Vind je het ook niet grappig dat artikel 8 van het EVRM er niet eens goed in staat! alleen lid 2 staat erin en lid 1 zijn ze "vergeten"quote:Op woensdag 26 oktober 2005 19:58 schreef Mr.G het volgende:
Ik weet dat dit er niet het aangewezen topic voor is maar eigenlijk is de Vermande dit jaar mijnsinziens gebrekig.
Het is toch super handig als je een inhoudsopgave hebt voorin elke wet. Bovendien bevat het het trefwoordenregister bij een Vermande alleen trefwoorden die in het boek staan waar je zoekt. Maar dit kan lastig zijn als je niet weet welk boek je moet hebben. Die trefwoordenlijst is volgens mij ook nog eens erg karig.
Ik kan me voorstellen dat als je al ouderejaars bent die gebreken er niet echt meer toe doen maar voor de gemiddelde sjaars is de Kluwer dit jaar de beste keuze.
Maar het schortje is wel echt een leuk hebbeding![]()
Sorry, ff last van projectie. Ik heb een abo,dus ik krijg 'm direct van SDU. (overigens zonder schort)quote:Op donderdag 27 oktober 2005 17:34 schreef Pool het volgende:
[..]
Volgens mij niet als Leonoor het product in een winkel heeft gekocht en niet direct bij SDU heeft besteld. Als consument mag je de koop bij non-conformiteit op grond van 7:22 ontbinden, maar dat doe je jegens de verkoper, niet jegens de uitgever (=producent).
Het aanspreken van de producent kan volgens mij alleen bij de productaansprakelijkheid uit art. 6:185 e.v. Dus niet voor het gebrekkige product zelf, maar voor de schade die is als gevolg van een gebrekkig product. Als ik mijn computer uit het raam gooi, omdat ik een tentamen niet gehaald heb, vanwege het ontbreken van art. 8 lid 1 EVRM bijvoorbeeld.![]()
Bewijsrechtelijk zal 't moeilijk worden. Tis dan wel vormvrijheid maar bewijs deze afspraak maar eens. Je vader kan wel op zijn strepen gaan staan en dingen gaan eisen maar hij kan moeilijk bewijzen dat er een andere afspraak ligt.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 12:37 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:
Goedemiddag![]()
Mijn vader kwam vanochtend mijn kamertje op met een vraag voor mij, maar aangezien ik net 7 weken op de opleiding zit kon ik deze niet echt goed beantwoorden.
Casus:
zijn collega heeft een auto willen kopen bij een garage (prijs 30000 euro.. gaat om een opel nog wat). Nu wilde hij die auto perse met nieuwe mooie velgen en dat was ook mogelijk volgens de toen lopende actie. Nu had hij een mondelinge overeenkomst gesloten met de garage dat hij die nieuwe velgen erop zou krijgen.
Bellen ze hem een week later op dat er andere velgen op zitten en dat als hij die nieuwe wil 600 euro bij moet betalen, schijnbaar omdat de actie niet meer loopt of iets dergelijks. Hij heeft zijn rijbewijs ingeleverd bij de garage als onderpand.
Nu is mijn vraag of hij nog onder de koopovereenkomst uitkan of dat hij die auto perse in deze staat moet kopen.
Persoonlijk dacht ik aan een onjuiste voorstelling van zaken of iets dergelijks, maar het gemiddelde niveau ligt hier veel hoger dan een gemiddelde 2 maands-student.
Dus dank u voor de hulp
Tja, de garage verbreekt de mondelinge overeenkomst. Die klant kan dan gewoon nakoming eisen tegen de afgesproken prijs. Dus mét nieuwe velgen, zonder extra geld te betalen. Ontbinden, evt. na ingebrekestelling, is een andere mogelijkheid als de garage weigert om na te komen, maar ontbinden lijkt me niet echt nuttig.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 12:37 schreef s4nd3r-tj3 het volgende:
Goedemiddag![]()
Mijn vader kwam vanochtend mijn kamertje op met een vraag voor mij, maar aangezien ik net 7 weken op de opleiding zit kon ik deze niet echt goed beantwoorden.
Casus:
zijn collega heeft een auto willen kopen bij een garage (prijs 30000 euro.. gaat om een opel nog wat). Nu wilde hij die auto perse met nieuwe mooie velgen en dat was ook mogelijk volgens de toen lopende actie. Nu had hij een mondelinge overeenkomst gesloten met de garage dat hij die nieuwe velgen erop zou krijgen.
Bellen ze hem een week later op dat er andere velgen op zitten en dat als hij die nieuwe wil 600 euro bij moet betalen, schijnbaar omdat de actie niet meer loopt of iets dergelijks. Hij heeft zijn rijbewijs ingeleverd bij de garage als onderpand.
Nu is mijn vraag of hij nog onder de koopovereenkomst uitkan of dat hij die auto perse in deze staat moet kopen.
Persoonlijk dacht ik aan een onjuiste voorstelling van zaken of iets dergelijks, maar het gemiddelde niveau ligt hier veel hoger dan een gemiddelde 2 maands-student.
Dus dank u voor de hulp
Geachte AkeBiatch,quote:Op donderdag 27 oktober 2005 19:18 schreef AkeBiAtch het volgende:
Ik kreeg wel meteen een schort, sterker nog ik heb er 2!![]()
Gewoon bij Broese, maar heb mn wettenbundel dan ook al begin augustus ofzo opgehaald omdak geen zin had om met al mn boeken te moeten slepen vanuit Utrecht... en die tweede heb ik omdat een vriendin van mij er ook een wou dus heb even heel lief gekeken![]()
quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:49 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Geachte AkeBiatch,
Begin augustus 2005, althans in de zomermaanden 2005, heeft u zich te Utrecht, althans in de gelijknamige provincie, opzettelijk een schort toebehorend aan de rechtspersoon [boekhandel] wederrechtelijk toegeeigend, door twee exemplaren bij de koop van wettenbundel Vermande mee te nemen, wetende dat u bij aankoop slechts recht had op één exemplaar, en wetende dat het schort niet van de verkoper was (dit feit is strafbaar gesteld in art. 416 wetboek van strafrecht).
Met vriendelijke groet,
OvJ [naam]
Als je kans wil maken in de rechtszaal verwacht ik toch een wat meer juridisch onderbouwd betoogquote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:30 schreef Sessy het volgende:
[..]
![]()
Ga boeven vangen, wout-wannabe.![]()
Die schorten zijn ter promotie bedoeld, als reclame. Net zoals heineken-glazen.
Toch?![]()
Precies, na elke stapavond kom ik ook met tien Heineken-glazen thuis.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 14:30 schreef Sessy het volgende:
[..]
![]()
Ga boeven vangen, wout-wannabe.![]()
Die schorten zijn ter promotie bedoeld, als reclame. Net zoals heineken-glazen.
Toch?![]()
Ik persoonlijk wilde hem even aanspreken op zijn zelf-ingenomen gedrag.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 15:20 schreef Pool het volgende:
[..]
Precies, na elke stapavond kom ik ook met tien Heineken-glazen thuis.![]()
Oja, Leonoor, wat wilde je ook al weer aan Schoordijk duidelijk maken? Ik stond net met hem in de lift, maar ik wist niet meer wat ik nu precies moest afkraken.![]()
Mijn (ex?)vriendje vond het vooral een onvriendelijke man die tijdens zijn gastcollege mensen dingen ging vragen om ze daarna de mond te snoeren met de zin "Jij hebt er duidelijk weinig van begrepen, jij hebt niets bij mijn colleges te zoeken" oid, dus die is ook geen fan van hem...quote:Ten onrechte wordt in de literatuur voorbij gegaan aan mijn stelling dat ...
Herhalerstentamen was klotequote:Op vrijdag 28 oktober 2005 15:54 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Ik persoonlijk wilde hem even aanspreken op zijn zelf-ingenomen gedrag.
[..]
Mijn (ex?)vriendje vond het vooral een onvriendelijke man die tijdens zijn gastcollege mensen dingen ging vragen om ze daarna de mond te snoeren met de zin "Jij hebt er duidelijk weinig van begrepen, jij hebt niets bij mijn colleges te zoeken" oid, dus die is ook geen fan van hem...
Wat doet die vent nog op de universiteit echt? Die moet toch al 100 jaar met pensioen zijn?
Maar ik mag dus echt geen huwelijksvermogensrecht doen van de studieadviseur (overigens WEL van de coordinator van het vak, die vond het best en zei dat ik dat door mocht geven, maar helaas helaas, ze wilden niets voor me regelen), dus ik heb nu mijn kooprecht boeken maar aangeschaft...
Geachte OvJ,quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 13:49 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Geachte AkeBiatch,
Begin augustus 2005, althans in de zomermaanden 2005, heeft u zich te Utrecht, althans in de gelijknamige provincie, opzettelijk een schort toebehorend aan de rechtspersoon [boekhandel] wederrechtelijk toegeeigend, door twee exemplaren bij de koop van wettenbundel Vermande mee te nemen, wetende dat u bij aankoop slechts recht had op één exemplaar, en wetende dat het schort niet van de verkoper was (dit feit is strafbaar gesteld in art. 416 wetboek van strafrecht).
Met vriendelijke groet,
OvJ [naam]
Hij werkt ook al niet meer op de faculteit. Maar hij komt nog graag even langs om te kijken hoe het er voor staat. En om te kijken naar alle portretten van hem die over het hele gebouw verspreid hangen.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 15:54 schreef Leonoor het volgende:
Wat doet die vent nog op de universiteit echt? Die moet toch al 100 jaar met pensioen zijn?
quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 17:48 schreef AkeBiAtch het volgende:
[..]
Geachte OvJ,
Jaloers????![]()
Ik heb het schort niet wederrechtelijk toegeeigend... ik heb hem gekregen dmv overdracht, zowel de geldige titel (schenking) alsmede de beschikkingsbevoegdheid (de verkoper die gemachtigd is door Broese, Broese heeft de wettenbundels + schorten in zijn eigendom, Vermande heeft er niets meer me te maken) en de geldige levering (feitelijke overgave) zijn aanwezig (art. 3:84BW).
Indien u nu gaat vertellen dat de verkoper niet beschikkingsbevoegd was, das zeer naar, maar dan wordt ik beschermd door de "derdenbeschermings"regel (3:86BW) (ik heb immers gekocht in een winkel en kon er redelijkerwijze vanuit gaan dat de verkoper beschikkingsbevoegd was).
Met vriendelijke groet,
AkeBiatch
PS. ga eens iets echt nuttigs doen...
Ha, die lopen er genoeg. Wat dacht je van M. Henket. Geeft grondslagen van het recht. Al meer dan 30 jaar. M'n moeder (!), broer én zus hebben les van hem gehad. En ik ook toentertijd. +30 jaar hetzelfde vak geven... daar wordt je blij van.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 15:54 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Ik persoonlijk wilde hem even aanspreken op zijn zelf-ingenomen gedrag.
[..]
Weest u correct! 3:84 j.o. 3:90 én 3:86, lid 3 sub a.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 17:48 schreef AkeBiAtch het volgende:
[..]
Geachte OvJ,
Jaloers????![]()
Ik heb het schort niet wederrechtelijk toegeeigend... ik heb hem gekregen dmv overdracht, zowel de geldige titel (schenking) alsmede de beschikkingsbevoegdheid (de verkoper die gemachtigd is door Broese, Broese heeft de wettenbundels + schorten in zijn eigendom, Vermande heeft er niets meer me te maken) en de geldige levering (feitelijke overgave) zijn aanwezig (art. 3:84BW).
Indien u nu gaat vertellen dat de verkoper niet beschikkingsbevoegd was, das zeer naar, maar dan wordt ik beschermd door de "derdenbeschermings"regel (3:86BW) (ik heb immers gekocht in een winkel en kon er redelijkerwijze vanuit gaan dat de verkoper beschikkingsbevoegd was).
Met vriendelijke groet,
AkeBiatch
PS. ga eens iets echt nuttigs doen...
Je was helemaal niet g.t. Je wist toch dat je er maar 1 kon krijgen en dat die hoorde bij je wettenbundel. Dus je wist ook best dat die verkoper niet b.b. was om je een extra schort te geven! Helaas helaas!quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 00:42 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Weest u correct! 3:84 j.o. 3:90 én 3:86, lid 3 sub a.
Ik ben nutteloos![]()
Henketquote:Op zaterdag 29 oktober 2005 00:40 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Ha, die lopen er genoeg. Wat dacht je van M. Henket. Geeft grondslagen van het recht. Al meer dan 30 jaar. M'n moeder (!), broer én zus hebben les van hem gehad. En ik ook toentertijd. +30 jaar hetzelfde vak geven... daar wordt je blij van.
De beste man is ook oud. Had nog semi mooie verhalen dat de Duitsers een handgranaat in z'n woonkamer gooiden (no kidding!).
Handelsrecht toch? Heb 'm zelf niet gehad, wel een vriend van mij en die vond 't maar een rare gast die niet zo goed kon uitleggen, ach ja. Maar u ook student Universiteit Utrecht?quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 12:19 schreef Billy_Mack het volgende:
Iemand hier ervaring met Mr. Patrick Honnebier? Zeer karakteristieke man
quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 15:04 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Als je kans wil maken in de rechtszaal verwacht ik toch een wat meer juridisch onderbouwd betoog![]()
De verkoper hoeft niet beschikkingsbevoegd te zijn, hij is slechts een tussenpersoon. De overeenkomst is in feite tussen jou en Broerse. Nu broerse de eigenaar is van de schorten en niet failliet is, zijn zij beschikkingsbevoegd.quote:Op vrijdag 28 oktober 2005 17:48 schreef AkeBiAtch het volgende:
[..]
Geachte OvJ,
Jaloers????![]()
Verveel je je?quote:
Klanderman is wel leuk maar wel vaag. Er stond pas een stuk over 'm in het Ublad en wij waren aangenaam verrast dat ie een vriendin had.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 13:16 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Verveel je je?![]()
Jan Klanderman is hartstikke leuk, maar Anton "ja,ja, ok?" de Groot is nog gaver! Jammer dat hij nu met pensioen is.. Een clubgenootje van mij heeft overigens in 2001 nog college gehad van Spruit, die de Cunabula Iuris zelf heeft geschreven.. Evenals mijn tante die inmiddels 51 is en dus lang lang geleden in Utrecht rondliep.. Ook al zo'n facultair meubelstuk dus.
Maar mjn all-time heldin blijft toch Ineke de Hondt (voor de insiders: Zij heeft samen met Katheriiiiina en iemand die mij even ontschoten is de AA arrestenbundel voor Personen- en Familierecht samengesteld en ze is gewoon heel coolIk had een 7,4 voor mn tentaaaamen!)
Klanderman schijnt een vriend en een vriendin te hebbenquote:Op zaterdag 29 oktober 2005 13:52 schreef The_Duce het volgende:
[..]
Klanderman is wel leuk maar wel vaag. Er stond pas een stuk over 'm in het Ublad en wij waren aangenaam verrast dat ie een vriendin had.
Spruit werkt nu in een of ander ontwikkelingsland als hoogleraar hoorde ik van iemand van de vereniging. En inderdaad, ik kan ook een veertiger die Spruit heeft gehad. Lachuh man.
Het tentamen van jullie was overigens stukken makkelijker dan dat van gisteren. Ineke kwam nog gezellig langswippen maar was weer snel weg. Die David Streefkerk zat er, toffe gast
Toch ook pas tenteman van privaatrecht gemaakt? ook gehaald? maar je hebt gelijk, had correcter moeten zijn, vond dit al aardig knap uit het blote hoofdje zonder wettenbundels...quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 00:42 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Weest u correct! 3:84 j.o. 3:90 én 3:86, lid 3 sub a.
Ik ben nutteloos![]()
En art. 3:114 BW mag er ook nog bij trouwens.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 17:16 schreef AkeBiAtch het volgende:
[..]
Toch ook pas tenteman van privaatrecht gemaakt? ook gehaald? maar je hebt gelijk, had correcter moeten zijn, vond dit al aardig knap uit het blote hoofdje zonder wettenbundels...
minderleuk... onwijs veel lezen... dak maandag een tentamen strafrecht heb en ze me gvd geen uitstel hebben verleend!quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 17:40 schreef Billy_Mack het volgende:
wat vinden jullie leuk en minder leuk aan jullie rechtenstudie??
Eh ? Als het lezen je tegenstaat, wat verwacht je dan van juridisch werk ?quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 18:19 schreef AkeBiAtch het volgende:
[..]
minderleuk... onwijs veel lezen...
Mwah, mij staat het lezen in de studie soms ook wel tegen. Soms boeit een vak of een bepaalde tekst nu eenmaal niet en bovendien is het doel van het lezen anders in de praktijk.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 21:00 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Eh ? Als het lezen je tegenstaat, wat verwacht je dan van juridisch werk ?
Wat dacht je van de antillen?quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 18:34 schreef Sessy het volgende:
Leuk: de studie
minder leuk: dat je vervolgens in Nederland moet werken de rest van je leven en eigenlijk niet emigreren kunt (drukt op mij in elk geval gigantisch, ik wil vrij kunnen zijn, ik wil morgen m'n koffers kunnen pakken en vertrekken en elders opnieuw beginnen)
LOL, voel je je nu op je tenen getrapt ofzo? Was slechts een 'grapje'quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 22:09 schreef Neuralnet het volgende:
Ja sorry hoor meneer de PvdA'er, ga je nu andermans politieke voorkeur betrekken in je oordeel over een opleiding?
De kogel kwam van...quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 22:09 schreef Neuralnet het volgende:
Ja sorry hoor meneer de PvdA'er, ga je nu andermans politieke voorkeur betrekken in je oordeel over een opleiding?
Minder leuk: hoorcollege's. Zelden dat ik een goed college hebt meegemaakt, en de onmotiverende houding van je medestudenten in zo'n zaal werken helaas aanstekelijk.quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 17:40 schreef Billy_Mack het volgende:
wat vinden jullie leuk en minder leuk aan jullie rechtenstudie??
Oh jee, is het alweer zo laatquote:Op maandag 31 oktober 2005 01:10 schreef Sessy het volgende:
Ik heb net zitten chatten met een studiegenoot en nu de vraag voor jullie:
fantaseren jullie wel eens over seks op de universiteit?
Mja, wij noemen het het bibliotheek-syndroom.. Je loopt de bieb binnen gaat zitten, kijkt eens rond, "Oh, niet heel lelijk"...quote:Op maandag 31 oktober 2005 01:10 schreef Sessy het volgende:
Ik heb net zitten chatten met een studiegenoot en nu de vraag voor jullie:
fantaseren jullie wel eens over seks op de universiteit?
Hey Argento. Ik heb je toegevoegd aan het lijstje Domsteders.quote:Op maandag 31 oktober 2005 13:07 schreef Argento het volgende:
Hallo. Ik studeer in deeltijd in Utrecht.
telt een kleine HJ in het toilet wel?quote:Op maandag 31 oktober 2005 13:52 schreef Pool het volgende:
En niemand die echt dingen heeft uitgespookt in de bieb?![]()
Jongens, zit stil!quote:Op maandag 31 oktober 2005 13:03 schreef Billy_Mack het volgende:
Ik steek hem in alles wat beweegt
Gaaf man!quote:Op maandag 31 oktober 2005 13:52 schreef Pool het volgende:
Hey Argento. Ik heb je toegevoegd aan het lijstje Domsteders.![]()
Neej kernvak Strafrecht dan!!! wat een K tentamen zeg!!! die heb ik dus verknaltquote:Op dinsdag 1 november 2005 16:02 schreef MarkzMan_X het volgende:
Blegh. Net Kernvak Internationaal & Europees Recht gehad. Verknalt![]()
.
Echt zonde, de vragen waren - mits je goed had geleerd - best te doen. Denk ik.
Dat mensen na 30 min klaar waren is onzin. Ik zat zelf in de zaal (duh ..) en de eersten waren pas na +1:15u weg.quote:Op dinsdag 1 november 2005 17:13 schreef AkeBiAtch het volgende:
[..]
Neej kernvak Strafrecht dan!!! wat een K tentamen zeg!!! die heb ik dus verknalt![]()
Ik heb zelf I&E niet, maar hoorde juist dat die veel makkelijker was, gewoon mensen na een half uur al klaar waren
Hey Guy, hoe weet je wat je effectief gehaald hebt?quote:Op dinsdag 1 november 2005 23:33 schreef Mr.G het volgende:
Ik heb de uitslag van mn eerste tentamen, ik had een 5 afgerond waarschijnlijk een 5,4 effectief.
Maar het kan beter dat weet ik zelf ook wel![]()
Ben natuurlijk wel een beetje teleurgesteld...
20 van de 30 mc vragen goed is niet zo'n hoog cijfer op zich.. Als er 4 antwoordmogelijkheden zijn per vraag moet je 1/4 van de vragen goed hebben voor een 0, dus dat zijn er 7 of 8.. 2/3 goed is niet een 6,6666!!!quote:Op woensdag 2 november 2005 08:31 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
[..]
Hey Guy, hoe weet je wat je effectief gehaald hebt?
Ik ben ook wel benieuwd namelijk, ik dacht zelfs na het zien van de antwoordindicatie dat ik het goed had gemaakt. Ik had 20 vd 30 mc-vragen goed en die open vragen kwamen volgens mij ook wel globaal overeen.
En dan heb ik toch maar een 4,5![]()
Volgens mij heeft ze me gewoon zwaar genaaid, maar ja, dat zullen we donderdag wel zien.....
Nou even een klein rekensommetje. Je kon 60 punten halen, en je moet 55% van die punten halen voor een 5,5, dat betekent dus 33 punten voor een 5,5.quote:Op woensdag 2 november 2005 08:31 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
[..]
Hey Guy, hoe weet je wat je effectief gehaald hebt?
Ik ben ook wel benieuwd namelijk, ik dacht zelfs na het zien van de antwoordindicatie dat ik het goed had gemaakt. Ik had 20 vd 30 mc-vragen goed en die open vragen kwamen volgens mij ook wel globaal overeen.
En dan heb ik toch maar een 4,5![]()
Volgens mij heeft ze me gewoon zwaar genaaid, maar ja, dat zullen we donderdag wel zien.....
Yep, Encyclopedie.... en nee, dat kan je helaas niet compenseren.quote:Op woensdag 2 november 2005 12:03 schreef Pool het volgende:
Over welk vak hebben jullie het nu?
Encyclopedie van het recht?
Jammer dat je het niet gehaald hebt, maar je kunt nog compenseren toch?
Eenschquote:Op maandag 31 oktober 2005 12:04 schreef Leonoor het volgende:
[..]
Mja, wij noemen het het bibliotheek-syndroom.. Je loopt de bieb binnen gaat zitten, kijkt eens rond, "Oh, niet heel lelijk"...
Na een uur studeren denk je al "Hmmm hij zij lacht wel echt heel schattig" en aan het eind van de dag "oooh bij de sectie Internationaal en Europees kan niemand ons zien, zelfs Tony kijkt daar nooit.. hmmm".
Is allemaal te wijten aan te lang studeren hebben wij besloten (want de volgende dag, als je weer fris en fruitig bent, valt 'ie vaak toch wel tegen..)
Is dat niet een beetje prematuur?quote:Op woensdag 2 november 2005 15:20 schreef Mr.G het volgende:
Ik ben jarig in de kerstvakantie![]()
Maar wat dacht je trouwens van rechtsgeschiedenis op 3 januari ...![]()
Ik zit nu in de bieb mn oefen proefschrift te schrijven. (Ik zit hier nog wel even... )
(Pool en Sessy) Wat vinden jullie van proefschriften schrijven en zijn er nog dingen waar ik echt goed op moet letten. Buiten de voor de hand liggende noten en dergelijke.
Ga me niet vertellen dat je dat bericht vanuit een werkgroep stuurdequote:Op woensdag 2 november 2005 15:22 schreef VoreG het volgende:draadloze internetverbindingen van de UU tijdens publiekrecht werkgroepen
Zou er dan toch nog hoop zijn dat het wetenschappelijke karakter van de opleiding weer boven zou kunnen komen drijven ?quote:Op woensdag 2 november 2005 15:43 schreef Mr.G het volgende:
In Tilburg is het blijkbaar heel normaal aangezien ik in mn tweede tentamenperiode (in december) al geacht wordt een proefschrift van 6 a 9 pagina's a4 te schrijven.
9 Pagina's duidt eerder op een devaluatie van het niveau dunkt mequote:Op woensdag 2 november 2005 15:50 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Zou er dan toch nog hoop zijn dat het wetenschappelijke karakter van de opleiding weer boven zou kunnen komen drijven ?
Laten we hopen dat dat maar helemaal niet waar isquote:Of is dit slechts illusie, en moet de term proefschrift letterlijk worden genomen, als in iemand die probeert iets op schrift te stellen en niet als een ander woordt voor dissertatie.
Maak je geen zorgen, ik ben nog maar eerstejaars vanaf volgend jaar is de 9 pagina's makkelijk verdubbelt.quote:Op woensdag 2 november 2005 15:54 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
9 Pagina's duidt eerder op een devaluatie van het niveau dunkt me![]()
[..]
Laten we hopen dat dat maar helemaal niet waar is![]()
Ik bedoelde meer dat een écht proefschrift van 9 pagina's me even deed vrezen voor de toekomst van de beoefening van de rechtsgeleerdheid.quote:Op woensdag 2 november 2005 15:56 schreef Mr.G het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen, ik ben nog maar eerstejaars vanaf volgend jaar is de 9 pagina's makkelijk verdubbelt.
Een proefschrift van negen pagina's zou juist mijn bewondering oogsten, wanneer dat wel van het vereiste niveau zou zijn, maar ongetwijfeld zijn er, zeker binnen Nederlandse universitaire wereld allerlei regels die dit zouden verbieden net zoals het in Nederland (bijna) verplicht is een promotieonderzoek uit te voeren dat dienstbaar is aan het actuele onderzoekswerk van de faculteit of de promotor.quote:Op woensdag 2 november 2005 16:00 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer dat een écht proefschrift van 9 pagina's me even deed vrezen voor de toekomst van de beoefening van de rechtsgeleerdheid.
Maar nog steeds begrijp ik dan niet wat de term 'proefschrift' daar doet. 'Proefschrift' is de benaming in de volksmond van een dissertatie en ik zie werkelijk niet wat een bachelor-student daarmee van doen zou moeten hebben.quote:Op woensdag 2 november 2005 15:56 schreef Mr.G het volgende:
[..]
Maak je geen zorgen, ik ben nog maar eerstejaars vanaf volgend jaar is de 9 pagina's makkelijk verdubbelt.
quote:PROEFADVIES BLOK 2 ELEMENTAIR PRIVAATRECHT
LEES DIT EERST
1. U dient individueel een advies te schrijven. Naar aanleiding van de bijgevoegde brief formuleert u juridische probleemstelling(en), waarna u de relevante argumenten gaat verzamelen en ordenen om zodoende de probleemstelling te kunnen beantwoorden in de conclusie. U doet dit vanuit een juridische invalshoek, waarbij u aansluiting zoekt bij een (of meer) van de kennisleerdoelen van Blok 2. In uw argumentatie dient u ook het arrest behorende bij werkcollege 3 inhoudelijk te verwerken. U verwijst naar relevante literatuur en jurisprudentie, waarbij u zich mag beperken tot de verplicht voorgeschreven literatuur en jurisprudentie.
2. Zorg voor een goed gestructureerd verhaal. Maak de structuur zichtbaar door een indeling in alinea’s en paragrafen, de paragrafen gescheiden door een witregel. U dient de paragrafen te nummeren en te voorzien van een vetgedrukt kopje. Laat aan uw advies een voorblad voorafgaan dat de volgende gegevens bevat: de versienaam, het kennisleerdoel waar u bij aansluit, uw naam, volledige adres, telefoonnummer, ANR, werkgroepnummer en werkgroepdocent.
3. Uw advies dient tenminste te bevatten: een inleiding met daarin een korte introductie van de feiten, de probleemstelling(en) en een plan van aanpak; een analyse van het arrest (richtlijn 1 A4) en die bestaat uit de rechtsvra(a)g(en), de relevante feiten, de beantwoording van de HR met de belangrijkste overwegingen, en of en zo ja waarom dit afwijkt van de uitspraak in lagere instantie; de argumentatie die u aanvoert in uw advies; en een conclusie.
4. U schrijft uw advies niet in briefvorm, maar als bijlage bij een kort briefje dat u aan uw cliënt zou kunnen sturen (deze brief schrijft u niet). Het publiek waar u voor schrijft is het publiek van het juridische tijdschrift Ars. Aequi en u mag dan ook enige juridische voorkennis veronderstellen bij de lezer.
5. Het advies moet voorzien zijn van voetnoten en een alfabetische literatuur- en jurisprudentielijst, beide conform de regels uit de Leidraad voor Juridische Auteurs. Als u verwijst naar een website, moet u een kopie van deze pagina als bijlage bijvoegen. Schrijf in een formele toonzetting en formuleer in goed Nederlands.
6. Het advies dient minimaal 6 en maximaal 9 volle pagina’s A4 te omvatten, dit is exclusief voorblad en literatuurlijst. Verdere vereisten zijn lettertype Times New Roman lettergrootte 12, regelafstand 1,5, marges 3 cm en paginanummer rechts onderaan. Voor voetnoten gebruikt u lettergrootte 10 en regelafstand 1. Niet naleving van deze vereisten levert aftrek van punten op. De pagina’s van het advies hechten met een nietje linksboven. Ingebonden adviezen en adviezen in mapjes worden, in verband met opslagcapaciteit, niet ingenomen.
7. U dient uw advies zelfstandig te schrijven, dat wil zeggen dat samenwerken niet toegestaan is en als fraude beschouwd zal worden, waarbij het aan een ander gelegenheid bieden om te frauderen ook als fraude gezien wordt. Uiteraard is het niet toegestaan om in het advies passages te verwerken die zonder bronvermelding geheel of gedeeltelijk nagenoeg letterlijk zijn overgenomen uit bestaande boeken, artikelen, andere papers, of internetpagina’s. Een dergelijke praktijk wordt als plagiaat beschouwd.
8. U kunt het oefenadvies inleveren bij aanvang van werkcollege 3. Adviezen die later worden ingeleverd, worden als niet gemaakt beschouwd en niet beoordeeld.
D'r staat 'Proefadvies'. Da's toch iets heel anders dan 'proefschrift'.quote:Op woensdag 2 november 2005 16:10 schreef Mr.G het volgende:
Het is geen schrijf-maar-raak- opstel wat we moeten schrijven, ik vind het wel op niveau persoonlijk.
Voor de liefhebber, de eisen:
[..]
Ja, mijn excuses ik zit al lang te leren(/lezen). De scherpte is er al enigszins afquote:Op woensdag 2 november 2005 16:13 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
D'r staat 'Proefadvies'. Da's toch iets heel anders dan 'proefschrift'.
Da's geen excuus, ik probeer hier in een week 200 uur studiewerk op een vak wat mij absoluut niet boeit weg te werkenquote:Op woensdag 2 november 2005 16:18 schreef Mr.G het volgende:
[..]
Ja, mijn excuses ik zit al lang te leren(/lezen). De scherpte is er al enigszins af
Oh. Pinkt nog een traantje weg.quote:Op woensdag 2 november 2005 16:21 schreef Mr.G het volgende:
Niet huilen, je wist waaraan je begon
Niet zeiken. Ik heb het vorig jaar ook goed overleefd.quote:Op woensdag 2 november 2005 15:43 schreef Mr.G het volgende:
In Tilburg is het blijkbaar heel normaal aangezien ik in mn tweede tentamenperiode (in december) al geacht wordt een proefschrift van 6 a 9 pagina's a4 te schrijven.
Bij ons in QZ1 kun je ook internetten. Tijdens saaie colleges zie je verdacht veel mensen aan 't msn'en.quote:Op woensdag 2 november 2005 15:47 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Ga me niet vertellen dat je dat bericht vanuit een werkgroep stuurde. Tof!
Strafprocesrecht is toch zo leuk, niet?quote:Op woensdag 2 november 2005 16:20 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Da's geen excuus, ik probeer hier in een week 200 uur studiewerk op een vak wat mij absoluut niet boeit weg te werken
Yep, dat vond ik ook altijd mega irritant, het zoeken naar een stopcontact.quote:Op woensdag 2 november 2005 17:26 schreef Sessy het volgende:
Maar dan nog. 2 stopcontacten op wat, 60 plaatsen?
Heb je nog aantekeningen?quote:Op woensdag 2 november 2005 20:28 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Yep, dat vond ik ook altijd mega irritant, het zoeken naar een stopcontact.
Ja, ik lach me suf.quote:Op woensdag 2 november 2005 20:27 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Strafprocesrecht is toch zo leuk, niet?![]()
Oja, dat hebben ze veranderd ja. In mijn eerste jaar sloten we staatsrecht af na het eerste blok en hadden we vervolgens een tweede deel van encyclopedie. Dat hebben ze bij jullie precies andersom gedaan.quote:Op woensdag 2 november 2005 15:14 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
[..]
Yep, Encyclopedie.... en nee, dat kan je helaas niet compenseren.
Dat is het enige vande 5 vakken die je in het eerste blok hebt die je meteen afsluit.
Dus de 1ste her is binnen, en er gaat er nog min. 1 bijkomen...daar gaat men kerstvakantie![]()
Opzetvorm? Schrijf je er dan een voor strafrecht?quote:Op woensdag 2 november 2005 20:35 schreef Mr.G het volgende:
Sessy heb jij nog een proefadvies? Ik zou graag de opzetvorm eens willen bekijken want ik heb nergens een duidelijke opzetvorm en zelf de biebmiep kan me niet helpen.
Er staat niks dik gedrukt in de casus maar de dame die schrijft heet Priscilla Damen dan noem ik de versie wel zo.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |