Zoals verwacht een zege van Merkel, maar geen rechtse meerderheid. Grote kans dat de grote coalitie van christendemocraten en sociaal-democraten er komt.quote:"Geen meerderheid voor Merkel" 18-09-05
De CDU/CSU is zoals verwacht de winnaar van de Duitse bondsdagverkiezingen. Maar de partij heeft onvoldoende stemmen gehaald om samen met de liberale FDP een meerderheidsregering te vormen.
Volgens een exit-poll van het ZDF komt de CDU/CSU uit op 37 procent, minder dan in 2002 en minder dan verwacht in de laatste peilingen. De FDP behaalde 10,5 procent. De concurrerende ARD houdt het op 35,5 procent voor Merkel en 10.5 procent voor de FDP.
De SPD van bondskanselier verloor fors: volgens het ZDF blijven de sociaal-democraten steken op 33 procent (ARD: 34 procent). De Groenen, met wie de SPD nu regeert, zouden uitkomen op 8 procent (ARD:8,5 procent).
Linkspartei
Grote winnaar van de verkiezingen is de nieuwe Linkspartei, die volgens het ZDF 8 procent van de kiezers voor zich heeft gewonnen. Ook de ARD gunt de Linkspartei een grote zege: 7,5 procent.
Bron: NOSJournaal.nl
quote:123 Teletekst zo 18 sep
DUITSE EXITPOLL:KRAPPE WINST MERKEL
BERLIJN De verkiezingen in Duitsland
zijn nipt gewonnen door Angela Merkel
en haar christen-democraten.Volgens de
exitpolls van de Duitse publieke omroep
krijgt de CDU/CSU tussen de 35,5 en de
36,6 procent van de stemmen.
Samen met de liberale FDP,die 10,4
procent van de stemmen haalde,komt ze
uit op 46 procent.Dat is te weinig voor
de gewenste meerderheidsregering.
Volgens de exitpolls heeft de SPD van
bondskanselier Schröder ongeveer 33,5
procent van de stemmen gehaald.De
Groenen kregen ruim 8 procent.Daarmee
is de rood-groene regeringscoalitie
zijn meerderheid kwijt.
Pfffff, wat moeten we daar nou weer mee! wat een crapshit. Ze willen elkaar beide niet.quote:Op zondag 18 september 2005 18:21 schreef Sidekick het volgende:
Vervolg van Verkiezingsstrijd Duitsland, exit Schröder?
[..]
Zoals verwacht een zege van Merkel, maar geen rechtse meerderheid. Grote kans dat de grote coalitie van christendemocraten en sociaal-democraten er komt.
maar daar zijn we gelukkig onderuit gekomenquote:Op zondag 18 september 2005 18:32 schreef pberends het volgende:
Eerst elkaar de huid vol schelden, vervolgens moeten samenwerken. Het lijkt Balkenende en Bos wel in 2003!
De kans dat er net zo'n ruggegraatloze partij als D66 in Duitsland te vinden zal zijn is maar de vraag.quote:Op zondag 18 september 2005 18:34 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
maar daar zijn we gelukkig onderuit gekomen![]()
Dat is waarschijnlijk DE essentiele kwestie in deze verkiezingen.quote:Op zondag 18 september 2005 18:36 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De kans dat er net zo'n ruggegraatloze partij als D66 in Duitsland te vinden zal zijn is maar de vraag.
quote:Op zondag 18 september 2005 18:40 schreef tong80 het volgende:
Merkel wint, als je naar de ijfers kijkt klopt dat.Maar dit beschouw ik toch als een nederlaag voor haar persoonlijk. Met een charismatische leider hadden ze de SPD kunnen wegvagen. Heerlijk al die zure gezichten bij de CDU. Dat wordt geen champagne, maar een beetje nippen aan een glaasje lauwe Glühwein.
vriendjesquote:Op zondag 18 september 2005 18:57 schreef pberends het volgende:
Ik zag 2 minuten Jeugdjournaal, omdat het over Duitsland ging. Daar zeiden ze dat Merkel graag vriendjes met Amerika en Bush willen zijn.
Inderdaad, als je boven de 50 procent hebt gestaan en je haalt de 40 niet eens. Zegt ook wel wat over de peilingen in een vroeg stadium en dat links in Nederland zich niet te vroeg rijk moet rekenen.quote:Op zondag 18 september 2005 18:40 schreef tong80 het volgende:
Merkel wint, als je naar de ijfers kijkt klopt dat.Maar dit beschouw ik toch als een nederlaag voor haar persoonlijk. Met een charismatische leider hadden ze de SPD kunnen wegvagen. Heerlijk al die zure gezichten bij de CDU. Dat wordt geen champagne, maar een beetje nippen aan een glaasje lauwe Glühwein.
Waarom zouden wij persé eens een vrouw als premier moeten hebbenquote:Op zondag 18 september 2005 18:58 schreef SCH het volgende:
Dit kon wel eens de door mij gewenste uitslag worden. Een vrouw aan de leiding, daar kan Nederland een puntje aan zuigen.
Links kan zich toch helemaal niet rijk rekenen?quote:Op zondag 18 september 2005 18:59 schreef SCH het volgende:
[..]
Inderdaad, als je boven de 50 procent hebt gestaan en je haalt de 40 niet eens. Zegt ook wel wat over de peilingen in een vroeg stadium en dat links in Nederland zich niet te vroeg rijk moet rekenen.
Is toch wel wat vreemd dat het altijd mannen zijn, ook als je kijkt naar de bevolkingssamenstelling. Heb je er iets op tegen?quote:Op zondag 18 september 2005 19:00 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Waarom zouden wij persé eens een vrouw als premier moeten hebben![]()
ik heb het liefste dat partijen de beste naar voren schuiven en als dat vaak een man is dan is dat zo. Ik heb er niks op tegen, maar ik denk toch dat mannen over het algemeen meer geschikt zijn, uitzonderingen daar gelaten.quote:Op zondag 18 september 2005 19:01 schreef SCH het volgende:
[..]
Is toch wel wat vreemd dat het altijd mannen zijn, ook als je kijkt naar de bevolkingssamenstelling. Heb je er iets op tegen?
Dan moet ze of de Groenen of de excommunisten in de regering krijgen. Er zijn een aantal gemeenteraden waar CDU met de Groenen regeert, maar dat zijn uitzonderingen. Bovendien is het gemeentepolitiek.quote:Op zondag 18 september 2005 19:02 schreef Tafkahs het volgende:
Dan zoeken zij net zo lang totdat er een manier is gevonden om de sociaal-democraten in de oppositie te krijgen.
Dan zou ze samen met de Groenen én de Libelaren moet regeren, weet niet of dat vrij realistisch is in Duitsland.quote:Op zondag 18 september 2005 19:02 schreef Tafkahs het volgende:
Misschien draait mevrouw Merkel wel net zolang met haar kont zoals haar CDA broeders dat hier al sinds mensenheugenis hebben gedaan? Dan zoeken zij net zo lang totdat er een manier is gevonden om de sociaal-democraten in de oppositie te krijgen.
Ik weet niet hoe dat in Deutschland gaat en of dat kan, maar ik acht het de meest waarschijnlijke kant.
Ze hebben geen polders hè ?quote:Op zondag 18 september 2005 19:05 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dan zou ze samen met de Groenen én de Libelaren moet regeren, weet niet of dat vrij realistisch is in Duitsland.
Dwangmatig vrouwen naar voren schuiven als kandidaat omdat het vrouwen zijn is idd onzinnig.quote:Op zondag 18 september 2005 19:03 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
ik heb het liefste dat partijen de beste naar voren schuiven en als dat vaak een man is dan is dat zo.
omdat Bush groot en sterk is, daar vallen vrouwen opquote:Op zondag 18 september 2005 19:08 schreef pberends het volgende:
Nogmaals, waarom wil Merkel zo graag vriendjes met Bush zijn?
Precies, laten we dwangmatig mannen naar voren blijven schuiven.quote:Op zondag 18 september 2005 19:08 schreef freako het volgende:
[..]
Dwangmatig vrouwen naar voren schuiven als kandidaat omdat het vrouwen zijn is idd onzinnig.
Heeft de FDP/Westerwelle al uitgesloten, iets meer ruggegraat dan D66quote:Op zondag 18 september 2005 19:08 schreef freako het volgende:
Wat misschien nog wel kan, is een coalitie SPD/Grünen/FDP. Een zogeheten Ampel-Koalition (stoplichtcoalitie).
Kan makkelijk, de libelalen doen dat nu toch ook met het cda. Zet er neo voor en je bent er alquote:Op zondag 18 september 2005 19:05 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dan zou ze samen met de Groenen én de Libelaren moet regeren, weet niet of dat vrij realistisch is in Duitsland.
Wat riep D66 dan voor de laatste verkiezingen? "Wij gaan niet met CDA en VVD regeren". En uiteindelijk doen ze het toch. Omdat de Nederlandse grote coalitie ook misliep.quote:Op zondag 18 september 2005 19:12 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Heeft de FDP/Westerwelle al uitgesloten, iets meer ruggegraat dan D66![]()
Bush is een grote leider, en heeft het beste voor met de wereldquote:Op zondag 18 september 2005 19:08 schreef pberends het volgende:
als Groenlinks er ook voor spek en bonen bij zit dan merk ik vrijwel geen verschil, maar zou Groenlinks dat wel doen? Ik denk het niet.quote:Op zondag 18 september 2005 19:13 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
Kan makkelijk, de libelalen doen dat nu toch ook met het cda. Zet er neo voor en je bent er al
En voor wat betreft de groenen, tja.. in 1998 werden de koppen destijds onder het licht gehouden en dat was niet bepaald een samenstelling om over naar huis te schrijven.
Vergelijk het eens met hier, zou je echt het verschil merken als niet D66 maar Groenlinks in Balkenende 2 zou zitten ?
Ik heb weinig tegen redelijke relaties met de VS, maar waarom willen ze zo graag vriendjes zijn met de VS. Het dient amper een binnenlands belang.quote:Op zondag 18 september 2005 19:09 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
omdat Bush groot en sterk is, daar vallen vrouwen op![]()
Omdat Poetin-Rusland nogal hard van stapel loopt op dit moment en overhoop ligt met oost-Europa. Die rat Schöder is naief genoeg om te geloven dat Rusland en diens politiek richting Duitsland puur bestaat uit goodwill.quote:Op zondag 18 september 2005 19:08 schreef pberends het volgende:
FDP heeft daar geen enkel belang bij; zal dan wel een grote SPD/CDU coalitie worden.quote:Op zondag 18 september 2005 19:15 schreef freako het volgende:
[..]
Wat riep D66 dan voor de laatste verkiezingen? "Wij gaan niet met CDA en VVD regeren". En uiteindelijk doen ze het toch. Omdat de Nederlandse grote coalitie ook misliep.
Ze draaien meestal wel aardig mee in Colleges van B&W, dat wel. Maar ideologisch zit er nogal een verschil tussen CDA en VVD enerzijds en GL anderzijds.quote:Op zondag 18 september 2005 19:16 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
als Groenlinks er ook voor spek en bonen bij zit dan merk ik vrijwel geen verschil, maar zou Groenlinks dat wel doen? Ik denk het niet.
Het scheelt niet gek veel denk ik. Een deel van wat hier VVD is (de wat conservatievere vleugel) zit in Duitsland bij de CDU, zodat alleen de echte liberalen overblijven.quote:Een coalitie CDA-VVD-GL zie ik niet als onmogelijk, maar het zou wel onder bijzondere omstandigheden moeten gebeuren. Ten tweede weet ik niet of deze Nederlandse partijen ongeveer gelijk zijn aan hun Duitse zuster partijen.
Jep klopt, daarom zie ik ze ook niet snel in een coalitie, behalve onder bijzondere omstandigheden. (bijvoorbeeld een kleine PvdA, en zowel CDA, VVD en GL redelijk groot) Wel denk ik dat zo'n coalitie na 2-3 jaar wel genoeg van elkaar heeft.quote:Op zondag 18 september 2005 19:21 schreef freako het volgende:
[..]
Ze draaien meestal wel aardig mee in Colleges van B&W, dat wel. Maar ideologisch zit er nogal een verschil tussen CDA en VVD enerzijds en GL anderzijds.
Ik moest er ook smakelijk om lachen, maar zo wordt het bij de ARD de hele tijd genoemd. Jamaica-coalition, vanwege de kleuren van de Jamaicaanse vlag: Zwart-Geel-Groen.quote:
Een vechtkabinet. Maar dat zijn CDA/PvdA-regeringen ook.quote:Op zondag 18 september 2005 19:24 schreef MrBadGuy het volgende:
Wel denk ik dat zo'n coalitie na 2-3 jaar wel genoeg van elkaar heeft.
Tja ok, die twee partijen zijn ook niet echt geboren voor elkaar, maar ze staan wel dichter bijelkaar dan een CDA/VVD tegen GL.quote:Op zondag 18 september 2005 19:25 schreef freako het volgende:
[..]
Een vechtkabinet. Maar dat zijn CDA/PvdA-regeringen ook.
Nu alquote:Op zondag 18 september 2005 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
´Merkel heeft zojuist de grote coalitie uitgevonden...
Gisteren was ze er nog vreselijk tegenquote:
Dat bedoel ik.quote:Op zondag 18 september 2005 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gisteren was ze er nog vreselijk tegen
Deutsche Humorquote:Wenn's RotRotGrün gibt dann wandere Ich aus.
Mache Ich einen Asylantrag in Bayern
quote:Op zondag 18 september 2005 19:03 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
ik heb het liefste dat partijen de beste naar voren schuiven en als dat vaak een man is dan is dat zo. Ik heb er niks op tegen, maar ik denk toch dat mannen over het algemeen meer geschikt zijn, uitzonderingen daar gelaten.
Hoezo?quote:Op zondag 18 september 2005 20:12 schreef SCH het volgende:
[..]Waarom zouden mannen meer geschikt zijn? Wat hopeloos ouderwets.
Dat is standaard. Zo is het al sinds 1990. De voormalige PDS moest in het Westen altijd blij zijn met 1-1,5%. Hun redding is geweest dat ze afvalligen van de SPD uit het Westen mee wisten te krijgen.quote:Op zondag 18 september 2005 20:07 schreef BabeWatcher het volgende:
De enige oplossing lijkt mij om de muur en het IJzeren Gordijn te herbouwen. Ik zag net op de ZDF een uitslag waaruit bleek dat 25% van de Ossies Links hadden gestemd, terwijl in het Westen die partij maar een paar procent haalde.
Ik denk dat mannen over het algemeen meer geschikt zijn voor een leidinggevende en voorzitters functie, maar veel mannen zijn daarvoor niet geschikt en sommige/enkele vrouwen wel. Toch denk ik dat vrijwel altijd de meest geschikte persoon een man is. Mannen en vrouwen zijn gewoon niet gelijk aan elkaar, dat heeft niks met ouderwets te maken naar mijn mening.quote:Op zondag 18 september 2005 20:12 schreef SCH het volgende:
[..]Waarom zouden mannen meer geschikt zijn? Wat hopeloos ouderwets.
Als de uitslag zo krap was geweest als drie jaar geleden wel. Toen ging het uiteindelijk om 6000 stemmen ofzo. De PDS haalde toen de kiesdrempel niet, waardoor alle stemmen op die partij wegvielen. Daardoor bleef er alleen een roodgroen blok tegen een bijna even groot zwartgeel blok over.quote:Op zondag 18 september 2005 20:15 schreef SCH het volgende:
Hoe zit het met die 200.000 mensen ergens die pas over 2 weken gaan stemmen, die zouden nu wel eens doorslaggevend kunnen zijn?
De politieke spelletjes gaan dus doorquote:Op zondag 18 september 2005 20:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Schröder zaagt zwaar aan de poten van Merkel-
Hij zegt net in de ZDF dat Mvr Merkel er niet op moet rekenen met de SPD kan gaan praten over een coalitie met HAAR als Bundeskanzler.
En een coalitie met Westerwelle en Fisher was belachelijk.
Welke andere CDU-politici zouden volgens jou kanselierwaardig zijn?quote:Op zondag 18 september 2005 20:38 schreef Pietverdriet het volgende:
Hij zegt net in de ZDF dat Mvr Merkel er niet op moet rekenen met de SPD kan gaan praten over een coalitie met HAAR als Bundeskanzler.
Christian Wulffquote:Op zondag 18 september 2005 20:41 schreef freako het volgende:
[..]
Welke andere CDU-politici zouden volgens jou kanselierwaardig zijn?
Ik gok dat Schröder bedoelt dat hij zelf Bundeskanzler wil worden/blijvenquote:Op zondag 18 september 2005 20:41 schreef freako het volgende:
[..]
Beetje gratuit om Merkel de zwakste hond te noemenquote:Op zondag 18 september 2005 20:47 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Christian Wulff
Hans Koch
Edmund Stoiber
Wolfgang Schäuble
Friedrich Merz
CDU heeft eerder een overschot aan 'Grote Mannen'
dat is overigens ook de reden dat een zwakke vrouw als Angela Merkel de macht kon grijpen, het grote aantal 'troon-pretendenten liep voornamelijk elkaar in de weg, probeerde elkaar pootje te lichtten ... de zwakste hond liep uiteindelijk weg met het been ...
Zo groot als jij eens een standpunt houd zonder te draaien en met serieuze bronnen komt.quote:Op zondag 18 september 2005 20:42 schreef SCH het volgende:
Is de kans groot dat Fischer met Merkel in zee gaat dan?
Joh, anders kom je er nu een beetje tegenaan bemoeien ...quote:Op zondag 18 september 2005 20:48 schreef SCH het volgende:
[..]
Beetje gratuit om Merkel de zwakste hond te noemen![]()
Dat lijkt me overdreven ....quote:
Schroeder wordt kanselier van een grote coalitie, immers de Union zijn 2 partijen, strikt genomen is de SPD de grootste partij in Duitsland.quote:Op zondag 18 september 2005 20:41 schreef freako het volgende:
[..]
Oh meneer krijgt praatjes.quote:Op zondag 18 september 2005 20:50 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Joh, anders kom je er nu een beetje tegenaan bemoeien ...
Ik post al drie jaar hier ook veel over duitse politiek, en ben gedurende die hele tijd consequent en duidelijk geweest in mijn oordeel over Merkel
En dat zeg jij?quote:
Ga jij eerst maar eens mijn eerder post over duitse politiek doornemen, in plaats van nu je eventjes denken een oordeel te kunnen vellen _waarom_ ik Merkel een uiterst zwakke politica vind (en nee, dat is niet omdat ze een vrouw is, ook niet omdat ze een 'ossie' is, voornamelijk omdat het een uiterst zwak campaigner is, en vooral omdat ze vrijwel enkel door de interne partij-politieke strijd binnen de CDU, op haar positie kon blijven terwijl per definitie altijd aan allevier haar stoelpoten gezaagd werd, maar op zulk een wijze dat ze nooit uit evenwicht kwam, maar wel snel onder de tafel zakte)quote:Op zondag 18 september 2005 20:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh meneer krijgt praatjes.![]()
Ik hou niet zo van die haantjes die denken dat vrouwen het niet aan kunnen.
Wordt een grote coalitie met Schröder als Bundeskanzler.quote:Op zondag 18 september 2005 20:57 schreef MrX1982 het volgende:
Beetje jammer dat CDU/CSU en FDP geen meerderheid hebben.
Ik vraag me af of deze verkiezing nou goed uitpakt in de toekomst voor Duitsland en Europa aangezien ze het belangrijkste land van de EU zijn
ja maar van SCH mag je nooit wat negatiefs zeggen over vrouwen en allochtonenquote:Op zondag 18 september 2005 20:59 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ga jij eerst maar eens mijn eerder post over duitse politiek doornemen, in plaats van nu je eventjes denken een oordeel te kunnen vellen _waarom_ ik Merkel een uiterst zwakke politica vind (en nee, dat is niet omdat ze een vrouw is, ook niet omdat ze een 'ossie' is, voornamelijk omdat het een uiterst zwak campaigner is, en vooral omdat ze vrijwel enkel door de interne partij-politieke strijd binnen de CDU, op haar positie kon blijven terwijl per definitie altijd aan allevier haar stoelpoten gezaagd werd, maar op zulk een wijze dat ze nooit uit evenwicht kwam, maar wel snel onder de tafel zakte)
Als ik iets negatiefs over Neelie Smit Kroes zou zeggen, hoeft dat ook niet te zijn omdat het een vrouw zou zijn, maar kan het ook een bep[aalde mening over haar politiek en de wijze waarop ze die voert zijn ...
Dat van die stoelpoten, dat zegt meer over die haantjes die het niet konden verkroppen dat zij de strijd had gewonnen, typische macho-gedrag. Mede door hen is het CDU nu zo beschadigd uit de strijd gekomen.quote:Op zondag 18 september 2005 20:59 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ga jij eerst maar eens mijn eerder post over duitse politiek doornemen, in plaats van nu je eventjes denken een oordeel te kunnen vellen _waarom_ ik Merkel een uiterst zwakke politica vind (en nee, dat is niet omdat ze een vrouw is, ook niet omdat ze een 'ossie' is, voornamelijk omdat het een uiterst zwak campaigner is, en vooral omdat ze vrijwel enkel door de interne partij-politieke strijd binnen de CDU, op haar positie kon blijven terwijl per definitie altijd aan allevier haar stoelpoten gezaagd werd, maar op zulk een wijze dat ze nooit uit evenwicht kwam, maar wel snel onder de tafel zakte)
Als ik iets negatiefs over Neelie Smit Kroes zou zeggen, hoeft dat ook niet te zijn omdat het een vrouw zou zijn, maar kan het ook een bep[aalde mening over haar politiek en de wijze waarop ze die voert zijn ...
Dan zou Schröder dus de lachende derde zijn.quote:Op zondag 18 september 2005 21:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Wordt een grote coalitie met Schröder als Bundeskanzler.
Gaan dan ongehinderd door de bundesrat 4 jaar lang verder met hervormen.
Waarom niet? Een ex-communist als Merkel zal zich bij Fischer toch wel goed voelen. Lekker saampjes terugdenken aan de goede oude tijd bij de pioniers en zo. Schept een band.quote:Op zondag 18 september 2005 20:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zo groot als jij eens een standpunt houd zonder te draaien en met serieuze bronnen komt.
![]()
A Snowflakes chance in Hell!
Ik bedacht me nog iets. Nu uit de peilingen blijkt dat CDU/CSU en SPD nagenoeg even groot worden, zou de verkiezing in Dresden over twee weken wel wat uit kunnen maken. Namelijk welke partij als grootste de grote coalitie in gaat. Oftewel wie kanselier wordt.quote:Op zondag 18 september 2005 20:22 schreef freako het volgende:
Als de uitslag zo krap was geweest als drie jaar geleden wel. Toen ging het uiteindelijk om 6000 stemmen ofzo. De PDS haalde toen de kiesdrempel niet, waardoor alle stemmen op die partij wegvielen. Daardoor bleef er alleen een roodgroen blok tegen een bijna even groot zwartgeel blok over.
De uitslag is nu veel duidelijker. Het zal amper verschil maken denk ik.
Merkel is al leider van de CDU sinds ze in 2000 op een slimme wijze Kohl uit de partij wist te zetten met de Spendenaffaire, welke de partij enorm veel schade aangedaan had ...quote:Op zondag 18 september 2005 21:02 schreef SCH het volgende:
En of ze een sterke leider is, dat moeten we nog maar afwachten. Als ze daar de kans voor krijgt.
Wauw, belangrijk hoorquote:Op zondag 18 september 2005 21:24 schreef RM-rf het volgende:
Nee, het verrastte me dat ik haar deze keer niet met een volledig verwaaid kapsel voor de camera om commentaar te geven, ze stapte geen podiums aan de verkeerde zijde af of liep naar de verkeerde sprekerstoel ... dat is inderdaad een wonder
En vergeet Dresden niet. Daar is de kans dat de SPD wint ook groot.quote:Op zondag 18 september 2005 21:30 schreef Pietverdriet het volgende:
De SPD ligt volgens FORSA 0,6 % achter de Union, en met de voorspelde directe mandaten hebben ze dan zelfs meer zetels dan de Union.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |