abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30929708
Hoi,

Die intercity treinen van de NS, de mooie nieuwe dubbeldekkers.
Als ze optrekken hoor je zo'n zoem geluid alsof het een versnellingsbak is.

Maar wat is het nou _precies_?

tnx!
pi_30929750
Zou ik ook wel willen weten. Helaas heb ik naar Groningen altijd van die oude treinen, k wil ook een dubbeldekker, lekker relaxt bovenin zitten .
pi_30929755
Zoemend geluid? Het is meer piepend, vind ik.

Maargoed, tvp. Ik vraag me het ook al tijden af.
(__/)
(O.o )
(> < )
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
pi_30929818
Dat zijn spanningsregelaars die je hoort zoemen, soort van spoelen.

Je kan niet in 1 keer 10.000 volt op de motor(en) zetten, dus pulseren ze dat met spoelen en die spoelen krijgen aardig wat werk te doen en doen dat zoemend.
Wat er ook gebeurd altijd blijven lachen. :P
pi_30929891
okej weet iemand dan toevallig wanneer die dubbeldekkers richting het noorden gaan? . K heb morgen de hele dag de tijd dus
  zondag 25 september 2005 @ 22:51:20 #6
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30930086
Wat je hoort is een deel van de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. In deze dubbeldekkers zitten asynchrone motoren, die op een specifieke manier worden aangestuurd (bij variabele spanning en variabele frequentie). De frequentie is gebonden aan een bepaald gebied, als de stuurfrequentie daar buiten komt kunnen er stoorstromen optreden die de beveiliging (ATB) beïnvloeden. Daarom wordt er telkens geschakeld in de frequentie en dat is wat je hoort: oplopend van laag naar hoog, vervolgens weer terug naar laag en opnieuw oplopend, enz.

Wellicht een klein beetje begrijpelijker dan mijn gebrabbel: Asynchrone Draaistroommotor op Wikipedia.

[ Bericht 4% gewijzigd door Duvel op 25-09-2005 22:59:16 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 25 september 2005 @ 22:51:48 #7
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30930102
Edit! Niet quote!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_30930225
een ns-reperateur die hier ook een foto van heeft?

hehe, maar waarom kunnen ze zoiets niet op het dak zetten, zodat je het niet de hele tijd hoort?.. het is gelukkig wel een mooi geluid, maar toch..

en deze treinen.. HEERLIJK
Alkmaar-A'dam sloterdijk-A'dam centraal in 30 minuten.. sjoef! hulde
  zondag 25 september 2005 @ 23:06:53 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30930573
quote:
Op zondag 25 september 2005 22:41 schreef Sport_Life het volgende:
Zou ik ook wel willen weten. Helaas heb ik naar Groningen altijd van die oude treinen, k wil ook een dubbeldekker, lekker relaxt bovenin zitten .
Als ik jou was zou ik blij zijn met die Koplopers. Die zitten nog altijd het beste naar mijn mening.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 25 september 2005 @ 23:25:24 #10
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_30931165
Hier in Limburg laatst op het lange intercity traject opeens twee dubbeldekkers gezien in plaats van de normale lange intercity treinen. Maar ik moest naar Heerlen dus had net de pech dat ik in een oud afgedankt stop treintje zit wat op dat traject meer stilstaat dan rijdt.

In de randstad zag ik laatst dat ze daarvoor 'sprinters' ofzoiets hadden, die kunnen ze tussen Sittard - Heerlen ook wel s inzetten.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_30931219
nieuw? die dingen rijden toch al jaren :S ?
pi_30931927
quote:
Op zondag 25 september 2005 22:51 schreef Duvel het volgende:
Wat je hoort is een deel van de vermogenselektronica die de motoren aanstuurt. In deze dubbeldekkers zitten asynchrone motoren, die op een specifieke manier worden aangestuurd (bij variabele spanning en variabele frequentie). De frequentie is gebonden aan een bepaald gebied, als de stuurfrequentie daar buiten komt kunnen er stoorstromen optreden die de beveiliging (ATB) beïnvloeden. Daarom wordt er telkens geschakeld in de frequentie en dat is wat je hoort: oplopend van laag naar hoog, vervolgens weer terug naar laag en opnieuw oplopend, enz.

Wellicht een klein beetje begrijpelijker dan mijn gebrabbel: Asynchrone Draaistroommotor op Wikipedia.
Is dat ook zo bij Metro's ?

Dat hoor je ook zo een steeds oplopend/aflopend geluid bij acceleren... Alsof ie steeds schakelt...
  zondag 25 september 2005 @ 23:52:27 #13
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_30932019
quote:
Op zondag 25 september 2005 23:25 schreef Eix het volgende:
Hier in Limburg laatst op het lange intercity traject opeens twee dubbeldekkers gezien in plaats van de normale lange intercity treinen. Maar ik moest naar Heerlen dus had net de pech dat ik in een oud afgedankt stop treintje zit wat op dat traject meer stilstaat dan rijdt.

In de randstad zag ik laatst dat ze daarvoor 'sprinters' ofzoiets hadden, die kunnen ze tussen Sittard - Heerlen ook wel s inzetten.
Gemaakt voor korte afstanden, zullen dus wat sneller optrekken en een lagere topsnelheid hebben
  zondag 25 september 2005 @ 23:55:21 #14
111843 Cassius
Something's fucky
pi_30932110
IRM

Maar die komen praktisch nooit in Groningen
  Donald Duck held zondag 25 september 2005 @ 23:55:54 #15
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_30932127
De nieuwe nieuwe Dubbeldekkers (met stoffen stoelbekleding) hebben dat gezoem niet meer.
Alleen de oude nieuwe (kunstoffen stoelbekleding) zoemen nog zo irritant.
Voor de rest zijn het echt superrelaxte treinen. Ze glijden echt enorm soepel over de rails en voor de zomer hebben ze airo
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_30932457
Jammer dat de search het niet doet, want er zijn nog (minstens) 3 andere topics over dubbeldekkergeluiden
  maandag 26 september 2005 @ 00:11:18 #17
111843 Cassius
Something's fucky
pi_30932608
SM'90 dat tussen Zwolle en Emmen rijdt/reed heeft het ook. Dat waren de eerste treinstellen in Nederland die uitgerust waren met die techniek.
  maandag 26 september 2005 @ 09:44:53 #18
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30937055
quote:
Op zondag 25 september 2005 23:49 schreef yup het volgende:

[..]

Is dat ook zo bij Metro's ?

Dat hoor je ook zo een steeds oplopend/aflopend geluid bij acceleren... Alsof ie steeds schakelt...
Ja, die hebben de zelfde techniek. De aandrijving van de metro's in Rotterdam en die dubbeldekkers komen van de zelfde fabrikant. (Geldt overigens ook voor sommige trams en metro's in Amsterdam.)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_30947691
quote:
Op zondag 25 september 2005 23:55 schreef __Saviour__ het volgende:
De nieuwe nieuwe Dubbeldekkers (met stoffen stoelbekleding) hebben dat gezoem niet meer.
Alleen de oude nieuwe (kunstoffen stoelbekleding) zoemen nog zo irritant.
Voor de rest zijn het echt superrelaxte treinen. Ze glijden echt enorm soepel over de rails en voor de zomer hebben ze airo
Hmzz de nieuwe heb ik nog niet gespot, waar mogen die rijden dan Want zelfs de 300ste is nog met kunststoffenkleding. En wie gaat er stoffenkleding in de 2e klase doen... Lekker als je er wat op laat vallen .

Voor die gene hier is het wat duidelijker uitgelegd : http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrische_tractie , Ouwe stoptreinen werken met weerstanden.
Daarna kwamen de treinen met Choppers (hakken de stroom) (1700/1800 loc, en koplopers)
Nu is draaistroomtechnologie (omhoog transferen en dan weer naar gewenste 3 fase spanning).
  Donald Duck held maandag 26 september 2005 @ 18:28:51 #20
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_30948151
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:11 schreef Brembo het volgende:
Hmzz de nieuwe heb ik nog niet gespot, waar mogen die rijden dan Want zelfs de 300ste is nog met kunststoffenkleding. En wie gaat er stoffenkleding in de 2e klase doen... Lekker als je er wat op laat vallen .
Waar ze precies rijden weet ik niet, maar voor het verschil tussen de 2 dubbeldekkers, zie:
http://members.home.nl/sboer/ddirm.html (oud)
http://members.home.nl/sboer/virm.html (nieuw)
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 18:45:08 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30948648
Zitten er eigenlijk versnellingsbakken (dus van die bakken met tandwielen, niet iets elektrieks waar ik amper verstand van heb) in een trein ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 26 september 2005 @ 18:45:48 #22
86072 thatsme
and That's you!
pi_30948672
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:28 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Waar ze precies rijden weet ik niet, maar voor het verschil tussen de 2 dubbeldekkers, zie:
http://members.home.nl/sboer/ddirm.html (oud)
http://members.home.nl/sboer/virm.html (nieuw)
volgens mij rijden ze bijna overal, ze zijn zo goed als allemaal, helemaal omgebouwd.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  maandag 26 september 2005 @ 18:46:22 #23
86072 thatsme
and That's you!
pi_30948691
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:45 schreef 2cv het volgende:
Zitten er eigenlijk versnellingsbakken (dus van die bakken met tandwielen,niet iets elektrieks waar ik amper verstand van heb) in een trein ?
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_30948833
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:45 schreef 2cv het volgende:
Zitten er eigenlijk versnellingsbakken (dus van die bakken met tandwielen, niet iets elektrieks waar ik amper verstand van heb) in een trein ?
Volgens mij niet?
Ook wel: rooOOOOOoOooOU)( *@)(P!I@ 1U ioTJHih genoemd.
pi_30952219
Dat is wel zo'n schijt geluid hehe.
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 20:31:14 #26
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30952224
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:46 schreef thatsme het volgende:

[..]
Ik simpel, ik niet snap.
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:50 schreef RoOoYtJuH het volgende:

[..]

Volgens mij niet?
Onlogisch ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 26 september 2005 @ 20:40:52 #27
86072 thatsme
and That's you!
pi_30952631
quote:
Op maandag 26 september 2005 20:31 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ik simpel, ik niet snap.
[..]

Onlogisch ...
heel simpel een electro motor die stilstaat en dan aangezet wordt is pure kortsluiting, hiervoor zit een electrisch circuit dat voor weerstand zorgt, dit maakt een hoop herrie
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 20:59:04 #28
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30953243
Ik heb het over een versnellingsbak, niet over een elektrieke schakeling
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_30953376
Hebben ze volgens mij niet.
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 21:06:47 #30
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30953520
Okee, ik word treinenontwerper (elektriek gedeelte besteed ik uit).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_30953958
Ik vroeg me dat laatst ook af .

Nog zo'n soort vraag:

Het oude type Metro in Rotterdam, als die stilstaan bij het station hoor je een raar bonkend geluid. Wat houdt dat in? Als hij gaat rijden hoor je niks meer.
  maandag 26 september 2005 @ 21:21:00 #32
111843 Cassius
Something's fucky
pi_30954033
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:45 schreef 2cv het volgende:
Zitten er eigenlijk versnellingsbakken (dus van die bakken met tandwielen, niet iets elektrieks waar ik amper verstand van heb) in een trein ?
Nee daar zit geen versnellingsbak in, hoogstens een stel overbrengingstandwielen. Er zijn vroeger wel treinen geweest met versnellingsbakken maar dat waren altijd lichte dieselboemeltjes.
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 21:59:45 #33
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30955396
Is het niet enorm on-economisch om en trein niet met een versnellingsbak uit te rusten ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 26 september 2005 @ 22:01:04 #34
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30955442
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:06 schreef 2cv het volgende:
Okee, ik word treinenontwerper (elektriek gedeelte besteed ik uit).
OK is goed, ik heb nog stage gelopen bij de fabrikant van de aandrijving van IRM!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 26 september 2005 @ 22:03:25 #35
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30955513
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:59 schreef 2cv het volgende:
Is het niet enorm on-economisch om en trein niet met een versnellingsbak uit te rusten ?
Nee, een elektromotor kan over een veel groter toerenbereik worden ingezet dan een verbrandingsmotor. En met de moderne regelingen kun je 'm ook in dat hele gebied met maximaal koppel bedrijven. Een versnellingsbak is dan alleen maar zwaar en onderhoudsgevoelig. Je zou dan ook achter iedere tractiemotor een bak moeten zetten. In een dubbeldekker-zesje zitten zes aangedreven assen met ieder een eigen motor, dus dat werkt niet echt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 22:05:58 #36
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30955611
Maarrrrr ...

Meer toeren is toch meer stroom verbruiken ? Een versnellingsbak zorgt voor een minimum toerental, dus minder stroom nodig.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_30955809
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:06 schreef 2cv het volgende:
Okee, ik word treinenontwerper (elektriek gedeelte besteed ik uit).
Heb je al wat ontwerpen?
Oh, and that's a bad miss!
  maandag 26 september 2005 @ 22:15:10 #38
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30955913
quote:
Op maandag 26 september 2005 22:05 schreef 2cv het volgende:
Maarrrrr ...

Meer toeren is toch meer stroom verbruiken ? Een versnellingsbak zorgt voor een minimum toerental, dus minder stroom nodig.
Volgens mij is het energieverbruik niet zo aan het toerental gerelateerd als bij een verbrandingsmotor. Het gaat hier meer over de hoeveelheid energie die je moet leveren om een trein op een bepaalde snelheid te brengen, en dan verschilt het niet echt of je 3000 of 6000 toeren draait. Het enige dat wel verschil maakt, zijn je lagerverliezen en wat kleinere elektrische verliezen in de motor zelf. Ik denk dat de verliezen van een versnellingsbak hoger zijn.

Overigens zijn er wel treinen met versnellingsbakken. Maar dan heb je het zoals eerder gezegd, over lichte dieseltreinen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  † In Memoriam † maandag 26 september 2005 @ 22:30:59 #39
25682 2cv
Niet subtiel
pi_30956456
Stroom is raar maar als dat zo werkt: logisch.

En aangezien er geen versnellingsbakken in zitten: ik ga niet ontwerpen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 26 september 2005 @ 22:58:55 #40
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30957347
quote:
Op maandag 26 september 2005 22:30 schreef 2cv het volgende:
Stroom is raar maar als dat zo werkt: logisch.

En aangezien er geen versnellingsbakken in zitten: ik ga niet ontwerpen.
Hè jammer! Er zitten wel tandwielkasten in hoor!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_30957514
quote:
Op maandag 26 september 2005 22:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Volgens mij is het energieverbruik niet zo aan het toerental gerelateerd als bij een verbrandingsmotor. Het gaat hier meer over de hoeveelheid energie die je moet leveren om een trein op een bepaalde snelheid te brengen, en dan verschilt het niet echt of je 3000 of 6000 toeren draait. Het enige dat wel verschil maakt, zijn je lagerverliezen en wat kleinere elektrische verliezen in de motor zelf. Ik denk dat de verliezen van een versnellingsbak hoger zijn.

Overigens zijn er wel treinen met versnellingsbakken. Maar dan heb je het zoals eerder gezegd, over lichte dieseltreinen.
De VIRM heeft aldus die site ook een soort versnellingsbak, het zal wel kloppen. Maar ik weet niet precies wat ik er onder moet staan, maar ik denk gewoon wat tandwielen om alles goed te krijgen(beste toeren/kracht-verhouding).
Onthoud wel dat zo'n trein 347.000 Kg weegt, en als je dat met dielsels wilt aandrijven . Ik geloof dat de VIRM(VI) ongeveer 2,4 MegaWatt is....
Maar dat is op vol vermogen (wegrijden, alle energie die bij remmen word opgeleverd word groten deels weer teruggeleverd aan het net.
  dinsdag 27 september 2005 @ 01:50:21 #42
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_30961924
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:28 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Waar ze precies rijden weet ik niet, maar voor het verschil tussen de 2 dubbeldekkers, zie:
http://members.home.nl/sboer/ddirm.html (oud)
http://members.home.nl/sboer/virm.html (nieuw)
Volgens mij worden oud en nieuw willekeurig door elkaar gebruikt.
Overigens bestaan de series 8200 en 8400 al niet meer... deze zijn resp 9400 en 8600 geworden... en dan nog een zooitje nieuwe (9500 en 8700) er bij, dus.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_30967517
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:18 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik vroeg me dat laatst ook af .

Nog zo'n soort vraag:

Het oude type Metro in Rotterdam, als die stilstaan bij het station hoor je een raar bonkend geluid. Wat houdt dat in? Als hij gaat rijden hoor je niks meer.
Dat is een verliefd stelletje dat op het achterste bankje de liefde bedrijft
pi_30969492
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:18 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik vroeg me dat laatst ook af .

Nog zo'n soort vraag:

Het oude type Metro in Rotterdam, als die stilstaan bij het station hoor je een raar bonkend geluid. Wat houdt dat in? Als hij gaat rijden hoor je niks meer.
Luchtcompressor denk ik, voor remmen/deuren. tijdens rijden hoor je het ook wel eens. Oude NS treinstellen (die hondekop dingen) hebben ook zo iets.
V10
  dinsdag 27 september 2005 @ 12:50:17 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_30969540
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 12:48 schreef M5 het volgende:

[..]

Luchtcompressor denk ik, voor remmen/deuren. tijdens rijden hoor je het ook wel eens. Oude NS treinstellen (die hondekop dingen) hebben ook zo iets.
Ja dat is de compressor volgens mij... Kan me niets anders voorstellen in elk geval.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_31872597
Aha oke, ja soms wel vervelend geluid. Die nieuwe metro's hebben dat niet.
pi_31881974
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 18:12 schreef ChRoNiC het volgende:
Aha oke, ja soms wel vervelend geluid. Die nieuwe metro's hebben dat niet.
Idd. Bij de nieuwe metro's gaan de deuren ook electrisch open en dicht en bij de oude gaat dat nog pneumatisch.
pi_31912578
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 22:42 schreef hermandeperman het volgende:

[..]

Idd. Bij de nieuwe metro's gaan de deuren ook electrisch open en dicht en bij de oude gaat dat nog pneumatisch.
Aha oke.
  donderdag 7 september 2006 @ 08:39:42 #49
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41574388
Ik vind dit geluid wel zo irritant.
Kunnen ze er niks aan doen dat het gedempt word of minder?
En waarom klinkt het in in de ene coupe harder als in de ander?
Geef mij maar de ouderwetste treinen, die houden tenminste hun bek.
In de ochtend is het vervelend want dan wil je nog even slapen.
In de middag word je er gek van na een dagje flink werken.
Zucht...
Techniek...
  donderdag 7 september 2006 @ 08:52:23 #50
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41574535
quote:
Op donderdag 7 september 2006 08:39 schreef Darkwolf het volgende:
Ik vind dit geluid wel zo irritant.
Kunnen ze er niks aan doen dat het gedempt word of minder?
En waarom klinkt het in in de ene coupe harder als in de ander?
Geef mij maar de ouderwetste treinen, die houden tenminste hun bek.
In de ochtend is het vervelend want dan wil je nog even slapen.
In de middag word je er gek van na een dagje flink werken.
Zucht...
Techniek...
Het is al gedempt ten opzichte van de eerste levering. Dat je het in sommige delen van de trein beter hoort dan in andere, komt doordat de component die het geluid produceert niet overal aanwezig is maar alleen in de kopbakken. In de nieuw gebouwde VIRMen hoor je het sowieso minder omdat daar een andere techniek is gebruikt.

Techniek!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')