De airco in Hollandse treinen is echt kut gewoonquote:Op maandag 18 september 2006 17:24 schreef Remzz het volgende:
Prachtige treienen trouwens, zowel van buiten als van binnen en... airco
De kindjes in de trein willen graag weten waar precies in het hoogspanningscircuit zich de betreffende smoorspoel bevindt?quote:Op maandag 13 juni 2011 15:39 schreef JDx het volgende:
Jammer dat niemand het exact uit weet te leggen, 2 kindjes hier in de trein zijn erg benieuwd.
De volskrant schreef er al over op 07/11/1994quote:Op maandag 13 juni 2011 15:39 schreef JDx het volgende:
Jammer dat niemand het exact uit weet te leggen, 2 kindjes hier in de trein zijn erg benieuwd.
http://www.volkskrant.nl/(...)ingend-gefluit.dhtmlquote:Nieuwe dubbeldekker van NS kampt met doordringend gefluit
MIRJAM SCHOTTELNDREIER − 07/11/94, 00:00
Een aanhoudend en doordringend gefluit teistert de oren van de reizigers in de trein naar Roosendaal. 'Vervelend' vindt vijfjarige Tim uit Vlaardingen de pieptoon die uit de luidspreker van de regiorunner klinkt....
Van onze verslaggeefster
Mirjam Schöttelndreier
DORDRECHT/ROOSENDAAL
Grootvader vindt het geluid lijken op de 'hoge tonen van zo'n klein orgeltje'. De conducteur meent vioolspel te horen in de jankende fluittonen. En wie heel goed luistert naar de afwisselend hoge en lage tonen die aanzwellen naarmate men dichter het gedeelte nadert waaronder de motor zit, weet het opeens zeker: hier wordt de doedelzak bespeeld.
Het zit de Nederlandse Spoorwegen niet mee. Voor 1,3 miljard gulden zijn bij de Duitse firma Talbot tachtig nieuwe treinstellen gekocht, het Interregionaal Dubbeldekker Materieel (IRM). Hoewel iedereen, inclusief de passagiers, deze zondagmiddag de belijning van het interieur fraai, de paars-lila kleurstelling rustiek en het zitcomfort - zeker vergeleken met de kerkbankjes uit de reguliere dubbeldekker - fantastisch vindt, is het de fluittoon die het reisgenot danig vergalt. 'Tja, het is wel een irritant geluid, maar het went', zegt een studente gelaten.
Van het indienen van een schadeclaim bij de Duitse fabrikant kan geen sprake zijn, omdat het ontwerp een gezamenlijke onderneming is van de NS en Talbot. De NS doen derhalve hun uiterste best om het geluid weg te krijgen. Duidelijk is in elk geval dat de spoel het euvel veroorzaakt, aldus een NS-woordvoerster. Dit is een onderdeel van het besturingsmechanisme van de elektromotoren.
Een dure oplossing zou zijn de spoelen geheel te vernieuwen, een goedkopere ze te isoleren. De spoorwegen neigen naar deze laatste oplossing.
'Het is misschien mogelijk om met rubber de spoel te isoleren, zodat het geluid wordt gedempt.'
Over de bijkomende kosten willen de spoorwegen geen uitspraken doen, en van een miskoop willen ze al helemaal niets horen. De NS hopen over een paar weken de geluidsellende de baas te zijn.
De nieuwe dubbeldekker zal half januari op de lijn Amsterdam-Vlissingen gaan rijden. Later wordt hij overal in het land ingezet op trajecten met een reisduur van ongeveer vijftig minuten.
Wat je hoort is de spoel die van vorm verandert door het verschijnsel magnetostrictie. Dit van vorm veranderen brengt de lucht rond de spoel in trilling, en dat ervaar je als geluid. Het magnetische veld dat de magnetostrictie veroorzaakt, wordt opgewekt door de stroom die door de spoel loopt. De veranderlijke frequentie van de stroom maakt dat je verschillende tonen hoort.quote:Op maandag 13 juni 2011 18:32 schreef JDx het volgende:
Ik zou het dan natuurlijk iets duidelijk vertelleniets van, dat is stroom die je hoort door de transformatoren als de trein optrekt ofzo.
Dat zal te maken hebben met wat inkoppeling, het is niet dat de tractiestroom door de luidsprekers loopt.quote:Maar het stomme is dus, als de conducteur praat is het weg, dus het komt fucking gewoon door de speakers.
Ik dus net zo, heb sinds een paar dagen een smartphonequote:Op dinsdag 14 juni 2011 10:04 schreef Wootism het volgende:
Wat een toeval dat dit topic gisteren gekickt is! Toen ik vanochtend in de trein google-de naar die pieptoon kwam ik bij dit topic uit.
Ik vind het in ieder geval bloed-irritant.
Troost je, in 1994 was het echt 10x zo hard.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 10:04 schreef Wootism het volgende:
Wat een toeval dat dit topic gisteren gekickt is! Toen ik vanochtend in de trein google-de naar die pieptoon kwam ik bij dit topic uit.
Ik vind het in ieder geval bloed-irritant.
Pfff, kan ik me bijna niet voorstellen. Kan me nu al niet concentreren op het voeren van een gesprek.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 10:15 schreef Duvel het volgende:
[..]
Troost je, in 1994 was het echt 10x zo hard.
Hoe moeilijk kan het zijn je te concentreren bij een piepje op de achtergrond?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 11:31 schreef Wootism het volgende:
[..]
Pfff, kan ik me bijna niet voorstellen. Kan me nu al niet concentreren op het voeren van een gesprek.
Hoe moeilijk kan het zijn om daar even wat isolatie omheen te bouwen...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |