abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 oktober 2005 @ 22:08:58 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31158248
Op de fiets op weg naar mijn werk bedacht ik me enkele redenen waarom het libertarisme nooit kan werken. Wat een McCarthy al niet met een meisje kan doen. Een overzicht van de conclusies.

Het Starbucks-kapitalisme
Een vrije markt zonder toezicht op de spelregels werkt uiteindelijk averechts. Het ideale voorbeeld: Starbucks. Matige koffie, lelijke inrichting, gewoon één uit duizend, maar wel een succes. Dat doen ze, door in een dichtbevolkt gebied (New York, bijvoorbeeld) in elke straat enkele filialen te openen en onder de prijs te gaan zitten die het kost om er koffie te verkopen. Dat verliesdraaien houden ze net zo lang vol tot alle kleine koffietenten failliet zijn. Vervolgens verdubbelen ze hun prijzen. Mensen gaan toch wel koffie kopen. Komt er een nieuwe aanbieder, dan doen ze het weer. Als Starbucks de kans krijgt, kopen ze alle winkels op en verpachten ze aan andere franchises, als het maar geen koffie is. Gevolg: eenvormigheid, gesmoord eigen initiatief, en de consument is duurder uit. Daarom moet de overheid kartelvorming tegengaan.
-> je hebt een overheid nodig.

Het Tommy-Hilfigerkapitalisme
Tommy Hilfiger laat zijn kleren maken in de gruwelijkste sweatshops, dat is een openbaar gegeven. Toch wordt Tommy wereldwijd veel verkocht, ook door consumenten die net zo goed een ander merk zouden kunnen kopen. Zou je een documentaire laten zien van hoe Tommy Hilfiger te werk gaat, dan zou de meerderheid van de bevolking ervoor stemmen om dit soort werkwijzes te verbieden. De enige manier om van dit soort wantoestanden af te komen, is de overheid.

Het Ayaan-Hirsi-Aliparadigma
In een overheidsloze wereld heb je geld nodig om je te laten beveiligen door een bedrijf. Onderdrukte mensen, zoals zichzelf bevrijdende moslima's, zouden nooit een zegje kunnen doen zonder overheidsbescherming; dat kunnen ze simpelweg niet betalen.

Het machtsstructuren-kapitalisme
Het libertarisme ontkent het spontaan ontstaan van machtsstructuren. Zij denkt dat zonder overheid ook de dwang van de één op de ander wegvalt. Dat is natuurlijk niet waar: armen gaan zich scharen onder de vleugels van berschermheren (mafiabazen, bedrijfsleiders), en reken maar dat je van Don Corleone minder burgerlijke vrijheden kent dan onder Balkenende.

De ommewentelingsparadox
Libertariers willen graag de overheid afschaffen, omdat ze vinden dat ze het recht hebben op secessie, afscheiding dus. Dat recht ehbben ze nu al, maar dat gebruiken ze nu eenmaal niet. Ze willen niet onder ogen zien dat de overgrote meerderheid van de bevolking helemaal geen libertarisch systeem willen. Ze zijn tegen de democratie, dus een partij oprichten zit er ook niet in. Toch zeggen ze nooit hoe ze hun Utopie gaan bereiken.

De links-rechtsleugen
Libertariers zeggen vaak dat ze noch links, noch rechts zijn, omdat ze minder belastingdruk willen zoals rechts, en meer burgerrechten zoals links. Dit is een leugen: hoe rechtser hoe beter. Dit wordt geillustreerd door de vele links-afzeikstukjes op libertarische sites, en de ophemeling van Bush en Pinochet.

Graag hoor ik jullie visie.
pi_31158307
Wat is libertarisme dan precies? Wordt overal andere definitie voor gebruikt. Alle self-proclaimed libertariers die ik willen juist wel een overheid.
  maandag 3 oktober 2005 @ 22:13:32 #3
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31158409
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 22:10 schreef NightH4wk het volgende:
Wat is libertarisme dan precies? Wordt overal andere definitie voor gebruikt. Alle self-proclaimed libertariers willen juist wel een overheid.
Goede vraag, daar krijg je verschillende antwoorden op. Sommigen willen een staatloze samenleving, anderen weer een totaal minimale staat.
  maandag 3 oktober 2005 @ 22:43:04 #4
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31159490
1. god zij dank is starbucks kapialisme != kapitalisme.

2. Sweatshops bieden de armen een inkomen en een beter alternatief ivm met wat ze daarvoor hadden. Lang leve de sweatshops.

3. Ik heb het nooit over overheidsloos gehad. weer een makkie voor me

4. Het machtsstructuren-kapitalisme. Ongefundeerd.

5. "Libertariers willen graag de overheid afschaffen". Onwaar.

Ik weet niet wie jou op mij heeft afgestuurd maar ik zou tegen diegene zeggen: een betere sparringpartner graag. Dit is te makkelijk.

we kunnen wel met elkaar naar bed gaan?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  maandag 3 oktober 2005 @ 22:43:22 #5
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31159505
weet je eigenlijk wel wat kapitalisme is?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31159849
Is het de schuld van de ondernemer dat de consument liever zn koffie bij een goedkope aanbieder haalt dan bij een ander? De consument bepaald zelf waar hij zijn koffie koopt.
Het is dan de schuld van de consument als hij geen zaken meer doet met andere koffietentjes. Niet van Starbucks. Daarnaast, de vrije markt zorgt juist voor lage prijzen, want als je te duur bent koopt de consument niet bij je.
Maar jij hebt liever door de overheid bepaalde prijzen voor slechte koffie.. interresant.

Het is hard werk in de sweatshops, toch verdienen ze daar meer dan met ander werk dat wordt aangeboden. Je denkt toch niet dat ze daar vol hun lol zitten! Ze werken daar omdat ze beter betaald krijgen dan ergens anders.
Als de overheid ze zou verbieden daar te werken, ga jij dan de mensen te eten geven?

Het libertarisme stelt voornamelijk dat je een ander zijn bezit respecteert en geen geweld initieert.
Veel libertariers zijn voor een overheid die alleen deze 2 wetten naleeft.
Geweld tegen moslima's zou juist beter worden aangepakt omdat de overheid zich kan richten op zijn kern taak, bescherming bieden aan mensen, inplaats van alleen maar regeltjes naleven zoals het nu door de overheid opgelegd wordt.

Als je het over maffia wilt hebben..
De overheid dwingt je elke maand een groot gedeelte van je inkomen af te staan op straffe van geweld en vrijheidsberoving. Ze bepaald wat je wel of niet mag doen en vraagt er grove sommen geld voor dat ze schandelijk over de balk smijten.
Tegen democratie.. omdat democratie niet meer is dan de dictatuur van de meerderheid. Een grote groep bepaald over het leven van een kleinere groep.
Libertariers willen juist dat iedereen zijn eigen keuze kan maken zolang een ander zijn bezit respecteert en geen geweld tegen een ander initieert.

De ommewentelingsparadox
Inderdaad, de overgrote meerderheid wil het niet en dwingt dus een groep hun wil op te leggen.
Hitler was ook democratisch gekozen.

De links-rechtsleugen
Bush nog Pinochet worden opgehemeld door libertariers.
Dat is net zo dom als het zeggen dat alle "linkse" mensen Mao en Stalin aanbidders zijn.
Ngoh wui kwaai la.. Everybody happy now!
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:01:04 #7
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31162248
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 22:08 schreef Floripas het volgende:
Op de fiets op weg naar mijn werk bedacht ik me enkele redenen waarom het libertarisme nooit kan werken. Wat een McCarthy al niet met een meisje kan doen. Een overzicht van de conclusies.

Een vrije markt zonder toezicht op de spelregels werkt uiteindelijk averechts. Het ideale voorbeeld: Starbucks. Matige koffie, lelijke inrichting, gewoon één uit duizend, maar wel een succes. Dat doen ze, door in een dichtbevolkt gebied (New York, bijvoorbeeld) in elke straat enkele filialen te openen en onder de prijs te gaan zitten die het kost om er koffie te verkopen. Dat verliesdraaien houden ze net zo lang vol tot alle kleine koffietenten failliet zijn. Vervolgens verdubbelen ze hun prijzen. Mensen gaan toch wel koffie kopen. Komt er een nieuwe aanbieder, dan doen ze het weer. Als Starbucks de kans krijgt, kopen ze alle winkels op en verpachten ze aan andere franchises, als het maar geen koffie is. Gevolg: eenvormigheid, gesmoord eigen initiatief, en de consument is duurder uit. Daarom moet de overheid kartelvorming tegengaan.

Tommy Hilfiger laat zijn kleren maken in de gruwelijkste sweatshops, dat is een openbaar gegeven. Toch wordt Tommy wereldwijd veel verkocht, ook door consumenten die net zo goed een ander merk zouden kunnen kopen. Zou je een documentaire laten zien van hoe Tommy Hilfiger te werk gaat, dan zou de meerderheid van de bevolking ervoor stemmen om dit soort werkwijzes te verbieden. De enige manier om van dit soort wantoestanden af te komen, is de overheid.

In een overheidsloze wereld heb je geld nodig om je te laten beveiligen door een bedrijf. Onderdrukte mensen, zoals zichzelf bevrijdende moslima's, zouden nooit een zegje kunnen doen zonder overheidsbescherming; dat kunnen ze simpelweg niet betalen.

Het libertarisme ontkent het spontaan ontstaan van machtsstructuren. Zij denkt dat zonder overheid ook de dwang van de één op de ander wegvalt. Dat is natuurlijk niet waar: armen gaan zich scharen onder de vleugels van berschermheren (mafiabazen, bedrijfsleiders), en reken maar dat je van Don Corleone minder burgerlijke vrijheden kent dan onder Balkenende.

De ommewentelingsparadox
Libertariers willen graag de overheid afschaffen, omdat ze vinden dat ze het recht hebben op secessie, afscheiding dus. Dat recht ehbben ze nu al, maar dat gebruiken ze nu eenmaal niet. Ze willen niet onder ogen zien dat de overgrote meerderheid van de bevolking helemaal geen libertarisch systeem willen. Ze zijn tegen de democratie, dus een partij oprichten zit er ook niet in. Toch zeggen ze nooit hoe ze hun Utopie gaan bereiken.

De links-rechtsleugen
Libertariers zeggen vaak dat ze noch links, noch rechts zijn, omdat ze minder belastingdruk willen zoals rechts, en meer burgerrechten zoals links. Dit is een leugen: hoe rechtser hoe beter. Dit wordt geillustreerd door de vele links-afzeikstukjes op libertarische sites, en de ophemeling van Bush en Pinochet.

Een goed functionerende markt heeft, zeker op termijn, een overheid nodig die deze reguleert. Binnen de vrije markt is er namelijk sprake van schaalvergroting om efficiency voordelen te behalen. Wanneer deze schaalvergroting een bepaalde grens heeft bepaald raakt het optimale recept voor een goede marktwerking verloren, namelijk veel aanbieders en veel afnemers. In plaats daarvan krijg je een situatie waarin er veel afnemers zijn tegenover steeds minder aanbieders. Het voordeel dat de markt de consument kan bieden raakt dus steeds meer verloren. Regulering op het gebied van fusies, overnames en economische machtsposities zijn dus een noodzaak. Gelukkig hebben wij dit in Nederland (o.a. NMa) en op EU niveau relatief goed geregeld.

Een optimale marktwerking heeft naast regulering ook een ander kenmerk, en dat is het feit dat zowel consument als producent optimale informatie hebben. Zo weet de consument bijvoorbeeld hoe en waar een product gemaakt en kan hij op basis van zoveel mogelijk informatie een zo goed mogelijke beslissing nemen als het gaat om de keuze van product. Hier kan de overheid zeer zeker een rol in spelen, maar ook voor andere maatschappelijke actoren is hier ruimte voor initiatief. Sowieso is een kritische consument een goede consument.

De overheid dient rechtvaardigheid na te streven en te zorgen voor een samenleving waarin iedereen haar zegje kan doen. Zonder overheid is dit quasi onmogelijk. Andere machtsstructuren die niet het algemene belang nastreven zijn derhalve niet wenselijk en onherroepelijk schadelijk voor de maatschappij.

Libertariers kunnen wel degelijk hun utopie bereiken. Ze zullen daarvoor echter deel uit moeten gaan maken van een systeem waar ze op tegen zijn. Het doel heiligt de middelen lijkt me een te verdedigen standpunt.

Alle extremen, rechts / links, libertarisch / anarchistisch, liggen eerder heel dicht bij elkaar dan ver bij elkaar vandaan. Ideologieen dienen niet op een lijn geplaatst te worden maar op een cirkel. Naarmate ze extremer worden groeien ze meer naar elkaar toe. Naarmate ze steeds meer gematigder worden ook.

Zijn we het toch aardig met elkaar eensch dacht ik. Maargoe, meiskes die me bier geven, daar ga ik natuurlijk niet tegenin.
Say your prayers
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:02:54 #8
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31162326
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 22:13 schreef Floripas het volgende:

[..]

Goede vraag, daar krijg je verschillende antwoorden op. Sommigen willen een staatloze samenleving, anderen weer een totaal minimale staat.
Het grijze gebied tussen liberalisme en libertarisme. Daar waar libertarisme anarchisme ontmoet zal er sprake van de behoefte naar een staatslose samenleving. De weg daarnaartoe zal zich kenmerken door een overheid die zich steeds meer op kerntaken gaat richten.
Say your prayers
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:05:16 #9
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31162399
Oh, cool, écht inhoudelijke reacties. Ben net thuis van mijn werk, dan reageer ik morgen even op iedereen. Ik zal McCarthy wel vrolijk negeren, ik ben blij dat ook mensen met een onderbouwing hebben gereageerd.

*Trekt opgetogen babydoll aan*
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:07:33 #10
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31162476
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 00:05 schreef Floripas het volgende:

*Trekt opgetogen babydoll aan*
OMG pics!
Say your prayers
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:10:13 #11
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31162560
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 00:07 schreef Sickie het volgende:

[..]

OMG pics!
Ik heb je gister al een pic gegeven. Raak jij dan nooit verzadigd?
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:12:27 #12
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31162646
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 00:10 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik heb je gister al een pic gegeven. Raak jij dan nooit verzadigd?
Nee, ik denk dat ik teveel mosselen eet de laatste tijd.
Say your prayers
pi_31162732
Maar wat is nou eigenlijk het probleem?
Jaja...
pi_31162974
quote:

[...]

Starbucks verkoopt meer dan koffie; ze verkopen een beleving, ambiance en een gedifferentieerde dienstverlening. Marketingtechnisch is het een interessante case want je kan er heel veel strategische modellen tegenaan gooien die succesvol zijn geïmplementeerd. Bottom line: ze hebben een goede strategie, een goed marketingconcept, zitten op de beste locaties, hebben risico's durven nemen, gaan instrumenteel met hun personeel om en spelen handig in op niches. Het alleen op de prijs gooien is een te simpel en daarom gen reeëel beeld van hun strategie.
quote:
Daarom moet de overheid kartelvorming tegengaan.
Dat is zeker waar. Een volledig vrije markt, zonder enige overheidbemoeienis zou tot een paar mega-spelers leiden die in meerdere sectoren een monopoly hebben. Gelukkig is er niet één liberale maatschappij waar dat mogelijk is. Ook de meeste liberalen in Nederland zien in dat de markt imperfecties vertoont en eigenlijk kan je ze daarom beter neo-liberalen noemen.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:22:56 #15
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31162995
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 00:14 schreef Tybris het volgende:
Maar wat is nou eigenlijk het probleem?
Dat ze elke morgen op de fiets naar d'r werk moet. Beetje open deur is het niet!
Say your prayers
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:40:46 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_31163526
Floripas,

De totale afschaffing van de overheid is natuurlijk onmogelijk. Er zijn zaken die nu eenmaal collectief geregeld moeten worden, met name om het free rider principe te voorkomen. Stel je woont in Zeeland. In een libertarische samenleving kun je niet verplicht worden om mee te betalen aan de dijken. Je profiteert er zowiezo van, dus waarom zou je meebetalen? Uiteindelijk worden de dijken niet onderhouden en verdrinkt iedereen..

Dit wil niet zeggen dat de overheid niet drastisch gereduceerd kan worden. M.i. mag de overheid zich alleen bemoeien met dingen die onvermijdelijk door de overheid geregeld moeten worden, zoals rechtshandhaving en landsverdediging.

Maar nu om op je punten terug te komen...
quote:
Wat weerhoud je ervan om, als alles eenmaal door dure Starbucks tenten overgenomen is, zelf weer een klein, knus koffietentje te beginnen? Dat zal dan lopen als een trein!
Zelf ben ik helemaal geen fan van bijv. Mac Donalds, maar zal niemand het recht onthouden om daar te kopen.
quote:
Hoe zuur het ook klinkt, werken in een sweatshop is voor deze mensen de enige manier om wat geld te verdienen. Wil jij al deze mensen dan zomaar ontslaan? Niemand wordt toch verplicht om in deze fabrieken te werken? Het is op vrijwillige basis. Juist handel drijven met de 3e wereld is de manier om deze er bovenop te helpen. En dan zullen ze onderaan moeten beginnen. Net als wij tijdens de industriele revolutie. Daar is niemand uiteindelijk slechter van geworden. Bekijk bijvoorbeeld de statistieken maar mbt kindersterfte tijdens de opkomst van de massa-industrie.
quote:
Mee eens. Rechtshandhaving is en blijft een overheidstaak.
Het libertarisme wil echter de overheid ook niet afschaffen, dat is veel eerder het anarchisme. Libertariërs willen de overheid zoveel mogelijk beperken..
quote:
Je verwart hier het libertarisme wederom met het anarchisme. Zie bovenstaande post.
quote:
De ommewentelingsparadox
Ten dele eens. Het zou immers ondemocratisch zijn het libertarisme in te voeren zonder dat hiervoor een meerderheid van de bevolking te vinden is.
Echter, de libertarist zegt hierop: Niemand heeft over mij te beschikken, dus ook geen groep mensen. Zelfs niet als deze groep de meerderheid vormt. Ik ben vrij geboren.
quote:
De links-rechtsleugen
Hier heb je beslist gelijk. Libertarisme is rechts, zoals het socialisme links is.
Voor beiden valt natuurlijk iets te zeggen.
Als je liberaal of rechts bent, is vrijheid je grootste goed. De vrijheid om zelf te doen, en met je geld, wat je goed vind.
Als je socialist of links bent, is gelijkheid je grootste goed. Gelijke kansen, gelijke rechten en een zo gelijk mogelijk inkomen.
Helaas zijn bovengenoemde twee nooit te combineren. Wil je gelijkheid bewerkstelligen, dan zul je mensen moeten dwingen om te delen. Einde vrijheid dus.
Wanneer je absolute vrijheid wil dan zullen de rijken/sterken altijd het grootste deel van de koek voor zichzelf houden. Einde gelijkheid dus.
Wanneer je trouwens tegen allebei bent, dus zowel vrijheid als gelijkheid, mag je jezelf een facist noemen.
quote:
Bij deze.

LXIV
The End Times are wild
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 09:04:42 #17
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31166617
Ha, het moment van reageren is daar!

McCarthy doet er niet echt z'n best voor.
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 22:43 schreef McCarthy het volgende:
Argumenten schrijf je in taal. Wat bedoel je?
quote:
2. Sweatshops bieden de armen een inkomen en een beter alternatief ivm met wat ze daarvoor hadden. Lang leve de sweatshops.
Hoezo? Die shirts moeten hoe dan ook gemaakt worden. Waarom dan niet een beetje van de enorme winstmarge af die op Tommy zit (en dat zit er, lees Naomi Klein) om de werkomstandigheden en de lonen te verbeteren?

En wat hadden die armen vóór die sweatshops, volgens jou?
quote:
Jij niet, maar anderen wel.
quote:
Niet helemaal. In [url=http://forum.jovd.nl/viewtopic.php?t=3925&view=next&sid=0582c7f8d676e5cc290f63f74a8c6387]dit topic kun je lezen hoe dit is opgebouwd. Na het uiteenvallen van het Romeinse Rijk vielen de machtsstructuren en economische bescherming van de bezitslozen weg, waardoor feodaliteit ontstond. Eigenlijk waren feodale heren een soort van 'verzekeringen'
quote:
Oh ja? Op meervrijheid.nl zijn er genoeg mensen te vinden die maar qal te graag de overheid af zouden willen schaffen. Net zo op democrates, mises, en al die andere sites.
quote:
Ik weet niet wie jou op mij heeft afgestuurd maar ik zou tegen diegene zeggen: een betere sparringpartner graag. Dit is te makkelijk.
Ken jezelf niet zoveel waarde toe. Ik zei alleen dat ik via jou op het libertarische gedachtengoed kwam.
quote:
Wat?!?
pi_31166629
quote:

Je argumentatie laat nogal te wensen over, je gebrukt namelijk smaak als argument om aan te geven dat libertarisme en eigenlijk in dit geval kapitalisme niet werkbaar is.

Ook snap je weinig van libertarisme en vrije markt, een vrije markt is namelijk niet gebaat bij monopolisten en/of kartelvorming. Net zoals een overheid de markt kan frustreren doen monopolisten dit ook. Dat er instrumenten zijn om dit zoveel mogelijk tegen te gaan past dan ook prima in een libertarische/kapitalistische maatschappij maar dit instrument hoeft geen overheidsinstantie te zijn.

Heb je trouwens een bron dat Starbucks zo werkt (trouwens Dr. Evil is niet de CEO van deze onderneming). Dat jij de kofie van Starbucks matig vind kan ik als mede-Nederlander begrijpen maar vergeleken met het gemiddelde bakje koffie in de VS is die van Starbucks domweg goed te noemen.
quote:
De enige manier om van dit soort wantoestanden af te komen is een boycot van de consument, een overheid kan namelijk niet zorgen voor betere arbeidsomstandigheden in bijvoorbeeld China.
quote:
Hoezo niet? Zonder overheid ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen bescherming en dien je dit zelf te betalen. Zonder overheid betaal je immers ook geen belasting en kun je dus desnoods je inkomen daaraan besteden.
quote:
Wat een onzin, dit ontkent het libertarisme namelijk helemaal niet. Weet je dat liefdadigheid/Charity typisch liberale/libertarische
quote:
De ommewentelingsparadox
Ik zou me toch eerst eens gaan verdiepen in het libertarisme. In een libertaristische samenleving zou je zelfs als gemeenschap het communisme kunnen omarmen, alleen dan wel op vrijwillige basis.
quote:
De links-rechtsleugen
Sinds wanneer zijn burgerrechten links? Wat zijn volgens jou libertarische sites die Bush en Pinochet ophemelen? Een goede liberale/libertarische site zoals http://www.cato.org (met gelijk op de FP een kritisch stuk over Bush zijn keuze voor het hogergerechtshof)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2005 09:05:53 ]
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 09:06:02 #19
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31166635
quote:
weet je eigenlijk wel wat kapitalisme is?
Yep. Ayn Rand gelezen. Jij ook?

dinsdag 4 oktober 2005 @ 09:23:19 #20
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31166885
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 22:52 schreef Dieuw-lee het volgende:
Is het de schuld van de ondernemer dat de consument liever zn koffie bij een goedkope aanbieder haalt dan bij een ander? De consument bepaald zelf waar hij zijn koffie koopt.
Dat klopt, maar de consument koopt niet altijd rationeel.
Ik wil graag kleine ondernemers, zoals de bakker, in de wijk steunen, maar ik vergeet regelmatig om voor zessen boodschappen te doen, en dan ren ik toch weer naar die fucking supermarkt.

Een aardig voorbeeld van hoe het is gelukt om de straat levendig en gezellig te houden met kleine winkeltjes is de Groningse Meeuwerderweg. Daar heeft de gemeente actief ingegrepen, en toen is de Oosterpoort van wijk in verval tot een prachtige, levendige wijk geworden.
quote:
Het is dan de schuld van de consument als hij geen zaken meer doet met andere koffietentjes. Niet van Starbucks.
Het gaat me niet om de schuldvraag, het gaat me om marktmechanismen en rationele consumentenbeslissingen.
quote:
Daarnaast, de vrije markt zorgt juist voor lage prijzen, want als je te duur bent koopt de consument niet bij je.
Dat is niet waar: als jij de enige bent in de buurt, dan koopt de consument wél bij je.
quote:
Maar jij hebt liever door de overheid bepaalde prijzen voor slechte koffie.. interresant.
Ik begrijp niet hoe je tot die conclusie komt.
quote:
Het is hard werk in de sweatshops, toch verdienen ze daar meer dan met ander werk dat wordt aangeboden. Je denkt toch niet dat ze daar vol hun lol zitten! Ze werken daar omdat ze beter betaald krijgen dan ergens anders.
Sommige sweatshops hebben een ouderwets slavernijsysteem, waar kinderen worden gekocht die er moeten werken. Maar afgezien daarvan, arbeid is in het geval van Hilfiger niet gerelateerd aan prijs. Als Hilfiger de mensen in de sweatshops het dubbele zou betalen, zouden de shirtjes niet duurder hoeven te worden: de winstmarge biedt fiks de ruimte.
Die shirtjes moeten door iemand gemaakt worden. Er verdwijnt heus geen arbeid als de lonen omhooggaan.
quote:
Als de overheid ze zou verbieden daar te werken, ga jij dan de mensen te eten geven?
Hoe kom je erbij dat de overheid dat zou doen, of dat ik dat zou willen? De overheid mag van mij wel minimumloon en redelijke arbo-omstandigheden afdwingen.
quote:
Het libertarisme stelt voornamelijk dat je een ander zijn bezit respecteert en geen geweld initieert.
Willen is A, het krijgen is B.
quote:
Veel libertariers zijn voor een overheid die alleen deze 2 wetten naleeft.
Dat is een grappig punt. Ik denk dat ik alleen hardcorelibertariers ken, die meteen het hele justitiele apparaat willen privatiseren.

Maar als je dat systeem voorstaat, dan snap ik niet het principe niet meer. Je bent tegen dwang, maar je mag anderen blijkbaar wel dwingen om voor jouw bescherming te betalen? Dus have-nots worden gedwongen mee te betalen aan de bescherming van de haves? Dus mensen die productiemiddelen bezitten mogen hun werknemers zoveel aandoen als ze maar willen, maar als ze zouden willen staken (=bezitsdelict), dan grijpt de overheid in? Je mag je buurvrouw met het van honger stervende kind overheidshulp of eigen hulp weigeren, maar zodra ze een appel steelt uit jouw tuin vervolg je haar?

Eigenlijk is het dan meer een belangenstrijd, zoals bijstandsgerechtigden die links stemmen, dan een ideaal.
quote:
Geweld tegen moslima's zou juist beter worden aangepakt omdat de overheid zich kan richten op zijn kern taak, bescherming bieden aan mensen, inplaats van alleen maar regeltjes naleven zoals het nu door de overheid opgelegd wordt.
En wie legt die regeltjes dan op zonder overheid?
Als je het over maffia wilt hebben..
De overheid dwingt je elke maand een groot gedeelte van je inkomen af te staan op straffe van geweld en vrijheidsberoving. Ze bepaald wat je wel of niet mag doen en vraagt er grove sommen geld voor dat ze schandelijk over de balk smijten.[/quote]
Maar daar heb jij wat over te zeggen: richt een partij op, ga argumenteren. Ik ben het met je eens dat de overheid veel geld over de balk smijt.
quote:
Tegen democratie.. omdat democratie niet meer is dan de dictatuur van de meerderheid. Een grote groep bepaald over het leven van een kleinere groep.
Hoe zie jij de samenleving dan ingericht? Want je wil blijkbaar wel het geweldsmonopolie bij de overheid houden.
quote:
Libertariers willen juist dat iedereen zijn eigen keuze kan maken zolang een ander zijn bezit respecteert en geen geweld tegen een ander initieert.
Mooie woorden (dat meen ik), maar je zult het toch praktisch vorm moeten willen geven, wil het meer worden dan een gedachtenspel.
quote:
De ommewentelingsparadox
Inderdaad, de overgrote meerderheid wil het niet en dwingt dus een groep hun wil op te leggen.
Hitler was ook democratisch gekozen.
Hitler is niet democratisch verkozen, hij heeft een staatsgreep gepleegd nadat hij in het parlement was gekomen.

Ik kan ook zeggen: Pinochet is het gevolg van de libertarier Friedman.

Daarnaast, hoe kom je erbij dat jij geen recht hebt om je af te scheiden van Nederland? Als jij tien jaar buiten de EU woont en je paspoort niet verlengt, word je statenloos.
quote:
De links-rechtsleugen
Bush nog Pinochet worden opgehemeld door libertariers.
Dat is net zo dom als het zeggen dat alle "linkse" mensen Mao en Stalin aanbidders zijn.
www.meervrijheid.nl. Daar gebeurt het aan de lopende band.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 09:28:33 #21
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31166961
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 00:01 schreef Sickie het volgende:

[..]

Een goed functionerende markt heeft, zeker op termijn, een overheid nodig die deze reguleert. Binnen de vrije markt is er namelijk sprake van schaalvergroting om efficiency voordelen te behalen. Wanneer deze schaalvergroting een bepaalde grens heeft bepaald raakt het optimale recept voor een goede marktwerking verloren, namelijk veel aanbieders en veel afnemers. In plaats daarvan krijg je een situatie waarin er veel afnemers zijn tegenover steeds minder aanbieders. Het voordeel dat de markt de consument kan bieden raakt dus steeds meer verloren. Regulering op het gebied van fusies, overnames en economische machtsposities zijn dus een noodzaak. Gelukkig hebben wij dit in Nederland (o.a. NMa) en op EU niveau relatief goed geregeld.
Als ik het goed begrijp onderschrijf jij dus mijn zorgen over een volledig vrije markt en erken je het bestaan van marktfalen?
quote:
Een optimale marktwerking heeft naast regulering ook een ander kenmerk, en dat is het feit dat zowel consument als producent optimale informatie hebben. Zo weet de consument bijvoorbeeld hoe en waar een product gemaakt en kan hij op basis van zoveel mogelijk informatie een zo goed mogelijke beslissing nemen als het gaat om de keuze van product. Hier kan de overheid zeer zeker een rol in spelen, maar ook voor andere maatschappelijke actoren is hier ruimte voor initiatief. Sowieso is een kritische consument een goede consument.
Eigenlijk is reclame dus het wegleiden van de consument van de juiste informatie: het is een poging om informatie op te dringen. Is reclame dan niet de grote marktverstoorder, en niet de overheid? Grappige consequentie.
quote:
De overheid dient rechtvaardigheid na te streven en te zorgen voor een samenleving waarin iedereen haar zegje kan doen. Zonder overheid is dit quasi onmogelijk. Andere machtsstructuren die niet het algemene belang nastreven zijn derhalve niet wenselijk en onherroepelijk schadelijk voor de maatschappij.
Jij bent dus eerder een liberaal?
quote:
Libertariers kunnen wel degelijk hun utopie bereiken. Ze zullen daarvoor echter deel uit moeten gaan maken van een systeem waar ze op tegen zijn. Het doel heiligt de middelen lijkt me een te verdedigen standpunt.
Ik wacht op het moment dat we op een geheim libertarisch munitiedepot stuiten.
quote:
Alle extremen, rechts / links, libertarisch / anarchistisch, liggen eerder heel dicht bij elkaar dan ver bij elkaar vandaan. Ideologieen dienen niet op een lijn geplaatst te worden maar op een cirkel. Naarmate ze extremer worden groeien ze meer naar elkaar toe. Naarmate ze steeds meer gematigder worden ook.

Zijn we het toch aardig met elkaar eensch dacht ik. Maargoe, meiskes die me bier geven, daar ga ik natuurlijk niet tegenin.
Ghe
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 09:31:46 #22
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31167030
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 00:22 schreef sizzler het volgende:

[..]

Starbucks verkoopt meer dan koffie; ze verkopen een beleving, ambiance en een gedifferentieerde dienstverlening. Marketingtechnisch is het een interessante case want je kan er heel veel strategische modellen tegenaan gooien die succesvol zijn geïmplementeerd. Bottom line: ze hebben een goede strategie, een goed marketingconcept, zitten op de beste locaties, hebben risico's durven nemen, gaan instrumenteel met hun personeel om en spelen handig in op niches. Het alleen op de prijs gooien is een te simpel en daarom gen reeëel beeld van hun strategie.
[..]
Ik snap dat er meer over is te zeggen dan alleen wat ik zei, maar het gaat me even om het voorbeeld. Je zou hetzelfde kunnen zeggen voor de Albert Heijn, voor de NS, en voor de KPN op de vaste lijn.
quote:
Dat is zeker waar. Een volledig vrije markt, zonder enige overheidbemoeienis zou tot een paar mega-spelers leiden die in meerdere sectoren een monopoly hebben. Gelukkig is er niet één liberale maatschappij waar dat mogelijk is.
Libertariers gaan soms heel ver in hun marktgeloof; sommigen hebben vermoed ik zelfs een altaartje thuis staan waarop ze offeren aan de Mammon.
quote:
Ook de meeste liberalen in Nederland zien in dat de markt imperfecties vertoont en eigenlijk kan je ze daarom beter neo-liberalen noemen.
Ik had het dan ook niet over liberalen, maar over libertariers.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 09:48:42 #23
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31167327
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 00:40 schreef LXIV het volgende:
Floripas,

De totale afschaffing van de overheid is natuurlijk onmogelijk. Er zijn zaken die nu eenmaal collectief geregeld moeten worden, met name om het free rider principe te voorkomen. Stel je woont in Zeeland. In een libertarische samenleving kun je niet verplicht worden om mee te betalen aan de dijken. Je profiteert er zowiezo van, dus waarom zou je meebetalen? Uiteindelijk worden de dijken niet onderhouden en verdrinkt iedereen..

Dit wil niet zeggen dat de overheid niet drastisch gereduceerd kan worden. M.i. mag de overheid zich alleen bemoeien met dingen die onvermijdelijk door de overheid geregeld moeten worden, zoals rechtshandhaving en landsverdediging.
Kun je voor het antwoord hierop even in één van mijn posts hierboven kijken, over die haves en have-nots?
quote:
Wat weerhoud je ervan om, als alles eenmaal door dure Starbucks tenten overgenomen is, zelf weer een klein, knus koffietentje te beginnen? Dat zal dan lopen als een trein!
Zelf ben ik helemaal geen fan van bijv. Mac Donalds, maar zal niemand het recht onthouden om daar te kopen.
Dan gaat Starbucks weer onder de prijs zitten, en dan ga je weer failliet. Of Starbucks heeft een vastgoedholding, en verhuurt de winkelpanden gewoon niet aan jou.
quote:
Hoe zuur het ook klinkt, werken in een sweatshop is voor deze mensen de enige manier om wat geld te verdienen. Wil jij al deze mensen dan zomaar ontslaan?
Niet ontslaan, maar ze een iets beter perspectief bieden zou toch niet gek zijn.
quote:
Niemand wordt toch verplicht om in deze fabrieken te werken? Het is op vrijwillige basis.
Als het dat of doodgaan is, kun je niet meer van 'vrijwillig' spreken. Als jouw kind een ongeluk heeft gehad en ligt dood te bloeden, en je wil even iemands GSM lenen om 112 te bellen, en die zegt: ja, dat is goed, maar je moet me één nacht ondergaan wat ik wil, zeg je dan: "Wees blij dat je de hele nacht genaaid word door een engerd, anders was je kind doodgebloed"?
Vrijwilligheid lijkt me hier dus een relatief begrip.
quote:
Juist handel drijven met de 3e wereld is de manier om deze er bovenop te helpen. En dan zullen ze onderaan moeten beginnen.
Dat klopt, maar you've got to have a dollar to make a dollar. Als mensen maar netr kunnen rondkomen, kunnen ze ook niet investeren in een eigen bedrijfje of een opleiding, of die van hun kinderen.
quote:
Net als wij tijdens de industriele revolutie.
Met enkele cruciale verschillen:
- De koopkracht van fabrieksarbeiders ging er elk jaar op vooruit, die van sweatshoparbeiders ieder jaar achteruit;
- Het geld van onze fabrieken werd weer in onze economie gepompt, de winst van de sweatshops komt niet in die landen terecht;
- Wij hadden vakbonden die zaken kon afdwingen, die zijn in de meeste derdewereldlanden verboden;
- De ellende in de negentiende eeuw was voor de consumenten zichtbaar, hun ellende is aan het oog onttrokken;
- De arbeiders waren zelf de belangrijkste afzetmarkt, en de sweatshoparbeiders niet.
quote:
Daar is niemand uiteindelijk slechter van geworden. Bekijk bijvoorbeeld de statistieken maar mbt kindersterfte tijdens de opkomst van de massa-industrie.
[..]
Dat komt eerder door alle hygiene-bewegingen die toen opkwamen, maar goed.
Kijk even naar de kindersterfte sinds de opkomst van sweatshops.
quote:
Mee eens. Rechtshandhaving is en blijft een overheidstaak.
Het libertarisme wil echter de overheid ook niet afschaffen, dat is veel eerder het anarchisme. Libertariërs willen de overheid zoveel mogelijk beperken..
[..]

Je verwart hier het libertarisme wederom met het anarchisme. Zie bovenstaande post.
Nee, ik snap het, maar er zijn veel libertariers die ook politie en justitie aan de markt willen overlaten. Zullen we die vanaf nu 'securicor-libertariers' noemen?
quote:
Ten dele eens. Het zou immers ondemocratisch zijn het libertarisme in te voeren zonder dat hiervoor een meerderheid van de bevolking te vinden is.
Echter, de libertarist zegt hierop: Niemand heeft over mij te beschikken, dus ook geen groep mensen. Zelfs niet als deze groep de meerderheid vormt. Ik ben vrij geboren.
Dat klopt, en het staat je ook vrij om de groep te verlaten. Al vind ik het wel ondankbaar, als je hier je opleiding hebt genoten en de generatie voor jou bakken met geld hebt gekost. Maar goed, het mag.
quote:
[..]

Hier heb je beslist gelijk. Libertarisme is rechts, zoals het socialisme links is.
Voor beiden valt natuurlijk iets te zeggen.
Als je liberaal of rechts bent, is vrijheid je grootste goed. De vrijheid om zelf te doen, en met je geld, wat je goed vind.
Als je socialist of links bent, is gelijkheid je grootste goed. Gelijke kansen, gelijke rechten en een zo gelijk mogelijk inkomen.
Ik val denk ik wel onder 'links', en toch is vrijheid mijn grootste ideaal. In gelijkheid geloof ik niet: mensen zijn niet gelijk.
Ik schaar onder vrijheid overigens ook de kans van het individu om zich te ontplooien en ambities na te streven, dus ik ben voor gratis onderwijs.
quote:
[..]

Bij deze.

LXIV
Dank.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 09:55:53 #24
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31167483
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 09:05 schreef Chewie het volgende:

[..]

Je argumentatie laat nogal te wensen over, je gebrukt namelijk smaak als argument om aan te geven dat libertarisme en eigenlijk in dit geval kapitalisme niet werkbaar is.
Nee, het gaat me niet om de smaak, het gaat me natuurlijk om de werking. Wat ik wil aantonen is dat Starbucks niet groot geworden is om de extrra's die ze bieden, de lekkere koffie, of wat dan ook, maar door simpele trucage.
quote:
Ook snap je weinig van libertarisme en vrije markt, een vrije markt is namelijk niet gebaat bij monopolisten en/of kartelvorming. Net zoals een overheid de markt kan frustreren doen monopolisten dit ook. Dat er instrumenten zijn om dit zoveel mogelijk tegen te gaan past dan ook prima in een libertarische/kapitalistische maatschappij maar dit instrument hoeft geen overheidsinstantie te zijn.
Ik ben wel benieuwd wat dan wel. Als schaalvergroting tot kartelvorming leidt, dan kan de markt toch falen?
quote:
Heb je trouwens een bron dat Starbucks zo werkt (trouwens Dr. Evil is niet de CEO van deze onderneming). Dat jij de kofie van Starbucks matig vind kan ik als mede-Nederlander begrijpen maar vergeleken met het gemiddelde bakje koffie in de VS is die van Starbucks domweg goed te noemen.
[..]
Hm, in Frisco kun je veel heerlijks krijgen, maar goed, het gaat me even om het model. Ik heb eens een NRC-artikel gelezen over de werkwijze van Starbucks, vandaar.
quote:
De enige manier om van dit soort wantoestanden af te komen is een boycot van de consument, een overheid kan namelijk niet zorgen voor betere arbeidsomstandigheden in bijvoorbeeld China.
[..]
Oh nee? Als we nou eens in plaats van die achterlijke quota gewoon eisen stellen aan wat we importeren? Zo van: diamanten aan ons verkopen? Prima, maar wel diamanten waar geen bloed aan kleeft.
quote:
Hoezo niet? Zonder overheid ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen bescherming en dien je dit zelf te betalen. Zonder overheid betaal je immers ook geen belasting en kun je dus desnoods je inkomen daaraan besteden.
Welk inkomen had iemand als Hirsi Ali dan moeten aanwenden om haar statement te maken?
quote:
Wat een onzin, dit ontkent het libertarisme namelijk helemaal niet. Weet je dat liefdadigheid/Charity typisch liberale/libertarische
[..]
Huh? Viel daar iets weg?
quote:
Ik zou me toch eerst eens gaan verdiepen in het libertarisme. In een libertaristische samenleving zou je zelfs als gemeenschap het communisme kunnen omarmen, alleen dan wel op vrijwillige basis.
[..]
Dus dan krijg je gewoon wat wij nu hebben? Wat is dan het verschil? Wij kunnen nu ook de NCPN verkiezen, als we willen (God en gezond verstand verhoede het)
quote:
Sinds wanneer zijn burgerrechten links? Wat zijn volgens jou libertarische sites die Bush en Pinochet ophemelen? Een goede liberale/libertarische site zoals http://www.cato.org (met gelijk op de FP een kritisch stuk over Bush zijn keuze voor het hogergerechtshof)
www.meervrijheid.nl

Maar die site kende ik nog niet. Bedankt!
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 09:58:54 #25
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31168100
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 09:55 schreef Floripas het volgende:

[..]

Nee, het gaat me niet om de smaak, het gaat me natuurlijk om de werking. Wat ik wil aantonen is dat Starbucks niet groot geworden is om de extrra's die ze bieden, de lekkere koffie, of wat dan ook, maar door simpele trucage.
Lijkt me meer door een briljante marketing, het lijkt mij sterk dat Starbucks van begin af aan op deze manier aan het werk is.
[..]
quote:
Ik ben wel benieuwd wat dan wel. Als schaalvergroting tot kartelvorming leidt, dan kan de markt toch falen?
Natuurlijk kan de markt falen maar schaalvergroting leidt natuurlijk niet automatisch tot kartelvorming.
[..]
quote:
Hm, in Frisco kun je veel heerlijks krijgen, maar goed, het gaat me even om het model. Ik heb eens een NRC-artikel gelezen over de werkwijze van Starbucks, vandaar.
Ik geloof best dat er goede koffie te krijgen is in de VS maar over het algemeen toch te slap voor de Nederlands/Europese smaak. Starbucks zal mischien nu misbruik maken van hun sterke positie maar zo zijn ze niet groot geworden.
[..]
quote:
Oh nee? Als we nou eens in plaats van die achterlijke quota gewoon eisen stellen aan wat we importeren? Zo van: diamanten aan ons verkopen? Prima, maar wel diamanten waar geen bloed aan kleeft.
En waarom zou een consumentenorganisatie dit niet kunnen?
[..]
quote:
Welk inkomen had iemand als Hirsi Ali dan moeten aanwenden om haar statement te maken?
Zonder overheid was ze geen tweede kamerlid maar waarschijnlijk schrijfster/publicist en zou het daar dan van kunnen betalen.
[..]
quote:
Huh? Viel daar iets weg?
zin vergeten af te maken, als het me weer te binnen schiet maak ik die zin wel af.
[..]
quote:
Dus dan krijg je gewoon wat wij nu hebben? Wat is dan het verschil? Wij kunnen nu ook de NCPN verkiezen, als we willen (God en gezond verstand verhoede het)
Nee niet echt, je kunt dus een dorp/gemeenschap/stad krijgen die op communistische leest gestoeld is en de volgende gemeenschap op liberale, religieuze of anarchistische enz leest.
quote:
Maar die site kende ik nog niet. Bedankt!
Graag gedaan.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 10:32:44 #27
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31168196
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:27 schreef Chewie het volgende:

[..]

Lijkt me meer door een briljante marketing, het lijkt mij sterk dat Starbucks van begin af aan op deze manier aan het werk is.
Dat denk ik ook, hoor. Maar het is zeker wel onderdeel van hun huidige strategie. Ik lichtte het er even uit, als voorbeeld van hoe het serieus mis kan gaan.
quote:
En waarom zou een consumentenorganisatie dit niet kunnen?
[..]
[..]
Waarom is de overgrote meerderheid van de Nederlanders tegen de wantoestanden in de bio-industrie en sweatshops, en bestaan ze toch nog steeds?
Omdat consumenten, in tegenstelling tot wat liberalen aannemen, vaak niet rationeel zijn.
quote:
Zonder overheid was ze geen tweede kamerlid maar waarschijnlijk schrijfster/publicist en zou het daar dan van kunnen betalen.
Zonder de overheid was ze waarschijnlijk al vermoord voor haar eerste boek uitkwam.
quote:
Nee niet echt, je kunt dus een dorp/gemeenschap/stad krijgen die op communistische leest gestoeld is en de volgende gemeenschap op liberale, religieuze of anarchistische enz leest.
[..]
Dat kun je nu toch ook? Wij hebben eigen verkiezingen, Belgie heeft eigen verkiezingen, enzovoorts.
pi_31168464
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:32 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat denk ik ook, hoor. Maar het is zeker wel onderdeel van hun huidige strategie. Ik lichtte het er even uit, als voorbeeld van hoe het serieus mis kan gaan.
De VS is dan ook geen libertarische markt.
[..]
quote:
Waarom is de overgrote meerderheid van de Nederlanders tegen de wantoestanden in de bio-industrie en sweatshops, en bestaan ze toch nog steeds?
Omdat consumenten, in tegenstelling tot wat liberalen aannemen, vaak niet rationeel zijn.
Klopt maar daarmee is nog niet gezegd dat de overheid dit dan dient te bepalen voor de burger (volgens het libertarisme dan)
[..]
quote:
Zonder de overheid was ze waarschijnlijk al vermoord voor haar eerste boek uitkwam.
In een libertarische samenleving had zij waarschijnlijk aansluiting gezocht bij een gemeenschap die haar visie deelt of respecteert.

[..]
quote:
Dat kun je nu toch ook? Wij hebben eigen verkiezingen, Belgie heeft eigen verkiezingen, enzovoorts.
Maar dat is grensoverschrijdend, in een libertarische samenleving kan dit op lokaal niveau. Ik zeg niet dat dit werkbaar of wenselijk is maar dat is de libertarische visie. Het probleem is natuurlijk dat als je 1 gemeenschap hebt die de anderen niet tollereert en via dwang en geweld hun visie wil opleggen er gelijk geen sprake meer is van een libertarische samenleving.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 10:50:40 #29
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31168559
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:45 schreef Chewie het volgende:

[..]

De VS is dan ook geen libertarische markt.
Nee, dat beweerde ik ook niet, maar de VS bestrijdt kartelvorming wel minder hevig dan Nederland.
quote:
Klopt maar daarmee is nog niet gezegd dat de overheid dit dan dient te bepalen voor de burger (volgens het libertarisme dan)
Als de meerderheid van de mensen de ellende wil oplossen en zelfs bereid is er wat meer voor te betalen, waarom zou je dan uit een soort van filosofisch geneuzel (niet persoonlijk) die ellende in stand willen houden als je er ook iets aan kunt doen?
quote:
In een libertarische samenleving had zij waarschijnlijk aansluiting gezocht bij een gemeenschap die haar visie deelt of respecteert.
Ja.
Nederland.

Ik zie het verschil met nu toch niet echt.
quote:
[..]
[..]

Maar dat is grensoverschrijdend, in een libertarische samenleving kan dit op lokaal niveau. Ik zeg niet dat dit werkbaar of wenselijk is maar dat is de libertarische visie. Het probleem is natuurlijk dat als je 1 gemeenschap hebt die de anderen niet tollereert en via dwang en geweld hun visie wil opleggen er gelijk geen sprake meer is van een libertarische samenleving.
Dus het verschil tussen libertarisme en wat we nu hebben is dat het kleinschaliger is?

En over dat laatste: waren libertariers dan ook tegen de oorlog op Irak en Afghanistan?
pi_31168595
Welk -isme deugt er eigenlijk wel in de praktijk?
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 10:55:23 #31
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31168657
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:52 schreef Tijger_m het volgende:
Welk -isme deugt er eigenlijk wel in de praktijk?
Polycentrisch kautskianisme. Dat ben ik

Nee, je hebt helemaal gelijk. Alle -ismes zijn starre modellen die liever de praktijk aanpassen aan hun -isme dan andersom. Ik heb daarom ook een hekel aan mensen die hun redenering met het volgende beginnen:

"Principieel ben ik van mening dat..."
"Het kan toch niet zo zijn dat..."
"X moet, want filosoof Y heeft erover geschreven dat..."
pi_31169263
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:50 schreef Floripas het volgende:

Als de meerderheid van de mensen de ellende wil oplossen en zelfs bereid is er wat meer voor te betalen, waarom zou je dan uit een soort van filosofisch geneuzel (niet persoonlijk) die ellende in stand willen houden als je er ook iets aan kunt doen?
En daarom zou de overheid dan in moeten te grijpen?
[..]
quote:
Ja.
Nederland.
Dat valt wel tegen dacht ik.
quote:
Ik zie het verschil met nu toch niet echt.
Het verschil met nu is dat het niet van bovenaf opgelegd wordt.
[..]
quote:
Dus het verschil tussen libertarisme en wat we nu hebben is dat het kleinschaliger is?
Nee het verschil is dat het allemaal meer op vrijwillige basis is.
quote:
En over dat laatste: waren libertariers dan ook tegen de oorlog op Irak en Afghanistan?
In theorie tegen hoewel libertariers denk ik wel waardering hebben voor het verwijderen van een dictator.

Overigens vind ik dat je OP meer over kapitalisme gaat dan over libertarisme.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2005 11:28:16 ]
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 11:27:36 #33
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31169387
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 11:23 schreef Chewie het volgende:

[..]

En daarom zou de overheid dan in dienen te grijpen?
Waarom niet? Als mensen er op vooruit gaan, toch?
quote:
Dat valt wel tegen dacht ik.
Ik sluit niet uit dat het in een staatsloze samenleving niet ook tegen zou vallen. Jij wel?
quote:
Het verschil met nu is dat het niet van bovenaf opgelegd wordt.
En als je in zo'n gemeenschap geboren wordt? Die investeert erg veel in jou, zoals voedsel, opleiding, de kans om een vruchtbare vrouw te verliezen tijdens jouw geboorte, enzovoorts. Wie zegt dat je dan zomaar weg mag?
Bovendien, je kunt ook uit de Nederlandse gemeenschap stappen.
quote:
Nee het verschil is dat het allemaal meer op vrijwillige basis is.
Het staat je vrij om uit Nederland te vertrekken, net zoals je uit zo'n gemeenschap zou kunnen vertrekken (uit gemeenschap vertrekken = voor het zingen de kerk uit, ghe)
quote:
In theorie tegen hoewel libertariers denk ik wel waardering hebben voor het verwijderen van een dictator.
Jij noemde net democratie ook een dictatuur. Mogen democratieen dan ook omvergewopren worden met bommen?
pi_31169608
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 11:27 schreef Floripas het volgende:

[..]

Waarom niet? Als mensen er op vooruit gaan, toch?
Volgens het libertarisme is dit dus geen taak voor de overheid.
[..]
quote:
Ik sluit niet uit dat het in een staatsloze samenleving niet ook tegen zou vallen. Jij wel?
Dat zou kunnen.
[..]
quote:
En als je in zo'n gemeenschap geboren wordt? Die investeert erg veel in jou, zoals voedsel, opleiding, de kans om een vruchtbare vrouw te verliezen tijdens jouw geboorte, enzovoorts. Wie zegt dat je dan zomaar weg mag?
Bovendien, je kunt ook uit de Nederlandse gemeenschap stappen.
Het libertarisme zegt dat, persoonlijke vrijheid is namelijk volgens deze stroming het grootste goed.
[..]
quote:
Het staat je vrij om uit Nederland te vertrekken, net zoals je uit zo'n gemeenschap zou kunnen vertrekken (uit gemeenschap vertrekken = voor het zingen de kerk uit, ghe)
Dat kan maar je wil toch niet zeggen dat we daarom in een libertarische samenleving leven?
[..]
quote:
Jij noemde net democratie ook een dictatuur. Mogen democratieen dan ook omvergewopren worden met bommen?
Nee met geweld je mening opleggen mag namelijk niet. Ik zeg ook niet dat libertarisme in de praktijk zal werken. Theorie en praktijk bijten elkaar nog wel eens
pi_31169662
Het libertarisme is net zoiets als het geloof. Triviaal te weerleggen, maar hele volksstammen van starhoofden willen dat niet accepteren.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 11:43:09 #36
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31169839
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 11:35 schreef Chewie het volgende:

[..]

Volgens het libertarisme is dit dus geen taak voor de overheid.
Ja, dat weet ik, maar ik begrijp het waarom ervan niet. Als arbeiders er beter van worden en consumenten het willen, waar bemoeien libertariers zich dan mee, kort door de bocht?
quote:
Het libertarisme zegt dat, persoonlijke vrijheid is namelijk volgens deze stroming het grootste goed.
Ik krijg de indruk dat het handhaven en versterken van de huidige bezitsverhoudingen het hoogste goed is voor veel libertariers. Maar goed, da's dan weer heel stout-links van me.
quote:
Dat kan maar je wil toch niet zeggen dat we daarom in een libertarische samenleving leven?
Nee, nog erger. Ik zeg dat je er de libertarische staat niet voor nodig hebt.
quote:
Nee met geweld je mening opleggen mag namelijk niet. Ik zeg ook niet dat libertarisme in de praktijk zal werken. Theorie en praktijk bijten elkaar nog wel eens
Ik ben blij dat je 't onderkent.

Hm, zal ik een partij oprichten en 'm StoutLinks noemen?
pi_31170124
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 11:43 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik, maar ik begrijp het waarom ervan niet. Als arbeiders er beter van worden en consumenten het willen, waar bemoeien libertariers zich dan mee, kort door de bocht?
Libertariers vinden dus dat arbeiders en consumenten dit dan maar moeten regelen en niet via de overheid (die er in die samenleving dus ook eigenlijk niet is).

[..]
quote:
Ik krijg de indruk dat het handhaven en versterken van de huidige bezitsverhoudingen het hoogste goed is voor veel libertariers. Maar goed, da's dan weer heel stout-links van me.
Dat is dus fout en mensen die zo denken en zich libertarier noemen zijn het dan ook niet.
[..]
quote:
Nee, nog erger. Ik zeg dat je er de libertarische staat niet voor nodig hebt.
Wel als je geen overheid wil hebben.
[..]
quote:
Ik ben blij dat je 't onderkent.
Ik ben dan ook geen libertarier maar een liberaal. Een waakhond om kartelvorming en monopolisten tegen te gaan vind ik bijvoorbeeld een prima taak voor de overheid en daar wil ook best belasting voor betalen.
quote:
Hm, zal ik een partij oprichten en 'm StoutLinks noemen?
Klinkt wel sexy
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 11:53:51 #38
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31170169
Ik ben ook heel stout.

Ik denk dat wij het redelijk eens zijn, wat jij?
pi_31170266
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 11:53 schreef Floripas het volgende:
Ik ben ook heel stout.

Ik denk dat wij het redelijk eens zijn, wat jij?
Denk ik ook wel, alleen vind ik nog steeds dat veel van je voorbeelden in de OP niks met libertarisme te maken hebben.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 12:01:52 #40
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31170385
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 11:57 schreef Chewie het volgende:

[..]

Denk ik ook wel, alleen vind ik nog steeds dat veel van je voorbeelden in de OP niks met libertarisme te maken hebben.
Ik heb me voornamelijk gebaseerd op www.meervrijheid.nl, waar veel van dit type argumenten te vinden zijn.
pi_31170484
Oh Floripas, een van de meer hardcore libertariërs is verbannen. Als je lust hebt: hij is hier te vinden, luisterend naar de naam speedfreak1.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_31171922
quote:
Omdat je daarmee ook anderen dwingt mee te werken aan een ideologie die jij als 'goed' bestempelt. Zolang deze arbeiders niet gedwongen zijn om werken, waar bemoei jij je dan mee als niet-libertariër om iemand anders te verplichten geld te geven aan wat jij een 'goed' doel vindt?

Daarnaast, wat hebben de moderne politieke alternatieven verbeterd aan de situatie in de derde wereld? Is er minder armoede? De EU verbiedt mij goedkope (landbouw)produkten te kopen uit landen waarvan ik vind dat de mensen wel wat extra's kunnen gebruiken. Ik word gedwongen torenhoge importheffingen te betalen, en los daarvan wordt ook nog een significant deel van mijn salaris afgenomen om het aan producenten in Europa te geven die ik helemaal niet wil steunen.

Veel libertariërs, minarchisten genaamd, zullen tot op zekere hoogte overigens geen problemen hebben met een minimale overheid, die bepaalde basisrechten in stand houdt.
quote:
Uiteraard vind je onder libertariërs ook egoïsten. Net als in iedere politieke stroming. Maar dat is geen eigenschap die je aan de hele beweging toe kunt kennen. Libertarisme gaat uit van een maatschappij zonder dwang en op basis van eigen verantwoordelijkheid. In deze ideologie past geen overheid die onder dwang geld van jou afneemt en naar eigen goeddunken verspilt. Zeker niet in de mate waarin dit in Nederland gebeurt.
pi_31172263
Ik denk dat het vooral het gebrek aan rationaliteit van de consument is die er voor zorgt dat het liberatisme nooit zal werken.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_31172647
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 13:07 schreef du_ke het volgende:
Ik denk dat het vooral het gebrek aan rationaliteit van de consument is die er voor zorgt dat het liberatisme nooit zal werken.
Ik denk dat het vooral het gebrek aan rationaliteit van de kiezer is die er voor zorgt dat onze democratie een dwangmatig, bureaucratisch gedrocht is. Of die ervoor gezorgd heeft dat Hitler zijn plannen uit kon voeren.

Het verschil is dat libertarisme geen ideologie is die mensen wat opdringt alleen omdat de massa dat wil. Democratie is twee wolven en een schaap die stemmen over het avondeten.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 13:53:34 #45
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31173742
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 09:28 schreef Floripas het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp onderschrijf jij dus mijn zorgen over een volledig vrije markt en erken je het bestaan van marktfalen?
[..]

Eigenlijk is reclame dus het wegleiden van de consument van de juiste informatie: het is een poging om informatie op te dringen. Is reclame dan niet de grote marktverstoorder, en niet de overheid? Grappige consequentie.
[..]

Jij bent dus eerder een liberaal?
[..]

Ik wacht op het moment dat we op een geheim libertarisch munitiedepot stuiten.
[..]

Ghe
- Jazeker, een volledig vrije markt is op termijn niet in het voordeel van de consument / samenleving en derhalve onwenselijk imo.

- Reclame kan worden gebruikt als bliksemafleider, maar dat hoeft natuurlijk niet. Er zijn immers bedrijven genoeg die qua bedrijfsethiek erg goed bezig zijn en juist middels reclame dit weten te communiceren naar potentiele klanten. De werking van de markt, en de communicatie van juiste, volledige informatie is dus meer afhankelijk van bedrijfsethiek dan van het reclameinstrument. De overheid speelt hier uiteraard als wetgever een rol in. Toch kan ook een overheid de marktwerking negatief beinvloeden. Kort gezegd is het een spel van het juiste kader scheppen waarin een markt kan functioneren, door de juiste randvoorwaarden te stellen. Het voorbeeld van het Nma is ook hier erg van toepassing.

- Gematigd liberaal. En jij?

- Of een communistische .

- Ghi
Say your prayers
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 17:41:08 #46
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_31180170
Hulde aan libertarisme en kapitalisme

zo, jonges, * Karzeuler is binnen. Hoi allemaal! Ja zo'n TT vraagt er wel om 'n reactie mijnerzijds. Maaarrrr...
* Karzeuler gaat het vannacht nog ff rustig doorlezen en eventueel reageren, maar ik ga eerst nog ff naar bijeenkomst toe van ons vrije menschen
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 17:46:40 #47
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_31180304
quote:

Starbucks is koffialisme
Moet wel zeggen dat de capuchinobar bij ons er zonder Starbucks er nooit geweest zou zijn en je raad nooit wat er tegenwoordig allemaal rondhangt daar. Van die Volkskrantlezende salonsocialisten

en volgens mij willen libertarieers geen afschaffing van de overheid, maar meer concurentie van andere overheden binnen een land of gebied dus als de overheid in DH je niet bevalt, kun je nog altijd overswitchen naar een andere

Maar goed, ik ga er vandoor

tot vannacht weer
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 19:41:00 #48
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31183590
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 12:55 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Omdat je daarmee ook anderen dwingt mee te werken aan een ideologie die jij als 'goed' bestempelt.
Als jij de staat ontmantelt, laat jij andere mensen ook meewerken aan wat jij als 'goed' bestempelt. Je wilt immers een verandering van de status quo.
quote:
Zolang deze arbeiders niet gedwongen zijn om werken, waar bemoei jij je dan mee als niet-libertariër om iemand anders te verplichten geld te geven aan wat jij een 'goed' doel vindt?
Ik ben helemaal niet zo'n voorstander van goede doelen. Ik ben wel een voorstander van eerlijke lonen.
Wie ik ben? Gewoon, iemand, net als jij.
quote:
Daarnaast, wat hebben de moderne politieke alternatieven verbeterd aan de situatie in de derde wereld? Is er minder armoede?
Wat heeft het liberalisme er gebracht?
quote:
De EU verbiedt mij goedkope (landbouw)produkten te kopen uit landen waarvan ik vind dat de mensen wel wat extra's kunnen gebruiken.
En dat is een schande.
quote:
Ik word gedwongen torenhoge importheffingen te betalen, en los daarvan wordt ook nog een significant deel van mijn salaris afgenomen om het aan producenten in Europa te geven die ik helemaal niet wil steunen.
Ook dat is een schande.
quote:
Veel libertariërs, minarchisten genaamd, zullen tot op zekere hoogte overigens geen problemen hebben met een minimale overheid, die bepaalde basisrechten in stand houdt.
Maar alleen de basisrechten die hen uitkomt, zoals bezitsbescherming en anti-geweldsmaatregelen?
quote:
Uiteraard vind je onder libertariërs ook egoïsten. Net als in iedere politieke stroming. Maar dat is geen eigenschap die je aan de hele beweging toe kunt kennen. Libertarisme gaat uit van een maatschappij zonder dwang en op basis van eigen verantwoordelijkheid. In deze ideologie past geen overheid die onder dwang geld van jou afneemt en naar eigen goeddunken verspilt. Zeker niet in de mate waarin dit in Nederland gebeurt.
Ik ben het nog steeds niet eens met dat 'dwang'-verhaal. Waarom scheid je je niet gewoon af van deze gemeenschap en zoek je een andere op, of richt je er zelf een op?
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 19:54:45 #49
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31184003
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 13:19 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Ik denk dat het vooral het gebrek aan rationaliteit van de kiezer is die er voor zorgt dat onze democratie een dwangmatig, bureaucratisch gedrocht is. Of die ervoor gezorgd heeft dat Hitler zijn plannen uit kon voeren.
Waarom haalt rechts toch altijd weer Hitler erbij?
quote:
Het verschil is dat libertarisme geen ideologie is die mensen wat opdringt alleen omdat de massa dat wil. Democratie is twee wolven en een schaap die stemmen over het avondeten.
Dan heeft het schaap er hopelijk voor gezorgd dat er een grondwet is.
Want zonder grondwet wordt-ie opgegeten nog voor er overleg plaatsvindt.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 19:56:00 #50
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31184043
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 13:53 schreef Sickie het volgende:

- Gematigd liberaal. En jij?
Polycentrisch kautskiaan.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 22:20:12 #51
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31188458
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 13:07 schreef du_ke het volgende:
dus moet de overheid voor ons kiezen? De overheid die keer op keer bewezen heeft alles behalve rationeel te zijn. Ik noem de multiculturele samenelving & de betuwelijn & het omslagstelsel voor pensioenen.
pi_31188815
Hebben we het Libertarisme niet al uitgeprobeerd toen we hier nog in berenvellen rondliepen? Volgens mij was dat geen succes.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 22:33:45 #53
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31188870
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 22:31 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Hebben we het Libertarisme niet al uitgeprobeerd toen we hier nog in berenvellen rondliepen?
don't now
quote:
Volgens mij was dat geen succes.
ik weet niet, waarom niet?
pi_31189302
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 22:33 schreef McCarthy het volgende:
don't now
Volgens mij kan je libertarisme (de variant zonder overheid, ik weet dat jij voor een kleine overheid bent ) redelijk gelijkstellen met wat Hobbes en Locke de natuurtoestand noemen.
quote:
ik weet niet, waarom niet?
Omdat ze uiteindelijk toch een overheid opgericht hebben, de natuurtoestand heft zichzelf automatisch op, zelfs bij apenkolonies zie je iets wat lijkt op een overheid. Trouwens je weet toch wel dat de echte McCarthy een hekel had aan libertariers?
  woensdag 5 oktober 2005 @ 00:14:19 #55
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31192281
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 19:56 schreef Floripas het volgende:

[..]

Een gematigd socialiste, oftewel een sociaal-democrate, toch?
Say your prayers
  woensdag 5 oktober 2005 @ 02:19:42 #56
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_31194890
ik wou eigenlijk nog reageren, maar ben een beetje duf, sorry
pi_31195839
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 22:20 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dus moet de overheid voor ons kiezen? De overheid die keer op keer bewezen heeft alles behalve rationeel te zijn. Ik noem de multiculturele samenelving & de betuwelijn & het omslagstelsel voor pensioenen.
De overheid kiest er ook voor een brandweer instand te houden. Een ambulance dienst, de studiefinanciering, een politieapparaat.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_31197087
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 06:58 schreef LangeTabbetje het volgende:

De overheid kiest er ook voor een brandweer instand te houden. Een ambulance dienst, de studiefinanciering, een politieapparaat.
Hmm...volgens mij is het nog altijd zo dat 'de overheid' zijn keuzes opgelegd krijgt door de regering die op zijn beurt weer een mandaat heeft van de burgers om keuzes te maken.
pi_31200298
quote:
Ik ben helemaal niet zo'n voorstander van goede doelen. Ik ben wel een voorstander van eerlijke lonen.
Wie ik ben? Gewoon, iemand, net als jij.
Ik ben een groot voorstander van goede doelen. In tegenstelling tot wat de overheid doet, zijn goede doelen niet gebaseerd op gedwongen giften.
quote:
Ik ben het nog steeds niet eens met dat 'dwang'-verhaal. Waarom scheid je je niet gewoon af van deze gemeenschap en zoek je een andere op, of richt je er zelf een op?
Dat is theoretisch. Zomaar emigreren doe je niet, en jezelf fincancieel onafhankelijk verklaren resulteert in een enkeltje cel.
quote:
Waarom haalt rechts toch altijd weer Hitler erbij?
Waarom denken mensen altijd dat ik rechts ben? Hitler is gewoon een uitstekend voorbeeld van hoe gruwelijk democratie kan falen.

(kleine edit: ik had niet gezien dat iemand anders Hitler er al bij de snor bijgesleept had. Excuses voor het dubbele voorbeeld)

[ Bericht 6% gewijzigd door Murazor4096 op 06-10-2005 09:15:52 ]
  woensdag 5 oktober 2005 @ 13:06:34 #60
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_31201965
quote:
Dat heb je in Nederland ook. Dit is een voorbeeld van hoe betuttelend overheden kunnen zijn. Niemand dwingt je om koffie te kopen, en je kan gewoon thuis koffie maken en die in een thermosfles meenemen. Dat dit redelijk werkt voor Starbucks heeft meer met de cultuur te maken die zich nog moet aanpassen om dit soort toestanden te voorkomen. Of misschien zijn mensen gewoon dom, en moeten ze door de linkse elite tegen zichzelf in bescherming worden genomen.
quote:
Tommy Hilfiger laat zijn kleren maken in de gruwelijkste sweatshops, dat is een openbaar gegeven.
Bron? grapje Dit is een van de vele vreugden van de globalisering. Mij persoonlijk boeit het niet, die landen doen het zichzelf aan en moeten eens een keer zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen burgers en toekomst. Mag ik ook op het vorige argument wijzen, dat het probleem ook bij de burgers zit die die kleding willen dragen. Als de SGP tegen homo's is is het huis te klein, maar zelf wel rustig de normen en waarden van de burgers er door persen.
quote:
Als de overheid wapens niet verbood kon Ayaan gewoon zichzelf verdedigen. De overheid creëert dus een geweld monopolie. Dit punt heeft wederom aanrakings punten met de zelf redzaamheid van de burger.
quote:
Wederom de verschaping van de burger, die zonder sterke politie macht zich door de eerste de beste hufter zouden laten af persen. Zonder wapen wetten is het een stuk moeilijker om brave burgers af te persen.
quote:
De ommewentelingsparadox
Libertariers willen graag de overheid afschaffen, omdat ze vinden dat ze het recht hebben op secessie, afscheiding dus.
Er is een verschil tussen een minimale overheid en geen overheid.
quote:
De links-rechtsleugen
Bijna iedereen is hypocriet, dus is het hypocriet om libertariers voor hypocriet uit te maken. Zover ik kan zien willen de Libertariers meer eigen verantwoordelijkheid en daarmee dus meer vrijheid. Ik vind dat zelf wel een nobel streven. Dat er nogal wat conservatieve gedachten gangen zijn onder de Libertariers is een andere verhaal, maar iedereen is vrij om te denken wat hij of zij wil, in een Libertaristisch land dat is. In linkse landen inclusief Nederland worden afwijkende gedachten zeer fel bestreden.
I'm nobody's sheep
pi_31206948
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:06 schreef Scandum het volgende:
In linkse landen inclusief Nederland worden afwijkende gedachten zeer fel bestreden.
Dat is wel wat overdreven hoor, daat gaat gewoon over en weer, en in de meeste landen gaat het stukken feller dan hier, van een levendig politiek spectrum kan je in Nederland pas spreken ná Fotuyn.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 18:27:58 #62
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_31210877
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 16:07 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Dat is wel wat overdreven hoor, daat gaat gewoon over en weer, en in de meeste landen gaat het stukken feller dan hier, van een levendig politiek spectrum kan je in Nederland pas spreken ná Fotuyn.
Ik denk dat iedereen zich wel de karakter moord op Janmaat kan herinneren, en die zei niet veel anders dan Fortuyn. Verder is Nederland na de moord op van Gogh nog steeds mond dood.
I'm nobody's sheep
pi_31218867
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 18:27 schreef Scandum het volgende:
Ik denk dat iedereen zich wel de karakter moord op Janmaat kan herinneren, en die zei niet veel anders dan Fortuyn.
Dat gold eigenlijk voor beide uiteinden van het politieke spectrum, ik kan me nog goed herineren dat Bolkestein begin jaren '90 stelselmatig personen met een communistisch verleden aan de kaak stelde, de affaire Dees is daar een extreem voorbeeld van. Ook de SP heeft haar portie wel gehad, in de jaren '80 is zij stelselmatig afgeschilderd als een 'vervuilde' partij omdat zij toen ook al het punt maakte waar Fortuyn veel later pas mee kwam. In de jaren '90 werd dit minder, maar men heeft ze nog een hele tijd geprobeerd te negeren danwel te ridiculiseren.
quote:
Verder is Nederland na de moord op van Gogh nog steeds mond dood.
Zou je dat wat meer toe kunnen lichten? Ik heb het idee dat er tegenwoordig toch niet zoveel taboes meer zijn in discussies, of er wat mee gedaan wordt is natuurlijk weer wat anders.
pi_31219578
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 09:48 schreef Floripas het volgende:
In gelijkheid geloof ik niet: mensen zijn niet gelijk.
Zijn ze wel gelijkwaardig?
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 09:23 schreef Floripas het volgende:
Hitler is niet democratisch verkozen, hij heeft een staatsgreep gepleegd nadat hij in het parlement was gekomen.
Hij is democratisch gekozen, en is vervolgens ook op democratische wijze aan de macht gekomen, conservatief-rechts o.l.v. Von Papen bood Hitler het kanselierschap aan in een regering waar voor de rest bijna alleen conservatieven zitting hadden. Ze dachten op die manier het 'korporaaltje' wel even uit te rangeren. Door tactisch in te spelen op de angst voor het communisme kreeg Hitler steeds meer volmachten van het parlement, wat dus zijn eigen macht vrijwillig weggaf. Alles netjes en keurig volgens de regels, want 'ordnung müss sein'.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 23:01:19 #65
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_31219805
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 22:55 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[...]
Hij is democratisch gekozen, en is vervolgens ook op democratische wijze aan de macht gekomen,
Hij is niet democratisch aan de macht gekomen in de zin dat hij 51%+ van de stemmen had.
pi_31220499
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 23:01 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Hij is niet democratisch aan de macht gekomen in de zin dat hij 51%+ van de stemmen had.
Maar zijn coalitie wel.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 13:15:09 #67
95278 Scandum
Conform Consume Obey
pi_31228065
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 22:37 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Dat gold eigenlijk voor beide uiteinden van het politieke spectrum, ik kan me nog goed herineren dat Bolkestein begin jaren '90 stelselmatig personen met een communistisch verleden aan de kaak stelde, de affaire Dees is daar een extreem voorbeeld van.
Een communistische partij kan je echter zonder problemen oprichten.
quote:
Zou je dat wat meer toe kunnen lichten? Ik heb het idee dat er tegenwoordig toch niet zoveel taboes meer zijn in discussies, of er wat mee gedaan wordt is natuurlijk weer wat anders.
Is alleen maar toegenomen is mijn mening. Het populistische integratie gezeik is misschien geaccepteerd nu, maar iedereen met een beetje verstand weet dat dat volslagen zinloos is.
I'm nobody's sheep
  donderdag 6 oktober 2005 @ 13:19:12 #68
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_31228178
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 23:21 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Maar zijn coalitie wel.
Dat is niet het punt. De Duitse maatschappij heeft nooit in meerderheid voor de nazi's gekozen. Dat Papen & co zo stom was wél voor de Nazi's als coalitiepartner te kiezen doet daar niets aan af. Maar dat is vrees ik ernstig offtopic.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 15:06:33 #69
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31231281
Zo. Zullen we de Besnorde Duivel de as laten die hij is, en het weer over het libertarisme hebben?
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 22:20 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Zo, jij denkt dat de multiculturele samenleving er nooit was gekomen zonder overheid? Ik ben wel benieuwd hoe je dát beredeneert.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 15:08:05 #70
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31231325
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 00:14 schreef Sickie het volgende:

[..]

Een gematigd socialiste, oftewel een sociaal-democrate, toch?
Ja, maar dat klinkt zo ik-ben-een-PvdA-trut-in-mantelpakje-wier-grootste-droom-het-is-om-ooit-backbencher-of-onbekend&onbemind-staatssecretarisje-te-worden.

Vaandaar dat polycentrisch kautskiaan.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 15:13:51 #71
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31231468
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 12:02 schreef Murazor4096 het volgende:

[..]

Ik ben een groot voorstander van goede doelen. In tegenstelling tot wat de overheid doet, zijn goede doelen niet gebaseerd op gedwongen giften.
[..]
Ik vind dat goede doelen niet nodig zouden hoeven zijn, maar goed.
quote:
Dat is theoretisch. Zomaar emigreren doe je niet, en jezelf fincancieel onafhankelijk verklaren resulteert in een enkeltje cel.
[..]
Nee, hoor. Gewoon je rekening oversluizen naar de kaaimaneilanden, gaan wonen op tuvalu, en tien jaar niet je paspoort verlengen. Presto!
quote:
Waarom denken mensen altijd dat ik rechts ben? Hitler is gewoon een uitstekend voorbeeld van hoe gruwelijk democratie kan falen.

(kleine edit: ik had niet gezien dat iemand anders Hitler er al bij de snor bijgesleept had. Excuses voor het dubbele voorbeeld)
Ja, en wéér. Laten we ophouden over Hitler.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 15:20:32 #72
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31231635
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 13:06 schreef Scandum het volgende:

[..]

Dat heb je in Nederland ook. Dit is een voorbeeld van hoe betuttelend overheden kunnen zijn. Niemand dwingt je om koffie te kopen, en je kan gewoon thuis koffie maken en die in een thermosfles meenemen. Dat dit redelijk werkt voor Starbucks heeft meer met de cultuur te maken die zich nog moet aanpassen om dit soort toestanden te voorkomen. Of misschien zijn mensen gewoon dom, en moeten ze door de linkse elite tegen zichzelf in bescherming worden genomen.
[..]

Hoe dan ook, jij onderkent het gebrek aan rationaliteit op de vrije markt?
quote:
Bron? grapje Dit is een van de vele vreugden van de globalisering. Mij persoonlijk boeit het niet, die landen doen het zichzelf aan en moeten eens een keer zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen burgers en toekomst. Mag ik ook op het vorige argument wijzen, dat het probleem ook bij de burgers zit die die kleding willen dragen. Als de SGP tegen homo's is is het huis te klein, maar zelf wel rustig de normen en waarden van de burgers er door persen.
[..]
Het punt is, landen zijn geen entiteit, zoals jij heel goed weet. Die dictators hebben er werkelijk geen enkel belang bij dat de arbeiders in de sweatshops een beter bestaan krijgen.
quote:
Als de overheid wapens niet verbood kon Ayaan gewoon zichzelf verdedigen. De overheid creëert dus een geweld monopolie. Dit punt heeft wederom aanrakings punten met de zelf redzaamheid van de burger.
[..]
Denk jij dat Ayaan met een tweedhands mausertje de woedende moslims van zich af had kunnen houden?
quote:
Wederom de verschaping van de burger, die zonder sterke politie macht zich door de eerste de beste hufter zouden laten af persen. Zonder wapen wetten is het een stuk moeilijker om brave burgers af te persen.
[..]
"Verschaping", daar bedoel je mee dat we niet in een dog-eat-dog-wereld leven? Lijkt me een prettig gegeven, eerlijk gezegd.
quote:
Bijna iedereen is hypocriet, dus is het hypocriet om libertariers voor hypocriet uit te maken. Zover ik kan zien willen de Libertariers meer eigen verantwoordelijkheid en daarmee dus meer vrijheid. Ik vind dat zelf wel een nobel streven. Dat er nogal wat conservatieve gedachten gangen zijn onder de Libertariers is een andere verhaal, maar iedereen is vrij om te denken wat hij of zij wil, in een Libertaristisch land dat is. In linkse landen inclusief Nederland worden afwijkende gedachten zeer fel bestreden.
Natuurlijk bestrijd ik het libertarisme fel, want ik vind het geen consistente of heilzame ideologie. Maar ik bestrijd haar wel met het toetsenbord, niet met Ayaan Hirsi Ali's Mauser.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 15:21:47 #73
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31231681
quote:

[..]

Zijn ze wel gelijkwaardig?
[..]
Voor mij niet, want ik huil harder als mijn moeder doodgaat dan mijn buurmans moeder.

Maar in een rechtsstaat, formailistisch gezien, natuurlijk wel.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 15:23:06 #74
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31231717
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 13:15 schreef Scandum het volgende:

[..]

Een communistische partij kan je echter zonder problemen oprichten.
[..]
Hier wel, maar probeer dat eens in de VS.

Elk land heeft een eigen politieke paradigma, waarin er extremen zijn die niet kunnen.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 15:34:34 #75
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_31232041
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 15:23 schreef Floripas het volgende:

[..]

Hier wel, maar probeer dat eens in de VS.

Elk land heeft een eigen politieke paradigma, waarin er extremen zijn die niet kunnen.
Bestaat al lang hoor: http://www.cpusa.org/
  donderdag 6 oktober 2005 @ 15:49:58 #76
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31232391
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 15:34 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Bestaat al lang hoor: http://www.cpusa.org/
Ik weet wel dat ze bestáán, we hebben ook pro-Hitlerpartijen in Nederland.
Ze zitten alleen totaal in de marge van de maatschappij, zullen nooit een factor worden van betekenis, en worden geridiculiseerd.
pi_31232398
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 13:19 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Dat is niet het punt. De Duitse maatschappij heeft nooit in meerderheid voor de nazi's gekozen. Dat Papen & co zo stom was wél voor de Nazi's als coalitiepartner te kiezen doet daar niets aan af. Maar dat is vrees ik ernstig offtopic.
[off-topic]
Dat klopt, maar Floripas stelde dat hij via een staatsgreep aan de macht kwam, en dat is dus niet zo, alles ging volgens de regels, daarnaast heb ik toch wel de indruk dat er binnen de DNVP een brede consensus bestond over deze oplossing. Het is ook niet zo'n vreemde gedachte geweest van von Papen, in Italie is het wel gelukt om op deze manier Mussolini in te kapselen. Het kabinet wat we nu hebben is waarschijnlijk ook niet gewild door de kiezers, die een CDA/PvdA coalitie voor ogen hadden, toch is deze er gekomen, volgens de regels. Dat die regels misschien aanpassing behoeven is weer een ander verhaal.
[/off-topic]
Ik heb verder nog niemand gehoord over mijn vergelijking van Libertarisme met de Natuurtoestand zoals Locke en Hobbes deze beschreven.

ergo: het Libertarisme heft zichzelf op.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 16:00:41 #78
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31232622
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 15:50 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

[off-topic]
Dat klopt, maar Floripas stelde dat hij via een staatsgreep aan de macht kwam, en dat is dus niet zo, alles ging volgens de regels, daarnaast heb ik toch wel de indruk dat er binnen de DNVP een brede consensus bestond over deze oplossing. Het is ook niet zo'n vreemde gedachte geweest van von Papen, in Italie is het wel gelukt om op deze manier Mussolini in te kapselen. Het kabinet wat we nu hebben is waarschijnlijk ook niet gewild door de kiezers, die een CDA/PvdA coalitie voor ogen hadden, toch is deze er gekomen, volgens de regels. Dat die regels misschien aanpassing behoeven is weer een ander verhaal.
[/off-topic]
Ik weet ook wel dat het niet helemaal zo is gegaan, maar hij heeft de grondwet wel gepasseerd - > dat lijkt me de definitie van een staatsgreep.
quote:
Ik heb verder nog niemand gehoord over mijn vergelijking van Libertarisme met de Natuurtoestand zoals Locke en Hobbes deze beschreven.

ergo: het Libertarisme heft zichzelf op.
Ik hoop het, ook voor de inwoners van Haiti en Sierra Leone, libertarische landen bij uitstek.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 16:01:06 #79
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31232630
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 15:08 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja, maar dat klinkt zo ik-ben-een-PvdA-trut-in-mantelpakje-wier-grootste-droom-het-is-om-ooit-backbencher-of-onbekend&onbemind-staatssecretarisje-te-worden.

Vaandaar dat polycentrisch kautskiaan.
Mantelpakjes................. ................................ ....................................

Focus!

Je hebt echt zulke politieke ambities? Wat is je eigen achtergrond dan qua opleiding e.d.?

En tot slot, wat vind jij als kautskiaan nou van W. Bos?
Say your prayers
  donderdag 6 oktober 2005 @ 16:10:34 #80
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31232806
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 16:01 schreef Sickie het volgende:

[..]

Mantelpakjes................. ................................ ....................................

Focus!
Hehe.
quote:
Je hebt echt zulke politieke ambities? Wat is je eigen achtergrond dan qua opleiding e.d.?
Nou, niks politieks in ieder geval.
Ik ben een classica.
quote:
En tot slot, wat vind jij als kautskiaan nou van W. Bos?
Als Floripas: een kruiperige kwal. Als polycentrisch kautskiaan: te pro-Europa, en te liberaal op de verkeerde punten.
pi_31233103
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 16:00 schreef Floripas het volgende:
Ik weet ook wel dat het niet helemaal zo is gegaan, maar hij heeft de grondwet wel gepasseerd - > dat lijkt me de definitie van een staatsgreep.
Ook niet, die is met 2/3e meerderheid aan stemmen defacto buiten werking gesteld door het parlement. Duitsland snakte gewoon naar een sterk leiderschap/dictatuur, daarvoor waren er ook al regeringen bij presidentiele volmacht.
quote:
Ik hoop het, ook voor de inwoners van Haiti en Sierra Leone, libertarische landen bij uitstek.
Daar kun je duidelijk zien hoe dat proces van staatsvorming in z'n werking gaat, er is een constante staat van oorlog. Men zoekt patronage bij een groep/sterke leider en voila, de rudimentaire staat is geboren.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 16:30:55 #82
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31233233
*stapt even vrolijk over de blinde vlek die tweede wereldoorlog heet heen, en hoopt dat LN gauw eens over de Middeleeuwen wil kletsen*
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 16:24 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

Daar kun je duidelijk zien hoe dat proces van staatsvorming in z'n werking gaat, er is een constante staat van oorlog. Men zoekt patronage bij een groep/sterke leider en voila, de rudimentaire staat is geboren.
Dus jij bent ook van mening dat afschaffen van het centraal gezag leidt tot feodalisme?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 16:40:46 #83
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31233425
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 16:10 schreef Floripas het volgende:

[..]

Hehe.
[..]

Nou, niks politieks in ieder geval.
Ik ben een classica.
[..]

Als Floripas: een kruiperige kwal. Als polycentrisch kautskiaan: te pro-Europa, en te liberaal op de verkeerde punten.
Het draait toch om het niveau van een persoon en maatschappelijke ontwikkeling imo. Concrete politieke opleidingsachtergrond is niet zaligmakend. Ik heb zelf ook wel eens het gevoel dat ik wat meer de politieke kant op wil. Maar dan niet lokaal, dat vind ik niet bijster interessant.

Wat Bos betreft, ik ben het met Floripas eens.
Say your prayers
pi_31233435
Iedereen met een beetje boerenverstand kan beredeneren dat er (overheids)regulatie nodig is, alleen de zogenaamde "libertariers" (ik weet ook nog steeds niet wie dat nou zijn, want iedereen die ik hier hoor roepen dat ze tegen overheidsingrijpen zijn spreekt zichzelf regelmatig tegen), schijnen dit boerenverstand te ontberen.

Simpelste voorbeeld is wel dat "de Markt" zelf helemaal niet vrij WIL zijn, bedrijven streven bijna allemaal stuk voor stuk naar een onaantastbare machtspositie. Kartelvorming is daar een mooi voorbeeld van. Als je dat maar lang genoeg laat gebeuren krijg je uiteindelijk 1 of enkele concerns die gewoon alles bepalen wat er in de wereld gebeurt, het zou het einde van de democratie en al helemáál het einde van de "vrije markt" betekenen...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_31233838
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 16:30 schreef Floripas het volgende:
*stapt even vrolijk over de blinde vlek die tweede wereldoorlog heet heen, en hoopt dat LN gauw eens over de Middeleeuwen wil kletsen*

Dus jij bent ook van mening dat afschaffen van het centraal gezag leidt tot feodalisme?
Ja, dat heb je mooi samengevat, dan begint idd het hele circus weer overnieuw. Wat mij betreft kan het Libertarisme bijgezet worden in de rij ideologieen die door goedbedoelende idealisten zijn bedacht, maar eindigen in grootschalige rampspoed (vergelijk anarchisme, pacifisme, communisme).

Ik vind het overigens wel jammer dat het woord sociaaldemocraat tegenwoordig bijna een scheldwoord is, net als 'liberal' dat is in de VS, maar goed daar heeft de PvdA het ook wel een beetje naar gemaakt.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:02:18 #86
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31233851
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 16:41 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Iedereen met een beetje boerenverstand kan beredeneren dat er (overheids)regulatie nodig is, alleen de zogenaamde "libertariers" (ik weet ook nog steeds niet wie dat nou zijn, want iedereen die ik hier hoor roepen dat ze tegen overheidsingrijpen zijn spreekt zichzelf regelmatig tegen), schijnen dit boerenverstand te ontberen.

Simpelste voorbeeld is wel dat "de Markt" zelf helemaal niet vrij WIL zijn, bedrijven streven bijna allemaal stuk voor stuk naar een onaantastbare machtspositie. Kartelvorming is daar een mooi voorbeeld van. Als je dat maar lang genoeg laat gebeuren krijg je uiteindelijk 1 of enkele concerns die gewoon alles bepalen wat er in de wereld gebeurt, het zou het einde van de democratie en al helemáál het einde van de "vrije markt" betekenen...
Een goed functionerende markt is dan ook niet iets dat ontstaat en zichzelf in stand houdt, maar iets dat dat kan worden gecreeerd en middels het juiste beleid in stand gehouden kan worden.
Say your prayers
pi_31233952
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:02 schreef Sickie het volgende:

[..]

Een goed functionerende markt is dan ook niet iets dat ontstaat en zichzelf in stand houdt, maar iets dat dat kan worden gecreeerd en middels het juiste beleid in stand gehouden kan worden.
Dat is ook mijn overtuiging, maar dat lijkt me in te gaan tegen de beginselen die Liberariërs preken.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:12:39 #88
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31234066
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:01 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

Ik vind het overigens wel jammer dat het woord sociaaldemocraat tegenwoordig bijna een scheldwoord is, net als 'liberal' dat is in de VS, maar goed daar heeft de PvdA het ook wel een beetje naar gemaakt.
"Sociaal-democraat" ruikt een beetje naar "niks".
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:37:39 #89
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31234641
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:12 schreef Floripas het volgende:

[..]

"Sociaal-democraat" ruikt een beetje naar "niks".
Die trend is ingezet toen Wim Kok de ideologische veren afschudde jaren terug. Ikzelf vind een sterke ideologische basis van groot belang. Geen huis zonder fundering. Maar dat ben ik. Verder heb ik niks maar dan ook helemaal niks met de PvdA zoals deze momenteel bestaat onder Bos. Opzich vreemd, want een gematigd liberaal als ik en een sociaal-democratische partij zouden prima door 1 deur moeten kunnen.
Say your prayers
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:47:20 #90
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31234883
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Dat is ook mijn overtuiging, maar dat lijkt me in te gaan tegen de beginselen die Liberariërs preken.
Klopt, dat gaat er lijnrecht tegenin. Maar dat neemt niet weg dat een markt niet functioneert als er geen randvoorwaarden worden gesteld.
Say your prayers
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:54:35 #91
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31235069
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:37 schreef Sickie het volgende:

[..]

Die trend is ingezet toen Wim Kok de ideologische veren afschudde jaren terug. Ikzelf vind een sterke ideologische basis van groot belang. Geen huis zonder fundering. Maar dat ben ik. Verder heb ik niks maar dan ook helemaal niks met de PvdA zoals deze momenteel bestaat onder Bos. Opzich vreemd, want een gematigd liberaal als ik en een sociaal-democratische partij zouden prima door 1 deur moeten kunnen.
Ja, inderdaad.
Waar komen al die stemmers toch vandaan?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 18:45:54 #92
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31236276
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:54 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ja, inderdaad.
Dat kun je je bij een partij als het CDA ook afvragen. Ik denk dat veel mensen een gewoontestem uitbrengen. Met name bij de drie grote partijen is dit het geval. Verder is er de laatste ronden natuurlijk ook zeer strategisch gestemd en aangezien de kiezer er geen vertrouwen in had dat de SP echt de grootste zou kunnen worden aan de socialistische zijde van het politieke spectrum hebben ze toch maar voor de PvdA gekozen. Verder heb ik de indruk dat mensen iets minder extreem stemmen als het moment daar is en de PvdA heeft minder scherpe randjes dat de SP bijvoorbeeld. Mocht de SP ooit een echt ruime voorsprong opbouwen t.o.v. de PvdA in de peilingen dan ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren.
Say your prayers
pi_31236733
quote:

[..]

Ja, inderdaad.
Ik heb de afgelopen weet ik hoeveel verkiezingen (hoe komt het in hemelsnaam dat ik er op mijn 29e al zoveel achter de rug heb trouwens?) ook praktisch altijd PvdA gestemd. Niet dat ik het nou altijd zo fantastisch vind wat ze doen, maar eerder bij gebrek aan beter. Zo zijn er met mij nog vele anderen denk ik.

Ik persoonlijk zou graag zien dat er een nieuwe sociaal-liberale partij kwam, te vormen uit delen van de VVD, delen van de PvdA en D'66.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 19:12:05 #94
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31236833
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 19:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik heb de afgelopen weet ik hoeveel verkiezingen (hoe komt het in hemelsnaam dat ik er op mijn 29e al zoveel achter de rug heb trouwens?) ook praktisch altijd PvdA gestemd. Niet dat ik het nou altijd zo fantastisch vind wat ze doen, maar eerder bij gebrek aan beter. Zo zijn er met mij nog vele anderen denk ik.

Ik persoonlijk zou graag zien dat er een nieuwe sociaal-liberale partij kwam, te vormen uit delen van de VVD, delen van de PvdA en D'66.
Een echte liberaal is per definitie sociaal. Ik vind sociaal-liberaal dan ook een gedrocht van een begrip. Meer zoiets als bruine stront.
Say your prayers
pi_31236853
quote:

[..]

Ja, inderdaad.
Het maakt niet uit of er meer of minder stemmen zijn, er worden toch 150 zetels verdeeld. Over de beschikbare politieke partijen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 6 oktober 2005 @ 19:20:59 #96
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31237067
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 19:12 schreef sigme het volgende:

[..]

Het maakt niet uit of er meer of minder stemmen zijn, er worden toch 150 zetels verdeeld. Over de beschikbare politieke partijen.
Ik denk dat ze het relatief bedoelt.
Say your prayers
pi_31237976
quote:

[..]

Ja, inderdaad.
Dat snap ik ook niet. SP is veel logischer om te stemmen. De enige partij met een realistische kijk op de samenleving, maar wel echte standpunten heeft die niet op dogmatiek maar op pure objectiviteit gebaseerd zijn. Dat zulke standpunten automatisch links zijn spreekt voor zich.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 21:47:30 #98
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31241525
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 19:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik heb de afgelopen weet ik hoeveel verkiezingen (hoe komt het in hemelsnaam dat ik er op mijn 29e al zoveel achter de rug heb trouwens?)
Dat snap ik ook niet. In de jaren na jouw 18e verjaardag is er maar één keer een vervroegde verkiezing geweest. Er zijn in Nederland nou eenmaal verkiezingen op 4 niveaus, dus het is gemiddeld elk jaar raak.
pi_31242569
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 21:47 schreef freako het volgende:
Dat snap ik ook niet. In de jaren na jouw 18e verjaardag is er maar één keer een vervroegde verkiezing geweest. Er zijn in Nederland nou eenmaal verkiezingen op 4 niveaus, dus het is gemiddeld elk jaar raak.
Wat vindt jij van de stelling freako?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:28:23 #100
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31242885
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 16:07 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Polarisering gaat altijd in golven. De jaren '70 waren qua politiek spektakel veel aantrekkelijker dan de jaren '90.
pi_31243077
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:28 schreef freako het volgende:
Polarisering gaat altijd in golven. De jaren '70 waren qua politiek spektakel veel aantrekkelijker dan de jaren '90.
Ik denk dat we nu wel weer in de hoogconjunctuur zitten.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 22:44:22 #102
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31243431
Ik denk het ook. Eind jaren '90 waren gewoon saai. Consensus over liberalisering, het poldermodel, enzovoorts.
En die muziek, Ace of Base. Zo eentonig!
pi_31243858
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:44 schreef Floripas het volgende:
Ik denk het ook. Eind jaren '90 waren gewoon saai. Consensus over liberalisering, het poldermodel, enzovoorts.
Consensus is een mooi iets, als het maar hardbevochten is, als het bijna vanzelf gaat is dat de dood in de pot.
quote:
En die muziek, Ace of Base. Zo eentonig!
Begin me niet over Zweden
Een goed voorbeeld van hoe sociaal-democratie verkeerd kan aflopen, anyway de Stranglers hebben het 10x beter verwoord dan ik dat kan.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 23:08:53 #104
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31244236
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 22:19 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Wat vindt jij van de stelling freako?
Een stelling? Dan moet ik verdorie het hele topic doorlezen. .

An sich is er niets mis met libertarisme, mits met mate toegepast. Maar dan wordt het al snel liberalisme.

Het kan nooit kwaad om kritisch te kijken of bepaalde overheidstaken niet door de vrije markt uitgevoerd kunnen worden, of zelfs helemaal afgeschaft kunnen worden. Het rücksichtslos schrappen van overheidstaken puur en alleen omdat de overheid ze uitvoert is daarentegen onzinnig. Maar enige efficiëntie kan nooit kwaad.

Dus:
quote:
Ja, een mededingingsautoriteit is noodzakelijk. De NMa is naar mijn idee een van de nuttigste nieuwe diensten van de overheid geweest.
quote:
Die documentaires over sweatshops zijn er al zo vaak geweest. Je had ook makkelijk bio-industrie ipv Tommy Hilfiger in kunnen vullen. Over zielige varkentjes zijn al zo vaak documentaires geweest. En er wordt geen hap varkensvlees minder om gegeten. Vlees haalt men nog steeds bij de kiloknaller. Daar zou ik dus geen hoop op vestigen. Moet de overheid dan maar in de bres springen? Ja, maar niet door het te verbieden. Sowieso wat lastig, omdat het een ander land betreft. Wat een overheid wel kan doen, is eisen stellen bij de import van kleding, dat het volgens bepaalde normen geproduceerd is. Het gevaar daarvan is echter, dat die eisen gebruikt kunnen worden als een oneigenljike reden om die producten te kunnen weren. Officieel omdat de productie ervan op een onmenselijke manier gebeurt, in werkelijkheid omdat ze de binnenlandse kledingproductie bedreigen.
quote:
Neuh. Hirsi Ali deed ook al zulke uitspraken voordat ze Tweede-Kamerlid werd. Juist door haar uitspraken werd ze Tweede-Kamerlid. En niet omdat ze graag beveiliging wilde. Beveiliging is ook prima particulier in te huren.
quote:
Dat klinkt meer als anarchisme dan libertarisme, moet ik zeggen.
quote:
De ommewentelingsparadox
Ja. En toch zijn er zat libertarische partijen. In Nieuw-Zeeland zitten ze zelfs in het parlement. Maar het blijft een vrij extreme stroming. Dat wringt soms een beetje met de democratie. Zie ook de SGP en de NCPN. Die houden er ook nogal antidemocratische ideeën op na. En toch bestaan ze. Maar zolang ze alleen maar wat roepen en niet met geweld gaan handelen, is dat geen probleem. Om op basis daarvan te zeggen dat het libertarisme nooit kan werken vind ik ook wat merkwaardig. Publieke opinies kunnen immers omslaan, zodat libertariërs alsnog de macht kunnen grijpen. Er zijn gekkere dingen gebeurd in de wereld.
quote:
De links-rechtsleugen
Waar gaan die links-afzeikstukjes dan over? Over burgerrechten, of over de linkse wens van een grote overheid?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 23:18:08 #105
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31244509
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 23:08 schreef freako het volgende:

[..]

Een stelling? Dan moet ik verdorie het hele topic doorlezen. .

An sich is er niets mis met libertarisme, mits met mate toegepast. Maar dan wordt het al snel liberalisme.
Libertarisme is een extreme stroming. Da's net zoeits als 'een beetje communisme'.
quote:
Het kan nooit kwaad om kritisch te kijken of bepaalde overheidstaken niet door de vrije markt uitgevoerd kunnen worden, of zelfs helemaal afgeschaft kunnen worden. Het rücksichtslos schrappen van overheidstaken puur en alleen omdat de overheid ze uitvoert is daarentegen onzinnig. Maar enige efficiëntie kan nooit kwaad.
Het idee dat de overheid niet efficient kan zijn is natuurlijk een misvatting.
quote:
Die documentaires over sweatshops zijn er al zo vaak geweest. Je had ook makkelijk bio-industrie ipv Tommy Hilfiger in kunnen vullen. Over zielige varkentjes zijn al zo vaak documentaires geweest. En er wordt geen hap varkensvlees minder om gegeten. Vlees haalt men nog steeds bij de kiloknaller. Daar zou ik dus geen hoop op vestigen. Moet de overheid dan maar in de bres springen? Ja, maar niet door het te verbieden.
Hoe dan? Geef me eenws een concrete manier.
quote:
Sowieso wat lastig, omdat het een ander land betreft. Wat een overheid wel kan doen, is eisen stellen bij de import van kleding, dat het volgens bepaalde normen geproduceerd is. Het gevaar daarvan is echter, dat die eisen gebruikt kunnen worden als een oneigenljike reden om die producten te kunnen weren. Officieel omdat de productie ervan op een onmenselijke manier gebeurt, in werkelijkheid omdat ze de binnenlandse kledingproductie bedreigen.
[..]
Dat ben ik met je eens. Daarom mag je die richtlijnen wel VNsgewijs invoeren en reguleren.
quote:
Neuh. Hirsi Ali deed ook al zulke uitspraken voordat ze Tweede-Kamerlid werd. Juist door haar uitspraken werd ze Tweede-Kamerlid. En niet omdat ze graag beveiliging wilde. Beveiliging is ook prima particulier in te huren.
[..]
Maar ze werkte bij een instituut dat lotsverbonden is aan de overheid. Bovendien zijn de serieuze bedreigingen pas na haar verkiezing geweest.
quote:
Ja. En toch zijn er zat libertarische partijen. In Nieuw-Zeeland zitten ze zelfs in het parlement. Maar het blijft een vrij extreme stroming. Dat wringt soms een beetje met de democratie. Zie ook de SGP en de NCPN. Die houden er ook nogal antidemocratische ideeën op na. En toch bestaan ze. Maar zolang ze alleen maar wat roepen en niet met geweld gaan handelen, is dat geen probleem. Om op basis daarvan te zeggen dat het libertarisme nooit kan werken vind ik ook wat merkwaardig. Publieke opinies kunnen immers omslaan, zodat libertariërs alsnog de macht kunnen grijpen. Er zijn gekkere dingen gebeurd in de wereld.
[..]
Okee, een partihj oprichten dan maar. Ben jij een libertarier? Je bent namelijk dan de eerste die ik 'spreek' die antwoord geeft op de vraag.
En God, grondwet en kapitaal verhoede dat de NCPN ooit aan de macht komt. Of de SGP, for that matter.
quote:
Waar gaan die links-afzeikstukjes dan over? Over burgerrechten, of over de linkse wens van een grote overheid?
Over...links. Pamela Hemelrijk, Bart Croughs, die worden aanbeden door meervrijheid.nl, hebben het alleen maar over links.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 23:38:36 #106
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31245052
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 23:18 schreef Floripas het volgende:

[..]

Libertarisme is een extreme stroming. Da's net zoeits als 'een beetje communisme'.
Dat heet toch 'sociaal-democratie'? Net zoals 'een beetje SGP' christen-democratie is.
quote:
Het idee dat de overheid niet efficient kan zijn is natuurlijk een misvatting.
Er zit bij de overheid vaak nog een verschil tussen kunnen en willen.
quote:
Dat ben ik met je eens. Daarom mag je die richtlijnen wel VNsgewijs invoeren en reguleren.
[..]
Meer een taak voor een vrijhandelsorganisatie. Zoals de EU. Al die richtlijnen uit Brussel zijn erop gericht dat lidstaten producten uit andere lidstaten niet tegen houden omdat ze onredelijke eisen stellen.
quote:
Maar ze werkte bij een instituut dat lotsverbonden is aan de overheid. Bovendien zijn de serieuze bedreigingen pas na haar verkiezing geweest.
[..]
In de praktijk zijn er veel meer moslima's/moslims die hun mond open doen. Die hebben geen beveiliging. En toch doen ze het. Hirsi Ali is de meest opvallende, maar zeker niet een uitzondering.
quote:
Okee, een partihj oprichten dan maar. Ben jij een libertarier? Je bent namelijk dan de eerste die ik 'spreek' die antwoord geeft op de vraag.
Nee, ik ben een conservatief met liberale trekken (of net andersom). Zo'n beetje rechtervleugel-CDA en linkervleugel-VVD. Sinds het echtpaar Van Aartsen-Hirsi Ali de VVD leidt ben ik een beetje op hun afgeknapt.
quote:
En God, grondwet en kapitaal verhoede dat de NCPN ooit aan de macht komt. Of de SGP, for that matter.
[..]
Ja, maar ik heb wel respect voor hun meningen. De stijl van de SGP spreekt me daarbij overigens meer dan die van de NCPN, maar dat heeft daarmee weinig te maken.
quote:
Over...links. Pamela Hemelrijk, Bart Croughs, die worden aanbeden door meervrijheid.nl, hebben het alleen maar over links.
Links als voorvechter van de verzorgingsstaat, positieve discriminatie en aantasting van de vrijheid van meningsuiting, als ik zo een stel van die columns lees.

[ Bericht 5% gewijzigd door freako op 06-10-2005 23:47:48 ]
  donderdag 6 oktober 2005 @ 23:47:52 #107
66825 Reya
Fier Wallon
pi_31245292
Dat libertarisme niet deugt is uiteraard normatief getint, maar ik durf me zeker af te vragen of libertarisme werkt.

Vereenvoudigd kun je een maatschappij indelen in het volk en de elite. Uiteraard, de werkelijkheid is vele malen complexer, maar dat er sprake is van klasseverschillen is overduidelijk. In het geval van de conventionele staat wordt de elite-rol ingevuld door enerzijds de bourgeoisie (kapitalisten, om maar een gekleurde uitspraak te gebruiken) en anderzijds de bestuurders. Aangezien de kapitalisten een groot deel van het kapitaal onder controle hebben, maar de bestuurders een zekere macht hebben daarover, ontstaat er een samenspel dat zichzelf - alhoewel de toekomst dat natuurlijk nog verder moet uitwijzen - redelijk in stan weet te houden. Door die stabiliteit van de elite heeft het gebied wat door die elite gedomineerd wordt een aanzienlijk groter kans op stabiliteit.

In de klassieke socialistische staat valt de rol van het kapitaal weg. Zo langzamerhand is wel duidelijk geworden dat de macht van de bestuurders hiermee onevenredig groot wordt. Tevens is duidelijk geworden dat de bestuurders de rol van het kapitaal niet voldoende hebben kunnen overnemen, wat economische malaise in dergelijk bestuurde landen tot gevolg heeft.

Echter, als de bestuurders grotendeels of geheel wegvallen, dan ontstaat er feitelijk een machtsvacuum. Dit vacuum wordt noodzakelijkerwijs door het kapitaal opgevuld. Het lijkt me allesbehalve hypothetisch dat dan precies hetzelfde gebeurt als bij een klassiek-socialistische staat, maar dan omgekeerd. De macht van het kapitaal wordt plots onevenredig groot, en hier zal de natuurljke tegenhanger van het kapitaal - de arbeid - waarschijnlijk onder lijden. Oftewel: een relatief grote economische groei, die echter (bijna) volledig ten goede komt van het kapitaal. Daarnaast kan het plotse machtsvacuum wel eens tot maatschappelijke onrust leiden. Als plots allerlei regels wegvallen, heeft dit een zekere mate van anarchie tot gevolg. Het kapitaal kan dit in ieder geval zeker niet opvullen; mensen doen de meest weerzinwekkende dingen voor geld.

Ik denk dus dat zowel klassiek socialisme als libertarisme eenzelfde soort mankement vertonen. Dan blijft er over de machtsevenwicht tussen staat en kapitaal; wat niet betekent dat daarbinnen geen socialistische dan wel liberale koers gevaren kan worden.
pi_31245882
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 12:01 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik heb me voornamelijk gebaseerd op www.meervrijheid.nl, waar veel van dit type argumenten te vinden zijn.
Wat vind je trouwens van Cato (behalve Amerikaans)?
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 09:54:50 #109
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31247472
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 19:52 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat snap ik ook niet. SP is veel logischer om te stemmen. De enige partij met een realistische kijk op de samenleving, maar wel echte standpunten heeft die niet op dogmatiek maar op pure objectiviteit gebaseerd zijn. Dat zulke standpunten automatisch links zijn spreekt voor zich.

Ga jij nu maar weer wiskundedingetjes doen want dit politieke geneuzel ligt je duidelijk voor geen meter.
Say your prayers
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 10:50:44 #110
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_31248605
quote:
Een vrije markt zonder toezicht op de spelregels werkt uiteindelijk averechts.
blablabla
Dankzij de opkomst van Starbucks zitten er nu overal van die capuchinobarretjes die inspelen op de steken die Starbucks laat liggen. Starbucks biedt 'slechte' koffie aan, dan is juist de kracht van marktwerking dat een slimme ondernemer daar op inspeelt, en goede koffie gaat aanbieden. Mischien dan wel ietsje duurder, maar toch, als de klant dat er voor over heeft, wat is dan het probleem?
En sinds de opkomst van Starbucks zitten er nu overal van die barretjes met de lekkerste koffie. Voordat Starbucks er was, had je enkel standaard koffie uit een koffiezetapparaat, die vaak al 5 uur stond te pruttelen.
quote:
Tommy Hilfiger laat zijn kleren maken in de gruwelijkste sweatshops, dat is een openbaar gegeven.-> je hebt een overheid nodig.
Voorheen moesten die kinderen die nu in een fabriek werken, hun kleine beetje geld verdienen in de prostitutie, of spullen zoeken op een vuilnisbelt. Dus geld verdienen in een fabriek is al een vooruitgang. Of wil je dat die lui weer de prostitutie ingaan?

op de rest reageer ik nog wel een andere keer
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:46:40 #111
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31263597
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 23:38 schreef freako het volgende:

[..]

Dat heet toch 'sociaal-democratie'? Net zoals 'een beetje SGP' christen-democratie is.
[..]
Dan is "een beetje libertarier" natuurlijk een liberaal, niet?
quote:
Er zit bij de overheid vaak nog een verschil tussen kunnen en willen.
[..]
Dat klopt, en op dit moment hebben we nogal de buik vol van het teveel aan ambtenaren. Er zijn meer persvoorlichters in overheidsdienst dan journalisten.
Daarom zijn er vanuit de politiek ook tegenbewegingen ontstaan: Fortuyn, de SP, Leefbaar Nederland en de VVD zijn er offensieven tegen begonnen.
quote:
Meer een taak voor een vrijhandelsorganisatie. Zoals de EU. Al die richtlijnen uit Brussel zijn erop gericht dat lidstaten producten uit andere lidstaten niet tegen houden omdat ze onredelijke eisen stellen.
[..]
Het punt is, de EU behartigt de belangen van...juist, de EU. Vandaar al die absurde importheffingen. Laat de VN het maar mooi doen.
quote:
In de praktijk zijn er veel meer moslima's/moslims die hun mond open doen. Die hebben geen beveiliging. En toch doen ze het. Hirsi Ali is de meest opvallende, maar zeker niet een uitzondering.
[..]
Die zo'n effect sorteren? Ik kan er geen noemen.
En bescherming krijgen ze natuurlijk wel: van de overheid. Ashfan Ellian (een grote idoot, overigens) krijgt ook politiebescherming.
quote:
Nee, ik ben een conservatief met liberale trekken (of net andersom). Zo'n beetje rechtervleugel-CDA en linkervleugel-VVD. Sinds het echtpaar Van Aartsen-Hirsi Ali de VVD leidt ben ik een beetje op hun afgeknapt.
[..]
Geen Jacobijn, dus. Een beetje Edmund Burke meets Adam Smith?
quote:
Ja, maar ik heb wel respect voor hun meningen. De stijl van de SGP spreekt me daarbij overigens meer dan die van de NCPN, maar dat heeft daarmee weinig te maken.
[..]
Ik ben er zelf nog niet over uit. Zou je in een democratie anti-democratische stromingen moeten toestaan? Ik kan me voorstellen van niet, maar aan de andere kant is het vrije woord me ook wel heel veel waard.
quote:
Links als voorvechter van de verzorgingsstaat, positieve discriminatie en aantasting van de vrijheid van meningsuiting, als ik zo een stel van die columns lees.
Ja, natuurlijk. Maar ook: links als wegbereider van staatsschuld en multicultuur (een pertinente leugen; VVD en CDA deden hier net zo hard, en wellicht nog veel harder aan mee), links als klak, links als elite. En vooral: rechts niet aanvallen op bijvoorbeeld identificatieplicht, Bush verdedigen tegen klritiek na Katrina (staat plus dijken is doorbraak, zou je verwachten, maar nee)
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 20:04:28 #112
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31264110
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 23:47 schreef Reya het volgende:
Dat libertarisme niet deugt is uiteraard normatief getint, maar ik durf me zeker af te vragen of libertarisme werkt.
Daarom is het mijn stelling: als ik ervan overtuigd was, begon iker niet over. Ik weet wel zeker dat fascisme niet deugt.
quote:
Vereenvoudigd kun je een maatschappij indelen in het volk en de elite. Uiteraard, de werkelijkheid is vele malen complexer, maar dat er sprake is van klasseverschillen is overduidelijk.
Ben jij opgehouden met lezen bij Marx en Sartre? Lees Foucault eens, of Levy Strauss. Interessante materie!
quote:
In het geval van de conventionele staat wordt de elite-rol ingevuld door enerzijds de bourgeoisie (kapitalisten, om maar een gekleurde uitspraak te gebruiken) en anderzijds de bestuurders. Aangezien de kapitalisten een groot deel van het kapitaal onder controle hebben, maar de bestuurders een zekere macht hebben daarover, ontstaat er een samenspel dat zichzelf - alhoewel de toekomst dat natuurlijk nog verder moet uitwijzen - redelijk in stan weet te houden. Door die stabiliteit van de elite heeft het gebied wat door die elite gedomineerd wordt een aanzienlijk groter kans op stabiliteit.
Dit ben ik niet met je eens. Ten eerste is de rol van de elite al vervaagd sinds Marcuse in de jaren '60. Ten tweede is de lijn tussen die twee groepen nogal vloeiend: kijk naar Neelie Kroes, Bush, maar ook naar Brinkhorst of Rosenmoller.
quote:
In de klassieke socialistische staat valt de rol van het kapitaal weg. Zo langzamerhand is wel duidelijk geworden dat de macht van de bestuurders hiermee onevenredig groot wordt. Tevens is duidelijk geworden dat de bestuurders de rol van het kapitaal niet voldoende hebben kunnen overnemen, wat economische malaise in dergelijk bestuurde landen tot gevolg heeft.
Als je bedoelt: het communisme dat we tot nu toe hebben gezien? Die is niet eens zozeer veroorzaakt door die economische domheid, maar vooral gebrek aan tegenspraak en het dulden ervan. Eén stem is geen stem; Geen tegenspraak is dodelijk.
quote:
Echter, als de bestuurders grotendeels of geheel wegvallen, dan ontstaat er feitelijk een machtsvacuum. Dit vacuum wordt noodzakelijkerwijs door het kapitaal opgevuld. Het lijkt me allesbehalve hypothetisch dat dan precies hetzelfde gebeurt als bij een klassiek-socialistische staat, maar dan omgekeerd. De macht van het kapitaal wordt plots onevenredig groot, en hier zal de natuurljke tegenhanger van het kapitaal - de arbeid - waarschijnlijk onder lijden. Oftewel: een relatief grote economische groei, die echter (bijna) volledig ten goede komt van het kapitaal.
Interessante en doordachte visie heb jij. Ik ben zeer te spreken over jouw reactie, ook al ben ik het niet geheel met je eens.
In ieder geval, ik was laatst bij een lezing van een econoom, die zei dat je twee soorten welvaart had: materiele welvaart en rechtswelvaart. Het vergroten van het één leidt automatisch tot uitholling van het ander. Dat is ook ongeveer wat jij zegt. Ik denk dat het veel ingewikkelder is dan dat, maar jullie hebben zeker een punt.
quote:
Daarnaast kan het plotse machtsvacuum wel eens tot maatschappelijke onrust leiden. Als plots allerlei regels wegvallen, heeft dit een zekere mate van anarchie tot gevolg. Het kapitaal kan dit in ieder geval zeker niet opvullen; mensen doen de meest weerzinwekkende dingen voor geld.
Niet alleen dat, maar ook om te overleven. Erst kommt das Fressen, und dan kommt die Moral.
quote:
Ik denk dus dat zowel klassiek socialisme als libertarisme eenzelfde soort mankement vertonen. Dan blijft er over de machtsevenwicht tussen staat en kapitaal; wat niet betekent dat daarbinnen geen socialistische dan wel liberale koers gevaren kan worden.
Prima. Ik sta voor het eerste.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 20:05:44 #113
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31264157
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 07:25 schreef Chewie het volgende:

[..]

Wat vind je trouwens van Cato (behalve Amerikaans)?
Cato? Als in: Voorts ben ik van mening dat Carthago vernietigd dient te worden?
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 20:06:17 #114
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31264178
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 09:54 schreef Sickie het volgende:

[..]

Ga jij nu maar weer wiskundedingetjes doen want dit politieke geneuzel ligt je duidelijk voor geen meter.
Ik ben het wel met hem eens.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 20:07:39 #115
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31264225
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 10:50 schreef Karzeuler het volgende:

[..]

Dankzij de opkomst van Starbucks zitten er nu overal van die capuchinobarretjes die inspelen op de steken die Starbucks laat liggen. Starbucks biedt 'slechte' koffie aan, dan is juist de kracht van marktwerking dat een slimme ondernemer daar op inspeelt, en goede koffie gaat aanbieden. Mischien dan wel ietsje duurder, maar toch, als de klant dat er voor over heeft, wat is dan het probleem?
En sinds de opkomst van Starbucks zitten er nu overal van die barretjes met de lekkerste koffie. Voordat Starbucks er was, had je enkel standaard koffie uit een koffiezetapparaat, die vaak al 5 uur stond te pruttelen.
[..]
Maar over die dingen hebben we het toch gehad?
quote:
Voorheen moesten die kinderen die nu in een fabriek werken, hun kleine beetje geld verdienen in de prostitutie, of spullen zoeken op een vuilnisbelt. Dus geld verdienen in een fabriek is al een vooruitgang. Of wil je dat die lui weer de prostitutie ingaan?
Ook hier heb ik al antwoord op gegeven.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 20:13:58 #116
66825 Reya
Fier Wallon
pi_31264445
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 20:04 schreef Floripas het volgende:
Ben jij opgehouden met lezen bij Marx en Sartre? Lees Foucault eens, of Levy Strauss. Interessante materie!
Ik ben redelijk georienteerd op dat gebied...bovendien zul je je erover verbazen hoeveel Marx nog aangehaald wordt in beredeneringen op sociaal vlak
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 20:16:44 #117
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31264538
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 20:13 schreef Reya het volgende:

[..]

Ik ben redelijk georienteerd op dat gebied...bovendien zul je je erover verbazen hoeveel Marx nog aangehaald wordt in beredeneringen op sociaal vlak
Ik weet het. Historistische structuralistische teleologen à gogo.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 20:17:17 #118
66825 Reya
Fier Wallon
pi_31264556
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 20:04 schreef Floripas het volgende:
Dit ben ik niet met je eens. Ten eerste is de rol van de elite al vervaagd sinds Marcuse in de jaren '60. Ten tweede is de lijn tussen die twee groepen nogal vloeiend: kijk naar Neelie Kroes, Bush, maar ook naar Brinkhorst of Rosenmoller.
Ik durf het eerste zeker te bestrijden. De elite heeft misschien een andere vorm en een ander gezicht gekregen, maar blijft onverminderd actief en een essentiele factor binnen de maatschappij. Het is wel zo dat - in ieder geval voor Nederland - de elite door de jaren heen wat minder het maatschappelijk bindmiddel is geworden. Het tweede is inderdaad waar; maar daarmee kun je het nog wel terugbrengen tot die twee factoren voor deze specifieke situatie.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 20:28:29 #119
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31264980
Ik denk eerlijk gezegd dat de babyboomers die in Amsterdam hebben gestuurd van halverwege de jaren zestig tot halverwege de jaren '70 de nieuwe elite zijn. Die houden krampachtig aan de macht vast, en laten er niemand bij. DAt geldt voor zowel het bedrijfsleven als de politiek; daarom ligt die scheiding er niet zo strict.
pi_31271226
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 20:13 schreef Reya het volgende:
Grootste fout van Marx vindt ik dat hij constant normen tot waarden heeft verklaart.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 00:21:37 #121
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_31271662
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 20:07 schreef Floripas het volgende:

[..]

Maar over die dingen hebben we het toch gehad?
[..]

Ook hier heb ik al antwoord op gegeven.
Had ik nog niet gelezen. Heb nog zoveel tpics op diverse fora dat als ik eenmaal hier ben ik een beetje leesmoe ben
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 00:32:18 #122
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_31271924
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 19:46 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dan is "een beetje libertarier" natuurlijk een liberaal, niet?
Ja. Ik bodoelde hetzelfde, maar ik verwoordde het wat ongelukkiger.
quote:
Dat klopt, en op dit moment hebben we nogal de buik vol van het teveel aan ambtenaren. Er zijn meer persvoorlichters in overheidsdienst dan journalisten.
Daarom zijn er vanuit de politiek ook tegenbewegingen ontstaan: Fortuyn, de SP, Leefbaar Nederland en de VVD zijn er offensieven tegen begonnen.
En maar goed ook.
quote:
Het punt is, de EU behartigt de belangen van...juist, de EU. Vandaar al die absurde importheffingen. Laat de VN het maar mooi doen.
[..]
Of nog beter: de ondernemingen zelf (winkels en kledingmerken, om jouw voorbeeld maar te volgen). Samen een gedragscode opstellen. Zelfregulering meets Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. .
quote:
Die zo'n effect sorteren? Ik kan er geen noemen.
En bescherming krijgen ze natuurlijk wel: van de overheid. Ashfan Ellian (een grote idoot, overigens) krijgt ook politiebescherming.
Er valt natuurlijk wel over te discussieren op wie Hirsi Ali effect sorteert. Naar mijn mening meer op Opzij-lezeressen dan op "onderdrukte moslima's". Maar er zijn (om ontopic te blijven) volgens mij maar weinig libertariërs die ervoor pleiten om de politie maar af te schaffen.
quote:
Geen Jacobijn, dus. Een beetje Edmund Burke meets Adam Smith?
[..]
Zoiets. Het beste van 2 werelden. .
quote:
Ik ben er zelf nog niet over uit. Zou je in een democratie anti-democratische stromingen moeten toestaan? Ik kan me voorstellen van niet, maar aan de andere kant is het vrije woord me ook wel heel veel waard.
[..]
Tuurlijk wel. En als ze te ver gaan (de wet overtreden) kun je ze altijd via de rechter aanpakken. Antidemocratische partijen draaien als het erop aankomt vaak verbazend goed mee in de democratie. De CPN heeft zat wethouders gehad, en ook de SGP levert wethouders, burgemeesters en een gedeputeerde. Het zijn niet de scherpslijpers die dat soort functies uitvoeren, maar wel overtuigde communisten en theocraten.
quote:
Ja, natuurlijk. Maar ook: links als wegbereider van staatsschuld en multicultuur (een pertinente leugen; VVD en CDA deden hier net zo hard, en wellicht nog veel harder aan mee), links als klak, links als elite. En vooral: rechts niet aanvallen op bijvoorbeeld identificatieplicht, Bush verdedigen tegen klritiek na Katrina (staat plus dijken is doorbraak, zou je verwachten, maar nee)
Oogkleppen. . Op sites als indymedia gaat het echter juist de punten die je noemt. Het is maar waar je het zwaartepunt legt.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 15:30:20 #123
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_31282938
In feite leven we nu al in een libertarische wereld. Als je het er niet mee eens bent wat de rest van je medemensen doet, heb je alle vrijheid om zelfmoord te plegen.

Door libertarisme door te voeren druk je bij wijze van spreke op "reset" om daarna alles weer opnieuw op te gaan bouwen.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 15:59:18 #124
61927 DaveM
uitgefokt
pi_31283551
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 09:54 schreef Sickie het volgende:

[..]

Als jij de SP niet realistisch vindt, noem dan eens een punt?
En om ontopic te blijven, noem eens 1 puntje van kritiek op het libertarisme waaruit blijkt dat de SP geen realistisch beeld zou hebben?
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 23:02:54 #125
99433 Tup
Tupperwaar
pi_31295133
tvp
Wasserwunderland
  maandag 10 oktober 2005 @ 20:24:41 #126
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31341135
freako, Indymedia steekt niet onder stoelen of banken dat het links is. Meervrijheid doet nadrukkelijk wél net alsof het middenlijk is.
  maandag 10 oktober 2005 @ 20:33:53 #127
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_31341413
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 20:24 schreef Floripas het volgende:
freako, Indymedia steekt niet onder stoelen of banken dat het links is. Meervrijheid doet nadrukkelijk wél net alsof het middenlijk is.
Inderdaad want:
quote:
De stichting MeerVrijheid heeft als doel het vergroten van de individuele en economische vrijheid in Nederland en Vlaanderen en is van mening dat belastingen en wetten sterk moeten worden verminderd. MeerVrijheid is niet typisch rechts of links. Zo steunt het zowel van Groenlinks de wens naar persoonlijke vrijheid (vrije meningsuiting, euthanasie, drugsgebruik, privacy, anti-imperialisme) als van de VVD de noodzaak van economische vrijheid (lage belastingen, vrij ondernemerschap).
Valt me trouwens op dat ze het in die inleiding van de site helemaal niet over immigranten/allochtonen hebben. Terwijl een heleboel berichten daarover gaan.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:05:53 #128
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31347820
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 20:06 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik ben het wel met hem eens.
Als je zijn postgeschiedenis kent, en hetgeen hij normaal als onderbouwing gebruikt dan snap je waarom ik dat antwoord gaf. De zelfingenomenheid, arrogantie en het superioriteitscomplex gutsen uit elke porie bij die jongen die ook nog eens een warm pleitbezorger is van een communistisch model.

En ik had jou je SP achtergrond toch al lang vergeven.
Say your prayers
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:09:08 #129
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31347952
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 15:59 schreef DaveM het volgende:

[..]

Als jij de SP niet realistisch vindt, noem dan eens een punt?
En om ontopic te blijven, noem eens 1 puntje van kritiek op het libertarisme waaruit blijkt dat de SP geen realistisch beeld zou hebben?
Een punt is defensie. Deze tak wordt al sinds jaar en dag drooggetrokken maar volgens de SP is dat nog lang niet genoeg. Iemand die enige kennis heeft van de wereldgeschiedenis kan denk ik ook wel tot de conclusie komen dat er geen enkele reden is om net te doen alsof we gek zijn en al onze verdediging aan de kant te schuiven. Daarna hebben wij internationaal ook onze verplichtingen en voldoen we momenteel al niet eens aan de eisen wat dat betreft.
Say your prayers
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:11:00 #130
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31348019
quote:
Op maandag 10 oktober 2005 20:24 schreef Floripas het volgende:
Meervrijheid ken ik eigenlijk helemaal niet maar van Indymedia ben ik totaal niet gecharmeerd. Als ik die stukken mag geloven die daar gepubliceerd worden dan worden er dagelijks activisten doormidden geslagen door ME-ers. Beetje een huilerige site. Meervrijheid zal trouwens niet veel anders zijn vermoed ik. Zal wel bij de extremen horen, dat huilerige.
Say your prayers
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 00:12:33 #131
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31348070
meervrijheid is rechts, anti grote overheid en voor meer vrijheden.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 01:17:55 #132
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_31349716
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 00:12 schreef McCarthy het volgende:
meervrijheid is rechts, anti grote overheid en voor meer vrijheden.
Meervrijheid =
Het libertarisme is links noch rechts, aangezien zowel de linkse als rechtse politiek allebei voor dwang staan (de overheid die mensen ergens toe wil dwingen). Het libertarisme staat daarom dan ook buiten het politieke spectrum. Maar ja, het kan best gebeuren dat rechtse of linkse blaatapen met bepaalde libertarische standpunten gaan zitten spelen en zich vervolgens libertarieer gaan noemen.
Linkse en rechtse politiek zijn enkel de linker en de rechterzijde van het monster dat overheidsdwang heet. Echte libertarieers gaan dat monster te lijf!
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 03:10:20 #133
125878 Gabry
Lento Violento
pi_31351035
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 01:17 schreef Karzeuler het volgende:

[..]

Meervrijheid =
Het libertarisme is links noch rechts, aangezien zowel de linkse als rechtse politiek allebei voor dwang staan (de overheid die mensen ergens toe wil dwingen). Het libertarisme staat daarom dan ook buiten het politieke spectrum. Maar ja, het kan best gebeuren dat rechtse of linkse blaatapen met bepaalde libertarische standpunten gaan zitten spelen en zich vervolgens libertarieer gaan noemen.
Linkse en rechtse politiek zijn enkel de linker en de rechterzijde van het monster dat overheidsdwang heet. Echte libertarieers gaan dat monster te lijf!
* Gabry moest lachen

Aanpakken dat monster!!

[ Bericht 2% gewijzigd door Gabry op 11-10-2005 03:57:27 ]
Dan hoopt gij vurige kolen op zijn hoofd.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 10:58:23 #134
61927 DaveM
uitgefokt
pi_31354712
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 00:09 schreef Sickie het volgende:

[..]

Een punt is defensie. Deze tak wordt al sinds jaar en dag drooggetrokken maar volgens de SP is dat nog lang niet genoeg. Iemand die enige kennis heeft van de wereldgeschiedenis kan denk ik ook wel tot de conclusie komen dat er geen enkele reden is om net te doen alsof we gek zijn en al onze verdediging aan de kant te schuiven. Daarna hebben wij internationaal ook onze verplichtingen en voldoen we momenteel al niet eens aan de eisen wat dat betreft.
De buitenlandse taken van Nederlandse militairen zijn prachtig, maar hebben meestal weinig met verdediging van ons land te maken. Een deel ervan is nodig om aan onze internationale verplichtingen te voldoen, maar voor een klein landje als Nederland is onze bijdrage overdreven groot, het lijkt soms wel verkapte staatssponsoring van de militaire industrie.

bedankt voor je antwoord, maar ik vroeg eigenlijk waarom jij de SP-kritiek op het libertarisme afdeed als onrealistisch.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 17:30:41 #135
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31361649
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 10:58 schreef DaveM het volgende:

[..]

De buitenlandse taken van Nederlandse militairen zijn prachtig, maar hebben meestal weinig met verdediging van ons land te maken. Een deel ervan is nodig om aan onze internationale verplichtingen te voldoen, maar voor een klein landje als Nederland is onze bijdrage overdreven groot, het lijkt soms wel verkapte staatssponsoring van de militaire industrie.

bedankt voor je antwoord, maar ik vroeg eigenlijk waarom jij de SP-kritiek op het libertarisme afdeed als onrealistisch.
Welke SP kritiek doel je op?
Say your prayers
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 20:12:26 #136
61927 DaveM
uitgefokt
pi_31365613
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 17:30 schreef Sickie het volgende:

[..]

Welke SP kritiek doel je op?
die realistische kijk op het libertarisme waar thabit het over had en waar jij zo om moest lachen.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:07:09 #137
95608 Speth
Rorschach
pi_31366886
quote:
De links-rechtsleugen
Dit heeft met libertarisme natuurlijk geen zak te maken (overigens zijn Bush noch Pinochet voorbeelden van libertariers, dus dat slaat sowieso al nergens op), maar slechts met wat op enkele sites staat. Snap je zelf ook wel, neem ik aan.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:11:49 #138
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31366981
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 21:07 schreef Speth het volgende:

[..]

Dit heeft met libertarisme natuurlijk geen zak te maken (overigens zijn Bush noch Pinochet voorbeelden van libertariers, dus dat slaat sowieso al nergens op), maar slechts met wat op enkele sites staat. Snap je zelf ook wel, neem ik aan.
Natuurlijk, maar ik heb er toch wel maar even mooi jou mee binnengelokt.
Het ging me eigenlijk om de Nederlandse libertariers die ik heb gesproken, die allemaal rond meervrijheid zweven.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:28:21 #139
95608 Speth
Rorschach
pi_31367385
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 21:11 schreef Floripas het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar ik heb er toch wel maar even mooi jou mee binnengelokt.
Met mazzel dan, aangezien ik geen libertarier ben.
quote:
Het ging me eigenlijk om de Nederlandse libertariers die ik heb gesproken, die allemaal rond meervrijheid zweven.
Er bestaat een onderscheid tussen de gedefinieerde stroming en mensen die er toe claimen te behoren.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 21:41:55 #140
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31367665
Och, "gedefinieerde stroming" is wat teveel voor dat zooitje anarchisten.

Daarnaast, "gedefinieerde stromingen" bestaan niet. De pleitbezorgers die ik ben tegengekomen, ook op dit forum, zijn zonder uitzondering linksbashers.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 22:02:16 #141
95608 Speth
Rorschach
pi_31368273
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 21:41 schreef Floripas het volgende:

Daarnaast, "gedefinieerde stromingen" bestaan niet. De pleitbezorgers die ik ben tegengekomen, ook op dit forum, zijn zonder uitzondering linksbashers.
Ik ben te lui om nicknames te onthouden, maar ik zie toch regelmatig heel andere meningen de revue passeren. Wellicht kijk je alleen naar replies in je eigen topics.

Verder ben ik geen "linksbasher".
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 22:10:21 #142
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31368469
Nee, hoor, dat weet ik wel, en ik kijk wel wat verder dan mijn neus lang is.
Ik zal nog eens wat verder kijken.
  dinsdag 11 oktober 2005 @ 23:58:16 #143
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31372324
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 20:12 schreef DaveM het volgende:

[..]

die realistische kijk op het libertarisme waar thabit het over had en waar jij zo om moest lachen.
Thabit had het niet over het libertarisme naar mijn weten. Hij kwam zijn standaard SP riedeltje opdreunen en betrok daarbij de kijk op de maatschappij.
Say your prayers
pi_31381092
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 23:58 schreef Sickie het volgende:

[..]

Thabit had het niet over het libertarisme naar mijn weten. Hij kwam zijn standaard SP riedeltje opdreunen en betrok daarbij de kijk op de maatschappij.
En die kijk op de maatschappij vind ik erg ok.
Neem bv. de economie:

Terwijl de grote bedrijven nog steeds miljoenenwinsten maken, hebben veel kleinere bedrijven het nog steeds moeilijk door de matige consumentenuitgaven. VVD en CDA hoor je hier niet over en laten die kleinere bedrijven lekker aanmodderen.

De SP realiseert zich juist dat kleinere bedrijven de motor vormen van de economie en in deze kwakkeltijden dus extra steun verdienen:
http://www.sp.nl/nieuwsbe(...)mkb_en_starters.html

Nog een linkje waaruit blijkt dat de SP goed bezig is:
Zoals je weet treft het nieuwe ziektekostenstelsel van dit fijne kabinet een hoop mensen.
De laagste inkomens worden gecompenseerd, maar die daarboven mogen fors extra betalen.
Aangezien daar ook veel ondernemers tussen zitten is dit wederom een voorbeeld van hoe slecht dit kabinet voor de economie is. Gelukkig neemt de SP het ook voor deze middeninkomens op:
http://www.sp.nl/noodrem/(...)ziektekostenstelsel/

Zo zie je maar weer dat je geen libertarische partijen nodig hebt om de economie gezond te maken.
pi_31381437
quote:
Op dinsdag 11 oktober 2005 21:41 schreef Floripas het volgende:

Het wordt ook wel een beetje lastig discusieren met iemand die denkt te weten wat libertarisme is maar eigenlijk totaal geen idee heeft, gezien de OP. Maar om daarom je discusiepartners als links-bashers af te doen is wel een zwaktebod.

Maar heb je Cato al eens bekeken?
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 15:43:08 #146
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31438958
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:32 schreef Chewie het volgende:

[..]

Het wordt ook wel een beetje lastig discusieren met iemand die denkt te weten wat libertarisme is maar eigenlijk totaal geen idee heeft, gezien de OP. Maar om daarom je discusiepartners als links-bashers af te doen is wel een zwaktebod.

Maar heb je Cato al eens bekeken?
Hij ligt op mijn nachtkastje.

Ik wil geen discussiepartners afdoen als linksbashers, maar het ging me erom dat ik op veel officiele sites lees dat de hele overheid moet worden afgeschaft, terwijl het eigenlijk een stok is om links mee te kunnen slaan.
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:10:05 #147
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31440539
quote:
Op woensdag 12 oktober 2005 12:18 schreef DaveM het volgende:

[..]

En die kijk op de maatschappij vind ik erg ok.
Neem bv. de economie:

Terwijl de grote bedrijven nog steeds miljoenenwinsten maken, hebben veel kleinere bedrijven het nog steeds moeilijk door de matige consumentenuitgaven. VVD en CDA hoor je hier niet over en laten die kleinere bedrijven lekker aanmodderen.

De SP realiseert zich juist dat kleinere bedrijven de motor vormen van de economie en in deze kwakkeltijden dus extra steun verdienen:
http://www.sp.nl/nieuwsbe(...)mkb_en_starters.html

Nog een linkje waaruit blijkt dat de SP goed bezig is:
Zoals je weet treft het nieuwe ziektekostenstelsel van dit fijne kabinet een hoop mensen.
De laagste inkomens worden gecompenseerd, maar die daarboven mogen fors extra betalen.
Aangezien daar ook veel ondernemers tussen zitten is dit wederom een voorbeeld van hoe slecht dit kabinet voor de economie is. Gelukkig neemt de SP het ook voor deze middeninkomens op:
http://www.sp.nl/noodrem/(...)ziektekostenstelsel/

Zo zie je maar weer dat je geen libertarische partijen nodig hebt om de economie gezond te maken.
De SP realiseert inderdaad dat het MKB een groot deel van de motor van de economie vormt. Ik heb liever dat men het bedrijfsleven over de hele linie onlast door de regellast te verlichten het het ontslagrecht onder de loep te nemen. Grote ondernemingen hebben namelijk evengoed te kampen met de nadelen van het huidige ondernemersklimaat en nemen een deel van de werkvoorziening op hun rekening die niet uit het oog verloren mag worden. Het feit dat er grote bedrijven zijn die nog miljoenenwinsten draaien is geen reden om alleen het MKB te ontzien. Bij de SP vraag ik me bij deze naatregelen trouwens af of deze voortkomen uit hun sympathie met het MKB of hun duidelijke aversie tegen de grotere concerns.
Say your prayers
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:15:47 #148
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31440637
Bij de SP komt het voort uit een liefde voor de menselijke maat.

Ik geloof dat er iedere week een bakkertje failliet gaat, terwijl over Philips en Unilever altijd grootse woorden vallen.
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:24:27 #149
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31440822
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 17:15 schreef Floripas het volgende:
Bij de SP komt het voort uit een liefde voor de menselijke maat.

Ik geloof dat er iedere week een bakkertje failliet gaat, terwijl over Philips en Unilever altijd grootse woorden vallen.
Bij mij gaat het ook om de menselijke maat. Terwijl er een bakker failliet gaat wordt er bij een groter concern gereorganiseerd. Hoe dan ook, individuen zijn het haasje. Door de maatregelen te overwegen die ik noemde is het imo mogelijk om onze economie flexibeler te maken en daar is iedereen bij gebaat. Zowel de bakker op de hoek als de werknemer van Philips.

Say your prayers
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:29:39 #150
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31440959
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 17:24 schreef Sickie het volgende:

[..]

Bij mij gaat het ook om de menselijke maat. Terwijl er een bakker failliet gaat wordt er bij een groter concern gereorganiseerd. Hoe dan ook, individuen zijn het haasje. Door de maatregelen te overwegen die ik noemde is het imo mogelijk om onze economie flexibeler te maken en daar is iedereen bij gebaat. Zowel de bakker op de hoek als de werknemer van Philips.

Dat ben ik met je eens, maar niet ten koste van alles. Baanzekerheid is één van de prettigst zaken die een mens maar kan hebben: als je iedere ochtend bang bent voor the pink slip, dan heeft dat direct effect op je levensgeluk.
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:39:01 #151
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31441169
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 17:29 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens, maar niet ten koste van alles. Baanzekerheid is één van de prettigst zaken die een mens maar kan hebben: als je iedere ochtend bang bent voor the pink slip, dan heeft dat direct effect op je levensgeluk.
Zoals ik in andere topics ook al uiteengezet doel ik op vrij genuanceerde veranderingen in het ontslagrecht. Ik pleit dus geenzins voor een ontslagstelsel waarin de werknemer stelsematig het onderspit delft. Er moet worden gestreefd naar een evenwichtige situatie. Ik ben van mening dat daarvan momenteel geen sprake is, wat geen positieve effecten heeft op onze economie en derhalve nadelig is voor een ieder.

Of kort gezegd, ik pleit niet voor "Amerikaanse toestanden", dat zou een gematigd liberaal niet bepaald sieren namelijk.
Say your prayers
  vrijdag 14 oktober 2005 @ 17:43:59 #152
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31441270
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 17:39 schreef Sickie het volgende:

[..]

Zoals ik in andere topics ook al uiteengezet doel ik op vrij genuanceerde veranderingen in het ontslagrecht. Ik pleit dus geenzins voor een ontslagstelsel waarin de werknemer stelsematig het onderspit delft. Er moet worden gestreefd naar een evenwichtige situatie. Ik ben van mening dat daarvan momenteel geen sprake is, wat geen positieve effecten heeft op onze economie en derhalve nadelig is voor een ieder.

Of kort gezegd, ik pleit niet voor "Amerikaanse toestanden", dat zou een gematigd liberaal niet bepaald sieren namelijk.
Dat begrijp ik, natuurlijk, en er moet zeker wel iets veranderen, maar niet al te stringent.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 03:14:20 #153
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_31715850
iemand nog dat stuk gelezen in de Quote over Libertarisme?
  donderdag 27 oktober 2005 @ 12:11:16 #154
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31721131
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 03:14 schreef Karzeuler het volgende:
iemand nog dat stuk gelezen in de Quote over Libertarisme?
ja, vond het niet bijzonder sterk. Het woordje porno viel mij iets te vaak.
  donderdag 27 oktober 2005 @ 23:51:01 #155
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_31741956
quote:
Op vrijdag 14 oktober 2005 17:43 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat begrijp ik, natuurlijk, en er moet zeker wel iets veranderen, maar niet al te stringent.
Wat voor veranderingen zijn er volgens jou bespreekbaar dan?
Say your prayers
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:49:44 #156
130955 Floripas
Blast from the past
pi_31758466
quote:
Op donderdag 27 oktober 2005 23:51 schreef Sickie het volgende:

[..]

Wat voor veranderingen zijn er volgens jou bespreekbaar dan?
Wellicht dat er een boel regeltjes weg kunnen, en dat de gezamenlijke sociale zekerheid er nui eens in lump sum vanaf gaat, in plaats van dat geemmer en gemier met al die vioorzieninkjes en wetjes en gedoe.
  vrijdag 28 oktober 2005 @ 17:04:32 #157
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_31758864
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 16:49 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wellicht dat er een boel regeltjes weg kunnen, en dat de gezamenlijke sociale zekerheid er nui eens in lump sum vanaf gaat, in plaats van dat geemmer en gemier met al die vioorzieninkjes en wetjes en gedoe.
Typo's.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 20 september 2006 @ 20:51:10 #158
130955 Floripas
Blast from the past
pi_41994669
quote:
Op vrijdag 28 oktober 2005 16:49 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wellicht dat er een boel regeltjes weg kunnen, en dat de gezamenlijke sociale zekerheid er nu eens in lump sum vanaf gaat, in plaats van dat ge-emmer en gemier met al die voorzieninkjes en wetjes en gedoe.
Zo beter, Yildiz? Ik kon 'm niet meer aanpassen.
  woensdag 20 september 2006 @ 20:56:48 #159
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_41994893
quote:
Op woensdag 20 september 2006 20:51 schreef Floripas het volgende:

[..]

Zo beter, Yildiz? Ik kon 'm niet meer aanpassen.
Ja, dankje. Al was het volgens mij sarcasme.
Nu moet ik me trouwens weer even inlezen, het is nogal een tijd geleden.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_41996498
quote:

Hij is democratisch gekozen, en is vervolgens ook op democratische wijze aan de macht gekomen, conservatief-rechts o.l.v. Von Papen bood Hitler het kanselierschap aan in een regering waar voor de rest bijna alleen conservatieven zitting hadden. Ze dachten op die manier het 'korporaaltje' wel even uit te rangeren. Door tactisch in te spelen op de angst voor het communisme kreeg Hitler steeds meer volmachten van het parlement, wat dus zijn eigen macht vrijwillig weggaf. Alles netjes en keurig volgens de regels, want 'ordnung müss sein'.
Laten we niet vergeten dat de omstandigheden in Duitsland aan het begin van de jaren '30 heel anders waren dan nu. De geallieerden hadden na WW-I belachelijk hoge herstelbetalingen geeist. En dat terwijl de grote landen in WW-I eigenlijk even schuldig waren. Daardoor draaide de economie al 10 jaar lang niet goed. Toch waren de Nazi's aan het eind van de jaren '20 nog maar een marginale partij.

Aan het begin van de jaren '30 de grote depressie toe. Duitsland kon opeens geen geld meer lenen. En dat terwijl die leningen Duitsland nog een beetje op de been hielden. Veel Duitsers werden werkloos. En toen was het alleen nog maar een strijd tussen de communisten en de Nazi's.
"The courtesy of your hall is somewhat lessened of late."
  woensdag 20 september 2006 @ 22:08:51 #161
130955 Floripas
Blast from the past
pi_41998238
En iedereen weet dat Hitler aan de macht is gekomen door de vrije markt. De kapitalisten hebben schuld!
pi_41998959
Wij hebben geen libertarische samenleving. En de USA ook niet. En toch worden kleine bedrijfjes weggeconcurreerd door grote reuzen. Vroeger waren er wetten tegen prijsdumping. Maar dat is tegenwoordig uit de mode.

Sweat-shops zijn goedkoop. Maar Tommy Hilfinger kleding is niet goedkoop. Waarom kopen mensen dan die dure rotzooi?

Ayaan-Hirsi-Magan krijgt deze bewaking ook alleen maar omdat ze bekend is, en omdat ze goede vriendjes heeft in de politiek.

De links-rechtsleugen
Er is ook nog zoiets als links-libertarisme. Lees bijvoorbeeld eens wat van Chomsky. Of de klassiekers zoals Proudhon en Bakunin.
"The courtesy of your hall is somewhat lessened of late."
pi_42003336
tvp
  vrijdag 22 september 2006 @ 18:02:07 #164
130955 Floripas
Blast from the past
pi_42052284
quote:
Op woensdag 20 september 2006 22:20 schreef dwergplaneet het volgende:
Ayaan-Hirsi-Magan krijgt deze bewaking ook alleen maar omdat ze bekend is, en omdat ze goede vriendjes heeft in de politiek.
Ik vind het terecht anders dat ze die krijgt. Iedereen die bedreigd wordt heeft hier mijns inziens recht op, ongeacht connecties of gewicht van de portemonnee.
pi_42052400
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 18:02 schreef Floripas het volgende:
Ik vind het terecht anders dat ze die krijgt. Iedereen die bedreigd wordt heeft hier mijns inziens recht op, ongeacht connecties of gewicht van de portemonnee.
Niemand heeft een 'recht' als dat voor een ander een plicht wordt.
  vrijdag 22 september 2006 @ 18:09:11 #166
130955 Floripas
Blast from the past
pi_42052461
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 18:06 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Niemand heeft een 'recht' als dat voor een ander een plicht wordt.
Ik heb anders het recht jou te mailen, en dan heb jij de plicht mij te antwoorden.

Nee, serieus, jouw recht om een euro in je portemonnee te houden als dat de dood van een ander kan betekenen, of nog erger, de monddood, die mij dan die euro maar. Dat geldt ook voor hooibalen als Wilders en Spruyt.
pi_42062815
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 18:09 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik heb anders het recht jou te mailen, en dan heb jij de plicht mij te antwoorden.

Nee, serieus, jouw recht om een euro in je portemonnee te houden als dat de dood van een ander kan betekenen, of nog erger, de monddood, die mij dan die euro maar. Dat geldt ook voor hooibalen als Wilders en Spruyt.
floripas onder welke naam post je op somethingawfulforums zo je dat doet? en post je in byob/fyad?
  zaterdag 23 september 2006 @ 16:17:31 #168
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_42078234
quote:

Vandaar dat Starbucks in bv Duitsland volledig geflopt is, in de markt, heeft zich geen overheid tegenaan bemoeien hoeven.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Forum Admin zaterdag 23 september 2006 @ 19:05:23 #169
35723 crew  GGMM
pi_42083190
poepoe...
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
  zondag 24 september 2006 @ 11:34:48 #170
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_42089061
quote:
Op woensdag 20 september 2006 22:08 schreef Floripas het volgende:
En iedereen weet dat Hitler aan de macht is gekomen door de vrije markt. De kapitalisten hebben schuld!
Oh pleaaasse
Je bent bezig alles en nog wat krom te buigen om je gelijk te kunnen halen. Dat Hitler aan de macht kwam in Duitsland was een uiterst complex gebeuren dat te maken had met de eerste wereldoorlog, de economische crisis, de angst voor de gruwelen van het communisme, proteststemmers, manipulatie in de media, bedreigingen, onwil van politieke partijen ongeliefde maatregelen in te voeren, de veelheid van kleine partijenen, etc etc.
Als jij daar vrije markt en het grootkapitaal de schuld van wil geven maakt dat jij net als hitler bezig bent, een bepaalde groep de schuld te geven van alle mogelijke ellende om je eigen gelijk te halen, en dat Floripas, dat valt me vreselijk vies van je tegen, mij komt mijn eten hoog en wil ik braken. Ik had je tot nu toe voor een intelligente vrouw gehouden.
Foei, ga je schamen trut!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_42091729
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 19:56 schreef Floripas het volgende:

[..]

en dat is
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 26 september 2006 @ 11:15:36 #172
130955 Floripas
Blast from the past
pi_42136330
quote:
Op zondag 24 september 2006 11:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oh pleaaasse
Je bent bezig alles en nog wat krom te buigen om je gelijk te kunnen halen. Dat Hitler aan de macht kwam in Duitsland was een uiterst complex gebeuren dat te maken had met de eerste wereldoorlog, de economische crisis, de angst voor de gruwelen van het communisme, proteststemmers, manipulatie in de media, bedreigingen, onwil van politieke partijen ongeliefde maatregelen in te voeren, de veelheid van kleine partijenen, etc etc.
Als jij daar vrije markt en het grootkapitaal de schuld van wil geven maakt dat jij net als hitler bezig bent, een bepaalde groep de schuld te geven van alle mogelijke ellende om je eigen gelijk te halen, en dat Floripas, dat valt me vreselijk vies van je tegen, mij komt mijn eten hoog en wil ik braken. Ik had je tot nu toe voor een intelligente vrouw gehouden.
Foei, ga je schamen trut!
Hint: posticon, trut.
Het was een grapje. Het was een parodieus stukje onzin, verwijzend naar de hele vruchteloze "Hitler was een socialist"-hype, die net zo onzinnig is.
HenriO begreep 'm ook al niet. Ik zet er wel even een waarschuwing bij.
Edit: om de een of andere vreemde reden kan ik 'm niet meer bewerken. Nou ja, mensen scrollen maar naar beneden.
pi_42136796
quote:
Een aardig voorbeeld van hoe het is gelukt om de straat levendig en gezellig te houden met kleine winkeltjes is de Groningse Meeuwerderweg. Daar heeft de gemeente actief ingegrepen, en toen is de Oosterpoort van wijk in verval tot een prachtige, levendige wijk geworden.
Hey buuf!

Dat de Oosterpoort een gezellige wijk is geworden heeft nauwelijks iets te maken met die kleine winkeltjes aan de Meeuwerderweg. Dat de bakker en de groenteboer er nog zitten ligt meer aan het feit dat ze tegenover de meest dramatische supermarkt van Nederland gevestigd zijn. Maar zo gauw de verbouwing van de Super de Boer klaar is zullen ook zij het moeilijk gaan krijgen en heeft de bakker alleen nog bestaansrecht wanneer deze zich niet primair richt op het bakken van broodjes (want dat gaat niet uit als je bij de buurman het goedkoper kunt krijgen) maar bijvoorbeeld een zitgedeelte inricht waar mensen een kop koffie kunnen drinken en een broodje kunnen eten. Als ondernemer moet je inventief zijn om het hoofd boven het water te houden, marktwerking stimuleert inventiviteit.

Daarnaast, de Oosterpoort is altijd al een levendige en gezellige volkswijk geweest, vraag je ouwelui maar die bij je in de straat wonen. Dat de wijk de afgelopen jaren zo opgeknapt is komt door de relatief lage prijzen voor de fraaie vooroorlogse woningen, wat mensen met enige koopkracht aantrekt (die hun huis opknappen, want goed voor waarde van het huis, oftewel marktwerking!).

[ Bericht 56% gewijzigd door savelkoul op 26-09-2006 12:13:50 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')