abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30929708
Hoi,

Die intercity treinen van de NS, de mooie nieuwe dubbeldekkers.
Als ze optrekken hoor je zo'n zoem geluid alsof het een versnellingsbak is.

Maar wat is het nou _precies_?

tnx!
pi_30929750
Zou ik ook wel willen weten. Helaas heb ik naar Groningen altijd van die oude treinen, k wil ook een dubbeldekker, lekker relaxt bovenin zitten .
pi_30929755
Zoemend geluid? Het is meer piepend, vind ik.

Maargoed, tvp. Ik vraag me het ook al tijden af.
(__/)
(O.o )
(> < )
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
pi_30929818
Dat zijn spanningsregelaars die je hoort zoemen, soort van spoelen.

Je kan niet in 1 keer 10.000 volt op de motor(en) zetten, dus pulseren ze dat met spoelen en die spoelen krijgen aardig wat werk te doen en doen dat zoemend.
Wat er ook gebeurd altijd blijven lachen. :P
pi_30929891
okej weet iemand dan toevallig wanneer die dubbeldekkers richting het noorden gaan? . K heb morgen de hele dag de tijd dus
  zondag 25 september 2005 @ 22:51:20 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30930086
Wat je hoort is een deel van de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. In deze dubbeldekkers zitten asynchrone motoren, die op een specifieke manier worden aangestuurd (bij variabele spanning en variabele frequentie). De frequentie is gebonden aan een bepaald gebied, als de stuurfrequentie daar buiten komt kunnen er stoorstromen optreden die de beveiliging (ATB) beïnvloeden. Daarom wordt er telkens geschakeld in de frequentie en dat is wat je hoort: oplopend van laag naar hoog, vervolgens weer terug naar laag en opnieuw oplopend, enz.

Wellicht een klein beetje begrijpelijker dan mijn gebrabbel: Asynchrone Draaistroommotor op Wikipedia.

[ Bericht 4% gewijzigd door Duvel op 25-09-2005 22:59:16 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 25 september 2005 @ 22:51:48 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30930102
Edit! Niet quote!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_30930225
een ns-reperateur die hier ook een foto van heeft?

hehe, maar waarom kunnen ze zoiets niet op het dak zetten, zodat je het niet de hele tijd hoort?.. het is gelukkig wel een mooi geluid, maar toch..

en deze treinen.. HEERLIJK
Alkmaar-A'dam sloterdijk-A'dam centraal in 30 minuten.. sjoef! hulde
  zondag 25 september 2005 @ 23:06:53 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30930573
quote:
Op zondag 25 september 2005 22:41 schreef Sport_Life het volgende:
Zou ik ook wel willen weten. Helaas heb ik naar Groningen altijd van die oude treinen, k wil ook een dubbeldekker, lekker relaxt bovenin zitten .
Als ik jou was zou ik blij zijn met die Koplopers. Die zitten nog altijd het beste naar mijn mening.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 25 september 2005 @ 23:25:24 #10
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_30931165
Hier in Limburg laatst op het lange intercity traject opeens twee dubbeldekkers gezien in plaats van de normale lange intercity treinen. Maar ik moest naar Heerlen dus had net de pech dat ik in een oud afgedankt stop treintje zit wat op dat traject meer stilstaat dan rijdt.

In de randstad zag ik laatst dat ze daarvoor 'sprinters' ofzoiets hadden, die kunnen ze tussen Sittard - Heerlen ook wel s inzetten.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_30931219
nieuw? die dingen rijden toch al jaren :S ?
pi_30931927
quote:
Op zondag 25 september 2005 22:51 schreef Duvel het volgende:
Wat je hoort is een deel van de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. In deze dubbeldekkers zitten asynchrone motoren, die op een specifieke manier worden aangestuurd (bij variabele spanning en variabele frequentie). De frequentie is gebonden aan een bepaald gebied, als de stuurfrequentie daar buiten komt kunnen er stoorstromen optreden die de beveiliging (ATB) beïnvloeden. Daarom wordt er telkens geschakeld in de frequentie en dat is wat je hoort: oplopend van laag naar hoog, vervolgens weer terug naar laag en opnieuw oplopend, enz.

Wellicht een klein beetje begrijpelijker dan mijn gebrabbel: Asynchrone Draaistroommotor op Wikipedia.
Is dat ook zo bij Metro's ?

Dat hoor je ook zo een steeds oplopend/aflopend geluid bij acceleren... Alsof ie steeds schakelt...
  zondag 25 september 2005 @ 23:52:27 #13
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_30932019
quote:
Op zondag 25 september 2005 23:25 schreef Eix het volgende:
Hier in Limburg laatst op het lange intercity traject opeens twee dubbeldekkers gezien in plaats van de normale lange intercity treinen. Maar ik moest naar Heerlen dus had net de pech dat ik in een oud afgedankt stop treintje zit wat op dat traject meer stilstaat dan rijdt.

In de randstad zag ik laatst dat ze daarvoor 'sprinters' ofzoiets hadden, die kunnen ze tussen Sittard - Heerlen ook wel s inzetten.
Gemaakt voor korte afstanden, zullen dus wat sneller optrekken en een lagere topsnelheid hebben
  zondag 25 september 2005 @ 23:55:21 #14
111843 Cassius
Something's fucky
pi_30932110
IRM

Maar die komen praktisch nooit in Groningen
  Donald Duck held zondag 25 september 2005 @ 23:55:54 #15
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_30932127
De nieuwe nieuwe Dubbeldekkers (met stoffen stoelbekleding) hebben dat gezoem niet meer.
Alleen de oude nieuwe (kunstoffen stoelbekleding) zoemen nog zo irritant.
Voor de rest zijn het echt superrelaxte treinen. Ze glijden echt enorm soepel over de rails en voor de zomer hebben ze airo
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_30932457
Jammer dat de search het niet doet, want er zijn nog (minstens) 3 andere topics over dubbeldekkergeluiden
  maandag 26 september 2005 @ 00:11:18 #17
111843 Cassius
Something's fucky
pi_30932608
SM'90 dat tussen Zwolle en Emmen rijdt/reed heeft het ook. Dat waren de eerste treinstellen in Nederland die uitgerust waren met die techniek.
  maandag 26 september 2005 @ 09:44:53 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30937055
quote:
Op zondag 25 september 2005 23:49 schreef yup het volgende:

[..]

Is dat ook zo bij Metro's ?

Dat hoor je ook zo een steeds oplopend/aflopend geluid bij acceleren... Alsof ie steeds schakelt...
Ja, die hebben de zelfde techniek. De aandrijving van de metro's in Rotterdam en die dubbeldekkers komen van de zelfde fabrikant. (Geldt overigens ook voor sommige trams en metro's in Amsterdam.)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_30947691
quote:
Op zondag 25 september 2005 23:55 schreef __Saviour__ het volgende:
De nieuwe nieuwe Dubbeldekkers (met stoffen stoelbekleding) hebben dat gezoem niet meer.
Alleen de oude nieuwe (kunstoffen stoelbekleding) zoemen nog zo irritant.
Voor de rest zijn het echt superrelaxte treinen. Ze glijden echt enorm soepel over de rails en voor de zomer hebben ze airo
Hmzz de nieuwe heb ik nog niet gespot, waar mogen die rijden dan Want zelfs de 300ste is nog met kunststoffenkleding. En wie gaat er stoffenkleding in de 2e klase doen... Lekker als je er wat op laat vallen .

Voor die gene hier is het wat duidelijker uitgelegd : http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_tractie , Ouwe stoptreinen werken met weerstanden.
Daarna kwamen de treinen met Choppers (hakken de stroom) (1700/1800 loc, en koplopers)
Nu is draaistroomtechnologie (omhoog transferen en dan weer naar gewenste 3 fase spanning).
  Donald Duck held maandag 26 september 2005 @ 18:28:51 #20
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_30948151
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:11 schreef Brembo het volgende:
Hmzz de nieuwe heb ik nog niet gespot, waar mogen die rijden dan Want zelfs de 300ste is nog met kunststoffenkleding. En wie gaat er stoffenkleding in de 2e klase doen... Lekker als je er wat op laat vallen .
Waar ze precies rijden weet ik niet, maar voor het verschil tussen de 2 dubbeldekkers, zie:
http://members.home.nl/sboer/ddirm.html (oud)
http://members.home.nl/sboer/virm.html (nieuw)
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 18:45:08 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30948648
Zitten er eigenlijk versnellingsbakken (dus van die bakken met tandwielen, niet iets elektrieks waar ik amper verstand van heb) in een trein ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 26 september 2005 @ 18:45:48 #22
86072 thatsme
and That's you!
pi_30948672
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:28 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Waar ze precies rijden weet ik niet, maar voor het verschil tussen de 2 dubbeldekkers, zie:
http://members.home.nl/sboer/ddirm.html (oud)
http://members.home.nl/sboer/virm.html (nieuw)
volgens mij rijden ze bijna overal, ze zijn zo goed als allemaal, helemaal omgebouwd.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  maandag 26 september 2005 @ 18:46:22 #23
86072 thatsme
and That's you!
pi_30948691
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:45 schreef 2cv het volgende:
Zitten er eigenlijk versnellingsbakken (dus van die bakken met tandwielen,niet iets elektrieks waar ik amper verstand van heb) in een trein ?
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_30948833
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:45 schreef 2cv het volgende:
Zitten er eigenlijk versnellingsbakken (dus van die bakken met tandwielen, niet iets elektrieks waar ik amper verstand van heb) in een trein ?
Volgens mij niet?
Ook wel: rooOOOOOoOooOU)( *@)(P!I@ 1U ioTJHih genoemd.
pi_30952219
Dat is wel zo'n schijt geluid hehe.
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 20:31:14 #26
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30952224
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:46 schreef thatsme het volgende:

[..]
Ik simpel, ik niet snap.
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:50 schreef RoOoYtJuH het volgende:

[..]

Volgens mij niet?
Onlogisch ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 26 september 2005 @ 20:40:52 #27
86072 thatsme
and That's you!
pi_30952631
quote:
Op maandag 26 september 2005 20:31 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ik simpel, ik niet snap.
[..]

Onlogisch ...
heel simpel een electro motor die stilstaat en dan aangezet wordt is pure kortsluiting, hiervoor zit een electrisch circuit dat voor weerstand zorgt, dit maakt een hoop herrie
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 20:59:04 #28
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30953243
Ik heb het over een versnellingsbak, niet over een elektrieke schakeling
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_30953376
Hebben ze volgens mij niet.
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 21:06:47 #30
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30953520
Okee, ik word treinenontwerper (elektriek gedeelte besteed ik uit).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_30953958
Ik vroeg me dat laatst ook af .

Nog zo'n soort vraag:

Het oude type Metro in Rotterdam, als die stilstaan bij het station hoor je een raar bonkend geluid. Wat houdt dat in? Als hij gaat rijden hoor je niks meer.
  maandag 26 september 2005 @ 21:21:00 #32
111843 Cassius
Something's fucky
pi_30954033
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:45 schreef 2cv het volgende:
Zitten er eigenlijk versnellingsbakken (dus van die bakken met tandwielen, niet iets elektrieks waar ik amper verstand van heb) in een trein ?
Nee daar zit geen versnellingsbak in, hoogstens een stel overbrengingstandwielen. Er zijn vroeger wel treinen geweest met versnellingsbakken maar dat waren altijd lichte dieselboemeltjes.
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 21:59:45 #33
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30955396
Is het niet enorm on-economisch om en trein niet met een versnellingsbak uit te rusten ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 26 september 2005 @ 22:01:04 #34
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30955442
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:06 schreef 2cv het volgende:
Okee, ik word treinenontwerper (elektriek gedeelte besteed ik uit).
OK is goed, ik heb nog stage gelopen bij de fabrikant van de aandrijving van IRM!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 26 september 2005 @ 22:03:25 #35
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30955513
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:59 schreef 2cv het volgende:
Is het niet enorm on-economisch om en trein niet met een versnellingsbak uit te rusten ?
Nee, een elektromotor kan over een veel groter toerenbereik worden ingezet dan een verbrandingsmotor. En met de moderne regelingen kun je 'm ook in dat hele gebied met maximaal koppel bedrijven. Een versnellingsbak is dan alleen maar zwaar en onderhoudsgevoelig. Je zou dan ook achter iedere tractiemotor een bak moeten zetten. In een dubbeldekker-zesje zitten zes aangedreven assen met ieder een eigen motor, dus dat werkt niet echt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 22:05:58 #36
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30955611
Maarrrrr ...

Meer toeren is toch meer stroom verbruiken ? Een versnellingsbak zorgt voor een minimum toerental, dus minder stroom nodig.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_30955809
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:06 schreef 2cv het volgende:
Okee, ik word treinenontwerper (elektriek gedeelte besteed ik uit).
Heb je al wat ontwerpen?
Oh, and that's a bad miss!
  maandag 26 september 2005 @ 22:15:10 #38
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30955913
quote:
Op maandag 26 september 2005 22:05 schreef 2cv het volgende:
Maarrrrr ...

Meer toeren is toch meer stroom verbruiken ? Een versnellingsbak zorgt voor een minimum toerental, dus minder stroom nodig.
Volgens mij is het energieverbruik niet zo aan het toerental gerelateerd als bij een verbrandingsmotor. Het gaat hier meer over de hoeveelheid energie die je moet leveren om een trein op een bepaalde snelheid te brengen, en dan verschilt het niet echt of je 3000 of 6000 toeren draait. Het enige dat wel verschil maakt, zijn je lagerverliezen en wat kleinere elektrische verliezen in de motor zelf. Ik denk dat de verliezen van een versnellingsbak hoger zijn.

Overigens zijn er wel treinen met versnellingsbakken. Maar dan heb je het zoals eerder gezegd, over lichte dieseltreinen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 22:30:59 #39
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30956456
Stroom is raar maar als dat zo werkt: logisch.

En aangezien er geen versnellingsbakken in zitten: ik ga niet ontwerpen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 26 september 2005 @ 22:58:55 #40
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30957347
quote:
Op maandag 26 september 2005 22:30 schreef 2cv het volgende:
Stroom is raar maar als dat zo werkt: logisch.

En aangezien er geen versnellingsbakken in zitten: ik ga niet ontwerpen.
Hè jammer! Er zitten wel tandwielkasten in hoor!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_30957514
quote:
Op maandag 26 september 2005 22:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Volgens mij is het energieverbruik niet zo aan het toerental gerelateerd als bij een verbrandingsmotor. Het gaat hier meer over de hoeveelheid energie die je moet leveren om een trein op een bepaalde snelheid te brengen, en dan verschilt het niet echt of je 3000 of 6000 toeren draait. Het enige dat wel verschil maakt, zijn je lagerverliezen en wat kleinere elektrische verliezen in de motor zelf. Ik denk dat de verliezen van een versnellingsbak hoger zijn.

Overigens zijn er wel treinen met versnellingsbakken. Maar dan heb je het zoals eerder gezegd, over lichte dieseltreinen.
De VIRM heeft aldus die site ook een soort versnellingsbak, het zal wel kloppen. Maar ik weet niet precies wat ik er onder moet staan, maar ik denk gewoon wat tandwielen om alles goed te krijgen(beste toeren/kracht-verhouding).
Onthoud wel dat zo'n trein 347.000 Kg weegt, en als je dat met dielsels wilt aandrijven . Ik geloof dat de VIRM(VI) ongeveer 2,4 MegaWatt is....
Maar dat is op vol vermogen (wegrijden, alle energie die bij remmen word opgeleverd word groten deels weer teruggeleverd aan het net.
  dinsdag 27 september 2005 @ 01:50:21 #42
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_30961924
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:28 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Waar ze precies rijden weet ik niet, maar voor het verschil tussen de 2 dubbeldekkers, zie:
http://members.home.nl/sboer/ddirm.html (oud)
http://members.home.nl/sboer/virm.html (nieuw)
Volgens mij worden oud en nieuw willekeurig door elkaar gebruikt.
Overigens bestaan de series 8200 en 8400 al niet meer... deze zijn resp 9400 en 8600 geworden... en dan nog een zooitje nieuwe (9500 en 8700) er bij, dus.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_30967517
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:18 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik vroeg me dat laatst ook af .

Nog zo'n soort vraag:

Het oude type Metro in Rotterdam, als die stilstaan bij het station hoor je een raar bonkend geluid. Wat houdt dat in? Als hij gaat rijden hoor je niks meer.
Dat is een verliefd stelletje dat op het achterste bankje de liefde bedrijft
pi_30969492
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:18 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik vroeg me dat laatst ook af .

Nog zo'n soort vraag:

Het oude type Metro in Rotterdam, als die stilstaan bij het station hoor je een raar bonkend geluid. Wat houdt dat in? Als hij gaat rijden hoor je niks meer.
Luchtcompressor denk ik, voor remmen/deuren. tijdens rijden hoor je het ook wel eens. Oude NS treinstellen (die hondekop dingen) hebben ook zo iets.
V10
  dinsdag 27 september 2005 @ 12:50:17 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30969540
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 12:48 schreef M5 het volgende:

[..]

Luchtcompressor denk ik, voor remmen/deuren. tijdens rijden hoor je het ook wel eens. Oude NS treinstellen (die hondekop dingen) hebben ook zo iets.
Ja dat is de compressor volgens mij... Kan me niets anders voorstellen in elk geval.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_31872597
Aha oke, ja soms wel vervelend geluid. Die nieuwe metro's hebben dat niet.
pi_31881974
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 18:12 schreef ChRoNiC het volgende:
Aha oke, ja soms wel vervelend geluid. Die nieuwe metro's hebben dat niet.
Idd. Bij de nieuwe metro's gaan de deuren ook electrisch open en dicht en bij de oude gaat dat nog pneumatisch.
pi_31912578
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 22:42 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Idd. Bij de nieuwe metro's gaan de deuren ook electrisch open en dicht en bij de oude gaat dat nog pneumatisch.
Aha oke.
  donderdag 7 september 2006 @ 08:39:42 #49
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41574388
Ik vind dit geluid wel zo irritant.
Kunnen ze er niks aan doen dat het gedempt word of minder?
En waarom klinkt het in in de ene coupe harder als in de ander?
Geef mij maar de ouderwetste treinen, die houden tenminste hun bek.
In de ochtend is het vervelend want dan wil je nog even slapen.
In de middag word je er gek van na een dagje flink werken.
Zucht...
Techniek...
  donderdag 7 september 2006 @ 08:52:23 #50
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41574535
quote:
Op donderdag 7 september 2006 08:39 schreef Darkwolf het volgende:
Ik vind dit geluid wel zo irritant.
Kunnen ze er niks aan doen dat het gedempt word of minder?
En waarom klinkt het in in de ene coupe harder als in de ander?
Geef mij maar de ouderwetste treinen, die houden tenminste hun bek.
In de ochtend is het vervelend want dan wil je nog even slapen.
In de middag word je er gek van na een dagje flink werken.
Zucht...
Techniek...
Het is al gedempt ten opzichte van de eerste levering. Dat je het in sommige delen van de trein beter hoort dan in andere, komt doordat de component die het geluid produceert niet overal aanwezig is maar alleen in de kopbakken. In de nieuw gebouwde VIRMen hoor je het sowieso minder omdat daar een andere techniek is gebruikt.

Techniek!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 7 september 2006 @ 10:35:46 #51
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41576783
quote:
Op donderdag 7 september 2006 08:52 schreef Duvel het volgende:
Techniek!
...Als het werkt!


Maar dat is mooi om te horen.
Hopen dat ik wat minder in die luidruchtige zit en dat er steeds geluidsarmere Intercity's het spoor gaan betreden.
Perfecte trein verders, en die airco is de shit inderdaad (zomers dan).

Voordat ik een topic ging openen ging ik toch maar even Googlen.
En verrek!
Ik was dus niet de enige met deze vragen (en irritaties).
pi_41590882
Waarom heb ik in dit soort discussies toch steeds het gevoel dat het over twee verschillende geluiden gaat?

- een zoemen geluid dat je buiten en binnen hoort
- een meer piepend geluid dat je alleen bij de eerste treinen binnen hoort (soort smsjes of modem of zo)

Dat dat eerste de vermogens electronica kan ik inkomen.. maar dat tweede? wat is dat dan?
  vrijdag 8 september 2006 @ 11:53:48 #53
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41612421
quote:
Op donderdag 7 september 2006 18:33 schreef winterapfel het volgende:
Waarom heb ik in dit soort discussies toch steeds het gevoel dat het over twee verschillende geluiden gaat?

- een zoemen geluid dat je buiten en binnen hoort
- een meer piepend geluid dat je alleen bij de eerste treinen binnen hoort (soort smsjes of modem of zo)

Dat dat eerste de vermogens electronica kan ik inkomen.. maar dat tweede? wat is dat dan?
Precies.
Mij ging het nog altijd om het tweede.
Dat geluid dat hij opgang moet komen of tot stilstand geloof ik ook wel, en is ook niet irritant.
Maar die valse monotone aanhoudende piep die af en toe van frequentie veranderd alsof er een ander akkoord word aangeslagen is verschikkelijk.
En dat blijf je horen als de trein op een constante snelheid rijd of stil staat, met het verschil dat het met een interval van 5 seconden heel even te horen is.

PIEP..... PIEP.... (trein remt af) PIEEEEEEEEEEEEeeeeeeeeeeeEEEEEEEEeeeEeEEEp (trein staat stil) PIEP..... PIEP ..... (trein komt weer in beweging) ect.
  vrijdag 8 september 2006 @ 12:05:22 #54
14827 Kogando
Modelprutser
pi_41612722
tiiiiiihhh... tuuuhhh... tiiiiiiihhh.. tuuuhhh..
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  vrijdag 8 september 2006 @ 15:44:26 #55
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41618943
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 12:05 schreef Kogando het volgende:
tiiiiiihhh... tuuuhhh... tiiiiiiihhh.. tuuuhhh..
ROFL!

Juist! Ik was nog niet wakker genoeg maar dat is de near-perfect vertaling van dat geluid naar tekst!

Dus mensen... kom maar op met je verklaringen en theorieen.
Dat geluid dat je hoort met het afremmen en optrekken was een makkie!

Oh... en zet even IDDQD uit wil je?
Wel zo eerlijk voor de rest van FOK!ers hier die het niet gebruiken!
pi_41620181
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 15:44 schreef Darkwolf het volgende:

[..]

ROFL!

Juist! Ik was nog niet wakker genoeg maar dat is de near-perfect vertaling van dat geluid naar tekst!

Dus mensen... kom maar op met je verklaringen en theorieen.
Dat geluid dat je hoort met het afremmen en optrekken was een makkie!

Oh... en zet even IDDQD uit wil je?
Wel zo eerlijk voor de rest van FOK!ers hier die het niet gebruiken!
Cheats!
  vrijdag 8 september 2006 @ 16:36:33 #57
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41620782
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 15:44 schreef Darkwolf het volgende:

[..]

ROFL!

Juist! Ik was nog niet wakker genoeg maar dat is de near-perfect vertaling van dat geluid naar tekst!

Dus mensen... kom maar op met je verklaringen en theorieen.
Dat geluid dat je hoort met het afremmen en optrekken was een makkie!

Oh... en zet even IDDQD uit wil je?
Wel zo eerlijk voor de rest van FOK!ers hier die het niet gebruiken!
Smoorspoel ergens in het HS-circuit. Klaar.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41623467
die dubbeldekkers zijn echt zo chill he maar meestal staan deze op me te wachten:

  vrijdag 8 september 2006 @ 18:04:37 #59
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_41623510
Die dubbeldekkers zijn extreem kut. In die normale ouderwetse treinen kan ik tenminste normaal rechtop staan en hoef ik niet te tijgeren.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  vrijdag 8 september 2006 @ 18:17:44 #61
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_41623853
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 18:04 schreef I.R.Baboon het volgende:
Die dubbeldekkers zijn extreem kut. In die normale ouderwetse treinen kan ik tenminste normaal rechtop staan en hoef ik niet te tijgeren.
Ehm, die oranje koploperbankjes zitten dus echt véél beter dan die bordkartonstoeltjes in IRM he .
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  vrijdag 8 september 2006 @ 18:18:00 #62
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41623857
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 18:10 schreef LoggedIn het volgende:
in de dubbeldekkers kan je 600x zo lekker zitten
Nee, in die Koplopers zit je veel lekkerder dan in die dubbeldekkers. Plus dat je in die dubbeldekkers altijd in een koelkast stapt, waar ik niet zo van hou.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41623904
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 18:17 schreef JDude het volgende:

[..]

Ehm, die oranje koploperbankjes zitten dus echt véél beter dan die bordkartonstoeltjes in IRM he .
zo echt niet.. Die oranje dingen zijn juist ruk man.. Altijd als ik in zon dubbeldekker ga zitten moet ik eerst 3x kijken of ik wel echt in de 2e klas zit, zo fijn zit het daar
  vrijdag 8 september 2006 @ 18:33:35 #64
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41624303
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 18:19 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

zo echt niet.. Die oranje dingen zijn juist ruk man.. Altijd als ik in zon dubbeldekker ga zitten moet ik eerst 3x kijken of ik wel echt in de 2e klas zit, zo fijn zit het daar
Wij verschillen daarover dan van mening.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41625365
Vraag me alleen nog af, waarom het verandert. als de snelheid ongeveer constant is...
Of het is omdat de trein eigenlijk een beetje uitrijd, dan weer versneld, uitrijd, versneld etc...
Of het is omdat je geen constant het zelfde draaiveld mag hebben?!
  vrijdag 8 september 2006 @ 21:26:16 #66
86072 thatsme
and That's you!
pi_41629698
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 19:09 schreef Brembo het volgende:
Vraag me alleen nog af, waarom het verandert. als de snelheid ongeveer constant is...
Of het is omdat de trein eigenlijk een beetje uitrijd, dan weer versneld, uitrijd, versneld etc...
Of het is omdat je geen constant het zelfde draaiveld mag hebben?!
De snelheid zal ook een beetje varieren, en nederland is niet 100% vlak.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_41632781
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 21:26 schreef thatsme het volgende:

[..]

De snelheid zal ook een beetje varieren, en nederland is niet 100% vlak.
Nee oke, maar ik merk dat er toch een ritme in zit, je zou er best wel een nummer op kunnnen maken .
Heel vaak is het een ritme van tuuuuuuuut (hoog 5 sec?), tuuuuuuuuuuuut (lager, 5sec) en dat herhaald zich steeds...
Ook wel leuke als het wiel slipt, dat dan de tractie eigenlijk mee gaat slippen . Dus die piep gaat dan als een gek piepen .
  vrijdag 8 september 2006 @ 23:40:10 #68
111843 Cassius
Something's fucky
pi_41634223
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 22:59 schreef Brembo het volgende:

[..]

Nee oke, maar ik merk dat er toch een ritme in zit, je zou er best wel een nummer op kunnnen maken .
Zo'n nummer bestaat al Kan em alleen in de gauwigheid niet vinden.
pi_41641626
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 23:40 schreef Cassius het volgende:

[..]

Zo'n nummer bestaat al Kan em alleen in de gauwigheid niet vinden.
Maar even een TVPtje dan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 9 september 2006 @ 18:10:22 #70
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41652357
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 16:36 schreef Duvel het volgende:

[..]

Smoorspoel ergens in het HS-circuit. Klaar.
Fout!
Andere mensen die nog willen proberen?
  zaterdag 9 september 2006 @ 19:12:38 #71
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41654242
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 18:10 schreef Darkwolf het volgende:

[..]

Fout!
Andere mensen die nog willen proberen?
Oh? Wat is jouw suggestie? Als je weet dat dit fout is, weet je vast ook waarom!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41654482
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 18:10 schreef Darkwolf het volgende:

[..]

Fout!
Andere mensen die nog willen proberen?
Thyristoren die de stroom inschakelen, waardoor je dus een soort aan-uit aan-uit waarschijnlijk met een frequentie van ongeveer 1500 Hz gebeurd

Waar is dat nummmer nou .
  dinsdag 12 september 2006 @ 11:41:18 #73
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41732082
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 19:12 schreef Duvel het volgende:
Oh? Wat is jouw suggestie? Als je weet dat dit fout is, weet je vast ook waarom!
Mijn suggestie is dat de NS gewoon debiel bezig is en het uit een speaker komt.
Dat het een calibratie toon is voor de tech guys om de activiteit te meten aan de hand van die irritante pieptonen.
  dinsdag 12 september 2006 @ 14:01:16 #74
111843 Cassius
Something's fucky
pi_41735505
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 19:20 schreef Brembo het volgende:

[..]

Thyristoren die de stroom inschakelen, waardoor je dus een soort aan-uit aan-uit waarschijnlijk met een frequentie van ongeveer 1500 Hz gebeurd

Waar is dat nummmer nou .
Ik heb zitten zoeken, maar kan het niet vinden 't was minimal-achtig, met dus IRM-geluiden.
pi_41826178
Geluid is van de thyristoren....
pi_41875230
Vind het op een doedelzak klinken, maar het stoort mij niet eigenlijk (eerder rustgevend )
Maar de nieuwe regiorunners vind ik veel beter dan de oude. Ik houd van de 'coach-opstelling' dat je alleen van die tweezitsbankjes hebt.
Maar de oude intercitytreinen vind ik echt het meest comfortabel. De stoelen hebben geweldige kussens én een inklapbare armleuning.
pi_41875329
Aah.. de doedelzak van de IRM Ik zet m'n iPod er altijd voor uit Vind het wel een koel geluid
pi_41924762
Prachtige treienen trouwens, zowel van buiten als van binnen en... airco
  maandag 18 september 2006 @ 21:19:00 #79
86072 thatsme
and That's you!
pi_41932063
alleen ze schommelen gigantisch over het spoor, ga maar eens lezen en vergelijk het geschud met een koploper
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_41934224
Heerlijk man, dat heen en weer gewieg
pi_41934331
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:10 schreef Bigs het volgende:
Heerlijk man, dat heen en weer gewieg
Ik ben geen baby..
pi_41935119
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:12 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Ik ben geen baby..
Whatever.. als je 's ochtends uit wil slapen is het heerlijk
pi_41935258
De dubbeldekker is de enige trein die stil genoeg is, zodat ik eens een keer kan slapen...
  maandag 18 september 2006 @ 22:51:24 #84
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41936028
Behalve als er nerds zitten met een goedkope set oordopjes zodat je mee kan genieten met de muziek.
Of twee van die oude taarten die meteen in de vroege ochtend uitgebreid gaan ouwehoeren over helemaal niks.
Als die onconfortable stiltes maar worden ingevuld.
Bah.
pi_60531631
PIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP KUT GELUID!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik heb FOK!verkering met AdvancedPower. Kusje! O+
pi_60598093
quote:
Op maandag 18 september 2006 17:24 schreef Remzz het volgende:
Prachtige treienen trouwens, zowel van buiten als van binnen en... airco
De airco in Hollandse treinen is echt kut gewoon

Zat laatst in wat Spaanse treinen, maar daar is het gewoon bijna koud in de trein. graadje of 18-20. lekker
Ook wel: rooOOOOOoOooOU)( *@)(P!I@ 1U ioTJHih genoemd.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 14:28:00 #88
86072 thatsme
and That's you!
pi_60600714
koud dat kennen de nieuwe dubbeldekkers ook... alleen dit jaar staan ze zuiniger afgesteld. Dus geen winterjas meer nodig binnen.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_98114663
Jammer dat niemand het exact uit weet te leggen, 2 kindjes hier in de trein zijn erg benieuwd.
  maandag 13 juni 2011 @ 18:24:04 #90
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_98121777
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 15:39 schreef JDx het volgende:
Jammer dat niemand het exact uit weet te leggen, 2 kindjes hier in de trein zijn erg benieuwd.
De kindjes in de trein willen graag weten waar precies in het hoogspanningscircuit zich de betreffende smoorspoel bevindt?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_98122120
Ik zou het dan natuurlijk iets duidelijk vertellen :P iets van, dat is stroom die je hoort door de transformatoren als de trein optrekt ofzo.

Maar het stomme is dus, als de conducteur praat is het weg, dus het komt fucking gewoon door de speakers.
  maandag 13 juni 2011 @ 19:59:10 #92
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_98127707
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 15:39 schreef JDx het volgende:
Jammer dat niemand het exact uit weet te leggen, 2 kindjes hier in de trein zijn erg benieuwd.
De volskrant schreef er al over op 07/11/1994

quote:
Nieuwe dubbeldekker van NS kampt met doordringend gefluit
MIRJAM SCHOTTELNDREIER − 07/11/94, 00:00

Een aanhoudend en doordringend gefluit teistert de oren van de reizigers in de trein naar Roosendaal. 'Vervelend' vindt vijfjarige Tim uit Vlaardingen de pieptoon die uit de luidspreker van de regiorunner klinkt....

Van onze verslaggeefster

Mirjam Schöttelndreier

DORDRECHT/ROOSENDAAL

Grootvader vindt het geluid lijken op de 'hoge tonen van zo'n klein orgeltje'. De conducteur meent vioolspel te horen in de jankende fluittonen. En wie heel goed luistert naar de afwisselend hoge en lage tonen die aanzwellen naarmate men dichter het gedeelte nadert waaronder de motor zit, weet het opeens zeker: hier wordt de doedelzak bespeeld.

Het zit de Nederlandse Spoorwegen niet mee. Voor 1,3 miljard gulden zijn bij de Duitse firma Talbot tachtig nieuwe treinstellen gekocht, het Interregionaal Dubbeldekker Materieel (IRM). Hoewel iedereen, inclusief de passagiers, deze zondagmiddag de belijning van het interieur fraai, de paars-lila kleurstelling rustiek en het zitcomfort - zeker vergeleken met de kerkbankjes uit de reguliere dubbeldekker - fantastisch vindt, is het de fluittoon die het reisgenot danig vergalt. 'Tja, het is wel een irritant geluid, maar het went', zegt een studente gelaten.

Van het indienen van een schadeclaim bij de Duitse fabrikant kan geen sprake zijn, omdat het ontwerp een gezamenlijke onderneming is van de NS en Talbot. De NS doen derhalve hun uiterste best om het geluid weg te krijgen. Duidelijk is in elk geval dat de spoel het euvel veroorzaakt, aldus een NS-woordvoerster. Dit is een onderdeel van het besturingsmechanisme van de elektromotoren.

Een dure oplossing zou zijn de spoelen geheel te vernieuwen, een goedkopere ze te isoleren. De spoorwegen neigen naar deze laatste oplossing.

'Het is misschien mogelijk om met rubber de spoel te isoleren, zodat het geluid wordt gedempt.'

Over de bijkomende kosten willen de spoorwegen geen uitspraken doen, en van een miskoop willen ze al helemaal niets horen. De NS hopen over een paar weken de geluidsellende de baas te zijn.

De nieuwe dubbeldekker zal half januari op de lijn Amsterdam-Vlissingen gaan rijden. Later wordt hij overal in het land ingezet op trajecten met een reisduur van ongeveer vijftig minuten.
http://www.volkskrant.nl/(...)ingend-gefluit.dhtml
  maandag 13 juni 2011 @ 20:41:53 #94
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_98129310
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 18:32 schreef JDx het volgende:
Ik zou het dan natuurlijk iets duidelijk vertellen :P iets van, dat is stroom die je hoort door de transformatoren als de trein optrekt ofzo.
Wat je hoort is de spoel die van vorm verandert door het verschijnsel magnetostrictie. Dit van vorm veranderen brengt de lucht rond de spoel in trilling, en dat ervaar je als geluid. Het magnetische veld dat de magnetostrictie veroorzaakt, wordt opgewekt door de stroom die door de spoel loopt. De veranderlijke frequentie van de stroom maakt dat je verschillende tonen hoort.
quote:
Maar het stomme is dus, als de conducteur praat is het weg, dus het komt fucking gewoon door de speakers.
Dat zal te maken hebben met wat inkoppeling, het is niet dat de tractiestroom door de luidsprekers loopt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_98148116
Fucking hell, ik ging nooit met de trein vroeger, maar dit probleem bestaat dus al sinds 1994? :')

En bij ons in de buurt heb je alleen die oude hondekoppen als ik al eens met de trein moest.
pi_98148269
Wat een toeval dat dit topic gisteren gekickt is! Toen ik vanochtend in de trein google-de naar die pieptoon kwam ik bij dit topic uit.
Ik vind het in ieder geval bloed-irritant. ;(
[b]Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:[/b]
_O_ jij bent de grootste baas op FOK!
Aller tijden :D _O_ _O_
pi_98148320
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 10:04 schreef Wootism het volgende:
Wat een toeval dat dit topic gisteren gekickt is! Toen ik vanochtend in de trein google-de naar die pieptoon kwam ik bij dit topic uit.
Ik vind het in ieder geval bloed-irritant. ;(
Ik dus net zo, heb sinds een paar dagen een smartphone :')

Maar kreeg er echt koppijn van. Ik sla die treinen wel over.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 10:15:06 #98
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_98148496
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 10:04 schreef Wootism het volgende:
Wat een toeval dat dit topic gisteren gekickt is! Toen ik vanochtend in de trein google-de naar die pieptoon kwam ik bij dit topic uit.
Ik vind het in ieder geval bloed-irritant. ;(
Troost je, in 1994 was het echt 10x zo hard.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_98150346
quote:
3s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 10:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Troost je, in 1994 was het echt 10x zo hard.
Pfff, kan ik me bijna niet voorstellen. Kan me nu al niet concentreren op het voeren van een gesprek.
Hoe moeilijk kan het zijn om daar even wat isolatie omheen te bouwen...
[b]Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:[/b]
_O_ jij bent de grootste baas op FOK!
Aller tijden :D _O_ _O_
  dinsdag 14 juni 2011 @ 12:41:55 #100
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_98152504
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 11:31 schreef Wootism het volgende:

[..]

Pfff, kan ik me bijna niet voorstellen. Kan me nu al niet concentreren op het voeren van een gesprek.
Hoe moeilijk kan het zijn om daar even wat isolatie omheen te bouwen...
Hoe moeilijk kan het zijn je te concentreren bij een piepje op de achtergrond?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_98152803
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 11:31 schreef Wootism het volgende:

[..]

Pfff, kan ik me bijna niet voorstellen. Kan me nu al niet concentreren op het voeren van een gesprek.
Hoe moeilijk kan het zijn om daar even wat isolatie omheen te bouwen...
Pak nooit de laatste en eerste bak van een trein maar de tussenbakken en je hebt er geen last meer van :).
  dinsdag 14 juni 2011 @ 12:54:46 #102
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_98152877
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:52 schreef Brembo het volgende:

[..]

Pak nooit de laatste en eerste bak van een trein maar de tussenbakken en je hebt er geen last meer van :).
Behalve bij VIRM-VI, alhoewel ie daar door een ander type installatie al een stuk minder hoorbaar is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_98152885
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:41 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hoe moeilijk kan het zijn je te concentreren bij een piepje op de achtergrond?
Dan hebben we het blijkbaar niet over dezelfde toon.
[b]Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:[/b]
_O_ jij bent de grootste baas op FOK!
Aller tijden :D _O_ _O_
  dinsdag 14 juni 2011 @ 12:56:58 #104
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_98152943
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:55 schreef Wootism het volgende:

[..]

Dan hebben we het blijkbaar niet over dezelfde toon.
Of je hebt ADD. :7
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 14 juni 2011 @ 12:59:00 #105
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_98153006
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 11:31 schreef Wootism het volgende:

Hoe moeilijk kan het zijn om daar even wat isolatie omheen te bouwen...
In '94 was dat blijkbaar nog te moeilijk. In die oude bakken van de eerste serie is er ook het meeste lawaai, bij de nieuwste (bouwjaar 2009) is er betere isolatie en hoor je er bijna niets van.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 13:08:13 #106
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_98153293
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:59 schreef ReisT het volgende:

[..]

In '94 was dat blijkbaar nog te moeilijk. In die oude bakken van de eerste serie is er ook het meeste lawaai, bij de nieuwste (bouwjaar 2009) is er betere isolatie en hoor je er bijna niets van.
In de nieuwere zit ook een ander soort tractie-installatie die minder herrie maakt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_98153398
Nouja misschien was dit een oude trein ofzo, want echt de hele coupe klaagde erover. Waren dan ook veel dagjesmensen ivm Pinksteren die niet vaak in de trein zitten denk ik.
pi_98153405
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:56 schreef Duvel het volgende:

[..]

Of je hebt ADD. :7
Gezien de topics over dit onderwerk ben dan iig niet de enige met ADD. :)
[b]Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:[/b]
_O_ jij bent de grootste baas op FOK!
Aller tijden :D _O_ _O_
  dinsdag 14 juni 2011 @ 13:16:29 #109
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_98153617
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 13:10 schreef Wootism het volgende:

[..]

Gezien de topics over dit onderwerk ben dan iig niet de enige met ADD. :)
Dat laatste is natuurlijk waar, maar goed. De trein maakt wat lawaai, en het verschilt per treinstel: soms zit er blijkbaar een slechte tussen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_101699054
We hebben het over deze herrie toch:


Heel irritant ja... :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')