abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 20:31:14 #26
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30952224
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:46 schreef thatsme het volgende:

[..]
Ik simpel, ik niet snap.
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:50 schreef RoOoYtJuH het volgende:

[..]

Volgens mij niet?
Onlogisch ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 26 september 2005 @ 20:40:52 #27
86072 thatsme
and That's you!
pi_30952631
quote:
Op maandag 26 september 2005 20:31 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ik simpel, ik niet snap.
[..]

Onlogisch ...
heel simpel een electro motor die stilstaat en dan aangezet wordt is pure kortsluiting, hiervoor zit een electrisch circuit dat voor weerstand zorgt, dit maakt een hoop herrie
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 20:59:04 #28
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30953243
Ik heb het over een versnellingsbak, niet over een elektrieke schakeling
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_30953376
Hebben ze volgens mij niet.
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 21:06:47 #30
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30953520
Okee, ik word treinenontwerper (elektriek gedeelte besteed ik uit).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_30953958
Ik vroeg me dat laatst ook af .

Nog zo'n soort vraag:

Het oude type Metro in Rotterdam, als die stilstaan bij het station hoor je een raar bonkend geluid. Wat houdt dat in? Als hij gaat rijden hoor je niks meer.
  maandag 26 september 2005 @ 21:21:00 #32
111843 Cassius
Something's fucky
pi_30954033
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:45 schreef 2cv het volgende:
Zitten er eigenlijk versnellingsbakken (dus van die bakken met tandwielen, niet iets elektrieks waar ik amper verstand van heb) in een trein ?
Nee daar zit geen versnellingsbak in, hoogstens een stel overbrengingstandwielen. Er zijn vroeger wel treinen geweest met versnellingsbakken maar dat waren altijd lichte dieselboemeltjes.
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 21:59:45 #33
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30955396
Is het niet enorm on-economisch om en trein niet met een versnellingsbak uit te rusten ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 26 september 2005 @ 22:01:04 #34
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30955442
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:06 schreef 2cv het volgende:
Okee, ik word treinenontwerper (elektriek gedeelte besteed ik uit).
OK is goed, ik heb nog stage gelopen bij de fabrikant van de aandrijving van IRM!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 26 september 2005 @ 22:03:25 #35
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30955513
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:59 schreef 2cv het volgende:
Is het niet enorm on-economisch om en trein niet met een versnellingsbak uit te rusten ?
Nee, een elektromotor kan over een veel groter toerenbereik worden ingezet dan een verbrandingsmotor. En met de moderne regelingen kun je 'm ook in dat hele gebied met maximaal koppel bedrijven. Een versnellingsbak is dan alleen maar zwaar en onderhoudsgevoelig. Je zou dan ook achter iedere tractiemotor een bak moeten zetten. In een dubbeldekker-zesje zitten zes aangedreven assen met ieder een eigen motor, dus dat werkt niet echt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 22:05:58 #36
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30955611
Maarrrrr ...

Meer toeren is toch meer stroom verbruiken ? Een versnellingsbak zorgt voor een minimum toerental, dus minder stroom nodig.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_30955809
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:06 schreef 2cv het volgende:
Okee, ik word treinenontwerper (elektriek gedeelte besteed ik uit).
Heb je al wat ontwerpen?
Oh, and that's a bad miss!
  maandag 26 september 2005 @ 22:15:10 #38
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30955913
quote:
Op maandag 26 september 2005 22:05 schreef 2cv het volgende:
Maarrrrr ...

Meer toeren is toch meer stroom verbruiken ? Een versnellingsbak zorgt voor een minimum toerental, dus minder stroom nodig.
Volgens mij is het energieverbruik niet zo aan het toerental gerelateerd als bij een verbrandingsmotor. Het gaat hier meer over de hoeveelheid energie die je moet leveren om een trein op een bepaalde snelheid te brengen, en dan verschilt het niet echt of je 3000 of 6000 toeren draait. Het enige dat wel verschil maakt, zijn je lagerverliezen en wat kleinere elektrische verliezen in de motor zelf. Ik denk dat de verliezen van een versnellingsbak hoger zijn.

Overigens zijn er wel treinen met versnellingsbakken. Maar dan heb je het zoals eerder gezegd, over lichte dieseltreinen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 22:30:59 #39
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30956456
Stroom is raar maar als dat zo werkt: logisch.

En aangezien er geen versnellingsbakken in zitten: ik ga niet ontwerpen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 26 september 2005 @ 22:58:55 #40
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30957347
quote:
Op maandag 26 september 2005 22:30 schreef 2cv het volgende:
Stroom is raar maar als dat zo werkt: logisch.

En aangezien er geen versnellingsbakken in zitten: ik ga niet ontwerpen.
Hè jammer! Er zitten wel tandwielkasten in hoor!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_30957514
quote:
Op maandag 26 september 2005 22:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Volgens mij is het energieverbruik niet zo aan het toerental gerelateerd als bij een verbrandingsmotor. Het gaat hier meer over de hoeveelheid energie die je moet leveren om een trein op een bepaalde snelheid te brengen, en dan verschilt het niet echt of je 3000 of 6000 toeren draait. Het enige dat wel verschil maakt, zijn je lagerverliezen en wat kleinere elektrische verliezen in de motor zelf. Ik denk dat de verliezen van een versnellingsbak hoger zijn.

Overigens zijn er wel treinen met versnellingsbakken. Maar dan heb je het zoals eerder gezegd, over lichte dieseltreinen.
De VIRM heeft aldus die site ook een soort versnellingsbak, het zal wel kloppen. Maar ik weet niet precies wat ik er onder moet staan, maar ik denk gewoon wat tandwielen om alles goed te krijgen(beste toeren/kracht-verhouding).
Onthoud wel dat zo'n trein 347.000 Kg weegt, en als je dat met dielsels wilt aandrijven . Ik geloof dat de VIRM(VI) ongeveer 2,4 MegaWatt is....
Maar dat is op vol vermogen (wegrijden, alle energie die bij remmen word opgeleverd word groten deels weer teruggeleverd aan het net.
  dinsdag 27 september 2005 @ 01:50:21 #42
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_30961924
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:28 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Waar ze precies rijden weet ik niet, maar voor het verschil tussen de 2 dubbeldekkers, zie:
http://members.home.nl/sboer/ddirm.html (oud)
http://members.home.nl/sboer/virm.html (nieuw)
Volgens mij worden oud en nieuw willekeurig door elkaar gebruikt.
Overigens bestaan de series 8200 en 8400 al niet meer... deze zijn resp 9400 en 8600 geworden... en dan nog een zooitje nieuwe (9500 en 8700) er bij, dus.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_30967517
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:18 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik vroeg me dat laatst ook af .

Nog zo'n soort vraag:

Het oude type Metro in Rotterdam, als die stilstaan bij het station hoor je een raar bonkend geluid. Wat houdt dat in? Als hij gaat rijden hoor je niks meer.
Dat is een verliefd stelletje dat op het achterste bankje de liefde bedrijft
pi_30969492
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:18 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik vroeg me dat laatst ook af .

Nog zo'n soort vraag:

Het oude type Metro in Rotterdam, als die stilstaan bij het station hoor je een raar bonkend geluid. Wat houdt dat in? Als hij gaat rijden hoor je niks meer.
Luchtcompressor denk ik, voor remmen/deuren. tijdens rijden hoor je het ook wel eens. Oude NS treinstellen (die hondekop dingen) hebben ook zo iets.
V10
  dinsdag 27 september 2005 @ 12:50:17 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30969540
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 12:48 schreef M5 het volgende:

[..]

Luchtcompressor denk ik, voor remmen/deuren. tijdens rijden hoor je het ook wel eens. Oude NS treinstellen (die hondekop dingen) hebben ook zo iets.
Ja dat is de compressor volgens mij... Kan me niets anders voorstellen in elk geval.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_31872597
Aha oke, ja soms wel vervelend geluid. Die nieuwe metro's hebben dat niet.
pi_31881974
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 18:12 schreef ChRoNiC het volgende:
Aha oke, ja soms wel vervelend geluid. Die nieuwe metro's hebben dat niet.
Idd. Bij de nieuwe metro's gaan de deuren ook electrisch open en dicht en bij de oude gaat dat nog pneumatisch.
pi_31912578
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 22:42 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Idd. Bij de nieuwe metro's gaan de deuren ook electrisch open en dicht en bij de oude gaat dat nog pneumatisch.
Aha oke.
  donderdag 7 september 2006 @ 08:39:42 #49
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41574388
Ik vind dit geluid wel zo irritant.
Kunnen ze er niks aan doen dat het gedempt word of minder?
En waarom klinkt het in in de ene coupe harder als in de ander?
Geef mij maar de ouderwetste treinen, die houden tenminste hun bek.
In de ochtend is het vervelend want dan wil je nog even slapen.
In de middag word je er gek van na een dagje flink werken.
Zucht...
Techniek...
  donderdag 7 september 2006 @ 08:52:23 #50
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41574535
quote:
Op donderdag 7 september 2006 08:39 schreef Darkwolf het volgende:
Ik vind dit geluid wel zo irritant.
Kunnen ze er niks aan doen dat het gedempt word of minder?
En waarom klinkt het in in de ene coupe harder als in de ander?
Geef mij maar de ouderwetste treinen, die houden tenminste hun bek.
In de ochtend is het vervelend want dan wil je nog even slapen.
In de middag word je er gek van na een dagje flink werken.
Zucht...
Techniek...
Het is al gedempt ten opzichte van de eerste levering. Dat je het in sommige delen van de trein beter hoort dan in andere, komt doordat de component die het geluid produceert niet overal aanwezig is maar alleen in de kopbakken. In de nieuw gebouwde VIRMen hoor je het sowieso minder omdat daar een andere techniek is gebruikt.

Techniek!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')