abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 september 2006 @ 18:17:44 #61
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_41623853
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 18:04 schreef I.R.Baboon het volgende:
Die dubbeldekkers zijn extreem kut. In die normale ouderwetse treinen kan ik tenminste normaal rechtop staan en hoef ik niet te tijgeren.
Ehm, die oranje koploperbankjes zitten dus echt véél beter dan die bordkartonstoeltjes in IRM he .
  vrijdag 8 september 2006 @ 18:18:00 #62
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41623857
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 18:10 schreef LoggedIn het volgende:
in de dubbeldekkers kan je 600x zo lekker zitten
Nee, in die Koplopers zit je veel lekkerder dan in die dubbeldekkers. Plus dat je in die dubbeldekkers altijd in een koelkast stapt, waar ik niet zo van hou.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41623904
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 18:17 schreef JDude het volgende:

[..]

Ehm, die oranje koploperbankjes zitten dus echt véél beter dan die bordkartonstoeltjes in IRM he .
zo echt niet.. Die oranje dingen zijn juist ruk man.. Altijd als ik in zon dubbeldekker ga zitten moet ik eerst 3x kijken of ik wel echt in de 2e klas zit, zo fijn zit het daar
  vrijdag 8 september 2006 @ 18:33:35 #64
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41624303
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 18:19 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

zo echt niet.. Die oranje dingen zijn juist ruk man.. Altijd als ik in zon dubbeldekker ga zitten moet ik eerst 3x kijken of ik wel echt in de 2e klas zit, zo fijn zit het daar
Wij verschillen daarover dan van mening.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41625365
Vraag me alleen nog af, waarom het verandert. als de snelheid ongeveer constant is...
Of het is omdat de trein eigenlijk een beetje uitrijd, dan weer versneld, uitrijd, versneld etc...
Of het is omdat je geen constant het zelfde draaiveld mag hebben?!
  vrijdag 8 september 2006 @ 21:26:16 #66
86072 thatsme
and That's you!
pi_41629698
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 19:09 schreef Brembo het volgende:
Vraag me alleen nog af, waarom het verandert. als de snelheid ongeveer constant is...
Of het is omdat de trein eigenlijk een beetje uitrijd, dan weer versneld, uitrijd, versneld etc...
Of het is omdat je geen constant het zelfde draaiveld mag hebben?!
De snelheid zal ook een beetje varieren, en nederland is niet 100% vlak.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_41632781
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 21:26 schreef thatsme het volgende:

[..]

De snelheid zal ook een beetje varieren, en nederland is niet 100% vlak.
Nee oke, maar ik merk dat er toch een ritme in zit, je zou er best wel een nummer op kunnnen maken .
Heel vaak is het een ritme van tuuuuuuuut (hoog 5 sec?), tuuuuuuuuuuuut (lager, 5sec) en dat herhaald zich steeds...
Ook wel leuke als het wiel slipt, dat dan de tractie eigenlijk mee gaat slippen . Dus die piep gaat dan als een gek piepen .
  vrijdag 8 september 2006 @ 23:40:10 #68
111843 Cassius
Something's fucky
pi_41634223
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 22:59 schreef Brembo het volgende:

[..]

Nee oke, maar ik merk dat er toch een ritme in zit, je zou er best wel een nummer op kunnnen maken .
Zo'n nummer bestaat al Kan em alleen in de gauwigheid niet vinden.
pi_41641626
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 23:40 schreef Cassius het volgende:

[..]

Zo'n nummer bestaat al Kan em alleen in de gauwigheid niet vinden.
Maar even een TVPtje dan
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 9 september 2006 @ 18:10:22 #70
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41652357
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 16:36 schreef Duvel het volgende:

[..]

Smoorspoel ergens in het HS-circuit. Klaar.
Fout!
Andere mensen die nog willen proberen?
  zaterdag 9 september 2006 @ 19:12:38 #71
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_41654242
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 18:10 schreef Darkwolf het volgende:

[..]

Fout!
Andere mensen die nog willen proberen?
Oh? Wat is jouw suggestie? Als je weet dat dit fout is, weet je vast ook waarom!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_41654482
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 18:10 schreef Darkwolf het volgende:

[..]

Fout!
Andere mensen die nog willen proberen?
Thyristoren die de stroom inschakelen, waardoor je dus een soort aan-uit aan-uit waarschijnlijk met een frequentie van ongeveer 1500 Hz gebeurd

Waar is dat nummmer nou .
  dinsdag 12 september 2006 @ 11:41:18 #73
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41732082
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 19:12 schreef Duvel het volgende:
Oh? Wat is jouw suggestie? Als je weet dat dit fout is, weet je vast ook waarom!
Mijn suggestie is dat de NS gewoon debiel bezig is en het uit een speaker komt.
Dat het een calibratie toon is voor de tech guys om de activiteit te meten aan de hand van die irritante pieptonen.
  dinsdag 12 september 2006 @ 14:01:16 #74
111843 Cassius
Something's fucky
pi_41735505
quote:
Op zaterdag 9 september 2006 19:20 schreef Brembo het volgende:

[..]

Thyristoren die de stroom inschakelen, waardoor je dus een soort aan-uit aan-uit waarschijnlijk met een frequentie van ongeveer 1500 Hz gebeurd

Waar is dat nummmer nou .
Ik heb zitten zoeken, maar kan het niet vinden 't was minimal-achtig, met dus IRM-geluiden.
pi_41826178
Geluid is van de thyristoren....
pi_41875230
Vind het op een doedelzak klinken, maar het stoort mij niet eigenlijk (eerder rustgevend )
Maar de nieuwe regiorunners vind ik veel beter dan de oude. Ik houd van de 'coach-opstelling' dat je alleen van die tweezitsbankjes hebt.
Maar de oude intercitytreinen vind ik echt het meest comfortabel. De stoelen hebben geweldige kussens én een inklapbare armleuning.
pi_41875329
Aah.. de doedelzak van de IRM Ik zet m'n iPod er altijd voor uit Vind het wel een koel geluid
pi_41924762
Prachtige treienen trouwens, zowel van buiten als van binnen en... airco
  maandag 18 september 2006 @ 21:19:00 #79
86072 thatsme
and That's you!
pi_41932063
alleen ze schommelen gigantisch over het spoor, ga maar eens lezen en vergelijk het geschud met een koploper
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_41934224
Heerlijk man, dat heen en weer gewieg
pi_41934331
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:10 schreef Bigs het volgende:
Heerlijk man, dat heen en weer gewieg
Ik ben geen baby..
pi_41935119
quote:
Op maandag 18 september 2006 22:12 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Ik ben geen baby..
Whatever.. als je 's ochtends uit wil slapen is het heerlijk
pi_41935258
De dubbeldekker is de enige trein die stil genoeg is, zodat ik eens een keer kan slapen...
  maandag 18 september 2006 @ 22:51:24 #84
79143 Darkwolf
To the moon I howl
pi_41936028
Behalve als er nerds zitten met een goedkope set oordopjes zodat je mee kan genieten met de muziek.
Of twee van die oude taarten die meteen in de vroege ochtend uitgebreid gaan ouwehoeren over helemaal niks.
Als die onconfortable stiltes maar worden ingevuld.
Bah.
pi_60531631
PIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP KUT GELUID!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik heb FOK!verkering met AdvancedPower. Kusje! O+
pi_60598093
quote:
Op maandag 18 september 2006 17:24 schreef Remzz het volgende:
Prachtige treienen trouwens, zowel van buiten als van binnen en... airco
De airco in Hollandse treinen is echt kut gewoon

Zat laatst in wat Spaanse treinen, maar daar is het gewoon bijna koud in de trein. graadje of 18-20. lekker
Ook wel: rooOOOOOoOooOU)( *@)(P!I@ 1U ioTJHih genoemd.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 14:28:00 #88
86072 thatsme
and That's you!
pi_60600714
koud dat kennen de nieuwe dubbeldekkers ook... alleen dit jaar staan ze zuiniger afgesteld. Dus geen winterjas meer nodig binnen.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_98114663
Jammer dat niemand het exact uit weet te leggen, 2 kindjes hier in de trein zijn erg benieuwd.
  maandag 13 juni 2011 @ 18:24:04 #90
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_98121777
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 15:39 schreef JDx het volgende:
Jammer dat niemand het exact uit weet te leggen, 2 kindjes hier in de trein zijn erg benieuwd.
De kindjes in de trein willen graag weten waar precies in het hoogspanningscircuit zich de betreffende smoorspoel bevindt?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_98122120
Ik zou het dan natuurlijk iets duidelijk vertellen :P iets van, dat is stroom die je hoort door de transformatoren als de trein optrekt ofzo.

Maar het stomme is dus, als de conducteur praat is het weg, dus het komt fucking gewoon door de speakers.
  maandag 13 juni 2011 @ 19:59:10 #92
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_98127707
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 15:39 schreef JDx het volgende:
Jammer dat niemand het exact uit weet te leggen, 2 kindjes hier in de trein zijn erg benieuwd.
De volskrant schreef er al over op 07/11/1994

quote:
Nieuwe dubbeldekker van NS kampt met doordringend gefluit
MIRJAM SCHOTTELNDREIER − 07/11/94, 00:00

Een aanhoudend en doordringend gefluit teistert de oren van de reizigers in de trein naar Roosendaal. 'Vervelend' vindt vijfjarige Tim uit Vlaardingen de pieptoon die uit de luidspreker van de regiorunner klinkt....

Van onze verslaggeefster

Mirjam Schöttelndreier

DORDRECHT/ROOSENDAAL

Grootvader vindt het geluid lijken op de 'hoge tonen van zo'n klein orgeltje'. De conducteur meent vioolspel te horen in de jankende fluittonen. En wie heel goed luistert naar de afwisselend hoge en lage tonen die aanzwellen naarmate men dichter het gedeelte nadert waaronder de motor zit, weet het opeens zeker: hier wordt de doedelzak bespeeld.

Het zit de Nederlandse Spoorwegen niet mee. Voor 1,3 miljard gulden zijn bij de Duitse firma Talbot tachtig nieuwe treinstellen gekocht, het Interregionaal Dubbeldekker Materieel (IRM). Hoewel iedereen, inclusief de passagiers, deze zondagmiddag de belijning van het interieur fraai, de paars-lila kleurstelling rustiek en het zitcomfort - zeker vergeleken met de kerkbankjes uit de reguliere dubbeldekker - fantastisch vindt, is het de fluittoon die het reisgenot danig vergalt. 'Tja, het is wel een irritant geluid, maar het went', zegt een studente gelaten.

Van het indienen van een schadeclaim bij de Duitse fabrikant kan geen sprake zijn, omdat het ontwerp een gezamenlijke onderneming is van de NS en Talbot. De NS doen derhalve hun uiterste best om het geluid weg te krijgen. Duidelijk is in elk geval dat de spoel het euvel veroorzaakt, aldus een NS-woordvoerster. Dit is een onderdeel van het besturingsmechanisme van de elektromotoren.

Een dure oplossing zou zijn de spoelen geheel te vernieuwen, een goedkopere ze te isoleren. De spoorwegen neigen naar deze laatste oplossing.

'Het is misschien mogelijk om met rubber de spoel te isoleren, zodat het geluid wordt gedempt.'

Over de bijkomende kosten willen de spoorwegen geen uitspraken doen, en van een miskoop willen ze al helemaal niets horen. De NS hopen over een paar weken de geluidsellende de baas te zijn.

De nieuwe dubbeldekker zal half januari op de lijn Amsterdam-Vlissingen gaan rijden. Later wordt hij overal in het land ingezet op trajecten met een reisduur van ongeveer vijftig minuten.
http://www.volkskrant.nl/(...)ingend-gefluit.dhtml
  maandag 13 juni 2011 @ 20:41:53 #94
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_98129310
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 18:32 schreef JDx het volgende:
Ik zou het dan natuurlijk iets duidelijk vertellen :P iets van, dat is stroom die je hoort door de transformatoren als de trein optrekt ofzo.
Wat je hoort is de spoel die van vorm verandert door het verschijnsel magnetostrictie. Dit van vorm veranderen brengt de lucht rond de spoel in trilling, en dat ervaar je als geluid. Het magnetische veld dat de magnetostrictie veroorzaakt, wordt opgewekt door de stroom die door de spoel loopt. De veranderlijke frequentie van de stroom maakt dat je verschillende tonen hoort.
quote:
Maar het stomme is dus, als de conducteur praat is het weg, dus het komt fucking gewoon door de speakers.
Dat zal te maken hebben met wat inkoppeling, het is niet dat de tractiestroom door de luidsprekers loopt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_98148116
Fucking hell, ik ging nooit met de trein vroeger, maar dit probleem bestaat dus al sinds 1994? :')

En bij ons in de buurt heb je alleen die oude hondekoppen als ik al eens met de trein moest.
pi_98148269
Wat een toeval dat dit topic gisteren gekickt is! Toen ik vanochtend in de trein google-de naar die pieptoon kwam ik bij dit topic uit.
Ik vind het in ieder geval bloed-irritant. ;(
[b]Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:[/b]
_O_ jij bent de grootste baas op FOK!
Aller tijden :D _O_ _O_
pi_98148320
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 10:04 schreef Wootism het volgende:
Wat een toeval dat dit topic gisteren gekickt is! Toen ik vanochtend in de trein google-de naar die pieptoon kwam ik bij dit topic uit.
Ik vind het in ieder geval bloed-irritant. ;(
Ik dus net zo, heb sinds een paar dagen een smartphone :')

Maar kreeg er echt koppijn van. Ik sla die treinen wel over.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 10:15:06 #98
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_98148496
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 10:04 schreef Wootism het volgende:
Wat een toeval dat dit topic gisteren gekickt is! Toen ik vanochtend in de trein google-de naar die pieptoon kwam ik bij dit topic uit.
Ik vind het in ieder geval bloed-irritant. ;(
Troost je, in 1994 was het echt 10x zo hard.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_98150346
quote:
3s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 10:15 schreef Duvel het volgende:

[..]

Troost je, in 1994 was het echt 10x zo hard.
Pfff, kan ik me bijna niet voorstellen. Kan me nu al niet concentreren op het voeren van een gesprek.
Hoe moeilijk kan het zijn om daar even wat isolatie omheen te bouwen...
[b]Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:[/b]
_O_ jij bent de grootste baas op FOK!
Aller tijden :D _O_ _O_
  dinsdag 14 juni 2011 @ 12:41:55 #100
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_98152504
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 11:31 schreef Wootism het volgende:

[..]

Pfff, kan ik me bijna niet voorstellen. Kan me nu al niet concentreren op het voeren van een gesprek.
Hoe moeilijk kan het zijn om daar even wat isolatie omheen te bouwen...
Hoe moeilijk kan het zijn je te concentreren bij een piepje op de achtergrond?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_98152803
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 11:31 schreef Wootism het volgende:

[..]

Pfff, kan ik me bijna niet voorstellen. Kan me nu al niet concentreren op het voeren van een gesprek.
Hoe moeilijk kan het zijn om daar even wat isolatie omheen te bouwen...
Pak nooit de laatste en eerste bak van een trein maar de tussenbakken en je hebt er geen last meer van :).
  dinsdag 14 juni 2011 @ 12:54:46 #102
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_98152877
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:52 schreef Brembo het volgende:

[..]

Pak nooit de laatste en eerste bak van een trein maar de tussenbakken en je hebt er geen last meer van :).
Behalve bij VIRM-VI, alhoewel ie daar door een ander type installatie al een stuk minder hoorbaar is.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_98152885
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:41 schreef Duvel het volgende:

[..]

Hoe moeilijk kan het zijn je te concentreren bij een piepje op de achtergrond?
Dan hebben we het blijkbaar niet over dezelfde toon.
[b]Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:[/b]
_O_ jij bent de grootste baas op FOK!
Aller tijden :D _O_ _O_
  dinsdag 14 juni 2011 @ 12:56:58 #104
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_98152943
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:55 schreef Wootism het volgende:

[..]

Dan hebben we het blijkbaar niet over dezelfde toon.
Of je hebt ADD. :7
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 14 juni 2011 @ 12:59:00 #105
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_98153006
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 11:31 schreef Wootism het volgende:

Hoe moeilijk kan het zijn om daar even wat isolatie omheen te bouwen...
In '94 was dat blijkbaar nog te moeilijk. In die oude bakken van de eerste serie is er ook het meeste lawaai, bij de nieuwste (bouwjaar 2009) is er betere isolatie en hoor je er bijna niets van.
  dinsdag 14 juni 2011 @ 13:08:13 #106
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_98153293
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:59 schreef ReisT het volgende:

[..]

In '94 was dat blijkbaar nog te moeilijk. In die oude bakken van de eerste serie is er ook het meeste lawaai, bij de nieuwste (bouwjaar 2009) is er betere isolatie en hoor je er bijna niets van.
In de nieuwere zit ook een ander soort tractie-installatie die minder herrie maakt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_98153398
Nouja misschien was dit een oude trein ofzo, want echt de hele coupe klaagde erover. Waren dan ook veel dagjesmensen ivm Pinksteren die niet vaak in de trein zitten denk ik.
pi_98153405
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 12:56 schreef Duvel het volgende:

[..]

Of je hebt ADD. :7
Gezien de topics over dit onderwerk ben dan iig niet de enige met ADD. :)
[b]Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:[/b]
_O_ jij bent de grootste baas op FOK!
Aller tijden :D _O_ _O_
  dinsdag 14 juni 2011 @ 13:16:29 #109
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_98153617
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juni 2011 13:10 schreef Wootism het volgende:

[..]

Gezien de topics over dit onderwerk ben dan iig niet de enige met ADD. :)
Dat laatste is natuurlijk waar, maar goed. De trein maakt wat lawaai, en het verschilt per treinstel: soms zit er blijkbaar een slechte tussen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_101699054
We hebben het over deze herrie toch:


Heel irritant ja... :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')