Ik simpel, ik niet snap.quote:
Onlogisch ...quote:
heel simpel een electro motor die stilstaat en dan aangezet wordt is pure kortsluiting, hiervoor zit een electrisch circuit dat voor weerstand zorgt, dit maakt een hoop herriequote:Op maandag 26 september 2005 20:31 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik simpel, ik niet snap.
[..]
Onlogisch ...
Nee daar zit geen versnellingsbak in, hoogstens een stel overbrengingstandwielen. Er zijn vroeger wel treinen geweest met versnellingsbakken maar dat waren altijd lichte dieselboemeltjes.quote:Op maandag 26 september 2005 18:45 schreef 2cv het volgende:
Zitten er eigenlijk versnellingsbakken (dus van die bakken met tandwielen, niet iets elektrieks waar ik amper verstand van heb) in een trein ?
OK is goed, ik heb nog stage gelopen bij de fabrikant van de aandrijving van IRM!quote:Op maandag 26 september 2005 21:06 schreef 2cv het volgende:
Okee, ik word treinenontwerper (elektriek gedeelte besteed ik uit).
Nee, een elektromotor kan over een veel groter toerenbereik worden ingezet dan een verbrandingsmotor. En met de moderne regelingen kun je 'm ook in dat hele gebied met maximaal koppel bedrijven. Een versnellingsbak is dan alleen maar zwaar en onderhoudsgevoelig. Je zou dan ook achter iedere tractiemotor een bak moeten zetten. In een dubbeldekker-zesje zitten zes aangedreven assen met ieder een eigen motor, dus dat werkt niet echt.quote:Op maandag 26 september 2005 21:59 schreef 2cv het volgende:
Is het niet enorm on-economisch om en trein niet met een versnellingsbak uit te rusten ?
Heb je al wat ontwerpen?quote:Op maandag 26 september 2005 21:06 schreef 2cv het volgende:
Okee, ik word treinenontwerper (elektriek gedeelte besteed ik uit).
Volgens mij is het energieverbruik niet zo aan het toerental gerelateerd als bij een verbrandingsmotor. Het gaat hier meer over de hoeveelheid energie die je moet leveren om een trein op een bepaalde snelheid te brengen, en dan verschilt het niet echt of je 3000 of 6000 toeren draait. Het enige dat wel verschil maakt, zijn je lagerverliezen en wat kleinere elektrische verliezen in de motor zelf. Ik denk dat de verliezen van een versnellingsbak hoger zijn.quote:Op maandag 26 september 2005 22:05 schreef 2cv het volgende:
Maarrrrr ...
Meer toeren is toch meer stroom verbruiken ? Een versnellingsbak zorgt voor een minimum toerental, dus minder stroom nodig.
Hè jammer! Er zitten wel tandwielkasten in hoor!quote:Op maandag 26 september 2005 22:30 schreef 2cv het volgende:
Stroom is raarmaar als dat zo werkt: logisch.
En aangezien er geen versnellingsbakken in zitten: ik ga niet ontwerpen.
De VIRM heeft aldus die site ook een soort versnellingsbak, het zal wel kloppen. Maar ik weet niet precies wat ik er onder moet staan, maar ik denk gewoon wat tandwielen om alles goed te krijgen(beste toeren/kracht-verhouding).quote:Op maandag 26 september 2005 22:15 schreef Duvel het volgende:
[..]
Volgens mij is het energieverbruik niet zo aan het toerental gerelateerd als bij een verbrandingsmotor. Het gaat hier meer over de hoeveelheid energie die je moet leveren om een trein op een bepaalde snelheid te brengen, en dan verschilt het niet echt of je 3000 of 6000 toeren draait. Het enige dat wel verschil maakt, zijn je lagerverliezen en wat kleinere elektrische verliezen in de motor zelf. Ik denk dat de verliezen van een versnellingsbak hoger zijn.
Overigens zijn er wel treinen met versnellingsbakken. Maar dan heb je het zoals eerder gezegd, over lichte dieseltreinen.
Volgens mij worden oud en nieuw willekeurig door elkaar gebruikt.quote:Op maandag 26 september 2005 18:28 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Waar ze precies rijden weet ik niet, maar voor het verschil tussen de 2 dubbeldekkers, zie:
http://members.home.nl/sboer/ddirm.html (oud)
http://members.home.nl/sboer/virm.html (nieuw)
Dat is een verliefd stelletje dat op het achterste bankje de liefde bedrijftquote:Op maandag 26 september 2005 21:18 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik vroeg me dat laatst ook af.
Nog zo'n soort vraag:
Het oude type Metro in Rotterdam, als die stilstaan bij het station hoor je een raar bonkend geluid. Wat houdt dat in? Als hij gaat rijden hoor je niks meer.
Luchtcompressor denk ik, voor remmen/deuren. tijdens rijden hoor je het ook wel eens. Oude NS treinstellen (die hondekop dingen) hebben ook zo iets.quote:Op maandag 26 september 2005 21:18 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik vroeg me dat laatst ook af.
Nog zo'n soort vraag:
Het oude type Metro in Rotterdam, als die stilstaan bij het station hoor je een raar bonkend geluid. Wat houdt dat in? Als hij gaat rijden hoor je niks meer.
Ja dat is de compressor volgens mij... Kan me niets anders voorstellen in elk geval.quote:Op dinsdag 27 september 2005 12:48 schreef M5 het volgende:
[..]
Luchtcompressor denk ik, voor remmen/deuren. tijdens rijden hoor je het ook wel eens. Oude NS treinstellen (die hondekop dingen) hebben ook zo iets.
Idd. Bij de nieuwe metro's gaan de deuren ook electrisch open en dicht en bij de oude gaat dat nog pneumatisch.quote:Op dinsdag 1 november 2005 18:12 schreef ChRoNiC het volgende:
Aha oke, ja soms wel vervelend geluid. Die nieuwe metro's hebben dat niet.
Aha oke.quote:Op dinsdag 1 november 2005 22:42 schreef hermandeperman het volgende:
[..]
Idd. Bij de nieuwe metro's gaan de deuren ook electrisch open en dicht en bij de oude gaat dat nog pneumatisch.
Het is al gedempt ten opzichte van de eerste levering. Dat je het in sommige delen van de trein beter hoort dan in andere, komt doordat de component die het geluid produceert niet overal aanwezig is maar alleen in de kopbakken. In de nieuw gebouwde VIRMen hoor je het sowieso minder omdat daar een andere techniek is gebruikt.quote:Op donderdag 7 september 2006 08:39 schreef Darkwolf het volgende:
Ik vind dit geluid wel zo irritant.
Kunnen ze er niks aan doen dat het gedempt word of minder?
En waarom klinkt het in in de ene coupe harder als in de ander?
Geef mij maar de ouderwetste treinen, die houden tenminste hun bek.
In de ochtend is het vervelend want dan wil je nog even slapen.
In de middag word je er gek van na een dagje flink werken.
Zucht...
Techniek...![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |