Ehm, die oranje koploperbankjes zitten dus echt véél beter dan die bordkartonstoeltjes in IRM hequote:Op vrijdag 8 september 2006 18:04 schreef I.R.Baboon het volgende:
Die dubbeldekkers zijn extreem kut. In die normale ouderwetse treinen kan ik tenminste normaal rechtop staan en hoef ik niet te tijgeren.
Nee, in die Koplopers zit je veel lekkerder dan in die dubbeldekkers. Plus dat je in die dubbeldekkers altijd in een koelkast stapt, waar ik niet zo van hou.quote:Op vrijdag 8 september 2006 18:10 schreef LoggedIn het volgende:
in de dubbeldekkers kan je 600x zo lekker zitten
zo echt niet.. Die oranje dingen zijn juist ruk man.. Altijd als ik in zon dubbeldekker ga zitten moet ik eerst 3x kijken of ik wel echt in de 2e klas zit, zo fijn zit het daarquote:Op vrijdag 8 september 2006 18:17 schreef JDude het volgende:
[..]
Ehm, die oranje koploperbankjes zitten dus echt véél beter dan die bordkartonstoeltjes in IRM he.
Wij verschillen daarover dan van mening.quote:Op vrijdag 8 september 2006 18:19 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
zo echt niet.. Die oranje dingen zijn juist ruk man.. Altijd als ik in zon dubbeldekker ga zitten moet ik eerst 3x kijken of ik wel echt in de 2e klas zit, zo fijn zit het daar
De snelheid zal ook een beetje varieren, en nederland is niet 100% vlak.quote:Op vrijdag 8 september 2006 19:09 schreef Brembo het volgende:
Vraag me alleen nog af, waarom het verandert. als de snelheid ongeveer constant is...
Of het is omdat de trein eigenlijk een beetje uitrijd, dan weer versneld, uitrijd, versneld etc...
Of het is omdat je geen constant het zelfde draaiveld mag hebben?!
Nee oke, maar ik merk dat er toch een ritme in zit, je zou er best wel een nummer op kunnnen makenquote:Op vrijdag 8 september 2006 21:26 schreef thatsme het volgende:
[..]
De snelheid zal ook een beetje varieren, en nederland is niet 100% vlak.
Zo'n nummer bestaat alquote:Op vrijdag 8 september 2006 22:59 schreef Brembo het volgende:
[..]
Nee oke, maar ik merk dat er toch een ritme in zit, je zou er best wel een nummer op kunnnen maken.
Maar even een TVPtje danquote:Op vrijdag 8 september 2006 23:40 schreef Cassius het volgende:
[..]
Zo'n nummer bestaat alKan em alleen in de gauwigheid niet vinden.
Fout!quote:Op vrijdag 8 september 2006 16:36 schreef Duvel het volgende:
[..]
Smoorspoel ergens in het HS-circuit. Klaar.
Oh? Wat is jouw suggestie? Als je weet dat dit fout is, weet je vast ook waarom!quote:Op zaterdag 9 september 2006 18:10 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Fout!![]()
Andere mensen die nog willen proberen?
Thyristoren die de stroom inschakelen, waardoor je dus een soort aan-uit aan-uit waarschijnlijk met een frequentie van ongeveer 1500 Hz gebeurdquote:Op zaterdag 9 september 2006 18:10 schreef Darkwolf het volgende:
[..]
Fout!![]()
Andere mensen die nog willen proberen?
Mijn suggestie is dat de NS gewoon debiel bezig is en het uit een speaker komt.quote:Op zaterdag 9 september 2006 19:12 schreef Duvel het volgende:
Oh? Wat is jouw suggestie? Als je weet dat dit fout is, weet je vast ook waarom!
Ik heb zitten zoeken, maar kan het niet vindenquote:Op zaterdag 9 september 2006 19:20 schreef Brembo het volgende:
[..]
Thyristoren die de stroom inschakelen, waardoor je dus een soort aan-uit aan-uit waarschijnlijk met een frequentie van ongeveer 1500 Hz gebeurd
Waar is dat nummmer nou.
De airco in Hollandse treinen is echt kut gewoonquote:Op maandag 18 september 2006 17:24 schreef Remzz het volgende:
Prachtige treienen trouwens, zowel van buiten als van binnen en... airco
De kindjes in de trein willen graag weten waar precies in het hoogspanningscircuit zich de betreffende smoorspoel bevindt?quote:Op maandag 13 juni 2011 15:39 schreef JDx het volgende:
Jammer dat niemand het exact uit weet te leggen, 2 kindjes hier in de trein zijn erg benieuwd.
De volskrant schreef er al over op 07/11/1994quote:Op maandag 13 juni 2011 15:39 schreef JDx het volgende:
Jammer dat niemand het exact uit weet te leggen, 2 kindjes hier in de trein zijn erg benieuwd.
http://www.volkskrant.nl/(...)ingend-gefluit.dhtmlquote:Nieuwe dubbeldekker van NS kampt met doordringend gefluit
MIRJAM SCHOTTELNDREIER − 07/11/94, 00:00
Een aanhoudend en doordringend gefluit teistert de oren van de reizigers in de trein naar Roosendaal. 'Vervelend' vindt vijfjarige Tim uit Vlaardingen de pieptoon die uit de luidspreker van de regiorunner klinkt....
Van onze verslaggeefster
Mirjam Schöttelndreier
DORDRECHT/ROOSENDAAL
Grootvader vindt het geluid lijken op de 'hoge tonen van zo'n klein orgeltje'. De conducteur meent vioolspel te horen in de jankende fluittonen. En wie heel goed luistert naar de afwisselend hoge en lage tonen die aanzwellen naarmate men dichter het gedeelte nadert waaronder de motor zit, weet het opeens zeker: hier wordt de doedelzak bespeeld.
Het zit de Nederlandse Spoorwegen niet mee. Voor 1,3 miljard gulden zijn bij de Duitse firma Talbot tachtig nieuwe treinstellen gekocht, het Interregionaal Dubbeldekker Materieel (IRM). Hoewel iedereen, inclusief de passagiers, deze zondagmiddag de belijning van het interieur fraai, de paars-lila kleurstelling rustiek en het zitcomfort - zeker vergeleken met de kerkbankjes uit de reguliere dubbeldekker - fantastisch vindt, is het de fluittoon die het reisgenot danig vergalt. 'Tja, het is wel een irritant geluid, maar het went', zegt een studente gelaten.
Van het indienen van een schadeclaim bij de Duitse fabrikant kan geen sprake zijn, omdat het ontwerp een gezamenlijke onderneming is van de NS en Talbot. De NS doen derhalve hun uiterste best om het geluid weg te krijgen. Duidelijk is in elk geval dat de spoel het euvel veroorzaakt, aldus een NS-woordvoerster. Dit is een onderdeel van het besturingsmechanisme van de elektromotoren.
Een dure oplossing zou zijn de spoelen geheel te vernieuwen, een goedkopere ze te isoleren. De spoorwegen neigen naar deze laatste oplossing.
'Het is misschien mogelijk om met rubber de spoel te isoleren, zodat het geluid wordt gedempt.'
Over de bijkomende kosten willen de spoorwegen geen uitspraken doen, en van een miskoop willen ze al helemaal niets horen. De NS hopen over een paar weken de geluidsellende de baas te zijn.
De nieuwe dubbeldekker zal half januari op de lijn Amsterdam-Vlissingen gaan rijden. Later wordt hij overal in het land ingezet op trajecten met een reisduur van ongeveer vijftig minuten.
Wat je hoort is de spoel die van vorm verandert door het verschijnsel magnetostrictie. Dit van vorm veranderen brengt de lucht rond de spoel in trilling, en dat ervaar je als geluid. Het magnetische veld dat de magnetostrictie veroorzaakt, wordt opgewekt door de stroom die door de spoel loopt. De veranderlijke frequentie van de stroom maakt dat je verschillende tonen hoort.quote:Op maandag 13 juni 2011 18:32 schreef JDx het volgende:
Ik zou het dan natuurlijk iets duidelijk vertelleniets van, dat is stroom die je hoort door de transformatoren als de trein optrekt ofzo.
Dat zal te maken hebben met wat inkoppeling, het is niet dat de tractiestroom door de luidsprekers loopt.quote:Maar het stomme is dus, als de conducteur praat is het weg, dus het komt fucking gewoon door de speakers.
Ik dus net zo, heb sinds een paar dagen een smartphonequote:Op dinsdag 14 juni 2011 10:04 schreef Wootism het volgende:
Wat een toeval dat dit topic gisteren gekickt is! Toen ik vanochtend in de trein google-de naar die pieptoon kwam ik bij dit topic uit.
Ik vind het in ieder geval bloed-irritant.
Troost je, in 1994 was het echt 10x zo hard.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 10:04 schreef Wootism het volgende:
Wat een toeval dat dit topic gisteren gekickt is! Toen ik vanochtend in de trein google-de naar die pieptoon kwam ik bij dit topic uit.
Ik vind het in ieder geval bloed-irritant.
Pfff, kan ik me bijna niet voorstellen. Kan me nu al niet concentreren op het voeren van een gesprek.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 10:15 schreef Duvel het volgende:
[..]
Troost je, in 1994 was het echt 10x zo hard.
Hoe moeilijk kan het zijn je te concentreren bij een piepje op de achtergrond?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 11:31 schreef Wootism het volgende:
[..]
Pfff, kan ik me bijna niet voorstellen. Kan me nu al niet concentreren op het voeren van een gesprek.
Hoe moeilijk kan het zijn om daar even wat isolatie omheen te bouwen...
Pak nooit de laatste en eerste bak van een trein maar de tussenbakken en je hebt er geen last meer vanquote:Op dinsdag 14 juni 2011 11:31 schreef Wootism het volgende:
[..]
Pfff, kan ik me bijna niet voorstellen. Kan me nu al niet concentreren op het voeren van een gesprek.
Hoe moeilijk kan het zijn om daar even wat isolatie omheen te bouwen...
Behalve bij VIRM-VI, alhoewel ie daar door een ander type installatie al een stuk minder hoorbaar is.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:52 schreef Brembo het volgende:
[..]
Pak nooit de laatste en eerste bak van een trein maar de tussenbakken en je hebt er geen last meer van.
Dan hebben we het blijkbaar niet over dezelfde toon.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:41 schreef Duvel het volgende:
[..]
Hoe moeilijk kan het zijn je te concentreren bij een piepje op de achtergrond?
Of je hebt ADD.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:55 schreef Wootism het volgende:
[..]
Dan hebben we het blijkbaar niet over dezelfde toon.
In '94 was dat blijkbaar nog te moeilijk. In die oude bakken van de eerste serie is er ook het meeste lawaai, bij de nieuwste (bouwjaar 2009) is er betere isolatie en hoor je er bijna niets van.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 11:31 schreef Wootism het volgende:
Hoe moeilijk kan het zijn om daar even wat isolatie omheen te bouwen...
In de nieuwere zit ook een ander soort tractie-installatie die minder herrie maakt.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:59 schreef ReisT het volgende:
[..]
In '94 was dat blijkbaar nog te moeilijk. In die oude bakken van de eerste serie is er ook het meeste lawaai, bij de nieuwste (bouwjaar 2009) is er betere isolatie en hoor je er bijna niets van.
Gezien de topics over dit onderwerk ben dan iig niet de enige met ADD.quote:
Dat laatste is natuurlijk waar, maar goed. De trein maakt wat lawaai, en het verschilt per treinstel: soms zit er blijkbaar een slechte tussen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:10 schreef Wootism het volgende:
[..]
Gezien de topics over dit onderwerk ben dan iig niet de enige met ADD.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |