
Zoals onderwijs!

Kijk even naar het staatje. De landen met het hoogste percentage geven hun burgers goed en (meestal) gratis onderwijs. Dat is ook bij ons verreweg de grootste kostenpost. Dat kleine geneuzel waar je over begint, die anti-discriminatieclubjes, da's echt een druppel in een jerrycan.
[..]

Als jij in mijn kroeg komt, zul je een biertje moeten kopen.
Als jij in mijn straat woont, dan zul je mee moeten betalen aan de vereniging van huizeneigenaren.
Als jij in mijn land woont, en we stemmen erover dat je zus-en-zo de staat inricht, dan heb jij je daaraan te houden. Emigratie is een optie; niks gedwongen winkelnering.
Dat ik de roet van jouw auto gedwongen ben in te ademen, waardoor ik asthmamedicijnen moet kopen, dat kun je ook gedwongen winkelnering noemen.
je vergelijking met andere landen is zwak omdat er zat landen zijn die wel met minder dan 40% aankunnen. Waarom zou nederland dat niet kunnen?

Bovendien gaat echt niet alle 235 miljard op aan zorg en onderwijs. Dat wil jij ons echter wel graag doen geloven.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:51:52 #53
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31606092
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 14:02 schreef Drugshond het volgende:
Toch frapant dat Japan en Ierland er tussen staan met een lage overheidsdruk.
En die landen doen het zeker niet slecht.. (verhoudingsgewijs gesproken).
Niet alleen die 2. Deze ook:
Canada,
Spain,
USA ,
New Zealand,
Australia ,
Z-Korea,
Switzerland
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:52:36 #54
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31606107
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 15:48 schreef McCarthy het volgende:

[..]

je vergelijking met andere landen is zwak omdat er zat landen zijn die wel met minder dan 40% aankunnen. Waarom zou nederland dat niet kunnen?
Om redenen die ik al heb uitgelegd, en als politieke keuze.
quote:
Bovendien gaat echt niet alle 235 miljard op aan zorg en onderwijs. Dat wil jij ons echter wel graag doen geloven.
Onderwijs is de grootste kostenpost.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:54:20 #55
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31606157
cultuur, onderwijs & wetenschap is zo'n 30 miljard euro per jaar.

En nu ga JIJ mij uitleggen waar die andere 205 miljard aan opgaat.
succes
quote:
Om redenen die ik al heb uitgelegd, en als politieke keuze.
we worden ten opzichte van die landen relatief gezien steeds armer. Dat is niet mijn keuze.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:01:18 #56
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31606296
Het grappige is dat landen als Polen, Tsjechie en Hongarije allemaal minstens 48% van het inkomen uitgeven. Toch horen we hier niemand zeggen hoe geweldig die landen zijn. Sterker nog, De meeste zullen toch Angelsaksische landen prefereren boven deze ex-commies.

Hiermee impliciet toegevend dat hoge overheidsuitgaven niet zaligmakend zijn. Iets wat je wel zou verwachten gezien hun reacties dit topic.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:10:36 #57
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31606481
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 15:54 schreef McCarthy het volgende:
cultuur, onderwijs & wetenschap is zo'n 30 miljard euro per jaar.

En nu ga JIJ mij uitleggen waar die andere 205 miljard aan opgaat.
succes
[..]

Zorg: ¤ 43,8 miljard (dit is inclusief wat verzekerden zelf opbrengen)

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ¤ 27,9 miljard

Sociale Zaken en Werkgelegenheid ¤ 24,4 miljard

Gemeente- en Provinciefonds ¤ 14,2 miljard

Rente staatsschuld ¤ 13,2 miljard

Volksgezondheid, Welzijn en Sport ¤ 12,7 miljard

Buitenlandse Zaken,/Internationale samenwerking/EU ¤ 11,2 miljard

Verkeer en Waterstaat/FES en Infrastructuurfonds ¤ 8,4 miljard

Defensie ¤ 7,8 miljard

Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ¤ 5,5 miljard

Justitie/Vreemdelingenzaken en Integratie ¤ 5,4 miljard

Financiën ¤ 3,9 miljard

Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ¤ 3,4 miljard

Landbouw, Natuur en Visserij ¤ 2,1 miljard

Economische Zaken ¤ 1,6 miljard

Diversen (onder andere BTW Compensatiefonds) ¤ 5 miljard
quote:
we worden ten opzichte van die landen relatief gezien steeds armer. Dat is niet mijn keuze.
Waar haal je dat vandaan?

Trouwens: hoe maak jij 49% van de collectieve sector (200 miljard) van ons BNP (525 miljard)?
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:12:29 #58
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31606524
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 16:01 schreef McCarthy het volgende:
Het grappige is dat landen als Polen, Tsjechie en Hongarije allemaal minstens 48% van het inkomen uitgeven. Toch horen we hier niemand zeggen hoe geweldig die landen zijn. Sterker nog, De meeste zullen toch Angelsaksische landen prefereren boven deze ex-commies.

Hiermee impliciet toegevend dat hoge overheidsuitgaven niet zaligmakend zijn. Iets wat je wel zou verwachten gezien hun reacties dit topic.
Zweden daarentegen is een paradijs.
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:16:38 #59
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_31606629
quote:
Op vrijdag 21 oktober 2005 14:55 schreef Basp1 het volgende:
Ik dacht altijd dat we naar een diensteneconomie toe moesten en dat we daarom aan onze kenniseconomie aan het bouwen zijn. Dus weg met alle productie in nederland. Dat zien we ook met veel grote productie bedrijven die de afgelopen jaren eerst hun productie naar zuid europa, vervolgens oost europa, en daarna china, en nu dan india aan het verplaatsen zijn.
En hoe kunnen wij met een diensten economie 16+ miljoen mensen aan het werk houden.
Ik zal je een tip van de sluier oplichten,
  • Zonder productie = bouw je geen in-house kennis op
  • Call Centers in India
  • En in zakendoen zou ik de gemiddelde chinees echt niet onderschatten. Die heeft meer handelsgeest dan een hollandse jongen. En een veel langere traditie.

Geef eens wat concrete voorbeelden hoe deze diensten-sector eruit moet komen te zien, en van welke cash-flows zij autonoom kunnen bestaan.

Of gaan we met 16 miljoen mensen gezellig op een ABN-bank zitten.
    Succes
  • pi_31606640
    quote:
    Op vrijdag 21 oktober 2005 16:01 schreef McCarthy het volgende:
    Minder geld, toch veel willen doen qua collectieve diensten, dan geef je dus een hoger percentage uit.

Zegt niets over efficientcy en of dit geld goed of niet goed wordt besteed.
    quote:
    Jij bent hier de enige die een verband zoekt tussen de hoogte van de overheidsuitgaven en hoe goed zoiets wel niet is. Dat is een verband welke je niet kan leggen, hoe graag jij dat ook wil.
      vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:27:54 #61
    45173 Sickie
    Nr. 1 infidel
    pi_31606830
    quote:
    Op vrijdag 21 oktober 2005 12:22 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Open er een topic over en ik wil er graag met je over in discussie gaan. Laten we het hier verder over de OP hebben
    Een topic openen? Lijkt me niet nodig. Iemand die beweert dat liberalen van alle regels en overheidsbemoeienissen af willen weet simpelweg niet wat liberaal betekent. Derhalve is zo'n discussie behoorlijk zinloos.
    Say your prayers
      vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:32:21 #62
    136 V.
    Fuck you and your eyebrows
    pi_31606914
    quote:
    Op vrijdag 21 oktober 2005 15:54 schreef McCarthy het volgende:
    Eerst zelf meebetalen, en dan nog eens nadenken over 'we' en 'ik'.

V.
    Ja inderdaad, V. ja.
      vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:05:43 #63
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31607588
    Verbal:

McCarthy, ik heb er nog steeds geen bewijs voor gezien dat we ten opzichte van die landen armer worden. Komt er nog wat van?
      vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:21:01 #64
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31609139
    quote:
    Op vrijdag 21 oktober 2005 16:10 schreef Floripas het volgende:

[..]

Zorg: ¤ 43,8 miljard (dit is inclusief wat verzekerden zelf opbrengen)

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ¤ 27,9 miljard

Sociale Zaken en Werkgelegenheid ¤ 24,4 miljard

Gemeente- en Provinciefonds ¤ 14,2 miljard

Rente staatsschuld ¤ 13,2 miljard

Volksgezondheid, Welzijn en Sport ¤ 12,7 miljard

Buitenlandse Zaken,/Internationale samenwerking/EU ¤ 11,2 miljard

Verkeer en Waterstaat/FES en Infrastructuurfonds ¤ 8,4 miljard

Defensie ¤ 7,8 miljard

Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ¤ 5,5 miljard

Justitie/Vreemdelingenzaken en Integratie ¤ 5,4 miljard

Financiën ¤ 3,9 miljard

Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ¤ 3,4 miljard

Landbouw, Natuur en Visserij ¤ 2,1 miljard

Economische Zaken ¤ 1,6 miljard

Diversen (onder andere BTW Compensatiefonds) ¤ 5 miljard
    leuk lijstje, alleen jammer dat je niet concreet ziet waar het geld aan opgaat:
    - huursubsidie
    - hypoaftrek
    - ontwikkelingshulp (na 70 miljard en tich waterputten is Afrika nog steeds arm)
    - falende werkgelegenheidsprojecten

om maar eens wat zaken te noemen.

[ Bericht 1% gewijzigd door McCarthy op 21-10-2005 18:32:07 ]
      vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:22:17 #65
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31609171
    quote:
    Op vrijdag 21 oktober 2005 16:12 schreef Floripas het volgende:

[..]

Zweden daarentegen is een paradijs.
    als de overheid het geld uitgeeft aan de zaken die jij ook belangrijk vind wel ja. Anders moeten je zuchten onder de gedwongen winkelnering.

Het angelsaksische model heeft dat niet en laat meer ruimte tot keuzevrijheid. Kan ik zelf bepalen of ik een abbo neem op de dondald duck of het theater.

[ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 21-10-2005 18:28:46 ]
      vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:26:00 #66
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31609246
    quote:
    Op vrijdag 21 oktober 2005 16:32 schreef Verbal het volgende:

[..]

Eerst zelf meebetalen, en dan nog eens nadenken over 'we' en 'ik'.

V.
    ik betaal btw. En laat de overheid nou net voor 12.3% voor haar inkomsten afhankelijk zijn van BTW en slechts voor 6.9% van persoonlijk inkomen.

zo weer een argument minder
      vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:26:56 #67
    119078 McCarthy
    communistenjager
    pi_31609271
    quote:
    Op vrijdag 21 oktober 2005 17:05 schreef Floripas het volgende:
    Verbal:

McCarthy, ik heb er nog steeds geen bewijs voor gezien dat we ten opzichte van die landen armer worden. Komt er nog wat van?
    zoek even de groeipercentages op. AngelS landen hebben structureel hogere groeipercantages dan de continentalen.
      vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:48:23 #68
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31609678
    quote:
    Op vrijdag 21 oktober 2005 18:26 schreef McCarthy het volgende:

[..]

ik betaal btw. En laat de overheid nou net voor 12.3% voor haar inkomsten afhankelijk zijn van BTW en slechts voor 6.9% van persoonlijk inkomen.

zo weer een argument minder
    Wat, over je overheidsontvangen stufi die je krijgt door je overheidsbekostigde studie?
      vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:49:55 #69
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_31609713
    De overheid geeft geen geld uit aan de hypotheekrenteaftrek, dat hoort dus niet bij de 49%.Verder heb je imho wel gelijk. Ik vind het echt bizar dat je de helft van je inkomen niet vrij kan besteden en ja, dat geldt voor zo'n beetje iedereen die werkt. Bovendien, waarom zou je meer uren werken als je er weinig aan overhoudt? Veel mensen kiezen eerder dan bij een lager percentage aan belasting voor meer uren werk.
    Daarnaast, waarom zou je het niet doen als het wel positieve uitwerking heeft? Kijk bv. naar Ierland, naar Belgie waar de laatste jaren steeds de belastingen zijn verlaagd of bv. naar Canada. Ik kan nou niet zeggen dat het landen zijn waar alles zo slecht geregeld is.
    Als het leidt tot hogere welvaartsgroei, wat is er dan op tegen het te doen? Vergeet niet dat wij nu in de toekomst leven van 30 jaar geleden. Als er dus consequent 1% meer groei was geweest zou je kunnen stellen dat we nu zo'n 34% welvarender zouden zijn.
      vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:50:29 #70
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31609725
    quote:
    Op vrijdag 21 oktober 2005 18:26 schreef McCarthy het volgende:

[..]

zoek even de groeipercentages op. AngelS landen hebben structureel hogere groeipercantages dan de continentalen.
    Ik heb de onderste en de bovenste vijf uit jouw staatje vergeleken.
    Geen correlatie.
      vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:53:18 #71
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31609786
    quote:
    Op vrijdag 21 oktober 2005 18:22 schreef McCarthy het volgende:

[..]

als de overheid het geld uitgeeft aan de zaken die jij ook belangrijk vind wel ja. Anders moeten je zuchten onder de gedwongen winkelnering.

Het angelsaksische model heeft dat niet en laat meer ruimte tot keuzevrijheid. Kan ik zelf bepalen of ik een abbo neem op de dondald duck of het theater.
    Ik heb je al gezegd waarom ik dat geen gedwongen winkelnering vind.
    Ga daar eens op in?
    pi_31609901
    quote:
    Op vrijdag 21 oktober 2005 18:49 schreef ExtraWaskracht het volgende:
    Daarnaast, waarom zou je het niet doen als het wel positieve uitwerking heeft? Kijk bv. naar Ierland, naar Belgie waar de laatste jaren steeds de belastingen zijn verlaagd of bv. naar Canada. Ik kan nou niet zeggen dat het landen zijn waar alles zo slecht geregeld is.
    Grappig genoeg staat België in het lijstje van TS boven NL (met 51%). Terwijl België juist de reputatie heeft lage belastingen te hebben, besteed de overheid er kennelijk toch meer geld.
      vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:59:16 #73
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31609905
    quote:
    De overheid geeft geen geld uit aan de hypotheekrenteaftrek, dat hoort dus niet bij de 49%.Verder heb je imho wel gelijk. Ik vind het echt bizar dat je de helft van je inkomen niet vrij kan besteden en ja, dat geldt voor zo'n beetje iedereen die werkt.
    Ik begrijp nog steeds niet hoe mensen aan die 49% komen.
    Ik verdien niet slecht, en als ik alle OZBs en BTW erbij optel, kom ik bij lange na niet op de helft.
    quote:
    Bovendien, waarom zou je meer uren werken als je er weinig aan overhoudt?
    Dat hoef je godzijdank in Nederland niet: je mag ook nog vrije tijd besteden aan kinderen, bijvoorbeeld.
    quote:
    Veel mensen kiezen eerder dan bij een lager percentage aan belasting voor meer uren werk.
    Waar baseer je dat op?
    quote:
    Hier, in Frankrijk en in Zweden ook niet, dus dat is geen argument.
    quote:
    Als het leidt tot hogere welvaartsgroei, wat is er dan op tegen het te doen?
    \
    Omdat er ook argumenten te verzinnen zijn waar de welvaartsgroei juist wordt gedempt. Als we bezuinigen op onderwijs, heeft dat een negatief effect op de economie. Als mensen hun eigen zorg moeten betalen en hoge eigen risico's hebben, gaan ze misschien te laat naar de dokter, waardoor ze arbeidsongeschikt raken.
    quote:
    Vergeet niet dat wij nu in de toekomst leven van 30 jaar geleden. Als er dus consequent 1% meer groei was geweest zou je kunnen stellen dat we nu zo'n 34% welvarender zouden zijn.
    Met ons welvaartsniveau is niet veel mis, hoor.
      vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:00:13 #74
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_31609921
    quote:
    Op vrijdag 21 oktober 2005 18:59 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Grappig genoeg staat België in het lijstje van TS boven NL (met 51%). Terwijl België juist de reputatie heeft lage belastingen te hebben, besteed de overheid er kennelijk toch meer geld.
    Ze hebben echt een enorme staatsschuld.
    pi_31609959
    quote:
    Als er dus consequent 1% meer groei was geweest zou je kunnen stellen dat we nu zo'n 34% welvarender zouden zijn.
    Volgens mij klopt dat ook nog wel zo'n beetje.
    Laatst ergens gehoord dat we nu voor het eerst in de geschiedenis in een samenleving zitten waarin vrijwel iedereen kan doen wat 'ie wil. En volgens mij klopt dat wel, als ik simpelweg om me heen kijk hoe vaak mensen met vakantie gaan (inclusief mezelf) en wat ze allemaal hebben, hebben we weinig te klagen.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')